Enschede - Zwolle - Kampen
Forum: Algemeen - Algemeen
17-05-2017 06:16:23
Jan-Mark
Jan-Mark
Maar dan wel als als LM Zl Rat neem ik aan?

17-05-2017 08:41:37
mdj
mdj
Ik vraag me af voor welke reizigers je de sneltrein dan nog rijdt.


Bij twijfel: gebruik beton.

17-05-2017 09:23:50
icened
icened
Quote
AlexH (di 16 mei 2017 23:11:00 www.somda.nl): Van een machinist van Syntus heb ik gehoord dat de sneltreij Zl-Es gaat rijden vanaf Raalte (Rat-Es). Dit vanwege beperkte perroncapaciteit in Zwolle, omdat de verbouwing van spoor 8/9 op zich laat wachten.


Zie al vele maanden dat die trappen naar spoor 8/9 zijn afgesloten. Schiet niet op. En als je vanaf de spoorbrug op het spoor 8/9 kijkt lijkt het ook niet op te schieten. Is zo'n klein stukje zoveel werk?

Perroncapaciteit op Zwolle is zoal beperkt. In de breedte uitbreiden gaat nauwelijks lukken. Ze kunnen hooguit spoor 15/16 enigszins verbreden. |

17-05-2017 09:27:11
Klaasje
Klaasje
Dan krijg je een ontzettende verbinding van niets naar nergens..


17-05-2017 09:37:31
AlexH
AlexH
Icened, die afgesloten trappen zijn voor het busplatform wat nu gebouwd wordt.

Spoor 8 zou ooit doorgetrokken moeten worden en spoor 9 wordt dan een kopspoor op datzelfde perron. Spoor 8/9/10 gaan dan op één eiland liggen.

17-05-2017 12:59:44
dennistd
dennistd
Zo'n zelfde situatie bestaat al in Zwolle met spoor 3/4/5.

17-05-2017 14:58:07
sjoerd
sjoerd
@ AlexH: Raalte? Heel vreemd en geheel onverklaarbaar. Dan weet ik nog wel een paar plekken die ook graag een sneltrein willen. Terborg, Ruurlo, Westernijkerkerveen, 't Harde

Laatst bewerkt door sjoerd op 17-05-2017 15:14

17-05-2017 18:46:47
SchuurB
SchuurB
Ik neem aan dat men zich dan, bij gebrek aan een beschikbaar perronspoor te Zl, richt op het forensenverkeer van Rat en Nvd richting de Twentse steden, waarmee je in de spitsen nog wel een (klein) Flirtje kunt vullen. Het zou mij wel verbazen als men de hele dag een solide uurdienst gaat rijden.

17-05-2017 20:04:04
martijn
martijn
Beetje onzinnig om je op een veel minder belangrijke spitsstroom te gaan richten. Alsof de mensen die naar Zwolle reizen voor school/werk, al dan niet naar verdere bestemmingen nu massaal voor de Twentse steden kiezen... Maar ja het zal wel weer trots aangekondigd worden in lokale media en het zal wel weer allemaal beter dan NS worden

17-05-2017 20:46:58
gvttreinen
gvttreinen
Ik weet niet maar als Prorail zegt dat de infra in Zl niet op orde is dan kiest Syntus maar voor een 'halfbakken' oplossing Rat - Es, de Provincie vraagt en betaald dus moet Syntus wel iets doen om aan de concessievoorwaarden te voldoen.

17-05-2017 21:23:09
mdj
mdj
Voor de sneltrein is het noodzakelijk dat het perron er is.

De concessie is een overeenkomst tussen provincie en vervoerder. Vervoerder kan door een derden niet voldoen aan de concessie voorwaarden zolang het perron er niet is.

Met wederzijds toestemmen kan veel: ook een tijdelijke uitstel van de sneltrein tot september 2018. (In dezelfde categorie: kwartierdienst Goor-Oldenzaal. Uiteindelijk is gekozen voor verlengen van 3 van de 4 omlopen in de ochtendspits)


Bij twijfel: gebruik beton.

17-05-2017 22:25:39
AlexNL
AlexNL
Een noodperron, zoals in Rotterdam werd gebruikt ten tijde van de verbouwing (spoor 10 kreeg een perron, spoor 11 werd tijdelijk een kopspoor), is niet mogelijk in Zwolle?

Laatst bewerkt door AlexNL op 17-05-2017 22:26

18-05-2017 11:35:44
Berk24
Berk24
Hef die sneltrein dan op, dan kan de 7000 ook normaal naar Enschede rijden in de spits. Het doorrijden van de RB61 naar Hengelo en daarmee het verschuiven van goederenpaden zorgt al voor genoeg ellende op de Twentse sporen.

18-05-2017 16:17:32
sjoerd
sjoerd
Er is toch altijd nog een merkwaardig verschil tussen autowegen en spoorwegen. Als er ergens een rijbaan ontbreekt of er is geen afrit, heb je eigenlijk niet eens een bruikbare autoweg. Maar als een drukke spoorweg maar 1 spoor heeft of je kunt geen perron bereiken, dan doen we gewoon niks.
Voor er weer iemand zegt dat er wel meer verschillen zijn: ja.

18-05-2017 17:40:16
edje
edje
Quote
icened (wo 17 mei 2017 09:23:50 www.somda.nl):
Quote
AlexH (di 16 mei 2017 23:11:00 www.somda.nl): Van een machinist van Syntus heb ik gehoord dat de sneltreij Zl-Es gaat rijden vanaf Raalte (Rat-Es). Dit vanwege beperkte perroncapaciteit in Zwolle, omdat de verbouwing van spoor 8/9 op zich laat wachten.


Zie al vele maanden dat die trappen naar spoor 8/9 zijn afgesloten. Schiet niet op. En als je vanaf de spoorbrug op het spoor 8/9 kijkt lijkt het ook niet op te schieten. Is zo'n klein stukje zoveel werk?

Perroncapaciteit op Zwolle is zoal beperkt. In de breedte uitbreiden gaat nauwelijks lukken. Ze kunnen hooguit spoor 15/16 enigszins verbreden. |

aanbesteding van het bouwen van dat perron is mislukt en moet opnieuw, daarom de vertraging

18-05-2017 18:07:55
mdj
mdj
Quote
sjoerd (do 18 mei 2017 16:17:32 www.somda.nl): Er is toch altijd nog een merkwaardig verschil tussen autowegen en spoorwegen. Als er ergens een rijbaan ontbreekt of er is geen afrit, heb je eigenlijk niet eens een bruikbare autoweg. Maar als een drukke spoorweg maar 1 spoor heeft of je kunt geen perron bereiken, dan doen we gewoon niks.
Voor er weer iemand zegt dat er wel meer verschillen zijn: ja.

Wat probeer je nu te zeggen met de vergelijking met autowegen, wat had men dan kunnen doen? Het zeer significante verschil is dat spoor geleide transport en uitwijken onmogelijk is. Juist door zijn karakteristieken.


Bij twijfel: gebruik beton.

18-05-2017 18:25:55
b2py
b2py
Of juist wel doordat een blokkade op 1 spoor niet direct tot een blokkade op het andere spoor hoeft te leiden, juist door die geleidingseigenschap.

18-05-2017 18:30:17
mdj
mdj
Klopt, maar dat geldt alleen in het HSL topic%08%
Hier geldt nog steeds dat uitwijken naar een ander perron lastig is.


Bij twijfel: gebruik beton.

18-05-2017 18:31:16
michaben
michaben
Quote
AlexNL (wo 17 mei 2017 22:25:39 www.somda.nl): Een noodperron, zoals in Rotterdam werd gebruikt ten tijde van de verbouwing (spoor 10 kreeg een perron, spoor 11 werd tijdelijk een kopspoor), is niet mogelijk in Zwolle?

Het spoor ontbreekt hier ook fysiek, spoor 8 is nooit aangelegd. Er is wel een wissel geplaatst destijds, maar spoor, bovenleiding en beveiliging zul je nog moeten aanleggen, en mogelijk dat er nog wat obstakels in de weg staan. Kortom het perron is slechts een detail van wat er hier moet gebeuren.

18-05-2017 18:49:52
sjoerd
sjoerd
mdj: ja, te moeilijk. Iets eenvoudiger dan: Als je goed in het rond kijkt dan zie je dat dat uitwijken op enkelspoor niet overal kan, maar alleen op een station. En op de weg hoeft dat niet want er zijn dan gewoon twee rijstroken.
Tjonge jonge.

18-05-2017 19:11:54
mdj
mdj
Ik proef enige "snap je dat dan niet" ondertoon uit je bericht. Ik snap namelijk totaal niet wat dit toevoegt aan dit topic over Zwolle behalve frustratie dat er bij een hoge intensiteitem van treinen sneller meer spoor aangelegd moet worden. Ik vind het prima hoor, lekker betonstorten. Vet gaaf. En dat komt er ook aan ook. En moet aangelegd worden. En omdat spoor nou eenmaal een hogere aanlegprijs per strekkende meter kost, moet je het aanbesteden. Ook daar kun je je twijfels over hebben waarom dat moet en of dat allemaal moet, maar de praktijk is dat je het heden ten dage moet doen. En er moeten gegadigden zijn. Maar mislukt. Kun je heel frustrerend over doen, maar die paar meter spoor gaat er niet eerder door liggen.

Daarnaast gaat je vergelijking nogal mank: Ik kan zo een aantal weggetjes bedenken met een hogere gemiddelde intensiteit (in voertuigen per uur) en een enkele rijbaan (in totaal voor beide richtingen samen), dan het maximale aantal treinen per uur op zo'n baanvakje. Eenmaal: die dienstregeling ligt vast door kruisingsmogelijkheden dus planbaar, in tegenstelling tot random vertrekken van personenauto's.

Ja, ook mijn vergelijking gaat mank, omdat die stukken enkelspoor vaak wat langer zijn dan de weggetjes...

Laatst bewerkt door mdj op 18-05-2017 19:18


Bij twijfel: gebruik beton.

18-05-2017 19:31:16
AlexNL
AlexNL
Quote
michaben (do 18 mei 2017 18:31:16 www.somda.nl):
Quote
AlexNL (wo 17 mei 2017 22:25:39 www.somda.nl): Een noodperron, zoals in Rotterdam werd gebruikt ten tijde van de verbouwing (spoor 10 kreeg een perron, spoor 11 werd tijdelijk een kopspoor), is niet mogelijk in Zwolle?

Het spoor ontbreekt hier ook fysiek, spoor 8 is nooit aangelegd. Er is wel een wissel geplaatst destijds, maar spoor, bovenleiding en beveiliging zul je nog moeten aanleggen, en mogelijk dat er nog wat obstakels in de weg staan. Kortom het perron is slechts een detail van wat er hier moet gebeuren.


Dat het spoor fysiek niet bestaat wist ik niet, dat maakt het wel wat moeilijker.

(Zo bekend ben ik niet in die hoek van het land.)

18-05-2017 19:59:12
martijn
martijn
Noodperron langs spoor 11 dan? Good old spoor 5b levert zeker teveel conflicten op?

18-05-2017 22:30:54
thom
thom
Quote
mdj (do 18 mei 2017 19:11:54 www.somda.nl): En omdat spoor nou eenmaal een hogere aanlegprijs per strekkende meter kost, moet je het aanbesteden. Ook daar kun je je twijfels over hebben waarom dat moet en of dat allemaal moet, maar de praktijk is dat je het heden ten dage moet doen. En er moeten gegadigden zijn. Maar mislukt.

Het lijkt me toch dat een Rijkswaterstaat hun projecten aan de weg toch net zo hard zal moeten aanbesteden?

18-05-2017 22:31:41
mren
mren
Dat gebeurt ook; wettelijke grens ligt op plm. >€6.200.000

Laatst bewerkt door mren op 18-05-2017 22:32

19-05-2017 19:30:03
tonnie12
tonnie12
Quote
sjoerd (wo 17 mei 2017 14:58:07 www.somda.nl): @ AlexH: Raalte? Heel vreemd en geheel onverklaarbaar. Dan weet ik nog wel een paar plekken die ook graag een sneltrein willen. Terborg, Ruurlo, Westernijkerkerveen, 't Harde
en niet te vergeten AALTEN.

23-05-2017 09:52:28
icened
icened
Quote
Quote
edje (do 18 mei 2017 17:40:16 www.somda.nl):

aanbesteding van het bouwen van dat perron is mislukt en moet opnieuw, daarom de vertraging


www.treinreiziger.nl

Laatst bewerkt door icened op 23-05-2017 09:58

23-05-2017 23:11:59
ZJ37
ZJ37
Quote
Berk24 (do 18 mei 2017 11:35:44 www.somda.nl): Hef die sneltrein dan op, dan kan de 7000 ook normaal naar Enschede rijden in de spits. Het doorrijden van de RB61 naar Hengelo en daarmee het verschuiven van goederenpaden zorgt al voor genoeg ellende op de Twentse sporen.
Prachtig al die uit de grond schietende spoorlobby's. Schijnt alles en iedereen in kwaliteit in vooruit te gaan, maar intussen prutsen we een sneltrein erin tot Rat, andere Sprinters die aan de kant moeten, een grenstrein in ere hersteld die al eerder was opgedoekt...

23-05-2017 23:46:54
wouterder
wouterder
Persoonlijk hoop ik dat die sneltrein er niet komt. Ik vind het een aderlating dat de 7000 niet meer door rijdt naar Hengelo en Enschede. Iets wat toch ook wel valt te zien hier in het oosten.
Persoonlijk vraag ik me af waarom niet iets als een noodperron over spoor 308 in Hengelo wordt gemaakt en de 7000 hier dan halteert en wacht om terug te keren naar Almelo, in plaats van steeds leeg naar Hengelo te rijden, om daar een paar minuten te staan en weer leeg terug te rijden naar Almelo. In theorie zou het alleen gebeuren als de ICB er achter zit, maar zie hem meermaals toch gewoon naar Hengelo rijden (vanaf drgl 2018 standaard dacht ik ergens te lezen).
NS schijnt veel verlies te draaien op LM ritjes in het oosten, ik denk wel te weten waardoor ....

Als die sneltrein komt, moet aldus NS de 7000 een stop van 13 min. maken in Almelo om die sneltrein én een goederentrein langs te laten. www.treinreiziger.nl

Laatst bewerkt door wouterder op 23-05-2017 23:56


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-05-2017 00:28:19
dennistd
dennistd
Ik denk dat je met een sneltrein Enschede-Zwolle meer reizigers blij zult maken dan met een doorrijdende 7000. Dat is namelijk al geprobeerd en bleek te weinig reizigers te trekken. Daarnaast kunnen reizigers uit de 7000 straks in Almelo met een korte overstap zelfs sneller in Enschede zijn dan nu, en even snel in Hengelo.

Wel gaan reizigers naar Enschede Kennispark er op achteruit. Veel reizigers daarvan moeten echter op de UT zijn, wat toch al snel 1,5km lopen is. Rijssen-UT is nu 32 minuten trein en 18 minuten (5km/h) lopen, met overstappen in Almelo op de sneltrein en in Hengelo op buslijn 9 hou je een vrijwel gelijke reistijd.

Verder speelt het hele probleem met de 7000 maar 1x per uur. Het andere halfuur kun je zonder problemen van/naar Enschede rijden.

24-05-2017 07:56:38
Berk24
Berk24
Quote
ZJ37 (di 23 mei 2017 23:11:59 www.somda.nl):
Quote
Berk24 (do 18 mei 2017 11:35:44 www.somda.nl): Hef die sneltrein dan op, dan kan de 7000 ook normaal naar Enschede rijden in de spits. Het doorrijden van de RB61 naar Hengelo en daarmee het verschuiven van goederenpaden zorgt al voor genoeg ellende op de Twentse sporen.
Prachtig al die uit de grond schietende spoorlobby's. Schijnt alles en iedereen in kwaliteit in vooruit te gaan, maar intussen prutsen we een sneltrein erin tot Rat, andere Sprinters die aan de kant moeten, een grenstrein in ere hersteld die al eerder was opgedoekt...

Van de grenstrein gaat er op de belastingbetaler na verder niemand op achteruit. Er komt simpelweg een trein erbij zonder verdere verschuivingen in de dienstregeling. Tevens moesten er toch al nieuwe treinen besteld worden omdat er ook twee DB-lijnen worden toegevoegd aan de concessie en kost het doorrijden naar Hengelo geen extra omloop.

De sneltrein daarentegen was een ander verhaal. Maar goed, hij is weg en er kan een normale dienstregeling worden gereden, vergelijkbaar met de situatie in 2013 met als uitzondering dat de 7000 buiten de spits niet meer doorrijdt naar Es.

24-05-2017 08:43:25
geert
geert
Dat is niet helemaal waar want de cargo paden moeten wel verschoven worden voor de komst van deze trein wat weer gevolgen heeft voor de 7000. We zouden natuurlijk ook kunnen afstappen van de achterlijke overkruistijden en opvolgtijden, dat zou een stuk betere benutting van de beschikbare infrastructuur geven.

24-05-2017 12:26:31
ZJ37
ZJ37
Elke trein erbij op een knoop als Hgl gaat bijna altijd ten koste van een ideale liggingen van andere paden. Uiteindelijk kom je op liggingen uit waarbij je geen minuut meer naar voren of achteren kan. En zo gaat dat ook op meer knopen en dan moeten die dwangtijden ook nog op elkaar passen. Gevolg is vaak dat er dus dienst geknipt worden of lange inwachttijden kent onderweg. Óók allemaal voor de belastingbetaler.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 24-05-2017 12:26

29-05-2017 15:26:55
pluisje
pluisje
Nog een paar dagen en dan gaat Zwolle-Kampen eruit. Op verschillende plekken langs de baan wordt nu ook overdag gewerkt. De bermen zijn helemaal opgeschoond, op een enkele schakelkast na. De voorraad bovenleidingsmasten in Kampen liggen bijna allemaal al afgemonteerd. In de Mastenbroekerpolder zijn meerdere losplaatsen ingericht.

31-05-2017 17:32:42
icened
icened
Vandaag langs station Zwolle Stadshagen gefietst. Zijn al aardig aan het bouwen. Ben benieuwd hoe ver ze zijn met station Zwolle Stadshagen vanaf 28 augustus. Zal mooi zijn als het dan al gereed is. Niet dat deze station dan al in gebruik gaat.

01-06-2017 16:26:44
maurits
maurits
Eerste vidoe/foto's van het Flirt-stel voor Syntus voor Zl-Kpn en Zl-Es:twitter.com en twitter.com


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

01-06-2017 22:26:28
moderator
Moderator
moderator
Berichten over de RB61 verhuisd naar het daarvoor al bestaande topic op www.somda.nl

02-06-2017 16:21:31
icened
icened
Stentor Zwolle bericht ook over Syntus/Keolis Flirt 3:

www.destentor.nl

Krijgt station Zwolle net als Zutphen vanaf december 2017 drie toegangspoortjes. Zullen ze wel oplossen wel servicemedewerkers in de beginperiode.

02-06-2017 17:20:40
Amazonous
Amazonous
Dat is nog even de vraag, men is wel bezig: www.ovpro.nl

Laatst bewerkt door Amazonous op 02-06-2017 17:20

02-06-2017 19:36:56
wouterder
wouterder
Ik dacht gehoord te hebben dat je via NS kan reizen, zodat er geen paaltjes/poortjes vervangen hoeven worden. Maar of dit waar is?

02-06-2017 19:49:26
icened
icened
In ieder geval zijn nu al NS en Arriva toegangspoortjes. En gezien de ruimte is de vraag waar ze de Keolis toegangspoortjes gaan plaatsen. Dus wie weet??

Even on-topic. Reisde onlangs met de Abellio trein tussen Arnhem C - Zevenaar. Maar omdat er geen toegangspoortjes waren van Abellio vroeg ik aan een service medewerker waarop ik dan kon inchecken. Moest bij de incheckpaaltje van BRENG inchecken.

Dus inchecken voor reizen met Keolis treinen bij een NS incheckpaaltje zal dan in theorie ook kunnen.

02-06-2017 19:52:23
martijn
martijn
Leuk dat je het hebt gevraagd terwijl het overal staat aangegeven.

Zutphen heeft overigens geen poortjes.

02-06-2017 19:56:21
reisthijs
reisthijs
Tussen Arnhem en Zevenaar rijden drie vervoerders (Arriva, Abellio, Breng) voor dezelfde opdrachtgever (provincie Gelderland), dan ligt poortjes/paaltjes delen ook wel voor de hand.

Maar of dat bij NS/Keolis ook zo logisch is??

02-06-2017 20:17:07
martijn
martijn
Ook handig dat je nu blauwe poortjes voor blauwe treinen hebt en gele poortjes voor gele. En dan straks eventueel de gele voor de blauwe treinen die niet van arriva zijn maar er wel min of meer hetzelfde uit gaan zien.

02-06-2017 20:22:59
Berk24
Berk24
Anderzijds is het ook verwarrend dat je voor Zutphen-Enschede in Hengelo uit moet checken bij Syntus Twente en in moet checken bij Syntus Overijssel. Het meest logische is dat op Zwolle en Almelo drie paaltjes staan, één voor NS, één voor Syntus en één voor Arriva. Anders weten vervoerders niet of je Zwolle-Almelo via Raalte of je Mariënberg hebt gedaan.

02-06-2017 21:03:33
martijn
martijn
Logisch voor de vervoerders. En reizigersgemak is tenslotte het laatste waar het om gaat bij de 'privatisering' van het spoorwegnet.

Voor de beeldvorming: in Zwolle heb je poortjes. Waar het nu vooral tijdens de spits, maar ook zaterdags rond het middaguur al dringen is. Een derde poortsoort maakt dat niet minder.

02-06-2017 23:25:27
dennistd
dennistd
Het lijkt me dat voor heel Overijssel (+ Goor-Zutphen en Gramsbergen-Emmen) één incheckgebied komt voor de regionale vervoerders. Volgens mij ligt de inkomstenverantwoordelijkheid voor de Vechtdallijnen en ZwenZwoka toch bij de provincie (dan maakt het niet uit of iemand Omn-Mrb-Aml of Omn-Zl-Aml doet), en de reizen tussen Oldenzaal en Zutphen zijn er makkelijk uit te halen.

09-06-2017 11:11:43
icened
icened
Werkzaamheden zijn volop aan de gang op de Kamperlijntje. De spoorstaven en dwarsliggers zijn al weggehaald. Alternatief vervoer tussen Zwolle - Kampen verloopt soepel.

www.youtube.com

Tijdens Hanzedagen wordt geadviseerd via station Kampen Zuid te reizen. Logische beslissing omdat tussen Zwolle - Kampen Zuid NS extra lange Sprinters kan inzetten.

En op gewone dagen zijn toch niet veel treinreizigers tussen Zwolle - Kampen Zuid. Tussen Amsterdam C - Almere Oostvaarders zijn meestal de meeste treinreizigers in de Sprinter Zwolle - Amsterdam.

Laatst bewerkt door icened op 09-06-2017 11:18

10-06-2017 07:52:32
nathanvos2
nathanvos2
De eerste bovenleidingsmasten voor Zwolle - kampen staan er al. Vlak voor station Zwolle

19-06-2017 09:38:24
icened
icened
Eerste Keolis Stadler Flirt wordt binnenkort geleverd:

www.railwaygazette.com

19-06-2017 09:44:22
martijn
martijn
Neem anders eens een kijkje in Amersfoort, daar staan er al een weekje 2 stuks

19-06-2017 09:44:55
MetroRET
MetroRET
*Kuch*
De 7401 + 7402 staan sinds dinsdag al in Amersfoort .

20-06-2017 20:18:38
pluisje
pluisje
In Kampen was bij de afbraak van het goederenemplacement het buitenste spoor blijven liggen. Exacte reden werd me vandaag duidelijk. Er staan 10 Railpro onderlossers op. Grappig... nu totaal geīsoleeed van het spoorwegnet!

25-06-2017 20:32:45
icened
icened
Voortgang Kamperlijntje:

www.destentor.nl
www.google.nl

Kamperlijntje is (toch) waarschijnlijk nog niet de laatste dieselspoorlijn in Oost en Noord Nederland? Tussen Groningen - Nieuwe schans/Delfzijl/Veendam/Roodeschool/Leeuwarden, Leeuwarden - Stavoren/Harlingen en Almelo - Mariénberg zijn ook dieselspoorlijnen. En worden deze alsnog geëlektrificeerd zoals Nijmegen - Roermond?

Dieselspoorlijnen zijn steeds minder van deze tijd vanwege dure brandstofprijzen en vanwege milieu.

Laatst bewerkt door icened op 25-06-2017 21:09


25-06-2017 21:12:41
Berk24
Berk24
Ja, maar elektrificatie van bijv. Zevenaar-Winterswijk gaat nog niet gebeuren, omdat elektrificatie nogal een dure aangelegenheid is.

En tevens moet je niet alle sporen in Nederland elektrisch willen, zoals in Luxemburg of Zwitserland. Diesellijnen hebben ook wel charme en het zou jammer zijn dat alle diesellijnen in Nederland gaan verdwijnen.

25-06-2017 21:15:26
icened
icened
Zal waarschijnlijk wel een afweging per dieselspoorlijn worden.

25-06-2017 22:32:54
sjoerd
sjoerd
Ja, want dat is het in Nederland al sinds 1908: waar doen we het wel en waar doen we het niet.

26-06-2017 07:30:55
Daan!
Daan!
Quote
Berk24 (zo 25 jun 2017 21:12:41 www.somda.nl):En tevens moet je niet alle spoorlijnen willen electrificeren zoals in Luxemburg of Zwitserland. Diesellijnen hebben ook wel charme en het zou jammer zijn dat alle diesellijnen in Nederland gaan verdwijnen.

Goed argument..... 😐

Laatst bewerkt door Daan! op 26-06-2017 07:32

26-06-2017 08:38:26
FourRoses
FourRoses
Op een ongeëlektrificeerde spoorlijn ben je niet verplicht met diesel te rijden. Denk ook aan accu's, waterstof, etc. Op dit moment nog niet echt praktisch bruikbaar, maar daar zal ongetwijfeld verandering in komen.

26-06-2017 08:57:08
rick
rick
Dus ben je op dit moment eigenlijk wel verplicht diesel (of stoom) te gebruiken, toch?

26-06-2017 09:57:56
pluisje
pluisje
Quote
Kamperlijntje is (toch) waarschijnlijk nog niet de laatste dieselspoorlijn in Oost en Noord Nederland? Tussen Groningen - Nieuwe schans/Delfzijl/Veendam/Roodeschool/Leeuwarden, Leeuwarden - Stavoren/Harlingen en Almelo - Mariénberg zijn ook dieselspoorlijnen.


Bericht in De Stentor is een beetje klok-klepel.
Komt waarschijnlijk uit een eerder interview waarin staat dat het het laatste NS-traject met diesel.

26-06-2017 11:13:25
FourRoses
FourRoses
Quote
rick (ma 26 jun 2017 08:57:08 www.somda.nl): Dus ben je op dit moment eigenlijk wel verplicht diesel (of stoom) te gebruiken, toch?
Zeker, alleen was dat niet de achterliggende gedachte van m'n antwoord. Lees bovenstaande berichten nog even terug. Het ging om elektrificatie. Je kunt alle diesellijnen (voor een enorm bedrag) wel willen elektrificeren omdat dat duurzamer is, maar als je over een aantal jaar betrouwbare treinen hebt die rijden op alternatieve energie hoef je niet te elektrificeren.

01-07-2017 12:49:06
ToH
ToH
Afgelopen nacht hebben 2 gekoppelde LINT-stellen een testrit gemaat Zwolle en Enschede als trein 89659. De omroep voor de FLIRT werd getest.

01-07-2017 16:09:50
AgentX
AgentX
En voor de beeldvorming, te Zl: www.flickr.com

01-07-2017 16:34:18
wouterder
wouterder
Plaatje al weer verwijderd? De link is dood.

01-07-2017 16:40:30
b2py
b2py
www.flickr.com

Beter?

01-07-2017 18:24:27
AgentX
AgentX
wouterder Komt door de punt achter de link.
Na ooit eens hulp te hebben aangeboden om dat probleempje te fixen is dat nog steeds niet gebeurd. (*Hint* *Hint* admin)

01-07-2017 18:51:04
icened
icened
Nu nog wachten op testritten van Syntus Flirt. November?

01-07-2017 19:46:04
wouterder
wouterder
De Flirts rijden nu nog vanaf Amf naar ik dacht Zl en Ed op en neer. Neem aan dat dat op den duur Zl - Wdn oid wordt?

Weet iemand of de Bovenleiding al getest is bij Zl - Wdn sinds de aanleg?

EDIT: Overigens was men in Enschede het verschil tussen links en rechts vergeten. flic.kr %08%

Laatst bewerkt door wouterder op 01-07-2017 21:00

01-07-2017 22:29:02
Berk24
Berk24
Amersfoort-Ede gaat hem niet worden, het baanvak ligt vol met Connexxion-treinen

01-07-2017 22:32:59
MetroRET
MetroRET
Amf - Ut - Ed

11-07-2017 22:25:45
icened
icened
vimeo.com

12-07-2017 08:28:18
gvttreinen
gvttreinen
Gelikt maar ik mis de graffiti en zwevers

12-07-2017 09:55:33
icened
icened
Natuurlijk is het een gelikte versie. Ze moeten het natuurlijk goed verkopen. Hoort bij dit verhaal:

www.zwolle.nl

12-07-2017 11:54:24
AgentX
AgentX
Leuk om te zien dat de details in zo'n impressie niet kloppen. Terwijl de sprinters erg lijken op de nieuwe SNG's rijdt er nog wel ongereviseerd ICM rond. Gekkigheid. %08%

Het staat me wel aan, vooral de aanwezigheid van die kleine vijvertjes maakt het gezellig.

12-07-2017 15:44:36
diesels
diesels
Quote
gvttreinen (wo 12 jul 2017 08:28:18 www.somda.nl): Gelikt maar ik mis de graffiti en zwevers

Jij komt te vaak in Utrecht en te weinig in Zwolle %02%

12-07-2017 20:30:40
icened
icened
Quote
AgentX (wo 12 jul 2017 11:54:24 www.somda.nl): Leuk om te zien dat de details in zo'n impressie niet kloppen. Terwijl de sprinters erg lijken op de nieuwe SNG's rijdt er nog wel ongereviseerd ICM rond. Gekkigheid. %08%


Hoop wel dat tegen 2030 vooral ICNG i.p.v. ICM-M op station Zwolle stoppen/vertrekken.

Laatst bewerkt door icened op 12-07-2017 20:31

12-07-2017 20:33:57
Berk24
Berk24
Liever VIRM, maar daarvan zijn er te weinig van

12-07-2017 21:14:00
icened
icened
Op de Hanzelijn kan met behulp van ERTMS maximaal 200 km p/u gereden worden. Dan kunnen ze beter treinen inzetten die met 160 - 200 km p/u rijden.

De ICNG kan ook makkelijk worden ingezet tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag of eventueel een andere treinverbinding zoals Groningen/Leeuwarden - Breda.

Onlangs in een V-IRM-M gezeten. Duidelijk een verbetering t.o.v. V-IRM qua verlichting, bagagedragers en vloer. Voor de rest zijn de verschillen niet heel groot.

12-07-2017 22:12:01
thom
thom
Enschede.. Zwolle... Kampen...?

13-07-2017 08:48:03
Klaasje
Klaasje
Ja, de discussie ontspoorde toen hier een filmpje over station Zwolle werd geplaatst.

13-07-2017 09:57:09
icened
icened
Misschien een nieuwe topic? Topic Spoorzone Zwolle?

13-07-2017 09:59:21
IJsbergsla
IJsbergsla
Of je zou het in een topic kunnen zetten dat er wel mee te maken heeft, zoals www.somda.nl ...

13-07-2017 10:12:57
icened
icened
Prima.

17-07-2017 17:42:15
pluisje
pluisje
Veel ballast deze dagen tussen Zl en Kpn. Vanmorgen om 8.00 gingen er vanaf spoor 2 in Zl een kleine 40 vrachtjes de Kamperlijn op. En zojuist kwamen die via spoor 1 de lijn weer af, leeg... Een tweede sleep stond net nog achter de overweg Veerallee.

22-07-2017 17:12:59
edwin82
edwin82
Ik vroeg me zo af, is er al proefgereden met electrisch materieel op Zl Wdn?

22-07-2017 17:53:30
jelmerrr
jelmerrr
Naar mijn weten heeft daar nog geem elktrisch mat gereden
Wat zou er moeten proefrijden daar nu? Ik denk dat in december/november keolis met hun flirt daar wel gaat proefrijden?

22-07-2017 20:36:11
plaid
plaid
Quote
jelmerrr (za 22 jul 2017 17:53:30 www.somda.nl): Naar mijn weten heeft daar nog geem elktrisch mat gereden
Wat zou er moeten proefrijden daar nu? Ik denk dat in december/november keolis met hun flirt daar wel gaat proefrijden?


Ik vindt het wel komisch. je elektrificeert een spoorlijn maar daarna is er blijkbaar niemand geinteresseerd of alles in de praktijk ook naar behoren werkt.
dat kan altijd nog op het laatste moment? kan me niet voorstellen eigenlijk.

22-07-2017 20:47:11
thom
thom
Daar zal vast wel een proeftreintje overheen rijden in opdracht van de aannemer gok ik.

22-07-2017 20:57:32
cuneo56
cuneo56
Tsja, de opdrachtgever heeft zelf geen materieel, de huidige exploitant maar een paar met de juiste beveiligings aparatuur en die zijn niet echt vrij beschikbaar en het materieel van de toekomstige exploitant is nog niet toegelaten.
Maar ik geef toe , het is raar als je bedenkt dat momenteel zowat alles tot een paar posities achter de komma getest wordt.

22-07-2017 20:58:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Sowieso kan er pas een proefrit gereden worden nu de Flirts er zijn, elektrisch materieel met ATB-NG is vrij zeldzaam immers (met een Thalys proefrijden is ook niet zo handig, beetje lang)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

22-07-2017 21:39:33
wouterder
wouterder
Hoezo is de baanvak beveiliging belangrijk? Je kan ook gewoon de ATB buiten dienst stellen en er 's nachts na de drgl over heen rijden. Geen idee of dat ook gebeurd is.

22-07-2017 21:41:51
daniel_ddr
daniel_ddr
De combinatie moet toch ook werken lijkt me? Bij mijn weten is er nog nergens in Nederland met uitsluitend ATB-NG elektrisch gereden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

22-07-2017 22:32:17
icened
icened
.

Laatst bewerkt door icened op 23-07-2017 09:03

22-07-2017 22:39:14
dennistd
dennistd
Quote
daniel_ddr (za 22 jul 2017 21:41:51 www.somda.nl): De combinatie moet toch ook werken lijkt me? Bij mijn weten is er nog nergens in Nederland met uitsluitend ATB-NG elektrisch gereden.
De trammetjes op Gouda-Alphen, maar die zijn verkocht en de ATB-NG schijnt op het baanvak daarna ook weer uitgebouwd te zijn.

22-07-2017 22:58:01
thom
thom
Quote
cuneo56 (za 22 jul 2017 20:57:32 www.somda.nl): Tsja, de opdrachtgever heeft zelf geen materieel, de huidige exploitant maar een paar met de juiste beveiligings aparatuur en die zijn niet echt vrij beschikbaar en het materieel van de toekomstige exploitant is nog niet toegelaten.
Maar ik geef toe , het is raar als je bedenkt dat momenteel zowat alles tot een paar posities achter de komma getest wordt.

Voor proefritten zit je niet aan de huidige of toekomstige exploitant vast natuurlijk, dat is maar net wie de aannemer inhuurt.

En dat kan hij gewoon uitvoeren in een buitendienst stelling en dan is de ATB ook geen issue meer

29-07-2017 21:12:23
marvinkok
marvinkok
Komende maand zal er getest worden met de Flirt om zo de bovenleiding en de atb-ng van de stellen te testen.

15-08-2017 11:19:32
dvdhoven
dvdhoven
Volgens rtv Oost worden er woensdag en donderdag testritten uitgevoerd in de nacht: www.rtvoost.nl


Dick van den Hoven

15-08-2017 11:25:42
train85
train85
Dat klopt inderdaad. Is midden in de nacht.

15-08-2017 22:56:20
wouterder
wouterder
Zal neem ik aan na de drgl van NS gebeuren, net als met de tesrit met linten laatst.