Ontsporing Hilversum 15 januari 2014
Forum: Algemeen - Algemeen
18-12-2014 13:39:35
nougo
nougo
En hier een filmpje (Live en animatie) van de ontsporing. Heftig !

http://www.youtube.com/watch?v=J2KKoeF_M5A

Laatst bewerkt door moderator op 18-12-2014 20:41
 

18-12-2014 20:06:34
Lovers83
Lovers83
Onderzoeksraad en Prorail hebben de beelden vrijgegeven van de ontspoorde 1652 d.d. 15-01-2014 bij Hvs met ICMm 4053+4202 > http://youtu.be/z6rNAn3xxRg
Chapeau voor de mcn voor zijn tijdige remactie en voor de stelletjes die overeind zijn gebleven. Het had ook veel erger kunnen aflopen...

Laatst bewerkt door Lovers83 op 18-12-2014 20:10


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

18-12-2014 20:28:47
Wellie
Wellie
Treinleiding zal vanzelf leeg zijn gelopen 😉


Machinist NSR
 

18-12-2014 21:42:59
thom
thom
Nouja, de bakken zijn aan elkaar blijven zitten dus redelijke kans dat het slangen werk dat gewoon over leeft heeft, daar zit best wat vrije lengte in.

Grotere kans dat de Mcn wat gevoeld heeft en zijn rijdraadspanning wat gekke dingen heeft zien doen...
 


18-12-2014 21:54:20
daniel81
daniel81
Onderstaand berichtis ook erg waardevol voor dit topic:

Quote
Apda (do 18 dec 2014 10:18:09 https://www.somda.nl/forum/15864/p519809/): Treinontsporing Hilversum, 15 januari 2014:
De resultaten van het onderzoek door de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn vandaag bekend geworden: http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/1992/treinontsporing-hilversum-15-januari-2014


Laatst bewerkt door daniel81 op 18-12-2014 21:54
 

19-12-2014 07:53:12
robert55
robert55
Wat ik niet uit het rapport begrijp: waarom komen 'tongaanrijdingen' in NL meer voor dan elders?

Over de animatie: je ziet ook weer hoe weinig speling er was voor de tegentrein. Die mcn heeft echt prima gehandeld.
Interessant ook de reactie van de fietsers bij de overweg, ik denk vooral schoolkinderen. Lijkt alsof er één als eerste denkt 'ik moet hier weg'.
 

19-12-2014 08:01:03
michaben
michaben
Hoeveel effect heeft een noodremming als je wielen niet meer op de rail staan? Mijn indruk is niet veel, railremmen zijn compleet niet effectief in ballast, maar ook de gewone remmen lijken me weinig te doen, alleen de niet ontspoorde assen kun je nog op remmen, de rest remt vanzelf door wrijving.  

19-12-2014 08:42:12
hcvandew
hcvandew
Over de bielaen bielzen heen stuiteren haalt de snelheid er wel uit hoor.  

19-12-2014 10:19:19
rolandrail
rolandrail
Een noodremming is altijd zinvol, de remdruk is aanzienlijk hoger dan bij een maximale bedrijfsremming. Dus ongezien de aanwezigheid van magneetremmen.  

19-12-2014 10:22:33
broek53
broek53
Quote
robert55 (vr 19 dec 2014 07:53:12 https://www.somda.nl/forum/15867/p519946/): Wat ik niet uit het rapport begrijp: waarom komen 'tongaanrijdingen' in NL meer voor dan elders?

Omdat er minder op gelet werd en daardoor minder nauwkeurig bij onderhoud aan bijgesteld werd.
Overigens was dit de conclusie al kort na de ontsporing: de extra controles en onderhoud van de wissels met EBI-switch die kort daarna (ongecoordinieerd in de avondspits, herinner ik mij) plaatsvond, ging hierover. De wissels die daarna een tijd op de klem hebben gelegen, hadden tongen die steeds/vaak aangetikt werden en die niet meer bijgesteld konden worden, zodat ze moesten worden vervangen.
 

19-12-2014 11:01:47
nougo
nougo
Overigens: vanuit mijn lekenpositie hulde aan de duidelijke animatie. Het is mij nu volstrekt duidelijk wat er gebeurd als een wissel wordt opengereden en hoe een wissel functioneert met EBI-Switch (inclusief breekring). Ook is mij nu duidelijk wat anderen al meenden te zien aan dat wissel op basis van foto's direct na het onderzoek. (Namelijk het in afbuigende stand liggen van de tong aan de rechterspoorstaaf en "nagenoeg" in rechtdoorgaande stand liggen van de linkertong (beiden gezien in rijrichting van de trein) kortom in ieder geval een gebroken breekring.

Wat mij nog meer opvalt aan de live-beelden (los van de verschillende reacties van de mensen bij de overweg) is dat de trein in het volgende wisselpaar gewoon weer volledig terug naar het rechterspoor rijdt terwijl die in principe in rechtdoorstand moeten liggen (immers er komt een tegentrein).

Tot slot: Ik weet niet wat de snelheid van de trein was ten tijde van de ontsporing maar het is handjes dichtknijpen geweest hier. Als dat met baanvaksnelheid was gebeurd was de afloop mogelijk heel anders geweest.

Even los van de conclusies en aanbevelingen (ze komen mij nogal soft over maar ik ken de juridische aspecten in verantwoordelijkheden tussen opdrachtgever (prorail) en daadwerkelijke spooraannemer niet): Ik begrijp eerlijk gezegd niets, maar dan ook helemaal niets van het feit dat inspectie van de wissels vanuit de specs van de fabrikant en (daarmee) de controle protocollen blijkbaar onvoldoende dwingend op alle mogelijke faalmechanismen zijn terwijl de ervaringen als gevolg van minimaal twee eerdere ontsporingen wel bekend zijn.

In termen van risico's (kans * gevolg) hebben we het (bij baanvaksnelheid) toch echt over de grootte orde van het niet uitklappen of niet vergrendeld zijn van een neuswiel van een vliegtuig bij de landing.

*Noot* De reacties van Bombardier op het conceptrapport geven overigens een interessante (maar vooral aan opdrachtnemerszijden bekende) inzage en stelling: Goed en zorgvuldig aanbesteden kan enkel en alleen als de opdrachtgever net zo veel verstand van zaken heeft als opdrachtnemer !

Laatst bewerkt door nougo op 19-12-2014 11:22
 

19-12-2014 11:08:51
waalkade
waalkade
Is het een juiste conclusie, dat bij een goed gesmeerd wissel zoals vroeger dit niet was voorgekomen?
Pas in tweede instantie verantwoordelijk is het breken van de breekring de oorzaak.
 

19-12-2014 11:44:34
AgentX
AgentX
Maar dat is toch eigenlijk een levensgevaarlijke foutafhandeling van het ontwerp van zo'n wissel? Die ring is bewust heel dun gehouden op één punt zodat deze gemakkelijk breekt, maar het gevolg is dat een trein er met 100% zekerheid op ontspoort, met alle gevolgen van dien.

Je zou toch verwachten dat een wissel te allen tijde op z'n minst de twee tongen op dezelfde afstand ten opzichte van elkaar moet houden?

Laatst bewerkt door AgentX op 19-12-2014 11:45, reden: Typo
 

19-12-2014 11:49:55
thom
thom
Normaliter zal die ring alleen breken als het wissel open gereden wordt, en dat doe je alleen met de tongen mee. Juist door dat breken van die ring kan de tong dan verschuiven waardoor de trein daar niet op 'klemloopt' en dus juist in het spoor blijft en niet ontspoort.

Door het breken van die ring zullen beide wisseltongen een andere positie hebben ten opzichte van elkaar en daarmee komt het wissel niet meer in de eindcontrole en kan er geen rijweg meer ingesteld worden.

De truuk is dat de ring alleen hoort te breken tijdens het openrijden, en niet door slijtage op een willekeurig moment.

Quote
waalkade (vr 19 dec 2014 11:08:51 https://www.somda.nl/forum/15867/p519987/): Is het een juiste conclusie, dat bij een goed gesmeerd wissel zoals vroeger dit niet was voorgekomen?
Pas in tweede instantie verantwoordelijk is het breken van de breekring de oorzaak.

Het woord smeren komt in het hele onderzoek niet voor

De tongen van dit type wissel liggen op een set rollen die de tongen iets opliften. Daardoor zullen ze bij het omleggen geen wrijving ondervinden van de glijplaten in het wissel en makkelijk naar hun nieuwe positie vormen. Als er een trein overheen rijdt zal die door zijn gewicht de rollen iets induwen en komt de tong stabiel op de glijplaten te liggen.

Probleem hier was dat de rollen al langere tijd niet meer afgesteld waren waardoor de tong gezakt is en weer over de glijplaten schuurde (En er zelfs flink ingesleten) en bleef 'hangen' op het middendeel wat vervolgens steeds aangereden werd.

De truuk is dat het systeem met rollen een veel langere standtijd heeft dan het smeervet op de wissels van vroeger.

Laatst bewerkt door thom op 19-12-2014 12:03
 

19-12-2014 12:29:53
Vloktech
Vloktech
Zelfs als de ring zou breken tijdens normaal bedrijf is er nog niets aan de hand.
Als de tong toevallig tijdens de breuk in de goede stand ligt zal hij gewoon blijven liggen tijdens het passeren. En als de tong niet in de juiste stand komt te liggen op het moment van de ringbreuk is er geen eindstandcontrole en komt er geen rijweg vrij.

Alleen tong-aanrijding kan de tong doen bewegen tijdens een treinpassage. En dat maakt die tongaanrijding nu zo gevaarlijk: Tongaanrijding laat door die beweging zowel de ring breken als de tong verplaatsen. Onbegrijpelijk eigenlijk dat men in nederland een andere afkeurmaat aanhoudt als de rest van europa/wereld. Als ik het rapport goed begrepen heb zou een wissel nog niet afgekeurd worden op het moment dat tongaanrijding als plaatsvindt...
 

19-12-2014 12:37:15
Klaasje
Klaasje
Als de meeste wisselstellers die we in Nederland gebruiken niet gevoelig zijn voor tongaanrijdingen en dat ook de wisselstellers zijn die tot een paar jaar terug vrijwel altijd zijn toegepast dan is het wel logisch dat men meer tolerantie accepteert op dat vlak. Dat het bij de EBI-switches geen goed idee is zal men allicht niet aan gedacht hebben omdat tongaanrijdingen in Nederland tot op heden waarschijnlijk geen issue waren. Als het nooit zou vriezen zou ik ook niet weten dat ik de auto niet op de handrem moet zetten als het vriest om maar een voorbeeld te noemen.  

19-12-2014 17:43:32
michaben
michaben
Quote
rolandrail (vr 19 dec 2014 10:19:19 https://www.somda.nl/forum/15867/p519979/): Een noodremming is altijd zinvol, de remdruk is aanzienlijk hoger dan bij een maximale bedrijfsremming.

Alleen die remdruk wordt uitgeoefend op de wielen of de assen van de trein, en dat was mijn punt, het remsysteem van een trein is gebaseerd op het feit dat de wielen rollen. Wanneer je niet meer op de rails staat werkt dat principe niet meer, en magneetremmen hebben ook geen effect op ballast. Bij een volledig ontspoorde trein lijkt het me weinig verschil uitmaken of je remt of niet, je remt af door de enorme wrijving van het rood het ballast rijden, niet door de stand van de remkraan. In dit geval was de trein gedeeltelijk ontspoort, dus misschien dat remmen nog enig effect had, maar slechts minimaal, de trein zal met name tot stilstand gekomen zijn door het hobbelen door de grindbak.
 

19-12-2014 17:59:04
mvboetzela
mvboetzela
In de rapportage van de OvV staat letterlijk dat er slechts 1 (een) draaistel is ontspoord, zijnde het voorste draaistel van het tweede rijtuig. Alle andere draaistellen zijn in de rails gebleven en hebben dus geremd door wiel-railcontact.

@Nougo: de uitrijsnelheid van de sporen 4 en 5 te Hilversum is 60 km/h. Op sommige foto's kun je het bord "8" zien staan. Vanaf dat punt is de toegestane snelheid 80 km/h. Ter hoogte van deze wisseloverloop zal de snelheid in de praktijk niet (veel) hoger liggen dan 60 km/h.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 19-12-2014 17:59
 

19-12-2014 18:33:55
michaben
michaben
Nee, er staat dat er vijf draaistellen zijn ontspoort, maar vier daarvan zijn weer teruggeschoten in de rail, waarschijnlijk bij het tweede wissel.

Laatst bewerkt door michaben op 19-12-2014 18:35
 

19-12-2014 21:55:08
pjkleton
pjkleton
Hallo,
De film van de bewakingscamera laat zien ,dat het derde draaistel als eerste ontspoorde ,waardoor dit draaiste linksaf ging en de rest van de rijtuigen mee trok.Blijkbaar gingen de ontspoorde draaistellen zo in het spoor rijden ,dat ze bij wissel 1B weer netjes naar rechts terug gingen.
Als ze aan de andere kant waren gaan rijden , zouden ze vast niet bij 1B naar rechts zijn gegaan,maar na die wissel door de ballast zijn gaan ploegen,met veel meer schade als gevolg.

Peter
 

20-12-2014 14:02:09
fugazi
fugazi
Quote
robert55 (vr 19 dec 2014 07:53:12 https://www.somda.nl/forum/15867/p519946/):
Over de animatie: je ziet ook weer hoe weinig speling er was voor de tegentrein. Die mcn heeft echt prima gehandeld.
De tegentrein (toevallig 2x DM '90 uit Hlm) kwam op station Hvsm tot stilstand. Vanaf die plek was de aanrijdingslocatie niet geheel te zien. Desondanks was de onderlinge afstand slechts om en nabij 600 meter.
 

20-12-2014 14:15:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat die tot stilstand kwam, had toch te maken met de BVL die uitviel na de klap en daardoor automatisch alle seinen in dat gebied op rood vielen?
Plus dat het sein sowieso op rood springt vanwege het (onbedoeld) bezette baanvak, MCN heeft dus geremd op het op rood vallen van de inrijder


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-12-2014 14:25:03
michaben
michaben
Dat afvallen van het sein is puur geluk geweest, want een ontspoorde trein geeft geen bezetmelding. Gelukkig waren er blijkbaar een aantal assen wel in het tegenspoor terecht gekomen waardoor het sein afviel (een kortstondige bezetmelding die vervolgens weer verdwijnt is voldoende) of hadden de ontspoorde wielen de juiste kabels stukgetrokken.  

20-12-2014 15:18:08
john2
john2
Ik neem aan dat de betreffende machinist die op de ontspoorde trein zat ook de nood knop heeft bediend, waar door alle treinen in de nabijheid van de ontspoorde trein een noodsignaal kregen, waar door de machinisten van deze treinen gewaarschuwd waren dat er een noodsituatie was en dus opletten en zelf stoppen.

Laatst bewerkt door john2 op 20-12-2014 17:00, reden: typfout herstelt
 

20-12-2014 15:38:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Nou nee, want een MCN heeft minder snel door wat er aan de hand is, dan dan de spoorbeveiliging, op het moment dat het 3e draaistel al naar het andere spoor gaat, staan de seinen al op rood (draaistel ontspoord pas vlak voor het 2e wissel en dus al op het andere spoor is gedetecteerd).
De MCN merkt het pas wanneer zijn trein opeens abrupt remt, zijn luchtdruk wegvalt en daarna met een knal de BVL wegvalt. Pas dan heeft de MCN een reden en het besef om eventueel de noodknop in te drukken zonder überhaupt gezien te hebben wat er is gebeurd.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 20-12-2014 15:39


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-12-2014 15:53:31
mvboetzela
mvboetzela
Ik verwacht dat op het moment dat de ontspoorde trein wissel 3B open had getikt en 3A open had gereden deze uit de controle raakten. Dat zal al voldoende geweest zijn voor het afvallen van het sein. Ook de wissels 1A/1B zullen als gevolg van de aanrijding door deels ontspoorde draaistellen uit de controle geraakt zijn. Daar is geen detectie door de spoorstroomloop voor nodig. En een afvallend sein is voor een machinist een ernstige indicatie.

Je moet er inderdaad niet aan denken hoe het eruit had gezien als er op dat moment een trein Hvs binnen was gelopen waar die bakken zich in hadden geboord. Dat dit niet zo was is puur geluk.

Laatst bewerkt door mvboetzela op 20-12-2014 15:56
 

12-02-2015 20:18:02
mren
mren
Voor de liefhebbers: in Op de Rails van februari (vandaag verschenen) staat een uitgebreid artikel over de directe en achterliggende oorzaken van het ongeval. Erg lezenswaardig artikel.

Laatst bewerkt door mren op 12-02-2015 20:18
 

12-02-2015 21:11:02
nougo
nougo
Daar wil ik me van harte bij aansluiten. Evenals de andere artikelen deze maand ( te weten de inzet van het materieel 2015 inclusief de wijzigingen per 3 april en uitweidingen inzake DSSU en het eerste deel van een artikel inzake de spoortunnel Delft.)

Overigens over dat ongeval in Hilversum. Ik hoop van harte, met de werkelijke veiligheid van het spoor in gedachten, dat de beoordeling door ILT in dit voorjaar inzake de verbeteracties diepgaand zal zijn en deze zonder omhalen klip en klaar worden gepresenteerd. En dat, indien onder de maat, de minister hard in de Prorailorganisatie laat ingrijpen. Want de tekortkoming van het toezicht door Prorail op de aannemers kan niet treffender verwoord worden dan het tussen de wal en het schip raken van geconstateerde en gedocumenteerde afwijkingen van wissel 3B in april 2013 bij wisseling van het onderhoud van Structon naar Asset Rail.
 

20-03-2015 15:54:00
derdeklas
derdeklas
Het bovenstaande is intussen een oude koe aan het worden, maar het valt mij op dat bij wissel 213A te Gd de afliggende tong van het afbuigende spoor wel heel dicht tegen de spoorstaaf aanligt. Nu zal een situatie zoals deze zich bij Hvs heeft voorgedaan niet snel voorkomen omdat dit wissel in de regel niet tegen de punt in wordt bereden.
Ik wil alleen maar aangeven dat het erop lijkt dat het gemakkelijk aangereden kan worden. Of deze een EBI wisselsteller heeft daar heb ik niet op gelet. Ik denk dat de treinseries vanuit Rt er meestal wel overheen zullen rijden.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-03-2015 15:54:59
b2py
b2py
Het is vrij makkelijk zichtbaar of iets een EBI-Switch is, of er een grote gele kap overheen zit.. Anders is het een NSE..  

20-03-2015 16:10:45
sjoerd
sjoerd
Ook bij NSE-wisselstellers komen tongaanrijdingen voor. Zoals bekend zal dit niet het effect hebben dat de EBI-ringen in de wisselstangen breken, maar het hoort niet te gebeuren. En zoals ook bekend kan daarbij het smeren van de glijplaten veel schelen, maar ach, dat gebeurt niet meer preventief.