Mogelijk staking NS personeel Gvc op 2-12-2014
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
01-12-2014 18:15:27
Wellie
Wellie
%06%Voor morgen: http://www.omroepwest.nl/nieuws/01-12-2014/mogelijk-geen-treinverkeer-op-den-haag-centraal-ns-personeel-wil-staken-om-te-hoge#.VHyXxzDxlqI.facebook

Laatst bewerkt door moderator op 01-12-2014 20:10, reden: splitsing


Machinist NSR
 

01-12-2014 18:53:43
AJT
AJT
Dat klinkt alsof je het ermee eens bent en dat je het een goed plan vind dat deze prikactie wordt gehouden.  

01-12-2014 18:55:42
mren
mren
Wellicht een voorspelbare -cynische?- reactie, maar zo lang ik nog van Den Haag naar Enschede kan reizen met een rechtstreekse trein en hierbij niet wordt controleerd, zal het met die werkdruk reuze meevallen.

Quote
AJT (ma 01 dec 2014 18:53:43 https://www.somda.nl/forum/15798/p517623/): Dat klinkt alsof je het ermee eens bent en dat je het een goed plan vind dat deze prikactie wordt gehouden.

Apart dat je dat aan een feitelijke mededeling kunt zien.

Laatst bewerkt door mren op 01-12-2014 18:56
 

01-12-2014 19:07:19
thom
thom
Het daadwerkelijk onderweg met de trein zijn is natuurlijk niet het enigste wat een Hc in zijn dienst doet, dus als je een beetje nadenkt kun je bedenken dat de bedoelde werkdruk weleens ergens anders in zijn dienst te vinden is... %06%  


01-12-2014 19:11:16
Duitje
Duitje
Het 1e klas zitten is in mijn ogen compensatie voor de wat drukkere momenten.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

01-12-2014 19:19:26
ricohallo
ricohallo
Als men even aandachtig leest ziet men dat machinisten en conducteurs vinden dat ze te weinig overstaptijd hebben tussen de treinen waar zij dienst op hebben.  

01-12-2014 19:20:38
Duitje
Duitje
Daar hebben reizigers ook last van Vaak gooien HC's lachend hun deuren dicht als de aansluitende trein komt aanrijden....

Laatst bewerkt door Duitje op 01-12-2014 19:21


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

01-12-2014 19:47:28
thom
thom
Probeer je eens in een ander te verplaatsen, ipv alleen aan je eigen belang te denken... %03%

Laatst bewerkt door thom op 01-12-2014 19:48
 

01-12-2014 19:54:39
Duitje
Duitje
Dan wil ik wel graag voorbeelden zien van roosters met krappe overstap tijden. Ben wel benieuwd naar wat zij als krap zien. Roepen kan iedereen

En voor je begint te vragen naar voorbeelden van mijn kant: 4000 -> 14800 op Utg 9/10 keer mis je de aansluiting.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

01-12-2014 20:00:38
mren
mren
Quote
thom (ma 01 dec 2014 19:47:28 https://www.somda.nl/forum/15798/p517641/): Probeer je eens in een ander te verplaatsen, ipv alleen aan je eigen belang te denken... %03%

Stond de reiziger niet op 1, 2 en 3?
 

01-12-2014 20:04:29
Bert13
Bert13
Quote
Duitje (ma 01 dec 2014 19:54:39 https://www.somda.nl/forum/15798/p517647/): Dan wil ik wel graag voorbeelden zien van roosters met krappe overstap tijden. Ben wel benieuwd naar wat zij als krap zien. Roepen kan iedereen
Er staat officieel 20 minuten voor een overstap. Tegenwoordig zie je standaard in de roosters overstappen die precies 20 of 21 minuten zijn. Totdat er bijgestuurd wordt (of soms zelfs als er gepassagierd moet worden), dan moet personeel ineens overstappen van bijv. 800 naar 800 de andere kant op in Ehv (3 minuten). Personeel doet dat vanzelfsprekend keurig, maar je houdt bij veel verstoringen op een dienst van 9,5 uur soms weinig pauzes over. Hoewel mijn mening gekleurd is, kan ik het idee achter het overleg zeer goed begrijpen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-12-2014 20:06:08
thom
thom
Quote
mren (ma 01 dec 2014 20:00:38 https://www.somda.nl/forum/15798/p517648/):
Quote
thom (ma 01 dec 2014 19:47:28 https://www.somda.nl/forum/15798/p517641/): Probeer je eens in een ander te verplaatsen, ipv alleen aan je eigen belang te denken... %03%

Stond de reiziger niet op 1, 2 en 3?

En het personeel moet het daar maar voor ontgelden dan? Aparte denkwijze...

Laatst bewerkt door moderator op 01-12-2014 20:14, reden: reactie op verwijderd bericht verwijderd
 

01-12-2014 20:07:50
Duitje
Duitje
Daar hebben reizigers niets mee te maken. Reizigers willen van A naar B

Laatst bewerkt door moderator op 01-12-2014 20:14, reden: quote verwijderd na verwijderen ander bericht


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

01-12-2014 20:10:39
thom
thom
Dan kunnen we Somda ook opdoeken, daar heeft de reiziger ook niets mee te maken..

Wat is er nou zo moeilijk om te bedenken dat belangen van personeel los staan dan dat van de reiziger en dat die gewoon naast mekaar kunnen bestaan?

of slik jij alles van jou werkgever als die zegt dat "je het maar moet doen want de klant is belangrijker"?

Laatst bewerkt door thom op 01-12-2014 20:12
 

01-12-2014 20:12:07
michaben
michaben
Dat wil toch niet zeggen dat alles wat de bonden beweren voor waar aangenomen moet worden als reiziger?  

01-12-2014 20:12:43
moderator
Moderator
moderator
Deze discussie is overgeheveld uit opvallende dingen 2 december 2014 en opgeschoond.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

01-12-2014 20:19:43
Duitje
Duitje
Quote
thom (ma 01 dec 2014 20:10:39 https://www.somda.nl/forum/15798/p517654/): Dan kunnen we Somda ook opdoeken, daar heeft de reiziger ook niets mee te maken..

Wat is er nou zo moeilijk om te bedenken dat belangen van personeel los staan dan dat van de reiziger en dat die gewoon naast mekaar kunnen bestaan?

of slik jij alles van jou werkgever als die zegt dat "je het maar moet doen want de klant is belangrijker"?


%03% Dat slaat als een slappe lul op een drumstel....

De belangen van het personeel, daar heb ik als reiziger niets mee te maken. Het speelt tussen de werkgever en de werknemer en niet tussen de werknemer en de reiziger.

Bert geeft aan dat de krappe overstap alleen na ingrijpen van de bijsturing voorkomt. En dat komt niet iedere dienst voor lijkt mij. Ik moet ook weleens mijn pauze inleveren of overwerken. Mij hoor je ook niet klagen...


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

01-12-2014 20:21:55
thom
thom
Quote
michaben (ma 01 dec 2014 20:12:07 https://www.somda.nl/forum/15798/p517656/): Dat wil toch niet zeggen dat alles wat de bonden beweren voor waar aangenomen moet worden als reiziger?

Dat zeg ik ook niet, maar wat is het nou voor antwoord op een discussie omtrent de werkdruk van personeel om dan te gaan roepen dat de reiziger op 123 staat en allerlei stereotypen vooroordelen te gaan roepen dat een Hc het helemaal niet druk kan hebben...

Natuurlijk zijn er Hc's die niet altijd even aardig zijn naar een reiziger, maar dat is zeer zeker niet elke Hc zoals hier beweerd wordt hoor en dat is zeer zeker geen reden om hun de mond te snoeren voor hun eigen belangen...
 

01-12-2014 20:26:42
Bert13
Bert13
Quote
Duitje (ma 01 dec 2014 20:19:43 https://www.somda.nl/forum/15798/p517659/): Bert geeft aan dat de krappe overstap alleen na ingrijpen van de bijsturing voorkomt. En dat komt niet iedere dienst voor lijkt mij. Ik moet ook weleens mijn pauze inleveren of overwerken. Mij hoor je ook niet klagen...
Klopt. Met de nuance dat als de trein onderweg vertraging oploopt, je ineens een minuut of 10 overstap hebt en niet meer naar het toilet kunt. Daardoor zit je af en toe ineens 4,5 uur op een trein zonder naar het toilet te kunnen, omdat de overstappen steeds krapper worden ingepland. En dat is dus nog zonder ingrijpen van de bijsturing. Komt zeker niet iedere dienst voor, maar wel steeds regelmatiger. Vandaar dat de vakbond is gaan inventariseren, en dat was voor de stpl Gvc aanleiding voor dit speciale werkoverleg.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-12-2014 20:29:12
maurits
maurits
Het is een feit dat een aanzienlijk deel van het HC-korps niet veel anders doet dan de deuren dichtknallen en zich vervolgens opbergen in de 1e klas of onbediende cabine. Je kunt het proberen te ontkennen, maar de trefkans HC is daar gewoon te laag voor.

Aan de andere kant zie je dat NS al enkele jaren wel erg rigide aan het besparen is op basisvoorzieningen als keerpuntreiniging, materieelinzet en alternatief vervoer bij werkzaamheden. Bij die maatregelen zal ook wel de laatste lucht uit de dienstroosters zijn weggezogen, ik kan me voorstellen dat zoiets voor het personeel niet lekker werken is. Hoewel ik het oneens ben met een (mogelijke) staking op zo'n korte termijn, kan ik me de gevoelens van het personeel wel voorstellen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

01-12-2014 20:31:02
Duitje
Duitje
Quote
thom (ma 01 dec 2014 20:21:55 https://www.somda.nl/forum/15798/p517660/):
Quote
michaben (ma 01 dec 2014 20:12:07 https://www.somda.nl/forum/15798/p517656/): Dat wil toch niet zeggen dat alles wat de bonden beweren voor waar aangenomen moet worden als reiziger?

Dat zeg ik ook niet, maar wat is het nou voor antwoord op een discussie omtrent de werkdruk van personeel om dan te gaan roepen dat de reiziger op 123 staat en allerlei stereotypen vooroordelen te gaan roepen dat een Hc het helemaal niet druk kan hebben...

Natuurlijk zijn er Hc's die niet altijd even aardig zijn naar een reiziger, maar dat is zeer zeker niet elke Hc zoals hier beweerd wordt hoor en dat is zeer zeker geen reden om hun de mond te snoeren voor hun eigen belangen...


Natuurlijk hebben de conducteurs een hoge werkdruk! De hele dag 1e klas zitten, reizigers pesten, shaggies draaien, etc. Lijkt mij idd heel vermoeiend

Nee, even zonder dollen. Maar kom eens met voorbeelden van hoge werkdruk. Ik hoor alleen geschreeuw dat het zwaar werk is. Dat het bij een verstoring even stressen en vervelend kan zijn lijkt mij logisch. Een geschrapte pauze en veranderde (krappe) dienst is nooit leuk. Maar daar tegenover staat dat als je reserve hebt je mazzel kan hebben en 45 minuten eerder thuis kan zijn als het rustig is. Het is geven en nemen


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

01-12-2014 20:43:11
mdj
mdj
Maar... Tot de inhoud tot daar aan toe. Maar ik snap niet dat je gaat aankondigen "Dat je om 4:00u in de ochtend een werkoverleg gepland hebt, en als daar niet uitkomt wat het Personeel niet zint, er niet gewerkt gaat worden." Dat komt mij over als een wilde staking, geen aangekondigde. Ik snap daarom niet dat de vakbonden daar in mee gaan en ik hoop van harte dat dit gevolgen gaat krijgen voor degene die staken. Als reiziger kun je dan helemaal niks meer. Dit is reizigerpesten: die kan dan echt geen echte alternatieven meer verzinnen.

Het is/was wat anders geweest als er morgen -voor mij part overdag- werkoverleg was en er dan woensdag gestaakt zou worden. Dat is "van te voren aankondigen" en voor mij part prima. Dan is het nog mogelijk om daar om heen te plannen.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

01-12-2014 20:45:26
Frontier
Frontier
Quote
thom (ma 01 dec 2014 20:10:39 https://www.somda.nl/forum/15798/p517654/): of slik jij alles van jou werkgever als die zegt dat "je het maar moet doen want de klant is belangrijker"?

Bij bedrijven waar de overheid geen aandeelhouder is en waar winst maken dus prioriteit heeft is dat zeker geen uitzondering. En bevalt het niet? Tot ziens, voor jou tien anderen.

Quote
Bert13 (ma 01 dec 2014 20:26:42 https://www.somda.nl/forum/15798/p517661/): Met de nuance dat als de trein onderweg vertraging oploopt, je ineens een minuut of 10 overstap hebt en niet meer naar het toilet kunt. Daardoor zit je af en toe ineens 4,5 uur op een trein zonder naar het toilet te kunnen, omdat de overstappen steeds krapper worden ingepland.

Afgezien van SLT en een handjevol SGM2 hebben alle treinen toch een toilet?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-12-2014 20:47:54
Bert13
Bert13
Ja, nou, SLT en SGM2 zijn redelijk wat treinen hoor. En de andere treinen staan stil op een station. Nu ben ikzelf niet zo van de regeltjes, maar je hoort het toilet dan niet te gebruiken, en bent aangewezen op die bij een verblijf (alleen op Utg heb je iets meer mazzel).


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-12-2014 20:51:19
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Toenemende onvrede
Ook wij worden ermee geconfronteerd dat het inmiddels haast onmogelijk wordt, eens een keer verlof te nemen en dat lijkt alleen maar erger te worden. Vraag je dan een keer verlof, dan hoor je pas bij de DW of het mogelijk is, en zelfs dan is het nog niet altijd zeker. Met de feestdagen in het verschiet, is dat heel vervelend. Die geluiden zijn breed herkenbaar, of je nu werkt in de Randstad , de Achterhoek of in Zuid-Limburg overal hoor je dat.
Dat vraagt de nodige aandacht van NS en die aandacht geven ze op dit moment te weinig.

Dienstwijzigingen
Veel gehoorde klachten zijn ook de enorme toename aan dienstwijzigingen. Veel wijzigingen op het laatste moment en dan nog vaak onaangekondigd en ook zonder overleg. Dat heeft invloed op je privé-leven.
Het neemt alleen maar toe. Of het nu Solver is, of een handmatige bijsturing dat maakt niet. Wij weten best dat wijzingen erbij horen en iedereen begrijpt dat, maar inmiddels lijkt het meer regel dan uitzondering.

Ook horen we veel over te korte keertijden, eenzijdige diensten (veel SLT diensten op sommige standplaatsen) en dat de norm betreffende het aantal mensen op de trein ook niet altijd gehaald wordt. Dat de werkdruk en stress daardoor toeneemt, mag duidelijk zijn, kortom er speelt veel.

Inmiddels zijn we hierover met NS in gesprek en alhoewel NS de problemen serieus neemt en daar gaan wij ook vanuit, moet nog wel blijken welke concrete stappen er gezet zullen worden. Van de week hebben we daarover met NS gesproken en vanavond vindt hierover weer overleg plaats. We hopen dat NS daar meer duidelijkheid verschaft.


Verder spelen er nog andere zaken.
Zo is het "vrijvoer" flink versobert. Iets waar NS niet veel aan kan doen, die moet ook uitvoeren wat de Belastingdienst opdraagt. Maar het is wel de zoveelste druppel.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 01-12-2014 20:51


Dick van den Hoven
 

01-12-2014 20:51:45
M-BASS
M-BASS
Typisch geval van jezelf zielig vinden terwijl je het niet bent. Zoals al meerdere malen geopperd geven ze er zelf niets om als wij reizigers de treindeuren net voor onze neus zien sluiten, dan hoor je dat het jammer voor ons was dat we net te weinig tijd hadden om de volgende trein te halen. Dan geldt dit ook zeer zeker voor henzelf!! Absoluut geen medelijden mee!!

Ik vraag me af wat ze ermee denken te bereiken, maar de mensen die ze geregeld laten staan omdat ze slechts 10 seconden tekort kwamen om de trein te halen zullen niet echt begripvol zijn, en daar valt veel voor te zeggen.
 

01-12-2014 20:52:41
Frontier
Frontier
Quote
Bert13 (ma 01 dec 2014 20:47:54 https://www.somda.nl/forum/15798/p517670/): Ja, nou, SLT en SGM2 zijn redelijk wat treinen hoor. En de andere treinen staan stil op een station. Nu ben ikzelf niet zo van de regeltjes, maar je hoort het toilet dan niet te gebruiken, en bent aangewezen op die bij een verblijf (alleen op Utg heb je iets meer mazzel).


Volgens mij bevind een conducteur zich toch een aanzienlijk deel van z'n tijd in een rijdende trein? En wanneer dat geen SLT of solo/dubbel SGM2 is dan kan hij of zij toch prima onderweg naar het toilet?

Laatst bewerkt door Frontier op 01-12-2014 20:52


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-12-2014 20:53:17
dvdhoven
dvdhoven
Ik zou graag willen dat al die figuren, die hier nu zo zitten te mopperen, eens 1 dienst als hc konden draaien. Dan piepten ze heel anders, dat kan je geheid voorspellen.

Die agressie tegen hulpverleners uit zich ook tegen hc's en zelfs mcn'en en uiteraard ook het personeel van Service en Veiligheid. En ik kan verzekeren dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten en als je baas dan ook nog eens niet vierkant achter je staat, dan krijg je onvrede.

Laatst bewerkt door moderator op 01-12-2014 21:06, reden: laat die ernstige ziektes achterwege aub


Dick van den Hoven
 

01-12-2014 20:55:20
M-BASS
M-BASS
Been there done that. En ik snap nog steeds niet wat het probleem is. Vergeleken met al mijn andere jobs was het lui lekkerland als hc.

Laatst bewerkt door M-BASS op 01-12-2014 20:57
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-12-2014 20:57:05
Bert13
Bert13
Quote
Frontier (ma 01 dec 2014 20:52:41 https://www.somda.nl/forum/15798/p517673/): Volgens mij bevind een conducteur zich toch een aanzienlijk deel van z'n tijd in een rijdende trein? En wanneer dat geen SLT of solo/dubbel SGM2 is dan kan hij of zij toch prima onderweg naar het toilet?
Ik had het ook over machinisten, die zijn toch ook rijdend personeel?

@M-BASS: Tekort door de bocht. Omdat er een aantal hc's tussen zitten die niet altijd even klantvriendelijk zijn, hebben alle hc's geen recht om fatsoenlijke werkomstandigheden? Zo werkt het niet, lijkt me. Ik deel je ergernis hoor, maar dit lijkt me de verkeerde conclusie.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-12-2014 20:58:39
rogier
rogier
Gaan die arme stakkers van hc's ook een week als (spits)reiziger draaien, uiteraard met flink wat storingen, miscommunicatie en deuren die voor de neuzen worden dichtgesmeten?


Reiziger met hoofdletter R......
 

01-12-2014 20:59:27
dvdhoven
dvdhoven
Quote
M-BASS (ma 01 dec 2014 20:55:20 https://www.somda.nl/forum/15798/p517675/): Been there done that. En ik snap nog steeds niet wat het probleem is. Vergeleken met al mijn andere jobs was het lui lekkerland als hc.
Noem jij het finaal in elkaar geslagen worden door een zwartrijder en dan na weken herstel zeer voorzichtig weer opkrabbelen, een luilekkerland?
En als je S&V man een zwartrijder, die probeert te ontsnappen, goed vasthoudt, dan vervolgens aangeklaagd worden wegens buitensporig geweld, een luilekkerland? %07%

Laatst bewerkt door dvdhoven op 01-12-2014 21:01


Dick van den Hoven
 

01-12-2014 21:05:54
R1-2010
R1-2010
Wat ns doet, past binnen de cao. Als het rijdend personeel iets wil, moeten ze dus in de cao onderhandelingen hun invloed nemen. Ik hou niet zo van dat gepolariseer, maar volgens mij vergeet het rijdend personeel af en toe voor wie ze werken en dat is voor de klant zoals ik, die veel geld betaalt voor de trein en het bijzonder vervelend vindt als rijdend personeel passagiert in de 1e klas waardoor ik als betalende klant moet staan.  

01-12-2014 21:09:06
Duitje
Duitje
Quote
Bert13 (ma 01 dec 2014 20:57:05 https://www.somda.nl/forum/15798/p517676/):
Quote
Frontier (ma 01 dec 2014 20:52:41 https://www.somda.nl/forum/15798/p517673/): Volgens mij bevind een conducteur zich toch een aanzienlijk deel van z'n tijd in een rijdende trein? En wanneer dat geen SLT of solo/dubbel SGM2 is dan kan hij of zij toch prima onderweg naar het toilet?
Ik had het ook over machinisten, die zijn toch ook rijdend personeel?

@M-BASS: Tekort door de bocht. Omdat er een aantal hc's tussen zitten die niet altijd even klantvriendelijk zijn, hebben alle hc's geen recht om fatsoenlijke werkomstandigheden? Zo werkt het niet, lijkt me. Ik deel je ergernis hoor, maar dit lijkt me de verkeerde conclusie.


Ik kan tijdens een belangrijke vergadering van 4 uur lang ook niet even snel naar het toilet

Laatst bewerkt door Duitje op 01-12-2014 21:09


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

01-12-2014 21:10:00
edje
edje
Quote
dvdhoven (ma 01 dec 2014 20:53:17 https://www.somda.nl/forum/15798/p517674/): Ik zou graag willen dat al die figuren, die hier nu zo zitten te kankeren, eens 1 dienst als hc konden draaien. Dan piepten ze heel anders, dat kan je geheid voorspellen.

Die agressie tegen hulpverleners uit zich ook tegen hc's en zelfs mcn'en en uiteraard ook het personeel van Service en Veiligheid. En ik kan verzekeren dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten en als je baas dan ook nog eens niet vierkant achter je staat, dan krijg je onvrede.


Om eerlijk te zijn,
Ik heb zelf ook ervaring in het werken bij de NS, eerst stmt later mcn en eerlijk gezegd, ik ben er nog geen dag moe geworden.
Ik heb agressie meegemaakt, ik heb ongelukken gezien, ik heb vele feestdagen moeten werken, ik heb met -15 door de sneeuw gelopen tijdens rangeerdiensten. Maar ik klaagde niet. Want ik had een dijk van een salaris, ik had een vracht vrije dagen, nee ik klaagde niet. Als ik het vergelijk met wat ik nu verdien en hoeveel uur ik maak. Ik maak nu werk weken van 55 uur, gebeurde bij het spoor nooit.

Over het vrijvervoer, valt me het pas op dat de NS'ers gaan klagen hoe duur het wel niet is om met de trein te reizen, zodra ze er geen recht meer op hebben op vrij reizen, kun je nagaan hoeveel de reizigers moeten betalen...
 

01-12-2014 21:14:22
michaben
michaben
Quote
dvdhoven (ma 01 dec 2014 20:59:27 https://www.somda.nl/forum/15798/p517678/): Noem jij het finaal in elkaar geslagen worden door een zwartrijder en dan na weken herstel zeer voorzichtig weer opkrabbelen, een luilekkerland?

En dat overkomt een gemiddelde HC drie keer per maand? En een langere pauze helpt om dit te verminderen?
 

01-12-2014 21:31:32
M-BASS
M-BASS
Quote
Bert13 (ma 01 dec 2014 20:57:05 https://www.somda.nl/forum/15798/p517676/):
Quote
Frontier (ma 01 dec 2014 20:52:41 https://www.somda.nl/forum/15798/p517673/): Volgens mij bevind een conducteur zich toch een aanzienlijk deel van z'n tijd in een rijdende trein? En wanneer dat geen SLT of solo/dubbel SGM2 is dan kan hij of zij toch prima onderweg naar het toilet?
Ik had het ook over machinisten, die zijn toch ook rijdend personeel?

@M-BASS: Tekort door de bocht. Omdat er een aantal hc's tussen zitten die niet altijd even klantvriendelijk zijn, hebben alle hc's geen recht om fatsoenlijke werkomstandigheden? Zo werkt het niet, lijkt me. Ik deel je ergernis hoor, maar dit lijkt me de verkeerde conclusie.


Wellicht ietsje te kort door de bocht, excuseer mij. Echter blijft het voor mij wel als een paal boven water staan dat ze niet de enigen zijn die soms krappe tijden hebben om de trein te halen, en dat het personeel zelf de invloed heeft wanneer een trein vertrekt en wie hem haalt of mist.



Quote
dvdhoven (ma 01 dec 2014 20:59:27 https://www.somda.nl/forum/15798/p517678/): Noem jij het finaal in elkaar geslagen worden door een zwartrijder en dan na weken herstel zeer voorzichtig weer opkrabbelen, een luilekkerland?
En als je S&V man een zwartrijder, die probeert te ontsnappen, goed vasthoudt, dan vervolgens aangeklaagd worden wegens buitensporig geweld, een luilekkerland? %07%


In elkaar geslagen worden staat niet in de functieomschrijving, en staat hier ook los van. Dat is een maatschappelijk probleem dat overal voorkomt, echt niet alleen in de trein.
 

01-12-2014 21:48:02
kleine_man
kleine_man
Quote
thom (ma 01 dec 2014 19:47:28 https://www.somda.nl/forum/15798/p517641/): Probeer je eens in een ander te verplaatsen, ipv alleen aan je eigen belang te denken... %03%


Dat wil ik graag doen. Echter met alle klantvernederende regeltjes wordt het steeds moeilijker.

Helaas zijn de conductuers hiervan de dupe. Als ik echter kijk naar de omvang van bepaalde conducteurs snap ik gelijk dat ze de overstaptijden niet halen. %02%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

01-12-2014 21:56:30
edje
edje
zeg, zeg, postuur zegt niks, ik ben zelf ook iets voller en groter dan de gemiddelde persoon. Maar kwa loop tempo, houden sommige mij niet bij.  

01-12-2014 22:16:57
Bert13
Bert13
Quote
Duitje (ma 01 dec 2014 21:09:06 https://www.somda.nl/forum/15798/p517680/): Ik kan tijdens een belangrijke vergadering van 4 uur lang ook niet even snel naar het toilet
Klopt. Ik gaf ook maar een voorbeeld. Andere leuke voorbeelden (die combineert leuk samen met een ander argument die @dvdhoven in het stuk liet zien) vind je terug in de diensten hc's/mcn'n van Amr, waar rustig dagelijks diensten als 4019/4020/4735 of 4023/4024/4739 tussen zitten. Een +10 in Rtd kan zo gebeuren, toilet in Utg is te ver weg, en dan zit je ineens bijna 5,5 uur op SLT zonder naar de wc te kunnen. Vijfeneenhalf uur, da's lang hoor. En ik zeg "zit", maar als hc loop je natuurlijk ook regelmatig door die trein (ook zo'n grap, als hc elk half uur een complete VIRM6 controleren).
Nogmaals, ik praat echt niet alle acties van personeel goed, maar (soms kleine) dingen als deze spelen al te lang zonder dat er (op die VIRM6 na) echt verbetering in zit. Verder ben ik het er ook helemaal mee eens dat zo'n mogelijke staking best eerder aangekondigd had mogen worden.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-12-2014 22:20:38
rogier
rogier
Voor de SLT had NS toch de plaszak uitgevonden? Als dat goed genoeg is voor de reizigers, is dat ook vast goed genoeg voor het personeel.


Reiziger met hoofdletter R......
 

01-12-2014 22:26:17
edje
edje
En toch,
Als ik in een reis van Hengelo naar Den Haag en weer terug, maar 1x een conducteur zie, vind ik dat eigenlijk best wel een beetje jammer. zo man of vrouw hoeft niet te controleren, maar al is het alleen maar voor de veiligheid en voor de service, want daar zijn ze ook voor.

Of zoals die eene keer, dat de hc alleen maar de achterste cabine ziet. Ik zat bijna achterin en heb de hc van Hengelo tot aan Deventer niet gezien en vooral op een zaterdagochtend met veel 'kruidvat kaart volk" kun je daar best wel wat service aan verlenen.
 

01-12-2014 22:29:37
Bert13
Bert13
Precies, dat zou ook niet mogen. Het is ook erg wenselijk om ieder half uur een hc te zien, al was het inderdaad maar als serviceronde.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-12-2014 22:48:14
ZJ37
ZJ37
@ Discussie vrijvervoer:

Volgens mij heeft het helemaal niks met de eventuele staking te maken. Ik herken ook niet dat de regeling versoberd wordt. Sterker nog: ingaande 1 januari wordt deze voor personeelsleden juist weer beter. Iedereen kan een 1e klas kaart krijgen, terwijl dat altijd alleen was weggelegd voor een deel van het personeel. Personeelsleden die een paar jaar geleden de kaart kwijt waren geraakt omdat ze er geen gebruik van maakten kunnen er weer een krijgen.

Alleen de regeling voor met name de partners versobert: deze kunnen niet meer vrij reizen in de spits, alleen nog met korting.
 

01-12-2014 22:51:56
maigoda
maigoda
Quote
edje (ma 01 dec 2014 21:10:00 https://www.somda.nl/forum/15798/p517682/):
Om eerlijk te zijn,
Ik heb zelf ook ervaring in het werken bij de NS, eerst stmt later mcn en eerlijk gezegd, ik ben er nog geen dag moe geworden.
Ik heb agressie meegemaakt, ik heb ongelukken gezien, ik heb vele feestdagen moeten werken, ik heb met -15 door de sneeuw gelopen tijdens rangeerdiensten. Maar ik klaagde niet. Want ik had een dijk van een salaris, ik had een vracht vrije dagen, nee ik klaagde niet. Als ik het vergelijk met wat ik nu verdien en hoeveel uur ik maak. Ik maak nu werk weken van 55 uur, gebeurde bij het spoor nooit.

Over het vrijvervoer, valt me het pas op dat de NS'ers gaan klagen hoe duur het wel niet is om met de trein te reizen, zodra ze er geen recht meer op hebben op vrij reizen, kun je nagaan hoeveel de reizigers moeten betalen...

Dat vrij reizen is het probleem helemaal niet. Elke NSR/Nedtrain-medewerker heeft recht op een gratis tweedeklas vrijvervoerkaart. Voor eerste klas: 15 euro per maand bijbetalen.

Wat de rest betreft: hoe lang ben je al weg bij NS? De omstandigheden die je schetst ken ik ook allemaal. Dat is het punt ook niet. Er zijn in het verleden diverse afspraken gemaakt, zoals het lusten&lasten-verhaal, diensttijden, overstap-tijden, schaftlocaties, schafttijden en noem maar op. Tot een jaar geleden was het redelijk uitzonderlijk dat er, veel al in overleg, afgeweken werd van de afspraken. Nu, een jaar verder, worden deze afspraken structureel overschreden en meestal nog zonder overleg ook (stille bijsturing: het staat ineens in je railpocket, zonder overleg). Een dienst zonder wijzigingen die tegen de afspraken in zijn, is momenteel een hoge uitzondering.

Hoofdzakelijk zit het in personeelstekort. Kan een dienst niet gesteld worden, dan mag de bijsturing het oplossen en wordt de inhoud "uitgesmeerd" over andere rijdende diensten.

Overigens zit het ongenoegen niet alleen bij het rijdend personeel. Op alle fronten die met de dienst-uitvoering te maken hebben, zit onvrede over deze structurele afspraken-schending. Alleen valt het bij het rijdend personeel wel het eerste op.
Groetjes,
Emiel
 

01-12-2014 23:02:55
renew40
renew40
Aan alle spoormedewerkers stop maar met discussiëren hier want van een paar spoorhobbyisten kan je het toch niet 'winnen'.
Hun beeld van het spoor is door een roze bril en dus heel anders dan personeel welke 8:59 of soms meer tussen de reizigers staan, leuke en minder vriendelijke, stressvolle situaties meemaken, diensten automatisch worden aangepast waardoor je plaspauze/schaft verplaatst wordt.
Dit alles leidt nu tot werkoverleg welke ook voor de klanten in hun belang is want tevreden personeel is ook vriendelijk personeel.
 

01-12-2014 23:07:50
maigoda
maigoda
Anderzijds is het wel weer een mooie gelegenheid in de categorie: "welcome to the real world" of "it's a nice dream you have, so wake up!", als het gaat om de genoemde roze bril.
Groetjes,
Emiel
 

01-12-2014 23:55:44
gvttreinen
gvttreinen
Waarom mis ik de rol van bijsturing & planning hierin?  

02-12-2014 00:03:39
Frontier
Frontier
Dat zijn de boosdoeners, die hebben verder geen rol. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-12-2014 00:15:28
maigoda
maigoda
Ook dat is niet helemaal waar. Ook bijstuurders zijn het zat niet-gestelde diensten te moeten uitsmeren en daarmee de regels te moeten overtreden. Alleen zijn bijsturing en planning voor buitenstaanders volledig onzichtbaar. Het rijdend personeel is zichtbaar, maar ook daarin wordt slechts een klein beetje gezien door buitenstaanders.

Ik lees ook hierboven over Hc's die in de eerste klas zitten, of in de achterste cabine. En dat wordt gezien en hier gemeldt door een enkeling. Maar is dat nou structureel of een uitzondering? Het antwoord is lastig, maar voor die enkeling die wel eens een Hc in de eerste klas ziet zitten, bedenk dat het volgende: ik zie op één trein één Hc dat doen en er rijden per dag meer dan 5000 treinen. Is die ene Hc op die ene trein representatief voor de rest?
Groetjes,
Emiel
 

02-12-2014 00:21:48
Wellie
Wellie
Quote
AJT (ma 01 dec 2014 18:53:43 https://www.somda.nl/forum/15798/p517623/): Dat klinkt alsof je het ermee eens bent en dat je het een goed plan vind dat deze prikactie wordt gehouden.


Dus het feit dat ik een link deel, daar kun jij uit op maken dat ik het er ergens wel of niet mee eens ben ... %03%


Machinist NSR
 

02-12-2014 00:41:27
thom
thom
Quote
maigoda (di 02 dec 2014 00:15:28 https://www.somda.nl/forum/15798/p517706/):
Ik lees ook hierboven over Hc's die in de eerste klas zitten, of in de achterste cabine. En dat wordt gezien en hier gemeldt door een enkeling. Maar is dat nou structureel of een uitzondering? Het antwoord is lastig, maar voor die enkeling die wel eens een Hc in de eerste klas ziet zitten, bedenk dat het volgende: ik zie op één trein één Hc dat doen en er rijden per dag meer dan 5000 treinen. Is die ene Hc op die ene trein representatief voor de rest?
Groetjes,
Emiel

Of is die Hc die daar zit, gewoon aan het passagieren voor zijn dienst, of opweg van of naar huis...? Dat zie je niet aan zijn jasje...
 

02-12-2014 00:43:01
Duitje
Duitje
Maar dat zie je wel als hij bij elk station opstaat om de deuren te sluiten Als 1e klasse reiziger zie je alles.... Ik zou graag willen ruilen met een conducteur. Slapend rijk worden!


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

02-12-2014 00:45:03
Frontier
Frontier
Quote
maigoda (di 02 dec 2014 00:15:28 https://www.somda.nl/forum/15798/p517706/): Ik lees ook hierboven over Hc's die in de eerste klas zitten, of in de achterste cabine. En dat wordt gezien en hier gemeldt door een enkeling. Maar is dat nou structureel of een uitzondering? Het antwoord is lastig, maar voor die enkeling die wel eens een Hc in de eerste klas ziet zitten, bedenk dat het volgende: ik zie op één trein één Hc dat doen en er rijden per dag meer dan 5000 treinen. Is die ene Hc op die ene trein representatief voor de rest?

Het antwoord is inderdaad lastig, maar het is inmiddels toch een vrij algemeen beeld aan het worden in de samenleving dat een conducteur toch een aanzienlijk deel van z'n treinrit in de onbediende cabine of in de eerste klas zit. Het zou de moeite waard zijn om eens door een onafhankelijke organisatie te laten onderzoeken wat conducteurs zoal doen onderweg, dan komen we er gauw genoeg achter of het uitzonderingen betreft of dat het een structureel probleem is. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


02-12-2014 00:53:37
Duitje
Duitje
Ik denk dat ik het antwoord wel weet Frontier

Heb overigens ooit een leuk gesprek opgevangen van een conductrice. Ze belde boos haar baas op omdat haar twee collega's de hele rit in de tussencabine hebben gezeten en weigerde een controle of serviceronde te lopen. Betrof twee conducteurs uit Limburg, daar schijnt het wel vaker voor te komen.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

02-12-2014 01:04:25
Wievank
Wievank
Ik maak regelmatig een rondje door Nederland, waarbij ik over lange afstanden/tijd in dezelfde trein zit*. Vreemd genoeg kom ik daarbij slechts zelden een HC bij NSR tegen, terwijl ik bij de regionale vervoerders veel vaker mobiele controles en/of stewards tegen kom.
Daarnaast 3x per week Asdl-Gvc, en zelden tot nooit een HC.

Dat dit tegelijkertijd geldt dit zeker niet voor iedere HC: in de 700 heb ik wel eens een HC gehad die letterlijk tussen ieder station langs kwam en buitengewoon goede omroepberichten had voor ieder station en/of onverwachte stilstand.

De toenemende agressie tegen controlerende HC's komt naar mijn idee ook gedeeltelijk doordat er heel veel zijn die niet meer controleren. Als je dan gepakt wordt roept dit agressie op omdat er niet op gerekend is. Is er altijd controle, dan is de verwachting er, en minder snel agressie.
N.b. Hiermee wil ik zeker geen agressie goedpraten, maar slechts verklaren.

* bijvoorbeeld een reis op een zekere zaterdag:
1516 Asd-Hn NSR: geen HC gezien
3433 Hn-Hlm NSR: geen HC gezien
6336 Hlm-Gvc NSR: geen HC gezien
1935 Gvc-Ehv NSR: geen HC gezien
835 Ehv-Mt NSR : geen HC gezien
32041 Mt-Hrl Veolia: mobiele controle
3550 Hrl-Rm NSR: geen HC gezien
32248 Rm-Nm Veolia: mobiele controle
3154 Nm-Ah NSR: geen HC gezien
30953 Ah-Ww Arriva: mobiele controle
30868 Ww-Zp Arriva: mobiele controle
31259 Zp-Hgl Syntus: geen
7074 Hgl-Aml NSR: geen HC gezien
31065 Aml-Mrb Arriva: geen
8078 Mrb-Zl Arriva: mobiele controle + steward
571 Zl-Gn NSR: geen HC gezien
37488 Gn-Lw NSR: mobiele controle
12590 Lw-Zl NSR: 1x controle door HC
12690 Zl-Asd NSR: geen HC gezien
 

02-12-2014 07:10:36
michaben
michaben
In de 12561 rtd-rta, rit van 8min, wordt ik bijna dagelijks gecontroleerd. In de ochtend de andere kant op nog nooit. Sommige HCs lijken de voorkeur te geven aan controle aan het begin van de dienst, zeker in de 12561 want daar zit vanaf rtd.vrijwel niemand in.  

02-12-2014 07:15:44
ZJ37
ZJ37
Gaat dit topic over de staking of over het naar eigen interpretatie beoordelen van het treinpersoneel?  

02-12-2014 08:02:24
sjaak72
sjaak72
In de 3400 word ik tussen Hwd en Hn bijna elke dag gecontroleerd.  

02-12-2014 08:18:21
bloemkool
bloemkool
Quote
ZJ37 (di 02 dec 2014 07:15:44 https://www.somda.nl/forum/15798/p517721/): Gaat dit topic over de staking of over het naar eigen interpretatie beoordelen van het treinpersoneel?

Je weet toch dat Somda is verworden tot een klachtenbank. Overigens is de daadwerkelijke actie heel kort op het moment van aankondiging. Het schijnt dat er vrijdag nader overleg over concrete pijnpunten is tussen actievoerders en de directie.
 

02-12-2014 17:14:05
edje
edje
Quote
Frontier (di 02 dec 2014 00:45:03 https://www.somda.nl/forum/15798/p517710/):
Quote
maigoda (di 02 dec 2014 00:15:28 https://www.somda.nl/forum/15798/p517706/): Ik lees ook hierboven over Hc's die in de eerste klas zitten, of in de achterste cabine. En dat wordt gezien en hier gemeldt door een enkeling. Maar is dat nou structureel of een uitzondering? Het antwoord is lastig, maar voor die enkeling die wel eens een Hc in de eerste klas ziet zitten, bedenk dat het volgende: ik zie op één trein één Hc dat doen en er rijden per dag meer dan 5000 treinen. Is die ene Hc op die ene trein representatief voor de rest?

Het antwoord is inderdaad lastig, maar het is inmiddels toch een vrij algemeen beeld aan het worden in de samenleving dat een conducteur toch een aanzienlijk deel van z'n treinrit in de onbediende cabine of in de eerste klas zit. Het zou de moeite waard zijn om eens door een onafhankelijke organisatie te laten onderzoeken wat conducteurs zoal doen onderweg, dan komen we er gauw genoeg achter of het uitzonderingen betreft of dat het een structureel probleem is. %08%


Precies.
Als stmt, kregen we via de materieelagenda, ook vaak storingen, over de bedieningskastje bij de deuren.
Ik heb in al die jaren wel een tiental meldingen gehad van een storing in zo'n kastje bij een 1e klas deur, maar nog nooit bij een 2e klas deur...

Maar goed er zijn natuurlijk ook vele goede conducteurs en machinisten. Rotte appels zul je altijd wel blijven houden, maar laat ze die dan ook maar eens goed aanpakken.
Waarom niet gewoon extra controle's voor het functioneren van personeel. Als een Hc altijd in de 1e klas zit, haal je die er zo tussen uit.
 

02-12-2014 17:59:36
lb
lb
Quote
edje (di 02 dec 2014 17:14:05
Maar goed er zijn natuurlijk ook vele goede conducteurs en machinisten. Rotte appels zul je altijd wel blijven houden, maar laat ze die dan ook maar eens goed aanpakken.
Waarom niet gewoon extra controle's voor het functioneren van personeel. Als een Hc altijd in de 1e klas zit, haal je die er zo tussen uit.

Het management weet voor een deel zeker wat hun personeel uitvoert, ik ben in mijn tijd regelmatig met nog een aantal HC's toen te Rtd verzocht om minder te schrijven want ik kwam boven het "gemiddelde" van Rtd voor wat betreft vervoersbewijzen.
Ik heb toen ook enige tijd in Utrecht gezeten en daar viel het management op, dat sinds het gedetacheerde personeel op de standplaats Utrecht was gaan werken de "omzet" van Utrecht ook was gestegen...
Zo zijn er ook zat dingen die het management niet weet, ik ben(een van de vele keren, na netjes het verzoek te hebben gekregen) met 10 bakken ICM van Es naar Dv gegaan als enige HC, deze is toen ook netjes door mij gecontroleerd wat de extra HC verbaasde die in Dv opstapte want die was A) nooit vertrokken met 10 bakken ICM en had B)de trein niet gecontroleerd was haar reactie na de vraag of ik alleen met 10 bakken was vertrokken.
Ik kan over 6 jaar NSR hele boeken volschrijven, als werkgever was NSR helemaal niet verkeerd en je kan natuurlijk op elke slak zout leggen maar feit bleef in mijn ogen : ik rij voor de klant, zonder klant geen boterham maar niet tot elke prijs, liever rijden met een te lange en dan geen hele controleronde bij drukte en alleen zijn bv
 

02-12-2014 18:16:16
michaben
michaben
Als men zou willen is het natuurlijk heel gemakkelijk te controleren. Loggen vanaf welke deur de sluitprocedure uitgevoerd wordt (steeds dezelfde of steeds een andere) en nagaan hoe vaak de kaartlezer gebruikt wordt om een vervoersbewijs te controleren. Of de bonden akkoord gaan met dergelijke vorm van inmenging is de vraag natuurlijk. Maar bij bussen wordt vaak al verwacht dat chauffeurs bij vertraging een reden opgeven (via het punctualiteitsmetertje dat naast het stuur zit). En zo gek is het niet, van mij wordt ook verwacht dat ik per dag opgeef hoeveel uur in waaraan gewerkt heb, en wanneer iets langer duurt dan verwacht dat ik een reden opgeef hiervoor.  

02-12-2014 21:24:13
thom
thom
Opgeven waardoor er vertraging ontstaan is, is natuurlijk iets anders dan het personeel controleren op diens functioneren.

Volgens mij ligt daar ook de crux, het staat me bij dat het functioneren van het treinpersoneel bv niet gecontroleerd mag worden door een mysteryguest of gelijke vorm van steekproeven...

Laatst bewerkt door thom op 02-12-2014 21:24
 

02-12-2014 22:21:54
rolandrail
rolandrail
.

Laatst bewerkt door rolandrail op 15-01-2015 21:19