Koppelinghoogte
Forum: Algemeen - Algemeen
15-02-2015 18:19:02
nathanvos2
nathanvos2
Vanmiddag zag ik in het OD topic dat er proef is gereden met combinatie Protos/GTW. Ik dacht altijd dat een koppeling van een GTW iets lager als bij de protos zat. Als ik kijk naar de GTW's van arriva en Hermes zit het inderdaad op een andere hoogte. Verschild dit per vervoerder?  

15-02-2015 18:28:44
j.jager
j.jager
Volgensmij zijn hier 2 dingen die apart zijn. De discussie wat jezelf aagaf is dat van de CXX gtw en de protos. Afgezien van dat is wat ik weet dat dat bij de gtw volgensmij wel allemaal hetzelfde zijn.  

15-02-2015 18:29:25
michaben
michaben
Bedoel je het mechanische of elektrische deel van de koppeling? Een automatische koppeling bestaat namelijk uit twee delen, de mechanische koppeling die bij vrijwel alle treinen op dezelfde hoogte zit (al werd vroeger een andere hoogte aangehouden, bij museumtreinen zit deze dus lager). Een kleine afwijking zal je altijd wel hebben, maar de koppelingen kunnen ook bewegen dus een klein verschil is te overbruggen.

De elektrische koppelingen zijn echter niet standaard, deze kunnen zowel links en rechts, boven of onder de mechanische koppeling zitten en hebben ook geen vaste maat. Deze zijn dan ook meestal niet uitwisselbaar tussen verschillende soorten materieel. Het is echter mogelijk deze gesloten te houden via een hendeltje (of bij moderne treinen zelfs via de boordcomputer). Dan kunnen de treinen gewoon mechanisch gekoppeld worden. Behalve het passen van de elektrische koppeling heb je trouwens nog een tweede aspect namelijk het overeenkomen van de treindraden en software, in de praktijk kun je alleen treinen koppelen die dezelfde signalen doorsturen via de draden in de koppeling, en in de praktijk zijn dat alleen treinen van hetzelfde type met dezelfde softwareversie (al is het in theorie prima mogelijk een protocol af te spreken, maar dat gebeurt in de praktijk meestal niet).

Laatst bewerkt door michaben op 15-02-2015 18:31
 

15-02-2015 19:10:20
thom
thom
Het meeste materieel wat een hoge AK heeft, op trekhaak hoogte is mechanisch en lucht technisch met elkaar te combineren en dus altijd af te slepen.

Een uitzondering is een Lint, die heeft wel dezelfde hoogte maar een ander type koppeling waardoor als je die wilt slepen je een speciale sleepkoppeling nodig hebt.
 


15-02-2015 23:48:39
mich
mich
De AK van GTW zit iets hoger dan bij het andere materieel met een hoge koppeling. Scheelt ongeveer 5 cm. De verticale speling op de koppelingen kan dit opvangen, maar geschikt voor dagelijks gebruik lijkt me het niet. Heb eens dm'90 aan GTW moeten koppelen voor proef, zodat de een de ander kon wegslepen indien nodig. Ging net.  

16-02-2015 18:22:48
timtrein
timtrein
Dan wordt het een probleem om GTW en ICM te combineren denk ik, want ICM heeft ook een afwijking van een aantal centimeter - naar onderen, vanwege de doorloopkop. Daarom zitten daar de contactdozen ook aan de zijkant.
Of men moet de koppelhoogte met de laatste verbouwing hebben aangepast naar de normale hoogte
 

16-02-2015 18:41:45
maigoda
maigoda
Opzich is daar wel een truukje voor, maar ik weet niet of dat bij een TGW kan, namelijk de luchtveren van het voorste draaistel iets laten leeglopen voor combineren.
Groetjes,
Emiel
 

16-02-2015 21:05:08
j.jager
j.jager
Quote
timtrein (ma 16 feb 2015 18:22:48 https://www.somda.nl/forum/16135/p527487/): Dan wordt het een probleem om GTW en ICM te combineren denk ik, want ICM heeft ook een afwijking van een aantal centimeter - naar onderen, vanwege de doorloopkop. Daarom zitten daar de contactdozen ook aan de zijkant.
Of men moet de koppelhoogte met de laatste verbouwing hebben aangepast naar de normale hoogte
Of dat hoogte verschil met de doorloopkop temaken had betwijfel ik, aangezien er tentijde wel met oa de wadloper en ook de DM90 combineerbaar was.
 

16-02-2015 23:28:20
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
True, maar zoals Mich aangeeft zit die bij GTW juist hoger dan de "standaard" hoogte en bij ICM dus wat lager. Dat stukje extra verschil maakt het lastig (als DM'90 en GTW al lastig gingen).  

16-02-2015 23:30:53
jeanne
jeanne
De doorloopkop was bepalen voor de hoogte van de ICM koppeling en lager dan Plan V en T.
Bron: Het exact nummer helaas nu even niet bereikbaar, maar ergens in het volprezen MatBlad uit een grijze verleden!

Laatst bewerkt door jeanne op 16-02-2015 23:32


Jeanne Kok