Enschede - Zwolle - Kampen
Forum: Algemeen - Algemeen
03-01-2018 22:54:22
AlexNL
AlexNL
Het lijkt mij dat een vervoerder danwel een opdrachtgever zelf kan kiezen in welke categorie een treinserie wordt ingedeeld?

Intercity is een wereldwijd bekend begrip en er zijn worden geen eisen aan gesteld. Sprinter is een NS-begrip, maar ik denk dat NS er niet heel moeilijk over doet als iemand anders hun stoptrein ook 'sprinter' noemt, het komt de herkenbaarheid ten goede.

Voor merken (zoals Thalys en Eurostar) ligt dat natuurlijk anders omdat dit geregistreerde merken zijn.
 

03-01-2018 23:06:02
MetroRET
MetroRET
Quote
anton_ (wo 03 jan 2018 22:44:42 https://www.somda.nl/forum/15723/p636785/):
Quote
Berk24 (wo 03 jan 2018 10:42:36 https://www.somda.nl/forum/15723/p636721/): Ik zie ook liever dat de 17900 een sneltrein wordt.

Is het vanuit de reiziger in in Enschede richting Almelo wil reizen niet logischer dat er maar 2 soorten treinen rijden: Sprinters (stoppen overal) en Intercities (Stoppen in Twente alleen in Hengelo en Almelo)?


Maar in Hengelo heb je bij dezelfde vervoerder weer ook nog een stoptreinen (31200), lekker logisch allemaal.

Laatst bewerkt door MetroRET op 03-01-2018 23:06
 

03-01-2018 23:33:59
Berk24
Berk24
Ik vind het opzicht niet heel logisch dat de snelle treinen tussen Zwolle en Enschede (nu nog Raalte-Enschede) Intercity heten en de snelle treinen tussen Groningen en Leeuwarden en tussen Maastricht en Heerlen Sneltrein heten. In Duitsland is men consistenter in het maken van onderscheid tussen S, RB, RE en IC. De RB's leggen kortere afstanden af en stoppen in principe op elk station (tenzij er sprake is van een samenlooptraject), de RE leggen langere afstanden af en slaan meestal één of meerdere stations over. Ook zijn de RE's bedoeld om steden onderling te verbinding, vooral als er geen of weinig Fernverkehr rijdt tussen die steden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

03-01-2018 23:40:01
thom
thom
In Duitsland is alles beter natuurlijk.  


04-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
De RE 5 sloeg stations over, de gehele dag, de spitstoevoegers niet....  

04-01-2018 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Raalte en Nijverdal zijn in principe geen steden maar flinke dorpen.
Bodegraven, geen stad (toch?) maar wel Intercitystation.
InterCity...tussen steden en dat kan je van Hrl en Mt, Gn en Lw wel zeggen maar tussen Zl en Emn...tja.
Maar, what is in a name, had net zo goed SuperCity of FastSprinter kunnen heten, het is wat een reclame...euh, marketingburo wil laten benoemen.
 

04-01-2018 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Ik geloof niet dar percentage maatgevend moet zijn tussen Sneltrein en InterCity, gewoon de belangrijke grote plaatsen voorzien van InterCitystops, de minder belangrijkere maar grote regionale belang: Sneltrein.

De in tegenspits rijdende 'stoploze Sprinter' Ut - Htnc pendels is weer uitzondering.
 

04-01-2018 00:33:59
maurits
maurits
Goede voorbeelden van snelle RE's zijn de RE19 die overal stopt tussen Emmerich en Wesel en de RE13 die overal stopt tussen Venlo en Mönchengladbach.

Heel consistent die Duitsers %08%


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

04-01-2018 06:58:02
mdeen
mdeen
Ja, elke stoptrein die niet overal stopt heet een RE. Zo heb je ook de RE8 tussen Mönchengladbach en Koblenz die tussen Keulen en Koblenz niet stopt op 3 of 4 stations en wel 3 minuten sneller is dan de RB.
En dat NS de stoptreinen een sprinter noemt is ook alleen maar marketingspeak. Stoptrein klinkt zo langzaam en sprinter klinkt zo snel. Maar geen enkele stoptrein is er sneller van geworden toen ze sprinter werden.

Laatst bewerkt door mdeen op 04-01-2018 07:08
 

04-01-2018 07:40:04
martijn
martijn
En er zijn (tzt) vast weinig sneltreinreizigers uit Buitenpost (andere voorbeelden zijn er niet) die het verwarrend vinden als ze na een uur IC van NS in Zl op de blauwe IC naar Enschede mogen stappen  

04-01-2018 08:56:20
treinfan
treinfan
Quote
mdeen (do 04 jan 2018 06:58:02 https://www.somda.nl/forum/15723/p636801/): Maar geen enkele stoptrein is er sneller van geworden toen ze sprinter werden.
Jawel, want in de tijd van de naamswijziging van stoptrein naar sprinter, ging dat gepaard met de inzet van SLT/SGM als vervanging van langzamer materieel
 

04-01-2018 09:45:12
daniel81
daniel81
We dwalen af, maar ook in Duitsland is het niet altijd even logisch. In de tijd dat RE 19 nog RB 35 heette, stopte de RE 5 tussen Oberhausen en Wesel overal, terwijl er spitstoevoegers RB 35 waren die op dat stuk een aantal haltes oversloegen.  

04-01-2018 12:26:50
moderator
Moderator
moderator
On-topic verder a.u.b..


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

04-01-2018 13:57:26
treinjoop
treinjoop
Als de 7900 nu als Stoptrein en de 17900 als Sneltrein zou worden aangeduid zou er niemand hier roepen dat het beter Sprinter en Intercity kan gaan heten omdat dat aansluit op wat NS doet tussen Wdn en Es. H

Het onderscheid Stoptrein/Sprinter en Sneltrein/Intercity lijkt mij juist handig. Los van het feit dat je dan consistent bent binnen Blauwnet. Op de stations staat ook aparte in- en uitcheck apparatuur voor Blauwnet treinen en NS. Voorheen wisten de meeste reizigers wel dat het in principe NS betreft bij een Sprinter of een Intercity. Je gaat nu krijgen dat reizigers van Aml naar Es bij NS inchecken, dat er als eerste een IC van Keolis komt naar Es waardoor ze of opnieuw moeten inchecken bij de Keolis of deze trein overslaan omdat ze iets van NS hadden verwacht. Bij de term Sneltrein zouden al veel minder mensen die associatie met NS hebben. Desondanks zal er wel verwarring blijven hier en daar, maar de huidige situatie is wel erg rommelig.
 

04-01-2018 14:15:41
daniel81
daniel81
Met als gevolg dat de reiziger tussen Aml en Es kan kiezen uit 4 treinsoorten? Laten we het OV aub zo gemakkelijk mogelijk maken voor de (incidentele) reiziger.  

04-01-2018 14:52:07
treinjoop
treinjoop
Nee het opnieuw in- en uitchecken tussen verschillende vervoerders om uiteindelijk alsnog bij de verkeerde vervoerder uit te komen is wel gemakkelijk voor de incidentele reiziger. %03%

In de praktijk zal er vrijwel niemand op een station vastlopen en twijfelen tussen alle vier die treinsoorten. De 7000 (de NS Sprinter) rijdt immers alleen tijdens de spitsuren op dat traject en de 17900 slechts 1x per uur. Je neemt in principe gewoon de eerste de beste trein naar jouw bestemming en als je als dagelijkse reiziger aan de term kan zien welke vervoerder het is dan scheelt dat al een beetje.

Los van het wel of niet willen van het onderscheid heb ik nog steeds het idee dat er niet bewust is gekozen om de 7900 Sprinter te gaan noemen, maar dat het gewoon uit de NS tijd is behouden. Net zo goed als de 17900 die aan het begin ook Sprinter werd genoemd. Vanuit Blauwnet geredeneerd zou er een keuze gemaakt moeten zijn. Als dat inderdaad Sprinter en Intercity op Zl - Es is dan verwacht ik dat uiteindelijk ook voor Odz - Zp en Emn - Zl. Fijn met de Arriva Intercity naar Emmen die net zo oncomfortabel is als de Arriva Sprinter. %08%

Voor de introductie van Blauwnet werd er als ik mij niet vergis nog gewoon uitgegaan van een Stoptrein en een Sneltrein.
 

04-01-2018 16:04:47
AlexNL
AlexNL
Ach ja, zo zijn er wel meer voorbeelden van treinseries waarbij het stoppatroon niet overeenkomt (of -kwam) met wat je verwacht van de treinsoort.

De 31100 stopt niet in Ahz, terwijl de 3600 daar tot drgl 2017 dan weer wel stopte.

Ik denk dat de term intercity voor de 17900 niet onterecht is. Hij slaat de helft van de stations tussen Enschede en Raalte over, bij een sneltrein verwacht ik dat er hoogstens een kwart wordt overgeslagen.

Nou kun je nog twisten over de IC-waardigheid van Nijverdal en Raalte (ik ben niet zo bekend met die steden), maar je bent op die lijn natuurlijk ook afhankelijk van de infrastructuur. Als je dan toch moet stoppen in Nvd kun je net zo goed de deuren opengooien.
 

04-01-2018 16:30:17
Berk24
Berk24
Quote


Ik denk dat de term intercity voor de 17900 niet onterecht is. Hij slaat de helft van de stations tussen Enschede en Raalte over, bij een sneltrein verwacht ik dat er hoogstens een kwart wordt overgeslagen.



De helft van de stations overslaan vind ik voor een Intercity erg weinig, evenals een kwart van de stations overslaan voor een Sneltrein. Ik zou eerder zeggen: sneltrein, slaat minstens 50% van de stations over en een Intercity, slaat minstens 75% van de stations over.

De sneltrein Groningen-Leeuwarden bedient van de 9 stations (inclusief begin- en eindstation) 3 stations, dat is zo'n 66,7% van de stations die overgeslagen wordt. De sneltrein Maastricht-Heerlen bedient van de 11 stations (inclusief begin- en eindstations) 5 stations, dat is zo'n 55% van de stations die overgeslagen wordt. Dat is nog altijd meer dan Zwolle-Enschede waarbij van de 11 stations er 6 worden bedient. Dat is zelfs minder dan de helft en minder dan vergelijkbare sneltreinen in het noorden en zuiden van het land. De sneltrein Zwolle-Emmen is een uitzondering, aangezien die sneltrein alleen is ingelegd, omdat een halfuursdienst op Zwolle-Coevoerden-Emmen niet past, niet om Emmen en Coevorden een veel snellere verbinding te geven.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

04-01-2018 16:56:26
reisthijs
reisthijs
Doe asjeblieft effe niet zo moeilijk. Een sneltrein is gewoon een trein die niet overal stopt. Een intercity is de snelste verbinding tussen twee of meer steden, of die dan toevallig onderweg af en toe ook eens in een dorp stopt maakt niets uit.
Quote
daniel81 (do 04 jan 2018 14:15:41 https://www.somda.nl/forum/15723/p636834/): Met als gevolg dat de reiziger tussen Aml en Es kan kiezen uit 4 treinsoorten? Laten we het OV aub zo gemakkelijk mogelijk maken voor de (incidentele) reiziger.
Dan moet je een landelijke 'single-check-in' invoeren.
Zo lang dat niet het geval is kan je het onderscheid tussen die treinen van verschillende vervoerders maar beter zo groot mogelijk maken.
 

04-01-2018 19:37:09
jeanpierre
jeanpierre
Quote
treinjoop (do 04 jan 2018 14:52:07 https://www.somda.nl/forum/15723/p636836/):Voor de introductie van Blauwnet werd er als ik mij niet vergis nog gewoon uitgegaan van een Stoptrein en een Sneltrein.
Nee, dat staat los van elkaar. De IC status was al ruim daarvoor aan de 17900 toebedacht. Het enige juiste antwoord waarom de 17900 de status van Intercity heeft, heb ik nog niet langs zien komen
 

04-01-2018 22:46:30
moderator
Moderator
moderator
Twee off-topic berichten verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

09-01-2018 00:00:00
ToH
ToH
Er moet sowieso gekruisd worden met de IC uit de andere richting. Waarom dan niet stoppen zou ik zeggen.  

09-01-2018 21:10:26
abcde
abcde
Zodra de IC/Sneltrein 17900 door kan naar Zwolle, blijft deze dan nog in Raalte stoppen ?  

09-01-2018 22:52:11
ZJ37
ZJ37
Tegelijk kruisen met twee doorrijdende treinen te Rat zou hoe dan ook heel veel vakmanschap en geluk vergen! Maar plantechnisch mag het niet eens.  

09-01-2018 23:06:38
sjoerd
sjoerd
En schakeltechnisch kan dat niet.  

09-01-2018 23:41:38
broek53
broek53
Voor een "vliegende kruising" heb je dubbelspoor nodig ter lengte van dat in Nijverdal.  

10-01-2018 00:00:00
ToH
ToH
Ah oke. Dan vindt de andere kruising in Heino plaats?  

10-01-2018 00:00:00
henri1972
henri1972
De Kampen-expres in beide richtingen een kwartier opschuiven en de aansluitingen worden ineens alle kanten op haalbaar, zelfs bij enige vertraging!! Nog tijd voor de reiziger om een koffie een frietje of hema-worst te halen ook. Oké, het kost de dagelijkse forens die verder dan Zwolle moet een half uur per dag ....  

10-01-2018 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
@broek53: Een Flirt4 zou onder Nederlandse spanning van 0 naar 100 in 27 seconden kunnen gaan, een driedelig stel nog iets sneller. Met optrekken was DM'90 zoveel langzamer dat dat in totale rijtijd een minuut zou moeten schelen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-01-2018 07:48:49
dennistd
dennistd
Quote
ToH (di 09 jan 2018 21:25:14.473961 https://www.somda.nl/forum/15723/p637286/): Er moet sowieso gekruisd worden met de IC uit de andere richting. Waarom dan niet stoppen zou ik zeggen.
De IC's kruisen in Nvd he, in Rat wordt met de sprinter gekruist.
 

10-01-2018 10:49:52
Berk24
Berk24
In Heino kan er prima doorgereden worden. De sneltrein zou om 12:10 uit Raalte vertrekken en is om 12:21 in Zwolle. De stoptrein vertrekt om 12:22 uit Zwolle.

In Zwolle vertrekt de sneltrein weer om 12:40. De stoptrein is om 12:38 binnen. De sneltrein komt dan om 12:51 weer in Raalte. Doordat de sneltrein 1x/uur rijdt hoeft er tussen Zwolle en Raalte niet gekruist te worden.

Raalte is in mijn ogen een te belangrijke plaats om de sneltrein niet te laten stoppen, dus een stop van de sneltrein in Raalte is erg logisch. Nijverdal heeft een vergelijkbare grootte als Raalte.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

10-01-2018 10:54:03
edje
edje
Sneltrein stopt straks in
Enschede
Hengelo
Almelo
Nijverdal
Raalte
Zwolle
 

10-01-2018 11:40:21
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
Berk24 (wo 10 jan 2018 10:49:52 https://www.somda.nl/forum/15723/p637327/): Raalte is in mijn ogen een te belangrijke plaats om de sneltrein niet te laten stoppen, dus een stop van de sneltrein in Raalte is erg logisch. Nijverdal heeft een vergelijkbare grootte als Raalte.
Minder dan 20.000 inwoners en circa 2000 in-/uitstappers per dag. Ja, daar móét echt een intercitystop plaatsvinden De reden is hierboven uitvoerig vermeld.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 10-01-2018 11:40
 

10-01-2018 11:47:24
Berk24
Berk24
De 17900 is een sneltrein met een regionaal karakter. Vanwege het regionaal karakter stopt de 17900 ook in Raalte en Nijverdal (ook omdat non-stop tussen Zwolle en Almelo niet past). Heino is een stuk kleiner (7.000 inwoners) en Wierden heeft de 7000 nog. Dan is het logisch dat de sneltrein niet stopt in Heino en Wierden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

10-01-2018 18:25:04
b2py
b2py
Het aantal inwoners zegt helemaal niets, het gaat om het aanbod aan reizigers dat een stop bepalend maakt.  

10-01-2018 18:46:04
martijn
martijn
Haha sommige mensen zijn erg hardleers

Laatst bewerkt door martijn op 10-01-2018 18:47
 

10-01-2018 19:19:06
icened
icened
Station Stadshagen wordt toch redelijk snel gebruikt:

https://www.destentor.nl/zwolle/station-stadshagen-waarschijnlijk-volgende-maand-open-na-spoorblunder~a7106b16/

Wordt wel aangegeven dat er keuzes gemaakt moeten worden.

Nog een bericht over Kamperlijntje:

https://www.destentor.nl/kampen/kabels-kamperlijntje-vervangen-storingen-voorbij~a8476bbb/
 

10-01-2018 19:54:03
MetroRET
MetroRET
Quote
Berk24 (wo 10 jan 2018 11:47:24 https://www.somda.nl/forum/15723/p637339/): De 17900 is een sneltrein met een regionaal karakter. Vanwege het regionaal karakter stopt de 17900 ook in Raalte en Nijverdal (ook omdat non-stop tussen Zwolle en Almelo niet past). Heino is een stuk kleiner (7.000 inwoners) en Wierden heeft de 7000 nog. Dan is het logisch dat de sneltrein niet stopt in Heino en Wierden.


Maar wordt toch intercity genoemd %08%.
 

10-01-2018 20:00:30
Berk24
Berk24
Quote
icened (wo 10 jan 2018 19:19:06 https://www.somda.nl/forum/15723/p637395/): Station Stadshagen wordt toch redelijk snel gebruikt:

https://www.destentor.nl/zwolle/station-stadshagen-waarschijnlijk-volgende-maand-open-na-spoorblunder~a7106b16/

Wordt wel aangegeven dat er keuzes gemaakt moeten worden.

Nog een bericht over Kamperlijntje:

https://www.destentor.nl/kampen/kabels-kamperlijntje-vervangen-storingen-voorbij~a8476bbb/

Sorry hoor, maar Zl Stadshagen wordt nu al bedient door buslijn 1 en 71. Zolang het baanvak niet is aangepast om met hogere snelheid te kunnen rijden tussen Zwolle en Kampen zie ik liever niet dat Zwolle Stadshagen open gaat, omdat je daarmee toch wel in Zwolle een aantal aansluitingen verbreekt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

10-01-2018 20:16:01
selivio
selivio
Ergens vermoed ik dat t zo'n vaart niet zal lopen. De treinen tussen Zl en Kpn doen er nu precies met stevig doorrijden 9 minuten over. Als je gaat stoppen op Stadshagen verlies je zo'n 2 minuten(eergisteren nog getest). Dat kost je teveel aansluitingen op Zl(vertrek .03 op Kpn, aankomst om .14 op Zl en spoor 12 is nou niet centraal op Zl). En dan heb je t nog niet eens over andere onzekere factoren als langer in/uitstapproces in de spits en dubbel rijden waardoor de keertijd nu al amper te halen valt in Kpn.

Laatst bewerkt door selivio op 10-01-2018 20:18
 

10-01-2018 20:21:08
IJsbergsla
IJsbergsla
Negen minuten was zelfs met de Buffels en tactvol remmen nog juist te halen in de tijd dat de baanvaksnelheid 100 km/u was... Die aanzetbeperking van 50% voor de Keolis Flirts begint zich toch op te breken, me dunkt.  

10-01-2018 20:36:43
icened
icened
Quote
Berk24 (wo 10 jan 2018 20:00:30
Sorry hoor, maar Zl Stadshagen wordt nu al bedient door buslijn 1 en 71. Zolang het baanvak niet is aangepast om met hogere snelheid te kunnen rijden tussen Zwolle en Kampen zie ik liever niet dat Zwolle Stadshagen open gaat, omdat je daarmee toch wel in Zwolle een aantal aansluitingen verbreekt.


Maar eerst afwachten welke afwegingen er gemaakt zijn. Maar reistijd van 4 minuten met de Keolis trein is aanzienlijk sneller dan de buslijn 1 en 71. Met name studenten keken al uit naar de Keolis trein.
 

10-01-2018 21:08:37
broek53
broek53
Quote
IJsbergsla (wo 10 jan 2018 20:21:08 https://www.somda.nl/forum/15723/p637405/): Negen minuten was zelfs met de Buffels en tactvol remmen nog juist te halen in de tijd dat de baanvaksnelheid 100 km/u was... Die aanzetbeperking van 50% voor de Keolis Flirts begint zich toch op te breken, me dunkt.
Nou ja, ik wil het niet onderschatten, maar die ene aanzet zal het 'm nou ook niet bepaald doen.
 

10-01-2018 21:48:40
daniel_ddr
daniel_ddr
De meest kritische aansluiting zou de IC naar Lw worden, een aankomst 2 minuten later zorgt immers dat je nog maar 4 minuten hebt. De overstap naar IC Gn haal je sowieso al niet (aankomst is nu gepland .12/.42 en die vertrekt om .15/.45) en tussen die twee treinen in heb je alleen de IC naar Gvc. Da's niet zo'n heel logische overstap om via Zl te reizen, 't gaat immers ook perfect vanaf Kpnz met overstap in Lls.

Alle andere overstaps (op de treinen die om .20/.50 en later vertrekken) moet je toch nog wel kunnen halen met aankomst om .14?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-01-2018 22:50:38
wouterder
wouterder
Quote
IJsbergsla (wo 10 jan 2018 20:21:08 https://www.somda.nl/forum/15723/p637405/): Negen minuten was zelfs met de Buffels en tactvol remmen nog juist te halen in de tijd dat de baanvaksnelheid 100 km/u was... Die aanzetbeperking van 50% voor de Keolis Flirts begint zich toch op te breken, me dunkt.

Is het overigens bekend waarom de Flirts van NSR zijn beperkt tot 60% en Keolis 50%? Scheelt toch 10% voor een zelfde type trein.

Laatst bewerkt door wouterder op 10-01-2018 22:50
 

10-01-2018 23:23:37
kiekkiek
kiekkiek
Zo is dat. Met een goede DM '90 lukte een ritje in minder dan 9 minuten. Met zo'n Flirt kan daar zeker een minuutje af. En met een tweede machinist kun je vlot keren in Kampen. Zo net voldoende ruimte voor een stop in Stadshagen. Doen! En die lage aanzet op Zl - Kpn is nergens goed voor. Geen gedoe met overwegen.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 10-01-2018 23:23
 

11-01-2018 00:00:00
ToH
ToH
De sticker werd van de stuurtafel afgehaald bij de NS stellen. Softwaretechnisch zijn de motoren afgeknepen en kan er dus weer 'vol gas' gereden worden.  

11-01-2018 04:38:26
selivio
selivio
Voordat ik rare dingen ga zeggen maar, had de hoeveelheid ampere die een trein wil gebruiken nog wat te maken met de snelheid van het optrekken?  

11-01-2018 07:44:26
SunKeeper
SunKeeper
Quote
selivio (do 11 jan 2018 04:38:26 https://www.somda.nl/forum/15723/p637435/): Voordat ik rare dingen ga zeggen maar, had de hoeveelheid ampere die een trein wil gebruiken nog wat te maken met de snelheid van het optrekken?


Dat is eerder hier besproken: https://www.somda.nl/forum/15723/p633683/Enschede+-+Zwolle+-+Kampen/

En daar wordt gezegd van niet.
 

11-01-2018 07:56:53
Klaasje
Klaasje
Nou, als een trein over het maximum heen gaat moet die het vermogen beperken. Bij meerdere Flirts gebeurt dat nogal vlot terwijl dat bij Virm pas bij 12 bakken het geval is.  

11-01-2018 14:26:32
gvttreinen
gvttreinen
Er zit schot in de zaak Zwolle Stadshagen: https://www.prorail.nl/nieuws/ingebruikname-station-zwolle-stadshagen  

11-01-2018 17:31:01
icened
icened
Quote
daniel_ddr (wo 10 jan 2018 21:48:40 https://www.somda.nl/forum/15723/p637417/): De meest kritische aansluiting zou de IC naar Lw worden, een aankomst 2 minuten later zorgt immers dat je nog maar 4 minuten hebt. De overstap naar IC Gn haal je sowieso al niet (aankomst is nu gepland .12/.42 en die vertrekt om .15/.45) en tussen die twee treinen in heb je alleen de IC naar Gvc. Da's niet zo'n heel logische overstap om via Zl te reizen, 't gaat immers ook perfect vanaf Kpnz met overstap in Lls.

Alle andere overstaps (op de treinen die om .20/.50 en later vertrekken) moet je toch nog wel kunnen halen met aankomst om .14?


Dit is de reactie van Pro Rail:

De aansluitingen in Zwolle vormen een belangrijk uitgangspunt. Zoals gezegd, naar verwachting zullen aankomst- en vertrektijd van de Kamperlijn op Zwolle verschuiven. De verwachting is dat alleen de aansluiting op de trein naar Lelystad (via de Hanzelijn naar Amsterdam) en vice versa te krap wordt met ongeveer vier minuten overstaptijd. Daarom onderzoekt ProRail ook andere maatregelen om de maximale snelheid op dit baanvak te verhogen en daarmee de aansluitingen op Zwolle te verbeteren

Laatst bewerkt door icened op 11-01-2018 17:32
 

11-01-2018 18:12:20
phantom
phantom
Quote
IJsbergsla (wo 10 jan 2018 20:21:08 https://www.somda.nl/forum/15723/p637405/): Die aanzetbeperking van 50% voor de Keolis Flirts begint zich toch op te breken, me dunkt.

De beperkingen op Flirts werden toch eraf gehaald,of vergis ik me nou ?
Ik dacht dat er een tijdje terug ,ergens hier zoiets stond geschreven ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-01-2018 18:14:14
wouterder
wouterder
Volgensmij is die beperking permanent door gebrekige infrastructuur in Nederland.  


11-01-2018 18:49:14
edje
edje
Quote
phantom (do 11 jan 2018 18:12:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p637547/):
Quote
IJsbergsla (wo 10 jan 2018 20:21:08 https://www.somda.nl/forum/15723/p637405/): Die aanzetbeperking van 50% voor de Keolis Flirts begint zich toch op te breken, me dunkt.

De beperkingen op Flirts werden toch eraf gehaald,of vergis ik me nou ?
Ik dacht dat er een tijdje terug ,ergens hier zoiets stond geschreven ?

Beperking voor Enschede - Zwolle is verdwenen.
Alleen bij het wegrijden uit Nijverdal en Raalte met kruisende treinen met allebei 2 treinstellen, dan geen volle 100% tractie ivm het onderstation wat dan gaat smeulen en roken
Op Zwolle - Kampen, mag de flirt alleen rijden op de 2500Ampere stand.

Laatst bewerkt door edje op 11-01-2018 18:51
 

11-01-2018 22:01:54
thom
thom
Quote
ToH (do 11 jan 2018 18:19:11.185864 https://www.somda.nl/forum/15723/p637549/): De sticker werd van de stuurtafel afgehaald bij de NS stellen. Softwaretechnisch zijn de motoren afgeknepen en kan er dus weer 'vol gas' gereden worden.

Vol gas is dus nu hetzelfde als de max toen de beperking gold.
 

11-01-2018 23:40:01
kiekkiek
kiekkiek
Nee, opdracht aan machinist was eerst max. 60 tractie. Uit onderzoek is gebleken dat met 75% aanzet aan de norm wordt voldaan waarmee in ons seinstelsel wordt gerekend. Die 75% zit nu in de software gebakken.  

12-01-2018 06:44:07
diesels
diesels
Quote
icened (do 11 jan 2018 17:31:01 https://www.somda.nl/forum/15723/p637534/):
Quote
daniel_ddr (wo 10 jan 2018 21:48:40 https://www.somda.nl/forum/15723/p637417/): De meest kritische aansluiting zou de IC naar Lw worden, een aankomst 2 minuten later zorgt immers dat je nog maar 4 minuten hebt. De overstap naar IC Gn haal je sowieso al niet (aankomst is nu gepland .12/.42 en die vertrekt om .15/.45) en tussen die twee treinen in heb je alleen de IC naar Gvc. Da's niet zo'n heel logische overstap om via Zl te reizen, 't gaat immers ook perfect vanaf Kpnz met overstap in Lls.

Alle andere overstaps (op de treinen die om .20/.50 en later vertrekken) moet je toch nog wel kunnen halen met aankomst om .14?


Dit is de reactie van Pro Rail:

De aansluitingen in Zwolle vormen een belangrijk uitgangspunt. Zoals gezegd, naar verwachting zullen aankomst- en vertrektijd van de Kamperlijn op Zwolle verschuiven. De verwachting is dat alleen de aansluiting op de trein naar Lelystad (via de Hanzelijn naar Amsterdam) en vice versa te krap wordt met ongeveer vier minuten overstaptijd. Daarom onderzoekt ProRail ook andere maatregelen om de maximale snelheid op dit baanvak te verhogen en daarmee de aansluitingen op Zwolle te verbeteren


Zou het niet kunnen helpen om de 8500 tijdelijk op 1a te behandelen en de 5600 (die de ruimste aansluitingen heeft) op 1b?
 

12-01-2018 14:12:56
pluisje
pluisje
Die mogelijkheid is/wordt bekeken. Uitkomst is mij onbekend.  

25-01-2018 13:24:37
mren
mren
FC Twente waarschuwt voor niet-thuiskomen bij verlenging bekerwedstrijd: https://www.fctwente.nl/club/nieuws/let-op-ook-bij-cambuur-thuis-laatste-trein-richting-hengelo-om-23-39-uur  

31-01-2018 21:49:48
icened
icened
Onduidelijkheid over station Stadshagen:

https://www.destentor.nl/zwolle/nog-geen-duidelijkheid-over-opening-station-stadshagen~a20c818b/
 

06-02-2018 00:00:00
ToH
ToH
Van een Keolis machinist hoorde ik dat er bij Laag Zuthem (Zwolle - Heino) een wacht / inhaalspoor gaat komen. Verdere details wist hij me niet te geven.
Geen idee hoe betrouwbaar het is, maar ik vond het wel het delen waard.
 

06-02-2018 11:32:35
selivio
selivio
Hmmmm, dat is nieuw. Vraag me meer af wat de toegevoegde waarde is om daar een (extra) stuk(je) dubbelspoor aan te leggen is aangezien de sprinters kruisen op hno en de intercity's moeten gaan kruisen op Zwolle. Enige is nu wel dat de sprinter naar zl nogal eens staat te wachten op de sprinter uit zl, maar dat is minutenwerk en daar helpt een extra inhaalspoor nou ook niet echt bij%03%

(mooier zou uiteraard zijn om het hele stuk hno - zl te verdubbelen, maar dat is vooralsnog verre toekomstmuziek...)
 

06-02-2018 12:45:42
daniel81
daniel81
De toegevoegde waarde zal dan aannemelijk zijn dat de kruising tussen sprinter en IC daar moet gaan plaatsvinden. Ook die was gepland op (emplacement) Zl, maar wellicht dat het lastig is in te passen daar?  

06-02-2018 13:00:21
sjoerd
sjoerd
Bij het voormalige station Laag Zuthem lag tot in de Tweede Wereldoorlog ook al een kruisspoor, en er waren een zij- en een middenperron. Op last van bezetter is het inhaalspoor door de NS opgebroken. Toen de NS bovenbouwmaterialen moest leveren, viel de keuze op weinig of niet gebruikte infra en zijn minder vitale sporen opgebroken om aan de eisen van de bezetter te voldoen, zoals ook bijvoorbeeld Ulsda tussen Winschoten en Nieuweschans.
Station Laag Zuthem was al gesloten en zo kon ook de mechanische beveiliging vervallen.
Grappig dat het nu weer tevoorschijn komt, maar ook begrijpelijk want daar zal de grondslag stevig zijn.
 

06-02-2018 13:01:44
selivio
selivio
Ow, mijn excuses. Ik bedoelde ook de kruising van intercity met de sprinter op zl. De intercity's blijven uiteraard kruisen op nvd zoals ze nu ook doen  

06-02-2018 17:32:59
icened
icened
Quote
ToH (di 06 feb 2018 11:05:34.741014 https://www.somda.nl/forum/15723/p640482/): Van een Keolis machinist hoorde ik dat er bij Laag Zuthem (Zwolle - Heino) een wacht / inhaalspoor gaat komen. Verdere details wist hij me niet te geven.
Geen idee hoe betrouwbaar het is, maar ik vond het wel het delen waard.


Als je spoorwegovergang overgaat ben je direct in Laag Zuthem. Zien of het vanaf Heino of Zwolle net voor de spoorwegovergang de wacht/inhaalspoor gaat komen.
 

06-02-2018 18:24:40
broek53
broek53
Quote
selivio (di 06 feb 2018 11:32:35 https://www.somda.nl/forum/15723/p640485/): Hmmmm, dat is nieuw. Vraag me meer af wat de toegevoegde waarde is om daar een (extra) stuk(je) dubbelspoor aan te leggen is aangezien de sprinters kruisen op hno en de intercity's moeten gaan kruisen op Zwolle. Enige is nu wel dat de sprinter naar zl nogal eens staat te wachten op de sprinter uit zl, maar dat is minutenwerk en daar helpt een extra inhaalspoor nou ook niet echt bij%03%

Ik begin te vermoeden dat dit kruisingsspoor een compromis is om geen extra perronspoor in Zwolle te hoeven maken. Dat lag jaren geleden al heel moeilijk en ik geloof niet dat dat er makkelijker op geworden is.
 

06-02-2018 19:48:16
dennistd
dennistd
Wat is het probleem aan het inkorten van spoor 9 tot kopspoor en het aanleggen van een perron aan spoor 8 dan?

Overigens wordt de rijtijd van de IC dan ook onaantrekkelijk lang lijkt me, en dat kan nou net niet de bedoeling zijn met de al veel te drukke N35...

Laatst bewerkt door dennistd op 06-02-2018 19:50
 

06-02-2018 19:51:20
martijn
martijn
Dat perron ligt er toch al? Dat zou dan toch de rest van het huidige spoor 9 worden? Alleen moet spoor 8 nog worden aangelegd en staan er wat bovenleidingsmasten in de weg als ik het goed heb.  

06-02-2018 21:17:30
sjoerd
sjoerd
Het vroegere inhaalspoor lag in Laag Zuthem tussen km 7.400 en km 7.775. De huidige overweg ligt bij km 7.451. Het stationsgebouw stond aan de oostzijde bij km 7.508, waar ook het eerste perron van ruim 100 m lag.
De spoorweg Zwolle - Wierden (- Almelo) is gebouwd als hoofdspoorweg en kent dus een spoorweg-as. Het hoofdspoor ligt van Zwolle uit gezien rechts van de as, dus aan de zuidwestelijke/zuidelijke kant. Bij Laag Zuthem liep het hoofdspoor van km 7.150 over naar de linkerzijde van de as en kwam bij km 8.025 weer rechts van de as. Het inhaalspoortje was maar 275 m lang en lag rechts van de as. Tussen spoor 1 en 2 lag een perron van 100 m. Een losspoor is er niet geweest.
Het station werd als Zuthem geopend op 1-1-1881, omgedoopt op 3-6-1918 tot Laag Zuthem en gesloten op 15-5-1918. Het inhaalspoortje verdween zoals eerder gemeld op 15-8-1944. Kort daarna werd ook de beveiliging opgebroken.
 

06-02-2018 22:02:45
SunKeeper
SunKeeper
Quote
sjoerd (di 06 feb 2018 21:17:30 https://www.somda.nl/forum/15723/p640512/): ...omgedoopt op 3-6-1918 tot Laag Zuthem en gesloten op 15-5-1918. Het inhaalspoortje verdween zoals eerder gemeld op 15-8-1944. Kort daarna werd ook de beveiliging opgebroken.


Gesloten in 1950 toch? (typfoutje)

Edit: als ik wat zoek kom ik als sluitingsdatum 14-5-1950 tegen. Welke bron zegt 15-5-1918?
(ik kan het mis hebben, met die verschillende namen)

Laatst bewerkt door SunKeeper op 06-02-2018 23:25, reden: Quote ter verduidelijking toegevoegd
 

06-02-2018 23:02:45
sjoerd
sjoerd
Ik weet niet waarop Sunkeeper reageert, maar ik ga uit van de NS-dienstorders voor wat de stationsdata betreft. Het kan wel zijn dat de overwegpost Laag Zuthem is gehandhaafd tot 1950. Ik zie nu dat de aki (toen nog) te Laag Zuthem in dienst kwam op 23-6-1952 onder nummer 95! Ik moet nog zoeken naar het vervallen van de overwegpost; dat kan eerder zijn.

Laatst bewerkt door sjoerd op 06-02-2018 23:05
 

06-02-2018 23:27:24
Henk1619
Henk1619
Ik denk dat dit de bron van Sunkeeper is:
http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=laagzuthem

Hier staat vervolgens 1938:
https://www.entoen.nu/nl/overijssel/salland/heino/station

En hier 1952:
https://www.dalfsennet.nl/nieuws/300555/stopplaats-zuthemeindstation.html

Dus wat het nu werkelijk is? Ik ben bang dat je in de archieven van NS moet gaan spitten om de werkelijke datum boven water te krijgen.
 

07-02-2018 09:52:27
sjoerd
sjoerd
Sunkeeper: ik zie dat ik een fout heb gemaakt met het overtypen uit mijn bron: de lijst van Dienstorders van NS. Laag Zuthem is natuurlijk niet in 1918 gesloten. Ik ga vanavond thuis weer naar mijn lijst van Dienstorders.
De praktijk is soms anders dan de officiële sluitingsdatum. Er kan al eerder geen stop meer in de dienstregeling staan, terwijl de officiële sluitingsdatum daarna is. Ik zal het nummer van de Dienstorder erbij vermelden, zodat je dit terug kunt zoeken.
 

07-02-2018 10:11:02
edje
edje
Quote
ToH (di 06 feb 2018 11:05:34.741014 https://www.somda.nl/forum/15723/p640482/): Van een Keolis machinist hoorde ik dat er bij Laag Zuthem (Zwolle - Heino) een wacht / inhaalspoor gaat komen. Verdere details wist hij me niet te geven.
Geen idee hoe betrouwbaar het is, maar ik vond het wel het delen waard.


Nou mag ik dus ook bij Keolis werken, maar deze informatie is mij niet bekend.
De wachttijd die de sneltrein nu nog in Raalte heeft, is straks precies genoeg. Om even op en neer naar Zwolle te gaan.
Je komt dan in principe geen andere trein tegen.
 

07-02-2018 11:49:33
dennistd
dennistd
Quote
broek53 (di 06 feb 2018 18:24:40 https://www.somda.nl/forum/15723/p640508/):
Quote
selivio (di 06 feb 2018 11:32:35 https://www.somda.nl/forum/15723/p640485/): Hmmmm, dat is nieuw. Vraag me meer af wat de toegevoegde waarde is om daar een (extra) stuk(je) dubbelspoor aan te leggen is aangezien de sprinters kruisen op hno en de intercity's moeten gaan kruisen op Zwolle. Enige is nu wel dat de sprinter naar zl nogal eens staat te wachten op de sprinter uit zl, maar dat is minutenwerk en daar helpt een extra inhaalspoor nou ook niet echt bij%03%

Ik begin te vermoeden dat dit kruisingsspoor een compromis is om geen extra perronspoor in Zwolle te hoeven maken. Dat lag jaren geleden al heel moeilijk en ik geloof niet dat dat er makkelijker op geworden is.


Quote
Op station Zwolle bouwen we in de zomer van 2018 ook een nieuw perron waar treinen naar en van Enschede kunnen aankomen en vertrekken.

https://www.prorail.nl/nieuws/sporen-zwolle-klaarstomen-voor-de-toekomst
 

07-02-2018 11:55:13
Klaasje
Klaasje
Een extra kruisingsspoor voor het kruisen van de sprinters en IC's bij Laag Zuthem zou zeer ongunstig zijn. De treinen zijn voorzien elkaar te kruisen in de haltering te Zwolle. Dit verplaatsen naar Laag Zuthem leidt tot vele minuten extra wachttijd in combinatie met de rest van het traject dus zoiets zou in dat kader nooit voorgesteld worden. Als er niet iets anders aan de hand is zou dit best een broodje aap kunnen zijn.  

07-02-2018 12:36:16
phantom
phantom
In elk geval worden bij de "upgrade" van dat station wissels gesaneerd,want dat is goedkoper %03%
Word het ook daar leuker om te proberen nog is wat bij te sturen als de zaak in de prak loopt %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-02-2018 13:20:29
cuneo56
cuneo56
Heeft er iemand ook (link naar) een tekening van Emplacement Zwolle zoals het gaat worden?  

07-02-2018 18:21:00
icened
icened
Bedoel je dit:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2013/12/17/alternatievenstudie-zwollespoort-scenario-s-voor-het-vervolg/alternatievenstudie-zwollespoort-scenario-s-voor-het-vervolg.pdf

Staan een aantal varianten.
 

07-02-2018 18:30:10
cuneo56
cuneo56
Dank je .
Ga ik eens induiken.
 

07-02-2018 21:57:15
dennistd
dennistd
Dit is de laatste versie die in de aanbestedingsdocumenten van Zwenzwoka voorkomt, al mist daar duidelijk het perron aan spoor 8:
https://i.imgur.com/PyLPqBr.png

Laatst bewerkt door dennistd op 07-02-2018 21:58
 

08-02-2018 08:31:10
martijn
martijn
kan weg

Laatst bewerkt door martijn op 08-02-2018 08:32
 

08-02-2018 08:53:56
edje
edje
Quote
dennistd (wo 07 feb 2018 21:57:15 https://www.somda.nl/forum/15723/p640628/): Dit is de laatste versie die in de aanbestedingsdocumenten van Zwenzwoka voorkomt, al mist daar duidelijk het perron aan spoor 8:
https://i.imgur.com/PyLPqBr.png

Dit is niet de laatste versie, ik heb de tekening al gezien, waar de perrons 8 en 9 wel goed zijn ingetekend.
 

09-02-2018 00:00:00
Rob357
Rob357
Ik reis bijna dagelijks Lc-Hgl en terug. Sinds de nieuwe dienstregeling ben ik volgens mij één keer gecontroleerd (conducteurs noem ik ze niet echt, of ze controleren of ze zijn er niet, op hun kleding staat service en veiligheid). Vroeger had je ze vooral 's avonds laat bijna standaard mee vanaf Hgl. Maar sinds de nieuwe dienstregeling gaat voor mijn gevoel alles naar Es-Zl, daar zie ik ze op 90% van de treinen wel denk ik. Af en toe zie ik ze nog wel eens een stukje Hgl-Odz-Hgl meepakken. Maar verder is het de laatste tijd rustig in de trein.  

09-02-2018 21:44:35
Knoek
Knoek
Het zoveelste positieve verhaal over Keolis in de krant. Kan het niet meer dan eens zijn met FNV spoor want dat is inderdaad de waarheid die Keolis maar niet wil horen.

https://www.tubantia.nl/enschede/fnv-spoor-veiligheid-in-het-geding-bij-keolis-en-arriva~a00cd1c4/
 

09-02-2018 21:53:12
mren
mren
Ik heb zelf geen hc's geteld maar FNV heeft natuurlijk wel een zeker belang bij deze berichtgeving.  

09-02-2018 22:05:18
cuneo56
cuneo56
Naast dat het stuk een paar journalistike en taalkundige tekortkomingen/ fouten heeft, kan ik het niet bevestigen .
Ik rij zeker niet regelmatig met Keolis en Arriva, maar kom op 2 van de 3 ritten wel een controlerende medewerker tegen!
En dan moet ik ook nog even opmerken dat als iemand een BOA bevoegdheid heeft dat verre van automatisch inhoud dat men (beperkt) geweld mag gebruiken zoals de FNV man kennelijk zou willen.
 

09-02-2018 22:24:50
thom
thom
Tsja, of de aanwezigheid van een Hc daar nou echt wat in betekend, bij NS is de Hc veelal aan boord maar soms wel onzichtbaar en dan kun je je afvragen wat dat toevoegt aan de sociale veiligheid...  

10-02-2018 00:58:09
edje
edje
Quote
Knoek (vr 09 feb 2018 21:44:35 https://www.somda.nl/forum/15723/p640846/): Het zoveelste positieve verhaal over Keolis in de krant. Kan het niet meer dan eens zijn met FNV spoor want dat is inderdaad de waarheid die Keolis maar niet wil horen.

https://www.tubantia.nl/enschede/fnv-spoor-veiligheid-in-het-geding-bij-keolis-en-arriva~a00cd1c4/


FNV spoor, heeft maar 1 doel en zo groot mogelijke bruine arm halen bij het grote NS. De cijfers die hij noemt kloppen van geen kant. Maar goed Knoek, dit is blijkbaar de "waarheid" die jij graag hoort. Ik heb tegenwoordig op bijna elke trein wel 1 of 2 man Service en Veiligheid zitten. Mensen die wel continue door de trein lopen. Mensen die zich niet verschuilen in een achterste cabine of 1e klas. Toen keolis de concessie kreeg. Zeiden de conducteurs van NS, jammer dat de lijn weggaat, want het is zo'n mooi rustig lijntje.... nou dus niet. De eerste OV verboden zijn al uitgedeeld en het aantal zwartrijden begint nu eindelijk af te nemen. Omdat men door heeft, dat er nu wel veel wordt gecontroleerd. Maar goed die waarheid geloof je toch niet...
 

10-02-2018 08:30:06
diesels
diesels
Altijd leuk iemand die vanachter een alter-ego zijn meningen als waarheid verkondigt inderdaad. Als de langspeelplaat maar lang genoeg blijft hangen luistert er toch niemand meer. Wel jammer dat een hobbyisten platform wordt misbruikt voor een persoonlijke vete, want anders kan ik het niet meer zien. Het is overigens opvallend dat de andere regionale krant in het Keolis-gebied, de Stentor, veel genuanceerder bericht. Over dezelfde treinen!

Het artikel staat vol met uit hun verband gerukte halve waarheden en, belangrijker, misschien moet het FNV eens de genoemde punten eerlijk afzetten tegen dezelfde parameters bij NS. Ik wil ze wel helpen met het noemen van een aantal dagelijkse ervaringen. Met name bij verstoringen. Maar stel je voor dat we een eerlijk vergelijk maken. Mantel der liefde versus vergrootglas.

Natuurlijk gaan er dingen mis bij Keolis of elke andere nieuwe kleine partij. Sommige dingen horen nu eenmaal bij het systeem van aanbestedingen van regionale lijnen zoals we dat willen in dit land en zullen in meer of mindere mate altijd zo blijven. Sommige zaken zullen verbeteren. Ja ik denk dat Keolis wellicht een stel te weinig heeft, maar de vraag is in hoeverre je ze dat kan aanrekenen.

Maar heb het lef eens NS tegen dezelfde meetlat te leggen als een partij als Keolis, evenveel zout op slakken te leggen, ook bij elke onregelmatigheid een artikel te schrijven, elke ontevreden reiziger een platform te geven. Alleen al van mijn ervaringen van de laatste twee weken vol problemen op mijn woon-werkbaanvak, waarbij de dagelijkse conducteurs ineens in rook lijken te zijn opgegaan, informatie niet gegeven wordt, treinen worden opgeheven of veel te kort rijden kan ik een week Tubantia vullen. Maar nee, dát personeel moeten we beschermen. Het personeel wat niet bij NS werkt is blijkbaar even oninteressant als die vervelende reiziger.

Laatst bewerkt door diesels op 10-02-2018 14:36
 

10-02-2018 09:14:18
maurits
maurits
FNV Spoor (en de VVMC) zijn de roeptoeters van het vastgeroeste NS-personeelskliekje die niks willen veranderen en beginnen te krijsen als je aan de goudgerande arbeidsvoorwaarden of de pretparkroosters komt. Alles wat deze vertegenwoordigers uitspreken kun je dus met een kilo zout nemen.

Naar mijn ervaring wordt je bij Keolis vaker gecontroleerd dan menig Sprinter-trakect in de Randstad, waar de conducteur meestal als deurensluiter en stoelwarmhouder in de eerste klas of achterste cabine functioneert...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-02-2018 09:51:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Niet alleen bij Keolis trouwens (waar ik überhaupt nog geenenekele rit mee gemaakt heb zonder een conducteur te zien), bij het in het artikel in een adem genoemde Arriva is het gewoon net zo: vrijwel gegarandeerd dat je gecontroleerd wordt.
Bij NS daarentegen... we weten het allemaal wel. Amersfoort - Groningen zonder een conducteur te zien bijvoorbeeld, terwijl die alle tijd heeft om langs te komen in die losse stelletjes.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-02-2018 10:28:22
Roy
Roy
Stapte donderdag rond half 9 in, in de keolis trein op Almelo de Riet, ik was de enige instapper. Ze kwamen speciaal voor mij naar achter gelopen. Aan de ene kant heel fijn dat ze controleren, aan de andere kant voelde ik mij in eerste instantie een crimineel omdat ' alleen ik' gecontroleerd werd. Weet ik veel dat ze net hun ronde hadden afgerond. Iets met beeldvorming.

Laatst bewerkt door Roy op 10-02-2018 10:29
 

10-02-2018 10:52:50
Oldskool
Oldskool
Laat je niet op de kast jagen door die roeptoeter van FNV. ???? Bij NS hebben een 2 tal hc’s aangedrongen om boa weg te halen bij de hc. Meer en deel heeft daar tegen gestemd. FNV is dus in z’n hemd gezet ????  

10-02-2018 11:25:32
Dre
Dre
Quote
Knoek (vr 09 feb 2018 21:44:35 https://www.somda.nl/forum/15723/p640846/): Het zoveelste positieve verhaal over Keolis in de krant. Kan het niet meer dan eens zijn met FNV spoor want dat is inderdaad de waarheid die Keolis maar niet wil horen.

https://www.tubantia.nl/enschede/fnv-spoor-veiligheid-in-het-geding-bij-keolis-en-arriva~a00cd1c4/

Ik blijf me verbazen over de wijze waarop constant een soort 'negatieve spanning' lijkt te worden opgebouwd rond Keolis in je berichtgeving. Om het verhaal wat nuance te geven: Nu al zo'n 2 jaar reis ik dagelijks vanuit Odz óf Hgl naar Es. Altijd met dezelfde treinen 31222 (als ik vanuit Odz reis) en de 7909. Het aantal keren dat ik in NS-tijd een conducteur ben tegengekomen, zo vroeg op de ochtend, is in 2 jaar tijd (dec. 2015 - dec. 2017) op hooguit twee handen te tellen. Daar heb ik de FNV (die op dit moment volgens mij wel de handen vol heeft aan zichzelf) ook nooit over gehoord.

Voor mijn gevoel verdwenen NS-conducteurs op het stukje Hgl-Es best vaak in een niet bezette cabine, waardoor hun sociale veiligheidsfunctie ook zo goed als tot 0 afneemt. (Let wel: ik ben hier geen, overigens niet bestaande, persoonlijke vete met NS aan het voeren, ik spreek alleen een gevoel uit om het verhaal in een breder perspectief te zetten).
 

10-02-2018 12:31:37
dennistd
dennistd
Quote
Roy (za 10 feb 2018 10:28:22 https://www.somda.nl/forum/15723/p640863/): Stapte donderdag rond half 9 in, in de keolis trein op Almelo de Riet, ik was de enige instapper. Ze kwamen speciaal voor mij naar achter gelopen. Aan de ene kant heel fijn dat ze controleren, aan de andere kant voelde ik mij in eerste instantie een crimineel omdat ' alleen ik' gecontroleerd werd. Weet ik veel dat ze net hun ronde hadden afgerond. Iets met beeldvorming.
Dikke kans dat ze de rest van de trein al gehad hadden en jou nog zagen instappen. Tja, dan heeft een heel rondje controleren geen zin natuurlijk maar die ene instapper willen ze wel graag ook nog even controleren.

Om alles trouwens even in perspectief te plaatsen: gisteren met de 11764 Amf-Gd, 2864 Gd-Rtd, 2262 Rtd-Rtb, 2472 Rtb-Rtd, 681 Rtd-Ut en 1783 Ut-Hgl gedaan. Uiteindelijk pas tussen Dv en Aml gecontroleerd...
 

10-02-2018 14:19:21
umbusko
umbusko
Quote
thom (vr 09 feb 2018 22:24:50 https://www.somda.nl/forum/15723/p640850/): Tsja, of de aanwezigheid van een Hc daar nou echt wat in betekent, bij NS is de Hc veelal aan boord maar soms wel onzichtbaar en dan kun je je afvragen wat dat toevoegt aan de sociale veiligheid...

Nou, ik denk dat het in zoverre iets toevoegt dat er op zijn minst een persoon aanwezig is die je actief kunt opzoeken en inschakelen als er echt iets aan de hand is; en dat die HC het ook heus wel in de gaten heeft als er "vreemde types" zijn en zichtbaar zijn nodig is. Daarnaast is het natuurlijk ook makkelijker om baldadig of erger te gaan doen als je weet dat er helemaal niemand is, terwijl je je misschien bedenkt als je op ieder station de HC ziet langskomen. Zeker als je in zo'n korte stoptrein zit. Liever een onzichtbare HC (die immers nog altijd zichtbaar kan worden) dan helemaal geen HC denk ik dan.

En wat het controleren van één persoon betreft, ja, dat is net hoe die conducteurs erin staan. Als ze daar een gewoonte van maken en altijd vriendelijk zijn, wordt het misschien wel een lichtpuntje van je treinreis; als ze nors met een heel team komen aanlopen kan het intimiderend zijn. Niet zelden maakt een conducteur de sfeer in mijn ervaring.

Als je het écht goed wilt doen, zou je dus op iedere trein een vriendelijke HC moeten zetten die toch zijn mannetje wel staat. Maar dan ben ik misschien te idealistisch.
 

10-02-2018 14:47:35
maurits
maurits
Ik zou heel graag het voordeel van de HC's op alle treinen bij NS willen inzien, maar helaas is er een groot gedeelte wat het verpest voor het personeel wat wel haar werk goed doet (die zijn er ook zeker!). En een HC die achterin de cabine kruipt bij 6 bakken ICM is net zo onzichtbaar als geen HC bij een regionale vervoerder. Daarbij zijn de regionale treinen vaak ingericht op het rijden zonder HC (beperkte lengte, goed zicht door de trein, camerabewaking) terwijl dat bij NS lang niet altijd het geval is.

Het lijkt me dat FNV Spoor zich eerst maar moet gaan inzetten om de rotte appels bij NS weg te krijgen in plaats van leugens te verspreiden over andere vervoerders...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)