Enschede - Zwolle - Kampen
Forum: Algemeen - Algemeen
14-12-2017 11:40:06
ToH
ToH
Syntus? Die kennen we niet

Duidelijk verhaal verder.
 

14-12-2017 12:10:55
IJsbergsla
IJsbergsla
Leuk verhaal van Berk24, maar relevanter lijkt me wat er in de concessie staat. Zo mag NS absoluut geen ander materieel inzetten op Gouda-Alphen vanwege oneerlijke concurrentie. (Daarnaast zijn samenwerkingsverbanden tussen Arriva en Keolis mij op treingebied onbekend, "blauwnet" gaat meer over de chippalen dan samenwerking op gebied van vervoer.)  

14-12-2017 12:13:25
ZJ37
ZJ37
Laten we inderdaad zo ineffectief mogelijk het spoorbedrijf draaiende houden met zoveel mogelijk exclusieve materieelparkjes en inzetbaar personeel, dat profiteren de reizigers immers maximaal van.  

14-12-2017 12:17:56
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat is inderdaad een ander verhaal, maar aan die politieke beslissingen zitten we nog wel even vast helaas...  


14-12-2017 12:46:34
thom
thom
Quote
Berk24 (do 14 dec 2017 11:31:47 https://www.somda.nl/forum/15723/p634960/):
Quote
ToH (do 14 dec 2017 11:21:40 https://www.somda.nl/forum/15723/p634956/): Gisteren lopen speculeren met een kameraad. Gaan wij ooit FLIRT's van Keolis op de Emmerlijn zien? Aangezien Arriva en Keolis nu in hetzelfde Blauwnetschuitje zitten.

Nee, Arriva heeft het exclusieve recht om te rijden op de Emmerlijn en Syntus op Zwolle-Enschede. Syntus mag dus zijn Flirts niet inzetten op de Emmerlijn en Arriva mag zijn GTW's niet inzetten op Zwolle-Enschede. Misschien als Arriva te maken heeft met een zeer hoge defectenstand van GTW-materieel, maar aangezien Syntus ook niet ruim zit qua materieel, verwacht ik eerder dat bij een hoge defectenstand aan GTW-materieel de 13800 eruit gegooid wordt en de overige treinen ingekort worden.

Niemand heeft het exclusieve rechts om ergens te mogen rijden, wel de concessie om er reizigers te mogen vervoeren.
 

14-12-2017 12:54:17
broek53
broek53
Quote
kiekkiek (wo 13 dec 2017 23:25:55 https://www.somda.nl/forum/15723/p634915/): Die stop in Stadshagen kun je best maken. Zl- Kpn kon je met DM '90 in 9 minuten doen. Je hebt nu 10 minuten en sneller aanzettend materieel. Ik zou zeggen tweede machinist erop om korter te keren en gaan!
Mijn idee. Een "slip-machinist" in Kampen bijvoorbeeld.
Ik meen mij overigens te herinneren dat Arriva vrij lang een dienstregeling heeft gehad waarbij in 2 of 3 minuten in Roodeschool werd gekeerd (en daar desondanks hoge puntualiteit op scoorde).
 

14-12-2017 17:06:50
pluisje
pluisje
Gisteren aan het eind van de middag een paar gele hesjes van Prorail en 4Infra op het perron in Kampen. Hadden het een en ander aan meetapparatuur bij zich. Typisch geval van meten is weten...  

14-12-2017 17:14:45
SunKeeper
SunKeeper
Quote
pluisje (do 14 dec 2017 17:06:50 https://www.somda.nl/forum/15723/p634998/): Typisch geval van meten is weten...


En als ze nou ''eerst denken, dan doen'' ook toegepast hadden vorig jaar hadden we nu minder problemen gehad.%08%
 

14-12-2017 17:20:05
thom
thom
Kende jullie 'De beste stuurlui..." ookal %08%  

14-12-2017 17:28:42
ZJ37
ZJ37
Ze stonden daar blijkbaar wel aan wal.  

15-12-2017 17:24:19
Dre
Dre
Quote
IJsbergsla (do 14 dec 2017 12:10:55 https://www.somda.nl/forum/15723/p634967/): (Daarnaast zijn samenwerkingsverbanden tussen Arriva en Keolis mij op treingebied onbekend, "blauwnet" gaat meer over de chippalen dan samenwerking op gebied van vervoer.)

Om het verwarrend te maken rijden de treinen van Keolis en Arriva dan wel weer onder de 'blauwnet'-vlag en staan ze ook met het bijbehorende logo aangekondigd op de treinaanwijzers. Eurobahn staat dan weer met een eigen logo op de treinaanwijzers in Hgl en Odz

Overigens zijn die vertrekstaten wel 'n beetje 'n zooitje. In Odz staat alleen de trein naar Hengelo op de vertrekstaat met de mededeling dat 'ie vanaf 14-01 rijdt. Dat 'ie 'maar' tot Hgl rijdt blijkt niet uit de vertrekstaat Daarnaast staat de trein naar Bielefeld er helemaal niet op.

Op de stations op de verbinding Es-Wdn staan dan weer dubbele vertrekstaten van zowel NS als Blauwnet, want o wee als we toch eens de niet zo digitale reiziger ter wille zijn door alle treinen op één overzichtelijk bord te zetten. Consistent is men daar ook niet in, want de stopper naar Bielefeld staat wel onder het kopje 'Internationaal' op de NS-vertrekstaat.

Dus, al met al valt er nog wat te verbeteren voor 'de reiziger'.
 

15-12-2017 18:24:11
wouterder
wouterder
Wat ook apart is, is dat de sneltrein als een sprinter op de CTA´s staat. Zou handiger zijn als dit er als een intercity zou staan. Want een sprinter die op een waslijst stations niet stopt is beetje onduidelijk.  

15-12-2017 18:31:43
MetroRET
MetroRET
Waarom niet gewoon stop- & sneltrein, zoals elke regionale vervoerder ?  

15-12-2017 20:51:31
pluisje
pluisje
Onduidelijk inderdaad (maar vast ook nog wat gewenning)... De eerste scholieren die station Wierden voorbij rijden... https://www.destentor.nl/zwolle/de-flirt-trein-tussen-enschede-en-zwolle-is-geen-liefde-op-eerste-gezicht~a2272f8e/

Opvallend trouwens tussen Zwolle en Kampen is dat de kering in Kampen amper (en vaak ook niet) kan worden gemaakt in de bestemde tijd. Machinist moet over het drukke perron lopen en het ombouwen zelf lijkt ook relatief lang te duren. Aantal deuren versus erg drukke trein houdt in de spits trouwens ook niet over.

Vandaag een machinist die (nadat het sein was herroepen) omriep dat de remmen niet los wilden en dat er op assistentie werd gewacht. Gevolg +7 en dan natuurlijk alle aansluitingen in Zwolle weg. Treinpersoneel kwam niet verder dan: "We hopen dat het snel beter wordt maar dient u vooral een klacht in want dan doen ze er 'bovenin' ook wat mee." %03%
 

15-12-2017 21:09:14
sjoerd
sjoerd
Nu een gratis met de trein campagne rond Zwolle en ProRail gaat "uitzoeken" wat er toch aan de hand kan zijn tussen Zwolle en Kampen dat het spoor er zo wankel is. En wat gek toch dat we dat nooit eerder hebben gemerkt. Je vraagt je af of er nog iemand enig historisch besef heeft bij dat bedrijf.
De uitkomst gaat zijn dat ze toch hier en daar gaan spitten om erachter te komen wat de zwakste hectometers zijn en wat ze daar met naald en draad aan gaan doen, waarna de oplossing gaat zijn dat ze de baan begrenzen op 100 of hoogstens 120 km/h. Daarna op langere termijn andere aanpassingen te Kampen en/of Zwolle. Ik ben benieuwd.
 

16-12-2017 00:22:13
wouterder
wouterder
Overigens reed DM90 het grootste gedeelte van de dag met 2-3 treinstellen, wat soms al te weinig was. Laat staan dat Keolis het met een 3 of 4 baks flirt red in de spits ..... Dat wordt vast een zeker een extra spoedbestelling bij Stadler voordat de concessie is afgelopen.  

16-12-2017 00:49:18
dennistd
dennistd
In principe rijdt in de spits vrijwel alles dubbel dacht ik. De slag 7915/7928 rijdt met een enkel viertje, dat is wel wat krap denk ik.

Veel van de drukte zal ook nog komen door uitvallende treinen waardoor de trein er na veel drukker wordt.

Laatst bewerkt door dennistd op 16-12-2017 00:52
 

16-12-2017 07:34:28
Berk24
Berk24
Syntus heeft 16 Flirts besteld. Twee zijn bedoeld voor Zwolle-Kampen en twee gaan op reserve. Hou je er twaalf over. De 7900 heeft vijf omlopen en om de 7900 met dubbele stellen te laten rijden zijn tien stellen nodig. De sneltrein heeft twee omlopen nodig, dus de laatste twee stellen gaan de sneltrein rijden. Kortom, Syntus heeft de juiste hoeveelheid treinstellen besteld en als ze meer treinen wouden bestellen kreeg Arriva de concessie, omdat Syntus zich dan te duur liet inschrijven. Arriva had net zo goed aangeboden om Zwolle-Enschede/Kampen met zestien stellen te laten rijden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

16-12-2017 08:01:21
jelmerrr
jelmerrr
Sneltrein met twee stellen? Je rijdt niet binnen halfuur Zl-Es volgens mij (na de dootrekking)

@dennis: ik heb de 7926 meermaals (bijna) vol zien staan omdat het een los stelltje is.
 

16-12-2017 08:06:44
diesels
diesels
Sneltrein zou toch een uurdienst worden (want anders past dienstregelingtechnisch niet)? Dan heb je dus twee uur om weer bij start te zijn. Dat zou moeten lukken.

Laatst bewerkt door diesels op 16-12-2017 08:08
 

16-12-2017 08:29:02
jelmerrr
jelmerrr
Oeps mijn excuses

Qua reserve blijft het dan krap.
 

16-12-2017 08:47:16
Berk24
Berk24
Niet veel anders dan bij de Emmerlijn. Daar rijdt Arriva met 14 stellen voor vijf omlopen in de 3800 en 8000 en drie omlopen in de 13800. Als alle omlopen van de 3800/8000 in de spits met dubbele stellen rijden houdt je maar één stel als reserve over. Echter de Emmerlijn is wel iets rustiger dan Zwolle-Enschede dus wellicht daar hoeven niet alle omlopen van 3800/8000 met dubbele stellen gereden te worden.

Die zestien stellen voor Zwolle-Enschede/Kampen vormen alleen een probleem als het aantal reizigers zeer sterk gaat groeien. Iets wat bij de Maaslijn (betere integratie busvervoer) en de Emmerlijn (betere treinen) al voor kwam. Geen idee of Zwolle-Enschede/Kampen qua reizigersaantallen gaat groeien. Er is in ieder geval geen sprake van betere integratie van het busvervoer zoals op de Maaslijn en ook is er geen sprake van betere treinen zoals op de Emmerlijn.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

16-12-2017 08:54:08
martijn
martijn
Dat GTW's en DM'90 'beter' zijn dan Flirts is een mening he. Als je de regionale media mag geloven zijn de reizigers er best blij mee en speelt de frequentieverhoging/versnelling nu tussen Raalte en Enschede en straks tussen Zwolle en Enschede ook wel een beetje me in het aantrekkelijker maken van een treinverbinding.  

16-12-2017 09:23:05
Berk24
Berk24
Ik zei alleen dat GTW beter is dan Plan V, wat eerder op de Emmerlijn reed. Verschil tussen GTW en Flirt is niet zo groot. Voornamelijk verschil is de inrichting en die wordt door de vervoerder bepaald, niet door het type trein.

Ik kan niet zeggen of er door de sneltrein er fors meer reizigers komen. Dat de extra sneltrein wel een aantrekkelijk vervoersproduct is, ben ik met je eens. Zeker als de sneltrein straks gaat doorrijden naar Zwolle en er ook een extra treinverbinding komt met Oldenzaal die aansluit op de sneltrein.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

16-12-2017 09:24:26
dennistd
dennistd
Je kunt de sneltrein niet los zien van de stopper: ze keren namelijk op elkaar in Enschede, anders heeft de sneltrein een kering van 2 minuten.

Quote
jelmerrr (za 16 dec 2017 08:01:21 https://www.somda.nl/forum/15723/p635128/):
Ik heb de 7926 meermaals (bijna) vol zien staan omdat het een los stelletje is.
De 7926 hoort echt met 2x3 te rijden.
 

16-12-2017 09:59:31
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Berk24 (za 16 dec 2017 08:47:16 https://www.somda.nl/forum/15723/p635132/): ... en ook is er geen sprake van betere treinen zoals op de Emmerlijn.
Voor het publiek is er wel sprake van betere treinen. De Flirts hebben een gelijkvloerse instap, iets wat heel veel mensen belangrijk vinden. Verder zijn de Flirts open qua indeling in tegenstelling tot de hokkenboel van DM90. En ook dat wordt gewaardeerd. In feite is er dezelfde situatie als op de Emmerlijn toen die van Victor over ging op GTW.


Dick van den Hoven
 

16-12-2017 11:09:52
selivio
selivio
Quote
Berk24 (za 16 dec 2017 08:47:16 https://www.somda.nl/forum/15723/p635132/): Niet veel anders dan bij de Emmerlijn. Daar rijdt Arriva met 14 stellen voor vijf omlopen in de 3800 en 8000 en drie omlopen in de 13800. Als alle omlopen van de 3800/8000 in de spits met dubbele stellen rijden houdt je maar één stel als reserve over.


Detail is alleen dat Arriva in de ochtendspits alle treinstellen nodig heeft. De 3828(vertrek 7:15 Emmen), rijdt namelijk met 3 treinstellen. In de avondspits is er een treinstel in onderhoud in Zutphen, dus ook dan is er geen extra stel beschikbaar.

Daarnaast, Keolis heeft in de ochtendspits 1 geplande reserve stel, en in de avondspits 2(hoe de omlopen precies in elkaar zitten en welke treinen er precies dubbel rijden, ben ik nog niet precies achter aangezien het al de hele week zo'n beetje anders loopt dan gepland)
 

16-12-2017 11:13:19
gvttreinen
gvttreinen
@Berk24; het zijn diensten, één omloop bevat meerdere diensten.
Voor Zl - Es bijvoorbeeld één omloop met 10 diensten wat gelijk is aan 10 treinstellen.
 

16-12-2017 12:37:22
ZJ37
ZJ37
Quote
Dre (vr 15 dec 2017 17:24:19 https://www.somda.nl/forum/15723/p635100/):
Quote
IJsbergsla (do 14 dec 2017 12:10:55 https://www.somda.nl/forum/15723/p634967/): (Daarnaast zijn samenwerkingsverbanden tussen Arriva en Keolis mij op treingebied onbekend, "blauwnet" gaat meer over de chippalen dan samenwerking op gebied van vervoer.)

Om het verwarrend te maken rijden de treinen van Keolis en Arriva dan wel weer onder de 'blauwnet'-vlag en staan ze ook met het bijbehorende logo aangekondigd op de treinaanwijzers. Eurobahn staat dan weer met een eigen logo op de treinaanwijzers in Hgl en Odz

Overigens zijn die vertrekstaten wel 'n beetje 'n zooitje. In Odz staat alleen de trein naar Hengelo op de vertrekstaat met de mededeling dat 'ie vanaf 14-01 rijdt. Dat 'ie 'maar' tot Hgl rijdt blijkt niet uit de vertrekstaat Daarnaast staat de trein naar Bielefeld er helemaal niet op.

Op de stations op de verbinding Es-Wdn staan dan weer dubbele vertrekstaten van zowel NS als Blauwnet, want o wee als we toch eens de niet zo digitale reiziger ter wille zijn door alle treinen op één overzichtelijk bord te zetten. Consistent is men daar ook niet in, want de stopper naar Bielefeld staat wel onder het kopje 'Internationaal' op de NS-vertrekstaat.

Dus, al met al valt er nog wat te verbeteren voor 'de reiziger'.
Draai de tijd een jaar of twintig terug en je had één vervoerder, één vertrekstaat, één kaartje en niet een explosie van allerlei concessies die elkaar onsamenhangend overlapten. Het heeft in bepaalde separate regio's zeker verbeteringen opgeleverd, maar voor de reiziger is het eilandje hoppen er inderdaad meer en meer onoverzichtelijker op geworden. Ingegeven door de overheid en zeker niet omdat de consument er zo ontzettend aan toe was. Ik blijf het daarom ook zo raar vinden dat reizigersclubs dit allemaal zo aanprijzen, of het moet zijn dat het onderdeel is van de anti-NS-campagne.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-12-2017 13:18:36
Berk24
Berk24
Vroeger werd er op nevenlijnen maar 1x/uur gereden. Dankzij provinciale bemoeienis en openbare aanbestedingen zijn op veel lijnen de frequenties verdubbeld en komen er ook meer internationale verbindingen. Ik denk dat vooral daarom reizigersclubs enthousiast zijn omtrent marktwerking op het spoor. Alhoewel het vooral provinciale bemoeienis is omtrent de bediening van spoorlijnen en stations.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

16-12-2017 13:31:32
Dre
Dre
Tsja, ik vraag me af of het niet verstandiger is om één partij, zijnde ProRail, verantwoordelijk te maken voor de vertrekstaten op stations. Want met Blauwnet én NS tussen Wdn en Es kom je een beetje aan de 'Britse toestanden' die men altijd zo vreest. Gelukkig is het neoliberale New Public Management op z'n retour, dus zou het zomaar eens kunnen zijn dat we ooit weer tot een centralisering van het spoor komen.

Quote
dvdhoven (za 16 dec 2017 09:59:31 https://www.somda.nl/forum/15723/p635140/):
Quote
Berk24 (za 16 dec 2017 08:47:16 https://www.somda.nl/forum/15723/p635132/): ... en ook is er geen sprake van betere treinen zoals op de Emmerlijn.
Voor het publiek is er wel sprake van betere treinen. De Flirts hebben een gelijkvloerse instap, iets wat heel veel mensen belangrijk vinden. Verder zijn de Flirts open qua indeling in tegenstelling tot de hokkenboel van DM90. En ook dat wordt gewaardeerd. In feite is er dezelfde situatie als op de Emmerlijn toen die van Victor over ging op GTW.
Nu nog niet zo relevant, maar in de zomer is het een ontzettende verbetering bij warm weer. Onder die omstandigheden was DM'90 immers een ongename rijdende oven, waar het wit schilderen van het dak of toevoegen van klapramen niets aan veranderd heeft. Dat was in 2002/2003 al toen ze nog in de 7200 Odz-Zp reden en dat was anno 2017 niet anders.
 

16-12-2017 13:55:54
Berk24
Berk24
Misschien wordt het tijd om vertrekstaten naar Duits model te ontwerpen. Alle treinen, in alle richtingen op één vel, ongeacht vervoerder. Werkt prima in Duitsland. De ICE, IC Berlijn, IC Brussel, Thalys en ICDirect wel aangeven in rood om onderscheid met het regionalverkehr (IC, SPR) te maken.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

16-12-2017 13:58:55
thom
thom
Ik las je bericht niet helemaal goed, maar ik zie het voordeel er niet zo van in om ook alle treinen door te moeten lezen van de richtingen waar ik helemaal niet heen wil...
Dat maakt het alles behalve overzichtelijker, en is zeker geen oplossing voor treinen die gewoon verkeerd op de vertrekstaten terecht gekomen zijn.

Laatst bewerkt door thom op 16-12-2017 14:48
 

16-12-2017 16:14:37
sjoerd
sjoerd
De gemeenschappelijke vertrekstaten zijn heel misschien alleen handig op samenlooptrajecten. Je neemt immers meestal de eerste trein die er vertrekt. Maar: je moet wel bij verschillende paaltjes inchecken en dat pleit weer voor duidelijke aparte aanduidingen.
Op splitsingsstations staan toch al geen gecombineerde vertrekstaten voor de richtingen die daar uit elkaar gaan.
Misschien kan Berk24 nog eens studeren op de periode dat NS ook best bereid was om vaker dan één keer per uur te rijden als de provincie geld bijlegde.
 

16-12-2017 16:22:39
ZJ37
ZJ37
Quote
Berk24 (za 16 dec 2017 13:18:36 https://www.somda.nl/forum/15723/p635150/): Vroeger werd er op nevenlijnen maar 1x/uur gereden. Dankzij provinciale bemoeienis en openbare aanbestedingen zijn op veel lijnen de frequenties verdubbeld en komen er ook meer internationale verbindingen. Ik denk dat vooral daarom reizigersclubs enthousiast zijn omtrent marktwerking op het spoor. Alhoewel het vooral provinciale bemoeienis is omtrent de bediening van spoorlijnen en stations.
Prima, maar waarom moet het zo ingewikkeld met tig verschillende vervoerders? Als je het bij eentje houdt, wordt het in elk geval al vele malen overzichtelijker. De vervoerder, of het nou NS, Arriva of Pietje Puk Railways is, moet toch wel de treinen rijden volgens opdracht.
 

16-12-2017 16:38:15
Berk24
Berk24
Door concurrentie om het spoor wordt er getracht dat de vervoerders tijdens de inzendingen van hun deelname een zo goed mogelijk plan te presenteren, dat niet al te veel mag kosten. Als vervoerder A 2x/uur een trein kan laten rijden voor €1,2 miljoen, vervoerder B 2x/uur een trein kan laten rijden voor €1,0 miljoen en vervoerder C 1x/uur een trein kan laten rijden voor €0,6 miljoen dan is het logisch dat vervoerder B de diensten op dat stuk spoor mag verrichten, ook al verricht vervoerder A op al het andere spoor in het land de treindiensten.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

16-12-2017 16:44:43
ZJ37
ZJ37
Goedkoop is meestal duurkoop, hoe vaak we dat de laatste tijd al niet gezien hebben in de (spoor)bouwwereld, maar dat terzijde. Onmogelijk dat je voor een dubbeltje telkens op de eerste rij zit, of het moet een rij zijn met slechter zicht op het podium.  

16-12-2017 16:48:06
Berk24
Berk24
Op de buitendienststelling van DM90 en het in- en uitchecken bij overstappen van vervoerder A naar vervoerder B zie ik weinig nadelen in de huidige manier van aanbesteden van regionale treindiensten. Ik heb weinig te klagen over Arriva en Syntus, op de bovenste twee punten na dan.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

16-12-2017 16:58:31
ZJ37
ZJ37
Het zal zeker allemaal wel loslopen, maar het blijft inflexibel als je met veel deelparkjes werkt in dezelfde regio. Een evenement tussen Zl en Es, tegelijk met een buitendienststelling tussen Zl en Emn, kan je nu niet compenseren door je materieel op het andere benodigde traject te gebruiken. Dát vind ik met name absurd aan deze wijze van treintjes rijden, zeker als beargumenteerd wordt dat het juist dan allemaal beter wordt voor reizigers. Lulkoek dus.  

16-12-2017 17:01:24
dh3201
dh3201
Dat er meerdere verschillende vervoerders zijn hoeft helemaal geen probleem te zijn als de reiziger ongeacht de vervoerder op de zelfde eenvoudige manier aan een vervoerbewijs kan komen.
Bij de Albert Heijn hoef ik met een Rabobank pinpas ook niet bij een andere kassa te betalen als iemand met een ING pinpas. Daar werkt één apparaat ongeacht de bank wel.


Shqiperise-lopers?
 

16-12-2017 17:55:18
umbusko
umbusko
Wat me voor de verandering wél eens heel erg aanstond aan meerdere vervoerders/deelparkjes, was dat het met sneeuwproblemen (LUD) prima functioneerde. Arriva reed maandag immers wel gewoon een kwartierdienst Vry-Nm. Je materieel en personeel is in de buurt; en dat is onhandig bij defecten/storingen op/aan je eigen lijn/materieel; maar bijzonder handig in de situaties dat elders iets gebeurt, want daar ben je dan niet van afhankelijk.
Uitwisseling van materieel en personeel faciliteren zodat het kan indien nodig, maar standaard niet noodzakelijk is, dat lijkt dus het devies. Eén vervoerder lijkt dan het gemakkelijkst.
 

16-12-2017 22:36:29
mren
mren
Quote
ZJ37 (za 16 dec 2017 16:58:31 https://www.somda.nl/forum/15723/p635170/): Het zal zeker allemaal wel loslopen, maar het blijft inflexibel als je met veel deelparkjes werkt in dezelfde regio. Een evenement tussen Zl en Es, tegelijk met een buitendienststelling tussen Zl en Emn, kan je nu niet compenseren door je materieel op het andere benodigde traject te gebruiken.


Tenzij expliciet verboden in de concessie, kan ik me niet voorstellen dat het voor Keolis verboden is om een set materieel (evt incl personeel) te huren van Arriva. Bij stremming Aml-Dv, reed NS samen met Syntus Odz-Zp omdat Syntus niet genoeg materieel heeft voor dat aantal reizigers.
 

16-12-2017 23:32:13
wouterder
wouterder
Quote
Berk24 (za 16 dec 2017 08:47:16 https://www.somda.nl/forum/15723/p635132/): Niet veel anders dan bij de Emmerlijn. Daar rijdt Arriva met 14 stellen voor vijf omlopen in de 3800 en 8000 en drie omlopen in de 13800. Als alle omlopen van de 3800/8000 in de spits met dubbele stellen rijden houdt je maar één stel als reserve over. Echter de Emmerlijn is wel iets rustiger dan Zwolle-Enschede dus wellicht daar hoeven niet alle omlopen van 3800/8000 met dubbele stellen gereden te worden.

Maar de Arriva stellen zijn wel deels verlengd naar drietjes tussentijds bijvoorbeeld.
 

16-12-2017 23:57:26
anton_
anton_
Quote
mren (za 16 dec 2017 22:36:29 https://www.somda.nl/forum/15723/p635179/):
Quote
ZJ37 (za 16 dec 2017 16:58:31 https://www.somda.nl/forum/15723/p635170/): Het zal zeker allemaal wel loslopen, maar het blijft inflexibel als je met veel deelparkjes werkt in dezelfde regio. Een evenement tussen Zl en Es, tegelijk met een buitendienststelling tussen Zl en Emn, kan je nu niet compenseren door je materieel op het andere benodigde traject te gebruiken.


Tenzij expliciet verboden in de concessie, kan ik me niet voorstellen dat het voor Keolis verboden is om een set materieel (evt incl personeel) te huren van Arriva. Bij stremming Aml-Dv, reed NS samen met Syntus Odz-Zp omdat Syntus niet genoeg materieel heeft voor dat aantal reizigers.



is dit niet een geval van goede afspraken maken? Ik vraag me af hoe dit in Limburg geregeld is. Daar reed dit jaar de NS toch ook naar Landgraaf.
Quote
FireSea (vr 02 jun 2017 13:30:20 https://www.somda.nl/forum/19405/p617553/): Dit jaar gaat NS pendeltreinen rijden tussen Heerlen en Landgraaf tijdens Pinkpop.
 

17-12-2017 08:01:33
martijn
martijn
Het is wel erg off topic maar uiteindelijk bleek het iets met treinnummers o.i.d. te zijn. Arriva verzorgde die ritten in ieder geval. Neemt niet weg dat goede afspraken altijd handig zijn.  

17-12-2017 13:00:03
phantom
phantom
Buiten het feit om dat ook ik vind dat goedkoop wel is duurkoop kan worden,snap ik van de rest van deze beredenatie helemaal niks meer.
Waarom denkt men tegenwoordig dat je ook voor een dubbeltje op de 1ste rang kan zitten en goed zicht hebt op de voorstelling ?

Laatst bewerkt door phantom op 17-12-2017 13:01


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-12-2017 14:03:34
mren
mren
Quote
phantom (zo 17 dec 2017 13:00:03 https://www.somda.nl/forum/15723/p635192/): Buiten het feit om dat ook ik vind dat goedkoop wel is duurkoop kan worden,snap ik van de rest van deze beredenatie helemaal niks meer.
Waarom denkt men tegenwoordig dat je ook voor een dubbeltje op de 1ste rang kan zitten en goed zicht hebt op de voorstelling ?

Waarom denk jij dat de goedkoopste vervoerder is gekozen? Er zijn meer criteria om 'de beste' te kiezen.
 

17-12-2017 21:59:58
Knoek
Knoek
Syntus wint wel vaker consessies met beloftes die ze nooit waarmaken. Zie bijvoorbeeld de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, ze beloofden om er in de spits ieder kwartier te gaan rijden, we wachten er nog steeds op... Toen beloofden ze om in de spits met dubbele treinstellen te rijden, gebeurt ook vrijwel niet want ze hebben er gewoon veel te weinig van.

Ook in het busvervoer beloofden ze diverse nieuwe lijnen en uitbreidingen, 1 tot 2 jaar later werden die lijnen net zo hard weer opgeheven ook al zaten die bussen best vol.

En dan nu dit drama weer, iedereen zag toch al aankomen dat je die twee diensten plus een intercitydienst niet met slechts 16 treinstellen kunt uitvoeren? Goh waarom zette de NS toch zo vaak 6 bakken DM90's in? En dat proberen ze nu regelmatig met 3 of 4 bakken Flirt... Niemand die erover nadenkt dat een nieuwe Sprinter wel eens veel meer reizigers zou kunnen trekken. Hadden ze misschien niet de dubbeldeks variant van de Flirt aan moeten schaffen?

Het klantonvriendelijke Syntus kennende gaan ze helemaal niets aan deze problemen doen en hopen ze dat haar klanten weer de auto in stappen, dan is het probleem ook opgelost. Zo kan ik ook een concessie winnen.... %04%%04%

Laatst bewerkt door Knoek op 17-12-2017 22:01
 

18-12-2017 01:55:24
dennistd
dennistd
Quote
Knoek (zo 17 dec 2017 21:59:58 https://www.somda.nl/forum/15723/p635227/): Syntus wint wel vaker consessies met beloftes die ze nooit waarmaken. Zie bijvoorbeeld de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, ze beloofden om er in de spits ieder kwartier te gaan rijden, we wachten er nog steeds op...

Dat was vooral bedoeld om vanuit Oldenzaal de aansluiting op de IC te verbeteren. Aangezien NS bij de start van de concessie ook de IC's een kwartier verschoof zou de extra trein van juist een slechte aansluiting gaan geven. Vandaar dat dit niet doorgegaan is.
Quote
Toen beloofden ze om in de spits met dubbele treinstellen te rijden, gebeurt ook vrijwel niet want ze hebben er gewoon veel te weinig van.

In de ochtendspits zijn alle treinen met twee stellen gepland. Hiervoor zijn 9 treinstellen beschikbaar, waardoor er zelfs in de spits nog 1 op reserve staat. Helaas staat er al een tijdje steeds eentje in Duitsland voor revisie of reparatie van de vloer, dus die mis je al. Daarnaast is het bestickeren van de stellen (wens van de provincie als opdrachtgever) nog bezig, weer een stel minder beschikbaar. Dan mis je er al twee, dus één van de vier treinen rijdt al solo. Nog een stel minder (een defect stel dat nu niet opgevangen kan worden) en de helft rijdt solo rond. Wat zou Syntus hier aan kunnen doen, behalve dan voor een reserve van meer dan 12,5% zorgen (wat al redelijk wat is)?
Quote
Ook in het busvervoer beloofden ze diverse nieuwe lijnen en uitbreidingen, 1 tot 2 jaar later werden die lijnen net zo hard weer opgeheven ook al zaten die bussen best vol.

Wat is 'best vol' bij jou? Voor 5-10 man kun je een bus niet laten rijden... Over welke lijn gaat het eigenlijk?
Quote
En dan nu dit drama weer, iedereen zag toch al aankomen dat je die twee diensten plus een intercitydienst niet met slechts 16 treinstellen kunt uitvoeren? Goh waarom zette de NS toch zo vaak 6 bakken DM90's in? En dat proberen ze nu regelmatig met 3 of 4 bakken Flirt... Niemand die erover nadenkt dat een nieuwe Sprinter wel eens veel meer reizigers zou kunnen trekken. Hadden ze misschien niet de dubbeldeks variant van de Flirt aan moeten schaffen?
In de spits zijn vrijwel alle treinen gewoon dubbel gepland hoor, zelfs tot 4+4. Door de opstartproblemen (die de eerste weken echt in elke concessie spelen, bij elk bedrijf) krijg je dat treinen in de verkeerde omloop terecht komen en niet op de juiste plaats om de juiste tijd zijn. En als er een trein uitvalt moet iedereen in de volgende, gek he dat ie dan vol zit? Bekijk over een week of twee nog eens de capaciteit, is het dan nog te vol dan is het misschien iets om naar te gaan kijken.
Quote
Het klantonvriendelijke Syntus kennende gaan ze helemaal niets aan deze problemen doen en hopen ze dat haar klanten weer de auto in stappen, dan is het probleem ook opgelost. Zo kan ik ook een concessie winnen.... %04%%04%

Als iedereen in de auto stapt is er geen openbaar vervoer meer nodig en dus ook geen Syntus. Denk je nou echt dat dat hun doel zal zijn? Zelden zo'n domme opmerkingen gezien.... %03%
 

18-12-2017 07:45:36
broek53
broek53
Over een nieuwe concessie met een beetje nieuwe drgl moet je niet meteen een oordeel vellen, inderdaad. Dat kristalliseert zich sowieso pas na de feestdagen uit.
Dat Syntus-Keolis onbekommerd stellen niet stelt, is wel verwijtbaar, vind ik. De reiziger paai je vermoedelijk niet als je m vertelt dat hij een paar weken moet inschieten omdat de buitenkant een andere kleur moest krijgen. En als je materieel voor reparatie of revisie structureel een stel mist, deugt je Technische Reserve niet. Dan zou je feitelijk een stel erbij moeten leasen of lenen, vind ik.
 

18-12-2017 08:18:09
ZJ37
ZJ37
Als dat tenminste is ingecalculeerd om die concessie binnen te slepen...  

18-12-2017 08:27:18
broek53
broek53
Ik zou niet weten waarom, cq de aanbieder moet zelf maar bepalen welke bedrijfsrisico's hij op voorhand wil afdekken.
Kennelijk is de concessieverlener hiero nogal weinig actief of zit de concessie erg ten voordele van de vervoerder in elkaar, anders zouden de boetes voor niet-geleverde prestaties het wel aantrekkelijk maken toch maar eens een materieel-list te verzinnen, zou ik zeggen.
 

18-12-2017 08:43:02
ZJ37
ZJ37
Je ziet ook dat vandaag twee slagen in halve samenstelling rijdt op de Valleilijn wegens onderhoud en tussen Apn en Gd ligt er ook een omloop uit. Vervangende treinen zijn er niet, althans niet in de vereiste kleur en met bijbehorend logo.  

18-12-2017 08:50:43
dh3201
dh3201
Quote
dennistd (ma 18 dec 2017 01:55:24 https://www.somda.nl/forum/15723/p635248/):
Quote
Het klantonvriendelijke Syntus kennende gaan ze helemaal niets aan deze problemen doen en hopen ze dat haar klanten weer de auto in stappen, dan is het probleem ook opgelost. Zo kan ik ook een concessie winnen.... %04%%04%

Als iedereen in de auto stapt is er geen openbaar vervoer meer nodig en dus ook geen Syntus. Denk je nou echt dat dat hun doel zal zijn? Zelden zo'n domme opmerkingen gezien.... %03%

Dan gaan ze vast klagen dat de wegen zo vol zijn en dat men omdat door het beleid van de spoorvervoerder zoveel reizigers de auto in gejaagd werden men niet inzag dat dan de wegen verbreed hadden moeten worden.....


Shqiperise-lopers?
 


18-12-2017 10:37:15
MCN-GVC
MCN-GVC
Op dit moment zijn er binnen NS personeel vraagtekens over hoe veilig Keolis treinen laat rijden. In de eerste week staat de teller van STS gevallen al op 4, waarvan er maar 1 is gemeld aan ILT. Ook is in geen enkel geval de mcn van de trein gehaald. Verdere vragen worden gesteld.  

18-12-2017 10:51:59
Oldskool
Oldskool
Dat is bedrijfsvoering, heeft verder niemand mee te maken. NS haalt de machinist van de trein, Keolis laat de mensen doorrijden. Als je bij NS onverhoopt een STS maakt, stelt men de vraag. Kan het iedereen gebeuren. Antwoord Ja: Niks aan de hand
Antwoord Nee: Dan mag je naar e.o.a test.
 

18-12-2017 12:09:58
sjoerd
sjoerd
Misschien snap ik de laatste bijdrage niet, maar ik zou toch niet de indruk willen wekken dat een STS waar dan ook schouderophalend wordt behandeld.  

18-12-2017 13:04:11
ZJ37
ZJ37
Toen Veolia ging rijden op de Maaslijn, waren de STS-en ook schering en inslag. Daar is toen door het ILT ook een heel rapport van gemaakt met bevindingen.  

18-12-2017 13:55:34
edje
edje
Quote
MCN-GVC (ma 18 dec 2017 10:37:15 https://www.somda.nl/forum/15723/p635275/): Op dit moment zijn er binnen NS personeel vraagtekens over hoe veilig Keolis treinen laat rijden. In de eerste week staat de teller van STS gevallen al op 4, waarvan er maar 1 is gemeld aan ILT. Ook is in geen enkel geval de mcn van de trein gehaald. Verdere vragen worden gesteld.
Onzin, keolis is heel strikt kwa veiligheidsprotocol, ben je ook verplicht als vervoerder.
Vergeet niet dat er in het oosten nu een bepaalde haat is richting Keolis. Immers hebben we een deel van het werk weggehaald bij NS, roddels worden zo graag rond gebazuind. De frustratie bij sommige is zelf zo erg, niet zwaaien bij het passeren, maar gewoon de middelvinger opsteken. Beetje triest....

Laatst bewerkt door edje op 18-12-2017 13:56
 

18-12-2017 16:05:21
kiekkiek
kiekkiek
Quote
MCN-GVC (ma 18 dec 2017 10:37:15 https://www.somda.nl/forum/15723/p635275/): Op dit moment zijn er binnen NS personeel vraagtekens over hoe veilig Keolis treinen laat rijden. In de eerste week staat de teller van STS gevallen al op 4, waarvan er maar 1 is gemeld aan ILT. Ook is in geen enkel geval de mcn van de trein gehaald. Verdere vragen worden gesteld.

Gezien de opleiding geen verrassing. Ik heb diverse nieuwe bestuurders van Keolis mee gehad om weg te leren. Uit hun kennis niveau kan ik niet anders concluderen dat hun opleiding bestaat uit enkel examen training. En dat kun je die mensen niet aanrekenen.
 

18-12-2017 16:54:45
Oldskool
Oldskool
De mensen kan je wel aanrekenen dat ze, onbedoeld, niet tijdig stoppen voor een sts. Las op twitter een vacature voor het noorden dat de opleiding maar 4 maanden duurt...  

18-12-2017 16:56:30
Oldskool
Oldskool
Quote
sjoerd (ma 18 dec 2017 12:09:58 https://www.somda.nl/forum/15723/p635297/): Misschien snap ik de laatste bijdrage niet, maar ik zou toch niet de indruk willen wekken dat een STS waar dan ook schouderophalend wordt behandeld.
Dat gebeurd ook niet. Hoorde dat er wel een veiligheidsmelding in e.o.a dossier komt. En dat die de rest van de mcn hun carrière blijft staan.
 

18-12-2017 18:05:12
sjoerd
sjoerd
Het zit niet mee. Citaat van ProRail uit de pers van vandaag: > ProRail gaat de komende tijd verder uitzoeken hoe de bodemgesteldheid van de Kamperlijn is en hoe het kan dat ze niets wist van de problemen. <
Wat gek nu toch. Zoals ik al eerder meldde: er werkt kennelijk niemand meer met enig historisch besef of die is er wel maar die mocht niks zeggen. Ik vind dit werkelijk ongelooflijk. En dan de pers die ProRail ook nog ZE noemt. Ondoorgrondelijk.
 

18-12-2017 18:26:00
b2py
b2py
In welke zin is historisch besef noodzakelijk? Je voert gewoon een grondonderzoek uit met sonderingen en op basis daarvan maak je een plan. En soms zit je ernaast, shit happens en het heeft nu forse gevolgen  

18-12-2017 19:18:49
mren
mren
Historisch besef omdat dit niet de eerste keer is dat er op dergelijke slappe grond wordt gebouwd.

Fouten maken kan op zich gebeuren, maar fouten nogmaals maken is erg slordig en zou niet passen in een lerende organisatie. (Heel zwart/wit: je knikkert alle techneuten buiten en vervangt deze door communicatie-medewerkers en contractbeheersers)
 

18-12-2017 19:24:03
b2py
b2py
Historisch besef garandeert ook niet dat je weet hoe de bodemopbouw is volgens mij. En tsja, natuurlijk verloop telt natuurlijk niet. Wanneer is de laatste keer dat ze daar zo groot hebben verbouwd? Gros zal wel met pensioen zijn eah

Laatst bewerkt door b2py op 18-12-2017 19:24
 

18-12-2017 20:07:36
johan77
johan77
Nou is de bodemgesteldheid daar op zich helemaal niet zo slecht, na ongeveer een meter teeltaarde en klei zit je daar al in meters zand. Veel beter dan de hier al eens genoemde prutbodem bij Bodegraven en dus totaal niet te vergelijken. Alleen als vroeger bij de aanleg van de lijn die dunne laag teeltaarde en klei niet zijn verwijderd kunnen die nu wel voor problemen zorgen.  

18-12-2017 23:17:22
wouterder
wouterder
Quote
dennistd (ma 18 dec 2017 01:55:24 https://www.somda.nl/forum/15723/p635248/):
Quote
En dan nu dit drama weer, iedereen zag toch al aankomen dat je die twee diensten plus een intercitydienst niet met slechts 16 treinstellen kunt uitvoeren? Goh waarom zette de NS toch zo vaak 6 bakken DM90's in? En dat proberen ze nu regelmatig met 3 of 4 bakken Flirt... Niemand die erover nadenkt dat een nieuwe Sprinter wel eens veel meer reizigers zou kunnen trekken. Hadden ze misschien niet de dubbeldeks variant van de Flirt aan moeten schaffen?

In de spits zijn vrijwel alle treinen gewoon dubbel gepland hoor, zelfs tot 4+4. Door de opstartproblemen (die de eerste weken echt in elke concessie spelen, bij elk bedrijf) krijg je dat treinen in de verkeerde omloop terecht komen en niet op de juiste plaats om de juiste tijd zijn. En als er een trein uitvalt moet iedereen in de volgende, gek he dat ie dan vol zit? Bekijk over een week of twee nog eens de capaciteit, is het dan nog te vol dan is het misschien iets om naar te gaan kijken.


Vind alsnog dat het best veel voorkomt dat mensen gewoon achter gelaten worden op stations, omdat Keolis het met één treinstel wil doen. En ondertussen is het in de trein ook vrij onaangenaam als je opgebokt staat en amper meer kan ademen zowat.

Het treinverkeer groeit, zeker na zo´n upgrade van DM90 naar Flirt-3 stellen. Daarnaast gaat de sneltrein straks in Zwolle starten. Vraag me af of Keolis het red met 16 stellen.

Laatst bewerkt door wouterder op 18-12-2017 23:18
 

18-12-2017 23:24:29
dennistd
dennistd
Er is geen extra materieel nodig voor de sneltrein, hij keert nu gewoon heel lang in Raalte ipv korter in Zwolle. Ik heb geen idee hoe de bezetting van de sneltrein nu is, maar ik kan me voorstellen dat deze een stuk leger is dan de stopper. Straks verdeelt zich dat wat beter denk ik.  

18-12-2017 23:41:42
sjoerd
sjoerd
Quote
johan77 (ma 18 dec 2017 20:07:36 https://www.somda.nl/forum/15723/p635367/): Nou is de bodemgesteldheid daar op zich helemaal niet zo slecht, na ongeveer een meter teeltaarde en klei zit je daar al in meters zand. Veel beter dan de hier al eens genoemde prutbodem bij Bodegraven en dus totaal niet te vergelijken. Alleen als vroeger bij de aanleg van de lijn die dunne laag teeltaarde en klei niet zijn verwijderd kunnen die nu wel voor problemen zorgen.

Je kunt alles vergelijken: dan zie je de overeenkomsten en de verschillen juist goed. De bodemgesteldheid van Zwolle - Kampen is helaas niet zoals je stelt. Er is historisch gezien redelijk veel over bekend, maar kennelijk niet meer bij ProRail. En die kennis bestond bij NS en de opvolger NS Railinfrabeheer ook nog wel, want daar heb ik die kennis ook vandaan. En ik ben er zelf getuige van geweest hoe die kennis is verdwenen, samen met redelijk veel archiefmateriaal waarvan we nog geen één procent hebben kunnen redden uit de prullenbak.
En tot slot: je kunt ook op goed dragende zandgrond een baanvak aanleggen dat ongeschikt is om er sneller dan 100 km/h op te rijden.
 

19-12-2017 19:57:20
Knoek
Knoek
Quote
dennistd (ma 18 dec 2017 23:24:29 https://www.somda.nl/forum/15723/p635388/): Er is geen extra materieel nodig voor de sneltrein, hij keert nu gewoon heel lang in Raalte ipv korter in Zwolle. Ik heb geen idee hoe de bezetting van de sneltrein nu is, maar ik kan me voorstellen dat deze een stuk leger is dan de stopper. Straks verdeelt zich dat wat beter denk ik.


Jij weet echt niet waarover je praat en je kraamt maar wat onzin uit, ook in je vorige bijdrage in deze topic. Ga aub eerst zelf eens met deze treinen reizen voordat je kritiek op andere forumleden hebt! Lijkt wel of jij voor Syntus/Keolis werkt.....

En ja, de bezetting van de intercity (het is helemaal geen sneltrein zoals jij het noemt) is behoorlijk hoog. En als de gangpaden van de Sprinters geregeld helemaal vol staan als er slechts een 3tje of 4tje ingezet wordt in de spits dan is de capaciteit volstrekt onvoldoende. Kun je nagaan als er over een tijdje enkele treinstellen uit gaan vallen vanwege ongevallen of defect raken....

Zoals ik eerder ook al aanhaalde, ook op Zutphen-Hengelo-Oldenzaal levert Syntus al VELE JAREN een wanprestatie en dat komt niet door de bestikkering of een defect treinstel, nee dit is al vele jaren zo! In de spits wordt zelden met dubbele treinstellen gereden.
 

19-12-2017 20:11:49
Jan-Mark
Jan-Mark
Dennis werkt ook voor Syntus hè, ook al is het op de bus  

19-12-2017 20:58:21
SchuurB
SchuurB
Quote
Knoek (di 19 dec 2017 19:57:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p635467/):
Quote
dennistd (ma 18 dec 2017 23:24:29 https://www.somda.nl/forum/15723/p635388/): Er is geen extra materieel nodig voor de sneltrein, hij keert nu gewoon heel lang in Raalte ipv korter in Zwolle. Ik heb geen idee hoe de bezetting van de sneltrein nu is, maar ik kan me voorstellen dat deze een stuk leger is dan de stopper. Straks verdeelt zich dat wat beter denk ik.


Jij weet echt niet waarover je praat en je kraamt maar wat onzin uit, ook in je vorige bijdrage in deze topic. Ga aub eerst zelf eens met deze treinen reizen voordat je kritiek op andere forumleden hebt! Lijkt wel of jij voor Syntus/Keolis werkt.....



Van mij mag wel wat minder Knoek. Begrijpelijk als je ontevreden bent over de dienstuitvoering van Syntus (het is een rommeltje sinds de nieuwe drgl op de (1)7900) maar Dennis z'n opmerkingen zijn volgens mij erg goed te volgen en snijden inhoudelijk hout.
 

19-12-2017 21:04:04
sjoerd
sjoerd
Bij ProRail is dat ene mannetje aan het woord gekomen die ook had kunnen waarschuwen voor de drijvende baan tussen Zwolle en Kampen. > Friesland zal langer moeten wachten op extra treinen tussen Leeuwarden en Sneek. Het lukt niet om het aantal al in 2020 uit te breiden. Dat jaar zou er in de spits een trein bijkomen, zodat er elk uur in twee richtingen vier treinen heen en weer rijden. Maar nu blijkt dat de stabiliteit van de spoorbaan het niet aankan als er sneller gereden gaat worden. < Eerst geloofden ze hem niet want hij is al 65 jr.%03%  

19-12-2017 23:06:42
wimhoekema
wimhoekema
Reageert een spoordijk bij vier treinen per uur dan anders dan bij drie? Nu rijdt er light-rail op Lw-Stv met op een deeltraject 130 km/u, vroeger zware getrokken treinen met lagere snelheid. Ik zal het wel niet snappen  

20-12-2017 00:18:23
dennistd
dennistd
Quote
Knoek (di 19 dec 2017 19:57:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p635467/):
Quote
dennistd (ma 18 dec 2017 23:24:29 https://www.somda.nl/forum/15723/p635388/): Er is geen extra materieel nodig voor de sneltrein, hij keert nu gewoon heel lang in Raalte ipv korter in Zwolle. Ik heb geen idee hoe de bezetting van de sneltrein nu is, maar ik kan me voorstellen dat deze een stuk leger is dan de stopper. Straks verdeelt zich dat wat beter denk ik.


Jij weet echt niet waarover je praat en je kraamt maar wat onzin uit, ook in je vorige bijdrage in deze topic. Ga aub eerst zelf eens met deze treinen reizen voordat je kritiek op andere forumleden hebt! Lijkt wel of jij voor Syntus/Keolis werkt.....

En ja, de bezetting van de intercity (het is helemaal geen sneltrein zoals jij het noemt) is behoorlijk hoog. En als de gangpaden van de Sprinters geregeld helemaal vol staan als er slechts een 3tje of 4tje ingezet wordt in de spits dan is de capaciteit volstrekt onvoldoende. Kun je nagaan als er over een tijdje enkele treinstellen uit gaan vallen vanwege ongevallen of defect raken....

Zoals ik eerder ook al aanhaalde, ook op Zutphen-Hengelo-Oldenzaal levert Syntus al VELE JAREN een wanprestatie en dat komt niet door de bestikkering of een defect treinstel, nee dit is al vele jaren zo! In de spits wordt zelden met dubbele treinstellen gereden.

Tja, omdat ik je blijkbaar met woorden niet kan overtuigen van je ongelijk ditmaal maar met cijfertjes en mooie grafieken.

Allereerst: Keolis heeft per dag 23% meer zitplaatsen dan NS had. En dat verschil zit niet zoals je misschien denkt in de avond, maar overdag tot 20u en dus ook in de spitsen.

Om dit verschil aan te tonen heb ik twee mooie grafieken gemaakt die je hopelijk snapt. Deze betreffen het aantal zitplaatsen te Nijverdal per uur. Hierbij staat '5:00' dus voor het tijdvak van 5.00u tot 5.59u. Goed, hier komen ze dan, in twee versies:
Kolomdiagram: https://i.imgur.com/2vbktzt.png
Lijndiagram: https://i.imgur.com/Qu3G8yQ.png

Nu vertrouw je natuurlijk mijn brongegevens niet, dus hier mijn hele Excel-sheet waarop deze grafieken gebaseerd zijn: https://ufile.io/zdx8b

Verder nog opmerkingen? %08%

Laatst bewerkt door dennistd op 20-12-2017 00:18
 

20-12-2017 00:34:49
kiekkiek
kiekkiek
Tot zover de theorie. Nu de gerealiseerde aantal plaatsen Zl - Rat v.v.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 20-12-2017 00:35
 

20-12-2017 00:40:51
thom
thom
Tsja, de vraag is of je dat Keolis aan kan rekenen, dat de exploitatie noodgedwongen zo is als nu hadden zij niet in hun plan opgenomen.  

20-12-2017 00:44:55
kiekkiek
kiekkiek
Het lijkt erop dat de klant Keolis weinig interesseert; schaamteloos mogen de reizigers naar Kampen te Zwolle het grootste deel van de avond naar spoor 13 lopen. En niet voor het eerst.
De kans op een gehaalde overstap wordt zo een stuk minder.
Arriva is trouwens geen haar beter. Dag na dag parkeert Arriva 1 of 2 treinstellen aan de bok op spoor 15 of 16 waardoor de reiziger flink verder moet lopen naar zijn trein.
Het enige doel bij alle OV trein concessies lijkt het nakomen van de afspraken, ambitie om de klant het naar het zin te maken zie ik te weinig. Geldt ook voor NS trouwens.
 

20-12-2017 00:51:30
kiekkiek
kiekkiek
Quote
thom (wo 20 dec 2017 00:40:51 https://www.somda.nl/forum/15723/p635502/): Tsja, de vraag is of je dat Keolis aan kan rekenen, dat de exploitatie noodgedwongen zo is als nu hadden zij niet in hun plan opgenomen.

Tja, je kunt de handen in de lucht steken en naar een ander wijzen. Ik zie nog steeds niet 2 viertjes in alle spitstreinen Zl - Rat v.v.
 

20-12-2017 01:09:41
dennistd
dennistd
Quote
kiekkiek (wo 20 dec 2017 00:34:49 https://www.somda.nl/forum/15723/p635501/): Tot zover de theorie. Nu de gerealiseerde aantal plaatsen Zl - Rat v.v.
Dat ligt om dit moment fors lager omdat de sneltrein noodgedwongen in Raalte eindigt aangezien ProRail zijn zaakjes niet op orde heeft. Met name in de ochtendspits heb je hier nu minder capaciteit dan NS bood.

Hier de grafieken met in het lichtblauw de capaciteit Zl-Rat:
Lijndiagram: https://i.imgur.com/kg7Sfv0.png
Kolomdiagram: https://i.imgur.com/yF5mrby.png

Quote
kiekkiek (wo 20 dec 2017 00:44:55 https://www.somda.nl/forum/15723/p635503/): Het lijkt erop dat de klant Keolis weinig interesseert; schaamteloos mogen de reizigers naar Kampen te Zwolle het grootste deel van de avond naar spoor 13 lopen. En niet voor het eerst.
De kans op een gehaalde overstap wordt zo een stuk minder.

Er is in elk geval op dinsdag geen enkele trein op spoor 13 gepland. Vanavond zijn er inderdaad treinen van spoor 13 vertrokken, maar ik vermoed dat dit te maken had met een defecte trein op spoor 12 (de 8563 heeft niet gereden).
Quote
kiekkiek (wo 20 dec 2017 00:51:30 https://www.somda.nl/forum/15723/p635504/):
Quote
thom (wo 20 dec 2017 00:40:51 https://www.somda.nl/forum/15723/p635502/): Tsja, de vraag is of je dat Keolis aan kan rekenen, dat de exploitatie noodgedwongen zo is als nu hadden zij niet in hun plan opgenomen.

Tja, je kunt de handen in de lucht steken en naar een ander wijzen. Ik zie nog steeds niet 2 viertjes in alle spitstreinen Zl - Rat v.v.
Hoe wil je dat realiseren dan met een kering van stoptrein op sneltrein in Enschede?

Laatst bewerkt door dennistd op 20-12-2017 01:13
 

20-12-2017 08:11:45
Berk24
Berk24
Quote
Knoek (di 19 dec 2017 19:57:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p635467/):
Quote
dennistd (ma 18 dec 2017 23:24:29 https://www.somda.nl/forum/15723/p635388/): Er is geen extra materieel nodig voor de sneltrein, hij keert nu gewoon heel lang in Raalte ipv korter in Zwolle. Ik heb geen idee hoe de bezetting van de sneltrein nu is, maar ik kan me voorstellen dat deze een stuk leger is dan de stopper. Straks verdeelt zich dat wat beter denk ik.


Jij weet echt niet waarover je praat en je kraamt maar wat onzin uit, ook in je vorige bijdrage in deze topic. Ga aub eerst zelf eens met deze treinen reizen voordat je kritiek op andere forumleden hebt! Lijkt wel of jij voor Syntus/Keolis werkt.....

En ja, de bezetting van de intercity (het is helemaal geen sneltrein zoals jij het noemt) is behoorlijk hoog. En als de gangpaden van de Sprinters geregeld helemaal vol staan als er slechts een 3tje of 4tje ingezet wordt in de spits dan is de capaciteit volstrekt onvoldoende. Kun je nagaan als er over een tijdje enkele treinstellen uit gaan vallen vanwege ongevallen of defect raken....

Zoals ik eerder ook al aanhaalde, ook op Zutphen-Hengelo-Oldenzaal levert Syntus al VELE JAREN een wanprestatie en dat komt niet door de bestikkering of een defect treinstel, nee dit is al vele jaren zo! In de spits wordt zelden met dubbele treinstellen gereden.

Als de treinen van de 31200 nou echt zo vol zaten was dat allang een keer in het nieuws geweest. Ook was er de mogelijkheid om een kwartiersdienst op Hengelo-Oldenzaal te rijden (in Hengelo keren op spoor 11), als er voldoende vraag was, maar schijnbaar zijn de treinen van de 31200 niet druk genoeg om de kwartiersdienst te rechtvaardigen.

Op Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen doet Syntus het erg goed. Er is nauwelijks uitval en er is nauwelijks sprake van grote vertragingen. Dat de treinen van Syntus wellicht is drukker zijn, komt omdat een vervoerder, als het een concessie wil winnen, zich niet te ruim kan inschrijven. 20 stellen bieden, waar vervoerder B 16 stellen kan bieden betekent dat je te duur bent en vervoerder B de concessie wint. Wat ik al zei: met Arriva waren er net zo goed 16 stellen gekomen op Zwolle-Enschede/Kampen. Dit is allemaal efficiëntie. Dat de reiziger dan niet altijd een zitplaats heeft in de spits is volstrekt logisch. Het is juist onlogisch als alle reizigers kunnen zitten in de spits, want dat betekent dat de vervoerder zich te ruim heeft ingeschreven en dat het eigenlijk goedkoper kan. Kortom: Syntus levert op Zwolle-Enschede/Kampen een perfecte prestatie.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

20-12-2017 08:22:04
ZJ37
ZJ37
Je bedoelt in dit geval vooral efficiëntie voor de bedrijfsvoering vervoerder, dat staat haaks op kwaliteit voor de reiziger. Hiermee is nog maar eens aangetoond dat het binnenslepen van een concessie het eerste belang is, daarna zien 'we' wel weer verder.  

20-12-2017 08:59:42
geert
geert
Quote
kiekkiek (wo 20 dec 2017 00:44:55 https://www.somda.nl/forum/15723/p635503/): Het lijkt erop dat de klant Keolis weinig interesseert; schaamteloos mogen de reizigers naar Kampen te Zwolle het grootste deel van de avond naar spoor 13 lopen. En niet voor het eerst.
De kans op een gehaalde overstap wordt zo een stuk minder.
Arriva is trouwens geen haar beter. Dag na dag parkeert Arriva 1 of 2 treinstellen aan de bok op spoor 15 of 16 waardoor de reiziger flink verder moet lopen naar zijn trein.
Het enige doel bij alle OV trein concessies lijkt het nakomen van de afspraken, ambitie om de klant het naar het zin te maken zie ik te weinig. Geldt ook voor NS trouwens.
*Gelukkig gebeurt dit bij NS nooit...... Kom s avonds eens in Ut kijken op de buurtsporen of op spoor 20/21 waar een treinstel wordt afgekoppeld zonder enige aankondiging en reizigers dus het wel rijdende deel missen en 30 min kunnen wachten.
 

20-12-2017 09:05:19
ZJ37
ZJ37
Dat zijn klantonvriendelijke situaties die je inderdaad niet alleen kan toeschrijven aan de regionale vervoerders, NS is daar net zo 'goed' in.  

20-12-2017 10:38:56
marvinkok
marvinkok
Quote
Knoek (di 19 dec 2017 19:57:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p635467/)

Zoals ik eerder ook al aanhaalde, ook op Zutphen-Hengelo-Oldenzaal levert Syntus al VELE JAREN een wanprestatie en dat komt niet door de bestikkering of een defect treinstel, nee dit is al vele jaren zo! In de spits wordt zelden met dubbele treinstellen gereden.


Definiëer wanprestatie?
Er wordt een punctualiteit gehaald van tegen de 95%. Wanprestatie?
De reizigerswaardering in de klantenbarometer is ook gewoon goed te noemen. Wanprestatie?
Ik weet niet wanneer je zelf reist, maar 's ochtends rijden sowieso de drukste ritten (31215-31217-31228) eigenlijk altijd met dubbele stellen. Ik heb in het afgelopen half jaar slechts een enkele keer meegemaakt dat er reizigers niet meer mee konden als gevolg van een missend stel in de ochtend (oa door een aanrijding persoon). In de middag heb ik het nog niet meegemaakt, terwijl er toch solo gereden wordt.
Of is het al een wanprestatie als je een vierzitter met iemand moet delen soms?

Al dwalen we nu wel af van het onderwerp van dit topic.
On topic: de eerste dagen van deze tweede week laten een duidelijke verbetering zien van de punctualiteit en afname van uitval ten opzichte van het wat rommelige begin van vorige week.
 

20-12-2017 10:58:39
illyavaes
illyavaes
Quote
kiekkiek (wo 20 dec 2017 00:44:55 https://www.somda.nl/forum/15723/p635503/): Het lijkt erop dat de klant Keolis weinig interesseert; schaamteloos mogen de reizigers naar Kampen te Zwolle het grootste deel van de avond naar spoor 13 lopen. En niet voor het eerst.
De kans op een gehaalde overstap wordt zo een stuk minder.

Die 71m?
Dat wordt ruim gecompenseerd doordat Keolis pas de deuren sluit op de gepubliceerde vertrektijd (concessie-eis: "De Concessiehouder begint pas met het sluiten/vergrendelen van de deuren na het springen van de klok." **
Dat scheelt dus 20s met het structureel te vroeg vertrekkende NS (zodra je niet meer kunt, of bij NS zelfs mag, instappen, is de trein voor de reiziger vertrokken).

** Zoek in google op "concessie-eisen zwolle kampen", eerste link "Beschrijvend document - TenderNed"

Laatst bewerkt door illyavaes op 20-12-2017 11:02
 

20-12-2017 11:04:11
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
Berk24 (wo 20 dec 2017 08:11:45 https://www.somda.nl/forum/15723/p635513/): Als de treinen van de 31200 nou echt zo vol zaten was dat allang een keer in het nieuws geweest.
Ah, een argument in de categorie "het hep niet op feesboek gestaan". Wonderbaarlijk.
 

20-12-2017 11:13:43
marvinkok
marvinkok
En het heeft wel in de krant en facebook en internet gestaan dat het druk is in de ochtendspits vanuit Oldenzaal, zowel de bussen naar Enschede als de trein naar Hengelo. 4 bakken Lint is echter de max ivm Hglo. Ben benieuwd of de eurobahh een deel van de drukte kan wegnemen..  

20-12-2017 15:16:43
dennistd
dennistd
Het grote probleem nu is volgens mij dat de inzet van de treinstellen berekend is op het doorrijden van de sneltrein naar Zwolle. Nu dit niet het geval is mis je gewoon veel capaciteit op Raalte-Zwolle, en aannemelijk ook op Enschede-Raalte (je pakt immers niet eerst de sneltrein tot Raalte en stapt daar over op de stoptrein als je naar Raalte wil).

Er worden in de ochtendspits 6 drietjes en 6 viertjes ingezet. Door die anders in te zetten kun je zorgen voor veel meer capaciteit naar Zwolle. Dan kom je alleen in trein 7926 nog capaciteit tekort op basis van de telcijfers in de aanbesteding (gemiddeld 611 reizigers), maar die trein rijdt al met 2x4 dus daar kun je niets mee. Overigens scheelt dat met 488 zitplaatsen maar 19 zitplaatsen met 3x DM'90 dus die trein was waarschijnlijk al heel vol.

Met gelijke inzet van treinstellen kom ik op deze volgens mij veel betere verdeling:
7916 - 7913 - 17926 - 17923 - 7934 van 3 naar 3+3
7909 - 7922 - 7919 - 7932 van 3+3 naar 4
7918 - 7915 - 7928 - 7925 van 4 naar 3+3
7911 - 7924 - 7921 - 17934 - 17931 blijft 4+4
7920 - 7917 - 17930 - 17927 van 4+3 naar 4+4
17915 - 7926 - 7923 - 7936 van 3+3 naar 4+3
17922 - 17919 - 7930 - 7927 van 4+4 naar 3
 

21-12-2017 13:30:04
Knoek
Knoek
Staat vandaag voor de zoveelste keer een negatief verhaal over Keolis in de krant, deze keer omdat ze het vertikt hebben om een extra trein in te zetten na afloop van de bekerwedstrijd van Fc Twente gisteravond, vele mensen konden daarom een dure taxi nemen.

Je kunt wel zeggen dat de club het moet betalen (erg simpel gezegd door enkele Keolis-medewerkers hier) maar het was een mooie kans geweest om je als nieuwe vervoerder aan duizenden reizigers te presenteren en je van de goede kant te laten zien. De goodwill die je ermee kweekt zorgt ongetwijfeld voor extra reizigers op andere dagen. Gemiste kans Keolis!

Leuk detail is dat de laatste trein bijna een kwartier vertraging had door dit geouwehoer.

https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/conflict-over-vervoer-na-duel-fc-twente-jaagt-voetbalfans-op-kosten~a65aa377/
 

21-12-2017 13:38:01
Berk24
Berk24
https://www.tubantia.nl/fc-twente/treinproblemen-rond-bekerduel-schuld-van-fc-twente-zelf~af2d53c9/

Syntus heeft aangeboden om voor een hele schappelijk bedrag van €1.700 per extra trein extra treinen te laten rijden, maar zolang FC Twente die €1.700 per extra trein weigert te betalen, gaat Syntus geen extra rijden. Ik vind dat Syntus een goed aanbod heeft gedaan aan FC Twente en dat FC Twente heeft verzuimd om mee te werken aan het wegvoeren van supporters na afloop van de wedstrijd.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

21-12-2017 13:46:32
broek53
broek53
Haha, het is net de discussie die tussen De Arena, Ajax en NS is gevoerd, lang geleden.  

21-12-2017 13:49:48
edje
edje
Quote
Knoek (do 21 dec 2017 13:30:04 https://www.somda.nl/forum/15723/p635685/): Staat vandaag voor de zoveelste keer een negatief verhaal over Keolis in de krant, deze keer omdat ze het vertikt hebben om een extra trein in te zetten na afloop van de bekerwedstrijd van Fc Twente gisteravond, vele mensen konden daarom een dure taxi nemen.

Je kunt wel zeggen dat de club het moet betalen (erg simpel gezegd door enkele Keolis-medewerkers hier) maar het was een mooie kans geweest om je als nieuwe vervoerder aan duizenden reizigers te presenteren en je van de goede kant te laten zien. De goodwill die je ermee kweekt zorgt ongetwijfeld voor extra reizigers op andere dagen. Gemiste kans Keolis!

Leuk detail is dat de laatste trein bijna een kwartier vertraging had door dit geouwehoer.

https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/conflict-over-vervoer-na-duel-fc-twente-jaagt-voetbalfans-op-kosten~a65aa377/

Je kunt wel goodwill tonen, maar 9 van de 10 reizigers op zo'n voetbalavond komen toch nooit meer in de trein.
Anders waren ze in de NS tijd ook wel overgestapt. Er is maar 1 reden dat ze met de trein gaan en dat is zodat ze kunnen zuipen. 1700 euro voor een extra trein is een schijntje, als je ziet wat er allemaal geregeld moet worden.
Extra personeel, extra rijpaden, extra reinigingspersoneel, herstelkosten aan materieel.

Laatst bewerkt door edje op 21-12-2017 13:50
 

21-12-2017 15:17:55
treinfan
treinfan
1700 bovenop de treinkaartjes die de reizigers betalen, vind ik wel erg veel. Of mag iedereen dan gratis mee?  

21-12-2017 15:25:28
b2py
b2py
Je vindt het veel, wat is je referentie? Het zou interessant zijn om de factuur die NS stuurde er naast te kunnen leggen.  

21-12-2017 15:29:24
marvinkok
marvinkok
Zo veel leveren die reizigers ook weer niet op, het meeste stapt in Hengelo of Borne al uit...
Als de hele trein nou eens vol zat tot woerden was het een ander verhaal...
 

21-12-2017 15:33:56
broek53
broek53
Quote
b2py (do 21 dec 2017 15:25:28 https://www.somda.nl/forum/15723/p635707/): Je vindt het veel, wat is je referentie? Het zou interessant zijn om de factuur die NS stuurde er naast te kunnen leggen.
Volgens mij stuurde NS geen factuur, dat is nu net het punt.
 

21-12-2017 15:34:06
broek53
broek53
Quote
b2py (do 21 dec 2017 15:25:28 https://www.somda.nl/forum/15723/p635707/): Je vindt het veel, wat is je referentie? Het zou interessant zijn om de factuur die NS stuurde er naast te kunnen leggen.
Volgens mij stuurde NS geen factuur, dat is nu net het punt.
 

21-12-2017 15:45:17
MasterE
MasterE
Het is echt idioot om te verwachten dat een vervoerder extra treinen laat rijden omdat er ergens langs de route een evenement plaats vindt. Als de organisatie dat graag wil zal men daarvoor opdracht moeten geven en dus ook moeten betalen. In dit geval speelt ook nog mee dat het evenement misschien pas afgelopen is als de laatste trein reeds is vertrokken. Ik denk dat FC Twente er gemakshalve vanuit is gegaan dat men de wedstrijd binnen de reguliere speeltijd zou verliezen en dus geen geld heeft willen verspillen (de club heeft het geld hard nodig).


Mcn Asd