Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl
09-04-2010 22:11:05
broek53
broek53
Sure. Hoorn en Stedebroek zijn overloopgemeenten van Amsterdam (na Purmerden uiteraard) en daar dient de lijn van oudsher zijn groei aan: de spoorverdubbeling, de electrificatie - en de grootschalige verspitsing. Hetzelfde geldt voor Heerhugowaard, wijken van Alkmaar en ik denk inmiddels ook Schagen. Dat maakt Noord-Holland van oudsher zo verspitst: in de loop van de jaren 70 reden er in de spits ongeveer dubbel zoveel treinen als in het dal.
En om dan eindelijk weer eens op het topic terecht te komen: aan Noord-Holland dankt DDM-1 grotendeels zijn bestaan. Het is het eerste materieel dat NS aangekocht heeft om er feitelijk alleen spitstreinen mee te rijden, en dat moest omdat het laatste oude materieel afgevoerd werd dat zijn laatste jaren haast alleen spitstreinen reed, i.c. het mat '46. In den beginne was er dan ook geen DDM-1 dat buiten de spitsuren reed.
 

09-04-2010 22:21:14
htmtram
htmtram
Quote
thom:Je bewaard iets omdat het uniek was in dit land, revolutionair, of gewoon een langere tijd beeldbepalend is geweest.
Je noemt nou 3 redenen die er op wijzen dat ddm1 een goede kandidaat is
 

09-04-2010 22:45:42
thom
thom
Ik heb dat anders ook nergens onkent, ik ging in op de opmerking "Dat bewaren voor de hobbist wel of niet intressant was" en dat geen betekenis heeft in een keuze.

(Overigens lijkt DDAR me een stuk beeldbepalender dan een DDM-1 stam waar er maar een handvol van zijn.)

Quote
Nelis: om de sprinter instap gelijkvloers te maken zul je jacobs draaistellen nodig hebben. maar dit is niet optimaal omdat het heel lastig is om dan een bak te wisselen (vanwege defecten enzo.). Maar ja je kan er nu op gaan rekenen dat er ook om invaliden toiletten en gereserveerde plekken komen.

Eu.. Sprinter instap, gelijkvloers... jacobsdraaistel...

Onmogelijk...
Mag ik je aan SLT voorstellen..

Laatst bewerkt door thom op 09-04-2010 22:48
 

09-04-2010 23:44:44
R-ekz
R-ekz
Uit eigen ervaring weet ik dat de 14527 voor de invoering van de 4500-IC (DRGL 2008) zo stampvol was, dat er in Hn noodgedwongen de meeste mensen moeten staan. Met de invoering van de 4500-IC is het aantal reizigers met de 14527 behoorlijk afgenomen, dus een DD-ARm zou dit wel kunnen opvangen.  


09-04-2010 23:55:16
timtrein
timtrein
Als we het dan toch per se over bewaren willen hebben:

Criteria voor A-status (representatiewaarde, zeldzaamheid)
A1: Het object representeert een belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer.*
A2: Het object representeert een beeldbepalende serie / beeldbepalend type in de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer.*
A3: Het object representeert een belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis van de Nederlandse railvervoermiddelen-industrie.*
(website Nationaal Register Railmonumenten)

Je zult voor DDM-1 moeiteloos een A-status krijgen. Rest de vraag wat je er mee moet... dus 1 stuurstandrijtuig bewaren in het NSM lijkt me meer dan zat. Afwachten wat het NSM zal doen. Scheelt dat je dan van DD-AR alleen nog een mDDM hoeft te bewaren. Complete vierdelige of nog grotere stammen van allerlei materieel bewaren zit er niet in vrees ik, het spul moet ook nog ergens staan...
 

10-04-2010 00:55:24
Nelis
Nelis
@ thom: Ja tuurlijk weet ik dat het SLT dat heeft. maar ik bedoelde meer dat je een rare verhouding qua trappen krijgt. bijvoorbeeld 2 kleine treetjes omlaag voor het beneden dek, en 7 tot 8 voor het bovendek. Mensen zijn over het algemeen lui dus zullen meer beneden dan boven gaan zitten. dit lijdt tot meer slijtage beneden in een treinstel dan boven en tot korte revisie termijnen t.o.v. andere stellen. Dit is mischien ver door getrokken. maar je krijgt ook een opstap als je van treinstel wil verwisselen, dat heeft het SLT niet maar een intercity dubbeldekker heeft andere draaistellen dan een SLT en zeker een jacobs draaistel vorm heeft een hogere aslast.  

10-04-2010 01:33:36
mren
mren
Als we toch argumenten er aan de haren bij gaan trekken: juist als mensen boven gaan zitten zijn de krachten groter omdat de afstand tot het aangrijpingspunt groter is.

En slijtage van de stoelen heeft verder weinig met revisietermijnen te maken...
 

10-04-2010 10:08:27
maxime
maxime
Quote
Nelis: @ thom: Ja tuurlijk weet ik dat het SLT dat heeft. maar ik bedoelde meer dat je een rare verhouding qua trappen krijgt. bijvoorbeeld 2 kleine treetjes omlaag voor het beneden dek, en 7 tot 8 voor het bovendek. Mensen zijn over het algemeen lui dus zullen meer beneden dan boven gaan zitten. dit lijdt tot meer slijtage beneden in een treinstel dan boven en tot korte revisie termijnen t.o.v. andere stellen. Dit is mischien ver door getrokken. maar je krijgt ook een opstap als je van treinstel wil verwisselen, dat heeft het SLT niet maar een intercity dubbeldekker heeft andere draaistellen dan een SLT en zeker een jacobs draaistel vorm heeft een hogere aslast.


Omdat mensen lui zijn, gaan ze beneden zitten..dat is redelijk kort door de bocht. Ik reis dagelijks met VIRM of DDM-1 en mijn ervaring is dat de grootste stroom mensen de trap neemt die het dichtst bij de aan het perron grenzende deur is. Dat is meer de luiheid dus.;) Bovendien zijn er ook nog mensen die graag boven willen zitten omdat ze dan nog wat zien en niet telkens tegen een perronwand op kijken.
 

10-04-2010 11:13:50
mren
mren
...of omdat de stiltezones boven zijn. Wat niet handig is gezien de vis-a-vis opstelling van de stoelen boven in IRM %09%  

10-04-2010 12:09:32
keesje
keesje
Ja en die stiltezones heb je in DDM1 niet.  

10-04-2010 14:11:28
maxime
maxime
Quote
mren: ...of omdat de stiltezones boven zijn. Wat niet handig is gezien de vis-a-vis opstelling van de stoelen boven in IRM %09%


Al waren ze er wel, dan trekken mensen zich er toch niks van aan.

Ik heb trouwens nog een vraagje over de DDM-1 stuurstandrijtuigen. Deze zijn voorzien van een stroofafnemer, maar waarvoor? Ik zie ze nooit gebruikt worden.
 

10-04-2010 14:31:24
Damian
Damian
Quote
maxime:
Ik heb trouwens nog een vraagje over de DDM-1 stuurstandrijtuigen. Deze zijn voorzien van een stroofafnemer, maar waarvoor? Ik zie ze nooit gebruikt worden.


Vroeger had NS de Loc-1600 hard nodig in de nachtelijke uren om goederentreinen te rijden. Door de stroomafnemer op het stuurrijtuig tegen de draad te zetten kon zo de trein toch verlicht en verwarmd blijven zonder loc. De DDM-1 kan overigens niet rijden zonder loc.
 

10-04-2010 14:34:45
ns1700
ns1700
@maxime, kijk op Rtd in het weekend, is het waard. in de tuin staat bijna elk weekend een DDM-1 stam met de stuurstroomafnemer op.

Laatst bewerkt door ns1700 op 10-04-2010 14:35
 

10-04-2010 16:12:57
MasterE
MasterE
In Ekz staan er ook een stuk of 3 met stroomafnemer op.

Mcn Asd.
 

10-04-2010 16:19:46
TheKnitter
TheKnitter
In Rsd stond er op één van de opstel/rangeer spoortjes achteraan ook sowieso een DDM-1 stam. Welke dat was, is me ontgaan. Is het normaal dat die daar staat? Deze stam zie ik doorgaans tussen Bd en Asd als Sneltrein rijden.

Er stonden/staan wel een aantal V'tjes voor, de loc en een deel van de rijtuig daarachter was te zien.
 

10-04-2010 16:21:53
MasterE
MasterE
Volgens mij rijdt er een 2200 Asd-Ddr en daarna leeg naar Rsd.  

10-04-2010 16:33:17
keesje
keesje
Niet dat het met de ontwikkelingen van DDM-1 te maken heeft, maar de stammen DDM rijden al jáááren vanuit Rsd van/naar Bd en Ddr t.b.v. opstartende en uitlopende treinen, waaronder die met DDM van de 2200.

Laatst bewerkt door spiketrain op 10-04-2010 20:20, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

10-04-2010 18:47:50
maxime
maxime
Quote
Damian:
Quote
maxime:
Ik heb trouwens nog een vraagje over de DDM-1 stuurstandrijtuigen. Deze zijn voorzien van een stroofafnemer, maar waarvoor? Ik zie ze nooit gebruikt worden.


Vroeger had NS de Loc-1600 hard nodig in de nachtelijke uren om goederentreinen te rijden. Door de stroomafnemer op het stuurrijtuig tegen de draad te zetten kon zo de trein toch verlicht en verwarmd blijven zonder loc. De DDM-1 kan overigens niet rijden zonder loc.


Ah kijk, een verhelderend antwoord! Dank daarvoor. Dat het niet kan rijden zonder loc was ik al mee bekend, dus vandaar dat ik het me afvroeg.

@ ns1700 & MasterE: Ik zit vooral doordeweeks in de trein en reis dan voornamelijk Gv-Dt. Vandaar dat ik het ook nooit gezien heb.;) Maar mocht ik eens in het weekend op Rtd of Ekz zijn, dan zal ik er eens op letten.

Laatst bewerkt door maxime op 10-04-2010 18:49
 

10-04-2010 20:03:25
timtrein
timtrein
Als de stroomafnemer van 1e DDM-1 opstaat, kan dan niet de 1600 plat zodat je de overlast van de compressor kwijt bent? Of heb ik dat verkeerd onthouden... en overleven de batterijen van de 1600'en dat niet meer?  

10-04-2010 21:22:11
broek53
broek53
Dat is precies de reden waarom de stroomafnemers van de Bvk's tegenwoordig 's nachts op horen te staan. Niet meer omdat de 1600 de goederendienst in moet, maar om de 1800 "plat" te kunnen leggen en van het gedaver van diens compressor af te zijn. Het is in een aantal milieuvergunningen, waaronder die van Enkhuizen, zelfs een voorwaarde.  

11-04-2010 11:43:10
Damian
Damian
Het enige nadeel is dat de volgende ochtend de 1800 nog wel eens aangetroffen wordt met uitgeputte batterijen omdat er weer eens iemand vergeten is de stotz van de GSM-R uit te zetten. Daar heb je geen last van als je gewoon de loc 'op laat staan'. Die herrie valt best mee daar in Rotterdam. De huizen zijn relatief ver weg. Bovendien is het rond het station in Rotterdam nooit rustig.  

11-04-2010 12:05:02
broek53
broek53
De voorwaarden in milieuvergunningen hebben zelden iets met de realiteit te maken , maar zeker niet met omgevingsgeluid dat er toch al is.  

11-04-2010 12:47:09
dh3201
dh3201
Quote
Damian: Het enige nadeel is dat de volgende ochtend de 1800 nog wel eens aangetroffen wordt met uitgeputte batterijen omdat er weer eens iemand vergeten is de stotz van de GSM-R uit te zetten. Daar heb je geen last van als je gewoon de loc 'op laat staan'.

Dus omdat bepaalde lieden hun werk mogelijk niet goed doen, maken we maar extra geluidshinder?


Shqiperise-lopers?
 

11-04-2010 13:19:24
MDDM
MDDM
Dat staat er toch niet? Hij benoemd een nadeel als er een werkfoutje gemaakt is.


Gr Joop mcn Lls
 

11-04-2010 13:41:19
edje
edje
och in hoe verre is een compressor van een 1800 geluidshinder, heb het zelfs eens opgenomen midden in de nacht in Hengelo, is nu alweer een tijdje mijn SMS-toon.
Dus bij elke SMS of E-mail, hoor je mijn telefoon 1 minuut lang luchtpompen.

Maar de batterijen van een 1800 zijn slecht, is al jaren zo. vergeet 1 lampje uit te schakelen, en je kunt hem 24 uur later niet meer aan de praat krijgen.

Liet als stmt een 1800 gedurende de nacht het liefst opgebouwd staan, met ventilator en compressor in.

Laatst bewerkt door edje op 11-04-2010 13:43
 

11-04-2010 23:43:10
treintim
treintim
Quote
Damian: Die herrie valt best mee daar in Rotterdam. De huizen zijn relatief ver weg. Bovendien is het rond het station in Rotterdam nooit rustig.


en

Quote
ns1700: @maxime, kijk op Rtd in het weekend, is het waard. in de tuin staat bijna elk weekend een DDM-1 stam met de stuurstroomafnemer op.


Vandaag (vanmiddag 17:00) stond de DDM-1 stam te Rotterdam (Dolfijn) met de 1800 gewoon tegen de draad, de stroomafnemer van de stuurstand lag plat...
 

28-04-2010 22:23:44
broek53
broek53
Nadat al eerder de Bv 26-37 472, die sinds januari 2006 met zware brandschade aan de kant staat, was afgevoerd, is nu ook de Bvk 26-37 114 uit het materieelpark afgevoerd (ook brandschade, ook Ekz..). Het betekent dat de rijtuigen gesloopt mogen worden, maar zoals we van afgevoerd materieel weten, kan dat nog best (heel) lang duren...

Laatst bewerkt door broek53 op 28-04-2010 22:24
 

11-05-2010 22:42:44
Pim530
Pim530
Weten we ondertussen al wat er met DDM-1 gaat gebeuren? Ik hoor er en der op het forum weer verschillende speculaties.  

11-05-2010 23:09:49
keesje
keesje
Gaat in september uit dienst.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-05-2010 23:13:16
Pim530
Pim530
Toch wel dus? Ik had eigenlijk verwacht dat het er juist vóór de gezamelijke schoolvakantie uit zou gaan, in die 4 week waarin diverse extra spitssprinters vervallen.  

12-05-2010 17:00:15
Nelis
Nelis
De rechtzaak tegen de gene die verdacht word de 6914 in brand te hebben gestoken is aan de gang. er is een eis op tafel gekomen van 1 jaar onvoorwaardelijke celstraf en 0,5 jaar voorwaardelijk. Ook is er een fors schadebedrag geëist door de officier van justitie om de NS schadeloos te stellen.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article6072729.ece
 

22-05-2010 14:19:53
treintim
treintim
Quote
Pim530: in die 4 week waarin diverse extra spitssprinters vervallen.


Welke 4 weken betreft dit hier, dat er geen enkele DDM-1 zal rijden in de zomer? Op Google en ns.nl kan ik niet echt wat vinden over wanneer de NS zomerdienstregeling van 2010 is.

Laatst bewerkt door treintim op 22-05-2010 14:26
 

22-05-2010 16:12:05
martijn
martijn
In het ouderwetse spoorboekje staat het wel gewoon aangegeven. Reisplanner ook wel neem ik aan. Er komt ook niet echt één specifieke zomerdienstregeling, dit is natuurlijk net als de vakanties regiogebonden  

23-05-2010 09:23:31
floriss
floriss
Treintim, je haalt een aantal zaken door elkaar. DDM1 staat nu gepland om met ingang van september aan de kant te gaan. De vraag is/was of dit een logisch moment is. Waarom wachten tot september? Ze zouden er in theorie namelijk ook met ingang van de zomervakantie uit kunnen, als op een aantal trajecten minder (spits)treinen rijden. Daardoor hou je al meer materieel over, wat je elders in kan zetten.  

23-05-2010 11:34:12
Pim530
Pim530
Quote
martijn: In het ouderwetse spoorboekje staat het wel gewoon aangegeven. Reisplanner ook wel neem ik aan. Er komt ook niet echt één specifieke zomerdienstregeling, dit is natuurlijk net als de vakanties regiogebonden


Werkelijk? Ik dacht dat vorig jaar bv. de Sprinter Rotterdam - Gouda Goverwelle alleen was opgeheven in de 4 weken dat alle regio's vakantie hadden.. Maarja, ik vind het prima dat we er in de zomer nog van kunnen genieten
 

23-05-2010 17:28:50
treintim
treintim
Aha, ik snap 'm nu denk ik, Floriss. Het is de bedoeling dat er in de zomervakantie nog gewoon DDM-1 rijdt dus, dat gaat pas ín september buiten dienst. Alleen dacht ik dat DDM-1 vooral spitsmaterieel was, en dat bepaalde treinen waarin DDM-1 rijdt ook alleen puur voor de spits bedoeld zijn en dus niet in de zomervakantie rijden. Dan denk ik aan de 14527, 14556, 14558.. rijden die allemaal wel in de zomervakantie bijv., of niet?
Van treinen uit de 2200 en 3900 mag duidelijk zijn dat DDM-1 dus gewoon daarin mee blijft draaien in de zomer. Mooi!

Laatst bewerkt door treintim op 23-05-2010 20:44
 

23-05-2010 20:22:31
ruysdael
ruysdael
Quote
treintim: Het is de bedoeling dat er in de zomervakantie nog gewoon DDM-1 rijdt dus, dat gaat pas ná september buiten dienst.
Nee, in september.
 

23-05-2010 20:44:40
treintim
treintim
Ja, een typefoutje, dat bedoelde ik uiteraard ook.

Laatst bewerkt door treintim op 23-05-2010 20:44
 

23-05-2010 20:55:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Als ik 't goed herinner van vorig jaar rijdt er in de zomermaanden juist DDAR in de 2200'en die de rest van het jaar met DDM-1 rijden, wat dan ongetwijfeld weer vrijgekomen zal zijn uit de niet rijdende 5000.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-05-2010 14:26:41
reisthijs
reisthijs
Quote
floriss: Waarom wachten tot september? Ze zouden er in theorie namelijk ook met ingang van de zomervakantie uit kunnen, als op een aantal trajecten minder (spits)treinen rijden. Daardoor hou je al meer materieel over, wat je elders in kan zetten.
Het probleem is dan alleen hoe dat gaat in die twee of drie weken tussen het einde van de zomervakantie en het wijzigingsblad van september? De datum van het wijzigingsblad gelijk stellen aan het eind van de zomervakantie gaat ook niet door de vakantiespreiding.

Quote
treintim: Alleen dacht ik dat DDM-1 vooral spitsmaterieel was, en dat bepaalde treinen waarin DDM-1 rijdt ook alleen puur voor de spits bedoeld zijn en dus niet in de zomervakantie rijden. Dan denk ik aan de 14527, 14556, 14558.. rijden die allemaal wel in de zomervakantie bijv., of niet?
Inderdaad rijden treinen als de 145xx zes weken lang niet. Spitsritten die binnen twee regio's rijden (zoals de 7400 tussen Asd en Bkl) vervallen maar voor 5 weken.
 

26-05-2010 14:57:31
visscher
visscher
Afgelopen jaar werd de 14500 niet aangepast in de zomervakantie en bleef deze dus gewoon rijden. Hoe dit dit jaar gaat weet ik zo niet, maar zou me niets verbazen als dit weer het geval is komende zomer  

26-05-2010 15:02:53
superboer
superboer
Die blijft dit jaar ook "gewoon" de hele zomer rijden.  

26-05-2010 18:48:57
reisthijs
reisthijs
Volgens het spoorboekje voor 2010 rijdt de 14500 "van 10 mei-9 jul en van 23 aug-10 dec". Daar zit de zomervakantie toch niet bij?  

26-05-2010 19:00:39
ns1700
ns1700
nou het lijkt mij logisch dat de zomervakantie dan loopt van 12 Juli tot 20 Augustus  

26-05-2010 19:06:29
Apda
Apda
De schoolvakanties: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/vraag-en-antwoord/wanneer-zijn-de-schoolvakanties.html  

26-05-2010 19:43:43
superboer
superboer
Quote
reisthijs: Volgens het spoorboekje voor 2010 rijdt de 14500 "van 10 mei-9 jul en van 23 aug-10 dec". Daar zit de zomervakantie toch niet bij?
Kijk de spots van de afgelopen maanden eens terug, dan zul je zien dat ie toen ook gewoon reed. De 14500 reed/rijdt dit jaar alleen niet op 30 april, 5, 13 en 24 mei. Maar ook de 7400 blijft gedurende de vakanties gewoon rijden tussen Breukelen en Amsterdam.
 

26-05-2010 19:48:32
Iceman
Iceman
Gedurende de laatste vakantieperiode reed de 7400 niet naar Asd, 14700 keerde de hele dag opzichzelf.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

26-05-2010 19:50:59
TheKnitter
TheKnitter
Quote
superboer:
Quote
reisthijs: Volgens het spoorboekje voor 2010 rijdt de 14500 "van 10 mei-9 jul en van 23 aug-10 dec". Daar zit de zomervakantie toch niet bij?
Kijk de spots van de afgelopen maanden eens terug, dan zul je zien dat ie toen ook gewoon reed. De 14500 reed/rijdt dit jaar alleen niet op 30 april, 5, 13 en 24 mei. Maar ook de 7400 blijft gedurende de vakanties gewoon rijden tussen Breukelen en Amsterdam.


En je kan het zien in de reisplanner, daar staat de 14500 ook gewoon in %08%
 

26-05-2010 19:59:48
superboer
superboer
Quote
Iceman: Gedurende de laatste vakantieperiode reed de 7400 niet naar Asd, 14700 keerde de hele dag opzichzelf.
Euh ja, ik zit op een vertrekstaat te kijken die geldig is tot 12-6.
 

26-05-2010 21:06:33
MasterE
MasterE
De 14500 rijdt wel, maar de 7400 rijdt niet tussen Asd en Bkl.  

27-05-2010 15:42:06
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: Nu weer graag terug naar de ontwikkelingen van het DDM-1. Over het al dan niet rijden van de serie's 7400 en 14500 mag een apart topic geopend worden.  

29-05-2010 17:38:45
mvschoon
mvschoon
Quote
daniël_ddr: Als ik 't goed herinner van vorig jaar rijdt er in de zomermaanden juist DDAR in de 2200'en die de rest van het jaar met DDM-1 rijden, wat dan ongetwijfeld weer vrijgekomen zal zijn uit de niet rijdende 5000.

Ik heb het nog even opgezocht (ik maak in de vakantiedienstregeling gebruik van de 2200 vanwege het vervallen van de 5000) maar vorige zomer reed 2218 steeds als ik erin zat met DDM-1 zoals normaal. Ook heb ik op de terugreis als ik ´s avonds wat later was een paar keer in DDM-1 in de 2200 gezeten.

Laatst bewerkt door mvschoon op 29-05-2010 17:39
 

13-07-2010 16:50:26
taigagaai
Moderator
taigagaai
Kan het DDM-1 voor de laatste anderhalve maand dat het nog actief is in de LTI opgenomen worden of kan dit alleen met de bijbehorende loc 1800? Er zijn overigens nog 15 locs 1800 in de dienst en 12 composities DDM-1 als het goed is.  

13-07-2010 18:15:15
nedtrain25
nedtrain25
de laatste diensten van DDM-1 zal 6 september zijn  


13-07-2010 18:33:52
broek53
broek53
De laatste 1800-en zullen samen met de DDM-1 ook wel aan de kant gaan, dus voor de liefhebbers is het volgen daarvan ook wel nuttig.  

13-07-2010 22:57:23
timtrein
timtrein
Waar worden die pakweg 70-75 bakken eigenlijk opgesteld? Dijksgracht?  

13-07-2010 23:15:33
thom
thom
Zou me niks verbazen als ze dat zelf nog niet weten  

13-07-2010 23:26:10
Nelis
Nelis
Ik denk dat de Bv'sen snel afgevoerd zullen worden en de rijtuigen zo goed als zeker op de dijksgracht, Amersfoort of in een later stadium Zlr belanden, omdat ze toch tot tussenbakken voor DDZ verbouwd worden. De dijksgracht is heel veilig voor materieel, bokkeduinen iets minder. Maar zo gauw de sloper in zaandam van zijn asbest sores af is gaat er heel veel plan V naar de sloper en komt er meer dan genoeg ruimte vrij voor een relatief kleine serie zoals het DDM-1 te stallen. Maar zoals het altijd met de NS is garantie heb je pas als het spul er staat.

Laatst bewerkt door Nelis op 13-07-2010 23:47, reden: ja bokkeduinen is hier totaal niet geschikt voor.
 

13-07-2010 23:27:41
WesselE
WesselE
Er zijn genoeg stamlijntjes in Nederland waar je sloopmaterieel kunt dumpen.


'Okeh'
 

13-07-2010 23:34:13
broek53
broek53
Dat klinkt allemaal erg stoer, maar er valt in NL niets meer zomaar te dumpen, kan ik je verzekeren.
Dijksgracht of Amersfoort (niet de Bokkeduinen, maar de werkplaats) ligt buitengewoon voor de hand voor het DDM en de 1800-en.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-07-2010 23:35
 

14-07-2010 12:33:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
WesselE: Er zijn genoeg stamlijntjes in Nederland waar je sloopmaterieel kunt dumpen.


Sloop? Pardon? heb je het DDAR naar DDZ topic wel gelezen? Als ik dat zo begrijp word DDM-1 wel meegenomen in Fase 2 en 3


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-07-2010 13:00:00
bjornl
bjornl
Dat er fasen gedefinieerd zijn wil niet zeggen dat die ook daadwerkelijk uitgevoerd worden. De uitvraag waar al die info uitkwam ging, zoals ik al meerdere keren had aangegeven, alleen over fase 1  

14-07-2010 13:16:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Evengoed, het woord sloop is hier nog nooit gevallen, enkel terzijdestelling, zit toch wat verschil in


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-07-2010 21:59:28
timtrein
timtrein
Klopt, maar vooralsnog is het alleen duidelijk dat DDM-1 in september terzijde gaat en _eventueel_ later voor DDZ gebruikt gaat worden. Tot die tijd zal het gewoon op een (hopelijk veilige) plek stilstaan in afwachting van...  

14-07-2010 22:03:02
Pim530
Pim530
Als het niet meegaat in DDZ, zal het me niks verbazen als een ander land de rijtuigen overneemt  

14-07-2010 22:06:00
maarten83
maarten83
Dan zal dat land eerst de elektrische installatie moeten verbouwen. De verlichting wordt nml. via de statische omzetter van het stuurstandrijtuig van stroom voorzien. En waarschijnlijk zal die omzetter enkel 1500 volt aankunnen.  

14-07-2010 22:09:52
Pim530
Pim530
ai, dat wordt dan lastig  

14-07-2010 22:12:23
timtrein
timtrein
Haha, een ander land. Alsof die op dit soort meuk zitten te wachten, ik geloof er niks van. Zoveel handel is er niet in rijtuigen waar zoveel aan verbouwd moet worden... kijk maar naar de lange rijen overkoopbare rijtuigen in Duitsland (en ook ICK trouwens)  

14-07-2010 22:40:06
ns1700
ns1700
@pim530, lijkt me erg sterk als ze verkocht worden want een gemiddelde wagon/loc/treinstel rijd 20 jaar rond voordat ze een grote revisie krijgen en deze bakken? al minstens 25 jaar. dus ik denk niet dat ze overgenomen/verkocht worden zonder intensief onderhoud en verkoop gaat niet zo makkelijk als het lijk dus dream on.  

16-07-2010 14:28:01
treintim
treintim
Ook opvallend aan DDM-1 zijn de enorm verlepte pictogrammen op de stuurstand, zie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/16/1279272925-240.jpg . Dit heb ik nog nooit bij ander materieel gezien, zelfs het oude Mat'64 heeft nog heel goed uitziende stickers.  

17-07-2010 01:23:05
Pim530
Pim530
Heeft DD-AR ook last van, maar daar verkleurt de verf mee..  

17-07-2010 11:42:32
plant
plant
Quote
treintim: Ook opvallend aan DDM-1 zijn de enorm verlepte pictogrammen op de stuurstand, zie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/16/1279272925-240.jpg . Dit heb ik nog nooit bij ander materieel gezien, zelfs het oude Mat'64 heeft nog heel goed uitziende stickers.


Ik kan me vaag herinneren dat NSR er een jaar of 1,5 - 2 geleden mee gestopt is om het wnf-imago van de DDM1 te onderhouden. Wellicht is dat een verklaring voor de slechte staat van specifiek die stickers?


Youri
 

17-07-2010 11:50:46
keesje
keesje
Voor de formaliteit noem ik hem maar even: per 6 september nog wel 12 diensten voor DDM1, echter allen op GDST te Aswplz.  

17-07-2010 12:50:59
daniel81
daniel81
Quote
maarten83: Dan zal dat land eerst de elektrische installatie moeten verbouwen. De verlichting wordt nml. via de statische omzetter van het stuurstandrijtuig van stroom voorzien. En waarschijnlijk zal die omzetter enkel 1500 volt aankunnen.

Een jaar of 20 geleden hebben een paar DDM-1 rijtuigen een tijdje proefgereden in de S-bahn van München. Misschien inderdaad dan zonder binnenverlichting maar dat lijkt me sterk.
 

17-07-2010 20:29:04
vrijgezel
vrijgezel
De proef op de S-Bahn van München waren 3 ABv's en 1 Bv betrokken. De rijtuigen functioneerde naar behoren; voor de voeding van verlichting en ventilatie e.d. waren in één van de 2 120-ers omvormers geplaatst.
De 120-ers reden in "sandwitch-tractie".
 

17-07-2010 20:31:39
Pim530
Pim530
Bedankt %02%  

17-07-2010 21:34:41
treintim
treintim
Zijn er ook nog foto's van de DDM-1 bij de S-Bahn te München?  

17-07-2010 22:07:18
vrijgezel
vrijgezel
Ik heb in "mijn Op-de-Rails arcief" even gekeken en een artikel gevonden. Het staat in Op de Rails 1989-7 op blz. 233 (2 rechtse kolommen) en blz. 234. Het is geschreven door Richard Latten en Michiel ten Broek [broek53]. De foto's bij dit artikel zijn van de eerste auteur.  

17-07-2010 23:04:36
Apda
Apda
Hier staan een paar foto's: http://drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4319173url En hier: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,1160167

Laatst bewerkt door Apda op 17-07-2010 23:11
 

18-07-2010 15:14:20
treintim
treintim
Bedankt! En ongelooflijk komen de foto's nu op mij over, dit komt toch dicht in de buurt van de fantasie-topics elders op Somda.  

19-07-2010 19:13:04
vrijgezel
vrijgezel
Ik heb nog eens in andere archieven gekeken en vond een "oude" spoorboekjes: '87/'88 en '88/'89.
Achterin staat waar rijdt de dubbeldekker (alleen maandag t/m vrijdag)!
Toch wel grappig dat zelfs in het spoorboekje staat welke treinen DDM1 hoort te rijden!!!
 

19-07-2010 23:16:28
jorgo
jorgo
Dat zag ik als negenjarige ook in 1988, om vervolgens te constateren dat een ritje praktisch uitgesloten was vanuit Mt, althans niet met ouders die geen zin hadden om in alle vroegte op te staan danwel om de leuk een ritje naar pakweg Den Helder in de avondspits te maken en daarna nog naar huis.

Dat veranderde natuurlijk in de zomerdienst van 1989, toen in het kader van de manifestatie 'Treinen door de Tijd' vanuit o.a. Ehv extra naar Ut gereden werd met DDM. Ook deze inzetten waren groot aangekondigd. Het spreekt voor zich dat we boven gingen zitten. Uiteraard kenmerkten deze ritten zich, zoals wel vaker, door een matige bezetting.
 

19-07-2010 23:28:10
dedominee
dedominee
Quote
jorgo: Dat zag ik als negenjarige [knip] niet met ouders die geen zin hadden om in alle vroegte op te staan danwel om de leuk een ritje naar pakweg Den Helder in de avondspits te maken en daarna nog naar huis.



Nou ja, dat kan ik me dan weer wel voorstellen
 

23-07-2010 22:41:56
groen47
groen47
Vanavond kwam de volgende DDM-1 stam langs Ht: lok 1744 + 6805 + 6627 + 6817 + 6632 + 6838 + 6911; kwam uit het noorden, en vertrok na een korte stop richting Vga foto's: http://www.flickr.com/photos/groen47/4821844298/sizes/l/ en http://www.flickr.com/photos/groen47/4821408541/sizes/l/  

23-07-2010 22:44:41
keesje
keesje
En zoals gemeld in het OD-topic van 23/7 naar Ehv gegaan.  

24-07-2010 00:51:15
thom
thom
Met alle respect, het lijkt me handig alle spots gewoon in de opvallende dingen topics te zetten en het hier puur over de ontwikkelingen te hebben.

Bedoel, ik vind het lot van DDM-1 wel intressant, maar meldingen waar welke stam precies rijdt vind ik wat minder intressant en valt ook niet onder de noemer ontwikkelingen zolang een stam gewoon rondrijdt...

Laatst bewerkt door thom op 24-07-2010 00:51
 

24-07-2010 06:57:25
treinfan
treinfan
Ik noem DDM naar Ehv (en dan niet als IC die weer terugkeert) wel een aparte verplaatsing (namelijk naar regionen waar meer materieel terzijde heeft gestaan), zeker met een 1700. Natuurlijk kan het nog steeds een ritje naar de KWB zijn  

24-07-2010 13:40:12
thom
thom
Hmm, ik heb volgens mij gisteren avond een beetje zitten dutten en niet goed gelezen...  

24-07-2010 16:11:52
keesje
keesje
Fijn dat je de berichten in dit topic dus toch waardeert! %08%  

25-07-2010 12:51:26
treinfan
treinfan
Het had inderdaad van grote waarde kunnen zijn in dit topic, maar het was dus enkel een ritje KWB: stammetje is vandaag met 3 locs achterop weer teruggegaan.  

25-07-2010 21:46:56
thom
thom
Kwam hem notabene zelf vanmorgen tegen, de HTMU voorbij razend.

Lok achterop en achter de lok nog een 1700 en de 1844.
Tijdstip ben ik beetje kwijt, maar was ergens rond 12 a 1 uur gok ik zo...
 

26-07-2010 02:28:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik neem aan dat de 1844 dan de tractie leverde.  

26-07-2010 02:51:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Nope, de loc achter de stam was de tractieloc, de 2 achterhangende liepen gewoon mee

Zie het OD van 25/7:

Quote
HZwoferink: Spiketrain meld per SMS 12:04 door Utma ri Mas: Geduwde stam DDM1 met loc 1849 en met de 1751 en 1844 in opzending!


Laatst bewerkt door dlm4yjp op 26-07-2010 02:53


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-07-2010 08:16:46
MasterE
MasterE
Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken de 1700en en 1800en kunnen niet in dubbeltractie rijden en het wordt lastig om de HS van de achterste lok naar de stam te krijgen als er nog 2 loc's tussen hangen.  

26-07-2010 12:14:18
thom
thom
HS zal het proble niet zijn, die koppel je door dmv de verwarmingskabel.

Stuurstroom zal problematischer worden, 1700 en 1800 stekkers zijn verschillend dus dat zal niet passen.
 

26-08-2010 12:25:42
treintim
treintim
Alle DDM-1 stammen tezamen die na 6 september als reserve dienen, gaan die gewoon te Wgm en Zaanstraat staan wachten op een mogelijk klusje? Of moet ik me er meer bij voorstellen?
Als dat wel zo is, dat alles naar Zaanstraat en Wgm komt, dan wordt het daar nog een mooi gezicht, zo veel dubbeldekkers.

Laatst bewerkt door treintim op 26-08-2010 12:28
 

26-08-2010 12:37:20
broek53
broek53
Ze worden geen operantionele reserve en moeten dus naar locaties waar ze de rijdende actieve dienst niet in de weg staan, zoals Dijksgracht en Nijmegen. Aangezien die plaatsen bijna vol zijn, moeten er nog meer locaties bij komen, waartoe - als ik het goed beluisterd heb - nu ook Onnen in beeld is. Voor het DDM-1 schijnt men vooral aan de ongebruikte sporen van de Zaanstraat te denken, overigens. Dat zou historisch gezien ook wel rechtvaardig zijn: daar zijn ze (op de laatste maanden in Ldd na) altijd gehuisvest geweest.
Overigens moet er ook nog plaats gevonden worden voor zeker 15 1800-en...

Laatst bewerkt door broek53 op 26-08-2010 12:37
 

26-08-2010 12:52:06
treintim
treintim
Op de Zaanstraat zijn zo veel ongebruikte sporen, en er staat ook Plan T weg te roesten, dus ja, waarom niet?
Wellicht dat je alle DDM-1 rijtuigen wel op Dgr en Zaanstraat kwijt kunt en Onnen inderdaad niet nodig is. Wellicht dat Onnen voor Mat'64 een nieuwe locatie wordt, net zoals daar SM'90 en ICM-0 heeft gestaan zou het me niet verbazen... Bedankt voor je info trouwens, dat het DDM-1 een niet operationele reserve zal zijn volgende maand.

Laatst bewerkt door treintim op 26-08-2010 12:55
 

26-08-2010 13:08:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Hoeveel sporen zijn er eigenlijk "ongebruikt" daar? Toen ik afgelopen week met de 4593 er langs kwam was het er behoorlijk vol en heb zeker nog 3 treinen die kant op zien rijden toen ik op Asd stond. Volgensmij worden die sporen dus voornamelijk 's nachts benut als "slaapplek" voor de treinen
Maar ben benieuwd hoe de overbrenging er uit zal zien als ze daadwerkelijk naar Onnen gaan!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-08-2010 13:44:46
broek53
broek53
Het opstelterrein Zaanstraat staat in de nacht ongeveer vol en dat is niet anders dan vroeger. Het gaat om het terrein van de voormalige werkplaats; dat hoort niet bij het "exploitatieve' opstelgedeelte en vandaar dat daar nog wat terzijde mat '64 staat en de laatste tijd ook nog sluimerende SLT's.
Mocht men het terrein gaan volzetten met DDM-1, dan mogen de jongelui van het Spoorwegmuseumgebeuren wel oppassen dat de zaak buiten niet tot aan de deuren wordt volgezet.

Laatst bewerkt door broek53 op 26-08-2010 13:47
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl