Enschede - Zwolle - Kampen
Forum: Algemeen - Algemeen
17-05-2016 10:10:36
ToH
ToH
In Heino hangt de rijdraad nu ook.  

17-05-2016 10:20:53
martijn
martijn
Check afgelopen zondag: http://martijnvanvulpen.nl/nieuws/819-elektrificatie-zwolle-wierden-update-mei-2016

Waarom wordt Nijverdal niet direct meegenomen en wanneer beginnen ze daar?
 

17-05-2016 11:39:51
wouterder
wouterder
Neem aan dat Nvd wat gecompliceerder is, aangezien dit station in een tunnelbak ligt.  

22-06-2016 08:17:15
marvinkok
marvinkok
Ik zag zojuist dat er in de bak van Nijverdal portalen zijn geplaatst, in ieder geval vanaf het daadwerkelijke station richting Wierden. De andere kant is vanuit de bus (lijn 96) niet te zien...  


28-06-2016 21:17:37
dvdhoven
dvdhoven
Portalen staan nu overal in Nijverdal, dus ook aan de Ravijnkant. Maar er is nog geen enkele draad of kabel tussen de Baron van Sternbachlaan en Twilhaar.


Dick van den Hoven
 

28-06-2016 22:58:20
ToH
ToH
Naast het bestaande gebouwtje (onderstation?) bij station Heino wordt in korte tijd een nieuw gebouw gebouwd. Wordt dit (ook) een onderstation?  

29-06-2016 08:57:01
taurus
taurus
Tussen Raalte en Nijverdal is ook nog steeds een stuk zonder draad, t.h.v. de overspanning van de hoogspanningsleiding. Wellicht heeft dat er ook mee te maken?  

29-06-2016 09:47:55
Astraea
Astraea
De 110 kV lijn moet geloof ik nog opgehoogd worden door TenneT (gepland voor 2017 als ik mij niet vergis).  

29-06-2016 09:50:35
broek53
broek53
Quote
AlexH (di 28 jun 2016 22:58:20 https://www.somda.nl/forum/15723/p583521/): Naast het bestaande gebouwtje (onderstation?) bij station Heino wordt in korte tijd een nieuw gebouw gebouwd. Wordt dit (ook) een onderstation?
De situatie niet helemaal kennende, maar wel een beetje, denk ik dat het bestaande gebouwtje het relaishuis van de beveiliging is en er nu een onderstation (of een schakelstation) wordt bijgebouwd.
 

29-06-2016 11:40:16
Amazonous
Amazonous
Voor zover ik weet correct, oude gebouw staat er ook al ja-ren overigens.  

24-08-2016 10:50:28
dvdhoven
dvdhoven
Bij de overweg de Jongstraat in Mariënheem is een onderstation gebouwd: http://www.dvdhoven.nl/Afbeeldingen/OSDeJongstraat.jpg
Tenminste ik heb aangenomen dat die grote groene dingen achter de deuren trafo's zijn. In Aml is bij het bestaande onderstation zo'n zelfde groen ding geplaatst, alleen dan buiten.


Dick van den Hoven
 

27-10-2016 14:02:31
SchuurB
SchuurB
De bovenleiding op Zl - Wdn is klaar, zo meldt ProRail.
http://www.prorail.nl/nieuws/bovenleiding-zwolle-wierden-klaar

Wie wil weten hoe het er ongeveer uitziet kan de film van Meesterpaul bekijken, opgenomen 18 september 2016: https://www.youtube.com/watch?v=q9-anC8Yw3E
 

04-11-2016 12:34:19
Coryza
Coryza
Verbouwing #2 tot dubbelspoor en hogesnelheid kan gepland worden? Gemeente Enschede wil graag in MAX een halfuur in Zwolle kunnen zijn. http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/ambitie-gemeente-enschede-binnen-30-minuten-met-trein-in-zwolle-1.6606411 - Had dat spoortje naar Zwolle nou maar dubbelspoor gemaakt... %09%

Laatst bewerkt door Coryza op 04-11-2016 12:39
 

04-11-2016 12:37:58
Amazonous
Amazonous
Enschede kan een hoop willen, maar ergens zal geld vandaan moeten komen. Als je ziet hoeveel jaren de N35 ri. Zwolle al een ramp is, ondanks de wensen van gemeentes.........  

04-11-2016 12:53:11
ToH
ToH
Een halfuur van Es naar Zl? Succes. Es-Aml duurt al 20 minuten met de huidige IC. In 10 minuutjes van Aml naar Zl lijkt me zeer optimistisch  

04-11-2016 13:14:26
Coryza
Coryza
Daar zit nu al wel een speling in van ~2 a 3 minuten - en de wissels rond Hengelo zijn nou ook niet de allersnelsten  

04-11-2016 13:58:55
bnv
bnv
Hengelo had onlangs ook al dergelijke ambities. (binnen een uur naar de Randstad).
Ik begrijp dat men zo iets zou willen, krijg echter niet de indruk dat men daar in Twente de benodigde realiteitszin heeft daar waar het de praktische mogelijkheden betreft. Vandaar dat ik dergelijke uitspraken ressorteer in de categorie politieke uitspraken zonder realiteitsgehalte.
Wat wil men er mee bereiken? Ja, dat er geld voor de infrastructuur komt naar Twente en aanliggende regio's. Ik kan mij echter voorstellen dat er landelijk gezien andere prioriteiten zijn die investeringen elders in land eerder noodzakelijk maken.
 

04-11-2016 14:42:45
jelmerrr
jelmerrr
Grootste probleem van Es/Hgl etc (eig de hele regio) is dat ze zich nu buiten gesloten voelen. Laatst (beetje off topic miss) stond er een hele leuke artikel in de krant over dat Twente eig nooit ergens voor gekozen wordt. Dingen over NL gaan altijd over het hele land maar niet over Twente. Miss dat Es/Hgl nu hopen dat ze een x meer aandacht krijgen  

04-11-2016 14:46:22
broek53
broek53
Ik denk dat het gebrek aan visie bij ProRail en Rijk (en NS) over de toekomst van Zwolle - Wierden zich nu gaat wreken. We hebben het er hier al uitgebreid over gehad: het vervolg van de Hanzelijn zou hebben moeten/kunnen zijn dat dat baanvak in het hoofdrailnet opgenomen werd, dubbelsporig gemaakt en geëlektrificeerd. Dan had je wat klaar kunnen maken van Twente naar de noordelijke Randstad v.v, om over de Berlijntrein maar te zwijgen.

Laatst bewerkt door broek53 op 04-11-2016 14:47
 

04-11-2016 20:13:10
javanree
javanree
Alsof de wissels van Hengelo zoveel uit maken als je er toch moet stoppen? Of wou je een IC inleggen zonder stop te Hengelo en Almelo? Zeker Hengelo overslaan, met overstap naar Oldenzaal, Zutphen en stopper Almelo, zou een hoop potentiele klanten afschrikken...  

04-11-2016 20:26:31
umbusko
umbusko
Quote
jelmerrr (vr 04 nov 2016 14:42:45 https://www.somda.nl/forum/15723/p597173/): Dingen over NL gaan altijd over het hele land maar niet over Twente.

Sterker nog: over het algemeen gaat het alleen over de Randstad. Ook Friesland, Groningen, Limburg, Zeeland hoor je nooit iets over, tenzij er iets bijzonders is dat ook de Randstedeling aangaat. En dus hoor je wel af en toe iets over Gronings gas, Limburgse heuvels en Zeeuwse deltawerken. Met klagen vanuit één van die "vergeten" regio's ga je daar niks aan veranderen.
Het meest frappante in dit opzicht vind ik altijd hoe er over internationaal treinverkeer vanuit Nederland gecommuniceerd wordt. Aanbiedingen, berichten over werkzaamheden etc. zijn altijd op de Randstad gericht, terwijl we toch heel veel provincies met een grens hebben (Noordzee niet meegerekend ). Ooit een NS-aanbieding gezien voor een dagje Luik? Een long-weekend Luxemburg? Een waarschuwing over het op het andere half uur rijden van de internationale trein Mt-Luik wegens een Belgische feestdag? (Wat nota bene ook op het Nederlandse (!) Edn betrekking heeft.) Als je alleen op NS-berichtgeving afgaat zou je haast vergeten dat er nog andere grensovergangen zijn dan Bh, Em en Rsd...

Lichtelijk off-topic (pardon ), maar de conclusie is dan ook: klagen vanuit één verongelijkte ondergeschikte positie heeft absoluut geen zin.
 

04-11-2016 21:32:03
thom
thom
Quote
umbusko (vr 04 nov 2016 20:26:31 Ooit een NS-aanbieding gezien voor een dagje Luik? Een long-weekend Luxemburg?

https://www.nsinternational.nl/nl/onze-bestemmingen/trein-belgie/trein-naar-luik en... https://www.nsinternational.nl/nl/onze-bestemmingen/trein-luxemburg Zoiets?
 

04-11-2016 21:57:03
icened
icened
Ze hebben vooral over een snellere reistijd tussen Enschede - Zwolle. Tussen Amsterdam - Hengelo zou een Berlijn trein/IC Enschede - Amsterdam met een stop in Almere Centrum en Zwolle sneller kunnen zijn via Nijverdal dan via de huidige route. Mits op de OV SAAL & Hanzelijn en Zwolle - Wierden met 160 - 200 km p/u gereden kan worden.

De tijdswinst zal niet heel groot zijn. Maar natuurlijk zijn er voor - en nadelen. Voordeel is o.a. dat je twee rijroutes hebt tussen Enschede/Hengelo - Randstad nl. Enschede - Schiphol/Den Haag/Rotterdam via Amersfoort/Utrecht en Enschede - Amsterdam via Zwolle en Almere.

Tevens wordt het spoor flexibeler. Zie Zwolle - Lelystad/Amersfoort, Rotterdam - Breda via HSL/klassieke spoorlijn.
 

04-11-2016 21:59:35
IC2000
IC2000
Het voornaamste probleem van de regio's buiten de randstad is dat Nederland een blinde vlek is in het West-Europese HSL-net. Het zou al een grote stap voorwaarts zijn als de Noord-Oost en de lijn naar Mt geschikt gemaakt zouden worden voor 200 km/uur en er een treinniveau boven de huidige IC zou komen. (die zouden we dan IC kunnen noemen en de huidige IC wordt dan IR)
Het idee van het IC net (40 steden) is op dit moment ver uit zicht geraakt, met daardoor de bekende zeer lange reistijden.

En nog een opmerking over Zwolle-Wierden als aanvulling op de Hanzelijn: dat is best ver om in vergelijking met de route via Amf, dus dat is tamelijk zinloos. Koppelen aan Lw-Zl is logischer, maar dan zit je met een kering.
 

04-11-2016 22:42:09
sjoerd
sjoerd
De route via Amersfoort is wellicht (niet nagerekend) korter in kilometers maar wellicht langer in gemiddelde snelheid. Bijvoorbeeld omdat je er vaker gaat stoppen (Amf, Hvs, Ndb,) en/of omdat er trage of kwetsbare dienstregelingpunten zijn zoals de Boog van Harderwijk, de stations Amersfoort en Hilversum (40 km gebied), en/of wegens de beperkte inpasbaarheid in het uurpatroon op de Gooilijn.

Laatst bewerkt door sjoerd op 04-11-2016 22:43
 

05-11-2016 05:49:19
icened
icened
Boog van Harderwijk? Daar komt de Berlijn trein toch niet langs? Nog een reden voor tweesporig maken van Zwolle - Wierden is dat aanpassing van het spoortraject Almelo - Deventer - Amersfoort - Weesp grotere investeringen vraagt door aanpassen/vervanging van o.a. spoorwegovergangen.

Tussen Zwolle - Amsterdam is slechts 1 spoorwegovergang nl. bij station Diemen. En spoorwegovergangen vervangen tussen Zwolle - Wierden is relatief eenvoudiger en goedkoper dan tussen Almelo - Deventer - Amersfoort - Weesp. Met behulp van ERTMS die zal worden geïnstalleerd kan de rijsnelheid omhoog van 140 km p/u naar 160 - 200 km p/u.
 

05-11-2016 10:23:26
sjoerd
sjoerd
Nee, je hebt gelijk, ik was een beetje te laat en dwaalde langs de verkeerde lijn. De Boog van Harderwijk ligt niet langs Amersfoort - Apeldoorn - Deventer - Wierden, en daar ging het over. Mijn stelling blijft echter van kracht.  

05-11-2016 13:32:43
umbusko
umbusko
Quote
thom (vr 04 nov 2016 21:32:03 https://www.somda.nl/forum/15723/p597221/):
Quote
umbusko (vr 04 nov 2016 20:26:31 Ooit een NS-aanbieding gezien voor een dagje Luik? Een long-weekend Luxemburg?

https://www.nsinternational.nl/nl/onze-bestemmingen/trein-belgie/trein-naar-luik en... https://www.nsinternational.nl/nl/onze-bestemmingen/trein-luxemburg Zoiets?

Warempel, daar word ik nou vrolijk van! %02% Gelukkig ondersteunen ook de bewuste aanbiedingen mijn punt nog: "Vanuit de Randstad reist u in slechts een paar uur naar Luxemburg. Snel en comfortabel met de trein." %08%

Verder helemaal eens met IC2000:
Quote
IC2000 (vr 04 nov 2016 21:59:35 https://www.somda.nl/forum/15723/p597224/): Het voornaamste probleem van de regio's buiten de randstad is dat Nederland een blinde vlek is in het West-Europese HSL-net. Het zou al een grote stap voorwaarts zijn als de Noord-Oost en de lijn naar Mt geschikt gemaakt zouden worden voor 200 km/uur en er een treinniveau boven de huidige IC zou komen. (die zouden we dan IC kunnen noemen en de huidige IC wordt dan IR)
Het idee van het IC net (40 steden) is op dit moment ver uit zicht geraakt, met daardoor de bekende zeer lange reistijden.

Toen ik net Asd-Luik opzocht, zag ik dat dat inderdaad een half uur sneller kan via Brussel met de Thalys (of 2 overstappen: Antwerpen - Leuven) dan met een enkele overstap in Mt...
 

05-11-2016 22:16:53
IC2000
IC2000
Quote
sjoerd (vr 04 nov 2016 22:42:09 https://www.somda.nl/forum/15723/p597225/): De route via Amersfoort is wellicht (niet nagerekend) korter in kilometers maar wellicht langer in gemiddelde snelheid. Bijvoorbeeld omdat je er vaker gaat stoppen (Amf, Hvs, Ndb,) en/of omdat er trage of kwetsbare dienstregelingpunten zijn zoals de Boog van Harderwijk, de stations Amersfoort en Hilversum (40 km gebied), en/of wegens de beperkte inpasbaarheid in het uurpatroon op de Gooilijn.


Het scheelt volgens mij een kilometer of 50. Maar naast die 50 kilometer geeft de stop op Amf ook verbindingen met de hele zuidelijke Randstad.
Qua aantal stops maakt het ook niet echt uit. Op dit moment is het via Amf een stop meer dan ik via Zl voorzie, maar zoals ik betoogde, de huidige ICs stoppen naar mijn idee te vaak. Bijvoorbeeld Hvs en Apd zouden, vanwege de nabijheid van andere IC stations, geschrapt kunnen worden voor de IC.
Verder is de capaciteit op Wp-Hvs wel een dingetje, ja, maar wellicht is er met passages op Ndb wel het een en ander aan winst te behalen.
En bij Zl heb je zelfs 2 40 km/h zone's, die ook nog eens groter zijn dan de zones bij Hvs en Amf
Maar dit is mijn visie.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-11-2016 22:53:29
sjoerd
sjoerd
Zoals al eerder hier vermeld gaat de passeermogelijkheid te Ndb er naar alle waarschijnlijkheid uit. En Zwolle krijgt voor de meeste richtingen een 80 km/h gebied.  

06-11-2016 08:00:38
icened
icened
De krappe bocht nabij station Zwolle van/naar Hanzeboog (Lelystad/Amersfoort) is zoal 40 km p/u. Eind dit jaar wordt mogelijk de plannen bekend met station Zwolle en het uitbreiden van sporen tussen Zwolle - Herfte.

Dan zal ook bekend wat voor veranderingen er komen op het opstelterrein van Zwolle. Waardoor treinen mogelijk sneller zullen rijden van/naar Meppel/Deventer/Wierden.

http://www.prorail.nl/projecten/zwolle/spoorverdubbeling-zwolle-herfte

Laatst bewerkt door icened op 06-11-2016 08:03
 

06-11-2016 18:40:52
reisthijs
reisthijs
Quote
IC2000 (za 05 nov 2016 22:16:53 https://www.somda.nl/forum/15723/p597284/): Het scheelt volgens mij een kilometer of 50.

Ik heb het eens nagerekend, het verschil is slechts 8 km! Dat verschil wordt ruimschoots gecompenseerd door de hogere baanvaksnelheden. Het verschil in reistijd isnu al vrij klein, en dat is met een stoptrein in Twente.

Wil je het snelst mogelijk van Asd naar Twente dan is dat via Zwolle.

Laatst bewerkt door reisthijs op 06-11-2016 18:53
 

06-11-2016 19:44:32
Klaasje
Klaasje
Quote
icened (zo 06 nov 2016 08:00:38 https://www.somda.nl/forum/15723/p597302/): De krappe bocht nabij station Zwolle van/naar Hanzeboog (Lelystad/Amersfoort) is zoal 40 km p/u. Eind dit jaar wordt mogelijk de plannen bekend met station Zwolle en het uitbreiden van sporen tussen Zwolle - Herfte.

Die boog is 60 km/h. De wisselstraat is 40 km/h.
 

06-11-2016 20:39:43
IC2000
IC2000
Quote
reisthijs (zo 06 nov 2016 18:40:52 https://www.somda.nl/forum/15723/p597330/):
Quote
IC2000 (za 05 nov 2016 22:16:53 https://www.somda.nl/forum/15723/p597284/): Het scheelt volgens mij een kilometer of 50.

Ik heb het eens nagerekend, het verschil is slechts 8 km! Dat verschil wordt ruimschoots gecompenseerd door de hogere baanvaksnelheden. Het verschil in reistijd isnu al vrij klein, en dat is met een stoptrein in Twente.

Wil je het snelst mogelijk van Asd naar Twente dan is dat via Zwolle.



Ja, ik zie het, altijd gedacht dat het veel meer zou zijn, omdat qua pure rijtijd de tijd Zl-Amf-Wp maar 3 minuten meer is dan Zl-Lls-Wp.

De snelste route is nog steeds over Amf, mits de Berlijn-trein rijdt, die is ongeveer 10 minuten sneller dan via Zl. (en de gewone IC zonder overstap zouden zelfs 18 minuten sneller zijn). maar volgens mij is het voornaamste verschil op dit moment dat de aansluitingen en marges rond Amf lang zijn.

Laatst bewerkt door IC2000 op 06-11-2016 20:40
 

06-11-2016 21:15:22
icened
icened
Een omgeleide Berlijn trein doet tussen Amsterdam C - Hengelo inderdaad 10 minuten langer over via Almere Centrum en Zwolle dan via de gewone route via Amersfoort. De totale reistijd was toen 2: 07 u i.p.v. 1:57 u.

Bij snelheidsverhoging van 140 km p/u naar 160 - 200 km p/u en een gunstig rijpad kun je 6 - 10 minuten afhalen. En via een nieuwe route tussen Zwolle - Wierden zal de Berlijn trein zoal sneller zijn dan via de gebruikelijke route.
 

07-11-2016 07:10:47
mdeen
mdeen
Quote
IC2000 (za 05 nov 2016 22:16:53 https://www.somda.nl/forum/15723/p597284/):

Het scheelt volgens mij een kilometer of 50. Maar naast die 50 kilometer geeft de stop op Amf ook verbindingen met de hele zuidelijke Randstad.


De absoluut kortste route is via Lochem en Klarenbeek, dat is 5,5 km korter dan via Deventer, maar uiteraard natuurlijk niet sneller omdat je via enkelsporige diesellijnen moet. Via Zwolle is weer 6,5 km langer dan via Deventer.
 

16-01-2017 09:32:47
icened
icened
De elektrificatie van de Kamperlijntje is officieel begonnen:

https://www.prorail.nl/nieuws/start-werk-aan-kamperlijn

Het deel tussen Zwolle - Wierden is al voorzien van bovenleiding spanning en bovenleiding draad:

https://www.youtube.com/watch?v=4i1Di7J4VEk

Vanaf december 2017 zal Syntus het van NS overnemen. Het heeft een concessie tot december 2032

https://www.youtube.com/watch?v=XbsDgzZGlnI

Laatst bewerkt door icened op 16-01-2017 09:35
 

16-01-2017 11:25:42
pjkleton
pjkleton
Ik heb de stukjes gelezen van Prorail en vraag mij af ,waar het onderstation (Technische ruimten) voor deze lijn komt. Ergens halverwege of in Kampen ?
Peter
 

16-01-2017 14:22:33
gvttreinen
gvttreinen
In Kampen op het (dan opgebroken) goederenemplacement.  

16-01-2017 14:36:35
gvttreinen
gvttreinen
In Kampen wordt het tweede spoor met bijbehorende 'perron' opgebroken, het nieuwe spoor komt meer richting IJssel te liggen (bijna op het tweede spoor) echter met een ruimere boog.
Het eerste perron wordt dan ook verbreed en moet minstens 110 meter lang worden.
Het nieuwe eindpunt (juk) komt ook nog zo`n 35 meter dichter bij Zwolle te liggen.
 

16-01-2017 14:38:08
gvttreinen
gvttreinen
Voor de fotograven gunstig, op de vrije baan worden de bovenleidingmasten aan de NOORDZIJDE geplaatst!  

16-01-2017 15:41:22
icened
icened
Zien wanneer de testritten beginnen. Het schijnt dat de Syntus Flirt 3 vanaf de zomer geleverd wordt.

Zo zal station Zwolle Stadshagen eruit komen te zien:

https://www.zwollenu.nl/hoofdzaken/zo-komt-station-stadshagen-eruit-te-zien/

Laatst bewerkt door icened op 16-01-2017 18:39
 

16-01-2017 23:02:24
koos
koos
Dus Kpn wordt een enkelsporig station zoals Stv?

Laatst bewerkt door koos op 16-01-2017 23:02
 

17-01-2017 15:32:25
gvttreinen
gvttreinen
Zo als ik op de tekening zie, ja.  

17-01-2017 17:41:25
pluisje
pluisje
Yep. In het oorspronkelijke tramplan zou Kpn dubbelsporig blijven. En dan dubbelspoor tot aan de nieuwe halte bij de Oosterlandenweg.

That's history...

Kampen wil de kop van het perron (zeg maar achter het juk) het liefste een terrasfunctie geven in combinatie met een herbestemming van het nu lege stationsgebouw. Daarom is het spoor ook de nodige meters ingekort. Maar de stand van de economie in combinatie met de lastige ligging van het station tussen allemaal drukke wegen maken het tot nu toe niet succesvol.

Laatst bewerkt door pluisje op 17-01-2017 17:42
 

17-01-2017 22:36:59
sjoerd
sjoerd
Overigens zijn de sporen te Kampen al eerder ingekort; achter de stootjukken lag een spoor naar de kade ten noordwesten van de perrons van ongeveer 100 m lang.  

01-02-2017 16:22:21
ToH
ToH
De bouw van Zwolle Stadshagen (Zls?) is in volle gang. Aan weerszijden van de Belvédèrelaan wordt nu gegraven op de plek waar het perron komt te liggen. Ook het stationsgebied is al flink afgegraven.

Laatst bewerkt door ToH op 01-02-2017 16:22
 

02-02-2017 08:16:46
illyavaes
illyavaes
Volgens het RVTO heet het dienstregelpunt Zlsh (wel abusievelijk als "ZLSH" geschreven).  

02-02-2017 08:30:12
Diedje
Diedje
Ik heb geruchten gehoord dat Syntus vanaf december de verbinding Enschede - Zwolle - Kampen als doorgaande trein wil rijden. Is hier al iets over bekend? Oogt me aardig in de knoei te komen met perronsporen en binnenkomst/vertrek van /naar Wierden tijdens de knoop in Zwolle.  

02-02-2017 09:50:59
icened
icened
Als ze de doorgaande Syntus Enschede - Zwolle - Kampen vanaf spoor 1 b en Sprinter Zwolle - Utrecht vanaf spoor 1 laten vertrekken zou het kunnen. Moet de Sprinter Zwolle - Utrecht vanaf spoor 1 a net zoal vertrekken. Maar passen 2 gekoppelde vierdelige DDZ dan wel net op het spoor voor de wissel op spoor 1 b?

Kunnen ze spoor 9, de toekomstige spoor 8 en spoor 12 voor andere treinen gebruiken. Maar dan worden die sporen niet gebruikt, nauwelijks gebruikt. En wordt de sporensituatie op station Zwolle heel anders. Vermoed dat dit teveel problemen oplevert en dat de nadelen groter zijn dan de voordelen.

Laatst bewerkt door icened op 02-02-2017 09:54
 

02-02-2017 09:51:13
dennistd
dennistd
Volledig onmogelijk vanwege de perronsporen en vanuit het oogpunt van materieelinzet ook volstrekt onwaarschijnlijk.  

02-02-2017 10:11:29
illyavaes
illyavaes
Quote
icened (do 02 feb 2017 09:50:59 https://www.somda.nl/forum/15723/p606587/): Vermoed dat dit teveel problemen oplevert

Ja, moeten ze maar niet een dienstregelingmodel in de infrastructuur vastleggen...
 

02-02-2017 10:35:08
Diedje
Diedje
Quote
dennistd (do 02 feb 2017 09:51:13 https://www.somda.nl/forum/15723/p606588/): Volledig onmogelijk vanwege de perronsporen en vanuit het oogpunt van materieelinzet ook volstrekt onwaarschijnlijk.


Hoezo uit oogpunt van materieelinzet onwaarschijnlijk? Beide lijnen zijn/worden geëlektrificeerd en worden met de nieuwe flirt3 bereden.
 

02-02-2017 14:04:48
dennistd
dennistd
Wel eens het verschil in aantal reizigers Zl-Hno en Zl-Kpn bekeken?  


02-02-2017 14:11:28
Diedje
Diedje
Er is natuurlijk ook nog de hoop op reizigersgroei alsmede de opening van een nieuwe halte. Daarnaast is het allicht onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk, het kan ook een keuze zijn van Syntus. Denk eerder dat het lerrontechnisch een groter issue is, evt bijplaatsen en aftrappen kan ook nog.  

02-02-2017 14:23:33
gvttreinen
gvttreinen
Past niet in het corridor denken van Syntus, Kpn - Zl los van Zl - Es.
Te Zl worden spoor/perron 12 en 13 ook aangepast, verder zal er éém 1:9 wissel de verbinding met de rest van de bewoonde wereld worden gerealiseerd en die zal waarschijnlijk alleen gebruikt gaan worden voor materieeloverbrengingen.
Bijplaatsen en aftrappen kan via uithalen op spoor 42.
 

02-02-2017 15:15:59
sjoerd
sjoerd
Het is nog niet te laat om de planning voor de lay-out van Zwolle aan te passen. En hoezo kan dat niet? We denken toch zeker in oplossingen? En ook later kan dat nog, dat gebeurt in Arnhem ook: daar waren ook van oorsprong bedenkingen tegen de uitgeklede lay-out. Het heeft ook grote voordelen om Zl - Kpn en Es - Zl als één lijn uit te baten. En dan behoeven de reizigers te Zwolle ook geen wereldreis meer te maken om de stopper naar Amersfoort te pakken. Aftrappen en bijplaatsen kan, tijd zat, je moet toch een brede knoop scheppen omdat je de corridor Zwolle - Meppel moet kruisen.
Je kon het idee al jaren zien aankomen, maar ja, luisteren is moeilijk.

Laatst bewerkt door sjoerd op 02-02-2017 15:24
 

02-02-2017 15:41:05
martijn
martijn
Misschien is het handig om dan eerst even te kijken of er überhaupt behoefte aan doorgaande treinen is. Beide lijnen zijn nogal op Zwolle zelf gericht. Al zie je natuurlijk vaak zat dat wordt geïnvesteerd in behoeftes die niet bestaan...  

02-02-2017 16:01:51
sjoerd
sjoerd
Misschien heeft Syntus ook nog andere redenen om de treindienst door te trekken, dan alleen de behoeften van de reizigers. Door de te verwachten brede knoop in deze dienst (binnen voor de knoop, eruit na de knoop), en door de te verwachten oriëntatie op Zwolle zal er weinig doorgaand verkeer zijn, maar wat niet is kan komen en het bespaart twee kopsporen en een hoop gedoe bij het keren, als je niet aftrapt en bijplaatst.  

02-02-2017 16:34:50
dvdhoven
dvdhoven
Welke aanpassing je ook doet aan de layout, feit is en blijft dat je het hele station moet oversteken en dat middenin de knoop.
Uitgaande van het huidige drglmodel kom je uit Es ongeveer .10 en .40 binnen. Dat is ongeveer gelijk met een deel van de optocht uit het noorden.
Vanuit Kampen kom je ongeveer op dezelfde tijden binnen, gelijk met de optocht uit het westen.
En enkele minuten later gaat het spul al weer rijden richting westen en richting noorden.
En daar doorheen zou je nog moeten oversteken. Ik denk graag in oplossingen, maar hier zie ik er echt geen een.
Dan kun je beter gelijk maar de busbrug uitbreiden met een paar sporen, dan heb je een flyover.
Op dit moment is Zwolle verdeeld in een aantal corridors, waar je zo niet even aan kunt gaan sleutelen.
En één van de mooie zaken is nu, dat een aantal verbindingen gewoon los liggen van elkaar.
Kampen kan gewoon binnenkomen en vertrekken en hindert niemand.
Enschede en Deventer is ook een losse poot, daar heeft de Noord-Oost/Hanzelijn geen last van. Enschede en Deventer zitten elkaar wel eens in haren, maar daar heeft de rest geen last van.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 02-02-2017 16:40


Dick van den Hoven
 

02-02-2017 16:56:43
b2py
b2py
Nog een paar maanden en dan is dat laatste ook opgelost!  

02-02-2017 17:34:10
ZJ37
ZJ37
In dit geval zal DSSZ de oplossing zijn, met een corridor Kpn-Es. Paar extra fly-overs en dive-unders erbij en los.  

02-02-2017 17:57:01
wouterder
wouterder
Quote
dennistd (do 02 feb 2017 14:04:48 https://www.somda.nl/forum/15723/p606605/): Wel eens het verschil in aantal reizigers Zl-Hno en Zl-Kpn bekeken?

Wat is dit voor opmerking? Met een goede dienstregeling, materieelinzet en aantrekkelijke overstap op de grote stations denk ik zeker dat er potentie zit in dit idee.
 

02-02-2017 18:37:24
edje
edje
je moet kijken naar het aantal doorgaande reizigers vanuit Heino, raalte enz enz. naar de richting Kampen v.v.
Ik gok dat het helemaal niet zo veel is. Dus de noodzaak om een directe verbinding te maken, is dan ook helemaal niet nodig.

Laatst bewerkt door edje op 02-02-2017 18:39
 

02-02-2017 18:41:23
ZJ37
ZJ37
Je wilt niet weten wat Syntus teweeg gaat brengen in de doorgaande verbinding Borne-Kampen waar al 100 jaar smachtend naar uit wordt gezien!  

02-02-2017 18:49:23
martijn
martijn
Haha als jullie zo doorgaan moet NS nog de NoordOost opknippen om de commerciële vervoerder voorrang te geven op de Overijsselse hoofdcorridor  

02-02-2017 20:11:27
b2py
b2py
Quote
edje (do 02 feb 2017 18:37:24 https://www.somda.nl/forum/15723/p606647/): je moet kijken naar het aantal doorgaande reizigers vanuit Heino, raalte enz enz. naar de richting Kampen v.v.
Ik gok dat het helemaal niet zo veel is. Dus de noodzaak om een directe verbinding te maken, is dan ook helemaal niet nodig.
De hoeveelheid doorgaande reizigers op de as Zaandam - Amstel was ook niet bijster veel maar is sinds de koppeling enorm gegroeid. Je kan namelijk groei creeeren met een goed aanbod, daar heb je niets aan met huidige cijfers.
 

02-02-2017 21:04:49
sjoerd
sjoerd
Quote
martijn (do 02 feb 2017 18:49:23 https://www.somda.nl/forum/15723/p606653/): Haha als jullie zo doorgaan moet NS nog de NoordOost opknippen om de commerciële vervoerder voorrang te geven op de Overijsselse hoofdcorridor

Een commerciële vervoerder waarvoor overigens flink in de provinciale buidel wordt getast (en wie vult die?), terwijl het vervoer daar bij de NS inbegrepen was. Het opknippen en weer koppelen van treindiensten is van alle tijden en het heeft verschillende achtergronden, zoals wegbekendheid, beschikbaarheid van materieel, bevoegdheid om ermee te rijden, personeelsdiensten, de uitvoerbaarheid van de dienstregeling, de beschikbaarheid van infra en zo kan ik nog wel even doorgaan. Of er doorgaande reizigers zijn, is geen primair argument. Zo is Breda zijn zo gewenste doorgaande verbinding met Utrecht ineens geheel kwijtgeraakt en moet er naar Den Haag met de Sprinters weer worden overgestapt in Dordrecht.
En in Zevenbergen moeten de rolstoelers nu weer bergen beklimmen om in de Sprinter te klimmen in plaats van er zo in te rijden. Met de bovengenoemde redenen is dat wel verklaarbaar, maar daarvoor is weinig begrip en geen enkele solidariteit met de rolstoelers die dat nu elders wel kunnen.
Maar laten we terugkeren naar de binnenkort comfortabele doorgaande dienst Kampen - Enschede.

Laatst bewerkt door sjoerd op 02-02-2017 21:06
 

02-02-2017 21:18:21
dennistd
dennistd
Quote
wouterder (do 02 feb 2017 17:57:01 https://www.somda.nl/forum/15723/p606643/):
Quote
dennistd (do 02 feb 2017 14:04:48 https://www.somda.nl/forum/15723/p606605/): Wel eens het verschil in aantal reizigers Zl-Hno en Zl-Kpn bekeken?

Wat is dit voor opmerking? Met een goede dienstregeling, materieelinzet en aantrekkelijke overstap op de grote stations denk ik zeker dat er potentie zit in dit idee.
Simpelweg een constatering dat er veel meer reizigers op Zl-Hno zijn dan op Zl-Kpn. Je wil je schaarse materieel toch niet vrijwel leeg Zl-Kpn-Zl laten rijden terwijl je het de andere kant op beter kunt gebruiken?

Wat betreft potentie: door de knoop Zwolle ontkom je niet een stilstandtijd van 10 minuten. En dat is nou net iets wat een doorgaande reiziger niet wil: 10 minuten wachten in een trein die stilstaat.

Enige mogelijkheid tot doorkoppeling die ik zie is de sneltrein Enschede-Zwolle naar Kampen. Dan kun je voor / na de knoop de sporen in Zwolle kruisen, en daarnaast zal deze trein kleiner kunnen rijden door het overslaan van met name Heino, Raalte, Nijverdal en Enschede Kennispark.
 

02-02-2017 21:23:20
sjoerd
sjoerd
Dat schaarse materieel is dan maar een klein half uur even naar Kampen en terug en dat maakt het weinig aantrekkelijk om het af te trappen en bij te plaatsen. Het gaat maar om één enkel stel dat ff weg is, gekoppeld aan dat andere stel dat toch rijdt.  

03-02-2017 09:01:18
Berk24
Berk24
Dat in bijv. Nijmegen en Utrecht voor een paar man al die sprinters zijn doorgekoppeld betekent dat niet meteen dat je overal maar sprinters kan doorkoppelen. De voordelen van doorkoppeling in Zwolle wegen niet op tegen de nadelen.  

03-02-2017 09:08:52
ZJ37
ZJ37
Het doorkoppelen van Sprinters elders in Nederland heeft niet eens altijd een commerciële wens, maar wordt toegepast omdat keren op nogal wat stations lastig is of omdat het vanuit de dienstregeling niet lekker uitkomt. Het heeft dus met name een logistieke reden.

Het doorkoppelen van een verbinding Es-Zl met Zl-Kpn heeft zo'n beetje als laatste de reden omdat vanuit de logistieke maakbaarheid van de BSO Zl te doen. Sterker nog: het lijkt volstrekt onmaakbaar, zeker als die onderdeel moet zijn van de gehele knoop. Het zal dus een commerciële reden moeten hebben, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken welke dat zou moeten zijn (of het is gewoon "prestige" waarmee Syntus misschien iets bijzonders toont aan de opdrachtgever).

Laatst bewerkt door ZJ37 op 03-02-2017 09:09
 

03-02-2017 09:15:38
SchuurB
SchuurB
Personeelsreden misschien? Als je het personeel wil laten overstappen van 7900 naar 8500 hoeft dat geen half uur te duren, maar ze kunnen gelijk door met hetzelfde stel. En ja, als je toevallig op deze verbinding reist zou de wegvallende overstap niet vervelend zijn.

Laatst bewerkt door SchuurB op 03-02-2017 09:16, reden: Treinserienummer gecorrigeerd
 

03-02-2017 09:24:32
ZJ37
ZJ37
Dat laatste ben ik zeker met je eens, elke overstap minder wordt niemand slechter van. Maar niet ten koste van alles: als dat alleen kan door de treinen bijvoorbeeld een kwartier te draaien (waardoor ze uit de knoop Zl vallen) is dat leuk voor de wens van Syntus, maar overstaptijden op de overige verbindingen nemen gigantisch toe. Het is maar wat je als vervoerder belangrijker vindt...  

03-02-2017 10:12:18
broek53
broek53
Er worden nu en straks verbeteringen uitgevoerd op Heino - Zwolle om de treinen beter op de Knoop te doen aansluiten, dus die prioriteit is wel duidelijk.  

03-02-2017 10:15:49
ZJ37
ZJ37
Dat zit hem vooral in snelheidsverhogingen naar 140 km/u op de stukken die nu nog Vmax 100 km/u zijn.  

03-02-2017 10:53:25
jeanpierre
jeanpierre
Quote
broek53 (vr 03 feb 2017 10:12:18 https://www.somda.nl/forum/15723/p606708/): Er worden nu en straks verbeteringen uitgevoerd op Heino - Zwolle om de treinen beter op de Knoop te doen aansluiten, dus die prioriteit is wel duidelijk.
En om de sneltrein mogelijk te maken. Daarvoor moet deze zomer ook Zwolle aangepast worden, maar of dat nog gaat lukken ...
 

03-02-2017 14:26:34
dh3201
dh3201
Als we niet dat rare eilandsjesdenken met verschillende maatschappijtjes hadden, konden we ook kampen doorkoppelen met emmen en lelystad met enschede.



Shqiperise-lopers?
 

04-02-2017 16:05:39
ToH
ToH
https://www.youtube.com/watch?v=UyARZznTGm8

Recente video van Zwolle-Kampen. Vanaf 4:25 passeert de trein het toekomstige Zwolle Stadshagen.
 

04-02-2017 18:42:04
icened
icened
Het is wel ouderwets dat er nog steeds houten dwarsliggers liggen. Op hoeveel plekken in Nederland zijn er nog houten dwarsliggers?

Er zal met 140 km p/u i.p.v. 100 km p/u gereden worden. Zal de ondergrond op bepaalde plekken verstevigd moeten worden? Zijn deze spoorstaven niet verouderd en worden het vervangen door longrails? Spoorwegovergangen zullen wel niet vervangen worden want het is dunbevolkt gebied waar trein en overig verkeer niet vaak conflicten zullen hebben. Wie weet wordt de situatie anders als de frequentie 4 keer p/u wordt.

Als de Kamperlijntje een onderdeel was geworden bij de Hanzelijn bij één van de tracevarianten waren een aantal bovengenoemde maatregelen allang genomen. Maar ze hebben terecht gekozen voor de N 50 variant omdat die goedkoper (geen vervangingen van spoorwegovergangen en extra spoor), minder geluidsoverlast en veiliger was.
 

04-02-2017 19:04:30
mich
mich
Hout is niet perse ouderwets, het gaat in een aantal gevallen net zo lang mee als beton, dempt trillingen en geluid beter.  

04-02-2017 19:24:30
ToH
ToH
Het hele spoor wordt vernieuwd deze zomer. Dan kan je er vanuit gaan dat er nieuwe dwarsliggers in komen te liggen.  

04-02-2017 21:28:24
thom
thom
Quote
icened (za 04 feb 2017 18:42:04 https://www.somda.nl/forum/15723/p606876/): Het is wel ouderwets dat er nog steeds houten dwarsliggers liggen. Op hoeveel plekken in Nederland zijn er nog houten dwarsliggers?

Er zal met 140 km p/u i.p.v. 100 km p/u gereden worden. Zal de ondergrond op bepaalde plekken verstevigd moeten worden? Zijn deze spoorstaven niet verouderd en worden het vervangen door longrails?
 

04-02-2017 22:29:48
rolandrail
rolandrail
Ik mis een antwoord %08%  

04-02-2017 22:41:08
broek53
broek53
Quote
AlexH (za 04 feb 2017 19:24:30 https://www.somda.nl/forum/15723/p606882/): Het hele spoor wordt vernieuwd deze zomer. Dan kan je er vanuit gaan dat er nieuwe dwarsliggers in komen te liggen.
Zeker, want de vernieuwing zal compleet zijn, zelfs inclusief het ballastbed. Net zoiets als Almelo - Marienberg vorig jaar, met het verschil dat er hier meteen ook nog eens bovenleidingmasten geplaatst worden. Tevens wordt de beveiliging vernieuwd. Vandaar dus dat het 12 weken gaat duren.
 

04-02-2017 22:53:04
ToH
ToH
Wat moet ik verstaan onder beveiliging vernieuwen? Overwegen e.d.? ATB-NG blijft liggen zover ik begreep.  

04-02-2017 23:20:21
broek53
broek53
Nou ja, blijven liggen is het woord niet. Er valt niets te laten "liggen" als je de hele baan wegrauscht en op de nieuwe baan nieuwe beveiliging aanbrengt, wat nodig is omdat alleen al de baanvak snelheid zwaar omhoog gaat. Maar het is waar: er wordt weer ATB NG geïnstalleerd en dus kun je zeggen dat de ATB NG blijft liggen. Prorail zegt dat zelf ook graag, omdat ATB NG niet meer nieuw geïnstalleerd mag worden, eigenlijk 😆  

06-02-2017 00:10:21
thom
thom
Quote
rolandrail (za 04 feb 2017 22:29:48 https://www.somda.nl/forum/15723/p606900/): Ik mis een antwoord %08%

Werkt soms helemaal top, reacties plaatsen met met de telefoon %08%

Maar ik wilde vragen of ze daar nog over 38 meter spoor reden %08%

Laatst bewerkt door thom op 06-02-2017 00:11
 

08-02-2017 08:40:18
moderator
Moderator
moderator
Discussie omtrent ATB-EG vs. ATB-NG afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/19055/p606936/ATB-EG+vs.+ATB-NG/  

19-04-2017 19:59:35
ToH
ToH
Op het inmiddels ogebroken emplacement van Kampen ligt een grote lading bovenleidingsportalen op hun 'rug'.  

19-04-2017 23:15:07
sjoerd
sjoerd
Dat zullen dan wel enkelvoudige masten zijn want op enkelspoor zijn portalen niet nodig.  

19-04-2017 23:42:26
wouterder
wouterder
Zijn inderdaad masten voor enkelspoor.  

20-04-2017 07:39:59
ToH
ToH
Scherp 😆  

26-04-2017 02:36:17
jochem
jochem
Ook in Zl in de oksel tussen de sporen ri Htba en ri Kpn liggen al een vracht losse palen en dwarsbalken klaar voor montage en daarna plaatsing.  

08-05-2017 09:25:29
icened
icened
Tekening van station Zwolle Stadshagen:

http://www.destentor.nl/zwolle/nieuw-station-stadshagen-moet-vooral-rust-uitstralen~a8596e9d/

De verwachting was eerst dat de Kamperlijntje minder populair zou worden door de aanleg van de Hanzelijn. Maar dat blijkt niet het geval te zijn. Station Kampen Zuid ligt afgelegen van een groot deel van Kampen. De meeste inwoners van Kampen wonen dichter bij station Kampen dan bij station Kampen Zuid.

En met de huidige dienstregeling is vanaf station Kampen naar Zwolle reizen en dan overstappen op de IC naar Utrecht niet echt langer. Tenzij ze de treinserie 2400 doortrekken naar Zwolle. En tussen Zwolle - Lelystad laten stoppen op Kampen Zuid en Dronten i.p.v. de 14600.

Die kan dan worden ingekort tot Lelystad - Amsterdam.
 

08-05-2017 10:06:29
umbusko
umbusko
Het zal wel aan mij liggen, maar wat heeft het al dan niet verlengen van de 2400 met tussenstops en opheffen van de 14600 op Lls-Zl te maken met de verbinding Kpn-Zl-Ut?  

08-05-2017 10:30:38
icened
icened
Wilde mee aangeven dat station Kampen Zuid als station aantrekkelijker kan worden. Er wordt de komende jaren flink gebouwd rondom deze station waardoor het beter gebruikt zal worden.

Maar als NS de dienstregeling gaat veranderen door de treinserie 2400 te verlengen naar Zwolle is het voor omwonenden van station Kampen Zuid en zelfs een groot deel van Kampen aantrekkelijker om station Kampen Zuid te gebruiken i.p.v. station Kampen. Dit omdat niet meer hoeft te worden overgestapt op station Lelystad/Almere Centrum indien ze naar Schiphol/Den Haag/Rotterdam willen reizen.

Nu is het nog zo dat de reistijd tussen station Kampen met overstap op een IC naar Utrecht/Rotterdam bij Zwolle niet (veel) langer is dat je vanaf station Kampen Zuid naar Rotterdam gaat.
 

16-05-2017 19:50:04
marvinkok
marvinkok
De concessie zal overigens niet als Syntus, maar als Keolis Nederland worden gereden. Hetzelfde geld voor de nieuwe concessie Almere. Alle huidige concessies dienen hun tijd uit als Syntus.  

16-05-2017 20:46:07
edje
edje
klopt, de concessies, die Syntus vanaf nu binnen gaat halen, gaan wel verder onder de naam Keolis Nederland.  

16-05-2017 23:11:00
ToH
ToH
Van een machinist van Syntus heb ik gehoord dat de sneltreij Zl-Es gaat rijden vanaf Raalte (Rat-Es). Dit vanwege beperkte perroncapaciteit in Zwolle, omdat de verbouwing van spoor 8/9 op zich laat wachten.