Rijden met defecte deuren
Forum: Algemeen - Algemeen
25-11-2014 17:23:02
sjoerd
sjoerd
Quote
AgentX (di 25 nov 2014 16:50:21 https://www.somda.nl/forum/15767/p516940/): Treinstel 7612 is met +12 uit Ut vertrokken als 88xx en staat nu in Wd met een deurprobleem. In een rijtuig doet geen enkele deur het.
Edit: trein is toch vertrokken richting Bdg, maar wel met vier niet werkende deuren.
Van mijn kant natuurlijk prima dat die trein gewoon doorrijdt, maar mag dat wel?

De vraag zou moeten zijn: KAN dat wel? En ja, ook dit blijkt gewoon te kunnen. Doen dus. Scheelt honderden mensen tijd en ergernis. We stellen de vraag of het mag (van wie of wat eigenlijk) al veel te vaak. Dat legt het land al vaak genoeg lam.

Laatst bewerkt door moderator op 26-11-2014 21:17
 

25-11-2014 19:57:24
hcvandew
hcvandew
Als je de bak leeg haalt en afsluit mag je gewoon verder; er mogen geen reizigers in een treindeel zonder werkende deuren, dit met het oog op calamiteiten. Maar vaak is even een station wachten al voldoende.

Totaal off topic: dat mensen zich niet aan regels houden, dat geeft nou juist gedoe.

Laatst bewerkt door moderator op 26-11-2014 21:19
 

26-11-2014 11:57:25
AgentX
AgentX
Trein reed dus zonder afgesloten bak door, maar wel op alle deuren stickers met "DEFECT". En ik ben het met je eens dat dat gewoon moet kunnen hoor. Dan maar een bak zonder deuren dan helemaal geen trein, alleen ik vraag me af hoe de veiligheidsjihad hierop reageert.

Laatst bewerkt door moderator op 26-11-2014 21:20
 

26-11-2014 12:06:17
Klaasje
Klaasje
Als je je dat iedere keer gaat afvragen kan je je net zo goed meteen overgeven...  


26-11-2014 13:39:18
thom
thom
Quote
AgentX (wo 26 nov 2014 11:57:25 https://www.somda.nl/forum/15776/p517032/): Trein reed dus zonder afgesloten bak door, maar wel op alle deuren stickers met "DEFECT". En ik ben het met je eens dat dat gewoon moet kunnen hoor. Dan maar een bak zonder deuren dan helemaal geen trein, alleen ik vraag me af hoe de veiligheidsjihad hierop reageert.
Wat HcvdW al zegt is gewoon regelgeving dus daar hoeft de veiligheids jihad niets van te vinden, of heeft dat al gevonden...

Laatst bewerkt door moderator op 26-11-2014 21:20
 

26-11-2014 14:11:18
rolandrail
rolandrail
Dus defecte deuren is onveilig maar een niet functionerende omroep, het middel bij uitstek om een evacuatie in gang te zetten is dat niet. Ik heb meerdere keren zulks aangekaart, mij werd nadrukkelijk gemeld dat ik een trein met defecte omroep (het betrof o.a. 3xV waarbij de omroep in het middelste het niet deed) niet mocht laten staan. Iets zegt mij dat ik een werkende omroep belangrijker vind dat een paar deuren die niet opengaan (wat feitelijk niet waar is want de noodontgrendelknop maakt dat als het goed is nog steeds mogelijk toch?).

Laatst bewerkt door rolandrail op 26-11-2014 14:11
 

26-11-2014 18:43:27
thom
thom
Volgens mij doet de noodontgrendel knop niets meer als de deur pneumatisch afgesloten is, immers heb je dan geen stuurlucht me er om de zuiger mee aan te sturen en die heb je wel nodig om de deur over zijn dode punt vergrendeling te krijgen...

Omroep is wel een leuke want je hebt eigenlijk nooit een terugkoppeling dat de verbinding met een aangekoppeld stel er daadwerkelijk is en dus geen idee of de omroep daar daadwerkelijk mee werkt.

Laatst bewerkt door thom op 26-11-2014 18:47
 

26-11-2014 18:57:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Een afgesloten deur is ook met de hand open te krijgen met de noodbediening, je maakt immers de luchtleiding open waardoor de lucht uit de cilinder kan lopen als je tegen de deur aan duwt. (Daardoor kun je dus ook op dezelfde wijze een niet sluitende deur met de noodbediening handmatig dichtduwen).
Je zult alleen wat meer kracht moeten uitoefenen omdat inderdaad het hulpje ontbreekt.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-11-2014 19:19:39
mich
mich
Bij diverse nederlandse materieelsoorten trek je met de noodbediening de deur mechanisch uit zijn dode punt waarna je hem inderdaad door de ontluchtte cilinder verder open kunt duwen. Een deur die alleen ontlucht is krijg je niet open. (uitgezonderd ouder buitenlands mat).  

26-11-2014 19:30:12
thom
thom
Maar op het moment dat een deur luchttechnisch afgesloten is, is de gehele deurbediening al drukloos en valt er door de noodbediening niets meer te ontluchten

Toch is de deur zonder lucht vergrendeld omdat die naast pneumatisch ook mechanisch vergrendeld is doordat de koppelstang van de deurbladen over de dodepunten van de draaikommen draait. Daardoor zul de deur nooit open kunnen duwen als je tegen het deurblad aanduwt want dan duw je hem verder door ipv terug...

Als je normaal de noodbediening gebruikt dan zal die naast het ontluchten van de 'sluitzijde' van de cilinder ook druk zetten op de 'openzijde' van de cilinder zodat de koppelstang over zijn dodepunt vergrendeling heendraaid.

Dat is iig zo bij plan U, maar volgens mij is plan V niet wezenlijk anders en hebben beide een hulpstuk aan boord om een afgesloten deur te kunnen sluiten en door zijn dodepunt heen te drukken.

Edit;
Goeie wat Michiel zegt, mijn verhaal zal gelden voor het materieel voorzien van een rode drukknop als noodknop, de situatie die hij beschrijft geldt dan voor het materieel met een uit trekbare handgreep

Laatst bewerkt door thom op 26-11-2014 19:32
 

26-11-2014 19:34:42
mich
mich
Klopt, volgens mij heeft al het materieel vanaf icr een handgreep, of hendel.  

26-11-2014 20:48:15
rolandrail
rolandrail
Dus, waarom een trein met een hele bak zonder normale deurbediening dan toch uit de dienst halen? Neigt toch wel tot veiligheidsjihad. volgende stap is overigens defecte atb per 1 dec. a.s. Mocht je eerst nog met onderweg defecte geraakte atb de hele rit op normale snelheid afmaken, wordt dat per 1 dec. met max 80 km/h tot het eerstvolgende knooppuntstation en daar wordt de trein de dienst uitgehaald.  

26-11-2014 20:54:08
mich
mich
Ja het gaat wel ver allemaal. Bij andere vervoerders doen ze niet zo moeilijk.  

26-11-2014 20:56:00
michaben
michaben
Bij de metro in Rotterdam betekend ATB storing het spoor buiten dienst nemen en met max 20km/u tot het eerstvolgende station. Daar is de regeling van het spoor zeer soepel bij.  

26-11-2014 21:10:43
cuneo56
cuneo56
Quote
rolandrail (wo 26 nov 2014 20:48:15 https://www.somda.nl/forum/15767/p517109/): Dus, waarom een trein met een hele bak zonder normale deurbediening dan toch uit de dienst halen? Neigt toch wel tot veiligheidsjihad. volgende stap is overigens defecte atb per 1 dec. a.s. Mocht je eerst nog met onderweg defecte geraakte atb de hele rit op normale snelheid afmaken, wordt dat per 1 dec. met max 80 km/h tot het eerstvolgende knooppuntstation en daar wordt de trein de dienst uitgehaald.

Als er mensen / instanties vallen over een bak zonder bruikbare deuren moeten die maar niet op vakantie gaan naar de Moezel streek. Binnenkort rijden daar DB Flirt treinstellen waarvan de middelste bak helemaal geen deuren heeft!
En ook een drankje halen in de Thalys bar wordt dan al een waagstuk! %02%
 

26-11-2014 21:23:21
thom
thom
Hoogst waarschijnlijk is die bak wel voorzien van noodruiten en noodhamers zodat een vlucht weg altijd mogelijk is.  

26-11-2014 23:01:16
sjoerd
sjoerd
Waarbij het vluchten via een raam veel gevaarlijker is dan het vluchten door een deur die wat verder weg is. Of de boel moet al op zijn kant liggen. Maar dan heb je het grootste gevaar al doorstaan als je dan nog kan bewegen.
Tjonge jonge.%03%
 

26-11-2014 23:03:13
Duitje
Duitje
Bij brand breek ik liever twee benen door van een hoogte in het ballast te springen dan levend te verbranden


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

26-11-2014 23:10:00
sjoerd
sjoerd
Tja. De kans dat er aan twee kanten brand is. Dit kan nooit de uitkomst zijn van een goede analyse van reeds gebeurde calamiteiten want dan zouden deze zaken niet zo vierkant worden gehanteerd. Nee, dit is het gevolg van schadeclaimangst en degradatievrees. De trap thuis en de sportzaal zijn aanwijsbaar veel riskanter.  

26-11-2014 23:32:01
mren
mren
Niet voor niets luidt één van de stellingen bij een promotie over spoorwegveiligheid dat de effectiefste manier om je treinreis veilig te maken is om dichter bij het station te gaan wonen  

27-11-2014 00:31:21
maigoda
maigoda
Quote
thom (wo 26 nov 2014 19:30:12 https://www.somda.nl/forum/15776/p517100/): Maar op het moment dat een deur luchttechnisch afgesloten is, is de gehele deurbediening al drukloos en valt er door de noodbediening niets meer te ontluchten

Toch is de deur zonder lucht vergrendeld omdat die naast pneumatisch ook mechanisch vergrendeld is doordat de koppelstang van de deurbladen over de dodepunten van de draaikommen draait. Daardoor zul de deur nooit open kunnen duwen als je tegen het deurblad aanduwt want dan duw je hem verder door ipv terug...

Als je normaal de noodbediening gebruikt dan zal die naast het ontluchten van de 'sluitzijde' van de cilinder ook druk zetten op de 'openzijde' van de cilinder zodat de koppelstang over zijn dodepunt vergrendeling heendraaid.

Dat is iig zo bij plan U, maar volgens mij is plan V niet wezenlijk anders en hebben beide een hulpstuk aan boord om een afgesloten deur te kunnen sluiten en door zijn dodepunt heen te drukken.

Edit;
Goeie wat Michiel zegt, mijn verhaal zal gelden voor het materieel voorzien van een rode drukknop als noodknop, de situatie die hij beschrijft geldt dan voor het materieel met een uit trekbare handgreep

Het probleem is dat er bij het NSR-materieel een allergaatje aan deursystemen wordt gebruikt, waarbij de nood-ontgrendel-mogelijkheden nogal uiteenlopen.

De meeste systemen zijn preumatisch én elektrisch gestuurd. Que afsluiten van deuren zit er hier en daar enige keuze in. Plan V kan bijvoorbeeld per bak met een stotz het openen worden verhinderd per zijde (elektrisch). De nood-open-knop blijft dan gewoon werken. Sluit je een deur ter plaatse af, dan kan dat pleunatisch, maar dan werkt de nood-open-knop ook niet meer.

Kijken we naar VIRM, dan is deuren afsluiten eigenlijk alleen electrisch middels de opzendschakelaar mogelijk, waarbij alle deuren gesloten blijven van het betreffende stel. Deuren per stuk afsluiten kan plaatselijk door de lucht af te sluiten. Voordeel van de VIRM-deuren: de nood-open-hendel werkt altijd. Deze sluit namelijk de lucht af en drukt het deursysteem over het dode punt heen en de deur gaat open.

SLT heeft alleen een electrisch deursysteem en heeft net als VIRM een opzendschakelaar of de mogelijkheid per deur af te sluiten. De nood-opener werk ook hier altijd, afgesloten of niet.

Tot slot de regelgeving. In het handboek machinist van NSR kan ik geen beperkingen vinden over het aantal afgesloten deuren in een trein. Dan wil overigens niet zeggen dat er geen regels voor zijn. Wellicht dan Nedtrain er wel regels voor heeft wanneer een trein uit de dienst moet.
Groetjes,
Emiel
 

27-11-2014 13:43:07
illyavaes
illyavaes
Quote
michaben (wo 26 nov 2014 20:56:00 https://www.somda.nl/forum/15776/p517112/): Bij de metro in Rotterdam betekend ATB storing het spoor buiten dienst nemen en met max 20km/u tot het eerstvolgende station. Daar is de regeling van het spoor zeer soepel bij.

Niet zo raar, want die metro heeft alleen cabinesignalering - da's net zoiets als bij NS rijden zonder naar buiten te kijken naar de seinen.
Zulke restrictievere regels zullen er op de HSL-Zuid en Betuweroute ook wel zijn waar je met alleen cabinesignalering rijdt en die gestoord is. Op andere baanvakken kun je nog op de seinen rijden en ben je alleen je "machinistenbewaking" kwijt.
 

27-04-2015 15:01:55
gose91
gose91
Quote
maigoda (do 27 nov 2014 00:31:21 https://www.somda.nl/forum/15776/p517129/): Tot slot de regelgeving. In het handboek machinist van NSR kan ik geen beperkingen vinden over het aantal afgesloten deuren in een trein. Dan wil overigens niet zeggen dat er geen regels voor zijn. Wellicht dan Nedtrain er wel regels voor heeft wanneer een trein uit de dienst moet.
Groetjes,
Emiel

Geen actueel topic meer, maar beter laat dan nooit antwoord: NedTrain heeft die regels inderdaad. In het zogenoemde Q-profiel mag er zoveel aan een trein stuk gaan voordat deze echt uit de dienst moet. Afhankelijk van de hoeveelheid defecten zit daar een afhandelscenario aan. Bijvoorbeeld HST-PRIO: 2 deuren naast elkaar defect of vijf niet naast elkaar, einde dienst behandelen; 4 deuren naast elkaar defect of zeven niet naast elkaar, veiligheid in het geding > direct de dienst uit). Ook voor intercom, omzetters, klimaatregelingen etc. gelden dit soort regels.