Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl
01-12-2011 13:18:25
rob46
rob46
Quote
Iceman (wo 30 nov 2011 19:32:10 https://www.somda.nl/forum/6358/p367647/): Met de 6913 reed ie wel gewoon volgens DRGL. En ook met ICM en DDAR heb ik tussen Hn en Bkg geen vertraging gehad afgelopen tijd. Dus aan de gladde rails zal het niet zo zeer liggen, denk ik.
In de jaren dat DDM-1 nog volop reed zat ik dagelijks in een DDM-1 stam tussen Bkg en Asd v.v. Het kwam ook toen in dit jaargetijde in de ochtendspits veelvuldig voor dat de opdrukloc slipte en de stam moeilijk wegreed. De ene mcn schakelt wat rustiger op dan de ander lijkt mij zo. Het is domweg de natte en gladde rails.


57 jaar OV-fotografie.
 

01-12-2011 19:08:20
Iceman
Iceman
Vandaag in de 14558 voor het eerst echt gemerkt dat ie aan het slippen was, meteen +8 op Hn en daardoor +20 op Bkg.
Ik heb m maar even bij vertrek uit Bkg op de film gezet, misschien dat iemand nog een andere oorzaak kan zien waarom ie niet echt lekker weg komt. Te Bkg viel het overigens nog mee qua slippen, rest van de reis was nog veel erger: http://www.youtube.com/watch?v=KP8DsfmIeqU


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

01-12-2011 19:38:22
R1-2010
R1-2010
Quote
rob46 De ene mcn schakelt wat rustiger op dan de ander lijkt mij zo. Het is domweg de natte en gladde rails.
Misschien kunnen de MCN'en bij elkaar in de leer, om best practices uit te wisselen? Gebeurt dat eigenlijk?
 

01-12-2011 19:49:28
b2py
b2py
Quote
Iceman (do 01 dec 2011 19:08:20 https://www.somda.nl/forum/6358/p367826/): Vandaag in de 14558 voor het eerst echt gemerkt dat ie aan het slippen was, meteen +8 op Hn en daardoor +20 op Bkg.
Ik heb m maar even bij vertrek uit Bkg op de film gezet, misschien dat iemand nog een andere oorzaak kan zien waarom ie niet echt lekker weg komt. Te Bkg viel het overigens nog mee qua slippen, rest van de reis was nog veel erger: http://www.youtube.com/watch?v=KP8DsfmIeqU

Smal perronetje

Hadden de DDM-1's hier ook last van toen ze nog met 1600/1800 (welke weet ik niet meer precies) reden? Ze hebben hier vaak gereden dus je zal het vaak meegemaakt hebben..
 


01-12-2011 19:53:28
Bert13
Bert13
Hiervoor reden ze met 1800's, en wat ik me zelf kan herinneren, is dat het in ieder geval nooit zó erg is geweest.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-12-2011 20:04:14
FourRoses
FourRoses
Ligt het niet aan de hoeveelheid stroom de lok vraagt van de bovenleiding? Dat er niet voldoende aanbod is. (corrigeer me als ik er compleet naast zit)  

01-12-2011 20:05:13
Iceman
Iceman
Ik heb in het '1800 tijdperk' zeer regelmatig gebruikt gemaakt van 1800+DDM-1, en hij haalde eigenlijk altijd de rijtijden met 2 vingers in de neus. Ook in de herfst.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

01-12-2011 20:33:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Hmmz, hij trekt inderdaad wel erg langzaam op, het spoor was overigens wel uiterst glad hoor, vanmiddag, wel is waar met een V-IRM-IV, ook meegemaakt op Hn Sp1: deze gleed zo'n 30 meter te ver door (was overduidelijk geen overschatting van de MCN, de grip was gewoon ineens weg), pas bij gebruik van de Mg-rem kwamen we tot stilstand...
Dat zegt dus wel wat over de gladheid, maargoed, wellicht zit het probleem van het optrekken inderdaad in die 6% slipmarge.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-12-2011 21:32:37
SchuurB
SchuurB
Gladheid of niet, zo'n DDM-trein weegt maar 'n tonnetje of 300; een IC Berlin rijdt ook met 1700 en die moet toch 360 ton wegen(ik ben uitgegaan van 40 ton per bak) en met die treinen heb ik geen noemenswaardige problemen gezien. Enige slip die ik kan ontwaren op het filmpje is na 27 seconden. Ik krijg meer het idee dat de trein nog op de rem staat ofzo%03%  

01-12-2011 21:38:30
molenaar12
molenaar12
Ik had vandaag RET in Ekz, en de afkomende machinist zei letterlijk dat de trein niet vooruit te branden was.
Met het afrangeren kwam hij trouwens ook traag op gang.
Ligt dus schijnbaar toch aan de loc.

Laatst bewerkt door molenaar12 op 01-12-2011 21:42
 

01-12-2011 22:03:24
broek53
broek53
Quote
Iceman (do 01 dec 2011 09:26:26 https://www.somda.nl/forum/6358/p367722/): Dan vind ik nog wel vreemd dat alleen de 6911 stam er last van heeft op het traject Ekz-Asd...!
Tevens al 3 keer op ongeveer hetzelfde punt, vlak na de Hemtunnel ri Ass, een snelremming gehad met de 6911 stam. Misschien de 6911 is wisselen voor andere DDM? Kijken hoe het dan gaat...
Quote
john563 (do 01 dec 2011 13:06:08 https://www.somda.nl/forum/6358/p367766/): klinkt als ATB van de 1700.

Ja, en klinkt tevens als het oppikken van een code door de ATB van de 1700. Was dat niet de reden dat de ATB-kraan van een achteroplopende 1700 in een ID-combi dichtegzet moest worden? C.q. is dat nog steeds zo?

Laatst bewerkt door broek53 op 01-12-2011 22:09
 

01-12-2011 22:05:09
Johan-41
Johan-41
is nog steeds zo  

01-12-2011 22:06:04
Johan-41
Johan-41
Quote
molenaar12 (do 01 dec 2011 21:38:30 https://www.somda.nl/forum/6358/p367869/): Met het afrangeren kwam hij trouwens ook traag op gang. Ligt dus schijnbaar toch aan de loc.


klinkt als halve tractie??
 

01-12-2011 22:08:30
Iceman
Iceman
Dat had de 1781 (zat eerder aan deze stam) volgens de machinist van de 14500 ri Asd een weekje terug. Daarom is de 1781 ook gewisseld voor de 1777, denk ik. Maar daar gaat het dus niet veel beter mee.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

01-12-2011 22:10:23
broek53
broek53
Quote
Johan-41 (do 01 dec 2011 22:05:09 https://www.somda.nl/forum/6358/p367879/): is nog steeds zo
Lijkt mij dan uitermate handig en verstandig om dat ook te doen op een 1700 met een DDM-stam. Wie waarschuwt de instructeurs?
 

01-12-2011 22:11:35
Johan-41
Johan-41
ach, zou zomaar kunnen. Vast iemand die het voor de gein kan opzoeken hier in de systemen

Een ding is zeker, het rijdt, en daar gaat het om lijkt mij.
 

01-12-2011 22:12:45
Johan-41
Johan-41
Quote
broek53 (do 01 dec 2011 22:10:23 https://www.somda.nl/forum/6358/p367882/):
Quote
Johan-41 (do 01 dec 2011 22:05:09 https://www.somda.nl/forum/6358/p367879/): is nog steeds zo
Lijkt mij dan uitermate handig en verstandig om dat ook te doen op een 1700 met een DDM-stam. Wie waarschuwt de instructeurs?


Ik bedoelde dus dat nog steeds de ATB bd gaat als de lok achterop rijdt
 

01-12-2011 22:17:19
broek53
broek53
Quote
b2py (do 01 dec 2011 19:49:28 https://www.somda.nl/forum/6358/p367837/):
Quote
Iceman (do 01 dec 2011 19:08:20 https://www.somda.nl/forum/6358/p367826/): Vandaag in de 14558 voor het eerst echt gemerkt dat ie aan het slippen was, meteen +8 op Hn en daardoor +20 op Bkg.
Ik heb m maar even bij vertrek uit Bkg op de film gezet, misschien dat iemand nog een andere oorzaak kan zien waarom ie niet echt lekker weg komt. Te Bkg viel het overigens nog mee qua slippen, rest van de reis was nog veel erger: http://www.youtube.com/watch?v=KP8DsfmIeqU
Hadden de DDM-1's hier ook last van toen ze nog met 1600/1800 (welke weet ik niet meer precies) reden? Ze hebben hier vaak gereden dus je zal het vaak meegemaakt hebben..
Een slak met een kinderwagen is er snel bij! Aan het geluid te horen lijkt het alsof hij probeert weg te komen met de helft van de rijtuigen op de handrem. Bij wijze van spreken, uiteraard. Gladheid is in dit verband echt onzin. In tioen jaar DDM-1 hier op de lijn heb ik met DDM-1 veel meegemaakt, maar beslist geen structurele vertragingen van de orde grootte zoals Iceman ze ijverig voor ons noteert vanqwege algehele en overal optredende gladheid. Het zou ook niet kunnen, want het zou betekenen dat door het hele land alle TD's voortdurend met vertrsging zouden rijden vanwege gladde sporen, en we weten dat dat niet zo is. Ergo: er is iets mis met de 1777 en de 1781, of er is iets mis met de combi 1700 + DDM
 

01-12-2011 22:19:19
2296
2296
Quote
Johan-41 (do 01 dec 2011 22:11:35 https://www.somda.nl/forum/6358/p367883/): ach, zou zomaar kunnen. Vast iemand die het voor de gein kan opzoeken hier in de systemen

Een ding is zeker, het rijdt, en daar gaat het om lijkt mij.

De 1777 heeft wel last van een motor probleem/chopper volgens het systeem

Laatst bewerkt door 2296 op 01-12-2011 22:19
 

01-12-2011 22:19:24
broek53
broek53
Quote
Johan-41 (do 01 dec 2011 22:11:35 https://www.somda.nl/forum/6358/p367883/): ach, zou zomaar kunnen. Vast iemand die het voor de gein kan opzoeken hier in de systemen

Een ding is zeker, het rijdt, en daar gaat het om lijkt mij.
Nope. Materieel dat structureel op zo'n stukje kans ziet vertragingen van kwartieren te maken, kun en mag je niet accepteren. Voor mij is het dan ook onbegrijpelijk dat niet een van de negen andere stammen of elf andere 1700-en ingezet wordt, al was het maar om vast te stellen dat andere stammen/locs dat ook hebben of juist niet.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-12-2011 22:19
 

01-12-2011 22:29:10
john563
john563
Hij lijkt inderdaad met vaste remmen te rijden, maar ik denk aan het geluid te horen dat hij niet opschakeld, het lijkt wel of de instellingen in de RVDD cassette niet goed staan, hoor de bekende afblaas ook niet.

Even terugkomen op achteroplopend met de ATB, de relais 9K1 en 9K2 zijn te slap, als je dan meer als 5 bakken ertussen hebt vallen ze en krijg je snelrem.

Laatst bewerkt door john563 op 01-12-2011 22:31
 

01-12-2011 22:30:42
daniel81
daniel81
Kortom, de kans bestaat dat de boel de vernieling in gereden wordt als men nog een tijdje zo doorrijdt?

Laatst bewerkt door daniel81 op 01-12-2011 22:30
 

01-12-2011 22:32:40
Iceman
Iceman
Quote
broek53 Voor mij is het dan ook onbegrijpelijk dat niet een van de negen andere stammen of elf andere 1700-en ingezet wordt, al was het maar om vast te stellen dat andere stammen/locs dat ook hebben of juist niet.


De 1769+6913 heeft 1 slagje Asd-Ekz-Asd gemaakt met de 14558/14525. Beide keurig volgens dienstregeling. Maar die stam staat inmiddels weer te niksen op de Zaanstraat. Waarom die stam niet gewoon is blijven rijden in de 14500 snap ik ook niet.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

01-12-2011 22:34:34
john563
john563
Ik ben een beetje bang dat het geheel uitgedacht is door mensen met weinig ervaring, en die willen wel eens niet naar oude rotten luisteren onder het mom jullie willen geen verandering.....
Persoonlijk had ik gewoon uit de drie werkplaatsen twee hoofdmonteurs op zo'n stam gezet met een engineerder, en dan uitzoeken.
 

01-12-2011 22:34:47
broek53
broek53
Ik heb jaren naast een collega gewerkt die aan de NSR-kant over het DDM waakte. Maar ja, bezuinigingen, niet waar? Gegarandeerd dat in zijn tijd inmiddels de ATB-kranen van de 1700-en achterop dichtgezet zouden worden en dat de 1777 niet morgen voor de vijfde keer de kans krijgt een trein te verzieken. Beetje jammer, heet dat tegenwoordig toch?  

01-12-2011 22:57:41
110573
110573
Aangezien dezelfde problemen zich voordeden met de 1781, de voorganger van de 1777, lijkt het mij toch raadzaam de 6911 eens aan een onderzoekje te onderwerpen. Overigens zou de stam toch ook ongeveer wekelijks gerouleerd moeten worden met soortgenoten? ongeacht het defect.

Laatst bewerkt door 110573 op 01-12-2011 22:59
 

01-12-2011 23:04:21
broek53
broek53
Geen kenner van de techniek zijnde, lijkt het mij niettemin sterk dat de stam er iets toe doet als de loc voorop loopt, maar ik laat mij graag corrigeren.

En inderdaad: met het zooitje dat deze stam + loc ervan maakt, is het sowieso verstandig 'm op voorhand maar ff niet in te zetten. Er staan er nog een paar, dacht ik

Laatst bewerkt door broek53 op 01-12-2011 23:05
 

01-12-2011 23:27:35
stefanvdw
stefanvdw
Nou, gelukkig zijn jullie er uit gekomen zeg...  

02-12-2011 03:22:33
Rolffiej19
Rolffiej19
De 1777 heeft idd een Tractie probleem volgens het systeem een Motorstroom verschil van 300amp %05%


MCN ASD
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-12-2011 08:50:04
broek53
broek53
Blijft de vraag waarom je (als organisatie) zo'n loc dan hardnekkig blijft inzetten, terwijl er tien of elf andere beschikbaar zijn en niks staan te doen.  

02-12-2011 09:22:30
mich
mich
Quote
Rolffiej19 (vr 02 dec 2011 03:22:33 https://www.somda.nl/forum/6358/p367916/): De 1777 heeft idd een Tractie probleem volgens het systeem een Motorstroom verschil van 300amp %05%


Oei, vlug uit dienst dan voordat de zaak helemaal kapot is...
 

02-12-2011 11:18:00
rolandrail
rolandrail
Quote
broek53 (vr 02 dec 2011 08:50:04 https://www.somda.nl/forum/6358/p367940/): Blijft de vraag waarom je (als organisatie) zo'n loc dan hardnekkig blijft inzetten, terwijl er tien of elf andere beschikbaar zijn en niks staan te doen.
Gebrek aan daadkracht bij zowel NSR Bijsturing als NedTrain?
Meerdere keren per jaar loop ik als mcn tegen defecten aan die echt maatregelen verdienen zoals herstel of buiten dienst nemen van een treinstel en als je dan zowel een dralende storingsmonteur treft én een bijstuurder materieel die je gewoon niet wil/kan begrijpen er dus niets gebeurd. Laatste keer dat me dat overkwam was met een defecte remkraan van een 1700(+DDar) die bij ombouwen vanuit de loc omgeremd kwam te staan en pas na een hoop geklier en bellen van diverse mensen kwam ik de juiste tegen en direct met me eens waren dat de trein de dienst uit moest wat ook gebeurde toen er weer mee terugkwam.
Dat is eén voorbeeld en zo zijn er veel meer. Wat mist is slagvaardigheid veroorzaakt door de angst voor de drempel om materieel acuut buiten dienst te nemen. Willens en wetens laten doorrijden van een trein met een of meer dienstbelemmerende defecten is heel normaal geworden met als gevolg dat als de grens van veiligheid of punctualiteit wordt overschreden diverse mensen bij de Bijsturing en NedTrain dat niet meer "zien".
 

02-12-2011 11:36:15
broek53
broek53
Volgens mij is het niet iets van de laatste jaren, maar maak ik het in diverse vormen al decennia lang mee. Het verschijnsel dan; het zal vast zo zijn dat het in aantal toeneemt bij het uitkleden van de storingsorganisatie.
Het verbaast mij in dat verband alleen extra dat de boel zelfs niet vervangen wordt als er negen complete reserve-eenheden klaar staan ....
Maar goed: we zijn inmiddels wel erg OT.
 

02-12-2011 11:54:18
stefanvdw
stefanvdw
Nounou wat een stemmingmakerij hier weer zeg en stevige conclusies, gebaseerd op een enkel voorval bij een voor de meeste van jullie externe organisatie. Vooral omdat hobbyisten dit gelijk aannemen voor de integrale waarheid, jammer  

02-12-2011 11:57:36
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: terug naar DDM-1.


Groet, Spiketrain
 

02-12-2011 12:34:22
broek53
broek53
Het is geen 'enkel voorval', het is structureel - dat is pas jammer.  

02-12-2011 16:39:19
sjoerd
sjoerd
Hoewel hier veel hobbyisten langskomen, lopen er hier ook vaklui rond. En al trekken die niet altijd aan de touwtjes, ze zijn wel deskundig en hebben vaak jarenlange ervaring tussen of meteen naast de rails.  

02-12-2011 18:35:16
Iceman
Iceman
Vandaag de 14558 met de 1769+6913, en dat ging qua optrekken allemaal goed:). Lijkt er dus op dat de 1777 en 1781 niet helemaal top waren;).


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

02-12-2011 20:07:34
Johan-41
Johan-41
volgens mij was dat al eens langsgekomen....  

02-12-2011 20:11:22
Iceman
Iceman
Niet dat de 1777 er (eindelijk) uit is gehaald;). Verder ook wel handig om te weten dat het dus niet aan de combinatie DDM-1+1700 ligt dat het niet zo lekker ging afgelopen dagen.

Laatst bewerkt door Iceman op 02-12-2011 20:21


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

02-12-2011 20:29:46
Johan-41
Johan-41
Het kon ook niet aan de combi liggen. De loc rijdt op het filmpje voorop, en trekt daarbij erg traag op. De Bvk achterop doet daarbij geheel niets met de tractie. Zoals ik reeds opmerkte was de kans goot dat de loc op halve tractie reed, wat eigenlijk bevestigd werd door de opmerking tractie cq chopperstoring.

Daarbij is er een rouleerschema voor alle stammen. Het is dus niet zo dat 2 of 3 stammen alleen maar deze diensten rijden.
 

02-12-2011 20:38:08
thom
thom
Twee lokken met een zelfde soort defect aan boord, is ook niet geheel ondenkbaar natuurlijk...  

02-12-2011 21:19:46
ns1700
ns1700
over dat filmpje... als je al met +20 rijd heeft het ook geen zin om die vertraging in te halen. ook is er een dwergsein die automatisch al v/max 40 zal doen activeren en dan naar Flora sprinten? het heeft geen zin om dan hard op te trekken.

Laatst bewerkt door ns1700 op 02-12-2011 21:20


groeten uit Spoorzone
 

02-12-2011 22:02:00
broek53
broek53
Er is wel enig verschil tussen "hard optrekken" en als een slak wegkruipen.
Bovendien ging het op alle stations zo.
 

15-12-2011 12:16:53
rob46
rob46
Sinds gisteren staat 1781 weer voor stam 6911 en is vanaf Aswpl weer inzetbaar. De meldingen over het slecht optrekken waren te wijten aan een defecte tractiemotor. Ook de 1777 was niet okselfris, er was iets mis met de elektronische regeling waarbij het leek of de loc bij tractie direct elektrisch ging remmen. Maar als er geen tractie werd gevraagd bleef de loc doorrijden. Aldus NT.

Laatst bewerkt door rob46 op 15-12-2011 12:17


57 jaar OV-fotografie.
 

15-12-2011 14:23:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Klinkt het zo simpel als het is of toch anders?
Want als ik het zo lees lijkt het alsof een tractiemotor verkeerd om aangesloten is geweest...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-12-2011 15:39:38
maigoda
maigoda
Dan zou de loc helemaal niet vooruit, danwel achteruit gaan. Aan de beschrijving te zien lijkt het in de sturing te zitten van wanneer wat ingeschakeld moet worden. Bij tractie geven ED-remmen is wat lastig, maar een loc die zonder tractie geven toch gaat rijden zou ik aanmelden als een veiligheidsstoring.
Groetjes,
Emiel
 

15-12-2011 21:54:22
thom
thom
Quote
dlm4yjp (do 15 dec 2011 14:23:18 https://www.somda.nl/forum/6358/p369774/): Klinkt het zo simpel als het is of toch anders?
Want als ik het zo lees lijkt het alsof een tractiemotor verkeerd om aangesloten is geweest...

Als je dat al voor mekaar krijgt, dan rijdt het ene draaistel de andere kant op dan de andere en ga je geen kant op...
En daarnaast, dat krijg je niet zomaar voor mekaar hoor...
 

16-12-2011 00:37:47
Johan-41
Johan-41
Quote
dlm4yjp (do 15 dec 2011 14:23:18 https://www.somda.nl/forum/6358/p369774/): Klinkt het zo simpel als het is of toch anders?
Want als ik het zo lees lijkt het alsof een tractiemotor verkeerd om aangesloten is geweest...


mja, ED-rem en tractiekabels waren verkeerdom aangesloten %08%
 

16-12-2011 02:08:25
maigoda
maigoda
Mmm... daar zijn geen aparte kabels voor. De keuze tussen ED of tractie wordt, samen met de rijrichting, gemaakt in de aansturing naar de chopper-electronica. Dat is stuurstroom. En laat daar nou al het ombouwwerk in hebben plaatsgevonden om met een DDM-Bvk overweg te kunnen. Dat scheelt in elk geval in het zoeken naar een oorzaak: alles in de hoogspanning, dus vanaf de chopper-electronica t/m de motoren, is niet gewijzigd. Dus daar hoef je ook niet te zoeken.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 16-12-2011 02:37
 

16-12-2011 08:30:57
kevinevers
kevinevers
De 1777 krijgt een nieuwe motor en had een motostroom verschil van 300 amere.  

16-12-2011 11:43:37
maigoda
maigoda
Dat zal niet veroorzaakt zijn door de ombouw, maar aan de motor zelf liggen.
Groetjes,
Emiel
 

16-12-2011 12:48:38
Johan-41
Johan-41
Quote
maigoda (vr 16 dec 2011 02:08:25 https://www.somda.nl/forum/6358/p369867/): Mmm... daar zijn geen aparte kabels voor.


joh... je meent het... waarom denk je dat er een %08% achter stond? %08%
 

16-12-2011 13:18:36
maigoda
maigoda
Daarom begon ik ook met "Mmm...".
Groetjes,
Emiel
 


19-12-2011 21:13:01
broek53
broek53
In tegenstelling tot eerder voorspellingen is pad vandaag de laatste DDM-1 stam in dienst gesteld, althans: dienstvaardig opgeleverd: stam 6904 met loc 1775.
Vandaag is de defecte stam 6901 met de eveneens defecte 1773 van de Zstr naar de Wgm gebracht ter reparatie.
 

19-12-2011 23:13:07
2296
2296
Deze stam stond rond 16:15 in de SB-loods.  

20-12-2011 13:52:07
rob46
rob46
Stam 6901+NSR 1773 is in de Wgm hersteld en wordt vanmiddag naar Aswpl overgebracht. De stam is dus weer inzetbaar.


57 jaar OV-fotografie.
 

21-12-2011 11:53:34
rob46
rob46
Iemand een idee wat de status van stam 6906 is, ik kan 'm nergens vinden.


57 jaar OV-fotografie.
 

21-12-2011 11:54:45
Iceman
Iceman
Ding reed vanmorgen 14527, en gister al 14560.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

21-12-2011 11:58:01
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
kevinevers (vr 16 dec 2011 08:30:57 https://www.somda.nl/forum/6358/p369883/): De 1777 krijgt een nieuwe motor en had een motostroom verschil van 300 amere.


Echt ?

Quote
Rolffiej19 (vr 02 dec 2011 03:22:33 https://www.somda.nl/forum/6358/p367916/): De 1777 heeft idd een Tractie probleem volgens het systeem een Motorstroom verschil van 300amp %05%



MCN ASD
 

21-12-2011 14:32:00
rob46
rob46
Quote
Iceman (wo 21 dec 2011 11:54:45 https://www.somda.nl/forum/6358/p370629/): Ding reed vanmorgen 14527, en gister al 14560.
Thanks, met welke loc rijdt deze combi ?


57 jaar OV-fotografie.
 

21-12-2011 14:32:56
sik214
sik214
1778 volgens de spots.  

21-12-2011 14:41:41
Iceman
Iceman
Jeb, volledige samenstelling: 1778+6831+6622+6825+6626+6812+6906.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

21-12-2011 14:44:13
rob46
rob46
Yep allemaal bedankt voor de snelle reacties.


57 jaar OV-fotografie.
 

21-12-2011 14:50:55
kevinevers
kevinevers
Rolffiej19: Ben blij dat ik bevestig dat het systeem klopt (overheen gelezen)

Laatst bewerkt door kevinevers op 21-12-2011 14:51
 

21-12-2011 18:07:25
Rolffiej19
Rolffiej19
%08%


MCN ASD
 

28-12-2011 19:01:59
Iceman
Iceman
Vandaag ook weer in reizigersdienst (14560): 1780+6835+6613+6801+6623+6828+6912. Ik raad reizigers aan om niet in de 6828 te gaan zitten aangezien de kachel in die bak ka-pot is:p. Gevoelstemperatuur ongeveer -23;).

Laatst bewerkt door Iceman op 28-12-2011 19:04


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

28-12-2011 20:11:32
bjornl
bjornl
Dat mag voor jou toch geen probleem zijn  

29-12-2011 20:13:19
110573
110573
Quote
OBASD (di 18 okt 2011 22:02:52 https://www.somda.nl/forum/6358/p360713/):
Quote
110573 (di 18 okt 2011 19:33:59 https://www.somda.nl/forum/6358/p360682/): Dank

Ik zat trouwens de materieelsamenstellingen nog eens te bekijken en ik zag naast het verhaal 6903/6912 nog twee wijzingen:
- In de nieuw gevormde stam 6912 is de Bvk 112 achter de 435 gezet, het rijtuig wat voorheen als eindrijtuig reed


- De cabines van de 6912 en 6903 stonden contra, vandaar.

Om het leuk te maken had natuurlijk de 6912 gedriehoekt kunnen worden, maar gezien dit niet echt centen in het laatje brengt en overspannen machinisten en rangeerders niet wenselijk zijn laten we het hier maar bij. Het was al een hele toer om de 6912 te voorschijn te toveren, die stond namelijk opgesloten.

Mr. Zaanstraat


Nadat ik daarstraks in de 6912 heb gezeten zag ik dat dat de 112 zich toch aan de kant van de 428 bevind en niet aan die van de 435, zoals eerder geconcludeerd.

Laatst bewerkt door 110573 op 29-12-2011 20:14
 

30-12-2011 01:20:14
110573
110573
Aan de 6912 vielen mij vandaag nog twee dingen op:

De 401, een ex IC-rijtuig, bezat nog een grappig detail uit vervlogen tijden. In het alkoofje op de onderverdieping van rijtuigzijde 1, de plek waar vroeger de batterij een plaatsje vond, missen twee klapstoeltjes. Gezien de geïmproviseerd overkomende afwerking vermoed ik dat ze gewoon vergeten zijn na de terugbouw tot gewoon rijtuig in Tilburg...

Verder was de 435 aan rijtuigzijde 1 op de vloer onder de bankjes bij de kopwand duidelijk hersteld van waterschade dmv een overdaad aan traanplaat. Overigens lekte het rijtuig alsnog flink bij de vloer naast een van de deuren, pal naast de herstelling.

Laatst bewerkt door 110573 op 30-12-2011 01:24
 

04-01-2012 13:51:06
Iceman
Iceman
Vanmorgen in 14527 de 6907+1776, die stam is dus ook weer in reizigersdienst.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

10-01-2012 00:10:40
110573
110573
Uit het OD-topic van vandaag (gister):
Quote
Bert13 (ma 09 jan 2012 19:08:23 https://www.somda.nl/forum/11406/p372950/)
- Nog steeds een instructierit tbv DDM(!); om 16.08 vertrok de 6915[Panda]+1779 ri.Zvt.

Gaat het hier nou nog steeds om instructieritten tbv de 14500 of is men inmiddels wijzer geworden en zijn er ook andere serie's toegevoegd?
 

10-01-2012 01:10:50
broek53
broek53
Neen, feitelijk niet - al gaat de opleiding niet over treinseries, maar over standplaatsen. Het blijft bij de standplaatsen Asd, Hn en Ekz, dus erg ver buiten het gebied van de 14500 zal het DDM-1 niet komen.  

10-01-2012 15:43:16
MCNAlkmaar
Tja en dan wordt je als reserve eens naar Ekz gestuurd en dan staat er DDM voor je neus. Tja, dat mogen we niet rijden in Amr. Gebeurt nu al.

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op 10-01-2012 15:43


De groeten uit Schagen
 

10-01-2012 15:46:27
Bert13
Bert13
Dat werd inderdaad al van het begin af aan al gezegd, al was het maar om defect materieel weg te halen, of tbv een omleiding. Maar ja, het zit er blijkbaar niet in. Hopen dat er geen treinen daardoor uit moeten vallen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

14-02-2012 19:57:38
Bert13
Bert13
Hoewel loc 1770 eerst nogal werkloos leek, hij is eigenlijk nooit met een DDM-1-stam gezien, stond hij vanmiddag toch met stam 6912 op de Wgm, aan de Assp-kant, misschien een kandidaat voor de 14500 morgen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-02-2012 01:15:33
110573
110573
Uit het OD topic van gisteren:
Quote
Harold27 (ma 20 feb 2012 18:43:13 https://www.somda.nl/forum/11571/p379410/): Ik zat in de 4557 gereden door loc 1775 met stam DDM-1.
We sukkelden nogal tot na Diemen, daarna volle snelheid. Op de brug over het AmsterdamRijnKanaal een enorme klap, geratel van metaal op metaal, en in mijn rijtuig, bijna achterop vlakbij de duwende loc, was een ruit geheel verbrijzeld tot grote schrik van ons allemaal.
We stopten in Ndb voor een technische inspectie van de trein zo werd omgeroepen.
De conducteur vertelde dat in een rijtuig meer vooraan twee gaten in de vloer waren geslagen.
De trein zou waarschijnlijk niet verder mogen rijden.
Ik kon dat verder niet afwachten en ben met een sprinter naar Hvs doorgereisd, en daar over op de 4559 (8703 dus geen DDM-1).
De 4557 heb ik verder niet meer gezien, ook niet in Amf na wachten.
Beetje angstige DDM-1 ervaring, vooral als zo iets op hoge snelheid op een brug gebeurt.

Ben eigenlijk wel razend benieuwd wat er feitelijk is voorgevallen.
Als een forumlid dit weet hoor ik het graag.


Zo te zien ging het om stam 6911 en als ik het zo lees vond het voorval dus aan de voorkant plaats. Kan iemand mij vertellen om welk rijtuig het ging en wat de plannen zijn, want ik lees net dat het geheel wel naar Haarlem is gesleept... Als het een tussenrijtuig betrefd zijn er misschien nog wat wisselingen mogelijk met Dijksgracht exemplaren?
 

21-02-2012 08:50:47
broek53
broek53
Ik hoop niet dat je denkt dat men een paar uur na het ongeval en zonder de schade bekeken te hebben, al een exact idee heeft hoe hiermee omgegaan wordt.  

21-02-2012 08:57:53
110573
110573
Nu je het zo zegt, nee. Is wel bekend welke rijtuigen van stam 6911(?) zijn getroffen en hoe, of ben ik daar ook te vroeg mee?  

21-02-2012 09:04:03
Harold27
Harold27
Het ging sowieso om stam 6911 (ik zat er dus in), maar in de hectiek op Ndb hadden de conducteurs echt geen tijd om mij te wijzen welk rijtuig voorin de trein getroffen was.  

21-02-2012 09:13:36
110573
110573
Oké, bedankt in ieder geval. Moet een hele angstige ervarinng zijn geweest lijkt me zo...  

21-02-2012 12:25:04
thom
thom
Quote
Harold27 (ma 20 feb 2012 18:43:13 https://www.somda.nl/forum/11571/p379410/):
Beetje angstige DDM-1 ervaring, vooral als zo iets op hoge snelheid op een brug gebeurt.

Het hoeft natuurlijk niet aan DDM-1 ansich te liggen, het kan ook iets met de infra te maken hebben gehad, of een geintje van wat vandalen op het spoor...

Maar zondermeer geen fijne ervaring, dat geloof ik graag...

Laatst bewerkt door thom op 21-02-2012 12:25
 

21-02-2012 12:39:20
Bert13
Bert13
Het antwoord viel overigens ook weer in het OD te lezen (en had dus niks met DDM van doen)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-02-2012 12:39:48
SGMm2137
SGMm2137
Het interieur van de DDM-1 Panda stuurstand heeft groene bankenhttp://www.youtube.com/watch?v=-ProfA4zVOc

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 21-02-2012 12:40


(hsl)-mcn Ehv
 

21-02-2012 12:40:51
Bert13
Bert13
Haha, dat is gelukkig naar mijn weten altijd zo geweest, het is wel de enige DDM-1 kopbak met die banken.
Edit: zie onderaan deze pagina de RailWiki! http://www.railwiki.nl/index.php/Rijtuigen_DDM-1_(DubbelDeksMaterieel)#Wijzigingen en dan stam 115.

Laatst bewerkt door Bert13 op 21-02-2012 12:42


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-02-2012 12:51:45
sik214
sik214
Dat is pas na herstel van brandschade (in Alkmaar?) geweest! Daar sloeg de brand in stel 870 over naar Bvk 115 destijds.  

21-02-2012 13:19:29
R-ekz
R-ekz
Was dat niet het rijtuig dat iemand in brand had gestoken in Ekz?

Zie : http://www.brandweerenkhuizen.nl/cms/archief/brand-richt-behoorlijke-schade-aan-in-trein

Laatst bewerkt door R-ekz op 21-02-2012 13:20
 

21-02-2012 13:20:24
Iceman
Iceman
Nee dat was de 6914.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

21-02-2012 14:15:50
broek53
broek53
En eerder de 472. Ze zijn nogal van de vreugdevuren in Ekz.  

24-02-2012 09:21:22
daniel81
daniel81
Wat is de reden dat er gisteravond en vanochtend geen DDM1 ingezet is? Lijkt namelijk een heel bewuste keuze te zijn. Misschien een reactie op het brandje te Ass een paar dagen geleden?  

24-02-2012 11:00:04
broek53
broek53
Jawel, en daarmee staat het eigenlijk los van het DDM-1, want dat ging om een brandje in de loc. Ook de overige problemen met stammen zitten op één na allemaal in de locs. Er is kennelijk wat over-gereageerd, want de stammen die zomaar uit de dienst zijn gehaald gisteren en eergisteren, komen ook 'zomaar' weer in dienst...  

24-02-2012 11:03:00
daniel81
daniel81
In dat geval wel merkwaardig dat dan alleen DDM-1 aan de kant werd gezet en niet alle TD-stammen.  

24-02-2012 11:08:39
sik214
sik214
Nee, waarom? De DDM1-locs hebben speciale aanpassingen gehad.  

24-02-2012 11:11:29
broek53
broek53
Ja, wellicht vreesde men dat het daar (ten dele) aan ligt. Er waren en zijn volgens mij de meeste problemen met locs die op halve tractie rijden en varianten daarop. Niettemin schijnt de reactie om alles ongezien aan de kant te zetten, meer een misverstand geweest te zijn dan werkelijk de bedoeling.  

25-02-2012 08:01:10
joahn93
joahn93
schijnt een miscommunicatie binnen NS geweest te zijn


FR1908
 

26-02-2012 14:27:17
iraj-smile
iraj-smile
hoi, ik heb een vraag ik zag de 6908 op hlm staan maar hoe lang staat die daar nog, weet iemand dat???  

26-02-2012 16:34:15
SGMm2137
SGMm2137
Dat ligt eraan hoe snel de trein wordt binnengenomen in de werkplaats.  

26-02-2012 19:38:12
daniel81
daniel81
En gezien de enorme voorraad DDM-1 t.o.v. de benodigde hoeveelheid voor de exploitatie zal-ie geen hoge prioriteit hebben.  

26-02-2012 19:49:07
AgentX
AgentX
Het viel mij vandaag op dat er een Bvk van de Dgr is verdwenen. De gaat om de bak die, andersom tegen de schadestam, direct naast het hek stond. Zal die weer in dienst komen?  

26-02-2012 20:06:30
110573
110573
Je bedoelt de 103 (6903) "Bizon", welke 7 Maart vorig jaar een klein brandje in de batterij had te Zaanstraat. Daardoor werd dit rijtuig bij de herindiensstelling van dit jaar vervangen door de 112 (6912) "Cheetah" en naar de Dgr werd versleept.
Het lijkt mij heel waarschijnlijk dat deze Bvk de 111 (6911) "Tijger gaat vervangen, welke vorige week maandag een paar flinke gaten in de bodem opliep bij een botsing met een lasplaat tussen Dmn en Wp.
Waarschijnlijk worden de in de 103 ontbrekende/beschadigde componenten uit de 111 geplukt en zal deze de plaats van de 103 aannemen op de Dgr.

Laatst bewerkt door 110573 op 26-02-2012 20:13
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DDM-1 - Rijtuigen DDM-1 (DubbelDeksMaterieel)
RailWiki.nl