Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl
22-11-2010 19:08:13
treintim
treintim
Woow, gaaf, is er toch nog -een- foto van bij daglicht! Bedankt Mark, heb je hier lang op zitten wachten te Asd (daar er vandaag maar 2 overbrengingen bij daglicht gebeurden)?

Tevens zal de 1800 die ik daarnet noemde op de Wgm dan vast ook wel deze 1700 zijn geweest.

Iemand van Prorail hier die de volgende buitendienststelling van de Wgm weet of de volgende werkzaamheden aan Asd-Wp? Hoop dat dit nog een keer voorkomt, dit is wel heel gaaf en uniek, ik kan me zo niet andere foto's of voorbeelden herinneren met 12- of meer bakken stoptreindubbeldekker.
 

22-11-2010 19:34:23
rob46
rob46
Quote
treintim: Hoop dat dit nog een keer voorkomt, dit is wel heel gaaf en uniek, ik kan me zo niet andere foto's of voorbeelden herinneren met 12- of meer bakken stoptreindubbeldekker.
Ze bestaan echt wel, ik herriner mij testen met gekoppelde DDM-1 stammen in de boog bij Wm. En vanuit een lichtmast op de Wgm fotografeerde ik op 29 mei 1988 in vogelvlucht 10 stammen DDM-1 op een rij, oftewel 60 bakken en tien 1600-en. Zie foto OdR 1988-7 blz.230.
 

22-11-2010 19:42:55
nsr1855
nsr1855
@Treitim: Was iets meer als een half uur dat ik daar heb gewacht. Dus kwam goed uit zo. Helaas heb ik die OdR niet bij de hand, ligt op zolder:P  

22-11-2010 19:46:01
mren
mren
Over een tijdje komen ze allemaal online te staan  


22-11-2010 20:40:48
broek53
broek53
We hebben er ooit 33 aan elkaar gehad, maar daarmee is geen meter gereden (nou ja, niet meer dan tien meter dan). Op de Wgm, in 1993 of 94 denk ik.  

22-11-2010 20:50:07
1631
1631
Ik ken me ook een foto in volgens mij een oude Rail Magazine herinneren met E-loc 1108+27 DDM-rijtuigen. Foto was bij Muiderpoort genomen, klinkt dat bij iemand bekend?  

22-11-2010 21:03:02
broek53
broek53
Dat zal bij dezelfde gelegenheid geweest zijn. Er stond inderdaad een 1100 voor. Het experiment ging erom te bekijken hoe groot het luchtverlies over zo'n lange trein zou zijn; dit omdat we toen het idee hadden de Langste Trein nog eens over te doen, maar dan ook met de meeste zitplaatsen: 75 DDM- en DDAR-rijtuigen. Is niet doorgegaan, zoals jullie zullen begrijpen.  

22-11-2010 23:56:40
treintim
treintim
Met het aantal buiten dienst staande DDM-1 rijtuigen komt het aardig in de buurt anders. Ideetje?

Overigens was mijn vraag over de nieuwe jaar-werkzaamheden-planning vanaf 12 december serieus (vind het altijd zo vervelend om maar 1 weekend verder te kunnen kijken welke werkzaamheden er dan zijn, ik meen dat er ook een jaar-overzicht ergens stond).

En waar 1631, Rob46 en Broek53 over praten klinkt ontzettend mooi, maar de 'nieuwe' generatie heeft al die oude bladen helaas niet... Dus wie een beetje welwillend in wil scannen, het zou hier wel leuk staan in het DDM-1 topic denk ik.. (suggestie). Goed initiatief trouwens om de oude OdR's online te zetten, dat zal vast veel werk zijn.

Laatst bewerkt door treintim op 22-11-2010 23:59
 

23-11-2010 00:07:39
mren
mren
Quote
treintim: Goed initiatief trouwens om de oude OdR's online te zetten, dat zal vast veel werk zijn.

Het digitaliseren is op zich het werk nog niet. Het op OCR-niveau verwerken (zgn. metadata) van de teksten om ze goed doorzoekbaar te maken wel. Zeker met oudere uitgaven en spelling van die tijd (het eerste 'NVBS Orgaan' is van 1931 en hangt trouwens in de sociale ruimte van NVBS Centraal naast spoor 1 te Amf), duurt dat even.
Gereedkomen staat vooralsnog gepland voor eind maart 2012, maar gezien de toch ruime voortgang zou dat ook zomaar eerder kunnen worden. In de NVBS bibliotheek zijn de jaarjangen die al klaar zijn (zo'n 70) al te doorzoeken, naast uiteraard alle uitgaven op papier. Dat laatste geldt overigens ook voor vele tientallen andere bladen.

Tot zo ver de zendtijd voor politieke partijen

Laatst bewerkt door mren op 23-11-2010 01:23
 

23-11-2010 06:13:48
rob46
rob46
Quote
broek53: We hebben er ooit 33 aan elkaar gehad, maar daarmee is geen meter gereden (nou ja, niet meer dan tien meter dan). Op de Wgm, in 1993 of 94 denk ik.
Yep met 1616 ervoor en later rangerend de met 1108 (plaatje in boek 1100-en, blz.255 boven).

Laatst bewerkt door rob46 op 26-11-2010 10:11
 

25-11-2010 00:25:50
treintim
treintim
Vanavond stonden ongeveer 12 bakken DDM-1 nog steeds te Wgm. Gaan deze niet (meer terug) naar Aswplz?

Laatst bewerkt door treintim op 25-11-2010 00:27
 

25-11-2010 01:13:30
thom
thom
t'klinkt mij niet gek als dat infratechnisch nog niet mogelijk is vanwege de aanrijding van van de week...

Laatst bewerkt door thom op 25-11-2010 01:14
 

25-11-2010 01:25:52
treintim
treintim
Zou dat hersporen dan zo lang duren? Die DDM-1 bak stond maar een heel klein stukje schuin gekanteld, niet zo heel erg (zou het dan zo moeilijk zijn om 'm weer even recht op het spoor te plaatsen vraag ik mij af).

Laatst bewerkt door treintim op 25-11-2010 01:26
 

25-11-2010 01:47:54
Rolffiej19
Rolffiej19
Morgen ochtend rond 8`en gaan ze terug naar Aswplz  

25-11-2010 01:54:07
treintim
treintim
Zozo, dat is nieuws wel heel vers van de pers! Complimento's.%02%

Laatst bewerkt door treintim op 25-11-2010 01:54
 

25-11-2010 05:58:12
2296
2296
Quote
Rolffiej19: Morgen ochtend rond 8`en gaan ze terug naar Aswplz

Zijn de 6902 en 6907 stam die nu nog op de Wgm staan.
 

25-11-2010 09:04:12
279
279
Quote
Rolffiej19: Morgen ochtend rond 8`en gaan ze terug naar Aswplz


en is dan "morgenochtend" donderdag of vrijdag?
 

25-11-2010 09:09:03
treintim
treintim
Dat is een goede vraag, want het DDM-1 staat er nu nog steeds te Wgm...  

25-11-2010 09:47:00
mdj
mdj
Statistisch is het tot 11:59:59 nog ochtend, dus wat dat betreft...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-11-2010 11:10:43
bjornl
bjornl
"Statistisch"? De ene ochtend tot 12:15 en de volgende maar tot 11:45?  

25-11-2010 11:16:21
treintim
treintim
De 2 DDM-stammen staan nu ik dit schrijf nog steeds zonder loc, dus misschien bedoelt Rolffiej19 wel vrijdagochtend (morgen..).  

25-11-2010 12:27:21
treintim
treintim
Er zit beweging in de zaak, de loc staat er voor en er is al een klein stukje mee gerangeerd!

Laatst bewerkt door treintim op 25-11-2010 12:28
 

25-11-2010 21:56:55
thom
thom
Quote
treintim: Zou dat hersporen dan zo lang duren? Die DDM-1 bak stond maar een heel klein stukje schuin gekanteld, niet zo heel erg (zou het dan zo moeilijk zijn om 'm weer even recht op het spoor te plaatsen vraag ik mij af).

Als dat ding een wissel ofzo naar de mallemoeren heeft gereden, zal dat echt niet alla minute vervangen worden op een terrein als waar die bakken staan...
 

26-11-2010 00:25:22
Rolffiej19
Rolffiej19
Er zijn idd meerdere bielzen stuk gereden vanwege het feit dat 1bak naast het spoorkwam te staan en er zit een aantal knikken in de rails , het wissel is verder niets mis mee 1DDM bak is opengereten en een DDM bak is z`n tree planken kwijt en heeft forse schade bij de deur  

26-11-2010 09:24:38
rob46
rob46
Enig idee welke bakken schade hebben opgelopen ?  

26-11-2010 10:09:12
rob46
rob46
Quote
1631: Ik ken me ook een foto in volgens mij een oude Rail Magazine herinneren met E-loc 1108+27 DDM-rijtuigen. Foto was bij Muiderpoort genomen, klinkt dat bij iemand bekend?
Yep, die is van mij (zie het bijschrift) is overgens wel op de Wgm genomen en niet op Asdm, datum van handeling 1-3-1992.

Laatst bewerkt door rob46 op 26-11-2010 10:12
 

26-11-2010 11:06:48
2296
2296
Quote
rob46: Enig idee welke bakken schade hebben opgelopen ?

Als ik het goed heb zijn het de 6633 en de 6805. Heb het nagekeken en zijn de juiste nummers. .

Laatst bewerkt door 2296 op 26-11-2010 15:41, reden: Rijtuig nummer aangepast.
 

26-11-2010 11:09:16
rob46
rob46
Heel graag, de 6833 liep achterop stam 6908. De 6633 zegt mij vooralsnog niets.

Laatst bewerkt door rob46 op 26-11-2010 11:10
 

26-11-2010 14:34:55
rick
rick
Quote
rob46:
Quote
1631: Ik ken me ook een foto in volgens mij een oude Rail Magazine herinneren met E-loc 1108+27 DDM-rijtuigen. Foto was bij Muiderpoort genomen, klinkt dat bij iemand bekend?
Yep, die is van mij (zie het bijschrift) is overgens wel op de Wgm genomen en niet op Asdm, datum van handeling 1-3-1992.
De enige foto die ik er van kan vinden is van de 1108 met 5 zichtbare rijtuigen, is er een foto waarop meer te zien is of was dit de bedoelde foto?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-11-2010 15:00:00
sik214
sik214
Quote
rob46: Heel graag, de 6833 liep achterop stam 6908. De 6633 zegt mij vooralsnog niets.
De 6633 liep als 3e bak in de stam met Bvk 6912 "Cheetah". Dus als de stammen niet uit/door elkaar zijn gehaald na de terzijdestellingen.....
 

26-11-2010 15:54:35
rob46
rob46
Quote
rick:
Quote
rob46:
Quote
1631: Ik ken me ook een foto in volgens mij een oude Rail Magazine herinneren met E-loc 1108+27 DDM-rijtuigen. Foto was bij Muiderpoort genomen, klinkt dat bij iemand bekend?
Yep, die is van mij (zie het bijschrift) is overgens wel op de Wgm genomen en niet op Asdm, datum van handeling 1-3-1992.
De enige foto die ik er van kan vinden is van de 1108 met 5 zichtbare rijtuigen, is er een foto waarop meer te zien is of was dit de bedoelde foto?
Nee, die is niet van mij, hij staat wel ergens in RM maar simpeler is ie in het 1100-en boek te vinden.
 

26-11-2010 16:25:34
kevinevers
kevinevers
Voor de liefhebbers..De foto staat op pagina 255 in het 1100 boek.  

26-11-2010 17:08:14
rick
rick
Bedankt, dan moet ik dat 1100 boek toch maar eens kopen.  

26-11-2010 18:02:13
klaass16
klaass16
zijn er misschien ook foto's van de beschadigde DDM-1 bak?

ik was wel benieuwd naar de schade/situatie.
 

27-11-2010 02:08:30
treintim
treintim
Vanaf openbaar terrein is er niets van te zien in elk geval. Het enige wat ik van openbaar terrein af kon zien was een rijtuig dat een heel klein beetje gekanteld op het spoor stond (en dan kijkend lineair aan de rijtuigen, niet eens van opzij gezien), in dit topic is te lezen dat ik behoorlijk wat schade gemist heb.

Laatst bewerkt door treintim op 27-11-2010 02:10
 

28-11-2010 00:39:14
thom
thom
Rijtuigen staan ingebouwd tussen de rest.

1 zoals ik gezien heb, heeft schade aan oa treeplanken, draaistel en de hoek van de bak is krom gereden. Andere rijtuig niet zo gezien.
 

20-12-2010 16:03:36
broek53
broek53
Topic-kickje, en neen: niet omdat ze weer in dienst komen. Er gaan er twee juist nog meer buiten dienst dan ze al zijn. Bvk 108 en ABv 618 zijn sinds 15/12 eigendom van het Spoorwegmuseum ... (heeft de 1656 ook wat te doen).  

20-12-2010 19:17:07
Pim530
Pim530
Ah, goed nieuws.  

20-12-2010 19:40:45
Erikvd12
Erikvd12
Nu wordt er in ieder geval nog wat DDM-1 in orginele staat bewaard. Wat gaat het spoorwegmuseum uiteindelijk met deze rijtuigen doen?  

20-12-2010 19:54:52
timtrein
timtrein
Ik denk dat niemand in de toekomst kan kijken.
Wie weet duikt het over een paar jaar wel op als Heimwee Express?
 

20-12-2010 19:58:14
thom
thom
Het voorlopige antwoord zal niet meer zijn dan dan simpelweg helemaal niks  

21-12-2010 12:53:07
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
timtrein: Ik denk dat niemand in de toekomst kan kijken.
Wie weet duikt het over een paar jaar wel op als Heimwee Express?


zoiets noemen ze in het Engels wishful thinking. De Heimwee express rijdt alleen met historisch materieel en voorlopig heeft het NSM zijn handen nog wel even vol aan het op de baan houden van de huidige collectie. (zie ook de discussie in het mat'64 topic). De eloc is trouwens natuurlijk niet compleet nutteloos, hij is handig als loopjongen (mochten er problemen zijn met de 1200/1300)
 

21-12-2010 19:43:15
timtrein
timtrein
Als over een aantal jaar het stoptreingeel weg is, dan kan dat prima. Ik heb het ook niet over volgende week... en zoals gezegd, voorlopig niets.  

22-12-2010 02:55:15
tripleklep
tripleklep
Vanmiddag zag ik de 1849 in actie bij de Zaanstraat. Weet iemand hier meer over?  

22-12-2010 21:55:38
timtrein
timtrein
Er gaan geruchten dat NS daar tijdelijk iets gaat doen i.v.m. de vele materieelproblemen.  

22-12-2010 22:13:49
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat betreft volgens mij vooral herstelwerkzaamheden aan SLT en extra (her)indienstelingen van mat'64, plannen om het DDM-1 park weer te activeren zijn er zover ik weet niet.  

22-12-2010 22:59:58
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: wat offtopic zaken verwijderd. Terug naar "ontwikkelingen DDM-1" graag!

Laatst bewerkt door SleutelMan op 22-12-2010 23:01
 

23-12-2010 12:18:37
TheKnitter
TheKnitter
Zeer vers van de pers: Als alles blijft gaan zoals het moet komen er 3 stammen DDM-1 in dienst voor de 14500 per 3 januari.  

23-12-2010 14:58:22
jwalk1
jwalk1
da's zeer goed nieuws!

gr. Jens
 

23-12-2010 15:28:20
dlm4yjp
dlm4yjp
KIJK! NS is eindelijk weer goed bezig Superservice komt weer tot voor de deur! %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-12-2010 15:39:43
MDDM
MDDM
Lekker makkelijk iets te gaan roepen zonder enige vorm van bron vermelding. %03%


Gr Joop mcn Lls
 

23-12-2010 15:44:49
mren
mren
Er is in het Amsterdamse een DDM-1-stam incl. 1800 onderweg gezien achter een 1700. Is dat bewijs genoeg voor je?  

23-12-2010 15:49:18
maigoda
maigoda
Voor mij zou dat niet voldoende zijn. Een stam+loc achter een 1700 kan evengoed duiden op een verplaatsing en opstel elders in het land. Vandaag de vraag naar de bronvermelding of eventueel: waar gaat de 1700+stap+loc heen.
Groetjes,
Emiel
 

23-12-2010 15:49:48
MDDM
MDDM
Nee. Zegt dus helemaal niks. Want er zal wel wat plaats gemaakt moeten worden, nu de werkplaats weer (tijdelijk) open gaat.


Gr Joop mcn Lls
 


23-12-2010 15:53:09
TheKnitter
TheKnitter
Quote
MDDM: Lekker makkelijk iets te gaan roepen zonder enige vorm van bron vermelding. %03%
Omdat jij het zo lief vraagt%08%: Iemand van het HGB!

En mensen, dit gebeurt als alles blijft gaan zoals het nu gepland is. Mede vanwege de DDAR tekorten bij NS leek het verstandig om DDM-1 gedeeltelijk te reactiveren (en kan best in Februari weer weg zijn!). Op zeer korte basis moeten ze al gereactiveerd worden.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 23-12-2010 15:57
 

23-12-2010 16:04:59
jorgo
jorgo
Ga er gevoeglijk maar van uit dat er na de jaarwisseling geen sneeuw meer ligt en de defecten aan ander materieel dan inmiddels verholpen zijn. Beetje ICL-in-de-3500-scenario van vorig jaar. Het was misschien handig (even er van uitgaande dat het waar is) dit soort beslissingen volgend jaar al in november te nemen.  

23-12-2010 16:05:46
broek53
broek53
Berichten over de aanstaande heractivering komen ook van het OCCR en van "het Spoorwegmuseum" dat om die reden nu de loods helemaal aan het leegmaken is.  

23-12-2010 16:42:52
fugazi
fugazi
Quote
MDDM: Lekker makkelijk iets te gaan roepen zonder enige vorm van bron vermelding. %03%
Ben het helemaal met je eens. Een enthousiaste TheKnitter is voor mij geen overtuiging dat er daadwerkelijk weer DDM-1 komt te rijden.
 

23-12-2010 16:43:07
broek53
broek53
Quote
jorgo: Ga er gevoeglijk maar van uit dat er na de jaarwisseling geen sneeuw meer ligt en de defecten aan ander materieel dan inmiddels verholpen zijn. Beetje ICL-in-de-3500-scenario van vorig jaar. Het was misschien handig (even er van uitgaande dat het waar is) dit soort beslissingen volgend jaar al in november te nemen.
Het lijkt mij een les die te trekken valt, dat je van een koude reserve tegen de winter maar vast een soort warme reserve gaat maken, ja. Wat dat betreft is het jammer dat DDM-1 afhankelijk is van een 1800, want als er locs beschikbaar zijn, heb je zelfs een op koude reserve staande DDM-stam in een dag op de baan.

Overigens verwacht ik dat deze inzet beklijvender is. We zijn het waarschijnlijk al vergeten in het sneeuwgeweld, maar de materieelstand was ook voor het winterweer akelig beroerd. Daar komt nu ook het plan vandaan om DDM-1-stammen in de 14500 in te zetten; dat idee is een maand geleden al geopperd omdat het relatief zo effectief is (3 DDM-1 voor 6 DDAR). Alleen wilde men er toen nog niet aan vanwege de kosten en het gedoe. Maar als ze eenmaal rijden, denk ik dat ze dat blijven doen tot de rest van het park helemaal stbiel en op orde is.

Daarnaast gaat de vergelijking met het ICL van vorig jaar niet helemaal op. Toen het ICL er weer uit ging, was het in de Noord-Oost met al het defecte ICM nog helemaal niet in orde. Alleen ontbrak het aan een eenvoudige, effectieve inzetmogelijkheid van het ICL - en was omnderhoud dramatisch moeilijk en storingsherstel langs de lijn vrijwel onmogelijk. DDM-1 is effectief in te zetten, elke storingsmonteur kent het, onderhoudsmonteurs zijn er (in Nl, en niet in D): al met al een veel betere vervangend-materieel-inzet dan ICL, en dus een stukkie duurza,er, verwacht ik van harte.
 

23-12-2010 16:46:43
maurits
maurits
Helder verhaal, en ik denk dat het voor NSR inderdaad het beste besluit is. Is er nog kans dat het DDM-1 in de 2200-serie zal verschijnen om extra DDAR en VIRM vrij te spelen?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

23-12-2010 17:23:59
TheKnitter
TheKnitter
Wat mij door een HGB'er verteld is: Voorlopig niet. Om problemen te voorkomen willen ze het in een vaste omloop (waar je dus ook zeker bent dat het personeel DDM-1 kent). In de 2200 is er zoveel afwisseling qua personeel, dat je dan in de problemen kan komen.
En daarom dat 3 stammen DDM-1 vast staan. Maar als er meer gereactiveerd word, kan het best elders ingezet worden. Maar dat schijnt nog niet de hoogste prio te hebben.
 

23-12-2010 19:16:46
timtrein
timtrein
De kans op een vierde (reserve)stam is natuurlijk wel vrij groot, maar daar kon het best eens mee ophouden. Voor je het weet gaat zo'n stam per ongeluk aan de wandel en kan de bijsturing 'm uit Roosendaal plukken ofzo  

23-12-2010 19:35:56
Iceman
Iceman
Humm dan is Gdg-Rtd dus niet mijn laatste ritje in DDM-1 geweest%08%.
Positief bericht natuurlijk!
1. Voor reizigers van de 14500. Laatste weken was het dramatisch met losse Darren en andere te kleine treinen. DDM-1 is perfect maatje voor deze serie.
2. Voor reizigers van de 2200/3900. Sinds het DDM-1 terzijde is/was ontbrak er bijna elke dag wel ergens een DDAR. Met de vrijgespeelde Darren moet dat ook beter gaan!


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

23-12-2010 21:38:20
jorgo
jorgo
Quote
timtrein: De kans op een vierde (reserve)stam is natuurlijk wel vrij groot,


Die wetenschap ontgaat mij.
 

23-12-2010 21:44:38
sik214
sik214
De kans op een extra 1800 lijkt me groter ivm onderhoud in Mt en eventuele storingen.  

23-12-2010 21:44:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Waarschijnlijk een gedachte van: "Als één schaap over den dam is, volgen er spoedig meer"


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-12-2010 22:02:40
Railtender
Railtender
Van mij mogen ze weer terug die oude garde. In de 14563 met een darretje is wel heel krap, hoewel mat 64 al enkele keren op de 14500 had ingevallen, niet onprettig.

Toch jammer dat ze niet betrokken worden bij de renauvatie van de DDARen.
Aangezien die toch totaal gestript worden.
 

23-12-2010 22:11:33
thom
thom
Gestript ja, maar dan nog zitten er verschillen in de bakken waardoor je niet zo exact het plan kan kopieren daarvoor.  

23-12-2010 22:24:20
MasterE
MasterE
Quote
Railtender: Van mij mogen ze weer terug die oude garde. In de 14563 met een darretje is wel heel krap, hoewel mat 64 al enkele keren op de 14500 had ingevallen, niet onprettig.

Toch jammer dat ze niet betrokken worden bij de renauvatie van de DDARen.
Aangezien die toch totaal gestript worden.


De 14563 bestaat niet.

Mcn Asd.
 

23-12-2010 22:26:07
dlm4yjp
dlm4yjp
@ Thom: Jammer dat je maar de helft verteld, als je nou had verteld wat de verschillen waren is er misschien iets meer begrip en duidelijkheid

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 23-12-2010 22:26


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

23-12-2010 23:03:38
robins
robins
ok, iets ander remsysteem?

mvg,
Robin
 

24-12-2010 00:25:16
thom
thom
Quote
dlm4yjp: @ Thom: Jammer dat je maar de helft verteld, als je nou had verteld wat de verschillen waren is er misschien iets meer begrip en duidelijkheid

Dat even uitleggen is wat meer werk dan je denkt

Ten eerste al wat Robin zegt, en om nog maar wat te noemen zit begint het al met een stra op de Bvk, en daar zit alle bijhorende apparatuur er natuurlijk ook van in, incl diens indeling van de bak daarvoor...

Laatst bewerkt door thom op 24-12-2010 00:25
 

27-12-2010 23:44:13
timtrein
timtrein
Een goed ingelichte, edoch onbekende bron meldt dat bij zijn weten alle tien de stammen weer op de baan komen. Nu zal dat niet gaan omdat er door schade en schenking nog maar 9 complete te maken zijn, maar toch benieuwd of het werkelijk zo is. (Dan zal Broek53 zich spoedig melden, denk ik)  

27-12-2010 23:57:19
thom
thom
Ik begreep dat het plan was 3 stammen rijvaardig te hebben per 3-1, en daarna nog een stel.

Overigens is vandaag het laatste materieel van het NSM vertrokken uit de Zaanstraat, en daarbij zijn de rijtuigen DDM-1 uiteindelijk niet meegegaan. Er is dus een kans dat ook die rijtuigen nog weer in dienst komen.

Laatst bewerkt door thom op 28-12-2010 00:32
 

28-12-2010 00:29:50
mdj
mdj
Quote
timtrein: Een goed ingelichte, edoch onbekende bron meldt dat bij zijn weten alle tien de stammen weer op de baan komen. Nu zal dat niet gaan omdat er door schade en schenking nog maar 9 complete te maken zijn, maar toch benieuwd of het werkelijk zo is. (Dan zal Broek53 zich spoedig melden, denk ik)

"Dat alle tien". Er zijn toch twaalf DDM-1 stammen? (Dan kan je met twee rijtuigen minder wel 10 in dienst krijgen, denk ik zo?)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

28-12-2010 00:33:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Je hebt er sowieso 1 die met schade staat (aanrijding Wgm).
Maar dat is inderdaad nog steeds voldoende voor 10 stammen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-12-2010 00:52:44
thom
thom
Schade was niet de Bvk, dus je zou geowon twee stammen en bak korter kunnen maken...  

28-12-2010 00:55:10
dlm4yjp
dlm4yjp
Of 1 stam opofferen en de rest verlengen.
Of gewoon laten zoals het is, we zien het wel


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-12-2010 10:11:46
spoorhaas
spoorhaas
Volgens zeer betrouwbare bron gaan ze de DDM-1 stammen verkorten tot 5 bakken zodat er maar 1 HC op gepland hoeft te worden...

Dus kans is groot dat we 10 stammen gewoon op de baan krijgen
 

28-12-2010 10:19:56
Rinse
Rinse
Een HC mag toch altijd 6 bakken meenemen?

Of was DDM-1 een uitzondering?

Laatst bewerkt door Rinse op 28-12-2010 10:20
 

28-12-2010 10:20:47
broek53
broek53
Vreemd hoor. DDM-1 is vrijwel overal vervangen door 2xDDAR, dus daar zitten altijd twee hc's op.  

28-12-2010 11:25:50
spoorhaas
spoorhaas
DDM-1 was altijd al uitzondering, werd gezien als Getrokken mat..

Ja dat klopt Broek, ik denk toch in kader van efficiente inzet dat het anders gaat worden, maar op dat laatste heb ik geen concreet antwoord...

Grt
 

28-12-2010 19:05:42
Rolffiej19
Rolffiej19
DDM-1 reedt wel degelijk met 2HC`s erop ik ben ze niet tegen gekomen met een enkele HC erop want dat werdt naar mijn weten niet toegestaan  

28-12-2010 19:39:42
Iceman
Iceman
Quote
spoorhaas: Volgens zeer betrouwbare bron gaan ze de DDM-1 stammen verkorten tot 5 bakken zodat er maar 1 HC op gepland hoeft te worden...

Dus kans is groot dat we 10 stammen gewoon op de baan krijgen


Misschien voor de 2200/3900 die in het dal in met losse Darren rijden? Als je daar met 6 bakken DDM-1 gaat rijden heb je voor die treinen wel een tweede HC nodig, en met 1 DDAR dus niet.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

28-12-2010 22:18:57
Pim530
Pim530
Jaja, en dan houdt je dus één bak meer over dan een DD-AR. Alsnog te korte treinen in de 14500? Schiet lekker op dan.  

28-12-2010 22:39:04
thom
thom
Misschien eerst maar even afwachten wat het nu daadwerkelijk gaat worden ?  

29-12-2010 13:34:11
broek53
broek53
Over de lengte weet ik nog niets zeker. Wel dat er in dagplan per 3/1 de bekende drie diensten/stammen voor de 14500 gepland worden en vanaf 10/1 drie in de 2200 en drie in de 3900/3700. Negen stammen inzet betekent ongetwijfeld tien stammen op de baan (de tiende is reserve/onderhoud). En aangezien er twaalf stammen zijn, moet het ondanks twee schadegevallen en twee aan het NSM geschonken rijtuigen niet moeilijk zijn er tien te laten rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-12-2010 13:36
 

29-12-2010 14:06:45
jacokran
jacokran
Zijn de materieeltekorten dusdanig dat er 10 stammen opnieuw in dienst worden gesteld? Wat komt er (op papier) vrij nu deze diensten DDM-1 erbij komen?  

29-12-2010 14:49:36
broek53
broek53
Als men slim is (en zo lijkt het wel) worden ze ingezet in oude DDM-1-diensten die in september vervangen zijn door 2 x DDAR. Bij negen DDM-1 in de omloop betekent het dan maximaal 18 DDAR die elders ingezet kunnen worden.  

29-12-2010 16:10:05
zaza
zaza
Ja ja, nieuw op de rails in 2011: de terugkeer van de oude rode Sprinterbanken! Er wordt de laatste tijd veel gemopperd dat het spoor onvoorspelbaar is, maar deze onvoorspelbaarheid vind ik persoonlijk (uit hobby-oogpunt gezien dan) helemaal niet erg!  

29-12-2010 16:40:53
Noodrem
Noodrem
Wat ik mij dan uit bedrijfskundig oogpunt afvraag is of de buitendienststelling / conservering 1800'en / opslag / gesleep / gerangeer / administratie etc... in de afgelopen maanden kostentechnisch heeft opgewegen tegen het in dienst houden van de vloot met als eventuele gedachte een reserve vloot voor de winter.

Of zat het materieelpark tijdens de buitendienststelling zo ruim in zijn jasje dat eenzelfde uitval als vorig jaar relatief makkelijk opgevangen had kunnen worden?
 

29-12-2010 17:07:59
broek53
broek53
Dat laatste zeker niet. NSR is het afgelopen jaar een heel scherpe koers gaan varen in de materieelstelling, NedTrain heeft beloftes gedaan over hogere beschikbaarheid van materieel. Dat laatste is al niet waargemaakt, zoals we sinds september duidelijk weten: extra plan V in dienst en nog handenvol manco's in de rijdende dienst. Kortom: achteraf mag je best constateren dat de buitendienststelling van het DDM-1 sowieso al een brug tever was. Met winterreserve is al helemaal geen rekening gehouden.
Daar staat tegenover dat als NedTrain zijn beloftes had waargemaakt (en daar mag je bedrijfstechnisch toch wel vanuit gaan) en als het SLT niet zo gigantisch door zijn hoeven was gezakt, men het met het eventjes in dienst houden van extra mat '64 wel aardig gered zou hebben, denk ik.

DDM-1 buiten dienst stond wel een extra druk op: het onderhoud aan de dure 1800-en gestaakt, ruimte in Mt voor VIRM, wat weer nodig was voor ruimte in Ldd voor SLT. Ook DDM-1 zelf had eigenlijk weg moeten zijn bij de sluiting van de Zaanstraat en in Ldd was die ruimte er eigenlijk ook niet. Bovendien betekent complete series in principe het afbouwen van voorraden en zo, dus op dat moment is er bedrijfsmatig wel wat vboor te zeggen - maar of het werkelijk verantwoord was, is vers twee - en dat het nu vele malen duurder is om het zaakje weer te mobiliseren, is vers drie, en lijkt mij ook wel heel duidelijk.
 

29-12-2010 20:02:11
2296
2296
Met de eerste stam (6907) is men reeds begonnen om weer in dienst te stellen.  

30-12-2010 12:47:03
ZJ37
ZJ37
Per 3-1-11 zijn er al drie diensten gepland in: 14523/14556, 14525/14560 en 14527/14558. Voorlopig t/m 21-1-11.  

04-01-2011 09:41:53
rob46
rob46
Voor de update, op 3 januari kwamen de onderstaande herintreders in dienst;

tr.14556 met 1845+DDM1 6836 6617 6834 6612 6811 en Bvk 6907
tr.14558 met 1853+DDM1 6823 6614 6896 6673 6813 en Bvk 6902
tr.14560 met 1857+DDM1 6812 6626 6825 6622 6831 en Bvk 6906
 

04-01-2011 10:01:34
rob46
rob46
Vandaag gaan de 3 DDM-1-stammen vanaf de Dgr naar Aswpl, het betreft stam:

6835 6613 6801 6623 6828 Bvk 6903
6815 6621 6876 6670 6821 Bvk 6913
6832 6631 6878 6616 6877 Bvk 6915
 

04-01-2011 10:39:04
AgentX
AgentX
Gaan ze nu al 6 stammen in in dienst stellen?  

04-01-2011 10:39:49
broek53
broek53
Tien of elf.  

04-01-2011 10:54:27
Noodrem
Noodrem
Is er al bekend hoelang NSR DDM-1 in dienst wil houden? Denken we hierbij aan een ICK-vergelijkbare termijn waarbij ze puur ter compensatie voor het defecte materieel dienen of zijn ze tot de ontdekking gekomen dat DDM-1 in de reizigersdienst eigenlijk niet te missen viel?
Als ik naar de meldingen van de 14500 de afgelopen weken kijk, dan was het daar nou niet bepaald zonneschijn te noemen met al die solo Darretjes en uitgevallen treinen die zowat tot een traditie gebombardeerd leken te worden.
 

04-01-2011 11:13:27
broek53
broek53
Het feit dat men in eerste instantie de plannen al zo'n beetje klaar had liggen om drie stammen in dienst te stellen in de 14500, duidt erop dat dat al in de overweging zat voordat de winter losbrak. Dat is ook wel eens gesuggereerd, omdat je er maar liefst 6 DDAR mee vrijspeelt. Bedenk ook dat het mat '64 dat in september geherindienststeld is en in oktober niet buiten dienst is gegaan (20 stellen) (ook) niets met SLT-tekorten te maken hadden.
Overigens denk ik dat na de winter de inzet van allerlei materieelsoorten wel heroverwogen zal worden - maar dat laat onverlet dat er ook weer SLT bij komt. M.a.w.: het materieelpark zal wat groter worden dan men oorspronkelijk voor december 2012 voorzien had, maar uiteindelijk zal DDM-1 toch weer het loodje leggen. Tenzij er zoiets komt als een Grote SLT-terugroepactie, denk ik dat het in maart of april weer afgelopen zal zijn.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl