28-11-2014 17:03:17 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Ik ben in Augustus vanwege de Zsiget, de 1200 en de VSM in Apeldoorn geweest. De VSM kwam op geven moment met de 52 8053 eraan en tot mijn verbazing kwam er een olielucht van af. Bij dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=T_IHRhzTaEc&list=UUbI2NarriEx06n7eNjYO2bg word het tegengesproken dat het een oliestook is. Hoe zit het precies? Laatst bewerkt door moderator op 28-11-2014 21:00, reden: Topictitel |
28-11-2014 17:11:09 | ||
---|---|---|
Sully123
|
Klopt. VSM heeft zover ik weet 2 oliestokers. de lok eindigend op 0073 (serie ff kwijt, 50 of 52) en de 44 1593. |
28-11-2014 17:22:02 | ||
---|---|---|
thom
|
Kan natuurlijk zijn dat je olie ruikt van de smering van drijfstangen en schuiven ed... |
28-11-2014 18:41:16 | ||
---|---|---|
rjz222
|
Al die locs hebben een lichte oliegeur van de smeer, maar de 8053 is echt kolengestookt. Een oliestoker ruikt trouwens ook weer anders, gezien die olie veel zwaarder is, en daarbij ontbreekt het aan dat kenmerkende geurtje van de kolen. @Sully123: de dienstwaardige oliestoker van de VSM is de 50 0073(-2). Laatst bewerkt door rjz222 op 28-11-2014 18:41 Mijn website: http://www.treinenwereld.eu |
28-11-2014 20:58:22 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Detail tav de topictitel: de betreffende 52's zijn geen ex-DB loks maar ex DR-loks |
28-11-2014 21:51:54 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
De topictitel is aangepast. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
29-11-2014 08:15:39 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Een oliestoker is het makkelijkst te herkennen aan de tender. Een olietender is dicht van boven; een kolentender is open. Dick van den Hoven |
29-11-2014 08:49:57 | ||
---|---|---|
phantom
|
Volgens de site van de vsm zelf,zijn er inderdaad maar 2 oliestokers bij de VSM,ik quote: Bijzonder is dat de 44 1085 een oliegestookte locomotief is. De VSM kent op de 44 1085 en de 50 0073-2 na, alleen kolengestookte machines Te vinden op deze link: http://www.stoomtrein.org/collectie/br44.html Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
29-11-2014 20:31:48 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Ik meen dat er van de BR52 zo als de meeste einheids stoomlokomotieven een oliestook variant van. Kan iemand dat bevestigen. |
30-11-2014 13:05:19 | ||
---|---|---|
alfred
|
Er zijn wel een paar varianten op de 'standaard' 52'er geweest, zoals 'Kohlenstaubfeuerung' locs en 'Kondensationslokomotiven'. Maar een echte 'schweröl' 52 heb ik nergens in de boeken terug kunnen vinden. Er is in Zwitserland wel een Reko 52 omgebouwd tot 'leichtöl' loc. Dat is de 52 8055. |
30-11-2014 15:16:31 | ||
---|---|---|
maigoda
|
De enige olie-52ers die ik in het boek "Die Lokomotiven der Baureihe 52" kan vinden zijn 52ers die bij de CSD (Tsjechoslowakije) hebben gereden in de nummerserie 555.31XX / 555.32XX. Uit de totaallijst van gebouwde 52ers kan ik er 143 vinden die in de betreffende nummerserie zijn omgebouwd naar oliestook. Deze locs hebben dienstgedaan tot ongeveer 1971. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 30-11-2014 15:17 |
30-11-2014 23:20:11 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Bedankt voor de informatie. |
05-12-2014 19:22:24 | ||
---|---|---|
alfred
|
Hier is over de CSD locs ook nog e.e.a. te vinden: http://de.wikipedia.org/wiki/%C4%8CSD-Baureihe_555.3 |