Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl
21-12-2014 18:09:37
Lovers83
Lovers83
Nee, eigenlijks nog niks...en wat er in de vervoerplan nu staat is momenteel discutabel. En om het enigzins on-topic te houden: Vorige week zag ik nog stam 6907 als enige DDM1 in dit deel van het land terzijde op Dgr. de rest van de vloot staat bij Nm te slapen als ik me niet vergis(?)  

21-12-2014 18:32:22
AgentX
AgentX
Dat is de stam met meetapparatuur, die in oktober twee dagen bij Rtst heeft gestaan. Ik meen dat een keer is geroepen dat een dergelijke testcyclus nog een keer gaat plaats vinden.  

19-01-2015 19:03:29
sebasss
sebasss
Als ik het hier: http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/01/brandende-trein-test-nieuwe-spoortunnel-delft-uit
Goed zie gebruiken ze een DDM-1 stam/bak voor dit gebeuren?
 

19-01-2015 19:14:28
sfj
Klopt, zijn drie rijtuigen vanuit Nijmegen die kant op gegaan op 5 januari. 6825, 6626 en 6812.

@aarclay hieronder: de stam stond vanmiddag nog steeds op de Dgr, zal dan binnenkort wel teruggaan naar Nijmegen.

Laatst bewerkt door sfj op 19-01-2015 19:35


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


19-01-2015 19:34:20
aarclay
aarclay
Quote
AgentX (zo 21 dec 2014 18:32:22 https://www.somda.nl/forum/6358/p520342/): Dat is de stam met meetapparatuur, die in oktober twee dagen bij Rtst heeft gestaan. Ik meen dat een keer is geroepen dat een dergelijke testcyclus nog een keer gaat plaats vinden.

Mogelijk al in een ander topic te sprake gekomen, maar voor diegene die het niet hebben gelezen: De NS gaat niet verder met de proef voor het geautomatiseerd tellen van reizigers in de trein. De apparatuur en inbouw is te kostbaar gebleken.
Leuke proef geweest, helaas geen vervolg (voorlopig?)!


Choo choo.....
 

20-01-2015 11:35:11
lex_t
lex_t
Quote
martijn (do 18 dec 2014 19:28:45 https://www.somda.nl/forum/6358/p519902/): Kan iemand even een klap op dit gespeculeer geven? Dan weet iedereen wat er wel of niet met het DDM1 gaat gebeuren.


.. Gezien de moeite die het al kost DDAR weer te reactiveren, heb ik hier weinig illusies over..
 

20-01-2015 13:35:27
sebasss
sebasss
Dat zijn kinderziektes, en die voorkom je domweg niet.  

20-01-2015 14:42:49
dlm4yjp
dlm4yjp
Zeg maar seniorenziektes Maar inderdaad, opstartprobleem zul je altijd houden, als die er niet zijn zou ik dat zelf overigens veel enger vinden


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-01-2015 21:35:33
bnv
bnv
Nu het bericht is binnen gekomen dat men definitief overgaat tot het bestellen van Stadlers, zit het er toch nu heel duidelijk in dat dit het einde betekent van DDM 1.
Opknappen voor een winterreserve heeft geen zin en is onrendablel voor die ene winter. (voor deze winter hoeft het niet meer). Men zal het proberen uit te houden met 18 stuks DDAR.
En mocht de volgende winter inderdaad weer heel slecht en/of moeizaam zijn, dan moet men even niet gaan zeuren (het reizend publiek dan en de publieke opinie) want er is in 2016 tijdelijk een materieelgat en de oplossing zit er aan te komen. Winteroplossing 2015/2016: kortere treinen en uitdunning van de dienstregeling. Men weet hoe het moet. Sorry voor het ongemak.
Maar..................ik zie zo geen DDM 1 meer. Kan naar de sloper wat mij betreft.
 

20-01-2015 22:00:21
aarclay
aarclay
Of de verkoop, als het nog wat oplevert....
Tijd zal het leren....


Choo choo.....
 

20-01-2015 22:09:20
sebasss
sebasss
Stadlers zijn er om de Spr gaten op te vullen. DDM-1 lag/ligt in de planning om en IC gat op te vullen.  

20-01-2015 22:49:38
timtrein
timtrein
Alleen is er geen IC-gat...  

20-01-2015 23:15:10
sebasss
sebasss
Ik dacht dat men dat verwacht aangezien VIRM de revisie in gaat.  

20-01-2015 23:43:17
Klaasje
Klaasje
Op het moment dat men in korte tijd veel IC's wil gaan ombouwen voor rijden onder ERTMS dan ga je een echt IC-gat krijgen. Als dat tempo wat lager wordt zal dat meevallen. Daarbij moet worden aangetekend dat een groot deel van het IC-park in 2020 onder ERTMS moet rijden vanwege de verplichte trajecten. Als men meteen ook OV-SAAL meeneemt tijdens de eerste lichting blijven er weinig diensten voor IC-materieel over waar geen ERTMS in nodig is. Dat betekent dus dat er binnen een paar jaar het hele park moet worden omgebouwd. Dat zou best flinke onttrekkingen kunnen opleveren.  

20-01-2015 23:53:50
Duitje
Duitje
Quote
bnv (di 20 jan 2015 21:35:33 https://www.somda.nl/forum/6358/p523346/): Nu het bericht is binnen gekomen dat men definitief overgaat tot het bestellen van Stadlers, zit het er toch nu heel duidelijk in dat dit het einde betekent van DDM 1.
Opknappen voor een winterreserve heeft geen zin en is onrendablel voor die ene winter. (voor deze winter hoeft het niet meer). Men zal het proberen uit te houden met 18 stuks DDAR.
En mocht de volgende winter inderdaad weer heel slecht en/of moeizaam zijn, dan moet men even niet gaan zeuren (het reizend publiek dan en de publieke opinie) want er is in 2016 tijdelijk een materieelgat en de oplossing zit er aan te komen. Winteroplossing 2015/2016: kortere treinen en uitdunning van de dienstregeling. Men weet hoe het moet. Sorry voor het ongemak.
Maar..................ik zie zo geen DDM 1 meer. Kan naar de sloper wat mij betreft.


Het is nu al een drama, en als ze straks nog een groter materieeltekort hebben..... Tja, en de reizigers mogen niet klagen. Dit probleem zien ze ruim van te voren aankomen en daar moet je als dienstverlener op inspelen. Nu kan de NS laten zien dat de reiziger op 1,2,3 staat.

Enne....leuk al die berichten hier maar het is volgens mij 1 en al speculaas...


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

21-01-2015 00:08:28
Daan!
Daan!
NS heeft zelf kenbaar gemaakt dat men keek naar het opknappen van DDM-1 om zo materieel te kunnen vrijspelen om ERTMS in te bouwen.  

21-01-2015 07:00:48
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat IC tekort is er inderdaad al en straks alleen maar erger.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-01-2015 09:04:07
broek53
broek53
Ter nuancering: er is helemaal geen IC-tekort; er is een sprintertekort en daarom zit er IC-materieel in de stopdiensten. Los het sprintertekort op met bijvoorbeeld DDM-1 (in kleine eenheden) en er is geen IC-tekort meer (voor zover daarvan al sprake is).  

21-01-2015 13:16:49
ricohallo
ricohallo
Heeft de 3300 vroeger ook niet met DDM-1 gereden?  

21-01-2015 13:21:39
Klaasje
Klaasje
DDAR. Toen de 3300 aan de 4300 en 4600 gekoppeld zat hebben de 3900 en 3700 met DDM-1 gereden. Toen de 4300 nog met DDM-1 reed zaten de koppelingen anders in elkaar.  

21-01-2015 13:24:32
ricohallo
ricohallo
Volgens Railwiki reden ze in ieder geval in 2009 in de 3300.  

21-01-2015 13:29:21
Bert13
Bert13
Klopt.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-01-2015 15:07:59
ricohallo
ricohallo
Tegenwoordig rijdt er SLT (en daarvoor nog SGM) in deze serie. Waren de rijtijden in 2009 dermate ruim dat DDM-1 daar kon rijden? Tegenwoordig heeft het SLT hier zeer regelmatig vertraging en wordt deze serie (met name in de spits) vaak opgeheven tussen Hn en Hnk, tot ergernis van vele reizigers.  

21-01-2015 15:28:03
Bert13
Bert13
Quote
ricohallo (wo 21 jan 2015 15:07:59 https://www.somda.nl/forum/6358/p523434/): Tegenwoordig rijdt er SLT (en daarvoor nog SGM) in deze serie. Waren de rijtijden in 2009 dermate ruim dat DDM-1 daar kon rijden? Tegenwoordig heeft het SLT hier zeer regelmatig vertraging en wordt deze serie (met name in de spits) vaak opgeheven tussen Hn en Hnk, tot ergernis van vele reizigers.
Zelfredzaamheid, die eerste kon je in de Recente Spots (https://www.somda.nl/spots/t33**/0/365_04-12-2009/m0/) vinden, en de tweede gewoon bij de dienstregelingen: https://www.somda.nl/dienstregeling/1/3325/tabel/ Van 60 minuten in 2009 naar 52 minuten nu.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-01-2015 18:44:12
moderator
Moderator
moderator
Een aantal berichten over remmen en optrekken zijn verplaatst.
https://www.somda.nl/forum/10358/p523395/Remmen+en+optrekken/
Hier maar weer over de daadwerkelijke DDM1 ontwikkelingen.

Laatst bewerkt door moderator op 21-01-2015 18:44


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

21-01-2015 19:26:03
broek53
broek53
Terwijl men het elders over het optrekken en remmen in de praktijk heeft, herhaal ik hier nog maar even dat dat er in zoverre niet toe doet dat de rijtijden voor DDM-1 in de dienstregelingsystemen knap trager zijn dan die van sprinters. Hoe die rijtijden dan verder ook tot stand zijn gekomen en hoe juist of onjuist ze ziijn. Bij korte eenheden wil men er de DDAR-rijtijden op los laten en dan past het uiteraard prima.  

22-01-2015 18:35:59
moderator
Moderator
moderator
De discussie over de OV Studentenkaart is verplaatst naar https://www.somda.nl/forum/12595/De+OV-studentenkaart/. Zoals gisteren al aangegeven: verder over de ontwikkelingen rond DDM1.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

28-01-2015 16:51:15
rob46
rob46
Van al de op Nm aanwezige rtgn zijn gisteren en vandaag de batterijen verwijderd.
Groet uit de Harz.


57 jaar OV-fotografie.
 

28-01-2015 16:53:13
sfj
Heeft dat met voorraadje voor DDAR te maken, ouderdom, of met de temperaturen ? Ben wel nieuwsgierig.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-01-2015 17:22:03
sebasss
sebasss
De helft wordt gesloopt, de andere helft blijft als plukbakken.  

28-01-2015 22:27:04
110573
110573
Plukbakken voor wat?  

28-01-2015 22:29:36
sebasss
sebasss
Dat vraag ik me ook af... Ik las het vandaag ergens op Facebook..  

28-01-2015 23:01:05
Wijbe
Wijbe
Ook een linkje met informatie, of puur speculatie?  

28-01-2015 23:11:53
timtrein
timtrein
Heeft iemand wel in de gaten dat er nog een paar bakken voor het Spoorwegmuseum staan?  

28-01-2015 23:19:02
AgentX
AgentX
Ik dacht dat die allang in Blerick stonden?  

28-01-2015 23:31:02
sfj
Dan zijn ze er in de laatste twee maanden heen gegaan, stonden er altijd gewoon tussen in Nijmegen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-01-2015 01:21:52
thom
thom
Nee hoor, staan bij de rest van de vloot DDM-1, maar troost je, dat houden we bij het NSM ookwel in de gaten  

29-01-2015 08:56:54
iraj-smile
iraj-smile
Als het NSM de rijtuigen overhandigd krijgt, waar worden die dan neergezet? Volgens mij passen in de loods te Br geen dubbeldekkers?!  

29-01-2015 09:22:12
nathanvos2
nathanvos2
Het spoorwegmuseum had toch al twee stuks DDM?  

29-01-2015 09:43:30
Daniel1
Daniel1
Ja, en die staan tussen de andere DDM's in Nm.  

29-01-2015 10:12:25
iraj-smile
iraj-smile
@nathanvos2 het ging mij meer van waar laat je die rijtuigen, want de loods te Br is te laag om dubbeldekkerrijtuigen in te krijgen!?  

29-01-2015 10:54:17
thom
thom
Niet op alle sporen, maar dat moet wel passen.  

29-01-2015 11:36:19
moderator
Moderator
moderator
Onzinbericht verwijderd, gaarne bij de ontwikkelingen blijven hier.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

30-01-2015 17:07:02
broek53
broek53
Over ruim een week zal worden besloten of DDM-1 in de revisie gaat en zo ja, hoeveel.
Dan pas zullen we het definitief weten. Tenzij NSR besluit het besluit nog wat uit te stellen, natuurlijk... Maar dat het nog geen gelopen race is, is wel zeker.
 

30-01-2015 17:50:01
bart
bart
Op zich is het al opmerkelijk dat men de DDM-1 revisie nog steeds in beraad heeft.... %02%  

30-01-2015 18:00:20
Daan!
Daan!
Ik snap het niet helemaal. Kan NS niet veel beter DDAR in revisie nemen en de DDM-1 bakken, als stoptrein inzetten. Op lange termijn houdt men dan minder verschillende treinen.  

30-01-2015 18:12:14
lex_t
lex_t
Misschien al lang afgeschoten: zijn tussenrijtuigen echt niet een beetje aan te passen voor DD-AR? Kun je viertjes maken..  

30-01-2015 18:30:59
thom
thom
Quote
Daan! (vr 30 jan 2015 18:00:20 https://www.somda.nl/forum/6358/p524961/): Ik snap het niet helemaal. Kan NS niet veel beter DDAR in revisie nemen en de DDM-1 bakken, als stoptrein inzetten. Op lange termijn houdt men dan minder verschillende treinen.

Volgens mij zijn er meer stammen te maken met DDM-1, dan dat er aan DDAR nog stilstaat, en minder verschillende soorten treinen is denk ik minder belangrijk dan simpelweg voldoende treinen hebben

Tussenbakken DDM ombouwen naar DDAR is een project van kapitalen, ze hebben een andere spanningsvoorziening en een totaal ander remsysteem dus dat ding je compleet aan te passen.

Verder heb je dan hetzelfde aantal stammen met alleen meer capaciteit, dat is iets anders dan dat je méér stammen met gelijke capaciteit op de baan brengt...

Laatst bewerkt door thom op 30-01-2015 18:32
 

30-01-2015 20:12:14
mdj
mdj
Alles is aan te passen, alleen is de vraag hoe groot de zak geld / tijdelijke capaciteitsnood / structurele capaciteitsnood is.

Laatst bewerkt door mdj op 30-01-2015 20:13


Bij twijfel: gebruik beton.
 

30-01-2015 21:42:30
bnv
bnv
Eerder heb ik een link gelegd in verband met de aankoop van de Flirts. Daarmee constaterende dat het geld voor het opknappen van DDM 1 wel eens naar Stadler zou kunnen gaan.
Mocht het er toch nog van komen, verbaast mij dat.
Spannend wordt, mocht het alsnog opgeknapt worden, hoeveel garnituren er zullen gaan komen. Als we kijken naar DDAR en hoeveel moeite het nu al kost om die 18 stuks op de baan te krijgen, wordt het nog wat. Met die DDAR zijn ze al zeker een half jaar bezig en we zitten intussen al, nu al ja, op 11 stuks.
En dan hebben we het nog niet eens over de noodzakelijke beschikbaarheid van de daarvoor benodigde 1700'en.
 

30-01-2015 22:17:49
Rolffiej19
Rolffiej19
De DDAR heeft geen revisie gehad he en de aangepaste 1700`en voor DDM-1 zijn ook nog compleet en een aantal zelfs in dienst dus daar zal het ook niet aan liggen


MCN ASD
 

30-01-2015 22:20:11
trein00
trein00
Blijf het een opvallend besluit vinden als men DDM1 gaat reviseren gezien de FLIRTS.

Ik snap echt niet dat men niet het restantje plan V niet tot eind 2016 in dienst kan blijven. Nu ken ik het revisietermijn verhaal, maar zijn de onderhoudskosten/opknap kosten om dit materiaal 1 a 2 jaar extra in dienst te houden echt hoger dan een volledige opknap beurt op momenteel niet rijvaardig materiaal (DDM1) ? Of mis ik iets en is het gat nog groter dan plan V ?

Laatst bewerkt door trein00 op 30-01-2015 22:21
 

30-01-2015 22:27:48
bnv
bnv
Quote
Rolffiej19 (vr 30 jan 2015 22:17:49 https://www.somda.nl/forum/6358/p524999/): De DDAR heeft geen revisie gehad he en de aangepaste 1700`en voor DDM-1 zijn ook nog compleet en een aantal zelfs in dienst dus daar zal het ook niet aan liggen


DDM 1 heeft volgens mij in 2007 een soort tussenrevisie gehad: geen grote uitgebreide, maar een beetje oplappen enz. Of dat opnieuw nodig is lijkt mij wel waarschijnlijk, ook al vanwege de langere tijd dat dit spul al stil staat.
Moeten de 1700'en dat dan ook hebben? Of kunnen die nog even.

Daar komt dan de vraag bij wat men er mee wil gaan doen en voor hoe lang. Totdat de Flirts er zijn? Dan hooguit een of twee winterperiodes. Of die investering dan rendabel is? En dan ook nog eens veronderstellend dat de Flirts redelijk vlot in dienst kunnen komen en ze geen eindeloze software instellingen en procedures moeten doorlopen om er een betrouwbare omloop van te kunnen maken. Je weet hoe dat met de SLT's is gegaan.
 

30-01-2015 22:55:49
NS1707
NS1707
Hoe het met de 'DDM-1 1700' locs gaat is ook maar de vraag. De overdekte 1772 en 1781 in Amersfoort leken er goed uit te zien tijdens de Spoorparade vorig jaar. Met het verminderen van ICRm speel je deels wat locs vrij, maar die gaan ook naar de DD-AR. Heeft iemand een idee hoe ze de locs motorisch gezien nog rijdend kunnen krijgen en als de DDM-1 gereviseerd wordt, de baan op te krijgen?  


30-01-2015 23:11:01
timtrein
timtrein
De 1700'en zullen echt het probleem niet zijn.  

31-01-2015 00:35:58
Frontier
Frontier
Quote
NS1707 (vr 30 jan 2015 22:55:49 https://www.somda.nl/forum/6358/p525012/): Met het verminderen van ICRm speel je deels wat locs vrij, maar die gaan ook naar de DD-AR.

Dat doet sowieso niet ter zake want de locs in de ICRm diensten doen het niet met een DDM-1.

Quote
NS1707 (vr 30 jan 2015 22:55:49 https://www.somda.nl/forum/6358/p525012/): De overdekte 1772 en 1781 in Amersfoort leken er goed uit te zien tijdens de Spoorparade vorig jaar.

Dat de buitenkant toevallig voor de gelegenheid netjes op gepoetst was zegt verder niets over de conditie van de loc zelf. Sommige exemplaren die er juist niet uitzien rijden daarentegen wel weer heel goed. %08%

Quote
NS1707 (vr 30 jan 2015 22:55:49 https://www.somda.nl/forum/6358/p525012/):
Heeft iemand een idee hoe ze de locs motorisch gezien nog rijdend kunnen krijgen en als de DDM-1 gereviseerd wordt, de baan op te krijgen?

Van de 12 DDM-1 locs zijn er 6 in dienst (1770, 1774, 1777, 1778, 1779, 1780), staan er 3 in Amf (1772, 1775, 1781) en 3 op de Dgr (1769, 1773, 1776). De drie stuks in Amf zijn toen netjes opgeborgen, die zul je zonder veel moeite zo weer in kunnen zetten. De drie stuks op de Dgr zullen aannemelijk inmiddels wel wat vocht hier en daar hebben waar het niet hoort en meer van dat soort ongemakken, maar na een grondige beurt zijn ook die zonder meer weer inzetbaar. Voornaamste is dat ze alle zes nog helemaal compleet en niet leeg geplukt zijn.

Laatst bewerkt door Frontier op 31-01-2015 00:39


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

31-01-2015 00:36:43
sfj
De 1700 zullen inderdaad het problem niet zijn. Al zijn die echt wel aan een LT2-revisie toe. DDM1//2/3 reviseren zal qua getallen al snel op ddm1 uitkomen.
Echter gaan we de afgelopen berichten best een eind aan het speculeren/fantaseren.
Dat vinden we heel interessant, kan ook zeker gewoon op somda, maar een ontwikkelingentopic is daar gewoon niet de plaats voor. Laten we hier verder gaan met de ontwikkelingen. Ditjes en datjes is een forumcategorie speciaal voor dergelijke discussies en we nodigen je van harte uit om die daarvoor te gebruiken.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

31-01-2015 00:38:29
broek53
broek53
Het blijft leuk om te speculeren en te gissen en ik moet zeggen: ik weet het ook niet. Er moet nog vervanging komen voor een langzaam oplopend aantal plan V-stellen, maar zoveel is dat getalsmatig niet. Verder zie ik geen grote extra materieelonttrekkingen meer komen, of het moet zijn de grote revisie van het VIRM die van start zal gaan, ik meen eind dit jaar.
Grappig is wel dat als je veel DDM-1 reviseert, er vast geen 60 Flirts nodig zijn in 2016. Ik zou althans niet weten waarvoor dan.

Laatst bewerkt door moderator op 01-02-2015 01:21
 

01-02-2015 01:23:55
sfj
Sloot berichten afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/16058/p525025/Wat+zou+er+nog+gaan+gebeuren+met+DDM1+%3F/

Hier gaarne toch echt naar de concrete ontwikkelingen terug.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-02-2015 19:10:53
sfj
Treinfan meldt in het ditjes&datjes subforum dat de drie ddm1 rijtuigen die in Delft als oefenobjecten in de tunnel gebruikt werden gisteren, in uiterlijk redelijk ongeschonden staat, teruggesleept zijn naar Nijmegen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-02-2015 18:23:16
broek53
broek53
Nu heb ik al tweemaal een soort afscheidsartikel over DDM-1 geschreven en wat debk je? Het derde kan in de voorbereiding. Anders gezegd: het project herindienststelling DDM-1 gaat door!
Over wat en hoe en hoeveel precies weet ik nog niets meer dan vorige week, dus het speculeren kan in het speculatietopic nog even worden voortgezet
Stay tuned voor nadere ontwikkelingen.
 

09-02-2015 21:37:57
sfj
Wat berichten verplaatst naar het ditjes&datjes topic: https://www.somda.nl/forum/16058/p526409/Wat+zou+er+nog+gaan+gebeuren+met+DDM1+%3F/

Als er concrete feiten te bediscussieren zijn kunnen we dat hier weer verder doen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

10-02-2015 14:53:07
broek53
broek53
Welnu, het serieuze ontwikkelingen DDM-1 - topic is blijkbaar van de Somda-aardbodem verdwenen, vandaar hier dan maar de bevestiging dat het zal gaan om 11 vierwagenstammen DDM-1 die grotendeels op de locatie Zaanstraat zullen worden gereviseerd. Grappig is dat er geen blijk van gegeven wordt hoe en waar die dingen ingezet moeten/kunnen worden. Directe reden voor de revisie is primair en ordinair toch gewoon materieelgebrek als gevolg van het uitstromen van ICR en van plan V. Dat tekort gaat in het najaar al merkbaar worden, met name in de zin dat er dan geen materieel meer is voor de herfst- en winterreserve. Overigens wordt de eerste DDM-1 toch pas eind van het jaar verwacht - er moet inderdaad best iets aan gebeuren.  

10-02-2015 16:28:41
sfj
En dat is bij deze gefixed, perongeluk te veel berichten samengevoegd en dat niet in de gaten gehad op een drukke kantoordag.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-02-2015 01:33:10
dennistd
dennistd
Past dit gespeculeer en ideeën bedenken niet beter in het andere topic? https://www.somda.nl/forum/16101/Wat+zou+er+nog+gaan+gebeuren+met+DDM1/

Dan kunnen we dit topic houden voor feiten en serieuze vragen. Dat lijkt me een stuk overzichtelijker.
 

11-02-2015 07:24:16
moderator
Moderator
moderator
Mee eens, er is weer een sloot berichten verplaatst. Hier graag alleen de feiten over DDM1!


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

13-02-2015 17:30:34
broek53
broek53
Zeker is dat NSR heeft gekozen voor een opknapeurt met interieurverbetering, die bijna zeker inhoudt dat de eerste klassebanken opnieuw worden gestoffeerd met leer en de tweede klasse zover nodig vervangen cq gerepareerd cq schoongemaakt. Exterieur vrijwel zeker compleet schilderen of misschien wel folie.
Nog lang niet zeker, maar de bewegingen zijn ingezet om toch een paar zessen samen te stellen voor de 14500.
 

13-02-2015 18:27:29
TSNL250
TSNL250
Wat is de bron van deze informatie?  

13-02-2015 18:34:41
AlbertP
AlbertP
@TSNL250, broek53 meldt vaak informatie van binnen NS die voor de gewone man niet toegankelijk is, hij wordt hier op het forum als betrouwbare bron gezien; ik vermoed dat het geen zin heeft om hem om zijn bron te vragen.  

13-02-2015 18:58:10
broek53
broek53
Dank voor het vertrouwen en ja: bronvermelding is in dit soort gevallen niet mogelijk, helaas. Het open bedrijf dat NS tot 20 jaar geleden was, is nu een conglomeraat van bedrijven als Nedtrain en NSR die overal het liefst ' bedrijfsgeheim' op zouden zetten. Waarom mag Joost weten in de meeste gevallen, maar het lijkt een geval van semicommerciele paranoia of zo . Daar laveer ik zo wat tussendoor langs mensen die nog geen patiënt zijn.
Toegegeven: het verhoogt de foutkans van het nieuws wel, maar ik tracht het zo goed mogelijk in te schatten. Dat DDM-1 qua interieur opgeknapt gaat worden, is overigens heel zeker.

Laatst bewerkt door moderator op 13-02-2015 19:17, reden: Quoot verwijderd.
 

13-02-2015 19:26:39
fermon
fermon
Het zal inderdaad wel mooi zijn als het exterieur geschilderd wordt. Ik neem aan dat dit geel zal zijn met de 3 blauwe schuine banen?  

13-02-2015 20:49:46
ricohallo
ricohallo
Quote
broek53 (vr 13 feb 2015 17:30:34 https://www.somda.nl/forum/16058/p527060/): Zeker is dat NSR heeft gekozen voor een opknapeurt met interieurverbetering, die bijna zeker inhoudt dat de eerste klassebanken opnieuw worden gestoffeerd met leer en de tweede klasse zover nodig vervangen cq gerepareerd cq schoongemaakt. Exterieur vrijwel zeker compleet schilderen of misschien wel folie.
Nog lang niet zeker, maar de bewegingen zijn ingezet om toch een paar zessen samen te stellen voor de 14500.

Wat is de reden dat men de eerste klasse wil bekleden met leer? Is er geen 'oud' stof meer over? Bij DD-AR zit die stof ook nog op de eerste klasse banken, zelfs op de voormalige 2e klasse banken in de ABvk.

Laatst bewerkt door ricohallo op 13-02-2015 20:50
 

13-02-2015 21:39:32
thom
thom
DDAR is ook niets 'opgeknapt' aan het interieur, anders dan schoonmakene nd efecte delen vervangen...  

13-02-2015 21:50:57
timtrein
timtrein
Dat van die 14500 heeft Broek53 vermoedelijk zelf bij een aantal mensen ingefluisterd...  

13-02-2015 21:51:36
AgentX
AgentX
En "nieuwe" bekleding op de banken voor de eerste klasse dus.  

13-02-2015 23:41:45
ricohallo
ricohallo
@thom Dat verklaart nog niet waarom ook de oude stoffen bekleding op de nieuw gecreëerde eerste klasse in de ABvk aangebracht is.  

13-02-2015 23:51:53
hapsrail
hapsrail
Misschien heeft het ermee te maken dat de eerste en tweede klas allebei rood zijn. Om verwarring tegen te gaan wordt de eerste klas met een andere stof gestoffeerd?  

13-02-2015 23:55:48
broek53
broek53
Quote
timtrein (vr 13 feb 2015 21:50:57 https://www.somda.nl/forum/16058/p527109/): Dat van die 14500 heeft Broek53 vermoedelijk zelf bij een aantal mensen ingefluisterd...
Er waren meer mensen (minstens eentje) op dat idee gekomen, wees gerust
 

13-02-2015 23:58:16
thom
thom
Quote
ricohallo (vr 13 feb 2015 23:41:45 https://www.somda.nl/forum/16058/p527126/): @thom Dat verklaart nog niet waarom ook de oude stoffen bekleding op de nieuw gecre�erde eerste klasse in de ABvk aangebracht is.

Simpelweg gelijk houden aan de andere bakken waar al 1e klas inzat en die dus niet aangepast hoefde te worden...

@Hapsrail,
Het ging even in een zijsprongetje over de 1e klas van opgeknapte DDAR'en in vergelijking met wat men met DDM1 gaat doen

Laatst bewerkt door thom op 13-02-2015 23:59
 

14-02-2015 00:03:38
hapsrail
hapsrail
Dan heb ik niks gezegt haha  

16-02-2015 01:01:54
Pim530
Pim530
Is er een specifieke reden waarom men de stoffen banken vervangt? Ik denk dat menig reiziger liever op (weliswaar schoon) stof zit dan op leer, of heeft het stof teveel vocht gevangen waardoor het sowieso vervangen moet worden (en dat conform de trend met leer gebeurt)?  

16-02-2015 11:09:21
sebasss
sebasss
Ik denk dat vocht inderdaad een rol speelt. Dan is het niet echt fris meer. Vergelijk het maar met een bank die je een jaar in een ouwe loods zet, en dan weer in je woonkamer.  

16-02-2015 16:24:09
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (vr 13 feb 2015 17:30:34 https://www.somda.nl/forum/16058/p527060/): Zeker is dat NSR heeft gekozen voor een opknapeurt met interieurverbetering, die bijna zeker inhoudt dat de eerste klassebanken opnieuw worden gestoffeerd met leer en de tweede klasse zover nodig vervangen cq gerepareerd cq schoongemaakt. Exterieur vrijwel zeker compleet schilderen of misschien wel folie.
Nog lang niet zeker, maar de bewegingen zijn ingezet om toch een paar zessen samen te stellen voor de 14500.


(hier ietwat off-topic): in de verhalen die ik op Somda lees lijkt dat wel erg veel capaciteit voor de 14500. Of wil men binnenkort toch weer op Hnk gaan stoppen?
 

16-02-2015 16:38:16
Bert13
Bert13
Zolang die niet in Hnk stopt zijn 4 rijtuigen genoeg ja. Enige reden dat de 14525 dubbel rijdt is omdat deze 's middags gesplitst moet worden, en niet om capacitaire redenen. Idem voor de 14523, da's enkel omdat de 1556 zo druk is.  

16-02-2015 16:43:16
broek53
broek53
14523 en 25 kunnen het met 6 bakken ongeveer wel af. 14523 rijdt in de praktijk ook vaak een week lang met de Virm6 ipv 2x4, maar dat meld ik hier niet steeds vanwege eentonigheid.
14527 is dit wbl al terug van een 6 naar een 4.
Maar dat slaat ongetwijfeld weer om als de 14500 een gunstiger dienstregeling krijgen en in het bijzonder als ze weer in Hnk gaan stoppen. wat zij tekort komen aan klanten zit nu extra in 1523, 25, 27 en 29.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-02-2015 16:44
 

18-02-2015 00:09:44
Railmouse
Railmouse
Een paar stammen in de 4400/9600 zou ook niet verkeerd zijn en dan met name in de spitstijden.
Ook deze treinen zitten altijd stamvol.%03%
 

18-02-2015 16:56:15
VIRMm1
VIRMm1
Maar is het al zeker dan dat de treinen in stoptreindiensten worden ingezet?
Mij lijkt dit vrij onhandig aangezien de DDM-1 niet over een EP rem beschikt maar enkel over een pneumatische rem, en dat maakt het rijden in stoptreindiensten erg moeilijk.
 

18-02-2015 17:16:32
broek53
broek53
Er is niets zeker - er wordt nog volop gedacht over de inzet. Sneltreinen - al mogen ze niet meer zo heten - lijken het beste. Zoals gezegd is de 14500 kanshebber als men de samenstelling nog gewijzigd krijgt, en de 13400 Hn - Hlm als dat een spitsverbinding wordt.  

18-02-2015 17:17:39
SchuurB
SchuurB
Quote
VIRMm1 (wo 18 feb 2015 16:56:15 https://www.somda.nl/forum/16058/p527816/): Maar is het al zeker dan dat de treinen in stoptreindiensten worden ingezet?
Mij lijkt dit vrij onhandig aangezien de DDM-1 niet over een EP rem beschikt maar enkel over een pneumatische rem, en dat maakt het rijden in stoptreindiensten erg moeilijk.


Volgens mij is dat helemaal niet erg moeilijk maar hebben Nederlandse machinisten gewoon weinig ervaring met pneumatisch remmen en daarom is te verwachten dat ze wat voorzichtiger zullen rijden.
 

18-02-2015 20:33:16
VIRMm1
VIRMm1
Met een pneumatische rem is het remmen heel onnauwkeurig.
De huidige 1700-icrm-bds samenstelling remt ook nog pneumatisch.
Deze rijdt soms als stoptrein tussen Bd-Tb, en ookal zitten er ervaren machinisten op, het levert gewoon veel vertraging op.
Remmingen worden vroeg ingezet, de trein komt langzaam het station binnen rollen.
Over het algemeen zijn pneumatisch geremde samenstellingen niet geschikt om veel stops te maken.

Uiteraard zijn er ervaren machinisten die er wel mee overweg kunnen, maar lang niet iedereen natuurlijk.

Laatst bewerkt door moderator op 18-02-2015 21:31, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

18-02-2015 20:47:21
mich
mich
Dat is gewoon oefenen. Pneumatisch kun je net zo goed remmen. Je moest eens weten wat we met Wadlopers deden op de Maaslijn om tijd eruit te rijden, 80 kop perron en een volremming incl magneetremmen erbij en dan nog even schokvrij tot stilstand komen.
De ic direct remt ook pneumatisch. Lekker modern op de HSL.
 

18-02-2015 20:50:57
Frontier
Frontier
Quote
VIRMm1 (wo 18 feb 2015 20:33:16 https://www.somda.nl/forum/16058/p527862/): Over het algemeen zijn pneumatisch geremde samenstellingen niet geschikt om veel stops te maken.

Ga 'ns bij de oosterburen kijken zou ik zeggen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-02-2015 20:58:22
mvboetzela
mvboetzela
Quote
VIRMm1 (wo 18 feb 2015 20:33:16 https://www.somda.nl/forum/16058/p527862/): Uiteraard zijn er ervaren machinisten die er wel mee overweg kunnen, maar lang niet iedereen natuurlijk.

Bingo!
In de tijd van Mat '54 bestond er alleen maar pneumatisch en iedere machinist remde daarmee zijn hele dienst en wist niet beter. En 12-14 bakken Mat '54 remmen zonder koppelingen te breken is ook een staaltje vakmanschap.
 

18-02-2015 21:03:23
thom
thom
Quote
mich (wo 18 feb 2015 20:47:21 https://www.somda.nl/forum/16058/p527868/): Dat is gewoon oefenen. Pneumatisch kun je net zo goed remmen. Je moest eens weten wat we met Wadlopers deden op de Maaslijn om tijd eruit te rijden, 80 kop perron en een volremming incl magneetremmen erbij en dan nog even schokvrij tot stilstand komen.
De ic direct remt ook pneumatisch. Lekker modern op de HSL.


Nouja, juist op een HSL is het ontbreken van een EP rem niet zo belangrijk, het aantal remmingen wat je daar in moet zetten is natuurlijk vrij laag.

En dat een ICR stam vertraging oplevert omdat die alleen Pneumatisch remt is is ook een beetje onzinnig, dat remgedrag is gewoon verwerkt in de rijkarakteristieken...
 

18-02-2015 21:06:06
michaben
michaben
De loc kan toch ook ED remmen op de loc zelf, of kan dit niet vanuit de stuurstand? Anders zou je door de ED-rem en pneumatische rem te combineren nog wat kunnen bijsturen, de ED-rem zal op hoge snelheid niet zo veel remkracht hebben maar door ze te mixen kun je wel gemakkelijker de remkracht reguleren.

Laatst bewerkt door michaben op 18-02-2015 21:06
 

18-02-2015 21:08:23
mich
mich
Jazeker kun je ED remmen, dat helpt iets maar een traxx met icr vind ik niet zo fijn remmen als ander materieel. 1800 met de blg autowagens remt en lost sneller, ondanks 600 meter.

Laatst bewerkt door mich op 18-02-2015 21:08
 

18-02-2015 21:11:16
thom
thom
Maar daar rij je natuurlijk geen 160 mee  

18-02-2015 21:24:28
gose91
gose91
Quote
mich (wo 18 feb 2015 20:47:21 https://www.somda.nl/forum/16058/p527868/): De ic direct remt ook pneumatisch. Lekker modern op de HSL.

Niet dat we nog heel erg ontopic zijn, maar de HST-PRIO's hadden daar eigenlijk allang niet meer moeten rijden natuurlijk.
Misschien is het de combinatie van de elektronische regeling van de treinleiding vanuit de Traxx en de heerlijk mechanische simpelheid van de ICRm die een beetje onwennig is? De ene tripleklep is de andere niet; daar zitten kleine verschillen in afstelling in. Niet elke stam heeft bij dezelfde TL-verlaging dezelfde remkracht, al verschilt dat natuurlijk niet gigantisch veel
 

18-02-2015 21:26:50
mich
mich
Quote
thom (wo 18 feb 2015 21:11:16 https://www.somda.nl/forum/16058/p527888/): Maar daar rij je natuurlijk geen 160 mee


Nee normaalgesproken niet
 

18-02-2015 23:10:10
Damian
Damian
Quote
mich (wo 18 feb 2015 20:47:21 https://www.somda.nl/forum/16058/p527868/): Dat is gewoon oefenen. Pneumatisch kun je net zo goed remmen. Je moest eens weten wat we met Wadlopers deden op de Maaslijn om tijd eruit te rijden, 80 kop perron en een volremming incl magneetremmen erbij en dan nog even schokvrij tot stilstand komen.
De ic direct remt ook pneumatisch. Lekker modern op de HSL.


Een wereld van verschil. twee of 3 bakjes DH met 100 km/h of 7 bakken ICR met 140 km/h.
Op de Maaslijn werd dat inderdaad gedaan, maar ik begon er niet aan. En schokvrij? De gemiddelde 'cowboy' van Veolia destijds dacht van wel, maar hij zag niet hoe de reiziger achter hem op z'n smoel ging.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl