Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Ontwikkelingen Eurostar

Donderdag 13 nov 2014 - 10:24:13
bond
bond
Wellicht in 2016 op het Nederlandse HSL-net te bewonderen, de vandaag gepresenteerde Eurostar e320 van Siemens: twitter.com
Extra link naar Railway Gazette: tinyurl.com

Laatst bewerkt door moderator op Maandag 17 nov 2014 om 14:06:24

Donderdag 13 nov 2014 - 12:44:39
bloemkool
bloemkool
Die link is niet te lezen als je geen lid bent van Twitter. Voor zover ik goed geïnformeerd bent is de kans dat Eurostar binnen 2 jaar doorrijdt erg gering

Donderdag 13 nov 2014 - 14:34:46
Dead_Devil
Dead_Devil
Dat lijkt mij ook ik neem aan dat eurostar eerst zijn bestaande service gaat versterken/vervangen en de E320 moet bij ons nog toegelaten worden neem ik zo aan? Daarnaast heb ik wel gelezen dat Eurostar nog is 7 nieuwe E320 treinstellen heeft besteld met een totaal waarden van 550 Miljoen

Donderdag 13 nov 2014 - 14:56:18
hellfire
hellfire
Quote
bloemkool (do 13 nov 2014 12:44:39 somda.nl): Die link is niet te lezen als je geen lid bent van Twitter.
Jawel: ik heb geen account op Twitter. Ik klik dat pop-upschermpje om me in te schrijven gewoon weg middels het kruisje rechtsboven. Daarna kan ik het bericht lezen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 13 nov 2014 - 17:59:10
robert55
robert55
Je kan ook gewoon naar de RG site: www.railwaygazette.com

The planned London – Amsterdam service with stops at Antwerpen, Rotterdam and Schiphol Airport is now expected to start in 2016-17, according to Chief Executive Nicolas Petrovic. An announcement on whether London-bound passengers on these services will have to detrain at Lille for British passport and security checks is expected in January. This will be the case for the inbound services between London, Lyon and Marseille that Eurostar plans to launch on May 1 next year.

Een deel van de eerste levering wordt gebruikt voor de bestaande diensten [uitbreiding en vervanging]

Laatst bewerkt door robert55 op Donderdag 13 nov 2014 om 17:59:49

Vrijdag 14 nov 2014 - 06:40:22
mdeen
mdeen
Waarom zou je in Lille moeten uitstappen. Beter is het (in zoverre je met zo'n maatregelen van beter kunt spreken) om dat Brussel te doen, anders heb je tussen Brussel en Lille al menging tussen gecontroleerde en niet-gecontroleerde reizigers.

Vrijdag 14 nov 2014 - 07:25:22
Lovers83
Lovers83
Lille-Europe zou Brussel wel kunnen ontlasten. De wachtrij voor reizigers om de Eurostar terminal in te kunnen staat weleens helemaal tot in de centrale hal. Door een deel van de overstappers naar Lille-Europe te brengen neem je wel veel van deze drukte daar weg.

Vrijdag 14 nov 2014 - 08:22:37
b2py
b2py
En om in de Eurostar terminal te komen op Brussel-Zuid is vanuit de tunnel niet zo heel praktisch.

Maandag 17 nov 2014 - 06:51:19
mdeen
mdeen
Quote
Lovers83 (vr 14 nov 2014 07:25:22 somda.nl): Lille-Europe zou Brussel wel kunnen ontlasten. De wachtrij voor reizigers om de Eurostar terminal in te kunnen staat weleens helemaal tot in de centrale hal. Door een deel van de overstappers naar Lille-Europe te brengen neem je wel veel van deze drukte daar weg.
Zoals je het opschrijft doe je het voorkomen alsof de trein uit Amsterdam dan niet gaat wachten op de mensen die gecontroleerd moeten worden. Dat die dan de volgende trein naar Londen moeten nemen.

Maar dan blijf ik bij mijn bedenking: dan heb je een menging van gecontroleerde en niet-gecontroleerde reizigers en dat maakt elke controle van alleen niet-gecontroleerde reizigers nutteloos.

Maandag 17 nov 2014 - 08:28:00
Lovers83
Lovers83
Menging en wachten kan haast niet omdat Eurostar elke reiziger gecheckt wil hebben. En we hebben het wel over paspoort en bagagecontrole he. Dan moet er sowieso gestopt worden in Lille. ik heb liever dat alle reizigers veilig en wel gecheckt zijn dan met 300 km/u door een tunnel schieten zonder dat ik weet wie of wat aan boord zit.

Maandag 17 nov 2014 - 08:32:12
hellfire
hellfire
Die 300km/u vallen wel mee. De maximumsnelheid in de tunnel is 160km/u. De controles zijn slechts deels voor de veiligheid in de tunnel. Ze zijn er vooral omdat de Britse immigratiedienst dat wil. Het contrast tussen reizen naar Engeland en de terugreis is erg groot. In Londen word je zwaar gecontroleerd bij zowel in- als uitstappen. In Brussel enkel bij het instappen.

Ik heb een keer van Londen naar Parijs gereisd met een overstap in Lille. In Lille verbaasde het me dat ik vanaf het perron rechtstreeks het stationsplein op kon stappen. Instappen in de Eurostar naar Brussel gaat daar net zo makkelijk als in Parijs in de Thalys stappen.

Laatst bewerkt door hellfire op Maandag 17 nov 2014 om 10:12:42

Maandag 17 nov 2014 - 09:14:26
Lovers83
Lovers83
Bij wijze van spreken natuurlijk wat betreft die 300 km/u...;-). Ben benieuwd hoe de drgl van de London-Paris-Marseille tak er dan eruit ziet in mei volgend jaar. Meer reistijd misschien?

Maandag 17 nov 2014 - 13:12:07
mdeen
mdeen
Quote
Lovers83 (ma 17 nov 2014 08:28:00 somda.nl): Menging en wachten kan haast niet omdat Eurostar elke reiziger gecheckt wil hebben. En we hebben het wel over paspoort en bagagecontrole he. Dan moet er sowieso gestopt worden in Lille. ik heb liever dat alle reizigers veilig en wel gecheckt zijn dan met 300 km/u door een tunnel schieten zonder dat ik weet wie of wat aan boord zit.
Hoezo heb je geen menging? Dan ga je er vanuit dat er in Brussel alleen niet-gecontroleerde reizigers instappen die in Lille dan ook allemaal uit moeten stappen? Want als je in Brussel gecontroleerde reizigers laat instappen dan is elke deelcontrole (van alleen reizigers die ten noorden van Brussel zijn ingestapt) nutteloos, dat begrijp je toch wel?

Het is simpel: als je in Lille controle doet en in Brussel mensen laat instappen zul je iedereen in Lille moeten laten uitstappen. En ze laten in Brussel echt niemand op het perron zonder ze uitvoerig te controleren (en een Eurostar aan de niet-Eurostarperrons gaat ook niet gebeuren), dus iedereen die in Brussel ingestapt is moet ook in Lille gecontroleerd worden.

Maandag 17 nov 2014 - 13:34:39
daniel81
daniel81
Het is mij niet geheel duidelijk waarop dit subdraadje gebaseerd is; als het gaat om het artikel uit Ralwaygazette, daar staat dat de trein Asd-London gaat stoppen in Shl, Rtd en Atw. Dus NIET in Brusz. Dus van menging van gecontroleerde en niet-gecontroleerde reizigers is dan geen sprake

Maandag 17 nov 2014 - 13:56:42
Klaasje
Klaasje
Bovendien.. Als je in het gecontroleerde gedeelte terecht wilt komen moet je twee keer kopmaken in Brussel, mét passagiers. Beetje onhandig.

Maandag 17 nov 2014 - 13:58:18
jorgo
jorgo
Fijn dat de markt met dergelijke initiatieven komt, maar als de HSL-stations niet worden uitgerust met incheckfaciliteiten blijven directe verbindingen m.i. half werk en hebben weinig meerwaarde.

Immers uit- en weer instappen in Lille is nagenoeg hetzelfde als overstappen, behalve dan dat je zeker weet dat je je aansluiting haalt. Je moet met je hele hebben en houden de trein verlaten, en dan moet ook nog de hele trein gecontroleerd worden op explosieven die er in Asd etc in kunnen zijn verstopt (bij instapcontrole zoals nu in Brusz hoeft dat in principe niet).

In het belang van (de bezetting van) het reguliere HSL-aanbod zou een gegarandeerde overstap te Brusz vanuit een reguliere HSL-trein de beste optie zijn. Of anders, misschien toch maar, ergens in de Randstad één afgescheiden perronspoor voor Kanaaloverschrijdend verkeer inrichten.

Maandag 17 nov 2014 - 14:28:04
daniel81
daniel81
Dan heb je miljoenen geïnvesteerd en na 2 jaar blijkt de treindienst onrendabel te zijn en wordt opgeheven....
Begrijpelijk dat de Engelse douane niet met de grillen van 'de markt' mee wil.

De Eurostar vanuit Zuid-Frankrijk naar Londen is ook een groot succes ondanks de uitgebreide check in Lille dus kennelijk heeft het voor de reiziger wel meerwaarde.
En op de terugweg heb je die toestanden natuurlijk niet dus daarvoor is het sowieso winst om een rechtstreekse trein te hebben.

Maandag 17 nov 2014 - 17:20:03
Onno
Onno
Bij de AVE in Spanje wordt ook altijd vrij streng gescontroleerd: kaart tonen en je bagage door een mobiele scanner. Is het erg ingewikkeld om voor die een a twee treinen per dag op het perron in Amsterdam, Schiphol, Rotterdan en Antwerpen een afzetkoordje en een mobiele scanner neer te zetten?

Maandag 17 nov 2014 - 17:22:07
dh3201
dh3201
Gewoon weer net als vroeger: met z'n allen door de visitatiehal.

Shqiperise-lopers?

Maandag 17 nov 2014 - 17:46:09
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Amsterdam is te doen (moeten de treinen die op spoor 15 stoppen wel verhuizen), Rotterdam is simpel, als de Hoekse lijn straks metro is kun je spoor 1 gebruiken. Schiphol is te moeilijk, maar desnoods gaan Eurostar-reizigers dan maar eerst met de ICD.

Maandag 17 nov 2014 - 17:49:16
BGM104
BGM104
Er komt een stop van ongeveer 1 uur te Brusz. Genoeg tijd om iedereen door de controle te laten gaan. Het treinstel wordt afgerangeerd en na controle op leeg zijn in de Eurostar terminal weer voorgebracht.

Maandag 17 nov 2014 - 18:20:18
robert55
robert55
De Britse grenscontrole wil niet eens praten over meer stations in foreign parts met controle [en ze willen ook niet vertrouwen op controle door andere landen].

Heeft niks met eventuele 'grillen van de markt' te maken. Just splendid isolation.

Maandag 17 nov 2014 - 18:21:13
b2py
b2py
Interessant, des te meer omdat de Eurostar baas vorige week heeft bevestigd dat de trein gecontroleerd gaat worden in Lille en niet in Brussel.

Laatst bewerkt door b2py op Maandag 17 nov 2014 om 18:21:25

Maandag 17 nov 2014 - 18:40:46
AlexNL
AlexNL
Lille is wellicht praktischer dan Brussel omdat het twee keer kopmaken scheelt.

Maandag 17 nov 2014 - 19:13:04
BGM104
BGM104
Quote
b2py (ma 17 nov 2014 18:21:13 www.somda.nl): Interessant, des te meer omdat de Eurostar baas vorige week heeft bevestigd dat de trein gecontroleerd gaat worden in Lille en niet in Brussel.
Heb je een link naar de quote? Ik heb dat namelijk hier niet voorbij zien komen.

Maandag 17 nov 2014 - 21:18:50
Lovers83
Lovers83
Dan moeten we maar afwachten wat de verbouwing van Lille Europe dit jaar qua capaciteit gaat opleveren. Van 60 naar 200 m2 is ook niet niks.

Maandag 17 nov 2014 - 21:39:31
IC140
IC140
Quote
b2py (ma 17 nov 2014 18:21:13 www.somda.nl): Interessant, des te meer omdat de Eurostar baas vorige week heeft bevestigd dat de trein gecontroleerd gaat worden in Lille en niet in Brussel.
De trein vanuit Marseille wordt in Lille gecontroleerd, de trein vanuit Amsterdam in Brussel.

Er is overigens nog nergens gezegd dat het deel Amsterdam - Brussel en het deel Brussel - Londen door hetzelfde treinstel gereden gaat worden. Door gewoon een nieuw stel voor te rangeren en het stel uit Amsterdam na een grondige controle in te zetten voor de Eurostar van 2 uur later kan een hoop tijd worden bespaard.

Maandag 17 nov 2014 - 21:43:19
bond
bond
De ambities voor Lille Europe zijn iets groter dan 200m²:

"FRANCE: SNCF’s Gares et Connexions business unit has announced plans to double the capacity of the Eurostar terminal at Lille Europe station in a seven-month project valued at €3m.

Work to expand both the waiting areas and security zone of the ‘Transmanche terminal’ will begin in March for completion by November. SNCF hopes to increase the terminal’s passenger throughput from 275 to 550 passengers/h by increasing the area of the departure lounge from 600 m² to 720 m², and that of the security checkpoint from 362 m² to 560 m².

As the United Kingdom is not a signatory to the EU’s Schengen Agreement, which has removed frontier checks between many member states, passengers boarding Eurostar services must currently undergo passport and security procedures prior to arrival in Britain. The operator’s three main hubs in continental Europe — Paris-Nord, Brussels Midi and Lille Europe — are all staffed by the UK Border Force, but the British government has to date appeared reluctant to expand such arrangements to support Eurostar’s plans to serve more destinations in Europe with direct trains from London.

Last summer, a trial service operated on several weekends between London St Pancras and Aix-en-Provence. Passengers on the return leg were required to disembark from the train at Lille to go through customs formalities, adding around 70 min to the journey time."

Bron: Railway Gazette, 20 Jan 2014, www.railwaygazette.com

Maandag 17 nov 2014 - 21:48:38
Frontier
Frontier
Quote
Z2N (ma 17 nov 2014 17:46:09 www.somda.nl): Schiphol is te moeilijk, maar desnoods gaan Eurostar-reizigers dan maar eerst met de ICD.
Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn. Bovengronds een controlepunt met wachtruimte. Kort voor de trein zal arriveren de helft van het perron (bij voorkeur de middelste want die is het breedst volgens mij?) afsluiten door middel van verschuifbare/inklapbare wanden. Drie toegangs(rol)trappen blijven beschikbaar voor de helft van het perron waar de Eurostar niet zal komen, de vierde toegangs(rol)trap zal naar de andere helft van perron leiden waar de Eurostar zal vertrekken. Zodra de trein weg is worden de wanden weer ingeschoven/ingeklapt en is alles weer zoals het was.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 17 nov 2014 - 22:39:05
daniel81
daniel81
Quote
IC140 (ma 17 nov 2014 21:39:31 www.somda.nl):
Er is overigens nog nergens gezegd dat het deel Amsterdam - Brussel en het deel Brussel - Londen door hetzelfde treinstel gereden gaat worden. Door gewoon een nieuw stel voor te rangeren en het stel uit Amsterdam na een grondige controle in te zetten voor de Eurostar van 2 uur later kan een hoop tijd worden bespaard.
Dat is toch onnodig omslachtig? Dan kun je toch beter een stel laten pendelen tussen Londen en Brussel (met 'ingangscontrole' aan beide beginpunten) en een 'ongecontroleerd' stel laten pendelen tussen Asd en Brusz? Lijkt me handiger dan dat je in Brussel een stel uitgebreid moet doorakkeren dat op de instapstations niet gecontroleerd is.

Maandag 17 nov 2014 - 22:44:35
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Als je zoiets zou doen dan kan je voor een desbetreffende dienst (Brusz-Asd) ook wel iets goedkoper regelen dan een Velaro geschikt voor 4 spanningen en dito beveiligingssystemen... Daarvoor hebben ze dat spul denk ik nou ook weer niet aangeschaft.

Maandag 17 nov 2014 - 22:47:37
b2py
b2py
Quote
BGM104 (ma 17 nov 2014 19:13:04 somda.nl):
Quote
b2py (ma 17 nov 2014 18:21:13 www.somda.nl): Interessant, des te meer omdat de Eurostar baas vorige week heeft bevestigd dat de trein gecontroleerd gaat worden in Lille en niet in Brussel.
Heb je een link naar de quote? Ik heb dat namelijk hier niet voorbij zien komen.
www.railwaygazette.com

Maandag 17 nov 2014 - 22:57:13
Frontier
Frontier
Geen bevestiging dus, want naar verwachting komt het bericht daarover in januari. En 'naar verwachting' blijft 'naar verwachting', voor hetzelfde geld komt er onverwacht geheel andere berichtgeving.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 18 nov 2014 - 18:47:29
Roland55
Roland55
Het echte probleem zit 'm overigens niet in de controle van de reizigers, maar in de controle van het treinstel. Reizigers er in Brussel Zuid of Lille eruit, door de controle en het treinstel onderwijl effe omrangeren, dat nu zal never nooit gaan passen.

Dinsdag 18 nov 2014 - 20:49:05
IC140
IC140
Quote
daniel81 (ma 17 nov 2014 22:39:05 www.somda.nl):
Quote
IC140 (ma 17 nov 2014 21:39:31 www.somda.nl):
Er is overigens nog nergens gezegd dat het deel Amsterdam - Brussel en het deel Brussel - Londen door hetzelfde treinstel gereden gaat worden. Door gewoon een nieuw stel voor te rangeren en het stel uit Amsterdam na een grondige controle in te zetten voor de Eurostar van 2 uur later kan een hoop tijd worden bespaard.
Dat is toch onnodig omslachtig? Dan kun je toch beter een stel laten pendelen tussen Londen en Brussel (met 'ingangscontrole' aan beide beginpunten) en een 'ongecontroleerd' stel laten pendelen tussen Asd en Brusz? Lijkt me handiger dan dat je in Brussel een stel uitgebreid moet doorakkeren dat op de instapstations niet gecontroleerd is.
Nee, want Londen - Amsterdam kan en wordt wel direct zonder lange stop in Brussel en met hetzelfde stel.

Laatst bewerkt door IC140 op Dinsdag 18 nov 2014 om 20:49:28

Woensdag 17 dec 2014 - 13:29:03
Lovers83
Lovers83
Quote
bond (do 13 nov 2014 10:24:13 www.somda.nl): Wellicht in 2016 op het Nederlandse HSL-net te bewonderen, de vandaag gepresenteerde Eurostar e320 van Siemens: twitter.com
Extra link naar Railway Gazette: tinyurl.com
Bumpje voor de liefhebbers: Cabine + coupe's van de e320 is nu ook te bewonderen > www.eurostar.com

Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User

Donderdag 18 dec 2014 - 06:39:26
mdeen
mdeen
Helaas dus geen lounge zoals in de DB ICE's.

Donderdag 18 dec 2014 - 12:57:29
b2py
b2py
NS aast op Britse belang Eurostar: www.nu.nl

Donderdag 18 dec 2014 - 14:02:50
yappa
yappa
logisch, blauw-geel zijn ze toch al

Dinsdag 21 jul 2015 - 21:45:06
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Eurostar verwacht binnen enkele weken met de eerste gerenoveerde TMST-stellen (de eerste generatie Eurostars) te gaan rijden. Via deze link (www.ovmagazine.nl) zijn al een aantal foto's van het gerenoveerde interieur te zien. Ziet er strak uit in vergelijking met het versleten interieur van de nog niet verbouwde stellen.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Dinsdag 21 jul 2015 - 22:58:45
Daan!
Daan!
Even googlen op e300 levert ook plaatjes van het exterieur op.

Woensdag 22 jul 2015 - 06:52:40
Rolffiej19
Rolffiej19
Ja van een Mercedes

MCN ASD

Woensdag 22 jul 2015 - 07:06:55
Daan!
Daan!
Oh en eurostar ervoor

Woensdag 22 jul 2015 - 17:52:35
Lovers83
Lovers83
Jammer dat de wifi pas aangaat als de Velaro's op de baan komen

Maandag 25 apr 2016 - 21:34:15
ricohallo
ricohallo
OV Magazine meldt dat Eurostar volgende maand al wil beginnen met testritten naar Amsterdam! De douaneformaliteiten wil Eurostar ook in Amsterdam laten plaatsvinden, ben benieuwd hoe dat er dan uit zou moeten zien.

Zie www.ovmagazine.nl

Laatst bewerkt door ricohallo op Maandag 25 apr 2016 om 21:47:20

Maandag 25 apr 2016 - 22:44:36
maarten83
maarten83
Er schijnen zelfs al mensen van ns opleiding gehad te hebben voor de eurostar testritten.

Maandag 25 apr 2016 - 22:50:21
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Opmerkelijk, de NS heeft helemaal geen aandeel in de Eurostar. Dus het lijkt mij sterk dat NS personeel opleiding voor deze trein krijgt?

Choo choo.....

Maandag 25 apr 2016 - 22:52:22
thom
thom
NS heeft toch ook geen aandelen in DB, en toch is er een samenwerkingsverband met de ICE...

Maandag 25 apr 2016 - 22:53:10
sfj
sfj
Quote
aarclay (ma 25 apr 2016 22:50:21 www.somda.nl): Opmerkelijk, de NS heeft helemaal geen aandeel in de Eurostar. Dus het lijkt mij sterk dat NS personeel opleiding voor deze trein krijgt?
Laat het je zo sterk lijken als je wil, maar het is gewoon zo.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Maandag 25 apr 2016 - 23:01:40
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ik geloof het wel, als jij het zegt.

Choo choo.....

Maandag 25 apr 2016 - 23:02:31
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Ben erg benieuwd op welk perron die douane afdeling moet komen. sp15?

Maandag 25 apr 2016 - 23:25:05
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ik denk dat spoor 15 in Asd en spoor 1 in Rtd (na ombouw van de Hoekse lijn) een goede kans maken. Shl kun je overslaan (behalve de luchthaven geen station voor overstappers), dan zit je alleen nog met Antwerpen.

Laatst bewerkt door dennistd op Maandag 25 apr 2016 om 23:25:21


Dinsdag 26 apr 2016 - 00:20:57
mtlx
mtlx
Quote
aarclay (ma 25 apr 2016 22:50:21 www.somda.nl): Opmerkelijk, de NS heeft helemaal geen aandeel in de Eurostar. Dus het lijkt mij sterk dat NS personeel opleiding voor deze trein krijgt?
Eurostar zal door de Thalys-pool tot Brussel Zuid worden gereden, voor zover ik datgoed heb begrepen. Het is dus helemaal niet gek dat mensen van het NS Internationaal testteam al de opleiding voor de E320 hebben gehad voor de toelatingsritten.

Dinsdag 26 apr 2016 - 10:51:20
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Betekent dus ook dat die perrons niet meer gebruikt kunnen worden door andere treinen van NS en Thalys?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 26 apr 2016 - 11:07:02
nathanvos2
nathanvos2
Youtube trainfannl Flickr 137342563@N03
Het zou in theorie wel kunnen maar ik neem aan dat je geen douanefaciliteiten nodig hebt voor binnenlands verkeer. Zo communistisch zijn wij hier nou ook weer niet.

Ik ga er gewoon vanuit dat er aparte perrons voor de eurostar komen. In Brussel, Parijs en Londen is het wel zo. Ik zie geen reden waarom het in Amsterdam niet zo is.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 26 apr 2016 om 11:10:28, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Dinsdag 26 apr 2016 - 11:11:54
bacr
bacr
Het lijkt me dat Asd geen heel perronspoor opoffert aan een trein die maar 1-3 keer per dag rijdt.
Dus waarschijnlijk zal het wel een combiperron worden.

Dinsdag 26 apr 2016 - 11:14:05
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Als je dat perron ook gebruikt voor de Thalys (daar willen de Fransen immers ook poortjes voor hebben) dan moet het kunnen lijkt me. En desnoods sluit je het niet de hele dag af maar alleen voordat er een Eurostar gaat vertrekken.


Dinsdag 26 apr 2016 - 11:16:50
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Zou de veiligheids- en douaneafhanfeling niet in Lille Europa plaats gaan vinden omdat daar een langere stop gepland is?

Dinsdag 26 apr 2016 - 11:23:31
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Doordat ze een douaneafhandeling op Asd willen, hoef je niet over te stappen op Lille is het idee.

Dinsdag 26 apr 2016 - 11:23:51
thom
thom
Lees de laatste zin in het gelinkte artikel even

Maar ik denk dat we hier een discussie aan het voeren zijn over de inrichting, maar dat de betrokken partijen daar nu nog eigenlijk nog niet over nagedacht hebben..

Dinsdag 26 apr 2016 - 12:57:05
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
bacr (di 26 apr 2016 11:11:54 www.somda.nl): Het lijkt me dat Asd geen heel perronspoor opoffert aan een trein die maar 1-3 keer per dag rijdt.
Dus waarschijnlijk zal het wel een combiperron worden.
Welnee. Een extra perron aanleggen is wel erg duur, dus mijn inschatting is dat het sowieso zal gaan om een aanpassing van een bestaand perron. Gewoon een extra rijtje poortjes, en een wachthokje van een paar vierkante meters waar de douane z'n werk kan doen. Hoeft echt geen hele terminal te zijn hoor, en dat past best op bijvoorbeeld de a-fase van perron 15.

Dinsdag 26 apr 2016 - 12:59:50
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Een e320 is wel 390 meter lang, dus met één fase kom je er niet qua lengte.


Dinsdag 26 apr 2016 - 13:35:07
broek53
broek53
De grap is dat een Eurostar met een grote lengte en een lang stationnement helemaal niet in Amsterdam C te verwerken is, en al helemaal niet in een Doorstroomstation Amsterdam - waar de Schipholsector sowieso al te klein is.
Alleen schijnt nog niemand de moed te hebben om dat eens hardop te zeggen (of aan te geven wat er zoal geschrapt moet worden op momenten dat de Eursotar rijdt). Op het moment zijn het allemaal nog schijnbewegingen.

Dinsdag 26 apr 2016 - 14:04:45
Dennis1977
Dennis1977
Ik ben niet zo bekend met dit type trein, maar kunnen/mogen ze eigenlijk gekoppeld rijden? (Ik besef me wel dat het in reizigersdienst uiteraard niet mogelijk is)

Dinsdag 26 apr 2016 - 14:08:48
train85
train85
Hij is al zowat 2 Thalys aan elkaar qua lengte.

www.mat64.nl

Dinsdag 26 apr 2016 - 14:10:22
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Kwestie van 900 en 9200 verplaatsen naar 14a/b. Er is nog ruimte om dat te kunnen doen. Dan kan spoor 15 exclusief voor Thalys en Eurostar gebruikt worden. Eventueel nog de 140 daar leeggooien, als de Eurostar maar na 11:00 alleen na hele uren vertrekt. Ik neem verder aan dat de Eurostar hetzelfde pad krijgt als de Thalys, met overslaan van Shl en langere stop te Rtd.

Dinsdag 26 apr 2016 - 14:11:09
michaben
michaben
Quote
Dennis1977 (di 26 apr 2016 14:04:45 www.somda.nl): Ik ben niet zo bekend met dit type trein, maar kunnen/mogen ze eigenlijk gekoppeld rijden?
Hij heeft een automatische koppeling, maar ik kan geen contactdozen ontdekken op foto's, dus ik vermoed dat het slechts mechanisch is om te kunnen slepen.

Dinsdag 26 apr 2016 - 14:13:31
sik214
sik214
Ging er niet een spoor uit op Asd (spoor 9/12)? Wellicht om bredere perrons/hekrwerken hiervoor mogelijk te maken??

Dinsdag 26 apr 2016 - 14:47:41
Dennis1977
Dennis1977
Mocht dit alles ooit een feit worden, moeten er dan ook aanpassingen plaatsvinden op bv. Watergraafsmeer? Ik neem aan dat de trein leeg daar heen gaat en dan klaargemaakt wordt voor een nieuwe rit. Zijn bv de schoonmaak perrons op Watergraafsmeer berekend op treinen van deze lengte?

Dinsdag 26 apr 2016 - 15:07:41
michaben
michaben
Dubbele Thalyssen kunnen ook probleemloos ingezet worden, dat is het probleem niet. Het probleem is het afsluiten van perrons om alleen gecontroleerde reizigers toe te laten. Met de huidige spooropstelling zou je spoor 15 in Asd ongeveer een kwartier kunnen afsluiten voorafgaand aan het vertrek (uitgaande van de treinpaden van de 9300). In Shl wordt dat echter lastig, daar kun je eigenlijk geen perron missen, ook niet voor enkele minuten. Rtd kan wel met kleine aanpassingen iets geregeld worden.

Dinsdag 26 apr 2016 - 15:20:39
sik214
sik214
Quote
Dennis1977 (di 26 apr 2016 14:47:41 www.somda.nl): Mocht dit alles ooit een feit worden, moeten er dan ook aanpassingen plaatsvinden op bv. Watergraafsmeer? Ik neem aan dat de trein leeg daar heen gaat en dan klaargemaakt wordt voor een nieuwe rit. Zijn bv de schoonmaak perrons op Watergraafsmeer berekend op treinen van deze lengte?
Voor opstellen tijdens de testritperiode zijn er op Dgr al aanpassingen gedaan!

Dinsdag 26 apr 2016 - 15:24:01
broek53
broek53
Quote
sik214 (di 26 apr 2016 14:13:31 www.somda.nl): Ging er niet een spoor uit op Asd (spoor 9/12)? Wellicht om bredere perrons/hekrwerken hiervoor mogelijk te maken??
Nee, om de perron ueberhaupt breed genoeg te maken. Dat heft met Eurostart helemaal niets te maken.

Dinsdag 26 apr 2016 - 15:25:47
broek53
broek53
Quote
DingeZ (di 26 apr 2016 14:10:22 www.somda.nl): Kwestie van 900 en 9200 verplaatsen naar 14a/b. Er is nog ruimte om dat te kunnen doen. Dan kan spoor 15 exclusief voor Thalys en Eurostar gebruikt worden. Eventueel nog de 140 daar leeggooien, als de Eurostar maar na 11:00 alleen na hele uren vertrekt. Ik neem verder aan dat de Eurostar hetzelfde pad krijgt als de Thalys, met overslaan van Shl en langere stop te Rtd.
Ik wens je veel succes met zo'n spooropstelling in de drgl 2017.

Dinsdag 26 apr 2016 - 15:26:12
b2py
b2py
@michaben, in Brussel, Parijs en Londen kost het controleren ruim een uur, waarom zou het in Amsterdam een kwartier kunnen duren?

Dinsdag 26 apr 2016 - 15:33:32
michaben
michaben
Ik zeg nergens dat de controle in een kwartier moet plaatsvinden, alleen het ontruimen en afsluiten van het perron van 'gewone' reizigers en het toelaten en instappen van gecontroleerde reizigers hoeft in dat kwartier. Controle kan in een aparte ruimte plaatsvinden, zolang deze ruimte maar een directe verbinding met het instapspoor heeft en het instapspoor af te sluiten is van de buitenruimte.

Dinsdag 26 apr 2016 - 15:51:57
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Hier is vast een makkelijkere oplossing voor te verzinnen. Je kan ook spoor 15 met poortjes afsluiten en deze zijn alleen te openen met een Ticket voor Thalys/Eurostar/evt 9200. Doe daar eventueel nog een irusscan bij en een digitale paspoort/id controle. Scheelt tijd en zo wordt het perron nog enigszins nuttig gebruikt. Zo doe je ook nog wat aan preventie richting België en Frankrijk omrent alle tereurdreiging. In Rtd zou dat ook kunnen doen, alleen Shl wordt met name voor de Eurostar echt een probleem, met iedere 3 minuten een trein is de controle op het perron niet mogelijk.

Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

Dinsdag 26 apr 2016 - 16:25:45
Roy
Roy
Eventueel kan je naast, onder, boven perron 15 een terminal maken los van het perron. Je opent een kwartier voor vertrek de deuren naar perron 15. Grootste gedeelte van de mensen is al gecontroleerd, kunnen mensen nog rustig een bakkie koffie doen na de douane controle. Natuurlijk is in die 15 minuten het perron voor andere reizigers onbereikbaar.

Wachtruimte voor douane - douane controle - wachtruimte na douane om perron op te mogen - deur naar perron - perron.

Tijdprobleem opgelost.

Dinsdag 26 apr 2016 - 16:29:28
daniel81
daniel81
Let wel: we hebben hier niet te maken met de eisen van een vervoerder (zoals NSR in het geval van de poortjes) maar met de Britse douane. En die maken alles mee, zie de vele verstekelingen die in Calais worden opgepakt, en stellen zodoende enorm hoge eisen. Hun wil is wet.
Het grootste probleem met 'gemengd' gebruik met andere treinseries zal dan ook zijn hoe je kunt garanderen dat alle andere reizigers het perron verlaten hebben voordat de Eurostarreizigers het perron op komen. En daarvoor heb ik hier nog geen oplossing gezien.

Dinsdag 26 apr 2016 - 16:32:38
michaben
michaben
Daar heb je ook geen oplossing voor nodig, je kunt gewoon met twee man het perron aflopen en controleren of het leeg is. Tenzij er rare verstophoekjes zitten is dat het probleem niet. Toegangen uiteraard op slot voor je gaat controleren, en bij uiteinde van de trein een mannetje dat in de gaten houdt dat er niemand via de sporen het perron opkomt.

Dinsdag 26 apr 2016 - 16:50:43
cuneo56
cuneo56
Grappig dat er steeds over Douane wordt gesproken. Douane ( =Customs) vindt in London bij aankomst plaats. Wat Groot Brittanie wil is persoonscontrole, wat in Nederland de Marechaussee doet.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de Britse regering voor twee treinen per dag op twee extra stations personeel gaat inzetten. Dat gebeurd nu ook niet voor de Eurostar uit Zuid-Frankrijk ( en de seizoens Ski trein) dus ik durf er wel iets om te verwedden dat er gewoon in Lille-Europe de trein verlaten moet worden en na passage van Immigration officer en Bagage scan weer in de ondertussen gecontroleerde trein weer ingestapt kan worden.
En dan hebben we het ook nog niet gehad hoe je opstelterrein watergraafsmeer "steriel"kunt gaan maken zoals werkplaatsen/ opstelterreinen Le landy en Forst zijn.
En dan is er ook nog een of andere Schengen regel dat je niet kunt verbieden om een kaartje Amsterdam-Lille te gebruiken en je aan Britse regels te onderwerpen. Daardoor vindt zelfs in Eurostars uit Brussel die in Lille stoppen na vertrek Lille weer een check plaats en zonodig worden de"slimmerds"dan bij Calais alsnog verwijderd.

Laatst bewerkt door cuneo56 op Dinsdag 26 apr 2016 om 16:55:19

Dinsdag 26 apr 2016 - 17:06:03
Frontier
Frontier
Men had nooit dat achterlijke busstation aan de achterkant moeten bouwen, die ruimte had veel beter benut kunnen worden om het aantal perronsporen eens uit te breiden.

Paspoortcontrole wordt gedaan door de UK Border Agency, die hebben al vele jaren een vestiging in Amsterdam plus bijbehorende dependance op Schiphol, zo ingewikkeld hoeft het dus niet te zijn om wat extra personeel te organiseren voor controles op Asd, Rtd en eventueel Shl.

Verder ontgaat mij de logica waarom iedereen denkt dat het bij twee treinen per dag blijft... Als ze daadwerkelijk in Nederland controles gaan uitvoeren kun je in 4 uur naar Londen rijden, dan wordt Eurostar een serieuze concurrent voor het vliegverkeer en moet je niet gek opkijken dat hetzelfde gebeurt als in Brussel en Parijs is gebeurd: het aantal vluchten naar Londen dat drastisch afneemt en het aantal treinen naar Londen dat drastisch toeneemt.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 26 apr 2016 - 17:07:28
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
stefanvw14 (di 26 apr 2016 15:51:57 www.somda.nl): Hier is vast een makkelijkere oplossing voor te verzinnen. Je kan ook spoor 15 met poortjes afsluiten en deze zijn alleen te openen met een Ticket voor Thalys/Eurostar/evt 9200. Doe daar eventueel nog een irusscan bij en een digitale paspoort/id controle. Scheelt tijd en zo wordt het perron nog enigszins nuttig gebruikt. Zo doe je ook nog wat aan preventie richting België en Frankrijk omrent alle tereurdreiging. In Rtd zou dat ook kunnen doen, alleen Shl wordt met name voor de Eurostar echt een probleem, met iedere 3 minuten een trein is de controle op het perron niet mogelijk.
Dat eerste is op zich een heel leuk idee, maar hoelang denk je dat het duurt om zo'n systeem te ontwikkelen en te testen en te verbeteren voordat het foutloos genoeg werkt om in productie te gaang gebruiken? En begin ik geeneens over de kosten. Zo'n systeem is die twee/vier/acht treintjes per dag en een uur extra wachttijd in Lille niet waard.

Hier in Nederland zijn ze al zo goed met dergelijke systemen, ik noem een OV-chipkaart...


Dinsdag 26 apr 2016 - 18:02:18
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
Zo'n systeem is er al naar idee van de paspoortcontrole van Schiphol.

Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

Dinsdag 26 apr 2016 - 18:42:52
mantaray
mantaray
Zes NS-machinisten zijn vorige week geslaagd voor het Eurostar materieelexamen. Zij gaan binnenkort in opdracht van Siemens, tijdens de testperiode in Nederland, rijden met de nieuwe hogesnelheidstrein van Eurostar, de Velaro e320-trein.

Het examen was de afsluiting van twee intensieve opleidingsweken bij Eurostar in London. Tijdens de opleiding hebben de collega’s uitgebreid kennisgemaakt met de nieuwe trein. Een groot deel van de opleiding is gedaan aan de hand van een simulator. Eurostar heeft twee identieke simulatoren laten bouwen. Deze werken exact hetzelfde als de treinen buiten en bieden dus erg goede leer- en oefenmogelijkheden. Om de trein in de praktijk te leren kennen hebben machinisten in de tweede week van de opleiding (mee)gereden met de nieuwe Eurostar treinen die al rijden tussen Parijs en Londen.

Bastian Pit, Teamleider/Vakondersteuner: “Het opleidingstraject in Londen was een fantastische ervaring, het was iedere dag weer een feest. Alle machinisten die zijn opgeleid, zijn zeer enthousiast over deze mooie nieuwe trein die tussen Amsterdam en London zal gaan rijden.”

De instructeurs van Eurostar vonden het omgekeerd leuk om Nederlandse machinisten te ontvangen en op te leiden. Zij waren onder de indruk van de kennis en ervaring van onze machinisten en vooral ook van het enthousiasme dat zij voor het project hebben. De zes NS-machinisten zijn nu bevoegd om straks met Eurostar op het traject Amsterdam – Brussel te rijden.

Dinsdag 26 apr 2016 - 23:08:25
snowie
snowie
Bron vermelding van bovenstaande tekst zou wel netjes geweest zijn - oNS Nieuws

Dinsdag 26 apr 2016 - 23:42:03
HC-ehv
HC-ehv
Ik blijf het raar vinden dat mensen interne brieving doorsluist naar het net. Een ieder heeft geheimhoudingsplicht ondertekent. Nu is dit info wat niet direct schadelijk is, maar toch. Erg jammer. Tuurlijk kan ik me voostellen dat je blij bent iets te kunnen melden omdat je iets weet wat jij denkt dat van belang is. Maar correct is het niet. Zelfs verre van...

Laatst bewerkt door HC-ehv op Dinsdag 26 apr 2016 om 23:43:32

Dinsdag 26 apr 2016 - 23:46:42
Dennis1977
Dennis1977
Je noemt zelf het woordje 'intern' al. Het is nu van intern naar openbaar. Lijkt me inderdaad niet de bedoeling. Je weet maar nooit wie er meeleest

Woensdag 27 apr 2016 - 02:43:30
Rolffiej19
Rolffiej19
Nou en ? Er wordt hier regelmatig interne info gedeeld , als je lekker volgens het boekje wilt leven dan rijd er buiten geen trein meer en als het in oNS nieuws stond is er niet veel op tegen om dat naar buiten te brengen in mijn ogen , ga lekker ergens anders ffe iemand de regeltjes voorkauwen

MCN ASD

Woensdag 27 apr 2016 - 08:18:09
sfj
sfj
www.ns-epublisher.com

Stond gewoon op een openbare website, maar bronvermelding is dan inderdaad wel gewenst.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Woensdag 27 apr 2016 - 08:27:58
279
279
Quote
sik214 (di 26 apr 2016 14:13:31 www.somda.nl): Ging er niet een spoor uit op Asd (spoor 9/12)? Wellicht om bredere perrons/hekrwerken hiervoor mogelijk te maken??
als ik goed ben geïnformeerd gaat DSSA niet door, omdat NS op tijd wakker is geworden en tegen deze plannen heeft geageerd.

Woensdag 27 apr 2016 - 08:35:28
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
sfj (wo 27 apr 2016 08:18:09 www.somda.nl): www.ns-epublisher.com

Stond gewoon op een openbare website, maar bronvermelding is dan inderdaad wel gewenst.
Deze site is niet openbaar, maar bedoeld voor NS medewerkers.
Officieel moet je inloggen om alles te kunnen bekijken, maar blijkbaar kun je dat omzeilen als je een directe link hebt.

Laatst bewerkt door edje op Woensdag 27 apr 2016 om 08:52:41


Woensdag 27 apr 2016 - 08:38:42
sfj
sfj
Oh oke, ik heb die link gewoon van facebook geplukt, vandaar.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Woensdag 27 apr 2016 - 10:53:03
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Openbaar of niet,het stukje tekst geeft me wel wat te vragen.
De zes NS-machinisten zijn nu bevoegd om straks met Eurostar op het traject Amsterdam – Brussel te rijden.
Vanwaar enkel dat stukje en niet ook ri parijs en londen ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 27 apr 2016 - 10:56:15
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Hoezo zou je daar NS machinisten voor opleiden als er genoeg machinisten van SNCF of NMBS zijn? Bovendien moet je als Machinist naast kennis van Nederlandse en Belgische regelgeving ook nog kanaaltunnel en Franse regelgeving kennen (incl. TVM). Daarvoor heeft Eurostar zelf genoeg personeel lijkt me... zie bijv. ook de Thalys, daar gebeurd hetzelfde(NL machinist tot max. Brussel).

Woensdag 27 apr 2016 - 11:16:48
marciekemp
marciekemp
De Eurostar machinisten gaan net zoals de Thalys machinisten max tot Brussel rijden

Woensdag 27 apr 2016 - 16:53:34
cuneo56
cuneo56
Er was of is nog altijd een Europese richtlijn dat Machnisten maximaal voor 3 landen/ netwerken een rijbewijs kunnen krijgen. De Chunnel geldt daarbij dan kennelijk niet als apart net. Dus doorgaand rijden London-Amsterdam valt alleen daarom al snel af.

( oke de HSl 1 in GB is eigenlijk een Franse HSL maar toch voor de paar seinen rond St Pancras moet je TOCH de regels van hun kennen.)

Woensdag 27 apr 2016 - 17:21:27
mantaray
mantaray
Quote
sfj (wo 27 apr 2016 08:18:09 www.somda.nl): www.ns-epublisher.com

Stond gewoon op een openbare website, maar bronvermelding is dan inderdaad wel gewenst.
Ja ik was wat te haastig en de bronvermelding vergeten maar stond inderdaad op die site

Laatst bewerkt door mantaray op Woensdag 27 apr 2016 om 17:23:21

Donderdag 28 apr 2016 - 06:19:56
Dennis1977
Dennis1977
Vraagje? Is spoor 1 op Rotterdam Centraal bereikbaar vanaf de hsl-sporen? Volgens mij staat een Thalys op 1b nog half in de wissels. Een e320 is ietsje langer. Iets met spoor 2 doen is natuurlijk ook een mogelijkheid. Het zal mij benieuwen hoe dat allemaal gaat uitpakken voor asd en rtd...

Donderdag 28 apr 2016 - 08:20:47
michaben
michaben
Vanaf de HSL kan je in Rtd alleen naar 1b inderdaad, en dat is te kort voor een e320. Spoor 2 is wel geheel bereikbaar, en met het verdwijnen van de Hoekse Lijn is er volgens mij weinig op tegen spoor 1 op te heffen en het perron te verbreden.

Donderdag 28 apr 2016 - 10:40:59
daniel81
daniel81
Volgens mij zitten we nu iets teveel in spoorlogica, daar waar Eurostar zich eerder gedraagt als een vliegtuig op rails. Maw aannemelijk vinden die 1 stop per land voldoende (zeker gezien al dat gedoe met de controles) en worden Shl, Rtd en Atw domweg voorbijgereden.