'NS wil winkelvastgoed uitbesteden''
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
13-02-2015 19:51:37
lol
lol
Dit artikel kwam ik tegen op NU.nl


''NS wil van de stations in Nederland 'economische broedplaatsen' maken.


Dat zegt NS-topman Timo Huges in een interview met Het Financieele Dagblad.

Een deel van het vastgoed zal worden afgestoten en activiteiten op de stations worden meer aan de markt overgelaten.

Werkzaamheden in stationswinkels worden vaak opgepakt door personeel dat bij de NS op de loonlijst staat. "Waarom moet de NS hamburgers bakken?'', aldus Huges tegen de krant.

De NS staat open voor retailers, vastgoedontwikkelaars en andere vervoerders om gesprekken te voeren over een nieuwe aanpak. Het vervoersbedrijf wil wel de touwtjes nog in handen hebben. "Niemand wil dertien patatkramen naast elkaar, daar willen we op toezien'', aldus Huges''.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Is dit een goed plan, of juist niet? Zullen de prijzen van versnaperingen zakken of juist stijgen? En wat zijn de gevolgen voor de huidige werknemers binnen deze tak?

(U hoeft niet perse op bovenstaande vragen te antwoorden, dit zijn enkele voorbeelden van vragen die mij te binnen schoten. Uiteraard mag er op bovenstaande vragen antwoord worden gegeven, maar zelf een mening vormen mag uiteraard ook).

Laatst bewerkt door moderator op 13-02-2015 20:29, reden: Slashes uit topictitel gehaald


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

13-02-2015 22:56:07
mvboetzela
mvboetzela
Deze uitspraken verbazen me. Het personeel in de horeca valt namelijk niet onder de NS-CAO, maar onder de (veel slechtere) horeca-CAO. Zij zijn in dienst van NS dochter Servex (buiten de sociale eenheid NS) en dat is een echte cowboy onderneming, die commercieel bijzonder succesvol is en zeer winstgevend. Ik begrijp werkelijk niet waarom je die kip met gouden eieren af zou willen stoten.

Laatst bewerkt door moderator op 15-02-2015 20:53, reden: Onnodige passage verwijderd
 

14-02-2015 11:35:38
maurits
maurits
Goede uitspraken van de NS-directeur. Een paar jaar geleden wilde NS nog haar eigen winkelformules exploiteren. Het resultaat daarvan zie je bij de Broodzaak en de Smullers, een matige kwaliteit voor een te hoge prijs. De formules die wel werken op de NS-stations (Hema, Albert Heijn, Etos) zijn allemaal rechtstreeks gekopieerd van reeds succesvolle winkelformules buiten het station (ook al is het personeel wel in dienst van NS Stations Retailbedrijven).

Dat NS voorkomt dat er dertien patatkramen op één station gevestigd worden lijkt me een prima zaak. Maar laat het exploiteren van stationswinkels alsjeblieft over aan bedrijven die daar veel ervaring mee hebben, en verzin zelf geen matige formules als de Broodzaak en Smullers. Waarom zou een Bakker Bart of een Bram Ladage niet kunnen functioneren op het station? Volgens mij trek je daar veel meer publiek mee.

Gelukkig lijkt NS nu ook die kant op te gaan, een goede zaak. Hopelijk geeft men ook de kans aan lokale ondernemers om winkels te beginnen en krijgen we ook gezondere producten als lekkere soepen of stampotten.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-02-2015 13:43:12
kiekkiek
kiekkiek
Ik weet niet hoe e.e.a. in Duitsland in elkaar steekt, maar feit is dat op de grotere stations de keuze veel groter is, de prijzen lager en prima kwaliteit.  


14-02-2015 14:22:28
kleine_man
kleine_man
Quote
mvboetzela (vr 13 feb 2015 22:56:07 https://www.somda.nl/forum/16124/p527118/): Deze uitspraken verbazen me. Het personeel in de horeca valt namelijk niet onder de NS-CAO, maar onder de (veel slechtere) horeca-CAO. Zij zijn in dienst van NS dochter Servex (buiten de sociale eenheid NS) en dat is een echte cowboy onderneming, die commercieel bijzonder succesvol is en zeer winstgevend. Ik begrijp werkelijk niet waarom je die kip met gouden eieren af zou willen stoten.


Simpel. NS-Stations Retailbedrijf (zo heet Servex tegenwoordig) is niet in staat om de aanwezige meters op stations te vullen met winkelformules. Dus de Er kan gekozen worden om de meters toch naar het retailbedrijf af te geven. Die gaan de winstdrukken en voor leegstand zorgen, of je gaat de commerciele markt op.

De mooiste uitvinding vond ik nog steeds de Yam-Yam, een wokformule waar je eten klaargemaakt werd in een oven.....%03%

Quote

Helaas is het nog nooit tot kruisbestuiving gekomen inzake de klantgerichtheid. Servex krijgt het voor elkaar om al haar personeel bijzonder klant- en verkoopgericht te krijgen. Als maar een deel van die klantgerichtheid overgebracht zou kunnen worden op het rijdend personeel was het al een hele verbetering, maar helaas is dat er (nog) niet van gekomen.

Bij de minste of geringste word je contract niet verlengd of krijg je idiote diensten toe bedeeld. Je wil dus wel in het gelid lopen. Verder ziet de NS organisatie dit als een aparte eenheid wat "toevallig" onder de NS paraplu zit.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

14-02-2015 15:10:04
AgentX
AgentX
Quote
kleine_man (za 14 feb 2015 14:22:28 https://www.somda.nl/forum/16124/p527205/):
De mooiste uitvinding vond ik nog steeds de Yam-Yam, een wokformule waar je eten klaargemaakt werd in een oven.....%03%



Ik snap werkelijk niet dat deze formule werkt. Je wil toch geen eten kopen in een winkel waar je als je binnenloopt een muur vol magnetrons (niet ovens) ziet?
 

14-02-2015 16:25:19
maurits
maurits
Quote
kiekkiek (za 14 feb 2015 13:43:12 https://www.somda.nl/forum/16124/p527199/): Ik weet niet hoe e.e.a. in Duitsland in elkaar steekt, maar feit is dat op de grotere stations de keuze veel groter is, de prijzen lager en prima kwaliteit.


Op grotere stations als Düsseldorf, Köln en Frankfurt liggen de prijzen inmiddels al wel richting Nederlands niveau, maar de keuze is wel groter en de kwaliteit vaak stukken beter.

Op kleinere stations krijg je voor €1,50 a €2,- vaak nog echt een lekker knapperig belegd broodje, mijn favoriet is de kaas/salami . Bäckerei Hoppmann in Leer is daar een goed voorbeeld van, dat graag op de middelgrote stations in Nederland!


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-02-2015 17:04:40
aarclay
aarclay
Dan hoop ik liever dat Charlie Chiu weer terugkomt. Dat was wokken waar je bij staat.


Choo choo.....
 

14-02-2015 20:00:47
AgentX
AgentX
Dat los ik sinds het verdwijnen van het filiaal uit Hoog Catherijne op door bus 6 naar de Zamenhofdreef in Overvecht te nemen, daar Charlie ook.  

15-02-2015 20:54:00
sfj
Topic opgeschoond. Het gaat hier over het NS vastgloedbeleid en helemaal niet over wel/niet klantgericht zijn van bepaalde beroepsgroepen of personen in het algemeen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-02-2016 09:01:01
nougo
nougo
NS Stopt met exploitatie stationswinkels

http://nos.nl/artikel/2089774-ns-stopt-met-stationswinkels.html

Laatst bewerkt door nougo op 29-02-2016 09:01
 

02-03-2016 01:11:00
Lovers83
Lovers83
Het nieuwe strategie zwart-op-wit >> http://nieuws.ns.nl/download/149480/spoorslagsbeter-strategie201619.pdf

Slechts de Kiosk en de StationsHuiskamers zal nog door NS geheel beheerd/geexploiteerd worden. De rest van de formules zal de komende jaren overgaan naar commerciele marktpartijen.

Volgens mij gaat het net zoiets hoe Burger King van NS Stations overgenomen werd door HMSHost. Lees: http://www.events.nl/nieuws/alle-burger-king-en-la-place-locaties-op-stations-overgenomen-door-hmshost-166ed0001e8bc7b3.html
 

02-03-2016 20:44:02
ZJ37
ZJ37
Enkele maanden geleden werd vanuit de politiek al iets geroepen over dat NS zich moet bezig houden met het rijden van treinen en niet met het bakken van hamburgers. Ik snap het probleem alleen niet, er heeft immers nog nooit een trein niet gereden omdat de machinist nog bezig was met het bakken van een hamburger.  

02-03-2016 20:47:04
thom
thom
En gelukkig ook niet andersom %08%  

02-03-2016 20:55:51
michaben
michaben
Het zal op de werkvloer dan ook geen veranderingen opleveren omdat het hier al geheel gescheiden is. Alleen op managementniveau zal er wat gaan veranderen, en dan ook alleen bij het hoogste management dat zich met de algehele bedrijfsvoering bezighoudt. Dat zal zich noodgedwongen meer op treinen rijden moeten gaan richten.  

02-03-2016 23:14:27
Daan!
Daan!
En hoeveel zijn dat er dan vraag ik me dan af. Ga er niet vanuit dat dat er veel zijn. Managers die zich nu gaan focussen op de het vervoer gaan dus een groep managen die nu tekort gemanaged wordt. Dat is is volgens mij niet het probleem waarom er ondermaats gepresteerd wordt. Ik vraag me af of er te sprake is van te weinig managen. Ik denk eerder dat het aantal storingen, de capaciteit en de hoeveelheid defect materieel het probleem is.

Laatst bewerkt door Daan! op 03-03-2016 08:09
 

03-03-2016 00:07:00
Lovers83
Lovers83
NS Reizigers en NS Stations zijn twee bedrijfsonderdelen die operationeel onafhankelijk van elkaar zijn. De enige raakvlak die ik kan bedenken met NSR is dat er bij grote verstoringen nog die gratis kop koffie verstrekt kan worden Elk ander zelfstandig horecauitbater zal meer op zijn centen letten, vrees ik  

03-03-2016 08:10:17
b2py
b2py
Met alle gevolgen van dien voor de royale openingstijden...  

03-03-2016 08:14:27
Daan!
Daan!
Dat zou door middel van concessies moeten worden afgedongen.
Het zou zomaar kunnen dat het verkopen of eigenlijk aanbesteden van de winkels, een bezuinigingsmaatregel is. NS maakt minder kosten. Personeel raakt namelijk zijn CAO kwijt en horeca is gewoon slecht betaald. Aan de andere kant kan NS wel concessies uitschrijven en daarmee geld verdienen. Het zou zomaar kunnen dat er onder aan de streep meer overblijft.
 

03-03-2016 08:28:00
Daan!
Daan!
Quote
Arriva: Verkoop Qbuzz goed voor de reiziger
De reiziger gaat ervan profiteren dat de NS dochter Qbuzz verkoopt. Dat zegt directeur Anne Hettinga van Arriva tegenover RTV Noord.


Quote
"De aanwezigheid van NS en Qbuzz heeft de samenwerking in de weg gestaan" stelt de directeur. Regionale vervoerders hebben altijd kritiek gehad op de verbondenheid tussen de NS en Qbuzz, omdat dat Qbuzz concurrentievoordelen opleverde.

Waarom staat de aanwezigheid van NS en Qbuzz de samenwerking (met andere vervoerders) in de weg? Ik kan me zo voorstellen dat NS liever samenwerkt met de busvervoerder Qbuzz dan met Arriva. Maar ik zie niet in waarom dat straks verbeterd gaat worden. Immers lijkt het me niet logisch dat als dit waar zou zijn, NS nu ineens beter gaat samenwerken met busmaatschappij Arriva als datzelfde Arriva met NS concurreert op het spoor. Als je dan consequent wilt zijn, Hettinga, moet je Arriva bus en trein ook van elkaar scheiden. Dan ontstaat namelijk een eerlijk speelveld. Dat is namelijk wat jullie regionale vervoerder willen.

Quote
"Op het moment dat partijen een verstoorde verhouding hebben, komt er van samenwerking niets terecht", zegt de Arriva-directeur. "Door deze stap kunnen bedrijven veel makkelijker contact met elkaar leggen en optimale dienstverlening aanbieden".

Zelf doet Arriva er in mijn ogen ook niet veel aan om de verstoorde verhouding goed te maken. Iedere kans om in de media wat over NS te zeggen wordt aangegrepen door Hettinga. Ik zou als NS ook niet zo graag mee willen samenwerken.

Quote
Hettinga denkt dat overstappen van de ene vervoerder op de andere in de toekomst makkelijker gaat. Nu moeten reizigers bijvoorbeeld eerst uitchecken bij Arriva, voordat ze kunnen inchecken bij NS. Hettinga wil nog niet vooruitlopen op een mogelijke overname van Qbuzz door Arriva. "Ik ben eerst benieuwd hoe de verkoop gaat plaatsvinden. Dan zien we wel weer."


En hier komt de aap uit de mouw; Arriva wil Qbuzz gewoon opkopen. Daar is het de beste man dus blijkbaar om te doen. Ik vraag me dan weer af hoe Hettinga gaat uitleggen waarom dat beter is voor de reiziger. Bedrijven moest toch met elkaar concurreren om beter vervoer tot stand te brengen? Het lijkt er weer op dat Hettinga wil dat alle andere jongetjes uit de klas moeten nablijven van hem, maar hij constant als eerste naar huis mag. Hij is namelijk uitzondering op z'n eigen regels.

Bron quotes: treinreiziger
 

03-03-2016 08:42:44
gvttreinen
gvttreinen
Vergeten wordt mss dat de nieuwe exploitant ook nog eens huur voor de ruimte moet gaan betalen en NS Station zich daar rijk aan het rekenen is.  

03-03-2016 09:37:20
cuneo56
cuneo56
Precies. NS en minister van Financiën willen er aan verdienen.
Een nieuwe exploitant ook lijkt me.
En wie mag dat betalen?
Juist, degenen die er beter van zou moeten worden%04%
 

03-03-2016 10:26:05
gvttreinen
gvttreinen
Gevolg is idd dan ook verschraling van aanbod (openingstijden), ik voorzie een slechte toekomst voor b.v. in Utrecht de winkels langs de poortjesvrije passage (weinig klandizie en hoge huur)  

03-03-2016 10:35:40
rolandrail
rolandrail
Tekenend voor die passage was dat de AH daar rond de kerst al twee weken dicht was. De winkels langs de poortvrije passage gaan het zowiezo niet overleven m.i.
En de aanloop naar de restaurants op de 1e verdieping is volgens mij ook gering.
 

03-03-2016 12:57:42
kleine_man
kleine_man
volgens het fnv werken deze nensen onder de ns cao en zullen deze mensen in de horeca cao terecht komen. Ook wordt daaraan gerefereerd.

Helaas werken deze mensen al conform de horeca cao, zijn de openingstijden geoptimaliseerd. Evenals de bezetting.

Momenteel moeten deze mensen uit de media vernemen wat hun cao en toekomst is.
 

03-03-2016 14:47:37
Lovers83
Lovers83
Alle restaurants boven op Ut worden al uitgebaat door horecabedrijven. Voor hen zal de nieuwe strategie van NS vrijwel geen invloed hebben, verwacht ik  

03-03-2016 19:45:44
kiekkiek
kiekkiek
Ik weet niet hoe het bij onze oosterburen is geregeld, maar daar meer keuze, ruime openingstijden en lagere prijzen dan hier.  

10-04-2016 12:56:50
traxx2016
traxx2016
Ik word al jaren kotsmisselijk van die Anne Hettinga, het constant afgeven op de NS, als er iets mis gaat bij de NS, dan is hij er als de kippen bij om een reactie te geven en het constant opperen om de concessie contract hoofdrailnet met de NS te ontbinden. De man wil gewoon de NS kapot maken, ik heb wel eens gehoord dat deze man elke week naar Den Haag afreist om zijn beklag te doen over de NS.

Het is al jaren duidelijk dat Arriva Qbuzz wil kopen, wat zou de andere partners in die gezamenlijke onderneming waar Arriva, Syntus en Veolia in zitten gepiepeld voelen. Die Hettinga wil niet samenwerken, hij wil alleen maar macht en alleen recht op alles.
 

10-04-2016 13:23:23
Sietse
Sietse
Nou nou hij is leider van een commercieel bedrijf dat (logischerwijs) uit is op een hoger marktaandeel. In de spoorsector moet je daarvoor bij de politiek zijn. Is dat dan "NS kapot willen maken" of goede bedrijfsvoering? Ik denk het tweede.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-04-2016 14:46:01
thom
thom
Ik denk alleen dat het mopperen op Anne Hettinga niet veel zal bijdragen aan de winkels op de stations...