Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl
Dienstregeling 2017, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
02-12-2014 18:41:20
wouter15
wouter15
In de dienstregeling staan er aardig wat wijzigingen op de planning. Hieronder een klein overzicht (onder voorbehoud uiteraard):
*Volgens http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem-e-o/ns-slaat-geen-stations-meer-over-in-2016-1.4654900 gaat er vanaf eind 2016 een nieuwe sprinter rijden tussen Arnhem en Wijchen. De intercity die nu tussen Arnhem en Nijmegen overal stopt zal dat vanaf dat moment niet meer gaan doen.
*Station Utrecht Vaartsche Rijn zal geopend worden en vermoedelijk zullen daar dan de series 6000 en 16000 gaan stoppen.
*Volgens http://www.metronieuws.nl/meer-metro/in-2017-iedere-tien-minuten-een-trein-naar-eindhoven/SrZnbl!J2VwO8bBHPF3Q/ zullen er vanaf eind 2016 6x/uur IC's gaan rijden tussen Amsterdam CS en Eindhoven en zullen er 6x/uur Sprinters gaan rijden tussen Geldermalsen en Woerden.
*Volgens http://www.nu.nl/politiek/3751737/reistijd-met-beneluxtrein-pas-in-2017-korter.html zal de reistijd van de Benelux verkort gaat worden van 201 minuten naar 194 minuten. Ook zal vanaf dat moment deze trein niet meer stoppen te Dordrecht en Roosendaal maar wel te Breda.
*Op het traject tussen Hengelo en Bielefeld gaat 1x/uur een rechtstreekse trein rijden. Zie http://www.tubantia.nl/regio/hengelo/vanaf-december-2017-elk-uur-trein-van-hengelo-naar-bielefeld-1.4616431

Mochten jullie nog andere wijzigingen weten kan dat in dit topic natuurlijk besproken worden. Ik zal dan proberen alle plannen in dit overzicht bij elkaar te houden.

Laatst bewerkt door wouter15 op 02-12-2014 18:43
 

02-12-2014 19:17:50
Wievank
Wievank
- IC Brussel als het past mogelijk Asd - Bd geheel via het gewone net, dus wel via Ddr, maar waarschijnlijk inderdaad gekoppeld aan de 900 over de HSL
- Stoptreinen in Limburg naar een nieuwe vervoerder: Abellio, Veolia of Arriva
- Uursdienst Ah - Dussel door Abellio
- Ombouw Hoekselijn
- Werkzaamheden elektrificatie Zl - Wdn
 

02-12-2014 19:38:27
michaben
michaben
Ombouw Hoekse Lijn start in april (huidige planning), de eerste twee wijzigingsbladen van 2017 zal deze lijn nog door de NS gereden worden. Daarna zullen de sporen van de Hoekse Lijn ook niet direct beschikbaar komen voor de treindienst op de oude lijn, daarvoor moet de boel eerst omgebouwd worden (aansluiting goederenwachtspoor voor Hoekse Lijn, plus dat 1:9 wissels ook niet uitnodigend zijn om vanuit Delft naar de nieuw beschikbare sporen te wisselen).  

02-12-2014 20:23:38
AlexNL
AlexNL
Quote
Wievank (di 02 dec 2014 19:17:50 https://www.somda.nl/forum/15804/p517816/): - IC Brussel als het past mogelijk Asd - Bd geheel via het gewone net, dus wel via Ddr, maar waarschijnlijk inderdaad gekoppeld aan de 900 over de HSL



Gekoppeld aan de 900? Hoe bedoel je dit?
 


02-12-2014 21:05:32
Wievank
Wievank
Optie 1: Benelux volledig via de HSL
1x per uur Asd - Bd - Brusz (9200)
1x per uur Asd - Bd (900)
2x per uur Asd - Rtd (1000)

Optie 2: Benelux ten zuiden van Rtd via de HSL, ten noorden van Rtd via de Oude lijn
1x per uur Asd - Gv - Bd - Brusz (9200)
2x per uur Asd - Bd (900) (of de helft ingekort tot Rtd)
2x per uur Asd - Rtd (1000)

Optie 3: Benelux ten noorden van Bd volledig via het klassieke net
1x per uur Asd - Gv - Ddr - Bd - Brusz (9200)
2x per uur Asd - Bd (900)
2x per uur Asd - Rtd (1000)
 

02-12-2014 21:11:57
AlexNL
AlexNL
Optie 1 lijkt me uitgesloten: de 'Beneluxplus' gaat juist via Den Haag rijden om de Lage Landen Lijn definitief uit het veld te ruimen. De bediening van Den Haag is/wordt ook opgenomen in de HRN-concessie 2015-2025.

Optie 2 met 1x/u een 900 tot Bd en 1x/u een 900 tot Rtd hoort denk ik ook niet tot de mogelijkheden, de concessie vraagt om 4 snelle treinen per uur tussen Asd en Rtd waarvan er 2 doorgaan naar Bd. Hieraan zou in dat geval niet worden voldaan.

Optie 3 lijkt me wel een realistische mogelijkheid, hiermee blijft er een klassieke IC-verbinding tussen Dordrecht en Breda in stand. Ik zie dan ook meteen een mogelijkheid tot herinvoering van de ICd-toeslag tussen Breda en Rotterdam, "want er is immers weer een alternatief".
 

02-12-2014 22:40:33
Ovindel
Ovindel
Quote
AlexNL (di 02 dec 2014 21:11:57 https://www.somda.nl/forum/15804/p517829/): Ik zie dan ook meteen een mogelijkheid tot herinvoering van de ICd-toeslag tussen Breda en Rotterdam, "want er is immers weer een alternatief".

Daar zie ik de logica niet helemaal van in, want nu (december 2014) is er ook een alternatief, namelijk de 1900 serie.
En als je dan straks van bv. Gvc naar Ehv moet, is de enige optie: zonder toeslag eerst de 1900 van Gvc naar Rtd, dan met de Benelux naar Bd en daar weer in de 1900 naar Ehv.
 

02-12-2014 22:44:49
AlexNL
AlexNL
Eens, de toeslag is tussen Breda en Rotterdam afgeschaft "omdat alle IC-treinen tussen Breda en Rotterdam over de HSL rijden" en er tussen Breda en Dordrecht alleen nog maar tragere sprinters over zouden blijven. Als de Benelux via Dordrecht gaat rijden is dat natuurlijk niet meer waar.  

02-12-2014 22:54:47
Ovindel
Ovindel
Maar de toeslag Rtd - Bd is toch pas opgeheven sinds december 2013? (http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/fyra_heet_vanaf_15_december_intercity_direct-145786)
Ik zie geen relatie met de IC's Rtd - Ddr - Bd, want de Fyra reed toen al bijna een jaar niet meer en het IC Direct plan was al opgesteld maar nog niet uitgevoerd. Dat de 1900 via de HSL zou rijden en dat Ddr daarmee zijn IC verbinding met Bd zou kwijtraken stond sowieso toch pas in de planning voor de dienstregeling 2016? Ik begrijp dan niet waarom de NS dit al in december 2013 heeft doorgevoerd.

Of klopt er iets niet aan mijn redenering ?
 

02-12-2014 23:09:01
AlexNL
AlexNL
Je redenering klopt.

Het enige wat ik me kan indenken is omdat in december 2013 een nieuw merk werd ingevoerd ('Intercity direct') en men niet pas over 3 jaar de voorwaarden voor de toeslag wilde veranderen omdat dat onduidelijk zou kunnen zijn.
 

03-12-2014 00:33:20
Ovindel
Ovindel
Alleen klopt dan je oorspronkelijke idee bij jouw 'Optie 3' niet meer dan, want waarom zou de NS de toeslag Rtd - Bd 'alvast voor 2016' weg gehaald hebben in 2013 om deze in 2016 alsnog weer in te voeren.

Maar om uitsluitsel te geven, in de concessievoorwaarden voor 2015 - 2025 staat het volgende:
"Voor het reizen in een binnenlandse trein over de hogesnelheidsinfrastructuur tussen Rotterdam Centraal en Breda geldt geen toeslag." (Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2014/09/01/bijlage-2-ontwerpconcessie-voor-het-hoofdrailnet-2015-2025.html, pg. 38)
 

03-12-2014 21:20:03
scooter
scooter
De toeslag is oa afgeschaft omdat de reistijdwinst tussen Rtd en Bd niet zo heel groot is,terwijl die tussen Shl en Rtd wel groot is.  

10-07-2015 16:39:18
wouter15
wouter15
Op http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_start_voorbereidingen_voor_dienstregeling_2017-147105 is een artikel verschenen waarin de belangrijkste wijzigingen van dienstregeling 2017 te vinden zijn.  

10-07-2015 17:29:14
daniel81
daniel81
-> Per drgl 2017 de 1900 via de HSL en ingekort tot Ehv. Venlose tak wordt in Ehv gecombineerd met treindeel uit Zuid-Zuid-Limburg.
-> Per drgl 2018 ETMET Ehv-Amsterdam. Waarmee op het eerste gezicht het combineren en splitsen dan dus weer kan vervallen.

Ik kan me voorstellen dat het dat jaar op Wt-Ehv c.q. Hm-Ehv dan wel erg gezellig kan worden als die treinen aan elkaar moeten passen%09%
 

10-07-2015 20:53:18
ZJ37
ZJ37
Wat dacht je van Asd-Amr waar van de 6 ETMET-IC's er nog 4 overblijven. Dat wordt leuk als de samenstellingen van het materieel van 4 treinen over de andere 6 wordt verdeeld.  

10-07-2015 21:16:30
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
wouter15 (vr 10 jul 2015 16:39:18 https://www.somda.nl/forum/15804/p545612/): Op http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_start_voorbereidingen_voor_dienstregeling_2017-147105 is een artikel verschenen waarin de belangrijkste wijzigingen van dienstregeling 2017 te vinden zijn.


Wat mij verbaasd is de planning extra sprinter oss - Den bosch dat wordt een korte kering te oss en dan vraag ik me af waar die sprinter wordt ingelegd. gezien het feit dat de vertrektijden flink gaan wijzigen als de 3600 IC Nijmegen - Arnhem gaat rijden is toch 10 a 15 min rijtijd winst
 

11-07-2015 09:44:56
Klaasje
Klaasje
Wat overigens opvallend is is dat men in Zwolle korter wil gaan stoppen met de IC's van/naar Friesland. Aangezien de sporen bij Zwolle nog niet zijn aangepast in de dienstregeling 2017 betekent dat dat er iets geschoven moet zijn met de 7900 en/of 3600 omdat er niet drie treinen gelijktijdig van spoor 6, 9 en 10 naar Herfte, Heino en Wijhe kunnen.

Laatst bewerkt door Klaasje op 11-07-2015 09:45
 

11-07-2015 09:48:07
Klaasje
Klaasje
Quote
ZJ37 (vr 10 jul 2015 20:53:18 https://www.somda.nl/forum/15804/p545643/): Wat dacht je van Asd-Amr waar van de 6 ETMET-IC's er nog 4 overblijven. Dat wordt leuk als de samenstellingen van het materieel van 4 treinen over de andere 6 wordt verdeeld.

Overdag gaat dat vast prima aangezien Amr-Ass vast veel verspitster is dan Ht-Asd maar in de spits.. inderdaad.
 

11-07-2015 09:53:12
b2py
b2py
3600 zou in Zwolle iets anders kunnen liggen door de versnelling tussen Arnhem en Nijmegen?  

11-07-2015 10:24:17
Klaasje
Klaasje
Hij mag in Zwolle maar één spoor gebruiken omdat er niet meer is.. En als je eerder uit Deventer weg wilt moet je zoveel eerder weg dat je de tegentrein niet tegenkomt voor je in Olst bent. Dat zou dus een vrij forse verschuiving zijn. Bovendien gaat de knoop Zutphen dan naar de maan.. Ik geloof het dus niet zo.

Laatst bewerkt door Klaasje op 11-07-2015 10:27
 

11-07-2015 10:46:05
b2py
b2py
Dan heb je antwoord gegeven op je eigen vraag, blijft de 7900 over..  

11-07-2015 11:15:19
daniel81
daniel81
Maar die kan pas verschoven (=versneld) worden als de electrificatie gereed is en dat is een jaar later. Of je moet een drgl verzinnen waarbij de 7900 asymmetrisch wordt ingelegd, al dan niet samen met de 3600, maar dat heeft direct tot gevolg dat er aansluitingen de mist in gaan, m.n. van/naar de Hanzelijn.  

11-07-2015 11:22:30
Klaasje
Klaasje
Of je zou de 3600 asymmetrisch moeten keren. Want alleen het vertrek van de treinen gaat mis. Dat betekent dat je hem voor een jaartje korter laat keren met een vervroegde vertrektijd en dat er vervolgens in Wijhe, Olst of Deventer eventjes wat langer gaat wachten.  

11-07-2015 11:27:56
daniel81
daniel81
Dan nog is het gevolg dat er aansluitingen de mist in gaan, met de IC vanuit Lls haal je de overstap niet als de 3600 eerder vertrekt, en ook uit Gn wordt krap. Lls is niet zo erg, die overstap zal niet heel veel gemaakt worden, maar uit Gn is wel vervelend.
Dan vraag ik me af waarom je dat dan nú zou gaan doen, wacht dan gewoon een jaartje tot de infra in Zl klaar is én de 7900 versneld wordt (eeuh was die infra in Zl dan nog wel nodig geweest%06%), dan doe je het in één keer goed.
 

11-07-2015 11:44:37
anton_
anton_
Quote
Klaasje (za 11 jul 2015 09:44:56 https://www.somda.nl/forum/15804/p545702/): Wat overigens opvallend is is dat men in Zwolle korter wil gaan stoppen met de IC's van/naar Friesland. Aangezien de sporen bij Zwolle nog niet zijn aangepast in de dienstregeling 2017 betekent dat dat er iets geschoven moet zijn met de 7900 en/of 3600 omdat er niet drie treinen gelijktijdig van spoor 6, 9 en 10 naar Herfte, Heino en Wijhe kunnen.

volgens heeft het lange wachten van de IC naar Lw vooral wat met de trein van/naar Emmen te maken, die zit tot tot aan herfte op het zelfde spoor.
zolang de trein naar emmen geen andere rijweg krijgt zal de IC naar Lw moeten wachten.
 

11-07-2015 11:49:01
daniel81
daniel81
Dat zou dan dus betekenen dat de 3800/8000 zouden verschuiven. Kan ik me ook iets bij indenken, die serie zit tot Dalfsen nogal ruim in z'n jasje, je staat daar zo 2-3 minuten op de tegentrein te wachten.  

11-07-2015 11:50:45
Klaasje
Klaasje
Het wachten van de trein naar Leeuwarden heeft ermee te maken dat er maar 2 rijwegen tegelijkertijd van spoor 6,7,9 en 10 kunnen en dat de 3600 en 7900 niet naar achter kunnen. Als je de hele optocht richting Herfte een minuut vervroegt past Leeuwarden tussen Groningen en Emmen in, dat is niet echt een probleem.  

11-07-2015 11:56:33
daniel81
daniel81
Dan moet je nog wel even iemand bij Prorail of ILT lief aankijken; ik heb me laten vertellen dat er tussen twee treinen 3 minuten moeten zitten (althans volgens drgl)  

11-07-2015 12:10:03
b2py
b2py
Tussen (12)500 naar Groningen en 7900 naar Enschede zit ook 2 minuten terwijl die ook over dezelfde sporen gaan.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-07-2015 12:13:22
Klaasje
Klaasje
Quote
daniel81 (za 11 jul 2015 11:56:33 https://www.somda.nl/forum/15804/p545735/): Dan moet je nog wel even iemand bij Prorail of ILT lief aankijken; ik heb me laten vertellen dat er tussen twee treinen 3 minuten moeten zitten (althans volgens drgl)

Die trein naar Emmen zit vrij dik in de speling dus die kan wel wat naar achter. Alleen is 3 minuten (huidige drgl) teveel.
 

11-07-2015 12:22:42
gvttreinen
gvttreinen
De 3600 krijgt een langere stop in Nm, de tijdwinst gaat zo wel verloren maar anders past het idd niet.
De 6 IC's tussen Ah en Nm zijn dan ook ongelijk verdeeld want de 3600 zit vlakbij een andere IC.
 

11-07-2015 12:25:21
Bert13
Bert13
Nog langer dan de 6 minuten die hij nu al vaak in beide richtingen staat te wachten?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

11-07-2015 18:44:08
train85
train85
Het zijn nog maar plannen. Ze zijn niet eens uitgewerkt in minuten of tijden. Dus er zullen op vele vragen voorlopig nog geen antwoorden zijn.  

11-07-2015 18:58:38
ZJ37
ZJ37
Als je 4 Sprinters in een kwartiersligging wilt rijden tussen Ah en Nm (2x Zp-Wc en 2x Ht-Ah), dan moet je de 3600 wel tegen de 3000 of 3100 aanplakken. In het kleinste gat dat dan overblijft (12 minuten) past precies een Sprinter die kort achter de IC uit Ah vertrekt en kort voor de volgende IC aankomt te Nm.

Wat betreft Zl: zolang er een volledige knoop wordt gevraagd, zal de ligging van de 3600 niet veel anders zijn dan huidig. De ligging kan alleen anders zijn door een kwartier te draaien, veel andere smaken zijn er niet. Dit wordt namelijk afgedwongen door het ene spoor dat het kan gebruiken in Zl, het enkelspoor Ost-Dv, de zeer beperkte mogelijkheden te Dv zelf en idem te Zp in combinatie met de knoop aldaar.

Dat de IC Lw nu lang in Zl staat kan wel worden opgelost door een een kleine schuif in de knoop Zl t.o.v. de symmetrie. In de dienstregeling Zl-Emn is nauwelijks schuifruimte vanwege het enkelspoor. Daarnaast heb je ook nog met het oversteken én invoegen te maken te Hea.
Uitgaande dat een vertrek uit Zl naar Emn kan om 19/20/21 (kruising te Dl op symmetrietijd 30/00), moet bij een wenselijke versnelling van de IC Lw dus deze én de IC Gn ervoor gelegd worden. Om niet te ver uit de knoop te raken is dan de meest logische volgorde IC Gn (v .15), IC Lw (v .18) en dan Emn (v .21).

Laatst bewerkt door ZJ37 op 11-07-2015 19:02
 

11-07-2015 19:19:41
dvdhoven
dvdhoven
Als je Gn naar .15 en .45 zet, wordt de overstap vanaf de 3600 wel heel erg krap. Vaak is de 3600 zelf iets te laat en dan zitten de reizigers hem al te kieren. Als je Gn nog verder naar voren haalt, wordt het stopperen naar Gn. Gelukkig is die er nog als achtervang naar de ri Gn. Naar de ri Lw is er helaas geen achtervang.


Dick van den Hoven
 

11-07-2015 19:22:42
ZJ37
ZJ37
Klopt, dat is ook één van de nadelen van hetgeen dat ik schets.

Voordeel is overigens wel weer dat de knoop in Lw minder krap wordt dan nu het geval. Echter zijn of waren er ook plannen om een extra stop in Mp op te nemen en dan ben je te Lw in elk geval weer bij af.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 11-07-2015 19:24
 

11-07-2015 19:23:41
rogier
rogier
Misschien de 3600 dan iets later aan laten komen in Zl? Is goed voor de punctualiteit en er is dan een ruime en robuuste overstap voor de richtingen Gn en Lw.


Reiziger met hoofdletter R......
 

11-07-2015 19:26:19
ZJ37
ZJ37
Wat bedoel je met iets later? Ideaal zou zijn om de 3600 om .10 aan te laten komen (en .20 laten vertrekken) zodat de overstap 5 minuten wordt in beide richtingen op de IC Gn.

Latere aankomst te Zl met de 3600 is symmetrisch dus ook eerder vertrekken. gaat ten koste van de overstaptijd én ook de keertijd.
 

11-07-2015 19:56:34
daniel81
daniel81
Ik denk dat hij zoiets bedoeld als de huidige drgl tijdens de werkzaamheden, waarbij aankomst en vertrek een kwartier versprongen zijn. En gezien zijn onderschrift ontbreekt er dan alleen een smiley

Enigszins versnellen van de 3600 zou ook fijn zijn.
Vergelijkbare kwestie met de 7000 waar ik in het 'remmen en optrekken'-topic over schreef: veel te ruimte stop-doorschakelingen. In die 42 seconden halteringstijd die er kennelijk formeel nodig is, kan het hele dorp Olst 2x in- en uitstappen %08%

De 500/700 naar Gn vervroegen is echt geen goed plan zolang de 3600 en 7900 zijn wat ze nu zijn. Weliswaar is naar Gn de 9100 nog achtervang, in Gn zelf sluit de boel alleen op de IC en zeker 's avonds en in het weekend zitten daar de nodige uurdiensten bij.
 

11-07-2015 19:58:00
Bert13
Bert13
Lijkt mij in ieder geval een mooi moment om - op meerdere plaatsen - de 3600 te versnellen, zeker nu er minder stops zijn en er geen ICR meer in rijdt moet er toch iets mogelijk zijn.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

11-07-2015 21:00:18
himym
himym
Quote
daniel81 (za 11 jul 2015 19:56:34 https://www.somda.nl/forum/15804/p545806/): De 500/700 naar Gn vervroegen is echt geen goed plan zolang de 3600 en 7900 zijn wat ze nu zijn. Weliswaar is naar Gn de 9100 nog achtervang, in Gn zelf sluit de boel alleen op de IC en zeker 's avonds en in het weekend zitten daar de nodige uurdiensten bij.
Zolang er niet aan de tijden op de Hanzelijn gesleuteld wordt lijkt mij dat ook geen goed plan. 700 komt regelmatig op vertrektijd -:17 binnenrijden. Mocht je dat naar voren halen rij je 1x per uur je knoop in de soep.
 

11-07-2015 21:09:07
ZJ37
ZJ37
De Hanzelijn IC moet door veel te veel flessenhalzen om betrouwbaar te kunnen zijn. Het hele stuk Hfd-Almo dus. Een paar vertraagde stoppers en een gebrek aan inhaalmogelijkheden (of ze willen benutten) maakt zo'n IC tot een cruciale factor in de knoop Zl, althans in noordelijke richting.  

11-07-2015 21:58:25
dennistd
dennistd
Quote
Bert13 (za 11 jul 2015 19:58:00 https://www.somda.nl/forum/15804/p545807/): Lijkt mij in ieder geval een mooi moment om - op meerdere plaatsen - de 3600 te versnellen, zeker nu er minder stops zijn en er geen ICR meer in rijdt moet er toch iets mogelijk zijn.
De 3600 zou eerder in Zwolle kunnen zijn door in Zutphen te ruilen: eerst de trein naar Zwolle en daarna die naar Roosendaal. Daarmee wordt de overstap vanuit Hengelo-Goor in de belangrijkste richting (dat is Arnhem toch volgens mij) ook nog eens flink verbeterd.

Laatst bewerkt door dennistd op 11-07-2015 21:58
 

11-07-2015 22:41:06
ZJ37
ZJ37
De gedachte is zeker niet gek, echter loop je dan vast tussen Dv en Ost doordat de treinen elkaar daar op de symmetrietijd tegen gaan komen.  

11-07-2015 23:35:55
Bert13
Bert13
Natuurlijk, maar je kunt wel eerder weg uit Dv dan nu (.13/.43 meen ik) waardoor je én reistijd tot Dv bespaart en de knoop Zl "robuuster" maakt.  

12-07-2015 00:40:49
Frontier
Frontier
Dan zit je hoogstwaarschijnlijk de aankomst van de 140/240 in de weg. Echter kan dat eenvoudig opgelost worden, de 7000 op dat tijdstip naar spoor 1, dan kan de 140/240 eerder binnen komen op het gebruikelijke spoor 3 i.p.v. structureel rond .35-.37 voor rood te lopen op Dvge zoals nu het geval is en kan vervolgens de 3600 ook eerder binnen komen (en vertrekken).


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

12-07-2015 00:41:48
kleine_man
kleine_man
Ervan uitgaande dat de 3600 in de Zwolse knoop blijft zou je tussen Ah-Nm-O-Ht uit kunnen komen met 4 sprinters tussen Ah-Wc en O-Ht.

Her en der zou je treinen iets moeten uitbuigen. De 3600 en 3100 zitten dan 3 minuten op elkaars lip tussen Ah en Nm.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

12-07-2015 07:49:26
ZJ37
ZJ37
Quote
Bert13 (za 11 jul 2015 23:35:55 https://www.somda.nl/forum/15804/p545842/): Natuurlijk, maar je kunt wel eerder weg uit Dv dan nu (.13/.43 meen ik) waardoor je �n reistijd tot Dv bespaart en de knoop Zl "robuuster" maakt.
Symmetrisch gezien komt de tegentrein dan in Dv om .17/.47 aan en dan ontstaat er een conflict op het enkelspoor Dv-Ost. Of je moet die trein sterk uit de symmetrie halen, maar dan loop je alsnog vast in Zp.
 

12-07-2015 08:30:17
Jack5812
Jack5812
Quote
daniel81 (vr 10 jul 2015 17:29:14 https://www.somda.nl/forum/15804/p545626/): -> Per drgl 2017 de 1900 via de HSL en ingekort tot Ehv. Venlose tak wordt in Ehv gecombineerd met treindeel uit Zuid-Zuid-Limburg.
-> Per drgl 2018 ETMET Ehv-Amsterdam. Waarmee op het eerste gezicht het combineren en splitsen dan dus weer kan vervallen.

Ik kan me voorstellen dat het dat jaar op Wt-Ehv c.q. Hm-Ehv dan wel erg gezellig kan worden als die treinen aan elkaar moeten passen%09%
Gaan weer lange treinen worden tussen Ehv en Amr. Ik weet niet wat de evt mogelijkheid is om met 14 bakken VIRM tussen Ehv en Asd te rijden om capaciteitsproblemen te voorkomen tussen Ehv en Mt/Vl.
 

12-07-2015 08:59:34
Klaasje
Klaasje
Amstel: max 12 bakken. Maareh.. De 3500 wordt de splitsende trein. Die komt uit Schiphol en dan gaat het geloof ik wel goed.

Laatst bewerkt door Klaasje op 12-07-2015 09:00
 

12-07-2015 11:26:25
jordy94
jordy94
Voor de 2600 zijn geen plannen? Persoonlijk kan ik maar niet wennen aan de vele stops in Zeeland. Dit was voor 2011 andere koek.

Straks verliezen (o.a.) de Zeeuwen ook al de goede overstap naar Antwerpen. Het reizen lijkt alleen maar langer te duren vanuit Zeeland, terwijl de NS juist alles sneller en beter zou gaan maken. Van mij part verzinnen ze iets van een directe verbinding van Bgn naar Bd (i.v.m. verlies van IC Brussel).

Laatst bewerkt door jordy94 op 12-07-2015 11:30
 

12-07-2015 11:47:50
sjoerd
sjoerd
Kan ik me wel iets bij voorstellen. Even wat hardop denken: Op de andere uitlopers wordt spaarzamer gestopt: Roermond - Sittard - Maastricht/Heerlen, Zwolle - Assen - Groningen, - kweenie precies hier - maar Hoogeveen wordt ook al voorbijgereden. Noord-Holland is altijd een speciaal geval geweest met extra IC-stops in Heiloo en Castricum, waar ze heeeel erg aan gewend zijn, en natuurlijk ten noorden van Alkmaar stops op alle stations, maar dit is begrijpelijker.
Dan is de Zeeuwse Lijn wel bijzonder. Al in de jaren 50 en 60 waren er extra treinen die in Bergen op Zoom begonnen, naast de uursneldienst Vlissingen - Amsterdam en de uurstopdienst Vlissingen - Breda - Zwolle.
Ik heb geen tellingen beschikbaar maar wellicht kan een eventuele spitssneldienst in de naaste toekomst een dienst Vlissingen - Middelburg - Goes - Bergen op Zoom rijden, ochtend heen, avond terug, met overslaan van de haltes en ook van Kruiningen, want sinds daar geen boot meer vaart kan dat wellicht.
 

12-07-2015 12:43:15
Bert13
Bert13
Quote
ZJ37 (zo 12 jul 2015 07:49:26 https://www.somda.nl/forum/15804/p545856/):
Quote
Bert13 (za 11 jul 2015 23:35:55 https://www.somda.nl/forum/15804/p545842/): Natuurlijk, maar je kunt wel eerder weg uit Dv dan nu (.13/.43 meen ik) waardoor je �n reistijd tot Dv bespaart en de knoop Zl "robuuster" maakt.
Symmetrisch gezien komt de tegentrein dan in Dv om .17/.47 aan en dan ontstaat er een conflict op het enkelspoor Dv-Ost. Of je moet die trein sterk uit de symmetrie halen, maar dan loop je alsnog vast in Zp.
Het idee was om hem inderdaad uit de symmetrie te halen (alles voor de Veiligheid). Het enige waar ik tegenaan loop is de overkruis met de 3600 en 7000 bij Spa, wat voor een verschrikkelijke roodseinnadering zou zorgen. Wat ik zogauw bedacht was:

7600 Nm-Zp
Ah .21/.23
etc.
Zp .23

3600 Rsd-Zl
Ht .15
O .26/.27
Rvs .00
Nm .12/.17
Ah .00/.03
Dr .15
Zp .26/.27 sp2
Dv .11/.13 sp4 (sp3 indien 140 Bh-Asd (sp4))
Ost .20
Wh .26
Zl .07

3600 Zl-Rsd
Zl .20
Wh .00
Ost .06
Dv .13/.18 sp3 (sp1 indien 140 Bh-Asd (sp4))
Zp .01/.02 sp2
Dr .11
Ah .23/.25
Nm .08/.13
Rvs .25
O .28
Ht .09

Met de 140 Asd-Bh
Apd .01/.02
Dv .14/.16

17800 Apd-Zp Zp sp3a
30800 Ww-Zp Zp sp3b

... maar dat is nog niet zaligmakend als je ziet dat qua rijtijd de 3600 rustig 20 minuten sneller zou kunnen. Voordeel is dat @Frontier z'n 140 naar Asd weer rustig 13 minuten kan kamperen op Dv zelf

Laatst bewerkt door Bert13 op 12-07-2015 12:44


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

12-07-2015 13:31:28
Jack5812
Jack5812
Quote
Klaasje (zo 12 jul 2015 08:59:34 https://www.somda.nl/forum/15804/p545860/): Amstel: max 12 bakken. Maareh.. De 3500 wordt de splitsende trein. Die komt uit Schiphol en dan gaat het geloof ik wel goed.
. Dit betekent dus een verlegging van een kwartier voor de Venlose tak van de 1900 en dat de 3500 ten zuiden van Ut ook na 20.00 uur gaat rijden? Koppeling met de 800 lijkt mij als leek logischer.

Laatst bewerkt door Jack5812 op 12-07-2015 13:32
 


13-07-2015 09:48:20
reisthijs
reisthijs
Een splitsende 3500 zal beter aansluiten op de 1900 als die verschuift tussen Gvc-Ehv.

Quote
Klaasje (zo 12 jul 2015 08:59:34 https://www.somda.nl/forum/15804/p545860/): Amstel: max 12 bakken. Maareh.. De 3500 wordt de splitsende trein. Die komt uit Schiphol en dan gaat het geloof ik wel goed.
Asb is te kort voor 14 bakken.
 

13-07-2015 10:28:40
nougo
nougo
Daar zit em ook de Crux. In Eindhoven dient bepaald te worden hoe de knopen eruit komen te zien. De keuze die gemaakt zal moeten worden is welke delen de aansluiting krijgen naar Tilburg - Breda - Rotterdam. Wordt dat het splitsende deel (Venlo plus Heerlen of Maastricht) of het niet splitsende deel (Heerlen of Maastricht). Als die keuze is gemaakt kan nog worden bekeken of de vervoersstroom Heerlen of de vervoersstroom Maastricht de meeste interessante optie is om als basis voor de splitsende trein te dienen. Staar je niet blind op het feit dat Maastricht per definitie wel of niet het splitsende deel levert. Dat ligt niet per definitie vast. Het deel zuidelijk van Eindhoven, of eigenlijk Sittard, is relatief eenvoudig omklapbaar waarbij aangetekend moet worden dat overstaprelaties ten zuiden van Weert en een deel van de tussenliggende stoptreinen dan mee omklappen.

Maar wellicht zijn die keuzen (concreet de ligging van de 1900 westenlijk van eindhoven) al gemaakt of komt er toch iets van een soort van tussentrein Ehv - Dordrecht die de knoop in Eindhoven compleet maakt.
 

13-07-2015 10:39:23
daniel81
daniel81
Ik mag hopen dat Vl met de rustigste zuidelijke tak gecombineerd wordt.
Doe je dat niet, dan ga je ofwel reizigers als haringen vervoeren vanwege de maximale perronlengtes ten noorden van Ehv, ofwel moet je in Ehv stellen vanuit zuid of oost gaan aftrappen en daar zal men ook niet om staan te springen.
 

13-07-2015 16:55:40
koningm
koningm
Eerder dit jaar presenteerde NS onderstaande punten bij de gemeentes:

Het ontwerp in hoofdlijnen, grootste wijzigingen:
-Eerste stap PHS: Amsterdam – Utrecht - Eindhoven

Ten noorden van Amsterdam rijden de Intercity’s door naar Den Helder (2x/uur), Alkmaar (2x/uur), maar nu ook naar Enkhuizen (2x/uur).
Ten zuiden van Eindhoven rijden de Intercity’s door naar Maastricht (2x/uur) en Heerlen (2x/uur), maar nu ook naar Venlo (2x/uur).
Arnhem en Nijmegen behouden rechtstreekse verbindingen naar Amsterdam Centraal (2x/uur) en Schiphol (2x/uur).

-Meer en snellere treinen Almere – Schiphol
-De trein Den Haag – Eindhoven benut de HSL
-Versnelling van de Intercity Zwolle – Roosendaal
-Meer en snellere treinen in Noord Nederland
-Utrecht – Amersfoort: meer Intercity’s Randstadspoor: betere bediening Sprinters
-Amsterdam – Schiphol – Leiden – Rotterdam: betere tijdliggingen en andere rechtstreekse verbindingen.
-Internationaal: Intercity Amsterdam – Brussel via Breda

Laatst bewerkt door koningm op 13-07-2015 17:00
 

13-07-2015 18:43:26
Rolffiej19
Rolffiej19
Ehh 2x per uur naar Enkhuizen ? is dat nieuw %08%


MCN ASD
 

13-07-2015 18:50:47
martijn
martijn
Vanuit Eindhoven wel hè.  

13-07-2015 19:43:27
SchuurB
SchuurB
Schiphol is in de toekomst vanuit het zuiden niet meer overstaploos bereikbaar?  

13-07-2015 19:46:21
Bert13
Bert13
Ik tel inderdaad 8 treinen per uur Ut-Asd en 2 treinen Ut-Shl, zou dat echt zo gaan gebeuren?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

13-07-2015 19:50:21
gvttreinen
gvttreinen
Mss vanaf Asd een vleugeltrein naar b.v. Ekz net als Vl, op het drukste stuk Ehv - Asd gekoppeld.
Of vanaf Ut een vleugel naar Shl.
 

13-07-2015 20:15:08
broek53
broek53
Volgens mij gebeurt er op PHS/ETMET-gebied niets in 2017, maar het kan zijn dat ik de draad inmiddels kwijt ben.  

13-07-2015 20:58:45
kleine_man
kleine_man
Hiermee wordt dus ook de kwartierdienst Utrecht - Schiphol/Amsterdam om zeep geholpen en verdwijnt dus de overstap 3000 3500 en 800 3100


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-07-2015 21:09:32
koningm
koningm
Als ik het goed begreep verandert er niet zo heel veel qua verbindingen, behalve dat er een nieuwe IC (Venlo) - Eindhoven - Utrecht - Amsterdam - Enkhuizen bij komt. IC Nijmegen - Schiphol en IC Eindhoven - Schiphol blijven rijden. Dus vanaf Utrecht naar het noorden 10 IC per uur.  

13-07-2015 22:13:36
bart84
Moderator
bart84
Om het nog iets drukker te maken:
Om de twee uur komt er ook nog een ICE bij en een keer per dag een CNL.
Dat zou dan op bepaalde delen van de dag kunnen resulteren in:
12 doorgaande treinen (IC, ICE en CNL) in t uur tussen Bkl en Asb en 4 Sprinters tussen Bkl en Asd.
Topdrukte met 16 treinen en dan heb ik nog niet eens CARGO meegerekend, deze rijden ook nog regelmatig op Bkl-Asb.


Mvg. Bart
 

13-07-2015 22:35:27
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (ma 13 jul 2015 20:15:08 https://www.somda.nl/forum/15804/p546055/): Volgens mij gebeurt er op PHS/ETMET-gebied niets in 2017, maar het kan zijn dat ik de draad inmiddels kwijt ben.
Nee, pas eind 2017, dus drgl 2018.
 

13-07-2015 22:37:58
MasterE
MasterE
Hoe kom je aan 16 treinen per uur. 6x IC 4x Spr 1 ICE en 1 CNL= 12 per uur en dat is slecht 1 x per dag. Er is ruimte voor 6 IC-6 Spr- 2 Cargo.


Mcn Asd
 

13-07-2015 22:53:30
Bert13
Bert13
Hij telt er de 4(?) treinen Shl-Ut ook bij vanaf Asb.  

13-07-2015 22:56:12
ZJ37
ZJ37
Het heeft nog helemaal niks met 2017 te maken, dus die discussie kunnen we onderhand wel sluiten. Nog eenmaal wat er zo ongeveer gaat gebeuren:

2017: alleen 1900 via HSL en tot Ehv. 3500 met treindeel Ehv-Vl. Verder geen frequentieverhoging Ehv/Nm-Ut-Asd/Shl.
2018: Pré-PHS met dan 6 IC's Ehv-Asd, waarvan 2x Mt, 2x Hrl en 2x Vl. Eindbestemmingen 2x Shl, 2x Asd en 2x Amr/Ekz. Vanuit Nm/Ah 2x Amr en 2x Shl.

Daarna (in ..?): 6x IC Ehv-Asd of Ehv-Shl. 6x IC Ah/Nm-Shl of naar Asd. Indien er geen knoop in Ut komt dan zullen de lijnvoeringen dus niet meer afwisselend zijn. Met knoop elke 10 minuten kun je daar nog variatie in aanbrengen. Echter zijn hierover nog geen definitieve knopen doorgehakt.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 13-07-2015 22:56
 

14-07-2015 01:42:21
DingeZ
DingeZ
Quote
bart84 (ma 13 jul 2015 22:13:36 https://www.somda.nl/forum/15804/p546067/): Om het nog iets drukker te maken:
Om de twee uur komt er ook nog een ICE bij en een keer per dag een CNL.
Dat zou dan op bepaalde delen van de dag kunnen resulteren in:
12 doorgaande treinen (IC, ICE en CNL) in t uur tussen Bkl en Asb en 4 Sprinters tussen Bkl en Asd.
Topdrukte met 16 treinen en dan heb ik nog niet eens CARGO meegerekend, deze rijden ook nog regelmatig op Bkl-Asb.


Je vergeet even dat vanaf DRGL 2016 de CNL als 'ICE' gaat rijden tussen Asd en Koln
 

14-07-2015 16:19:31
kleine_man
kleine_man
Ik heb zitten puzzelen op de ijssellijn. Onderstaande zou precies aan alle voorwaarden moeten voldoen.

Ah Est Nm Wc O Ht
Zuidwaards
3000 .04 .11 .17
GDT .07 .43 .55/.11 .21 .35 .52
7600 .10 .19 .28/.31 .41
3100B .19 .26 .32
3600 .22 .29 .35/.38 .46 .54 .36
9600C .57 .14
4400D .25 .34 .43/.46 .56 .12 .59
31100A .29 .35 .08

Noordwaards
4400D .34 .25 .13/.16 .03 .19 .32
GDT .54 .45 .20/.36 .10 .56 .39
9600C .04 .47
3600 .38 .31 .23/.25 .15 .07 .55
3100 .41 .34 .28
7600 .50 .41 .32/.29 .19
3000 .56 .48 .42
31100 .59 .50

A: De 31100 keert in Arnhem in 30 minuten
B: De 3100 zou je buiten de spitsen kunnen opheffen tussen Ah-Nm
C: Om de 9600 door te koppelen moet de 9600 3 minuten verschuiven tussen Ht-Ehv
D: De 4400 kruist nu aan de noordzijde van de Maasbrug.

Laatst bewerkt door kleine_man op 14-07-2015 18:52


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

14-07-2015 17:15:34
daniel81
daniel81
Mooi werk (overigens het beste leesbaar als je op 'reageren' drukt, als kladblokbestand is het correct uitgelijnd)
Soms zijn de tijden een halfuur verkeert maar dat wijst wel vanzelf

De 3600 heeft hierbij overigens exact hetzelfde pad als 10 jaar geleden, met als enige verschil dat er toen ook in Est gestopt werd (en de rijtijden alsnog ruimschoots gehaald werden).
Twee dingen heb je volgens mij geen rekening mee gehouden:
1) Er moet ook nog ergens een goederenpad in
2) De 4400 kruist zo ongeveer op de brug van Rvs (of is dat wat je bedoelt met je onderste opmerking; dan moet dat de Maasbrug zijn? )

Overigens past een dergelijk probeersel denk ik beter in https://www.somda.nl/forum/6837/IJssel-Brabantroute/ (waarin al meer van dergelijke pogingen gedaan zijn), dan kunnen we ons in dit draadje beperken tot de 'echte' plannen.

Laatst bewerkt door daniel81 op 14-07-2015 17:18
 

14-07-2015 17:33:07
ZJ37
ZJ37
Inderdaad leuke uitprobeersels. In dit plannetje krijgt de 3000 naar Nm overigens ook ruzie met de 31100 naar Ah op Esta, vermoed ik.  

14-07-2015 18:17:04
daniel81
daniel81
Dit plannetje is in dat opzicht dus pas mogelijk als de infra in Est compleet is en spoor 3 een doorgaande verbinding wordt.  

14-07-2015 18:48:18
kleine_man
kleine_man
@ Daniel81:

Tijdvoutjes eruit gehaald

1) Ik wist niet dat er nog goederentreinen bij moesten?
2 is inderdaad de Maasbrug.

@ ZJ37: Als het goed is past het precies, maar krap is het wel.

Ik heb de 31100 verlegd en een goederenpad toegevoegd. Nadeel is dat de 31100 een half uur stilstaat in Ah.

@ beheer: kunnen jullie dit naar het juiste deel van het forum verplaatsen?

Laatst bewerkt door kleine_man op 14-07-2015 18:54


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

14-07-2015 21:01:53
daniel81
daniel81
Ik weet niet wat in Ah qua BSO mogelijk is maar qua tijdspad is de 31100 gemakkelijk te koppelen aan de 30900 die nu ook op het hele en halve uur lang keert.
Alleen moet er dan van/naar het oosten afgetrapt en bijgeplaatst worden.

Laatst bewerkt door daniel81 op 14-07-2015 21:02
 

14-07-2015 22:24:08
kleine_man
kleine_man
Arriva en Breng keren in principe kort. Enkele keren per dag loopt er een stelletje over van 30900 naar de 31100 en omgekeerd. Dit gebeurd voor het tanken. Ik zie ook regelmatig een los stelletje van de berg af komen.

Qua BSO zou het moeten lukken, maar dan moet het niet aanwezige stukje spoor 5 aangelegd worden. Dan kan je op 4a binnenkomen en gelijktijdig op 4b vertrekken. Het stel moet daarna wel door naar 4b, zodat de "4400" op spoor 4a kan keren.

Je zou ook spoor 6a kunnen gebruiken voor de spitstoevoeger. Dan maak je spoor 4 in 2 fasen. Laat je eerst de 31100 binnenkomen en daarna de "4400". En half uur later laat je de 31100 op 6a binnenkomen en de "4400" op spoor 4.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

15-07-2015 11:17:38
gvttreinen
gvttreinen
Als je https://www.prorail.nl/sites/default/files/capaciteitsanalyse_elst-arnhem.pdf lees dan zit een stukje TWD in waarmee je een aardige indruk kan krijgen over de verdeling tussen Ah en Nm.
(TWD = Tijd Weg Diagram)
 

15-07-2015 13:10:39
sjoerd
sjoerd
Dat stuk is inmiddels al enige tijd oud. In die tussentijd is de gemeente Elst niet veel opgeschoven: ze zijn als tijgers op elke vierkante meter van het voormalig rangeeremplacement gedoken. Er is nauwelijks ruimte over om er spoorinfra bij te bouwen. De grond van het voormalige rangeeremplacement is ook wel erg gemakkelijk en soms zelfs dubbel vergeven of beloofd. Daar kon men ook wel wat terughoudender in zijn geweest. De gemeente Elst denkt al jaren dat de spoorweg er alleen ligt voor de in- en uitstappers op Elst en begrijpt niet dat deze een nationale betekenis heeft. Dus Elst wil niks.
Er is nog behoorlijk wat tijdwinst (wellicht twee minuten) te behalen in het binnenkomen te Nijmegen. Dat is al sedert de jaren 30 met een sukkelvaartje en dat over vele honderden meters. Met 80 km/h en een derde perron te Nijmegen is ook veel op te lossen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 15-07-2015 13:10
 

15-07-2015 21:20:46
kleine_man
kleine_man
Ik heb in het verleden al kennis genomen van dit document.

Volgens mij is Elst ook alweer teruggefloten mbt het gemeentehuis. Er moet genoeg grond beschikbaar zijn in Elst om er een 4 sporig station neer te zetten.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

15-07-2015 23:07:25
fr
fr
Volgens mij niet teruggefloten, maar de huidige coalitie (althans, één partij daaruit) wil het gemeentehuis niet. De parkeergarage staat nu natuurlijk al wel vlak langs het spoor en ook de tunnels zullen ongetwijfeld niet geschikt zijn voor viersporigheid. Ik vraag me zelfs af of de nieuwe voetgangers- en fietserstunnel wel geschikt is voor eventuele doortrekking van het derde spoor. De beslissing of dat spoor doorgetrokken zou worden moest volgens De Gelderlander (van vorige jaar) begin dit jaar genomen worden, maar daar heb ik niks meer van gehoord. Dat is meestal geen goed teken. Een regelmatig gehoord excuus tegen viersporigheid bij het station (niet van alle politieke partijen trouwens) is dat er dan in de toekomst meer goederentreinen over het spoor kunnen (vanaf de Betuweroute).  

24-08-2015 19:32:07
Jokehenk
Jokehenk
Vandaag meldt Omroep Flevoland dat NS eind december 2016 de rechtstreekse IC van Lelystad naar Amsterdam Centraal wil laten vervallen. Daar tegenover staat dat er elk kwartier een IC van Lelystad naar Schiphol zal gaan rijden.  

24-08-2015 19:36:15
Bert13
Bert13
Dat is al vanaf mei 2016 als het goed is, zie verscheidene posts in het 2016-topic: https://www.somda.nl/forum/15805/Dienstregeling+2016%2C+wat+is+waar%3F/


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

24-08-2015 20:01:09
Jokehenk
Jokehenk
Bert, het klopt dat tijdelijk vanwege de werkzaamheden aan de keersporen bij Almere Centrum de IC Amsterdam Centraal tot Almere zou worden ingekort.
Maar de verbazing bij meerdere Somda gebruikers was groot toen NS destijds aangaf in een persbericht dat vanaf eind december 2016 de IC weer zou gaan doorrijden tot Lelystad Centrum.

Aanvulling op mijn bericht: zojuist op de website van Omroep Flevoland het volgende bericht:
De intercity tussen Lelystad en Amsterdam Centraal keert mogelijk terug na de uitbreiding van Lelystad Airport. Als er straks veel vliegtuigen in Lelystad landen met mensen die naar Amsterdam willen zou de intercity weer kunnen gaan rijden. De gemeente Lelystad zegt daarvoor toezeggingen van de NS te hebben.

Maandag werd bekend dat Lelystad vanaf 2016 de rechtstreekse intercity naar Amsterdam Centraal kwijtraakt. Reizigers moeten dan in Almere Centrum of Duivendrecht overstappen.

De gemeente noemt de nieuwe dienstregeling een verbetering, omdat er vanuit Lelystad wel meer intercity's naar Schiphol en Den Haag gaan rijden, en er een betere verbinding met Utrecht komt. Bovendien blijft de reistijd naar Amsterdam Centraal hetzelfde. De nieuwe dienstregeling moet nog definitief worden vastgesteld.


Laatst bewerkt door Jokehenk op 24-08-2015 20:13
 

24-08-2015 21:22:58
daniel81
daniel81
Grootste voordeel voor de gemeente Lls is de betere spreiding op het Stationsplein Sinds de Hanzelijn geopend is komen alle IC's daar binnen een tijdspanne van een paar minuten, en de stationsomgeving kan die drukte niet aan....  

24-08-2015 21:57:25
Klaasje
Klaasje
Je kon het impliciet al uit het persbericht halen dat er eerder werd vrijgegeven door NS. Er zouden namelijk meer Intercity's tussen Almere en Amsterdam Zuid gaan rijden en er zouden ook weer vier intercity's tussen Lelystad en Almere gaan rijden. Als je dan bedenkt dat de huidige opzet niet zo handig is omdat je het ene kwartier bomvol zit met treinen tussen Almere C en Oostvaarders en het andere kwartier één treintje rijdt en daarbij nagaat dat er geen mooie kwartierdienst is tussen Almere C en Lelystad dan kan je op de vingers natellen wat er gaat gebeuren.  

17-09-2015 21:25:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat ontwikkelingen: een aparte IC tussen Ddr en Bd, als vervanging van de 1900 die via de HSL gaat, lijkt niet in de planning te zitten tot in 2025. Op deze verbinding blijft dus vanaf 2017 alleen een Sprinter over.
Volgens http://www.rtvdordrecht.nl/ns-poeiert-dordrecht-af/nieuws/item?783614 gaat dat om een sprinter naar Ht, blijkbaar zijn er dus doorkoppelplannen in Bd.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-09-2015 21:27:24
DDZ7504
DDZ7504
Dan hoop ik dat het niet de sprinter uit Den Haag is, dan krijg je namelijk een sprinter Den Haag-Woerden die via Dordrecht-Breda-Den Bosch-Utrecht gaat....

Maar daar zullen ze wel iets aan doen.

Als het aan mij zou liggen zou ik de 2200 verlengen naar Bd, maar niemand die dat ook wil? Of past dat voor geen meter in de DRGL?
 

17-09-2015 21:56:27
Z2N
Z2N
In de huidige opzet de 2200 aan de 5000 koppelen is geen optie nee, er zit exact een kwartier verschil tussen de aankomsttijd van de ene en vertrektijd van de andere serie. Voor de reiziger zou het wel beter zijn inderdaad, maar dan zou je het gelijk door moeten trekken, dus de Intercity-treinen die stoppen in Rtb (waarom we die ondingen niet anders noemen, geen idee) ten zuiden van Dordrecht afwisselend als Sprinter doortrekken naar Breda en naar Roosendaal, en richting Roosendaal de 2600 daarbovenop, deze kan dan worden versneld tussen Rotterdam en Dordrecht.  

17-09-2015 22:18:53
nougo
nougo
Quote
Z2N (do 17 sep 2015 21:56:27 https://www.somda.nl/forum/15804/p552701/): In de huidige opzet de 2200 aan de 5000 koppelen is geen optie nee, er zit exact een kwartier verschil tussen de aankomsttijd van de ene en vertrektijd van de andere serie.


Als dat de enige moeilijkheid was draai dan ten zuiden van Dordrecht de 2200 en 2600 serie om. Nee, ik vermoed dat het allemaal niet past op het deel van Station Breda (incluus) naar de aansluiting naar de HSL VV.

Opschuiven naar 2025 klinkt overigens niet echt ambitieus. Wat is er dan infrastructureel anders dan in 2017 ?

Laatst bewerkt door nougo op 17-09-2015 22:19
 

17-09-2015 22:22:17
dennistd
dennistd
@Z2N: Volgens mij lopen er nu wat dingen door elkaar. Dat straks alleen een sprinter naar Den Bosch over zou zijn duidt op het koppelen van de 5000 met de 13600. Die hebben nu inderdaad een aansluiting van 8 minuten in Breda en zijn dus prima koppelbaar (met een wat langere stilstand).

Het andere idee dat geopperd wordt is de 2200 door te trekken van Dordrecht naar Breda, om zo toch een IC-verbinding te behouden daar. Volgens mij is er bij dit plan geen sprake van een koppeling in Breda.

Laatst bewerkt door dennistd op 17-09-2015 22:22
 

17-09-2015 22:32:39
b2py
b2py
De 2200 en 2600 worden omgewisseld na Dodrecht in de toekomst (ik dacht 2017) dus dan verschuift Dordrecht - Vlissingen ook 15 min. Dan maar de 2600?  

17-09-2015 22:55:25
ZJ37
ZJ37
Het kwartier draaien van de 2200/2600 zal te maken hebben met de versnelling van de 3600 die een kwartier verschoven in Rsd komt. Om de knoop Rsd te behouden draait dus de 2600 mee en dus ook de 2200.  

18-09-2015 00:05:31
mren
mren
Nog een verbinding die ik mis: vanuit Brabant is het nogal handig om in Ddr de Merwede-Lingelijn op te gaan. Voor veel bestemmingen sneller/gemakkelijker dan met de stopper via Gdm.  

18-09-2015 06:33:05
DDZ7504
DDZ7504
Ik weet niet of dit met het kwartier verschuiving past, maar de 2600 rijdt zo goed als altijd met 2 stellen uit Flevoland, waarvan er een af gaat in Rtd of Rsd. Is het geen mogelijkheid om dat stel dan af te koppelen in Ddr en hem door te laten gaan naar Bd? Net als bvb de 1700/2800 nu? Of is daar te weinig materieel voor?  

18-09-2015 08:05:03
daniel_ddr
daniel_ddr
De 2600 heeft al een flinke stroom reizigers van/tot Bgn, dat lijkt niet zo te combineren met splitsen in Ddr. En dan zit je ook nog met daltreinen met losse stellen waar je dan wel erg veel overcapaciteit in zou bieden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-09-2015 08:28:49
DDZ7504
DDZ7504
Dat laatste is in de 1700 ook het geval, maar inderdaad, verder heb je gelijk.  

18-09-2015 08:42:47
b2py
b2py
Dat is slechts een tijdelijke oplossing  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl