Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl
26-02-2013 19:22:19
aarclay
aarclay
Met dat 'wegzetten' wat je materieelgids beschrijft, bedoelen ze niet het terzijde stellen. Gewoon voor een korte periode. Zo blijft de verwarming aan, en blijft er spanning op de accu.

Laatst bewerkt door aarclay op 26-02-2013 19:23


Choo choo.....
 

26-02-2013 21:42:28
110573
110573
Op dit moment staan zijn ze niet meer in dienst zoals al gezegd door Thom. De laatste dienstjaren werden de panto's weinig gebruikt. Ik heb nog wel foto's van Bvk's met panto omhoog in Enkhuizen. Dat was puur om wakkere bewoners te voorkomen denk ik, de compressors van de 1800en zijn nogal lawaaig.  

26-02-2013 22:12:17
thom
thom
Quote
iraj-smile (di 26 feb 2013 18:55:34 https://www.somda.nl/forum/6358/p437863/): Sorry thom, maar de manier van antwoorden is een beetje aanvallend in mijn beleving.! Maar bedankt voor je antwoord.

Ik wilde je niet aanvallen hoor, het ging mij erom dat het antwoord best logisch is eigenlijk
 

26-02-2013 23:21:52
broek53
broek53
Quote
110573 (di 26 feb 2013 21:42:28 https://www.somda.nl/forum/6358/p437877/): Op dit moment staan zijn ze niet meer in dienst zoals al gezegd door Thom. De laatste dienstjaren werden de panto's weinig gebruikt. Ik heb nog wel foto's van Bvk's met panto omhoog in Enkhuizen. Dat was puur om wakkere bewoners te voorkomen denk ik, de compressors van de 1800en zijn nogal lawaaig.
Ja, en de wethouder van Enkhuizen kende ze na alle jaren dienst op Ekz goed. De milieuvergunning voor het emplacement, die vernieuwd moest worden toen het opstelterrein werd uitgebreid, zal wel de enige milieuvergunning zijn waarin specifiek dit materieel genoemd wordt en wordt voorgeschreven dat de Bvk's tegen de draad moeten (en/of de 1800-en plat, de formulering weet ik niet meer).
 


26-02-2013 23:42:03
Frontier
Frontier
Toch gezellig zo'n compressor die af en toe aanslaat? Weer 'ns wat anders dan bijvoorbeeld een krekel. %08%  

26-02-2013 23:51:59
broek53
broek53
Tsja, ik heb de buurt ook nooit horen protesteren.  

27-02-2013 10:12:00
110573
110573
Mooi verhaal, zal ik eens onthouden. Feit is dat de 1800en in hun laatste maanden, zo begin 2011, wel gewoon aansloegen, gelukkig. Heb er toen ter plaatse nog een filmpje van gemaakt  

27-02-2013 14:01:16
iraj-smile
iraj-smile
Quote
thom (di 26 feb 2013 22:12:17 https://www.somda.nl/forum/6358/p437880/):
Quote
iraj-smile (di 26 feb 2013 18:55:34 https://www.somda.nl/forum/6358/p437863/): Sorry thom, maar de manier van antwoorden is een beetje aanvallend in mijn beleving.! Maar bedankt voor je antwoord.

Ik wilde je niet aanvallen hoor, het ging mij erom dat het antwoord best logisch is eigenlijk


oke tis weer goed, maar het antwoord was eigenlijk best wel logisch!!
 

27-02-2013 14:02:03
iraj-smile
iraj-smile
Quote
110573 (wo 27 feb 2013 10:12:00 https://www.somda.nl/forum/6358/p437916/): Mooi verhaal, zal ik eens onthouden. Feit is dat de 1800en in hun laatste maanden, zo begin 2011, wel gewoon aansloegen, gelukkig. Heb er toen ter plaatse nog een filmpje van gemaakt


kan je dat filmpje op flickr zetten, kunnen we er allemaal van genieten!
 

27-02-2013 14:03:10
iraj-smile
iraj-smile
Quote
110573 (di 26 feb 2013 21:42:28 https://www.somda.nl/forum/6358/p437877/): Op dit moment staan zijn ze niet meer in dienst zoals al gezegd door Thom. De laatste dienstjaren werden de panto's weinig gebruikt. Ik heb nog wel foto's van Bvk's met panto omhoog in Enkhuizen. Dat was puur om wakkere bewoners te voorkomen denk ik, de compressors van de 1800en zijn nogal lawaaig.


zet ook op flickr ben, benieuwd!!
 

27-02-2013 14:32:07
iraj-smile
iraj-smile
Ik heb foto's gemaakt van het NS DDM-1 mat op nijmegen!
zie hier: http://www.flickr.com/photos/jaritrein/sets/72157632861300893/with/8509447489/
 

27-02-2013 19:31:04
110573
110573
Dat filmpje laat ik nog even in het archief. Nog even wachten tot dat het iets langer geleden is, dat is meer genieten. Een van die foto's heb ik wel: http://www.flickr.com/photos/11057/6972458411/in/photostream (foto is paarsig, was iets mis met het toestel).  

28-02-2013 17:18:02
iraj-smile
iraj-smile
Vraagje:

welke rijtuigen (rijtuignummers) waren toen de DDM-1 rijtuigen op proef waren in duitsland (op de S-Bahn in Munchen).
zie: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,1160167
dus welke rijtuignummers waren dit??

gr jari
 

01-03-2013 20:01:29
edward
edward
DDM-1 612 615 634 & 428  

02-03-2013 11:14:30
iraj-smile
iraj-smile
Dank u wel!  

08-03-2013 21:39:27
iraj-smile
iraj-smile
heeft iemand een foto of kent iemand een link waar een foto is van de sticker van het WNF (of de uitleg van de dieren op de stuurstanden) die in de DDM-1 rijtuigen aan de wand van het stuurstandrijtuig hang???  

08-03-2013 22:04:49
wilcot
wilcot
mail mij even ik heb er een voor je  

08-03-2013 22:10:17
ricohallo
ricohallo
Quote
iraj-smile (vr 08 mrt 2013 21:39:27 https://www.somda.nl/forum/6358/p439391/): heeft iemand een foto of kent iemand een link waar een foto is van de sticker van het WNF (of de uitleg van de dieren op de stuurstanden) die in de DDM-1 rijtuigen aan de wand van het stuurstandrijtuig hang???

Ik heb er wel een paar.

Plaatje Zeehond: http://ricohallo22.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/photos/768152ccfa55066c0383c91321a185ed.jpg
Plaatje Panda: http://ricohallo22.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/photos/4455b63ec1c97238b3e34167f92ee44f.jpg
Plaatje Arend: http://ricohallo22.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/photos/2210918435171949147d400456dcc09d.jpg
Uitleg: http://ricohallo22.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/photos/fa81e166c3c2de957eec72e0fa753a4f.jpg

Laatst bewerkt door ricohallo op 08-03-2013 22:10
 

09-03-2013 16:53:56
iraj-smile
iraj-smile
@ricohallo, dank u wel!!! Vooral die foto: uitleg is heel nuttig!!  

09-03-2013 17:36:52
iraj-smile
iraj-smile
@wilcot , mag ik u alvast bedanken!!  

09-03-2013 18:26:16
wilcot
wilcot
Graag gedaan.  

26-03-2013 01:10:29
ICMm4250
ICMm4250
Ik las op iemand zijn flickr pagina over een inzet van DDM 1 medio 2013 weet iemand hier meer van?  

26-03-2013 08:12:21
Hoera63
Hoera63
Is dat (ook op Flickr) voldoende onderbouwd en heb je een link? Want als iemand lukraak roept dat DDM-1 terug in dienst komt kunnen we wel aan de gang blijven. :/  

26-03-2013 08:49:00
edje
edje
Misschien een linkje naar die flickr pagina?  

26-03-2013 09:41:26
ICMm4250
ICMm4250
http://www.flickr.com/photos/61190890@N06/6949819256/

Hierbij de link.
 

26-03-2013 09:42:45
Bert13
Bert13
Ja, hallo, die foto is in april 2012 geplaatst. Je kunt rustig stellen dat dat gedateerde informatie is


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

26-03-2013 09:47:54
kniesoor
kniesoor
Ben trouwens wel benieuwd waar je dat vandaan haalt inderdaad, medio 2013? Ik zie niks hoor.  

26-03-2013 10:16:44
sik214
sik214
Er staat mogelijk met de dienstregeling 2013. Die is allang ingegaan.  

26-03-2013 10:17:42
rolandrail
rolandrail
Maar nog niet afgelopen %08%  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-03-2013 10:28:20
broek53
broek53
Iemand die gelooft dat er nog iets met DDM-1 gaat gebeuren, terwijl inmiddels DDM-2 en DDM-3 in rijen aan de kant staat? Niemand toch, hoop ik?  

26-03-2013 10:41:55
edje
edje
Ik denk het niet. Al zou je er nog heel wat moois mee kunnen doen.  

26-03-2013 10:51:48
lex_t
lex_t
Ik zou maar gaan slopen. Al dat ophopende schroot.. En deze bakken zijn asbestloos waarschijnlijk, dus snel opgeknipt. Ruimt weer op.  

26-03-2013 13:46:06
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Mochten er nog concrete ontwikkelingen zijn rondom DDM-1 dan zullen deze vast bekend worden. Tot die tijd lijkt mij het niet verstandig om onnodig te gaan speculeren.  

26-03-2013 14:55:22
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Dat het bijna 1 april is wil niet zeggen dat het bovenstaande niet van toepassing is.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 26-03-2013 14:56
 

26-03-2013 22:53:42
thom
thom
Quote
lex_t (di 26 mrt 2013 10:51:48 https://www.somda.nl/forum/6358/p442213/): Ik zou maar gaan slopen. Al dat ophopende schroot.. En deze bakken zijn asbestloos waarschijnlijk, dus snel opgeknipt. Ruimt weer op.

Ik denk dat er tussen die stap nogwel 1 zit, en dat lijkt me verkoop.

Ik weet het, gezien de 1500V voeding niet de meest makkelijk verkoopbare rijtuigen, maargoed, als er een koper interesse voor zou hebben...
 

18-05-2013 11:46:59
iraj-smile
iraj-smile
ik heb gezien via de bijzondere ritten, dat er DDM's door EETC 1251 naar Eindhoven gaan?! maar waarom worden ze niet bij de rest gezet in Nijmegen??? want inmiddels zijn er 40 rijtuigen ICK minder, dus zou ik zeggen ruimte zat!!%02%  

18-05-2013 11:50:45
Bert13
Bert13
Even het OD goed doorlezen, daar was de verwarring al verdwenen toen bleek dat het geen DDM-1-rijtuigen waren, maar DDm-autowagons.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

30-05-2013 08:36:57
rob46
rob46
Voor de verslaggeving, zie ook OD 29-5-2013.
Gisteren sleepte VR 203-4 als trein 51905 veertien bakken van Dgr naar Nm;
hieronder de samenstelling zoals ze op de Dgr afgesteld waren en in deze volgorde getransporteerd:
6624+6826+6633+6816+6807+6627
6675
6832+6631+6878+6616+6877+6915(= stam 6915)
6903


57 jaar OV-fotografie.
 

30-05-2013 18:40:06
rob46
rob46
Voor de verslaggeving, zie ook OD 30-5-2013.
Vandaag sleepte VR 203-4 als trein 51901 veertien bakken van Dgr naar Nm; hieronder de samenstelling zoals ze op de Dgr afgesteld waren en in deze volgorde getransporteerd:
6805+6905
6904+6827+6628+6837+6615+6814 (= stam 6904)
6912+6828+6623+6801+6613+6835 (= stam 6912)
Momenteel staan Bvk 6911 en de complete stammen 6901 en 6913 nog op de Dgr.

Laatst bewerkt door rob46 op 30-05-2013 18:46


57 jaar OV-fotografie.
 

01-06-2013 19:53:15
110573
110573
De stammen nieuw aangekomen stammen staan inmiddels opgesteld op hun definitieve positie. De transporten zijn beide in tweeën getrokken, waardoor stam 6904 om zeep is geholpen en de rest is gaan zwerven.
Gezien vanaf het perron (van links naar rechts) is dit nu de situatie:

Foto: http://www.flickr.com/photos/11057/8912822277/

Rij 1:
- 424+625+402+634+408(=6911 stam zonder 111)
- 413+673+406+614+423+102(= stam 6902)
- 106+412+626+425+622+431 (= stam 6906)
- 433+408+674+441+618+108 (= stam 6908)
nabij Waalbrug:
- 438+632+417 (losse rijtuigen)
- 436+617+434+612+411+107 (= stam 6907)
Rij 2:
- 627+675 (losse rijtuigen)
- 432+631+478+616+477+115 (= stam 6915)
- 103+624+426+633+416+407 (losse rijtuigen)
Rij 3:
- 415 (los rijtuig, ex 6904)
- 112+428+623+401+613+435 (= stam 6912)
- 405+105 (losse rijtuigen)
- 104+427+628+437+615 (= stam 6904 zonder 415)

Laatst bewerkt door 110573 op 01-06-2013 19:56
 

10-06-2013 16:59:53
2296
2296
Vandaag zijn de laatste rijtuigen van de Drg naar Nm gebracht. Volkerail mocht het spul overbrengen. Samenstelling was:
V100 203-4 + Bvk 6911 + Bv 6818 + Bvk 6901 + Bv 6803 + Abv 6635 + Bv 6822 + Abv 6671 + Bvk 6913 + Bv 6821 + Abv 6670 + Bv 6876 + Abv 6621 + Bv 6815

Laatst bewerkt door 2296 op 10-06-2013 22:34
 

11-06-2013 00:03:32
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dank voor de rijtuigvolgorde!  

27-09-2013 18:58:09
iraj-smile
iraj-smile
Het schijnt dat de 1832 HSL logistics af en toe een paar DDM-1 rijtuigen heen en weer beweegt., maar nu wil ik weten waarom ze dat doen? Roesten ze anders vast? En zijn er nog plannen voor de rijtuigen?  

27-09-2013 19:01:41
bart84
Moderator
bart84
Het op en neer rijden is op de wiellagers in conditie te houden.


Mvg. Bart
 

27-09-2013 19:02:57
Hoera63
Hoera63
Inderdaad om ze min of meer een beetje rijvaardig te houden. Ik geloof voor de lagers en in ervoor te zorgen dat de wielen niet vast roesten.

EDIT: Bart was me voor.
 

27-09-2013 20:50:41
timtrein
timtrein
Vastroesten zal niet snel gebeuren, maar de rollen van de rollagers lopen kans om onrond te worden van zeer langdurige stilstand. Immers al het gewicht drukt dan steeds op hetzelfde kleine plekje.  

27-09-2013 21:13:37
mdj
mdj
Het verschijnsel "Kruip". Dat verschijnsel (wordt veroorzaakt door een langdurige belasting) zie je heel goed bij een houten boekenplank. Na een aantal jaar zul je zien dat de plank een beetje gaat doorbuigen.

Laatst bewerkt door mdj op 27-09-2013 21:13


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-09-2013 21:28:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Aanvullend: dat hangt natuurlijk wel af van de belasting. Het verschilt van materiaal tot materiaal bij welke kracht een langdurige belasting uiteindelijk tot falen zal leiden. Is de kracht te laag dan gebeurd er gewoonweg niets (afgelopen jaar nog een aantal leuke experimenten mee gedaan op m'n werk)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-09-2013 21:56:49
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja, maar tientallen tonnen staal op een paar lagertjes, dat wilt wel doorzakken


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-09-2013 00:18:41
broek53
broek53
Al sinds het ICK voor het eerst op de Dijksgracht weggezet werd, werden er "schudbeurten" georganiseerd. Het hoeft inderdaad maar een paar meter en alleen om te zorgen dat de lagers niet inzakken.  

14-02-2014 21:18:34
iraj-smile
iraj-smile
Hallo,

Weet iemand toevallig de breedte van een raam van een DDM-1 Bv rijtuig op de benedenverdieping? Ik heb namelijk een sticker van de toelatingsritten van het DDM-1 materieel in de jaren'80 die men op het raam plakte zodat mensen konden weten dat het een testrit betrof en geen 'gewone' reizigersdienst. Dus weet iemand de breedte van zoon raam?

groet.
 

14-02-2014 21:47:47
110573
110573
Dat waren die blauw-witte stickers toch? Mag ik vragen wat voor tekst daar opstaat?  

14-02-2014 23:19:30
jorgo
jorgo
Nou, dat zijn toch gewoon sprinterramen? Lijkt me zo'n 120 cm... maar anders: Plan V, SGMm en DDAR/DDZ bezitten ze ook, dus misschien met een meetlintje naar het station.  

15-02-2014 08:09:30
broek53
broek53
De Bv's (en ABv's) van DDAR en dus DDZ zijn een kopie van DDM-1.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-02-2014 11:50
 


15-02-2014 09:28:26
iraj-smile
iraj-smile
@110573 de tekst is:
Dubbeldekker op proefrit! | (NS logo)
Nu nog niet instappen.
Vanaf voorjaar 1985
meer zitplaatsen in
drukke Randstad-treinen!

@broek53 en @jorgo ik zal een meetlint meenemen naar een DDZ stel!
 

15-02-2014 19:53:26
TGr79
TGr79
Quote
jorgo (vr 14 feb 2014 23:19:30 https://www.somda.nl/forum/6358/p485884/): Nou, dat zijn toch gewoon sprinterramen? Lijkt me zo'n 120 cm... maar anders: Plan V, SGMm en DDAR/DDZ bezitten ze ook, dus misschien met een meetlintje naar het station.


"Gewoon sprinterramen" kunnen best in verschillende breedten bestaan. Zie nota bene DDM/DD-AR zelf: de ramen in de 1e-klasafdeling van de ABv zijn zichtbaar breder dan de ramen in de 2e-klasafdelingen, nog even los van de vraag of die 2e-klasramen van DDM zelf breder of smaller zijn dan van SGM en Plan V.
 

16-02-2014 20:53:24
jorgo
jorgo
Grote goden! De hele reden dat ik ze sprinterramen noem is juist om te suggereren dat het dezelfde frames zijn! Anders had ik dat argument toch helemaal niet gemaakt?

Ten slotte dan: met 'sprinterramen' worden doorgaans, ook in de literatuur, de schuiframen bedoeld die vanaf de SGM-tweetjes (dus ook eerste klasse) zijn ingebouwd. Vanaf die tijd werden ze ook in Plan V ingebouwd, en verder in Plan W, enkele Plan U's en enkele hondekoppen uit de glaswolserie. DDM-1, de nieuwe sprinterbakken uit de jaren '80 en DDAR kregen een variant met een zwartgelakt frame, en toen pas verschenen ook de bredere eersteklasse ramen. Die laatste worden doorgaans niet bedoeld als met het over 'sprinterramen' heeft.
Aangezien irajsmile nadrukkelijk naar een Bv vroeg, heeft het bovendien weinig zin de brede eersteklasramen erbij te betrekken.

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-02-2014 06:56, reden: Quoot verwijderd na opschoning topic.
 

16-02-2014 22:31:08
thom
thom
De vraag is dus nu eigenlijk of het sprinterraam een uniforme maat heeft, of dat dat meer slaat op het model ervan?  

17-02-2014 07:18:30
Pim530
Pim530
Die vraag is volgens mij nou juist net beantwoord.  

29-08-2014 14:52:59
rob46
rob46
Op 29 augustus sleepte NSR 1736 stam 6907 vanaf Nm via Ahg naar het Rb Hlm.Plaatje:https://www.flickr.com/photos/rob46/14885771947/


57 jaar OV-fotografie.
 

29-08-2014 14:54:16
sfj
De grote vraag is wat men er mee gaat doen ...
Samenstelling rond 15.05 aan te Hlm via spoor 8 naar 28-30.
1736 Gilze Rijen
(50 84 26-37) 422-1
635-8
436-1
617-6
434-6
612-7
107-8 Zeehond

Zeven bakken, eentje te veel voor een stam uit de laatste reactivaties.
Loc 1745 staat al even te kamperen op spoor 6a, tot 15.10 maar is in oostelijke richting vertrokken.

Laatst bewerkt door sfj op 29-08-2014 15:12


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-08-2014 15:13:22
iraj-smile
iraj-smile
Misschien inzetten met 175 jaar spoor?  

29-08-2014 15:33:38
sjaak72
sjaak72
of worden er onderdelen uitgesloopt t.b.v. de her in te zetten DD-AR stammen?  

29-08-2014 15:46:14
treinjoop
treinjoop
Ik denk niet dat er een keurige stam met alles erop en er aan (zelfs een 1700) wordt samengesteld alleen voor de onderdelen. Niet dat ik de theorie van onderdelen voor DD-AR vreemd vind klinken, maar dan hadden ze wel een wat minder specifieke samenstelling gekozen denk ik.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

29-08-2014 15:51:27
sfj
Maar 1736 kan niet met ddm1 rijden dus dat zal 'm wel niet worden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-08-2014 16:09:01
rob46
rob46
Op m'n Flickrsite staat toch duidelijk te lezen.....geen actieve dienst en geen sloop. De zak speculaas kan de kast weerin.


57 jaar OV-fotografie.
 

29-08-2014 16:11:11
Daan!
Daan!
Wat gaan ze dan wel doen?  

29-08-2014 16:14:16
ns1300
ns1300
Op Flickr las ik ook iets over het maken van een testopstelling voor een nieuw reizigerstelsysteem.  

29-08-2014 16:25:05
aarclay
aarclay
Heb je zo'n hoop rijtuigen daar voor nodig dan? Met drie zal je wel voldoende hebben, lijkt me.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-08-2014 16:27


Choo choo.....
 

29-08-2014 16:29:00
Bert13
Bert13
Dat is wel wat bij https://www.flickr.com/photos/berthollander/14885691559/in/photostream/ gesuggereerd wordt, aannemelijk zit er zeker waarheid in, zoiets verzint hij niet.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-08-2014 16:29:56
sfj
Zoals rob46 zegt laten we maar niet gaan speculeren. Mijn vraag was een vraag, daarop zou ik graag een antwoord zien maar dingen verzinnen kan ik zelf ook prima, buiten het forum om.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-08-2014 16:39:30
treinjoop
treinjoop
Als de gegeven informatie klopt dan ben ik zeer benieuwd hoe men dit systeem wil gaan testen. Buiten de reizigersdienst om met proefpersonen of in een specifieke treinserie met reizigers.

Dit natuurlijk buiten het feit om dat nog niet duidelijk is wat dit systeem exact doet behalve reizigers tellen en op welke manier dat werkelijk wordt gemeten.

(een zak speculaas is niet direct nodig, feiten mogen komen zodra die bekend zijn)


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

29-08-2014 17:08:36
broek53
broek53
Tot nu toe wilde ik er nog niet zo aan, maar de laatste maanden heb ik een paar keer het verhaal uit onverdachte bron gehoord dat NSR (een deel van) het DDM-1 wil laten heractiveren (!). De laatste keer werd erbij verteld dat de rijtuigen vanaf september 2015 in Hlm in behandeling zouden gaan.
De gebeurtenis van vandaag duidt erop dat Hlm rijtuigen gaat bekijken om vast te stellen wat er in doorsnee mee moet gebeuren, vermoed ik dan.
 

29-08-2014 17:28:20
mvboetzela
mvboetzela
Betekent dat ook dat er 1800 locs worden gereactiveerd of wordt de rijtuigen aangepast voor de 1700?  

29-08-2014 17:30:36
Sully123
Sully123
Enkele 1700 al geschikt voor DDM-1.  

29-08-2014 17:30:56
sfj
Neen, er zijn reeds 12 1700'en verbouwd voor ddm1.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-08-2014 17:38:17
Frontier
Frontier
Daar zal men zeker en vast gewoon de 1700's voor gebruiken die in het najaar 2011 speciaal voor dat doel zijn aangepast, te weten de 1769, 1770 en 1772 tot en met 1781. Vijf daarvan zijn momenteel in dienst (1774, 1777 t/m 1780), een wordt gebruikt als verwarmingsloc op de Wgm (1770), drie staan er terzijde in Amf in de loods (1772, 1775, 1781) en drie staan er terzijde op de Dgr (1769, 1773, 1776).

Bovendien zullen de 1800's naar alle waarschijnlijkheid gesloopt worden (zie het 1600 ontwikkelingen topic).

Laatst bewerkt door Frontier op 29-08-2014 17:39


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-08-2014 18:02:48
rob46
rob46
Quote
Bert13 (vr 29 aug 2014 16:29:00 https://www.somda.nl/forum/6358/p506364/): Dat is wel wat bij https://www.flickr.com/photos/berthollander/14885691559/in/photostream/ gesuggereerd wordt, aannemelijk zit er zeker waarheid in, zoiets verzint hij niet.
Dit is correct, een proefopstelling van een reizigerstelsysteem. Met proefpersonen wordt op een locatie geteld, dus niet in reizigersdienst ofzo.


57 jaar OV-fotografie.
 

29-08-2014 18:38:30
michaben
michaben
Quote
broek53 (vr 29 aug 2014 17:08:36 https://www.somda.nl/forum/6358/p506372/): Tot nu toe wilde ik er nog niet zo aan, maar de laatste maanden heb ik een paar keer het verhaal uit onverdachte bron gehoord dat NSR (een deel van) het DDM-1 wil laten heractiveren (!).

Het is de enige manier om DDZ4 op korte termijn (lees: voor de nieuwe generatie sprinters er is) volledig in de IC dienst te krijgen. De reactivatie van DDAR is leuk, maar met 19 stammen kun je net aan het DDZ4 uit de 3400/4400/4800/5400/15400/9600 vervangen, de 5600 blijft over. Ik zie weinig andere opties, of 7 stammen DDM1 reactiveren, of tot de komst van SNG blijven er zo'n 10 stellen DDZ4 in sprinterdienst.
 

29-08-2014 19:35:39
broek53
broek53
Nu denk ik niet dat men miljoenen gaat uitgeven voor materieel dat verder niet nodig is, anders dan om DDZ in de IC-dienst te krijgen. Maar de reden waarom het dan wel gebeurt (waarschijnlijk), dat weet ik ook niet. Ik kan alleen verzinnen dat mat '64 eruit moet en dat volgend jaar de grote revisie van VIRM-1 van start gaat. Dat zijn meestal onttrekkingen van een stel of zeven, en dat hakt er natuurlijk wel flink in.  

29-08-2014 20:35:36
Daan!
Daan!
Nedtrain meldt dat DDM-1 per september in dienst gaat. Dat lijkt me wel heel erg snel. https://www.facebook.com/NedTrain?hc_location=timeline  

29-08-2014 20:40:00
michaben
michaben
Ik zag het net ja, maar kan ook zijn dat men in de war is met DDAR, ik weet niet of het vullen van de facebookpagina gedaan wordt door de officiële PR afdeling, zeker gezien het tijdstip van het bericht (buiten kantooruren).

Quote
broek53 (vr 29 aug 2014 19:35:39 https://www.somda.nl/forum/6358/p506393/): Nu denk ik niet dat men miljoenen gaat uitgeven voor materieel dat verder niet nodig is, anders dan om DDZ in de IC-dienst te krijgen.

Dat ligt eraan hoe hard men DDZ nodig heeft voor de IC dienst. Als men de laatste 10 stellen nog wel een aantal jaar kan missen dan kan men het zo laten, heeft men deze toch nodig moet men iets verzinnen.
 

29-08-2014 21:29:47
Frontier
Frontier
Quote
michaben (vr 29 aug 2014 20:40:00 https://www.somda.nl/forum/6358/p506399/): ik weet niet of het vullen van de facebookpagina gedaan wordt door de officiële PR afdeling,

Dat vraag ik me al langer af, gezien het feit dat de spelling der Nederlandse taal veelal van een betrekkelijk laag niveau is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-08-2014 21:36:56
rob46
rob46
Welnee, medewerker van NT Ldd.

Laatst bewerkt door rob46 op 29-08-2014 21:46


57 jaar OV-fotografie.
 

29-08-2014 21:44:27
broek53
broek53
Quote
michaben (vr 29 aug 2014 20:40:00 https://www.somda.nl/forum/6358/p506399/): Ik zag het net ja, maar kan ook zijn dat men in de war is met DDAR, ik weet niet of het vullen van de facebookpagina gedaan wordt door de officiële PR afdeling, zeker gezien het tijdstip van het bericht (buiten kantooruren).

Quote
broek53 (vr 29 aug 2014 19:35:39 https://www.somda.nl/forum/6358/p506393/): Nu denk ik niet dat men miljoenen gaat uitgeven voor materieel dat verder niet nodig is, anders dan om DDZ in de IC-dienst te krijgen.

Dat ligt eraan hoe hard men DDZ nodig heeft voor de IC dienst. Als men de laatste 10 stellen nog wel een aantal jaar kan missen dan kan men het zo laten, heeft men deze toch nodig moet men iets verzinnen.
Nou, het kan dus zijn dat men de DDZ'en nodig heeft om VIRM's vrij te maken voor de revisie.
Maar zoals gezegd: de achtergronden ken ik helegaar niet.
 

29-08-2014 22:05:50
thom
thom
Quote
iraj-smile (vr 29 aug 2014 15:13:22 https://www.somda.nl/forum/6358/p506349/): Misschien inzetten met 175 jaar spoor?

Een festijn opfleuren met een oude afgedankte dubbeldekker waarbij het ook nog eens genoeg kost om hem weer in dienst te stellen? Ik denk niet dat het grote publiek daar op zit te wachten
 

29-08-2014 22:08:10
edje
edje
Snelle inzet, zal ook wel niet mogelijk zijn, zonder dat je eerst een zooi machinisten en conducteurs moet voorzien van Herinstructie Materieel DDM  

30-08-2014 08:33:58
iraj-smile
iraj-smile
@thom het DDM1 materieel is Nederlands eerste dubbeldekker mat. voor de ritten op 20 september kan er veel volk in omdat het dubbeldeksmat is. Het blijft een feit dat er meer mensen in gaan dan enkeldeksmat.  

30-08-2014 08:49:19
broek53
broek53
Dat kunnen goede overwegingen zijn, maar het DDM-1 is helemaal niet inzetbaar en dan ook niet in een handomdraai te maken. Ze staan alweer 2,5 jaar stil - en als je nu ziet wat er aan DDAR-rijtuigen allemaal moet gebeuren om ze weer op de baan te krijgen (die maar een paar maanden hebben stilgestaan), dan snap je dat dat met DDM-1 niet zomaar in een weekje of twee kan gebeuren.  

30-08-2014 10:28:43
alle46
alle46
Lijkt mij een buitengewoon onrendabele manier van materieel exploitatie.
Paar jaar aan de kant, half jaar in dienst, weer aan de kant, weer in dienst.
Ik doel op de getrokken DD rijtuigen.
 

30-08-2014 11:18:21
Klaasje
Klaasje
Als je ze niet gebruikt en wel moet onderhouden en rondjes mee moet rijden.. Dan kan het al snel uit om ze aan de kant te zetten en op te knappen als je ze weer nodig hebt.  

30-08-2014 12:04:05
1855
1855
Zoals hier al eerder gemeld speelt NSR met het idee om DDM1 vanaf 2016 weer in te zetten. Of het allemaal haalbaar en de moeite waard is wordt vanaf eind dit jaar duidelijk, want een "opknapbeurtje" zoals nu bij DDAR gebeurt zal bij DDM1 niet volstaan.  

30-08-2014 13:42:11
rob46
rob46
Quote
rob46 (vr 29 aug 2014 18:02:48 https://www.somda.nl/forum/6358/p506385/):
Quote
Bert13 (vr 29 aug 2014 16:29:00 https://www.somda.nl/forum/6358/p506364/): Dat is wel wat bij https://www.flickr.com/photos/berthollander/14885691559/in/photostream/ gesuggereerd wordt, aannemelijk zit er zeker waarheid in, zoiets verzint hij niet.
Dit is correct, een proefopstelling van een reizigerstelsysteem. Met proefpersonen wordt op een locatie geteld, dus niet in reizigersdienst ofzo.
Na de testperiode gaat deze stam in november weer retour Nm.


57 jaar OV-fotografie.
 

30-08-2014 21:38:03
sebasss
sebasss
Hopelijk komt er ooit nog wel DDM-1 heb het nooit meegemaakt, maar het is zulk geweldig spul..  

30-08-2014 22:16:30
timtrein
timtrein
Hoe weet je dat als je het nooit hebt meegemaakt?
@Broek53, durf je ooit nog een terzijdestelling van een materieelsoort te melden?
 

30-08-2014 22:37:47
broek53
broek53
In ieder geval begin ik nooit meer aan een artikel voordat er een deugdelijk sloopcontract is getekend  

31-08-2014 00:02:24
stel172
stel172
en dat zegt waarschijnlijk nog niet alles: de 1200 werden ook letterlijk van de schroothoop gehaald ca 15 jaar terug en dat zal ook na het tekenen van het sloopcontract zijn geweest  

31-08-2014 00:04:09
stel172
stel172
Quote
sebasss (za 30 aug 2014 21:38:03 https://www.somda.nl/forum/6358/p506502/): Hopelijk komt er ooit nog wel DDM-1 heb het nooit meegemaakt, maar het is zulk geweldig spul..


Het was geweldig spul en voor een oosterling die dagelijks met ombouw DE2 reisde extra geweldig omdat dezelfde lekkere zachte comfortabele rode bankjes erin lagen%02%
(ik wou dat ik thuis zo'n lekkere bank had)

Laatst bewerkt door stel172 op 31-08-2014 00:15
 

31-08-2014 17:24:09
Wijbe
Wijbe
Op de wikipedia pagina van de DDM-serie wordt het volgende vermeld:

'Vanaf de Dienstregeling 2015 laat de NS een aantal rijtuigen van DDM-1 en DDM-2/3 die niet verbouwd zijn bij de ombouw van DDAR naar NID een kleine revisie ondergaan voor 17 miljoen euro om de ergste spitsdrukte op een aantal trajecten te kunnen verlichten.'

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksmaterieel

Dan is het natuurlijk maar de vraag 'hoe serieus we wikipedia moeten nemen'
 

31-08-2014 17:35:04
Bert13
Bert13
Niet serieus, want DDM-1 gaat dan echt niet rijden, laat staan samen met DDM-2/3.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl