Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2016
RailWiki.nl
Dienstregeling 2016, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
02-12-2014 18:46:44
wouter15
wouter15
Het is nog aardig aan de vroege kant maar in dit topic kan er alvast gesproken worden over de dienstregeling 2016. Wat er vrijwel zeker gaat gebeuren is:
*Volgens http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_wil_intercity_tussen_dordrecht_en_breda_behouden-146323 zal er een snell IC komen over de HSL tussen Gvc en Ehv.
*Volgens http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.com/2014/05/30/extra-treinen-groningen-assen-moeten-er-in-2016-zijn/ zal er medio 2016 extra treinen gaan rijden tussen Gn en Asn

Laatst bewerkt door wouter15 op 02-12-2014 18:51
 

02-12-2014 19:17:15
Wievank
Wievank
A. wijzigingen 1900 en bijbehorende series
- 1900 via HSL en ingekort tot Ehv
- Vl - Ehv als vleugeltrein van 3500 en mogelijk versneld door Hrt en Br over te slaan, en dus 9600 verlengd naar Vl
- mogelijk 13600 1x per uur als IC Bd - Ddr ter vervanging van 1900

B. wijzigingen 3600 en bijbehorende series
- Versnelling 3600 op Ah - Nm waarbij het zuidelijke deel 15 min. verschuift
- Koppelingen spr Ht verschuifen: 13600-4400 (Ah - Bd/Ddr) en 9600-16000-9800 (Vl/Dn - Ht - Ut - Gvc)
- Zuidelijke einden van 2200 en (1)2600 wisselen: 2200 Asd - Vs en (1)2600 Lls - Ddr
* bovenstaande is o.a. afhankelijk van de situatie in Ah m.b.t. de keermogelijkheden voor de 31100, of versnelde inkorting tot Est

C. overig
- 12600 afgeschaft, in plaats daarvan altijd (12)700 en 2600
- per mei 2016 inkorting 2600 tot Alm i.p.v. Lls
- Asd - Lls - Zl - Lw/Gn ook in nachtnet
- 3400 en 4800 veranderen: SPR Hn - Hlm - Asd & in de spits IC Amr - Hlm
- 6000 stopt weer in beide richtingen in Utl
- Opening Utrecht Vaartsche Rijn voor (1)6000 en (1)7400
- 7400 op werkdagen overdag Rhn - Asd (- Utg)
 

02-12-2014 20:05:36
bossie186
bossie186
T is misschien een beetje vroeg, maar zijn er mogelijk ook in dienstregeling jaar 2016 omlopen gepland met MAT'64?  

02-12-2014 21:16:47
nougo
nougo
Thanks !

Jammer dat in beginsel de versnelling van de 1900 niet wordt aangegrepen door ook Tilburg over te slaan en een extra IC Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven te realiseren. (al dan niet aan beide uiteinden gekoppeld met een andere serie of andere uitloop). Tilburg verliest er niets mee maar de as Eindhoven - Rotterdam wordt daarmee wel voorzien van een echt vlotte trein.

Grtz, Noud
 


02-12-2014 21:18:11
R1-2010
R1-2010
Hm, interessant. Het lijkt er dus op dat de stations tussen Tb en Bd hun rechtstreekse stopper richting Ut gaan verliezen. Nu was een overstap in Ht op de 3500 altijd al sneller richting Ut, we zullen zien of er een fatsoenlijke overstap blijft bestaan van en naar de 3500/800. Tot zover mijn bijdrage als rechtstreeks (Gz) belanghebbende in deze discussie %08%

Vraag aan mijn bovenbuurman: waarom zou je Tb (toch de 6e stad van het land) in hemelsnaam willen overslaan?

Laatst bewerkt door R1-2010 op 02-12-2014 21:19
 

02-12-2014 21:23:25
AlexNL
AlexNL
Waarom zou je Tb willen overslaan met de 1900? Er is genoeg vraag naar een snelle verbinding tussen Tb, Bd, Rtd en Dt.

Ik hoop dat de aansluitingen in 's-Hertogenbosch wat worden verbeterd. Als je uit de 3600 stapt is de 3500 richting Utrecht net weg, terwijl het dankzij de vernieuwde infra in Den Bosch nu mogelijk moet zijn om een goede aansluiting te bieden.
 

02-12-2014 21:28:28
nougo
nougo
Het gaat mij eigenlijk niet zozeer om Tilburg, als wel om het aanbieden en aantrekkelijk maken van echt vlotte IC-s. Ik zou daarin ook voorstander zijn van overslaan van bijvoorbeeld Weert en Roermond (of Sittard, naar gelang je het meest attractieve vervoer en overstaps kunt aanbieden) Nu terugdraaien door te stellen dat de 3500 daar bijvoorbeeld niet meer gaat stoppen levert storm van protesten op. Als je dat meteen zo invoert is het juist een toevoeging voor de plaatsen waar die nieuwe snelle treinen wel stoppen.

Ik haal dat mede aan omdat NSR voornemens is IC's met maximumsnelheden tot 200 Km/u aan te schaffen. De meerwaarde daarvan wordt pas echt benut als men niet elke 14 minuten moet stoppen. (De discussie over baanvakversnellingen die je daar niet los van moet willen zien is overigens weer een heel andere)
 

02-12-2014 21:35:19
R1-2010
R1-2010
Euh, ja, maar gaat het nu om het rijden van vlotte treinen zodat je Maastricht-Eindhoven-Rotterdam rechtstreeks kunt doen of ook geld verdienen aan passagiers in Roermond, Weert of Tilburg? Ik weet wel waar het meeste mee te verdienen is....

Laatst bewerkt door R1-2010 op 02-12-2014 21:35
 

02-12-2014 21:38:48
AlexNL
AlexNL
Het gaat om het vinden van een optimum tussen stops en snelheid. Er is weliswaar een vraag naar een snelle verbinding tussen Eindhoven en Rotterdam, maar die bestaat ook naar een snelle verbinding tussen Tilburg en Delft, tussen Breda en Rotterdam en tussen Tilburg en Den Haag HS. Er is dan weer geen onbeperkt reizigersaanbod om losse treinseries te rechtvaardigen.

Zou je dat wel doen, dan betekent dit dat de frequentie dermate verlaagd moet worden dat we terugvallen op halfuurs- of misschien zelfs wel uursdiensten, waardoor we er als reizigers netto op achteruit gaan. Persoonlijk heb ik liever 2x per uur een iets tragere trein dan 1x per uur een enigszins snelle trein.

Nederland heeft gewoon niet de afmetingen die bij zulke verbindingen passen. We zijn geen Engeland, Duitsland of Frankrijk waar woon-werkverkeerafstanden van honderd kilometer de norm zijn. We zijn een grote agglomeratie en het bijbehorende vervoer is daar ook op ingericht.

Laatst bewerkt door AlexNL op 02-12-2014 21:40
 

02-12-2014 22:09:23
scooter
scooter
Zover ik weet komt er 4x per uur een IC tussen Ehv,Tb,Bd en Rtd.Overslaan van Tb is totaal niet aan de orde.  

02-12-2014 22:13:10
AlexNL
AlexNL
Voor zover ik weet klopt dat niet. De 1900 gaat Gvc-Gv-Dt-Rtd-Bd-Tb-Ehv doen, de 900 blijft Asd-Shl-Rtd-Bd doen. De 900 gaat dus niet doorrijden naar Tb/Ehv.  

02-12-2014 22:17:38
scooter
scooter
Heb het dan ook niet over de 900.Maar in de plannen voor de nieuwe concessie stond er 4x per uur een IC vanuit Ehv richting Rtd/Gvc gepland,met stops in Tb en Bd.En 4x per uur een sprinter tussen Tb en Bd(huidige 5200 doorrijden naar Bd).Een en ander ook in samenhang met frequentere IC's Ehv-Asd  

02-12-2014 22:23:51
Ovindel
Ovindel
Is het eigenlijk überhaupt al een feit dat de 1900 vanaf dienstregeling 2016 Dt niet over zal gaan slaan? Zover ik weet wordt hier namelijk geen woord over gerept door officiële bronnen, maar op de kaartjes die te vinden zijn voor HSL-treinen in 2016 wordt Dt niet vermeld als stop: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/tijdlijn_fyra_alternatief-145640  

02-12-2014 22:48:06
AlexNL
AlexNL
Quote
scooter (di 02 dec 2014 22:17:38 https://www.somda.nl/forum/15805/p517842/): Heb het dan ook niet over de 900.Maar in de plannen voor de nieuwe concessie stond er 4x per uur een IC vanuit Ehv richting Rtd/Gvc gepland,met stops in Tb en Bd.



Daarover is niets terug te vinden in de ontwerpconcessie (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2014/09/01/bijlage-2-ontwerpconcessie-voor-het-hoofdrailnet-2015-2025.html), enkel het volgende (pagina 36):

Quote

met ingang van het dienstregelingsjaar 2017 tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal, Breda en Eindhoven een treindienst met een frequentie van twee treinen per richting per uur en een minimum van 32 treinen per richting per dag.

 

03-12-2014 06:46:26
ZJ37
ZJ37
Dt wordt niet overgeslagen, alleen door de Benelux.  

03-12-2014 08:57:41
yappa
yappa
Typisch, in drgl 2015 wordt de verbinding Bkl-Ut teruggeschroefd van kwartier naar halfuursdienst, en een jaar later verlengen we de 7400 tot een kwartierdienst Bkl-Asd? Laat niemand ooit nog beweren dat NS alleen Utrechtse belangen dient!  

03-12-2014 09:01:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Andere overheid he Die kwartiersdienst tot Bkl die vervalt is een nieuw contract met het BRU, Bkl-Asd rijdt je grotendeels door het gebied van de provincie Utrecht.
Daarnaast laat een halfuursdienst Bkl-Ut en een kwartiersdienst Bkl-Asd zich natuurlijk prima combineren zonder rare keringen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-12-2014 09:23:14
dvdhoven
dvdhoven
Je schrijft Utrecht voor Bkl-Asd, maar je bedoelt zeer waarschijnlijk Noord Holland.


Dick van den Hoven
 

03-12-2014 09:43:01
mvboetzela
mvboetzela
Dat denk ik van niet. Abcoude ligt nog in de provincie Utrecht. Van belang is de reikwijdte van het BRU (Bestuur Regio Utrecht) rond de stad Utrecht versus de Provincie Utrecht.  

03-12-2014 09:46:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Precies, alleen de Amsterdamse stations liggen in Noord-Holland maar de rest gewoon in Utrecht.
En over de aanvulling tot kwartiersdienst op Ut-Bkl gaat dus het BRU (dat loopt t/m gemeente Stichtse Vecht waar Breukelen deel van uitmaakt), voor het stuk tussen Bkl en Ac (- Asd) is het dus juist de Provincie Utrecht die afspraken met NS kan maken over extra bediening.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-12-2014 18:54:41
Duitje
Duitje
Quote
Wievank (di 02 dec 2014 19:17:15 https://www.somda.nl/forum/15805/p517815/): 7

C. overig
- 3400 en 4800 veranderen: SPR Hn - Hlm - Asd & in de spits IC Amr - Hlm



Dat is nog even afwachten

Heerhugowaard hoopt op nieuwe spitsintercity
HEERHUGOWAARD - Het zag er even naar uit dat een treinreis van Heerhugowaard naar Haarlem met ingang van 2015 bijna een uur zou gaan duren. Tussen Uitgeest en Haarlem moest dan iedere halte worden aangedaan.

Het ’boemeltje’ maakt nog steeds deel uit van de nieuwe dienstregeling van de NS, maar gaat pas in 2016 rijden. Nog meer goed nieuws voor de treinforens: in de ochtend- en avondspits gaan er extra intercity’s rijden tussen Haarlem en Alkmaar, waardoor de reis zelfs korter gaat duren dan de huidige 42 minuten.

Bovendien hoopt de gemeente Heerhugowaard dat de NS ingaat op het verzoek van de provincie Noord-Holland om de spitsintercity niet te beperken tot Haarlem-Alkmaar, maar in te stellen voor het hele traject van de Kennemerlijn (Haarlem-Hoorn v.v.). De provincie heeft onder meer dat verzoek namens de betrokken gemeenten aan de NS gedaan. Wordt het gehonoreerd dan hoeven Heerhugowaarders niet in Alkmaar over te stappen.

De nieuwe intercity rijdt in het jongste voorstel van NS in de ochtendspits richting Haarlem, in de avondspits richting Alkmaar (en eventueel Heerhugowaard-Hoorn). Buiten de spits om wordt het boemelen tussen Uitgeest en Haarlem, waardoor de rit vanuit Heerhugowaard maar liefst 17 minuten langer gaat duren. NS vindt dat er te weinig reizigers op de Kennemerlijn zijn. Meer stops maken de lijn rendabeler.

Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article27247551.ece/Heerhugowaard-hoopt-op-nieuwe-spitsintercity?lref=vptop


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

03-12-2014 19:17:44
MasterE
MasterE
Een extra trein Hwd-Hn gaat niet passen met de huidige infra.


Mcn Asd
 

03-12-2014 19:19:17
Duitje
Duitje
Hwd-Hlm zou wel moeten kunnen lijkt mij


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

03-12-2014 21:28:47
scooter
scooter
Quote
AlexNL (di 02 dec 2014 22:48:06 https://www.somda.nl/forum/15805/p517849/):
Quote
scooter (di 02 dec 2014 22:17:38 https://www.somda.nl/forum/15805/p517842/): Heb het dan ook niet over de 900.Maar in de plannen voor de nieuwe concessie stond er 4x per uur een IC vanuit Ehv richting Rtd/Gvc gepland,met stops in Tb en Bd.



Daarover is niets terug te vinden in de ontwerpconcessie (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2014/09/01/bijlage-2-ontwerpconcessie-voor-het-hoofdrailnet-2015-2025.html), enkel het volgende (pagina 36):

Quote

met ingang van het dienstregelingsjaar 2017 tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal, Breda en Eindhoven een treindienst met een frequentie van twee treinen per richting per uur en een minimum van 32 treinen per richting per dag.



Dan kijk hier eens naar,en vooral het 2e spoorkaartje met elke 10 min een trein.
http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/persberichten/2011/11/ns-blijft-vervoerder-op-nederlands-hoofdrailnet.html
Voor het gedeelte Rtd-Ehv staat er een sterretje met elk kwartier

Laatst bewerkt door scooter op 03-12-2014 21:29
 

03-12-2014 21:38:22
ZJ37
ZJ37
Die 10-minutendienst zal er in 2016 niet zijn. En ook al liggen de plannen er al even en vooral ook voor 2017 en later: in alle realiteit lijkt me het geen handige keuze op het moment dat Asd op de schop gaat.  

03-12-2014 21:44:21
AlexNL
AlexNL
Oh, dat gekke voorstel? Gooi dat maar in de prullenbak, anno november 2011 ging NS er nog van uit dat de V250 een goede trein zou zijn. Het is inmiddels wel duidelijk dat dat niet het geval is.

Vandaar dat men vorig jaar in allerijl iets in elkaar heeft geflanst zodat NS tenminste nog íets van de beloofde "integratie van de HSL met het Hoofdrailnet" kan realiseren. In dit geval het versnellen van Breda - Rotterdam, ten koste van de IC-verbinding Dordrecht - Brabant v.v.

Frequentieverhogingen en meer bestemmingen aandoen zit er met het ICR-park gewoonweg niet in, pas als er IC200 is geleverd (na 2020) is er pas een kans op grootschalige wijzigingen en/of frequentieverhogingen.
 

03-12-2014 22:06:31
Pim530
Pim530
Wat is er tegen het verlengen van de 2200 of 2600 op Ddr - Ehv, eventueel zelfs door naar Ehv of Hrl?  

04-12-2014 00:21:19
Ovindel
Ovindel
Ik denk dat dat een kwestie van geld is, want er moeten wel genoeg reizigers zijn om het waard te maken om extra treinen Bd - Ehv te gaan rijden.

Maar de 2600 die dus ingekort gaat worden tot Ddr laten doorrijden naar Bd lijkt mij een hele mooi kanshebber. Dan creeër je ook een rechtstreekse verbinding tussen Flevoland en Bd.
 

04-12-2014 10:41:06
visscher
visscher
Quote
MasterE (wo 03 dec 2014 19:17:44 https://www.somda.nl/forum/15805/p517970/): Een extra trein Hwd-Hn gaat niet passen met de huidige infra.

In het artikel wordt gesproken van een trein welke enkel in de spitsrichting rijd. Ochtend Amr -> Hlm, Middag Hlm -> Amr. Als je bedenkt dat tijdens verstoringen de 14500 nog wel eens over Amr wordt omgeleid kom je tot de conclusie dat het gewenste pad in een richting op het enkelsporige traject wel aanwezig moet zijn. Al is het wel een heel krap pad, wat niet ten goede komt aan een robuuste dienstregeling. Ook lijkt het mij wel een capaciteit overkill.

Quote
Maar de 2600 die dus ingekort gaat worden tot Ddr laten doorrijden naar Bd lijkt mij een hele mooi kanshebber.
Dit lijkt mij ook een hele goede manier om deze verbinding te compenseren voor het wegvallen van de 1900.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-12-2014 10:54:14
Wievank
Wievank
De 2600 doortrekken naar Bd moet alleen wel ook passen op de Moerdijkbrug, en laat die nou vrij druk zijn.  

04-12-2014 11:32:20
IC140
IC140
Quote
Wievank (di 02 dec 2014 19:17:15 https://www.somda.nl/forum/15805/p517815/):
C. overig
- 12600 afgeschaft, in plaats daarvan altijd (12)700 en 2600


Betekent dit dat ten zuiden van Shl/Hlm de 2200+(12)700 de basistreinen worden en de 2600 daar in het superdal wel wordt uitgesneden?
 

04-12-2014 11:35:06
reisthijs
reisthijs
Quote
Wievank (do 04 dec 2014 10:54:14 https://www.somda.nl/forum/15805/p518044/): De 2600 doortrekken naar Bd moet alleen wel ook passen op de Moerdijkbrug, en laat die nou vrij druk zijn.
Laat daar nou net wat ruimte vrijkomen door het wegvallen van de 1900

Het knelpunt zit een stukje zuidelijker, tussen Zevenbergschen Hoek en Breda wordt het dan wel erg druk.
 

04-12-2014 11:44:16
Klaasje
Klaasje
Quote
Wievank (di 02 dec 2014 19:17:15 https://www.somda.nl/forum/15805/p517815/):
- per mei 2016 inkorting 2600 tot Alm i.p.v. Lls


Dat wordt nog een leuke in de spitsen. In de daluren is er vooral luchtvervoer tussen Alm en Lls in de 2600 maar in de spits is de (12)700 nu al net zo druk op Alm-Lls als op het stuk Dvd-Alm. Als de 2600-reizigers voor Lelystad daar nog bijkomen wordt het nog best wat drukker. Er vanuitgaande dat de reizigers voor Zwolle en verder in Almere al overstappen, stappen die nu ook over in Lelystad dan weet ik zeker dat het niet gaat passen.
 

04-12-2014 13:35:14
Pim530
Pim530
De reizigers van en naar het noorden stappen veelal over in Lls.  

04-12-2014 13:48:04
broek53
broek53
Ja, daarom wordt het zo leuk als dat in Almere moet gaan gebeuren door het opheffen van de 2600 Alm - Lls.  

04-12-2014 13:54:28
daniel81
daniel81
Voordeel zal wel zijn dat de treinen elkaar ten noorden van Alm minder in de weg zitten, wat de aansluitingen in Zl weer ten goede kan komen.  

04-12-2014 14:49:18
Klaasje
Klaasje
Dat is best wel een vlag op een modderschuit als het in-/uitstappen in Almere langer gaat duren, de huidige minuut is al niet zo ruim..  

05-12-2014 19:54:12
abcde
abcde
Quote
scooter (di 02 dec 2014 22:17:38 https://www.somda.nl/forum/15805/p517842/): ...Maar in de plannen voor de nieuwe concessie stond er 4x per uur een IC vanuit Ehv richting Rtd/Gvc gepland,met stops in Tb en Bd...

De 1900 gaat tussen Rtd en Bd over de HSL, daarna niet verder dan Ehv.
Wanneer je de IC Vl - Ehv doortrek naar Tb en Bd, in kwartierligging met de 1900, en je geeft in Bd een goede overstap op de 900 over de HSL naar Asd, dan heb je met weinig extra kilometers ieder kwartier een snelle verbinding Ehv - Rtd
 

06-12-2014 13:52:29
Wievank
Wievank
De reden dat het traject Vl-Ehv wordt doorgekoppeld richting Ht en verder is dat nu dat traject aan de 1900 vast zit al de helft van de reizigers in Ehv overstapt naar Ht. Er wordt op gegokt dat als je die overstap eruit haalt, dat percentage nog verder op zal gaan lopen.
Naast de 1900 (Gvc-Ehv) in een kwartierdienst naar Bd (Bd-Vl) is daarmee dus minder interessant.
 

06-12-2014 21:27:00
FourRoses
FourRoses
Quote
Pim530 (do 04 dec 2014 13:35:14 https://www.somda.nl/forum/15805/p518060/): De reizigers van en naar het noorden stappen veelal over in Lls.


Maakt niet zo heel veel uit. Veel reizigers stappen ook over in Almere. Daar is het een stuk drukker dus heb je in Lelystad minder kans op een zitplaats. Is trouwens ook wat de reisplanner aangeeft.

Vanuit het noorden overstap op de 2600 stapt men wel grotendeels over in Lelystad.

Wat betreft de minuut haltering, het valt te doen. Zolang niet iedereen in het midden blijft staan wachten. Het is een krappe dienstregeling. De twee minuten overstaptijd in Zwolle van/naar Groningen zijn ook verre van ideaal.
 

07-12-2014 08:09:30
R1-2010
R1-2010
Quote
Wievank (za 06 dec 2014 13:52:29 https://www.somda.nl/forum/15805/p518353/): De reden dat het traject Vl-Ehv wordt doorgekoppeld richting Ht en verder is dat nu dat traject aan de 1900 vast zit al de helft van de reizigers in Ehv overstapt naar Ht. Er wordt op gegokt dat als je die overstap eruit haalt, dat percentage nog verder op zal gaan lopen.
Naast de 1900 (Gvc-Ehv) in een kwartierdienst naar Bd (Bd-Vl) is daarmee dus minder interessant.
Hoe moet ik dat zien? Wordt de 3500 (of 800) dan gesplitst/gecombineerd in Ehv, dus vanuit Ut met een deel voor Hrl (of Mt) en een deel voor Vl? Tenminste, gedurende het jaar dat er niet iedere 10 minuten een IC rijdt tussen Ehv en Ut.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 07-12-2014 08:10
 

07-12-2014 08:27:29
jorgo
jorgo
Ik vind een 10-minutendienst voor de spreiding Std-Ut sowieso niet echt bevorderlijk...  

07-12-2014 10:04:33
broek53
broek53
Voorshands gaat het in de plannen voor 2016 om een treindeel Venlo in de 3500.  

08-12-2014 09:33:36
daniel81
daniel81
Betekent dat ook dat men ICM in de 3500 wil houden? Gekoppelde VIRMs lijken mij buiten de spits nogal overkill (en dat was destijds zelfs de reden om de 3500 van Ehv naar Hrl door te trekken....)  

08-12-2014 11:16:49
reisthijs
reisthijs
Niet meer overkill dan in de 800 toen die gecombineerd reed...  

08-12-2014 13:22:56
Pim530
Pim530
Dat is toch precies wat Daniël zegt? Ik zou trouwens eerder kiezen voor een omklapping van de 3500 en 1900, zodat Sittard, Roermond en Weert rechtstreeks verbonden worden met zowel Ht en Ut en verder als met Tb, Bd en verder.  

08-12-2014 14:26:56
reisthijs
reisthijs
Ik wil alleen maar zeggen dat die overkill in de daluren als tijdelijke situatie (tot er een idealere oplossing is) best kan. In elk geval niet bij voorbaat uit te sluiten.

Dat omklappen gaat niet want het punt is juist dat de 1900 alleen nog maar Gvc-Ehv gaat rijden.
 

09-12-2014 09:14:41
visscher
visscher
Quote
reisthijs (ma 08 dec 2014 11:16:49 https://www.somda.nl/forum/15805/p518586/): Niet meer overkill dan in de 800 toen die gecombineerd reed...
Was deze overkill destijds niet juist op het stuk Ehv - Std ofwel het traject waar nu niet meer dubbel wordt gereden. Ook nu wordt er te Ehv al een en ander afgetrapt/bijgeplaatst.
 

09-12-2014 09:48:46
nougo
nougo
Die overkill was er toen de 800 en 900 serie werden gewijzigd waarbij elk half uur een IC deel naar maastricht ging en elk half uur een IC deel naar Heerlen. De dienst werd standaard uitgevoerd met twee stellen van 6 bakken (V)IRM.

Na de wijziging (lees doortrekking 3500) is de materieelinzet in de 800 gewijzigd met vooral toename van combinaties van 6, 8 en 10 bakken.

Terug naar dienstregeling 2015-2016: De vleugeltrein naar Venlo van de 3500 is een aardige vondst met splitsen / combineren onder de Eindhovense kap maar niet eenvoudig in de uitwerking. Voor een fatsoenlijke dienstregeling zijn nogal wat omklappingen noodzakelijk. De stopper naar Deurne zal voor een mooie spreiding ook een kwartier verschuiven. De aansluiting vanuit Venlo naar Tilburg en verder is de grootste uitdaging. Sluit de ligging van de 1900 in Eindhoven aan op de 800 (en wijzigt de opzet ten westen van Breda) of op de 3500 (en wijzigt de opzet en het tijdspad van de 1900 nagenoeg geheel ?) of wordt doortrekking van de stopper naar Deurne naar Venlo het koppelingsalternatief zonder wachttijd in Eindhoven op de 1900 ?

Benieuwde groeten,

Noud

Laatst bewerkt door nougo op 09-12-2014 13:52
 

09-12-2014 10:14:14
jorgo
jorgo
Één ding weet je zeker met die vleugeltreinen: er kan nog maar één materieeltype in. Want het deel Ehv-Hrl duurt dusdanig veel langer dan Ehv-Vl dat bij terugkomst te Ehv aan een ander treinstel gekoppeld wordt dan waarvan gesplitst werd. Of de kering in Vl moet zeer lang gaan zijn.  

09-12-2014 12:15:53
Pim530
Pim530
Omklappen en koppelen aan de 1900 gaat inderdaad niet, maar aan een verlengde 2200 wel.  

09-12-2014 18:30:20
reisthijs
reisthijs
Er is in 2016 nog geen ruimte voor extra IC's tussen Bd en Ehv.  

09-12-2014 21:17:42
R1-2010
R1-2010
En daarna ook niet, vanwege de ombouw van de Hollandlinie in Duitsland. Ik ben benieuwd of de al langer gewenste sprinter Ehv-Bd (naast Ht-Bd) er ooit nog komt.  

09-12-2014 21:24:52
sjoerd
sjoerd
De uitbreiding van de treindiensten tussen Breda en Tilburg hangt niet alleen af van het weer verdwijnen van de omgeleide cargoos. De gemeente Schilderijen schreeuwt nu al moord en brand over de geluidshinder, al willen de bewoners ter plaatse geen hoge schermen. Het station daar moet ook nog volledig op de schop, en de roep om tunnels is begrijpelijkerwijze groot, omdat de ongeveer zeven overwegen, waarvan de meeste in drukke dorgaande wegen of in de bebouwde kommen nu al te lang dichtliggen.  


20-01-2015 12:44:00
abcde
abcde
Quote
Klaasje (do 04 dec 2014 11:44:16 https://www.somda.nl/forum/15805/p518052/):
Quote
Wievank (di 02 dec 2014 19:17:15 https://www.somda.nl/forum/15805/p517815/):
- per mei 2016 inkorting 2600 tot Alm i.p.v. Lls


Dat wordt nog een leuke in de spitsen. In de daluren is er vooral luchtvervoer tussen Alm en Lls in de 2600 ...

Er van uitgaande dat het luchtvervoer in de dal de oorzaak is dat de 2600 (in de dal ?) wordt ingekort tot Alm, Waarom wordt de 2600 dan pas in 2016 ingekort, en dan ook nog halverwege de drgl, en niet nu al ?
 

20-01-2015 12:50:44
daniel81
daniel81
Tussen Alm en Almp moet eerst een keerspoor worden aangelegd. Dan kunnen de 2600 en 4900 daar eindigen.  

20-01-2015 13:11:58
R1-2010
R1-2010
Quote
sjoerd (di 09 dec 2014 21:24:52 https://www.somda.nl/forum/15805/p518759/): De uitbreiding van de treindiensten tussen Breda en Tilburg hangt niet alleen af van het weer verdwijnen van de omgeleide cargoos. De gemeente Schilderijen schreeuwt nu al moord en brand over de geluidshinder, al willen de bewoners ter plaatse geen hoge schermen. Het station daar moet ook nog volledig op de schop, en de roep om tunnels is begrijpelijkerwijze groot, omdat de ongeveer zeven overwegen, waarvan de meeste in drukke dorgaande wegen of in de bebouwde kommen nu al te lang dichtliggen.
Late quote: als inwoner van de fraaie gemeente Schilderijen kan ik de bewoners wel begrijpen. Maar die zeven overwegen? Ik tel er 2 aan drukke wegen: de 5 Eikenweg (Oosterhoutseweg) (meer dan genoeg ruimte voor ondertunneling) en de Julianastraat (midden in het dorp, die is tamelijk problematisch). Dan heb je nog een fietsersoverweg richting de sportvelden en wat boerenoverwegen bij Hulten met gemiddeld 1 auto per dag. Een Best/Rijswijk/Delft-achtige tunnel zou natuurlijk het mooist zijn, maar ik vrees dat die er niet inzit... Meer dan het verleggen van de perrons naar de buitenzijde en een voetgangerstunnel zal het wel niet worden.

/nimby-modus uit

Anyway, 4 sprinters per uur tussen Tb en Bd zou zeer welkom zijn, helemaal voor stations tussen Tb en Bd richting Ehv. Maar we wachten af.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 20-01-2015 13:12
 

20-01-2015 17:06:50
michaben
michaben
Volgens http://www.rijnmond.nl/nieuws/20-01-2015/elk-kwartier-intercity-tussen-rotterdam-en-amsterdam gaat de 1000 serie (AMRO shuttle HSL) vanaf 2016 al 2x per uur rijden, waar dit in de oorspronkelijke plannen pas in 2017 zou gebeuren en in geheel 2016 de 1000 nog slechts 1x per uur zou blijven rijden.  

20-01-2015 17:08:52
sjoerd
sjoerd
Ik telde de fietsoverweg te Breda en de beide overwegen in Dorst ook mee.  

20-01-2015 18:53:28
R1-2010
R1-2010
Jaaa maaar die liggen niet in de gemeente Gilze-Rijen Maar je hebt wel gelijk hoor, wat voor Gz geldt, geldt ook voor Breda alhoewel het wegverkeer daar niet bijster druk is.  

20-01-2015 21:00:40
sjoerd
sjoerd
Nee, dat beweer ik ook niet, maar wat voor de overwegen in Schilderijen telt, geldt ook voor de andere: onoverkomelijke dichtligtijden.
Ik zal nog beter op mijn woorden passen. %02%
 

21-01-2015 19:44:05
moderator
Moderator
moderator
Schilderijen wordt Gilze-Rijen mee bedoeld ? Zullen we het gewoon bij naam noemen, dan begrijpt iedereen waar het over gaat.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

21-01-2015 19:59:12
Bert13
Bert13
Tss, had @sjoerd net het voornemen gemaakt beter op z'n woorden te passen, maakt z'n auto-correct een fout


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

26-01-2015 20:26:41
oranjebank
oranjebank
Nu lees ik op spoorforum dat de 1900 pas HSL wordt in dienstregeling 2017 per december 2016. De traxx loc met ICRm [ ik vrees dan met nieuwe blauwe ipv gele stoelen] komt er echter wel. %03%  

26-01-2015 20:47:37
michaben
michaben
De NS geeft als argument aan dat er teveel risico's zijn met een gedeeltelijk herontwerp van de dienstregeling in het zuiden. Ook zou, indien het ombouwen van de BDsen niet volgens planning verloopt, het niet teruggedraaid kunnen worden en zouden we een tweede debacle hebben zoals met de Benelux (die niet kon terugkeren toen de V250 uitviel). In 2017 is al het materieel zeker wel af en is ook al een landelijk herontwerp van de dienstregeling voorzien, en kan de invoering van de HSL naar Eindhoven gelijk goed gedaan worden. Maar het materieel zal waarschijnlijk wel eerder klaar zijn, dus mits men met personeelstechnisch voor elkaar krijgt (personeel met TRAXX bevoegdheid in de 1900) zou men ICR via een wijzigingsblad weer kunnen laten instromen om het leed van de materieelschaarste op te vangen.  

17-02-2015 16:11:22
R1-2010
R1-2010
Ik wilde iets posten, maar er ging wat mis. Even uit het hoofd: CNL krijgt er een paar extra rijtuigen bij die een ice gaan vervangen, extra ice later op de avond, Utl wordt weer 4 x per uur bediend in beide richtingen vanaf dec 2015 met een tijdelijke 2 x per uur per richting vanaf zomer 2015 tot dec 2015.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 17-02-2015 18:12
 

17-02-2015 17:12:03
abcde
abcde
De 1900 gaat in 2016 nog niet via de HSL, in 2017 volgt herontwerp drgl zuiden. Gaat de 3600 nu ook pas versneld worden in 2017 ?

Laatst bewerkt door abcde op 17-02-2015 17:18
 

17-02-2015 19:32:59
b2py
b2py
Ja  

17-02-2015 19:34:59
Frontier
Frontier
Quote
R1-2010 (di 17 feb 2015 16:11:22 https://www.somda.nl/forum/15805/p527632/): CNL krijgt er een paar extra rijtuigen bij die een ice gaan vervangen, extra ice later op de avond,

Heb je wellicht een link naar nadere informatie omtrent dit nieuws?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-02-2015 19:57:25
train85
train85
Staat in een NS nieuwsbrief.
Er stond het volgende in over volgend jaar:

Zoals elk jaar, gaat ProRail nu al aan de slag om de capaciteit in 2016 op het Nederlandse spoor te verdelen onder alle treinvervoerders en goederenvervoer. Dienstregeling 2016 bevat relatief weinig wijzigingen ten opzichte van het spoorboekje van 2015. We willen reizigers stabiliteit bieden. Hieronder een samenvatting van de plannen voor de nieuwe dienstregeling die in december 2015 start.

Frequentieverhoging HSL
NS verhoogt in 2016 de frequentie van de Intercity direct op de HSL: naar een kwartierdienst tussen Amsterdam en Rotterdam. NS rijdt nu twee treinen per uur over de HSL, in de loop van 2015 worden dit drie treinen per uur. Om de vervroegde frequentieverhoging te realiseren, maakt NS het komende jaar drie extra treinen gereed om over de hogesnelheidslijn te rijden. Naar verwachting is het materieel uiterlijk in het voorjaar van 2016 beschikbaar.

Frequentieverhoging Thalys
De frequentie van Thalys wordt verhoogd. Op maandag tot en met vrijdag zullen 14 Thalys-treinen van en naar Nederland rijden. Nu rijden er 12 Thalys-treinen, later dit jaar gaat nog een 13e Thalystrein rijden. Dat betekent dat in 2016 op maandag tot en met donderdag een extra trein zal rijden.

Andere opzet van de treindienst Haarlem – Alkmaar
Op het traject Haarlem ̶ Uitgeest zitten weinig reizigers in de trein, zeker in de daluren. Vraag en aanbod stemmen hier niet overeen. In 2014 vroeg NS advies voor een alternatieve opzet die per dienstregeling 2015 in zou gaan. Na negatief advies van de consumentenorganisaties in het Locov besloot NS om dit plan toen niet in te voeren maar om samen met partijen in de regio te kijken of er een beter alternatief plan tot stand gebracht kan worden.

Er ligt nu een nieuw plan dat beter aansluit op de vervoersvraag en dat beter wordt gedragen door betrokken partijen. Ten opzichte van het vorige plan is een aantal belangrijke bezwaren weggenomen. Zo blijft de Intercity Haarlem ̶ Alkmaar in de spits, krijgen doorgaande reizigers minder overstappen en vindt tussen Haarlem en Amsterdam geen verlaging van frequentie plaats. NS rijdt vanaf dienstregeling 2016 twee keer per uur een Sprinter Amsterdam – Haarlem – Uitgeest – Alkmaar Hoorn. In de spitsrichting rijdt tussen Alkmaar en Haarlem een intercity die alleen stopt in Beverwijk.

Integratie ICE/CNL
NS en DB stellen voor om de dienstregeling van CityNightLine te integreren met die van ICE. Dit betekent dat reizigers met een ticket van en naar Duitsland ook in de CityNightLine kunnen reizen. Hierdoor kunnen reizigers profiteren van meer en betere reismogelijkheden, omdat het aantal verbindingen tussen Nederland en Duitsland wordt vergroot. Door slimme verschuivingen ontstaan meer aantrekkelijkere reismomenten op de dag. De integratie wordt mogelijk gemaakt doordat drie rijtuigen worden toegevoegd aan de CityNightLine-treinen. Hierdoor ontstaat ook de mogelijkheid om het ICE-aanbod te optimaliseren: twee ICE-treinen die vlak voor of na de CNL rijden, hoeven niet meer te rijden. Waardoor kan een late ICE-trein naar Nederland worden toegevoegd.

Werkzaamheden Almere – Lelystad
Op station Almere Centrum wordt gebouwd aan een keerspoor. Daarom zijn vanaf mei 2016 tijdelijke aanpassingen van de treindienst rond Almere nodig. De intercity Lelystad – Amsterdam Centraal rijdt dan niet meer tussen Almere Centrum en Lelystad. Reizigers tussen Amsterdam en Lelystad stappen over in Almere Centrum.

Groningen – Assen
NS rijdt vanaf september 2016 twee extra Sprinters tussen Groningen en Assen. De keervoorziening op station Assen die daarvoor nodig is, is medio augustus 2016 gereed, daarom zullen de extra Sprinters in de spits pas vanaf september 2016 rijden.

Utrecht Lunetten weer naar 4x/uur
Bij aanvang van de dienstregeling 2016 lijkt het mogelijk om Utrecht Lunetten in beide richtingen weer vier keer per uur te bedienen. Door overleg tussen NS, ProRail en goederenvervoerders waardoor de tijdsligging van de goederentreinen aangepast wordt, is dit mogelijk. Sinds dienstregeling 2014 wordt Utrecht Lunetten in de noordelijke richting twee keer per uur bediend (Sprinter Den Bosch – Utrecht Centraal) en in de zuidelijke richting vier keer per uur (Sprinter Utrecht Centraal richting Tiel en Den Bosch). Als gevolg van werkzaamheden rond Utrecht Centraal moet Utrecht Lunetten vanaf de zomer tot eind dit jaar ook in de zuidelijke richting twee keer per uur bediend worden (enkel door de Sprinters van en naar Den Bosch). Deze situatie wordt dus vanaf december weer hersteld.

Kleine aanpassingen in het spoorboekje
Naast bovenstaande zijn er kleine minutenwijzigingen en aanpassingen naar aanleiding van capaciteitsverdeling van ProRail.
 

18-02-2015 00:28:29
NDS
NDS
Wat de CNL betreft maak ik er uit op de de IC Duisburg-Basel v.v. voortaan gewoon al vanaf Amsterdam voor reizigers toegankelijk gaat zijn en niet zoals nu pas vanaf Duisburg.

Wel prettig dat je voor je nacht reis dan niet persee iets slaperig moet boeken als je toch de hele nacht klaar wakker zit te zijn%06%.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

18-02-2015 00:39:06
Frontier
Frontier
Wordt de CNL dan ook (met toeslag) toegankelijk op Ah-Asd-Ah?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-02-2015 01:12:55
mren
mren
Quote
train85 (di 17 feb 2015 19:57:25 https://www.somda.nl/forum/15805/p527656/):
Kleine aanpassingen in het spoorboekje


Wélk spoorboekje?
 

18-02-2015 07:31:46
Bert13
Bert13
Lees ik nu dat de 3400 Amr-Hlm doet en enkel in Bv stopt?? Zo is dat op 28/01 niet met de gemeenten afgesproken hoor; dan kun je net zo goed geen spitstrein rijden. Wat een zielig product zeg.
Ik vond die uitspraken als "3400 zit 10% vol in het dal" en "Als de 9 maanden durende sluiting van de auto-Velsertunnel erg veel extra reizigers geeft, verlengen we de treinen" al lachwekkend, maar het kan nog erger.
 

18-02-2015 07:53:28
Daan!
Daan!
Mee eens. Het oorspronkelijke voorstel waarbij in de spits een kwartierdienst ontstond op Hlm-Utg was dan nog beter.  

18-02-2015 10:09:40
daniel81
daniel81
Zonder ook maar iets van de hoed of de rand te kennen vermoed ik dat ze bedoelen: "stopt tussen Hlm en Utg alleen in Bv"  

18-02-2015 10:20:15
visscher
visscher
Dat lijkt mij ook inderdaad, anders wordt het bedienpatroon op Utg - Amr wel heel gek, waarbij elke trein op andere stations stopt.
3400 - Geen stops
800 - Cas en Hlo
3000 - Cas
4800 (?) - Utg, Cas en Hlo

Lijkt mij dan ook dat de nieuwe spitstrein minstens ook in Cas zal moeten stoppen. Utg en Hlo zou ik ook nog logisch vinden, waarbij je de 800 zou kunnen versnellen.
 

18-02-2015 10:31:53
waalkade
waalkade
Quote
mren (wo 18 feb 2015 01:12:55 https://www.somda.nl/forum/15805/p527688/):
Quote
train85 (di 17 feb 2015 19:57:25 https://www.somda.nl/forum/15805/p527656/):
Kleine aanpassingen in het spoorboekje


Wélk spoorboekje?
ROVER en Treinreiziger.nl
 

18-02-2015 12:41:57
abcde
abcde
Quote
train85 (di 17 feb 2015 19:57:25 https://www.somda.nl/forum/15805/p527656/
Werkzaamheden Almere – Lelystad
Op station Almere Centrum wordt gebouwd aan een keerspoor. Daarom zijn vanaf mei 2016 tijdelijke aanpassingen van de treindienst rond Almere nodig. De intercity Lelystad – Amsterdam Centraal rijdt dan niet meer tussen Almere Centrum en Lelystad...

Is dit werkelijk een TIJDELIJKE aanpassing, m.a.w. gaat de 2600 in 2017 of 2018 weer wel door naar Lelystad ?
 

18-02-2015 12:45:56
b2py
b2py
Uit LTSA documenten blijkt dat richting 2028 er een pendel Asd - Alm overblijft.  

18-02-2015 12:49:35
ToH
ToH
Dienstregeling 2016 zal in Zl wel een soep worden met alle bouwwerkzaamheden die komen gaan...  

18-02-2015 12:54:35
martijn
martijn
Hoezo? Er wordt al een tijdje gebouwd in Zl en op andere plekken in het land...  

18-02-2015 15:20:26
broek53
broek53
Quote
abcde (wo 18 feb 2015 12:41:57 https://www.somda.nl/forum/15805/p527748/):
Quote
train85 (di 17 feb 2015 19:57:25 https://www.somda.nl/forum/15805/p527656/
Werkzaamheden Almere – Lelystad
Op station Almere Centrum wordt gebouwd aan een keerspoor. Daarom zijn vanaf mei 2016 tijdelijke aanpassingen van de treindienst rond Almere nodig. De intercity Lelystad – Amsterdam Centraal rijdt dan niet meer tussen Almere Centrum en Lelystad...

Is dit werkelijk een TIJDELIJKE aanpassing, m.a.w. gaat de 2600 in 2017 of 2018 weer wel door naar Lelystad ?
Die keersporen worden aangelegd om minder treinen te kunnen rijden, in casu de 2600 en de 4900 in te korten.
in 2016 wordt dat op zichzelf wel interessant, want dan gaat de 2600 keren ZONDER keersporen, dus langs het perron, en dus altijd in een van beide richtingen (om en om) niet crossplatform met de IC's ervoor en erachter. Lijkt mij wel grappig, massaal van perron wisselen via dat gevaarlijke busstation en met in- en uitchecken... Of zie ik dat te zwart?
 

18-02-2015 15:22:28
broek53
broek53
Quote
martijn (wo 18 feb 2015 12:54:35 https://www.somda.nl/forum/15805/p527754/): Hoezo? Er wordt al een tijdje gebouwd in Zl en op andere plekken in het land...
Op zich waar, en omgekeerd wordt er in Zwolle nog nauwelijks gebouwd in 2016. Dat begint in 2017 en duurt daarna nog wel een jaar of tig, want viersporigheid naar Herfte heb je bijvoorbeeld niet zomaar
 

18-02-2015 16:16:05
dennistd
dennistd
Quote
broek53 (wo 18 feb 2015 15:20:26 https://www.somda.nl/forum/15805/p527792/):
in 2016 wordt dat op zichzelf wel interessant, want dan gaat de 2600 keren ZONDER keersporen, dus langs het perron, en dus altijd in een van beide richtingen (om en om) niet crossplatform met de IC's ervoor en erachter. Lijkt mij wel grappig, massaal van perron wisselen via dat gevaarlijke busstation en met in- en uitchecken... Of zie ik dat te zwart?
Zou het niet mogelijk zijn om een perron over bijvoorbeeld spoor 3 heen te leggen, zodat de trein op spoor 2 (de 2600) aan beide zijden de deuren kan openen om zo ook in beide richtingen een crossplatform overstap te creëren? Of zijn er per richting echt twee perronsporen nodig ivm de korte opvolging?

edit: niet goed gelezen, het wordt een lange kering (34 minuten) dus dat gaat niet, je hebt dan beide sporen nodig om te keren..

Laatst bewerkt door dennistd op 18-02-2015 16:18
 

18-02-2015 16:19:55
Havenaar
Havenaar
Quote
broek53 (wo 18 feb 2015 15:20:26 https://www.somda.nl/forum/15805/p527792/):
Werkzaamheden Almere – Lelystad
in 2016 wordt dat op zichzelf wel interessant, want dan gaat de 2600 keren ZONDER keersporen, dus langs het perron, en dus altijd in een van beide richtingen (om en om) niet crossplatform met de IC's ervoor en erachter. Lijkt mij wel grappig, massaal van perron wisselen via dat gevaarlijke busstation en met in- en uitchecken... Of zie ik dat te zwart?


Er is de mogelijkheid via de stationshal van het ene naar het andere perron te gaan. Je blijft binnen de poortjes.
Kies je voor de andere onderdoorgang, dan passeer je poortjes, maar je blijft in het busstation op hetzelfde perron. Niet gevaarlijk dus.
 

18-02-2015 16:23:54
MasterE
MasterE
Omhalen via de hoofdsporen misschien?


Mcn Asd
 

18-02-2015 16:25:32
daniel81
daniel81
De grap zal dus zijn dat dat niet kan, juist omdat ze op die hoofdsporen aan het werk zijn. Anders zou je ook gewoon door kunnen rijden naar Lls.
Of je moet omhalen door weer terug te rijden richitng Almm, maar ik kan me niet voorstellen dat de drgl op de Flevolijn dat toelaat.
 

18-02-2015 16:30:03
daniel81
daniel81
Quote
Havenaar (wo 18 feb 2015 16:19:55 https://www.somda.nl/forum/15805/p527807/):
Quote
broek53 (wo 18 feb 2015 15:20:26 https://www.somda.nl/forum/15805/p527792/):
Werkzaamheden Almere – Lelystad
in 2016 wordt dat op zichzelf wel interessant, want dan gaat de 2600 keren ZONDER keersporen, dus langs het perron, en dus altijd in een van beide richtingen (om en om) niet crossplatform met de IC's ervoor en erachter. Lijkt mij wel grappig, massaal van perron wisselen via dat gevaarlijke busstation en met in- en uitchecken... Of zie ik dat te zwart?


Er is de mogelijkheid via de stationshal van het ene naar het andere perron te gaan. Je blijft binnen de poortjes.
Kies je voor de andere onderdoorgang, dan passeer je poortjes, maar je blijft in het busstation op hetzelfde perron. Niet gevaarlijk dus.


De theorie klopt helemaal.
In de praktijk weet een reiziger die niet in Alm bekend is, dat niet. Je rent gevoelsmatig naar de eerste de beste trap die je kunt vinden en loopt dan het risico buiten de poortjes te belanden.
En als je aan de 'verkeerde' kant van de trein zit, is het zelfs maar de vraag of je het haalt in die paar minuten overstaptijd die je hebt, dus ga je niet het risico lopen om nog een trap verder te gaan.

Ik mag hopen dat ze op z'n minst rekening zullen houden met de spitsrichtingen, zoals met de 4900 vroeger.
 

18-02-2015 16:32:24
MasterE
MasterE
Misschien laat men de IC's van naar Lls steeds wisselen van AV spoor? Dus aan de zijde waar de 2600 net is aangekomen of zo gaat vertrekken? We zullen het vanzelf zien!


Mcn Asd
 

18-02-2015 16:45:23
broek53
broek53
Quote
daniel81 (wo 18 feb 2015 16:30:03 https://www.somda.nl/forum/15805/p527810/):
Quote
Havenaar (wo 18 feb 2015 16:19:55 https://www.somda.nl/forum/15805/p527807/):
Quote
broek53 (wo 18 feb 2015 15:20:26 https://www.somda.nl/forum/15805/p527792/):
Werkzaamheden Almere – Lelystad
in 2016 wordt dat op zichzelf wel interessant, want dan gaat de 2600 keren ZONDER keersporen, dus langs het perron, en dus altijd in een van beide richtingen (om en om) niet crossplatform met de IC's ervoor en erachter. Lijkt mij wel grappig, massaal van perron wisselen via dat gevaarlijke busstation en met in- en uitchecken... Of zie ik dat te zwart?


Er is de mogelijkheid via de stationshal van het ene naar het andere perron te gaan. Je blijft binnen de poortjes.
Kies je voor de andere onderdoorgang, dan passeer je poortjes, maar je blijft in het busstation op hetzelfde perron. Niet gevaarlijk dus.


De theorie klopt helemaal.
In de praktijk weet een reiziger die niet in Alm bekend is, dat niet. Je rent gevoelsmatig naar de eerste de beste trap die je kunt vinden en loopt dan het risico buiten de poortjes te belanden.
En als je aan de 'verkeerde' kant van de trein zit, is het zelfs maar de vraag of je het haalt in die paar minuten overstaptijd die je hebt, dus ga je niet het risico lopen om nog een trap verder te gaan.

Ik mag hopen dat ze op z'n minst rekening zullen houden met de spitsrichtingen, zoals met de 4900 vroeger.
Dat laatste gaat dus niet, gezien de lengte van de keringen (meer dan een halfuur) kun je alleen maar om-en-om van spoor 2 en 3 gebruik maken.
De theorie van het gebruik maken van het halletje van Almere C is best, maar werkt minder goed voor treinen tot 10 of 12 bakken waaruit een paar honderd man in 3 minuten wil overstappen.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-02-2015 16:45
 

18-02-2015 18:51:04
IC140
IC140
Als spoor 2 en 3 kopsporen worden t.b.v. de aanleg van de keersporen lijkt het me weinig moeite kosten om een tijdelijke overbrugging aan de Lelystadse zijde te realiseren.  

18-02-2015 19:06:01
mvboetzela
mvboetzela
Ik hoor ergens het Grote G-woord weer aankomen met ieder half uur een trein die op tijd voor zo'n bruggetje moet gaan stoppen. Niettemin is het een sympathiek idee.  

18-02-2015 19:09:00
mren
mren
Hoewel dat G-woord inderdaad wat al te vaak wordt gebruikt, is de situatie in bijv. Ehv al regelmatig zo met kopmakende treinen voor een houten bruggetje tussen de perrons.  

18-02-2015 19:13:17
adital
adital
Uitgaande van dezelfde vertrek-/aankomstijden als nu is het een overstap van 6 of 7 minuten, dat zou toch ruim genoeg moeten zijn. Voor het dal zou het eigenlijk vriendelijker zijn om in Lls een stel voorop bij te plaatsen, dat kan dan na Alm verder als (12)700, achterste (uit Zl) verder als 2600. In de spits is dat uiteraard wat minder geschikt vanwege het maximum van 6 bakken wat je dan voor Asd/Shl-Alm overhoudt.  

18-02-2015 20:27:31
koningm
koningm
Nee, het is de bedoeling dat de nieuwe IC alleen stopt in Alkmaar, Beverwijk en Haarlem. Zo is dat door NS uitgelegd aan de aanliggende gemeentes.

Er komt dus de hele dag een sprinter Hoorn – Alkmaar – Haarlem – Amsterdam. Reistijd Alkmaar – Haarlem is nu 32 minuten met de sneltrein. Dat wordt – mede door een stop van 5 minuten in Uitgeest – zo’n 47 minuten. Voor spitsforensen vanuit Alkmaar naar Haarlem wordt de situatie wel beter door een nieuwe ‘snellere’ intercity Alkmaar – Beverwijk – Haarlem. Die slaat 3 stations over t.o.v. de huidige IC, wat dan 6 minuten zou moeten schelen volgens NS. De IC rijdt alleen in de spitsrichting. In de ochtendspits komt er 4 keer een IC Alkmaar – Haarlem en in de avondspits 5 keer een IC Haarlem – Alkmaar.
 

18-02-2015 20:30:53
Bert13
Bert13
Ze willen wel echt van het lijntje af hè? Je hebt de meeste instappers op Hwd, Amr, Cas en Utg, dus maak je een trein die niet stopt op Hwd, Cas en Utg. Ik had het zelf niet kunnen bedenken. Ik hoop dat ze nog op tijd wakker worden.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-02-2015 20:31:44
Duitje
Duitje
BELACHELIJK!!!!!!! Je wil niet weten hoeveel instappers er zijn op Heiloo, Castricum en Uitgeest..... Die kan je echt niet in de 4800 proppen die in de spits tussen Utg en Hlm overvol is...


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

18-02-2015 20:42:12
b2py
b2py
Blijkbaar minder mensen dan er profijt hebben van deze snelle verbinding

Voor Leiden en verder is even snel via Sloterdijk, zelfde voor Overveen en Zandvoort.

Laatst bewerkt door b2py op 18-02-2015 20:42
 

18-02-2015 20:45:07
Bert13
Bert13
@b2py: Jij komt toch hier uit de regio? Dan weet je toch dat hier absoluut niet meer mensen profijt van gaan hebben...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2016
RailWiki.nl