Vraag over oud DR IC rijtuig in CityNightLine 418?
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
03-12-2014 22:01:35
sik214
sik214
Het is geen spot, maat ik heb even een vraag dat wel met de internationale treinen te maken heeft.

Ik kwam op facebook (https://www.facebook.com/groups/DeutscheReichsbahn/?fref=nf), bericht van 3/12, een foto tegen van een DB IC-rijtuig in München Hbf in trein 60418.
Op zich niet bijzonder, maar het is een voormalig DR-rijtuig dat destijds omgebouwd is tot Interregio en inmiddels in IC-kleuren rijdt. Van die ex-DR rijtuigen in IC-kleuren is nog maar 1 actief bij mijn weten (mogelijk 2). Nu is trein 60418 een treindeel van trein 418 dat naar Amsterdam rijdt. Zou het aannemelijk zijn dat dit rijtuig dus recent in Nederland is geweest afgelopen weekend? Of komen die Bimz-rijtuigen die afgesloten mee naar Nederland komen er pas later bij?

Laatst bewerkt door moderator op 03-12-2014 22:29, reden: titel na afsplitsen
 

03-12-2014 22:25:44
Frontier
Frontier
Heb je geen directe link naar de afbeelding? Aangezien deze link niets oplevert voor lieden zonder Facebook.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-12-2014 22:28:05
moderator
Moderator
moderator
Er zijn meerdere posts op die dag, zegt iemand met Facebook, dus een stuk duidelijker mag wel even ja. Deze vraag wordt afgesplitst, omdat dit een spots- geen vragentopic is.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

03-12-2014 22:32:21
BjarneK
BjarneK
Het plaatje staat hier: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/10476340_999966506686188_3341084175438404154_o.jpg
Inhoudelijk antwoord: als je hier kijkt http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=OeBB&cislo=418/1318&rok=2014 zie je dat IC60418 met CNL418 meerijdt tot Stuttgart, de IC-rijtuigen uit Basel komen er pas in Mannheim bij
 


03-12-2014 22:33:18
sik214
sik214
Oke, sorry. Dit is de directe link: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=999966506686188&set=pcb.536527216484594&type=1&theater  

03-12-2014 22:33:24
vrijgezel
vrijgezel
Bij vertrek uit München bestaat CNL 418 uit 3 delen: IC 60418; CNL 418 en CNL 40418 (dit deel naar Paris "sneuvelt" ingaande nieuwe dienstregeling).
Het treindeel IC 60418 rijdt alleen München Hbf - Stuttgart Hbf (moet daar kop maken en genoemde treindeel rijdt voorop). Na Stuttgart rijdt CNL 418 nog steeds mee met het treindeel CNL 40418 t/m Mannheim Hbf en wordt daar gewisseld met CNL 40478 en IC 60478 (welke commercieëel tot Duisburg Hbf rijdt en dan "leeg" mee naar Asd).

Op de getoonde foto is een Bimz 256 (daar zijn er wel meerdere van) en lijkt erg op een Bimz 264. Het verschil is vooral aan het dak te zien: een rond dak is een Bimz 264 (ex DB); een "stijl" dak is een Bimz 256 (ex DR). Ook aan de gangpadzijde is verschil te zien: de 256 heeft een rooster, de 264 niet. Als je ook nog oog voor detail hebt kan je het ook nog zien aan de instapdeuren dat daar een klein verschil in zit.
Ook hebben beide series verschillende draaistellen: de 256 heeft GP 200 S-Mg draaistellen [Görlitz] en de 264 MD 36 [Minden Deutz].

Laatst bewerkt door vrijgezel op 03-12-2014 22:34
 

03-12-2014 22:34:28
sik214
sik214
Oke, duidelijk BjarneK. Bedankt!  

03-12-2014 22:39:07
cuneo56
cuneo56
Algemeen kan gesteld worden dat de zit rijtuigen die in Munchen in de trein opgenomen zijn maar tot Stuttgart mee gaan , en de volgende ochtend omgekeerd natuurlijk.
Mij ervaring is dat dit net als de rijtuigen naar Basel die afgesloten vanaf Amsterdam tot Duisburg en dan voor reizigers geopend naar Basel van het type Bim zijn
Wel zet CNL af en toe een dergelijk rijtuig ( Bom) in als vervanger van een slaapstoelrijtuig ( Bpm), die op basis van een Bcm omgebouwd zijn.