12-10-2016 11:14:58 | ||
---|---|---|
Astraea
|
Wel opmerkelijk dat er geen stop is in Antwerpen terwijl de controle pas is op Brussel-Zuid. |
12-10-2016 11:54:32 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
De rit richting Londen lijkt ten koste te gaan van de 1018, (Asd 7:49, Shl 8:03-8:05, Rtd 8:31). De andere kant op zit ie op Shl-Asd ongeveer 3 minuten achter de 925, dat lijkt wel naast elkaar te kunnen. Zou de rit richting Londen open zijn voor ICd-reizigers tot Rtd? Laatst bewerkt door DingeZ op 12-10-2016 11:54 |
12-10-2016 12:05:59 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Eurostar zegt zelf hierover dat men inschat dat van de reizigers uit Nederland/de capaciteit er circa 40 % door zal gaan naar London. Dat is een van de redenen om voor de controle stop voor Brussel te kiezen, in Lille gaat het om veel meer reizigers en duurt het navenant langer. Door ook niet in Antwerpen te stoppen houd je dat percentage natuurlijk op dat niveau, naast het feit dat door het overzichtelijke aanreistraject van Antwerpenaren dat aanbod sowieso zich over veel meer treinen Brussel-London zal spreiden In Brussel kun je in principe ook een ander treinstel binnen de afgesloten ruimte klaar zetten, dan hoef je niet te rangeren/ omrijden via de westelijke ringlijn. |
12-10-2016 12:41:23 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Richting Londen zit je precies op het andere halfuur dan de Thalys, maar richting Asd zit je op een heel ander pad. Best vreemd, want symmetrie in de dienstregeling is toch internationaal? |
12-10-2016 14:16:40 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Quote Die 1018 heeft ie niet zoveel last van eerder van de 5816 die nog voor z`n neus hobbelt en daarbij is 08:02A te Shl wordt wel spannend %08% en de 925 zit ook niet in de weg zo te zien MCN ASD |
12-10-2016 14:20:37 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Ik heb het over DRGL2017 |
12-10-2016 17:45:08 | ||
---|---|---|
bond
|
Hoe ziet de controle er op Brussel-Zuid straks uit? Trein komt dan binnen op spoor 3-6 (i.p.v. kopsporen 1-2 nu) en een (uitgebreide?) controle binnen 28 minuten - alle reizigers (incluis ouderen en kinderen) in en uit de trein met bagage, afhandeling op perron? Enig idee? |
12-10-2016 17:53:00 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Tsja, dat weet hopelijk Eurostar wel, maar mijn verwachting is dat de trein uit Amsterdam op een van de sporen 3 t/m 6 binnenkomt en de reizigers via de "normale procedure" in Brussel naar ( waarschijnlijk een ander) treinstel voor London op spoor 1 of 2 mogen gaan. |
12-10-2016 18:53:26 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Quote De 1018 vertrekt pas om 7:51 op Asd, dus de 9121 rijdt er 3 minuten voor. |
12-10-2016 20:00:46 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Dat heb ik inmiddels gezien ja en was al gemeld dat het over DRGL 2017 ging MCN ASD |
12-10-2016 20:13:13 | ||
---|---|---|
hakkepuf
|
De stop op Schiphol-airport kan vervallen voor de Thalys én Eurostar. Deze treinen zijn bedoeld als concurrentie tégen het vliegtuig en niet als voor- en natransport t.b.v. het vliegveld. Onder de 4 uur reistijd uitkomen. |
12-10-2016 20:17:09 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Quote Dat ging volgens mij om de 5816. |
12-10-2016 21:17:18 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote Heen heb je controles te Brussel en terug niet, daarmee kan Eurostar nooit symmetrisch zijn (of je moet ri Asd totaal onnodig een halfuur willen kamperen te Brusz). |
12-10-2016 21:18:50 | ||
---|---|---|
Astraea
|
Schiphol is echter ook een belangrijke OV-knoop met verbindingen die de Thalys en Eurostar kunnen "feeden". |
12-10-2016 21:44:22 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Welnee, behalve dat ze tegen elkaar concurreren werken ze ook met elkaar samen als het zo uitkomt. Er worden al jaren vliegtickets verkocht waarbij een rit per Thalys of Eurostar deel is van de reis. Het is ook niet voor niets dat stations als bijvoorbeeld Atw en Brusz ook een IATA-luchthavencode toegewezen hebben gekregen, om de verkoop van dergelijke vliegtickets te vereenvoudigen. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-10-2016 00:06:43 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Quote Waar haal je dat vandaan? Volgens hafas (zover ik weet de enige bron voor de DRGL2017-tijden) vertrekt de 1018 om 7:49 uit Asd. Mocht het 7:51 zijn dan past die er inderdaad precies achteraan. |
13-10-2016 00:54:05 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
http://hafas.bene-system.com/bin/traininfo.exe/nn/969147/323233/244484/200807/784?ld=blo&L=profi&station_evaId=8400058&station_type=dep& |
13-10-2016 08:31:09 | ||
---|---|---|
mdeen
|
In https://www.ovmagazine.nl/2016/10/antwerpen-mist-aansluiting-naar-londen-1328/ een hele dienstregeling. Wat opvalt: op zondag 25 minuten trager tussen Rotterdam en Brussel, op zaterdag zelfs een half uur door 5 minuten extra stop in Rotterdam. Dit is wel erg specifiek. Wordt er dan niet via de HSL gereden? Volgens mij moet je dan nog flink doorrijden om het in 1,5 uur te halen. Op de terugweg is dat verschil er niet. |
13-10-2016 08:32:52 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Nee, vanwege werkzaamheden te Mechelen zo staat in het officiële document dat eerder hier was gelinkt. |
13-10-2016 08:56:33 | ||
---|---|---|
stijngeluk
|
Quote er staat er ook 1 in met het zelfde treinnummer die wel om 7:49 vertrekt: http://hafas.bene-system.com/bin/traininfo.exe/nn/754377/251642/63418/219751/784?ld=atr&L=profi&station_evaId=8400058&station_type=dep& |
13-10-2016 09:19:56 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Dat was ook degene die ik zag. Nu zie ik dat dat de tijden van zaterdag zijn. Gek genoeg laat de vertrekstaat van Amsterdam voor alle verbindingen alleen de variant van zaterdag zien in dit geval. |
13-10-2016 10:45:32 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Ze staan er beide in http://hafas.bene-system.com/bin/stboard.exe/nn?ld=atr&L=profi& |
13-10-2016 13:25:57 | ||
---|---|---|
bond
|
Quote Dat is dan wel erg rap voor mensen met bagage, ouderen en reizigers met kinderen. Nu begint de instaptijd 20 minuten voor vertrek. Dat is na de bagagecheck en de grenscontrole door de Belgen en Britten. Uitstappen op spoor 3-6, afzinken naar de hal, transfer en controles doe je niet in 8 minuten - mij is dat in ieder geval nooit gelukt op mijn tweemaandelijkse trips. De facto heb je geen directe verbinding als er een overstap/ontruiming in zit. Ergo, een ander(e) scenario, procedure of tijdschema? |
13-10-2016 13:54:27 | ||
---|---|---|
taurus
|
Volgens http://www.railjournal.com/index.php/high-speed/eurostar-amsterdam-timetable-emerges.html gaat de Eurostar pas vanaf december 2017 rijden en dan hebben we het al over DRGL 2018... Jammer dat we er komende zomer dus nog niets aan hebben. Weet iemand overigens hoe het staat met de toelating van de e320 in België en Nederland? Voor zover ik weet wordt er tot nu toe alleen tussen Parijs en Londen met de e320 stellen gereden. |
13-10-2016 14:19:40 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Daar wordt aan gewerkt, want er zijn in de zomer al een hoop testritten gereden door Nederland. Ik geloof dat er mogelijk vanaf november weer enkele testritten plaats zullen vinden. Laatst bewerkt door aarclay op 13-10-2016 14:20 Choo choo..... |
14-10-2016 15:37:04 | ||
---|---|---|
hakkepuf
|
Symmetrie is niet internationaal. Het is nergens een eis, hooguit een gebruikers wens. |
14-10-2016 15:46:24 | ||
---|---|---|
hakkepuf
|
Quote Er stoppen ruim voldoende treinen op die stations. Geen reden om alle treinen daar te laten stoppen. Londen - Parijs rijdt non-stop en dus ook niet voor 'feeding' op Ebsfleet of Ashford. De verkoop aantallen van dergelijk vliegtickets zou ik graag eens weten overigens, dus die per Thalys naar Schiphol om daar verder te vliegen of andersom. |
15-10-2016 08:25:31 | ||
---|---|---|
bacr
|
Het verkoopt wel, met name de KLM vluchten. Collega van mij moest naar ergens in Afrika en vanaf Atw met de HSL was het ticket bijna de helft goedkoper dan vanaf Shl.. |
19-10-2016 00:41:28 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Eurostar gaat 80 banen schrappen en minder treinen rijden: http://www.nu.nl/economie/4338067/eurostar-gaat-minder-treinen-inzetten.html |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
13-12-2016 14:25:26 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Hedenmiddag omstreeks 12:30 kwam stel 4013/4014 als ons land binnen via Rsd, Rtd, Hlm en Asd en zal vannacht doorbrengen op de Dgr. (Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/30778338304/in/dateposted/) Laatst bewerkt door AgentX op 13-12-2016 14:54 |
13-12-2016 22:21:16 | ||
---|---|---|
train85
|
Woensdag overdag gaat die testritten rijden vanaf Wgm naar Mrg via Ut tweemaal. En ook Wgm naar Tbi via Ut eenmaal. Nacht donderdag/vrijdag testritten op de HSL. Vrijdag overdag weer terug Wgm-Hlm-Rtd-Rsd naar België. Nachten vrijdag/zaterdag, zaterdag/zondag en zondag/mandag testritten op traject Antwerpen Noorderkempen-Grens v.v. Laatst bewerkt door train85 op 13-12-2016 22:24 |
12-01-2017 16:31:24 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
De eurostar 4013/4014 is inmiddels weer in NL voor testen en staat nu 16:30 op de Dgr %02% MCN ASD |
12-01-2017 16:37:16 | ||
---|---|---|
2296
|
Deze maandag morgen vroeg al aangekomen op de Drg. Heeft dinsdag en woensdag op de Wgm gestaan. |
12-01-2017 17:11:13 | ||
---|---|---|
thom
|
Op de Wgm gebruikt voor de proeven van de ongevallen dienst van Prorail om te beproeven hoe het eea in zijn werk zou kunnen gaan. |
01-03-2017 19:57:19 | ||
---|---|---|
Coryza
|
"Eurostar's planned London-Amsterdam timetable was revealed last year (see last year's news here) and it's now becoming clear how security checks are likely to work in the London-bound direction for the new service, likely to start this coming December - although Eurostar tell me it's still work in progress. Passengers will indeed check in at their starting stations in the Netherlands, with X-ray & passport checks performed before boarding at Amsterdam Centraal, Schiphol and Rotterdam, so no need to get off before London. In London you'll just walk off the train as you do now. Domestic Benelux passengers will be able to use the train from Amsterdam and Rotterdam to Brussels, they will not need to go through any security or passport checks, but will board half the 900-seat e320 Eurostar set aside for them. Doors between the London-bound and Benelux domestic halves of the train will be locked shut. When the Benelux domestic passengers alight at Brussels, their half of the train will be security-swept before Brussels to London passengers are allowed on. This is the reason behind the 20 minute station stop at Brussels in the inwards direction, which did indeed seem longer than necessary if nothing were being done, but much too short for the equivalent of the 'Lille shuffle' on the Marseille to London Eurostar, where passengers have to alight, go through check-in and re-board. I have to say this seems an eminently sensible solution, allowing Eurostar to provide a seamless Amsterdam to London service with no need to alight for passport and security checks en route, as some people had feared. It also allows them to provide much-needed capacity between Amsterdam & Brussels given the failure of the Fyra project a few years ago, and to allocate sufficient space to Brussels-London passengers." - Seat61 |
01-03-2017 21:01:29 | ||
---|---|---|
icened
|
Er is ook een Nederlandse versie: https://www.ovmagazine.nl/2017/03/geen-verplichte-overstap-eurostar-londen-1726/ Het staat in dit artikel aangegeven dat Eurostar nog niet bevestigd heeft. Maar het zou natuurlijk mooi zijn als de Eurostar treinreizigers gewoon op de Nederlandse stations ingecheckt worden i.p.v. Brussel Zuid. |
01-03-2017 21:19:56 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Ik heb er nog steeds een hard hoofd in hoe ze dat willen oplossen op de stations in Nederland. Hoe zorg je dat een perron tijdelijk geisoleerd is wat voldoet aan de eisen van de Britten. Ik dacht oorspronkelijk nog dat bijv. in Rtd spoor 1 een optie was, maar alleen 1a is bereikbaar vanaf de HSL vanaf het noorden en die is vermoedelijk te kort voor een een Eurostar trein. Op Asd zou je sp 15 kunnen reserveren voor Eurostar, maar volgens mij zitten ze in Asd niet ruim in de perronsporen. Op Shl wordt het helemaal onmogelijk om permanent iets te regelen voor Eurostar. Enige opties die er dan zijn zijn semi-permanente afsluitingen van het perron. Dat vreet capaciteit (zeker op Shl) maar misschien gaat de UK border police ermee akkoord. Sowieso was er altijd nog het vraagstuk van inzet van extra inzet van de Britse douane waar ze destijds nee tegen zeiden. Maar we zullen zien |
01-03-2017 23:05:17 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Als het in Marne la Vallee en Marseille lukt, moet het bij ons toch ook wel lukken om die perrons leeg te krijgen voordat de Eurostar aankomt? Met een paar man S&V en wat afzetpalen kom je al een heel eind. |
01-03-2017 23:31:18 | ||
---|---|---|
Coryza
|
Marseille is volgensmij gigantisch groot als ik het me goed herinner - ruimte zat?... en het baanvak bij Marne la Vallee zal toch niet zo druk zijn? Laatst bewerkt door Coryza op 01-03-2017 23:31 |
01-03-2017 23:52:49 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Er wordt al een denkfout gemaakt door te denken dat dergelijke voorzieningen permanent moeten zijn, wat natuurlijk helemaal niet hoeft. Op luchthavens werkt men al jaren met flexibele Schengen/niet-Schengen gates, wat ook prima toegepast kan worden op treinstations, AlexNL noemt er al een paar. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
02-03-2017 06:59:47 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Marseille is niet zo zeer gigantisch groot, maar het is een kopstation en dan is een perron afzetten en dat controleren een stuk makkelijker. |
02-03-2017 07:45:46 | ||
---|---|---|
geert
|
In Avignon Centre in het jaren gedaan op perron B voor de zon-Eurostar. Er was een uitklapbare glazenwand die neergezet werd en bij de opgangen stond personeel. Voordeel is wel dat er in geen tijden een andere trein vertrok..... |
02-03-2017 09:42:30 | ||
---|---|---|
mdj
|
Ik kan me voorstellen dat het deel aan de Hoofddorpse zijde wel "even" 75 meter kan missen voor de treindienst. VIRM12 komt daar namelijk net niet. Zet je daar een wandje tussen 5 en 6 neer, en sluit je af met personeel die de reizigers inchecken. Bordjes (dat de Eurostar aan die kant vertrekt; zoals de Thalys in Antwerpen doet) + personeel + eisen dat reizigers een kwartier van te voren op het perron zijn, dan moet dat wel gaan... Laatst bewerkt door mdj op 02-03-2017 09:43 Bij twijfel: gebruik beton. |
02-03-2017 10:30:55 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Hoe kom je aan 75 meter? E320 is zo goed als 400 meter lang... |
02-03-2017 10:44:13 | ||
---|---|---|
mdj
|
Moet je de hele trein voor instappers te Shl open stellen? 75 meter zijn de eerste 2 rijtuigen. Daarnaast is het perron tenminste 400 meter. VIRM is 325 meter, dus 75 meter over zonder dat er VIRM12 naast komt te staan. Bij twijfel: gebruik beton. |
02-03-2017 10:52:31 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteAls die perrons alleen aan de kopzijde toegangen hebben is dat inderdaad zo. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
02-03-2017 11:00:29 | ||
---|---|---|
Astraea
|
Quote Is dat te doen? Weet niet hoe ruim die treinen van binnen zijn maar als iedereen z'n koffer door de gehele trein moet sleuren kan dat behoorlijke tijd duren en nogal vervelend zijn. Of je moet alleen voor de eerste paar bakken tickets verkopen voor mensen die opstappen te Shl of zoiets... |
02-03-2017 11:33:55 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Daar zou eenvoudig rekening mee gehouden kunnen worden bij de ticketverkoop. 75 meter is drie rijtuigen, van de acht rijtuigen die ze beschikbaar willen stellen voor reizigers van Nederland naar London. Laatst bewerkt door reisthijs op 02-03-2017 11:35 |
02-03-2017 11:49:54 | ||
---|---|---|
phantom
|
Blokkeert de rest van de eurostar dan geen wissels en dergelijke met het deel dat daar niet toegangkelijk zou zijn voor passagiers ? Past het binnen een blok van de beveiliging ,voor t zelfde geld staat een stuk eurostar dan voorbij zijn vertreksein. Ik denk even hardop,ik ken de situatie daar niet. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
02-03-2017 13:59:13 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Quote Quote Dat zou dan dus wel betekenen dat de Eurostar niet gebruikt kan worden voor "domestic Benelux passengers" tussen Shl en Brussel, tenzij je ze natuurlijk in het Londengedeelte toelaat. Maar er staat in het bericht van Seat61 dan ook alleen iets over Asd-Brussel en Rtd-Brussel, dus misschien is dat inderdaad de insteek. |
02-03-2017 15:27:13 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Nja, dat is dan zo'n ramp niet op zich. ICd naar Rtd en dan daar instappen. |
02-03-2017 16:46:04 | ||
---|---|---|
Roy
|
Ik dacht te lezen dat ze sowieso de trein willen opdelen in twee gedeelten. Met jullie plan om maar een deel van het perron af te sluiten voor internationale reizigers zou dit best wel eens de oplossing kunnen zijn. Reizigers naar rotterdam/antwerpen/brussel kunnen natuurlijk gewoon buiten het beveiligde gebied instappen. Complimenten aan de bedenkers boven mij. |
02-03-2017 18:26:34 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Oh ja, oeps. Die "domestic Benelux passengers" moeten juist niet door de controle... |
03-03-2017 13:26:13 | ||
---|---|---|
maurits
|
Waarschijnlijk krijgt de trein dan reserverings/reisplanner-technisch dan ook twee nummers. Voor het doorgaande treinnummer Nederland-Londen moeten reizigers dan 45 minuten van tevoren aanwezig zijn. Voor het treinnummer Nederland-Brussel is de normale overstaptijd dan voldoende. Ik ben wel nieuwsgierig of NS dat op de beeldschermen/borden goed voor elkaar krijgt . Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
03-03-2017 14:03:39 | ||
---|---|---|
icened
|
En anders servicemedewerkers zoals op Schiphol. Dat bevordert de doorstroming. |
03-03-2017 16:50:13 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteWat moet er dan anders op de beeldschermen getoond worden? De vertrektijd blijft gewoon hetzelfde. |
03-03-2017 17:25:54 | ||
---|---|---|
ChrisGBNL
|
Eindbestemming Brussel en Londen gok ik. |
03-03-2017 20:10:47 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Ik hoor de omroep al... "Dames en heren, op spoor 4 staat gereed de Eurostar naar Brussel en Londen. Deze trein wordt in Brussel gesplitst: het voorste treindeel rijdt na Brussel verder naar Londen. Het achterste treindeel blijft achter in Brussel." On a serious note, gaat deze Eurostar ook stoppen in Lille, Calais, Ebbsfleet en/of Ashford? Amsterdam - Lille lijkt me een markt waar Eurostar ook wel een graantje van wil meepikken (vanwege de aansluitingen naar zuid-Frankrijk) maar dat lijkt me moeilijk te combineren met een treindeel bestemd voor het VK. Laatst bewerkt door AlexNL op 03-03-2017 20:11 |
03-03-2017 20:35:03 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Stop in Calais wordt het zowiso niet en Ashford is even de vraag of daar aan het Perron inmiddels al ETCS is aangelegd , anders lukt dat ook niet. |
03-03-2017 20:43:43 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Hoe gaat dat met de vrijdagse 9370/9998 nu? In de IFF data zie ik dat de 9998 zowel als losse trein Brusz - Lille en als volledige trein Asd - Lille (met tot Brusz exact dezelfde tijden als de 9370) is opgenomen (als in jaarplan Asd-Lille, dagplan Brusz-Lille). Blijkbaar is men er zelf ook nog niet helemaal achter hoe men dit het beste in de reisinformatie kan vermelden. |
03-03-2017 20:49:11 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteAlle dorpjes staan niet in de dienstregeling die eind vorig jaar al bekend werd.. |
04-03-2017 01:21:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote ETCS rond Ashford is afgeschoten, in plaats daarvan gaat er het Franse KVB aangelegd worden (https://www.gov.uk/government/publications/kvb-signalling-at-ashford-international-station-decision-letter). Dat zou in 2018 operationeel moeten zijn. Quote Je bedoelt dat document dat naar de Belgische toezichthouder is gestuurd? Ik weet niet zeker of dat nou de definitieve dienstregeling was. De Eurostars naar Lyon/Marseille stoppen ook in Ashford en Ebbsfleet, er is kennelijk genoeg vraag naar een verbinding Kent - Zuid-Frankrijk om die stops te rechtvaardigen. Ik kan me voorstellen dat dat voor Amsterdam ook geldt. Laatst bewerkt door AlexNL op 04-03-2017 01:22 |
25-03-2017 15:46:11 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Volgens Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurostar#Amsterdam - bron niet gegeven) kunnen reizigers in Schiphol alleen in het Beneluxdeel instappen. Het treindeel naar Londen is daar niet toegankelijk. Is het technisch mogelijk om alleen de deuren van de helft van de rijtuigen te openen, en de andere helft vergrendeld te laten? Of gaat men een mannetje of acht op Schiphol posteren bij de deuren van het Londen-deel? |
25-03-2017 16:44:42 | ||
---|---|---|
Coryza
|
Deze discussie is in dit topic al eerder gevoerd... |
27-03-2017 19:04:54 | ||
---|---|---|
DDietzen
|
Mijn excuses, ik had niet goed opgelet. |
21-05-2017 17:05:58 | ||
---|---|---|
maurits
|
Nieuws over de Eurostarterminals in Asd en Rtd. Hiervoor worden terminalgebouwen op de perrons gebouwd: https://www.ovmagazine.nl/2017/05/controle-eurostar-vindt-plaats-op-de-perrons-1127/ Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
21-05-2017 17:13:40 | ||
---|---|---|
icened
|
Goede zaak! %02% Zien hoe lang het inchecken dan gaat duren. Maar heel wat beter dan in Brussel alsnog in te moeten laten checken. |
21-05-2017 20:22:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het nieuws is vwb Rotterdam eigenlijk al achterhaald. Daar wil men e.e.a regelen in ruimten in het stationsgebouw langs spoor 1. |
21-05-2017 20:36:02 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Wanneer gaat de Eurostar naar Amsterdam rijden? Met december soms? |
21-05-2017 20:40:07 | ||
---|---|---|
broek53
|
Proefbedrijf wel, commercieel schijnt de bedoeling april 2018 te worden. |
21-05-2017 21:47:09 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Maar vanaf de HSL kun je in de huidige situatie niet op spoor 1 komen, gaat men de infra dan ook nog wijzigen door ergens een wisseltje te plaatsen? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
21-05-2017 22:00:09 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Dat was ooit december 2016. Ik vraag me af waar die vertraging door komt. |
21-05-2017 22:34:01 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteWel op 1b, maar dan past er maar een halve Eurostar langs het perron (en gezien de beveiligde zone in Asd aan de achterkant zit ook precies de verkeerde helft) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
21-05-2017 23:58:31 | ||
---|---|---|
Jrodenhuis
|
Quote Ik lees in het artikel dat de faciliteit in Rtd op het perron van spoor 3 en 4 wordt gebouwd. Of zie ik iets over het hoofd? Laatst bewerkt door Jrodenhuis op 22-05-2017 00:04 |
22-05-2017 00:07:40 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Ik denk het wel, want vanaf spoor 4 kun je gewoon rechterspoor de Willemstunnel in waarmee je tussen Rtst en Rlb de HSL op kunt. Richting Asd speelt het hele douane-verhaal niet, omdat de trein al vanaf Brussel als niet-gecontroleerd gaat rijden. Laatst bewerkt door dennistd op 22-05-2017 00:08 |
22-05-2017 00:15:50 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Ja, dit: Quote 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
22-05-2017 00:36:21 | ||
---|---|---|
Jrodenhuis
|
Quote Yep, had niet goed gelezen |
22-05-2017 06:56:56 | ||
---|---|---|
slifor2
|
spoor 1 wordt overkluisd met een nieuw perron, treinen vertrekken dan dus feitelijk van spoor 2, wat dan spoor 1 wordt. |
22-05-2017 10:12:48 | ||
---|---|---|
AgentX
|
... waardoor er meer ruimte op het perron bij spoor 1 komt voor een controleterminal. |
22-05-2017 11:01:13 | ||
---|---|---|
bacr
|
En er weer een doorrijdspoor minder ligt... |
22-05-2017 11:49:55 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Volgens mij was de primaire functie van spoor 2 om ervoor te zorgen dat 1a en 1b los van elkaar gebruikt konden worden in de spits voor de Hoekse lijn. |
22-05-2017 12:22:56 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Voor de verbouwing van Rtd had spoor 1 geen wisselverbinding halverwege naar spoor 2. Misschien dat het ooit een doorrijd functie had voor het postvervoer. |
22-05-2017 13:10:45 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dat is zeer juist: via een engels wissel bereikte je de twee kopsporen onder postkap in het verlengde van spoor 2. En af en toe stond er een goederentrein te wachten op een pad naar het zuiden |
22-05-2017 13:59:45 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Tegenwoordig wordt spoor 2 regelmatig gebruikt door goederentreinen richting Rtz. Daar kan dus prima een paar keer per dag nog een Eurostar tussendoor. |
22-05-2017 15:30:52 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Die kunnen veel makkelijker via spoor 5 ook een doorrijdspoor en heb je ook geen last van treinen die vanaf de hsl komen. Laatst bewerkt door maarten83 op 22-05-2017 15:31 |
22-05-2017 18:18:57 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Als er twee treinen per dag halteren op spoor 2 (de Eurostars) en er verder hoogstens incidenteel gebruik van wordt gemaakt zal je er weinig last van hebben, lijkt me. |
23-05-2017 16:15:28 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
als ik http://www.parool.nl/amsterdam/amsterdam-cs-krijgt-eigen-terminal-voor-trein-naar-londen~a4496377/ zo lees dan beantwoord dat (mogelijk) wel een paar puntjes: - Antwerpen lijkt sowieso geen stop te worden? - Schiphol is nog een twijfelgeval, waarbij het al eerder besproken scenario ("veilige helft" en "niet-gecontroleerde helft") mogelijk uitkomst biedt Om over dat laatste te beginnen: Aan de ene kant is geen stop op Schiphol jammer, aan de andere kant vraag ik me af hoe zaligmakend het is en wat er op tegen is om met de ICd naar Rtd te gaan en daar over te stappen. Scheelt je wel weer gedoe en een aardig stukje stilstaan in Brussel (er is immers een verschil tussen passagiers in Brusz van tevoren controleren en in een kleine 10 min laten instappen versus de helft van de trein te legen, controleren, en dan er weer in.). Over dat eerste: Niet geheel verrassend. Antwerpen heeft hetzelfde probleem als Schiphol qua ruimte, en gezien de korte afstand tussen Atw en Brusz en genoeg (inter)nationale treinen die op beide stations stoppen is een stop op Atw niet cruciaal. Maar dat geldt misschien ook voor Shl, in die optiek (en met bovenstaande verhaal in gedachten). |
23-05-2017 17:57:08 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Zouden er vanaf Schiphol heel veel reizigers naar London willen per trein? Als ik toch op Schiphol ben dan zou ik met het vliegtuig gaan .... |
23-05-2017 18:10:53 | ||
---|---|---|
b2py
|
Schiphol hoeft niet perse je herkomst te zijn maar vanuit diverse plekken in het land is het sneller via Schiphol dan over CS |
23-05-2017 18:31:21 | ||
---|---|---|
michaben
|
Maar veel van die mensen zijn alsnog sneller via Rtd, vanuit bijvoorbeeld Dv en Ah is Rtd slechts een kwartiertje verder weg dan Shl, terwijl je een reis van 20 minuten over de HSL uitspaart. |
23-05-2017 20:52:27 | ||
---|---|---|
Astraea
|
https://www.ovmagazine.nl/2017/05/eurostar-laat-schiphol-links-liggen-1940/ Inmiddels het bericht dat te Shl niet gestopt gaat worden en dat op Rtd men spoor 1 gaat overkluizen en de trein dus binnenkomt op spoor 2. Nu vraag ik mij wel af, gaat dit een tijdelijke overkluizing worden, totdat bijvoorbeeld de infra is aangepast, of gaat spoor 1 definitief weg? |
23-05-2017 22:16:55 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Gezien het al eerder aangehaalde argument zou het best zo kunnen zijn dat het permanent is. Spoor 1 is op dit moment niet meer nodig in de normale spooropstelling (met het afkoppelen van de Hoekse lijn van het landelijke spoorwegnet), en voor de incidenteel doorrijdende (goederen)trein maakt het op zich niet zoveel uit of je nu langs het perron rijdt of niet (zeker als genoemd perron planmatig alleen de Eurostar in 1 riching verwerkt). Maar dat is nog koffiedik kijken, denk ik. Overigens ook wel interessant dat er alsnog 27 min wordt stilgestaan in Brusz. Een "korte" stop zoals de Thalys nu heeft zal wel te kort zijn vermoed ik, maar 27 min vind ik wel erg royaal. Aan de andere kant zal het grotere deel van de klandizie wel in Brusz opstappen (de 2 Eurostar treinen per dag zullen vermoedelijk de al bestaande treinen zijn die worden verlengd). Ben overigens ook benieuwd hoe de sporenlayout in Brusz er zo uit gaat zien, daar moet ook nog wat werk gebeuren om een beveiligde zone te creeëren op 1 van de bestaande HST perrons. |
23-05-2017 22:57:36 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Die 27 minuten zullen dan wel voor de Britse Immigratie controle zijn. Want ik lees in het verhaal over de aanpassingen in Asd / Rtd enkel wat over Eurostar personeel ,maar niets over Britse "Immigtration Officers" |
23-05-2017 23:15:23 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Er wordt wel degelijk gesproken over douanefaciliteiten, dus ik denk eerder dat die 27 minuten er tijdelijk in blijven, voor het geval de faciliteiten in Asd en Rtd niet tijdig gereed zijn. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
23-05-2017 23:39:17 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
https://www.odnzkg.nl/mozard/document/docnr/4374290,,4047457,/825OV-20161219-OV_Ams_pdf%20.pdf https://www.odnzkg.nl/mozard/document/docnr/4374270,,4047449,/IVP%20Eurostar%20Ams%20079164923-B_pdf%20.pdf |
24-05-2017 00:08:38 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Die 27 minuten zullen ook zijn om het niet gecontroleerde deel van de trein leeg te vegen en te controleren op eventueel (bewust) achtergelaten zaken. |
24-05-2017 00:30:56 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Dat wordt op de Wgm al gedaan en aangezien het niet gecontroleerde deel dus te Shl ook geen reizigers meer oppikt kun je dat achterwege laten. Daarom valt hier ook te lezen http://www.treinreiziger.nl/eurostar-schrapt-stop-op-schiphol/ dat die stop t.z.t. verkort kan worden. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
24-05-2017 01:05:16 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Het gaat om de voorste helft van het stel, dat door reizigers Asd-Rtd-Brusz (die niet door de controle gaan) gebruikt kan worden. Op Brusz en Lille wordt ook dit deel gevuld met reizigers naar Londen. Daardoor zou iemand iets of zichzelf in dat deel van het stel kunnen verstoppen om het/zich zo Engeland in te smokkelen. Die acht bakken moeten dus na aankomst in Brusz leegstromen, gecontroleerd worden en vervolgens zich weer vullen met reizigers. Ik kan me zo voorstellen dat je daar bijna een half uur voor nodig hebt. |
24-05-2017 01:58:14 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Lichtelijk OT: wat is de huidige functie van de 'bouwkeet' op Asd? Ik zie daar namelijk praktisch nooit iemand het gebouw in/uit lopen. |
24-05-2017 02:40:37 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Quote Iedereen neemt dat wel automatisch aan, maar voorlopig heb ik nog nergens gelezen dat er ook lokale reizigers tussen Asd/Rtd en Brusz vervoerd gaan worden. Het zou ook tamelijk dwaas zijn om alleen voor een handjevol lokale reizigers naar Brussel de reistijd voor alle overige reizigers naar Londen te verlengen, aangezien de stop te Shl er ook niet komt en het dus veel logischer is om de voorste acht rijtuigen tot Brusz potdicht te houden. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |