Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl
19-02-2015 19:10:06
Damian
Damian
Als aanvulling weet ik zeker dat machinisten in vroegere tijden, net als nu, langzamer met pneumatisch geremde treinen een station binnen kwamen dan met EP geremde treinen.
Een pneumatische remming moet je als machinist "afmaken". Een eenmaal ingezette remming onderbreek je niet snel door de remmen te lossen. Als je de remmen aan het losse bent onderbreek je dit niet door weer een remming in te zetten, anders ben je aan het "melken" met de remkraan en dat kan vaste remmen veroorzaken of zelfs uitputting van je remsysteem. Een remming pneumatisch inzetten of lossen kost meer tijd ten opzichten van een EP rem waardoor het verstandiger is om wat rustiger een station binnen te rijden. Bovendien kan je met een EP rem wel "melken".
Ik denk zelfs dat de oude garde machinisten het zelfs nog wat rustiger aan deden. Zij hebben tenslotte nog gereden met bonte treinen met wagens met 2 drukken triple kleppen. "Melken" was dan een garantie voor ellende. Ik kom met elke trein met 40 km/h binnen, ook met SLT.
Om on-topic te blijven....met DDM kan je best als stoptrein rijden, je zult alleen de vertrektijden iets moeten aanpassen. Het meest ideale is de al eerder besproken 14500 serie. Ik ben van mening dat de DDM het ook prima zou doen in de 3600 serie.
 

19-02-2015 19:46:25
SchuurB
SchuurB
We zijn inmiddels enorm afgedwaald, maar het is nu eenmaal een bere-interessant onderwerp, dus ga ik er nog even op door:
Wat betreft het afmaken van de remming gaat dat zeker op voor wagens met een twee-drukken-systeem. Met een drie-drukken-systeem valt beperkt te melken; zolang je het maar niet overdrijft, kun je nog wat corrigeren.

Met het bovenstaande verhaal maak je me toch nieuwsgierig:
A. Zijn er zo weinig machinisten die kunnen remmen zonder te melken? Het is toch gewoon een kwestie van opremmen? Met een niet al te stevige remming de snelheid eruit, en dan 150-100 meter van tevoren nog iets opremmen om 'm op de juiste plek tot stilstand te krijgen?

B. Wat betreft 40km/h binnenrijden: ik neem aan dat je 40 aan kopje perron bedoelt? Waarom maakt het uit waar het perron begint, het gaat er toch om waar je stil moet komen te staan? Met 12 bakken in Ht heb je sowieso 300m voordat de laatste bak überhaupt aan het perron staat, terwijl je met één Plannetje V te O vanuit Ht al zo'n 60m na de kop van het perron bij het juiste bakbord bent.
 

19-02-2015 19:52:15
moderator
Moderator
moderator
Over remmen vindt al discussie plaats in https://www.somda.nl/forum/10358/Remmen+en+optrekken/. Hier graag weer verder met de ontwikkelingen rond DDM1.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

20-02-2015 10:40:06
broek53
broek53
Weer een snippertje info: DDM-1 wordt voorzien van gele folie, zonder blauwe banen.
Op of rond 25 februari gaat de stam van de Dijksgracht (de 6907 ?) naar de Zaanstraat voor schouw en inspectie.
 


20-02-2015 11:11:13
aarclay
aarclay
Ik neem aan dat de afbeeldingen van het WNF niet terug zullen keren?

Laatst bewerkt door aarclay op 20-02-2015 11:11


Choo choo.....
 

20-02-2015 11:42:48
KmNS1
KmNS1
In Dgr staat inderdaad o.a. DDM-1 koprijtuig 6907 (Asdm kant) met 6612 en andere.  

20-02-2015 11:56:26
thom
thom
Quote
aarclay (vr 20 feb 2015 11:11:13 https://www.somda.nl/forum/16058/p528084/): Ik neem aan dat de afbeeldingen van het WNF niet terug zullen keren?

Ik denk niet dat dat de hoogste prioriteit heeft nee, het was destijds al als een logo beschadigde het niet meer terug zou keren.
 

20-02-2015 23:00:27
sfj
Enkele berichten verwijderd. Bekvechten doe je maar in priveberichten, op de man spelen houden we hier niet van.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-02-2015 18:49:39
broek53
broek53
Vandaag zoals gepland de stam 6907 van de Dgr naar de Zaanstraat voor opname door de technici van Nedtrajn Haarlem. Tevens wordt de reizigerstelapparatuur die er voor de proef in zat, meteen uitgebouwd.  

25-02-2015 19:44:37
jor[D]1
jor[D]1
Is de stam gelijk binnen gezet? Heb 's middags daar geen DDM gezien.  

25-02-2015 19:50:43
Mat64Rens
Mat64Rens
Als je de stam niet hebt gezien, lijkt het mij dat hij binnen is gezet.@broek35 zei ook dat de apparatuur eruit moest worden gehaald.  

26-02-2015 18:22:02
iraj-smile
iraj-smile
Hallo, weet iemand welke stam en of dubbeldeksrijtuigen van de Franse spoorwegen type VB2N, er op proef reden anno 1980?  

01-03-2015 13:35:18
rob46
rob46
Quote
Mat64Rens (wo 25 feb 2015 19:50:43 https://www.somda.nl/forum/16058/p528927/): Als je de stam niet hebt gezien, lijkt het mij dat hij binnen is gezet.@broek35 zei ook dat de apparatuur eruit moest worden gehaald.
Zes rijtuigen staan in de loods, ABv 6612 staat op buitenterrein.


57 jaar OV-fotografie.
 

01-03-2015 14:01:36
Mat64Rens
Mat64Rens
Dan moet de ABv naast de loods staan. Ben er net voorbij en heb niks gezien.  

04-03-2015 21:57:30
martijnham
martijnham
Quote
iraj-smile (do 26 feb 2015 18:22:02 https://www.somda.nl/forum/16058/p529052/): Hallo, weet iemand welke stam en of dubbeldeksrijtuigen van de Franse spoorwegen type VB2N, er op proef reden anno 1980?


Op de Rails 1985-4 weet te melden:
"In oktober 1980 was een dubbeldekkertrein van de SNCF in ons land als proef, om de gebruiksmogelijkheden van dit materieel eens nader te kunnen bezien. Tot dit doel werd van elk type dubbeldekrijtuigen één exemplaar naar Nederland gezonden. Er waren hier toen o.a.:
stuurstandrijtuig Bx 50 87 22-37 260
2e klasse B 50 87 22-37 227
le/2e klasse AB 50 87 32-37 044
2e klasse/bagage BD 50 87 82-37 016"
 

04-03-2015 22:17:06
Rolffiej19
Rolffiej19
Daar zijn toevallig geen foto's van martijn?%08%

Quote
Mat64Rens (zo 01 mrt 2015 14:01:36 https://www.somda.nl/forum/16058/p529396/): Dan moet de ABv naast de loods staan. Ben er net voorbij en heb niks gezien.


Die Abv staat gewoon naast de loods en de rest staat binnen

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 04-03-2015 22:17


MCN ASD
 

04-03-2015 22:40:06
maigoda
maigoda
Quote
martijnham (wo 04 mrt 2015 21:57:30 https://www.somda.nl/forum/16058/p529948/):
Quote
iraj-smile (do 26 feb 2015 18:22:02 https://www.somda.nl/forum/16058/p529052/): Hallo, weet iemand welke stam en of dubbeldeksrijtuigen van de Franse spoorwegen type VB2N, er op proef reden anno 1980?


Op de Rails 1985-4 weet te melden:
"In oktober 1980 was een dubbeldekkertrein van de SNCF in ons land als proef, om de gebruiksmogelijkheden van dit materieel eens nader te kunnen bezien. Tot dit doel werd van elk type dubbeldekrijtuigen één exemplaar naar Nederland gezonden. Er waren hier toen o.a.:
stuurstandrijtuig Bx 50 87 22-37 260
2e klasse B 50 87 22-37 227
le/2e klasse AB 50 87 32-37 044
2e klasse/bagage BD 50 87 82-37 016"

Er reed in elk geval één stam van 6 rijtuigen, mijns inziens allemaal hetzelfde type, afgezien van klasse-indeling.

Op deze foto de stam van 6 rijtuigen in Amersfoort:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/151739

Op deze foto de stam van 6 rijtuigen bij Weesp (met de botsneusloze 1150):
https://www.flickr.com/photos/69430322@N04/10073548716

Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 04-03-2015 22:43
 

04-03-2015 22:53:18
mren
mren
Quote
Rolffiej19 (wo 04 mrt 2015 22:17:06 https://www.somda.nl/forum/16058/p529951/): Daar zijn toevallig geen foto's van martijn?%08%


Ja, er staat een drietal foto's bij het artikel. Die gelukkig met het nevenstaande fotonummer vlot in de NVBS-beeldbank op te zoeken zijn

OdR-archief en beeldbank binnen enkele weken online! Maar voor nu hierbij het artikel én twee van de drie foto's: http://imgur.com/SvKAQ6g

Laatst bewerkt door mren op 04-03-2015 23:06, reden: artikel+foto's toegevoegd
 

05-03-2015 00:55:42
Rolffiej19
Rolffiej19
Ahaa mooie plaatjes danku danku !


MCN ASD
 

05-03-2015 01:25:54
mren
mren
Quote
maigoda (wo 04 mrt 2015 22:40:06 https://www.somda.nl/forum/16058/p529959/):
Quote
martijnham (wo 04 mrt 2015 21:57:30 https://www.somda.nl/forum/16058/p529948/):
Quote
iraj-smile (do 26 feb 2015 18:22:02 https://www.somda.nl/forum/16058/p529052/): Hallo, weet iemand welke stam en of dubbeldeksrijtuigen van de Franse spoorwegen type VB2N, er op proef reden anno 1980?


Op de Rails 1985-4 weet te melden:
"In oktober 1980 was een dubbeldekkertrein van de SNCF in ons land als proef, om de gebruiksmogelijkheden van dit materieel eens nader te kunnen bezien. Tot dit doel werd van elk type dubbeldekrijtuigen één exemplaar naar Nederland gezonden. Er waren hier toen o.a.:
stuurstandrijtuig Bx 50 87 22-37 260
2e klasse B 50 87 22-37 227
le/2e klasse AB 50 87 32-37 044
2e klasse/bagage BD 50 87 82-37 016"

Er reed in elk geval één stam van 6 rijtuigen, mijns inziens allemaal hetzelfde type, afgezien van klasse-indeling.



Op de Rails 1985-1 meldt deze ook al (in een langer verhaal over het nieuwe DDM-1, dat volgens dit artikel helemaal niet de eerste dubbeldekker was in Nederland): "Om na te gaan, of dubbeldekkers in dit geval uitkomst zouden kunnen bieden, werden in oktober 1980 enige proefritten gemaakt met een trein van 5 (later 6) dubbeldekkers van de SNCF op de Gooilijn. Er werd per dag echter slechts één slag Amersfoort - Amsterdam - Amersfoort gemaakt tussen 8 en 30 oktober.
Deze proefritten leidden tot de conclusie dat het SNCF-type niet bruikbaar was voor de Nederlandse verhoudingen."
 

05-03-2015 18:29:20
Railmouse
Railmouse
Tijdens mijn rit naar Amr vandaag viel me op dat de DDM1 stam op Asdwpl
weer naar buiten is verplaatst in de richting van de losse Abv.
 

05-03-2015 21:29:48
thom
thom
Dat zal ongetwijfeld wel vaker gebeuren in een werkplaats als er iets anders naar binnen moet  

05-03-2015 21:34:58
sfj
Heel erg leuk inderdaad (en dat zal ik als dubbeldekkerfan zeker niet ontkennen), maar hier svp concrete ontwikkelingen ! Semi- hebben we al heel topic over, mail me desnoods !

Voor spots zoals die van jou hebben we de dagelijkse spots-topics, vergeet ik dat nog te melden ...

Laatst bewerkt door sfj op 05-03-2015 21:38


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-03-2015 22:30:06
broek53
broek53
De schouw in de Zaanstraat is voltooid en men realiseert zich dat het hier gaat om de al vantevoren uitgezochte betere rijtuigen. De rijtuigen in Nijmegen gaan ook goed bekeken worden, om de beste 44 eruit te zoeken.  

20-03-2015 11:41:39
rob46
rob46
Quote
broek53 (do 05 mrt 2015 22:30:06 https://www.somda.nl/forum/16058/p530118/): De schouw in de Zaanstraat is voltooid en men realiseert zich dat het hier gaat om de al vantevoren uitgezochte betere rijtuigen. De rijtuigen in Nijmegen gaan ook goed bekeken worden, om de beste 44 eruit te zoeken.
Afgelopen week zijn de rijtuigen in Nm bekeken en denkelijk geselecteerd.


57 jaar OV-fotografie.
 

21-03-2015 11:47:12
sfj
Ik heb een hele sloot berichten over zaken als Bvk's ombouwen voor TRAXX aansturen verplaatst naar het andere topic over DDM1 waar deze berichten veel beter passen.
https://www.somda.nl/forum/16101/Wat+zou+er+nog+gaan+gebeuren+met+DDM1%3F/


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-04-2015 15:51:06
OBASD
OBASD
Officieel is nu dat er per 1 September 2016 10 stammen van 4 rijtuigen moeten gaan rijden. Een 11de zal reserve zijn. Als trek/duw loc: 1700 en hier gaat het om 12 Locs. Wat een beetje onduidelijk is, is in hoeverre ze aangepast worden aan DDAR is mij nog niet geheel en al duidelijk.

Mr. Zaanstraat
 

25-04-2015 19:04:37
trein00
trein00
September 2016? Tegen die tijd moeten de NS flirts toch hun intrede doen? Komt het niet een beetje laat?

Laatst bewerkt door trein00 op 25-04-2015 19:05
 

25-04-2015 19:59:45
traxx2014
traxx2014
En 4 rijtuigen, niet een beetje kort? DDM1 was toch altijd 6 rijtuigen?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-04-2015 20:12:47
DDZ7504
DDZ7504
Er is niet genoeg DDM bruikbaar om zesdelige stammen te maken, en zo hard is dat zou ook weer niet nodig  

25-04-2015 20:59:54
thom
thom
Natuurlijk is dat wel voor handen, want zo hebben die dingen altijd gereden... %03%

Alleen kun je heel dom systeemautistisch denken en stammen van 6 formeren 'omdat dat altijd zo was' of kijken wat het vervoerstekort is en de stammen daarop afstemmen...
 

25-04-2015 21:26:41
broek53
broek53
Jawel, en je kunt ook opportunistisch zonder verder te kijken vierwagenstammen formeren. Ik bedoel maar.
Zeswagenstammen zijn erg onpraktisch als ze de hele dag moeten dienstdoen, omdat ze nodig zijn voor stoptrein, pardon sprinterdiensten. Daar zijn zessen vrijwel overal te traag voor (die discussie hebben we zeer uitgebreid gehad) en er moeten twee hc's op, dus zijn ze niet praktisch.
Vieren zijn in DDM-1 uitvoering ook niet erg praktisch, maar ja.
Zoals hier al eens betoogd, zou het erg goed zijn om drie zessen te formeren en daar de 14500 mee te rijden, dan heb je een zinvolle en eenvoudige bestemming en overdag geen last van ze. Dat vindt NSR Logistiek ook, maar het lijkt er sterk op dat de communicatiekanalen tussen NSR Logistiek en NSR Materieel nogal verstopt zitten, wat dat betreft.
 

25-04-2015 22:02:17
110573
110573
Ja, dat blijkt. Zoals eveneens eerder gezegd gaan ze er snel genoeg achterkomen dat het op de baan brengen van elf stuurstanden ook redelijk optimistisch is...  

06-06-2015 21:48:16
rob46
rob46
Vandaag bracht VR 203-3 de ABv 6617 van Aswpl via Hrp naar het Rb Hlm. Het rijtuig zal dienen als proto voor de nieuwe kleurstelling waarin het DDM1 - mat. eind volgend jaar in dienst zal komen.


57 jaar OV-fotografie.
 

06-06-2015 22:13:38
TSNL250
TSNL250
Er moet nog veel gebeuren. Te zien aan de 6612 te Zaanstraat.
https://flic.kr/p/ucxP4y
 

07-06-2015 07:44:48
rob46
rob46
Het is niet gezegd dat juiste deze bak tot de 44 geselecteerde rtgn behoort.

Laatst bewerkt door rob46 op 07-06-2015 07:47


57 jaar OV-fotografie.
 

07-06-2015 09:17:05
broek53
broek53
Dat behoort hij inderdaad niet, zover mij bekend. De 6617 die naar Haarlem is, trouwens ook niet.  

18-06-2015 12:10:41
rob46
rob46
Vandaag rangeert VR op Nm de bakken in de geplande samenstelling voor de in dienst te stellen 10 DDM-stammen (Bvk+Bv+ABv+Bv).
Edit: ik bedoel 10 in Nm en 1 in Aswpl.

Laatst bewerkt door rob46 op 18-06-2015 15:05


57 jaar OV-fotografie.
 

18-06-2015 14:45:27
PimTH
PimTH
Welk soort rijtuigen zijn eigenlijk de reserves? In het bericht van Rob staat dat er 44 rijtuigen worden gereviseerd, maar 4*10=40. En 44-40=4. Komt er nog een stam in dienst, en zijn het er toch elf, of zijn dit willekeurige rijtuigen?  

18-06-2015 14:51:49
broek53
broek53
Er staat nog een (gedeelte van) een stam op de Zaanstraat, waarvan in ieder geval de Bvk gebruikt zal worden. Er staan nog altijd 44 rijtuigen (11 stammen) in de planning.  

18-06-2015 15:21:33
meestertje
meestertje
Quote
rob46 (do 18 jun 2015 12:10:41 https://www.somda.nl/forum/16058/p543174/): Vandaag rangeert VR op Nm de bakken in de geplande samenstelling voor de in dienst te stellen 10 DDM-stammen (Bvk+Bv+ABv+Bv).
Edit: ik bedoel 10 in Nm en 1 in Aswpl.


klopt, stond om 13.25u in Nm op één van de A-sporen met een sleep klaar, loc richting Ah-zijde. De andere rijtuigen waren zo op het eerste gezicht ook wat door elkaar gehutseld. Om 14.30u was de sleep weg.

meestertje
 

25-06-2015 14:29:37
rob46
rob46
Vanmorgen sleepte VR de eerste drie stammen van Nm naar Aswplz.In deze samenstelling worden de stammen tzt in dienst verwacht.

6901+6811+6616+6821
6902+6808+6673+6813
6903+6827+6628+*6822

*6822 bevindt zich reeds in Aswplz.


57 jaar OV-fotografie.
 

25-06-2015 16:15:09
iraj-smile
iraj-smile
Zal Bvk 6908 (Olifant) + Abv 6618 van het Spoorwegmuseum ook weer ingezet worden? Of worden deze apart gezet?  

25-06-2015 17:18:25
broek53
broek53
De 6908 gaat weer in dienst, de 6618 niet. De enige Bvk die niet terugkeert, is (je raadt het al) de 6915 Panda.  

25-06-2015 17:40:44
Daan!
Daan!
Ik raadde het niet Waarom dan?  

25-06-2015 17:46:45
iraj-smile
iraj-smile
@broek53 zal de 6618 dan apart worden gezet? Blerick?  

25-06-2015 17:51:07
broek53
broek53
De 6915 is een nogal afwijkend rijtuig, herbouwd na een heel zware brand met veel onderdelen en ik interieur van DDAR.
Van het museumgebeuren weet ik niets af.
 

25-06-2015 23:54:44
mich
mich
Blerick past die niet naar binnen geloof ik  

26-06-2015 00:02:24
thom
thom
Oh jawel hoor  

26-06-2015 00:09:21
110573
110573
Dat de 6915 niet terugkeerd is in zoverre opvallend, dat de schade/plukrijtuigen 6903 en 6905 dat wel doen. Dat geeft eens de meer aan hoe grondig men kennelijk te werk gaat.  

26-06-2015 00:56:15
2296
2296
De 6905 zal wel een hele uitdaging worden .  

26-06-2015 13:55:09
110573
110573
Dat zat ik dus precies te denken. Dat ding is al verschrikkelijk lang plukrijuig.  

26-06-2015 18:51:19
M-BASS
M-BASS
Wellicht plukken ze van 6915 om die 2 weer in orde te maken, aangezien ze die niet in willen zetten.  

26-06-2015 19:02:40
moderator
Moderator
moderator
Terug naar de feiten maar weer, voor fantasieen bestaat al een ddm1 topic in ditjes en datjes:
https://www.somda.nl/forum/16101/Wat+zou+er+nog+gaan+gebeuren+met+DDM1%3F/


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 


23-07-2015 10:42:13
kleine_man
kleine_man
Afgelopen week ben ik langs de opgestelde DDM-1 gereden.

Ik heb het volgende kunnen zien.

De 104+105+111 staan tegen elkaar aan.

De x+613+438 415+621+412 staan tegen elkaar aan. Aangezien deze al als Bv+ABv+Bv staan vermoed ik dat deze in dienst zullen komen.

De 113+431+674+432 staan ook aan elkaar. Als het iets zegt dan zou dit een stam kunnen zijn.

De 405+403 staan achteraan aan nog meer rijtuigen. De 428 staat ervoor.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

24-07-2015 09:41:15
rob46
rob46
6913+6831+6674+6832 is inderdaad een stam; 7213.


57 jaar OV-fotografie.
 

24-07-2015 21:11:00
robert001
robert001
In RM 326 staat vermeld dat de stammen genummerd worden in de serie 7401-7408 en 7411-7413.  

24-07-2015 21:16:50
rob46
rob46
Dat klopt maar sinds kort gewijzigd in 7200.


57 jaar OV-fotografie.
 

24-07-2015 21:59:25
timtrein
timtrein
Kwam NedTrain er ook achter dat alle gegevens over de vorige stammen serie 7400 nog in de systemen staan?  

24-07-2015 23:08:52
maigoda
maigoda
Quote
robert001 (vr 24 jul 2015 21:11:00 https://www.somda.nl/forum/16058/p547044/): In RM 326 staat vermeld dat de stammen genummerd worden in de serie 7401-7408 en 7411-7413.

Tja, op pagina 11 staat ook iets over aftelkastjes op Hvs en Hvsp die in gebruik genomen zijn ten gunste van een sneller vertrek terwijl die aftelkastjes al maanden in plastic ingepakt zijn...
Groetjes,
Emiel
 

25-07-2015 00:45:10
broek53
broek53
RM deelt mee wat er op een lijstje met stamsamenstellingen DDM-1 van NedTrain stond. [En meldt het uitgebreide persbericht over de Geslaagde Proef in Hilversum.]

Laatst bewerkt door broek53 op 25-07-2015 00:45
 

01-09-2015 23:59:43
moderator
Moderator
moderator
Weer een berg onzin verwijderd (en de reacties erop). Hier gaat het over ontwikkelingen. Een heel forum ditjes&datjes beschikbaar voor de fantasieëen.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

14-10-2015 23:32:19
joahn93
joahn93
Een Mcn van VR meld op Facebook dat een onbekend aantal DDM-1 rijtuigen is bestemd voor België. Was hier al zoiets voorbijgekomen?


FR1908
 

14-10-2015 23:36:41
Daan!
Daan!
In de zin van dat ze daar dienst gaan doen?  

14-10-2015 23:37:46
ricohallo
ricohallo
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. De komende tijd is DDM-1 in Nederland hard nodig, en de rijtuigen die niet gereviseerd gaan worden verkeren in een slechte staat.

Laatst bewerkt door ricohallo op 14-10-2015 23:38
 

14-10-2015 23:48:15
sfj
We hebben het hier over feiten, en een feit is dat VR203-4 vandaag achttien rijtuigen vanuit Nijmegen naar de Dijksgracht heeft gebracht, in afwachting van revisie. Ik zag de sleep te Apdo, hierbij even de nummertjes zoals ik ze op Apdo vanmorgen vast kon leggen:
Bv 441-1
ABv graffiti
Bv 424-7
Bv 435-3
ABv 626-7
Bv 425-4
Bvk 106-0 Arend neus achter
Bv graffiti
ABv 671-6
Bv 414-8
Bvk 112-8 Cheetah neus achter
Bv graffiti
ABv 631-7
Bv 418-9
Bvk 108-6 Olifant neus voor
Bv 407-2
ABv 622-6
Bv 416-3

Gaarne op de feitelijke voet verder, tot dit gerucht verder bevestigd wordt.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

15-10-2015 00:06:21
HTM77
HTM77
Quote
joahn93 (wo 14 okt 2015 23:32:19 https://www.somda.nl/forum/16058/p555542/): Een Mcn van VR meld op Facebook dat een onbekend aantal DDM-1 rijtuigen is bestemd voor België. Was hier al zoiets voorbijgekomen?



Inderdaad drie Bvk rijtuigen (de drie meest geplukte Bvk) zullen worden overgebracht naar Alstom Antwerpen om daar technische te worden gecomplementeerd. Dit zal plaats vinden onder de supervisie van Alstom Ridderkerk (ex. Holec).
 

15-10-2015 06:37:41
Daan!
Daan!
Zijn de rijtuigen al voorgesorteerd in de groep rijtuigen of is het gewoon toevallig dat er een patroon op 2x Bvk na, inzit.  

15-10-2015 07:53:00
broek53
broek53
Maanden geleden heeft VR de meeste stammen al in elkaar gezet in de geplande samenstelling. Flink stuk naar boven scrollen.  

15-10-2015 09:43:41
rob46
rob46
Quote
sfj (wo 14 okt 2015 23:48:15 https://www.somda.nl/forum/16058/p555546/): We hebben het hier over feiten, en een feit is dat VR203-4 vandaag achttien rijtuigen vanuit Nijmegen naar de Dijksgracht heeft gebracht, in afwachting van revisie. Ik zag de sleep te Apdo, hierbij even de nummertjes zoals ik ze op Apdo vanmorgen vast kon leggen:
Bv 441-1
ABv 625
Bv 424-7
Bv 435-3
ABv 626-7
Bv 425-4
Bvk 106-0 Arend neus achter
Bv 428
ABv 671-6
Bv 414-8
Bvk 112-8 Cheetah neus achter
Bv 433
ABv 631-7
Bv 418-9
Bvk 108-6 Olifant neus voor
Bv 407-2
ABv 622-6
Bv 416-3

Gaarne op de feitelijke voet verder, tot dit gerucht verder bevestigd wordt.
De graffiti rijtuigen even van nummers voorzien.


57 jaar OV-fotografie.
 

15-10-2015 12:03:20
daniel81
daniel81
Quote
HTM77 (do 15 okt 2015 00:06:21 https://www.somda.nl/forum/16058/p555550/):
Quote
joahn93 (wo 14 okt 2015 23:32:19 https://www.somda.nl/forum/16058/p555542/): Een Mcn van VR meld op Facebook dat een onbekend aantal DDM-1 rijtuigen is bestemd voor België. Was hier al zoiets voorbijgekomen?


Inderdaad drie Bvk rijtuigen (de drie meest geplukte Bvk) zullen worden overgebracht naar Alstom Antwerpen om daar technische te worden gecomplementeerd. Dit zal plaats vinden onder de supervisie van Alstom Ridderkerk (ex. Holec).


Als ik dit zo lees zijn de rijtuigen niet bestemd voor België, maar wordt een deel van het revisiewerk (tbv NS) in België uitgevoerd. Klopt dat?
 

15-10-2015 12:09:37
broek53
broek53
Klopt volkomen.  

15-10-2015 13:13:53
aarclay
aarclay
Gezien het solitaire rijtuigen zijn, vroeg ik me af welke componenten worden gereviseerd. Moet ik dan denken aan de statische omzetter, en pneumatisch rem-werk?


Choo choo.....
 

15-10-2015 13:33:16
Klaasje
Klaasje
Vloeren.. Draaistellen.. Overigens zijn het niet geheel solitaire rijtuigen omdat de tussenrijtuigen niet zonder de BVK kunnen.  

15-10-2015 14:45:54
Jack5812
Jack5812
Dan moet er een aanpassing zijn gedaan, omdat losse DDM-1 rijtuigen in het verleden ook dienst hebben gedaan in getrokken treinen naar Limburg.  

15-10-2015 14:49:39
110573
110573
Als de rijtuigen in Nijmegen daadwerkelijk allemaal in goede volgorde staan, zullen de Bvk's 104, 105 en 111 dus naar België vertrekken. Deze staan alledrie al een paar maanden afgezonderd. Vreemd is dan wel zijn dat de 103 (brandschade) en 115 (voor onderdelen) daar niet tussen zitten.  

15-10-2015 14:49:59
sfj
Quote
jack5812 (do 15 okt 2015 14:45:54 https://www.somda.nl/forum/16058/p555620/): Dan moet er een aanpassing zijn gedaan, omdat losse DDM-1 rijtuigen in het verleden ook dienst hebben gedaan in getrokken treinen naar Limburg.

Daar zijn destijds dan ook diverse aanpassingen voor gedaan.

Laatst bewerkt door sfj op 15-10-2015 14:50


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

15-10-2015 14:52:23
broek53
broek53
Quote
Klaasje (do 15 okt 2015 13:33:16 https://www.somda.nl/forum/16058/p555613/): Vloeren.. Draaistellen.. Overigens zijn het niet geheel solitaire rijtuigen omdat de tussenrijtuigen niet zonder de BVK kunnen.
Ik denk niet dat Alstom iets aan de bak en de draaistellen gaat doen. Het gaat echt om geplunderde statische omzetters en wellicht ATB-kasten en zo - kortom: het elektrische werk van ex-Holec.
 

15-10-2015 14:59:21
aarclay
aarclay
En de DDM's die voor de telproef werden gebruikt. Zijn het die? Ik weet niet tot hoeverre de proef destijds voor aanpassingen aan die rijtuigen zorgen.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-10-2015 14:59


Choo choo.....
 

15-10-2015 15:10:43
M-BASS
M-BASS
Quote
110573 (do 15 okt 2015 14:49:39 https://www.somda.nl/forum/16058/p555621/): Als de rijtuigen in Nijmegen daadwerkelijk allemaal in goede volgorde staan, zullen de Bvk's 104, 105 en 111 dus naar België vertrekken. Deze staan alledrie al een paar maanden afgezonderd. Vreemd is dan wel zijn dat de 103 (brandschade) en 115 (voor onderdelen) daar niet tussen zitten.


6915/115 staat een stukje naar boven vermeld alszijnde niet terug in dienst komend, dus dat kan kloppen. Dan is de vraag nog wat met 6903/103 gaat gebeuren. Is de brandschade hieraan destijds hersteld of moet dat nog gebeuren?
 

15-10-2015 15:31:45
rob46
rob46
De 6903 is met haar stam vorige maand al in de loods Asdwpl als eerste in behandeling genomen. De stam van de 6911 is nu op de Dgr, de Bvk is in Nm achtergebleven. De stam van de 6907 is gister ook op de Dgr gearriveerd, de Bvk staat op Aswplz.

Laatst bewerkt door rob46 op 15-10-2015 17:08


57 jaar OV-fotografie.
 

15-10-2015 23:14:10
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
jack5812 (do 15 okt 2015 14:45:54 https://www.somda.nl/forum/16058/p555620/): Dan moet er een aanpassing zijn gedaan, omdat losse DDM-1 rijtuigen in het verleden ook dienst hebben gedaan in getrokken treinen naar Limburg.


Klopt, die hadden een eigen omzetter (voorbeeld: laatste raam in de benedenverdieping is vervangen door een luchtrooster https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/DDM-rijtuig.jpg ) of dieselaggregaat aan boord (idem dito maar dan met dikke roetvlek er om heen http://f.jwwb.nl/public/4/9/0/ns1700/1378728-508487129247611-1056143270-n.large.jpg ).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-10-2015 12:45:46
Rolffiej19
Rolffiej19
En ook de bekabeling was aangepast om te comminuceren met een 1700-BDs


MCN ASD
 

16-10-2015 13:25:57
cuneo56
cuneo56
Niet zo zeer om met lok/ Bs te communiceren ( had je die toen al?) maar een wijziging van de deursluiting/ vergrendeling zodat deze net als de overige rijtuigen werkte.  

16-10-2015 14:07:47
daniel81
daniel81
Ze hebben geen dienst gedaan met BDs maar met een 2e 1700 (sandwichbedrijf in de 3600)

Laatst bewerkt door daniel81 op 16-10-2015 14:08
 

16-10-2015 14:20:31
reisthijs
reisthijs
Ze hebben ook dienst gedaan met een BDs, zie het eerste voorbeeld van dlm4yjp.  

16-10-2015 14:32:02
MasterE
MasterE
En ook niet in Sandwich maar trek-trek.


Mcn Asd
 

16-10-2015 14:40:26
kleine_man
kleine_man
Ze hebben dienst gedaan met BDs, met trek-trek, sandwich en met meerdere aan elkaar. 12 November kan je foto' s in rotterdam komen bekijken.  

16-10-2015 15:01:19
MasterE
MasterE
Sandwich lijkt me toch niet.


Mcn Asd
 

16-10-2015 16:48:34
broek53
broek53
Er is korte tijd zoiets geweest als een trek-trek-combinatie waarbij de achterop lopende loc de stroomafnemers op had om met name de cabine te verwarmen voor de terugrit. Dat is al snel afgeschaft omdat de machinist geen controle had over de achterop lopende loc en dus niet de stra's kon neerlaten in geval van nood, noch er iets aan doen als die stra's uit zichzelf zouden beginnen te zakken. Maar daar had DDM-1 verder niet mee te maken; dat ging over ICR-stamen in de 3600.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-10-2015 16:49
 

16-10-2015 16:50:26
VIRMm1
VIRMm1
Die ICR stammen reden wel degelijk in sandwich bedrijf.

maar ik denk dat deze discussie beter elders gevoerd kan worden, namelijk in https://www.somda.nl/forum/15535/Materieelsoorten+die+multi-tractie+kunnen+rijden/
 

16-10-2015 17:02:53
broek53
broek53
Zeker, maar dat was later, nadat er onder een aantal rijtuigen stuurstroomkabels waren aangebracht.  

16-10-2015 21:14:58
moderator
Moderator
moderator
En dat was zo rond 2000/2001/2002, en had vrijwel niks met DDM te maken. Dus daar hier maar weer naar terugkeren. Als je het fijne er evengoed van wil weten bevelen we je de jaargangen Op de Rails uit die jaren van harte aan, daarin is er veel over gezegd.

Laatst bewerkt door moderator op 16-10-2015 21:15


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

16-10-2015 21:30:31
kleine_man
kleine_man
In die 3600-stammen zat wel degelijk een DDM-1 in die periode. Ik zal nog eens in de ODR duiken. In mijn herinnering was er een korte periode sandwichbedrijf. Ben er speciaal toen voor naar Tb gereisd en heb zelfs de stam op de foto gezet waar er 2 DDM-1 wagens in de stam zaten. %08%

Terug naar het nu. Kan ik concluderen dat de volgende stammen gevormd worden:

7x06 106+425+626+435
7x08 108+407+622+416
7x12 112+414+671+428


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

17-10-2015 00:32:48
Lovers83
Lovers83
Er waren toch ook bakken met beneden een heuse fietsenstalling? Of was dat van DDAR?  

17-10-2015 00:36:30
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
daniel81 (vr 16 okt 2015 14:07:47 https://www.somda.nl/forum/16058/p555731/): Ze hebben geen dienst gedaan met BDs maar met een 2e 1700 (sandwichbedrijf in de 3600)


Vertel, wat zou dit dan zijn : https://www.flickr.com/photos/denniskoster/21371967310/in/photolist-yyyVi1-yJwXd2-yB7xBL-yEbdKg-ymVbsa-ymVb1i-xGpxxu-yDqW2B-xGxQbc-ymQk7J-yDqUQZ-yBNwTF-xAwrg2-yvj1jg-ysDQK5-xqvMP9-y5VZ15-ymA8m1-ynpyy4-y5Qw5T-ynxqst-y5VgXL-ykdPC7-y5Vg27-xqDVw6-yofog8-xqvWxm-y5WhiS-y62DaH-ymBzCs-y5VdrN-y62Cfg-y62Bu8-y62Bn4-yofkgF-ykdJKm-y5Vbqo-ykdHod-ynxiWT-y5VaaC-yofi1P-ynxhK4-yofgve-xqDMPH-xqDLyr-ymBrm7-xqDJFZ-y5W6kQ-xqvKAb-ynxca6


MCN ASD
 

17-10-2015 06:21:02
thom
thom
Quote
Lovers83 (za 17 okt 2015 00:32:48 https://www.somda.nl/forum/16058/p555790/): Er waren toch ook bakken met beneden een heuse fietsenstalling? Of was dat van DDAR?

Dat was idd DDM-1, die daar speciaal voor verbouwd werden.
 

17-10-2015 12:07:46
taigagaai
Moderator
taigagaai
Vanaf de zomer van 2005 werden de rijtuigen zelfs achter de BDs geplaatst. https://flic.kr/p/p22hcb  

17-10-2015 12:21:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Zoals al eerder vermeld en verder voor de correctheid: de BDs werd achter de DDM-1 geplaatst en niet andersom (voorheen was de DDM-1 het eindrijtuig).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-10-2015 10:51:29
rob46
rob46
Quote
kleine_man (vr 16 okt 2015 21:30:31 https://www.somda.nl/forum/16058/p555770/): Terug naar het nu. Kan ik concluderen dat de volgende stammen gevormd worden:

7x06 106+425+626+435
7x08 108+407+622+416
7x12 112+414+671+428


Dit was wel de planning maar er is met Bvk's geschoven dus afwachten maar.
De stammen, serie 7200, worden overigens onder de nummering 69xx+68xx+66xx+68xx+1700-loc samengesteld.


57 jaar OV-fotografie.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl