Ontwikkelingen Stadler FLIRT in Nederland
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
05-12-2015 13:29:51
RK
RK
De sprinter naar Apeldoorn vertrekt nu al vanaf 2a, dus dat hoeft niet meer aangepast te worden.  

05-12-2015 14:55:47
Diedje
Diedje
Of de trein naar Apd juist wel naar spoor 2b zodat ze indien nodig gelijktijdig kunnen binnenkomen.. zoals nu het geval bij een uurdienst Hgl - Zp de trein naar Odz ook vanaf spoor 2a vertrekt op het halve uur dat Zp niet gaat..

Laatst bewerkt door Diedje op 05-12-2015 14:56
 

05-12-2015 15:50:22
moderator
Moderator
moderator
Hier maar weer terug naar de ontwikkelingen Stadler FLIRT, over Hgl-Bh is een apart topic.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

18-01-2016 21:38:28
MetroRET
MetroRET
Opvallend genoeg kwam ik op wikipedia een nieuwe foto tegen van de Flirt, bestemd voor NS.

https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_FLIRT
 


18-01-2016 21:52:24
stefanvw14
stefanvw14
Ziet erg mooi uit.
Moet voor deze Flirt weer apparte toelatingsprocedure gestart of kan deze de toelating van de Abellio Flirt gebruiken? Dit zou het indiensttredingsproces een groot stuk versnellen.
 

18-01-2016 21:57:15
jordydl1
jordydl1
De FLIRT op zichzelf moet toegelaten worden. De treinen van Abellio, NS Reiziger, Arriva en Syntus liften allemaal mee op de toelatingsritten die nu met de Abellio 2010 worden gereden.  

18-01-2016 22:01:32
timtrein
timtrein
Bij eurobahn was er toch ook verschil in toelating tussen drietjes en vijfjes, of wat was het? Ik vrees dat dat hier in elk geval ook deels wel het geval zal zijn.  

18-01-2016 22:09:08
BasSNG2001
BasSNG2001
Hier zit een kern van waarheid in, hoewel de NS 3-delig en 4-delig krijgt, Arriva krijgt ook 3-delig (dacht ik) en Syntus kreeg ook 3-delig. Het lijkt mij dat Arriva en Syntus meeliften op de toelating van de NS FLIRT's. Had SLT ook per lengte aparte toelating trouwens?


#DiscoverEU
 

18-01-2016 22:13:29
Berk24
Berk24
Quote
timtrein (wo 10 dec 2014 22:24:35 https://www.somda.nl/forum/15817/p518851/): De standaard-Flirt is al in Nederland toegelaten, voor Eurobahn (tussen Venlo en Venlo Grens...). Alles wat besteld is voor Nederland zal ongetwijfeld dat type zijn, afgezien van de lengte.
Sowieso geldt dat materieel dat elders al is toegelaten, ook in Nederland is toegelaten (afgezien van landspecifieke zaken als ATB-stoorstromen).

Volgens mij niet hoor, anders bestelden vervoerders niet massaal GTW'tjes en FLIRTs. Ze hebben geen zin in administrative rompslomp en daardoor rijden er geen Talent2, nieuwe Continentals, Desiro ML of nieuwe Linten in Nederland en ik geloof ook niet dat het bovenstaande materieel zelfstandig naar Venlo mag rijden (en nieuwe Linten niet naar Enschede).
 

19-01-2016 00:08:24
DingeZ
DingeZ
Sterker nog. Als ik het me goed herinner mag de FLIRT van Eurobahn niet harder dan 60km/h in Nederland omdat die niet aan de vereiste normen voldoet, maar aangezien het stukje maar 3km is maakt dat niet zoveel uit.  

19-01-2016 08:34:27
hw1969
hw1969
Voor Arriva geldt dat een deel van de vloot multicourant wordt. Dat vergt vast een extra procedure.  

19-01-2016 08:34:33
yappa
yappa
Klopt, maar als je de koppen van die Eurobahn Flirt naast die van R-Net of NS zet, zie je meteen dat dit een nieuwe generatie Flirts is die sowieso nieuwe toelating vereist. Abellio trapt af, die moeten komende drgl al rijden tussen Ah en Obh met vijfjes. De overige vervoerders kunnen daarna volstaan met het toelaten van met name de componenten die afwijken van die Abellio-Flirt.  

19-01-2016 08:45:27
b2py
b2py
Scheelt dat de fabrikant daar tegenwoordig vaak verantwoordelijk voor is  

19-01-2016 09:38:50
nohab
nohab
De verantwoordelijkheid voor de juiste toelatingen ligt bij de vervoerder die ergens mee gaat rijden. Wat natuurlijk wel kan is dat fabrikanten voor een nieuwe loc alvast zoveel mogelijk toelatingen regelen. Wel zo fijn voor vervoerders dat ze voor een loc kunnen kiezen die al zijn toelatingen al heeft.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

19-01-2016 10:06:58
Jack5812
Jack5812
Quote
Berk24 (ma 18 jan 2016 22:13:29 https://www.somda.nl/forum/15817/p565878/):
Quote
timtrein (wo 10 dec 2014 22:24:35 https://www.somda.nl/forum/15817/p518851/): De standaard-Flirt is al in Nederland toegelaten, voor Eurobahn (tussen Venlo en Venlo Grens...). Alles wat besteld is voor Nederland zal ongetwijfeld dat type zijn, afgezien van de lengte.
Sowieso geldt dat materieel dat elders al is toegelaten, ook in Nederland is toegelaten (afgezien van landspecifieke zaken als ATB-stoorstromen).

Volgens mij niet hoor, anders bestelden vervoerders niet massaal GTW'tjes en FLIRTs. Ze hebben geen zin in administrative rompslomp en daardoor rijden er geen Talent2, nieuwe Continentals, Desiro ML of nieuwe Linten in Nederland en ik geloof ook niet dat het bovenstaande materieel zelfstandig naar Venlo mag rijden (en nieuwe Linten niet naar Enschede).
En daarnaast de snellere levertijd ten opzichte van andere fabrikanten.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 19-01-2016 10:07
 

19-01-2016 11:38:37
jeanne
jeanne
Quote
nohab (di 19 jan 2016 09:38:50 https://www.somda.nl/forum/15817/p565911/): De verantwoordelijkheid voor de juiste toelatingen ligt bij de vervoerder die ergens mee gaat rijden. Wat natuurlijk wel kan is dat fabrikanten voor een nieuwe loc alvast zoveel mogelijk toelatingen regelen. Wel zo fijn voor vervoerders dat ze voor een loc kunnen kiezen die al zijn toelatingen al heeft.


Ja, dat kun je algemene regel zo stellen, maar in de koop/lease overeenkomst kan de gebruiker de verantwoordelijkheid voor de toelating bij een andere partij neerleggen. Dat heeft ook zo z'n prijs, gemak etc. Wanneer bij de koop/lease de verantwoordelijkheid bij een andere partij ligt dan de gebruiker is deze alleen nog verantwoordelijk voor het fijt deze zijn diensten met toegelaten materieel uitvoerd, maar is niet verantwoordelijk voor de effectieve toelating.


Jeanne Kok
 

19-01-2016 12:16:28
Daan!
Daan!
Ten opzichte van de Render toch wat verschillen:
Ten eerste is de blauwe band veel breder. Die loopt namelijk boven de deuren langs.
Ten Tweede wordt de blauwe band, mede door bovenstaande reden, niet onderbroken als deze een deur tegenkomt.
Opvallend, NS is normaal gesproken zo constant in haar design.

Een Render is hier te zien: https://www.google.nl/search?q=Stadler+Flirt+NS&safe=off&espv=2&biw=1440&bih=728&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjupd2Q37XKAhVElg8KHQ8IBsgQ_AUIBigB#imgrc=-m_2aKxDR0jmDM%3A
Zoek de verschillen.

Laatst bewerkt door Daan! op 19-01-2016 12:18
 

19-01-2016 12:29:21
Dead_Devil
Dead_Devil
Het valt mij inderdaad ook op. De flirt wijkt weer af terwijl bij SLT het wel uitgevoerd is zoals het op de render van de flirt te zien is. foutje? of toch weer een nieuwe tekenaar aan de tafel die niet te vreden was? Klopt het overigens dat de eerste flirt voor ns in april dit jaar al naar NL komt?

Laatst bewerkt door moderator op 20-01-2016 10:12, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

19-01-2016 12:38:19
nohab
nohab
Quote
jeanne (di 19 jan 2016 11:38:37 https://www.somda.nl/forum/15817/p565925/):
Quote
nohab (di 19 jan 2016 09:38:50 https://www.somda.nl/forum/15817/p565911/): De verantwoordelijkheid voor de juiste toelatingen ligt bij de vervoerder die ergens mee gaat rijden. Wat natuurlijk wel kan is dat fabrikanten voor een nieuwe loc alvast zoveel mogelijk toelatingen regelen. Wel zo fijn voor vervoerders dat ze voor een loc kunnen kiezen die al zijn toelatingen al heeft.


Ja, dat kun je algemene regel zo stellen, maar in de koop/lease overeenkomst kan de gebruiker de verantwoordelijkheid voor de toelating bij een andere partij neerleggen. Dat heeft ook zo z'n prijs, gemak etc. Wanneer bij de koop/lease de verantwoordelijkheid bij een andere partij ligt dan de gebruiker is deze alleen nog verantwoordelijk voor het feit deze zijn diensten met toegelaten materieel uitvoerT, maar is niet verantwoordelijk voor de effectieve toelating.
En aan wat voor andere partij moet ik dan denken?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

19-01-2016 13:02:09
yappa
yappa
Quote
Dead_Devil (di 19 jan 2016 12:29:21 https://www.somda.nl/forum/15817/p565928/):
het valt mij inderdaad ook op. De flirt wijkt weer af terwijl bij SLT het wel uitgevoerd is zoals het op de render van de flirt te zien is. foutje? of toch weer een nieuwe tekenaar aan de tafel die niet te vreden was? Klopt het overigens dat de eerste flirt voor ns in april dit jaar al naar NL komt?


Maar in het prototype van de SNG is de blauwe band ook naar boven opgetrokken ten opzichte van de render, wat dat betreft dus wel weer consequent:

SNG render: http://beheer.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel//500/CAFRTD.jpg

SNG Proto: https://railmagazine.nl/wp-content/uploads/RM_SNG6.jpg

Laatst bewerkt door yappa op 19-01-2016 13:02
 

19-01-2016 14:08:02
reisthijs
reisthijs
Renders zijn notoir onbetrouwbaar (bij die SNG-render zaten bijv. de ramen te laag, en de blauwe band daardoor dus ook) en die Flirt op de foto is nog niet helemaal klaar...  

19-01-2016 16:03:03
daniel81
daniel81
Quote
nohab (di 19 jan 2016 12:38:19 https://www.somda.nl/forum/15817/p565930/):
Quote
jeanne (di 19 jan 2016 11:38:37 https://www.somda.nl/forum/15817/p565925/):
Quote
nohab (di 19 jan 2016 09:38:50 https://www.somda.nl/forum/15817/p565911/): De verantwoordelijkheid voor de juiste toelatingen ligt bij de vervoerder die ergens mee gaat rijden. Wat natuurlijk wel kan is dat fabrikanten voor een nieuwe loc alvast zoveel mogelijk toelatingen regelen. Wel zo fijn voor vervoerders dat ze voor een loc kunnen kiezen die al zijn toelatingen al heeft.


Ja, dat kun je algemene regel zo stellen, maar in de koop/lease overeenkomst kan de gebruiker de verantwoordelijkheid voor de toelating bij een andere partij neerleggen. Dat heeft ook zo z'n prijs, gemak etc. Wanneer bij de koop/lease de verantwoordelijkheid bij een andere partij ligt dan de gebruiker is deze alleen nog verantwoordelijk voor het feit deze zijn diensten met toegelaten materieel uitvoerT, maar is niet verantwoordelijk voor de effectieve toelating.
En aan wat voor andere partij moet ik dan denken?


De fabrikant dus. Is ergens ook wel logisch: die kent zijn materieel door-en-door en is ook degene die aan zet is als er iets aangepast moet worden tbv de toelating. De vervoerder kan niet veel meer zijn dan doorgeefluik van informatie tussen toelatingsinstantie en fabrikant. Dan is het wel net zo efficiënt om die schakel er tussenuit te halen
 

19-01-2016 22:35:12
jeanne
jeanne
Met andere partij bedoelde ik inderdaad de fabrikanten van materieel, maar ook die partijen die als leasor optreden.  

20-01-2016 01:54:17
kiekkiek
kiekkiek
Deze nacht proefritten met het Flirt stel tussen Lelystad en Kampen.  

20-01-2016 12:25:45
phantom
phantom
Buiten voorgaande vraag om,heb ik ook nog een vraag.
Zaken die aan het uiterlijk worden aangepast van 1ste render tot aan het daadwerkelijk bouwen van de stellen,zijn die aanpassing dan aangevraagd door de partij die ze besteld,of is dit omdat een tekenaar ineens vind dat dit mooier is ?
Verder dan nog de vraag,stel dat net als in dit geval de render van het stadler stel in de loop der tijd uiterlijk wordt gewijzigd,moet de fabrikant deze uiterlijke wijzigingen dan nog doorgeven aan de partij die de stellen heeft besteld,of kan het ineens zo zijn dat het gene wat NS in dit geval heeft besteld ,veranderd en wel zomaar mag worden afgeleverd aan NS in gewijzigde versie ?
( ik probeer te achterhalen wie gevraagd heeft om de uiterlijk wijzigingen als het gaat om nieuwbouw treinen,en waarom het uiterlijk vaak lijkt te veranderen in de tijd tussen 1ste render en 1ste echte trein,als een maatschappij al een huis stijl heeft zou je denken dat het aanbrengen van die huisstijl op een nieuw type trein toch niets anders zal zijn dan copy/paste van dat bestaande "jasje" )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-01-2016 12:55:04
daniel81
daniel81
Ik zit niet in de treinenbouwwereld maar wel in een enigszins vergelijkbare tak van sport.
Daar geldt dat e.e.a. afhankelijk is van de contractvorm (in dit geval: het ene uiterste is dat NS alleen maar aangeeft 'een Flirt in NS-huisstijl te willen' en het andere uiterste is dat iemand op het NS-kantoor zelf (cq een ingehuurd bureau) de ontwerptekening tot op de milimeter inkleurt.
Verder is het altijd zo dat er tussendoor overleg is, er wordt dus niet ineens iets geproduceerd waar de opdrachtgever niets vanaf weet. Tekeningen dienen in verschillende stadia steeds door opdrachtgever getoetst te worden.
Hoe dan de verschillen ontstaan? Ja dat kan vanalles zijn. Misschien simpelweg dat halverwege het proces er een nieuwe tekenaar op komt die een ander idee heeft, of er is iemand van de onderhoudsploeg die tijdens een toetsronde aangeeft dat bepaalde aspecten onhandig zijn (bv "lichte kleuren voorop onderin zijn te besmettelijk") enz.
 

20-01-2016 14:05:39
nohab
nohab
Quote
phantom Verder dan nog de vraag, stel dat net als in dit geval de render van het Stadlerstel in de loop der tijd uiterlijk wordt gewijzigd, moet de fabrikant deze uiterlijke wijzigingen dan nog doorgeven aan de partij die de stellen heeft besteld, of kan het ineens zo zijn dat hetgene wat NS in dit geval heeft besteld, veranderd en wel zomaar mag worden afgeleverd aan NS in gewijzigde versie?
Ik denk dat je niet zo nauwkeurig naar dat soort dingen moet kijken. Het is maar net hoe de communicatiestromen lopen hoe actueel zo'n prentje is.

Laatst bewerkt door nohab op 20-01-2016 14:06


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-01-2016 16:03:10
sjoerd
sjoerd
Daarnaast kan het aardig zijn om wat meer onderscheid te houden tussen de drie series Sprinters om te voorkomen dat de Apekoppen straks weer Hondekoppen worden genoemd. Hoewel je dat verschijnsel natuurlijk nooit geheel kunt voorkomen. Ik moet zelf ook extra moeite doen om Boeings te onderscheiden van Airbustoestellen.  

20-01-2016 16:12:51
Daan!
Daan!
Maar denk je nou echt dat diegene die een apekop niet kan onderscheiden van een Hondekop door de genoemde uiterlijke verschillen, ineens wel het verschil gaat zien tussen SLT en Flirt?

Waar het om gaat is dat de afdeling marketing een product neerzet en dat voldoet aan bepaalde uiterlijke kenmerken. Dan is het raar als je daar vanaf gaat wijken.
Je ziet het ook bij VIRMm. Eén van de redenen waarom de baan benedenlands gaat lopen is omdat DDZ dat ook heeft. Dat het er niet uitziet, daar kijkt de afdeling marketing niet naar. Zolang iets maar gestandaardiseerd wordt.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-01-2016 16:15:29
sjoerd
sjoerd
Nee, mijn stelling is juist dat het publiek het verschil toch niet ziet, om dezelfde reden als waarom ik moeite moet doen bij vliegtuigen.  

20-01-2016 22:07:08
moderator
Moderator
moderator
De discussie over ATB is verplaatst naar https://www.somda.nl/forum/16529/ATB+fase+3+en+4+en+ATB+NG/ . Terug weer naar de feiten over de Stadler Flirts.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

21-01-2016 11:24:43
phantom
phantom
De Flirts worden gekocht met geleend geld:
http://fd.nl/economie-politiek/1135907/ns-leent-300-mln-bij-europese-investeringsbank-voor-sprinters
Als dat al voor de Flirts gebeurt,word dat dan ook gedaan voor de rest van de treinen die NS wil gaan aanschaffen ?
En hoe komt het dat NS blijkbaar zo krap bij kas zit,aan de prijzen voor bv kaartjes kan het niet liggen %08%%03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-01-2016 11:44:04
reisthijs
reisthijs
Het is niet zo vreemd dat er voor een "paniekaankoop" geld geleend moet worden, als er geen potje geld voor gereserveerd was.

Voor het andere materieel is al jaren geleden een reservering gemaakt: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_investeert_7_miljard_tot_2025_in_materieel-144436
 

21-01-2016 12:23:46
snowie
snowie
Er wordt een aankoop van treinen gefinancierd door geld te lenen bij de EIB , dit gaat tegen tarieven die gunstiger liggen dan bij het lenen van de "normale" financiële sector zoals banken- verder kan ik met niet aan de indruk onttrekken dat in het verleden bestellingen ook met geleend geld gefinancierd zijn - NS heeft dit soort bedragen niet zomaar op de plank liggen ....  

21-01-2016 13:46:46
Michael98
Michael98
Een trein is een kapitaalgoed welke lang (30-40 jaar) meegaan. De opbrengsten van een stel zijn dus ook over die looptijd evenredig verdeeld.
Als er gewoon lineair was afgeschreven op bv. Mat'64 en SGM dan is er nu genoeg geld in het laatje om nieuwe treinen te kopen. Dat is ook gebeurd met de SNG van CAF. Maar als de inschatting in het verleden verkeerd is gemaakt wat nieuw materiaal moet kosten en er is tussentijds niet bijgestuurd, dan is er te weinig afgeschreven. Dus moet er bij de SNG al uit de eventuele reserves worden gegraaid.
Toen werd bekend dat de Studenten-OV uitgebreid werd, moesten er ineens meer treinen komen, de voorraad kapitaal was niet toereikend hiervoor, omdat er in het verleden niet werd verwacht dat de Studenten-OV bleef bestaan. Dus het aantal nodige treinen was toen lager begroot. En er was dus niet genoeg opgebouwd aan financiële reserves om de treinen te kopen die eigenlijk niet waren begroot. Toen heeft de NS besloten om een spoedbestelling te doen bij Stadler. Er was alleen geen geld, want het opgebouwde kapitaal uit afschrijvingen zit in de SNG. Maar Stadler wil toch geld zien (en terecht), anders werd de order waarschijnlijk niet eens in productie genomen. Dus de NS had niet veel keuze en moest wel geld gaan lenen. Dat dit in Europa bij de EIB wordt gedaan is een verstandige beslissing, want zoals snowie als zegt; de tarieven liggen lager.

Laatst bewerkt door Michael98 op 21-01-2016 14:13
 

21-01-2016 14:02:22
AJT
AJT
FLIRT gaat 30 jaar mee, net als SLT.  

21-01-2016 17:49:44
timtrein
timtrein
Het is niet ongewoon, in het verleden, en misschien nog wel, werd (in heel Europa) wel materieel besteld via Eurofima: http://www.eurofima.org/  

21-01-2016 18:25:14
mren
mren
Quote
Michael98 (do 21 jan 2016 13:46:46 https://www.somda.nl/forum/15817/p566193/):
Als er gewoon lineair was afgeschreven op bv. Mat'64 en SGM dan is er nu genoeg geld in het laatje om nieuwe treinen te kopen.


Afschrijven is iets compleet anders dan reserveren.
 

21-01-2016 19:06:01
Lovers83
Lovers83
Quote
MetroRET (ma 18 jan 2016 21:38:28 https://www.somda.nl/forum/15817/p565871/): Opvallend genoeg kwam ik op wikipedia een nieuwe foto tegen van de Flirt, bestemd voor NS.

https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_FLIRT


En hier ook nog de Abellio R-NET Flirt in actie bij Lls %02% https://nl.wikipedia.org/wiki/Abellio_FLIRT#/media/File:R-Net_Flirt.jpg

Laatst bewerkt door Lovers83 op 21-01-2016 19:07


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User
 

21-01-2016 19:09:35
stefanvw14
stefanvw14
Op wikipedia wordt gesproken over dat de Abellio Flirt worden uitgerust met Zandstrooiers en die van de NS niet. Zijn die Zandstrooiers een oplossing tegen blaadjes dan ipv een Sandite installaties die onder SGMm en DDZ zitten?

Edit: Ik bedoel in der daad de zandstrooiers.

Laatst bewerkt door stefanvw14 op 21-01-2016 19:38
 

21-01-2016 19:28:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Da's een ouderwetse manier om de tijd te tonen in de trein%08% Je bedoelt neem ik aan zandstrooiers


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-01-2016 23:33:43
thom
thom
Zandstrooien en sanditen heeft een verschillende uitwerking.

Zand werkt praktisch alleen voor de trein die het strooit en daarna waait het wel van de spoorstaaf koppen af.
Daarnaast is zand niet echt bevorderlijk voor de elektrische geleiding van wielen naar de spoorstaven.

Sandite is een pasta met oa metaaldeeltjes erin die na het aanbrengen enige uren aanwezig blijft en dus voor meer treinen een oplossing bied.
De metaal deeltjes zorgen ervoor dat het elektrische contact geen problemen op zal leveren.

Laatst bewerkt door thom op 21-01-2016 23:34
 

21-01-2016 23:56:39
mren
mren
Zoals in ES-lassen?  

22-01-2016 00:00:14
cuneo56
cuneo56
Zandstrooien wordt gebruikt om adhesie (tijdelijk) te verhogen als het glad is.
Werkt echter bijna enkel bij het draaistel vlak achter waar het zand gestrooid wordt.
Omdat verder de voorste draaistellen het meest tot doorslippen neigen en omdat bij NS de tractie tot nu toe alle treinstellen verdeeld zit heeft men het ook niet of nauwelijks bij treinstellen toegepast.
De moderne kleine treinstellen hebben tegenwoordig dan weer soms maar een aangedreven draaistel/motor bakje wat denk ik dan weer een argument is om toch zandstrooiers toe te passen.
 

22-01-2016 00:20:16
thom
thom
Quote
mren (do 21 jan 2016 23:56:39 https://www.somda.nl/forum/15817/p566269/): Zoals in ES-lassen?

Ja, daar heb je zeker een punt!
 

25-01-2016 13:12:09
dennistd
dennistd
Voor de administratie: op maandag 25 januari kwam Abellio-FLIRT 2011 gesleept door Strukton 303001 van Bad Bentheim naar Leidschendam https://www.flickr.com/photos/dennistd/24602558445/in/dateposted/  

26-01-2016 10:29:13
rolandrail
rolandrail
Quote
cuneo56 (vr 22 jan 2016 00:00:14 https://www.somda.nl/forum/15817/p566270/): Zandstrooien wordt gebruikt om adhesie (tijdelijk) te verhogen als het glad is.
Werkt echter bijna enkel bij het draaistel vlak achter waar het zand gestrooid wordt.
Omdat verder de voorste draaistellen het meest tot doorslippen neigen en omdat bij NS de tractie tot nu toe alle treinstellen verdeeld zit heeft men het ook niet of nauwelijks bij treinstellen toegepast.
De moderne kleine treinstellen hebben tegenwoordig dan weer soms maar een aangedreven draaistel/motor bakje wat denk ik dan weer een argument is om toch zandstrooiers toe te passen.
Bij SLT is het doorslippen en glijden behoorlijk goed ondervangen door de software, alleen als je heel bot rijdt is dat niet afdoende maar bij normaal rijgedrag wel degelijk.
 

02-02-2016 17:55:55
Daan!
Daan!
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pierwszy-flirty-dla-holendrow-juz-gotowe-75218.html
Meer foto's van de Flirt voor NS. De derde foto is overigens geen Flirt-3.
 

02-02-2016 18:04:14
cuneo56
cuneo56
foto 3 lijkt me een Flirt-2 voor/van de MAV ( Hongarije), zou best een reparatie kunnen zijn.  

02-02-2016 21:59:55
aarclay
aarclay
Bijzonder dat ze hetzelfde kleurenbaantje hebben. Ha, als dat maar goed gaat %08%.

Laatst bewerkt door aarclay op 02-02-2016 22:00


Choo choo.....
 

02-02-2016 22:10:08
BasSNG2001
BasSNG2001
niet helemaal. De NS-zijn op het eind schuin naar boven en die van de MAV bijna recht.


#DiscoverEU
 

02-02-2016 23:54:51
dennistd
dennistd
Op OVNL wordt gemeld http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=426193#p426193 dat Syntus niet 17 stellen (13 drietjes en 4 viertjes) maar 16 stellen besteld heeft, verdeeld over 9 drietjes en 7 viertjes. Al met al ongeveer evenveel capaciteit (uitgaande van 150 zitplaatsen in een drietjes en 210 in een viertje), maar een stel minder dus.  

03-02-2016 00:30:33
selivio
selivio
Dat klopt, is idd een flirt voor de MAV. Kun je ook uit het bericht halen als je t pools een beetje ontcijferd(aka via google translate). Daarin staat ook dat de ns stellen begin februari de eerste dynamische tests zullen ondergaan en dan in de tweede helft van maart ongeveer naar Nederland getransporteerd zullen gaan worden.  

24-02-2016 15:44:01
moderator
Moderator
moderator
Vraag om dienstregeling verwijderd.  


24-02-2016 22:25:08
AJT
AJT
In dit topic was nog niet vermeld dat de 2012 vandaag afgeleverd is.  

25-02-2016 16:09:16
Mueslireep
Mueslireep
Weet iemand eigenlijk wanneer de eerste NS Flirts worden afgeleverd?  

25-02-2016 16:12:00
AgentX
AgentX
Gisteren, bij binnenkomst van de 2012, was er even sprake van dat het de eerste NS Flirt zou zijn. Verwachting is volgens mij wel dat er in maart een naar Nederland komt.  

25-02-2016 16:23:59
Jack5812
Jack5812
Ik heb begin februari iemand die dicht bij het vuur zit gesproken die toen zei dat het nog een paar maanden zou duren. Dus ergens begin april zou me logischer lijken.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 25-02-2016 16:24
 

25-02-2016 17:16:40
VIRMm1
VIRMm1
Ik heb eind Maart gehoord van iemand die er ook vrij warm bij zit.
Dan wil men namelijk beginnen met de opleidingen. Eind April moeten de opleidingen dan voor heel NS/NedTrain beginnen.
 

03-03-2016 18:42:14
ToH
ToH
Kwam een foto op twitter tegen van een NS Flirt op het terrein van Stadler in Polen.

https://twitter.com/TrainsofHolland/status/705447739249848320
 

03-03-2016 20:55:57
mren
mren
Stadler heeft een aanbesteding gewonnen voor de levering van zestien elektrische Flirt-treinen voor spoorvervoerders Syntus en Keolis. De treinen gaan vanaf december 2017 rijden op de spoortrajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Het gaat om een contract ter waarde van 125 miljoen euro. Dat heeft de Zwitserse treinfabrikant woensdag bekendgemaakt.

Het contract betreft de levering van de treinen en het onderhoud voor een periode van vijftien jaar. De zestien treinen bestaan uit negen treinen met drie rijtuigen en zeven treinen met vier rijtuigen en hebben een maximum snelheid van 160 kilometer per uur.

http://www.spoorpro.nl/materieel/2016/03/03/stadler-wint-treincontract-voor-16-treinen-syntus-en-keolis/?utm_campaign=73991b23e2-SpoorPro_nieuwsbrief_spoortunnel_Delft3_3_2016&utm_medium=email&utm_source=SpoorPro&utm_term=0_b05d360e8f-73991b23e2-328363549
 

03-03-2016 23:03:13
nickeyboy
nickeyboy
Misschien een rare vraag, toen Syntus de concessie won gebruikte men al een impressie met een Flirt, waarom dan nu (pas) dit persbericht?  

03-03-2016 23:06:14
thom
thom
Het contract zal nu pas definitief getekend zijn en destijds niet meer dan een optie. Immers bestel je pas als je daadwerkelijk de concessie binnen hebt.  

03-03-2016 23:10:45
nickeyboy
nickeyboy
Logisch!  

04-03-2016 12:16:35
daniel81
daniel81
Maar 'aanbesteding gewonnen' suggereert dat er meerdere inschrijvers waren. Hoe gaat zoiets? Heeft Syntus inderdaad bij meerdere fabrikanten offertes opgevraagd?  

04-03-2016 12:58:13
jor[D]1
jor[D]1
Het materieel van de private verdoerders wordt toch niet via een aanbesteding gekocht?  

04-03-2016 13:27:05
mren
mren
Aanbestedingsplicht van overheidsorgaan gaat bij dergelijke opdrachten over op de vervoerder.  

04-03-2016 16:19:49
maxim
maxim
Bovenstaande klopt niet helemaal. Als een bedrijf voor een substantieel deel onderdeel is van een overheidsbedrijf (wat SNCF is bij Syntus) dan ben je verplicht te handelen naar de regels voor het overheidsbedrijf.

Laatst bewerkt door maxim op 04-03-2016 16:20
 

04-03-2016 20:30:30
Daan!
Daan!
http://l1.bbvms.com/view/standaard/2601277.html

In het filmpje is een nieuw design te zien voor de Flirt. Ook hier net als bij VIRMm blauwe randen om de deuren.
 

04-03-2016 23:42:41
AlexNL
AlexNL
Quote
jor[D]1 (vr 04 mrt 2016 12:58:13 https://www.somda.nl/forum/15817/p570503/): Het materieel van de private verdoerders wordt toch niet via een aanbesteding gekocht?

Iedereen kan een openbare aanbesteding houden, publiek of privaat.

Als jij je badkamer wil verbouwen en je zet daarvoor een advertentie op werkspot.nl, dan houd je ook een openbare aanbesteding. %08%
 

05-03-2016 13:38:54
AgentX
AgentX
Wat ik frappant vind is de volgende uitspraak in dat filmpje:

"Vanaf december worden er al 25 stellen ingezet, en vanaf de zomer alle 58. (...) In april volgend jaar moet de nieuwe hal klaar zijn."

Mijn observatie is dat er tussen december 2016 en april 2017 dus minimaal 25 treinstellen niet onderhouden worden in Maastricht. Wat is hier het plan?
 

05-03-2016 13:46:30
selivio
selivio
Ik denk meer dat het in de afleversnelheid zit. Waarschijnlijk heeft NS niet alle 58 beschikbaar in december omdat ze wss nog niet allemaal geleverd zullen zijn.  

05-03-2016 14:20:02
umbusko
umbusko
Jawel, maar daar heeft AgentX het niet over. Zijn vraag is waar die 25 treinstellen onderhouden gaan worden tussen dec 2016 en apr 2017 als de nieuwe hal te Mt nog niet klaar is.  

05-03-2016 14:24:25
VIRMm1
VIRMm1
Gaat prima op de andere putsporen in Mt.

Wat ik begrepen heb is dat er grote bordessen gebouwd gaan worden in Mt die richting de trein open geklapt kunnen worden zodat het personeel vrij rond kan lopen op het dak zonder het gevaar dat men naar beneden kan vallen.

Het onderhoud zal dus eerst op de andere sporen plaats gaan vinden, alleen zal het personeel dan nog met valbeveiliging aan moeten werken. Dit geeft geen volledige bewegingsvrijheid op het dak, maar onmogelijk is het niet.
 

05-03-2016 14:50:40
AgentX
AgentX
Quote
umbusko (za 05 mrt 2016 14:20:02 https://www.somda.nl/forum/15817/p570621/): Jawel, maar daar heeft AgentX het niet over. Zijn vraag is waar die 25 treinstellen onderhouden gaan worden tussen dec 2016 en apr 2017 als de nieuwe hal te Mt nog niet klaar is.


Inderdaad.
 

06-03-2016 00:23:08
thom
thom
Quote
VIRMm1 (za 05 mrt 2016 14:24:25 https://www.somda.nl/forum/15817/p570622/):
Wat ik begrepen heb is dat er grote bordessen gebouwd gaan worden in Mt die richting de trein open geklapt kunnen worden zodat het personeel vrij rond kan lopen op het dak zonder het gevaar dat men naar beneden kan vallen.


En voor die nieuwe bordessen moet het oude pand plat en een nieuwe hal gebouwd worden omdat de oude hal daar nu niet voldoende hoogte voor heeft.

In het bovengenoemde filmpje is duidelijk te zien dat als de oude hal platgaat een ander deel van de werkplaats behouden blijft waar het overigens onderhoud plaats blijft vinden.

Laatst bewerkt door thom op 06-03-2016 00:24
 

06-03-2016 12:24:29
VIRMm1
VIRMm1
Precies ja.

Die oude hal was gewoon een stuk lager en had ook alleen putsporen welke van de voor en achterkant tw betreden waren. De overige sporen (en tevens de nieuw te bouwen sporen) zijn ook vanaf de zijkant te betreden.
 

06-03-2016 12:46:08
Daan!
Daan!
Ik heb hem nog niet voorbij zien komen, maar de eerste Flirt-3 voor Abellio is onderweg:
https://www.youtube.com/watch?v=pcWDlTKmXm0
 

06-03-2016 13:32:08
AgentX
AgentX
Gaan die nou ook naar Nederland, of komen die ergens in Duitsland te staan?  

06-03-2016 14:45:53
dvdhoven
dvdhoven
Zal wel ergens in Duitsland zijn. Abellio heeft meer lijnen in het VRR gebied, dus zal ook wel een werkplaats hebben.


Dick van den Hoven
 

06-03-2016 16:17:11
abbm
abbm
Er zou toch een verbinding naar Arnhem komen?  

06-03-2016 16:21:27
wilcot
wilcot
Quote
dvdhoven (zo 06 mrt 2016 14:45:53 https://www.somda.nl/forum/15817/p570718/): Zal wel ergens in Duitsland zijn. Abellio heeft meer lijnen in het VRR gebied, dus zal ook wel een werkplaats hebben.

Er is een werkplaats in Hagen en er komt er een bij Duisburg HBF.
http://www.abellio.de/de/nordrhein-westfalen/unternehmen-news/werkstatt
 

06-03-2016 16:44:41
dvdhoven
dvdhoven
Quote
abbm (zo 06 mrt 2016 16:17:11 https://www.somda.nl/forum/15817/p570726/): Er zou toch een verbinding naar Arnhem komen?
Ja, die komt er ook, maar de exploitatie is vanuit Duitsland. Eigenlijk net zo als Enschede - Gronau/Dortmund, Venlo - Hamm en straks Hengelo-Bielefeld.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 06-03-2016 16:47


Dick van den Hoven
 

06-03-2016 16:49:54
marciekemp
marciekemp
Maar ook dit type Flirt moet een toelating in Nederland krijgen dus zal ook wel de nodige ritten richting NL (waarschijnlijk Em-Zv tbv ERTMS en meerspanning) gaan rijden  

06-03-2016 23:48:41
HZwoferink
HZwoferink
Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland omdat het geen "standaard" FLIRT-3 betreft maar een 3-systeems. Vermoedelijk ligt de prioriteit in Duitsland voor de testen en pas daarna volgt Nederland. De FLIRT-3 treinstellen voor Abellio gaan vanaf december als RE 19 naar Arnhem rijden.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 06-03-2016 23:50


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

07-03-2016 05:46:41
phantom
phantom
Quote
dvdhoven (zo 06 mrt 2016 16:44:41 https://www.somda.nl/forum/15817/p570731/):
Quote
abbm (zo 06 mrt 2016 16:17:11 https://www.somda.nl/forum/15817/p570726/): Er zou toch een verbinding naar Arnhem komen?
Ja, die komt er ook, maar de exploitatie is vanuit Duitsland. Eigenlijk net zo als Enschede - Gronau/Dortmund, Venlo - Hamm en straks Hengelo-Bielefeld.


Effe een stukje tekst van dat filmpje gecopyeerd:
Gepubliceerd op 8 feb. 2016

Der Zug fuhr Richtung Hannover Der Flirt 3 ist für Abellio für die Strecke Duisburg Arnhem

Rest me nog wel het volgende te vragen.
Dit stel van het filmpje is nu een maand op plek van bestemming,waarom worden daar geen toelatingsritten mee gereden ?
(die trajecten duren altijd lang,dus als je een stel hebt,zou ik er maar is mee gaan werken.
Wat is de motivatie om de exlotatie vanuit D te doen i.p.v. uit NL ??


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-03-2016 10:24:27
AlexNL
AlexNL
Quote
phantom (ma 07 mrt 2016 05:46:41 https://www.somda.nl/forum/15817/p570776/):

Dit stel van het filmpje is nu een maand op plek van bestemming,waarom worden daar geen toelatingsritten mee gereden ?
(die trajecten duren altijd lang,dus als je een stel hebt,zou ik er maar is mee gaan werken.
Wat is de motivatie om de exlotatie vanuit D te doen i.p.v. uit NL ??

De FLIRT-3 is al toegelaten in Duitsland en het traject in Nederland is al opgestart voor de Abellio-trein. Als toelating in NL en DE geregeld is hoeft er alleen nog maar getest te worden op de verschillen: de aanwezigheid van ERTMS en een 25 kV-installatie die nog niet gebruikt wordt. Dat hoeft geen 9 maanden te duren.

Dat de exploitatie vanuit Duitsland wordt gedaan lijkt mij om praktische redenen: de trein rijdt grotendeels op Duits grondgebied, als er geen standplaats hoeft te zijn in Arnhem scheelt dit een hele hoop administratie en overhead. Machinisten die 's ochtends de eerste (twee) trein(en) vanuit Arnhem rijden kun je laten overnachten in een hotel.
 

07-03-2016 11:49:19
NDS
NDS
Quote
HZwoferink (zo 06 mrt 2016 23:48:41 https://www.somda.nl/forum/15817/p570771/): De FLIRT-3 treinstellen voor Abellio gaan vanaf december als RE 19 naar Arnhem rijden.

Zover ik begrepen heb begint de dienst naar Arnhem pas in Juni of Juli 2017 en niet December 2016. Wel gaat het Duitse deel in December 2016 in.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

07-03-2016 11:51:42
HZwoferink
HZwoferink
Klopt, daar heb je gelijk in. Naar Arnhem zal wat later gebeuren, vandaar dat de prioriteit van de testritten nu Duitsland is. Tegen die tijd zou Emmerich - Zevenaar ook voorzien zijn van 25Kv.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

07-03-2016 12:15:45
dennistd
dennistd
Quote
NDS (ma 07 mrt 2016 11:49:19 https://www.somda.nl/forum/15817/p570805/):
Quote
HZwoferink (zo 06 mrt 2016 23:48:41 https://www.somda.nl/forum/15817/p570771/): De FLIRT-3 treinstellen voor Abellio gaan vanaf december als RE 19 naar Arnhem rijden.

Zover ik begrepen heb begint de dienst naar Arnhem pas in Juni of Juli 2017 en niet December 2016. Wel gaat het Duitse deel in December 2016 in.
Was het niet zo dat er pas later naar Ah gereden hoeft te worden, om zo meer tijd voor de toelating te hebben? Maar volgens dit persbericht wordt het gewoon december 2016: http://mediencenter.vrr.de/presse/Abellio_uebernimmt_Niederrheinnetz_ab_2016.php?selectYear=2015

Laatst bewerkt door dennistd op 07-03-2016 12:40
 

07-03-2016 12:24:11
marciekemp
marciekemp
Dat is correct, de bedoeling is gewoon om vanaf DRGL 2017 naar Ah te gaan rijden en niet pas een half jaar later.  

07-03-2016 12:38:33
achterdoel
achterdoel
Zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat het een duitse consessie is die door Abellio Duitsland gewonnen is.

edit: Was reactie op Phantom's vraag: Wat is de motivatie om de exlotatie vanuit D te doen i.p.v. uit NL ??

Laatst bewerkt door achterdoel op 07-03-2016 16:03


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel
 

07-03-2016 13:46:11
AlexNL
AlexNL
Quote
marciekemp (ma 07 mrt 2016 12:24:11 https://www.somda.nl/forum/15817/p570810/): Dat is correct, de bedoeling is gewoon om vanaf DRGL 2017 naar Ah te gaan rijden en niet pas een half jaar later.

Toen de concessie in 2013 aan Abellio werd gegund was het de bedoeling dat Arnhem pas vanaf zomer 2017 bediend zou worden, dit omdat meer voorbereidingstijd nodig zou zijn (toelating materieel, opleiding personeel).

Dat kan nu dus eerder, wellicht omdat er sindsdien meer FLIRTs zijn besteld voor Nederland die ook al vanaf december 2016 in dienst moeten?
 

07-03-2016 15:11:47
reisthijs
reisthijs
Dat was niet de bedoeling maar wel de verwachting. Daarom hield men het er in 2013 nog voorzichting op dat Arnhem 'uiterlijk in 2017' bediend zou worden. Gelukkig lijkt het er nu dus op dat die uitloop niet nodig is.  

07-03-2016 15:46:20
AgentX
AgentX
En later moet nog blijken of die uitloop ook daadwerkelijk niet toch gewoon uitgezeten wordt, natuurlijk.  

07-03-2016 17:07:28
marciekemp
marciekemp
Het is de bedoeling en verwachting dat dat niet gebeurd, tenzij ProRail het nog tegen gaat houden ivm capaciteits problemen te Ah, aangezien spoor 4 waarschijnlijk pas in 2017 in een A/B fase gaat krijgen....  

08-03-2016 18:55:49
MCN-GVC
MCN-GVC
Trekhaak magazine (blad van VVMC) editie 1 2016 vandaag binnengekregen.
Staat een artikel in over de ns flirt 3 met nieuwe foto's, maar niet veel meer dan die al bekend waren van de treinen in de fabriek. Geen nieuws naast het punt dat de treinen een dichte achterwand krijgen. En dat het zou gaan om een 'premium' versie met alles er op. Dat klopt in mijn ogen al niet omdat er geen spiegels op zitten. Er staat wel dat de eerste in maart naar Nederland komen.
 

08-03-2016 19:17:57
AlexNL
AlexNL
Als de FLIRTs spiegels zouden hebben zou dat de bonden op de kast jagen, want dan zou NS wel eens kunnen denken aan éénmansbediening.  

08-03-2016 21:13:59
snowie
snowie
De Flirts voor de R-Net concessie hebben wel spiegels, zitten verwerkt in het grijze gedeelte naast de cabine kop  

08-03-2016 22:55:06
sfj
Maar op Gouda-Alphen is natuurlijk gewoon volledige eenmansbediening met servicemachinisten voorzien die ook de taak van conducteur op zich nemen, net als bij al die private vervoerdertjes die nu al rondrijden. Misschien met net ietsje extra.

Volgens mij wordt het zo langzamerhand tijd om dit topic op te splitsen, omdat het FLIRT-gebeuren meer vorm begint te krijgen. Ik maak nu nieuwe topics aan voor de verschillende vervoerders.

Ontwikkelingen specifiek gericht op de toelating van het materieeltype mogen hier besproken worden, maar zaken die een specifieke vervoerder betreffen mogen voortaan in:


RNET FLIRT3: https://www.somda.nl/forum/17884/Ontwikkelingen+RNET+Flirt/
NS FLIRT3: https://www.somda.nl/forum/17885/Ontwikkelingen+NS+FLIRT3+treinstellen/
Arriva FLIRT3: https://www.somda.nl/forum/17886/Ontwikkelingen+Arriva+FLIRT3+treinstellen/
Syntus FLIRT3: https://www.somda.nl/forum/17887/Ontwikkelingen+Syntus+FLIRT3+treinstellen/

Laatst bewerkt door sfj op 08-03-2016 22:55


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.