Optrekken/rijstijl stoptreinen
Forum: Algemeen - Algemeen
24-12-2014 01:10:13
trein00
trein00
Ik maak regelmatig mee, vooral bij stoptreinen, dat er op de volgende manier gereden wordt:

De machinist trekt snel op naar baanvak snelheid, maar schiet daar net iets overheen (+/- 5km/h) en trapt daarna even flink op de rem en vervolgens ligt de snelheid weer enkele kilometers onder baanvak snelheid. Soms wordt dit meermaals herhaald, dus weer (vol) tractie om vervolgens weer kort flink op de rem te gaan.

Is dit gebruikelijk/geïnstrueerd ? Alle winst door heel even iets te hard te rijden ben je direct weer kwijt omdat je na remmen weer onder de maximale snelheid zit. Daarbij bestaat (als ik me niet vergis) het risico dat de ATB ingrijpt als je dit te fanatiek doet ? Is het niet sneller om gewoon de trein op baanvak snelheid te houden?

Tot zover ik gemerkt hebt doen alleen stoptreinen dit.

Laatst bewerkt door trein00 op 24-12-2014 01:30
 

24-12-2014 01:20:53
Frontier
Frontier
Een 'rebelse' mcn die aan het testen is hoe strak de ATB staat afgesteld? %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

24-12-2014 02:39:46
sebasss
sebasss
Ik denk dat je het over een SGM hebt. Die hebben een automatische snelheidsregeleling dmv drukknopppen. Druk je op 110 behoort 'ie 110 te gaan rijden en dit dus ook vast te houden dmv zelf remmen en tractie. En als hij remt, doet hij dit erg lomp.
Al werkt dit systeem niet heel erg goed (meer).
 

24-12-2014 08:14:57
Bert13
Bert13
Vooral SGM's drukknoppen en tunnels (aflopende trajecten dus) zijn mooie voorbeelden, waarbij continu de max-snelheid wordt doorbroken, even hard ingegrepen wordt om vervolgens weer die snelheid te overschrijden, etc. Geen een mcn doet dat zelf bewust, hoop ik  


24-12-2014 10:44:40
gkw1969
gkw1969
Ik wil deze discussie wel eens breder trekken. Ik woon langs het spoor een kleine kilometer van station Holten. Het gebeurt regelmatig dat de treinen richting station Holten bij mij voor de deur al 40 rijden en treinen vanaf station Holten richting Almelo ook. Er zijn geen bijzonderheden voor dit baanvak bekend en het heeft ook niets met gladde sporen te maken (woon er nu een half jaar en gebeurt op verschillende momenten van de dag)

Afgelopen maandag kwam de sprinter vanaf Deventer wel heeeeeeel langzaam Holten binnen, terwijl deze ook al 2 minuten vertraging had.

Mijn idee is dat het ook met de machinist te maken heeft.
 

24-12-2014 10:58:44
trein00
trein00
Quote
sebasss (wo 24 dec 2014 02:39:46 https://www.somda.nl/forum/15894/p520577/): Ik denk dat je het over een SGM hebt. Die hebben een automatische snelheidsregeleling dmv drukknopppen. Druk je op 110 behoort 'ie 110 te gaan rijden en dit dus ook vast te houden dmv zelf remmen en tractie. En als hij remt, doet hij dit erg lomp.
Al werkt dit systeem niet heel erg goed (meer).


Nop, SGM kom ik nooit tegen op de betreffende stop trajecten(de 5200 en de 4400/9600)
Doorgaans is het MAT64 en er waren tijden dat er ook SLT (in deze trein zie je het ook aan de snelheidsmeter) en DDZ reed waar ik het opmerkte. Vooral tussen Tilburg, Oisterwijk en Boxtel valt het op, totzover ik weet gewoon op vlakke stukken.

@gkw1969
Hangt dit niet af van het sein aan het eind van het perron? Als deze geel of rood is mag men mogelijk niet met volle snelheid aan komen rijden!

Laatst bewerkt door trein00 op 24-12-2014 10:59
 

24-12-2014 11:00:03
MCNAlkmaar
Waar deze discussie mee begon, is geheel te wijten aan de automatische snelheidsregeling dmv de drukknoppen van SGM, precies als wat Bert13 zegt. Voor de rest zijn de rijeigenschappen voor de machinist. Geen idee hoe het er bij Holten aan toegaat want daar kom ik niet.


De groeten uit Schagen
 

24-12-2014 11:31:39
thom
thom
Als je de maximaal toegestane snelheid overschrijdt, dan zal de ATB eisen dat je remt net remkriterium, en dat levert een forsere remming op dan eigenlijk benodigd is om een paar kilometer af te remmen.  

24-12-2014 16:08:04
michaben
michaben
Tussen Rtd en Rtn hoor je ook heel vaak de ATB bel, meestal bij een machinist die niet zo vaak hier rijdt. Je trekt op naar 80km/u, maar vervolgens heb je in de boog een hele flauwe helling naar beneden, en zorgt de zwaartekracht ervoor dat je net boven de ATB grens uitkomt. Hier gebeurd het zowel met SPR als IC.  

26-12-2014 00:41:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Er zijn inderdaad een aantal Machinisten die het zogeheten ATB rijden doen: Je remt pas bij als de ATB begint te rinkelen, vooral als je vertraging hebt, kan dit net even wat winst geven. Alleen dat ging vroeger prima met DD-AR, deze hoefde maar zeer licht te remmen om aan de remcriterium te voldoen.
Echter is er een hoop ander materieel waarbij dit niet kan, vooral SLT hadden veel machinisten in het begon moeite ermee (uiteindelijk heeft dit geleid tot een software aanpassing).

(Let overigens niet op de schermen in de trein bij SLT, die kloppen vaak voor geen kant, staat de een op 126km/u, kijk je achterom op een ander scherm, staat die op 117km/u, is eveneens zo met de temperatuur).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-12-2014 09:48:45
maigoda
maigoda
Het klopt niet dat het alleen bij DDAR prima kon, het kan bij elk materieel. En ook bij SLT vanaf het begin. Alleen verschilt het bij de diverse soorten materieel of je het remcriterium in de eerste of de tweede remstand had. Waarbij Mat'64 en SLT dan weer een uitzondering waren, omdat ze beide niet echt werken met vaste remstanden maar min of meer traploos zijn.
Groetjes,
Emiel