Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Enschede - Zwolle - Kampen

Vrijdag 22 mei 2015 - 18:33:54
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
De electrificatieklus wordt door Volkerrail gedaan. www.rtvoost.nl
Aanleg vooral in weekenden en avonden en dan dus vervangend busvervoer.
Start ergens in oktober 2015

Dick van den Hoven

Dinsdag 09 jun 2015 - 12:32:29
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
'Even wachten met aanbesteding spoorlijnen Overijssel'

Statenleden in Overijssel willen wachten met het gunnen van concessies voor twee spoorlijnen in de provincie. Aanleiding is de fraude bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. VVD en PvdA in Overijssel hebben nog vragen over de aanbestedingsprocedure en willen zeker weten dat bij de aangemelde vervoerders geen integriteitsproblemen spelen.

Gedeputeerde Staten beslissen deze maand welk bedrijf de komende jaren mag rijden op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. De PvdA ziet het liefst dat het provinciebestuur de hele aanbestedingsprocedure nog een keer onder de loep neemt. Statenlid Nooter zegt dat er geen aanwijzingen zijn voor misstanden, maar wil toch beter worden geïnformeerd.

Ook de VVD vindt dat "enige voorzichtigheid is geboden". Fractieleider Joosten zei in het NOS Radio 1 Journaal dat integriteit net zo'n belangrijke factor is als de prijs en de kwaliteit van de nieuwe vervoerder. Tegelijk waarschuwt hij ervoor om de NS in het verdomhoekje te zetten. "De NS is een heel groot bedrijf. De top is hard aangepakt, maar we hoeven daarmee niet het hele bedrijf weg te gooien."

Bron en meer: nos.nl

Dinsdag 09 jun 2015 - 12:47:47
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
timtrein (do 23 apr 2015 22:08:01 somda.nl): Als NS met het eigen NS-personeel van de bestaande standplaatsen in afwisseling met andere diensten wil blijven rijden op de lijnen, dan is het logisch om dat met de eigen BV te doen en niet onder Abellio. Om maar eens wat te noemen.
Dat lijkt logisch maar is het niet. Als je goedkoper wilt rijden en dat v.w.b. loonkosten niet kan met de huidige CAO dan ga je rijden onder Abellio, leent NS-personeel met baangarantie uit zolang als nodig terwijl nieuw personeel wordt aangenomen door Abellio en niet door NS en dus met andere voorwaarden dan gebruikelijk. Dat gebeurt al met Abellio op Gd-Apn, daar gaan nieuw aangenomen mcn rijden onder andere loonvoorwaarden en functieinhoud dan bij NS. In Limburg heeft het NS-personeel baangarantie gekregen toen de aanbesteding werd gestart een paar jaar geleden maar er is sindsdien ook geen nieuw rijdend personeel meer aangenomen daar.

Laatst bewerkt door rolandrail op Dinsdag 09 jun 2015 om 12:48:31

Dinsdag 09 jun 2015 - 13:32:42
Klaasje
Klaasje
Op een CAO kan je veel geld besparen maar je maakt een veel grotere klap als je een deel van de treinen zonder conducteur gaat rijden. Als je dan binnen bestaand budget die extra sneltreinen gaat de werkgelegenheid ook nog eens niet achteruit. De verdeling machinisten/conducteurs wordt alleen anders.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 09 jun 2015 - 14:13:06
daniel81
daniel81
Ja en nee, want de grap is toch juist dat in de reguliere NSR-machinisten-CAO is opgenomen dat er ook altijd een HC meerijdt?
(zo staat het er natuurlijk niet letterlijk in, maar daar komt het wel op neer)

Dinsdag 09 jun 2015 - 14:50:27
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Dat niet in de CAO maar in het handboek.

Dinsdag 09 jun 2015 - 14:58:33
mren
mren
Quote
wouter15 (di 09 jun 2015 12:32:29 www.somda.nl): 'Even wachten met aanbesteding spoorlijnen Overijssel'

Statenleden in Overijssel willen wachten met het gunnen van concessies voor twee spoorlijnen in de provincie.
Als men zich niet houdt aan de eigen genoemde datum waarop men gunt, heb je te maken met onbehoorlijk bestuur.

Dinsdag 09 jun 2015 - 15:47:40
daniel81
daniel81
Die datum is er helemaal niet, aldus www.nu.nl

Dinsdag 09 jun 2015 - 17:10:28
mv
mv
OV Tenders zegt het volgende over de aanbesteding/concessie spoorlijnen in Overijssel vs NS: news.ovtenders.nl

Gr:MV

Dinsdag 09 jun 2015 - 17:23:31
Dre
Dre
Meer dan wat meningen van de schrijver lees ik daar ook niet...

Dinsdag 09 jun 2015 - 17:50:24
broek53
broek53
Juist ja, zo heb ik al een paar plausibel klinkende, maar vaak tegenstrijdige redeneringen zien langs komen.

Wat mij wel frappeert is het tamelijk slecht ontwikkelde geheugen, alsof NS al decennia lang aan aanbestedingen meedoet. Zoals we weten, is dat alles behalve het geval. Abellio op Apn-Gd (moet die in dit wraakzuchtige land niet "afgepakt worden"?) was de eerste en Limburg de eerste serieuze. Van een verziekte bedrijfscultuur - if any - kan op dit gebied dus alleen al daarom geen sprake zijn.

Dinsdag 09 jun 2015 - 18:37:53
mdj
mdj
NS als NS Regio heeft Zutphen-Apeldoorn en Zwolle-Kampen gewonnen. (Deze laatste nog voordat de huidige tijdelijke concessie inging)

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 09 jun 2015 - 19:18:06
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Feitelijk is dat natuurlijk allemaal gerommel in de marge. En de samenwerkingen met Syntus en NoordNed destijds was onderhands. Als NS nu Overijssel wint, zou dat de eerste grotere concessie zijn die ze binnenhalen.

@Roland, ik bedoelde dat NS er specifiek voor kiest om niet als low-budget vervoerder met slechtere CAO's en zonder conducteur in te schrijven. Ik weet niet waarom ze dat zouden willen maar het zou een reden kunnen zijn.

Dinsdag 09 jun 2015 - 19:24:00
Dre
Dre
Quote
mdj (di 09 jun 2015 18:37:53 somda.nl): NS als NS Regio heeft Zutphen-Apeldoorn en Zwolle-Kampen gewonnen. (Deze laatste nog voordat de huidige tijdelijke concessie inging)
De concessie Zl-Kpn uit 2006 is onderhands aan NS gegund. Alleen de concessie Zp-Apd is daadwerkelijk openbaar aanbesteed en naar aanleiding daarvan aan NS gegund. Al was er met Syntus een tweede NS-smaak in de running.

Dinsdag 09 jun 2015 - 20:42:12
mdj
mdj
Quote
timtrein (di 09 jun 2015 19:18:06 somda.nl): Feitelijk is dat natuurlijk allemaal gerommel in de marge.
Dat wil ik graag bevestigen. Maar dat geldt ook voor Alpen-Gouda natuurlijk.

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 16 jun 2015 - 15:48:51
funtrucker
funtrucker
En de winnaar is..............................Syntus.

Dinsdag 16 jun 2015 - 15:52:15
ZJ37
ZJ37
Gaaf! Kunnen we het poortjes-doolhof in Zwolle ook uitbreiden!

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:02:55
mren
mren
Daarom is die nieuwe tunnel zo breed; nu past er voor elke vervoerder een eigen poortje

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:19:22
daniel81
daniel81
En zijn de reizigers Zp-Es en Zl-Odz blij, die hoeven niet meer om te checken waardoor in Hgl de overstappen beter zullen gaan.
Verder is het mooi dat Syntus daar ook al de busconcessie heeft, biedt mooie kansen voor integratie trein/bus.

Maar Zl wordt natuurlijk een zotte boel; dat wordt dus straks inchecken in de tunnel en dan met z'n allen omchecken op het perron bij het overstapmeubel. En de provincie maar miljoenen besteden om de overstappen op de IC's robuuster te krijgen

Of nog mooier: Doorgaande reizigers Kpn-Es die in Zl eerst moeten uitchecken bij Syntus, inchecken bij NS, door de tunnel lopen, uitchecken bij NS en weer inchecken bij Syntus

Edit: persbericht van Syntus
www.syntus.nl

Dus ook hier Flirts.

Laatst bewerkt door daniel81 op Dinsdag 16 jun 2015 om 16:22:55, reden: Bericht van Syntus en aanvullende tekst toegevoegd

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:21:38
mren
mren
"Syntus gaat voor 17,5 miljoen euro per jaar op beide trajecten met 17 nieuwe treinen rijden. Deze treinen zijn onder andere voorzien van een gelijkvloerse instap, wifi, stiltecoupé, stopcontacten in zowel eerste als tweede klas en een rolstoeltoegankelijk toilet. In de spits worden daarnaast extra treinen ingezet." www.ovmagazine.nl

Dus behalve 17 nieuwe treinen ook nog anderen? Welk boventallig (elektrisch?) materieel zou dit kunnen zijn?

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:24:53
AlexH
AlexH
DM90. Laten we er EM90 van maken!

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:31:19
daniel81
daniel81
Het is even de vraag hoe je het woord 'daarnaast' moet opvatten.
Je kunt het lezen als 'naast deze nieuwe treinstellen', maar ook: naast de verbetering in de vorm van nieuwe treinstellen is er ook een verbetering qua frequentie' Ik gok dat ze het laatste bedoelen.

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:33:02
ZJ37
ZJ37
Doorgaande IC's Aml-Zl-Lls e.v. hoef je dus de komende 15 jaar niet meer op te rekenen.

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:35:10
daniel81
daniel81
Of juist wel, NS kan nu natuurlijk ervoor kiezen volop de concurrentie aan te gaan en via Dv duurt niet erg veel langer. Geeft alleen wat inpassingsuitdagingen tussen Dv en Ost.

Laatst bewerkt door daniel81 op Dinsdag 16 jun 2015 om 16:35:33

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:42:05
maigoda
maigoda
Dat kan wellicht meevallen. Toen Nijverdal nog geknipt was, reed er ook een extra trein via Deventer. Het kan dus wel.
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:52:36
dh3201
dh3201
Impressie nieuwe treinen Syntus voor Enschede - Zwolle - Kampen:
www.youtube.com

Wordt nog leuk voor de reizigers dat de treinen naar Emmen en die naar Enschede/Kampen dezelfde kleurstelling hebben, maar je toch bij een andere paal moet inchecken....

Of moeten we van de reizigers verwachten dat ze weten dat als je met een GTW reist moet je bij de Arrivapaal zijn en als je met een FLIRT reist moet je bij de Syntuspaal zijn?

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:53:07
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
ZJ37 (di 16 jun 2015 16:33:02 somda.nl): Doorgaande IC's Aml-Zl-Lls e.v. hoef je dus de komende 15 jaar niet meer op te rekenen.
Ik denk niet dat iemand er een probleem van maakt als bij werkzaamheden Aml-Dv de IC Berlijn via Nijverdal gestuurd wordt hoor


Dinsdag 16 jun 2015 - 16:59:16
broek53
broek53
Nee, dat dachten we van de Valleilijn ook..

Dinsdag 16 jun 2015 - 17:02:41
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Maar daar past het ook niet meer volgens mij, doordat daar de hele dag een halfuursdienst gereden wordt met zelfs een kwartiersdienst tot Barneveld. Terwijl op Zl-Wdn alleen in de spits sneltreinen gaan rijden. In het weekend zou er dus ruimte moeten zijn voor een omgeleide IC Berlijn.

Laatst bewerkt door dennistd op Dinsdag 16 jun 2015 om 17:03:19


Dinsdag 16 jun 2015 - 17:13:38
ZJ37
ZJ37
Grote stromen reizigers omleiden via een toevallig lijntje waar een andere vervoerder rijdt is niet meer van deze tijd, de regionale belangen zijn vele malen belangrijker in spoorland.

Dinsdag 16 jun 2015 - 17:16:28
mren
mren
Hoewel er genoeg is om je aan te ergeren (gelukkig geen verplichting), hebben juist NS en Syntus laten zien dat er best wel mogelijkheden zijn op dat vlak. Bijvoorbeeld inzet van NS-DM'90 op Odz-Zp tbv omreizigers als er werkzaamheden zijn tussen Hgl-Dv. Zo werden er voldoende zitplaatsen geboden.

Dinsdag 16 jun 2015 - 17:27:45
sjoerd
sjoerd
Quote
ZJ37 (di 16 jun 2015 17:13:38 www.somda.nl): Grote stromen reizigers omleiden via een toevallig lijntje waar een andere vervoerder rijdt is niet meer van deze tijd, de regionale belangen zijn vele malen belangrijker in spoorland.
In zekere zin is elke spoorweg een regionale lijn (en sommige ook een soort van HSL, al rijden we daar geen 300 km/h). Ik zie het verschil straks, na elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van Zwolle - Wierden niet met bijvoorbeeld Woerden - Leiden of Maastricht - Heerlen.

Dinsdag 16 jun 2015 - 17:30:14
martijn
martijn
Quote
mren (di 16 jun 2015 17:16:28 somda.nl): Hoewel er genoeg is om je aan te ergeren (gelukkig geen verplichting), hebben juist NS en Syntus laten zien dat er best wel mogelijkheden zijn op dat vlak. Bijvoorbeeld inzet van NS-DM'90 op Odz-Zp tbv omreizigers als er werkzaamheden zijn tussen Hgl-Dv. Zo werden er voldoende zitplaatsen geboden.
Dat is ook alweer lang geleden. Nu rijden ze op zondagen, ook tijdens werkzaamheden, braaf een uurdienst met solo-stellen. Toen was NS bovendien nog aandeelhouder.

Dinsdag 16 jun 2015 - 17:32:23
Dre
Dre
Juist, daardoor was dat ook de tijd waarin Veolia voor Nm-Vl-Rm geen DM'90 kreeg toegeschoven, terwijl meerdere stellen probleemloos aan Syntus verhuurd werden als zij een beroep op NSFSC deed.

Dinsdag 16 jun 2015 - 17:44:00
daniel81
daniel81
Quote
sjoerd (di 16 jun 2015 17:27:45 somda.nl):
Quote
ZJ37 (di 16 jun 2015 17:13:38 www.somda.nl): Grote stromen reizigers omleiden via een toevallig lijntje waar een andere vervoerder rijdt is niet meer van deze tijd, de regionale belangen zijn vele malen belangrijker in spoorland.
In zekere zin is elke spoorweg een regionale lijn (en sommige ook een soort van HSL, al rijden we daar geen 300 km/h). Ik zie het verschil straks, na elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van Zwolle - Wierden niet met bijvoorbeeld Woerden - Leiden of Maastricht - Heerlen.
Klopt, en laatstgenoemde is inderdaad ook een voorbeeld van hoe het niet moet, want er is ook al wel heisa geweest dat NS de 800 niet via Hrl naar Mt mocht rijden omdat dat broodroof van Veolia was.

Maar daar doel jij natuurlijk niet op. Daarvoor telt maar één zaak en dat is dat er ooit door een minster bedacht is wat het HRN is, en de rest is dus per definitie 'regionale lijn'.
Dat ooit Apd-Wdn een lokaallijntje was dat in Wdn aansloot op de hoofdlijn Zl - Es, weet men in Den Haag niet meer

Laatst bewerkt door daniel81 op Dinsdag 16 jun 2015 om 17:49:09

Dinsdag 16 jun 2015 - 17:53:21
ZJ37
ZJ37
In de gevallen dat je dan geen trein gaat omleiden, moeten reizigers dat dan wel en betalen dus de straf voor het reizen met een andere of meerdere vervoerders.

Dinsdag 16 jun 2015 - 17:58:35
sjoerd
sjoerd
Ah, dan zijn we het meer eens dan ik eerst dacht.

Dinsdag 16 jun 2015 - 19:24:18
thijss
thijss
Quote
maigoda (di 16 jun 2015 16:42:05 www.somda.nl): Dat kan wellicht meevallen. Toen Nijverdal nog geknipt was, reed er ook een extra trein via Deventer. Het kan dus wel.
Groetjes,
Emiel
Klopt, alleen was dat in de ochtend van Dv-Zl en in de middag Zl-Dv.

Thijs

Dinsdag 16 jun 2015 - 19:30:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Even als reactie op de poortjesdoolhoven en het omchecken: Syntus heeft aangeboden samen te werken met NS waardoor de bestaande chipkaartapparatuur blijft en niet hoeft te worden omgecheckt. Hoewel het dus nog de vraag is hoe dat op Hgl gaat werken want dat suggereert dat je daar dan voor een overstap van Syntus op Syntus om zou moeten gaan checken.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 16 jun 2015 - 20:09:20
kleine_man
kleine_man
Quote
Dre (di 16 jun 2015 17:32:23 www.somda.nl): Juist, daardoor was dat ook de tijd waarin Veolia voor Nm-Vl-Rm geen DM'90 kreeg toegeschoven, terwijl meerdere stellen probleemloos aan Syntus verhuurd werden als zij een beroep op NSFSC deed.
Nope. Veolia dacht achteraf wel "even" een dealtje met NSFS te kunnen sluitenover de tijdelijke huur van de DM'90, daar dacht NSFS toch anders over.

Syntus huurde de LINT'en ook van NSFS. Toen later bleek dat Syntus meer stellen nodig had en er geen LINT meer de grens over mocht, moesten er andere maatregelen genomen worden. Dat werden DM'90. NSFS speelde hier zijn functie als verhuurder goed uit.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Dinsdag 16 jun 2015 - 22:55:18
thom
thom
Momenteel rijden er tochook 2 linten van NSFS bij Veolia rond?

Dinsdag 16 jun 2015 - 23:16:22
bart84
Moderator
bart84
Quote
daniel81 (di 16 jun 2015 16:19:22 www.somda.nl):
Of nog mooier: Doorgaande reizigers Kpn-Es die in Zl eerst moeten uitchecken bij Syntus, inchecken bij NS, door de tunnel lopen, uitchecken bij NS en weer inchecken bij Syntus .
Die moet je eens uitleggen?

Mvg. Bart

Dinsdag 16 jun 2015 - 23:24:12
nougo
nougo
Even alle chicho ellende vergeten. Ik meen me te herinneren dat de staatssecretaris heeft verordend dat eind 2016 het in en uitchecken tussen vervoerders onderling binnen dezelfde produktgroep (trein) moet zijn afgelopen.

Dinsdag 16 jun 2015 - 23:38:46
lex_t
lex_t
Ik lees dat de nieuwe treintjes zonneschermen krijgen. Wat een noviteit!

Woensdag 17 jun 2015 - 08:32:36
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
In Zwitserland in vrijwel iedere trein aanwezig en erg prettig wat mij betreft.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 17 jun 2015 - 08:45:05
Daan!
Daan!
Wordt dat 's avonds niet gesloopt dan?

Woensdag 17 jun 2015 - 09:07:08
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
lex_t (di 16 jun 2015 23:38:46 www.somda.nl): Ik lees dat de nieuwe treintjes zonneschermen krijgen. Wat een noviteit!
Grappig, zat ook in oud NS materieel zoals plan U. Ook grappig is dat je ziet dat de deuren tussen balkon en reizigersafdeling, zoals in de oudere treintypes weer terugkomen. Dit vanwege het geluid.

Woensdag 17 jun 2015 - 09:53:06
vrijgezel
vrijgezel
Ik vind het wel opmerkelijk dat er meteen FLIRT's in beeld zijn. Ik heb nog nergens gelezen dat Syntus (of de provincie Overijssel) een aanbesteding had uitgeschreven voor levering van materieel en dat Stadler de winnaar daarvan is!

Laatst bewerkt door vrijgezel op Woensdag 17 jun 2015 om 10:07:56

Woensdag 17 jun 2015 - 10:03:41
mren
mren
Private bedrijven zijn -met enkele uitzonderingen- helemaal niet aanbestedingsplichtig.

Woensdag 17 jun 2015 - 11:41:14
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Syntus heeft trouwens wel een soort van aanbesteding gedaan: www.tenderned.nl


Woensdag 17 jun 2015 - 13:57:36
mdeen
mdeen
Quote
Daan! (wo 17 jun 2015 08:45:05 somda.nl): Wordt dat 's avonds niet gesloopt dan?
Ik heb varianten gezien waar de zonnewering tussen de glasplaten zit (en elektrisch bediend wordt).

Woensdag 17 jun 2015 - 14:10:08
broek53
broek53
Ha ja, de luxaflex die in de Franse TEE-rijtuigen tussen de ruiten zat!

Woensdag 17 jun 2015 - 15:03:03
lex_t
lex_t
Ik dacht meer aan die gezellige rolgordijntjes uit MAT64. Altijd weer een verrassing als je m omlaag trok wat er nu weer op was afgebeeld.

Woensdag 17 jun 2015 - 15:28:24
daniel81
daniel81
Quote
bart84 (di 16 jun 2015 23:16:22 somda.nl):
Quote
daniel81 (di 16 jun 2015 16:19:22 www.somda.nl):
Of nog mooier: Doorgaande reizigers Kpn-Es die in Zl eerst moeten uitchecken bij Syntus, inchecken bij NS, door de tunnel lopen, uitchecken bij NS en weer inchecken bij Syntus .
Die moet je eens uitleggen?
Zie het poortjestopic.
Zl krijgt (vooralsnog) enkel NS-poortjes om de tunnel door te lopen.
Het perron van Zl-Es wordt ontsloten door de tunnel, dat van Zl-Kpn niet.
Dus dan zou je moeten 'omchecken' om door de tunnel te lopen.
Maar de kans is natuurlijk groot dat tzt één of enkele poortjes paar/paren worden vervangen door Syntusexmplaren, of nog mooier dat tegen die tijd de hele onzin van verschillende poortjes voor verschillende vervoerders teneinde is.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 17 jun 2015 - 15:34:31
daniel81
daniel81
Overigens ook nog wel een leuke vraag hoe ze dat met die sneltreinen gaan oplossen. Die gaan dus enkel in de spitsrichting rijden, maar het materieel zal toch weer terugmoeten om de volgende slag te kunnen rijden. Gezien het enkelspoor op Zl-Wdn zal dat via Dv moeten.

En dan nu de hamvraag: mogen er dan reizigers mee?
- Nee, want de rit voert over het HRN waar NSR het alleenrecht heeft
- Ja, want zolang er niet tussen Zl en Wdn gestopt wordt bieden ze alleen vervoer aan op hun 'eigen' verbinding.

Zegt u het maar.

Vooralsnog wordt de verbinding alleen in de spitsrichting voor reizigers opengesteld, maar het zal natuurlijk niet lang duren voordat de vraag van reizigers komt of ze ook in de tegenrichting meemogen, en dat zal wel weer gaan leiden tot vragen in PS en wellicht zelfs de Kamer

Woensdag 17 jun 2015 - 15:37:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
De geplande ligging van die sneltreinen is zodanig dat het stel dat met de spitstrein aankomt gekoppeld aan de volgende stoptrein in de tegenspitsrichting mee terug kan

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 17 jun 2015 - 15:55:03
b2py
b2py
Quote
daniel81 (wo 17 jun 2015 15:34:31 somda.nl): Overigens ook nog wel een leuke vraag hoe ze dat met die sneltreinen gaan oplossen. Die gaan dus enkel in de spitsrichting rijden, maar het materieel zal toch weer terugmoeten om de volgende slag te kunnen rijden. Gezien het enkelspoor op Zl-Wdn zal dat via Dv moeten.

En dan nu de hamvraag: mogen er dan reizigers mee?
- Nee, want de rit voert over het HRN waar NSR het alleenrecht heeft
- Ja, want zolang er niet tussen Zl en Wdn gestopt wordt bieden ze alleen vervoer aan op hun 'eigen' verbinding.

Zegt u het maar.

Vooralsnog wordt de verbinding alleen in de spitsrichting voor reizigers opengesteld, maar het zal natuurlijk niet lang duren voordat de vraag van reizigers komt of ze ook in de tegenrichting meemogen, en dat zal wel weer gaan leiden tot vragen in PS en wellicht zelfs de Kamer
Je kan het ook in Zwolle laten staan tussen de spitsen.

Woensdag 17 jun 2015 - 16:13:05
daniel81
daniel81
@daniel_ddr: Volgens mij komt de spitstrein aan op vertrektijd van de stopper. Dan ga je het nooit halen om dat stel bij te plaatsen.

@b2py: Ik weet niet precies hoe lang de spits duurt volgens Syntus maar een rit met de sneltrein gaat ongeveer een uur duren. Bij een aankomst rond 7:00 kan er dus nog best een tweede slag zijn die rond 9:00 aankomt. Evenzo 's middags, dan zal de spits met de studenten al rond 15:30 beginnen en kan er ook om 17:30 nog een spitstrein weg.

Woensdag 17 jun 2015 - 17:32:13
Dre
Dre
Quote
vrijgezel (wo 17 jun 2015 09:53:06 somda.nl): Ik vind het wel opmerkelijk dat er meteen FLIRT's in beeld zijn. Ik heb nog nergens gelezen dat Syntus (of de provincie Overijssel) een aanbesteding had uitgeschreven voor levering van materieel en dat Stadler de winnaar daarvan is!
Jij schrijft ook dagelijks een aanbesteding uit voor je boodschappen en gunt dat aan de partij die het voordeligst inschrijft?

Woensdag 17 jun 2015 - 19:18:12
broek53
broek53
Spitssneltreinen lijkt mij wel duidelijk: mat staat 's nachts in Es en overdag in Zl. (Het lijkt de 14500 wel ☺)

Woensdag 17 jun 2015 - 19:24:08
thom
thom
Quote
lex_t (di 16 jun 2015 23:38:46 somda.nl): Ik lees dat de nieuwe treintjes zonneschermen krijgen. Wat een noviteit!
Rolgordijnen waren vroeger ook gewoon gemeengoed in treinen, maar als je het ineens anders gaat noemen klinkt het best hip

Woensdag 17 jun 2015 - 21:14:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
daniel81 (wo 17 jun 2015 16:13:05 www.somda.nl): @daniel_ddr: Volgens mij komt de spitstrein aan op vertrektijd van de stopper. Dan ga je het nooit halen om dat stel bij te plaatsen.
Anders gezien: je bent ruim op tijd 'm bij de volgende stopper bij te plaatsen
Maargoed, gezien je er een uur over doet is in Zl laten staan wellicht wel handiger ja. Een trein die halverwege de spits uit Es vertrekt is immers pas tegen het einde van de spits in Zl en dan heeft rijden met twee stellen niet zoveel zin meer.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 17 jun 2015 - 22:37:59
maxim
maxim
Twitter @M4xxM Facebook M4xxM
Voor de treinen is inderdaad een Europese aanbesteding gedaan, aangezien Syntus via moederbedrijf Keolis voor meer dan 50% een staatsbedrijf is.

Donderdag 18 jun 2015 - 11:48:04
AlexH
AlexH
Het is overigens nog niet 100% zeker dat Syntus de aanbesteding wint. De komende 6 weken hebben NS en Arriva nog de tijd om eventuele bezwaren aan te tekenen tegen de gunning.

Donderdag 18 jun 2015 - 13:02:41
marciekemp
marciekemp
Dat is een standaart procedure die bij elke aanbesteding om de hoek komt kijken, en over het algemeen geen roet in het eten gooit

Donderdag 18 jun 2015 - 15:26:16
thom
thom
Dat laatste zou ik niet te hard roepen, genoeg voorbeelden in de concessie wereld waar dat zeker wel gebeurd is...

Donderdag 18 jun 2015 - 16:10:40
ZJ37
ZJ37
Als er eens een aanbesteding wordt afgerond zonder dat er een jurist of rechter aan te pas is gekomen dan lijkt me dat eerder een soort wonder.

Vrijdag 19 jun 2015 - 09:26:14
daniel81
daniel81
Maar bij 'geen roet in het eten' gaat het er vooral om dat de oorspronkelijke keuze niet herroepen wordt. En dát gebeurt, ondanks dat het bij elke aanbesteding geprobeerd wordt, (gelukkig) maar weinig.

Vrijdag 19 jun 2015 - 09:37:16
ZJ37
ZJ37
Lees de dossiers in Noord Brabant (aanbestedingen busvervoer) nog maar eens door, daar is het in elk geval wel al gebeurd.

Vrijdag 19 jun 2015 - 09:55:11
daniel81
daniel81
O zeker is het wel eens gebeurd, daarom schreef ik ook 'weinig' en schreef @marciekemp 'over het algemeen'

Woensdag 01 jul 2015 - 13:59:47
moderator
Moderator
moderator
Aantal berichten over de werkzaamheden komende weken verplaatst naar het topic daarover:
www.somda.nl

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Woensdag 29 jul 2015 - 10:59:47
WJtW
WJtW
Wordt tijdens de electrificatie de beveiliging ook aangepast, Zl - Wdn is nu beveiligd met ATB-NG?

Zo nee,dan wordt dit het eerste 'geelectrificeerde' baanvak met ATB-NG, en kan hierdoor maar weinig type materieel hier rijden.

Zo ja, wat wordt er dan gekozen, ATB-EG of ERMTS?

Woensdag 29 jul 2015 - 12:01:05
Diedje
Diedje
Twitter DiederickB
Ik vermoed dat daar niets aan zal veranderen, na indiensttreding komen er niet veel verschillende materieelsoorten te rijden immers. Of ATB-NG moet niet samen kunnen met een geelectrificeerd baanvak..

Woensdag 29 jul 2015 - 12:28:39
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Het kan best samen: op Gouda-Alphen lag zowel EG als NG ten tijde van de trammetjes daar, en ik meen dat de Thalys ook 160km/h kon rijden tussen Hoofddorp en Den Haag door NG-bakens.


Woensdag 29 jul 2015 - 12:42:17
maigoda
maigoda
Dat laatste klopt. Of het nog actief is weet ik niet. Zo hier en daar liggen de bakens er nog wel. Maar op Gd-Apn is ATB-NG weer weg: er is geen enkel baken meer aanwezig.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 29 jul 2015 - 13:02:32
cuneo56
cuneo56
Al het materieel met een ATBL installatie zou op Zl-Wdn kunnen rijden.
Tot zover de theorie.
Leuk wordt het als je dat straks met b.v. een 1700 o.i.d zou willen.
In de meeste inzet certificaten staat nu b.v. vaak een tekst als
"het gehele geëlektrificeerde NL spoorweg net"

Woensdag 29 jul 2015 - 13:19:13
maigoda
maigoda
Het mag ook wel, maar slechts met 40 km/h. Dus dat is overdag in elk geval geen mogelijkheid.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Woensdag 29 jul 2015 om 13:24:49

Vrijdag 28 aug 2015 - 10:32:07
vrijgezel
vrijgezel
Het duurde even: er is bezwaar gemaakt tegen de gunning aan Syntus door een verliezende partij.

www.telegraaf.nl

Wel een kanttekening, zoals te zien is in de link is de bron de Telegraaf. De meeste lezers van dit forum weten dat wat de Telegraaf schrijft niet altijd de waarheid is!

Vrijdag 28 aug 2015 - 10:42:42
broek53
broek53
Dat geldt voor meer kranten overigens. Een kardinale fout in het artikel is dat het niet over het petieterige stukje samenloop tussen Wierden en Almelo gaat, maar over Wierden - Enschede, kortom: over de treindienst in heel Twente.

Vrijdag 28 aug 2015 - 10:57:52
daniel81
daniel81
Hier de officiële lezing van NS zelf over de kwestie:
www.ns.nl

Vrijdag 28 aug 2015 - 11:24:57
dh3201
dh3201
Het is toch Prorail en niet NS die erover gaat of de extra treinen wel op de infra passen?

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 28 aug 2015 - 11:27:27
bart84
Moderator
bart84
Maar als die extra sneltreinen op een of andere manier nadelig zijn voor NS of in strijd zijn met afspraken met NS (consessie), dan heeft NS er ook belang bij.

Mvg. Bart

Vrijdag 28 aug 2015 - 11:39:09
broek53
broek53
Zeker. Zo zal een sneltrein naar Zwolle concurrerend gaan werken op de intercityverbindingen tussen Enschede, Hengelo en Almelo.

Vrijdag 28 aug 2015 - 11:51:20
daniel81
daniel81
Wat was het ook alweer? Maar liefst vier sneltreinen per dag; 's ochtends twee van Enschede naar Almelo, en 's middags twee van Almelo naar Enschede. Dus ook nog eens tegen de spitsrichting in. Ja zulke concurrentie zou ik me ook enorm zorgen over maken

Vrijdag 28 aug 2015 - 12:29:43
broek53
broek53
Als NS nu het punt niet maakt, is ze het kwijt en staat de deur open voor meer en andere diensten die het hoofdrailnet aantasten.
Daarnaast is de ambitie van Overijssel om de sneltreinen de hele dag te rijden en derdens komen ze qua planning / capaciteit ongetwijfeld een keer ergens in concurrentie met NS-treindiensten.

Vrijdag 28 aug 2015 - 12:46:34
daniel81
daniel81
Zo kan ik 'm begrijpen, de uitkomst zal ook in Limburg vast met veel belangstelling gevolgd worden aangezien Arriva volgens mij ook al eens wat geroepen heeft over IC's Nm-Mt...

Vrijdag 28 aug 2015 - 13:20:44
broek53
broek53
Voila en ik bedoel maar..;-)

Vrijdag 28 aug 2015 - 18:42:31
Klaasje
Klaasje
Quote
broek53 (vr 28 aug 2015 12:29:43 somda.nl): Als NS nu het punt niet maakt, is ze het kwijt en staat de deur open voor meer en andere diensten die het hoofdrailnet aantasten.
Daarnaast is de ambitie van Overijssel om de sneltreinen de hele dag te rijden en derdens komen ze qua planning / capaciteit ongetwijfeld een keer ergens in concurrentie met NS-treindiensten.
Het bezwaar is feitelijk ongegrond aangezien dit soort situaties heel veel voorkomen. Denk aan bijvoorbeeld samenloop tussen Connexxion en GVB. Aangezien in de HRN-concessie is opgenomen dat die trajecten zijn gedecentraliseerd heeft NS geen poot om op te staan.

Vrijdag 28 aug 2015 - 19:40:44
maigoda
maigoda
Niet als het gaat om het baanvak Wierden-Enschede. De concessie loopt er dan wel overheen, maar behelst alleen de stoptreindienst. Dus om dan binnen een stoptrein-concessie ook nog even een IC te willen rijden, kom je zeker in het vaarwater van de HRN.
Groetjes,
Emiel

Vrijdag 28 aug 2015 - 19:49:22
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Uit de HRN-concessie, artikel 2.5:
Quote
Uitbreiding van samenloop op het hoofdrailnet door frequentieverhoging op bestaande
samenlooptrajecten als bedoeld in het derde lid, is uitsluitend mogelijk als de verzochte uitbreiding (i)
per saldo een substantiële verbetering inhoudt voor de totale groep reizigers, (ii) het continueren van
de bestaande dienstverlening door NS niet in de weg staat, (iii) NS niet belemmert in het nakomen
van de verplichtingen van deze concessie en (iv) geen substantieel financieel nadeel voor NS oplevert.
Indien de betrokken vervoerders en decentrale overheden in onderling overleg geen
overeenstemming bereiken over het al dan niet uitbreiden van de samenloop als bedoeld in de eerste
zin, beslist de concessieverlener, na afstemming met de betrokken decentrale concessieverlener(s).
Blijkbaar heeft onderling overleg hier nog niet tot het gewenste resultaat geleid.

Vrijdag 28 aug 2015 - 20:29:38
rogier
rogier
Flickr rogierp
Uiteindelijk is er toch geen probleem, want NS zegt te zoeken naar de beste oplossing voor de reiziger. Dus kunnen er gerust extra sneltreinen rijden.

Reiziger met hoofdletter R......

Vrijdag 28 aug 2015 - 22:35:52
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Maar het belemmert NS weer in het uitvoeren van haar werkzaamheden en op den duur ook financieel

Zaterdag 29 aug 2015 - 23:12:42
bnv
bnv
Quote
reisthijs (vr 28 aug 2015 19:49:22 www.somda.nl): Uit de HRN-concessie, artikel 2.5:
Quote
Uitbreiding van samenloop op het hoofdrailnet door frequentieverhoging op bestaande
samenlooptrajecten als bedoeld in het derde lid, is uitsluitend mogelijk als de verzochte uitbreiding (i)
per saldo een substantiële verbetering inhoudt voor de totale groep reizigers, (ii) het continueren van
de bestaande dienstverlening door NS niet in de weg staat, (iii) NS niet belemmert in het nakomen
van de verplichtingen van deze concessie en (iv) geen substantieel financieel nadeel voor NS oplevert.
Indien de betrokken vervoerders en decentrale overheden in onderling overleg geen
overeenstemming bereiken over het al dan niet uitbreiden van de samenloop als bedoeld in de eerste
zin, beslist de concessieverlener, na afstemming met de betrokken decentrale concessieverlener(s).
Blijkbaar heeft onderling overleg hier nog niet tot het gewenste resultaat geleid.
Als ik bovenstaand stukje goed lees, mogen er door andere vervoerders alleen IC's gaan rijden op het HRN als NS het min of meer goed vindt. Dat zal zo in de landelijke regelgeving bepaald zijn.
OK, er worden drie voorwaarden gesteld maar als er bijvoorbeeld in de eerste voorwaarde sprake is van "een substantiele verbetering voor de totale groep reizigers" is dat nogal voor interpretatie vatbaar.
De volgende voorwaarde bepalingen geven duidelijk aan wat de macht van NS in deze betekent ook al hebben zij de bevoegdheid om zeggenschap te hebben over het HRN.

Ik heb altijd begrepen dat het de bedoeling van de (Europese) regelgeving geweest is dat concessies worden verleend op basis van pariteit (gelijkwaardigheid) tussen de ondernemingen onderling.
Zoals het nu gesteld wordt, geeft het NS wel veel macht en kan van gelijkwaardigheid geen sprake zijn.

In de regelgeving en protocollen op landelijk (NL) niveau is er weliswaar sprake van een scheiding tussen het HRN en de gedecentraliseerde lijnen voor wat betreft de concessieverlening, maar waar men elkaar raakt zoals hier treden problemen op. Dat zou anders moeten kunnen. De landelijke regelgeving omtrent de concessieverlening zou aangepast moeten worden. De omschrijving van de voorwaarden die gesteld zijn, geven mijn in ziens onvoldoende antwoord op vraagstukken zoals deze zich nu voordoen in Twente.
Toetsing aan de Europese bepalingen omtrent pariteit zou zinnig zijn.

Maandag 31 aug 2015 - 09:36:32
daniel81
daniel81
Het is lastig om hieruit op te maken in hoeverre de bepalingen wederzijds zijn. M.a.w. mag NS wel het aantal treinen op de samenlooptrajecten zonder overleg uitbreiden? Het lijkt erop van niet; immers de 2e en 3e voorwaarde gaan dan uiteraard niet op, maar de 1e wel.

Maandag 31 aug 2015 - 16:49:36
ZJ37
ZJ37
Quote
rogier (vr 28 aug 2015 20:29:38 www.somda.nl): Uiteindelijk is er toch geen probleem, want NS zegt te zoeken naar de beste oplossing voor de reiziger. Dus kunnen er gerust extra sneltreinen rijden.
Nou, ik vraag het me echt af. In Hgl is er geen trein meer doorheen te persen, met de extra treinen Go-Hgl kun je het al helemaal vergeten. Ik hoop maar dat Prorail de dienstregelingstudie goed en integraal hebben uitgevoerd en niet zo en rechts wat goederenpaden buiten beschouwing hebben gelaten onder het mom dat ie toch maar een paar keer per dag rijdt.

Maandag 31 aug 2015 - 17:39:40
RK
RK
Welke extra treinen Go-Hgl heb jij het over? Ik hoor al jaren geruchten, dan weer over een kwartiersdienst, dan weer dubbele stellen in de avondspits. Maar er is nog nooit daadwerkelijk iets gebeurd.

Maandag 31 aug 2015 - 19:28:44
ZJ37
ZJ37
Die plannen zijn er wel degelijk: spitstreinen Odz-Go die dan leeg worden omgehaald via Mk. Eigenlijk past dát al nauwelijks.

Maandag 31 aug 2015 - 20:41:46
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Die zouden er in december 2013 komen met de nieuwe concessie, maar zijn toen geschrapt ten gunste van het met twee stellen rijden van de doorgaande ritten. Die sloten namelijk na het met een kwartier verschuiven van de IC's door NS namelijk weer goed aan in Hengelo (vanuit Oldenzaal).


Dinsdag 01 sep 2015 - 11:42:13
RK
RK
En vervolgens zijn in plaats van spitstreinen de treinen in de ochtendspits verlengd. Echter is de capaciteit in de avondspits gelijk gebleven, terwijl een grotere capaciteit daar eigenlijk ook nodig is.

Donderdag 17 sep 2015 - 21:50:35
AlexH
AlexH
In de treinen tussen Zl en Es (in ieder geval de 3445) hangt een poster met de tekst:

"ProRail legt bovenleiding aan tussen Zwolle en Wierden.

Van begin oktober 2015 tot eind oktober 2016 aangepast treinverkeer in de avonduren tussen Zwolle en Wierden.

Houdt u rekening met extra reistijd van 15 tot 30 minuten.

Doe kort voor vertrek de Reisplanner-check op ns.nl
Meer reisinformatie op ns.nl/treinverkeerzwollewierden
Meer informatie over de werkzaamheden op prorail.nl/zwollewierden"