Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel) |
31-08-2014 18:03:11 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Zo komen de roddels de wereld wel in... DDM-1 gaat *misschien* in 2016 rijden, maar zeker niet binnenkort. |
31-08-2014 20:28:42 | ||
---|---|---|
thom
|
En die 17 miljoen is bedoeld voor de opknapbeurt voor de 18 stammen DDAR en niets meer |
01-09-2014 00:51:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Uit het citaat zou met DDM-1 moeten verwijderen, inderdaad. De 17 mio slaat op de 18 stammen DDAR, en dat is DDM2/3, zoals wij allen weten. |
01-09-2014 18:58:36 | ||
---|---|---|
sfj
|
De Bvk en 3x Bv staan nu in de driehoek bij de 1708, 1718, 1742, 1747 en de RF 4402 op de bovenleidingloze sporen. Bvk op kop. Het lijkt er op dat alleen de 3 ABv's uitgerangeerd zijn en gebruikt worden voor de proef. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
24-09-2014 18:40:29 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Heeft iemand de DDM-1 rijtuigen gezien op de open dag afgelopen zaterdag? Vraag me namelijk af waar ze nu zijn. |
24-09-2014 18:46:07 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Drie staan er in de loods achteraan die niet opengesteld voor publiek was, ten behoeve van het inbouwen en testen van drie verschillende reizigerssystemen. De overige vier staan in de driehoek. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
26-09-2014 10:25:05 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Zo te zien is die stam gister verplaatst uit de driehoek naar het terrein van Nedtrain. Hij staat vanuit de richting Spaarnwoude als eerste trein opgesteld. |
26-09-2014 12:00:33 | ||
---|---|---|
thom
|
Dus de hele stam staat nu weer in de driehoek, of vergis je je met het deel wat eral stond? |
26-09-2014 12:08:07 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Huh? "UIT de driehoek NAAR terrein NedTrain", dan staat er dus geen hele stam in de driehoek, lijkt me. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
26-09-2014 13:02:47 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Nee er staan maar vier bakken bij nedtrain. |
26-09-2014 13:08:50 | ||
---|---|---|
sfj
|
Even voor de duidelijkheid: Er staan zeven bakken in Hlm. Drie ABv's in een loods die voor de telproef gebruikt worden. De Bvk en drie Bv's zijn verplaatst en staan nu op het terrein van de werkplaats aan de andere kant van de Spaarnebrug en het station, en niet meer in de driehoek waar ze gistermiddag nog stonden ? Bedoel je dat? Laatst bewerkt door sfj op 26-09-2014 13:09 Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
26-09-2014 13:24:51 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Dat bedoel ik inderdaad. Sorry als het onduidelijk was. As we speak wordt de stam BV+BVK door nedtrain bewogen in de richting werkplaats verplaatst. En er staan drie DDM rijtuigen buiten. Die stonden achter ander materieel, maar het zou heel goed de drie ABv's kunnen zijn. Laatst bewerkt door Daan! op 26-09-2014 13:25 |
26-09-2014 15:10:41 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Euh, ja, hoe ik die leesfout nou gemaakt heb moet je ff niet vragen %03% |
26-09-2014 23:17:33 | ||
---|---|---|
jor[D]1
|
Vanmiddag reed ik langs de werkplaats en daar stond de DDM-1 stam helemaal compleet (Leken 7 rijtuigen). Gisteren zag ik nog een NT700 lokje rangeren met 4 DDM-1 rijtuigen incl Bvk. Heeft men toen wat verplaatst? Laatst bewerkt door jor[D]1 op 26-09-2014 23:19 |
29-09-2014 16:05:55 | ||
---|---|---|
sfj
|
Een aantal berichten verplaatst naar het OD van vandaag. Enkele reacties om typfouten te verduidelijken verwijderd en deze fouten aangepast. Spotmeldingen mogen daar geplaatst worden, het ontwikkelingentopic gaat over concrete ontwikkelingen. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
02-10-2014 11:54:01 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Er lijkt nu concreet wat te gebeuren met het tel-systeem wat in de DDM-1 stam wordt getest. Volgens deze https://www.somda.nl/forum/15456/p510300/Opvallende+dingen+1+oktober/ is er met de hele stam een proef uitgevoerd met een select aantal deelnemers om het systeem uit te testen. Choo choo..... |
02-10-2014 15:47:21 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Volgens die link is het alleen nog maar een gok |
02-10-2014 16:10:14 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Totdat het bevestigd werd via een paar comments... Choo choo..... |
02-10-2014 18:55:02 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
Testen hebben plaatsgevonden: http://youtu.be/dr_H8LrY_6k |
08-10-2014 19:40:40 | ||
---|---|---|
rob46
|
Zojuist is de test DDM1-stam door 1752 op de Dgr geparkeerd en worden de testresulaten geëvalueerd. Daarna zullen nieuwe testen op locatie plaatsvinden. 1752 is als llt naar de Wgm gereden. 57 jaar OV-fotografie. |
08-10-2014 21:37:37 | ||
---|---|---|
thom
|
Het valt me eigenlijk mee dat de stam volledig in dienst gekomen is, of anders gezegd, de stuurwagen is gebruikt en niet gewoon alleen in de rondte gesleept is. Zit DDM1 nog zo ruim in zijn revisie termijnen? |
08-10-2014 21:39:33 | ||
---|---|---|
sfj
|
Deze is rondgesleept. De 1752 is niet voor ddm1 verbouwd. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
08-10-2014 21:43:20 | ||
---|---|---|
thom
|
Aah oké Dan heeft men kennelijk alleen rondjes gereden, of heb ik gemist dat de lok voor de Bvk gezeten heeft? |
08-10-2014 21:45:49 | ||
---|---|---|
sfj
|
Inderdaad, zie od vandaag. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
09-10-2014 00:39:37 | ||
---|---|---|
Duitje
|
De Bvk heeft wel degelijk voorop gezeten! Op 29 september zat tijdens het rangeren vanaf de rangeersporen in Hlm naar sp1 in Hlm de Bvk voorop. Er was maar 1 rangeerder aanwezig, dus geen pilot in de Bvk Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR |
09-10-2014 00:42:56 | ||
---|---|---|
sfj
|
Tom bedoelde dat de Loc gelijk voor de Bvk zat zoals vandaag vermoed ik. Maar toen de stam in Hlm binnenkwam is deze van spoor 28-30 naar de werkplaats ook geduwd door de 1736. Zal tegenwoordig wel weer mogen ? Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
09-10-2014 00:49:21 | ||
---|---|---|
Duitje
|
Wat Tom bedoelde is dat het hem opviel dat de stam volledig in dienst is en dat men ook de Bvk gebruikt. Jij gaf in het bericht van 21:39 aan dat de stam is rondgesleept omdat de 1752 niet voor DDM is verbouwd. Mijn waarneming op 29 september zegt wat anders Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR |
09-10-2014 01:10:34 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Jouw waarneming zal dan een geduwde rit naar de werkplaats geweest zijn, want het is een vaststaand feit dat een DDM1 Bvk enkel werkt in combinatie met een loc uit de daarvoor speciaal aangepaste deelserie: 1769, 1770, 1772 t/m 1781. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
09-10-2014 01:11:13 | ||
---|---|---|
sfj
|
Het is technisch onmogelijk dat de Bvk volledig met de 1752 communiceert, dit kan alleen met de 1769, 1770 en 1769-1781 welke speciaal voor dat doel verbouwd zijn en daardoor niet meer met een BDs of DDM2/3 Bvk kunnen samenwerken. Dus geduwd kan, maar niet met besturing vanuit de Bvk. Laatst bewerkt door sfj op 09-10-2014 01:12, reden: iets uitgebreider |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-10-2014 09:34:03 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Zal wel aan mij liggen, maar was het dan niet logischer om een DDM loc in te zetten ipv 1752? |
09-10-2014 09:38:56 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Nou, je wilt ook eigenlijk helemaal niet dat zo'n loc met het DDM-1 praat, dan is er ineens veel meer wat kapot kan gaan. Gewoon slepen is eenvoudiger en behaalt hetzelfde doel. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
30-10-2014 13:09:23 | ||
---|---|---|
gjbrandsma
|
Uit een artikel van vandaag over SNG (dat aan CAF gegund is): "In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december aanstaande verder elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes (DD-AR) uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. (...) In totaal komen komend half jaar 18 treinstellen van dit type tijdelijk weer op het spoor. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om enkele andere oudere dubbeldekkers tijdelijk terug te laten keren op het Nederlandse spoor." Bron: SpoorPro, http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2014/10/30/caf-wint-aanbesteding-voor-120-nieuwe-sprinters-ns/ |
30-10-2014 13:29:42 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Correct, zoals ook al gemeld op 29/30 augustus. Het idee is er dus nog steeds; een kwestie van je knopen tellen, vermoed ik (en een opvolger voor plan V vinden) |
30-10-2014 13:34:37 | ||
---|---|---|
train85
|
Het is geen DDM-1, maar DD-AR. |
30-10-2014 13:41:55 | ||
---|---|---|
sik214
|
Wat nu in dienst komt wel, maar een eventuele stap daarna wordt dan DDM-1. |
30-10-2014 15:58:24 | ||
---|---|---|
timtrein
|
En dat is waar het hier natuurlijk over ging. |
14-11-2014 13:08:55 | ||
---|---|---|
gjbrandsma
|
In het nieuwsoverzicht in Op De Rails van deze maand staat dat NS overweegt om DDM1-stammen van 4 bakken te reactiveren: 11 stuks. |
14-11-2014 13:51:23 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Dat zal waarschijnlijk achter het DDAR re-activatie programma aangaan als ze het doorzetten überhaupt MCN ASD |
14-11-2014 14:29:39 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Nee gaat echt over DDM-1. Die zouden dan in composities van 4 gaan rijden. DD-AR gaat in composities van drie rijden. Of het haalbaar is, wordt momenteel onderzocht. Citaat van ns.nl: Oude dubbeldekkers ingezet in afwachting nieuwe Sprinters In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december aanstaande verder elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes (DD-AR) uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Na een kleine technische opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de komst van de SNG. In totaal komen komend halfjaar 18 treinstellen van dit type tijdelijk weer op het spoor. Ook enkele andere oudere dubbeldekkers keren mogelijk tijdelijk terug op het spoor. Dit wordt nu onderzocht als mogelijke maatregel voor extra capaciteit. DD-AR wordt met 18 stammen bijna weer helemaal gebruikt. |
14-11-2014 14:30:19 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Die kans op DDM-1 reactivering is redelijk aanwezig. De sloop van 1800den is namelijk herroepen om dat eventueel mogelijk te maken. Groetjes, Emiel |
14-11-2014 14:37:02 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Waarom? Er zijn zat 1700'en om al het DDM te voorzien van een 1700. |
14-11-2014 14:57:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik denk volgens het principe "better safe than sorry", oftewel: je kunt er beter mee verlegen zijn dan om verlegen Niemand had ooit verwacht dat men nog eens heftige spijt zou krijgen van de sloop van de stuurstandrijtuigen van de Benelux, bijvoorbeeld. De 1800-en nemen niet meer dan een paar honderd meter spoor in beslag en het kost alleen maar geld om ze te laten slopen - dus bewaar ze nog maar even. |
14-11-2014 15:13:27 | ||
---|---|---|
mich
|
Bovendien is er een koper die er graag 1 wilt kopen. Er staan nog enkele goede exemplaren tussen, met goede motoren en wielen. |
14-11-2014 15:35:47 | ||
---|---|---|
sjaak72
|
Het klinkt leuk, maar is het kostentechnisch ook interessant om 11 stuks 1800 locs (die al jaren stilstaan) op te knappen? Hetzelfde voor de casco's van de DDM1 bakken. Ik meen dat deze ondanks hun mooiere buitenverfwerk in slechtere staat verkeren dan de DD-AR bakken. Kijkend naar de kleine revisie van de 7300 DD-AR stammen, vraag ik me af of de DDM1 stammen dan voor of na het nieuwe stoptreinmaterieel op de baan komen. |
14-11-2014 15:39:00 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Quote Er zijn toch 1700'en die met DDM-1 om kunnen gaan. Ik zie het probleem niet. Quote De bedoeling zal voor zijn natuurlijk. Als het nieuwe SNG instroomt, gaat DDM-1, DD-AR en Plan V er als eerste uit. Het is misschien hard, maar 1800 bij NS is verleden tijd. Laatst bewerkt door Daan! op 14-11-2014 15:41 |
14-11-2014 15:49:22 | ||
---|---|---|
thom
|
Inzetten icm een 1700 lijkt me onderhouds technisch ook het handigste evenals personeelstechnisch aangezien de instructie 1800 bij iedereen wel verlopen zal zijn of op het punt staat van verlopen... Daaernaast rijden juist de aangepaste lokken voor DDM-1 nog rond meen ik. |
14-11-2014 15:58:06 | ||
---|---|---|
mich
|
Het gekke is dat ze de 1700den wel willen verkopen maar de 1800 niet. Wij snappen het niet. |
14-11-2014 17:02:24 | ||
---|---|---|
thom
|
Het ligt er ook maar aan wie de eigenaar is, NSR of NSFS... |
14-11-2014 17:16:11 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Zullen we het speculeren maar laten en het hier bespreken als er concreet ontwikkelingen zijn? |
14-11-2014 17:52:39 | ||
---|---|---|
rob46
|
QuoteEven gecheckt, de 1800-en gaan gewoon naar de sloop, bij eventuele reactivering van DDM1 zullen 1700-en worden ingezet. 57 jaar OV-fotografie. |
14-11-2014 19:40:32 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Voor de volledigheid: 6 zijn er in dienst (1770, 1774, 1777 t/m 1780), 3 staan er terzijde in de loods in Amf (1772, 1775, 1781) en nog eens 3 staan er terzijde op de Dgr (1769, 1773, 1776). 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
14-11-2014 21:09:41 | ||
---|---|---|
mich
|
Quote jawel, overigens gaat alle verkoop via NSFS. |
17-12-2014 14:23:21 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Quote Hier dan wat concreet nieuws uit het Vervoersplan 2015 NS, pagina 44/45 > http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/rapporten/2014/12/15/bijlage-1-vervoerplan-ns/bijlage-1-vervoerplan-ns.pdf: Quote DDM1 krijgt dus toch weer een tweede kans... Laatst bewerkt door Lovers83 op 17-12-2014 14:25 Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User |
17-12-2014 14:32:35 | ||
---|---|---|
M-BASS
|
Derde kans zeg maar gerust. Wellicht ook goed nieuws voor de 6 DDM-locs die nu terzijde staan. |
17-12-2014 14:39:55 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Wat opvalt aan het betreffende paragraaf is dat de NS-Flirts er op een nogal gekke plek ingevoegd zijn (bij IC-NG, zonder witregel ertussen) Dat wekt de indruk dat het hele verhaal al afgetikt was, en op het laatste moment de Flirts er nog ingeplakt moesten worden. Waarmee ik me dan afvraag of het DDM1-plan dan nog wel klopt, of men dat er niet uit had moeten knippen. |
17-12-2014 15:43:16 | ||
---|---|---|
jeanpierre
|
Dat klopt, in het oorspronkelijke verhaal van circa 1 maand geleden kwamen de Flirts nog niet voor. |
17-12-2014 20:13:13 | ||
---|---|---|
TSNL250
|
Als de flirt een alternatief is voor de herindienstelling van DDM-1 dan lijkt mij het me logisch dat ze het DDM-1 stukje weglaten. |
17-12-2014 21:41:09 | ||
---|---|---|
110573
|
Bij dat FLIRT-verhaal werd niet ERTMS als argument gebruikt. Het aantal FLIRT's en het aantal DDM-1 waar hier over gesproken wordt komen eveneens niet overeen. Bovendien zou dit de urgentie bij de bestelling van de FLIRT's kunnen verklaren. Als DDM-1 reeds gepland was terug in dienst te komen, zou men inderdaad geen materieel meer achter de hand hebben. Laatst bewerkt door 110573 op 17-12-2014 21:41 |
17-12-2014 22:31:12 | ||
---|---|---|
timtrein
|
58x215 zitplaatsen (Flirt 3-IV, Duitsland) = ca. 12500 zitplaatsen DDN-1 in beoogde compositie = ca. 7000 zitplaatsen Het zou in dat opzicht makkelijk kunnen. |
17-12-2014 22:37:17 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote In de aanbesteding van Flirt staat wel degelijk duidelijk beschreven dat de versnelde invoering van ERMTS en het niet afschaffen van de studenten-OV kaart de reden is van de versnelde spoedbestelling Flirt... Zie https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/publicatie/akid/8e496f26f1d947475d399dc6d5c26774/pageId/D909A/huidigemenu/aankondigingen/cid/1715794/cvp/join Het verschil in zitplaatsen tussen DDM-1 en de bestelling Flirt kan ook betekenen dat men het materieel wat aangepast moet worden op een andere manier ontrekt van de dienst. Laatst bewerkt door thom op 17-12-2014 22:39 |
17-12-2014 22:42:11 | ||
---|---|---|
sjaak72
|
Quote en dan te bedenken dat het opknappen waarschijnlijk ook iets van een jaar gaat duren en dan is het zomaar 2016. De nieuwe Flirts staan gepland voor medio 2016. Het DD-AR materieel wat nu weer rondrijdt is ook een noodmaatregel. Ik denk dat men inderdaad dat stukje over het DDM is vergeten te schrappen. |
17-12-2014 23:07:35 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
We verwarren een aantal dingen volgens mij. Wat ik uit het vervoerplan opmaak, is eigenlijk dat er nu voorbereidingen worden gemaakt om DDM1 vanaf 2018 inzetbaar te maken. Het staat dus eigenlijk los van de noodzaak waarmee FLIRTs in dienst komen. In 2018 zal gestart worden met het inbouwen van ERTMS in alle huidige materieel (VIRM, DDZ, ICM, SLT). DDM1 wordt dan tijdelijk gebruikt om de tekorten te overbruggen |
17-12-2014 23:16:46 | ||
---|---|---|
bnv
|
En daarmee zou dan gezegd kunnen zijn dat het doek voor DDM 1 definitief gevallen is? Het heeft toch weinig zin om in dit materieeltype te investeren als er op redelijk korte termijn (men spreekt over 2016) nieuw materieel komt. Het geld voor de investering in DDM 1 gaat dan naar de Stadlers. Theoretisch kan opknappen in 2015 natuurlijk wel en eind van het jaar kan het eventueel beschikbaar zijn, (als er in de werkplaats voldoende capaciteit is), maar als in de loop van de 2016 de Flirts komen zal het rendement van het opknappen niet hoog zijn en DDM 1 wellicht overbodig maken. Nog even over de bakkentellers hiervoor: een op een is lastig aan te tonen, de realiteit is weerbarstiger. Bovendien moet je nog rekening houden met het wegvallen van 50 stellen Plan V tot eind 2016. Het SNG haalt Plan V immers niet meer. Even terzijde, licht on topic maar houdt hier wel verband mee: Ik begrijp dat de definitieve bestelling voor de Stadlers nog niet de deur uit is? Lees in het aanbestedingsdocument dat er sprake is van een beroepstermijn van 20 dagen na 3 december, dus nog een week. Is er geen beroep ingesteld, zou de bestelling mijn in ziens definitief moeten zijn. Is er wat bekend over de leveringsdata? |
17-12-2014 23:19:42 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Al sinds afgelopen zomer was/is er de berichtgeving dat men bij NedTrain in Haarlem rekening houdt met een eventuele revisie van DDM-1 vanaf september 2015. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
17-12-2014 23:27:05 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Beste kans dat het juist wel gaat gebeuren aangezien het DDM-1 opknappen sneller kan gebeuren op de korte termijn omdat het volgens mij gewoon aanbesteed moet worden dus dat hoeft niet perse bij nedtrain te zijn en omdat er staat van 2018 t/m 2022 lijkt het me sterk dat ze die hele revisie voor maar 4jaar inzet gaan doen daar beginnen ze dus eerder mee verwacht ik En aangezien heel wat VIRM binnenkort in revisie gaat en het ICRM verdwijnt naar de HSL en de Benelux , Mat64 tegen die tijd ook wel aan de kant moet en de SLT hun eerste revisie krijgen ga je toch een materieel te kort krijgen (wat er nu al een beetje is) dan is dat DDM1 helemaal geen gek plan. MCN ASD |
17-12-2014 23:51:15 | ||
---|---|---|
NDS
|
Ik heb alle berichten van vandaag door zitten lezen en wat mij opvald is dat velen er vanuit gaan dat DDM1 als sprinter materieel word ingezet. In het gelinkte vervoersplan word niet vermeld of het om sprinter of IC inzet gaat wel word vermeld "Daarom krijgen ca. 50 tot 70 dubbeldeksrijtuigen van het type DDM1 zowel een revisie, als een modernisering van het in- en exterieur.". Daarnaast lees ik zowel daar als hier dat ERTMS ingebouwd moet worden in VIRM, ICM, DDZ en SLT. De eerste 3 zijn IC materieel. De vloot sprinter materieel word al aangevuld met Flirt en SGN. Uit al die punten krijg ik eerder het idee dat DDM1 een DDZ achtige modernisering krijgt om het IC materieel op peil te houden. Hoe het precies zit en wat er wel en neit gedaan gaat worden gaan we vanzelf wel merken. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
17-12-2014 23:59:26 | ||
---|---|---|
sfj
|
Ik zou er niet vanuit gaan dat het ICM dat nog gaat krijgen, tegen 2020 is dat wel rijp voor de sloop. Het meest waarschijnlijke lijkt mij ook dat het een soort vervolg van het DDZ-project wordt. We gaan het wel merken. Laatst bewerkt door sfj op 17-12-2014 23:59 Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
18-12-2014 00:01:35 | ||
---|---|---|
thom
|
Voor een paar jaar reserve vloot om wat materieel in onderhoud te kunnen krijgen gaat men die bakken niet dusdanig reviseren dat dat nog langer duurt dan het materieel wat daadwerkelijk in onderhoud moet Ik gok eerder een beurt alla DDAR, een korte technische beurt met een flinke schoonmaak door het interieur heen, dat kost ookal geld genoeg. |
18-12-2014 00:06:01 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Wat het ook wordt, als de plannen inmiddels concreet zijn het zou raadzaam zijn om alvast de drie locs op de Dgr ofwel binnen in Amf te zetten ofwel gewoon in dienst te stellen, stilstand in de buitenlucht is immers ernstige achteruitgang. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
18-12-2014 09:35:14 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Op pagina 45 van het Vervoersplan staat echter: Quote Maar dat terzijde. |
18-12-2014 10:01:05 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Het ligt er een beetje aan wat ze met 'de eisen van deze tijd' bedoelen: Quote Een schoonmaak- en reparatierondje is een 'vereiste voor alle tijden', dunkt me. |
18-12-2014 10:12:44 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Anyway... wat is nu de balans van deze discussie? Het Vervoerplan zegt concreet het volgende: 1. 50-70 bakken DDM-1 worden opgeknapt om een materieelgat op te vangen dat ontstaat door de inbouw van ERTMS vanaf 2018. 2. 60 sprinters van het type Flirt stromen vanaf eind 2016 in om op vervoersgroei en 'diverse andere omstandigheden' in te spelen. 3. Maar wij concluderen dat 1. wel eens overbodig zou kunnen zijn geworden door 2., maar dat men dat onhandigerwijs niet heeft verwijderd. Dat zou kunnen gezien de eveneens onhandige manier waarop de regels over de Flirt zijn toegevoegd. 4. Echter de redenen die voor 1. en 2. worden opgevoerd blijven dusdanig verschillend, dat men mogelijk de opmerking over DDM-1 toch niet vergeten is te verwijderen maar dat ze gewoon nog echt van toepassing zijn. Dus weten we eigenlijk niets. %08% |
18-12-2014 10:32:30 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Dan moeten we maar alle terzijde staande DDM1 bakken weer goed in de gaten houden. Zodra die richting werkplaats gaan, weten we genoeg...;-) |
18-12-2014 10:47:31 | ||
---|---|---|
landzaad
|
Momenteel worden er in Zaanstraat diverse stammen graffitivrij gemaakt. Ligt voor de hand dat die daarna verder worden opgeknapt en in dienst gesteld. |
18-12-2014 10:52:25 | ||
---|---|---|
sfj
|
Dat is DD-AR, de tweede en derde generatie DDM. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
18-12-2014 10:52:29 | ||
---|---|---|
Bert13
|
DDM-1 op de Zaanstraat? He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
18-12-2014 11:46:06 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Er is (of was) sprake van 11 vierdelige stammen DDM-1. Dat zijn zo'n 7000 zitplaatsen, tegen pakweg 12000 van de Flirt. Voor het beeld: het huidige park plan V heeft ook pakweg 7000 plaatsen, dus de Flirts bieden echt een hele ruime capaciteit. |
18-12-2014 12:57:27 | ||
---|---|---|
bnv
|
Nog even dit: In mijn bericht ging ik uit, nu de Stadlers zeer waarschijnlijk in aantocht zijn, van de situatie niet en/en maar of/of. Niet enDDM 1 opknappen en Stadlers aankopen. Puur financieel gezien, en gelet op deze situatie, we weten intussen dat het allemaal voor een groot deel over geld gaat in dergelijke gevallen. Het lijkt mij dat een dergelijke investering in DDM 1 niet erg rendabel zal zijn en het zou daarom wijs zijn dat geld in de Stadlers te stoppen. De vraag blijft wel staan of dat bericht in het vervoersplan over DDM 1 intussen achterhaald is of niet. Die verduidelijking zal nog even op zich laten wachten. |
18-12-2014 13:00:29 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Maar dan blijft het verhaal dat er per 2018 intercity's uit de dienst moeten worden onttrokken voor inbouw van ERTMS. |
18-12-2014 13:08:17 | ||
---|---|---|
bnv
|
Dat zijn er toch geen tientallen tegelijk? |
18-12-2014 13:14:20 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Nee dat lijkt mij ook niet, maar opmerking wad vooral suggestief bedoeld. |
18-12-2014 13:36:54 | ||
---|---|---|
NDS
|
Quote Er zijn hier vast mensen die dat vrij makkelijk kunnen uitrekenen maar als je in 4 jaar tijd al het ICM, VIRM en DDZ onder handen moet nemen kan dat afhankelijk van de tijd die het kost om alles uit te voeren en te testen aardig oplopen lijkt me. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
18-12-2014 14:28:55 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Door de instroom van de Flirts kan er allerlei DDZ naar de IC-dienst, waar het eigenlijk voor bedoeld is. IC-mat genoeg dus. |
18-12-2014 16:33:47 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote ICM staat gepland om gefaseerd tussen 2022 (eerste drietjes) en 2032 (laatste viertjes) te worden afgevoerd. Shqiperise-lopers? |
18-12-2014 18:39:44 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Quote Nee de DDZ-en gaan al naar IC-dienst met de herinstroom van DDAR. DDZ is namelijk nodig om het wegvallen van het ICR op te vangen. |
18-12-2014 19:06:49 | ||
---|---|---|
michaben
|
Daar is niet genoeg DDAR voor, er reden 24 stellen DDZ4 in de sprinterdienst, exclusief reserve, en er zijn maar 18 DDAR stammen. Dus tenzij men het tekort aan sprintermaterieel verder wil laten oplopen, zullen er zo'n 9 DDZ4 stellen achterblijven als sprinter tot er ander materieel zoals DDM1 of de Flirts komen. Maar voordat dit materieel er is zal het gereviseerde ICRm al weer in de 1900 zijn ingestroomd. Laatst bewerkt door michaben op 18-12-2014 19:07 |
18-12-2014 19:13:45 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Conclusie blijft dat er genoeg IC-materieel is, want er zijn ook nog een paar van die series als de 3400, 9100 enzovoort waar je materieel als de Flirt in kwijt kan. |
18-12-2014 19:28:45 | ||
---|---|---|
martijn
|
Kan iemand even een klap op dit gespeculeer geven? Dan weet iedereen wat er wel of niet met het DDM1 gaat gebeuren. |
18-12-2014 20:07:51 | ||
---|---|---|
snowie
|
Helaas Martijn, dit is Somda eigen |
18-12-2014 23:12:27 | ||
---|---|---|
bnv
|
Inderdaad, en ik verwacht pas verduidelijking op het moment dat de Stadlers definitief besteld kunnen gaan worden. Gezien de termijnen neergelegd in de aanbestedingsprocedure niet voor ergens in januari. Daarna kan er zo nodig een besluit omtrent DDM 1 gaan vallen. Eerder lijkt mij niet zo relevant. Dus nog even geduld aub. |
19-12-2014 00:42:16 | ||
---|---|---|
thom
|
Nou ben ik geen jurist, maar als ik tendernet bekijk dan lees ik:Quote Dan lees ik dat toch als dat de opdracht reeds gegund is aan Stadler ? Alleen de genoemde termijn van 20 dagen voor het aantekenen van beroep zou nog roet in het eten kunnen gooien maar feitelijk is de opdracht de 23e definief te noemen ? |
19-12-2014 01:36:23 | ||
---|---|---|
mren
|
Inderdaad, indien tijdens de zgn. Alcateltermijn geen belanghebbende bezwaar aantekent tegen de voorlopige gunning, wordt deze definitief. Met die 20 dagen voldoet NS overigens precies aan de minimumvereiste onder de nieuwe aanbestedingswet. |
19-12-2014 12:42:33 | ||
---|---|---|
bart
|
Ik zie het verschil in opmaak van het stukje over de SNG op pagina 44/45 in het vervoersplan niet.... ? Bovendien staat SNG-instroom in de drgl pas voor de periode 2018-2020 gepland, zoals het daar nu staat. Laatst bewerkt door bart op 19-12-2014 12:44 |
19-12-2014 14:12:13 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Klopt allemaal, we hebben het hier dan ook niet over SNG maar over de Flirts die eventueel de reactivering van DDM1 overbodig maken |
19-12-2014 14:22:05 | ||
---|---|---|
bart
|
Ow oké, ik zag dat voor het gemak voor hetzelfde aan. Edit: Ik zie het rare stukje van de Flirtjes bij IC-NG nu ook staan ja. Dus dan zouden we nu SNG's en Flirts gaan krijgen? Laatst bewerkt door bart op 19-12-2014 14:25 |
19-12-2014 17:32:22 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Ik begrijp dat wat hier allemaal over de Flirt's besproken wordt, maar het het heeft eigenlijk niets met DDM1 sec te maken, want er wordt alleen maar speculaas gegeten. Eigenlijk hoort deze discussie thuis in een topic over de algemene ontwikkelingen in het materieelpark Nederlandse Spoorwegen, vooral omdat de discussie naar mijn mening los gezien moeten worden van het DDM1. Jeanne Kok |
21-12-2014 13:58:54 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Zou prachtig zijn, als DDM en DD-AR in DDZ kleurstelling weer in dienst komen |
21-12-2014 17:18:32 | ||
---|---|---|
Jelmer
|
of in Sprinter/SLT kleuren? |
21-12-2014 17:27:36 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote En dat topic algemene ontwikkelingen is er niet concreet, alleen als rubriek voor zover ik kan zien. Kan deze dan alsnog ingesteld worden? Discussie los van DDM 1: Voor de flirts worden de argumenten gebruikt van ERMTS en de OV Studentenkaart. Voor zover dat, ja. Is aanbestedingstaal. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de positie van DDM 1 in het beleid van de geplande bestelling geen rol moet hebben gespeeld. Zou vreemd zijn als dat niet geval geweest is en er dan impliciet van geen integraal materieelbeleid sprake zou kunnen zijn. Kan natuurlijk, maar of dat wijs is..... |
21-12-2014 17:27:50 | ||
---|---|---|
rob46
|
Dit jaar is er niets meer over de ontwikkelingen van DDM1 te melden dus........??? 57 jaar OV-fotografie. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel) |