24-09-2015 15:02:05 | ||
---|---|---|
wouter15
|
Dit betekend het volgende: Maandag 5 oktober 2015 tot en met vrijdag 18 december 2015 Van maandag 5 oktober 2015 tot en met vrijdag 18 december 2015 is er op doordeweekse dagen vanaf 20:30 uur geen treinverkeer mogelijk op het traject Zwolle - Wierden. Vanaf 20:30 rijden er NS-bussen in plaats van treinen. Zaterdag 19 december 2015 tot en met zondag 3 januari 2016 Van zaterdag 19 december 2015 tot en met zondag 3 januari 2016 rijden de treinen volgens de dienstregeling. Maandag 4 januari 2016 tot en met zondag 27 maart 2016 Van maandag 4 januari 2016 tot en met zondag 27 maart 2016 is er zowel op werkdagen als in het weekend na 20:30 uur geen treinverkeer mogelijk op het traject Zwolle - Wierden. Vanaf 20:30 rijden er NS-bussen in plaats van treinen. |
24-09-2015 16:06:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
Boeiend wel. Het gaat dus inderdaad zo zijn dat het project een jaar te vroeg klaar is (dec. 2016 ipv dec 2017). |
24-09-2015 18:27:41 | ||
---|---|---|
Roy
|
Misschien gaat ns dan het laatste jaar echte sprinters in zetten in plaats van die de huidige 'sprinter'. Zou ns pluspunten mee scoren bij mij, als dagelijkse gebruiker van de 7900. Ben alleen bang dat dat er niet in zit. |
24-09-2015 19:16:05 | ||
---|---|---|
ToH
|
Al dat moois gebeurt voor de deur bij mij. Hoop dat er in dat laatste jaar nog een enkel SGM'etje komt te rijden ofzo |
24-09-2015 20:25:58 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Geeft Syntus wel op tijd de mogelijkheid om het materiaal te testen en de nieuwe machinisten weg- en materiaalbekendheid bij te brengen. |
24-09-2015 20:51:04 | ||
---|---|---|
broek53
|
Er is voorlopig geen haar op het hoofd van NS dat eraan denkt om elektrisch te gaan rijden. |
24-09-2015 21:19:04 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Tegen die tijd zijn er natuurlijk wel bulten nieuwe stellen - misschien bedenken ze zich tegen die tijd wel... mooie manier om de komende concurrent de loef af te steken toch? |
24-09-2015 22:11:10 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Die hangt er al een paar weken in inmiddels. |
24-09-2015 22:59:11 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Als ze ATB-NG zouden laten liggen en geen EG inbouwen wordt het rijden met elektrisch NS materieel daar al sowieso noks natuurlijk... |
25-09-2015 08:19:46 | ||
---|---|---|
Diedje
|
Ervan uitgaande dat qua beveiliging voor NL de Syntus flirts wel weinig zullen verschillen met NS flirts zal er vermoedelijk op dat vlak ook nog wat moeten gebeuren.. |
25-09-2015 10:36:57 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Als dat betekent dat beide type Flirts geschikt zijn voor ATB-NG is er geen probleem.QuoteWaarom zouden ze dat niet laten liggen? |
25-09-2015 17:02:30 | ||
---|---|---|
maurits
|
En NS heeft het bezwaar tegen de gunning ingetrokken: http://www.ovmagazine.nl/2015/09/ns-trekt-bezwaar-overijsselse-spoorlijnen-in-1609/. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
26-09-2015 23:01:16 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Volgens mij pakt de ERMTS installatie ook de ATB-NG signalen op... |
27-09-2015 08:51:14 | ||
---|---|---|
mich
|
Normaal gesproken niet de bestaande ATB NG + ERMTS loccen hebben een echte ATB NG installatie naast ERTMS, maar er kan vast een STM atb ng gemaakt worden. |
04-10-2015 14:36:33 | ||
---|---|---|
anton_
|
Quote weet iemand waarom 6 maanden lang het gehele traject Wierden - Zwolle 5 avonden per week buiten dienst wordt genomen ? Het moet toch mogelijk zijn om treinen Zwolle - Nijverdal vv. laten rijden, als de aannemer tussen Nijverdal en Wierden bezig is? Nu heeft een reiziger Zwolle - Heino ook last van werkzaamheden ten oosten van Nijverdal? Of gaat de aannemer zo werken dat het gehele traject in zijn geheel buiten dienst moet worden genomen ? Laatst bewerkt door anton_ op 04-10-2015 14:44, reden: tekst "5 avonden per week" toegevoegd |
04-10-2015 14:40:15 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het baanvak gaat helemaal geen 6 maanden buiten dienst. Het gaat om verlengde nachtelijke buitendienststellingen met de avonden vanaf 20.30 uur. Die zijn vooral bestemd voor het plaatsen van de bovenleidingmasten. |
04-10-2015 14:45:44 | ||
---|---|---|
anton_
|
tekst aangepast. |
04-10-2015 15:56:59 | ||
---|---|---|
Erikvd12
|
Is het eigenlijk al bekend wanneer de werkzaamheden Zl-Kpn zullen beginnen? |
04-10-2015 17:43:53 | ||
---|---|---|
jeanpierre
|
Nee, alleen dat het in 2017 zal zijn. |
04-10-2015 19:23:01 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, en daar kun je mogelijk iets dergelijks verwachten als op Zwolle - Enschede, zij het dat hier waarschijnlijk wel een buitendienststelling van een paar weken zal plaatsvinden omdat het spoor van Katwolde tot en met Kampen ook volledig vervangen moet worden. En dat heeft Zwolle - Kampen dan weer gemeen met Almelo - Mariënberg komende zomer. |
04-10-2015 20:48:20 | ||
---|---|---|
nberkelaar
|
-offtopic- Is het dan al zeker dat Almelo - Mariënberg een waslijn krijgt? |
04-10-2015 21:23:14 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Nee, dat krijgt ie ook niet. Broek53 doelt erop dat Almelo-Mariënberg volgend jaar voor meerdere weken compleet buiten dienst gaat. Dick van den Hoven |
04-10-2015 21:35:19 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Quote Ik kan jouw vraag niet met zekerheid beantwoorden, wel kan ik ongeveer schetsen wat er, volgens de geruchten, tijdens de 'verlengde nachten' gedaan gaat worden: tijdens de buitendienststellingen worden de betonvoeten voor de bovenleidingmasten per trein vanuit de fabriek aangevoerd. Daarnaast ziet de onderhoudsaannemer zijn kans schoon en gaat de verlengde nachten gebruiken om flink veel onderhoud te plegen, zoals overwegvernieuwingen en wat al niet. Dit zou grootschalige onderhoudswerkzaamheden in de eerste paar jaar moeten beperken. Laatst bewerkt door SchuurB op 04-10-2015 21:35 |
04-10-2015 22:20:34 | ||
---|---|---|
b2py
|
Een verlengde nacht is voornamelijk gewoon veel goedkoper dan telkens een nachtje van vier uur te draaien. Of je er dan wel of niet meer doet lijkt me verder niet relevant. De planning van het project staat en daar mag niets voor in de weg staan. Dat de aannemer vervolgens diverse werkzaamheden ook uitvoert kan niet anders dan positief zijn voor de situatie op en rondom het spoor. Laatst bewerkt door b2py op 04-10-2015 22:20 |
04-10-2015 23:15:46 | ||
---|---|---|
thom
|
Hoe korter de BD stelling hoe minder werktijd, voornamelijk omdat een groot deel al opgeslokt wordt door allerlei veiligheidsmaatregelen die genomen moeten worden. |
04-10-2015 23:31:56 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Prima uitgelegd, maar denk dat de gemiddelde reiziger best in de gaten krijgt en er van gaat balen dat er nooit op alle deeltrajecten tegelijk gewerkt gaat worden. |
05-10-2015 09:32:22 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Waarom gaat eigenlijk telkens het hele baanvak dicht? Ik kan me niet voorstellen dat ze elke nacht op het gehele traject bezig zijn. En onderweg kan prima gekeerd worden, in elk geval in Rat en Nvd. |
05-10-2015 09:45:47 | ||
---|---|---|
b2py
|
Waarschijnlijk omdat het onduidelijk wordt geacht met communiceren. In onsamenhangende volgorde 5 t/m 11 oktober geen treinen tussen Wierden en Nijverdal 12 t/m 18 oktober geen treinen tussen Nijverdaal en Raalte 19 t/m 25 oktober geen treinen tussen Raalte en Heino 26 oktober t/m 1 november geen treinen tussen Heino en Zwolle 2 t/m 8 november geen treinen tussen Raalte en Heino Het communiceert gewoon niet zo lekker, lijkt mij als reiziger erg verwarrend in ieder geval. Daarbij vermoed ik dat het bieden van een bus over het gehele traject net zo 'snel' is als tussen bijvoorbeeld Nijverdal en Wierden. Je zal waarschijnlijk op dezelfde trein aansluiten. En dat staat ook in de storingentekst van NS, je bent 15 tot 30 minuten langer onderweg. Dat houdt in dat je in Wierden de trein een half uur later hebt, net zoals je die zou hebben met alleen een bus tussen Nijverdal en Wierden. En dat hangt weer samen met de perceptie van de reiziger, stilstaan of onderweg met een bus. Ik sta in ieder geval niet voor mijn lol 20 minuten te blauwbekken in Wierden. Laatst bewerkt door b2py op 05-10-2015 09:47 |
05-10-2015 10:12:24 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Het zal allemaal wel waar zijn maar ik vind het een slecht verhaal. Ten eerste is het standaard-devies van NS dat je altijd je reis moet plannen op ns.nl Ten tweede kenmerken de avonduren zich door minder vaste reizigers, oftewel door relatief meer mensen die sowieso hun reis al moeten plannen Bussen zijn oncomfortabeler en bieden geen mogelijkheid om een fiets mee te nemen, dus over een zo lang mogelijk traject moet gewoon een trein rijden. Daarbij is lang niet iedereen een doorgaande reiziger, met name Nvd heeft veel in-/uitstappers dus die kun je dan helemaal een busrit besparen. En wat overstaptijden betreft: in Wdn stopt ook de 7000 nog dus je kunt weldegelijk een kortere reistijd hebben door een korter bustraject. Maar er is niets nieuws onder de zon: toen het Combiplan aangelegd zou worden was het volgens spoors Nederland (NS, Prorail, Movares) onmogelijk om Nijverdal vanuit Zl te bedienen; de gemeente heeft uiteindelijk na heel veel moeite het in Den Haag voor elkaar gekregen dat Nijverdal-west werd aangelegd, dat gewoon gefunctioneerd heeft, het 'kon' dus prima......%03% |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-10-2015 10:27:26 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteModerne touringcars zijn minstens zo comfortabel als een trein. Bovendien biedt vervoer per bus zitplaatsgarantie. En de fiets kan eventueel zo in de bagageruimte van de bus. Ik heb dat zelf gezien bij treinvervangend vervoer tussen Mp en Swk. Fietsen gingen zonder probleem zo op hun kant de bagageruimte in. Toen ik de chauffeur vroeg hoe dat kon omdat altijd gecommuniceerd werd dat treinvervangend vervoer geen fietsen vervoert, zei hij dat de mensen anders de fiets ook hadden kunnen meenemen, dus nu ook. Klaar. Nuchterheid van het oosten/noorden Dick van den Hoven |
05-10-2015 11:10:39 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Dan heb je geluk dat er touringcars rijden. Treinvervangend vervoer kan ook een gewone streekbus zijn, dan is er geen bagageruimte voor fietsen. |
05-10-2015 12:27:08 | ||
---|---|---|
maurits
|
In een moderne lagevloersstreekbus is fietsvervoer vaak prima te doen op de rolstoelplek, rolstoelers worden bij treinstremmingen toch vaak per aparte taxi vervoerd. Officieel is fietsvervoer niet mogelijk bij treinvervangende bussen, de dienstdoende chauffeurs zijn gelukkig vaak wat klantvriendelijker en vindingrijker. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
05-10-2015 13:00:12 | ||
---|---|---|
bacr
|
Gelukkig wel! Alleen worden in het Utrechtse de TvvBvv onder meer verricht door Pouw, en die heeft vaak de voormalige GVU-stads- en Connexxion-streekbussen daarvoor ingezet. En daar was vaak nog nauwelijks sprake van zo'n rolstoelruimte. Laatst bewerkt door moderator op 05-10-2015 13:18, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten! |
06-10-2015 12:51:56 | ||
---|---|---|
ToH
|
Gisternacht om 01:00 wezen kijken op Hno of er werkzaamheden waren, maar in de verste verten niks te zien. De perronverlichting is wel uitgeschakeld. |
06-10-2015 15:49:19 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
De perronverlichting wordt 's nachts altijd uitgeschakeld om een bepaade tijd na de laatste trein, en wordt een tijdje voor de 1e trein weer ingeschakeld, oftewel weinig bijzonders aan |
06-10-2015 17:15:44 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Inderdaad. Dat gebeurt op heel veek stations. Stond twee jaar geleden bijvoorbeeld in Mas, waar het licht ook uit ging. https://flic.kr/p/gcoeLk |
06-10-2015 17:24:55 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Ga je nou telkens bij iedere gelegenheid je eigen foto's spammen? %03% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
06-10-2015 17:57:13 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Nee, ik probeer met behulp van een foto het beeld van een bepaalde situatie te verduidelijken. En als het uitkomt gebruik ik daar graag mijn eigen exemplaren voor. |
07-10-2015 01:07:28 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
In Heino kun je er overigens de klok op gelijk zetten dat met de wintertijd de verlichting al om half 12 uit gaat, terwijl dat half 1 hoort te zijn, de laatste trein vertrekt immers om 00.00. |
07-10-2015 08:46:38 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Waarom zou dat zo zijn dan? |
07-10-2015 12:52:01 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Omdat dat al een aantal jaren gaande is, ondanks verschillende meldingen. Laatst bewerkt door Amazonous op 07-10-2015 12:52 |
17-11-2015 16:47:27 | ||
---|---|---|
maurits
|
Twee vragen over de vervangende businzet die nu iedere doordeweekse avond tussen Zl en Wdn geldt (zoals beschreven op: http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/actualiteiten/werkzaamheden-bij-zwolle-wierden.html). - Staan er op de stations tijdelijke OV-chipkaartpalen (inclusief de OV-halte aan de Zwolseweg te Heino)? - Er zou tussen deze OV-halte en station Hno een beltaxi moeten rijden, ik kan er nergens informatie over vinden. Iemand enig idee hoe je dat ding besteld? Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
17-11-2015 18:46:37 | ||
---|---|---|
rogier
|
Op het NS-forum is er het een en ander over gepasseerd: https://forum.ns.nl/de-trein-11/de-wondere-wereld-pendelbusje-18660 . Heb je de vraag al aan NS zelf gesteld? Laatst bewerkt door rogier op 17-11-2015 18:47 Reiziger met hoofdletter R...... |
17-11-2015 19:12:18 | ||
---|---|---|
ToH
|
Maurits, de chippalen op de stations werken ook 's avonds gewoon. Er zijn extra tijdelijke palen geplaatst bij de bushaltes. Ook bij de bushalte "Jonkman" in Heino, waar de NS bus stopt. Om van "Jonkman" naar het station te komen moet je met een pendelbusje. Meestal staat dit busje klaar aan het begin van de oprit bij de bushalte. Als die er niet staat, bel je een 06-nummer. Dit nummer staat aangegeven op de informatieborden bij de bushalte en de informatieborden op de stations. |
17-11-2015 20:14:27 | ||
---|---|---|
anton_
|
helaas geeft de reisplanner de overstap op "Jonkman" niet aan. volgens de planner kom je gewoon op het station aan |
18-11-2015 00:53:25 | ||
---|---|---|
Amazonous
|
Dat aangehaalde topic is van ondergetekende. Het TVV is gepland TVV, en derhalve heeft het ook treinnummers en dergelijke. Halte Jonkman is geen station cq. dienstregelpunt, de bus wordt ingevoerd op Hno. Dat is ook niet wenselijk, want dat zou betekenen dat, om de bus in de reisinformatie richting reizigers te krijgen, de ritten van het pendelbusje ook allemaal gepland moeten worden. Het busje naar station staat er in de regel inderdaad al, en anders is het telefoonnummer 06-54923796. Ik heb op mijn kop moeten staan om de informatievoorziening enigszins verbeterd te krijgen nadat ik er meermaals 's avonds laat stond en het busje niet kwam, maar sinds de laatste meldingen is het perfect gegaan. Sterker nog, ben net nog uit het busje gestapt Als blijkt dat het pendelbusje er niet is, wacht met uitchecken tot het station, en claim daarna GTBV via het formulier. In principe zou je ook om een NS-taxi kunnen vragen, maar bij gebrek aan servicepersoneel danwel paal moet je dat via Klantenservice doen, en dat vereist dat de NS-godin goed gestemd is. Maar eenieder met directere toegangen kan ik het aanraden wel te doen, de ervaringen zijn hier goed. Het is nog best een stukje lopen namelijk. Laatst bewerkt door Amazonous op 18-11-2015 02:50 |
18-11-2015 09:35:40 | ||
---|---|---|
maurits
|
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Wel vreemd dat er op de NS-website geen link staat naar een PDF-je met het telefoonnummer van dat taxibusje, lijkt me toch de makkelijkste manier om dat te communiceren. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
28-12-2015 13:03:35 | ||
---|---|---|
ToH
|
ProRail meldt het volgende over de werkzaamheden op de site: De bovenleiding leggen we in een aantal stappen aan. Zo voeren we eerst met een werktrein de betonnen fundamenten aan. Deze fundamenten voor de masten van de bovenleiding komen gemiddeld om de 60 meter te liggen. In één nacht leggen we ongeveer twee kilometer af. Dit komt neer op gemiddeld een kwartier werk per locatie. Om het hele traject te voorzien van fundaties zal deze trein gedurende drie weken 's nachts rijden. We werken vanuit Wierden richting Zwolle. Nadat de eerste trein de fundamenten gelost heeft, wordt de volgende nacht ook begonnen met het ingraven van de betonnen blokken. Een viertal railkranen leggen deze blokken op de juiste plek. Deze werkzaamheden zullen ongeveer een half uur per locatie in beslag nemen. Zodra alle fundamenten op het hele traject zijn gelost, zullen de stalen masten voor de bovenleiding gelost en geplaatst gaan worden. Deze palen worden ook met een werktrein aangevoerd. Volgens planning zullen half maart alle palen staan. Hierna volgt het zogenaamde 'trekken' van de hang- en rijdraden. Bron: http://www.prorail.nl/projecten/elektrificatiezwollewierden/nieuws/aanleg-fundamenten-en-bovenleidingpalen |
28-12-2015 17:00:15 | ||
---|---|---|
wouterder
|
En dat alles gebeurt tussen 4 januari en 13 maart. Dan zullen de bovenleidingsmasten staan en kan men beginnen met draden trekken. Aldus de brief gestuurd aan omwonenden: http://www.prorail.nl/sites/default/files/paginas_van_b4122276-proeven_0.pdf |
28-12-2015 21:09:56 | ||
---|---|---|
broek53
|
Grappig, het werk zal dus nog steeds ongeveer, een jaar te vroeg klaar zijn. |
28-12-2015 22:48:03 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Dat heet robuuste planning |
29-12-2015 11:48:52 | ||
---|---|---|
Diedje
|
Daarna verplaatst het werk zich naar Zwolle - Kampen.. |
12-01-2016 19:05:13 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Tussen Nijverdal en Wierden zijn de eerste betonnen fundamenten al te zien, wat verder richting Wierden zijn ze ook al ingegraven (aan de zuidkant): https://www.flickr.com/photos/dennistd/23710343114/ |
17-01-2016 17:56:49 | ||
---|---|---|
edwin82
|
Vanmiddag even tussen Nvd en Wdn gekeken naar de voortgang van de werkzaamheden. Aan de Dwarsdijk in Wierden is een lange strook van ingegraven funderingen te zien. Tot hoe ver ze precies zijn gekomen weet ik niet maar tot aan Nvd zijn ze met het ingraven van de funderingen klaar. Zie https://flic.kr/p/D57iYA |
17-01-2016 19:49:10 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Zie ik het goed dat de mastsokkels zijn ingegraven aan de zuidzijde van de baan? Het enkelspoor Zwolle - Wierden ligt namelijk over de gehele lengte van het traject ten zuidwesten/zuiden van de spoorwegas, zodat de masten een eventuele (partiele) spoorverdubbeling in de toekomst dan niet in de weg zouden staan, zoals wel het geval is langs de Merwede-Linge Lijn oftewel: de aloude Betuwelijn. Overigens laat de foto van de ingegraven sokkels langs de Dwarsdijk in Wierden zien, dat het trace daar niet breed genoeg is voor een tweede spoor en ook weten we dat er enkelsporige betonnen onderdoorgangen in de lijn liggen. Ooit lagen er inhaalsporen bij station Laag Zuthem (km 7.4 - 7.8) tussen Zwolle en Heino, bij de halte Haarle (km 25.1 - 25.8) en zijsporen bij de Zanderij Haarle bij wp 21 (km 29.0) alsmede de fabrieksaansluiting Thermion (chemie) bij km 29.050, alle drie tussen Raalte en Nijverdal, en een losspoor bij wp 27 km 35.3, maar dat alles kan nu worden genegeerd. Wat rest zijn de drie huidige stations Heino (12.4), Raalte (18.2) en Nijverdal. |
17-01-2016 20:12:48 | ||
---|---|---|
dennistd
|
De masten komen inderdaad aan de zuidzijde, om zo dubbelspoor niet onmogelijk te maken. |
17-01-2016 21:48:10 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Even zeuren, de weg parallel aan het spoor is het Bolderpad. Niet de Dwarsdijk. Dick van den Hoven |
17-01-2016 22:28:52 | ||
---|---|---|
funtrucker
|
Als ik de fotoos bekijk zijn ze genomen van de dwarsdijk, direct achter het viaduct met de westerveenweg. Bolderpad ligt direct aan de andere kant. |
17-01-2016 22:38:08 | ||
---|---|---|
edwin82
|
Dat klopt helemaal funtrucker. Dwarsdijk is met de auto toegankelijk en ligt meer richting Wdn. Het bolderpad is volgens mij een fietspad. Laatst bewerkt door edwin82 op 17-01-2016 22:40 |
18-01-2016 07:56:42 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Het Bolderpad begint in Nijverdal bij de Veenweg. Het is dan een fietspad tot aan de voormalige wachterswoning. Daarna tot de tunnel van de Westerveenweg is de status onduidelijk omdat het ook als ontsluiting voor de woning dient. Na de tunnel met de Westerveenweg wordt het Bolderpad, straatnaambord staat bij de boerderij, en loopt parallel aan het spoor. Het is dan een weg met fietssuggestiestroken en inderdaad toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. Na de Dwarsdijk wordt het een fietspad parallel aan het spoor. Dit stuk is op de foto van dennistd te zien. Na de tunnel met de Vossenbosweg heet de weg langs het spoor Schietbaansweg. Ik ben vrijwilliger voor de routeplanner van de fietsersbond en mapper voor Open Streetmap en dit is een gebied, waar ik zeer regelmatig kom, beter gezegd het is een van mijn vaste routes van/naar Almelo. Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-01-2016 12:08 Dick van den Hoven |
18-01-2016 09:37:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Eindelijk weer, helaas tijdelijk, zwaar goederenvervoer op Zwolle - Emmen, Almelo - Mariënberg en Zwolle - Almelo!%02% Er heeft vast nog niemand geklaagd. |
18-01-2016 09:48:23 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Zijn die sokkels altijd zo XXL lomp of is dat gezichtsbedrog door het fotostandpunt? |
18-01-2016 10:11:24 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ja, maar er zijn verschillende types; er zijn zeker nog lompere: die met een vierkante voet en een vierkante sokkel. De lichtste zijn toegepast in de Noordhollandse prut bij de elektrificaties van Zaandam - Hoorn - Enkhuizen (inmiddels bij de spoorverdubbeling vervangen) en Heerhugowaard - Hoorn in 1974, maar hier werden dunnere draden en lichtere masten gebruikt, waarbij de rijdraad ook iets lager hing. Dit gebeurde overigens uit kostenoverwegingen, niet omdat de grondslag zo slecht was. |
18-01-2016 14:59:05 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Quote Je kunt ook dubbelspoor realiseren met alleen palen in het midden. Wellicht zelfs goedkoper. |
18-01-2016 15:02:53 | ||
---|---|---|
edwin82
|
Quote Je zegt "Na de tunnel met de Westerveenweg wordt het Bolderpad." Hier bedoel je dan toch de Dwarsdijk mee? Omdat je later zegt "Na de Dwarsdijk wordt het een fietspad..." Dan klopt het bovenstaande inderdaad. Erg mooie fietsroute overigens! Dat is namelijk de plek waar de foto genomen is. https://www.google.nl/maps/@52.3618094,6.5268704,17z |
18-01-2016 15:04:22 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteJa, dat hangt er een beetje om. Bovenleiding wordt goedkoper, grondwerk meer en duurder omdat de spoordijk breder moet worden. De sporen moeten immers verder uit elkaar komen te liggen. Bovenleidingmasten aan de buitenkant staan nogal eens in een plaatselijk "terpje"`. Laatst bewerkt door broek53 op 18-01-2016 15:04 |
18-01-2016 16:30:33 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteNee, ik bedoel te zeggen na de aftakking van de Dwarsdijk. Je moet even terug gaan naar het verleden. De Dwarsdijk heeft ooit een overweg gehad en liep dan langs de boerderij naar de N35. Bij de grote upgrade van Zwolle-Wierden is deze overweg nog gehandhaafd, maar later toch gesloten. Toen is vanaf de Dwarsdijk naar Westerveenweg het fietspad Bolderpad omgebouwd naar een gewone weg om dus een aansluiting vanaf de Dwarsdijk te realiseren naar de N35. Ik heb nog meegemaakt dat de weg, die je op jouw foto ziet, een fietspad was. Maar goed ik ga ook al wat jaartjes mee. Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-01-2016 16:31 Dick van den Hoven |
18-01-2016 17:04:23 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Broek was mij voor, maar dan ter aanvulling: Om enkele masten tussen twee sporen buiten profiel te krijgen, moet je voldoende taludbreedte hebben; de sporen moeten dan wijder uit elkaar. Dat kost over de gehele lengte meer extra vierkante meters. Bij portalen hoefde tot nu toe vrijwel geen grond te worden aangekocht omdat de tracebreedte voldoende was. Helaas is naar het schijnt de laatste tijd veel grond pal langs onze spoorweginfra met vooruitziende blik (?) verkocht... Overigens is tot nu toe bij alle spoorverdubbelingen de originele spoorwegas aangehouden die midden door de onderbouw loopt, behalve uiteraard indien de as door het enkelspoor liep zoals bij Zwolle - Emmen. Laatst bewerkt door sjoerd op 18-01-2016 17:05 |
18-01-2016 17:33:03 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Het is feitelijk off-topic maar over de grond het volgende: Ergens voor 2011 heeft NS Vastgoed in een "package deal" meer dan 1000 percelen verkocht voor slechts 250.000 euro verkocht aan Rail Side b.v. Een wel heel makkelijke en goedkope opruiming toendestijds. Die gronden lagen buiten de aan Prorail toegewezen grens (7 meter uit hart buitenste spoor), NS vastgoed heeft toen de slecht renderende gronden overgedragen en behield alleen de commercieel interessante gronden, het meeste rond stations. Rail Side is 1 van minstens 10 b.v.'tjes van twee heren in het vastgoedwereldje en ze verdienen niet slecht aan die packagedeal omdat Prorail en/of een gemeente bij allerlei projecten bij de heren van Rail Side terecht komt, variërend van volkstuintjes tot fietspaden enz. Ze stellen dat hun 2000 hectare zo’n 55 miljoen euro waard is en regelmatig is er mot tussen Prorail, gemeenten en Rail Side over betalingen resp. perceeleigendom (o.a. recent nog bij de loopbrug tussen Brn en Hvs). Prorail zal NS Vastgoed wel heel dankbaar zijn inmiddels |
18-01-2016 19:26:10 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Inderdaad off topic, maar wel interessant omdat dit ruikt naar oneigenlijke transacties die de staat en zijn burgers een miljoenenschade hebben berokkend. Afsplitsen dit draadje? Ik ben wel bereid om dit wat groter te maken. |
29-01-2016 00:47:33 | ||
---|---|---|
ToH
|
Een paar vraagjes: Met welke locs rijden de werktreinen 's nachts tijdens de werkzaamheden? Hoe is dat geregeld met de seingeving? Is het traject rood-knipper (spoor buiten dienst), geel knipper (Rijden Op Zicht), gewone seingeving? |
29-01-2016 03:43:03 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Rood-knipper zul je daar niet zien, maar ga er maar vanuit dat het spoor wel buiten dienst is |
29-01-2016 08:46:34 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Hoeft niet want speculeren met grond is (helaas) legaal. |
29-01-2016 14:03:13 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Quote Er rijden geen locs. Men is meestal aan het werk met een aantal (soms wel 4) KROL's. (KRaan Op Lorrie). |
29-01-2016 14:36:53 | ||
---|---|---|
Diedje
|
en die trekken een sleep wagens met de onderdelen voort? |
29-01-2016 14:54:04 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Quote De betonvoeten worden aangevoerd vanuit Coevorden per trein. Dat is volgens mij een VR-v100 met een sleepje platte wagens. Gister nog gezien: kwam om ca. 20:30 door Wdn. De platte wagens staan vol met die voeten en aan een kant een rupskraan, die over de platte wagens van de ene kant naar de andere kant van de trein kan rijden en zo gemakkelijk de voeten kan lossen. Het graafwerk wordt inderdaad door krolletjes gedaan. |
29-01-2016 15:31:41 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Correct, er rijdt wel degelijk een loc, inderdaad een VolkerRail V100 die elke dag voeten aanvoert en als die er allemaal zijn dan gaan de palen komen, ook allemaal per trein getrokken door de V100. |
29-01-2016 16:37:52 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
QuoteHet is wel wat jaren terug dat ik treindienstleider was, maar een paar opmerkingen: De (veiligheids) maatregelen zijn van te voren vastgelegd, en daarin kan b.v staan hoe een werktrein naar de werkplek gaat. En dat kan best op normaal seinbeeld. Zijn er echter andere personen/ voertuigen ook aan het werk wordt het al anders en daarmee de maatregelen. Ook zullen vaak overwegen"gesleuteld"worden omdat deze anders de hele nacht blijven bellen , wat niet handig is als je daar in de buurt probeert te slapen. Dus: er is geen eenduidig antwoord mogelijk. En de knipperende rode seinen: die kunnen slecht op enkele baanvakken voorkomen en als ik het goed lees dan aan de"binnen zijde" van een werkgebied |
29-01-2016 18:58:45 | ||
---|---|---|
jelmerrr
|
Quote Ik heb de trein eigenlijk nog nooit gezien? Rijd die elke dag? Meestal kom ik ook vlak daarna volgens mij het spoor over. @iedereen: zou al wel verteld zijn maar ik heb geen tijd/zin om alles door te lezen dus: weet iemand of er andere treinen gaan rijden na de verbouwing en als syntus de lijn gaat overnemen, komt daar dan de lint 41 te rijden? Of welk materiaal heeft syntus nog meer? De syntus flirt? |
29-01-2016 19:05:36 | ||
---|---|---|
JuliandeB
|
QuoteDat is inderdaad eerder gezegd, er komt Stadler Flirt-3 te rijden. Ga een stuk terug en je ziet meer. |
29-01-2016 20:09:59 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Beetje onlogisch natuurlijk als men daar de boel nu elektrificeerd en daarna er met dieselstellen gaat rijden. %08% |
30-01-2016 14:44:57 | ||
---|---|---|
jelmerrr
|
Wordt het ook dubbelspoors? |
30-01-2016 14:46:31 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Nee, voorlopig niet. Zit wel in het achterhoofd en de wensen. Men werkt nu zodanig dat een eventuele verdubbeling goed mogelijk blijft. Baanlichaam is over grote delen wel geschikt voor dubbelspoor. Laatst bewerkt door dvdhoven op 30-01-2016 14:47 Dick van den Hoven |
30-01-2016 14:54:51 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Een bericht verwijderd. Modereren svp aan het beheer overlaten. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
30-01-2016 16:08:32 | ||
---|---|---|
martijn
|
Vandaag eens over het traject gereisd. De fundamenten liggen inmiddels al bij station Heino. In Raalte is overigens nog niet alles ingegraven: http://martijnvanvulpen.nl/nieuws/795-elektrificatie-zwolle-wierden-vordert-gestaag Update 31/01: Ik zag vandaag aan de noordzijde van het spoor dat de fundamenten al bijna tot de komgrens van Zwolle klaarliggen om ingegraven te worden. Laatst bewerkt door martijn op 31-01-2016 10:59 |
30-01-2016 16:41:44 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteAls de elektrificatie klaar is, gaat men verder met het verhogen van de snelheid op Heino - Zwolle ten behoeve van betere aansluitingen in Zwolle en de mogelijkheid wat spitstreinen te rijden. Maar dubbelsporigheden zitten er voorshands nog niet in. |
31-01-2016 12:47:50 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Worden de stations van Heino en Raalte ook aangepast voor hogere doorrijsnelheden of is dat niet aan de orde? |
31-01-2016 13:20:06 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Ik neem aan van wel, anders wordt het wel heel lastig om met een sneltrein uit Zwolle te vertrekken als de stopper daar aankomt (nouja, 2-3 minuten eerder omdat je net buiten Zwolle gaat kruisen dacht ik) en vervolgens in Raalte kruist met de volgende stoptrein. En dan moet je ook nog op tijd in Wierden zijn (voor vertrek van de volgende stopper naar Zwolle). Raalte zou sowieso een nieuw perron krijgen, want tijdens de stop van de stoptrein naar Zwolle komt de sneltrein naar Almelo/Enschede daar voorbij rijden. En op dat smalle perronnetje is dat niet zo veilig |
31-01-2016 19:37:36 | ||
---|---|---|
ToH
|
Dennis, lijkt me sterk dat het perron verandert gaat worden. De betonnen voeten voor de bovenleiding hebben het perron nu als het ware al ingesloten, en daarbij, Heino is net zo smal. Wat is je bron? |
31-01-2016 19:43:44 | ||
---|---|---|
sfj
|
Is hier in het topic besproken https://www.somda.nl/forum/15723/p514314/Zwolle+-+Enschede/ Een pdf van de provincie. www.overijssel.nl/sis/16201421561114.pdf Paragraaf 3.1.4, blz 73 e.v. Daar haal ik overigens niet uit dat het al besloten is, maar de noodzaak is al wel eens aangekaart. Laatst bewerkt door sfj op 31-01-2016 19:46 Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
03-02-2016 20:56:30 | ||
---|---|---|
ToH
|
En dan gaat het hard. De betonnen voeten van Raalte tot Zwolle zijn nog niet eens ingegraven, en in Wierden staan de eerste portalen al. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=909734932481095&set=o.252094568224518&type=3&theater |
04-02-2016 13:56:05 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Dat gaat inderdaad enorm rap. Vanochtend kon ik (met enige moeite) vanuit trein 7918 constateren dat na het in het bijschrift genoemde viaduct nog eens 25 palen zijn neergezet, dat moet dan afgelopen nacht gebeurd zijn. |
04-02-2016 14:13:44 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Wat mij zo opvalt, als ik zo een maal per week off topic de N35 rijdt, dat de afstand tussen de mastvoeten op het trajectgedeelte tussen Mariënheem en Nijverdal ietsje groter lijkt dan die ik volgens de klassieke aanleg ken, maar 't kan natuurlijk ook gezichtsbedrog zijn. %02% Jeanne Kok |
04-02-2016 15:19:14 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
70 m was altijd vrij normaal voor de gebruikelijke constructies, en rond 50 tot 60 m bij afspaninrichtingen. |
04-02-2016 22:07:38 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Ik ben nogal verbaasd dat men nog steeds dat oude model bovenleidingportalen gebruikt. Er bestaan toch modernere typen? Of zijn dat allemaal extra dure geschikt-voor-200-km/h-constructies? |
04-02-2016 22:37:19 | ||
---|---|---|
jor[D]1
|
Palen zijn altijd wel H profielen. Ophang systeem verschilt, maximum snelheid en ombouw mogelijkheden naar 25kV. Zo hangt er bij 25kV ready een extra kabel. Deze is nu een versterkings leiding en wordt later een tegen fase voor storingen weg te nemen. Je kan je makkelijk voorstellen hoeveel extra koper kost. Dan zijn er systemen voor hogere snelheden (ik dacht 140+) die hebben bijv afgespannen draagkabel. Die afspan inrichtingen kosten ook weer extra. Het oude systeem werkt natuurlijk ook al bijna 100 jaar prima. Dus waarom veranderen. |
04-02-2016 23:27:10 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Ik bedoelde de ophangingsconstructie en ik dacht dat er zoiets gebruikt zou gaan worden als op de Zoetermeer-stadslijn gebruikt is (ja, is al effe geleden). Zie hier wat fotovoorbeeldjes: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Zoetermeer%20Stadslijn/Zoetermeer%20Stadslijn.htm |
05-02-2016 00:12:58 | ||
---|---|---|
jor[D]1
|
Mocht je wat meer over de vershillende tyoes willebn lezen raad ik deze site aan: www.engergievoorziening.info Bijv pagina over voeten en masten/portalen http://energievoorziening.funnymedia.nl/draagconstructies/draagconstructies.htm Of de verschillende draag systemen: http://energievoorziening.funnymedia.nl/bovenleiding%20nieuw/bovenleiding.htm Mogelijk heeft hetafschaffen van de richtlijn om 25kV voorbereid te bouwen ook nog er mee te maken dat er ouderwetse bovenleiding wordt geplaatst. http://www.energievoorziening.info/eigen%20nieuws/rln291/rln291.htm Laatst bewerkt door jor[D]1 op 05-02-2016 00:24 |
05-02-2016 13:42:10 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Volgens mij is er ook nog een samenhang tussen type portaal en de draagkracht van de ondergrond. Zodoende is Hrl-Std ook van 'moderne' palen voorzien vanwege de verzakkingen als gevolg van de mijnbouw. Rondom Zoetermeer is de draagkracht natuurlijk ook belabberd. En op Zl-Wdn is die geen enkel probleem. |
05-02-2016 14:37:33 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Quote Bij het B4-systeem met afgespannen draadkabel en aparte versterkingsleiding is de draagkabel dunner. Daarnaast heeft het B1-systeem ook een versterkingsleiding, die is afgespannen op dezelfde punten als de draagkabel, maar dan iets strakker. De totale oppervlakte aan koper is vrijwel hetzelfde tussen B1 en B4. Qua constructie is B4 iets ingewikkelder, maar het ophangen en afspannen is een stuk makkelijker. |