27-01-2015 19:57:26 | ||
---|---|---|
mijack1985
|
Even een vraag mbt de Flirts. Op een ander forum zei iemand het onderstaande. Kern van waarheid of vergezocht. Sterker nog, de NS heeft de treinen al besteld. 60 stuks Flirt-3. Precies genoeg voor Limburg, Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen. En het leuke is: die productiecapaciteit bij Stadler is nu door NS geclaimd, zodat concurrenten daar geen gebruik van kunnen maken. Dát hadden ze bij Arriva en Veolia niet zien aankomen...  Ja, "officieel" zou NS die Flirts nodig hebben omdat er door de OV-kaart voor MBO'ers anders te weinig treinen zouden zijn. Bullshit natuurlijk, maar zogenaamd daarom konden ze versneld via een onderhandse procedure worden gekocht, waardoor ze mooi op tijd voor de concessie Limburg geleverd kunnen worden. En de andere vervoerders achter het net vissen. En mocht NS Limburg onverhoopt toch niet winnen, dan zijn ze altijd nog ergens op het onbedreigde hoofdrailnet in te zetten. Gelukkig zijn er nog andere treinfabrikanten die betaalbare treinen kunnen bouwen die voldoen aan de specificaties voor deze aanbestedingen. Bijvoorbeeld treinfabrikant CAF. Oh wacht, er kwam net in oktober een enorme bestelling binnen voor 120 Sprinters voor... de NS! Dus ook die productiecapaciteit is door NS al vakkundig van de markt gehaald. Wat is het toch gemakkelijk als je als vervoerder een grote machtspositie en vrijwel oneindig geld hebt... |
27-01-2015 20:23:34 | ||
---|---|---|
Nelis
|
Ik wil dit graat af doen als je reinste doemdenkerij. Een beetje een zij zijn groot en wij zijn klein redenering. Zolang er niks over de concessie van limburg bekend is kan niemand treinen hier voor bestellen zonder een onaanvaardbaar risico te nemen. Het is vrij duidelijk dat ze een gat in het HRN treinaanbod opvullen, en dat het sprinterpark op dit moment het grootste pijnpunt bij NS is. |
27-01-2015 20:31:57 | ||
---|---|---|
maurits
|
Wat een complottheorie... Waarop baseer je dat NS onbeperkt geld beschikbaar heeft en Stadler volgeboekt zit qua productiecapaciteit? NS is echt niet heel rijk en de grote spoorwegbouwers zijn ook niet gek, die zetten hun capaciteit slim genoeg in om aan de vraag te voldoen. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
27-01-2015 20:46:32 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
. . . . . . . Eerst maar even een korrel zout weggewerkt. %08% Quote Zou best kunnen. Het zijn bij elkaar 7000 stoelen. Quote Tja, misschien dat Bussnang "vol" zit. Stadler heeft 4 locaties waar FLIRT's gebouwd worden en 2 die GTW kunnen maken. Aangezien de GTW opgegaan is in het FLIRT ontwerp, is die capaciteit er ook. Het feit dat de NS er nog 60 stellen eruit heft weten te halen geeft aan dat er nog genoeg capaciteit is. Alleen voor de Nederlandse markt zou dit een uitdaging kunnen zijn aangezien er weinig tijd zit tussen de verlening en ingang van de concessie. In Duitsland worden de concessies veel eerder uitgeschreven. Meestal wordt ook afgedwongen dat de vorige houder meewerkt aan een "soepele" overgang. Quote Ja, klopt helemaal. Maar doen moet er ook wat naar de sloper of de NS gaat de plannormen verruimen. Beide kosten geld. Zullen ze niet graag willen. Quote Goh, en PESA, SKODA, Siemens, Bombardier en Alstom hebben ook leuke treinstellen in hun portfolio. Die ze ook nog redelijk snel kunnen leveren. Hitachi wil ook in Europa actief worden. Mooie kans. %08% Kortom een hoop geblaat, zonder ook maar enige onderbouwing. De tijd die ik gestoken heb om deze reactive te kloppen is alweer veel te veel. Laatst bewerkt door kleine_man op 27-01-2015 20:57 Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
27-01-2015 20:50:21 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Allemaal ondoordacht speculaas, zou ik zeggen %09% Het is immers niet NS wat meedingt naar de concessie Limburg, maar dochter Abellio. De FLIRTs zijn idd ook uitsluitend bestemd voor inzet HRN, dus hoe dan ook...in Limburg ga je ze iig niet zien rijden. Het waslijntje moet nog zelfs opgehangen worden...%08% Laatst bewerkt door Lovers83 op 27-01-2015 21:07, reden: gram.correctie Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User |
27-01-2015 21:03:14 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
En daar komt nog bij dat het niet verboden is te concurreren als dat kennelijk de bedoeling van het beleid is. Concurreren is elkaar vliegen afvangen en als het uitkomt, elkaar uit de markt drukken. Prijsafspraken zijn verboden en worden, als de afsprekers betrapt worden, zwaar beboet door Brussel. Ik denk niet dat we er verstandig aan hebben gedaan, maar dit is nu eenmaal wat we verstaan onder marktwerking. Kruidvat geeft de tweede gratis, daarom verkoopt de kapper geen shampoo meer. |
27-01-2015 21:20:32 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Is al bekend welke lengtevarianten men aanschaft en in welke verhouding? Bij de tweedelige variant heb je circa 100 zitplaatsen, bij driedelige variant zit je op zo'n 160 zitplaatsen en bij de vierdelige zo'n 220. Dat schommelt dus nogal. |
28-01-2015 11:55:24 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Nogmaals, en dat heb ik hier al eerder betoogd: NS is onder de aanbestedingsregels uit gekomen vanwege de dringende noodzaak. Als het nieuwe materieel vervolgens direct naar Abellio doorgesluisd wordt voor diensten op gewonnen aanbestedingen, gaan zowel de andere treinfabrikanten (die geen kans hadden omdat er geen aanbesteding was) als de andere vervoerders (die de concurrent op een oneigenlijke manier aan materieel zien komen) direct naar de rechter. |
28-01-2015 19:56:08 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Niet de betrouwbaarste bron, maar Wikipedia heeft over 3+4 delige variant. Ik heb hier nog geen bevestiging voor gevonden. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
28-01-2015 20:03:38 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
Ik heb hem nu niet bij de hand, maar volgens mij stond datzelfde ook in de nieuwste Op de Rails. |
28-01-2015 20:43:03 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Volgens de nieuwste Op de Rails "zou" het inderdaad om 3- en 4-delige exemplaren gaan. Klinkt nog niet erg zeker. Verhouding lijkt me nog niet bekend, anders had het wel hier of in OdR gestaan. |
30-01-2015 13:37:55 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Er zijn een aantal berichten over Limburg naar het betreffende topic afgesplitst, hier gewoon verder over NS FLIRT-bestelling Met vriendelijke groet, Het moderator team |
30-01-2015 17:06:47 | ||
---|---|---|
phantom
|
Net nog even op de site van stadler geneusd,maar zowel dat eerdere bericht over de order van NS,alsook nieuwere berichten/nieuws,zijn nergens meer te vinden Zoek ik niet goed of is er wat anders aan de hand ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
30-01-2015 22:05:28 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Stadler Rial is bepaalt niet de snelste als het gaat om het publiceren van orders die gaan komen, tenzij er echt iets bijzonders te melden valt. Jeanne Kok |
30-01-2015 22:19:12 | ||
---|---|---|
bnv
|
Dat doen ze volgens mij pas als het definitieve contract getekend is en waar over alle details overeenstemming is bereikt. Ik kan mij voorstellen dat een en ander nog wel uitwerking behoeft. Al moet het niet zo lang gaan duren als dat met de voorbereiding van de bestelling van de CAFjes het geval was anders komt eind 2016 ook nog eens in gevaar. |
31-01-2015 15:06:56 | ||
---|---|---|
phantom
|
Het gekke is wel,dat er op de site van stadler ten tijde van de bekendmaking van NS dat men FLIRTS mocht kopen,een artikel verscheen in t nieuws topic waarin men melde dat men voor NS zoveel eenheden FLIRT3 zou gaan bouwen met zelf de vermelding erbij dat de 1ste stellen in 2016 zouden moeten rijden hier. En nu is t nergens meer te vinden,zou men terug gekomen zijn bij stadler om dat nieuws al zo vroeg te melden op hun site ivm bv de punten en komma's die nog gezet moeten worden voor die order ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
31-01-2015 21:13:34 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Misschien kan ik je hier mee dienen http://www.handelszeitung.ch/unternehmen/stadler-rail-wird-zum-weltgroessten-trolleybusbauer-707127Quote Jeanne Kok |
31-01-2015 21:30:04 | ||
---|---|---|
bnv
|
Dat bericht gezien en dateert van 3 december. De situatie van nu, eind januari, kan intussen veranderd zijn. Alleen al bijvoorbeeld de prijskwestie. Die 350.000.000 Franken dateert nog van voor de herwaardering van de Franken versus de Euro en dat scheelt dus al 20%. Kan mij niet voorstellen dat NS zonder meer die 20% meer gaat betalen. Zolang het definitieve contract nog niet getekend is, moet hier onderhandelingsruimte in zitten tenzij Stadler het koersverschil accepteert. Dat lijkt mij echter niet zomaar, het verschil is daarvoor te groot. |
31-01-2015 22:14:20 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Ga er maar van uit dat Stadler Rail bijzonder graag wil leveren. Dat Peter Spuhler (CEO) zich er zeer bewust is van de voor ons nadelige wisselkoers van de Euro/CHF op dit moment en dat hij er alles aan zal doen om de productprijs te stabiliseren. Bij een Euro/CHF contracten weet je per slot van rekening nooit exact wat daar uiteindelijk uit komt. Jeanne Kok |
31-01-2015 23:26:05 | ||
---|---|---|
thom
|
Wie weet hoelang de offerte al op een bureau lag, daar zal ongetwijfeld al een prijsafspraak ingestaan hebben... |
01-02-2015 15:59:51 | ||
---|---|---|
bnv
|
Natuurlijk zijn er in het najaar prijsafspraken over gemaakt. Echter we kennen niet de status van die afspraken en of ze al vastgelegd zijn in een (getekende) overeenkomst of in de opdrachtverlening of dat dit zich nog in het offertestadium bevindt. Evenmin weten we of er bepalingen in de ontwerp overeenkomst zijn opgenomen die vertellen hoe omgegaan moet worden met koerswijzigingen zoals die in januari zijn opgetreden. Het zou heel merkwaardig zijn als hier niets over gezegd wordt. Stadler heeft het besluit van de SNB omtrent deze `Frankenschock` niet zien aankomen evenmin als NS. En die Zwitsers zijn niet mals en zeer zakelijk als het om zulke dingen gaat. Blijft Stadler bij de 350 M, en houdt men geen rekening met de gewijzigde omstandigheden, dan gebeurt er bij Stadler natuurlijk niets. Wel hier bij NS. Die moet 20% meer gaan betalen en dat is toch een behoorlijke 70 M. Stadler zou vervolgens water bij de wijn kunnen doen maar moet dat dan opvangen door bijvoorbeeld of een hogere arbeidsproductiviteit, langere werktijden of lagere salarissen. Dat zal zo gauw niet gaan gebeuren. Uitbesteding aan bijvoorbeeld Berlin Pankow gaat ten koste van de werkgelegenheid in Bussnang en daar zal niet zo snel een meerderheid voor te vinden zijn. De SNB zal zeker niet meewerken, en het thans lopende debat over de`Unternehmenssteuerreform`, een stelsel voor belastingherziening dat mogelijk financiële verlichting voor ondernemingen geeft, brengt op dit moment evenmin iets. Op korte termijn is de situatie nog uitzichtloos. Afgelopen donderdag is er een `Runder Tisch` geweest tussen Wirtschaftsverbände, vakbonden en minister Schneider/Ammann over de ontstane situatie. Concreet is er nog niets besloten aldus de NZZ in de editie van zaterdag (31.1). Al met al nogal een moeilijke kwestie, wil men toch op redelijk korte termijn tot een vergelijk komen en tijdig beschikking hebben over de Flirts. Want, zo mogen we aannemen, er mag niet teveel vertraging ontstaan wil het materieelgat van 2016 niet zich ook nog eens uitspreiden over 2017. (de discussie omtrent DDM 1 even niet meegerekend). |
11-02-2015 11:54:08 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Mezelf even citerend... Het is dus met grote waarschijnlijkheid het eerste scenario (cursief gemaakt). Aanvullend zij opgemerkt dat vanaf de elektrificatie van de Maaslijn, ca. 2020, extra Flirts uit dit park naar de Limburgse concessie moeten (of een nabestelling). Die worden op het HRN dan vervangen door door de SNG van CAF. Je kunt veel zeggen van NS, maar niet dat men ondoordacht omgaat met de speling die het bedrijf t.o.v. de andere bieders heeft. |
11-02-2015 11:59:22 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Als dit daadwerkelijk het scenario is hebben ze de andere treinbouwers bedrogen, want als men kennelijk de mogelijkheid heeft om de stellen over te doen aan Abellio was de bestelling van Flirts dus helemaal niet urgent en had men de aanbestedingsregels niet mogen ontlopen. |
11-02-2015 12:44:30 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Het mooie van de winst van Abellio in Limburg is dat deze complottheorie doorgeprikt gaat worden. NSR gaat de door NSR bestelde Flirts inzetten. Abellio bestelt voor Limburg zelf treinen. |
11-02-2015 12:48:41 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Dat klopt natuurlijk! Maar lukt dat nog dan? Als het niet meer lukt, heeft het Provinciale PvE gelukkig een clausule ingebouwd: er mag tijdelijk materieel worden ingezet. Denk aan SLT, de ontbrekende wc voorlief nemend. Dan komt NSR wel SLT tekort. Gelukkig heeft men Flirts besteld... broekzak-vestzak. |
11-02-2015 16:38:12 | ||
---|---|---|
thom
|
Volgens mij zijn we deze discussie nu op 3 plekken aan het voeren |
11-02-2015 22:42:23 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Natuurlijk gaan de NSR-Flirts niet naar Abellio, dat gaat wel heel erg opvallen. |
23-04-2015 08:21:58 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
Er is weer nieuws over de Flirt bij de NOS (incl. render): http://nos.nl/l/786440 |
23-04-2015 08:26:12 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Officieel nieuwsbericht: http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten#nieuwe-energiezuinige-sprinters-stromen-in-vanaf-eind-2016 Laatst bewerkt door mtlx op 23-04-2015 08:27 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
23-04-2015 08:47:31 | ||
---|---|---|
treinjoop
|
Quote Er is zoals te verwachten was, nu al weer wat verwarring over de naam. Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
23-04-2015 08:54:56 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Ik weet niet of het al ergens gezegd was, maar de Flirts komen in onderhoud in werkplaats Maastricht. De SNGs komen in Leidschendam in onderhoud. |
23-04-2015 09:14:37 | ||
---|---|---|
nougo
|
Nee, dat was (mij) niet bekend. Dank daarvoor. Dat is trouwens goed nieuws voor de werkplaats alhier. Als Werkplaats Maastricht ook de Abellio stellen mag onderhouden dan wordt het een soort van kenniscentrum van Flirt / Lint ofwel Stadler treinen. Laatst bewerkt door nougo op 23-04-2015 09:15 |
23-04-2015 09:20:13 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
En hoe zit het dan met het onderhoud van de Abellio-Flirt treinstellen voor Apn-Gd? Moeten die vanuit daar helemaal naar Mt of doet Ldd er toch iets aan? |
23-04-2015 09:21:11 | ||
---|---|---|
meestertje
|
inderdaad goed nieuws dat die stellen in Mt in onderhoud gaan. Was al een beetje bang dat het over een aantal jaren daar over en uit zou zijn geweest in de werkplaats, een 1700 en ICR hebben ook niet het eeuwige leven. Hebben die mensen daar ook weer een wat zekere toekomst. meestertje |
23-04-2015 10:15:49 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
QuoteHet is duidelijk dat het daar over de treinen van CAF gaat, dus hoezo verwarring? |
23-04-2015 10:19:57 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Quote Op de Bkh is Nedtrain al een tijdje bezig met de bouw van het nieuwe Technische Centrum, vergelijkbaar met die op Utctw >> http://www.nedtrain.nl/metaNavigatie/actueel/nieuws/show/technisch-centrum-den-haag-in-juli-operationeel De FLIRTjes die straks in de Randstad rijden helemaal naar Mt opzenden voor onderhoud is ook wel erg omslachtig Laatst bewerkt door Lovers83 op 23-04-2015 10:20 Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User |
23-04-2015 10:42:05 | ||
---|---|---|
WesleyVSM
|
Wat mij opvalt is dat er in het NOS-bericht de SNG en Flirts door elkaar worden gehaald. De foto laat bijvoorbeeld de SNG zien terwijl het in het bericht gaat over de Flirts |
23-04-2015 10:52:47 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
In het NOS-bericht dat ik heb gelezen http://nos.nl/artikel/2031925-sprinter-treinen-met-stopcontacten-eind-2016-op-de-rails.html wordt niks door elkaar gehaald en staat er netjes een plaatje van een Flirt bij.QuoteWie zegt dat de Flirtjes straks in de Randstad rijden? Als ze bijv. in Brabant gaan rijden is Maastricht al weer minder ver weg. |
23-04-2015 11:28:59 | ||
---|---|---|
treinjoop
|
Quote Die qoute komt uit het artikel van de NOS (link: http://nos.nl/artikel/2031925-sprinter-treinen-met-stopcontacten-eind-2016-op-de-rails.html). Het gaat daarin over de Flirt treinen en die werden vanochtend SNG genoemd. Dat klopte dus niet. Het artikel is inmiddels al aangepast. Laatst bewerkt door treinjoop op 23-04-2015 11:31 Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
23-04-2015 11:30:34 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Nee hoor, in het NOS artikel over de Flirts staat namelijk dit...Quote Laatst bewerkt door daniel_ddr op 23-04-2015 11:30 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
23-04-2015 11:32:18 | ||
---|---|---|
treinjoop
|
Niet vanochtend, zie erboven. Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
23-04-2015 12:33:29 | ||
---|---|---|
yappa
|
Als ik het artikel zo lees, komt gelijk een interne naam voor de Flirts boven drijven: de SMS (Sprinter Met Stopcontacten). Einde verwarring. (of krijgt SNG ook stopcontacten in de 2e Klasse?) |
23-04-2015 12:35:33 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Is nu ook duidelijk of het stoel A of C uit de stoelentest wordt? Daar ging het nog tussen dacht ik. |
23-04-2015 13:15:13 | ||
---|---|---|
bnv
|
Is er ook al bekend welke kleurstelling ze krijgen? Lees daar niets over. Hetzelfde als de SLT's of anders. De Civity's krijgen die volgens mij wel. |
23-04-2015 13:25:30 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Staan diverse renders op internet. Oa op de Facebook van railmagazine. Kleurstelling gewoon volgens het product sprinter. Dus zoals SLT en SGM. |
23-04-2015 14:27:48 | ||
---|---|---|
broek53
|
Grappig. Nu.nl kopt dat de NS-Sprinters eind 2016 stopcontacten krijgen. Men vergeet in de kop erbij te melden dat er geheel nieuwe treinen om die stopcontacten zitten en bovendien is de melding op zichzelf volkomen onjuist: de NS-Sprinters krijgen helemaal geen stopcontacten. Maar dit koppensnellen even geheel terzijde Laatst bewerkt door broek53 op 23-04-2015 14:28 |
23-04-2015 16:55:31 | ||
---|---|---|
jor[D]1
|
Quote Er gaan in elke geval flirts tussen Alphen a/d Rijn en Gouda rijden, voor Abellio NRW. |
23-04-2015 18:29:50 | ||
---|---|---|
Duitje
|
Dit topic gaat dan ook over NS flirts en niet over die van Abellio Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR |
23-04-2015 20:30:24 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Bij deze on-topic Hier het persberichtje van Stadler zelf >> http://www.stadlerrail.com/en/news/2015/04/23/stadler-on-track-for-success-in-the-netherlands/ |
24-04-2015 08:01:49 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Heb nog een rondgang gedaan bij andere persberichten over dit onderwerp en deze is nog wel het opvallendst... http://www.ovmagazine.nl/2015/04/ns-en-stadler-tekenen-contract-nieuwe-sprinters-0700/Quote Dat is toch niet waar, hoop ik Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User |
24-04-2015 08:07:52 | ||
---|---|---|
train85
|
4G is vaak sneller dan Wifi in de trein merk ik vaak. |
24-04-2015 08:09:28 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Dat mag ik hopen ja |
24-04-2015 08:19:06 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Tja, een eigen verbinding is natuurlijk altijd wel sneller dan een gedeelde. Maar terug on topic: dat wifi in de Flirts zal ontbreken is niet zo gek natuurlijk, dat zit in geenenkele Sprinter. En met de komst van 4G en daarbij ook wat ruimere bundels is de verwachting sowieso al dat wifi buitenshuis minder belangrijk gaat worden. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
24-04-2015 08:26:02 | ||
---|---|---|
hw1969
|
Laten we in elk geval blij zijn dat er ook in de kopbakken 2 sets deuren per zijde zitten in plaats van 1 zoals bij SLT. |
24-04-2015 09:21:05 | ||
---|---|---|
nougo
|
De wifi Hype is zwaar overdreven. Scoren in de pers met "nieuwigheidjes" en voorbijgaand aan het enige echte waar die trein voor bedoeld is: Betrouwbaar klantvervoer. En ten aanzien van Stadler: Binnen 1,5 jaar na opdracht een trein kunnen leveren vind ik een ware prestatie waar een doordacht en geolied bedrijfsmodel achter schuilt. Een vraag wat mij nog niet geheel duidelijk is. Hebben de stellen een eenvoudige mogelijkheid tot rijden onder 3000 volt ? |
24-04-2015 09:25:06 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ware het dan niet dat voor het ondergaan van BETROUWBAAR vervoer heden ten dage een internetverbinding wel handig is. Ooit, toen er nog geen internet bestond, was je er vrij zeker van dat er bij een verstoring binnen een uur weer iets reed. Nu is zelfs omreizen (als dat al lukt) een hachelijk avontuur. Maar ja, dat is een andere discussie. Back on topic maar weer, en daarbij is internet gelukkig bijzaak. Laatst bewerkt door sjoerd op 24-04-2015 09:26 |
24-04-2015 10:21:59 | ||
---|---|---|
rick
|
Quote Waarschijnlijk wel, er zijn ook stellen geleverd aan Italië en Polen waaronder ook multicourante versies. Wat me opvalt is dat beide Nederlandse versies 32 zitplaatsen 1e klasse hebben. |
24-04-2015 11:33:55 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Dat zal zijn zodat de kopbakken gelijk zijn. In beide kopbakken zit namelijk de eerste klas (4 rijen) tussen de deur en de cabine. Ik vermoed dat het enige verschil tussen de stellen de extra tussenbak is, dat zal wel een niet-bijzondere bak zijn (geen toilet e.d.), zodat de andere drie bakken helemaal gelijk zijn. |
24-04-2015 14:14:37 | ||
---|---|---|
jor[D]1
|
Opvallend is wel dat de 3d render van de vier delige stellen eerste klas bevatten tussen de cabine en eerste deur, maar ook tussen eerste en tweede deur van de kopbak. |
24-04-2015 15:30:55 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Dan zit er een blijkbaar een fout in die render. Op de render bij het persbericht van Stadler is de 1e klas alleen tussen de cabine en de eerste deur. http://www.stadlerrail.com/en/news/2015/04/23/stadler-on-track-for-success-in-the-netherlands/ |
27-04-2015 11:17:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteHoe eenvoudig het is, weet ik niet, maar in Limburg komen in ieder geval zelfs tricourante stellen te rijden, bijvoorbeeld. |
27-04-2015 11:27:26 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Quote Interessant. "Jeder Zug (...) ist vorbereitet für die moderne europäische Zugsicherung ETCS." Kan dat niet gelijk ingebouwd worden? Of is men bang dat het proefbedrijf dan te lang zou kunnen gaan duren vanwege onvermoede kinderziekten in de ETCS-apparatuur? Laatst bewerkt door SchuurB op 27-04-2015 11:28 |
27-04-2015 11:41:46 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat kan een kwestie zijn ergens een casette in een 19" rack duwen of vervangen door een andere en het werkt. Laatst bewerkt door thom op 27-04-2015 11:42 |
27-04-2015 13:15:08 | ||
---|---|---|
mich
|
Ik geloof dat ze er achter zijn dat het huidige ETCS systeem niet bruikbaar is voor het Nederlandse spoor, daarom kunnen ze beter wachten totdat de problemen opgelost zijn. Zo komen op de betuweroute erg veel STS passages voor, en zou met het huidige systeem na iedere machinisten of rijrichtingswissel de treindienstleider gebeld moeten worden voor vertrek toestemming. Er staan in level 2 immers geen seinen en je krijgt pas een rij toestemming van ETCS als je gaat rijden, vlak voor het SMB als je daarop afrijdt, het bord dat de seinen vervangt wordt de zaak pas actief. |
27-04-2015 22:11:41 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Gaat dat bij die STS-passages om virtuele seinen, aangegeven door de ETCS, of om fysieke seinen bij de overgangsgebieden van/naar ATB? |
28-04-2015 14:03:02 | ||
---|---|---|
mich
|
Grotendeels de virtuele seinen, SMB's op de lijn zelf. Ongeveer 40 per maand, waarbij het grootste deel, zoals door spoorkenners op voorhand gewaarschuwd aan prorail en ilent komt doordat je in SR, blind op een niet zichtbaar rood sein, SMB af moet rijden er vlak daarvoor de rijweg in het scherm moet verschijnen. |
28-04-2015 16:50:20 | ||
---|---|---|
pjkleton
|
Ik heb even de theorie opgezocht over de ETCS en kom in een beschrijving uit 2005 tegen , dat bij L2 de toestemming om te rijden via de GSM komt ,dus continu aanwezig is. Of moet de trein eerst de Balise (Thv het seinbord ) passeren ,voordat de RBC via GSM toestemming geeft om te gaan rijden en op de display zichtbaar wordt? Ontstaat de STS dan ,als de mcn verwacht dat hij verder kan rijden ? Zo is het toch niet !? Vr Gr, Peter Quote |
28-04-2015 17:10:25 | ||
---|---|---|
ems
|
Quote Inmiddels is er dan een update geweest, want bij een rijrichtingwissel onder level 2, krijg je nu als eerste SR-mode. Als de rijweg door de Trdl wordt ingesteld, zie je in je DMI de rijweg ook verschijnen (eerst On Side, na het passeren van een balise wordt dit Full Supervision); Dit was vorig jaar nog niet! |
28-04-2015 17:50:32 | ||
---|---|---|
mich
|
Dat is een goede ontwikkeling. @pjkleton: als je na een reset, of rijrichtingkering op de betuweroute=level2 wil gaan rijden vraag je de trdl toestemming, deze zegt dan je mag rijden, of iets dergelijks. Je zet de ETCS in staff responsible, een soort snuffel modus. Je rijdt dan op een SMB af, en dan behoor je voor dat SMB een TAF request te krijgen, dat wil zeggen het spoor tussen jou en het SMB moet vrij zijn. Druk je op ja dan behoor je voor het SMB de rijweg in je scherm te krijgen, dat is een blauwe balk. In de praktijk werkt het vaak aan de late kant, of pas bij het passeren van het SMB. Er wordt wel gewerkt aan verbetering, echter naar mijn mening is het systeem nog niet klaar voor landelijke uitrol. Zoals EMS zegt is bovenstaand verhaal gelukkig verbeterd. Laatst bewerkt door mich op 28-04-2015 17:52 |
28-04-2015 18:17:05 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Maar volgens mij gaat dit topic over Ns Flirt. De vraag is dus iN hoeverre het ingebouwd gaat worden. Helemaal niet, deels, of volledig? Anders krijg je markante coconstructies zoals bij SLT, waarbij je geregeld atb storingen krijgt in het gekoppelde stel, of ertms nou is ingeschakeld of niet. |
28-04-2015 18:55:39 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Ik denk dat (net als bij SLT het geval is) een volledige EVC=European Vital Computer zal worden ingebouwd, die vervolgens wordt aangesloten op een DMI=Driver Machine Interface die vooralsnog alleen ATB toont. Mcn Asd |
29-04-2015 00:29:51 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Bij de huidige SLT`s die hebben allen een EVC aan boord met een ATB module erin geprikt en op de stuurtafel zit geen DMI (op de tijdelijke ERTMS stellen na dan) Bij de FLIRT stellen zal die wel DMI er wel in zitten lijkt mij het meest logische MCN ASD |
29-04-2015 10:24:23 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Dat schrijf ik toch! Mcn Asd |
29-04-2015 11:26:38 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Gezien alle reacties is het best veilig om te concluderen dat vanwege de snelheid waarmee de stellen nodig zijn het nog niet handig is om ECTS in te gaan bouwen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
29-04-2015 11:29:57 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Nee jij zegt dat er bij de SLT's nu een DMI in zit die alleen ATB toont die DMI's zitten alleen in de Test ERTMS stellen niet bij alle STL's MCN ASD |
01-05-2015 20:38:24 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Wie dol is op HQ plaatjes van de FLIRTtjes...nu met de juiste eerste-klas verhouding http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/beeldbank/treinen |
05-05-2015 10:28:00 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Mind the gap...saillant detail msschn. Breedte van SLT is 2840 mm Breedte van FLIRT3 is 2820/2880 mm (Gebaseerd op reeds bestaande stellen buitenland) Zal de NS FLIRTs ook uitschuifbare/uitklapbare tredeplanken krijgen? Ik zie ze niet op de renders van Stadler/NOSE |
05-05-2015 21:57:36 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Dan kan er beter worden gekozen voor het scheiden van de topics dan het samengaan. Er zelfs onderscheid tussen de eigen Traxx en de geleasde maar niet tussen de FLIRTS van verschillende vervoerders. Beetje tegenstrijdig lijkt me. De ontwikkeling van de FLIRTS hoort of in het topic van de concessies of in een nieuw aan te maken topic Ontwikkelingen Flirts Abellio. |
05-05-2015 22:37:43 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Misschien moeten we gelijk dan maar een topic aanmaken waarin dit soort geneuzel kan worden besproken.... |
14-07-2015 13:44:38 | ||
---|---|---|
peterselie
|
NedTrain heeft een inkijkje gegeven in welke gebieden de FLIRT3 van de NS waarschijnlijk ingezet zal gaan worden. Aan de hand van een vacaturetekst lijkt het te gaan om de treinseries 4400, 5200, 6400, 7600 en 9600 met onderhoud in Mt. De 7500 zou eventueel er ook bij kunnen horen. http://nedtrain.nl/metaNavigatie/actueel/nieuws/show/vacature-specialist-expert-team-flirt |
14-07-2015 19:21:45 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Het plaatje bekijkend: Is de neus wel opvallend genoeg? Moet er niet naar analogie van SLT een stuk plastic op de onderrand van de voorruit geplakt worden? |
14-07-2015 20:30:47 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Een contrastvlak is zo 2011 %08% Laatst bewerkt door rolandrail op 14-07-2015 20:30 |
14-07-2015 20:59:01 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Als je doelt op de witte/gele fronten die indertijd door IVW werden voorgeschreven: die eis is inmiddels vervallen. Vroeger moest je in Nederland een witte voorkant hebben, in Italië een rode, enz maar de EU heeft alle 'lokale' toelatingsregeltjes overboord gegooid uitgezonderd de regels die echt alleen in een bepaald land van toepassing zijn (bv vanwege mogelijke storingen door retourstromen enz) |
15-07-2015 07:51:17 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Ah, gelukkig.. |
15-07-2015 08:42:23 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
QuoteVergeet de 7000 niet Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
15-07-2015 09:24:30 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Deze technici worden dus de komende 2 jaar opgeleid voor de FLIRTS. Hoe zit het eig met proefritten? Inzet in een drgl is gepland rond eind 2016. Kunnen we dan nog daarvoor een test-FLIRT3 op de Nederlandse baan verwachten? |
15-07-2015 09:33:18 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Ga daar maar wel vanuit, ook die dingen moeten minimaa 1000 KM storingsvrij hebben gereden, en dit nieuwe type moet natuurlijk ook nog toelating krijgen |
15-07-2015 19:06:08 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
We zullen maarliefst 5 verschillende uitvoeringen kunnen verwachten: geelblauw van NSR, grijs/rood van R-Net (Abellio), Vechtdallijnenblauw (Syntus) wit/geel van eurobahn en zwart/grijs (Abellio Duitsland, al weet ik die kleuren niet zeker). |
15-07-2015 19:12:14 | ||
---|---|---|
JuliandeB
|
Tel Arriva in Limburg daar maar bij op. Blauw/wit dus. |
15-07-2015 21:31:16 | ||
---|---|---|
Dre
|
QuoteArnhem-Düsseldorf wordt onderdeel van het RRX-netwerk, de Flirt's komen er waarschijnlijk (deels) net zo uit te zien als bijvoorbeeld de ET6.03 en 6.04 van de euroBahn. Witte fronten, zwarte zijden en oranjekleurige deuren. |
15-07-2015 23:27:34 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Er moeten 2 modellen toegelaten worden: 1) De monocourante versie (Abellio/R-NET, NS, Syntus) 2) De multicourante versie (Abellio/RRX, Arriva, Eurobahn) Daarna moeten van beide varianten de individuele treinlengten toegelaten worden. Delen van de toelating zullen gelijktijdig kunnen, ook kan de toelating sneller gaan omdat het model al in Dld toegelaten is. Europese regels schrijven voor dat een test op landspecifieke eisen volstaat. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
15-07-2015 23:35:10 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Eerdere berichten gelezen hebbende, heb ik begrepen dat alle 58 Stadlers eind 2016 geleverd zouden moeten zijn. Nadien niets meer vernomen over het afleveringsschema. De eerste stellen zouden dan toch zeker begin 2016 binnen moeten komen willen alle stellen in december 2016 beschikbaar zijn en dat bericht waar zijn. Dat betekent overigens meer dan 1 stel per week gerekend vanaf januari. NS had ze toch op korte termijn immers nodig? (reden bekend). Met die eerste stellen zouden dan in de loop van het jaar proefritten plaats kunnen vinden en de toelatingsprocedure kunnen worden doorlopen. Of gaat het intussen toch allemaal anders? |
15-07-2015 23:55:41 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Gaan de vervoerders samenwerken mbt de toelating, om deze te versnellen? Weet niet of dat ook met GTW is gebeurd destijds? |
15-07-2015 23:56:14 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
QuoteNee worden zwart grijs. Arnhem - Dusseldorf is ook geen onderdeel van RRX, dat doet concurrent National Express vanaf Emmerich. http://www.stadlerrail.com/de/referenzen/zweckverband-verkehrsverbund-rhein-ruhrabellio-rai/ Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
16-07-2015 12:10:01 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Vanaf Wesel toch? (hoewel hier verder off-topic) |
16-07-2015 12:59:53 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteDe toelating gebeurd tegenwoordig vrijwel altijd vanuit de fabrikant, niet door een klant. Als een eerste stel beschikbaar is dan zal dat voorafgaand aan levering wel gebruikt worden voor de toelatingsprocedures. |
16-07-2015 14:37:10 | ||
---|---|---|
bnv
|
Is al bekend waar dat spul vandaan komt? Of uit Bussnang (CH), of Werk Pankow, of anders? |
16-07-2015 14:38:42 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteKlopt, zie het bericht van VRR http://www.vrr.de/de/vrr/presse/meldungen/archiv/2015/00947/index.html Dick van den Hoven |
18-07-2015 11:32:34 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Fotoverslag Stadler-bezoek >> http://www.weertdegekste.nl/blog/2015/07/weertenaar-bezoekt-treinfabrikant-in-zwitserland-en-helpt-arriva-fotos/Quote Videoverslag Stadler-bezoek door L1 >> http://www.l1.nl/video/l1nws-limburgse-reizigers-kiezen-interieur-treinen Laatst bewerkt door Lovers83 op 18-07-2015 11:40 |
11-08-2015 23:31:54 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote In dat persbericht van Stadler is er sprake van dat de stellen eind 2016 geleverd moeten zijn. En dat ze dat voor elkaar gaan krijgen. In de adviesaanvraag aan Locov staat echter opeens dat ze vanaf eind 2016 geleverd gaan worden. Wat is nu waar? Of zijn de omstandigheden sindsdien veranderd dat men nu opeens minder haast heeft. |