Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2016
RailWiki.nl
Dienstregeling 2016, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
13-09-2015 12:54:43
Jack5812
Jack5812
Grootste wijziging uiteraard het doortrekken van de 4800 naar Amr-Hn. Dit levert 11 minuten extra reistijd in de daluren op tussen Amr en Hlm.  

13-09-2015 13:06:10
michaben
michaben
Die staat erin als 14800, met nagenoeg dezelfde tijden als de huidige 14800 in de avond (hier en daar wat minuutjes aangepast halverwege). In de spits een 3400 Amr-Hlm die er 25 minuten over doet, 3427 als eerste om 6:47, de 3435 als laatste om 8:47. Andere kant op 's middags is het 30 minuten, de 3448 als eerste om 16:12 en de 3456 als laatste om 18:12. Dus 5 ritten heen in de ochtend en 5 ritten terug in de middag. Retourritten zijn niet opgenomen, qua omloop verwacht je die wel, mogelijk gaat de boel LM terug voor een tweede rit? Anders zou het zonde van het materieel zijn en zou de nieuwe opzet zelfs meer materieel kosten.

Laatst bewerkt door michaben op 13-09-2015 13:26
 

13-09-2015 21:44:31
b2py
b2py
Hoezo? Je zet die treinen in Haarlem aan de kant en haalt ze in de middag weer van het terrein af..  

13-09-2015 21:52:43
broek53
broek53
Als je het materieel op stapeltjes hebt, kun je je dat misschien permitteren, ja.
Er zijn voorshands 3 stellen gereserveerd voor de 3400 (Virm4).

Laatst bewerkt door broek53 op 13-09-2015 22:00
 


14-09-2015 03:07:42
scooter
scooter
Als hafas klopt,dan valt op dat de 3600 naar Rsd eerder vertrekt uit Ht en vervolgens lang in Tb stil staat.Zou dit door de 3500 komen,waar nu vaak een schijn-aansluiting in Ht wordt gegeven?
Overigens gaat ook de 13600 naar Bd 2 min vroeger rijden.Helaas kon ik de 5200 niet vinden,ben benieuwd of die ook een minuut opschuift als de 3600 een minuut eerder vertrekt uit Tb naar Rsd.
 

14-09-2015 09:50:20
Pim530
Pim530
Hafas toont geen aansluiting tussen de 591 en 20591 in Zwolle. Die komt er wel, hoop ik toch (of gewoon als doorgaande trein), anders is de pilot 20591 gedoemd te mislukken.  

14-09-2015 09:52:04
daniel81
daniel81
Van eerdere jaren meen ik me vaag te herinneren dat Hafas standaard met ruimere overstaptijden rekent dan NS  

14-09-2015 10:04:39
reisthijs
reisthijs
Korte cross-platform overstappen worden zo te zien nog niet getoond, wat op zich logisch is als er nog geen vertreksporen bekend zijn.  

14-09-2015 10:07:51
Pim530
Pim530
Dat klinkt aannemelijk. Ik had echter het idee dat het de bedoeling was om de 591 gewoon doorgaand Rtd-Gn te laten rijden, en dat lijkt me ook logischer...  

15-09-2015 02:14:08
scooter
scooter
Quote
scooter (ma 14 sep 2015 03:07:42 https://www.somda.nl/forum/15805/p552315/): Als hafas klopt,dan valt op dat de 3600 naar Rsd eerder vertrekt uit Ht en vervolgens lang in Tb stil staat.Zou dit door de 3500 komen,waar nu vaak een schijn-aansluiting in Ht wordt gegeven?
Overigens gaat ook de 13600 naar Bd 2 min vroeger rijden.Helaas kon ik de 5200 niet vinden,ben benieuwd of die ook een minuut opschuift als de 3600 een minuut eerder vertrekt uit Tb naar Rsd.

En in aanvulling op mijn eigen bericht,ik heb de 5200 nu wel gevonden en deze gaat richting Ehv voortaan VOOR de 3600 uit(vertrek om 21 en 51 uit Tb)op de terugweg komt ie om 04 en 34 binnen in Tb en vertrekt om 05 en 35 naar Tbu.Dus idd een minuut eerdere aankomst om de 3600 Rsd te halen.
De kering in Tbu wordt daarmee wel korter,slechts 6 minuten nog.(09/39 tot 15/45)
 

16-09-2015 18:14:04
MCNAlkmaar
Quote
broek53 (zo 13 sep 2015 21:52:43 https://www.somda.nl/forum/15805/p552307/): Als je het materieel op stapeltjes hebt, kun je je dat misschien permitteren, ja.
Er zijn voorshands 3 stellen gereserveerd voor de 3400 (Virm4).

Misschien worden die 3400-en wel afgerangeerd naar Wgm of Aswplz

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op 16-09-2015 18:14


De groeten uit Schagen
 

16-09-2015 19:09:49
broek53
broek53
Dat kan, maar ik bedoelde het als reactie op de vraag of het om 5 stellen voor 5 treinen gaat of dat er een paar leeg teruggaan om een tweede rit te rijden. Dat laatste is blijkbaar het geval.  

16-09-2015 23:01:28
maurits
maurits
De nieuwe ICE/CNL dienstregeling lijkt nog niet helemaal compleet in Hafas te staan. zo zou er nog steeds een gat in de ICE dienstregeling zitten (niet rijden van ICE127 in de winter) en missen de IC-rijtuigen vanaf Amsterdam die aan de CNL hangen.

Wel is te zien dat ICE121 voortaan een half uur eerder rijdt en de CNL blijkbaar met een loc doorrijdt van Arnhem naar Duisburg zonder stop in Emmerich, die is ook een half uur eerder in Keulen en Basel.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

16-09-2015 23:35:33
cuneo56
cuneo56
Ik denk dat de Traxx lok tot Frankfurt Hbf er voor blijft zitten.  

17-09-2015 00:04:11
Frontier
Frontier
Het is inderdaad het plan om met de Traxx tot Frankfurt Hbf te rijden, daar zal de trein ook gesplitst gaan worden in het vervolg (i.p.v. in Mannheim zoals nu). Verder zal de CNL weer door NSI personeel gereden gaan worden (i.p.v. NSR personeel zoals nu), en wel tot Keulen, vanaf daar zal een DB mcn het overnemen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-09-2015 09:05:25
maurits
maurits
De Traxxen van NS halen maximaal 160 km/h (of zelfs 140 in Duitsland?), blijkbaar is die lagere maximumsnelheid geen issue voor het stuk dat je 200 mag rijden tussen Duisburg en Keulen.

Blijven het huur-Traxxen of gaat er met een geel/blauwe Traxx gereden worden?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-09-2015 09:28:28
5431
5431
Quote
maurits (wo 16 sep 2015 23:01:28 https://www.somda.nl/forum/15805/p552608/): De nieuwe ICE/CNL dienstregeling lijkt nog niet helemaal compleet in Hafas te staan. zo zou er nog steeds een gat in de ICE dienstregeling zitten (niet rijden van ICE127 in de winter)

Zou dat veranderen dan?
 

17-09-2015 09:30:34
sfj
Quote
maurits (do 17 sep 2015 09:05:25 https://www.somda.nl/forum/15805/p552636/): Blijven het huur-Traxxen of gaat er met een geel/blauwe Traxx gereden worden?

Worden als de informatie klopt de 186.237 en 186.238 die recent bij geleased zijn, maar waar ik dat gelezen heb durf ik zo even niet meer te zeggen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-09-2015 09:38:14
daniel81
daniel81
Quote
maurits (do 17 sep 2015 09:05:25 https://www.somda.nl/forum/15805/p552636/): De Traxxen van NS halen maximaal 160 km/h (of zelfs 140 in Duitsland?), blijkbaar is die lagere maximumsnelheid geen issue voor het stuk dat je 200 mag rijden tussen Duisburg en Keulen.

Een locwissel kost veel meer tijd dan dat je op dat kleine stukje kunt inhalen door een iets hogere snelheid
 

17-09-2015 09:52:30
Apda
Apda
Quote
maurits (do 17 sep 2015 09:05:25 https://www.somda.nl/forum/15805/p552636/): De Traxxen van NS halen maximaal 160 km/h (of zelfs 140 in Duitsland?), ...

Loc 186 237 heeft het opschrift: 160 km/h in Duitsland, België en Nederland en 140 km/h in Oostenrijk.
 

17-09-2015 09:54:18
maurits
maurits
Quote
maurits (wo 16 sep 2015 23:01:28 https://www.somda.nl/forum/15805/p552608/): De nieuwe ICE/CNL dienstregeling lijkt nog niet helemaal compleet in Hafas te staan. zo zou er nog steeds een gat in de ICE dienstregeling zitten (niet rijden van ICE127 in de winter)


Quote
5431 (do 17 sep 2015 09:28:28 https://www.somda.nl/forum/15805/p552639/): Zou dat veranderen dan?


Ja, het was de bedoeling dat er gewoon een continue 2-uursdienst gereden zou worden (uitgezonderd dan de 121 en 105 die anderhalf uur uit elkaar zitten). In de huidige dienstregeling valt de slag ICE127/126 uit in de winterperiode en veroorzaakt daardoor een gat van 4 uur in de toch al wat karige ICE-dienst.

Verder zou de ICE120 (Köln 20.46-A'dam 23.25) dagelijks gaan rijden (ipv do, vr en zo nu) en dat is ook terug te vinden in de planner.

Laatst bewerkt door maurits op 17-09-2015 09:58


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-09-2015 10:05:48
maurits
maurits
Quote
maurits (do 17 sep 2015 09:05:25 https://www.somda.nl/forum/15805/p552636/): De Traxxen van NS halen maximaal 160 km/h (of zelfs 140 in Duitsland?), blijkbaar is die lagere maximumsnelheid geen issue voor het stuk dat je 200 mag rijden tussen Duisburg en Keulen.


Quote
daniel81 (do 17 sep 2015 09:38:14 https://www.somda.nl/forum/15805/p552642/):Een locwissel kost veel meer tijd dan dat je op dat kleine stukje kunt inhalen door een iets hogere snelheid


Het weglaten van de locwissel resulteert al in een half uur eerdere aankomsttijd in Keulen/Basel . Maar 160 of 200 tussen Duisburg en Keulen zal wel een kwestie van een minuut of 3 zijn, niet echt veel dus.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-09-2015 18:40:14
kleine_man
kleine_man
Nachttreinen in Duitsland worden vaak ingepland voor 100 km/u. Voornamelijk om een bepaalde nachtlengte te halen en omdat er in Duitsland ook snachts veel gewerkt. Daarmee is de snelheid van de lok minder interressant.  

18-09-2015 16:37:29
wouter15
wouter15
Op de website van http://locov.nl/Images/Locov%202015-185927%20Besluit%20wijzigingen%20dienstregeling%20september%20en%20herfstdienstregeling%202015_tcm311-369133.pdf las ik net dat het Mat'64 er per december 2015 helemaal uitgaat. Waar halen ze dan het materieel vandaan om de treinseries die nu met Mat'64 rijden met te laten rijden?  

18-09-2015 16:40:03
michaben
michaben
Die discussie is al 100x gevoerd in diverse onderwerpen op dit forum. Het laatste idee dat ik gelezen heb was dat er ICR met TRAXX zou komen in de 1900 zodat er weer meer DDZ4 in de stoptreindiensten gepropt kan worden.  

18-09-2015 17:16:20
broek53
broek53
Yep, en volgens Op de Rails gaat dat plan (ook) niet door.  

18-09-2015 19:47:35
ruysdael
ruysdael
Ik lees net op OVNL een link naar het volgende redelijk dubieuze nieuws bericht:
http://www.dichtbij.nl/zaanstreek/regionaal-nieuws/artikel/4135707/nieuwe-namen-stations-koog-zaandijk-en-koog-bloemwijk.aspx

Staat dit daadwerkelijk op de rol?
 

18-09-2015 20:00:41
martijn
martijn
Heeft A: niets met dienstregeling 2016 te maken en is B: uitvoerig hier besproken: https://www.somda.nl/forum/17177/Naamsveranderingen+stations/  

20-09-2015 09:38:33
5431
5431
Quote
maurits (do 17 sep 2015 09:54:18 https://www.somda.nl/forum/15805/p552645/):Verder zou de ICE120 (Köln 20.46-A'dam 23.25) dagelijks gaan rijden (ipv do, vr en zo nu) en dat is ook terug te vinden in de planner.

120 rijdt volgend jaar ma-vr en zo, niet op zaterdag dus.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-09-2015 17:54:56
MCNAlkmaar
Ik zag vandaag de concept diensten bij ons liggen voor het komend jaar, en voor de 3400 wordt VIRM ingezet (al bekend) maar er worden een aantal ritten gependeld: 's ochtends 3400 Amr - Hlm en dan een LM van Hlm naar Amr. 's Avonds andersom.
Verder: 6800 en 6900 in het zuiden worden gepland met SGMm.


De groeten uit Schagen
 

24-09-2015 17:56:52
bart
bart
Ik vind het eigenlijk wel raar & betreurenswaardig dat de spits-3400 niet gewoon in 2 richtingen rijdt. %09%

Het treinaanbod voor de reizigers gaat er op (Hn -) Amr - Hlm zo wel heel erg hard op achteruit, ik wist ook niet dat er op Amr - Hlm net zo'n sterke specifieke spitsstroomrichting was als op Asd - Amr - Hdr, ik dacht zelf dat dat op eerste genoemde traject meer in evenwicht was. Het bespaart ook weinig aan materieel zo.

Laatst bewerkt door bart op 24-09-2015 18:02
 

24-09-2015 18:44:15
Jack5812
Jack5812
De huidige 3400 omloop bevat 5 omlopen. Hier blijven er 3 van over. De (1)4800 krijgt met het doorrijden naar Hn er 3 omlopen bij. Dus je bespaart niets. In tegendeel: er wordt zelfs een stel meer gebruikt. De echte besparing is in de personeelsinzet.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 24-09-2015 18:46
 

24-09-2015 21:05:50
Pim530
Pim530
Oeps, dat is wel een heel duur spitsstelletje dan, zeker gezien het 'tekort dat eigenlijk niet bestaat'.  

24-09-2015 21:39:25
broek53
broek53
Ik denk iet dat je die vergelijking zo kunt maken, in de zin dat de 4800 nu met DDZ en soms DDAR rijdt en de 14800 met SGM zal gaan rijden.  

25-09-2015 11:52:48
daniel81
daniel81
En dat DDAR verhuist naar Twente waar ze voor het overgrote deel solo-SGM-omlopen vervangen. Tel uit je winst  

25-09-2015 12:33:33
Hoera63
Hoera63
Op welke stations stopt deze 3400 eigenlijk? Ik weet dat tussen Hlm en Amr alleen gestopt wordt in Bv, maar hoe zit dit na Amr? Worden Amrn en Hwd ook overgeslagen?  

25-09-2015 12:47:35
daniel81
daniel81
Als je een paar berichten terug leest, zie je dat de 3400 straks helemaal niet meer ten noorden van Amr komt  

29-09-2015 08:24:47
Mat75
Mat75
Iemand die al kan aangeven met wat voor type mat de serie 3500 wordt uitgerust? Spitstreinen blijven enkeldeks?  

29-09-2015 08:34:12
broek53
broek53
Zover bekend wel,ja. Ik denk dat dat blijft zolang er in Ut gecombineerd wordt richting Amf en daar dus VIRM nodig is.  

29-09-2015 10:58:20
Pim530
Pim530
Er zijn toch best momenten waarop zowel het Gvc als Rtd deel voldoende heeft aan ICM6? Dan krijg je wel een slecht bijstuurbare mix van ICM en IRM in de (1)1700 en de 3500, maar je kunt mogelijk wel beter aansluiten bij het reizigersaanbod.  

29-09-2015 11:17:09
broek53
broek53
Tsja, maar het problem is dan dat de momenten waarop dubbelsdeksmaterieel gewenst is en die waarop enkeldeks kan, voor beide series op hetzelfde moment liggen. Spits- en daluren heten dat

Laatst bewerkt door broek53 op 29-09-2015 13:20
 

29-09-2015 11:34:01
robbertc
robbertc
Nou, dan zou je de IRM'en uit de dal-treinen van de 1700 moeten ruilen met de ICM'en uit de spits-treinen van de 3500. Maar dan beide een mix ICM/IRM.  

29-09-2015 12:31:05
Pim530
Pim530
Dat was inderdaad mijn suggestie.  

29-09-2015 12:48:51
daniel81
daniel81
Waarbij met 'daltreinen' dan tegenspitstreinen bedoeld worden?
Zou misschien moeten kunnen.
Verder kan Dv-Ut 16 bakken aan, dus zelfs in de spits kun je vaak nog wel met ICM uit de voeten voorzover het de 1700 betreft (in elk geval met 15 bakken, voor we hier opnieuw die discussie krijgen)

Het lijkt er echter vooral op dat de wil ontbreekt om het aan te passen, want er zijn al eerder hier diverse mogelijkheden de revue gepasseerd.
Zo kun je ook uitwisselen met de 3600, daar kun je goed DDZ-VI ruilen tegen ICM aangezien de perrons daar ook wel langere treinen aankunnen dan 6 bakken.
Of met de 14500, waar je met ICM ook wel uit de voeten moet kunnen.
 

29-09-2015 13:19:47
broek53
broek53
Quote
robbertc (di 29 sep 2015 11:34:01 https://www.somda.nl/forum/15805/p553853/): Nou, dan zou je de IRM'en uit de dal-treinen van de 1700 moeten ruilen met de ICM'en uit de spits-treinen van de 3500. Maar dan beide een mix ICM/IRM.
Dat krijg je van zijn langzalzeleven niet passend op zowel ochtend- als avondspits, althans niet zonder uitgebreide uitwisselmanoevres op de eindpunten (vergelijk het circus in Enkhuizen voor de 1500 maar eens). Bijna alles kan, maar voor een klein beetje robuustheid op dergelijke lange lijnvoeringen (en met combinerende delen uit Den Haag en Rotterdam ook nog) zou ik er niet aan beginnen.
 

29-09-2015 13:57:00
D417
D417
De 6000 richting Gdm vertrekt 3 minuten eerder uit Tl en Tpsw en dus 3 minuten eerder aan te Gdm, vertrek uit Gdm is gelijk gebleven, wss als gevolg van strengere opvolgregels (= meer ruimte tussen passage 800)  

29-09-2015 14:02:18
b2py
b2py
Quote
daniel81 (di 29 sep 2015 12:48:51 https://www.somda.nl/forum/15805/p553859/): Waarbij met 'daltreinen' dan tegenspitstreinen bedoeld worden?
Zou misschien moeten kunnen.
Verder kan Dv-Ut 16 bakken aan, dus zelfs in de spits kun je vaak nog wel met ICM uit de voeten voorzover het de 1700 betreft (in elk geval met 15 bakken, voor we hier opnieuw die discussie krijgen)

En Amersfoort Schothorst? Die is gelimiteerd tot 12. Het vergt wat precieze planning maar gezien de betrouwbaarheid van het systeem lijkt het me hoogst onwenselijk om dat uit te voeren.
 

29-09-2015 14:04:19
mdj
mdj
Quote
D417 (di 29 sep 2015 13:57:00 https://www.somda.nl/forum/15805/p553866/): De 6000 richting Gdm vertrekt 3 minuten eerder uit Tl en Tpsw en dus 3 minuten eerder aan te Gdm, vertrek uit Gdm is gelijk gebleven, wss als gevolg van strengere opvolgregels (= meer ruimte tussen passage 800)

Neen, omdat er in dgrl 2016 meer ruimte komt voor goederentreinen vanaf de Betuweroute richting Amsterdam. Deze treinen moeten naar spoor 1 te Gdm om ingehaald te worden en zitten dus voor de 800. De 6000 moet dan daarvoor al overkruisen naar spoor 3.

Laatst bewerkt door mdj op 29-09-2015 14:05


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-09-2015 14:38:51
daniel81
daniel81
Quote
b2py (di 29 sep 2015 14:02:18 https://www.somda.nl/forum/15805/p553868/):
Quote
daniel81 (di 29 sep 2015 12:48:51 https://www.somda.nl/forum/15805/p553859/): Waarbij met 'daltreinen' dan tegenspitstreinen bedoeld worden?
Zou misschien moeten kunnen.
Verder kan Dv-Ut 16 bakken aan, dus zelfs in de spits kun je vaak nog wel met ICM uit de voeten voorzover het de 1700 betreft (in elk geval met 15 bakken, voor we hier opnieuw die discussie krijgen)

En Amersfoort Schothorst? Die is gelimiteerd tot 12. Het vergt wat precieze planning maar gezien de betrouwbaarheid van het systeem lijkt het me hoogst onwenselijk om dat uit te voeren.

Daarom zei ik ook 'voor zover het de 1700 betreft'.
Het gaat net om een paar spitsslagen, en dan kunnen die 3 bakken net het verschil maken of het wel of niet past. Buiten de spitsen kan het extra drietje eraf en kun je dus ook prima in Amfs halteren
 

29-09-2015 16:53:06
michaben
michaben
De 1700 mixen met VIRM en ICM is wat lastig omdat de stellen die in Dv afgetrapt worden niet bij dezelfde omloop worden bijgeplaatst op de terugweg. De 1743-V keert dus op de 1754-A, maar de 1745-A keert op de 1750-V. Dat wordt erg ingewikkeld om te mixen met ICM en VIRM. En daarnaast: met puur ICM inzetten in de 1700 ben je er niet, dan heb je nog steeds een tekort aan materieel. Als het puur om omruilen gaat dan kan de 1900 integraal ICM worden (met 12 bakken op de drukste ritten moet dat lukken) en kan de 3500 een mix ICM en DDZ worden. Maar punt is dat je niet alleen ander materieel, maar ook meer capaciteit nodig hebt, en dat haal je niet duur puur te ruilen.  

02-10-2015 12:35:14
abcde
abcde
Quote
broek53 (di 29 sep 2015 08:34:12 https://www.somda.nl/forum/15805/p553839/): Zover bekend wel,ja. Ik denk dat dat blijft zolang er in Ut gecombineerd wordt richting Amf en daar dus VIRM nodig is.

Tot hoe lang in 2016 is dit combineren in Ut nodig van de (1)1700 ?
 

02-10-2015 15:34:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Tot september leidt ik af uit http://nieuws.ns.nl/ns-zet-in-op-betere-spreiding/


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-10-2015 12:29:30
evangoor
evangoor
Nieuwe dienstregeling staat online bij DB. Zie tot mijn grote verrassing dat er een uursdienst op zo-feestdagen zal zijn tussen Groningen en Leer vv. Het nieuws daarover heb ik even gemist en zou een mooie ontwikkeling zijn. Aansluiting op RE en op IC.

Maar... is het waar? De binnenlandse planners doen nog niets na 12-12, dus voordat ik een DB-IC ga boeken, kan iemand deze uitbreiding van de treindienst bevestigen? Of is Arriva de 'Verkehrstage' vergeten goed te zetten. Dan koop ik een mooie kat-in-de-zak.
(en ja, ik heb de vraag ook al aan Arriva gesteld, maar ben nu nieuwsgierig)
 

13-10-2015 23:56:30
nielsie600
nielsie600
Dat zou erg jammer zijn als dat waar is. De laatste mogelijkheid om het aanleenrecht van spurts te doorbreken zijn op die dagen.  


14-10-2015 06:54:17
mdeen
mdeen
Aanleenrecht? Wat betekent dat?  

14-10-2015 09:00:59
evangoor
evangoor
Quote
nielsie600 (di 13 okt 2015 23:56:30 https://www.somda.nl/forum/15805/p555429/): Dat zou erg jammer zijn als dat waar is.

Nou, ieder het recht op z'n eigen mening, maar ik heb liever een uursdienst dan een twee-uursdient. Ook al betekent dat het verlies van het alleenrecht van de Spurts.
Trouwens, wat komt daar dan voor een materieelsoort bij? Zoveel keuze uit materieel met PZB is er volgens mij in Groningen niet. En ze kunnen het op ma-za toch ook in een uursdienst?

Laatst bewerkt door evangoor op 14-10-2015 09:01
 

14-10-2015 09:14:51
nielsie600
nielsie600
Ik bedoelde alleenrecht van de spurts.  

14-10-2015 09:22:27
daniel81
daniel81
Maar dan alsnog de vraag: wat bedoel je daar precies mee?  

14-10-2015 09:43:23
nielsie600
nielsie600
Wat ik bedoelde is dat het noorden nog aantrekkelijker wordt voor ander vervoer als er een complete uurdienst zou ontstaan. Er is dan geen enkele ruimte meer voor een andere trein als een spurt richting Leer. Tevens vindt ik het ook niet te verantwoorden dat je deze subsidietrein laat rijden terwijl buslijnen door inkrimping van het BDU verdwijnen. Hopelijk is mijn standpunt zo duidelijk.  

14-10-2015 10:06:35
daniel81
daniel81
Ah, je doelt dus op cargopaden%06%
Overigens zijn alle Arrivatreinen daar subsidietreinen; alleen Lw-Gn kan zichzelf bedruipen. En de keuze tussen een subsidiebus en een subsidietrein laat ik graag aan de deskundigen en beleidsmakers ter plekke over.
 

14-10-2015 11:40:27
Pim530
Pim530
Mwa, de frequentieverhoging is denk ik niet echt nutteloos, ik heb op zondag vanuit Leer (na 1:15 uur wachten, want op zondag wordt er momenteel niet aangesloten vanuit de IC uit Rheine e.v.) een aantal keer een toch wel erg drukke trein richting Gn gehad. Dat zal op zondagochtend misschien anders zijn dan op zondagmiddag en -avond, maar ook als ik zie wat er in Groningen in- en uit de treinen van en naar Duitsland stapt (over de hele week), lijkt er toch sprake te zijn van een flinke reizigersgroei.  

14-10-2015 11:59:57
evangoor
evangoor
Los van alle meningen, was ik op zoek naar antwoord op de vraag of het waar is, dat er een frequentieverhoging plaatsvindt op zon- en feestdagen.  

14-10-2015 12:17:49
nielsie600
nielsie600
Quote
Pim530 (wo 14 okt 2015 11:40:27 https://www.somda.nl/forum/15805/p555462/): Dat zal op zondagochtend misschien anders zijn dan op zondagmiddag en -avond, maar ook als ik zie wat er in Groningen in- en uit de treinen van en naar Duitsland stapt (over de hele week), lijkt er toch sprake te zijn van een flinke reizigersgroei.


Heeft er denk ik ook mede mee te maken dat op zondag vrijwel alle treinen met een 2/6 worden gereden.
 

14-10-2015 12:54:42
BGM104
BGM104
Quote
evangoor (wo 14 okt 2015 11:59:57 https://www.somda.nl/forum/15805/p555466/): Los van alle meningen, was ik op zoek naar antwoord op de vraag of het waar is, dat er een frequentieverhoging plaatsvindt op zon- en feestdagen.

Ja, een uurdienst op zondag is opgenomen in dienstregeling 2016. Bron: het inmiddels afgesloten wijzigingsblad van 13 december 2015.
 

14-10-2015 13:43:08
Pim530
Pim530
Quote
evangoor (wo 14 okt 2015 11:59:57 https://www.somda.nl/forum/15805/p555466/): Los van alle meningen, was ik op zoek naar antwoord op de vraag of het waar is, dat er een frequentieverhoging plaatsvindt op zon- en feestdagen.

Excuses, dat liet ik inderdaad niet helemaal goed doorschijnen: het antwoord is, zoals hierboven ook al genoemd, inderdaad 'ja'
 

14-10-2015 14:03:11
evangoor
evangoor
Mooi. Hartelijk dank voor het nakijken. Geen fout in de DB/Hafas-broninfo dus.
Wat vreemd dan eigenlijk dat er totaal geen ronkend persbericht is te vinden, want voor de reiziger is dit een verbetering (na de eerdere discussie durf ik geen 'enorme verbetering' te schrijven).
 

14-10-2015 14:37:02
Pim530
Pim530
Het is nog geen december  

15-10-2015 12:38:54
timtrein
timtrein
Arriva spaart doorgaans kosten nog moeite om met 1 nieuwsfeit zo vaak mogelijk in het nieuws te komen, dus in dat opzicht inderdaad wel opvallend.  

15-10-2015 19:22:18
michaben
michaben
NS lijkt de dienstregeling inmiddels verwerkt te hebben, waardoor de geplande perronsporen nu ook bekend zijn. Ik heb de database weer leeggetrokken tot de volgende lijsten per treinserie. Materieelinzet mist nog wel, daarvoor moeten eerst de diensten afgerond zijn en door iemand online gezet worden.
http://nsdr.bemined.nl/2016/

Zo te zien blijft de koppeling van de 6000 op de 9800 dus bestaat (gezien de aankomst op spoor 20 en vertrek van spoor 21) maar dit maal wel met een stop te Utl. Ook doorkoppeling van de 2800 aan de 1700/11700 blijft er nog eventjes in.

De 1000 staat er vooralsnog 2x per uur in, kerend op spoor 14a te Asd ipv via de Wgm dus een omloop met 4 stammen, dat moet haast wel gaan lukken.

Ook een opvallende, de stop van de 568 te Hgv staat er niet meer in, terwijl de overige stops tussen Gn en Zl nog wel opgenomen zijn voor deze trein en de tijden ook niet veranderd zijn.
 

15-10-2015 19:32:45
Pim530
Pim530
En zelfs de reisplanner van NS toont de 591 en 20591 niet als overstap- of doorgaande reismogelijkheid, terwijl ze wel op hetzelfde spoor gepland staan in Zl.  

15-10-2015 19:33:10
broek53
broek53
Voor de zekerheid: de doorkoppeling van de sprinterseries via spoor 20 en 21 zal niet meer verdwijnen. Ik bedoel dat het een onderdeel is van het eindplan en van het project VleuGel (Vleuten - Geldermalsen) en dus van DSSU. Het is geen tijdelijke actie om wat ruimte te maken, zoals de koppeling van de 2800 met de (1)1700.  

15-10-2015 19:42:50
michaben
michaben
Dat ze uiteindelijk doorgekoppeld zouden worden wist ik, maar gedurende de bouwfasen zou er natuurlijk nog het een en andere gewisseld kunnen worden. Zo gaat de 8800 in de nieuwe dienstregeling weer op het oude schema van voor september rijden, dus om :25 en :55 uit Ut, en weer terug naar spoor 9.  

15-10-2015 21:42:30
skywave
skywave
Dat soort dingen worden nog wel geregeld. Standaard staat er een overstaptijd per station in de dataset achter de NS planner (5 minuten voor Zwolle) en worden bijzondere overstappen op rit-naar-rit-op-station niveau opgesteld. Nu is het mij niet geheel bekend hoe die rit-rit overstap tabel word bepaald maar volgens mij gaat dat op treinserie->treinserie.
In ieder geval die tabel is vaak nog niet direct correct, eg. dingen kunnen nog makkelijk veranderen in de komende 2 maanden.
 

16-10-2015 00:09:59
MasterE
MasterE
De 1000 komt aan op 13b en vertrekt van 14a te Asd dus via Wgm. Dat moet ook wel ivm reiniging.  

16-10-2015 16:52:27
michaben
michaben
Dat doet de 1000 dus juist niet volgens de reisplanner, aankomst én vertrek zijn op 14a zoals ik al aangaf. Natuurlijk kan je vanaf 14a ook naar de Wgm gaan, maar dat is niet logisch, omdat de sporen 14b/15b in tegengestelde richting gebruikt worden. En men zal ook niet voor de lol de 2600 van spoor 14a naar spoor 13a verplaatst hebben.  

16-10-2015 19:20:01
BGM104
BGM104
De 1000 keert idd te Asd langs het peron op 14a, de laatste 4 aankomende treinen staan gepland met aankomst op 13b, die gaan vervolgens naar de Wgm voor nachtoverstand. Vreemde eend in de bijt binnen de serie 1000 is de 1003, deze trein is gepland met 900 serie materieel. Deze zit in een pad waar je een 903 zou verwachten en loopt dus mee in de 900 materieel keringen op de Wgm.  

16-10-2015 19:42:50
michaben
michaben
Niet alleen de 1003 overigens, ook de 1076 's avonds is in feite gewoon een ingekorte 900. Op zondag heb je in plaats van de 1003 de 1007 als ingekorte 907, de echte AMRO start op zondag pas bij de 1032/1027. Van deze treinen vraag ik me af waarom deze niet al maanden geleden zijn gaan rijden, aangezien dit gewoon met het bestaande materieel gedaan kon worden, het is slechts een extra stam die te Rtd overnacht ipv op de Wgm. En nog gemakkelijker ook met rangeren, want deze stam staat dan al met de neus naar Bd om de 70908 te rijden, terwijl de 70973 al met de neus de goede kant op staat om de 1003 te worden, je hoeft dus helemaal geen locomotief meer om te lopen te Rtd 's nachts.

Laatst bewerkt door michaben op 16-10-2015 19:45
 

16-10-2015 21:19:17
kleine_man
kleine_man
Quote
BGM104 (vr 16 okt 2015 19:20:01 https://www.somda.nl/forum/15805/p555762/): De 1000 keert idd te Asd langs het peron op 14a, de laatste 4 aankomende treinen staan gepland met aankomst op 13b, die gaan vervolgens naar de Wgm voor nachtoverstand. Vreemde eend in de bijt binnen de serie 1000 is de 1003, deze trein is gepland met 900 serie materieel. Deze zit in een pad waar je een 903 zou verwachten en loopt dus mee in de 900 materieel keringen op de Wgm.


Dus wordt er de hele dag geen water genomen en schoongemaakt....:-(


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

16-10-2015 21:25:24
michaben
michaben
De meeste treinseries keren gewoon langs het perron op beide eindpunten. Er zijn treinseries die een rit van 2,5 uur hebben, dan 10 minuten keertijd en weer 2,5 uur terug. Dus waarom zou de AMRO met een rijtijd van amper 45 minuten constant extra grondig schoongemaakt moeten worden? Grote kans dat men gewoon op het eindpunten een snelle schoonmaakronde doet, op Rtd zijn in de kerende treinen op de corridor naar Gd nu ook schoonmakers te vinden dus die zouden de 1000 serie ook kunnen meenemen.  

16-10-2015 22:43:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Zo'n "schoonmaak" in een 10-minuten keertijd stelt echter niet echt veel voor, dat is net genoeg om er even iemand doorheen te laten rennen en prullenbakjes die al uitpuilen even gauw te legen. Als ik zo af en toe zie in wat voor staat treinen vanuit Rtd in Ut binnenkomen dan zou het geen overbodige luxe geweest zijn wat meer schoonmaaktijd te hebben tussen ritten door.
Al heeft ICR dan nog het voordeel dat er relatief grote prullenbakjes in zitten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-10-2015 23:09:12
mren
mren
Ook bij een 30-min. kering zoals in Enschede wordt er op die manier 'schoon'gemaakt.  

16-10-2015 23:29:08
umbusko
umbusko
Wat daar ook aan opvalt (tenminste in Mt) is dat de CTA's vroeger altijd "Niet instappen, trein wordt gereinigd" toonden tot ± .15 (toen de IC nog om .29 vertrok), terwijl nu bij aankomst van de IC om .05/.35 gewoon al de IC van .28/.58 aangekondigd staat. Dat er meteen reizigers die trein in komen bevordert het schoonmaken natuurlijk ook niet echt... Als je tegen .15/.45 voorin een 800 instapt heb je vrij grote kans dat je nog een paar schoonmakers tegenkomt, als je dan slim bent wacht je totdat ze de coupé door zijn, dan zit je tenminste niet in de grootste zooi.

Tsja, en als ik hier af en toe de meldingen lees van keringen die in Rtd de soep in lopen... Mis een keer de gelegenheid tot schoonmaken en je treinstel heeft al Lw-Rtd-Lw gereden en je bent weer 5,5 uur verder... Bij de AMRO loopt dat met 45 min. per rit inderdaad niet zó'n vaart.
 

17-10-2015 00:04:56
mren
mren
Man-met-vuilniszak kan ook gewoon werken in rijdende trein en dan bij volgende station weer terug. Zo gaat het overdag tussen Enschede en Gronau, met het verschil dat schoonmaker slagje Enschede maakt en dan weer terug is net zelfde treinstellen.  

17-10-2015 09:18:02
michaben
michaben
De AMRO heeft overigens geen 20 minuten kering maar 18 minuten te Rtd en 19 minuten te Asd. Je zult dus ook niet direct last van instappers hebben, want de 1000 staat al klaar als de 900 nog moet vertrekken. Bij de 500/12500 is dat anders, zodra deze binnenkomt staan er vaak al een handjevol reizigers te wachten op het perron omdat de vorige trein dan al een paar minuten weg is. Wil je die goed kunnen schoonmaken dan moet je deze lang laten keren op de 2800, wat pas een optie zal zijn als deze niet meer combineert te Ut en de NS geen tekort aan materieel meer heeft.  

17-10-2015 09:48:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Schoonmakers die hard plekjes voorbij lopen waar al iemand zit schieten natuurlijk ook niet op. Ik ben best bereid even plek te maken zodat die schoonmaker erbij kan, maar voor je dat kunt aanbieden is 'ie al een paar rijen stoelen verder.

Maargoed, de achterliggende oorzaak is natuurlijk ook wel dat de prullenbakjes in sommig materieel al vol zitten als je er een postzegel in stopt. Dat helpt ook niet als het een lange rit moet maken.
Dat er amper nog de gelegenheid is water te nemen lijkt me problematischer: vaak genoeg 's avonds toiletten getroffen die je niet kunt doortrekken bij gebrek aan water. En als er toevallig de dag ervoor een grote storing was en de omlopen goed door de war zitten kan zo'n trein zomaar de volgende dag weer zonder water beginnen en de hele dag zo rondrijden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-10-2015 12:25:04
maurits
maurits
Wijzigingen in de inzet voor CNL komende dienstregeling:
- zoals eerder gemeld vervalt de locwissel in Emmerich, de Traxx van NS rijdt Amsterdam-Frankfurt vv.
- er rijden 2 B's en 1 A als Nacht-IC A'dam-Basel vv en 1 B als Nacht-IC A'dam-München vv. Rijtuigen zijn Bpmz en Avmz.
- vanwege de inzet van de Nacht-IC vervallen de slaapstoelrijtuigen in de CNL. Gezien de leeftijd van deze rijtuigen zullen ze buiten dienst gaan.
- er worden in de couchettes alleen nog 5-persoonscouchettes aangeboden, dit duidt op de inzet van couchetterijtuigen die eerder bij DB Autozug reden.
- in de inzet van de slaaprijtuigen wijzigt niks.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

18-10-2015 15:26:04
Pim530
Pim530
Weet je toevallig ook of dat 'normale' of mod-rijtuigen worden?  

18-10-2015 17:51:16
maurits
maurits
Aan de reserveringen valt niet te zien of er gereviseerde of ongereviseerde rijtuigen ingezet worden. Maar aangezien DB vrij krap in de IC-rijtuigen zit vermoed ik dat ze uit de IC-dienst Norddeich-Leipzig komen die vanaf 13 december met Dosto-IC gereden wordt. En daar rijden ongereviseerde rijtuigen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

18-10-2015 21:13:57
Pim530
Pim530
Dank je!  

18-10-2015 22:54:39
dennistd
dennistd
Mag er straks binnen Nederland ook in die zitrijtuigen gereisd worden? Het is immers de vervanger van een late ICE die ook binnen Nederland gebruikt mocht worden.  

18-10-2015 23:42:11
ricohallo
ricohallo
Ja, ik weet alleen niet meer zeker of een toeslag nog nodig was, maar ik dacht het wel.  

19-10-2015 08:31:05
5431
5431
Quote
dennistd (zo 18 okt 2015 22:54:39 https://www.somda.nl/forum/15805/p555947/): Mag er straks binnen Nederland ook in die zitrijtuigen gereisd worden?

Zoals het nu in de dienstregeling staat niet.
 

19-10-2015 09:01:15
yappa
yappa
Klopt, de IC-rijtuigen uit de CNL zijn (net als de rest van de CNL) niet bestemd voor binnenlandse reizigers. Op de CTA's van inkomende treinen komt dan ook "niet instappen".

Verder is de trein wel degelijk gepland met ICmod rijtuigen, die tussen 2012 en 2014 gerenoveerd zijn. Waar DB die vandaan tovert is mij onbekend (hopelijk niet van de IC Berlijn...)

Laatst bewerkt door moderator op 19-10-2015 17:12, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

19-10-2015 10:08:15
b2py
b2py
ICE is wel toegankelijk voor binnenlands verkeer, vreemd dus wel.  

19-10-2015 12:42:43
maurits
maurits
Ik kan me voorstellen dat die 3 of 4 rijtuigen niet zo heel veel capaciteit hebben en dat men daarom liever geen binnenlandse reizigers erbij heeft.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

19-10-2015 13:10:59
Pim530
Pim530
Quote
yappa (ma 19 okt 2015 09:01:15 https://www.somda.nl/forum/15805/p555966/): Klopt, de IC-rijtuigen uit de CNL zijn (net als de rest van de CNL) niet bestemd voor binnenlandse reizigers. Op de CTA's van inkomende treinen komt dan ook "niet instappen".

Verder is de trein wel degelijk gepland met ICmod rijtuigen, die tussen 2012 en 2014 gerenoveerd zijn. Waar DB die vandaan tovert is mij onbekend (hopelijk niet van de IC Berlijn...)
Dank voor je antwoord. De A mag wat mij betreft prima geruild worden met de ICB%08%

Laatst bewerkt door moderator op 19-10-2015 17:13, reden: Ingreep in bericht Yappa.
 

19-10-2015 13:48:49
b2py
b2py
Quote
maurits (ma 19 okt 2015 12:42:43 https://www.somda.nl/forum/15805/p555996/): Ik kan me voorstellen dat die 3 of 4 rijtuigen niet zo heel veel capaciteit hebben en dat men daarom liever geen binnenlandse reizigers erbij heeft.
Absoluut, maar om dan te verkopen dat ICE reizigers mee mogen maar binnenlands weer niet begrijp ik niet.
 

19-10-2015 14:41:35
dennistd
dennistd
Ik heb het via Twitter even gevraagd hoe het zit aan @ns_int:
Quote
Waarom komt de CNL als vervanger van de late ICE vanaf december niet uit de reisplanner Asd-Ah? De ICE was ook binnen NL te nemen.
Het antwoord daarop:
Quote
Hi Dennis, ik heb zojuist begrepen dat dit een besluit van CNL zelf is geweest. Helaas is de reden waarom bij ons niet bekend


Laatst bewerkt door dennistd op 19-10-2015 14:41
 

19-10-2015 14:49:43
maurits
maurits
Quote
b2py (ma 19 okt 2015 13:48:49 https://www.somda.nl/forum/15805/p556005/): Absoluut, maar om dan te verkopen dat ICE reizigers mee mogen maar binnenlands weer niet begrijp ik niet.


Vanuit het idee dat je op de ICE meemag reizen als binnenlandse reiziger kan ik me dat voorstellen, maar die 4 rijtuigen hebben echt niet veel capaciteit. Zeker op de hoogseizoendata zoals kerst, voorjaarsvakantie en drukke zomerdata kan het daar nog wel eens flink druk worden.

En op de tijden dat de CNL rijdt, rijdt de 3000 ook als alternatief, dus het is niet noodzakelijk als binnenlandse verbinding.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

19-10-2015 14:56:50
b2py
b2py
Ja en op de tijden overdag rijdt de 3000 of 3100 ook als alternatief..

Het is gewoon krom om het op de ene trein wel toe te laten en op de andere niet.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2016
RailWiki.nl