16-09-2020 10:58:40 1
gvttreinen
gvttreinen
Quote
bond (16-09-2020 10:20:44):.

Nieuwe naam wordt Green Speed.

Ah, een nieuw lijntje ๐Ÿ˜ƒ

 

16-09-2020 11:11:36
Korte_Naam
Korte_Naam

Tuurlijk, moet wel als je naar Amsterdam gaat toch?๐Ÿ˜ƒ

 

16-09-2020 19:02:57
icened200
icened200

Wat is de meerwaarde van Green Speed t.o.v. de huidige Eurostar en Thalys? Lees over betere afstemming, 1 ticket e.a.

Qua treinmaterieel zou SNCF een Eurostar ook kunnen inzetten tussen Parijs - Lille zoals eerder al gebeurd is.

 

16-09-2020 20:27:04
AlbertP
AlbertP

Sowieso 1 verkooppunt minder voor internationale tickets. Ik weet niet hoe ruim Eurostar in het materieel zit dus of er diensten op het vasteland gereden kunnen worden met de E320 durf ik niet te zeggen.

 


16-09-2020 22:41:22
Muizeneus
Muizeneus
Quote
icened200 (16-09-2020 19:02:57):

Wat is de meerwaarde van Green Speed t.o.v. de huidige Eurostar en Thalys? Lees over betere afstemming, 1 ticket e.a.

Qua treinmaterieel zou SNCF een Eurostar ook kunnen inzetten tussen Parijs - Lille zoals eerder al gebeurd is.


Als ik het mij goed herinner heeft SNCF indertijd overbodige Eurostarstellen opgekocht om te voorkomen dat die in de handen van concurrenten zouden komen, en hebben ze die vervolgens ingezet tussen Parijs en Lille. Heeft dus weinig met Thalys van doen

 

17-09-2020 08:28:26
Klaasje
Klaasje
Quote
AlbertP (16-09-2020 20:27:04):

Sowieso 1 verkooppunt minder voor internationale tickets. Ik weet niet hoe ruim Eurostar in het materieel zit dus of er diensten op het vasteland gereden kunnen worden met de E320 durf ik niet te zeggen.


De E320 is een dusdanige alleskunner dat ik denk dat hij in exploitatie veel duurder is dan een tgv-treinstel. Reken maar niet op Amsterdam-Parijs per E320 buiten de situaties om waar dat toevallig mooi in de omloop past.

 

25-10-2020 17:41:29
Erikvd12
Erikvd12

Morgen dan eindelijk de eerste rechtstreekse Eurostar.

Hoe zit het eigenlijk nu met het spoor bij Mechelen? Dit stuk wordt op den duur versneld naar 220 km/h, per wanneer?

 

25-10-2020 17:52:11
JHS2013
JHS2013

Waar heb je die info vandaan? De lijn 25N is inderdaad evt geschikt voor hogere snelheid, maar voor zover ik weet zijn er geen plannen om die ook daadwerkelijk in te voeren.

 

25-10-2020 18:13:29
michaben
michaben

Rechtstreeks ja, maar nog niet echt snel. Stop te Brussel Zuid blijft 27 minuten en het overslaan van Antwerpen wordt ook gecompenseerd door langzamer te rijden.

 

25-10-2020 18:36:15
aarclay
aarclay

In de ochtend doet hij er 4:10 uur over. En in de middag 4:28.
Dus in de middag houdt hij een langere stop in Brussel?



Laatst bewerkt door aarclay op 25-10-2020 18:36
 

25-10-2020 18:51:24
snowie
snowie

Uhm, Londen-Amsterdam staat

Vertrek

08:04 4:10 minuten

17:16 3:55 minuten

op de site van NS internationaal ....



Laatst bewerkt door snowie op 25-10-2020 18:54
 

25-10-2020 18:52:46
michaben
michaben

Er kan altijd vanwege diverse redenen een afwijking zijn op een specifieke dag. Ook stoppen sommige treinen in Lille. Het pad op Amsterdam - Brussel zal wel in alle gevallen hetzelfde zijn, voor treinen die in Lille stoppen was het geloof ik de bedoeling dat ze iets eerder weg gaan uit Brussel om op dezelfde tijd in Londen aan te komen. Andersom gaan ze eerder uit Londen weg en pakken ze vanaf Brussel het normale pad weer op, dan is de reistijd dus wel langer door de stop in Lille. Maar vanuit Londen heb je de lange stop in Brussel dan weer niet.



Laatst bewerkt door michaben op 25-10-2020 18:54
 

25-10-2020 19:02:15
aarclay
aarclay
Quote
snowie (25-10-2020 18:51:24):

Uhm, Londen-Amsterdam staat

Vertrek

08:04 4:10 minuten

17:16 3:55 minuten

op de site van NS internationaal ....


Ja, dat is vanuit Londen St. Pancras



Laatst bewerkt door aarclay op 25-10-2020 19:02
 

25-10-2020 19:28:42
mdeen
mdeen
Quote
aarclay (25-10-2020 18:36:15):

In de ochtend doet hij er 4:10 uur over. En in de middag 4:28.
Dus in de middag houdt hij een langere stop in Brussel?


De middagtrein stopt in Lille. Maar volgens Hafas is de reistijd 4:02 en 3:50 respectievelijk.

 

25-10-2020 20:27:56
cuneo56
cuneo56

Waar ik wel benieuwd naar ben is of deze doorgaande Eurostars richting London tijdens het oponthoud in Brussel-zuid soms worden omgerangeerd van hun aankomst spoor , na uitstappen reizigers met bestemming Brussel, naar de Eurostar sporen 1of 2?

 

25-10-2020 20:39:06
mtlx
mtlx

Spoor 3 kan afgesloten worden en is ook vanuit de Eurostar terminal bereikbaar. Dat is gewoon een doorgaand spoor, dus daar zal de trein aankomen en vertrekken.

 

25-10-2020 20:48:19
AlbertP
AlbertP
Quote
Erikvd12 (25-10-2020 17:41:29):

Morgen dan eindelijk de eerste rechtstreekse Eurostar.

Hoe zit het eigenlijk nu met het spoor bij Mechelen? Dit stuk wordt op den duur versneld naar 220 km/h, per wanneer?


Na de opening van de nieuwe perrons zullen de oude perrons gerenoveerd worden, dus het duurt nog even voordat de capaciteit daar is toegenomen. Tot die tijd zul je er nog wel eens voor een rood sein lopen met de Thalys of Eurostar.

En de snelheid aan de zuidkant wordt met de nieuwe perrons inderdaad hoger van/naar lijn 25N, maar ik heb nog geen concrete plannen gezien om de noordkant aan te pakken. 'Doorstroomstation' Mechelen is voorlopig nog toekomstmuziek.

 

26-10-2020 17:37:19
seinhuis
seinhuis

De eerste rechtstreekse Eurostar vanuit Amsterdam is in Londen aangekomen.

Zie ook deze nieuwsbericht

 

21-11-2020 05:47:21
seinhuis
seinhuis

Er is een plan om per ingang van 2025 6 Eurostar treinen per dag te laten rijden. Ook een stop in Schiphol wordt onderzocht.

 

30-12-2020 14:59:26
seinhuis
seinhuis

HLN.be: Niet langer onbeperkt shoppen met Eurostar in Londen

 

30-12-2020 17:56:34
scooter
scooter

Link werkt niet bij mij,heb het artikel opgezocht

Niet langer onbeperkt shoppen met Eurostar in Londen | Consument | hln.be

 

31-12-2020 16:27:10
seinhuis
seinhuis

Hopelijk mag deze in deze topic

Metronieuws.nl: Gevangene ontsnapt Engeland te voet via Kanaaltunnel.

 

02-01-2021 15:36:30
yappa
yappa

Vreemd verhaal, hier wat meer details uit het artikel van Daily Mail waar Metronieuws naar verwijst. De man is een week eerder al gespot toen hij in Folkestone de tunnel in ging, maar werd nu pas gevonden door de Fransen die naar hem op zoek waren.



Laatst bewerkt door yappa op 02-01-2021 15:37, reden: link gemaakt
 

19-01-2021 16:26:53
seinhuis
seinhuis

Faillissement dreigt voor Eurostar, treinverbindingen in gevaar

 

21-01-2021 16:44:21
chris24
chris24
Quote
seinhuis (19-01-2021 16:26:53):

Faillissement dreigt voor Eurostar, treinverbindingen in gevaar


Dat zal erg zijn, Eurostar maakte voor Corona een winst van 92 miljoen euro per jaar(Bron papieren versie NoordHollands dagblad) en dat is meer dan een LCC.

 

21-01-2021 16:58:37
robert5591
robert5591

Mogelijk staatssteun vanuit F en GB:

www.aviation24.be/

 

24-01-2021 10:09:23
jpvdveer19
jpvdveer19

De Franse staat zal wel moeten want ze zijn voor 55% eigenaar van het bedrijf. Bij een faillisement gaat het eigendom over op de banken (die vervolgens een deel van de schuld van Eurostar zulllen afschrijven en het bedrijf op een gepast moment zullen doorverkopen). De Franse staat heeft op dat moment geen enkele invloed meer. Zover zullen ze het niet laten komen.



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 24-01-2021 10:09
 

24-01-2021 13:40:21
aarclay
aarclay

Afgelopen week heeft de Franse staat toegezegd steun te verlenen. Dat vertelt de Franse minister in dat artikel.
Dus dat komt wel goed. ๐Ÿ™‚



Laatst bewerkt door aarclay op 24-01-2021 13:44
 

05-03-2022 10:16:21
anton_
anton_

Eurostar Amsterdam London lijkt in de toekomst niet meer toegankelijk voor reizigers NL- Brussel.

Dit volgens de website van het locov

Link naar de pdf staat hier

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-03-2022 15:52:06
yappa
yappa

Dat wordt mooi verantwoord met een verwijzing naar de controles, maar het heeft m.i. minstens net zoveel te maken met de fusie van THA en EST, die nu niet meer om de markt hoeven te concurreren maar deze kunnen verdelen.

 

05-03-2022 19:36:06
icened200
icened200
Quote
yappa (05-03-2022 15:52:06):

Dat wordt mooi verantwoord met een verwijzing naar de controles, maar het heeft m.i. minstens net zoveel te maken met de fusie van THA en EST, die nu niet meer om de markt hoeven te concurreren maar deze kunnen verdelen.


SNCF als grootste aandeelhouder kan dan efficienter en beter de dienstregeling tussen Londen/Parijs - Amsterdam regelen. Weet niet wie naast NMBS de andere partijen zijn in het Eurostar consortium.

En zoals al aangegeven wordt de Eurostar Amsterdam - Londen weinig gebruikt door treinreizigers richting Brussel. NS en NMBS hebben genoeg alternatieven met Thalys, ICNG Belgie en NMBS Intercity.



Laatst bewerkt door icened200 op 05-03-2022 19:37
 

05-03-2022 19:43:53
Apda
Apda
Quote
icened200 (05-03-2022 19:36:06):

Weet niet wie naast NMBS de andere partijen zijn in het Eurostar consortium.


SNCF 55%,
Caisse de dépôt et placement du Québec 30%,
Hermes-infrastructuur 10%,
NMBS met 5%.
Bron: link naar Personenvervoer Magazine

 

05-03-2022 19:44:18
bond
bond

SNCF (55%), SNCB (5%), Caisse de Depot et Placement du Quebec (CDPQ) en Hermes Infrastructure (laatste twee bij elkaar 40%). Bron: Eurostar

 

05-03-2022 19:49:34
icened200
icened200
Quote
Apda (05-03-2022 19:43:53):
Quote
icened200 (05-03-2022 19:36:06):

Weet niet wie naast NMBS de andere partijen zijn in het Eurostar consortium.


SNCF 55%,
Caisse de dépôt et placement du Québec 30%,
Hermes-infrastructuur 10%,
NMBS met 5%.
Bron: link naar Personenvervoer Magazine


Bedankt! Het overslaan van Brussel Zuid is echt een vooruitgang vanaf Amsterdam C en Rotterdam C.

Op Amsterdam C heb je een Eurostar terminal. Er zijn al regelmatig berichten dat de Eurostar via Amsterdam Zuid zal gaan.

Willen ze dan de Eurostar terminal bij Amsterdam C kwijt? Lijk me kapitaalvernietiging. Heb ze daar al die moeite voor gedaan? En waar moet dan bij Amsterdam Zuid een Eurostar terminal komen? Als het er komt.

 

05-03-2022 20:01:27
AlexNL
AlexNL

Die Eurostar-terminal bij Amsterdam Centraal is een tijdelijk gebouw, dat is al lang duidelijk.

Station Amsterdam Zuid gaat de komende jaren grondig verbouwd worden, dus daar kan in het ontwerp meteen rekening worden gehouden met een definitieve terminal voor de Eurostar.

 

06-03-2022 18:29:33
icened200
icened200
Quote
AlexNL (05-03-2022 20:01:27):

Die Eurostar-terminal bij Amsterdam Centraal is een tijdelijk gebouw, dat is al lang duidelijk.

Station Amsterdam Zuid gaat de komende jaren grondig verbouwd worden, dus daar kan in het ontwerp meteen rekening worden gehouden met een definitieve terminal voor de Eurostar.


Laatste update laat zien dat de nieuwe station Amsterdam Zuid pas in 2036 opgeleverd wordt. Dit i.v.m. extra financiering van € 1,2 miljard.

De terminal voor Eurostar gaat er komen. Maar wanneer?

 

06-03-2022 19:32:03
AlbertP
AlbertP

Ja, dat laatste is bij het hele project Zuidasdok de vraag, en tot die tijd zou het internationale verkeer naar Asd moeten blijven rijden (met de Eurostar door het verkeer van/naar Zd heen zodra de fly-over Dijksgracht in dienst komt en de A2-corridor spoor 10-14 gaat gebruiken.)

 

07-03-2022 00:07:48
MasterE
MasterE

Volgens mij rijdt er straks alleen een airportsprinter en de 3300 over de westtak.




Mcn Asd
 

09-06-2022 19:12:55
zigzag
zigzag
Quote
icened200 (06-03-2022 18:29:33):

Laatste update laat zien dat de nieuwe station Amsterdam Zuid pas in 2036 opgeleverd wordt. Dit i.v.m. extra financiering van € 1,2 miljard.

De terminal voor Eurostar gaat er komen. Maar wanneer?


In het Parool van vandaag staat dat Prorail kennelijk van plan is om jaren lang maar helemaal geen Eurostar meer op Amsterdam Centraal te laten rijden. Maar ook dat er blijkbaar nog gezocht zou moeten worden naar een alternatief. Dus of ze gaan het verplaatsen naar Amsterdam Zuid versnellen (wat me sterk lijkt met al het gestuntel), of het lijkt weer jaren lang een aftands alternatief te worden dat reizen van en naar Londen met de trein niet aantrekkelijk maakt. Het zou mij niet verbazen als de oplossing van Prorail is dat reizigers maar in Rotterdam moeten overstappen. Kunnen ze, zoals ze kennelijk al liever wilde, zich richten op die verbouwingen en hebben ze er waarschijnlijk minder drukte in de nog schaarser geworden ruimte tijdens de verbouwingen. Zal je over een paar jaar zien dat die verbouwing van Amsterdam Zuid ook nog voor niets is omdat ze in Londen het zat zijn dat er geen serieuze afspraken zijn te maken en te lang te onrendabel is.

https://www.parool.nl/nederland/mogelijk-jarenlang-geen-trein-naar-londen-door-verbouwing-amsterdam-centraal~bef1f29f/

 

09-06-2022 19:28:29 1
brun
brun

Hmm, tja, het probleem met de Eurostar ontstaat natuurlijk alléén omdat de Britten telkens weer alle veiligheidscontroles al op het Europese vasteland willen uitvoeren (zie ook Brussel, Kanaaltunnel enzovoort).

We kunnen het ook omdraaien en stellen: "Als jullie een trein naar Londen willen hebben, bouwen jullie zelf maar grensstations op Brits grondgebied."

Je kunt in Amsterdam in een Thalys, ICE, ICB of Nightjet stappen zonder enige paspoortcontroles, zonder enige security. Voorzover er al onderweg gecontroleerd wordt, doen vliegende teams aan de grenzen dat, *in* de trein.

Maar zodra er iets naar Groot-Brittannië vliegt of rijdt, moeten hier op het continent de hekken alvast op onze kosten worden neergezet.



Laatst bewerkt door brun op 09-06-2022 19:31
 

10-06-2022 00:31:00
MasterE
MasterE
Quote
zigzag (09-06-2022 19:12:55):
Quote
icened200 (06-03-2022 18:29:33):

Laatste update laat zien dat de nieuwe station Amsterdam Zuid pas in 2036 opgeleverd wordt. Dit i.v.m. extra financiering van € 1,2 miljard.

De terminal voor Eurostar gaat er komen. Maar wanneer?


In het Parool van vandaag staat dat Prorail kennelijk van plan is om jaren lang maar helemaal geen Eurostar meer op Amsterdam Centraal te laten rijden. Maar ook dat er blijkbaar nog gezocht zou moeten worden naar een alternatief. Dus of ze gaan het verplaatsen naar Amsterdam Zuid versnellen (wat me sterk lijkt met al het gestuntel), of het lijkt weer jaren lang een aftands alternatief te worden dat reizen van en naar Londen met de trein niet aantrekkelijk maakt. Het zou mij niet verbazen als de oplossing van Prorail is dat reizigers maar in Rotterdam moeten overstappen. Kunnen ze, zoals ze kennelijk al liever wilde, zich richten op die verbouwingen en hebben ze er waarschijnlijk minder drukte in de nog schaarser geworden ruimte tijdens de verbouwingen. Zal je over een paar jaar zien dat die verbouwing van Amsterdam Zuid ook nog voor niets is omdat ze in Londen het zat zijn dat er geen serieuze afspraken zijn te maken en te lang te onrendabel is.

https://www.parool.nl/nederland/mogelijk-jarenlang-geen-trein-naar-londen-door-verbouwing-amsterdam-centraal~bef1f29f/


Het is vervelend, maar meer ook niet. Met een IC Direct duurt de reis Asd-Rtd 4 minuten langer en of je die controle nu in Asd of Rtd doet doet niets af aan de tijd die je eerder wordt verwacht bij de controlepost.

De Eurostar vertrekt om 13:47 vanaf Asd dus je moet om 13:00 uur wel op spoor 15b zijn. Met de IC direct van 12.55 uit Asd ben je ruim op tijd in Rtd voor de controle, en zelfs met de IC direct van 13.08 ga je het nog redden.




Mcn Asd
 

10-06-2022 06:38:35
BVisser
BVisser

Dat is dan wel weer een extra overstap en er zijn genoeg mensen voor wie dat een bezwaar is.

 

10-06-2022 08:45:24
sjoerd
sjoerd

Zeker, en met de redenering van Master E zouden zowat alle internationale treinen beter bij elk eerste grensstation kunnen eindigen omdat nationale IC-treinen het sneller of even snel kunnen doen. Terwijl nu juist de internationale centrum stad - centrum stad verbinding concurrerend kan zijn met het vliegtuig. Bovendien is elke overstap kwetsbaar en geeft het overstappen veel gedoe met bagage. En heb je bijvoorbeeld in Roosendaal of Venlo weer een verzorgingsemplacement nodig van een eventueel daar eindigende trein.

Sterker nog: al gaat niet iedere passagier tot het eindpunt mee, een ICB, Thalys of Eurostar moet toch eigenlijk wel echt eindigen in Amsterdam.

 

10-06-2022 08:45:33
yappa
yappa

Precies dit, waarom zou je dan met IC Direct naar Rtd gaan en niet gelijk met THA naar Brussel? Het idee van die terminal was nou juist om het reizen eenvoudiger te maken en overstappen te elimineren.

Jammer dat ProRail de incheck-faciliteit kennelijk ziet als een 'Nice to have' die je best mag schrappen als het je niet uitkomt, terwijl ze net zo hard in de media lopen te roepen dat zij het internationale treinverkeer aan het boosten zijn.

 

10-06-2022 11:21:52
anton_
anton_
Quote
BVisser (10-06-2022 06:38:35):

Dat is dan wel weer een extra overstap en er zijn genoeg mensen voor wie dat een bezwaar is.


wat is het alternatief dan ? Amsterdam CS niet verbouwen omdat we zo graag 2 op 3 treinen per dag naar London willen laten rijden ?

 

10-06-2022 11:26:51
anton_
anton_
Quote
yappa (10-06-2022 08:45:33):

Precies dit, waarom zou je dan met IC Direct naar Rtd gaan en niet gelijk met THA naar Brussel? Het idee van die terminal was nou juist om het reizen eenvoudiger te maken en overstappen te elimineren.

Jammer dat ProRail de incheck-faciliteit kennelijk ziet als een 'Nice to have' die je best mag schrappen als het je niet uitkomt, terwijl ze net zo hard in de media lopen te roepen dat zij het internationale treinverkeer aan het boosten zijn.


Je kunt natuurlijk ook elk half een een Thalys naar Brussel inleggen voor een beter overstap richting Londen. De NL overheid had toch vele miljoenen in de Thalys gestoken. O, nee nu lees ik het nog een keer. De overheid had geld gestoken in aandelen KLM. Lijkt wel of het beleid van de prorail en de overheid hetzelfde is als het om geld in investeren in het OV gaat.

 

10-06-2022 12:33:33
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
anton_ (10-06-2022 11:21:52):
Quote
BVisser (10-06-2022 06:38:35):

Dat is dan wel weer een extra overstap en er zijn genoeg mensen voor wie dat een bezwaar is.


wat is het alternatief dan ? Amsterdam CS niet verbouwen omdat we zo graag 2 op 3 treinen per dag naar London willen laten rijden ?


Nou die verbouwing uitstellen totdat zuid klaar is lijkt me een goed plan :P

 

10-06-2022 12:53:23
sjoerd
sjoerd

Eureka! Ja, even uitstellen dat Amsterdam CS. Dan kunnen we intussen de plannen nog eens heroverwegen.

 

10-06-2022 13:06:07
robert5591
robert5591

Straks heeft Amsterdam dus twee hoofdstations die minstens 15 jaar lang half onbruikbaar zijn en ieder weekend deels dicht.

 

10-06-2022 14:01:50
phantom
phantom
Quote
yappa (10-06-2022 08:45:33):

Precies dit, waarom zou je dan met IC Direct naar Rtd gaan en niet gelijk met THA naar Brussel? Het idee van die terminal was nou juist om het reizen eenvoudiger te maken en overstappen te elimineren.

Jammer dat ProRail de incheck-faciliteit kennelijk ziet als een 'Nice to have' die je best mag schrappen als het je niet uitkomt, terwijl ze net zo hard in de media lopen te roepen dat zij het internationale treinverkeer aan het boosten zijn.


Als ze een reisje naar Londen eenvoudig willen maken,dan zorg je (als dat dan toch zo nodig in NL moet gebeuren)voor controles in de trein,ipv die hokken met hekwerken e.d.,waar je van te voren moet inchecken,zodat reizigers niet zoveel extra tijd v.t.v. aanwezig moeten zijn.

Maar Prorail geloven doe je dat nog ?
Ze roepen hard in de media over het boosten van de trein als reismiddel boven auto/vliegtuig/step etc

Maar ze roepen ook al erg lang dat het spoor robuust is/word en een goed alternatief,maar ondertussen haalt men overal de robuustheid uit het spoor (wissels) ,dus als er dan een probleem is op dat robuuste en betrouwbare spoor, in zevenbergen,dan staat ze in Amsterdam met stil gevallen treinen.

Geloofwaardigheid is denk ik enkel nog maar te halen bij de niet spoor geeintereseerde die niet op internet/fora zit .
De mensen die wel "treinen gek " zijn en op fora zitten,en de dagelijkse reiziger,die geloven niet veel meer van wat er uit de mond van NS/Prorail komt,zeker niet als het gaat om positief goed en simpel vervoer per spoor.

Wel zonde dat men beweert bereid te zijn om internationaal treinen weer goed terug te zetten op de spoorkaart voor reizigers,maar aan de andere kant er buiten een hoop gepraat om ,weinig echt goed en serieus van de grond komt.

Met holle beloftes,of wijzigen van de kijk op dingen,zoals men dat dan wel is tracht te benoemen,daarmee haal je mensen niet over om te kiezen voor de trein.

 

10-06-2022 14:21:26
brun
brun

Wat ik hierboven al schreef - waarom moet Nederland het probleem van de Britten oplossen? Omgekeerd doen ze dat daar ook niet - als je van UK naar NL vliegt, wordt je paspoort pas op Schiphol gecontroleerd, niet in de UK. Maar omgekeerd vindt er wél een paspoortcontrole op Schiphol plaats, want dat eisen de Britten vóór je instapt.

En nu doen we hetzelfde met de trein.

Ik vind Groot-Brittannië een fantastisch land, kwam en kom er graag, ook zakelijk. Maar ik begrijp echt niet waarom we op het continent zo vaak braaf knipmessen als het gaat om de Britse grensbewaking. Als 'wij' Amsterdam CS willen verbouwen en er daarom tijdelijk geen Eurostar-checks meer mogelijk zijn, horen 'wij' tegen de Britten te zeggen: help svp even mee met een oplossing, want het gaat om jullie veiligheid, niet die van ons.



Laatst bewerkt door brun op 10-06-2022 14:22
 

10-06-2022 14:31:20
henri1972
henri1972

Nou, er moet ook een veiligheidscheck worden uitgevoerd, anders mag de trein de Kanaaltunnel niet in. Kan gelijk de paspoortcontrole erbij toch? Ruimte moet er sws zijn.



Laatst bewerkt door henri1972 op 10-06-2022 14:31
 

10-06-2022 14:34:53
BVisser
BVisser

Het zijn en blijven eilandbewoners en die positie weten ze zeer goed uit te buiten. Als er binnen de UK een reiziger zou worden aangetroffen die het land niet in mag (en dat dan vooral vanuit de gedchte dat het VK een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefent op asielzoekers) is het een Brits probleem om zo iemand het land weer uit te krijgen en dat willen ze kost wat kost voorkomen. Ze willen dat het een (diplomatiek) probleem is van het land waar die reiziger is ingestapt.



Laatst bewerkt door BVisser op 10-06-2022 14:35
 

10-06-2022 17:36:48
seinhuis
seinhuis

ProRail wilt dat alleen de airport sprinter tussen Amsterdam en Schiphol (Hoofddorp) rijdt.

Maar als Eurostar een pad aanvraagt, dan is ProRail verplicht om in ieder geval de best te doen om de pad toe te kennen. Al wordt wel de paspoort controle een probleem, spoor 15 verdwijnt volgens dit document

 


10-06-2022 18:43:15
AlbertP
AlbertP

Het opbreken van spoor 15 is een politieke beslissing geweest, niet een van ProRail. De Tweede Kamer had voor een goedkopere ombouw van Amstedam Centraal gekozen met een spoor minder, en ProRail geeft nu (m.i. wel laat) aan wat de gevolgen daarvan zijn.

Het is dus waarschijnlijk aan de politiek om dit te voorkomen en geld voor het behoud van spoor 15 op tafel te leggen.

 

10-06-2022 20:34:46
broek53
broek53

Het kan inmiddels veranderd zijn, maar in de faseringsplannen die ik ooit gezien heb, blijft spoor 15 juist tot het eind van de verbouwing liggen. Ik denk ook niet dat het spoor voor de Eurostar het probleem is (dan zou het dat voor de Thalys ook zijn), maar de douanefaciliteiten. Die zitten echter ook op spoor 15, dus snappen doe ik het nog niet.

 

10-06-2022 22:10:07
rick
rick

Het artikel in het Parool vermeld dat de ruimte van de vertrekhal nodig is als bouwwerf, niet dat spoor 15 verdwijnt.

 

10-06-2022 23:21:34
treinfan
treinfan
Quote
AlbertP (10-06-2022 18:43:15):

Het opbreken van spoor 15 is een politieke beslissing geweest, niet een van ProRail. De Tweede Kamer had voor een goedkopere ombouw van Amstedam Centraal gekozen met een spoor minder, en ProRail geeft nu (m.i. wel laat) aan wat de gevolgen daarvan zijn.

Het is dus waarschijnlijk aan de politiek om dit te voorkomen en geld voor het behoud van spoor 15 op tafel te leggen.


Heeft ProRail dan twee opties gegeven (één met spoor 15 en één zonder) waaruit de overheid heeft mogen kiezen? Ik dacht van niet...

 

11-06-2022 01:56:44
broek53
broek53

Erg benieuwd of Prorail dat volhoudt als de politiek erop gaat leunen. De Eurostar voor een jaartje of wat niet naar Amsterdam omdat er een bouwopslagje in die hoek moet komen. Durf daar maar eens mee op de TV te komen of bij de staats als NS er een issue van maakt.

 

11-06-2022 09:28:12
brun
brun
Quote
henri1972 (10-06-2022 14:31:20):

Nou, er moet ook een veiligheidscheck worden uitgevoerd, anders mag de trein de Kanaaltunnel niet in. Kan gelijk de paspoortcontrole erbij toch? Ruimte moet er sws zijn.


Da's het grappige - die check vindt alleen plaats bij reizigers náár de UK.

Idem als je in Calais met de auto op de trein door de tunnel gaat. Aan de Franse kant vinden veiligheidscontroles plaats (door de Britten). Op de terugweg hooguit een snelle paspoortcontrole, maar geen veiligheidscontrole.

BVisser slaat de spijker op z'n kop - de Britten willen hoe dan eventuele problemen al op EU-grondgebied oplossen. Daarom moet iedereen al hier door de sluizen. Terwijl je eigenlijk prima controles in een rijdende trein kunt uitvoeren, dus tussen Brussel en de tunnel. Maar ja, dan moet je ongewenste personen alsnog meenemen tot aan Londen en vervolgens daar vastzetten en terugsturen. Dat willen ze niet.

 

11-06-2022 11:36:22
MasterE
MasterE

Het is ook best begrijpelijk. Als iemand voet op Britse bodem zet terwijl deze daar illegaal is komen ze nooit meer van iemand af en hebben ze allerlei rechten. Het is niet voor niets dat men massaal in Calais onder erbarmelijke omstandigheden verblijft om de oversteek te maken. Andersom bestaat dat probleem niet!




Mcn Asd
 

11-06-2022 11:46:39
phantom
phantom
Quote
broek53 (11-06-2022 01:56:44):

Erg benieuwd of Prorail dat volhoudt als de politiek erop gaat leunen. Durf daar maar eens mee op de TV te komen of bij de staats als NS er een issue van maakt.


Prorail zal t weinig boeien,die zien het al dan niet tijdelijk verdwijnen van een paar treinen liever ,dan meer dagelijks ongemak om een grote verbouwing te doen.
NS wat moet die dan dwars gaan liggen ?
Die krijgen van Prorail normaal gesproken bijna altijd hun ingediende eisen met een groen vinkje terug,

Hun rij plan voor het jaar komt ook ongeschonden door Prorail heen.
Dus waarom zouden die dwars gaan liggen als een paar treinen naar engeland niet starten in Asd,wat hebben ze daar voor belang bij ?



Laatst bewerkt door moderator op 16-06-2022 12:49, reden: Naam Prorail hersteld
 

11-06-2022 12:09:45 7
Oldskool
Oldskool

Is het nou echt een te grote opgave om het bedrijf gewoon bij naam te noemen? Het is ProRail! Elke keer verzin je wel een andere naam, begint toch echt wel wat kinderachtig te worden.

 

11-06-2022 12:22:09
Frontier
Frontier
Quote
MasterE (11-06-2022 11:36:22):

Het is ook best begrijpelijk. Als iemand voet op Britse bodem zet terwijl deze daar illegaal is komen ze nooit meer van iemand af en hebben ze allerlei rechten. Het is niet voor niets dat men massaal in Calais onder erbarmelijke omstandigheden verblijft om de oversteek te maken. Andersom bestaat dat probleem niet!


Dat dus inderdaad, het is vergelijkbaar met het feit dat West-Europese landen waaronder Nederland er zeer op hameren dat illegalen al in Griekenland, Italie en Spanje worden tegegehouden, en niet pas hier bij ons.

 

12-06-2022 01:47:00 4
thom
thom
Quote
Oldskool (11-06-2022 12:09:45):

Is het nou echt een te grote opgave om het bedrijf gewoon bij naam te noemen? Het is ProRail! Elke keer verzin je wel een andere naam, begint toch echt wel wat kinderachtig te worden.


Dat kinderachtige geldt net zo voor elke keer weer de gedachte dat heel ProRail of welk van de duizenden mensen maar ook die er werken blijkbaar nooit wat goeds kunnen doen en altijd en overal maar een kwade onverschillige insteek achter alles schuil moet gaan...

Genoeg ProRail collega's die zich dagelijks met passie inzetten voor hun werk en die hier ook aanwezig zijn, nergens voor nodig om die steeds meer weer over één kam te scheren lijkt mij

 

12-06-2022 02:27:50 2
broek53
broek53

Eens met Thom.

 

12-06-2022 11:00:58
Oldskool
Oldskool

Precies dat, Thom.๐Ÿ‘

 

12-06-2022 12:20:13
phantom
phantom

Ik stel gewoon vragen,meer niet,enkel omdat ik nieuwsgierig ben.
En ongeacht hoe medewerkers proberen bij een bedrijf er het beste van proberen te maken,de gedachte gang zoals ik die nu dan beschrijf/wel is heb beschreven,die word wel degelijk door de hogere heren gehanteerd,ongeacht hoe het personeel op de werkvloer daarover denkt.

Daar mag een ander even zo goed anders overdenken ๐Ÿ˜‰
(zoals wel vaker gezegd hier,het is lastig om dmv het lezen van een getypt bericht erachter te komen met wat voor idee en intentie iemand iets typt,frapant is wel dat men meestal uitgaat van het slechtste)

En men mag het kinderachtig noemen,ik hou het tenminste nog netjes,daar kan je in sommige overige gevallen die hier de revue passeren,niet altijd het zelfde van zeggen.

Ik wacht rustig af of iemand wellicht een antwoord kan/wil geven op de gestelde vragen.
Alvast bedankt ๐Ÿ™‚

 

12-06-2022 12:34:23
Oldskool
Oldskool

De hogere heren en dames hebben wel gewoon het fatsoen een bedrijf bij z'n officiële naam te noemen.

 

12-06-2022 14:35:04 2
thom
thom

Bijzonder hoe je nog steeds denkt dat de 'hogere heren' dan nog altijd alleen maar van kwade opzet zijn...

Ik denk dat zij voor keuzes staan en die moeten maken waarbij veel meer afwegingen komen kijken dan je door hebt.

 

01-07-2022 12:08:56
bond
bond

Kijk aan, een vroege doordeweekse rit vanuit Nederland en het VK wordt vanaf 5 september toegevoegd.

Bekijk de dienstregeling.



Laatst bewerkt door bond op 01-07-2022 20:18
 

01-07-2022 19:55:28 1
yappa
yappa

Dat wordt dan een mooie internationale hogesnelheids line-up in Asd 's ochtends om 8 uur:

  • 400m aan Eurostar naar Londen om 7:47
  • 400m aan ICE naar Frankfurt / Basel om 8:08
  • Thalys naar Parijs om 8:15 (was dat vroeger niet ook een dubbel stel?)

ik kan me voorstellen dat dat qua perronbezetting en logistiek vanuit de Wgm nog best even puzzelen is geweest.

In ieder geval een ontwikkeling die ik als liefhebber toejuich!๐Ÿ‘

 

01-07-2022 21:03:50
michaben
michaben

Dit is gewoon de oude situatie zoals deze voor Corona was. Alleen de vroege trein vanuit Londen is aangepast, die reed oorspronkelijk om 7:16, maar de trein van 7:47 uit Asd bestaat al sinds 2018 (destijds nog met overstappen te Brusz). Persoonlijk zie ik graag ook de eerste trein uit Asd een uur eerder vertrekken.



Laatst bewerkt door michaben op 01-07-2022 21:06
 

01-07-2022 22:06:52
2296
2296
Quote
yappa (01-07-2022 19:55:28):

Dat wordt dan een mooie internationale hogesnelheids line-up in Asd 's ochtends om 8 uur:

  • 400m aan ICE naar Frankfurt / Basel om 8:08

  • ik kan me voorstellen dat dat qua perronbezetting en logistiek vanuit de Wgm nog best even puzzelen is geweest.

De ICE komt in 2 delen vanaf de Wgm en wordt op Asd Cs gecombineerd.

 

02-07-2022 00:38:52
MetroRET
MetroRET

Als die al uit 2 stellen bestaat, maar dat is een onderwerp voor een ander topic. ๐Ÿ˜œ

 

02-11-2022 09:56:16
seinhuis
seinhuis

Eurostar blijft vertrekken vanaf Amsterdam Centraal. De douane wordt verplaatst naar de ondergrondse Amstelpassage (SpoorPro Premium artikel).

 

02-11-2022 09:59:56
bacr
bacr
Quote
seinhuis (02-11-2022 09:56:16):

Eurostar blijft vertrekken vanaf Amsterdam Centraal. De douane wordt verplaatst naar de ondergrondse Amstelpassage (SpoorPro Premium artikel).


Domme vraag misschien, maar wat is in hemelsnaam de 'Amstelpassage'? Ik ken de Oosttunnel, de Middentunnel en de Westtunnel....?



Laatst bewerkt door bacr op 02-11-2022 10:00
 

02-11-2022 10:11:12
Ysbergsla
Ysbergsla

Op genoemde tunnels liggen reeds enkele jaren twee dwarstunnels: de IJpassage respectievelijk Amstelpassage.

 

02-11-2022 10:19:19
bacr
bacr

Aha, dank. En de Amstelpassage, die loopt dan dus parallel aan de sporen, ergens ter hoogte van welke spoornummers?

 

02-11-2022 10:22:22
AlbertP
AlbertP

Nee, tussen de middentunnel en oosttunnel: poortvrije passage vanuit de stationshal naar de IJ-hal.

 

02-11-2022 10:29:30
279
279
Quote
Ysbergsla (02-11-2022 10:11:12):

Op genoemde tunnels liggen reeds enkele jaren twee dwarstunnels: de IJpassage respectievelijk Amstelpassage.


"dwars over de sporen" liggen van West naar Oost:

Westtunnel - IJpassage - Middentunnel - Amstelpassage - Oosttunnel.

 

02-11-2022 10:35:06
seinhuis
seinhuis

Plattegrond Amsterdam Centraal met de locatie van de Amstelpassage.

Amstelpassage is een onderdoorgang zonder OV chipkaart en zonder toegang tot de perrons. Hoe men dit gaat oplossen is mij onbekend.

Wel geeft de Amstelpassage toegang tot het middentunnel. Misschien dat men door middel van een verplaatsbare glashek en beveiligers die toezicht houden de reizigers van het douane gedeelte naar de perron gaan verplaatsen.

 

02-11-2022 10:55:06
broek53
broek53

Weet niet meer waar, maar in een van de berichten over deze 'redding' heb ik gelezen dat de Amstelpassage om deze reden alsnog in de poortjes wordt gezet.

@edit: het staat in het Parool.



Laatst bewerkt door broek53 op 02-11-2022 11:09
 

02-11-2022 11:17:06
AlexNL
AlexNL

De Amstelpassage is ook bedoeld als winkelruimte, maar ik had begrepen dat het daar een beetje achterblijft qua huur en dat mede daarom is besloten dat de Eurostarterminal daarheen kan verhuizen.

 

02-11-2022 13:25:55
TtC
TtC
Quote
broek53 (02-11-2022 10:55:06):

Weet niet meer waar, maar in een van de berichten over deze 'redding' heb ik gelezen dat de Amstelpassage om deze reden alsnog in de poortjes wordt gezet.

@edit: het staat in het Parool.


In het genoemde artikel in het Parool staat dat er een rechtstreekse verbinding wordt gemaakt vanuit de Amstelpassage, waar dus de Eurostarterminal komt naar spoor 15b middels een (rol)trap en waarschijnlijk een lift. De Amstelpassage vervalt daarmee als "poortvrije" doorgang van de stationshal naar de IJ-zijde; waarvoor deze oorspronkelijk is aangelegd. Er wordt echter niet of nauwelijks gebruik van gemaakt en is ook maar een deel van de dag open. Of de hele Amstelpassage omgebouwd wordt of alleen het gedeelte tussen de verbinding met de middentunnel en de IJ-zijde is mij niet bekend.

 

02-11-2022 13:33:11
AlbertP
AlbertP

Als ik het mij goed herinner is de toegang tot de Londen-terminal nu vanuit de IJ-hal buiten de poortjes. De tunnel zou dan ook buiten de poortjes blijven als de terminal daar komt, en alleen niet meer doorlopen.



Laatst bewerkt door AlbertP op 02-11-2022 13:40
 

02-11-2022 14:58:44
hakkepuf
hakkepuf

Nee dit klopt niet, de Eurostar check-in/security staat op perron 15 en is alleen via poortjes bereikbaar. Ik vind zelf dat de huidige AmsterdamStore in de IJhal de beste locatie is voor een definitieve Eurostar-terminal met toegang naar perron 15 via het huidige busplatform. Het busplatform heeft genoeg ruimte over. Zo hoeven de reizigers niet via de OVpoortjes. Als spoor 15 sneuvelt kan perron 15 gewoon gehandhaafd blijven eventueel met perron wanden die open gaan als de trein op spoor 14 staat, de deuren langs perron 14 blijven dan gesloten.

 

02-11-2022 16:37:52
michaben
michaben

Zolang de Eurostar naar Asd gaat (tot het extra perron te Asdz af is) zal spoor 15 blijven bestaan, spoor 14 een perron aan beide kanten geven past niet in de dienstregeling omdat er geen capaciteit over is op spoor 14 voor extra treinen, zeker niet voor een trein met een lange halteertijd zoals de Eurostar.

 

02-11-2022 19:00:26
treinfan
treinfan

Hopelijk blijft perron en spoor 15 gewoon liggen, ook na de verbouwingen te Asd en Asdz.

 

02-11-2022 21:18:24
broek53
broek53

Blijft alleen nog de vraag hoe dat tijdens de verbouwing van Asd gaat, in de periode dat de brug over de Oostertoegang naar sp 14 en 15 buiten dienst is, en Eurostar daar dus niet kan komen vanuit de Wgm. Vermoedelijk wordt er dan een brug over die spoorbak gebouwd en vertrekt Eurostar van spoor 13.

 

02-11-2022 21:43:41
michaben
michaben

Wordt die vijfde brug ook vervangen dan? Oorspronkelijk wilde men alleen de 4 oude stalen bruggen vervangen, de brug van spoor 14/15 is van beton.

 

02-11-2022 21:46:37
b2py
b2py

Ze worden alle vijf vervangen, ook het betonnen exemplaar, Die wordt ook van staal

 

02-11-2022 21:57:33
broek53
broek53

Ja, dat verraste mij ook. Die betonnen brug is nog niet zo oud (jaartje of 30). Hij heeft een enkelsporige ijzeren brug vervangen waarover alleen spoor 14 liep toen spoor 15 pas onder de kap van 14 aftakte. Maar dat volledig terzijde ๐Ÿ˜‰

 

03-11-2022 07:26:52
rick
rick
Quote
broek53 (02-11-2022 21:18:24):

Blijft alleen nog de vraag hoe dat tijdens de verbouwing van Asd gaat, in de periode dat de brug over de Oostertoegang naar sp 14 en 15 buiten dienst is, en Eurostar daar dus niet kan komen vanuit de Wgm. Vermoedelijk wordt er dan een brug over die spoorbak gebouwd en vertrekt Eurostar van spoor 13.


Moet dat echt vanuit de Wgm of kan dat ook vanuit de Awhv waar tegen die tijd het nieuwe opstelterrein wel in dienst genomen is?

 

03-11-2022 10:42:21
broek53
broek53

Zover ik weet, zijn er op de Wgm wat voorzieningen om de Eurostar "veilig" te laten overstaan, maar die zou je dan ook op de Westhaven kunnen maken, als daar sporen van 400 meter komen ten minste.

Overigens worden in de fasering van de verbouwing de sporen 14 en 15 ook tijdelijk opgebroken volgens de schema's, en ik vermoed dat dat is om de spoorbak te (trachten te) conserveren. De spoorbak van die twee sporen is, net als het vijfde en het zesde perron, onderdeel van het "IJ-gebouw" dat honderd jaar geleden is gebouwd bij een van de grote uitbreidingen van het CS.



Laatst bewerkt door broek53 op 03-11-2022 10:43
 

03-11-2022 11:12:07
michaben
michaben

Een aantal sporen te Awhvo worden zo te zien 400+ meter. Maar de LM rit is denk ik wel lastiger in te passen dan die naar de Wgm.

 

03-11-2022 11:59:32
broek53
broek53

Mooier dan de Meer wordt het niet ๐Ÿ˜‰, zeker niet in combinatie met de hoge sporen van CS en vertrek naar het westen (het lijkt soms wel of daarover is nagedacht ๐Ÿ™‚). Maar zoals gezegd: spoor 14 en 15 zijn er in die tijd helemaal niet, en voor een ander vertrekspoor hoef je niet uit de Westhaven te komen. (En hetzelfde geldt voor de Thalys en de IC Brussel.)

 

24-01-2023 14:25:17 1
martijn
martijn

Vandaag is in Brussel de nieuwe Eurostar-huisstijl gepresenteerd (die de Thalys-vloot dus ook zal krijgen). De eerste plaatjes staan inmiddels op Twitter.



Laatst bewerkt door martijn op 24-01-2023 14:36
 

24-01-2023 14:55:10
robert5591
robert5591

Iets preciezer gezegd: op een PBKA-set en een e320 werd het nieuwe logo van eurostar gepresenteerd. In de kleurstelling [en dat is wat de meeste mensen als de kern van huisstijl zien] verandert [nog?] niets.

 

24-01-2023 15:00:26
martijn
martijn

Vooruit, in de treinenwereld zijn het vaak meteen complete kleurstellingen. Bij veel bedrijven is een nieuwe huisstijl vaak alleen een logo'tje op de website, het briefpapier en/of het bordje bij de deur. Met die bril keek ik er even naar ๐Ÿ˜‰