Enschede - Zwolle - Kampen
Forum: Algemeen - Algemeen
01-06-2018 14:55:20
selivio
selivio
Het is gewoon een manier om met veel woorden te zeggen dat Keolis er niet aan gaat beginnen, meer niet (en ik kan ze geen ongelijk geven eerlijk gezegd).  

01-06-2018 14:57:56
martijn
martijn
Snap ik. Het wordt alleen zo ongeloofwaardig als er zo’n geforceerd antwoord van de communicatieafdeling komt.  

01-06-2018 15:13:00
Trainplaza
Trainplaza
Is het wel mogelijk om alle aansluitingen te behouden en alleen in de drukste richting op station Zwolle Stadshagen te stoppen? Dus 's ochtends richting Zwolle, en 's avonds richting Kampen. Tussendoor en in het weekend kan je ook een om en om systeem maken, dus het ene half uur richting Zwolle stoppen, en het andere half uur richting Kampen stoppen.  

01-06-2018 15:34:37
thom
thom
Volgens mij zijn alle opties in dit topic alwel duidelijk besproken, dus als je even terug leest is je vraag denk ik zo beantwoord  


01-06-2018 17:14:57
dennistd
dennistd
Er werd tijdens beide persconferenties gesproken over een studie met 42 alternatieven die ter inzage zou komen. Helaas heb ik hem nog niet kunnen vinden.

Laatst bewerkt door dennistd op 01-06-2018 17:15
 

01-06-2018 17:28:23
broek53
broek53
Wat een on-ge-lo-fe-lijk kletsverhaal van Keolis. Wat ze wel goed van ProRail geleerd hebben, is om als je iets niet wilt, te roepen dat De Veiligheiud in het geding is/kan komen. Ontslaat je van elke verplichting tot uitleg en verantwoording en als iemand je tegenspreekt, roep je nog voordat hij uitgesproken is: Wil jij dan *vul vreselijke gebeurtenis in* op je geweten hebben!? en dat betekent in 9 van de 10 gevallen einde discussie.
Maar zulke lulkoek als zou het rijden met twee machinisten, waarvan er dus een de helft van de tijd extra kan uitrusten, enig gevaar kan opleveren - zo zout heb ik ze nog niet gegeten.
Dat je even vraagt waar je de rekening kwijt kan, daar kan ik 100% in komen - maar speel het dan straight.
 

01-06-2018 17:44:53
timtrein
timtrein
Telkens als je denkt: het spoor kan niet dieper zinken... jawel!
Wordt vast vervolgd
 

01-06-2018 18:31:55
sjoerd
sjoerd
Citaat:
Over de Deskundigheid van ProRail zegt Gedeputeerde Boerman: “We hebben nooit getwijfeld aan deskundigheid van ProRail. ProRail heeft een monopoliepositie. We mogen ervan uitgaan dat zij honderd procent deskundig zijn.” Einde citaat.
Dus monopolisten hebben de wijsheid in pacht?!? Er bestaat een goed spreekwoord en dat zegt dat je nooit op één paard moet wedden. Met als diepere betekenis: je kunt nooit iets voor waar aannemen zodra slechts één partij of persoon iets beweert.
Inderdaad: er gebeuren rare dingen.
 

01-06-2018 19:00:10
gvttreinen
gvttreinen
2e mcn op kosten van Prorail, is vast goedkoper dan infrastructurele maatregelen.  

01-06-2018 19:24:31
ZJ37
ZJ37
En die andere 42 maatregelen zijn ook allemaal afgeserveerd vanwege het Grote Gevaar?  

01-06-2018 21:00:42
broek53
broek53
Ik ken ze lang niet allemaal, maar het gaat om allerlei relatief klein bier, zoals aanpassing van de seinplaatsing aan de lagere snelheid en juist verhogen van de snelheid tussen Stadshagen en Zwolle. Met zulke maatregelen sprokkel je nog wat seconden bij elkaar. ProRail geeft een aantal van die maatregelen aan als een middel om mogelijk weer van de tweede machinist af te komen en het uitvoeren ervan zit ook in de maatregelen over de invoering waarvan ProRail verdere afspraken wilde maken. Let wel: het voorstel van ProRail was om zsm te beginnen met rijden en stoppen in Stadshagen met behulp van een tweede mcn. Niet om dat eeuwig te laten duren. Dat laatste is in het geweld van de vroegtijdig roeptoeterende provincie en vervoerder verdwenen voordat het uitgesproken was.  

02-06-2018 11:16:17
phantom
phantom
Quote
sjoerd (vr 01 jun 2018 18:31:55 https://www.somda.nl/forum/15723/p662564/): Citaat:
“We hebben nooit getwijfeld aan deskundigheid van ProRail. ProRail heeft een monopoliepositie. We mogen ervan uitgaan dat zij honderd procent deskundig zijn.” Einde citaat.


Zo, dat is een gedurfde uitspraak meneer Boerman.
Je mag er nooit vanuit gaan dat een einzelgänger de waarheid spreekt en de wijsheid en deskundigheid heeft over iets.
Maar das dan weer iets wat door wie ook bij afdeling beleid en regeer wijsheid zelf in de hand is gewerkt,men wilde niet meerdere met wijsheid en kennis. Dus word nu navragen bij een ander een lastig iets want binnenshuis bij een NS/Prorail tak hebben jullie die niet meer.

Dus dan zou je extern moeten gaan kijken of er nog kennis is die al dan niet kan bijvallen in een gebracht verhaal door Prorail.
Dat ,meneer Boerman is the way to do things.

Nog wel even een vraag van andere orde,wat is duurder en kost meer tijd ?
Dat pakket maatregelen wat P..rail aandraagt om van een 2e mcn af te komen.
Of gewoon een 2e mcn erbij,die blijkbaar ook gevaarlijk is

Voorlopig zie ik dit nog wel even voortduren zoals een slechte soap,want het moet blijkbaar ook hier op een moeilijke,dure manier ipv op een voorlopig goedkopere manier,waarbij je dan tijd hebt om te zoeken naar een mogelijk beter alternatief %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

02-06-2018 11:27:48
thom
thom
Jij denkt dat ineens het personeel op de trein verdubbelen goedkoop is ?

Het hele geëmmer is natuurlijk niet zo makkelijk zoals je schetst en heeft ook te maken met bij wie de schuld ligt en wie het allemaal gaat betalen...

Of het zo betrouwbaar en gewenst is om er een estafette loop van machinisten van te maken, dat stort ook een keer als een kaartenhuis in elkaar als er wat misloopt.

Laatst bewerkt door thom op 02-06-2018 11:29
 

02-06-2018 11:58:26
AgentX
AgentX
Gaan er eigenlijk HC's mee op deze lijn? Als dat het geval is, is het wellicht goedkoper om ze op te leiden tot machinist. Bij vertrek direct kaartjes controleren, vlak voor aankomst naar achteren en voorbereiden om zelf terug te rijden, terwijl de heen-machinist op de terugweg de kaartjes controleert.

Dan heb je geen extra personeel nodig, natuurlijk wel opleiding en een hogere salarisschaal voor de HC's, maar dat zou best wel eens goedkoper kunnen zijn dan een hele extra machinist inzetten.
 

02-06-2018 11:59:40
thom
thom
Laat het FNV het maar niet horen, die is toch al not amused over het opgeleid zijn van de Mcn bij Keolis %08%

https://www.tubantia.nl/enschede/keolismachinisten-al-acht-keer-door-rood-sein~a79f6c6d/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

Laatst bewerkt door thom op 02-06-2018 12:00
 

02-06-2018 12:30:29
AgentX
AgentX
Lijkt me een prima gelegenheid om een zooitje (krantenkopidee) “nieuwe, beter opgeleide machinisten bij Keolis in dienst te nemen”.  

02-06-2018 13:01:40
broek53
broek53
Er ontstaat een soortement blikvernauwing als je van dichtbij op zo'n "probleem" blijft staren. De hele kwestie in essentie gaat om 2 minuten meer of minder keertijd in Zwolle. Die gaat niet af van de bedrijfstijd (rijden en kopmaken), maar van de reserve tijd in Zwolle. Om die reserve toch weer groter te maken, stelt Prorail voor om een tweede machinist te stellen. Dat is alles.

De hele kwestie gaat er nu om wie dat gaat betalen.

Laat je verder niks wijsmaken.De mist die Keolis maakt door over veilgheid te beginnen, zal wel het gevolg zijn van het feit dat de man het verkeerde papiertje voor zich had (over het opjagen als je met 1 mcn zou rijden).
 

02-06-2018 13:28:24
hehoka
hehoka
Tijdens de aanleg in 1865 waren er al problemen met de ondergrond. En in de eerste jaren na ingebruikname waren er al vele verzakkingen....... We zijn nu 152 jaar verder en nog steeds snappen de spoorbouwers niet dat het "moeilijke" grond is voor een spoorweg....... Prorail had gewoon eerst even de geschiedschrijving in moeten duiken........  

02-06-2018 18:15:02
selivio
selivio
https://www.ovmagazine.nl/2018/06/prorail-en-overijssel-botsen-over-kamperlijn-1551/

Voor de geïnteresseerden, in dit artikel staat een link naar de second opinion van aecadis dat de provincie heeft laten uitvoeren.
 

03-06-2018 01:57:21
kiekkiek
kiekkiek
Raar rapport. Rijtijd met 2 machinisten is korter !? Bordjes plaatsen om de machinist te helpen remmen! Woeha............... misschien eerst eens de machinisten beter trainen om zo alle mogelijkheden van baan en materieel te benutten? De slechtste rijtijd zou je met DM '90 nog kunnen halen.
Waarom met 2 stellen rijden? Ik vermoed dat een viertje in de spits voldoet. Of mag er van de provincie niemand staan?
En leuk hoor al die aanpassingen die seconden opleveren, maar als de eerste de beste krukkedraaier ze vervolgens niet benut heb je er niets aan.
Geef die bestuurders een gedegen opleiding zodat ze een beetje treinen kunnen rijden. Met enkel 3 maanden examentraining lukt dat echt niet.
 

03-06-2018 03:03:27
thom
thom
Wat een onzin stelling dat laatste.
Buiten het feit dat het enorm generaliserend is voldoet de opleiding aan de wet, en als je zegt dat ze daarmee geen treinen kunnen rijden zou de wet dus niet kloppen

Daarnaast denk ik dat je met 3 maanden opleiding de twee trajecten Zl-Kpn en Zl-Es wel moet kunnen beheersen met één materieelsoort.

Daarnaast lopen er bij NSR ook genoeg piloten rond die het trucje na 10-tallen jaren nog niet snappen en die hebben wel gewoon een uitgebreide opleiding gehad, dus of dat nou zo relevant is voor hoe iemand zijn werk wil en doet...
 

03-06-2018 04:58:22
broek53
broek53
De rapporten gaan voor rijtijden (als altijd) uit van wat er theoretisch te behalen valt met het gespecificeerde materieel op de infra (baan, seinen en bovenleiding). Dat is meestal nogal conservatief, zodat het in de praktijk sneller kan. Dat is het moment dat je iets zou kunnen hebben aan snelle machinisten.
Nu is dat effect op een baanvak met tweemaal aanzetten en tweemaal stoppen nogal beperkt natuurlijk, maar ja. Beetje winst binnen dat systeem kun je hier halen door niet op zijn nederlands-sloom te remmen voor Stadshagen - dat is een remming zonder seinen. Verkenborden staan bij 100 km/h op 1000 m voor de kop van het perron van een halte en dat is echt veel meer dan je nodig hebt. Verder zou je binnen het systeem "uitgesteld remmen" kunnen toestaan, dwz remmen op de remcurve van ATB NG en niet bij het sein of bord. Ook dat komt op dat lijntje maar een keer voor per rit, maar je zoekt seconden of je zoekt ze niet.
 

03-06-2018 06:36:21
edje
edje
Quote
kiekkiek (zo 03 jun 2018 01:57:21 https://www.somda.nl/forum/15723/p662792/):
Waarom met 2 stellen rijden? Ik vermoed dat een viertje in de spits voldoet. Of mag er van de provincie niemand staan?


In de spits zitten de 2 treinstellen, bomvol.Een viertje voldoet dan echt niet.
 

03-06-2018 07:28:58
ZJ37
ZJ37
Wat is er op tegen om de truc met twee machinisten gewoon eens uit te proberen in de praktijk?  

03-06-2018 07:43:09
hw1969
hw1969
Ik kijk er natuurlijk met een gekleurde bril naar, maar deze informatie is volgens mij sinds vrijdag bekend gemaakt en er was natuurlijk al één en ander te vinden voor die tijd.

Deze rapportage uit 2013 is te downloaden van de website van Overijssel. Vanaf pagina 202 wordt ingegaan op de capaciteitsanalyses van de verschillende faseringen: http://www.overijssel.nl/sis/16301322463968.pdf

De uitgangspunten voor de analyse zijn relevant in de discussie.

Variant 1 beschrijft het vraagstuk Stadshagen. De baanvaksnelheid hoeft niet verhoogd te worden om Stadshagen in te passen. Dat is pas nodig in variant 2.

De provincie Overijssel heeft wel 140 km/h besteld. Niet nodig voor variant 2, maar wel fijn voor overstappende reizigers in Zwolle, er van uitgaand dat je de speling in halteertijd, rijtijd en keertijd zoveel mogelijk stopt in de haltering te Zwolle.

Probleem:
- ProRail: baanvaksnelheid kan niet naar 140 km/h
- Keolis: keren in 3 minuten met dubbele stellen kunnen we niet
- Provincie: verwachte halteertijd in Stadshagen in de ochtendspits is langer dan 0,5 minuten

Laatst bewerkt door hw1969 op 03-06-2018 07:47
 

03-06-2018 09:23:28
javanree
javanree
Bij de toelating van FLIRT is de acceleratie van de tractie installatie softwarematig teruggeschroefd ivm aanrijtijden van overwegen e.d.

Zou er hier niet een proef gedaan kunnen worden om die acceleratie op te schroeven? Daarmee win je al snel een boel seconden.
 

03-06-2018 09:34:36
broek53
broek53
Als de Keolis-Flirts zijn afgeknepen net als de NS-Flirts, zou dat kunnen, maar dan mogen de betreffende stellen niet van Zwolle - Kampen af. Op Zwolle - Enschede (en elders) kunnen ze dan te vlug op bepaalde overwegen zijn.  

03-06-2018 12:11:03
IJsbergsla
IJsbergsla
De stellen zijn begrensd tot zelfs 50% tractie, terwijl dat gezien de aanrijtijden voor overwegen niet nodig is. Het werd dan ook uit comfortwensen gedaan. Dit zou onderwijl het heroverwegen waard zijn, me dunkt.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 03-06-2018 12:11
 

03-06-2018 12:17:00
marciekemp
marciekemp
Het slaat ook nergens op, de stellen bij NS zijn ook maar begrenst op 70%, daar hoor je de reizigers ook niet klagen dat het slecht is voor het comfort  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-06-2018 12:24:53
kiekkiek
kiekkiek
Quote
thom (zo 03 jun 2018 03:03:27 https://www.somda.nl/forum/15723/p662798/): Wat een onzin stelling dat laatste.
Buiten het feit dat het enorm generaliserend is voldoet de opleiding aan de wet, en als je zegt dat ze daarmee geen treinen kunnen rijden zou de wet dus niet kloppen

Daarnaast denk ik dat je met 3 maanden opleiding de twee trajecten Zl-Kpn en Zl-Es wel moet kunnen beheersen met één materieelsoort.

Daarnaast lopen er bij NSR ook genoeg piloten rond die het trucje na 10-tallen jaren nog niet snappen en die hebben wel gewoon een uitgebreide opleiding gehad, dus of dat nou zo relevant is voor hoe iemand zijn werk wil en doet...


Dat je voldoet aan een wettelijk kader zegt niets over vakmanschap. Je kunt in 3 maanden wel de verkeersregels in je hoofd stampen en leren een trein veilig van A naar B te brengen, maar dan ben je nog geen vaardige machinist. Daar heb je tijd en oefening voor nodig. En juist daar ontbreekt het aan.

En inderdaad: sommige machinisten leren het nooit, om wat voor reden dan ook.
 

03-06-2018 12:25:45
timtrein
timtrein
Je moet toch een beetje creatief zijn om tot een oplossing te komen, lijkt me. Voor 8 ton per jaar aan personeelskosten kun je nog eens wat knutselen of wijzigen zo her en der...  

03-06-2018 12:54:03
kiekkiek
kiekkiek
@Marciekemp:

NS Flirt is in de software begrenst op 75% aanzet. En die opmerkingen over comfort raken natuurlijk kant nog wal. Ondertussen rijden in Europa honderden stellen rond die snel aanzetten. En een moderne metro doet het allemaal nog effe wat sneller en daar staat het meeste volk.
Waarom zou een fabrikant een snelle trein maken waar geen hond in wil zitten?
Ook hier: het gaat erom hoe je met de techniek omgaat. Abrupte lastwisselingen zijn vervelend.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 03-06-2018 12:54
 

03-06-2018 12:58:39
ZJ37
ZJ37
Hebben zich nog geen veiligheidsclupjes gemeld die het Gevaar van lang(er) dichtliggende overwegen aan de kaak hebben gesteld? Een trein die 100 rijdt is pas veel later bij een overweg dan een trein met (ontwerp)snelheid 140.  

03-06-2018 13:13:28
thom
thom
Tsja, dat is niks unieks toch, als er ergens een Cargo met 80 km/u op een 140 km/u baanvak voorbij komt gebeurd exact dat zelfde..  

03-06-2018 19:01:39
edje
edje
Quote
IJsbergsla (zo 03 jun 2018 12:11:03 https://www.somda.nl/forum/15723/p662849/): De stellen zijn begrensd tot zelfs 50% tractie, terwijl dat gezien de aanrijtijden voor overwegen niet nodig is. Het werd dan ook uit comfortwensen gedaan. Dit zou onderwijl het heroverwegen waard zijn, me dunkt.

De stellen van Keolis zijn tegenwoordig op dezelfde manier begrenst als de stellen van NS. Overigens rijden we kwa stroomverbruik op Zwolle Enschede met een max van 4000 A en op Zwolle - Kampen op maximaal 2500 Ampere.

Laatst bewerkt door edje op 03-06-2018 19:14
 

03-06-2018 19:04:36
mtlx
mtlx
Ampere zegt vrij weinig over de optreksnelheid en de begrenzing daarvan, aangezien je alleen het maximale stroomverbruik geeft. Die wordt pas op hogere snelheden bereikt, dus het zegt alleen wat over de stroomlimitatie op hogere snelheden.
Ik heb verder geen idee van de exacte beperkingen bij de vervoerders, maar je kan die treinen zowel limiteren op ampere als op tractie. Het kan prima zijn dat de ene vervoerder waarde X heeft en de andere vervoerder waarde Y, terwijl de stroomafname voor allebei begrensd is op 4000A of 2500A.

Laatst bewerkt door mtlx op 03-06-2018 19:06
 

03-06-2018 21:29:34
broek53
broek53
Quote
thom (zo 03 jun 2018 13:13:28 https://www.somda.nl/forum/15723/p662867/): Tsja, dat is niks unieks toch, als er ergens een Cargo met 80 km/u op een 140 km/u baanvak voorbij komt gebeurd exact dat zelfde..
Nee, maar dat houdt de veiligheidsclubjes niet tegen (al zijn het vaak zelfbenoemde veiligheidsclubjes, heb ik het idee).
Zo is op Almelo - Mariënberg alles uitgelegd op 120 km/h, uitsluitend omdat er Linten gingen rijden. Civieltechnisch is het vernieuwde spoor gelegd voor 130 km/h. Dat betekent dat als een vervoerder (bijvoorbeeld Arriva met GTW's) 130 wil gaan rijden om wat meer speling te krijgen in deze dienst met korte keringen (!!) de hele boel wat assentellers (voor de overwegaankondigingen) betreft en uiteraard de ATB NG weer moet worden aangepast. Civieltechnisch is het dus al over de balk gegooid, de seintechnische balk volgt bij sneller materieel.
En het zou mij niet verbazen als Prorail voor die seintechnsiche actie de rekening gewoon bij de provincie legt, trouwens...
 

04-06-2018 07:07:56
mdeen
mdeen
Quote
sjoerd (vr 01 jun 2018 11:43:50 https://www.somda.nl/forum/15723/p662435/): Daar hebben we hem weer: niet rendabel. Ik zal mijn bezwaar nog maar eens herhalen: rioolputten, hoogspanningsleidingen, stoeptegels, perronkeerwanden, stoplichten en lantaarnpalen, om maar eens wat te noemen (want die lijst is erg lang) zijn ook niet rendabel. Dat is bij voorzieningen geen argument.

Wat een onzinargumentatie. Natuurlijk is dat bij voorzieningen wel een argument. Liggen er elke 5 meter rioolputten? Hoogspanningsleidingen? Zijn alle wegen voorzien van trottoir? Staan er op alle kruisingen stoplichten? Zijn alle wegen goed verlicht met lantaarnpalen elke 10 meter?
Nee. Want dat kost geld.

Quote
Het gaat erom wat je samen wilt organiseren en dat zal geld kosten.

Omdat straatmeubilair zoals eerder genoemd geen geld opbrengt kun je daar niet direkt van rendabel spreken. Je spreekt dan eerder van nuttig. Dat alles wordt betaalt uit het belastinggeld dat iedereen betaalt. Betaal jij graag 2x zoveel belasting om overal waar het totaal niet nodig is een trottoir aan te leggen? Nee, vast niet.
Bij spoorverkeer zijn er inkomsten die direkt te relateren zijn aan reizigersinkomsten. Heb je meer kosten, moet je meer inkomsten hebben. Ofwel de prijs van het treinkaartje verhogen ofwel de bijdrage van de overheid verhogen.
Linksom of rechtsom kost dat meer geld, en als je er een direkte inkomensbron tegenover hebt staan noem je dat rentabiliteit.

Dus het is totale onzin om tegen dat rendabel label te schoppen. Natuurlijk moet je kijken naar wat het kost. Als we daar niet naar zouden kijken, waarom is dan niet alle spoor in Nederland geschikt voor 200 km/h? Of überhaupt dubbelspoor en geëlektrificeerd? Ik weet 100% zeker dat je dan snellere treinen kunt rijden en dat de reistijd voor de reizigers lager is.
Maar waarom zouden we dat toch niet doen.... Eh... Oh ja, het is niet RENDABEL.
 

04-06-2018 08:29:34
ZJ37
ZJ37
Quote
thom (zo 03 jun 2018 13:13:28 https://www.somda.nl/forum/15723/p662867/): Tsja, dat is niks unieks toch, als er ergens een Cargo met 80 km/u op een 140 km/u baanvak voorbij komt gebeurd exact dat zelfde..
Eens, maar in dit dossier lijkt iedereen op zoek naar hoe het vooral niet kan en mag. En daarin ontbrak dit nog.
 

04-06-2018 09:16:21
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (ma 04 jun 2018 08:29:34 https://www.somda.nl/forum/15723/p662930/):
Quote
thom (zo 03 jun 2018 13:13:28 https://www.somda.nl/forum/15723/p662867/): Tsja, dat is niks unieks toch, als er ergens een Cargo met 80 km/u op een 140 km/u baanvak voorbij komt gebeurd exact dat zelfde..
Eens, maar in dit dossier lijkt iedereen op zoek naar hoe het vooral niet kan en mag. En daarin ontbrak dit nog.

Exact. Ook een boog van 100 km/h in een 130 km/h baanvak is zoiets supergevaarlijks.
 

04-06-2018 09:37:01
sjoerd
sjoerd
@mdeen: dank voor je college.
Je mist echter geheel mijn punt.
Noodzakelijke voorzieningen kosten nu eenmaal geld. En ja: teveel rioolputten en hoogspanningsmasten hebben inderdaad geen zin.
Als er wel een behoefte is, ga je samen beslissen of het nut ervan prettig genoeg is om het geld er in te steken. Zo simpel is dat. Ik verdedig niet dat je alles wat leuk lijkt moet doen, integendeel.
Maar stellen dat elke voorziening rendabel moet zijn, is ook onzin, en daar ging het om. Sommige voorzieningen zijn nodig. En dan nog beslis je er samen over.
 

04-06-2018 09:38:57
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (ma 04 jun 2018 08:29:34 https://www.somda.nl/forum/15723/p662930/):
Quote
thom (zo 03 jun 2018 13:13:28 https://www.somda.nl/forum/15723/p662867/): Tsja, dat is niks unieks toch, als er ergens een Cargo met 80 km/u op een 140 km/u baanvak voorbij komt gebeurd exact dat zelfde..
Eens, maar in dit dossier lijkt iedereen op zoek naar hoe het vooral niet kan en mag. En daarin ontbrak dit nog.
Kleine correctie: Prorail is juist op zoek naar hoe het wel kan (en mag uiteraard). Dat is ook hun eerste, tweede en derde belang.
 

04-06-2018 09:48:58
Chrisdb
Chrisdb
Wat ik in deze hele casus mis is het volgende:

* Is dat Kamperlijntje wel rendabel? De berichten in o.a. De Stentor doen vermoeden dat die lijn verlieslatend is.

* Gaat Stadshagen wel rendabel zijn? Heeft dat station überhaupt meerwaarde in tijden van veranderende geldstromen, bezuinigingen en veranderende reizigerswensen? Of ben je bezig met een kaskraker voor het programma 'Kanniewaarzijn'?

* Iedereen is er bekend mee dat Prorail de beurs niet gaat trekken, maar dat dit gewoon op de Zwolse belastingbetaler wordt afgewenteld?

* Waarom is er niet constructief gekeken naar andere vormen van vervoer via de markt waardoor deze hele poppenkast iedereen bespaard kon gebleven en er geen verdere pecunia over de balk vliegt? Ik bedoel: Voor busmaatschappijen zou dit dé uitgelezen kans zijn om onderzoek te doen om Kampen via Zwolle te koppelen met de rest van Nederland.

Bijvoorbeeld IC Bus van Arriva of Flixbus. Laat ze lijnen inleggen naar:

- Kampen - Zwolle - Groningen
- Kampen - Zwolle - Leeuwarden
- Kampen - Zwolle - Amsterdam
- Kampen - Zwolle - Utrecht

* Waarom is Stadshagen er überhaupt gekomen? Je kan mij niet vertellen dat het een te grote moeite is om even naar Station Zwolle Centraal te fietsen of de bus te pakken, we zijn gewoon te verwend. In Heerlen heb je Heerlen de Kissel, ook zo'n nietsbetekenend stationnetje (naar mijn idee). En zo zullen er wel meer zijn.
 

04-06-2018 09:55:01
broek53
broek53
Alle antwoorden op je vragen staan in het zeeer lijvige rapport uit 2013 van de provincie Overijssel waarnaar hw1969 gisteren om 7:43 uur verwees.

Los van de niet uit te roeien discussie of iets "rendabel" is of niet; die wordt hierboven voor de tiende keer gevoerd
 

04-06-2018 10:39:16
Chrisdb
Chrisdb
Quote
broek53 (ma 04 jun 2018 09:55:01 https://www.somda.nl/forum/15723/p662954/): Alle antwoorden op je vragen staan in het zeeer lijvige rapport uit 2013 van de provincie Overijssel waarnaar hw1969 gisteren om 7:43 uur verwees.

Los van de niet uit te roeien discussie of iets "rendabel" is of niet; die wordt hierboven voor de tiende keer gevoerd


Hedde linkje naar de PDF? Kan 'm niet vinden. Thx

Los van de rendabiliteitsvraag, het gaat me erom dat er nu eens een pragmatisch besluit wordt genomen en dat men niet telkens bij dit soort omissies denkt van 'we kijken naar maatregelen waarmee we hopen dat het lukt': Als iets niet werkt/kan dan werkt/kan het niet en zoek je naar wat anders. Stadshagen met lapmiddelen reanimeren is hetzelfde als trekken aan een dood paard. En dan maak je van een onrendabel lijntje een nog onrendabeler lijntje. Of een Fyra 3.0, zo u wilt.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 04-06-2018 10:40
 

04-06-2018 10:42:54
thom
thom
Quote
hw1969 (zo 03 jun 2018 07:43:09 https://www.somda.nl/forum/15723/p662810/):
Deze rapportage uit 2013 is te downloaden van de website van Overijssel. Vanaf pagina 202 wordt ingegaan op de capaciteitsanalyses van de verschillende faseringen: http://www.overijssel.nl/sis/16301322463968.pdf


Michiel had het nogwel zo duidelijk omschreven...
 

04-06-2018 11:10:16
bnv
bnv
Ik zie nog niet langs kommen hoe die 42 alternatieven van ProRail er uit zien.
Maar zou deze er ook bij zitten?

Een machinist op Zwolle-Kampen zou genoeg kunnen zijn als er in Zwolle bij aankomst de reservemachnist aan de Kamperzijde klaar staat en zo snel mogelijk terug kan naar Kampen binnen de marges van de dienstregeling die acceptabel zijn. In Kampen moet er dan wel omgelopen worden. Een machinist volstaat dan.

Kan de personeelsomloop zo in elkaar gezet worden dat dit mogelijk gemaakt kan worden zonder dat het meer personeel vraagt? Vooropgezet dat alle Keolis machinisten bevoegdheid hebben voor het gehele parcours Kampen-Enschede.
Kan hier echter niet overzien of zoiets haalbaar is.
 

04-06-2018 11:29:41
IJsbergsla
IJsbergsla
Daar worden de aansluitingen in Zwolle niet beter op.  

04-06-2018 11:59:25
Chrisdb
Chrisdb
Quote
thom (ma 04 jun 2018 10:42:54 https://www.somda.nl/forum/15723/p662969/):
Quote
hw1969 (zo 03 jun 2018 07:43:09 https://www.somda.nl/forum/15723/p662810/):
Deze rapportage uit 2013 is te downloaden van de website van Overijssel. Vanaf pagina 202 wordt ingegaan op de capaciteitsanalyses van de verschillende faseringen: http://www.overijssel.nl/sis/16301322463968.pdf


Michiel had het nogwel zo duidelijk omschreven...


Gevonden heren, alleen ik had wel verwacht dat er een geactualiseerde versie (2017 - 2018) was gekomen n.a.v. het verloop der dingen rond Stadshagen. Juist dit soort momenten zijn er om de boel nog eens goed te heroverwegen. Dáár was ik naar op zoek!

Terugkomend. Ik zie 4 varianten en 1 referentievariant:
- Trein+ (lijkt me wat aan de dure kant gelet op pdf)
- Trein Max (lijkt me eveneens wat aan de dure kant gelet op pdf)
- Bus over busbaan (ga je me nu serieus vertellen dat je de spoorbaan weghaalt en daar asfalt legt? Je betaalt dan eerst om de boel te slopen (inclusief electrificatie) en dan om de boel te asfalteren. Dan zou ik de kosten eens herberekenen want volgens mij ga je dan richting de 100 miljoen)
- Bus via bestaande wegen (dat dit nog 4,4 miljoen moet kosten, dat zou met veel lagere kosten (kosten bussen/chauffeurs e.d. niet meegeteld) moeten kunnen!)
- Tram (een tram op een spoorbaan? Da's niet gedaan).

Ik mis er twee:
- Vrijgeven/liberaliseren; laat guys als Flixbus/ICBus in het gat springen en zelf het wiel uitvinden.
- Inventariseren welke busverbindingen er al liggen tussen Kampen en Zwolle en het daarmee doen.

Om maar met de woorden van Hans Wiegel te spreken: 'Sinterklaas bestaat, daar bij Provinciale Staten en bij Prorail zit hij'.

Verder worden er kamervragen gesteld over de verantwoordelijkheid.
Die lijkt me simpel: De Provincie Overijssel is opdrachtgever en dus aansprakelijk. Prorail is uitvoerder en zou dus wel een gedelegeerde verantwoordelijkheid kunnen hebben, maar kan m.i. ook zeggen: 'Wij hebben geen fouten gemaakt wij voerden ze slechts uit'. Oftewel een gevalletje: ik ben uitvoerder, u vraagt, wij draaien binnen de kaders en mogelijkheden die wij aangereikt krijgen. Als u niet tevreden bent, komt u maar terug met het bonnetje en dan leggen wij u uit waarom u zelf fout bent'. Dat is hetzelfde als een webdesigner de verkeerde data (graphics, specs e.d.) aanleveren zodat hij moet roeien met de riemen die hij heeft.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 04-06-2018 12:13
 

04-06-2018 12:23:25
sjoerd
sjoerd
In dat soort nota's staat niet alles. Ik wil ook niet beweren dat forums als dit altijd alles de revue laten passeren. Toch staat hierboven dermate veel extra info van leken en insiders op allerlei gebied, dat het zinvol is om er kennis van te nemen. %02%  

04-06-2018 13:59:03
broek53
broek53
Het is natuurlijk wel zwaar overvraagd om te verwachten dat men sinds november 2017 besloten zou kunnen hebben om met een breed armgebaar te zeggen dat we de hele lijn maar sluiten en er bussen voor in de plaats gaan rijden naar alle windstreken. Of zoiets.  

04-06-2018 14:26:39
daniel81
daniel81
Quote
Chrisdb (ma 04 jun 2018 11:59:25 https://www.somda.nl/forum/15723/p662984/): (...)
Terugkomend. Ik zie 4 varianten en 1 referentievariant:
- Trein+ (lijkt me wat aan de dure kant gelet op pdf)
- Trein Max (lijkt me eveneens wat aan de dure kant gelet op pdf)
- Bus over busbaan (ga je me nu serieus vertellen dat je de spoorbaan weghaalt en daar asfalt legt? Je betaalt dan eerst om de boel te slopen (inclusief electrificatie) en dan om de boel te asfalteren. Dan zou ik de kosten eens herberekenen want volgens mij ga je dan richting de 100 miljoen)
- Bus via bestaande wegen (dat dit nog 4,4 miljoen moet kosten, dat zou met veel lagere kosten (kosten bussen/chauffeurs e.d. niet meegeteld) moeten kunnen!)
- Tram (een tram op een spoorbaan? Da's niet gedaan).



Kijk even goed naar de datum: dit stuk is geschreven in 2013. Op basis hiervan is dus gekozen voor de huidige variant: opwaarderen tot 140 km/h, electrificeren en alleen een halte in Stadshagen.
Men had toen dus ook kunnen kiezen voor een trambaan (en daarmee in Zl geheel losleggen) of voor een busbaan. Immers de bovenbouw moest toch vervangen worden dus de rails moesten er al uit, dus of je er dan rails of asfalt voor teruglegt ...
 

04-06-2018 18:52:34
timtrein
timtrein
Het tramplan is gesneuveld omdat er in de markt geen interesse bestond het voor de beschikbare vergoeding te exploiteren, zo uit m'n hoofd.
@chris: als je bij de bakker een heel volkorenbrood bestelt, maar je krijgt een tweederde, plat, muf oud witbrood, is het dan jouw fout of die van de bakker? %03%
 

04-06-2018 19:34:16
b2py
b2py
Hangt ervan af of je het al gekocht hebt en je garantie wel of niet verlopen is  


05-06-2018 17:15:09
dennistd
dennistd
Het hele alternatievenrapport is online gekomen: https://www.rtvoost.nl/documenten/125185.pdf  

05-06-2018 17:24:05
diesels
diesels
Ik denk dat het allemaal onderdeel is van het spel wat er momenteel gespeeld wordt. Prorail speelt ineens de kaart van 'er is niet zoveel aan de hand en jullie kunnen gewoon stoppen' en probeert het zo te spelen alsof de andere partijen er nu een probleem van gaan maken. Hun toon is ineens enorm veranderd, er was zelfs geen gezamenlijke persconferentie meer. Het kan niet anders dan dat onderzoek intern heeft uitgewezen dat alle andere opties dan deze tactiek gigantische schade gaat berokkenen. Die andere partijen kunnen dus nu niet anders dan er vol tegenin gaan. Ik denk dat eerst het juridisch steekspel gespeeld moet worden voordat er echt een oplossing gaat komen. Jammer dat dit via de media gespeeld wordt, met alleen maar het beïnvloeden van de publieke opinie als doel, het is nu een kwestie van wie dat spel het best beheerst blijkbaar. Ik mis nog veel te weinig in die publieke arena wat wij al weten: dat het probleem bij de bodem bekend was en had moeten zijn. En als Prorail ineens zijn normtijden anders gata hanteren om beter uit deze wedstrijd te komen, dan hebben de vervoerders daar ook wel wat van te vinden, me dunkt.

Verder moet het dus 75 miljoen euro kosten om de Kampertrein te doen aankomen op 1A. Oftewel: het kost 75 miljoen om de verbinding spoor 1A/B via spoor 2 bij de aanstaande verbouwing te behouden (!) zoals het nu is. Wie wil beweren dat dit niet riekt naar (tenminste) onwil en (niet onwaarschijnlijk) volksverlakkerij mag dat aangeven.

Laatst bewerkt door diesels op 05-06-2018 17:28
 

05-06-2018 19:42:39
treinfan
treinfan
Nee, het kost 75 miljoen om daar een extra paar wissels bij te plaatsen, zodat de trein van/naar Kampen in de dienstregeling past als deze van/naar spoor 1A zou moeten rijden.  

05-06-2018 22:14:36
aarclay
aarclay
Quote
dennistd (di 05 jun 2018 17:15:09 https://www.somda.nl/forum/15723/p663170/): Het hele alternatievenrapport is online gekomen: https://www.rtvoost.nl/documenten/125185.pdf

Interessant rapport. Vooral deze vind ik wel opmerkelijk:
'22 EL10 (12) Inzet van lichter materieel dan FLIRT3 (bv. GTW)'

Ik lees niks over de toelatingsperiode van die treinen. Sowieso ook een dure oplossing, want een nieuwe aanbesteding kost ook een hoop tijd en dus ook geld.
Ik zou dit eerder als 'rood' zien i.p.v. 'geel'.

Ik ga weer verder lezen.


Choo choo.....
 

05-06-2018 22:17:37
diesels
diesels
Een situatie die nu gewoon al mogelijk is met een beetje goodwill en zonder een cent uit te geven. Dat bedoelde ik.  

05-06-2018 22:35:11
DDietzen
DDietzen
Lichtelijk off-topic, maar helemaal onderaan pagina 57 (over permanente Passerelle tussen spoor 12 en 3A/5A) lees ik iets interessants:
Quote
Door wijziging treindienst NS over enkele jaren vervalt de overstap naar Lelystad weer.


Ik neem aan dat daarmee wordt bedoeld dat het vertrek van de IC naar Lls met 1 of 2 minuten wordt vervroegd (van .17/.47 naar .16/.46 of zelfs .15/.45). Dit waarschijnlijk in het kader van OV SAAL, wat al een draak zal zijn om in te passen in de dienstregeling, dus niet gek dat dan aan de heilige knoop Zl getornd wordt. Ook komt er meer speling zodra de verbouwing van Zl - Hea klaar is.
Ben benieuwd wat NS in petto heeft. Met name opmerkelijk dat men nu al zekerheid over deze wijziging lijkt te hebben, gezien de bewoording.

(En als hierdoor ook de IC ri Amf eerder weg kan is er wellicht meer plek voor een IC-stopje in Hd %02%)
 

05-06-2018 22:36:26
ZJ37
ZJ37
Nog even en Stadshagen wordt een duurder station dan de hele verbouwing van Utrecht Centraal. %08%  

05-06-2018 22:39:02
thom
thom
Duurt waarschijnlijk nog langer dan Utrecht ook %08%  

05-06-2018 22:41:54
ZJ37
ZJ37
En het ultieme doorstroomstation.  

06-06-2018 08:57:14
illyavaes
illyavaes
Quote
treinfan (di 05 jun 2018 19:42:39 https://www.somda.nl/forum/15723/p663230/): Nee, het kost 75 miljoen om daar een extra paar wissels bij te plaatsen, zodat de trein van/naar Kampen in de dienstregeling past als deze van/naar spoor 1A zou moeten rijden.

Tsja, moet ProRail maar niet zo dom zijn om stationslayout volledig te beperken tot 1 dienstregelingmodel en basisspooropstelling.
Dergelijke aanpassingen moeten ze dan maar financieren uit de daardoor te realiseren besparingen. Als dat niet uitkan, moet je de flexibiliteit dus zeker niet weghalen.
 

06-06-2018 09:03:24
IJsbergsla
IJsbergsla
Hear, hear!  

06-06-2018 09:59:39
treinfan
treinfan
Quote
illyavaes (wo 06 jun 2018 08:57:14 https://www.somda.nl/forum/15723/p663365/):
Quote
treinfan (di 05 jun 2018 19:42:39 https://www.somda.nl/forum/15723/p663230/): Nee, het kost 75 miljoen om daar een extra paar wissels bij te plaatsen, zodat de trein van/naar Kampen in de dienstregeling past als deze van/naar spoor 1A zou moeten rijden.

Tsja, moet ProRail maar niet zo dom zijn om stationslayout volledig te beperken tot 1 dienstregelingmodel en basisspooropstelling.
Dergelijke aanpassingen moeten ze dan maar financieren uit de daardoor te realiseren besparingen. Als dat niet uitkan, moet je de flexibiliteit dus zeker niet weghalen.
Ik ben het met je eens dat ProRail ook mag investeren in extra wissels. Je kan ProRail (opgericht in 2005) alleen toewijzen als veroorzaker van de beperkte sporenlay-out te Zwolle. Getuige sporenplan was het in 1985 ook al niet mogelijk om gelijktijdig een trein naar Amersfoort en een trein van/naar Kampen te laten rijden van/naar spoor 1. Er zijn al 30 jaar 2 kopsporen gereserveerd voor enkel en alleen de pendel naar Kampen, dus daar zit meer dan genoeg flexibiliteit voor de dienstregeling.
 

06-06-2018 10:47:59
sjoerd
sjoerd
Dat is waar maar het spoorgebruik is wel geheel veranderd nu de noordwestdiensten geheel van het tweede perron en de noorddiensten geheel van het derde perron vertrekken.
Dat maakt dat het eerste perron beschikbaar komt voor andere diensten. AL eerder is gesteld dat het inleggen van doorgaande diensten Enschede - Zwolle - Kampen langs het eerste perron, en met behoud van de kruiswissels, tot een betere dienstuitvoering kan leiden. Dat lees ik allemaal niet terug in de overwegingen. Je kunt dan de Kamper kopspoortjes geheel opbreken. De hele layout moet toch nog op de schop.
 

06-06-2018 11:28:27
broek53
broek53
Als ik het goed weet, is spoor 1 in het huidige plan bestemd om ruimte te geven aan de stoptrein naar Leeuwarden en/of Groningen aan de ene kant en die naar de Hanze- of Veluwelijn aan de andere kant - maar dat inzicht kan wel weer gewijzigd zijn inmiddels.  

06-06-2018 11:42:29
pluisje
pluisje
Dat is nog steeds wel het actuele inzicht.
Ik denk dat wordt gedoeld op de Zwolle Spoort-studie van 2013. Er was een variant met twee tailtracks aan de oostzijde. Hierdoor zouden de stoppers uit Amf en Lls op spoor 3-7 kunnen worden afgehandeld. In dat geval was 1a vrijgevallen voor Kampen en extra flexibiliteit. De meerkosten voor de twee tailtracks waren volgens Prorail 65 miljoen. (zie oplossing 4 van 42)
 

06-06-2018 17:21:19
phantom
phantom
Tot zover is elke oplossing die prorail uit zou kunnen voeren wel erg duur.
Voor minder dan 50 miljoen doet men niks blijkbaar.
Waar komen zulke astronomische bedragen dan vandaan,zijn de spoorstaven van zilver ofzo ?

Laatst bewerkt door phantom op 06-06-2018 17:21


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-06-2018 18:00:26
b2py
b2py
Zettingsvrije plaat is heel duur  

06-06-2018 21:52:58
pluisje
pluisje
Quote
phantom (wo 06 jun 2018 17:21:19 https://www.somda.nl/forum/15723/p663509/): zijn de spoorstaven van zilver ofzo ?

Heb dat laatst eens uitgerekend voor de Noordzuidlijn in Amsterdam.
En inderdaad... een rijtje van tien kilometer zilverbaren was goedkoper... :-|
 

07-06-2018 07:15:34
mdeen
mdeen
Quote
treinfan (di 05 jun 2018 19:42:39 https://www.somda.nl/forum/15723/p663230/): Nee, het kost 75 miljoen om daar een extra paar wissels bij te plaatsen, zodat de trein van/naar Kampen in de dienstregeling past als deze van/naar spoor 1a zou moeten rijden.

Waar moet je dan wissels bijplaatsen? Van Kampen naar 1A kan gewoon, ik denk dat het grootste risico is dat de stopper uit Utrecht teveel vertraagd is en via spoor 2 naar 1b moet, maar ook dat kan nu. Het enige mogelijke conflict is bij vertrek uit Zwolle als je van 1b via 2a richtin Utrecht wil. Dan moet je over hetzelfde wissel als waar de trein naar Kampen over gaat, maar in de huidige dienstregeling vertrekt de trein naar Utrecht 4 minuten later dan die naar Kampen.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat je wissels wil saneren om sneller te kunnen rijden, maar dat zou niet kunnen vanwege de boogstraal naar de overweg.

Wat ik vreemd vind is dat de exploitatiekosten van het verhogen van de in- en uitrijsnelheid van Zwolle grosso modo even hoog zijn als een tweede machinist.
Waar zitten die kosten in?

Laatst bewerkt door mdeen op 07-06-2018 07:16
 

07-06-2018 07:48:32
treinfan
treinfan
Om .17, om .20 en om .23 vertrekken er treinen richting Lls en Ut. Aangezien die allemaal rechterspoor moeten rijden, moeten die allemaal over hetzelfde Engels wissel.  

07-06-2018 09:11:06
sjoerd
sjoerd
Daarom zou ik ook zeggen: haal die kopsporen weg en trek de hele boel recht: van spoor 1 naar Kampen zonder kromme wissels. Het kan zijn dat er met spoor 1 andere plannen waren, maar die zijn ook te verwezenlijken door stoppers van andere sporen te laten vertrekken. Inderdaad: alles opnieuw tekenen, maar dat kan best: er is toch nog niks verbouwd. Voortschrijdend inzicht.  

07-06-2018 09:21:16
pluisje
pluisje
Quote
sjoerd (do 07 jun 2018 09:11:06 https://www.somda.nl/forum/15723/p663617/): Inderdaad: alles opnieuw tekenen, maar dat kan best: er is toch nog niks verbouwd. Voortschrijdend inzicht.

Grote buitendienststelling over een paar weken.
Het trekken van kabels is al volop bezig en de voorraad bouwmaterialen aan de Oosterlaan is groeiende. Dusseh... Denk dat we wat dit betreft even een jaartje te laat zijn met dat voortschrijdende inzicht. Helaas...
 

07-06-2018 09:43:31
sjoerd
sjoerd
Tja, dan komen alle ideeën te laat. Maar in het verleden zijn wel eens meer dingen te elfder ure fors veranderd, en toen waren de gevolgen veel ingrijpender omdat de bedieningstableau's niet gemakkelijk konden worden aangepast. Enkele situaties hebben ook toen maar enkele dagen/weken bestaan.  

07-06-2018 10:15:56
mdeen
mdeen
Quote
treinfan (do 07 jun 2018 07:48:32 https://www.somda.nl/forum/15723/p663602/): Om .17, om .20 en om .23 vertrekken er treinen richting Lls en Ut. Aangezien die allemaal rechterspoor moeten rijden, moeten die allemaal over hetzelfde Engels wissel.

Oh ja, de IC's zijn er ook nog. En een stukje linkerspoor rijden tot wissel 7?
 

07-06-2018 10:22:44
treinfan
treinfan
Bedenk dan nog maar even welke treinen er nog meer zijn en kom dan tot de conclusie dat er echt 2 extra wissels nodig zijn om de trein van/naar Kampen op spoor 1 te behandelen, tenzij je de trein uit Kampen om .29 en .59 laat binnenkomen (en een paar minuten later laat vertrekken).
Een andere optie zou uiteraard zijn om de hele knoop Zwolle op te breken en de lange stops van sommige IC's te schrappen. Misschien zijn de aansluitingen in Lw dan ook te verbeteren

Laatst bewerkt door treinfan op 07-06-2018 10:26
 

07-06-2018 10:50:55
sjoerd
sjoerd
Door het prijsgeven van een kopspoor is er nog maar 1 extra wissel nodig. Maar die wissels vertragen de aankomst en het vertrek. Weg ermee en rechttrekken die boel.

Laatst bewerkt door sjoerd op 07-06-2018 10:52
 

07-06-2018 11:50:27
broek53
broek53
Met het gebruik van spoor 1 draag je hooguit bij aan het halen van overstappen, wat een volslagen ondergeschikt probleem is. Het rijtijdprobleem heeft men tot het Belangrijkste Probleem verheven en dat verbeter je niet met spoor 1, je moet nog uitkijken dat je het er niet mee vergroot.  

07-06-2018 12:10:00
mdeen
mdeen
Quote
treinfan (do 07 jun 2018 10:22:44 https://www.somda.nl/forum/15723/p663641/): Bedenk dan nog maar even welke treinen er nog meer zijn en kom dan tot de conclusie dat er echt 2 extra wissels nodig zijn om de trein van/naar Kampen op spoor 1 te behandelen,

Ik heb de hele knoop inderdaad niet meer helemaal in mijn hoofd zitten. Ik ga uit van een knoop elk half uur en dan is niet te verwachten dat net na de knoop een trein binnen moet komen, waardoor het dus mogelijk moet zijn om linkerspoor te vertrekken.

Quote
broek53 (do 07 jun 2018 11:50:27 https://www.somda.nl/forum/15723/p663662/): het Belangrijkste Probleem verheven

Inderdaad moet je wel Het Probleem oplossen en niet de effecten ervan.
 

07-06-2018 12:11:34
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (do 07 jun 2018 11:50:27 https://www.somda.nl/forum/15723/p663662/): Met het gebruik van spoor 1 draag je hooguit bij aan het halen van overstappen, wat een volslagen ondergeschikt probleem is. Het rijtijdprobleem heeft men tot het Belangrijkste Probleem verheven en dat verbeter je niet met spoor 1, je moet nog uitkijken dat je het er niet mee vergroot.
Ha, dat betekent omgekeerd ook dat we een 43e oplossing hebben %02%
We leggen het perron een paarhonderd meter richting Kpn zodat de rijtijd korter wordt en klappen de drgl een kwartier om zodat er voldoende overstaptijd is%08%
 

07-06-2018 12:17:19
sjoerd
sjoerd
Quote
broek53 (do 07 jun 2018 11:50:27 https://www.somda.nl/forum/15723/p663662/): Met het gebruik van spoor 1 draag je hooguit bij aan het halen van overstappen, wat een volslagen ondergeschikt probleem is. Het rijtijdprobleem heeft men tot het Belangrijkste Probleem verheven en dat verbeter je niet met spoor 1, je moet nog uitkijken dat je het er niet mee vergroot.

Tja, in wezen is alles oplosbaar en dan is het zaak het belangrijkste probleem (whatever that may be) het eerst op te lossen. Pragmatisch denken en flexibiliteit is daarbij wel nodig.
 

07-06-2018 12:26:11
ZJ37
ZJ37
Quote
daniel81 (do 07 jun 2018 12:11:34 https://www.somda.nl/forum/15723/p663677/):
Quote
broek53 (do 07 jun 2018 11:50:27 https://www.somda.nl/forum/15723/p663662/): Met het gebruik van spoor 1 draag je hooguit bij aan het halen van overstappen, wat een volslagen ondergeschikt probleem is. Het rijtijdprobleem heeft men tot het Belangrijkste Probleem verheven en dat verbeter je niet met spoor 1, je moet nog uitkijken dat je het er niet mee vergroot.
Ha, dat betekent omgekeerd ook dat we een 43e oplossing hebben %02%
We leggen het perron een paarhonderd meter richting Kpn zodat de rijtijd korter wordt en klappen de drgl een kwartier om zodat er voldoende overstaptijd is%08%
Euhh, mijn idee was om station Kpn juist wat oostelijker te leggen!
 

07-06-2018 13:21:36
martijn
martijn
Is bij de elektrificatie/verbouwing al gebeurd, alleen niet ver genoeg blijkbaar

Laatst bewerkt door martijn op 07-06-2018 13:22
 

13-06-2018 22:11:29
pluisje
pluisje
https://www.destentor.nl/regio/staatssecretaris-geen-partij-in-debacle-kamperlijntje~a1038ed0/

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zegt geen partij te zijn bij het oplossen van de problemen rond het Kamperlijntje. Dit schrijft ze als antwoord op schriftelijke vragen van kamerleden Ziengs (VVD) en Van der Graaf (CU).

Ze stelt dat de opdrachtgevers voor het Kamperlijntje, de provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen, samen met ProRail een oplossing moeten zoeken. "Het gaat om werkzaamheden door ProRail in opdracht van decentrale overheden." De staatssecretaris stelt dat ze geen formele rol heeft. "Ik ben dus ook niet betrokken bij de ontwikkeling en afweging van mogelijke maatregelen voor oplossingen"

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2018/06/13/beantwoording-kamervragen-van-de-leden-ziengs-vvd-en-van-der-graaf-cu-over-de-problemen-met-de-kamperlijn/beantwoording-kamervragen-van-de-leden-ziengs-vvd-en-van-der-graaf-cu-over-de-problemen-met-de-kamperlijn.pdf
 

14-06-2018 07:56:27
illyavaes
illyavaes
"Ik wil er geen geld in steken" dus.
Dat wordt dan een rechtszaak (want een bedrijf heeft niet geleverd wat de opdrachtgever had afgesproken en waar die voor heeft betaald: in gebreke gebleven).
 

14-06-2018 09:28:50
daniel81
daniel81
Maar Prorail valt toch onder de staatssecretaris? Dus heeft ze daarin toch weldegelijk een verantwoordelijkheid?  

14-06-2018 09:28:59
icened
icened
Gezien de houding van Pro Rail tot nu toe is het te verwachten dat Provincie Overijssel en Keolis het wel via een rechtszaak Pro Rail moet dwingen om het probleem op te lossen.  

14-06-2018 09:30:45
daniel81
daniel81
Met name de provincie dan. Keolis vindt het blijkbaar niet een heel groot probleem want anders waren ze niet met zo'n domme smoes gekomen om geen 2 machinisten in te zetten.  

14-06-2018 10:16:57
thom
thom
Nou, ik denk dat ze het wel degelijk een probleem vinden, en daarom een voorstel afwimpelen om 2x zoveel personeelskosten te gaan maken terwijl probleem eigenaar Prorail er geen cent aan betaald...  

14-06-2018 10:36:55
broek53
broek53
Weer even rechttrekken: iedereen houdt op met lezen en schiet in de verontwaardigde emotie nadat er in het voorstel van Prorail 2 machinisten zijn genoemd. Prorail stelt dat echter alleen voor omdat dan zsm gereden kan worden. Over de kosten en de betaling ervan zegt het voorstel overigens niets. Vervolgens stelt Prorail voor de technische aanpassingen te doen waarmee het een en ander aan tiende van minuten gewonnen kan worden, met het doel dat dan de dienstregeling weer zo "" ruim"' wordt dat met één machinist kan worden volstaan. verstikt door de emoties leest niemand dat kennelijk meer.  

14-06-2018 12:28:22
icened
icened
Die emoties hebben ze ook bij provincie Overijssel. En dat komt niet omdat ze niet rationeel zijn.  

14-06-2018 12:51:22
daniel81
daniel81
Als diverse mensen samen vinden dat er een probleem is, komen ze er ook samen uit. Dan ga je samen om tafel en je kijkt wat iedereen eraan kan bijdragen om het probleem op te lossen. Of kom je er samen achter dat er helaas geen oplossing is.
Dat is iets totaal anders dan alleen maar met een vingertje wijzen dat een ander het maar moet oplossen. Iemand die dat doet communiceert daarmee dat-ie er zelf niks voor over heeft om het probleem op te lossen (en dat-ie het dus eigenlijk geen probleem vindt). Vandaar mijn stelling dat Keolis dit geen probleem vindt.
 

14-06-2018 13:10:08
edje
edje
Quote
broek53 (do 14 jun 2018 10:36:55 https://www.somda.nl/forum/15723/p664952/): Weer even rechttrekken: iedereen houdt op met lezen en schiet in de verontwaardigde emotie nadat er in het voorstel van Prorail 2 machinisten zijn genoemd. Prorail stelt dat echter alleen voor omdat dan zsm gereden kan worden. Over de kosten en de betaling ervan zegt het voorstel overigens niets. Vervolgens stelt Prorail voor de technische aanpassingen te doen waarmee het een en ander aan tiende van minuten gewonnen kan worden, met het doel dat dan de dienstregeling weer zo "" ruim"' wordt dat met één machinist kan worden volstaan. verstikt door de emoties leest niemand dat kennelijk meer.

Uhmmm Leuk een aardig, maar blijkbaar denkt ProRail ook dat Keolis de machinisten klaar heeft staan. Voordat je genoeg personeel hebt, ben je minstens een half jaar verder.
 

14-06-2018 19:05:55
broek53
broek53
En weer worden ProRail woorden in de mond gelegd die het niet gesproken heeft. Het lijkt mij een heel redelijk antwoord van Keolis overigens, maar dat is nu net het antwoord dat niet gegeven is.  

14-06-2018 23:03:25
Michael98
Michael98
Valt BAM Rail als aannemer in deze zaak niets te verwijten? Als je een nieuw huis huurt bij een woningmaatschappij en als er iets mis, dan mag de bouwer ook komen opdraven. Zij hebben de hele lijn verbouwd, dan moeten ze toch ook wel hebben gezien dat die bodem veel te slap was?  

14-06-2018 23:08:05
ZJ37
ZJ37
Er komen heel veel partijen bij de voorbereiding en uitvoering kijken, vraag is waar het mis is gegaan en wie dan aansprakelijk is.  

15-06-2018 00:22:31
thom
thom
Quote
Michael98 (do 14 jun 2018 23:03:25 https://www.somda.nl/forum/15723/p665195/): Valt BAM Rail als aannemer in deze zaak niets te verwijten? Als je een nieuw huis huurt bij een woningmaatschappij en als er iets mis, dan mag de bouwer ook komen opdraven. Zij hebben de hele lijn verbouwd, dan moeten ze toch ook wel hebben gezien dat die bodem veel te slap was?

Het is maar hoe de opdracht gegeven is, is het project aan hun gegund of word hun specifiek gevraagd werkzaamheden uit te voeren alleen.