Enschede - Zwolle - Kampen
Forum: Algemeen - Algemeen
06-02-2016 13:34:16
martijn
martijn
De levering van de masten gaat zo te zien er voorspoedig. Ze staan niet alleen van Wierden tot halverwege Nijverdal, maar ook al op enkele plekken tussen Raalte en Heino!

Nog even een vraag: Hoe wordt de constructie ter hoogte van station Nijverdal en de ingeaving aldaar? Hier uiteraard geen betonnen voeten maar wel bovenleidingsportalen. Komen deze tussen de sporen of langs de zijwand?

09-02-2016 12:05:31
Diedje
Diedje
In het bericht van de tubantia www.tubantia.nl van vandaag word gezegd dat reizigers direct verbetering merken als het project klaar is.

Zou dit erop duiden dat de NS nog voor het verstrijken van de dienstregeling, indien indienststelling van de Bovenleiding op tijd is met electrisch materieel gaat rijden? Of is dit te hoopvol geschreven?

09-02-2016 12:26:02
rolandrail
rolandrail
Tubantia impliceert dat wel maar volgens mij is dat niet de planning.

09-02-2016 12:49:48
dennistd
dennistd
Misschien kan de provincie NS zo ver krijgen wat Plan V in te zetten? %08%
Maar ik denk dat we gewoon DM90's houden: het is toch minstens 750m trein wat je nodig hebt. Tenzij NS door levering van FLIRT's en SNG's ineens heel ruim in het sprintermaterieel zit zie ik het niet gebeuren. Zeker niet als ook DDZ naar de IC's verschoven wordt.


09-02-2016 12:52:43
bnv
bnv
Dat zou natuurlijk theoretisch gezien kunnen.
De meeste kans biedt zoiets als NS kans ziet het gehele park, of in ieder geval de thans dienstdoende 22 stellen DM 90, te verkopen nog voor december 2017.
Vraag blijft of het spul wel verkoopbaar is. Voor zover ik heb begrepen staan de andere 30 stellen al langer te koop. Wie wil dat spul eigenlijk hebben?
En dan nog het punt of niet alleen NS maar ook de Provincie Overijssel als opdrachtgever er wat over gaat roepen.

09-02-2016 13:04:27
maurits
maurits
En buiten dat: tussen Wdn en Zl blijft de ATB-NG gewoon actief, of wordt er toch ATB-EG ingebouwd? Mogelijk brengt dat ook inzetbeperkingen met zich mee.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

09-02-2016 13:19:07
nathanvos2
nathanvos2
Ik weet niet of ik het goed heb begrepen maar naar mijn weten gaat het om het Kamerlijntje en Zwolle - Wierden puur om elektrificeren van deze twee trajecten. Als er ooit iets gedaan wordt aan de beveiliging dan denk ik eerder dat er ERTMS komt.

09-02-2016 13:27:49
broek53
broek53
Het zijn inderdaad geen beveiligingsprojecten, al komt de elektrische herbouw van Zwolle - Kampen daar ook wel op neer. Maar Zwolle - Wierden verandert niet; ATB-EG zou overigens inhouden dat het hele baanvak weer detectie met behulp van spoorstroomlopen zou moeten krijgen. Dat is uitgesloten, los van het feit dat spoorstroomloopdetectie en lichte railvoertuigen niet elkaars vrienden zijn. Kortom: er blijft ATB NG op zitten en elektrisch materiel met ATB NG heeft NS niet.

Laatst bewerkt door broek53 op 09-02-2016 13:28

09-02-2016 13:56:39
b2py
b2py
Quote
Diedje (di 09 feb 2016 12:05:31 www.somda.nl): In het bericht van de tubantia www.tubantia.nl van vandaag word gezegd dat reizigers direct verbetering merken als het project klaar is.

Zou dit erop duiden dat de NS nog voor het verstrijken van de dienstregeling, indien indienststelling van de Bovenleiding op tijd is met electrisch materieel gaat rijden? Of is dit te hoopvol geschreven?
Met het huidige en geprognotiseerde tekort aan elektrisch materieel zou ik dat niet verwachten eigenlijk..

09-02-2016 17:40:41
jeanne
jeanne
Als er geen ATB-EG op het baanvak komt is het straks ook niet echt een alternatieve omleidingsroute!


Jeanne Kok

09-02-2016 20:25:16
AgentX
AgentX
Dat is best wel zonde, want volgens mij kun je best wel wat tijdswinst halen als je de 140 (Berlijner) na Aml via Nvd-Zl-Alm naar Asd laat rijden, als hij niet via Apd-Amf kan.

09-02-2016 20:56:49
maurits
maurits
Kunnen de Traxxen onder ATB-NG rijden?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

09-02-2016 22:02:14
wouterder
wouterder
Quote
AgentX (di 09 feb 2016 20:25:16 www.somda.nl): Dat is best wel zonde, want volgens mij kun je best wel wat tijdswinst halen als je de 140 (Berlijner) na Aml via Nvd-Zl-Alm naar Asd laat rijden, als hij niet via Apd-Amf kan.

Daar is toch geen ruimte voor? Alles rijdt nu al krap. De tegentrein in Nvd hoeft maar iets te laat te zijn, of je hebt vertraging. Of komt er betere dienstregeling?

09-02-2016 22:13:48
AgentX
AgentX
Geen idee. Ik realiseer me best dat "proppen" op een enkelsporig traject best lastig is. Maar misschien zijn er mogelijkheden...

09-02-2016 22:26:58
daniel_ddr
daniel_ddr
De 140 heeft wel als voordeel dat 'ie maar eens in de 2 uur rijdt en zichzelf in Hgl kruist. Dat maakt het op zich al iets makkelijker omdat je geen kruising van twee 140en ergens op het enkelspoor hoeft in te passen. Kruisen met de 7900 volstaat.
Echter wordt het dan nog knap lastig want je haalt zo te zien Rat niet op tijd, zelfs al ga je direct het enkelspoor op nadat de tegentrein in Wdn aangekomen is.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

09-02-2016 22:47:34
cuneo56
cuneo56
Afgezien dat er weinig ruimte is tussen Zl en Wdn , moet je ook nog de 1700 'en aanpassen. Dus ATB fase 4 er uit en ATBL er in en dan nog wat hardware op de lok aanbrengen
Mogelijk zit er nog wel wat bruikbaars in de DM '90 die met bosjes in Amf staan.
Of ICE's gebruiken, die kunnen al onder ATB NG rijden%02%

09-02-2016 22:59:07
thom
thom
Het ging er danook om dat dat zou kunnen als men ook ATB-EG aan zou leggen ipv NG.

09-02-2016 23:29:01
dennistd
dennistd
Quote
daniel_ddr (di 09 feb 2016 22:26:58 www.somda.nl): De 140 heeft wel als voordeel dat 'ie maar eens in de 2 uur rijdt en zichzelf in Hgl kruist. Dat maakt het op zich al iets makkelijker omdat je geen kruising van twee 140en ergens op het enkelspoor hoeft in te passen. Kruisen met de 7900 volstaat.
Echter wordt het dan nog knap lastig want je haalt zo te zien Rat niet op tijd, zelfs al ga je direct het enkelspoor op nadat de tegentrein in Wdn aangekomen is.
Het gaat straks ook passen met een sneltrein in één richting in de spits, dus zou de 140 ook moeten passen. Hoewel het optrekken daarvan natuurlijk langzamer gaat dan een FLIRT3. Met wat schuiven in de tijden (in Nvd vertrekken als de trein uit Es aankomt ipv 2 minuten er na) ben je eerder in Wdn en kan de 140 meteen doorrijden naar Nvd (tijdligging is al goed). Het probleem is wel dat je precies in de knoop in Zwolle bent en op Zlgea zou moeten wachten op een vrij perron (overstappers voor Dv en het noorden). En dat mag weer niet, omdat een reizigerstrein alleen op een perron gepland voor het rode sein mag lopen %09%

Laatst bewerkt door dennistd op 09-02-2016 23:31

10-02-2016 00:15:31
Sietse
Sietse
In dat geval moet je ook in Heino kruisen met de 7900, en daar is de 140 volgens mij te lang voor.
Het klinkt leuk, maar het lijkt me al bij al niet echt praktisch %08%

10-02-2016 01:05:36
dennistd
dennistd
In Hno kruisen met de 7900 kan sowieso niet, omdat de 7900 zichzelf daar al kruist. Dat geldt ook voor Nvd, dus je moet in Wdn, Rat en Zlgea/Zl kruisen. De krapte zit hem in Wdn-Rat, daar moet je 22km eigenlijk binnen 15 minuten overbruggen.

10-02-2016 06:54:18
joahn93
joahn93
Quote
maurits (di 09 feb 2016 20:56:49 www.somda.nl): Kunnen de Traxxen onder ATB-NG rijden?


Bij mijn weten niet


FR1908

10-02-2016 08:29:07
b2py
b2py
Quote
dennistd (di 09 feb 2016 23:29:01 www.somda.nl):
Quote
daniel_ddr (di 09 feb 2016 22:26:58 www.somda.nl): De 140 heeft wel als voordeel dat 'ie maar eens in de 2 uur rijdt en zichzelf in Hgl kruist. Dat maakt het op zich al iets makkelijker omdat je geen kruising van twee 140en ergens op het enkelspoor hoeft in te passen. Kruisen met de 7900 volstaat.
Echter wordt het dan nog knap lastig want je haalt zo te zien Rat niet op tijd, zelfs al ga je direct het enkelspoor op nadat de tegentrein in Wdn aangekomen is.
Het gaat straks ook passen met een sneltrein in één richting in de spits, dus zou de 140 ook moeten passen. Hoewel het optrekken daarvan natuurlijk langzamer gaat dan een FLIRT3. Met wat schuiven in de tijden (in Nvd vertrekken als de trein uit Es aankomt ipv 2 minuten er na) ben je eerder in Wdn en kan de 140 meteen doorrijden naar Nvd (tijdligging is al goed). Het probleem is wel dat je precies in de knoop in Zwolle bent en op Zlgea zou moeten wachten op een vrij perron (overstappers voor Dv en het noorden). En dat mag weer niet, omdat een reizigerstrein alleen op een perron gepland voor het rode sein mag lopen %09%
Een omgeleide trein door een verstoring is ongepland en mag dus ook elders voor de rode lopen.

10-02-2016 09:26:47
marciekemp
marciekemp
Traxx heeft idd geen ATB-NG, ook een ICE zoals hier net werd genoemd heeft dat niet, er is tot nu toe voor zo ver ik weet geen enkele elektrische materieelsoort die ATB-NG heeft, dit is tot nu toe alleen voorbehouden aan dieseltreinstellen en locs

10-02-2016 12:30:57
SchuurB
SchuurB
Quote
dennistd (wo 10 feb 2016 01:05:36 www.somda.nl): ...dus je moet in Wdn, Rat en Zlgea/Zl kruisen. De krapte zit hem in Wdn-Rat, daar moet je 22km eigenlijk binnen 15 minuten overbruggen.


Als de snelheid Wdn - Nvd en op station Rat omhoog gaat kan dat makkelijk, zelfs met die kruipsnelheden in Wdn zelf. Wat dat betreft is het jammer dat in Wdn met de komst van de tunnels de mogelijkheden voor snelheidsverhoging behoorlijk ingeperkt zijn, want voor doorrijdende treinen ri. Nvd is het volledig ongeschikt. Ook de 7900 in zijn huidige vorm was daarbij gebaat geweest, want de tijd Hengelo knoop - kruising Nijverdal is net wat te krap.
Alsnog ombouwen voor 8 sneltreinen per dag en paar omgeleide ICB's per jaar zal wel te duur zijn. Maar misschien kunnen ze een wisselvernieuwing wel meepakken met de (hopelijk ooit nog eens optredende) komst van ETCS en zo kosten voor herontwerp van de beveiliging beperken.
Nu alleen nog die loc's die geschikt zijn voor ATB-NG. Kunnen de ETCS-antennes ook NG-bakens lezen of heb je daar weer een aparte antenne voor nodig?

10-02-2016 12:50:18
dennistd
dennistd
Naar spoor 3 met een hogere snelheid is inderdaad onmogelijk gemaakt, maar de overloopwissels aan de westkant moeten wel aan te passen zijn om daar met 80km/h overheen te kunnen. Dan kan er via spoor 2 Aml-Nvd of via spoor 1 Nvd-Aml gereden worden terwijl de stoptrein op spoor 3 staat.

10-02-2016 15:10:44
AlexH
AlexH
De betonnen voeten zijn afgelopen nacht ingegraven. Opvallend is dat ze zo'n 3 meter van het huidige spoor af staan. Misschien wordt het perron dan toch verbreed?

10-02-2016 15:15:30
SchuurB
SchuurB
Past dat dan met de reizigerstunnel?

10-02-2016 15:52:49
dvdhoven
dvdhoven
De reizigerstunnel in Wierden loopt nog een stukje door naar de Noord Parallelweg. Dan begint de trap. Dus er is nog wat ruimte. Wel staat daar nog een geluidswand en een fietsenstalling in de weg.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 10-02-2016 15:57


Dick van den Hoven

10-02-2016 16:14:39
evangoor
evangoor
Quote
marciekemp (wo 10 feb 2016 09:26:47 www.somda.nl): Traxx heeft idd geen ATB-NG, ook een ICE zoals hier net werd genoemd heeft dat niet, er is tot nu toe voor zo ver ik weet geen enkele elektrische materieelsoort die ATB-NG heeft, dit is tot nu toe alleen voorbehouden aan dieseltreinstellen en locs

ICE3M en Thalys PBKA hebben wel ATBNG-apparatuur gehad. Is dat dan uitgebouwd bij de inbouw van ETCS-apparatuur?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-02-2016 16:54:50
AlexH
AlexH
www.rtvoost.nl

Filmpje van RTV Oost over het plaatsen van de masten.

Tevens zag ik vanmiddag halverwege het perron op station Heino een stuk midden uit het perron gevreesd. Zo'n 50 bij 50 centimeter. Iemand een idee wat het is?

10-02-2016 18:13:44
cuneo56
cuneo56
Quote
marciekemp (wo 10 feb 2016 09:26:47 www.somda.nl): Traxx heeft idd geen ATB-NG, ook een ICE zoals hier net werd genoemd heeft dat niet, er is tot nu toe voor zo ver ik weet geen enkele elektrische materieelsoort die ATB-NG heeft, dit is tot nu toe alleen voorbehouden aan dieseltreinstellen en locs

De ICE's 3M en Thalys PBKA waren bij mijn weten beide voorzien van ATBL , daarmee kan o.a tussen Gvm en Hfd 160 km/h gereden worden en in Belgie op lijn 2 ( HSL leuven-Luik). Als dat er niet ( meer) inzit ontstaan de vraag wat deze stellen dan gebruiken in België op lijn 2!

10-02-2016 18:32:02
b2py
b2py
Quote
AlexH (wo 10 feb 2016 16:54:50 www.somda.nl): www.rtvoost.nl

Filmpje van RTV Oost over het plaatsen van de masten.

Tevens zag ik vanmiddag halverwege het perron op station Heino een stuk midden uit het perron gevreesd. Zo'n 50 bij 50 centimeter. Iemand een idee wat het is?
Ruimte voor een paalfundering?

10-02-2016 19:18:14
marciekemp
marciekemp
ATBL zit er inderdaad nog in voor zo ver ik weer, maar dit is wat anders dan een compleet werkend ATB-NG systeem

10-02-2016 22:26:08
timtrein
timtrein
Is dat zo? Volgens mij niet toch...

10-02-2016 23:59:56
wouterder
wouterder
Ik denk dat Syntus in de komende jaren zeker wel wat knooppunten gaat vinden. Ik zou het niet zo gek vinden om wdn - zl te verdubbelen en hier ook ic´s te laten rijden van NS, al zit je dan wel in de weg met de sneltreinen die Syntus biedt.

11-02-2016 07:03:19
nohab
nohab
Quote
cuneo56 (wo 10 feb 2016 18:13:44 www.somda.nl):
Quote
marciekemp (wo 10 feb 2016 09:26:47 www.somda.nl): Traxx heeft idd geen ATB-NG, ook een ICE zoals hier net werd genoemd heeft dat niet, er is tot nu toe voor zo ver ik weet geen enkele elektrische materieelsoort die ATB-NG heeft, dit is tot nu toe alleen voorbehouden aan dieseltreinstellen en locs

De ICE's 3M en Thalys PBKA waren bij mijn weten beide voorzien van ATBL , daarmee kan o.a tussen Gvm en Hfd 160 km/h gereden worden en in Belgie op lijn 2 ( HSL leuven-Luik). Als dat er niet ( meer) inzit ontstaan de vraag wat deze stellen dan gebruiken in België op lijn 2!
ATB op een Belgische hogesnelheidslijn???


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

11-02-2016 09:43:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
nee, TBL2. De ATBL module wordt voor beide gebruikt.

11-02-2016 10:02:42
cuneo56
cuneo56
Quote
nohab (do 11 feb 2016 07:03:19 ATB op een Belgische hogesnelheidslijn???

Als je met ATB strikt Automatische Trein Beinvloeding bedoeld en niet een van die systemen: ja.
Maar even ter verduidelijking en kort door de bocht:
Het Nederlandse ATB-NG en Belgische TBL2 zijn parallel door Alstom ontwikkeld en gebruiken dezelfde hardware( bakens)
Met ATBL wordt treinapparatuur bedoeld die met beide systemen overweg kan en daarnaast met de oudere systemen van beide landen.

11-02-2016 10:44:44
nohab
nohab
Dat bedoel ik als leek zijnde inderdaad en voor mij kort door de bocht genoeg.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

25-02-2016 18:16:26
AlexH
AlexH
De bovenleidingsportalen staan inmiddels al op Wierden - Tunnel Nijverdal westzijde, Tunnel Nijverdal oostzijde - Halverwege Raalte-Heino.

27-02-2016 15:04:22
AlexH
AlexH
Ondertussen zijn ze alweer voorbij Heino in de richting van Zwolle.

27-02-2016 15:20:05
dvdhoven
dvdhoven
Vandaag nog niet bij Laag Zuthem, daar nog alleen betonblokken.


Dick van den Hoven

27-02-2016 18:04:43
jelmerrr
jelmerrr
Quote
wouterder (wo 10 feb 2016 23:59:56 www.somda.nl): Ik denk dat Syntus in de komende jaren zeker wel wat knooppunten gaat vinden. Ik zou het niet zo gek vinden om wdn - zl te verdubbelen en hier ook ic´s te laten rijden van NS, al zit je dan wel in de weg met de sneltreinen die Syntus biedt.


Hoe bedoel je verdubbelen? Je kunt toch niets aanpassen aan dit stukje spoor? Alles is volgens mij nu al volgepland, al weet ik niet of er wat met flirts veranderd.

Laatst bewerkt door moderator op 28-02-2016 14:45, reden: quote toegevoegd

27-02-2016 18:26:59
dvdhoven
dvdhoven
Verdubbelen is de eerste jaren niet aan de orde. Er zijn ook de nodige knelpunten gerealiseerd de afgelopen jaren. Oost van Nijverdal is bij de bouw van de Combitunnel een enkelsporige dijk gerealiseerd met een aantal enkelsporige bruggen/viaducten erin. Om dat te verdubbelen ben je een flink bedrag kwijt.


Dick van den Hoven

27-02-2016 18:35:59
jelmerrr
jelmerrr
Daarom mijn reactie ook

01-03-2016 22:39:06
AlexH
AlexH
Terugkomend op mijn vraag welk seinbeeld de werktreinen krijgen, vandaag met eigen ogen gezien hoe dat gaat.

Alles staat op rood. De locomotief (VR Jerry) duwde de trein door het rode sein ri Zwolle op spoor 2 te Heino.

02-03-2016 18:03:19
thom
thom
Opzich logisch, de sporen waar aan gewerkt word zullen buitendienst genomen zijn en dan word in het systeem een verhindering aangebracht om op normale wijze rijwegen in te kunnen stellen om de veiligheid van het werkgebied te garanderen.

Fysiek zal er buiten ook een kortsluitlans in het spoor liggen, en ook die verhinderd het instellen van normale rijwegen en het veilig komen van seinen.

Laatst bewerkt door thom op 02-03-2016 18:04

02-03-2016 18:36:29
sjoerd
sjoerd
Thom, ik denk dat je in de eerste alinea bedoelt, dat je de wissels kunt goedleggen, want je merkt terecht in je tweede alinea op dat je geen rijweg kunt instellen naar buiten dienst zijnd spoor.
Overigens zou je in principe nog geel knipper kunnen instellen als je niet geheel zou blokkeren, maar dat kan meestal niet naar de vrije baan. Er bestonden en bestaan uitzonderingen in het land.

02-03-2016 19:05:00
dvdhoven
dvdhoven
Even doorgaan met OT Gelukkig hebben we hier in Nederland niet zoiets rampzaligs als het Duitse Ersatzsignal (Zs 1) Aan de jongste treinramp in Beieren hebben we kunnen zien waar misbruik van dat signaal toe kan leiden.
Geel knipper naar de vrije baan ken ik van Verkeerd Spoorrijden, dan kon je met geel knipper het verkeerde spoor op.


Dick van den Hoven

02-03-2016 20:24:59
ems
ems
Kortsluitlanzen zal je daar niet aantreffen, 't is immers een baanvak met assentellers
Komende week zullen overigens de laatste portalen worden aangevoerd, daarna wordt begonnen met het trekken van de draden.

02-03-2016 20:33:22
JuliandeB
JuliandeB
Dat gaat dan snel zeg! Hoe willen ze het draad in fases ophangen? Neem niet aan dat het overdag los blijft bungelen.

02-03-2016 20:40:40
thom
thom
Nou, gelukkig zal die draad tochal niet één geheel zijn van Zwolle naar Enschede %08%

Nee, die hangt tochal in verschillende afgespannen sectie's, dus dat word sectie voor sectie afmonteren.

Laatst bewerkt door thom op 02-03-2016 20:42

02-03-2016 21:41:48
broek53
broek53
Betekent dat er een hoop bewaking nodig zal zijn, trouwens. Anders rollen ze achter je rug de draad weer op...

02-03-2016 23:43:55
cuneo56
cuneo56
Quote
JuliandeB (wo 02 mrt 2016 20:33:22 www.somda.nl): Dat gaat dan snel zeg! Hoe willen ze het draad in fases ophangen? Neem niet aan dat het overdag los blijft bungelen.

Zou best kunnen%02% De draagkabel moet toch als eerste opgehangen worden. En dan in volgende fase eerst de hangdraadjes en daar de rijdraad weer aan.


03-03-2016 06:59:34
mdeen
mdeen
Quote
dvdhoven (wo 02 mrt 2016 19:05:00 www.somda.nl): Even doorgaan met OT Gelukkig hebben we hier in Nederland niet zoiets rampzaligs als het Duitse Ersatzsignal (Zs 1) Aan de jongste treinramp in Beieren hebben we kunnen zien waar misbruik van dat signaal toe kan leiden.


Sorry dat ik het zeg, maar wat een nonsens. Dat is hetzelfde als zeggen dat ze in Duitsland gelukkig niet zoiets rampzaligs hebben als ATB.

03-03-2016 08:40:11
illyavaes
illyavaes
Quote
ems (wo 02 mrt 2016 20:24:59 www.somda.nl): Komende week zullen overigens de laatste portalen worden aangevoerd

"Masten". "Portalen" zijn constructies van twee verticale masten en een horizontale balk (vrijwel altijd over twee of meer sporen - hoewel er meen ik op de Emmerlijn wel ergens een portaal over 1 spoor stond).

03-03-2016 10:09:34
sjoerd
sjoerd
@ mdeen: Dick kennende bedoelt hij dat het recente gebruik van het Ersatzsignal rampzalig is gebleken in de handen van de treindienstleider en niet de toepassing ervan die in ons buurland vrij algemeen is en waarvan Dick als ex-knoppenman zeker ook de voordelen zal zien.

03-03-2016 10:45:38
dvdhoven
dvdhoven
Sjoerd, bedankt voor je reactie.
Als ex treindienstleider ben ik nog steeds verbijsterd over wat in Beieren gebeurt is. De trdl heeft toegegeven het Zs1 gebruikt te hebben en het meest waarschijnlijke scenario is dat, dat hij het gebruikt heeft om tegen een gegeven rijrichting in, een trein te laten vertrekken. En dat terwijl hij zelf die eerdere rijweg gegeven heeft. Beide stations worden door een en dezelfde treindienstleider bediend. Ik kan er nog steeds niet bij.
In een groot land als Duitsland kan een Zs1 zeker van voordeel zijn. Het is een soort aanwijzing stoptonend sein. En bij de grote afstanden in Duitsland kan het nuttig zijn.


Dick van den Hoven

03-03-2016 10:52:05
alle46
alle46
Quote
illyavaes (do 03 mrt 2016 08:40:11 www.somda.nl):
Quote
ems (wo 02 mrt 2016 20:24:59 www.somda.nl): Komende week zullen overigens de laatste portalen worden aangevoerd

"Masten". "Portalen" zijn constructies van twee verticale masten en een horizontale balk (vrijwel altijd over twee of meer sporen - hoewel er meen ik op de Emmerlijn wel ergens een portaal over 1 spoor stond).

Klopt. Coevorden 2 stuks en Mariënberg. Altijd bij een wissel van enkel- naar dubbelspoor.

05-03-2016 20:13:26
AlexH
AlexH
De vrije baan krijgt bovenleidingsmasten en de stations (Rat en Hno) krijgen bovenleidingsportalen, die over het perron reiken.

06-03-2016 12:26:31
SchuurB
SchuurB
Is bij het plaatsen van die portalen in Hno en Rat al rekening gehouden met de eventuele perronverbreding en bijbehorende spoorverplaatsing, of staan de voeten van de portalen strak aan de sporen?

06-03-2016 13:20:49
AlexH
AlexH
Heino wel, daar staan de portalen verder van het bestaande spoor dan wat normaal is.

06-03-2016 14:42:51
dvdhoven
dvdhoven
In Rat staan ze strak op het spoor. Heel gek, want aan de noordkant is nog ruimte. Daar heeft vermoedelijk een spoor gelegen. Perron in Rat is vrij smal.
Momenteel staan oost en west van Nijverdal nog geen portalen/masten langs de dubbelsporige delen.


Dick van den Hoven

06-03-2016 19:34:48
AlexH
AlexH
Klopt als een trein dvdhoven, tot 1935 liep de spoorlijn Deventer-Ommen langs Raalte. Raalte had toentertijd een klein emplacementje.

nl.wikipedia.org

06-03-2016 21:56:55
dvdhoven
dvdhoven
Dat spoor heeft er vermoedelijk nog een tijd langer gelegen en is waarschijnlijk met de modernisering van de beveiliging verdwenen.
Hoewel ik in de jaren 70 meerdere keren op station Raalte ben geweest, kan ik me niet meer goed herinneren hoe het was. Het gebouw herinner ik me nog wel.
En met spoorgeschiedenis ben ik zeer goed op de hoogte. De OLDO is mij bekend, het boek van Wiebe van de Velde staat in de boekenkast en Wiebe heb ik persoonlijk gekend. Hij was een collega van mij in de jaren 70. We hebben vaker over de OLDO gesproken. Ik ben zelf een amateur spoorarcheloog.
Een van de dingen, die ik nog gezien heb, was de spoor-ingraving net noord van Wesepe. Later heeft een boer die vol gestort.


Dick van den Hoven

09-03-2016 08:35:06
AlexH
AlexH
Hier een fotootje van de situatie in Hno. De dwarsbalken van de portalen liggen erop. Ook te zien dat de portalen aan spoor 2 wat verder van het spoor staan.

flic.kr

09-03-2016 09:22:54
b2py
b2py
Ik heb niet het gevoel dat het spoor nog verplaatst wordt gezien de locatie waar de ondersteuning voor de draagkabel zit.

09-03-2016 09:25:30
martijn
martijn
Die is tzt eventueel makkelijker te verplaatsen dan een portaal+voet.

09-03-2016 15:30:35
SchuurB
SchuurB
@ AlexH: dank voor je foto!


Quote
b2py (wo 09 mrt 2016 09:22:54 www.somda.nl): Ik heb niet het gevoel dat het spoor nog verplaatst wordt gezien de locatie waar de ondersteuning voor de draagkabel zit.


De beslissing om met sneltreinen te gaan rijden is genomen tegelijkertijd met de elektrificatie, en aan dat rijden met sneltreinen zat volgens het Arcadisrapport onder meer perronverbreding in Hno en Rat vast. Nu stond er in de informatie bij de aanbesteding niet dat er per eind 2017 al op die aanpassingen gerekend kan worden. www.tenderned.nl

Maar goed, als het één of twee jaar later wel gerealiseerd gaat worden dan kun je nu beter al je voorbereidingen treffen. Dat hebben ze kennelijk in Heino wel gedaan en in Raalte niet.

09-03-2016 15:46:54
dennistd
dennistd
Was het niet zo dan Hno een perronverbreding zou krijgen en Rat een nieuw zijperron? Dan heb je natuurlijk geen verbreding nodig, kwestie van een hek plaatsen aan één kant van het oude middenperron (zoals Odz bijvoorbeeld heeft).

09-03-2016 20:25:43
SchuurB
SchuurB
Dat lijkt me een prima oplossing en rijmt met dat krap geplaatste bovenleidingportaal in Rat, maar jouw bericht is wel de eerste keer dat ik die optie genoemd zie. Heb je daar nog een mooie bron voor?

Laatst bewerkt door SchuurB op 09-03-2016 20:27

09-03-2016 20:30:34
markv
markv
Zowel in Raalte als in Heino komt een extra zijperron met op het midden perron dan waarschijnlijk een hek. In Heino is hier al rekening mee gehouden door de portalen verder weg te zetten. In Raalte kon dat niet omdat de fietsenstalling in de weg staat. De bovenbalken zullen in Raalte wel langer zijn zodat in de toekomst de paal en fundering alleen verplaatst moeten worden.

09-03-2016 21:28:50
dvdhoven
dvdhoven
Dat in Raalte de fietsenstalling in de weg zit, is hier te zien www.dvdhoven.nl


Dick van den Hoven

10-03-2016 00:26:10
SchuurB
SchuurB
Quote
markv (wo 09 mrt 2016 20:30:34 www.somda.nl): Zowel in Raalte als in Heino komt een extra zijperron met op het midden perron dan waarschijnlijk een hek. In Heino is hier al rekening mee gehouden door de portalen verder weg te zetten. In Raalte kon dat niet omdat de fietsenstalling in de weg staat. De bovenbalken zullen in Raalte wel langer zijn zodat in de toekomst de paal en fundering alleen verplaatst moeten worden.


O wacht, dus als ik het goed begrijp komt in Heino een perron aan de zuidzijde van spoor 2? Op die manier kunnen op beide stations de sporen blijven liggen en hoeven er geen dure spooraanpassingen gedaan te worden, daar is goed over nagedacht! Een perron aan de noordzijde past niet zonder dat je het oude stationsgebouw sloopt of het zijspoor verlengt.

Ik krijg de indruk dat je er veel vanaf weet, kun je deze vragen ook beantwoorden?
- wordt de toegang tot het nieuwe perron in Hno via een nieuw overpad of via de overweg Stationsweg?
- blijft het overpad in Rat bestaan?
- wordt de seingeving zodanig aangepast dat je ook met 60 km/h vanaf de zijsporen in Hno en Rat kunt vertrekken i.p.v. dat overbodige gedoe met 40 tot na de wissels zoals dat nu is?

Laatst bewerkt door SchuurB op 10-03-2016 00:33

11-03-2016 13:52:08
martijn
martijn
Ik heb hier wat plaatjes van de huidige situatie in Raalte geplaatst: martijnvanvulpen.nl

16-03-2016 23:13:34
wouterder
wouterder
Ik zag deze afbeelding voorbij komen op internet, zo te zien hangen de eerste draden al tussen Wdn en Nvd. forum.treinpunt.nl

Laatst bewerkt door wouterder op 16-03-2016 23:21

16-03-2016 23:32:05
thom
thom
EUh ja, dat is een besloten forum... %09%

17-03-2016 13:16:02
rolandrail
rolandrail
Afgelopen dinsdag zag ik dat de eerste draden waren getrokken tussen Wdn en Nvd en wel de draden die bovenover de portaaluitleggers heen gaan dus nog geen rijdraad.

17-03-2016 17:13:29
moderator
Moderator
moderator
Spotmelding en reactie daarop verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team

17-03-2016 18:30:56
AlexH
AlexH
In dat geval zal ik het anders verwoorden.

De koperwikkels worden op de noordelijke dieselsporen op Zlge ingeladen.

23-03-2016 15:11:33
dvdhoven
dvdhoven
Vandaag, 23-03-2016 fietstocht van Deventer naar Almelo gemaakt.
Bij Haarle (Tunnelweg) hangt de draagkabel.
In het Ravijn (west van Nijverdal) nog geen draagkabel, ook ontbreken nog een paar portalen (alleen funderingsblokken)
Oost van Nijverdal ontbreken ook nog een paar portalen. Daar is ook een kleine werklocatie naast het spoor ingericht.
Vanaf de Eversbergweg in Nijverdal tot in Wierden hangt de draagkabel en de versterkingsleiding. Aan de draagkabel zitten ook al de bevestigingen voor de hangdraden en ook de kabel onder de zijbalk door is aanwezig bij de meeste masten.
Het viaduct in het fietspad van de Looweg in Wierden is uitgenomen en gewerkt wordt aan de landhoofden.
Op station Wierden zijn spoor 3 en de aansluitende wisselverbindingen onder de draad gebracht. Nog niet onder stroom, er hangen nog bordjes in. Hier is deels gebruik gemaakt van bestaande portalen, deels van nieuwe masten.


Dick van den Hoven

25-03-2016 10:16:37
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
zie ook hier www.prorail.nl voor wat foto's van de werkzaamheden in Wierden

25-03-2016 16:56:34
marvinkok
marvinkok
Dan zou je gaan denken dat NS op korte termijn de trein tot Wierden elektrisch gaat rijden in de avonduren tijdens de werkzaamheden...

27-03-2016 15:17:46
bacr
bacr
Idd, gepland voor a.s. vrijdag al!

27-03-2016 16:15:39
edje
edje
Ja hoorde ik ook, vanaf vrijdag, niet met plan V, nee ze zijn hier blij dat ze die rommel kwijt zijn, maar gewoon met een DD-AR.

12-04-2016 16:12:47
marvinkok
marvinkok
Tot nu toe rijdt er nog altijd diesel onder de draad in de avond (voor zover ik heb kunnen controleren). Hoewel er in de avond maar 2 DDAR-composities over zijn voor 3 omlopen, kan de 3e toch ook met ICM gereden worden? Daar staat 's avonds genoeg van op het opstelterrein van Es...

12-04-2016 17:21:08
jelmerrr
jelmerrr
En er reed vandaag ook een lege ICM (3) naar Enschede. Geen idee wat die die kant op moet (was 16:56 vertrokken vanaf Wierden)

12-04-2016 17:28:38
michaben
michaben
Is de bovenleiding boven spoor 3 in Wdn ook al in dienst gesteld dan? Op een video van een paar weken terug hing er wel draad maar leek deze nog niet in dienst te zijn want er hing een waarschuwingssymbool aan de rijdraad (iets wat een sleepstuk niet zo fijn zal vinden). Als spoor 3 een aparte stroomgroep is kan het zijn dat men deze pas later in dienst stelt. De dieselprijs moet wel erg hoog worden om versneld dit ene spoor in dienst te gaan stellen zodat de 7900 's avonds elektrisch kan gaan rijden.

12-04-2016 18:32:46
sjoerd
sjoerd
Zonder spoor 3 in Wierden kan je ook elektrisch rijden, al heb ik geen idee hoe lang je kunt keren op spoor 1 of 2. Maar er zijn nog dieselstellen genoeg.

12-04-2016 18:40:02
bart84
Moderator
bart84
Keren op 1 of 2 lukt niet.
Aankomst van de 7900 uit Es is om .06/.36
Vertrek van de 7900 ri Es is om .24/.54

Echter komt om .09/.39 de IC ri Dv en verder langs en om .19/.49 de IC naar Es (en dan de 7000 nog niet eens meegeteld).
Als spoor 3 nog niet elektrisch te bereiken is, dan kan de trein niet op 1 of 2 blijven kamperen.


Mvg. Bart

12-04-2016 19:27:37
cuneo56
cuneo56
In die tijd kun je makkelijk even op en neer naar Rijssen om daar op spoor 1 te keren ( helaas geen perron meer daar)

Laatst bewerkt door cuneo56 op 12-04-2016 19:28

12-04-2016 20:03:40
jelmerrr
jelmerrr
Quote
bart84 (di 12 apr 2016 18:40:02 www.somda.nl): Keren op 1 of 2 lukt niet.
Aankomst van de 7900 uit Es is om .06/.36
Vertrek van de 7900 ri Es is om .24/.54

Echter komt om .09/.39 de IC ri Dv en verder langs en om .19/.49 de IC naar Es (en dan de 7000 nog niet eens meegeteld).
Als spoor 3 nog niet elektrisch te bereiken is, dan kan de trein niet op 1 of 2 blijven kamperen.


Maar de DD-AR keerde toch daar ook (spoor 2 dacht ik) toen er een ongeval was tussen Rijssen en Wierden? Qua tijd weet ik dat het niet te keren is maar anders kan het toch prima?

12-04-2016 20:57:58
b2py
b2py
Dan heb je geen treinen uit de richting Deventer, dan wordt het makkelijk ja..

09-05-2016 19:23:25
dvdhoven
dvdhoven
Even de waarnemingen van de laatste dagen.
Vandaag van Wierden tot Haarle langs de lijn gefietst. Draagkabel, versterkingsleiding en rijdraad hangen van Wierden tot de oostkant van Nijverdal. Voor lokaal bekenden tot bijna de fietstunnel Grote Alleepad (vroegere overweg Kruidenlaan). Alleen de hangdraden zijn nog voorlopige, daar moeten nog definitieve exemplaren voor komen.
Bij het viaduct over de Baron van Sternbachlaan is men bezig met een technische ruimte. Daar stond vandaag ook een kraan bij. Vlak erbij zitten aan de masten ook schakelaars.
Dan is Nijverdal zelf een groot gat met alleen kale masten.
Vanaf ongeveer het ecoduct Twilhaarsveld begint dan weer versterkingsleiding, draagkabel en rijdraad. Tot hoever dat doorloopt weet ik niet.
Vrijdag 6 mei was aan de westkant van Raalte (Nieuwe Deventerweg) alleen de draagkabel en de versterkingsleiding aanwezig.
Eveneens die vrijdag eindigde de draagkabel+versterkingsleiding vlak voor emplacement Zwolle.
Enkele weken geleden was men bij Mariënheem bij de overweg de Jongstraat bezig met de bouw van een technische ruimte.


Dick van den Hoven

09-05-2016 21:17:52
AlexH
AlexH
Station Heino heeft vorige week een scherm met actuele vertrektijden gekregen. De nieuwe klok hangt ondertussen al drie weken stil op 14:28. Defecte voedingskabel aldus Prorail.

13-05-2016 22:01:05
AlexH
AlexH
Op Facebookpagina "Leven in Raalte" is te zien dat spoor 1 in Raalte nu de volledige bovenleiding hangt. Zelf zag ik dat spoor 2 ook al voorzien is.

13-05-2016 22:09:43
edje
edje
nou, daar mist nog heel wat aan hoor, als je de foto eens goed bekijkt.
scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net

13-05-2016 22:11:36
bacr
bacr
Leg t maar even uit voor de leken onder ons...

13-05-2016 22:42:42
AgentX
AgentX
Als ik het zo bekijk, zitten de verticale draden nog niet vast aan de onderste draad.

13-05-2016 22:49:31
cuneo56
cuneo56
Er hangt nog maar één rijdraad en die hangt met voorlopige/provisorische hangdraadjes aan de draagkabel.