Passagieren personeelsdiensten en reisrechten
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
08-01-2015 21:00:05
nougo
nougo
Dank voor het overzicht. Mag ik hierover eens een "domme" ? vraag stellen want ik kan de overzichten wel lezen maar weet niet wat er wel en niet verlangt wordt van de werknemers indien zij passagieren. Over de machinistendiensten van Venlo:

Dienst 107 op maandag. Daar dient de MCN na aankomst in Sittard om 18:39 te passagieren met de 3570 naar Eindhoven (A 19:46) om van daaruit te passagieren met de 1969 (V 20:02) naar Venlo (A 20:41).

Mag deze beste man / vrouw ook gewoon de 870 (v 19:44) in Sittard pakken, in Roermond overstappen op Veolia en om 19:30 aankomen in Venlo ?

Ofwel: Is dat passagieren tevens een soort van Reservedienst machinist en moet hij in principe de treinen waarin hij passagiert ook kunnen rijden als backup of is het passagieren puur bedoeld de werknemer daar te krijgen waar hij zijn dienst moet voorzetten / starten / beëindigen ?

Nieuwsgierige groet,

Noud

Laatst bewerkt door moderator op 09-01-2015 12:44
 

08-01-2015 21:41:52
thom
thom
Quote
nougo (do 08 jan 2015 21:00:05 https://www.somda.nl/forum/15859/p522117/): Dank voor het overzicht. Mag ik hierover eens een "domme" ? vraag stellen want ik kan de overzichten wel lezen maar weet niet wat er wel en niet verlangt wordt van de werknemers indien zij passagieren. Over de machinistendiensten van Venlo:

Dienst 107 op maandag. Daar dient de MCN na aankomst in Sittard om 18:39 te passagieren met de 3570 naar Eindhoven (A 19:46) om van daaruit te passagieren met de 1969 (V 20:02) naar Venlo (A 20:41).

Mag deze beste man / vrouw ook gewoon de 870 (v 19:44) in Sittard pakken, in Roermond overstappen op Veolia en om 19:30 aankomen in Venlo ?

Ofwel: Is dat passagieren tevens een soort van Reservedienst machinist en moet hij in principe de treinen waarin hij passagiert ook kunnen rijden als backup of is het passagieren puur bedoeld de werknemer daar te krijgen waar hij zijn dienst moet voorzetten / starten / beëindigen ?

Nieuwsgierige groet,

Noud

Het is niet zo dat men voor treinen personeels technisch een reserve inplant, ik denk eerder dat men geen personeel laat passagieren met treinen van derden.
 

08-01-2015 22:10:02
ZJ37
ZJ37
Al zal het in de praktijk wel anders gaan, want ook het rijdend personeel heeft gewoon vrij vervoer voor de andere treinvervoerders.  

08-01-2015 23:13:17
MasterE
MasterE
Ooh, sinds wanneer is dat dan?


Mcn Asd
 


08-01-2015 23:23:14
ZJ37
ZJ37
Ehm, al zo lang dat het vrijvervoer bestaat? Of doe ik al jaren iets verkeerd? %08%  

09-01-2015 00:28:11
MasterE
MasterE
Je doet al jaren iets verkeerd, bij andere vervoerders dien je gewoon in en uit te checken. Of ik heb het niet begrepen!

Laatst bewerkt door MasterE op 09-01-2015 00:29


Mcn Asd
 

09-01-2015 00:48:07
ZJ37
ZJ37
Ja klopt, maar er wordt geen cent afgeschreven.

Anyway, terug maar naar het wijzigingsblad?
 

09-01-2015 08:45:36
Bert13
Bert13
Goed plan, met de conclusie dat ZJ37 wel gelijk had  

09-01-2015 09:28:38
nougo
nougo
Dank voor de antwoorden. Los van voornoemd voorbeeld waarin de dienst dus met passagieren via Veolia minimaal 40 minuten kan worden bekort (en in de praktijk voor de machinist mogelijk zelfs 70 minuten) blijf ik blijf het vreemd vinden dat er zoveel gepassagierd wordt door de machinisten van (in ieder geval) Venlo. Dienst 7: Passagieren van Venlo naar Dordrecht. Dienst 108 passagieren van Venlo naar Dordrecht en terug passagieren vanaf 's Hertogenbosch naar Venlo. Van de 8:42 werktijd wordt er 3 uur en drie kwartier gepassagierd. Dat moet kwa bedrijfsvoering toch wat optimaler kunnen dunkt me.

Grtz
 

09-01-2015 10:08:59
MCNAlkmaar
Is wel met meerdere diensten het geval. Is gewoon een manier om je weer op je eigen standplaats te krijgen maar ja: soms kan het inderdaad wel wat effectiever allemaal.

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op 09-01-2015 10:09


De groeten uit Schagen
 

09-01-2015 10:12:19
dvdhoven
dvdhoven
Toch nog even OT blijven. Evt maar laten afsplitsen.

Vrijvervoer bij de andere vervoerders is er altijd geweest. Dat is door NS van meet af aan onderhandeld. Moeilijkste punt daarbij was Randstadrail.
Cruciale verandering is 01-01-2014. Vanaf dat moment heeft het NS personeel een businesscard en moet verplicht in- en uitchecken. Voor het personeel is niet zichtbaar wat er achter de schermen gebeurt. Voor mij ook niet. Maar het is zichtbaar welk personeelslid wanneer en waar met een vervoerder gereisd heeft. NS weet welk personeelslid welke businesscard heeft en kan zo reizen aan personen koppelen. NS krijgt van Translink de businesscardnummers met de erbij behorende in- en uitchecks.
Een andere vervoerder krijgt die deze gegevens ook van Translink.
En die vervoerder zal NS de rekening presenteren voor die businesscardnummers waarmee bij de andere vervoerder is gereisd. De andere vervoerder kan niet zien wie de houder is van de businesscard, zij zien alleen het nummer.
Het is aan NS om die reizen uit te splitsen en door te berekenen aan de businesscardhouders, waarbij NS zelf ook een houder is.
De reizen van het personeel zullen dus wel op een interne post terecht komen. Die voor gepensioneerden gaan naar het SPF.


Dick van den Hoven
 

09-01-2015 10:49:08
ZJ37
ZJ37
Quote
MCNAlkmaar (vr 09 jan 2015 10:08:59 https://www.somda.nl/forum/15859/p522169/): Is wel met meerdere diensten het geval. Is gewoon een manier om je weer op je eigen standplaats te krijgen maar ja: soms kan het inderdaad wel wat effectiever allemaal.
Kan ook andere redenen hebben, zoals een scheve bezetting tussen de standplaatsen in relatie tot de hoeveelheid werk. Volgens mij zijn er te Vs ook diensten die beginnen met een P naar Rsd en na afloop ook vanuit Rsd terug met een P naar Vs gaan. Normaal gesproken een dienst voor Rsd, maar blijkbaar door de (actuele) personeelsbezetting een dienst die aan Vs is toebedeeld. Niet efficient op het oog, maar standplaatswijzigingen kunnen ook geld kosten.
 

09-01-2015 11:26:34
MCNAlkmaar
Klopt helemaal, hebben wij ook, P heen en P terug bv naar Hn of Asd. Maar goed, die treinen moeten ook gereden worden. Maar ehhh deze hele discussie lijkt me behoorlijk OT hier.


De groeten uit Schagen
 

09-01-2015 11:54:50
ZJ37
ZJ37
Personeelsplanning maakt natuurlijk ook onderdeel uit van een wijzigingsblad, net als wijzigingen in de dienstregeling en materieelinzet dat hier veel meer wordt besproken.  

09-01-2015 12:00:22
john2
john2
Quote
dvdhoven (vr 09 jan 2015 10:12:19 https://www.somda.nl/forum/15859/p522171/): Toch nog even OT blijven. Evt maar laten afsplitsen.

Vrijvervoer bij de andere vervoerders is er altijd geweest. Dat is door NS van meet af aan onderhandeld. Moeilijkste punt daarbij was Randstadrail.
Cruciale verandering is 01-01-2014. Vanaf dat moment heeft het NS personeel een businesscard en moet verplicht in- en uitchecken. Voor het personeel is niet zichtbaar wat er achter de schermen gebeurt. Voor mij ook niet. Maar het is zichtbaar welk personeelslid wanneer en waar met een vervoerder gereisd heeft. NS weet welk personeelslid welke businesscard heeft en kan zo reizen aan personen koppelen. NS krijgt van Translink de businesscardnummers met de erbij behorende in- en uitchecks.
Een andere vervoerder krijgt die deze gegevens ook van Translink.
En die vervoerder zal NS de rekening presenteren voor die businesscardnummers waarmee bij de andere vervoerder is gereisd. De andere vervoerder kan niet zien wie de houder is van de businesscard, zij zien alleen het nummer.
Het is aan NS om die reizen uit te splitsen en door te berekenen aan de businesscardhouders, waarbij NS zelf ook een houder is.
De reizen van het personeel zullen dus wel op een interne post terecht komen. Die voor gepensioneerden gaan naar het SPF.

Er is tot nu toe alleen gesproken over NS personeel dat bij regionale vervoerders passagiert, in het voorbeeld Veolia. Is het omgekeerd hetzelfde verhaal, passagieren van regionale vervoerders personeel bij NS, zoals in dit topic omschreven?
 

09-01-2015 12:21:10
Bert13
Bert13
Wanneer zou dat nodig zijn dan...? NSR personeel passagiert tegenwoordig wel weer (na bijsturen) met ICd.  

09-01-2015 13:05:11
waalkade
waalkade
De mcn'n voor de LM ritten van Breng tussen Br en Ahb, indien ze geen retour rit hebben, moeten ze zelfs omchecken in Nm.  

09-01-2015 14:39:03
hcvandew
hcvandew
Rijdend personeel heeft gewoon Trein Vrij. Dat is een afgekocht product en er joeft dus ook helemaal niets verrekend tenworden met andere spoorvervoerders. Er is gewoon sprake van een vast bedrag.

De reden dat passagieren via Veolia niet gebeurt is heel simpel; waarom zou je je eigen personeel in diensttijd met een ander mee laten reizen? De inzetbaarheid van die persoon is dan terug naar nul.

En inchecken tijdens diensttijd is niet nkdig. Je bent namelijk aan het werk en personeel zonder vrij vervoer kocht voorheen toch ook geen kaartje? Je dienstkaartje is je vervoerbewijs.
 

09-01-2015 15:51:34
edje
edje
Dienstkaartje is werkinstructie en als die voorschrijft dat je met bepaalde treinen moet nemen om te passagieren, dan moet dat. Heel simpel toch, anders had er wel gestaan P van Vl naar Nm zonder treinnummers.

De reden dat er veel gepassagierd wordt is dat er soms ook structureel diensten van ander standplaatsen in voorkomen en ach, zie het ook als een soort van reserve.
 

09-01-2015 16:51:04
ZJ37
ZJ37
En om de diensten aan alle 100 regeltjes te kunnen voldoen.  

09-01-2015 19:04:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Bert13 (vr 09 jan 2015 12:21:10 https://www.somda.nl/forum/15955/p522181/): Wanneer zou dat nodig zijn dan...?
Bijvoorbeeld voor Arriva-machinisten die een trein voor onderhoud van Ddr naar Ldd brengen, die blijven daar vast niet wachten tot NedTrain klaar is.
Mogelijk speelt het ook nog voor de wasritten naar Rtd, tenzij ze daar ook zelf hun trein door de wasstraat rijden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-01-2015 20:06:06
edje
edje
Vaak is het zo geregeld dat een machinist die een trein voor onderhoud brengt, ook weer een stel mee terug krijgt, wat net onderhoud heeft gehad.
En anders is er altijd nog een taxi.
 

09-01-2015 20:10:41
AgentX
AgentX
Of passagieren met een leegmatritje.  

09-01-2015 20:31:58
rolandrail
rolandrail
Quote
daniel_ddr (vr 09 jan 2015 19:04:30 https://www.somda.nl/forum/15955/p522219/):
Mogelijk speelt het ook nog voor de wasritten naar Rtd, tenzij ze daar ook zelf hun trein door de wasstraat rijden.
De wasstraat is nog van het type dat de borstels langs de trein gaan i.p.v. andersom. Dus trein erin rijden, op de knop drukken, wasstraat doet z'n werk en daarna een keer de trein eruit rijden.
 

13-01-2015 22:26:18
DutchFL
DutchFL
Quote
nougo (do 08 jan 2015 21:00:05 https://www.somda.nl/forum/15955/p522117/):
Dienst 107 op maandag. Daar dient de MCN na aankomst in Sittard om 18:39 te passagieren met de 3570 naar Eindhoven (A 19:46) om van daaruit te passagieren met de 1969 (V 20:02) naar Venlo (A 20:41).

Mag deze beste man / vrouw ook gewoon de 870 (v 19:44) in Sittard pakken, in Roermond overstappen op Veolia en om 19:30 aankomen in Venlo ?


In overleg zal de beste man (Venlo heeft geen vrouwelijke MCN) in dat geval via de maaslijn, dus met veolia naar Venlo gaan.
 

13-01-2015 23:33:26
geert
geert
Quote
dvdhoven (vr 09 jan 2015 10:12:19 https://www.somda.nl/forum/15955/p522171/): Toch nog even OT blijven. Evt maar laten afsplitsen.

Vrijvervoer bij de andere vervoerders is er altijd geweest. Dat is door NS van meet af aan onderhandeld. Moeilijkste punt daarbij was Randstadrail.
Cruciale verandering is 01-01-2014. Vanaf dat moment heeft het NS personeel een businesscard en moet verplicht in- en uitchecken. Voor het personeel is niet zichtbaar wat er achter de schermen gebeurt. Voor mij ook niet. Maar het is zichtbaar welk personeelslid wanneer en waar met een vervoerder gereisd heeft. NS weet welk personeelslid welke businesscard heeft en kan zo reizen aan personen koppelen. NS krijgt van Translink de businesscardnummers met de erbij behorende in- en uitchecks.
Een andere vervoerder krijgt die deze gegevens ook van Translink.
En die vervoerder zal NS de rekening presenteren voor die businesscardnummers waarmee bij de andere vervoerder is gereisd. De andere vervoerder kan niet zien wie de houder is van de businesscard, zij zien alleen het nummer.
Het is aan NS om die reizen uit te splitsen en door te berekenen aan de businesscardhouders, waarbij NS zelf ook een houder is.
De reizen van het personeel zullen dus wel op een interne post terecht komen. Die voor gepensioneerden gaan naar het SPF.
En wat is hier anders dan bij andere NSBC's van andere klanten?
 

14-01-2015 01:37:49
maigoda
maigoda
Ik denk met name de reisproducten en de manier waarop er mee omgegaan wordt "in het systeem". NSers met een Bussinesscard hebben in elk geval drie reisproducten:
de 'NS Treinvrij abonnement' en 'ICD toeslagvrij' (2deklas danwel 1steklas, afhankelijk van de keuze van de medewerker) en nog een reisproduct ten behoeve van het reizen op rekening in bus/tram/metro. Ik weet niet of de eerste twee reisproducten ook verkrijgbaar zijn voor klanten van NS.
Groetjes,
Emiel
 

14-01-2015 07:13:49
geert
geert
Ja hoor, ff gekeken en ze staan er bij mij alle drie op  

14-01-2015 07:26:44
dvdhoven
dvdhoven
Quote
geert (di 13 jan 2015 23:33:26 https://www.somda.nl/forum/15955/p522542/):En wat is hier anders dan bij andere NSBC's van andere klanten?
Ik bedoelde niet te zeggen dat er verschil is met andere businesscards. Dat is er - voor zover ik weet - niet.
De essentie van mijn betoog was, dat voor 1-1-2014 het reisgedrag van NS'er onzichtbaar was en nu zichtbaar wordt, mits ze zich houden aan het in- en uitchecken.


Dick van den Hoven
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-01-2015 07:49:32
geert
geert
Dat klopt maar ik betoog dat de NSer daarin niet uniek is maar dat dit voor alle reizigers geldt die met een NSBC reizen. Dus wat maakt de NSer anders dan andere werknemers? En in/uitchecken is verplicht tegenwoordig

Laatst bewerkt door geert op 14-01-2015 07:53
 

14-01-2015 09:30:51
dvdhoven
dvdhoven
Er is geen verschil. Ik zeg ook niet dat er verschil is.
Er is overigens wel een klein verschil. Op de kaart staat dat het een NS'er in actieve dienst betreft of een gepensioneerde (Post-actief). Of er voor de gezinsleden van een NS'er een aparte vermelding is, weet ik niet.
Maar het is dus zichtbaar dat het een Businesscard voor NS betreft.
Alleen met de oude kaart, kon NS niet zien waar en wanneer het personeel reist. Nu kan NS dat wel zien en dat is een groot verschil tov de periode voor 1-1-2014.
In- en uitchecken kan wel verplicht zijn, maar zoals in een reactie al werd aangegeven geldt dat kennelijk niet voor dienstreizen van het rijdend personeel. Ik heb overigens rijdend personeel in uniform wel zien in- en uitchecken.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 14-01-2015 09:36


Dick van den Hoven
 

14-01-2015 09:53:13
maigoda
maigoda
Dat laatste kan opzich ook wel. Woon/werk-verkeer is privé en dan moet je je dus in- en uitchecken. Ingeacht of je in uniform bent of niet.

Verder is het verschil tussen NSer en gezinslid op de Businesscard wel te zien bij controle: de NSer heeft een Treinvrij-abo en het gezinslid heeft een dalvrij-abo. Fysiek is dat verschil niet te zien. Op de Businesscard staat links bij iedereen de foto, eronder de naam, daaronder NS, daaronder tenslotte het pasnummer (16 cijfers) en tenslotte rechtsonder de geboortedatum.

Dan kom je nog bij "wat is een dienstreis?". In elk geval passagieren, maar bijvoorbeeld ook de heen- en terugreis als je naar de LHM in Amersfoort, naar de medische keuring of de psychologische keuring moet.
Groetjes,
Emiel
 

14-01-2015 10:25:54
dvdhoven
dvdhoven
Dan is er dus fysiek een groot verschil tussen een "normale" businesscard en één voor het personeel. Wel logisch de card dient gelijk als identificatiebewijs. Net als het oude vervoerbewijs.
Een normale businesscard heeft geen foto en geen geboortedatum.
Ik heb als gepensioneerde een "normale" card zonder foto met alleen de aanduiding Post-Actief onder mijn naam.


Dick van den Hoven
 

14-01-2015 11:40:45
geert
geert
Onjuist, iedere persoonlijke NSBC heeft een foto en een naam!  

14-01-2015 12:15:21
dvdhoven
dvdhoven
Nou, die van mij echt niet. En dat zal ook wel gelden voor alle andere gepensioneerden.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 14-01-2015 12:17


Dick van den Hoven
 

14-01-2015 14:05:33
Wellie
Wellie
Mijn vader als gepensioneerde NS-er heeft wel een foto op zijn kaart staan. Bij mijn weten moet er op elke persoonlijk OV-chipkaart een foto + naam staan staan.


Machinist NSR
 

14-01-2015 14:08:40
maigoda
maigoda
Quote
dvdhoven (wo 14 jan 2015 10:25:54 https://www.somda.nl/forum/15955/p522581/): Dan is er dus fysiek een groot verschil tussen een "normale" businesscard en één voor het personeel. Wel logisch de card dient gelijk als identificatiebewijs. Net als het oude vervoerbewijs.

Dat is dus niet meer zo. De BC is geen legitimatiebewijs. Door het vervallen van de oude vrijvervoer/legitimatie is er feitelijk nog maar één manier om aan te tonen dat je bij een vervoerder werkt: het aanvullend bevoegdheidsbewijs (met foto). Voor de normale legitimatie moet je dus gewoon je paspoort bij je hebben (wat toch al moest).
Groetjes,
Emiel
 

14-01-2015 14:11:49
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Wellie (wo 14 jan 2015 14:05:33 https://www.somda.nl/forum/15955/p522621/): Mijn vader als gepensioneerde NS-er heeft wel een foto op zijn kaart staan. Bij mijn weten moet er op elke persoonlijk OV-chipkaart een foto + naam staan staan.
Op de oude gepensioneerdenkaart van mij stond wel een foto, maar op mijn businesscard niet. En ook niet op de eerste, die ik kreeg en die na 2 weken al defect raakte.


Dick van den Hoven
 

14-01-2015 16:36:40
daniel81
daniel81
Quote
AlexO (di 13 jan 2015 22:26:18 https://www.somda.nl/forum/15955/p522538/):
Quote
nougo (do 08 jan 2015 21:00:05 https://www.somda.nl/forum/15955/p522117/):
Dienst 107 op maandag. Daar dient de MCN na aankomst in Sittard om 18:39 te passagieren met de 3570 naar Eindhoven (A 19:46) om van daaruit te passagieren met de 1969 (V 20:02) naar Venlo (A 20:41).

Mag deze beste man / vrouw ook gewoon de 870 (v 19:44) in Sittard pakken, in Roermond overstappen op Veolia en om 19:30 aankomen in Venlo ?


In overleg zal de beste man (Venlo heeft geen vrouwelijke MCN) in dat geval via de maaslijn, dus met veolia naar Venlo gaan.


Of als-ie zelf toevallig woonachtig is in Rm aldaar uitstappen uit de 870 en't fietsje pakken%02% uiteraard met overleg