Enschede - Zwolle - Kampen
Forum: Algemeen - Algemeen
20-10-2017 18:18:15
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
maurits (do 19 okt 2017 12:31:34 https://www.somda.nl/forum/15723/p629055/): Toch is het maar een heel klein deel waarvan niet bepaald kan worden wat de verdeelsleutel is. Bij een reis Roodeschool-Vlissingen, Hardenberg-Boxmeer of Kerkrade-Leerdam is volkomen duidelijk welke route de reiziger afgelegd heeft en hoe die opbrengsten verdeeld moeten worden.

Het gaat slechts om de gevallen waarbij er meerdere logische routes zijn, zoals Zutphen-Enschede via Goor of Almelo en Nijmegen-Maastricht via Venlo of Den Bosch. Dat is echter zo'n klein aandeel van de reizigers dat het opzadelen van alle reizigers met het verplichte omchecken wel een heel klantonvriendelijke maatregel is....

Wat mij betreft zou je de kostenverdeling beter kunnen doen aan de hand van de kaartcontroles. Op basis van het aantal gecontroleerde reizigers ten opzichte van het totaal maak je een verdeelsleutel. Een stuk klantvriendelijker en een prima middel om de trefkans HC omhoog te krijgen.


In dat opzicht pakken ze het (wederom) in Londen toch wat handiger aan... maar daar is er wel sprake van (vrijwel) 1 opdrachtgever: http://londonist.com/2016/06/what-are-pink-oyster-readers-for
 

20-10-2017 20:09:49
yappa
yappa
Als we de Eurostar vanuit Londen via Kampen en Zwolle doortrekken naar Enschede levert dat vast erg interessante geïntegreerde ticketvormen op, maar verder zou ik toch willen oproepen om weer terug te keren naar de lijn waar het in dit topic om gaat.

In dat kader: gister werd de lijn Zwolle - Kampen nog opgeheven wegens wisselstoring en reden er snel-(!)bussen Zwolle - Kampen. Ik ben lokaal niet erg bekend, maar had eerder een reisadvies naar Kampen Zuid verwacht, eventueel met een aanvullende service met één busje binnen Kampen. Weet iemand waarom daar niet voor is gekozen?
 

20-10-2017 20:36:58
diesels
diesels
Dat is niet echt service. De Sprinter naar Kampen Zuid rijdt als enige buiten het patroon van de knoop (waardoor je dus op Zl al gruwelijk veel tijd verliest), en je rijdt een stuk de verkeerde kant op, om dan alsnog een flink stuk met de bus te moeten.  

15-11-2017 20:17:58
ToH
ToH
Op station Zwolle worden op alle perrons overstapmeubels geplaatst. De borden staan er al en op de plaats waar de palen komen staan van die grijze kolommen.  


16-11-2017 08:54:46
Rob357
Rob357
Quote
ToH (wo 15 nov 2017 20:17:58 https://www.somda.nl/forum/15723/p631752/): Op station Zwolle worden op alle perrons overstapmeubels geplaatst. De borden staan er al en op de plaats waar de palen komen staan van die grijze kolommen.


Op Hengelo zijn ze inmiddels ook bezig. In de doorgang aan de kant van het busstation staan twee mobiele paaltjes, een van Twents en een van NS. De originele van Twents is weggehaald, er staan nu twee grijze kolommen. Dus waarschijnlijk krijgen we twee Blauwnet paaltjes (eindelijk).
 

16-11-2017 10:00:20
daniel81
daniel81
Er was toch expliciet in de concessie geregeld dat er NIET omgecheckt zou hoeven te worden?
Anders is aanbesteding. modernisering en elektrificatie compleet nutteloos geweest; de tijdswinst van miljoenen kostend elektrisch materieel en opgewaardeerde infra (tbv robuustere overstappen) valt zeker in de spits in het niet bij het tijdverlies door om te checken...%03%
 

16-11-2017 10:07:54
Berk24
Berk24
Hoe wil je met een single check-in als vervoerder goedkoop willen bepalen welke reizigers er met Syntus en welke reizigers er met NS reizen? In een land als Nederland waar de lonen te hoog zijn, moeten vervoerders dit soort trucs als per vervoerder in- en uitchecken uithalen om anders de kosten voor openbaar vervoer niet de pan uit te laten rijzen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

16-11-2017 10:23:01
Xander140
Xander140
Hij is denk ik in de war met het feit dat je bij Blauwnet niet onder andere vervoerders hoeft in en uit te checken. NS is geen speler in dat verhaal.  

16-11-2017 11:14:02
jeanne
jeanne
Omdat NS (helaas) ook geen contractpartner van de provincie is.


Jeanne Kok
 

16-11-2017 11:59:39
dennistd
dennistd
Quote
Rob357 (do 16 nov 2017 08:54:46 https://www.somda.nl/forum/15723/p631788/):
Quote
ToH (wo 15 nov 2017 20:17:58 https://www.somda.nl/forum/15723/p631752/): Op station Zwolle worden op alle perrons overstapmeubels geplaatst. De borden staan er al en op de plaats waar de palen komen staan van die grijze kolommen.


Op Hengelo zijn ze inmiddels ook bezig. In de doorgang aan de kant van het busstation staan twee mobiele paaltjes, een van Twents en een van NS. De originele van Twents is weggehaald, er staan nu twee grijze kolommen. Dus waarschijnlijk krijgen we twee Blauwnet paaltjes (eindelijk).
Daar heb ik zaterdag twee foto's van gemaakt: https://imgur.com/a/vuILJ
 

16-11-2017 12:01:42
thom
thom
Quote
Berk24 (do 16 nov 2017 10:07:54 https://www.somda.nl/forum/15723/p631793/): Hoe wil je met een single check-in als vervoerder goedkoop willen bepalen welke reizigers er met Syntus en welke reizigers er met NS reizen? In een land als Nederland waar de lonen te hoog zijn, moeten vervoerders dit soort trucs als per vervoerder in- en uitchecken uithalen om anders de kosten voor openbaar vervoer niet de pan uit te laten rijzen.

Dat kun je wel steeds blijven roepen, maar het draait om de de reizigers in deze en dat idiote omchecken gaat echt wel een streep doorheen komen.

Hoe ze dat gaan verrekenen zoeken die vervoerders maar lekker zelf uit, maar daar hoeven ze de reiziger niet mee lastig te vallen.

Laatst bewerkt door thom op 16-11-2017 12:02
 

16-11-2017 12:11:15
daniel81
daniel81
Quote
Xander140 (do 16 nov 2017 10:23:01 https://www.somda.nl/forum/15723/p631794/): Hij is denk ik in de war met het feit dat je bij Blauwnet niet onder andere vervoerders hoeft in en uit te checken. NS is geen speler in dat verhaal.


In die zin 'in de war' dat ik meende dat het een concessie-eis was. Maar ik doelde weldegelijk op samenwerking met NS:

Quote
daniel_ddr (di 16 jun 2015 19:30:27 https://www.somda.nl/forum/15723/p542928/): Even als reactie op de poortjesdoolhoven en het omchecken: Syntus heeft aangeboden samen te werken met NS waardoor de bestaande chipkaartapparatuur blijft en niet hoeft te worden omgecheckt. Hoewel het dus nog de vraag is hoe dat op Hgl gaat werken want dat suggereert dat je daar dan voor een overstap van Syntus op Syntus om zou moeten gaan checken.
 

16-11-2017 12:18:18
Berk24
Berk24
Quote
thom (do 16 nov 2017 12:01:42 https://www.somda.nl/forum/15723/p631814/):
Quote
Berk24 (do 16 nov 2017 10:07:54 https://www.somda.nl/forum/15723/p631793/): Hoe wil je met een single check-in als vervoerder goedkoop willen bepalen welke reizigers er met Syntus en welke reizigers er met NS reizen? In een land als Nederland waar de lonen te hoog zijn, moeten vervoerders dit soort trucs als per vervoerder in- en uitchecken uithalen om anders de kosten voor openbaar vervoer niet de pan uit te laten rijzen.

Dat kun je wel steeds blijven roepen, maar het draait om de de reizigers in deze en dat idiote omchecken gaat echt wel een streep doorheen komen.

Hoe ze dat gaan verrekenen zoeken die vervoerders maar lekker zelf uit, maar daar hoeven ze de reiziger niet mee lastig te vallen.

Klaag dan niet over dat de prijzen van treinkaartjes fors zullen stijgen als er echt een single check-in komt. De OV-Chipkaart is er toch echt gekomen om de kosten voor vervoerders te drukken en zo het openbaar vervoer voor de reiziger niet al te duur te maken.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

16-11-2017 12:36:24
IJsbergsla
IJsbergsla
Wat een bijzondere vorm van chantage.  

16-11-2017 12:46:14
jeanne
jeanne
Quote
Berk24 (do 16 nov 2017 12:18:18 https://www.somda.nl/forum/15723/p631819/):
Klaag dan niet over dat de prijzen van treinkaartjes fors zullen stijgen als er echt een single check-in komt. De OV-Chipkaart is er toch echt gekomen om de kosten voor vervoerders te drukken en zo het openbaar vervoer voor de reiziger niet al te duur te maken.


En gij geloofd dat, ja, ja. %03%


Jeanne Kok
 

16-11-2017 17:18:34
phantom
phantom
Quote
Berk24 (do 16 nov 2017 10:07:54 https://www.somda.nl/forum/15723/p631793/): In een land als Nederland waar de lonen te hoog zijn, moeten vervoerders dit soort trucs als per vervoerder in- en uitchecken uithalen om anders de kosten voor openbaar vervoer niet de pan uit te laten rijzen.

Lonen te hoog in Nederland,ben je hier op visite in dit land of heb je de staats gewonnen,dat je dat zegt ?
Geen idee welk sprookjes boek je leest,maar t loon van de gemiddelde voetveeg hier is ten overstaan van alle vaste lasten die je hebt nou niet bepaald hoog te noemen hoor %03%
Verder is t zo dat de vervoersmaatschappijen riepen en wilde dat die gekke plastic chipkaart r kwam om t voor zowel de reiziger alsook voor zichzelf makkelijker te maken.
(geen papieren kaartje meer wat je moet stempelen of knippen,geen geld meer in de bus,mileuvriendelijker,minder papier verspilling enz enz)
De reiziger had t liefst t hele ding waarschijnlijk liever niet gehad,maar t is opgedrongen door bv de "ouderwetse" strippenkaart en het treinkaartje gewoon weg te saneren na verloop van tijd.
Wat is de reiziger er nou mee opgeschoten ?
1 papieren kaartje ? ( je hoeft immers geen bus en treinkaartje te kopen als je op die wijze op je werk moet komen)
Maar t verval van dat ene kaartje word "vergoed" door het feit dat je overal heen en weer mag checken,en je standaard een x bedrag op je plastic pas moet hebben.
Is dat te laag sta je toch weer voor een automaat om dat probleem te verhelpen %03%
Om de reiziger dan lastig te vallen met omchecken omdat er een halfproduct is opgedrongen,vind ik kwalijk.
(had het een goed doordacht product geweest dan had je gezorgd voor je t opdrong,dat er niks van omchecken vereist was)

Laatst bewerkt door phantom op 16-11-2017 17:20


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

16-11-2017 17:30:22
SunKeeper
SunKeeper
Let op dat de discussie hier nogal afdwaalt.

Eventueel verder in https://www.somda.nl/forum/12836/p630327/OV-chipkaartpoortjes/ of https://www.somda.nl/forum/9504/p520804/NS+Kaartautomaten+%26+de+OV-Chipkaart/
 

21-11-2017 14:52:24
icened
icened
Op NS reisplanner gekeken voor een reis tussen Zwolle - Kampen vanaf 10 december. Zwolle - Zwolle Stadshagen is 4 minuten. En Zwolle Stadshagen - station Kampen 6 min.  

21-11-2017 15:01:43
MetroRET
MetroRET
http://nsdr.bemined.nl/2018/8500-ma.html

Stond al eerder online.
 

23-11-2017 19:02:08
Jan-Mark
Jan-Mark
Post T heeft het drukker gekregen na de elektrificatie, want daarmee gepaard gaand is het sleutelkastje op Kpn verdwenen. De verkeersleiding moet het sein richting Zl dus nu op afstand veilig zetten, in plaats dat de machinist dat doet.  

23-11-2017 19:08:32
dennistd
dennistd
Waarom is daar niet gewoon voor een zelfde constructie als bijvoorbeeld Rhenen gekozen, met een P-sein en automatische rijrichtingwisseling dus? En ook al is het een bediend sein: dan doet ARI dat toch gewoon?  

23-11-2017 19:19:20
timtrein
timtrein
Lijkt me ook... als de sectie bezet is en het is tijd, zet ARI je veilig, dunkt me. Toch veel makkelijker dan dat je als mcn zelf moet sleutelen...  

23-11-2017 19:19:32
edje
edje
precies, is het blok vrij, dan zet ARI het sein vanzelf veilig of de trdl moet zelfd ingrijpen.  

23-11-2017 19:36:45
pluisje
pluisje
Quote
Zwolle - Zwolle Stadshagen is 4 minuten. En Zwolle Stadshagen - station Kampen 6 min.

Knap. Is dezelfde 10 minuten als de Buffel er nu over doet en die ramt toch ook met 130+ door de polder.
Ben benieuwd, mag het dinsdag de 12e meemaken
 

23-11-2017 19:43:55
IJsbergsla
IJsbergsla
Het aanzetverschil is serieus aanzienlijk dat het inderdaad minuten scheelt.  

23-11-2017 19:55:34
thijss
thijss
Alleen Stadshagen Kampen is 130 km/h.
Op het dienstkaartje van de mcn staat nog steeds 100 km/h.

Groet,
Thijs

Laatst bewerkt door thijss op 23-11-2017 19:56
 

23-11-2017 20:18:52
selivio
selivio
Stadshagen-kampen is 140 km/h, zwolle-zwolle stadshagen 100 km/h. En de aanzet van de flirt kun je niet vergelijken met die van een dm90.  

23-11-2017 20:23:51
dennistd
dennistd
Je kunt ze wel vergelijken. En uit die vergelijking volgt dat een FLIRT veel en veel sneller is. DM'90 doet volgens dit topic https://www.somda.nl/forum/8277/p258971/Acceleraties+materieel/ 125sec over 0-100kmh. Een FLIRT-III doet dat met maximale aanzet (niet toegestaan ivm benodigde stroomsterkte) in 23 seconden.  

23-11-2017 21:19:56
edje
edje
maximale aanzet is reeds begrensd, een vrij makkelijk instelling op het beeldscherm.
Ook gaat er maximaal 50% traktie worden gegeven ivm reizigers comfort.
Bij 100% traktie, bestaat er gewoon een kans dat reizigers, zich niet meer staande kunnen houden.

DM90 is vooral aan het eind 100 naar 140, enorm langzaam met optrekken. Een flirt is van 0 naar 140 redelijk constant met optrekken.

Laatst bewerkt door edje op 23-11-2017 21:21
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-11-2017 21:30:30
Jan-Mark
Jan-Mark
En waarom eigenlijk de keuze voor 50% en niet 60% zoals bij de NS Flirts?  

23-11-2017 22:29:40
rolandrail
rolandrail
Quote
dennistd (do 23 nov 2017 19:08:32 https://www.somda.nl/forum/15723/p632559/): Waarom is daar niet gewoon voor een zelfde constructie als bijvoorbeeld Rhenen gekozen, met een P-sein en automatische rijrichtingwisseling dus? En ook al is het een bediend sein: dan doet ARI dat toch gewoon?
Probleem is Rhn is dat als de trdl de mcn een aanwijzing wil geven hij die trein niet kan tegenhouden als hij de mcn niet te pakken krijgt. Anno nu is die situatie niet meer gewenst en zal dus bij verbouw of nieuwbouw niet meer toegepast worden.

Laatst bewerkt door rolandrail op 23-11-2017 22:29
 

25-11-2017 13:05:07
moderator
Moderator
moderator
Verdere discussie over dat onderwerp afgesplitst naar een nieuw topic: https://www.somda.nl/forum/19906/p632619  

04-12-2017 15:15:10
icened
icened
Zie ze al regelmatig via de Hanzeboog komen.

https://www.prorail.nl/projecten/zwollekampen/nieuws/opleidingsritten-zwolle-kampen-en-zwolle-enschede
 

04-12-2017 15:30:19
aarclay
aarclay
Ze rijden echt af en aan tussen Amf en Zl. Op spoor 4 maken ze vaak kop merk ik op. Afgelopen zaterdag al 3 treinen gespot tussen dit traject.

Laatst bewerkt door aarclay op 04-12-2017 15:30


Choo choo.....
 

04-12-2017 15:39:56
selivio
selivio
Gemiddeld rijden er overdag 3 treinen tussen Amf en Zl elk 2 á 3 slagen tbv opleidingsritten/ervaringsritten.  

04-12-2017 20:50:32
kiekkiek
kiekkiek
Quote
edje (do 23 nov 2017 21:19:56 https://www.somda.nl/forum/15723/p632576/): maximale aanzet is reeds begrensd, een vrij makkelijk instelling op het beeldscherm.
Ook gaat er maximaal 50% traktie worden gegeven ivm reizigers comfort.
Bij 100% traktie, bestaat er gewoon een kans dat reizigers, zich niet meer staande kunnen houden.

DM90 is vooral aan het eind 100 naar 140, enorm langzaam met optrekken. Een flirt is van 0 naar 140 redelijk constant met optrekken.


Waarom zou je een snelle trein kopen en vervolgens de aanzet beperken? Een acceleratie / decelaratie tot zo'n 1,3 à 1,4 m/s2 wordt in de industrie gehanteerd als max. bij staande reizigers. Een Flirt zit rond de 1,0 m/s bij aanzet en nog wat hoger bij een noodremming. Rustig aan doen is dus niet erg nuttig. Half Europa rijdt met snel aanzettende treintjes door het land, waarom zou dat hier niet kunnen?

Laatst bewerkt door kiekkiek op 04-12-2017 20:51
 

04-12-2017 20:59:20
edje
edje
Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.
Als je rijtijden kunt halen met lagere instelling, waarom dan niet.

Als jij een sportauto koopt, dan geef je toch ook niet altijd vol gas.
 

04-12-2017 21:04:46
mich
mich
4000A bij het wegrijden? zo dan, dat haal je met dubbeltractie 1300 nog niet %08% wel een goede ontijzelcombi dan

Laatst bewerkt door mich op 04-12-2017 21:05
 

04-12-2017 21:07:01
b2py
b2py
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p633685/): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.
Als je rijtijden kunt halen met lagere instelling, waarom dan niet.

Als jij een sportauto koopt, dan geef je toch ook niet altijd vol gas.
Duidelijk nooit een sportauto gehad?
 

04-12-2017 21:29:40
kiekkiek
kiekkiek
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p633685/): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.
Als je rijtijden kunt halen met lagere instelling, waarom dan niet.

Als jij een sportauto koopt, dan geef je toch ook niet altijd vol gas.

Snel aanzetten en zo lang mogelijk uitrollen is bij een trein het voordeligste, en hij kan er nog tegen ook. Slip voorkomen staat of valt met de vaardigheid van de machinist. Helaas zie ik steeds meer krukkedraaiers rondrijden dan vaardige machinisten. Kwalijk kun je dat die bestuurders niet nemen gezien de paar maanden examentraining die ze tegenwoordig als 'opleiding' krijgen bij de regionale vervoerders.
 

04-12-2017 21:38:53
b2py
b2py
Tijd om de boel te automatiseren  

04-12-2017 22:00:30
SunKeeper
SunKeeper
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p633685/): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.


En zo snel bij een overweg is dat die nog haast niet gesloten is zodra de trein al langs rijdt.
 

04-12-2017 22:25:05
sjoerd
sjoerd
Vreemd: opleidingen van machinisten schieten tekort, nota bene volgens vakgenoten, en er doen allerlei verhalen de ronde die niet te controleren zijn. Te snel bij de overweg? Slippen bij wegrijden een gebrek aan vakmanschap?
Een autobus met veel staande reizigers is geen uitzondering en een chauffeur die probeert zijn rijtijden plus zijn pauze te halen ook niet. Materieel is telkens sneller weg, maar het zou toch wel gek zijn als we de limiet nu dreigen te overschrijden. Samengeknepen billenpolitiek?
 

04-12-2017 23:32:44
Oldskool
Oldskool
Opleidingen niet zo zeer. Maar zie wel dat er machinisten aan de gang gaan die eerder bij NS niet door de opleiding zijn gekomen. (om wat voor reden dan ook)  

05-12-2017 01:59:04
wouterder
wouterder
Quote
SunKeeper (ma 04 dec 2017 22:00:30 https://www.somda.nl/forum/15723/p633695/):
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p633685/): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.


En zo snel bij een overweg is dat die nog haast niet gesloten is zodra de trein al langs rijdt.

Dat is dan gebrekkige infrastructuur, daar kan wat aan gedaan worden. %08%
 

05-12-2017 06:57:02
mdeen
mdeen
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p633685/): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.

Wat is oncomfortabel. BR425 doet 1 m/s^2 van 0-100 km/h.
Quote

Als je rijtijden kunt halen met lagere instelling, waarom dan niet.


Bij vertragingen kortere rijtijden kunnen rijden?

En in het geheel: vaardigheid van de machinist om zelf in omstandigheden te beslissen hoe hij rijdt? Of zijn het toch buschauffeurs die liever zo snel mogelijk van a naar b racen en waar de dienstregeling meer een hinder dan een richtlijn is?

Laatst bewerkt door mdeen op 05-12-2017 06:57
 

05-12-2017 08:38:46
SunKeeper
SunKeeper
Quote
wouterder (di 05 dec 2017 01:59:04 https://www.somda.nl/forum/15723/p633699/): Dat is dan gebrekkige infrastructuur, daar kan wat aan gedaan worden. %08%


Daar is vorig jaar het volgende over geschreven i.v.m. de Flirt: https://www.somda.nl/forum/17885/p601948/Ontwikkelingen+NS+FLIRT3-treinstellen/
 

05-12-2017 08:46:47
Berk24
Berk24
Quote
mdeen (di 05 dec 2017 06:57:02 https://www.somda.nl/forum/15723/p633701/):
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p633685/): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.

Wat is oncomfortabel. BR425 doet 1 m/s^2 van 0-100 km/h.
Quote

Als je rijtijden kunt halen met lagere instelling, waarom dan niet.


Bij vertragingen kortere rijtijden kunnen rijden?

En in het geheel: vaardigheid van de machinist om zelf in omstandigheden te beslissen hoe hij rijdt? Of zijn het toch buschauffeurs die liever zo snel mogelijk van a naar b racen en waar de dienstregeling meer een hinder dan een richtlijn is?

In Duitsland vaak zat in Flirt, BR422 of Talent2 gezeten. Materieel dat snel optrekt dus. Niets gemerkt dat snel optrekken oncomfortabel is. Eerder het gevoel van dat het lekker snel gaat, in plaats van dat slakkegangetje waarbij er in Nederland wordt opgetrokken.

Ik denk misschien dat het snel optrekken een probleem vormt met de bovenleiding en de 1,5 kV DC wat erop staat in Nederland. In Duitsland hangt een andere bovenleiding en staat er 15 kV AC op de draad en dat maakt zaken als snel optrekken eerder mogelijk.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

05-12-2017 10:15:08
IJsbergsla
IJsbergsla
Ik ben de tel kwijt in hoeveel topics we hebben aangetoond dat de spanning niet de daadwerkelijke oorzaak van de aanzetbeperking van Flirt is.  

05-12-2017 12:01:07
thom
thom
Quote
wouterder (di 05 dec 2017 01:59:04 https://www.somda.nl/forum/15723/p633699/):
Quote
SunKeeper (ma 04 dec 2017 22:00:30 https://www.somda.nl/forum/15723/p633695/):
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p633685/): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.


En zo snel bij een overweg is dat die nog haast niet gesloten is zodra de trein al langs rijdt.

Dat is dan gebrekkige infrastructuur, daar kan wat aan gedaan worden. %08%

Dat heeft niets met gebrekkig te maken, want een overweg werkt prima, maar met de bouwwijze. Probleem is dat overwegen gebouwd zijn met isolatielassen op een bepaalde afstand voor een overweg waardoor deze op tijd gesloten is voor de trein passeert.
Flirt is dus sneller met optrekken dan waar men toen mee gerekend heeft waardoor die de afstand te snel afgelegd kan hebben en de overweg nog niet volledig gesloten kan zijn.

Dat aanpassen betekend dat je alle isolatielassen opnieuw moet aanbrengen, de sporen weer moet verbinden waar de lassen lagen, alle kabels opnieuw leggen en uiteraard eerst de hele zaak engineren.

Dat kost een kapitaal, en dan heb je ook nog het effect dat treinen dus niet zo snel optrekken de overweg veel langer dicht laten liggen met alle gevolgen van dien met hoe ons wegverkeer zich gedraagd in Nederland...

Laatst bewerkt door thom op 05-12-2017 12:02
 

05-12-2017 12:50:38
broek53
broek53
Nou nee, dat is nou net niet aan de hand. Overwegaankondigingen liggen zodanig dat een trein op volle ter plaatse toegelaten snelheid niet eerder dan na het sluiten van de bomen en een zekere ontruimingstijd op de overweg komt. Dat heeft met aanzetten dus niets te maken.

Wat niet goed gaat, is de gevallen waarin het wel met de aanzet van de trein heeft te maken. Dat is in het algemeen gesproken bij overwegen die in een rijweg liggen met een bediend sein ervoor, en bij overwegen op haltes-aan-de-vrije-baan, waarvan het P-sein voor de overweg is voorzien van een stop/doorschakeling. In beide gevallen komen de seinen niet direct uit de stand stop, maar pas op een zodanig moment dat een trein met een hoge aanzetversnelling die meteen wegscheurt als het sein veilig komt, de overweg pas bereikt als de bomen gesloten zijn en de ontruimingstijd is verstreken. Om dat te bewerkstelligen, wordt het betreffende sein op rood gehouden gedurende zoveel seconden als voor dat doel nodig is. Dat heet de "seinvertraging".
Probleem is nu dat de Flirt (en overigens ook elke moderne Eloc, maar goed) sneller kan aanzetten dat de "snelste aanzet" waarmee de beveiliging al sinds onheuglijke tijden rekening houdt. Het enige dat daartegen helpt, is de seinvertraging verlengen. Dat is iets dat ontworpen moet worden en in de relaiskasten gewijzigd (of in de elektronische beveiliging gewijzigd) en dat is duur genoeg, maar het verlengen van aankondigingen zoals Thom schetst (en dat veel duurder zou zijn), is dus niet aan de orde, een enkele uitzondering daargelaten.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-12-2017 12:52
 

05-12-2017 12:52:06
thom
thom
Aah, dan had ik hem niet helemaal goed begrepen, dank  

05-12-2017 12:57:22
dennistd
dennistd
Naar wat ik hoorde zou er in elk geval één sein in Borne niet voldoen aan de ontwerpvoorschriften. Daar zou de seinvertraging een seconde te kort zijn en deze wordt dan ook met een seconde verlengd.  

05-12-2017 12:59:41
daniel81
daniel81
Nog vier en een halve dag te gaan. Is de toelating van de Flirts nu inmiddels rond?  


05-12-2017 13:03:23
Berk24
Berk24
ILT zou de Syntus Flirts voor 10 december wel moeten toelaten. Verbussing van Zwolle-Enschede omdat ILT de Syntus Flirts niet wil toelaten op het spoor zou wel erg reizigersonvriendelijk zijn.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

05-12-2017 13:05:45
IJsbergsla
IJsbergsla
Daar houdt IL&T echt geen rekening mee.  

05-12-2017 13:16:12
Berk24
Berk24
Toch wel raar dat ILT de Syntus Flirts nog niet toelaat, de Syntus Flirts zijn op tijd in Nederland gearriveerd en er is uitvoerig getest.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

05-12-2017 13:19:38
thom
thom
Dat heeft er toch niets mee te maken, als ILeT ergens wat van te vinden heeft en het is niet goed volgens hun, dan is dat maar zo en moet er eerst wat aan veranderen...  

05-12-2017 13:35:39
dennistd
dennistd
Afgelopen zondag reed ILT nog mee tijdens een testrit Heino-Zwolle in elk geval. Nou was dat ook daadwerkelijk testen (na ophoging van de baanvaksnelheid), want volgens mij is de toelating inmiddels gewoon rond. Anders zou er ook niet zoveel gereden worden momenteel.  

05-12-2017 14:14:11
broek53
broek53
Quote
Berk24 (di 05 dec 2017 13:16:12 https://www.somda.nl/forum/15723/p633743/): Toch wel raar dat ILT de Syntus Flirts nog niet toelaat, de Syntus Flirts zijn op tijd in Nederland gearriveerd en er is uitvoerig getest.
Op zichzelf waar, maar als er een veiligheidsissue zou zijn dat in de ogen van ILT nog niet bevredigend is opgelost, dan kunnen ze wel 10 jaar in het land zijn en nog steeds niet toegelaten.
Zover ik weet, is er in ieder geval een voorlopige toelating en misschien de definitieve ook wel. Ik kan mij voorstellen dat ILT bijvoorbeeld nog wel wilde zien dat de ATB-NG-apparatuur goed werkte en op zichzelf geen storing veroorzaakt, om maar wat te noemen.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-12-2017 14:24
 

05-12-2017 14:24:03
selivio
selivio
Keolis rijdt tot op heden nog steeds met een tijdelijke ontheffing waaraan een lijst extra regels en procedures hangen.
Wanneer de definitieve toelating verwacht mag worden, dat is nog onzeker. Neemt niet weg dat er vanaf 10 december wel gewoon gereden moet gaan worden...
 

05-12-2017 15:42:43
daniel81
daniel81
'moet' of ook 'mag'?
Maw als er tussen nu en zondag niets verandert, rijden er dan zondag treinen met reizigers?
 

05-12-2017 16:50:19
icened
icened
Filmpje testrit Keolis tussen Zwolle - Wierden:

https://www.youtube.com/watch?v=R0GiBTTWXuE&t=303s
 

05-12-2017 17:45:16
selivio
selivio
Quote
daniel81 (di 05 dec 2017 15:42:43 https://www.somda.nl/forum/15723/p633759/): 'moet' of ook 'mag'?
Maw als er tussen nu en zondag niets verandert, rijden er dan zondag treinen met reizigers?


Er rijden vanaf zondag zoals gepland keolis treinen tussen op zwenzwoka is mij gegarandeerd. Neemt niet weg dat zondag in de bureaucratische wereld van vandaag nog ver weg is...
 

06-12-2017 10:18:19
gvttreinen
gvttreinen
Afscheid Zwolle - Kampen / Enschede, lijkt meer op een besloten party voor mensen die nog nooit met de trein hebben gereisd: http://nieuws.ns.nl/persuitnodiging-afscheidsrit-zwolle-enschede--zwolle-kampen/  

06-12-2017 11:53:49
pluisje
pluisje
Mmmm... gemiste kans? Alhoewel het eerste deel tussen Es en Zl een normale rit is. Of zit de gewone treinreiziger dan in een ander stel?

Zag vanmorgen ook dat de nodige bovenleidingspalen bij Kampen gezelschap hebben gekregen van extra 'afspanbetonblokken'. Gewoon tijdelijk in de berm geparkeerd en spandraad ertussen.
https://www.prorail.nl/projecten/zwollekampen/nieuws/stabiliseren-bovenleidingspalen-in-kampen
 

06-12-2017 12:25:43
train85
train85
Gewone reizigers in de achterste 2 stellen en de genodigde in het voorste stel. Gaat dan om trein 7984.  

06-12-2017 17:04:36
dvdhoven
dvdhoven
In Wierden staan al een aantal dagen extra paaltjes. Lelijke roestige exemplaren. Maar van in- en uitcheckapparatuur was vandaag nog geen spoor te bekennen.
Maandag was men in Zwolle wel bezig met Blauwnet/NS in- en uitcheckpaaltjes tussen spoor 9 en spoor 10.


Dick van den Hoven
 

06-12-2017 17:36:04
Roy
Roy
De paaltjes op Almelo de riet zijn deze week geplaatst. Weliswaar nog met vuilniszak. Poortjes in Enschede zijn aangepast, van horen zeggen.  

06-12-2017 18:55:29
wouterder
wouterder
in Enschede staan nu van links naar rechts allemaal poortjes, ipv een gat in het midden. Bij Sp3-4 is Blauwnet, andere helft bij Sp1-2 is nog steeds NS.  

06-12-2017 21:52:16
dennis3
dennis3
Station Zwolle Stadshagen gaat zondag niet open, de bodem kan de hogere snelheid van de trein niet aan. Bron: https://ovmagazine.nl/2017/12/miljoenenstrop-dreigt-bij-zwolle-kampen-2237/  

06-12-2017 21:55:49
icened
icened
Wat een domper. %03%  

06-12-2017 22:00:43
ToH
ToH
Uhu. Leuke smoes hoor. Er rijden al een halfjaar DM'90's met 100 langs dat station.  

06-12-2017 22:07:54
SunKeeper
SunKeeper
Wordt de bodem dan meer belast als de trein sneller rijdt? (logisch gezien lijkt me het juist omgekeerd)

En hoe zijn ze hier (zo laat) nog achter gekomen?
 

06-12-2017 22:09:35
Berk24
Berk24
Waarschijnlijk kan er nog niet met 140 km/h gereden worden tussen Zwolle en Kampen, maar wel met 100 km/h. Echter met 100 km/h kun je niet Zwolle Stadshagen bedienen, in drie minuten keren in Kampen en op tijd weer terug zijn in Zwolle.

Het enige vervelende is wellicht dat in Stadshagen het busvervoer is uitgedund per 10 december, omdat de bedoeling was dat een deel van de reizigers gebruik gaan maken van de trein.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

06-12-2017 22:14:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Zeg, geen nepnieuws verspreiden Berk24. Er is in Stadshagen nog niks aan het busvervoer gewijzigd, er zou per 10 december alleen een extra schoolbus vanaf Zwolle Stadshagen gaan rijden.

Hier trouwens een artikel met wat meer details: http://www.treinreiziger.nl/problemen-kamperlijntje-opening-zwolle-stadshagen-uitgesteld/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-12-2017 22:20:13
treinfan
treinfan
Quote
dennis3 (wo 06 dec 2017 21:52:16 https://www.somda.nl/forum/15723/p633891/): Station Zwolle Stadshagen gaat zondag niet open, de bodem kan de hogere snelheid van de trein niet aan. Bron: https://ovmagazine.nl/2017/12/miljoenenstrop-dreigt-bij-zwolle-kampen-2237/
Dus een doorrijdende trein rijdt langzamer dan een trein die stopt? Ik volg de logica niet meer.
 

06-12-2017 22:25:31
Berk24
Berk24
Er staat toch in het artikel dat de baanvaksnelheid niet verhoogd kan worden van 100 km/h naar 140 km/h en dat daardoor Stadshagen niet in de dienstregeling past. De eerste alinea wat ik poste is beslist geen nepnieuws. Over bussen in Stadshagen weet ik weinig van af.

Laatst bewerkt door Berk24 op 06-12-2017 22:26


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

06-12-2017 22:28:50
geert
geert
Daarnaast moet de Flirt worden afgeknepen vanwege een verkeerde plaatsing van de onderstations op zowel Zl Kpn als Zl Wdn. Klinkt als goede infrastructuur..... Wat betekent dit?  

06-12-2017 22:39:47
Frontier
Frontier
Quote
Berk24 (wo 06 dec 2017 22:09:35 https://www.somda.nl/forum/15723/p633898/): Het enige vervelende is wellicht dat in Stadshagen het busvervoer is uitgedund per 10 december, omdat de bedoeling was dat een deel van de reizigers gebruik gaan maken van de trein.


Quote
Berk24 (wo 06 dec 2017 22:25:31 https://www.somda.nl/forum/15723/p633903/): Over bussen in Stadshagen weet ik weinig van af.




'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-12-2017 23:25:10
thom
thom
Quote
SunKeeper (wo 06 dec 2017 22:07:54 https://www.somda.nl/forum/15723/p633897/): Wordt de bodem dan meer belast als de trein sneller rijdt? (logisch gezien lijkt me het juist omgekeerd)

En hoe zijn ze hier (zo laat) nog achter gekomen?

Hoe harder jij met je bootje door het water vaart hoe groter de golven worden, nou rijdt je wel niet door de ballast maar de belasting van het ballast bed werkt op een zelfde manier.
 

06-12-2017 23:47:05
IJsbergsla
IJsbergsla
Blijft het feit dat de trein daar langzamer rijdt als er wel op Zwolle Stadshagen gestopt zou worden.  

06-12-2017 23:56:04
thom
thom
Maar dat is juist mogelijk doordat op de rest van de route de snelheid omhoog gebracht is, als je dan dus wel 100 km/u gaat rijden, haal je nooit de rijtijden een keertijden meer.  

07-12-2017 06:22:30
Berk24
Berk24
Quote
IJsbergsla (wo 06 dec 2017 23:47:05 https://www.somda.nl/forum/15723/p633910/): Blijft het feit dat de trein daar langzamer rijdt als er wel op Zwolle Stadshagen gestopt zou worden.

Het gaat erom dat er geen 140 km/h, maar 100 km/h over het gehele traject gereden kan worden. Hierdoor past de stop in Stadshagen niet meer in de dienstregeling. Het heeft niets te maken met welke snelheid Stadshagen gepasseerd wordt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

07-12-2017 07:49:36
ZJ37
ZJ37
Wel benieuwd welke consequenties dit nu heeft, spoorlijn effe opnieuw aanleggen?  

07-12-2017 08:03:10
Berk24
Berk24
Ik denk dat voorlopig Stadshagen gesloten blijft en Keolis met 100 km/h op en neer gaat pendelen tussen Zwolle en Kampen. Een uitgebreide stillegging (van langer dan een weekend) van Zwolle-Kampen voor onderzoek is weer erg klantonvriendelijk. Wanneer Stadshagen open gaat is echt niet bekend.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

07-12-2017 08:21:05
sik214
sik214
Klinkt een beetje alsof ze bij de vernieuwing door de'harde' laag gegaan zijn in de grond. Een beetje zoals bij Zwammerdam waar de spoorligging toch ook na de vernieuwing een probleem is gebleven.  

07-12-2017 08:51:51
daniel81
daniel81
Quote
Berk24 (do 07 dec 2017 08:03:10 https://www.somda.nl/forum/15723/p633925/): Ik denk dat voorlopig Stadshagen gesloten blijft en Keolis met 100 km/h op en neer gaat pendelen tussen Zwolle en Kampen. Een uitgebreide stillegging (van langer dan een weekend) van Zwolle-Kampen voor onderzoek is weer erg klantonvriendelijk. Wanneer Stadshagen open gaat is echt niet bekend.


Een andere optie is om Stadshagen wel te bedienen en dan voor lief te nemen dat de aansluitingen in Zl verloren gaan. Dat heeft men in drgl ook gedaan op Apd-Zp toen Apdm en Vem geopend werden. Paste niet qua rijtijden en aansluitingen in Apd en Zp, dus toen heeft men de drgl zo ingericht dat de drukste overstaprelaties gefaciliteerd werden en de rest verloren ging. Met een sprongetje in de drgl halverwege de dag.
Dat zou hier ook kunnen: s ochtends 'te vroeg' uit Zl vertrekken, 's middags 'te laat' in Zl aankomen.
 

07-12-2017 09:04:58
Berk24
Berk24
Ik denk dat optie van Zwolle Stadshagen wel bedienen, maar een gedeelte van de aansluitingen in Zwolle verbreken er meer reizigers gedupeerd worden dan om Zwolle-Stadshagen nog even gesloten te houden. De bussen in Stadshagen blijven gewoon rijden in een kwartiersdienst (ik heb niet gezien dat de frequentie van lijn 1 (Zwolle-Stadshagen) verlaagd wordt per 10 december), dus er veranderd voor Zwolle Stadshagen eigenlijk niet veel ten opzichte van de huidige situatie.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

07-12-2017 09:05:52
dh3201
dh3201
Zou dat dan niet betekenen dat er geen halfuurdienst, maar een 40 minuten dienst ofzo gereden kan worden? Of uitdunnen tot een uurdienst met stop op Stadshagen.
Een halfuursdienst gaat niet passen met 100 km/h en stop op Stadshagen, dan heb je een tweede trein nodig die de andere ergens moet gaan passeren (op enkelspoor....)


Shqiperise-lopers?
 

07-12-2017 09:10:31
icened
icened
Quote
daniel81 (do 07 dec 2017 08:51:51 https://www.somda.nl/forum/15723/p633929/):

Een andere optie is om Stadshagen wel te bedienen en dan voor lief te nemen dat de aansluitingen in Zl verloren gaan.


Wordt deze verbindingen niet aantrekkelijker door. En mogelijk zal Keolis daar dan ook last van krijgen. Lagere reizigersaantallen?
 

07-12-2017 09:15:28
Berk24
Berk24
Quote
dh3201 (do 07 dec 2017 09:05:52 https://www.somda.nl/forum/15723/p633931/): Zou dat dan niet betekenen dat er geen halfuurdienst, maar een 40 minuten dienst ofzo gereden kan worden? Of uitdunnen tot een uurdienst met stop op Stadshagen.
Een halfuursdienst gaat niet passen met 100 km/h en stop op Stadshagen, dan heb je een tweede trein nodig die de andere ergens moet gaan passeren (op enkelspoor....)

Waarom bedenken jullie van die klantonvriendelijke oplossingen? Gewoon Stadshagen gesloten houden, dan kan er gewoon een halfuursdienst tussen Zwolle en Kampen worden gereden en kunnen er in Zwolle de aansluitingen op andere treinen aangeboden worden. Stadshagen behoudt nog altijd stadslijn 1 en streeklijn 71, dus er worden relatief weinig reizigers gedupeerd.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

07-12-2017 09:17:09
daniel81
daniel81
Er zijn hier nog altijd mensen die denken dat het belang van de reiziger voorop staat. Ik moet je teleurstellen: het belang van politici is veel sterker, zeker zo kort voor de verkiezingen. Wethouders willen scoren met een voorstadstation.
En we hebben een concessieverlener die eist dat een station bediend wordt.
Op Apd-Zp was indertijd ook een afname van het aantal reizigers door de onaantrekkelijke dienstregeling.

Hopelijk zet men hier daadwerkelijk het belang van de reiziger voorop, maar kijk niet raar op als het toch anders gaat uitpakken.
 

07-12-2017 09:31:55
icened
icened
Zijn al meer spoorprojecten geweest waar de belangen van de burgers/reizigers niet voorop stonden.

Afwachten wat de reactie van provincie Overijssel is. RTV Oost/Stentor zal er bovenop zitten. En zal Keolis (juridische) stappen ondernemen?

Reactie Pro Rail:

https://www.prorail.nl/nieuws/station-zwolle-stadshagen-later-in-gebruik

Citaat:

Het bodemprobleem is in de afgelopen periode pas aan het licht gekomen toen de nieuwe treinen voor het eerst over het traject reden. ProRail onderzoekt hoe het kan dat de ondergrond vooraf niet goed genoeg in beeld is gebracht en gaat met de betrokken partijen in overleg om te onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om dit probleem op te lossen. 

Laatst bewerkt door icened op 07-12-2017 09:50
 

07-12-2017 09:35:10
Berk24
Berk24
Ha-Es-El

En ETMET gedeeltelijk: reizigers die er flink op vooruit gaan en reizigers die er flink op achteruitgaan

Anderzijds zorgt de politiek wel weer minimumbedieningseisen en subsidieert verbindingen waar onvoldoende marktvraag voor is, maar die maatschappelijk gezien toch wel nuttig zijn. Al hoewel er soms ook wel doorgeslagen wordt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

07-12-2017 09:54:13
Apda
Apda
Voor wat het waard is: vanmorgen werd op Radio 1 gemeld dat de snelheid op Zwolle - Kampen naar 80 km/h gaat.  

07-12-2017 10:05:41
Berk24
Berk24
Aangezien Flirts sneller kunnen optrekken ten opzichte van DM'90, zouden de rijtijden toch wel te halen zijn op Zwolle-Kampen, ondanks de snelheidsbeperking van 80 km/h.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

07-12-2017 10:26:14
pluisje
pluisje
Zat gisteren in de trein daar en het viel me al op dat de Buffel opeens weer 'gewoon' z'n oude snelheid aanhield. Niks geen 135 meer door de polder knallen. Niet vermoed dat er dan vandaag zo'n bericht achter vandaan zou komen...

De extra betonblokken bij de bovenleidingspalen staan ongeveer vanaf bedrijventerrein Spoorlanden tot aan de Sonnenbergweg; een kilometertje of anderhalf. Komt ook overeen met het slechtste stuk ondergrond.

Laatst bewerkt door pluisje op 07-12-2017 10:26
 

07-12-2017 10:27:40
sik214
sik214
Er komt een in de ATB aangepaste TSB van 100 km/h voor km 101.0 tot 91.3.  

07-12-2017 10:56:43
qj7141
qj7141
ATB code 100 bestaat niet.