20-02-2018 21:16:02
cuneo56
cuneo56
Quote
aarclay (di 20 feb 2018 14:45:46 https://www.somda.nl/forum/15733/p641651/): De terminal in Amsterdam is vandaag ook gepresenteerd aan de pers en geïnteresseerden. De gebieden tussen de douane en de wachtruimte zijn inmiddels al zichtbaar hoewel de faciliteiten nog aangelegd moeten worden.
.

Ik snap nog steeds niet wat de Douane daar te zoeken heeft.

Paspoort-/Persoons- en Veiligheids check snap ik, maar iemand die het land verlaat interesseert de Douane eigenlijk niet en de Britse Costums officers zullen net als nu je in London St Pancras staan op te wachten.!
Of is dit al een voorschot op de Brexit en mag je na een ritje London- Amsterdam op spoor 15B eerst door de Douane????
 

20-02-2018 22:36:41
dennistd
dennistd
Quote
daniel_ddr (di 20 feb 2018 20:32:04 https://www.somda.nl/forum/15733/p641679/): Het wordt pas leuk als er iets aan de hand is ten westen van Amsterdam waardoor de trein omgeleid moet worden via Breukelen - Gouda... Dan staat 'ie in Rotterdam verkeerdom voor het afgeschermde perron
Het enige dat je dan kunt doen is doorrijden naar Utrecht Centraal en kopmaken op oostzijde...
 

20-02-2018 22:46:31
wouterder
wouterder
Volgensmij mag je niet kopmaken, want dan is de trein niet meer "clean"...  

20-02-2018 22:46:55
AlbertP
AlbertP
Quote
cuneo56 (di 20 feb 2018 21:16:02 https://www.somda.nl/forum/15733/p641685/):
Paspoort-/Persoons- en Veiligheids check snap ik, maar iemand die het land verlaat interesseert de Douane eigenlijk niet en de Britse Costums officers zullen net als nu je in London St Pancras staan op te wachten.!

Ik ken de situatie in St Pancras niet, maar het idee is om grenscontroles op het vasteland al te houden zodat mensen die de UK niet in mogen al op het vasteland worden tegengehouden en niet per Eurostar of boot teruggestuurd hoeven te worden.

Per boot is het zo dat je in Calais of Duinkerken door de douane gaat, en dan in Dover slechts steekproefsgewijs gecontroleerd wordt. Wat er in St Pancras gebeurt weet ik niet - ik ben daar nog nooit geweest - maar het is waarschijnlijk niet de grens van de UK want die ben je al 'gepasseerd' het moment dat je door de douane op station Brussel Zuid, Lille Europe of Paris Nord gaat.

edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Eurostar#Controls_and_security legt het uit, inderdaad grenscontrole op het vasteland met uitzonderingen voor een paar routes.

Laatst bewerkt door AlbertP op 20-02-2018 22:54
 


20-02-2018 23:02:44
cuneo56
cuneo56
Dat ontken ik niet en schrijf ik al in m'n eerste regel.
Door Groot-Brittanië ongewenste personen worden inderdaad al op het continent tegengehouden, maar nogmaals: Douane is iets anders dan Persoonscontrole
 

21-02-2018 00:31:35
aarclay
aarclay
Quote
AlbertP (di 20 feb 2018 22:46:55 https://www.somda.nl/forum/15733/p641696/): Ik ken de situatie in St Pancras niet, maar het idee is om grenscontroles op het vasteland al te houden zodat mensen die de UK niet in mogen al op het vasteland worden tegengehouden en niet per Eurostar of boot teruggestuurd hoeven te worden.

Bij aankomst in St. Pancras is er geen douane of tassencontrole actief. Dus je kan gewoon direct na het uitstappen de uitgang van het station zoeken. Als je het UK verlaat heb je op St. Pancras wel weer de nodige controles.

Die controle in Nederland lijkt inderdaad bedoeld om mensen buiten de UK te houden die er niet in mogen. Maar die douane is overigens met een paspoort vrij vlot. Je hebt daar e-gates waarbij je na je paspoort ook even je vingerafdruk moet scannen en naar een camera moet kijken. Mensen met een identiteitskaart moeten wél even langs het douanehokje lopen voor een menselijke controle. En als je een Business Premier ticket hebt, dan heb je zelfs 'fast lane' en heb je een snellere route zonder lange wachtrijen naar de controles. Dan kan je al in vijf minuten al de plaatselijke grens gepasseerd hebben.

Laatst bewerkt door aarclay op 21-02-2018 00:32


Choo choo.....
 

21-02-2018 06:27:51
nohab
nohab
Bij de douanecontrole in Nederland en België ben je het land wel uit maar de UK nog niet in. Dat vindt plaats op Sint-Pancras. Daartussenin ben je dus eigenlijk in niemandsland. Bij vliegreizen vanaf Schiphol naar een land buiten Schengen precies hetzelfde: na de douane op Schiphol ben je het land wel uit maar het land van bestemming nog niet in. Daarom kan er ook zoiets bestaan als taxfreeshops.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

21-02-2018 07:03:31
mdeen
mdeen
Quote
nohab (wo 21 feb 2018 06:27:51 https://www.somda.nl/forum/15733/p641713/): Bij de douanecontrole in Nederland en België ben je het land wel uit maar de UK nog niet in. Dat vindt plaats op Sint-Pancras. Daartussenin ben je dus eigenlijk in niemandsland. Bij vliegreizen vanaf Schiphol naar een land buiten Schengen precies hetzelfde: na de douane op Schiphol ben je het land wel uit maar het land van bestemming nog niet in. Daarom kan er ook zoiets bestaan als taxfreeshops.

Nogmaals, er schijnt een grote verwarring te bestaan tussen douane en paspoortcontrole. Als je het land uit gaat wordt je niet gecontroleerd door de douane, dat is alleen als je het land binnen komt.
De douane is belast met de controle op het vervoer van goederen en dat is voor reizigers eigenlijk alleen de import van goederen (denk aan 10 liter alcohol of zo). De paspoortcontrole die je voor vertrek doorgaat wordt door de marechaussee gedaan. Die zijn verantwoordelijk voor het vervoer (verplaatsen van) personen.
 

21-02-2018 07:25:21
DDZ7504
DDZ7504
Quote
dennistd (di 20 feb 2018 22:36:41 https://www.somda.nl/forum/15733/p641692/):
Quote
daniel_ddr (di 20 feb 2018 20:32:04 https://www.somda.nl/forum/15733/p641679/): Het wordt pas leuk als er iets aan de hand is ten westen van Amsterdam waardoor de trein omgeleid moet worden via Breukelen - Gouda... Dan staat 'ie in Rotterdam verkeerdom voor het afgeschermde perron
Het enige dat je dan kunt doen is doorrijden naar Utrecht Centraal en kopmaken op oostzijde...


Ik denk eerder dat ze de trein dan laten wachten. Plus, vanaf spoor 15 kun je niet eens naar Bkl volgens mij.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 21-02-2018 07:27


DDZ in dienst, ik blij!
 

21-02-2018 07:39:07
broek53
broek53
In dat geval hebben ze een klein uur om de meutes de andere kant op te dirigeren.  

21-02-2018 12:43:23
AgentX
AgentX
Quote
DDZ7504 (wo 21 feb 2018 07:25:21 https://www.somda.nl/forum/15733/p641718/):
Quote
dennistd (di 20 feb 2018 22:36:41 https://www.somda.nl/forum/15733/p641692/):
Quote
daniel_ddr (di 20 feb 2018 20:32:04 https://www.somda.nl/forum/15733/p641679/): Het wordt pas leuk als er iets aan de hand is ten westen van Amsterdam waardoor de trein omgeleid moet worden via Breukelen - Gouda... Dan staat 'ie in Rotterdam verkeerdom voor het afgeschermde perron
Het enige dat je dan kunt doen is doorrijden naar Utrecht Centraal en kopmaken op oostzijde...


Ik denk eerder dat ze de trein dan laten wachten. Plus, vanaf spoor 15 kun je niet eens naar Bkl volgens mij.


Volgens sporenplan kun je vanaf spoor 15 nog richting Bkl. Dus dat zou betekenen dat je de trein kunt laten kopmaken in Utrecht zonder de deuren te openen. Dan sta je in Rotterdam weer "goed" aan het perron.
 

21-02-2018 13:07:43
bacr
bacr
Ha ha, maar hebben we daar dan ook een 100% afgedicht protocol voor, dat we zeker weten dat er niets gebeurd is en dat er niet stiekem toch een deur geopend is bij het kopmaken.....  

21-02-2018 13:40:33
AlbertP
AlbertP
Mbt kopmaken: dan moet de machinist naar de andere kant van de trein en daar moeten we eerst een verdrag voor maken dat de machinist toestemming geeft om de grens van de UK (ja, echt!) over te steken naar de andere kant van de trein, want...

Quote
nohab (wo 21 feb 2018 06:27:51 https://www.somda.nl/forum/15733/p641713/): Bij de douanecontrole in Nederland en Belgi� ben je het land wel uit maar de UK nog niet in. Dat vindt plaats op Sint-Pancras. Daartussenin ben je dus eigenlijk in niemandsland.

Bij vliegtuigen waar, maar bij de boten naar Dover en treinen naar de UK is dit juist niet het geval, daar passeer je daadwerkelijk de grens van de UK op het vasteland en de grens van Frankrijk (entree in het Schengengebied) in St Pancras of Dover. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Juxtaposed_controls met foto's van paspoortstempels als bewijs.

Laatst bewerkt door AlbertP op 21-02-2018 13:41
 

21-02-2018 14:41:32
wouterder
wouterder
Quote
AgentX (wo 21 feb 2018 12:43:23 https://www.somda.nl/forum/15733/p641724/):
Quote
DDZ7504 (wo 21 feb 2018 07:25:21 https://www.somda.nl/forum/15733/p641718/):
Quote
dennistd (di 20 feb 2018 22:36:41 https://www.somda.nl/forum/15733/p641692/):
Quote
daniel_ddr (di 20 feb 2018 20:32:04 https://www.somda.nl/forum/15733/p641679/): Het wordt pas leuk als er iets aan de hand is ten westen van Amsterdam waardoor de trein omgeleid moet worden via Breukelen - Gouda... Dan staat 'ie in Rotterdam verkeerdom voor het afgeschermde perron
Het enige dat je dan kunt doen is doorrijden naar Utrecht Centraal en kopmaken op oostzijde...


Ik denk eerder dat ze de trein dan laten wachten. Plus, vanaf spoor 15 kun je niet eens naar Bkl volgens mij.


Volgens sporenplan kun je vanaf spoor 15 nog richting Bkl. Dus dat zou betekenen dat je de trein kunt laten kopmaken in Utrecht zonder de deuren te openen. Dan sta je in Rotterdam weer "goed" aan het perron.

Maar kopmaken betekent dat de trein niet meer clean is (zoals ik hierboven ook al schreef). Ook al gaan de deuren niet open. Geen idee waarom ....

Laatst bewerkt door wouterder op 21-02-2018 14:41
 

21-02-2018 15:27:19
rick
rick
Volgens jou, of staat dat ook ergens beschreven?  

21-02-2018 16:18:06
mdeen
mdeen
Quote
AgentX (wo 21 feb 2018 12:43:23 https://www.somda.nl/forum/15733/p641724/):
Quote
DDZ7504 (wo 21 feb 2018 07:25:21 https://www.somda.nl/forum/15733/p641718/):

Ik denk eerder dat ze de trein dan laten wachten. Plus, vanaf spoor 15 kun je niet eens naar Bkl volgens mij.


Volgens sporenplan kun je vanaf spoor 15 nog richting Bkl. Dus dat zou betekenen dat je de trein kunt laten kopmaken in Utrecht zonder de deuren te openen. Dan sta je in Rotterdam weer "goed" aan het perron.

Je kunt van 15 wel naar Bkl, maar dat is de verkeerde kant op. Het gaat erom als je van Amsterdam af komt, en dan kun je van Breukelen niet naar Woerden met kopmaken langs een perron. Wel als je doorrijdt naar de reinigingssporen of naar 102 of 103.
 

21-02-2018 17:18:23
DDietzen
DDietzen
Klopt het dat de machinistencabine van de e320 geen eigen deur heeft? (Bij mijn beste weten is dat zo.) Zo ja, dan is het logisch dat de gescreende helft van de trein niet meer clean is bij kopmaken, want óf je gooit twee passagiersdeuren open, óf je gooit de tussendeuren (tussen rijtuig 8 en 9) open, zodat de mcn naar de andere cabine kan. Alleen bij een volledig gescreende trein (zoals de beloofde derde trein) kan de trein tijdens kopmaken clean blijven, als de mcn door de trein heen loopt.  

21-02-2018 17:33:11
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
mdeen (wo 21 feb 2018 16:18:06 https://www.somda.nl/forum/15733/p641770/):
Quote
AgentX (wo 21 feb 2018 12:43:23 https://www.somda.nl/forum/15733/p641724/):
Quote
DDZ7504 (wo 21 feb 2018 07:25:21 https://www.somda.nl/forum/15733/p641718/):

Ik denk eerder dat ze de trein dan laten wachten. Plus, vanaf spoor 15 kun je niet eens naar Bkl volgens mij.


Volgens sporenplan kun je vanaf spoor 15 nog richting Bkl. Dus dat zou betekenen dat je de trein kunt laten kopmaken in Utrecht zonder de deuren te openen. Dan sta je in Rotterdam weer "goed" aan het perron.

Je kunt van 15 wel naar Bkl, maar dat is de verkeerde kant op. Het gaat erom als je van Amsterdam af komt, en dan kun je van Breukelen niet naar Woerden met kopmaken langs een perron. Wel als je doorrijdt naar de reinigingssporen of naar 102 of 103.
De discussie betrof spoor 15 in Amsterdam. Echter heeft daar de saneringswoede nog niet toegeslagen dus zijn bijkans alle denkbare treinbewegingen nog mogelijk.
 

21-02-2018 17:49:06
wouterder
wouterder
Quote
DDietzen (wo 21 feb 2018 17:18:23 https://www.somda.nl/forum/15733/p641786/): Klopt het dat de machinistencabine van de e320 geen eigen deur heeft? (Bij mijn beste weten is dat zo.) Zo ja, dan is het logisch dat de gescreende helft van de trein niet meer clean is bij kopmaken, want óf je gooit twee passagiersdeuren open, óf je gooit de tussendeuren (tussen rijtuig 8 en 9) open, zodat de mcn naar de andere cabine kan. Alleen bij een volledig gescreende trein (zoals de beloofde derde trein) kan de trein tijdens kopmaken clean blijven, als de mcn door de trein heen loopt.

Wijs jij mij die cabinedeur aan de buitenkant aan? %08%
 

21-02-2018 17:57:00
DDietzen
DDietzen
Dat bedoel ik dus  

21-02-2018 18:02:12
umbusko
umbusko
En twee machinisten voor Asd-Rtd, die elk in hun eigen treindeel blijven? (Als je wil kopmaken.) Of is er straks steeds maar één machinist in het land die een Eurostar kan/mag besturen?

Overigens begrijp ik de hele discussie nog niet echt: is het niet gewoon mogelijk in Rtd de reizigers naar het andere treindeel te dirigeren zodat gescreend/niet-gescreend dan wel andersom binnenkomt, maar dat niet uitmaakt? (Als je via Bkl-Wd rijdt.)
 

21-02-2018 18:50:10
gvttreinen
gvttreinen
Blijven sp 15 te Asd en 1 te Rtd exclusief voor de Eurostar of kunnen/mogen andere treinen er ook gebruik van maken?  

21-02-2018 18:51:26
AlexNL
AlexNL
Die perrons blijven beschikbaar voor andere treinen.  

21-02-2018 22:18:59
AgentX
AgentX
Quote
umbusko (wo 21 feb 2018 18:02:12 https://www.somda.nl/forum/15733/p641798/): En twee machinisten voor Asd-Rtd, die elk in hun eigen treindeel blijven? (Als je wil kopmaken.) Of is er straks steeds maar één machinist in het land die een Eurostar kan/mag besturen?

Overigens begrijp ik de hele discussie nog niet echt: is het niet gewoon mogelijk in Rtd de reizigers naar het andere treindeel te dirigeren zodat gescreend/niet-gescreend dan wel andersom binnenkomt, maar dat niet uitmaakt? (Als je via Bkl-Wd rijdt.)


Een extra machinist is leuk, maar ik denk niet dat je die op het laatste moment (in het geval van een verstoring) zomaar oppiept.
Wat een gedoe om niks, eigenlijk.
 

21-02-2018 22:22:57
AgentX
AgentX
Quote
mdeen (wo 21 feb 2018 16:18:06 https://www.somda.nl/forum/15733/p641770/):
Quote
AgentX (wo 21 feb 2018 12:43:23 https://www.somda.nl/forum/15733/p641724/):
Quote
DDZ7504 (wo 21 feb 2018 07:25:21 https://www.somda.nl/forum/15733/p641718/):

Ik denk eerder dat ze de trein dan laten wachten. Plus, vanaf spoor 15 kun je niet eens naar Bkl volgens mij.


Volgens sporenplan kun je vanaf spoor 15 nog richting Bkl. Dus dat zou betekenen dat je de trein kunt laten kopmaken in Utrecht zonder de deuren te openen. Dan sta je in Rotterdam weer "goed" aan het perron.

Je kunt van 15 wel naar Bkl, maar dat is de verkeerde kant op. Het gaat erom als je van Amsterdam af komt, en dan kun je van Breukelen niet naar Woerden met kopmaken langs een perron. Wel als je doorrijdt naar de reinigingssporen of naar 102 of 103.


Er zijn wel meer creatieve dingen te verzinnen. Bijvoorbeeld via Wspl naar Sdm (spoor 1 en 2 liggen er toch ongebruikt bij), en dan via de wisseltjes terug naar Rtd. Dan sta je ook weer goed.
 

21-02-2018 22:54:51
thom
thom
Quote
AgentX (wo 21 feb 2018 22:18:59 https://www.somda.nl/forum/15733/p641823/):
Quote
umbusko (wo 21 feb 2018 18:02:12 https://www.somda.nl/forum/15733/p641798/): En twee machinisten voor Asd-Rtd, die elk in hun eigen treindeel blijven? (Als je wil kopmaken.) Of is er straks steeds maar één machinist in het land die een Eurostar kan/mag besturen?

Overigens begrijp ik de hele discussie nog niet echt: is het niet gewoon mogelijk in Rtd de reizigers naar het andere treindeel te dirigeren zodat gescreend/niet-gescreend dan wel andersom binnenkomt, maar dat niet uitmaakt? (Als je via Bkl-Wd rijdt.)


Een extra machinist is leuk, maar ik denk niet dat je die op het laatste moment (in het geval van een verstoring) zomaar oppiept.
Wat een gedoe om niks, eigenlijk.

Ja, het lijkt me ook enorme onzin dat een Mcn niet naar de andere cabine zou kunnen lopen om dit soort redenen, dat geloof je toch allemaal zeker zelf niet.... %03%

Straks ga je mij ook nog vertellen dat een Hc niet naar de andere kant van de trein mag als er iemand eerste hulp nodig heeft oid, kom op...

Laatst bewerkt door thom op 21-02-2018 22:55
 

21-02-2018 23:40:38
Frontier
Frontier
Eigenlijk zou het handiger zijn geweest als perron 15a verlengd wordt tot de Westerdokskade, al dan niet met een verlengd spoor 15 parallel aan spoor SF. Dan past de gehele trein langs een afgeschermd perron en je kunt beide kanten op in geval van verstoringen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-02-2018 23:52:00
279
279
dan moet je alleen even de dienstingang aan het eind van sp. 15A
(vanaf de kap gezien) verplaatsen. anders heb je daar weer problemen....
 

22-02-2018 00:11:09
Frontier
Frontier
In het ergste geval zou dat het enige zijn waar dan geen ruimte meer voor is, maar gelukkig ligt er een trottoir langs de kade welke door een magisch toeval óók langs het ProRail gebouw loopt.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-02-2018 07:04:55
mdeen
mdeen
Quote
IJsbergsla (wo 21 feb 2018 17:33:11 https://www.somda.nl/forum/15733/p641791/):

De discussie betrof spoor 15 in Amsterdam. Echter heeft daar de saneringswoede nog niet toegeslagen dus zijn bijkans alle denkbare treinbewegingen nog mogelijk.

Oh, nee, dat had ik niet in de gaten. Had ik ook niet verwacht want vanuit Amsterdam kun je inderdaad van elk spoor wel richting Utrecht. De oosterdokse spoorbrug kun je al op het meest zuidelijke spoor over.
 

22-02-2018 11:35:25
Astraea
Astraea
Hoe zit dat nu eigenlijk met de ritten richting Stp? In de reisplanner zie ik vooralsnog geen Eurostardienst van Asd naar Stp, alles gaat met een overstap (Thalys -> Eurostar) op Brussel Zuid (en het lijkt mij niet dat ze met een leeg stel gaan rijden).  

22-02-2018 11:50:10
vrijgezel
vrijgezel
Er is een rechtstreekse verbinding. Echter niet boekbaar vanwege de veiligheidscheck.

https://www.nsinternational.nl/nl/treintickets#/NLASC/GBSPX/ob/20180614 (ga bij het "vertrek" van 7:13 maar eens kijken op "Toon route")
 

22-02-2018 13:32:02
reisthijs
reisthijs
Met deze dienstregeling, waarbij de Eurostar 78 minuten in Brussel stilstaat, blijft een reis met overstap Thalys -> Eurostar de snelste verbinding van Nederland richting Londen. Het het geen zin om doorgaande tickets met overstap Eurostar -> Eurostar aan te bieden.

Amsterdam-Brussel met de Eurostar is wel boekbaar, ze rijden dus niet leeg naar Brussel.
 

23-10-2018 09:49:23
icened
icened
Eurostar Londen - Amsterdam is een succes:

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrP4o8L0s5bSX8ACzs0AopQ;_ylu=X3oDMTByaW11dnNvBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1540309643/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.nhnieuws.nl%2fnieuws%2f233513%2fMeer-ritten-voor-snelle-trein-naar-Londen/RK=2/RS=i1IGeJRvty2_jKOwdxYtNkmdMzs-

En dan te bedenken dat in omgekeerde richting tussen Amsterdam - Brussel nu nog zeer weinig reizigers zijn.
 

23-10-2018 12:23:37
thom
thom
En waar baseer je dat laatste dan op?  

23-10-2018 13:04:54
martijn
martijn
En Amsterdam - Brussel is natuurlijk niet heel interessant met tig (goedkopere) alternatieven (met betere aansluitingen)...

Laatst bewerkt door martijn op 23-10-2018 13:06
 

23-10-2018 13:35:20
jacokran
jacokran
Voor Amsterdam -> Brussel is een Eurostar wel een heel lange trein de je vol moet krijgen op een verbinding met veel alternatieven. Voor London -> Amsterdam is het een aantrekkelijke trein met een korte reistijd zonder overstap.

Ik hoop dat inchecken en paspoortcontrole in Amsterdam volgend jaar echt mogelijk word, ik denk dat deze trein dan ook op de verbinding Amsterdam -> London een aantrekkelijk alternatief is.
 

23-10-2018 14:37:18
icened
icened
Quote
thom (di 23 okt 2018 12:23:37 https://www.somda.nl/forum/15733/p687226/): En waar baseer je dat laatste dan op?


Heel simpel. Heb het een aantal keren gezien. Je kon ze tellen.
 

23-10-2018 14:40:08
icened
icened
Quote
jacokran (di 23 okt 2018 13:35:20 https://www.somda.nl/forum/15733/p687235/): Voor Amsterdam -> Brussel is een Eurostar wel een heel lange trein de je vol moet krijgen op een verbinding met veel alternatieven. Voor London -> Amsterdam is het een aantrekkelijke trein met een korte reistijd zonder overstap.

Ik hoop dat inchecken en paspoortcontrole in Amsterdam volgend jaar echt mogelijk word, ik denk dat deze trein dan ook op de verbinding Amsterdam -> London een aantrekkelijk alternatief is.


Ja waarschijnlijk wel. Had dat van tevoren niet gedacht. Was sceptisch vanwege de extra inchecktijd. Maar blijkbaar zijn er meer factoren dan alleen reistijd. Comfort, betrouwbaarheid?
 

23-10-2018 14:46:39
martijn
martijn
Het feit dat je er maar mee tot Brussel kan reizen speelt natuurlijk ook mee.  

23-10-2018 15:08:40
jacokran
jacokran
De Eurostar is nu met name interessant voor reizen vanuit Engeland naar Nederland. Ik denk dat het inrichten van douane en controle faciliteiten in Amsterdam de trein ook interessant kan maken voor reizen van Nederland naar Engeland. De Eurostar concurreert met het vliegtuig.

Nu die faciliteiten nog niet mogelijk zijn kun je alleen nog naar Brussel vanuit Nederland. Op de relatie Amsterdam Brussel zijn al veel reismogelijkheden waardoor er niet direct behoefte is aan een extra en lange trein.

Inchecken en controle heb je altijd naar London. Schiphol adviseert 2,5 uur. Eurostar adviseert in London 45 minuten.

Ik ben in mei van dit jaar een keer naar London geweest. Hotel buiten het centrum. Heen ben ik met het vliegtuig (low-budget naar Gatwick geloof ik) gegaan, terug met de eurostar. Ik heb mij aan de geadviseerde check-in tijd gehouden voor Schiphol. Resultaat was dat ik van huis naar hotel bijna 8 uur onderweg ben geweest. Terug van hotel naar huis was bijna 6 uur. De eurostar heeft voor mij de volgende voordelen:
- korte incheck (advies: 45 minuten)
- snel/ comfortabel naar Nederland
- Korte transfer naar voor- en natransport (Transfer op Schiphol van Vliegtuig naar trein bedraagt al snel 15 minuten met alleen handbagage). In Rotterdam had ik een overstap van enkele minuten van trein naar trein.

Wat mij betreft wordt de kortere vliegtijd meer dan ruimschoots gecompenseerd met inchecken en transfertijd naar het voor- en natransport

Laatst bewerkt door jacokran op 23-10-2018 15:10
 

23-10-2018 15:18:11
treinfan
treinfan
Ik denk dat als er ook tickets Amsterdam - Rotterdam gekocht zouden kunnen worden voor de Eurostar (zeg voor €15,40 - zelfde prijs als IC Direct), de bezetting van de trein richting Brussel best wat kan verbeteren. De Eurostar rijdt in de spits en ziet er toch een stuk comfortabeler uit dan een volle ICR-stam%08%  

23-10-2018 16:01:25
AlbertP
AlbertP
De NS-concessie is daarin wel een probleem. Het staat Eurostar vrij om internationaal vervoer aan te bieden maar binnenlands moet NS en/of het ministerie toestemming voor geven.

Laatst bewerkt door AlbertP op 23-10-2018 16:02
 

23-10-2018 17:29:38
phantom
phantom
Quote
treinfan (di 23 okt 2018 15:18:11 https://www.somda.nl/forum/15733/p687262/): Ik denk dat als er ook tickets Amsterdam - Rotterdam gekocht zouden kunnen worden voor de Eurostar (zeg voor €15,40 - zelfde prijs als IC Direct), de bezetting van de trein richting Brussel best wat kan verbeteren. De Eurostar rijdt in de spits en ziet er toch een stuk comfortabeler uit dan een volle ICR-stam%08%

Waarom zou je van een Internationale hoge snelheidstrein een soort veredelde stopper willen maken ?
Er zijn al zoveel mogelijk heden om Amsterdam-Rotterdam te doen per trein,wat helpen dan die paar reizigers die je tussen genoemde steden zou gaan trekken ?
Die zou je dan uit een IC Direct halen,het is daarmee dan ook niks meer dan wat schuiven met wat passagiers in plaats van extra reizigers trekken voor de eurostar over de hele rit.
Maar dat is slechts mijn simpele gedachte gang.
Het zou een beetje gaan lijken op dat verhaal over die internationale trein die tussen Amsterdam en Berlijn moet gaan rijden en dan wel snel zonder dat gemeente's in de toekomst over geslagen willen worden als dat gaat gebeuren.

Laatst bewerkt door phantom op 23-10-2018 17:35


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-10-2018 17:32:25
IJsbergsla
IJsbergsla
Moet je toch eens in de spits naar de bezetting van ICd-treinen kijken...  

23-10-2018 17:40:37
martijn
martijn
En hij stopt dus al planmatig in Amsterdam en Rotterdam, dus aan de trein(dienst) verandert niets. Alleen aan de prijs en daarmee aan de bezetting.  

23-10-2018 20:43:23
cuneo56
cuneo56
Quote
jacokran (di 23 okt 2018 15:08:40 https://www.somda.nl/forum/15733/p687259/): De Eurostar is nu met name interessant voor reizen vanuit Engeland naar Nederland. Ik denk dat het inrichten van douane en controle faciliteiten in Amsterdam de trein ook interessant kan maken voor reizen van Nederland naar Engeland.


Ik blijf het vreemd vinden dat er steeds maar gesproken wordt over Douane faciliteiten om vanuit Nederland te vertrekken.
Het interesseert de Nederlandse Douane geen fluit wat je uit Nederland wilt uitvoeren, en de Britse Douane collega's blijven gewoon hun werk in St Pancras International station doen zoals ze dat al sinds de opening daar gedaan hebben.

Wat wel door Britse zijde steeds geeist wordt is naast de veiligheids check dat er enkel reizigers meegaan die ook het UK in mogen reizen en dat wordt o.a. in Brussel , Lille en Paris uitgevoerd door Britse Immigration officers ( vergelijkbaar met de Nederlandse Marechaussee). En men heeft ooit gesteld dat men niet nog meer treinstations wil gaan bemensen, en of men aan de andere kant van het kanaal genoeg vertrouwen heeft om dat door "Continentale"medewerkers te laten doen, ik zie het niet gebeuren.%04%
 

23-10-2018 23:43:26
brun
brun
Het prijsverschil in vergelijking met het vliegtuig is nog steeds het zwakke punt van de Eurostar.

Over twee weken ga ik naar Londen. Ik heb echt al weken geleden gezocht naar tickets. Eurostar is drie keer zo duur als een vlucht van of naar een goed bereikbaar vliegveld (Heathrow, City, Gatwick). Als gevolg daarvan ga ik alleen voor de lol heen met de trein, terug met het vliegtuig. Dat bespaart me een slordige 150 euro!

Vergelijk voor de grap eens een dalmoment ergens midden januari (ik heb net 16 januari als voorbeeld genomen). De Eurostar begint bij 59 euro enkele reis (is niet veel, klopt), maar dan ben je er pas om 19 uur. Een fatsoenlijke ochtendvlucht heb je voor 36 euro - met British Airways naar Heathrow, zodat je gewoon met de metro naar de stad kunt, niet met een stervensdure bus/trein zoals op al die andere luchthavens. Ben je in totaal voor rond de 40 euro klaar en voor de lunch in hartje Londen.

Ik ben echt een enorm treinfan, maar zolang dit soort bodemprijzen in de luchtvaartsector mogelijk is, valt er niet tegenop te concurreren.

Laatst bewerkt door brun op 23-10-2018 23:43
 

23-10-2018 23:48:50
MasterE
MasterE
Quote
cuneo56 (di 23 okt 2018 20:43:23 https://www.somda.nl/forum/15733/p687391/):
Quote
jacokran (di 23 okt 2018 15:08:40 https://www.somda.nl/forum/15733/p687259/): De Eurostar is nu met name interessant voor reizen vanuit Engeland naar Nederland. Ik denk dat het inrichten van douane en controle faciliteiten in Amsterdam de trein ook interessant kan maken voor reizen van Nederland naar Engeland.


Ik blijf het vreemd vinden dat er steeds maar gesproken wordt over Douane faciliteiten om vanuit Nederland te vertrekken.
Het interesseert de Nederlandse Douane geen fluit wat je uit Nederland wilt uitvoeren, en de Britse Douane collega's blijven gewoon hun werk in St Pancras International station doen zoals ze dat al sinds de opening daar gedaan hebben.

Wat wel door Britse zijde steeds geeist wordt is naast de veiligheids check dat er enkel reizigers meegaan die ook het UK in mogen reizen en dat wordt o.a. in Brussel , Lille en Paris uitgevoerd door Britse Immigration officers ( vergelijkbaar met de Nederlandse Marechaussee). En men heeft ooit gesteld dat men niet nog meer treinstations wil gaan bemensen, en of men aan de andere kant van het kanaal genoeg vertrouwen heeft om dat door "Continentale"medewerkers te laten doen, ik zie het niet gebeuren.%04%


Volgens mij is het gewoon de bedoeling dat men in Asd of Rtd door de Britse immigratie gaat.


Mcn Asd
 

24-10-2018 06:26:44
nohab
nohab
Quote
treinfan (di 23 okt 2018 15:18:11 https://www.somda.nl/forum/15733/p687262/): De Eurostar rijdt in de spits en ziet er toch een stuk comfortabeler uit dan een volle ICR-stam.
Punt. Je kunt die Eurostar wel openstellen voor Amsterdam-Rotterdam maar dan komt aan die comfortabele leegte wel een einde.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-10-2018 06:56:38
mdeen
mdeen
Met bijna het dubbele aantal zitplaatsen? Dan zal hij echt niet 75% vol raken. Vooral niet omdat er toch geen tariefintegratie zal komen.  

24-10-2018 10:00:17
MasterE
MasterE
De Eurostar, kan sowieso maar voor 50% gevuld zijn, de helft moet ‘schoon’ aankomen in Brussel en is dus afgesloten.


Mcn Asd
 

24-10-2018 17:13:31
DDietzen
DDietzen
Vanaf drgl 2019 een kwartier langere reistijd door een "kleine(!) verandering in het treinpad"... %03%

9114 vertrekt nu om 8:16 in Stp, komt om 11:12 in Brusz en vertrekt pas weer om 11:22. Vergelijkbare aanpassing voor de 9150 (was 9148). De derde trein krijgt zelfs 27 minuten extra aan de broek (v 11:04 ipv het ideale 11:31).

Waar zit die "kleine" verandering 'm dan in? St Pancras, Dollands Moor, de Kanaaltunnel...?

Laatst bewerkt door DDietzen op 24-10-2018 17:14
 

24-10-2018 20:27:03
michaben
michaben
Quote
brun (di 23 okt 2018 23:43:26 https://www.somda.nl/forum/15733/p687442/): Een fatsoenlijke ochtendvlucht heb je voor 36 euro - met British Airways naar Heathrow, zodat je gewoon met de metro naar de stad kunt, niet met een stervensdure bus/trein zoals op al die andere luchthavens.

Uitgaande van dat je in de buurt van Schiphol woont of gratis reizen hebt binnen Nederland. Vanaf Rtd ben je circa €15 kwijt voor een enkeltje naar Shl voltarief, plus €36 voor de vlucht, plus circa €6 voor de metro naar het centrum van Londen, en dan zit je al zowat aan hetzelfde tarief als de trein. Als je echt goedkoop wil moet je de nachtbus pakken over Dover, dan ben je er voor €25.

Overigens zijn de retourritten vanuit Londen goedkoper, de rechtstreekse trein van 17:16 uit Londen wordt aangeboden voor €40. De heenreizen, die uit een combinatie Thalys en Eurostar bestaan, lopen echter flink in de prijzen, de €59 reizen gaan volgens mij allemaal per Benelux naar Brussel. Mogelijk dat zodra de douanevoorzieningen in Nederland gereed zijn dit verbeterd omdat je dan niet meer per dure Thalys hoeft te reizen.
 


27-10-2018 13:01:13
DDietzen
DDietzen
Een week terug berichtten verschillende Belgische media (zie bijvoorbeeld https://www.gva.be/cnt/dmf20181019_03857657/nmbs-bekijkt-of-eurostar-halte-kan-krijgen-in-antwerpen-centraal) dat de NMBS een Eurostarstop te Atw heroverweegt. Een of andere transporteconoom luisterend naar de naam Eddy van de Voorde beweerde daarop dat dat plan enkel rendabel kan zijn bij een uursdienst Stp - Atw "voor de zakenreizigers".
Ben ik nou zo stom of zit het juist andersom? Een uursdienst is toch júíst niet rendabel omdat je dan zoveel lucht vervoert? Elk uur een trein betekent liefst 11.700 zitplaatsen per dag, dus een slordige 4,27 mln per jaar. Nagenoeg evenveel als het totale aantal vliegreizigers tussen Londen en Amsterdam (4,34 mln over 2016). Krijgt Eurostar dat ooit vol, ook in de meer reizigersluwe jaargetijden? %09%

Of zou men bij een uursdienst wellicht kunnen denken aan de introductie van een Eurostar naar Den Haag? In 3,5 uur van Londen naar Den Haag moet toch aantrekkelijk zijn, zeker met het zware politieke/internationale gewicht van Den Haag: Gerechtshof, Strafhof, en natuurlijk Neerlands regeringscentrum. Wellicht kan een Haagse dienst zelfs het met toeristen overstroomde Amsterdam wat ontlasten; alle ballen op Amsterdam lijkt me geen gezond idee meer.
Als je perron 1 op Gvc of Gv weet te verlengen tot zo'n 400 meter, kan je daar mooi die speciale faciliteiten dumpen (omdat perron 1 op beide stations zo handig afgelegen ligt). Je zou dan toch nog een uursdienst Stp - (Lillee) - Brusz - Atw - Rtd kunnen instellen, en dan om en om doorrijden naar Asd en Gv/Gvc (waarbij beide steden dus een tweeuursdienst krijgen).
Yay or nay?

Laatst bewerkt door DDietzen op 27-10-2018 13:18
 

27-10-2018 13:29:46
maarten83
maarten83
En dan gelijk de ic Brussel niet meer een paar keer per dag naar Gv laten rijden.  

27-10-2018 16:25:54
RudiL
RudiL
Quote
DDietzen (wo 24 okt 2018 17:13:31 https://www.somda.nl/forum/15733/p687565/): Vanaf drgl 2019 een kwartier langere reistijd door een "kleine(!) verandering in het treinpad"... %03%

9114 vertrekt nu om 8:16 in Stp, komt om 11:12 in Brusz en vertrekt pas weer om 11:22. Vergelijkbare aanpassing voor de 9150 (was 9148). De derde trein krijgt zelfs 27 minuten extra aan de broek (v 11:04 ipv het ideale 11:31).

Waar zit die "kleine" verandering 'm dan in? St Pancras, Dollands Moor, de Kanaaltunnel...?


Het wachten is op de nieuwe Working Time Table van Network Rail, maar ik denk dat het komt door het kennelijk gewenste langere oponthoud in Brussel Zuid. Trein 9114 komt daartoe zeven minuten eerder aan en moet dus eerder vertrekken uit STP. De Engelse hogesnelheidslijn zit in die periode echter propvol met binnenlandse treinen en leeg materieel dat uit Londen terugkeert naar Ashford. Kijk bijvoorbeeld maar naar de passeertijden in Ebbsfleet West Junction: 08:23, 08:27, 08:32, 08:35, 08:40 en tenslotte 08:43 voor Eurostar 9114 zelf.
 

27-10-2018 17:47:57
AlexNL
AlexNL
Quote
RudiL (za 27 okt 2018 16:25:54 https://www.somda.nl/forum/15733/p688048/):
Het wachten is op de nieuwe Working Time Table van Network Rail


De data is al beschikbaar bij Realtime Trains: http://www.realtimetrains.co.uk/search/advanced/STP/2018/12/10/0815?stp=WVS&show=all&order=wtt

Het lijkt erop dat het tijdsverlies niet in het Verenigd Koninkrijk zit, van St. Pancras tot aan de Kanaaltunnel is het pad simpelweg een kwartier verschoven.

9I14/9114 op 29 oktober: http://www.realtimetrains.co.uk/train/L10396/2018/10/29/advanced
9I14/9114 op 12 december: http://www.realtimetrains.co.uk/train/L11350/2018/12/10/advanced

Laatst bewerkt door AlexNL op 27-10-2018 17:51
 

27-10-2018 18:37:41
RudiL
RudiL
Dank, ik zie het. De reistijd op Engelse bodem (STP-Eurotunnel Boundary) is van 31 naar 33 minuten gegaan.  

27-10-2018 19:12:58
Z2N
Z2N
En dat is niet alleen maar omdat er meer marge in de dienstregeling gekomen is, die is van 0,5 naar 3,5 minuut gegaan. De rijtijd van Londen tot Ashford West Jn is namelijk zelfs een minuut korter geworden. De problemen zitten dus ongetwijfeld in de inpassing in Frankrijk en op de HSL 1.

Laatst bewerkt door Z2N op 27-10-2018 19:13
 

28-10-2018 00:14:05
anton_
anton_
Quote
DDietzen (za 27 okt 2018 13:01:13 https://www.somda.nl/forum/15733/p688018/): Een week terug berichtten verschillende Belgische media (zie bijvoorbeeld https://www.gva.be/cnt/dmf20181019_03857657/nmbs-bekijkt-of-eurostar-halte-kan-krijgen-in-antwerpen-centraal) dat de NMBS een Eurostarstop te Atw heroverweegt. Een of andere transporteconoom luisterend naar de naam Eddy van de Voorde beweerde daarop dat dat plan enkel rendabel kan zijn bij een uursdienst Stp - Atw "voor de zakenreizigers".
Ben ik nou zo stom of zit het juist andersom? Een uursdienst is toch júíst niet rendabel omdat je dan zoveel lucht vervoert? Elk uur een trein betekent liefst 11.700 zitplaatsen per dag, dus een slordige 4,27 mln per jaar. Nagenoeg evenveel als het totale aantal vliegreizigers tussen Londen en Amsterdam (4,34 mln over 2016).

Volgens mij gaat het om het rendement van de halte Antwerpen. Elke halte waar de eurostar stopt worden bepaalde douane faciliteiten gebouwd. Die zijn niet gratis. Als er meer treinen richting Engeland in Antwerpen stoppen wordt deze faciliteit per trein natuurlijk goedkoper. Zo zal de transporteconoom bepaald hebben dat er elk uur een trein moet stoppen. Het rendement van de Eurostar zelf is natuurlijk een heel andere verhaal.
 

28-10-2018 10:44:40
Berk24
Berk24
Quote
brun (di 23 okt 2018 23:43:26 https://www.somda.nl/forum/15733/p687442/): Het prijsverschil in vergelijking met het vliegtuig is nog steeds het zwakke punt van de Eurostar.

Over twee weken ga ik naar Londen. Ik heb echt al weken geleden gezocht naar tickets. Eurostar is drie keer zo duur als een vlucht van of naar een goed bereikbaar vliegveld (Heathrow, City, Gatwick). Als gevolg daarvan ga ik alleen voor de lol heen met de trein, terug met het vliegtuig. Dat bespaart me een slordige 150 euro!

Vergelijk voor de grap eens een dalmoment ergens midden januari (ik heb net 16 januari als voorbeeld genomen). De Eurostar begint bij 59 euro enkele reis (is niet veel, klopt), maar dan ben je er pas om 19 uur. Een fatsoenlijke ochtendvlucht heb je voor 36 euro - met British Airways naar Heathrow, zodat je gewoon met de metro naar de stad kunt, niet met een stervensdure bus/trein zoals op al die andere luchthavens. Ben je in totaal voor rond de 40 euro klaar en voor de lunch in hartje Londen.

Ik ben echt een enorm treinfan, maar zolang dit soort bodemprijzen in de luchtvaartsector mogelijk is, valt er niet tegenop te concurreren.

Het probleem is niet dat de Eurostar/andere internationale treinen in het algemeen te duur zijn. Die €59 dekt waarschijnlijk niet de kostprijs. Maar de vliegtickets zijn juist te goedkoop vanwege belastingvoordelen voor luchtvaartmaatschappijen en het feit dat luchtvaartmaatschappijen externe effecten afwentelen op de maatschappij. Die €36 had eigenlijk gewoon €136 moeten zijn. €136 vind ik een redelijk normale prijs voor een vliegreis op korte afstand.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

25-02-2019 11:58:02
DDietzen
DDietzen
NRC meldt het volgende in een artikel over de toekomst van het spoorverkeer (https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/24/trein-van-de-toekomst-is-snel-en-duur-a3655224):
Quote
Vanaf de zomer gaat er drie keer per dag een Eurostar rijden van Amsterdam naar Londen. De intensiteit van de douaneformaliteiten zal afhankelijk zijn van hoe hard of zacht de Brexit wordt. Dat gaat bijvoorbeeld over reizigersbagage.

Ik neem aan dat dat een foutje is en dat die treinen nog alleen van Stp naar Asd zullen rijden? Of zit er ineens schot in de onderhandelingen en kunnen de douanefaciliteiten op Asd en Rtd al deze zomer in gebruik worden genomen? Lijkt me eerlijk gezegd stug, aangezien de prognose van december 2019 al op losse schroeven leek te staan volgens eerdere berichtgeving...
 

25-02-2019 12:37:54
IJsbergsla
IJsbergsla
Er gaat andersom ook een derde trein rijden. Anders stapelen die stellen zich zo op in de Watergraafsmeer. Enkel richting het Verenigd Koninkrijk blijft de overstap in Brussel-Zuid mede in 2019 verplicht.  

25-02-2019 18:11:10
henri1972
henri1972
Ik hoorde 3 weken terug van een Eurostar conductrice dat ze bij het begin van de 3e Eurostar ook beginnen met douane controle op Asd en Rtd. Alleen bij die derde trein en op proef.

Maar goed: ik hoorde.... en ze zei dat ......
Dus wat er van waar is?
 

25-02-2019 18:58:31
cuneo56
cuneo56
Het blijft triest%04%
De Nederlandse Douane is eigenlijk nooit geintereseerd wat je mee neemt het land uit!
En de Britse Douane blijft net als nu "gewoon"z'n werk doen in London!

( Zucht)
 

25-02-2019 19:35:03
MasterE
MasterE
Het gaat ook juist om de Britse douane die in Asd en Rtd de controles uitvoeren, zodat men rechtstreeks door kan naar London.


Mcn Asd
 

25-02-2019 19:40:06
aarclay
aarclay
Ik ben al een tijdje niet meer op spoor 12op Rtd geweest, maar is er al enige voortgang m.b.t. de nieuwe Eurostar-lounge?

Het gaat niet snel zag ik, en ik kan me indenken dat het ook geen haast heeft als de verdragen nog niet rond zijn. Of is er nu wel voortgang? Wel mis ik nog steeds een hek die de reiziger vanuit de lounge moet laten leiden achter die schermen op het perron tot aan de trein.

Laatst bewerkt door aarclay op 26-02-2019 12:27


Choo choo.....
 

25-02-2019 19:46:33
sjoerd
sjoerd
Spoor 1 Rtd is opgebroken, maar of spoor 2 nu spoor 1 heet, weet ik niet.  

25-02-2019 20:01:29
JoepDDZ
JoepDDZ
Spoor 2  

25-02-2019 20:01:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Het nieuwe spoor heet spoor 2, ze hebben zelfs het hele paneel in de wand van de trapopgang vervangen door een nieuwe met een "2" erop.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-02-2019 20:04:20
cuneo56
cuneo56
Quote
MasterE (ma 25 feb 2019 19:35:03 https://www.somda.nl/forum/15733/p700832/): Het gaat ook juist om de Britse douane die in Asd en Rtd de controles uitvoeren, zodat men rechtstreeks door kan naar London.

Sorry maar het gaat om de Britse Immigratie dienst die voor instappen in Eurostar wil controleren, vergelijkbaar met wat in Nederland de Marechaussee doet.
Dus een persoonscontrole; met invoer van goederen ( het werk van Douane of op z'n Engels Customs) heeft het allemaal niets van doen.
 

25-02-2019 21:49:28
AgentX
AgentX
Quote
daniel_ddr (ma 25 feb 2019 20:01:35 https://www.somda.nl/forum/15733/p700838/): Het nieuwe spoor heet spoor 2, ze hebben zelfs het hele paneel in de wand van de trapopgang vervangen door een nieuwe met een "2" erop.


Nieuwe perron; het spoor lag er al.
 

25-02-2019 22:21:49
RudiL
RudiL
Quote
cuneo56 (ma 25 feb 2019 20:04:20 https://www.somda.nl/forum/15733/p700839/):
Sorry maar het gaat om de Britse Immigratie dienst die voor instappen in Eurostar wil controleren, vergelijkbaar met wat in Nederland de Marechaussee doet. Dus een persoonscontrole; met invoer van goederen ( het werk van Douane of op z'n Engels Customs) heeft het allemaal niets van doen.

In het Verenigd Koninkrijk is de grenscontrole van personen en goederen tegenwoordig gecombineerd in één Border Force (onder binnenlandse zaken). In Nederland is de controle gescheiden: personen door de Marechaussee (Defensie) en goederen door de Douane (Financiën).
 

26-02-2019 08:44:27
MasterE
MasterE
Quote
cuneo56 (ma 25 feb 2019 20:04:20 https://www.somda.nl/forum/15733/p700839/):
Quote
MasterE (ma 25 feb 2019 19:35:03 https://www.somda.nl/forum/15733/p700832/): Het gaat ook juist om de Britse douane die in Asd en Rtd de controles uitvoeren, zodat men rechtstreeks door kan naar London.

Sorry maar het gaat om de Britse Immigratie dienst die voor instappen in Eurostar wil controleren, vergelijkbaar met wat in Nederland de Marechaussee doet.
Dus een persoonscontrole; met invoer van goederen ( het werk van Douane of op z'n Engels Customs) heeft het allemaal niets van doen.


Je gaat bij aankomst in Londen toch niet door Customs? Je loopt toch zo het station uit.


Mcn Asd
 

26-02-2019 09:10:17
IJsbergsla
IJsbergsla
Neen, omdat dat in Brussel al gebeurd is, nietwaar?  

26-02-2019 11:06:31
AgentX
AgentX
Inderdaad, als je reist met de trein ben je voor het instappen al gecheckt. Als je bijvoorbeeld vliegt, gebeurt dit bij aankomst op het Britse vliegveld en moet je eerst langs de British Immigration.  

26-02-2019 12:57:32
MasterE
MasterE
Dus dat geeft maar aan hoe zinnig het dus is dat je in Asd of Rtd al door de check bent.


Mcn Asd
 

26-02-2019 13:44:28
AlexNL
AlexNL
Er is hier wat verwarring tussen immigration en customs. Immigration gaat over mensen, customs gaat over goederen.

Immigration-controles gebeuren bij Eurostar in het vertrekstation. Dat zijn de mensen in hokjes die naar je paspoort kijken. Richting Londen gebeurt dat in Brussel, Parijs, Lille en Calais; richting het vasteland in St. Pancras, Ebbsfleet en Ashford.

Customs-controles (douane) gebeuren in het aankomststation. St. Pancras heeft een aparte hal voor douane, al wordt die zelden gebruikt. Soms worden er mensen uit de rij van aankomende reizigers gepikt voor een douanecontrole.

Omdat een reis met Eurostar zich geheel in de 'single market' afspeelt (waar vrij verkeer van goederen is) is een douanecontrole zeer zeldzaam. Na Brexit zou dat echter kunnen veranderen, het VK is dan immers geen deel meer van de single market wat kan betekenen dat je bij aankomst aan de douane moet gaan vertellen of je iets aan te geven hebt.
 

26-02-2019 20:28:03
cuneo56
cuneo56
Quote
MasterE (di 26 feb 2019 12:57:32 https://www.somda.nl/forum/15733/p700888/): Dus dat geeft maar aan hoe zinnig het dus is dat je in Asd of Rtd al door de check bent.


Ja, Want het VK wil geen vreemden in een trein naar hun toe.
Om bijvoorbeeld asiel aan te vragen moet dat op Britse bodem tegenover een officieel persoon. Wettelijk kun je dan b.v. een haven of een vliegveld uitsluiten, maar een trein zou overal kunnen stoppen, dus verleg je de controle naar het buitenland, en heb je gelijk invloed op kwaadwillenden die iets met de Eurostar/ de tunnel zouden willen.
 

26-02-2019 23:16:10
daniel81
daniel81
Ik heb wel eens gehoord dat een vervoerder (bv spoorweg- of luchtvaartmaatschappij) gestraft wordt als-ie een persoon naar het VK brengt die daar niet had mogen zijn. Dus Eurostar is er zelf alles aan gelegen om dat te voorkomen.  

26-02-2019 23:31:40
Frontier
Frontier
Correct, een boete van duizenden euro’s per geval.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-11-2019 18:00:10
ICNG16
ICNG16
Het lijkt er nu op dat de Eurostar vanaf eind maart rechtstreeks naar Londen gaat rijden.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/nieuwe-streefdatum-vanaf-31-maart-directe-eurostar-naar-londen
 

14-11-2019 19:26:15
henri1972
henri1972
Ik kreeg gister een mail van NS dat die trein in januari gaat rijden...
.
 

14-11-2019 20:11:05
b2py
b2py
Dat kan ook he, als je het artikel leest.  

14-11-2019 20:15:31
NRuys
NRuys
Quote
henri1972 (do 14 nov 2019 19:26:15 https://www.somda.nl/forum/15733/p715737/): Ik kreeg gister een mail van NS dat die trein in januari gaat rijden...
.


Als je dezelfde mail hebt gekregen als ik stond er:
Quote
Vliegensvlug naar hartje Londen
In het voorjaar van 2020 gaat de eerste rechtstreekse Eurostar rijden. Zit jij in de eerste trein?

Ik zie daar nergens januari staan.
 

14-11-2019 22:47:48
aarclay
aarclay
Los van het feit dat het nog even wachten is op de rechtstreekse trein naar het VK, kan de Eurostar vandaag weer een feestje vieren. Een beetje volgens de lijn van eerdere verjaardagen hebben ze weer een nieuwe innovatie: De 'plastic-vrije' trein met milieuvriendelijke catering.
https://www.treinenweb.nl/news/8085

Laatst bewerkt door aarclay op 14-11-2019 22:48


Choo choo.....
 

02-12-2019 20:30:57
bond
bond
De reisplanner www.bahn.de geeft m.i.v. van 31 maart 2020 drie rechtstreekse ritten Asd-StP aan met vertrek om 7.47, 13.46 en 18.47.  

17-01-2020 18:47:43
mren
mren
Vierde en vijfde trein ook in de pijpleiding (of Eurotunnel %02%):
Melding @NS_Int bij @AutoriteitCM: vierde dagelijkse trein Adam-Londen van
@Eurostar vanaf 18 mei 2020. Nummer 5 vanaf 31 mei 2021.


Aldus https://twitter.com/markduursma/status/1218213009853689856

Laatst bewerkt door mren op 17-01-2020 18:48
 

17-01-2020 19:23:20
icened
icened
Gaat goed. Qua aantal zitplaatsen is 5 Eurostar x 900 zitplaatsen vergelijkbaar met 4500 : 377 = 12 Thalys.

En dat ondanks de inchecktijd van ruim 30 minuten.
 

05-02-2020 04:20:13
seinhuis
seinhuis
Vanaf 30 april kunnen reizigers rechtstreeks van Amsterdam naar Londen.

Vanaf 18 mei kunnen reizigers rechtstreeks van Rotterdam naar Londen.

De eerste rechtstreekse tickets zijn te koop vanaf 11 februari.
 

07-02-2020 20:44:35
mren
mren
De eerste weken van mei wordt Rtd voorbijgereden?  

07-02-2020 20:56:41
daniel81
daniel81
Het idee is toch dat zowel de treinstellen als de perrons fysiek worden opgedeeld zonder doorloopmogelijkheid, waarbij het ene deel voor Londengangers is en het andere deel voor overige bestemmingen? In dat geval is in Rotterdam waarschijnlijk de eerste 3 weken alleen het 'overige bestemmingen'-deel toegankelijk waarbij die reizigers in Brussel gedwongen worden uit te stappen  

07-02-2020 22:06:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Het Londen-deel van het perron afsluiten is natuurlijk niet heel zinvol als je geen personeel hebt om die helft van het perron te checken op verdachte zaken en aanwezige personen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-02-2020 09:34:14
aarclay
aarclay
Klopt, er is nog geen voldoende marechaussee beschikbaar.

Laatst bewerkt door aarclay op 08-02-2020 09:34


Choo choo.....
 

01-07-2020 21:09:03
anton_
anton_

Eurostaar gaat weer rijden en volgens het AD zelfs zonder overstap richting London (omgekeerd wel). Lijkt me vreemd aangezien die tot maart precies andersom was. Over doorrijden van Rotterdam naar Amsterdam wordt niets gezegd.

ad

EDIT

Ns is het niet met het AD eens - overstap blijft in richting London

NS



Laatst bewerkt door anton_ op 01-07-2020 21:43
 

01-07-2020 21:15:04
michaben
michaben

Reisinformatie toont een 9126 Stp - Asd en een terugkerende 9161 Asd - Brusz vanaf 9 juli.

 

07-07-2020 20:39:49
seinhuis
seinhuis

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/07/07/eurostar-amsterdam-londen-rijdt-vanaf-het-najaar-rechtstreeks/

Vanaf het najaar rechtstreekse Eurostar treinen naar Londen.

 

24-08-2020 11:41:22
BusNL
BusNL

En dat wordt 26 oktober: Rechtstreeks naar Londen vanaf 26 oktober

 

16-09-2020 10:20:44
bond
bond

Het zat al langer in de pijplijn maar in 2021 zullen Thalys en Eurostar fuseren.

Nieuwe naam wordt Green Speed.

Aankondiging fusie in 2021

Vooraankondiging van fusie (2019)



Laatst bewerkt door bond op 16-09-2020 11:17