Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl
07-11-2017 08:17:28
SunKeeper
SunKeeper
Dan hadden er nog meer bakken een kleine revisie moeten hebben. (DDM1)
Er is o.a. iets met toiletten gedaan.

Want na al die jaren stilstand kon het spul niet zonder meer ingezet worden.
 

07-11-2017 09:02:44
rob46
rob46
Quote
sik214 (ma 06 nov 2017 21:22:41 https://www.somda.nl/forum/16058/p630989/): Even redenerend naar 41 bakken DDM1/2/3, ik kom op 39:

10x DDAR:
270 7011/7013/7016/7018/7019/7041/7072/7078
280 7272
380 7555

29x DDM1:
26-37 115
26-37 401/402/403/404/405/406/423/426/434/436/437
26-37 602(675)/603(670)/607/608/611/612/614/615/617/623/624/627/632/633/634/635

Zouden die 2 'overgebleven' plekken wellicht voor BDs020 en Bs112 kunnen zijn, of heb ik andere DD-bakken gemist?
Aantal DDM is correct.

Laatst bewerkt door rob46 op 08-11-2017 09:51


57 jaar OV-fotografie.
 

07-11-2017 14:44:45
broek53
broek53
Volgens mij gaat het inmiddels over alles hier, behalve over de ontwikkelingen van DDM-1  

09-04-2018 17:05:16
DDietzen
DDietzen
Misschien een stupide vraag, maar hoeveel zitplaatsen 2e klas hebben de DDM1-stammen in de 3400 en de 4500 eigenlijk?
Bij de materieelsamenstellingen hier op Somda zie ik enkel stammen van Bvk-Bv-ABv-Bv-loc, wat mij best mogelijk lijkt (al is het wat weinig 1e klas). Die indeling komt immers ook overeen met de materieeltekeningen in de NS-reisplanner.
Maar tel ik nu op Wikipedia de zitplaatsen 2e klas van deze rijtuigen bij elkaar op, dan krijg ik 126 + 166 + 86 + 166 = 544 zitplaatsen 2e klas (klapzitjes niet meegerekend). Dat is zelfs meer dan bij VIRM-6 (ca. 440 zitplaatsen 2e klas) dat twee bakken méér telt, dus dat lijkt me wel erg ongeloofwaardig.

Hoe zit dit?
 


09-04-2018 17:10:24
vrijgezel
vrijgezel
Even "Het Matblad" juli/augustus 1985 erbij gepakt. Hierin staat een tabel met de gegevens en heb het overgetypt:

Bv: 2e klas 148 zitplaatsen en 18 klapzittingen
ABv: 2e klas 68 zitplaatsen; 1e klas 64 zitplaatsen en 18 klapzittingen
Bvk: 2e klas 112 zitplaatsen en 14 klapzittingen
 

09-04-2018 17:26:05
michaben
michaben
DDM heeft ook enorm veel zitplaatsen. Het zijn rijtuigen en geen treinstellen, bij VIRM gaat er per vak de nodige ruimte verloren voor technische installaties die bij DDM in de loc zitten. Daarnaast heb je een 2+2 indeling in de eerste klas (en inderdaad is sowieso een fors kleiner deel van de trein eerste klas), en zijn er op het balkon nog zitplaatsen tussen de deuren en de bakovergang (wat je overigens bij VIRM ook hebt, maar in veel mindere mate).

Laatst bewerkt door michaben op 09-04-2018 17:26
 

09-04-2018 17:32:55
IJsbergsla
IJsbergsla
Er wordt gerekend met nog meer capaciteit dan vrijgezel sommeert, in totaal 589 zitplaatsen (525+64) in DDM-1. Dat is inderdaad vergelijkbaar met een VIRM-VI (464+132).
Om het beeld wat completer te schetsen: tweemaal ICM-III komt niet verder dan 456 stoelen, een Intercity Direct-stam 470 waarvan 356 2e klasse, DDZ-VI gaat naar 607 totaal. Absolute koploper is uiteraard een dubbele combinatie DD-AR waar in zes wagens 838 mensen zouden moeten kunnen zitten in theorie.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 09-04-2018 20:44
 

09-04-2018 19:51:38
MasterE
MasterE
Die 356 1ste klas in ICD is vast een tikfoutje.


Mcn Asd
 

09-04-2018 20:44:04
IJsbergsla
IJsbergsla
Er zit een ongelijke hoeveelheid 1e klasse in, maar 356 zou wat ver reiken. Aangepast, dank.  

09-04-2018 21:42:05
DDietzen
DDietzen
Bon, er past dus aardig wat in zo'n DDM1-stam. Niet gedacht, bedankt! Maar is DDM1 dan niet wat overkill voor bv. de 3400?  

09-04-2018 21:49:46
Trainplaza
Trainplaza
Quote
DDietzen (ma 09 apr 2018 21:42:05 https://www.somda.nl/forum/16058/p649942/): Bon, er past dus aardig wat in zo'n DDM1-stam. Niet gedacht, bedankt! Maar is DDM1 dan niet wat overkill voor bv. de 3400?


Wat wil je anders in de 3400 inzetten? Veel andere keuzes heb je niet, en als je DDM-1 een beetje efficiënt wil inzetten moet je ze toch echt rond Amsterdam/Haarlem inzetten i.v.m. de materieelbekendheid van machinisten.

Laatst bewerkt door Trainplaza op 09-04-2018 21:50
 

09-04-2018 21:58:56
chris24
chris24
Combi 4800/5400 is drukker  

09-04-2018 22:10:23
broek53
broek53
Die discussie hebben we vaker gehad. DDM-1 haalt op papier althans de rijtijden van de 4800 niet. Sterker: van bijna geen enkele sprinterserie in de randstad. DDM-1 moet dus bijna per definitie in sneltreinen die geen intercity-comfort hoeven te bieden, lees: spitssneltreinen. En dat zijn landelijk gezien eigenlijk alleen nog de 3400 en 4500.  

09-04-2018 22:27:18
Frontier
Frontier
Op wat incidentele klungels na ging het in de 5400 alleraardigst toen ze daar vrijwel dagelijks reden in het najaar van 2016.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-04-2018 23:00:23
broek53
broek53
Zeker, maar die keert nou eenmaal op de 4800. En in het licht van de opmerkingen hierboven: DDM-1 is in de 5400 in 95% van de gevallen qua capaciteit ook zwaar overkill.  

09-04-2018 23:14:45
Frontier
Frontier
Quote
broek53 (ma 09 apr 2018 23:00:23 https://www.somda.nl/forum/16058/p649972/): Zeker, maar die keert nou eenmaal op de 4800.

Ja helaas wel, met alle gevolgen van dien voor wat betreft Zvt bij dagen dat toevallig de zon schijnt. Gelukkig heeft Rover al reeds aangekaart dat het afgelopen zomerseizoen een ernstige onvoldoende scoort qua dienstverlening, dus we houden hoop. Afgelopen weekend werd er ook weer schaamteloos SGM3 ingezet in diverse omlopen, dus het seizoen is weer goed van start gegaan...

Enfin, van grofweg april tot en met oktober is DDM-1 een zeer leuk maatje voor de 5400, in de wintermaanden zou het wat overbodig zijn.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-12-2018 13:01:20
nsnoord
nsnoord
De nieuwe dienstregeling bekijkende is het afgelopen met de DDM-1 en groot deel van de 1700 loc, toch zonde om zo'n jonge loc zo snel af te schrijven.  

09-12-2018 13:06:45
train85
train85
Ze staan nog gepland in de 3400 en 4500.  

09-12-2018 14:57:57
VIRMm1
VIRMm1
Zonde van zo'n jonge loc?
De techniek en mogelijkheden met een 1700 zijn zeer beperkt, helemaal niet meer van deze tijd.

Misschien dat ze voor een goederenvervoerder nog interessant zijn (na een goede opknapbeurt) maar bij NS heeft men er niet veel meer aan.
 

09-12-2018 15:05:30
aarclay
aarclay
Als het binnenlandse vervoerders zijn, is er nog wel een toekomst voor. Maar de meeste goederenvervoerders staan toch te juichen voor interoperabiliteit en locomotieven zoals 186 TRAXX,189 Siemens ES 64 F4 en 193 Vectron. En met een 1700 kan je de grens niet overgaan (ja, Bh haal je wel )

Laatst bewerkt door aarclay op 09-12-2018 15:07


Choo choo.....
 

09-12-2018 16:16:33
thom
thom
Quote
VIRMm1 (zo 09 dec 2018 14:57:57 https://www.somda.nl/forum/16058/p695518/): Zonde van zo'n jonge loc?
De techniek en mogelijkheden met een 1700 zijn zeer beperkt, helemaal niet meer van deze tijd.

Overdrijven is ook een kunst, wat ontbreekt er dan aan functionaliteit op zo'n lok om deze in te zetten op het binnenlandse net hier?
 

09-12-2018 18:34:35
VIRMm1
VIRMm1
Nouja, toch vooral rijtuigen om te trekken en stuurstanden om mee te communiceren zodat je niet overal om hoeft te rijden.

En toevallig hebben we van allebei niet zoveel meer in Nederland.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 09-12-2018 18:39
 

09-12-2018 19:11:14
thom
thom
Dan zijn de lokken toch overcompleet maar maakt niet dat ze technisch niet meer voldoen of wat daarin te kort komen.

Als je nou zou zeggen ze gaan aan de kant omdat ze niet kunnen communiceren met de rijtuigen die er zijn dan konen ze technisch wat te kort, maar die rijtuigen zijn er even min...
(Anders dan DDM1/DDAR wat niet echt meer van deze tijd geacht word te zijn.)

Hadden we het fiasco HSL niet gehad, hadden de 1700 ongetwijfeld nog prima rond gereden met ICR.

Laatst bewerkt door thom op 09-12-2018 19:12
 

09-12-2018 20:33:15
VIRMm1
VIRMm1
Je legt me woorden in de mond Thom.

Nergens heb ik geschreven dat ze technisch niet meer voldoen.
 

09-12-2018 23:41:12
279
279
Quote
nsnoord (zo 09 dec 2018 13:01:20 https://www.somda.nl/forum/16058/p695485/): De nieuwe dienstregeling bekijkende is het afgelopen met de DDM-1 en groot deel van de 1700 loc, toch zonde om zo'n jonge loc zo snel af te schrijven.


en omdat ze toch niet meer nodig zijn kwam vanavond de 7211 uit
Mt naar Ekz voor de start op maandagmorgen.... %08%
 

10-12-2018 00:39:36
thom
thom
Quote
VIRMm1 (zo 09 dec 2018 20:33:15 https://www.somda.nl/forum/16058/p695617/): Je legt me woorden in de mond Thom.

Nergens heb ik geschreven dat ze technisch niet meer voldoen.

Dat maakte ik op uit je uitspraak 'de techniek is zeer beperkt' maar dat zal ik dan verkeerd geïnterpreteerd hebben.
 

10-12-2018 09:47:08
VIRMm1
VIRMm1
Daarmee bedoel ik dat ze alleen 1800V en ATB slikken, terwijl de meeste moderne locs... Enfin, je snapt 'm wel.  

10-12-2018 19:10:59
moderator
Moderator
moderator
Hoewel DDM tegenwoordig met een 1700 rijdt, mogen de ontwikkelingen over de 1700 in het daarvoor bestemde topic.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

14-03-2019 16:39:31
bnv
bnv
Enkele statistische puntjes die hier of elders niet langs gekomen zijn. (voor zover ik weet).

OdR van februari geeft een overzicht van wat in januari en februari 2018 gesloopt is en wat er medio februari nog op de Houtrakpolder staat.
Naar HkS 18 bakken en op Hrp staan nog 14 stuks (dat laatste: inclusief 1 DDAR).

Begin maart, dus precies een jaar geleden, waren er nog twee slooptransporten naar HkS van steeds drie stuks. 6 bakken in totaal.
Komen we op een totaal van 38 bakken, volgens mij het aantal dat voor sloop werd aangeboden.
Dat zouden geweest kunnen zijn de 26 602 (675), 26 617 en 26 624.(?) En dan nog drie andere. Welke zijn dat geweest?
De verblijfplaats van 26 603 (670), 26 607, 26 608, 26 611, 26 627, 26 632, 26 634 en 26 635 duiken in de overzichten niet meer op. Waar zijn die gebleven?

Overigens: Railwiki is op dit punt niet bijgewerkt.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-03-2019 18:20:40
rob46
rob46
In RailMagazine is alles het afgelopen jaar bijgehouden en overzichten straks in het niet nader te noemen jaarboek.


57 jaar OV-fotografie.
 

14-03-2019 22:03:48
thom
thom
Even buiten het feit dat ik niet weet wat er in OdR genoemd staat, want die heb ik niet, op Amfwph staat ook een DDAR stam terzijde.  

14-03-2019 23:40:41
FLIRT2525
FLIRT2525
Is dat niet de 3-delige 7207 waarvan "per ongeluk" een bak gesloopt is? Voor zover ik weet staan de beide terzijde staande DD-AR stammen - de 7343 en 7344 - beiden in Maastricht.  

15-03-2019 07:57:46
broek53
broek53
In Amf staat de 7212, op de Dgr de 7207.  

15-03-2019 09:58:10
Daan!
Daan!
Quote
FLIRT2525 (do 14 mrt 2019 23:40:41 https://www.somda.nl/forum/16058/p701749/): Is dat niet de 3-delige 7207 waarvan "per ongeluk" een bak gesloopt is? Voor zover ik weet staan de beide terzijde staande DD-AR stammen - de 7343 en 7344 - beiden in Maastricht.


"Per ongeluk" een bak gesloopt? Heb ik iets gemist?
 

15-03-2019 10:08:42
rob46
rob46
Quote
FLIRT2525 (do 14 mrt 2019 23:40:41 https://www.somda.nl/forum/16058/p701749/): Is dat niet de 3-delige 7207 waarvan "per ongeluk" een bak gesloopt is? Voor zover ik weet staan de beide terzijde staande DD-AR stammen - de 7343 en 7344 - beiden in Maastricht.
De bewuste ongelukkige is de 6841, die is nog niet gesloopt en staat op de Dgr, deze Bv is, zoals gezegd, uiteindelijk onttakeld toegevoegd aan het sloopbestand.


57 jaar OV-fotografie.
 

15-03-2019 10:31:36
sik214
sik214
En dat is weer gebeurd nadat die in Ehv averij had opgelopen bij een botsing tussen rangeerdelen?  

15-03-2019 14:23:51
thom
thom
Correct, en door wat verwarring aangezien als een rijtuig wat daar geplukt zou worden.  

17-03-2019 11:39:40
broek53
broek53
Quote
bnv (do 14 mrt 2019 16:39:31 https://www.somda.nl/forum/16058/p701692/): Enkele statistische puntjes die hier of elders niet langs gekomen zijn. (voor zover ik weet).

OdR van februari geeft een overzicht van wat in januari en februari 2018 gesloopt is en wat er medio februari nog op de Houtrakpolder staat.
Naar HkS 18 bakken en op Hrp staan nog 14 stuks (dat laatste: inclusief 1 DDAR).

Begin maart, dus precies een jaar geleden, waren er nog twee slooptransporten naar HkS van steeds drie stuks. 6 bakken in totaal.
Komen we op een totaal van 38 bakken, volgens mij het aantal dat voor sloop werd aangeboden.
Dat zouden geweest kunnen zijn de 26 602 (675), 26 617 en 26 624.(?) En dan nog drie andere. Welke zijn dat geweest?
De verblijfplaats van 26 603 (670), 26 607, 26 608, 26 611, 26 627, 26 632, 26 634 en 26 635 duiken in de overzichten niet meer op. Waar zijn die gebleven?


De zes die ook (in maart 2018?) gesloopt zijn, zijn de 26 37 476, 477, 478, 627, 635 en 670. De 476, 477 en 478 waren de vroegere 607, 608 en 611, de 670 was ooit de 603. De 675 (ex-602), 617, 624, 632 en 634 staan nog op de HTC.
 

18-03-2019 21:39:44
taigagaai
Moderator
taigagaai
Al puzzelend met data van overbrenging naar HKS en het aantal rijtuigen, heb ik van 2 rijtuigen geen data van overbrenging naar HKS. Als ik het goed heb, zijn er 5 overbrengingen naar HKS geweest. Dit was op:
12-2: ABv 612 & Bvk 115
19-2: ABv & Bv & Bv
26-2: ABv & ABv & ABv
5-3: ABv & Bv & Bv
12-3: ABv & ABv & Bv

In totaal zijn dit 14 rijtuigen geweest, alleen van 12-2 heb ik de rijtuignummers opgeschreven. Met de nummers die door Broek53 zijn gegeven en de nummers in OdR 2019-2 hebben gestaan, kom ik op 16 rijtuigen. De rijtuignummers die gesloopt moeten zijn, zijn de ABv 612, ABv 614, ABv 615, ABv 623, ABv 627, ABv 633, ABv 635, ABv 670, Bv 403, Bv 405, Bv 406, Bv 436, Bv 476, Bv 477, Bv 478 en Bvk 115. Mogelijk zijn er nog twee van deze rijtuigen aanwezig op de HTC of er is een zesde datum geweest van overbrenging of er zijn op bovengenoemde data meer rijtuigen naar HKS overgebracht dan nu vermeld is.

Er zijn weer wat puzzelstukjes gevonden, maar de puzzel is nog niet compleet.
 

19-03-2019 12:49:50
bnv
bnv
Aantal ABv's gesloopt in januari tot en maart: 11 stuks.
603, 607, 608, 611, 612, 614, 615, 623, 627, 633 en 635
Verder 7 Bvk's: 7011, 7013, 7018, 7019, 7041, 7072, 7078
Verder 1 DDAR: 7555
Verder dan nog: 4 Bv's: 403, 405, 406, 436
En dan als laatste: 26 115

In totaal 24 stuks dus.

Dan op de Hrp staan er nog 9 stuks
en op het HTC terrein 5.

In totaal 24 + 9 + 5 = 38 stuks en moet het dus zo kloppen.
 

21-03-2019 21:27:40
taigagaai
Moderator
taigagaai
Bij mijn weten zijn er alleen rijtuigen DD-AR gesloopt in januari en geen DDM-1. Ik twijfel ook niet aan de aantallen rijtuigen die gesloopt zijn, ben alleen benieuwd welk rijtuig wanneer gesloopt is. Het schema in Rail Magazine gaf destijds aan dat er vijf transporten geweest, met de genoemde type rijtuigen. En dit bij elkaar optellend, zouden er twee rijtuigen manco zijn qua sloop.  

22-03-2019 14:52:02
rob46
rob46
Even geduld nog Martin, tov RailMagazine heb ik wat correcties moeten toepassen en sloopdata worden straks per rijtuignummer en weeknr in het jaarboek opgegeven, incl.alle transportdata van sloopmat.


57 jaar OV-fotografie.
 

12-10-2019 09:13:26
martijnham
martijnham
In het oktober-nummer van Op de rails wordt gemeld dat NVBS-Excursies en NS op 15 december een afscheid van DDM organiseren in de vorm van een speciale rit.  

12-10-2019 09:47:24
vrijgezel
vrijgezel
In dezelfde "OdR" dat er voor leden (en hun intro's(?)) op zaterdag 16 november een lezing wordt gehouden door Michiel ten Broek. Het zal volgens de aankondiging gaan over de bouw, techniek en inzet.
Locatie: "NVBS Centraal", Amersfoort.
 

12-10-2019 10:58:03
Rolffiej19
Rolffiej19
Het zou leuk zijn als ze er dan even weer voor 1 keer een 6 delige stam van maken%08%


MCN ASD
 

12-10-2019 11:58:39
geert
geert
Met de 1856 van het NSM  

12-10-2019 12:56:19
broek53
broek53
Quote
vrijgezel (za 12 okt 2019 09:47:24 https://www.somda.nl/forum/16058/p713730/): In dezelfde "OdR" dat er voor leden (en hun intro's(?)) op zaterdag 16 november een lezing wordt gehouden door Michiel ten Broek. Het zal volgens de aankondiging gaan over de bouw, techniek en inzet.
Locatie: "NVBS Centraal", Amersfoort.
Ja, dat las ik tot mijn verrassing ook. Wie de spreker kent, zal wel begrijpen dat het vooral over het gebruik en de inzet zal gaan. Wat dat betreft, valt er over DDM-1 als materieelsoort wel een en ander te verhalen. Materieel zwervend op en over de grenzen tussen (onzelfstandig) getrokken materieel, treinstammen en treinstellen, immers.
 

15-10-2019 13:33:29
mren
mren
Quote
vrijgezel (za 12 okt 2019 09:47:24 https://www.somda.nl/forum/16058/p713730/): In dezelfde "OdR" dat er voor leden (en hun intro's(?)) op zaterdag 16 november een lezing wordt gehouden door Michiel ten Broek. Het zal volgens de aankondiging gaan over de bouw, techniek en inzet.
Locatie: "NVBS Centraal", Amersfoort.


Ook personen die geen lid zijn van de NVBS mogen binnen %02%
 

08-11-2019 16:29:49
mat64Hidde
mat64Hidde
Je kan nu tot 1 december reserveren voor de afscheidsrit op https://www.nvbs.com/activiteit/afscheid-ddm1/

Op die website wordt ook gemeld dat deze rit rond 9:45 in Amersfoort Centraal begint en dan naar Amsterdam zal gaan om rond 17.00 weer in Amersfoort te eindigen.

De rit is trouwens gratis!

Laatst bewerkt door mat64Hidde op 08-11-2019 16:33
 

08-11-2019 17:45:20
mren
mren
Dat laatste dankzij de welwillende medewerking van NS %05%  

10-11-2019 09:36:33
mfwv
mfwv
900 zitplaatsen in een zesje. Dat worden drukke fotostops.  

10-11-2019 10:31:41
mren
mren
Helaas geen historisch verantwoorde 1800 (natuurlijk voor de gelegenheid omgenummerd) met zes bakken DDM1.

Laatst bewerkt door mren op 10-11-2019 10:32
 

10-11-2019 11:35:24
Trainplaza
Trainplaza
Quote
mfwv (zo 10 nov 2019 09:36:33 https://www.somda.nl/forum/16058/p715418/): 900 zitplaatsen in een zesje. Dat worden drukke fotostops.


Is het dan al zeker dat er voor de gelegenheid een zesdelige stam samengesteld gaat worden?
 

10-11-2019 19:56:38
mren
mren
Het worden "gewoon" vier bakken.  


10-11-2019 20:48:31
treinhobby
treinhobby
Blijft er ook wat bewaard voor het spoorweg museum?
Kan dit zo niet 1-2-3 terugvinden...
 

10-11-2019 21:02:58
mvd
mvd
Ze hebben al een rijtuig.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

10-11-2019 22:20:24
timtrein
timtrein
http://www.nmld.nl/nl/collectie/12  

10-11-2019 22:27:53
marciekemp
marciekemp
@mvd 2 rijtuigen zelfs, ABv rijtuig welke in het museum staat, en een Bvk rijtuig welke voor de duur van de reactivering van het DDM1 terug is gegaan naar NS  

10-11-2019 23:49:27
thom
thom
Staan beide netjes in de lijst op de link van Tim  

11-11-2019 00:11:42
aarclay
aarclay
Dan hoop ik dat het Bvk rijtuig gebruikt zal worden voor de rondrit.


Choo choo.....
 

11-11-2019 01:28:35
wouterder
wouterder
Neem aan dat er wel aanpassingen dienen te worden gedaan aan de Bvk om deze weer met een 1600 (NSM 1656) te laten rijden?  

11-11-2019 01:32:21
thom
thom
Inprinciepe niet, het zijn namelijk de 1700'en die aangepast zijn om met de stammen overweg te kunnen, daarom kunnen deze 1700'en niet meer met DDAR'en overweg en zijn de stammen zelf onveranderd in dat opzicht.  

21-11-2019 18:44:54
martijnham
martijnham
Een van de zaken die ik de afgelopen jaren naga bij de diverse rijtuigen zijn de bakcodenummers die op de bakcodeplaatjes zijn aan te treffen. Bij het DDM-1-materieel is een complicerende factor dat het vaak rijd op tijdstippen en plaatsen die het nakijken voor mij bemoeilijken. Ook kom ik sommige stammen vaak tegen en sommige nooit. Complicerende factor is verder dat enkele stammen inmiddels buiten dienst staan.

Vandaar de vraag of mede forumleden mij kunnen helpen bij het volgende. Heeft iemand eerder nagekeken of kan nakijken of de volgende bakcodenummers inderdaad op het bakcodeplaatje zijn aan te treffen?

Stam 7206:
ABv 6628 / 50 84 26-37 628-3 -> 1159.024 ?

Stam 7207:
Bv 6824 / 50 84 26-37 424-7 -> 1160.020 ?
ABv 6625 / 50 84 26-37 625-9 -> 1159.021 ?

Stam 7212:
Bvk 6912 / 50 84 26-37 112-8 -> 1161.010 ?
Bv 6814 / 50 84 26-37 414-8 -> 1160.012 ?
Bv 6828 / 50 84 26-37 428-8 -> 1160.024 ?
 

05-12-2019 14:46:22
broek53
broek53
De afvoer van DDM-1 is aanstaande zoals we weten. Eerste slachtoffer in de 7206, die afgelopen weekend naar Mtwpl is gekomen en deze week geen onderhoud meer krijgt. Komend weekend gaat de onderhoudsstam van dat moment niet eens meer naar Mt, maar naar de Dgr en vanaf 12/12 na de ochtendspits lopen de overige stammen er geleidelijk naar toe.  

05-12-2019 14:53:42
V64
V64
Beetje offtopic hier, maar geldt zoiets inmiddels ook voor DDAR? Geen onderhoud meer dus.  

05-12-2019 15:13:50
broek53
broek53
Ja, en de reservestammen gaan er al uit - zie het DDAR-topic.  

05-12-2019 15:31:10
frenque
frenque
ter aanvulling; de 7207 was al uit dienst, zo uit het hoofd vanwege een defect aan de loc. de rijtuigen werden gebruikt als remmende rijtuigen voor overbrengingen.  

05-12-2019 15:38:29
broek53
broek53
Nou nee, ook al niet meer. Ze horen tot de bakken die in de Houtrakpolder uit het spoor zijn gezet. De 7212 is ook buiten dienst vanwege een mankelieke loc en die rijtuigen staan al een tijd bij de wagenwerkplaats Amersfoort.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-12-2019 15:39
 

05-12-2019 17:37:22
tievalier
tievalier
Wellicht al eerder gemeld, is het al definitief welk materieel de DDM1 gaat overnemen in de series 3400 en 4500?  

05-12-2019 17:53:58
broek53
broek53
Ja, DDZ in de 3400 en VIRM in de 4500.  

05-12-2019 22:43:20
AvVeen
AvVeen
Quote
tievalier (do 05 dec 2019 17:37:22 https://www.somda.nl/forum/16058/p717217/): Wellicht al eerder gemeld, is het al definitief welk materieel de DDM1 gaat overnemen in de series 3400 en 4500?

Op welke ritten is dit materieel nog te bewonderen? Zijn dat alle ritten van de 3400 en de 4500 of enkele specifieke tijdstippen?
 

05-12-2019 23:14:43
Trainplaza
Trainplaza
Quote
AvVeen (do 05 dec 2019 22:43:20 https://www.somda.nl/forum/16058/p717228/):
Quote
tievalier (do 05 dec 2019 17:37:22 https://www.somda.nl/forum/16058/p717217/): Wellicht al eerder gemeld, is het al definitief welk materieel de DDM1 gaat overnemen in de series 3400 en 4500?

Op welke ritten is dit materieel nog te bewonderen? Zijn dat alle ritten van de 3400 en de 4500 of enkele specifieke tijdstippen?


3400 alle ritten
4500 alle ritten behalve de laatste rit uit Enkhuizen 's ochtends en de eerste rit uit Amsterdam 's middags (4533/4548)
 

05-12-2019 23:26:37
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Quote
broek53 (do 05 dec 2019 14:46:22 https://www.somda.nl/forum/16058/p717209/): De afvoer van DDM-1 is aanstaande zoals we weten. Eerste slachtoffer in de 7206, die afgelopen weekend naar Mtwpl is gekomen en deze week geen onderhoud meer krijgt..


Ik heb het van horen/zeggen maar de 7201 zou sinds vandaag ook terzijde staan. (iemand die dit evt zou kunnen bevestigen?)
 

06-12-2019 06:26:50
broek53
broek53
Als het goed is, vertrekt de 7201 op dit moment als 4525 uit Ekz.  

06-12-2019 08:03:00
279
279
het zou kunnen dat de stam die 3452 rijdt vanmiddag, niet naar Hlm
wordt teruggebracht maar naar de Dgr wordt overgebracht.
welke stam dat nu is weet ik niet...
 

06-12-2019 09:17:22
broek53
broek53
Ja, in ieder geval gaat de stam die aan onderhoud toe is (zo er al zo'n stam is) niet naar Maastricht, maar naar de Watergraafsmeer en morgenochtend naar de Dijksgracht.  

06-12-2019 22:24:52
rob46
rob46
Straks laatste rit 7201+1779 als 2991 uit Ekz v.23:09.


57 jaar OV-fotografie.
 

06-12-2019 22:35:13
NS1707
NS1707
NSR DDM-1 7204 + 1760 heeft vanavond als LM 80352(?) van Amr naar Wgm gereden. Heeft van 20.47u tot 20.59u op Zaandam spoor 4 en van 21.09u tot 21.14u op Amsterdam Centraal spoor 10a gestaan.

Gaat als het goed is morgenochtend verder naar Dgro en dan is het volgens mij ook klaar met deze stam.

Laatst bewerkt door NS1707 op 06-12-2019 22:36
 

07-12-2019 08:20:54
rob46
rob46
Aha, dan is de 7204 dus vandaag voor de Dgr en zou 7201 nog even doorzetten. Foutje mijnerzijds.

Laatst bewerkt door rob46 op 07-12-2019 08:21


57 jaar OV-fotografie.
 

07-12-2019 12:20:21
VanLennep
VanLennep
Allemaal onzin wat hier staat. 7206 is de enige die terzijde is momenteel en is vanmorgen naar de Dgr gebracht.  

07-12-2019 12:39:12
broek53
broek53
Hartelijk dank voor deze bijzonder wellevende correctie. Overigens gaf NS1707 alleen maar aan wat er tot dan toe gepland stond vwb de terzijdestelling van DDM-1 en nog meer overigens: Treinposities.nl geeft inmiddels aan dat (ook) de 7204 terzijde zou zijn gesteld.  

07-12-2019 13:20:51
rob46
rob46
Quote
VanLennep (za 07 dec 2019 12:20:21 https://www.somda.nl/forum/16058/p717326/): Allemaal onzin wat hier staat. 7206 is de enige die terzijde is momenteel en is vanmorgen naar de Dgr gebracht.
Dan ben ik toch benieuwd hoe 7206 uit Mt is vertrokken, was terzijde dus moet gesleept worden door VR. Enige wat vanmorgen heeft gereden was 82208 Wgm-Dgr en dat zou 7204 kunnen zijn.


57 jaar OV-fotografie.
 

07-12-2019 13:28:21
ThijsvLoon
ThijsvLoon
Quote
rob46 (za 07 dec 2019 13:20:51 https://www.somda.nl/forum/16058/p717330/):
Quote
VanLennep (za 07 dec 2019 12:20:21 https://www.somda.nl/forum/16058/p717326/): Allemaal onzin wat hier staat. 7206 is de enige die terzijde is momenteel en is vanmorgen naar de Dgr gebracht.
Dan ben ik toch benieuwd hoe 7206 uit Mt is vertrokken, was terzijde dus moet gesleept worden door VR. Enige wat vanmorgen heeft gereden was 82208 Wgm-Dgr en dat zou 7204 kunnen zijn.


Weer ergens anders is vanmorgen de 7204 + 1760 als in Asd gezien als LM ri Ass ev. Ik begin de draad een beetje kwijt te raken inmiddels.
 

07-12-2019 14:38:51
VanLennep
VanLennep
Quote
broek53 (za 07 dec 2019 12:39:12 https://www.somda.nl/forum/16058/p717327/): Hartelijk dank voor deze bijzonder wellevende correctie. Overigens gaf NS1707 alleen maar aan wat er tot dan toe gepland stond vwb de terzijdestelling van DDM-1 en nog meer overigens: Treinposities.nl geeft inmiddels aan dat (ook) de 7204 terzijde zou zijn gesteld.
Niet alles wat hobbyistenwebsites staat klopt. 7204 gaat maandag gewoon in de 3400 rijden.
 

07-12-2019 15:47:10
rob46
rob46
Treinposities.nl geactualiseerd:
7206 reed oek Mt-Dgr terzijde.
7204 nu in Hlm voor gemelde inzet 3400
7201 nu op Wgm voor inzet maandag.


57 jaar OV-fotografie.
 

08-12-2019 17:14:19
broek53
broek53
Licht opmerkelijk: de 7202 staat in de Wgm op de kuilwielenbank om enkele wielen wat ronder te laten maken. Toch nog.  

08-12-2019 17:55:14
2296
2296
Waarbij het om de lok gaat van de stam.  

08-12-2019 17:58:22
timtrein
timtrein
En de locs gaan natuurlijk waar mogelijk (deels) nog wat langer gebruikt worden  

08-12-2019 19:17:09
Hoera63
Hoera63
Langer gebruikt voor wat? Wellicht dat er nog een loc of twee richting NS Internationaal gaat voor onderdelen, maar verder zou ik niet inzien waarom ze nog ingezet gaan worden. DDAR eruit, DDM1 eruit. Paar laatste ritjes naar Mt voor onderdelen en eventueel onderhoud van de NSM stam/wagens, maar meer kan ik ook niet verzinnen.  

08-12-2019 19:25:53
broek53
broek53
Ze staan voorshands te koop en worden daarom ook droog in de loods in Amf opgesteld. De locs dus, en dat hoort nu net niet in dit topic thuis

Laatst bewerkt door broek53 op 08-12-2019 19:27
 

08-12-2019 19:50:41
thom
thom
En als je ze nog een aantal keer wilt/moet transporteren is het tochwel handig dat de wielen gewoon aan de normen voldoen daarbij.  

08-12-2019 21:13:51
broek53
broek53
Ja, pa.  

08-12-2019 22:33:19
IJsbergsla
IJsbergsla
%08%

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 08-12-2019 22:34
 

08-12-2019 23:03:46
thom
thom
Aah, ik wist niet dat het niet meer toegestaan is gewoon nog wat toe te voegen aan een onderwerp hier als bepaalde mensen hier hun antwoord gedeponeerd hebben, ik zal voortaan alleen 'Amen' denken als jullie reageren.  

08-12-2019 23:10:23
Daan!
Daan!
In mijn geval is “grote god” ook goed.  

08-12-2019 23:52:24
aarclay
aarclay
Hemeltje lief, wat een bijzondere discussie


Choo choo.....
 

09-12-2019 06:57:38
Gast
Gast
InfoPlus meldt dat er donderdag op een paar ritten uit de 3400 DDZ-4 ipv DDM1 rijdt. Is er al zodanig materieel terzijde gesteld dat er nu al gepland DDZ rijdt?

Treinnummertjes volgen trouwens, heb die zo gauw even niet voor me.
 

09-12-2019 07:48:05
broek53
broek53
Eigenlijk andersom: donderdag begint het uit dienst nemen van de nu nog rijdende DDM'n. Daar past dan in dat in de avondspits hier en daar al het vervangende materieel wordt ingezet.  

09-12-2019 09:38:09
MetroRET
MetroRET
Quote
flippylosa (ma 09 dec 2019 06:57:38 https://www.somda.nl/forum/16058/p717417/): InfoPlus meldt dat er donderdag op een paar ritten uit de 3400 DDZ-4 ipv DDM1 rijdt. Is er al zodanig materieel terzijde gesteld dat er nu al gepland DDZ rijdt?

Treinnummertjes volgen trouwens, heb die zo gauw even niet voor me.


Valt hier prima te zien: https://treinposities.nl/treinseries/3400/2019-12-12

Tevens ook SGM in de 7000 vanaf die dag ipv DDAR.
https://treinposities.nl/treinseries/7000/2019-12-12

Gaat dus om 1 resp. 2 omlopen.
 

10-12-2019 16:40:51
TimoTrimbo
TimoTrimbo
Hallo,

Getuige een foto op Flickr (https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/49198194862/in/contacts/) reed de 1768 + 7208 vanochtend haar laatste rit in de actieve dienst (IC3437).
Iemand die dat kan bevestigen toevallig?

Groeten, Timo
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl