Enschede - Zwolle - Kampen
Forum: Algemeen - Algemeen
07-12-2017 10:57:22
evangoor
evangoor
In ATB-NG wel. Tenzij een andere afdeling ergens weer een strenger regeltje heeft bedacht.

Laatst bewerkt door evangoor op 07-12-2017 10:58

07-12-2017 10:58:05
broek53
broek53
Nee, maar dat hoeft ook niet. Er zit ATB NG en die kun je op elke snelheid instellen.

07-12-2017 10:59:24
mren
mren
Quote
evangoor (do 07 dec 2017 10:57:22 www.somda.nl): In ATB-NG wel. Tenzij een andere afdeling ergens weer een strenger regeltje heeft bedacht.

ATB misbruiken voor een TSB is al erg genoeg

07-12-2017 11:09:20
Klaasje
Klaasje
In ATB-NG kan je in stappen van 10 km/h van 0 tot 400 km/h invoeren. Dat komt dus vast goed.

Edit: Kennelijk had ik de inhoud van pagina 12 nog niet gezien.

Laatst bewerkt door Klaasje op 07-12-2017 11:09


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-12-2017 11:17:21
aarclay
aarclay
Anyway, volgens de website van RTV Oost zou het erg gevaarlijk zijn om met volle snelheid over het Kamperlijntje te rijden:

Kamperlijntje

Door de instabiele bodem is 80 kilometer per uur de maximale snelheid op het Kamperlijntje. Dat is zo'n 60 kilometer trager dan de beloofde snelheid. Daardoor zouden reizigers hun aansluiting in Zwolle missen.

Maar dat is niet de enige fout. Bij het optrekken zou een levensgevaarlijke situatie ontstaan. Zowel de trein als rails kwamen onder stroom te staan, weet de krant (Telegraaf dus).


Hold on, zowel de trein als de rails kunnen onder stroom staan bij te snel optrekken? Ehhh?
Bedoelen ze niet dat de boel ernstig kan verzakken waardoor de bovenleidingsmasten in de ernstige scenario's om kunnen kieperen met die gevolgen van dien? Dit klinkt weer als een ondoordacht geschreven artikel.

Laatst bewerkt door aarclay op 07-12-2017 11:17


Choo choo.....

07-12-2017 11:19:54
jacokran
jacokran
het is de telegraaf hè. De overtreffende trap van overdrijven is Telegraaf.

07-12-2017 11:33:47
ToH
ToH
Mag weg

Laatst bewerkt door ToH op 07-12-2017 11:34

07-12-2017 11:34:43
Astraea
Astraea
Op RTV Oost staat het volgende


Quote
Door een fout van ProRail kan de intercity van Enschede naar Zwolle niet verder rijden dan Raalte. Dat heeft te maken met verkeerd gebouwde onderstations die de lijn van stroom moeten voorzien.


Dat de "intercity" niet door kan rijden heeft toch te maken dat er geen perroncapaciteit is te Zl en niks met de onderstations?

En wat zijn de problemen nu precies met de onderstations op het stuk Zl - Wdn? Hoe kan de rails als trein onder spanning te komen staan?

Bron: www.rtvoost.nl

Edit: had de reactie van aarclay nog niet gezien die min of meer hetzelfde vraagt

Laatst bewerkt door Astraea op 07-12-2017 11:35

07-12-2017 11:53:08
dennistd
dennistd
Op Mp-Lw speelt dat ook, dit staat er over in de capaciteitsanalyse :
Quote
De gewenste treindienst 2017 van NSR vraagt teveel van de tractie-installatie. De gevraagde stroom in combinatie met de relatief lange afstanden maakt dat regelmatig de aanraakspanning, de spanning tussen spoorstaaf en aarde, boven de normen uitkomt. De hoge aanraakspanning kan letsel, in potentie zelfs dodelijk letsel, veroorzaken. Dit speelt op momenten dat een tractiegroep uitvalt, denk aan een kabelbreuk bij werkzaamheden of regulier onderhoud aan het onderstation. Het zijn met name de enkelvoudige onderstations waar dan een veiligheidsknelpunt ontstaat. Omdat er geen redundantie in deze onderstations is wordt de trein vanuit een verder gelegen onderstation gevoed. Deze langere afstand zorgt voor een toename in de weerstand, er is immers meer kilometer bovenleiding (voedend) of spoorstaaf (retour) te overbruggen. Dit leidt tot nog hogere aanraakspanningen en lagere spanning op de bovenleiding en in sommige gevallen risico op volledige uitval van de tractie-installatie langs het baanvak met stilvallende treinen tot gevolg.

07-12-2017 12:01:19
thom
thom
Quote
mren (do 07 dec 2017 10:59:24 www.somda.nl):
Quote
evangoor (do 07 dec 2017 10:57:22 www.somda.nl): In ATB-NG wel. Tenzij een andere afdeling ergens weer een strenger regeltje heeft bedacht.

ATB misbruiken voor een TSB is al erg genoeg


Vind je het logisch om de snelheid wel te bewaken op het moment dat er niets aan de hand is, en dat niet te doen als er juist een afwijkende situatie is en de snelheid dus met een reden terug gebracht is?

Laatst bewerkt door thom op 07-12-2017 12:07

07-12-2017 12:51:49
ZJ37
ZJ37
Quote
icened (do 07 dec 2017 09:31:55 www.somda.nl): Zijn al meer spoorprojecten geweest waar de belangen van de burgers/reizigers niet voorop stonden.

Afwachten wat de reactie van provincie Overijssel is. RTV Oost/Stentor zal er bovenop zitten. En zal Keolis (juridische) stappen ondernemen?

Reactie Pro Rail:

www.prorail.nl

Citaat:

Het bodemprobleem is in de afgelopen periode pas aan het licht gekomen toen de nieuwe treinen voor het eerst over het traject reden. ProRail onderzoekt hoe het kan dat de ondergrond vooraf niet goed genoeg in beeld is gebracht en gaat met de betrokken partijen in overleg om te onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om dit probleem op te lossen. 
Reactie provincie (geen officieel persbericht): www.rtvoost.nl

07-12-2017 13:11:04
dennistd
dennistd
Ik weet niet hoe de busaansluitingen in Kampen zijn, maar is het geen optie om Stadshagen 1x per uur te bedienen? De trein die er richting Kampen stopt rijdt op de terugweg door en de trein die richting Kampen doorrijdt stopt er dan op de terugweg. Op die manier ben je wel iets later in of eerder uit Kampen maar wel op tijd in/uit Zwolle.

07-12-2017 13:15:03
Berk24
Berk24
Kering in Kampen is 3 minuten (van 59 naar 02 en 29 naar 32). Als je Stadshagen 1x/uur wilt bedienen zou je dus in 1 minuut moeten keren. Dat kan dus niet. De tijden aan de Zwolse zijde aanpassen gaat niet vanwege de aansluitingen op andere treindiensten.

Enigste manier om Stadshagen te bedienen is om 1x/uur tussen Zwolle en Kampen te gaan rijden en dus in Kampen lang te gaan keren, maar daarmee dupeer je meer reizigers dan dat je Stadshagen niet bedient.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

07-12-2017 13:16:32
gvttreinen
gvttreinen
Wat jammer dat men in Kpn het tweede perronspoor heeft weggehaald, had mooi gebruikt kunnen worden bij op de spits kruisen (binnenkomende trein op spoor 1 en meteen vertrekkende op spoor 2, half uur later het omgekeerde perrongebruik)...kost wel een stel extra omdat ie precies 30 minuten in Kpn overstaat.

07-12-2017 13:18:31
Berk24
Berk24
En dat gaat de vervoerder natuurlijk niet doen. Dubbele hoeveelheid treinen inzetten om zo één nieuw station te bedienen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

07-12-2017 13:21:21
treinfan
treinfan
Quote
Berk24 (do 07 dec 2017 13:15:03 www.somda.nl): Enigste manier om Stadshagen te bedienen is om 1x/uur tussen Zwolle en Kampen te gaan rijden en dus in Kampen lang te gaan keren, maar daarmee dupeer je meer reizigers dan dat je Stadshagen niet bedient.
Gelukkig is dat niet de enige manier.

07-12-2017 13:21:39
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Berk24 (do 07 dec 2017 13:18:31 www.somda.nl): En dat gaat de vervoerder natuurlijk niet doen. Dubbele hoeveelheid treinen inzetten om zo één nieuw station te bedienen.
Op kosten van Prorail...en zij moeten dan ook het tweede spoor herleggen.

07-12-2017 13:25:08
aarclay
aarclay
Quote
Berk24 (do 07 dec 2017 13:15:03 www.somda.nl): Kering in Kampen is 3 minuten (van 59 naar 02 en 29 naar 32). Als je Stadshagen 1x/uur wilt bedienen zou je dus in 1 minuut moeten keren. Dat kan dus niet. De tijden aan de Zwolse zijde aanpassen gaat niet vanwege de aansluitingen op andere treindiensten.

Enigste manier om Stadshagen te bedienen is om 1x/uur tussen Zwolle en Kampen te gaan rijden en dus in Kampen lang te gaan keren, maar daarmee dupeer je meer reizigers dan dat je Stadshagen niet bedient.

Zal mij niks verbazen dat de frequentie van elk halfuur één van de eisen is die de provincie heeft opgesteld voor de concessie.


Choo choo.....

07-12-2017 13:25:52
mren
mren
Quote
Berk24 (do 07 dec 2017 13:15:03 www.somda.nl):
Enigste manier om Stadshagen te bedienen is om 1x/uur tussen Zwolle en Kampen te gaan rijden en dus in Kampen lang te gaan keren, maar daarmee dupeer je meer reizigers dan dat je Stadshagen niet bedient.


Pendel Zwolle-Stadshagen direct achter de Kampen-trein aan en voor de Kampen-trein weer terug naar Zl. Heb je alleen even geen verbinding Stadshagen-Kampen.

07-12-2017 13:26:02
b2py
b2py
Joh, die mensen wachten al 10 jaar op een trein, die paar maanden extra zal ook geen stakende inwoners opleveren.

07-12-2017 13:27:01
mren
mren
Quote
aarclay (do 07 dec 2017 13:25:08 www.somda.nl):
Quote
Berk24 (do 07 dec 2017 13:15:03 www.somda.nl): Kering in Kampen is 3 minuten (van 59 naar 02 en 29 naar 32). Als je Stadshagen 1x/uur wilt bedienen zou je dus in 1 minuut moeten keren. Dat kan dus niet. De tijden aan de Zwolse zijde aanpassen gaat niet vanwege de aansluitingen op andere treindiensten.

Enigste manier om Stadshagen te bedienen is om 1x/uur tussen Zwolle en Kampen te gaan rijden en dus in Kampen lang te gaan keren, maar daarmee dupeer je meer reizigers dan dat je Stadshagen niet bedient.

Zal mij niks verbazen dat de frequentie van elk halfuur één van de eisen is die de provincie heeft opgesteld voor de concessie.


Als de provincie de infra niet voor elkaar heeft, is het wat zwak om de vervoerder daar aan te willen houden

Laatst bewerkt door mren op 07-12-2017 13:27

07-12-2017 13:28:56
sjoerd
sjoerd
Kan weg.

Laatst bewerkt door sjoerd op 07-12-2017 13:33

07-12-2017 13:29:44
Berk24
Berk24
Quote
mren (do 07 dec 2017 13:25:52 www.somda.nl):
Quote
Berk24 (do 07 dec 2017 13:15:03 www.somda.nl):
Enigste manier om Stadshagen te bedienen is om 1x/uur tussen Zwolle en Kampen te gaan rijden en dus in Kampen lang te gaan keren, maar daarmee dupeer je meer reizigers dan dat je Stadshagen niet bedient.


Pendel Zwolle-Stadshagen direct achter de Kampen-trein aan en voor de Kampen-trein weer terug naar Zl. Heb je alleen even geen verbinding Stadshagen-Kampen.

Voor die paar reizigers? Dan zie ik liever dat je met een treinkaartje naar Stadshagen gebruik mag maken van lijn 1 en lijn 71.

Beetje dezelfde discussie als de verbussing van Hengelo-Bad Bentheim vanaf zondag tot 13 januari. Er is sprake van een wanprestatie, maar dit soort compensatiemaatregelen staan qua kosten niet in verhouding tot de wanprestatie en de gedupeerden die getroffen zijn door de wanprestatie.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

07-12-2017 13:36:09
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (do 07 dec 2017 13:26:02 www.somda.nl): Joh, die mensen wachten al 10 jaar op een trein, die paar maanden extra zal ook geen stakende inwoners opleveren.
Die staan op dag 1 meteen met spandoeken "wij willen NS terug" %08%

Wat veel interessanter is hoe en wanneer het baanvak wel geschikt is voor 140 km/u. Als dat in maatregelen in de bodem zit, is er nogal een uitdaging.

07-12-2017 13:40:08
sjoerd
sjoerd
Zoals bekend hebben sommigen hier altijd 100% succes met hun projecten en beschuldigen anderen dan van wanprestatie. De praktijk is op de meeste plekken echter weerbarstig.
Toen de NCS de lijn Utrecht - Zwolle - Kampen grotendeels op zandgrond aanlegde op een dubbelsporig baanlichaam, is het gedeelte Zwolle - Kampen aangelegd op modder en ook nog op een enkelsporig baanlichaam. Dit gedeelte heeft wel een dubbelsporige as; het enkelspoor ligt grotendeels aan de westzijde van die as. We plukken nu de wrange vruchten van de historie waarin niet al teveel is gedaan om de boel te verstevigen en dat was ook niet nodig met die lichte reizigerstreinen en die paar viswagens naar/van Kampen.
Deze problemen hebben niets te maken met het project, maar enig historisch besef bij de provincie en bij ProRail zou handig zijn geweest.

Laatst bewerkt door sjoerd op 07-12-2017 13:41

07-12-2017 13:42:30
b2py
b2py
Grondonderzoek, startvoorwaarde voor ieder project..

07-12-2017 13:55:46
selivio
selivio
Quote
mren (do 07 dec 2017 13:25:52 www.somda.nl):

Pendel Zwolle-Stadshagen direct achter de Kampen-trein aan en voor de Kampen-trein weer terug naar Zl. Heb je alleen even geen verbinding Stadshagen-Kampen.


Zag dat Rikus Spitshorst deze optie idd ook al had geleverd, alleen missen we voor deze oplossing een paar seinen op zlsh....

07-12-2017 14:04:03
ZJ37
ZJ37
Hoe is Zl-Kpn eigenlijk ingericht qua blokbeveiliging? Ik neem aan dat meerdere blokken onzinnig is omdat er toch maar één trein tegelijk in Kpn kan zijn.

07-12-2017 14:38:10
Chrisdb
Chrisdb
Ok?

Los van alle constateringen en slappe bodems...

Dus als ik het goed begrijp:

- Maakt iedereen zich druk om een of ander wijkstationnetje dat nog niet eens open (mooie gelegenheid om het potentieel nog eens onder de loep te nemen) is en terwijl er mogelijk plenty andere vervoersmogelijkheden zijn (waaronder ook de fiets, bus)?
- Krijgt Prorail en onderaannemers het verwijt fouten GEMAAKT te hebben terwijl die mogelijk slechts de fouten UITVOERDEN (wie kent het gezegde 'ik maak geen fouten ik voer ze alleen uit' niet?)?
- Het feit dat Prorail/aannemers mogelijk geen fouten maakte maar slechts uitvoerde omdat er een bepaald politiek klimaat heerste?
- We allemaal weten dat de planning van deze lijnen in tijden van crisis en bezuinigingen is gedaan, dusja, wat wil je? Keuzes, keuzes, keuzes binnen een op dat moment politieke setting die vooral gericht was op bezuinigen. De keuze was toen waarschijnlijk gewoon 'genoegen nemen met minder en een eventueel stukje gevaar nemen we op de koop toe'. Machiavelli's onzichtbare hand (het doel op welke manier dan ook bereiken) is in deze aanwezig, me dunkt.

Maar nog belangrijker:

- Iedereen hiervan over de flos is terwijl de echte problemen zich afspelen rondom de HSL (spoorgerelateerd) Sleepwetten die totaal verkeerd uitgelegd worden et cetera?

Oké....

*Speelt zich nu een liedje van de Heideroosjes (u mag raden welke) in m'n kop af*.

Zal wel mijn gebrek aan empathie zijn in deze, maar kom op mensen, dit zagen we toch wel aankomen? Dit voorkom je enkel door de cultuur in Den Haag aan te pakken; vandaaruit kan je Prorail weer aanpakken.

Laatst bewerkt door Chrisdb op 07-12-2017 14:42

07-12-2017 14:42:58
umbusko
umbusko
Quote
Chrisdb (do 07 dec 2017 14:38:10 www.somda.nl):
- Het feit dat Prorail mogelijk geen fouten maakte maar slechts uitvoerde omdat er een bepaald politiek klimaat heerste?


Ja wacht even, daar moet je als professioneel bedrijf boven staan. Je zult dan moeten weigeren iets te doen, als je weet dat het niet kan, of op zijn minst alleen toestemmen iets te doen als de andere partij de risico's draagt, en dat uitgebreid vastleggen. Anders is het bedrijf toch net zo goed (deels) schuldig.

07-12-2017 16:42:22
broek53
broek53
Het kan niet zo zijn dat Prorail om welke reden dan ook bij een versnellingsproject niet de bodem, c.q. de stabiliteit van het baanlichaam laat onderzoeken. Dat is voor Heino - Zwolle bijvoorbeeld ook gedaan, en in Groningen heeft dat al geleid tot het herleggen van een versterkt baanlichaam bij Waterhuizen Aansluiting. En tot het afblazen van een voorgenomen snelheidsverhoging (Zuidbroek -) Winschoten - Nieuweschans.
Wat er hier is misgegaan, weet ik niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat Prorail willens en wetens geen onderzoek heeft laten doen.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-12-2017 16:42

07-12-2017 16:50:13
Chrisdb
Chrisdb
Waarom zou een een bedrijf - binnen politieke kaders - niet willens en wetens bepaalde keuzes - in dit geval geen onderzoek doen - maken? We hebben gezien hoe dat bij de Fyra ging. Niets zou me verbazen als het hier hetzelfde is gegaan.

Vergeet niet dat het plangedeelte vóór of tijdens de economische crisis heeft plaatsgevonden. En daar komt Machiavelli weer om de hoek kijken: 'Als het doel maar behaald wordt'. Buiten dat kan Prorail heel makkelijk wijzen naar Rutte I, II en III: 'Wij maken geen fouten, maar voerden ze slechts uit'.

Verder hebben de provincie en Zwolle zelf ook boter op het hoofd, want ZIJ hadden dit kunnen voorkomen als klant. Onvoldoende toezicht, onvoldoende contact en mogelijk wachten tot Prorail een keer een PR-praatje komt houden.
Is hier soms ook een Richard de Leeuw werkzaam geweest, zoals bij de Fyra? Je zou het denken.

07-12-2017 19:29:15
timtrein
timtrein
Wat een onzin, Prorail = overheid en die hebben toch geen enkele reden hun eigen project te verkloten... tijdnood zou kunnen, maar of dat aannemelijk is? Slecht uitgevoerd werk lijkt me eerder aannemelijk.

07-12-2017 20:06:25
diesels
diesels
Quote
broek53 (do 07 dec 2017 16:42:22 www.somda.nl): Het kan niet zo zijn dat Prorail om welke reden dan ook bij een versnellingsproject niet de bodem, c.q. de stabiliteit van het baanlichaam laat onderzoeken. Dat is voor Heino - Zwolle bijvoorbeeld ook gedaan, en in Groningen heeft dat al geleid tot het herleggen van een versterkt baanlichaam bij Waterhuizen Aansluiting. En tot het afblazen van een voorgenomen snelheidsverhoging (Zuidbroek -) Winschoten - Nieuweschans.
Wat er hier is misgegaan, weet ik niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat Prorail willens en wetens geen onderzoek heeft laten doen.


Check de persconferentie die vandaag geweest is. De woordvoerder van Prorail geeft met niet eens al teveel woorden aan dat er onderzoek is gedaan, maar dat het onvoldoende meegenomen is in het ontwerp en besluitvorming. Ik vind dat nogal iets om te zeggen bij zo'n ernstig verhaal al op dag één. Er wordt sowieso wel een aantal dingen aangehaald in die persconferentie die de media in de kennelijke van-elkaar-overschrijf stukjes niet meegenomen hebben.

07-12-2017 20:08:34
diesels
diesels
Quote
Chrisdb (do 07 dec 2017 16:50:13 www.somda.nl): Verder hebben de provincie en Zwolle zelf ook boter op het hoofd, want ZIJ hadden dit kunnen voorkomen als klant. Onvoldoende toezicht, onvoldoende contact en mogelijk wachten tot Prorail een keer een PR-praatje komt houden.
Is hier soms ook een Richard de Leeuw werkzaam geweest, zoals bij de Fyra? Je zou het denken.


Nee. Daarvoor betaalt men Prorail. De overheid geeft een opdracht aan Prorail om het te regelen en die geven aan dat ze dat kunnen, inclusief dat toezicht. Je kan niet van de overheid verwachten dat ze zelf alle expertise in huis halen omdat ze die van de opdrachtnemer niet vertrouwen.

07-12-2017 20:30:46
broek53
broek53
Quote
timtrein (do 07 dec 2017 19:29:15 www.somda.nl): Wat een onzin, Prorail = overheid en die hebben toch geen enkele reden hun eigen project te verkloten... tijdnood zou kunnen, maar of dat aannemelijk is? Slecht uitgevoerd werk lijkt me eerder aannemelijk.
Mij niet. Je moet spoorvernieuwing, zelfs inclusief ballastbed, niet verwarren met baanverbetering. Het gaat om dat baanlichaam en om dar te verbeteren en vooral stabiliseren, is heel wat anders.

07-12-2017 21:31:05
icened
icened
Volgens Pro Rail kan de bodem pas op het laatste moment getest worden:

www.rtvoost.nl

En op lange termijn wil provincie Overijssel Zwolle Stadshagen gebruikt kan worden. Ben benieuwd hoe ruim je dat moet interpreteren. Er volgt eerst een onderzoek. En wat daarna volgt...

Laatst bewerkt door icened op 07-12-2017 21:33

07-12-2017 21:53:56
pluisje
pluisje
Vanavond heeft wethouder Veldhoen van Kampen tijdens een commissievergadering zijn vermoeden uitgesproken dat het zomaar een jaar kan duren. Twee maand onderzoek, dan plan uitwerken, plannen, uitvoeren... Als de enige mogelijke oplossing in het baanlichaam zit dan kon hij daarin wel eens gelijk gaan krijgen.

07-12-2017 22:16:32
ToH
ToH
De paaltjes van Blauwnet zijn ook uitgevoerd in de nieuwe, snelle variant. Ze staan nog ingepakt op spoor 3/5 te Zl.

07-12-2017 22:38:21
dennistd
dennistd
Quote
diesels (do 07 dec 2017 20:06:25 www.somda.nl):
Check de persconferentie die vandaag geweest is.
Kan ik die ergens terugkijken?

07-12-2017 23:50:00
Rob357
Rob357
Quote
ToH (do 07 dec 2017 22:16:32 www.somda.nl): De paaltjes van Blauwnet zijn ook uitgevoerd in de nieuwe, snelle variant. Ze staan nog ingepakt op spoor 3/5 te Zl.


Op Hengelo staan ze ook in de doorgangen aan de busstation kant van het station, vandaag geplaatst. Ook daar in vuilniszakken. Hoe het in de doorgang aan de andere kant zit weet ik niet. In beide doorgangen aan de busstation kant zijn we van één naar twee paaltjes gegaan. Op het perron nog geen nieuwe paaltjes gezien.

08-12-2017 01:00:30
selivio
selivio
Quote
dennistd (do 07 dec 2017 22:38:21 www.somda.nl):
Quote
diesels (do 07 dec 2017 20:06:25 www.somda.nl):
Check de persconferentie die vandaag geweest is.
Kan ik die ergens terugkijken?


video.destentor.nl

08-12-2017 12:16:29
ToH
ToH
Hier een plaatje van de paaltjes van Blauwnet.

nl.tinypic.com

08-12-2017 21:39:06
timtrein
timtrein
Quote
broek53 (do 07 dec 2017 20:30:46 Je moet spoorvernieuwing, zelfs inclusief ballastbed, niet verwarren met baanverbetering. Het gaat om dat baanlichaam en om dar te verbeteren en vooral stabiliseren, is heel wat anders.
Ja als daar helemáál niks aan gedaan is... dan snap ik het.

08-12-2017 22:56:39
jeanne
jeanne
Over seinstoringen gesproken. Kan mij voorstellen dat als de treinen er wiegen en de masten dan wuiven de kabels welke in het bed liggen het beslist niet zullen waarderen!


Jeanne Kok

09-12-2017 00:34:52
thom
thom
Kabels zijn flexibel en liggen ook nog eens in een goot, dat zal zo'n vaart ook niet lopen lijkt me.

09-12-2017 00:55:22
jeanne
jeanne
@Thom dat wil je helaas niet weten hoeveel ellende veengrond veroorzaakt. In mijn korte ptt tijd heb ik elke week wel één of meer kabel opgraving gedaan nadat ergens in een veendorpje in zuidwest Friesland de riolering in de as van de weg lag was vernieuwd. Kabels die vier tot acht meter uit de de as lagen hadden zelfs nog last van het zware verkeer. De kabels van nu zijn zeker beter, maar het zijn niet de kabels maar de lassen die de problemen geven. Liggen kabels langs het spoor altijd in iets van bescherming? Daar geloof ik niets van!

Laatst bewerkt door jeanne op 09-12-2017 00:56


Jeanne Kok

09-12-2017 09:08:53
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor, vaak liggen kabels op emplacementen wel in goten en ter plaatse van viaducten en andere kunstwerken. De meeste kilometers liggen echter in een kanvas of kunststof mantel. Je ziet langs de vrije baan ook meestal geen betonnen deksels liggen. Bovendien mogen niet alle kabels bij elkaar in de goot liggen.

10-12-2017 09:50:14
pluisje
pluisje
9292 Geeft reisadviezen via Stadshagen. Prik de bushalte naast het station en je mag via Zwolle Stadshagen en Blauwnet naar Zwolle reizen... Nog even de kluts kwijt daar...

(=gemeld)

10-12-2017 09:59:54
Berk24
Berk24
Belangrijker is dat de treindienst goed rijdt vandaag. Ik heb op Rijden de Treinen gezien dat er nog geen grote vertragingen of uitval waren tussen Zwolle en Enschede en Zwolle en Kampen. Wel kleine vertragingen. Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat met die sneltrein.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

10-12-2017 10:04:28
IJsbergsla
IJsbergsla
De opstart van de gehele dienst gemist?

10-12-2017 10:09:46
Berk24
Berk24
Denk het, ovtijden.com ligt eruit dus ik kan niet kijken of er vertragingen waren om 8:00 's ochtends.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

10-12-2017 10:22:54
jelmerrr
jelmerrr
Ik ben er even geweest maar toen reed alles hooguit met een kleine +

10-12-2017 11:21:31
IJsbergsla
IJsbergsla
Eerste trein Goor-Oldenzaal: +22, reed tot Hengelo
Eerste trein Oldenzaal-Zutphen: +30, startte in Hengelo
Eerste trein Zwolle-Kampen: +13
Eerste trein Kampen-Zwolle: +13
Eerste trein Enschede-Zwolle: op tijd tot Nijverdal wegens
Eerste trein Zwolle-Enschede: +10
Tweede trein Zwolle-Kampen-Zwolle: opgeheven.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 10-12-2017 11:22


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-12-2017 11:27:04
b2py
b2py
Wie zegt dat dat aan Keolis heeft gelegen?

10-12-2017 11:28:07
Berk24
Berk24
De 31200 hoort natuurlijk niet bij Zwolle-Enschede/Kampen en daar rijdt dan ook geen nieuwe vervoerder op.

Maar voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede vind ik het qua vertragingen meevallen. Zeker als je het vergelijkt met andere spoorlijnen waarbij er een vervoerderswissel heeft plaatsgevonden. Vorig jaar, Zuid-Limburg was een chaos.

Het is misschien nog wat voorbarig, aangezien morgen pas de echte test plaatsvindt als ook die sneltrein gaat rijden. Daarbij komen er vanmiddag ook nog sneeuwbuien aan die roet in het eten kunnen gooien.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

10-12-2017 11:31:22
ZJ37
ZJ37
Dat de eerste dag of paar dagen na een concessiewissel chaotisch kan verlopen is een feit en dat is dus even doorbijten voor de reizigers. In dit geval ook wel zo fair om te weten hoe het komt dat de start niet feilloos verloopt, wellicht spelen de weersomstandigheden mee.

10-12-2017 11:53:28
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
b2py (zo 10 dec 2017 11:27:04 www.somda.nl): Wie zegt dat dat aan Keolis heeft gelegen?
Alle berichten nog eens nauwkeurig gelezen... niemand dus. Waarom de vraag?

12-12-2017 15:14:20
Berk24
Berk24
Ik vind toch wel dat Keolis/Syntus goed presteert. Er is relatief weinig uitval en hoge vertragingen op Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen, ondanks het slechte weer. Andere vervoerders deden het een stuk slechter bij aanvang van een nieuwe concessie.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

12-12-2017 15:21:54
mren
mren
Voor spoorse begrippen was er ook geen slecht weer. 10cm sneeuw zou voor 'het spoor' echt geen probleem moeten zijn.

12-12-2017 17:01:59
alle46
alle46
Iets meer. Regio Zwolle-Enschede 25 cm.

12-12-2017 17:52:50
ToH
ToH
Weet niet waar jij gekeken hebt, maar in Zwolle, Heino en Raalte ligt en lag hooguit 10cm.

12-12-2017 18:26:39
jelmerrr
jelmerrr
Wierden en Almelo lag helemaal bijna niets.

12-12-2017 19:29:27
dennistd
dennistd
In Enschede en Hengelo heb je het met 3cm wel bekeken.

Overigens is er volgens mij nog geen concessiewisseling geweest waar het de eerste dagen wel zonder problemen ging. Als het volgende week nog niet gaat zoals het moet gaan dan hoef je je pas wat drukker te gaan maken.

Wat mij overigens brengt op iets wat in Duitsland wel redelijk gebruikelijk is, maar in Nederland absoluut niet: een Vorlaufbetrieb waarbij voorafgaand aan de daadwerkelijke overgang al een aantal ritten door de nieuwe vervoerder gereden wordt. Zoals Abellio in NRW ook heeft gedaan: www.abellio.de Dat zou volgens mij een deel van de problemen in elk geval kunnen voorkomen.

Laatst bewerkt door dennistd op 12-12-2017 19:30

12-12-2017 20:10:33
Berk24
Berk24
Zwolle-Enschede/Kampen behoort toch wel tot een van betere concessiewisselingen. Vorig jaar ging Alphen-Gouda ook wel redelijk goed. Zuid-Limburg was een drama. Paar jaar geleden: Achterhoek en Vechtdallijnen: drama, Maaslijn: drama, Merwede-Lingelijn: verliep ook niet lekker.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

12-12-2017 20:23:50
ZJ37
ZJ37
Ik stel overigens de kwaliteit van Keolis niet ter discussie, wel het idee hoe je de belastingbetaler wijs maakt dat je achteloos een vracht materieel aan de kant gooit en ze daarna vertellen moet dat er te weinig materieel is. Het gaat maar om het idee.

12-12-2017 20:25:54
aaron
aaron
Quote
Berk24 (di 12 dec 2017 20:10:33 www.somda.nl): Zwolle-Enschede/Kampen behoort toch wel tot een van betere concessiewisselingen. Vorig jaar ging Alphen-Gouda ook wel redelijk goed. Zuid-Limburg was een drama. Paar jaar geleden: Achterhoek en Vechtdallijnen: drama, Maaslijn: drama, Merwede-Lingelijn: verliep ook niet lekker.
We weten intussen wel waar jouw voor- en afkeuren naar uit gaan.

Laatst bewerkt door moderator op 12-12-2017 20:32, reden: Aanpassing om dubbele discussie te voorkomen.

12-12-2017 21:35:21
roeter
roeter
Quote
Berk24 (di 12 dec 2017 15:14:20 www.somda.nl): Ik vind toch wel dat Keolis/Syntus goed presteert. Er is relatief weinig uitval en hoge vertragingen op Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen, ondanks het slechte weer. Andere vervoerders deden het een stuk slechter bij aanvang van een nieuwe concessie.


Vergeet je niet even per ongeluk het ongeveer integraal opheffen van de nieuwe sneltrein Es - Rt?
Bovendien ging het 's avonds ook niet echt lekker - een aantal treinen is uitgevallen, sommigen over het gehele traject en anderen tussen Wdn en Aml.
Als je dat allemaal bij elkaar optelt kom je voor de dienst Es-Zl tot een opheffings-percentage van rond de 30% - lijkt mij iets meer dan 'weinig uitval'.
En er lag hier in Twente inderdaad heel wat minder sneeuw dan verder naar het westen.

Laatst bewerkt door roeter op 12-12-2017 21:36

12-12-2017 21:49:52
edwin82
edwin82
Vanavond rijden ze met minimale vertraging. Gisterenavond was er een tijd geen treinverkeer mogelijk tussen Wdn en Aml wegens een wisselstoring. Dat kun je hen niet aanrekenen.
Met uitzondering van het opheffen van de sneltreinen vind ik het best goed gaan voor een start van een nieuwe concessie.

12-12-2017 21:55:21
Berk24
Berk24
Het preventief opheffen van de sneltrein was gewoon vanwege de sneeuw. Iets wat de NS ook doet. Voorzorgsmaatregelen waar niets mis mee is.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

12-12-2017 22:05:19
IJsbergsla
IJsbergsla
NS rijdt bijna overal meer dan eenmaal per uur een Intercity tussen Sprinters door, dat is zeker meer dan nul. Dat "niets mis" is weer zo'n nutteloos statement zonder argumentatie.

12-12-2017 22:23:16
Berk24
Berk24
Het verschil is dat NS vrijwel altijd met Intercities op dubbelspoor rijdt, terwijl Syntus/Keolis het met enkelspoor moet doen tussen Wierden en Zwolle. Vertragingen op enkelspoor zorgen nog altijd voor een sneeuwbaleffect.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

12-12-2017 22:34:20
pluisje
pluisje
sneeuwbaleffect... passende woordkeus

12-12-2017 23:00:59
IJsbergsla
IJsbergsla
In de spits heeft vanavond gewoon een kwartiersdienst op het enkelspoor Schagen-Den Helder gereden. (Omdat er geen materieel in Noord-Holland stond ging het in de ochtendspits niet goed, niet vanwege de sneeuw an sich.) Dus ook die vlieger gaat niet op, Berk24.

13-12-2017 07:52:49
martijn
martijn
En ook de sneeuwvlieger niet maar dat kan niemand hem wijsmaken

13-12-2017 09:44:53
abbm
abbm
Quote
Berk24 (di 12 dec 2017 20:10:33 www.somda.nl): Zwolle-Enschede/Kampen behoort toch wel tot een van betere concessiewisselingen. Vorig jaar ging Alphen-Gouda ook wel redelijk goed. Zuid-Limburg was een drama. Paar jaar geleden: Achterhoek en Vechtdallijnen: drama, Maaslijn: drama, Merwede-Lingelijn: verliep ook niet lekker.


Heeft dat ook niet deels te maken met het nieuwe materieel? Zowel NS als Arriva hadden natuurlijk problemen met de FLIRTs gehad. Dat veroorzaakt ook een hoop problemen.

13-12-2017 09:50:58
icened
icened
Op verschillende verbindingen zelfde materieel? Maar toch problemen. Kan het ook een andere reden hebben? Dat (nieuw) treinpersoneel te weinig tijd hebben gehad om te wennen/trainen met de Flirt?

Het weer zat/zit de laatste dagen ook niet mee.

13-12-2017 16:59:07
dvdhoven
dvdhoven
Eind deze week moet het duidelijk worden hoe nu verder met de Kamperlijn: www.rtvoost.nl


Dick van den Hoven

13-12-2017 17:25:51
Jan-Mark
Jan-Mark
Mooie bijpassende foto met dat darretje

13-12-2017 21:39:40
RickBu
RickBu
Volgens gedeputeerde Bert Boerman (Overijssel) in de statenvergadering is er een oplossing voor het probleem van de onderstations gevonden tussen Wierden en Zwolle. Aan het einde van de week zou Prorail met een tijdspad moeten komen voor het oplossen van de overige problemen in Overijssel.

13-12-2017 21:46:33
pluisje
pluisje
Een optie die bekeken wordt, is of Zlsh voorlopig in een uurpatroon is te bedienen. Tussen Zl en Kpn dus een 29-31 patroon waardoor je net voldoende ruimte creëert voor die extra stop. We gaan het zien...

13-12-2017 22:46:04
MetroRET
MetroRET
Is het keren in 30 minuten op spoor 12 én 13 geen optie om Zlsh te kunnen bedienen ?

13-12-2017 23:06:16
cuneo56
cuneo56
Dat houdt dus in het inzetten van extra compositie ( Stel + Mcn) en dan moet Keolis ook zekerheid hebben bij wie ze de rekening kunnen indienen.
En me dunkt dat niemand spontaan zal opstaan en zeggen dat het aan zijn/haar bedrijf/instantie ligt, het huidige probleem.

13-12-2017 23:25:55
kiekkiek
kiekkiek
Die stop in Stadshagen kun je best maken. Zl- Kpn kon je met DM '90 in 9 minuten doen. Je hebt nu 10 minuten en sneller aanzettend materieel. Ik zou zeggen tweede machinist erop om korter te keren en gaan!

13-12-2017 23:33:36
edwin82
edwin82
Of gewoon spoorboekloos rijden daar. Zodra je klaar bent met keren ga je weer terug. De wachtende reizigers hebben net als nu binnen een half uur een trein. Het is alleen de vraag wanneer deze precies komt. Met de huidige hulpmiddelen zal ook wel ergens op een scherm getoond kunnen worden waar de trein nu rijdt. Maar dit zal wel te makkelijk zijn gedacht.

13-12-2017 23:40:33
cuneo56
cuneo56
Quote
kiekkiek (wo 13 dec 2017 23:25:55 www.somda.nl): Die stop in Stadshagen kun je best maken. Zl- Kpn kon je met DM '90 in 9 minuten doen. Je hebt nu 10 minuten en sneller aanzettend materieel. Ik zou zeggen tweede machinist erop om korter te keren en gaan!

Nee dat kan niet . NS deed dat al in de DM'90 tijd ( Heeeel lang geleden) En als moderne en eficiënte ( betere) vervoerder kan je dat natuurlijk niet naapen

14-12-2017 00:09:39
thom
thom
Quote
edwin82 (wo 13 dec 2017 23:33:36 www.somda.nl): Of gewoon spoorboekloos rijden daar. Zodra je klaar bent met keren ga je weer terug. De wachtende reizigers hebben net als nu binnen een half uur een trein. Het is alleen de vraag wanneer deze precies komt. Met de huidige hulpmiddelen zal ook wel ergens op een scherm getoond kunnen worden waar de trein nu rijdt. Maar dit zal wel te makkelijk zijn gedacht.

Ja lekker, al je aansluitingen om zeep en dan ook nogeens geen idee of je het haalt of niet...

14-12-2017 00:14:47
aarclay
aarclay
....plus nog een extra duur systeem die aangelegd moet worden, vanwege een tijdelijke maatregel.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-12-2017 00:15


Choo choo.....

14-12-2017 00:15:49
kiekkiek
kiekkiek
Quote
cuneo56 (wo 13 dec 2017 23:40:33 www.somda.nl):
Quote
kiekkiek (wo 13 dec 2017 23:25:55 www.somda.nl): Die stop in Stadshagen kun je best maken. Zl- Kpn kon je met DM '90 in 9 minuten doen. Je hebt nu 10 minuten en sneller aanzettend materieel. Ik zou zeggen tweede machinist erop om korter te keren en gaan!

Nee dat kan niet . NS deed dat al in de DM'90 tijd ( Heeeel lang geleden) En als moderne en eficiënte ( betere) vervoerder kan je dat natuurlijk niet naapen

Dan maar een tweede perron in en een tweede spoor van station Kampen tot de eerste overweg. Kun je gelijk aankomen en vertrekken. De grond hebben ze nog vermoed ik.

14-12-2017 00:36:50
dennistd
dennistd
Quote
MetroRET (wo 13 dec 2017 22:46:04 www.somda.nl): Is het keren in 30 minuten op spoor 12 én 13 geen optie om Zlsh te kunnen bedienen ?
Dat kan best, maar het probleem is dat je de aansluitingen in Zwolle daarmee verkloot.

Ik zie meer in het alternerend bedienen van Stadshagen, al heb je daardoor ook een extra machinist nodig vanwege de zeer korte kering in Kpn.
Dan krijg je dus:
Zwolle......... .18 .48
Stadshagen .20 .---
Kampen...... .30 .58

Kampen...... .32 .00
Stadshagen .--- .10
Zwolle......... .42 .12

14-12-2017 08:00:09
Berk24
Berk24
Ik zou Stadshagen nog wel gesloten houden, totdat er met zekerheid veilig 140 km/h kan worden gereden tussen Zwolle en Kampen. Zo worden er niet onnodig aansluitingen verbroken, waardoor er meer reizigers gedupeerd worden dan het aantal reizigers dat nu gedupeerd wordt doordat Stadshagen nog niet open is.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

14-12-2017 08:29:20
IJsbergsla
IJsbergsla
Hoe weet u dat dat meer reizigers zijn?

14-12-2017 08:30:00
dh3201
dh3201
Gaat er dan weer een zomer zonder treinverkeer komen?
Spoor verwijderen, ballast weggraven, nieuwe ondergrond, laten inklinken, nieuwe ballast, nieuw spoor erop, etc.?


Shqiperise-lopers?

14-12-2017 08:42:55
Berk24
Berk24
Quote
IJsbergsla (do 14 dec 2017 08:29:20 www.somda.nl): Hoe weet u dat dat meer reizigers zijn?

Station Kampen had in 2014 ruim 4.300 reizigers per dag (bron: Wikipedia). Een nieuw station zou op basis van stations die recent zijn geopend in het eerste jaar ongeveer 800 reizigers trekken (Leidse Rijn had in het eerste jaar iets van 750 reizigers, zelfde geldt voor Nijmegen Goffert). Door Zwolle Stadshagen te openen zouden een deel van aansluitingen in Zwolle niet meer gehaald kunnen worden en zijn dus een deel van de 4.300 reizigers uit Kampen een heel stuk langer onderweg. Dit ten gunste van mogelijk 800 reizigers uit Stadshagen (het kan ook nog een stuk minder zijn) die nu ook nog gebruik kunnen maken van lijn 1 en lijn 71 is een kleine groep bevoordelen ten laste van een veel grotere groep.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

14-12-2017 09:03:32
martijn
martijn
Haha je dacht, ik kom een keer met wat willekeurige cijfers? Maar volledig offtopic: vergeet lijn 5 niet, die bedient Westenholte, de wijk tegenover Stadshagen

14-12-2017 09:26:00
sjoerd
sjoerd
Om Zwolle - Kampen te stabiliseren hoeft niet het hele spoor weg. Het intrillen van damwanden op de zwakste stukken zou al helpen. Het drijvende spoor tussen Purmerend en Oosthuizen is pas na de spoorverdubbeling en elektrificatie (want toen speelde zich daar hetzelfde af) onder andere ter hand genomen met het inbrengen van grintpijlers tussen de beide sporen. Dat kan al veel helpen omdat je dan een uitweg biedt aan door het treinverkeer opgetrild water dat anders de baan destabiliseert. Afwatering verbeteren is dan ook een goed werkend middel, maar dat moet je niet doen door alleen de sloten te verbeteren, want dan zakt de boel zijdelings weg. Dan moet je ook stevige schoeiingen in de sloten zetten. Afgraven kan je tussen Zwolle en Kampen blijven doen: het veen is 5 meter tot plaatselijk 12 meter dik. Je zult de boel dus drijvend moeten houden. Baanverzwaring met een dikke laag zand is dan niet goed, maar het inbrengen van tempex schuimblokken wordt veel toegepast.
We gaan het zien.

14-12-2017 11:21:40
ToH
ToH
Gisteren lopen speculeren met een kameraad. Gaan wij ooit FLIRT's van Keolis op de Emmerlijn zien? Aangezien Arriva en Keolis nu in hetzelfde Blauwnetschuitje zitten.

14-12-2017 11:25:36
jelmerrr
jelmerrr
Is er de combinatie weg en materieelbekendheid wel aanwezig?

14-12-2017 11:27:38
ToH
ToH
Een machinist van Keolis heeft na 1/2 dagen wel wegbekendheid op Zl-Emn. Dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.

14-12-2017 11:31:47
Berk24
Berk24
Quote
ToH (do 14 dec 2017 11:21:40 www.somda.nl): Gisteren lopen speculeren met een kameraad. Gaan wij ooit FLIRT's van Keolis op de Emmerlijn zien? Aangezien Arriva en Keolis nu in hetzelfde Blauwnetschuitje zitten.

Nee, Arriva heeft het exclusieve recht om te rijden op de Emmerlijn en Syntus op Zwolle-Enschede. Syntus mag dus zijn Flirts niet inzetten op de Emmerlijn en Arriva mag zijn GTW's niet inzetten op Zwolle-Enschede. Misschien als Arriva te maken heeft met een zeer hoge defectenstand van GTW-materieel, maar aangezien Syntus ook niet ruim zit qua materieel, verwacht ik eerder dat bij een hoge defectenstand aan GTW-materieel de 13800 eruit gegooid wordt en de overige treinen ingekort worden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?