Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl
22-07-2011 09:24:54
broek53
broek53
Dat durf ik niet te zeggen. Ik geloof niet dat de 1800-en (zo) slecht zijn en ik denk dat het eerder een economische afweging is tussen aanpassen van 1700-en of een loc van een iets ander type weer in het onderhoudsprogramma opnemen. Daarbij in aanmerking nemend dat inmiddels wel duidelijk is dat de 1700-en toch weer in dienst gaan terugkomen (althans een groot deel) als het ICR bij Hispeed vandaan terugkomt.  

22-07-2011 10:14:43
aarclay
aarclay
Klinkt goed....

Ik ben benieuwd naar de omloop. Wat zijn eigenlijk de dingen die aan een 1700-loc aangepast moeten worden vergeleken met wat een 1800-loc al wel heeft voor een DDM-1?


Choo choo.....
 

22-07-2011 10:20:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Sowieso het remsysteem (1700+ddm-1 ging geloof ik niet zo goed) en de stuurstroomkabels waren anders.
Verder zijn er nog meer dingen wat al is eens eerder in dit topic besproken zijn.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-07-2011 10:27:00
daniel81
daniel81
Uiteraard een positieve ontwikkeling
Wat ik me wel afvraag: Waarom is er nu gekozen voor DDM-1 en niet voor Plan V? Bij de 'eerste' buitendienststelling van DDM-1 wilde NSR liever Plan V in dienst houden, nu wordt de omgekeerde keuze gemaakt.
 


22-07-2011 10:27:57
aarclay
aarclay
En het centrale deursluitings-systeem?


Choo choo.....
 

22-07-2011 11:19:37
broek53
broek53
Quote
daniel81 (vr 22 jul 2011 10:27:00 https://www.somda.nl/forum/6358/p346859/): Uiteraard een positieve ontwikkelingWat ik me wel afvraag: Waarom is er nu gekozen voor DDM-1 en niet voor Plan V? Bij de 'eerste' buitendienststelling van DDM-1 wilde NSR liever Plan V in dienst houden, nu wordt de omgekeerde keuze gemaakt.
Dat vraag ik mij ook af - ik ken alleen de uitkomst. Overigens weet ik niet of er niet ook wat met plan V's gebeurt - er zijn in ieder geval nu al veel meer plan V's in dienst dan er voor de dienst op papier nodig zijn, en zover ik weet vermindert dat van de winter niet.
Verder kan ik mij zo voostellen dat DDM-1 een stuk effectiever is als je grote hoeveelheden materieel wilt vervangen / veel zitplaatsen nodig hebt. Ik bedoel: met een beetje inschuiven vervang je met een DDM-1 2x DDAR, 10 bakken VIRM of een paar honderd meter Sprinter, en dat red je met plan V niet - terwijl elke plan V wel een compleet treinstel is dat je moet onderhouden met alles erop en eraan. Daarnaast zijn voor plan V in toenemende mate veiligheidsbeurten etc nodig en zover is DDM-1 (en zijn de 1700-en) ook nog niet.
Mijn gevoel is dus: effectiever en goedkoper (of niet veel duurder).

Laatst bewerkt door broek53 op 22-07-2011 11:19
 

22-07-2011 11:26:16
MDDM
MDDM
%08%
Quote
Jannn2009 (vr 22 jul 2011 09:13:35 https://www.somda.nl/forum/6358/p346838/): Dit zijn nog eens ontwikkelingen! Ook al scheelt het maar één cijfer en wat herrie, toch leuk om een 1700 voor DDM-1 te zien!;) Heeft het inzetten van de 1700 loc te maken met de slechte staat van de 1800'en of bijvoorbeeld een leasecontract wat ik ook wel eens hoorde?


Herrie? Het geluid van een schroef compressor van een 1800 is muziek man. %08%


Gr Joop mcn Lls
 

22-07-2011 11:26:27
Pim530
Pim530
De loc is ook een beetje minder geel straks  

22-07-2011 11:38:53
salieri
salieri
Quote
broek53 (vr 22 jul 2011 11:19:37 https://www.somda.nl/forum/6358/p346869/): Dat vraag ik mij ook af - ik ken alleen de uitkomst. Overigens weet ik niet of er niet ook wat met plan V's gebeurt - er zijn in ieder geval nu al veel meer plan V's in dienst dan er voor de dienst op papier nodig zijn, en zover ik weet vermindert dat van de winter niet. (...)
Daarnaast zijn voor plan V in toenemende mate veiligheidsbeurten etc nodig en zover is DDM-1 (en zijn de 1700-en) ook nog niet.
Mijn gevoel is dus: effectiever en goedkoper (of niet veel duurder).


Maar de Plan V's die in On en Mt staan (hoger dan nummer 840), mochten daarintegen ook nog niet gesloopt worden. Bestaat er dan alsnog een (kleine) kans dat men deze alsnog extra achterhoudt voor het geval dat?
 

22-07-2011 11:44:56
broek53
broek53
Zeker, anders zou het sloopbevel wel uitgevaardigd zijn. En daar zitten stellen bij (zo vanaf de 890 denk ik) die ook nog niet aan de revisietermijn zijn en met normaal onderhoud weer in dienst kunnen.  

22-07-2011 11:45:28
Erikvd12
Erikvd12
Fijn om te horen dat DDM-1 weer terug in dienst komt. Maar hoelang zou DDM-1 het nog ongerenoveerd kunnen uithouden? (als ze tenminste weer volledig in dienst komen)  

22-07-2011 12:53:40
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (vr 22 jul 2011 10:20:20 https://www.somda.nl/forum/6358/p346857/): Sowieso het remsysteem (1700+ddm-1 ging geloof ik niet zo goed) en de stuurstroomkabels waren anders.
Verder zijn er nog meer dingen wat al is eens eerder in dit topic besproken zijn.

Remsysteem valt wel mee. DDM-1 remt toch alleen maar pneumatisch. Bij de 1700den die ermee gaan rijden zullen alleen de afsluitkraan van de EP-rem dichtgezet worden. Meer is niet nodig.

De wijzigingen zullen met name in de aansturing via de stuurstroomkabel zitten en een aanpassing van het deursluit-systeem. Dat is bij een DDM-1 wat ander uitgevoerd.
Groetjes,
Emiel
 

22-07-2011 13:17:12
103 220-0
103 220-0
@broek53: komt er dan ook een vervolg op het artikel in OdR, eerder dit jaar?

Laatst bewerkt door 103 220-0 op 22-07-2011 13:17
 

22-07-2011 13:20:20
broek53
broek53
Toch te snel geweest dat was al bijna zo toen ze afgelopen winter ineens weer terugkeerden. Ik denk dat ik ditmaal maar wacht tot ze gesloopt zijn of in het museum staan.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-07-2011 13:20
 

22-07-2011 15:50:07
dutchtrain
dutchtrain
Geweldig nieuws op rijtuigen gebied, maar ik vind het wel erg jammer dat ze de 1800 er niet voor gaan gebruiken!  

22-07-2011 16:34:47
HansBeeker
HansBeeker
De 1800'den verkeren in een slechtere staat als de 1700'den. Welke aanpassing ze exact aan de 1700 gaan doen, durf ik nog niet te zeggen. Hoop daar volgende week meer duidelijkheid in te brengen.  

22-07-2011 18:14:52
110573
110573
%02%%02%%02% Ik wist het wel!!

Die ene stam minder zal dan wel de 6903 zijn (brandschade). Jammer van die 1800en en het geluid, maar het is anderzijds wel interessant dat er 1700en voor komen. Dat is iets wat ik zeker niet verwacht had.

Laatst bewerkt door 110573 op 22-07-2011 18:15
 

22-07-2011 18:26:33
AgentX
AgentX
Mooi nieuws! We wachten vol smart af!  

22-07-2011 19:18:19
timtrein
timtrein
Deze winter dus in elk geval 1700+DDM-1 en misschien nog wat mat'64 (al zou ik daar als ik jullie was zeker niet te hard op rekenen!), volgende winter nog maar even afwachten, ook dan is er nog genoeg mat'64 boventallig inzetbaar (de 400'en!) en de winter daarna dan DDM-1 vervangen door 7-wagenstammen DD-AR die overgebleven zijn van de revisie? %08%  

22-07-2011 22:10:11
dutchtrain
dutchtrain
Ik begin zo het vermoeden te krijgen dat ze juist gaan kijken in hoeverre de 1700 met het DDM-1 kan rijden in de praktijk, om zo te kijken of ze in aanmerking kunnen komen om te renoveren. De 1700 is 10 jaar jonger als de 1800 en samen met het DDM-1 en resterende DD-AR park kunnen ze nog genoeg rijdende intercitystammen maken.
De smoes die verzonnen word dat de 1800 te duur is om te onderhouden gaat voor mij niet echt op, want het ombouwen van de 1700 kost ook veel geld. Vooral omdat ze maar tijdelijk weer in dienst komen. Ze kunnen dan beter ook de 1800 re-activeren omdat ze dan voor potentiele kopers in conditie blijven. Want stilstand is achteruitgang voor een loc.
 

22-07-2011 22:14:02
thom
thom
Men gaat echt geen serie aanpassen, om te kijken of het wel mogelijk is hoor %03%

Als het op papier technisch mogelijk is, dan gaat dat in de praktijk ookwel lukken. Daarnaast, als DM-1 mee genomen worden in het DDZ project gaan die bakken zokaal dat ze gewoon identiek aan de ex-DDAR bakken opgeleverd worden dus ookdat hoef je niet uit te proberen.

Ik denk dat het gewoon te maken heeft met vereenvoudigen van inzet en onderhoud.
Half 1700, half 1800 is ingewikkelder dan alles met 1700'en te rijden...
 

22-07-2011 22:35:25
dutchtrain
dutchtrain
Ze passen die locs dan toch ook al aan voor het DDZ gebruik... Dus puur om te kijken of het mogelijk is zullen ze niet doen inderdaad. Ik denk dat er meer achter zit.  

22-07-2011 22:42:28
SGMm2137
SGMm2137
Nee voor DDZ is geen 1700 nodig heb ik gehoord.


(hsl)-mcn Ehv
 

22-07-2011 22:46:42
thom
thom
Nee, dat worden inderdaad alleen mDDM's dus je theorie gaat niet op.  

22-07-2011 23:00:10
AgentX
AgentX
Dat plan kan nog gewijzigd worden
Als ze toch op het idee komen om de DDM-1'en in de DDZ-revisie mee te nemen zullen ze waarschijnlijk inderdaad grotendeels identiek aan de ex-DDAR bakken worden.

Is het niet zo dat de 1700'n na aanpassing voor DDM-1 indentiek zijn aan de 1800'n, en er dus alleen maar met 1800'n gereden wordt?
 

22-07-2011 23:26:45
dutchtrain
dutchtrain
Quote
SGMm2137 (vr 22 jul 2011 22:42:28 https://www.somda.nl/forum/6358/p346966/): Nee voor DDZ is geen 1700 nodig heb ik gehoord.
Dat snap ik ook wel! Maar ik had het er over om naast die 50 motorwagens die 4 en 6 wagenstammen gaan vormen, ook het DDM1 en resterende DDAR park te renoveren en met de 1700 dienst gaan doen...
 

22-07-2011 23:42:02
HansBeeker
HansBeeker
1700 word zeker niet identiek aan de 1800. En Dutchtrain, jou theorie gaat zeker niet op over DDZ.  

23-07-2011 00:34:34
broek53
broek53
Quote
dutchtrain (vr 22 jul 2011 22:10:11 https://www.somda.nl/forum/6358/p346962/): Ik begin zo het vermoeden te krijgen dat ze juist gaan kijken in hoeverre de 1700 met het DDM-1 kan rijden in de praktijk, om zo te kijken of ze in aanmerking kunnen komen om te renoveren. De 1700 is 10 jaar jonger als de 1800 en samen met het DDM-1 en resterende DD-AR park kunnen ze nog genoeg rijdende intercitystammen maken.
De smoes die verzonnen word dat de 1800 te duur is om te onderhouden gaat voor mij niet echt op, want het ombouwen van de 1700 kost ook veel geld. Vooral omdat ze maar tijdelijk weer in dienst komen. Ze kunnen dan beter ook de 1800 re-activeren omdat ze dan voor potentiele kopers in conditie blijven. Want stilstand is achteruitgang voor een loc.
Ieder mag zijn eigen gedachtengang hebben, maar ik houd er wel van het zaakje zuiver te houden. Er wordt, in jouw woorden, door NS geen smoes verzonnen dat de 1800 te duur is om te onderhouden.
1. NS hoeft geen smoes te verzinnen, want is aan niemand verantwoording schuldig.
2. NS heeft geen smoes verzonnen, want heeft er niets over medegedeeld. Wat er hier gemeld wordt, komt uit mijn koker en ik heb erbij gezegd dat is veronderstel welke redenen en redeneringen er hebben meegespeeld.
3. Ik heb niet gezegd dat de 1800 te duur is om te onderhouden, ik heb alleen gemeld gemeld dat het relatief duur is om een "nieuwe" locserie in onderhoud te nemen. Leer mij NedTrain kennen: dat haalt NSR het vel over de oren als die weer met 1800-en aankomen waar geen onderhoudscontract meer voor is.
4. 1800-en aan de gang houden voor potentiële kopers is een nogal dure grap voor iets waarvan iedereen weet dat het een illusie is. Als de mogelijke kopers in de rij zouden staan, zou het wat anders zijn - maar dan waren ze inmiddels al verkocht.
5. Om dezelfde reden als je noemt: "locs blijven in een betere conditie als ze in beweging blijven", is het uitermate verstandig juist 1700-en te reactiveren. Die moeten in beweging blijven om straks weer met ICR (ex-Hispeed) te kunnen rijden.

De gedachte dat er een beleidswijziging zou kunnen komen waarbij meer DDAR en een deel van het DDM-1 alsnog wordt gerenoveerd, is op zichzelf zo gek niet, ervan uitgaande dat het vorige beleidsdoel "zo gauw mogelijk van locomotieven af" kennelijk verlaten is (ten gunste van de terugkeer en een opknapbeurt voor het ICR). Uiteindelijk kan NS daar altijd nog toe besluiten, waarbij het alleen nuttig is als er nog meer intercity-achtig materieel gebruikt kan worden. Voor stoptreinen is DDM/DDAR straks niet meer in beeld (afspraken met het ijk over gelijkvloerse toegankelijkheid van stoptreinen).
 

23-07-2011 05:29:17
edje
edje
Volgens mij kun je beter het DDM aanpassen aan de 1700 loks dan andersom.
een 1700 blijft zo beschikbaar voor andere diensten.
Ben trouwens benieuwd naar de aanpassingen, ik kom niet verder dan de stuurstroomkabel aan te passen.

Wil je het helemaal technisch simpel houden, dan knikker je de stuurstandwagens eruit, en zet je aan beide zeide een 1700 lok.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-07-2011 08:02:05
broek53
broek53
Ik zou het wel cool vinden om een BDs in de plaats van een Bvk te zetten Net als van de 1700 staan er daar ook een stuk of tien van aan de kant.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-07-2011 08:02
 

23-07-2011 08:10:31
maarten83
maarten83
DDM-1 heeft toch de Bvk nodig i.v.m. de aanwezige statische omzetter die daarin zit?  

23-07-2011 08:28:41
broek53
broek53
Jazeker, je hebt gelijk: een stam kan niet zonder Bvk (ook een DDAR niet). Het was ook maar gekkigheid.  

23-07-2011 08:31:43
bjornl
bjornl
Dat is een probleem dat prima op te lossen is, zoals met DDM-1-rijtuigen in de 800/900 in het verleden al bewezen is (vooropgesteld dat je goede omzetters aanschaft).

edit: is een reactie op Maarten; uiteraard is dit allemaal geen serieus verhaal

Laatst bewerkt door bjornl op 23-07-2011 08:33
 

23-07-2011 15:30:13
110573
110573
Wat ik me afvroeg: Waarom komen er eigenlijk geen tien DDM-1 stammen in dienst? De Bvk 103 'Bizon' met brandschade kan toch worden vervangen door de 112 'Cheeta'? Die staat gewoon een beetje weg te rotten op de Dgr, omdat het toevallig in een stam zit met een schaderijtuig (633). Of is er toch meer aan de hand met dit rijtuig dat een tiende stam niet mogelijk is.
Kan er anders niet met onderdelen van de 103, 105 en 112 één werkende Bvk worden gevormd?
 

23-07-2011 15:31:56
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: topic grondig opgeschoond. Vanaf nu gaat het hier uitsluitend over DDM-1!


Groet, Spiketrain
 

23-07-2011 15:37:06
Pim530
Pim530
Quote
110573 (za 23 jul 2011 15:30:13 https://www.somda.nl/forum/6358/p347056/):
Kan er anders niet met onderdelen van de 103, 105 en 112 één werkende Bvk worden gevormd?


Al die moeite voor een stammetje welke als warme reserve in de winter fungeert?
 

23-07-2011 15:46:02
110573
110573
stam 6911 moet toch ook van de Dgr afgehaald worden? Waarom de 112 dan niet (als ie werkt)?

En bovendien, men neemt ook de moeite om de 1700en te verbouwen voor die warme reserve, waarom zou je dan niet de moeite nemen om een extra stammetje te maken als dat niet te veel moeite is?

Laatst bewerkt door 110573 op 23-07-2011 15:47
 

23-07-2011 16:05:34
bdk766
bdk766
Zijn de (straks overblijvende) stuurrijtuigen van DDAR niet geschikt om met tussenrijtuigen DDM-1 te rijden? Hoef je geen 1700 voor om te bouwen. Toegegeven, die zijn nu nog niet massaal over, zoals dat straks na afsluiting van het DDZ-ombouwprogramma wel het geval zal zijn... maar verschilt dat technisch? Tot die tijd niet omgebouwde loc voor en achter zou gezien de aantallen tot de mogelijkheden kunnen behoren.  

23-07-2011 16:39:18
bjornl
bjornl
Quote
110573 (za 23 jul 2011 15:46:02 https://www.somda.nl/forum/6358/p347062/): En bovendien, men neemt ook de moeite om de 1700en te verbouwen voor die warme reserve, waarom zou je dan niet de moeite nemen om een extra stammetje te maken als dat niet te veel moeite is?
Een loc is noodzakelijk om een warme reserve te hebben, een extra stam niet.
 

23-07-2011 19:47:22
timtrein
timtrein
Bdk766: het zal me niet verbazen als dat over een of twee jaar inderdaad gebeurt.  

23-07-2011 21:02:13
jeanne
jeanne
Net als Edje zou ik het raar vinden als ze besluiten een kleine serie 1700en te gaan aanpassen aan het DDM1. In mijn beleving zou men beter voor een andere oplossing kunnen gaan. Bij aantal bakken van het DDM1, welke aan de loczijde in de stam lopen, een signaalvertaler maken, zodat er tussen een 18/17 bedrading visa-versa gecommuniceerd kan worden.  

23-07-2011 21:13:16
bart84
Moderator
bart84
Dat zou wel kunnen, ware het niet dat de rijtuigen DDM1 makkelijk uitgewisseld kunnen worden. Dit zou niet meer kunnen als er per se een rijtuig met bepaalde aanpassingen aan het einde/begin zou moeten zitten.


Mvg. Bart
 

23-07-2011 22:21:54
AgentX
AgentX
En het kan qua kosten weer niet uit om elk rijtuig los aan te passen om genoemd probleem weer te omzeilen  

23-07-2011 22:41:39
thom
thom
En wat is daar praktisch nut van dan? %03%  

23-07-2011 22:47:25
edje
edje
DDM is al een stam en als je dat zo houdt, dan hoef je maar 1 rijtuig aan te passen.

NS is toch al gek op stammetjes, dan moet een DDM-stam tot 1 geheel houden, ook geen uitdaging voor ze zijn.
 

23-07-2011 23:48:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Alleen had DDM-1 nou net stammetjes van 1 rijtuig...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-07-2011 09:56:27
broek53
broek53
Jawel, nummertechnisch wel, omdat men niet meer de moeite heeft genomen de laatste jaren de zaak administratief compleet om te nummeren. In de praktijk reden de stammen hun laatste maanden in de gewone dienst als vaste stam.
Het had alles te maken met het onderhoud dat vroeger op rijtuigniveau gebeurde en op het laatst dus op stamniveau.

Laatst bewerkt door broek53 op 24-07-2011 09:56
 

24-07-2011 16:31:41
AgentX
AgentX
En om beide mogelijkheden open te houden zou eigenlijk elk rijtuig aangepast moeten worden, maar zoals ik al zei zal dat een groot kostenplaatje worden. En we weten inmiddels hoe men met kostenplaatjes omgaat daar  

24-07-2011 16:43:17
jeanne
jeanne
Quote
bart84 (za 23 jul 2011 21:13:16 https://www.somda.nl/forum/6358/p347099/): Dat zou wel kunnen, ware het niet dat de rijtuigen DDM1 makkelijk uitgewisseld kunnen worden. Dit zou niet meer kunnen als er per se een rijtuig met bepaalde aanpassingen aan het einde/begin zou moeten zitten.


Om duidelijk te laten zien dat het om een bak met een signaal vertaler gaat, zou je op de aangepaste bakken hoekmerktekens kunnen plaatsen voor een snelle herkenning, bijvoorbeeld een stip, driehoek, ruit of een vierkant in een contrasterende kleur, iets dat in het buitenland ook gedaan wordt.
 

24-07-2011 16:54:08
edje
edje
of gewoon een sticker, " pas op, kabel alleen geschikt voor Elok 1700"
En verder gewoon bijhouden met rijtuignummers welk rijtuig geschikt is.

Maar eigenlijk moet je een vertaalkastje hebben, die je in de toch niet gebruikte bakovergang kan plaatsen, en waar de kabels van de Elok en het rijtuig beide opzitten.
heb je een defect rijtuig dan plaats je het kastje gewoon op een ander rijtuig.
Hoef je geen lok aan te passen en geen rijtuig.

Laatst bewerkt door edje op 24-07-2011 16:58
 

24-07-2011 18:03:31
dlm4yjp
dlm4yjp
En het eerste rijtuig op de zaanstraat is weer warm: 1853 stond tegen het middaguur tegen een ddm-1 stam, Bvk zijde.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

24-07-2011 19:09:00
AgentX
AgentX
Quote
edje (zo 24 jul 2011 16:54:08 https://www.somda.nl/forum/6358/p347168/): of gewoon een sticker, " pas op, kabel alleen geschikt voor Elok 1700"
En verder gewoon bijhouden met rijtuignummers welk rijtuig geschikt is.

Maar eigenlijk moet je een vertaalkastje hebben, die je in de toch niet gebruikte bakovergang kan plaatsen, en waar de kabels van de Elok en het rijtuig beide opzitten.
heb je een defect rijtuig dan plaats je het kastje gewoon op een ander rijtuig.
Hoef je geen lok aan te passen en geen rijtuig.


Maar ja, misschien zijn die kastjes er wel niet
 

24-07-2011 20:49:57
edje
edje
als zo'n kastje niet bestaat, dan moet je er 1 maken, is het nu allemaal zo moeilijk.... zucht  

24-07-2011 23:04:45
john563
john563
heren heren, wat een problemen die er niet zijn, ik zou de stammen ombouwen, en geen 1800-en meer in dienst, trek duw is 1700, klaar.

Maar even uit mijn hoofd, je hoeft maar 1 van de drie stuurkabels aan te passen, en dan nog zijn het maar een ader of 12 a 13, dan het stuurijtuig zal een 1700 RVDD cassette moeten hebben lenen van BDs of DDAR stuurrijtuig, dan het verhaal EP rem gewoon uitzetten in loc als BDs, dan de ATB fase 3 en de dru in het stuurrijtuig, gewoon je plafond verhoging overbruggen die je met de 1800 wel had.
(ongeveer 8 draadjes).relais in stuur rijtuig voor lamp deur 72 naar 100 volt.

Nou als ik dan eerlijk ben als je het door hebt een stam per week.
 


25-07-2011 00:52:49
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp (zo 24 jul 2011 18:03:31 https://www.somda.nl/forum/6358/p347183/): En het eerste rijtuig op de zaanstraat is weer warm: 1853 stond tegen het middaguur tegen een ddm-1 stam, Bvk zijde.
Nou.. de dag dat de 1853 naar de Zaanstraat kwam, zijn er al vijf stammen (lees: Bvk's) weer gestart.
 

25-07-2011 07:20:59
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: weer enkele off-topic berichten verwijderd. Modereren is voorbehouden aan het beheer.


Groet, Spiketrain
 

25-07-2011 08:50:18
broek53
broek53
ja, en voort modderen aan het eenvoudige voetvolk.
Hiervoor is een hele toer gemaakt over het aantal stammen dat weer in dienst zal komen. Dat wordt nader bekeken en mogelijk weet "NS" het ook nog niet eens helemaal zeker. Qua locs (mag 't even?) wordt gesproken over een cw op 12 1700-en, maar dat zegt nog niet of het over 9, 10 of 11 stammen DDM-1 gaat.
 

30-07-2011 11:06:56
broek53
broek53
Wellicht meer voor het OD, maar ik meld het hier maar vast om speculaties te voorkomen: maandag as. gaan er drie stammen DDM-1 van de Zaanstraat naar de Dijksgracht (in één sleep overigens). Dat heeft niets met de ontwikkelingen rond het DDM-1 te maken, maar met de werkzaamheden op de Watergraafsmeer in het weekend 6/7 augustus. De Zaanstraa krijgt het druk en daarom moet er wat extra ruimte gemaakt worden.
Sleep gaat overgens naar verwachting rond 13 uur op pad, met aan het hoofd een 1700 en er tussenin nog ergens de 1853 ook.
 

02-08-2011 10:25:25
treintim
treintim
De 1853 was er niet (edit), wat dus betekende 18 bakken on-onderbroken puur oud-NS geel (stoptreinstijl) dubbeldekker achter elkaar. Van de vorige keer heb ik 12 bakken DDM-1 van Wgm naar Zaanstraat overgebracht gezien, dat vond ik al super indrukwekkend, laat staan wat dit te betekenen heeft gehad.
Wat me wel opviel op de Dgr, is dat er één stam (die waar de 1778 mee gekoppeld was) afgekoppeld was van de rest van de rijtuigen. Het is dus nog maar de vraag of na dit weekend het wel weer als 18-bakkig geheel teruggaat naar Zaanstraat, de logica van loskoppelen ontbreekt me anders namelijk. De losgekoppelde twee uiteinden bestonden overigens uit stuurrijtuigen.

Laatst bewerkt door treintim op 02-08-2011 11:23
 

02-08-2011 10:36:41
Bert13
Bert13
Welke 1853? Indrukwekkend was het zeker (had achteraf toch moeten filmen, het geheel was veel langer dan ik gedacht had), maar het was de 1778 met stammen 6901 (Condor), 6913 (Dolfijn) en 6906 (Arend). Zie http://www.flickr.com/photos/berthollander/5998046909/in/photostream


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

02-08-2011 11:25:52
treintim
treintim
Indrukwekkende foto, Bert, waarbij je niet eens alle bakken ziet op die totaalplaat...

Laatst bewerkt door treintim op 02-08-2011 11:35
 

02-08-2011 20:25:44
broek53
broek53
Quote
treintim (di 02 aug 2011 10:25:25 https://www.somda.nl/forum/6358/p348594/): Wat me wel opviel op de Dgr, is dat er één stam (die waar de 1778 mee gekoppeld was) afgekoppeld was van de rest van de rijtuigen. Het is dus nog maar de vraag of na dit weekend het wel weer als 18-bakkig geheel teruggaat naar Zaanstraat, de logica van loskoppelen ontbreekt me anders namelijk. De losgekoppelde twee uiteinden bestonden overigens uit stuurrijtuigen.
De stammen zijn stuk voor stuk omgehaald van het binnenkomstspoor naar spoor 97 aan de buitenkant, waar ze nu dus staan. Op dat spoor kun je vanaf de zijde Asd niet komen, namelijk. Vandaar dat de stammen nu los staan.
 

05-08-2011 20:07:30
bart
bart
De inzet in de 14500, is dat alleen gedurende de actieve/koude maanden in het jaar, of het hele jaar door?

Ik moet vanavond wel even lachen; ik heb dit draadje een tijdje niet gevolgd met de gedachte dat het voorlopig stil is rond DDM-1, komen die mallefide dingen weer terug! %02%

Laatst bewerkt door bart op 05-08-2011 20:09
 

05-08-2011 20:19:13
train85
train85
Wat ik heb gehoord, is dit van november t/m maart. Dit alles onder voorbehoud, kan zo veranderen.  

05-08-2011 20:41:55
broek53
broek53
De stammen in de 14500 zitten al in het wijzigingsblad van 3 oktober - maar het is waar, er kan uiteraard nog wat aan veranderen. Oktober is niet zo vreemd, want dan kunnen ze ook als herfst-reserve dienen.  

07-08-2011 20:24:46
Ttreintje
Ttreintje
Inderdaad gaat men proberen (na aanpassing van de loc 1700) deze stammen achter de hand te houden, als zijnde direct inzetbare strategische herfst reserve.  

12-08-2011 16:33:04
110573
110573
Zijn de 6901, 6906 en 6913 al van de Dgr afgehaald, of moet dit nog gebeuren? Zo ja, wanneer dan?  

12-08-2011 16:43:28
rob46
rob46
Gistermiddag zijn 2 gekoppelde stammen door NT 710 van de Dgr naar de Wgm gehaald, stamnummers heb ik nog niet paraat.

Laatst bewerkt door rob46 op 12-08-2011 16:45


57 jaar OV-fotografie.
 

12-08-2011 17:21:11
broek53
broek53
De 6906 en 6913 staan nu naast het OB Wgm. Daar krijgen de stammen straks hun onderhoud.  

13-08-2011 08:08:29
110573
110573
Ok bedankt. ga vandaag maar eens een kijkje nemen in asd%02%

Laatst bewerkt door 110573 op 13-08-2011 08:08
 

21-08-2011 12:34:54
OBASD
OBASD
Even op een rijtje:

De 6903 heeft brandschade, batterijen ernstig beschadigd.
De 6908 heeft brandschade, batterijen ernstig beschadigd.
Inzet van de 6912 is mogelijk.
De 6905 heeft problemen met de SO en er zijn kritische onderdelen geleend.

Momenteel zit men in het offerte stadium, dat betekend dat bekeken wordt hoe op een simpele en goedkope manier er 10 stammen DDM1 dienstvaardig kunnen worden gemaakt. De laatste beurt die ze gehad hebben zijn tussenbeurten met aanvullingen geweest, nu moeten ze volledig onderhoud hebben. Het is dus tijdrovend om de stammen weer dienstvaardig te krijgen.
Een belangrijk probleem is de inzet van Loc 1700 als trekduwkacht. Dit is niet helemaal zo simpel als er hier en daar wordt voorgesteld. Een aantal proef CW's hebben nog niet het gewenste resultaat opgebracht.

Ook de thuishaven cq het onderhoudsbedrijf staat nog niet vast.
De Zaanstraat is daarbij een optie maar die zit overdag vol. Er zijn daar wel mogelijkheden om ze in de late middag en vroege nacht te onderhouden.
OHSA is een andere optie maar daar is het in de nacht krap.
Leidschendam is de resterende optie, maar ook daar is weinig ruimte.

Mr. Zaanstraat
 

21-08-2011 12:51:07
110573
110573
Mooie info, bedankt!

Wanneer is de 6908 beschadigd geraakt?

Laatst bewerkt door 110573 op 21-08-2011 12:51
 

21-08-2011 14:34:36
kleine_man
kleine_man
Quote
OBASD
OHSA is een andere optie maar daar is het in de nacht krap.

Mr. Zaanstraat


Nu ken ik heel wat werkplaatsen en opstelterreinen qua afkortingen, maar staat OHSA voor?
 

21-08-2011 14:36:01
sik214
sik214
Onderhoudsbedrijf HSA?  

21-08-2011 15:02:38
Rolffiej19
Rolffiej19
Ja dat is de loods van NS-Hispeed op de Watergraafsmeer


MCN ASD
 

21-08-2011 17:15:59
broek53
broek53
Nou... het is gewoon een werkplaats van NedTrain, waar (niet geheel toevallig) het materieel van HSA (en Hispeed) onderhouden wordt.  

21-08-2011 18:05:44
OBASD
OBASD
Oef,de 6908 is rond dezelfde tijd als de 6903 in brand geraakt. Ik kan het je niet exact zeggen want ik heb nog 4 weken vakantie en dus even geen inzage.
De 6908 heeft iets minder schade dan de 6903, in principe zijn beide rijtuigen goed te herstellen.

Mr. Zaanstraat
 

21-08-2011 18:47:29
110573
110573
Quote
OBASD (zo 21 aug 2011 18:05:44 https://www.somda.nl/forum/6358/p351542/): Ik kan het je niet exact zeggen want ik heb nog 4 weken vakantie en dus even geen inzage.



bedankt voor de info, en geniet ervan zou ik zeggen

Laatst bewerkt door 110573 op 21-08-2011 18:49
 

21-08-2011 21:12:49
OBASD
OBASD
Sorry, macht der gewoonte, OHSA staat voor: Onderhoudsbedrijf High Speed Alliance. Ik gebruik het om onderscheid te houden tussen wat men noemt het "TC" WGM wat in principe een OB is (evenals Hengelo).

Mr. Zaanstraat
 

22-08-2011 10:32:08
mren
mren
Quote
OBASD (zo 21 aug 2011 12:34:54 https://www.somda.nl/forum/6358/p351500/): Even op een rijtje:


Dít is pas 'even op een rijtje': http://foto-uploaden.nl/imgs/ddm-1.jpg

(bron: Op de Rails, 1988-7)
 

22-08-2011 10:45:38
279
279
en Rob maar klauteren in die lichtmasten......  

22-08-2011 10:49:27
rick
rick
Op het 3railforum vond ik een link naar een poster met dezelfde line-up: http://www.nederlof.net/dump/Lineup_DDM_1024.jpg  

22-08-2011 11:37:12
broek53
broek53
Los van het op die manier in carré zetten van het spul was het nog een hele logistieke operatie om de stammen allemaal in dezelfde stand te krijgen. Qua diensten zwierven ze toen nogal door het land en in nauwe samenwerking met de HVL (Hoofdverkeersleiding, voor de jongeren onder ons) zijn ze een week lang in de gaten gehouden en bij gelegenheid gedriehoekt om ze zo op de Flevolijn te krijgen (foto is van de ochtend na de open dag op de Flevolijn, net voordat de stammen weer uit moesten zwerven).

Laatst bewerkt door broek53 op 22-08-2011 11:37
 

22-08-2011 12:56:43
rob46
rob46
Quote
muizeneus (ma 22 aug 2011 10:45:38 https://www.somda.nl/forum/6358/p351620/): en Rob maar klauteren in die lichtmasten......
Nog een "leuk" detail, links staat de bvl-mast nadrukkelijk in beeld maar ik kon niet hoger klimmen omdat.....er een roofvogel op die hoogte in de mast zat te broeden en die keek mij vervaarlijk aan. Het nest stuk trappen voor een foto doen we dus niet. Daarna dus wel platen uit een lagere positie gemaakt.


57 jaar OV-fotografie.
 

22-08-2011 18:39:16
kleine_man
kleine_man
Quote
OBASD (zo 21 aug 2011 21:12:49 https://www.somda.nl/forum/6358/p351576/): Sorry, macht der gewoonte, OHSA staat voor: Onderhoudsbedrijf High Speed Alliance. Ik gebruik het om onderscheid te houden tussen wat men noemt het "TC" WGM wat in principe een OB is (evenals Hengelo).

Mr. Zaanstraat


Ik herken het

Bedankt voor de uitleg. %05%
 

22-08-2011 22:57:41
treintim
treintim
Quote
rob46 (ma 22 aug 2011 12:56:43 https://www.somda.nl/forum/6358/p351637/): Het nest stuk trappen voor een foto doen we dus niet.


Is dit wel zo'n principiële kwestie als het lijkt? Onderschat de natuur niet, wellicht had die roofvogel dat niet eens toegelaten als je dat zou doen en zou dat beest je aanvallen (zou ook niet de eerste keer zijn als een roofvogel met nest/jongen dat bij een mens doet) en zich met hand en tand verzetten.%08%

Laatst bewerkt door treintim op 22-08-2011 22:58
 

23-08-2011 18:33:56
OBASD
OBASD
Een beetje late reactie, maar er is gevraagd naar 10 DDM1 stammen.

En dat omwisselen komt wel goed, voorstel is de 103 om te wisselen voor de 112 en de 108 (brandschade) te herstellen. Probleem voor de 108 is dat er batterijen nodig zijn. Mogelijkerwijs moeten ze geleend worden van de 105.
Overigens de batterijen zijn hetzelfde als die in de Bv van de DDAR.

Mr. Zaanstraat.
 

24-08-2011 10:08:33
Hoera63
Hoera63
Quote
OBASD (di 23 aug 2011 18:33:56 https://www.somda.nl/forum/6358/p351850/): Overigens de batterijen zijn hetzelfde als die in de Bv van de DDAR.
Probleem opgelost lijkt me? Pak er een paar uit de voorraad van DDAR. Aangezien deze toch in revisie gaan blijven er op het eind toch wel een paar over. Of denk ik nu helemaal verkeerd?
 

24-08-2011 10:52:13
thom
thom
Ik denk toch dat daar ook geen aantallen sets van op reserve liggen eigenlijk...  

24-08-2011 11:14:27
OBASD
OBASD
Inderdaad is die wisselwerkvoorraad niet erg hoog. Echter m.i. is het niet onmogelijk om uit de 2 beschadigde sets van de 103 en 108 een herstelde/gereviseerde set op te bouwen.

Mr. Zaanstraat
 

15-09-2011 00:00:28
broek53
broek53
Van de DDM-1-stammen die al op de Wgm stonden, is de 6913 tot leven gewekt en het is tijd de rest te verzamelen. Heden (donderdag) wordt een stam van de Dijksgracht opgehaald en eind van de middag rond half zes worden de stammen 6902 en 6915 van de Zaanstraat naar de Watergraafsmeer gesleept.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-09-2011 00:04
 

15-09-2011 00:27:03
treintim
treintim
Mmh, helaas maar 12 bakken dus.%08%  

17-09-2011 10:11:11
broek53
broek53
In het OB Wgm heeft stam 6913 onderhoud gehad. Het stuurrijtuig stond gisteren nog op het ATB-herstelspoor. De 6902 en 6915 (zie boven) zijn donderdag daadwerkelijk overgebracht. Volgende week wordt het serieus: dan krijgen achter elkaar onderhoud de stammen 6906, 6902, 6915 en 6901. De 6901 komt daartoe samen met de 6911 van de Dijksgracht, waarschijnlijk donderdag.
Ook voor komende week staan de testen en proefrit op de rol van een stam met de 1769.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-09-2011 10:11
 

17-09-2011 19:58:46
110573
110573
Je bent me net voor%08% Ik wou net vragen waarom de Bvk van de 6913 los stond...
Ik heb ze vandaag allemaal zien staan op de Wgm. De 6909, 6915, 6902 en de Bvk van de 6913 zijn vanuit de trein prachtig zichtbaar...

Laatst bewerkt door 110573 op 17-09-2011 19:58
 

18-09-2011 09:06:07
aarclay
aarclay
Voor zover is nu alleen de 1769 nog omgebouwd voor inzet voor de DDM-1? Pas na proefrit zal de serie-ombouw gaan beginnen voor de rest? Klopt dat?


Choo choo.....
 

18-09-2011 09:27:49
broek53
broek53
Ik geloof niet dat daarop gewacht wordt. De 1772 en 1777 zijn inmiddels ook op de Wgm aangekomen.  

18-09-2011 12:34:17
AgentX
AgentX
De we mogen in een periode van tussen nu en twee weken een proefritje verwachten?  

18-09-2011 13:18:24
broek53
broek53
Komende week, ja.  

23-09-2011 00:01:24
OBASD
OBASD
Om precies te zijn 23 september vanaf Asd Zaanstraat naar Lelystad v.v.
Treinnummers en vertrektijden had ik opgeschreven maar ik heb het op de Meer laten liggen. Excuse me.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 23-09-2011 00:03
 

23-09-2011 00:08:45
broek53
broek53
Het zal wel vanaf de Wgm worden. Oorspronkelijk zou de stam 6913 met de 1769 in de Zaanstraat staan, maar hij staat sinds het herstel van de ATB van de Bvk 113 al op het kopspoor voor de wasmachine van de Watergraafsmeer.

Overigens zijn vandaag volgens plan de stammen 6901 en 6911 van de Dijksgracht naar de Watergraafsmeer gebracht. Ik zag naast het OB de "ooievaar" staan met de hulpstroomafnemer tegen de draad: het droogstoken van de stammen is ook al gaande.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl