Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Enschede - Zwolle - Kampen

Vrijdag 09 aug 2013 - 15:41:44
broek53
broek53
Dat is wat ik bedoel, al hoeft het niet per se tegelijk met elektrificatie.

Vrijdag 09 aug 2013 - 15:50:21
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Dan zitten we daar op één lijn.

Ach ja, als we dan toch bezig zijn, kan dat misschien beter tegelijk. Tegen de tijd de elektrificatie klaar is zal de invoering ERTMS (hopelijk) in volle gang zijn in heel Nederland.

Vrijdag 09 aug 2013 - 15:55:10
broek53
broek53
Het beste is natuurlijk een masterplan met spoorverdubbeling(en) en al plus elektrificatie plus ERTMS/beveiliging. Maar organisatorisch zal dat in het inmiddels versplinterde spoorlandschap in NL wel een hele toer worden. Voorshands is de provincie Overijssel degene die autonoom elektrificatie wel ziet zetten en die mogelijke ambities heeft voor het rijden van extra sneltreinen in de spits. De stap naar de lijn als onderdeel van de as Amsterdam - Berlijn is - naar mijn indruk althans - bij Prorail nog niet het begin van ingedaald. Bij individuele prorailers wel, maar bij de Organisatie bedoel ik.

Vrijdag 20 sep 2013 - 21:17:56
Wellie
Wellie
De bovenstaande treinconcessie is de eerste aanbesteding die komen gaat. Welke vervoerder geven jullie de meeste kans?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 20 sep 2013 - 21:24:18
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Met voorgaande bericht werd een nieuw topic geopend. Het is samengevoegd met dit (reeds bestaande) topic over Zwolle - Enschede.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 20 sep 2013 om 21:26:16

Groet, Spiketrain

Vrijdag 20 sep 2013 - 22:13:36
BGM104
BGM104
Quote
maigoda (vr 09 aug 2013 14:20:19 somda.nl):
- een aparte serie materieel met ATB-NG, dat dan alleen nog aldaar ingezet wordt en zeer zelden zal verdwalen.
Wordt nieuw elektrisch materieel (zoals SLT en GTW) niet standaard uitgerust met een ATBL-NL kast*? Mogelijk wel zonder de NG antennes, daar zitten dan wel meerkosten in.

*ATBL-NL is voor zover ik weet de modernste trein inbouw uitvoering van ATB, deze kan zowel met ATB-EG als NG overweg.

Laatst bewerkt door BGM104 op Vrijdag 20 sep 2013 om 22:14:02

Zaterdag 21 sep 2013 - 10:55:34
Klaasje
Klaasje
Er is ook een simpele versie van ATBL-NL waar weer geen NG-functionaliteit in zit. Ook zullen we steeds vaker een ETCS-gebaseerde oplossing gaan zien voor ATB.

Zaterdag 21 sep 2013 - 11:20:24
maigoda
maigoda
Deze ATBL-NL versie zit doorgaans ook op electrisch materieel. Electrisch materieel met ATB-NG is er naar mijn weten niet, evenals een ATB-NG module binnen ETCS.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 10 okt 2013 - 21:40:31
SchuurB
SchuurB
Op het gevaar dat dit niet het juiste draadje is, maar ik post het toch maar even. Eventueel ook interessant voor Es - Zl.
www.asm-muenster.de

Kort samengevat: men zou graag Münster - Enschede elektrificeren en gedeeltelijk verdubbelen en onderzoekt tevens mogelijkheden voor een verlenging verder Nederland in.

In de speculaasmodus: wellicht zou zoiets gecombineerd kunnen worden met spoorverdubbeling van Zl - Wdn, zodat er een twee-uurlijkse RE Münster - Es - Zl - Asd kan rijden; het andere uur de IC-Berlijn in dit pad vanaf/tot Hgl.

Donderdag 10 okt 2013 - 23:31:42
charta
charta
Krijgen we eindelijk een rechtstreekse verbinding van Metelen Land naar Raalte.

Donderdag 30 okt 2014 - 17:47:13
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
De aanbesteding van Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen is van start gegaan: www.rtvoost.nl

Dick van den Hoven

Vrijdag 31 okt 2014 - 16:35:09
charta
charta
De provincie rekent zich nu al rijk.

Vrijdag 31 okt 2014 - 16:47:53
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Inderdaad, eind 2017 elektrisch en met nieuwe treinen...

Laatst bewerkt door mich op Vrijdag 31 okt 2014 om 16:48:16

Vrijdag 31 okt 2014 - 18:13:44
broek53
broek53
Wat is daar niet goed aan?

Vrijdag 31 okt 2014 - 20:44:20
charta
charta
Provincie gaat er vanuit dat elektrisch rijden sneller gaat en dat er meer capaciteit op de lijn komt. Ik heb daar nogal wat twijfel over.

Vrijdag 31 okt 2014 - 21:17:01
Duutser
Duutser
Waarom geen BR 146 met Dostos en dan verhogen we gelijk het baanvak snelheid naar 160

Wdn - Nvd 140
Nvd - ZL 160

Vrijdag 31 okt 2014 - 21:18:32
michael123
michael123
Flickr 69852923@N02
Zo'n br 146 gaat niet ver komen onder 1800v

Vrijdag 31 okt 2014 - 21:22:03
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
charta (vr 31 okt 2014 20:44:20 somda.nl): Provincie gaat er vanuit dat elektrisch rijden sneller gaat en dat er meer capaciteit op de lijn komt. Ik heb daar nogal wat twijfel over.
Elektrisch optrekken gaat veel sneller dan met een diesel, zeker een relatief trage trein als een DM'90. Op die manier komt er meer capaciteit. Maar dat is niet het enige: ook gaat de snelheid op Zl-Hno en Nvd-Wdn omhoog van 100km/h naar 140km/h. Op die manier is de verwachting dat Zl-Hno in 7/8 minuten kan, waardoor er in elk geval een kwartiersdienst mogelijk is tot Rat, in elk geval in de spitsrichting.


Vrijdag 31 okt 2014 - 21:47:33
daniel81
daniel81
Mij valt vooral op dat de planning nogal optimistisch is. Ik weet niet hoe dit verhaal zich verhoudt tot Limburg, maar daar gaan ze uit van electrificatie per 2018 met mogelijk uitstel. En voor die concessie is de aanbesteding al verder dan van Zl-Es...

Zaterdag 01 nov 2014 - 08:36:22
gummbahla
gummbahla
Het traject Zl-Wdn is natuurlijk een stuk korter dan Nm-Rm, dus wat dat betreft kan de elektrificatie ook wat voortvarender gebeuren. Dan nog: het kan allemaal in 3 jaar gebeuren, maar het lijkt me inderdaad een best-case scenario.

Zaterdag 01 nov 2014 - 12:04:10
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
De winnaar van de concessie lijdt er in elk geval geen schade door. Uit het PvE:
Quote
De Concessies starten op UIC-datum 2017, naar verwachting 10 december 2017, en hebben een looptijd van 15 jaar. Indien de elektrificatie niet tijdig gereed is en de Concessiehouder hierom verzoekt, stelt Concessieverlener de startdatum van de Concessie(s) uit tot een nader door de Concessieverlener te bepalen datum, uiterlijk 100 dagen na het moment dat de elektrificatie volledig gereed is.
De kosten die de Concessiehouder in dat geval gedurende de periode van 10 december 2017 tot start van de exploitatie maakt, vergoeden de Concessieverleners middels ‘open boek calculatie’.


Laatst bewerkt door dennistd op Zaterdag 01 nov 2014 om 12:04:25


Zaterdag 01 nov 2014 - 15:00:58
IC140
IC140
Quote
daniel81 (vr 31 okt 2014 21:47:33 www.somda.nl): Mij valt vooral op dat de planning nogal optimistisch is. Ik weet niet hoe dit verhaal zich verhoudt tot Limburg, maar daar gaan ze uit van electrificatie per 2018 met mogelijk uitstel. En voor die concessie is de aanbesteding al verder dan van Zl-Es...
Het kan uiteraard snel, maar de vraag is wat je er voor over hebt. Als je wilt dat de aannemer alleen in de nachtgaten werkt, met alleen voor de indienststelling een grote buitendienststelling duurt het best lang. Als je als opdrachtgever meer hinder accepteert kan het zo gepiept zijn.

Zaterdag 01 nov 2014 - 15:45:05
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
De buitendienststelling voor de spoortunnel in Nvd heeft 3 jaar geduurd, een elektrificatie zal minder tijd vragen en brengt meer voordelen voor de hele lijn.

Zelfs zonder snelheidsverhoging behaal je voordelen door een snellere acceleratie. Met name de aansluitingen in Zl van/op de 7900 zullen er betrouwbaarder door worden omdat je later kunt vertrekken en eerder kunt aankomen.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zaterdag 01 nov 2014 - 16:53:44
sjoerd
sjoerd
Op de schaaltekeningen is het trace breed genoeg om de bovenleidingmasten te zetten aan die zijde waar niet straks het tweede spoor moet komen. Maar als die bermen intussen te smal zijn, zal men onteigeningen moeten plegen en dat kost extra tijd. Op de Betuwelijn (toen nog niet de Merwede-Lingelijn) zijn de masten indertijd op vele plekken wel in de as geplaatst, de plek dus van het tweede spoor; dat was/is daar niet zo erg. Maar ja, erg ver wordt er meestal niet vooruitgekeken; ook geluidsschermen zijn hier en daar over kilometers verplaatst toen dat nodig bleek.

Zaterdag 01 nov 2014 - 19:52:58
broek53
broek53
Het ontwerp van Zwolle - Wierden is al zowat klaar, zover ik weet, en de uitvoering wordt voor een aanzienlijk deel gedacht in de zomer van 2016.

Zaterdag 01 nov 2014 - 21:42:59
charta
charta
Quote
dennistd (vr 31 okt 2014 21:22:03 www.somda.nl):
Quote
charta (vr 31 okt 2014 20:44:20 somda.nl): Provincie gaat er vanuit dat elektrisch rijden sneller gaat en dat er meer capaciteit op de lijn komt. Ik heb daar nogal wat twijfel over.
Elektrisch optrekken gaat veel sneller dan met een diesel, zeker een relatief trage trein als een DM'90. Op die manier komt er meer capaciteit. Maar dat is niet het enige: ook gaat de snelheid op Zl-Hno en Nvd-Wdn omhoog van 100km/h naar 140km/h. Op die manier is de verwachting dat Zl-Hno in 7/8 minuten kan, waardoor er in elk geval een kwartiersdienst mogelijk is tot Rat, in elk geval in de spitsrichting.
Ik weet niet of er op het empl. Zl nog snelheidsverhogingen komen voor de treinen richting Hno, maar voor elektrisch materieel kom ik voor Zl-Hno uit op een rijtijd boven de 8 minuten. Een kwartierdienst is dan onmogelijk.

Zondag 02 nov 2014 - 10:56:21
vdgrail
vdgrail
Het Weekblad van het Salland had op 6 juni 2014 een interessant bericht over de ombouwperiode met de planning: www.weekbladvoorsalland.nl
En het statenvoorstel van 20 mei 2014: www.overijssel.nl/sis/16201421561114.pdf

Zondag 02 nov 2014 - 15:29:29
SchuurB
SchuurB
Dank voor deze links, die kende ik nog niet. Spits-sneltreinen van en naar Zwolle gaat het dus worden.

De genoemde infra-aanpassingen snijden doorgaans wel hout, een reizigerstunnel in Raalte lijkt me wat royaal, maar het plan voor Heino verbaast me: verbreding van het eilandperron met 3,70 meter. Dat betekent dat de stop-doorschakeling blijft bestaan voor de richting Wdn en de kruising is nog net zo beroerd als nu. Verbetering kost geld zou je zeggen, maar volgens de studie van Arcadis (pagina 94 van de Pdf) wordt het hoofdspoor over een lengte van 1300 meter verplaatst en worden er nieuwe 1:12-wissels (voor 60km/h) ingebouwd, ook niet gratis.

Weet iemand of het geen optie was om de perrons in bajonetligging te leggen? Het hoofdspoor had kunnen blijven liggen, het zijspoor had over minder grote lengte aangepast hoeven worden (700 m?), men had alleen snellere wissels(1:15 of 1:18,5) in moeten bouwen om de kruising te versoepelen. Dat had in ieder geval van/naar Zl voor sneller binnenrijden/uitrijden gezorgd met bijbehorende tijdswinst. Of zie ik nou iets elementairs over het hoofd?

Laatst bewerkt door SchuurB op Zondag 02 nov 2014 om 15:30:21

Zondag 02 nov 2014 - 16:21:58
jeanne
jeanne
Ik ga hier geen tig links posten, maar zoek zelf even bij www.tenderned.nl naar: "EA ZWENZWOKA 2018 -Provincie Overijssel" en je vindt vele documenten rond deze aanbesteding. Succes.

Jeanne Kok

Maandag 03 nov 2014 - 13:09:44
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Vanaf week 40 volgend jaar zijn voor de werkzaamheden tussen 2100-0530uur inmiddels buitendienststellingen gepland

Maandag 03 nov 2014 - 14:28:55
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
SchuurB (zo 02 nov 2014 15:29:29 www.somda.nl): Dank voor deze links, die kende ik nog niet. Spits-sneltreinen van en naar Zwolle gaat het dus worden.

De genoemde infra-aanpassingen snijden doorgaans wel hout, een reizigerstunnel in Raalte lijkt me wat royaal, maar het plan voor Heino verbaast me: verbreding van het eilandperron met 3,70 meter. Dat betekent dat de stop-doorschakeling blijft bestaan voor de richting Wdn en de kruising is nog net zo beroerd als nu. Verbetering kost geld zou je zeggen, maar volgens de studie van Arcadis (pagina 94 van de Pdf) wordt het hoofdspoor over een lengte van 1300 meter verplaatst en worden er nieuwe 1:12-wissels (voor 60km/h) ingebouwd, ook niet gratis.

Weet iemand of het geen optie was om de perrons in bajonetligging te leggen? Het hoofdspoor had kunnen blijven liggen, het zijspoor had over minder grote lengte aangepast hoeven worden (700 m?), men had alleen snellere wissels(1:15 of 1:18,5) in moeten bouwen om de kruising te versoepelen. Dat had in ieder geval van/naar Zl voor sneller binnenrijden/uitrijden gezorgd met bijbehorende tijdswinst. Of zie ik nou iets elementairs over het hoofd?
Grappig. Een van de auteurs van het Arcadis rapport is een bekende van het forum

Maandag 03 nov 2014 - 18:21:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
sjoerd (za 01 nov 2014 16:53:44 www.somda.nl): Op de Betuwelijn (toen nog niet de Merwede-Lingelijn) zijn de masten indertijd op vele plekken wel in de as geplaatst, de plek dus van het tweede spoor; dat was/is daar niet zo erg.
Mwoh, daar heeft de verdubbeling die jaren na de elektrificatie plaatsvond wel veel extra tijd gekost vanwege de aanpassingen die vervolgens weer aan de bovenleiding nodig waren.
Al zal het op Zl-Wdn wel meevallen doordat de stations al tweesporig zijn (op Ddrs moest men bij het verdubbelen een compleet perron verplaatsen)

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 03 nov 2014 - 18:56:37
broek53
broek53
De studie naar verdere versnelling en eventuele verdubbeling / uitbreiding van de infra op overzienbare termijn is uitgevoerd op het moment dat het bovenleidibgontwerp er nog rekeni g mee kon houden.

Maandag 03 nov 2014 - 19:41:16
sjoerd
sjoerd
Quote
daniel_ddr (ma 03 nov 2014 18:21:42 www.somda.nl):
Quote
sjoerd (za 01 nov 2014 16:53:44 www.somda.nl): Op de Betuwelijn (toen nog niet de Merwede-Lingelijn) zijn de masten indertijd op vele plekken wel in de as geplaatst, de plek dus van het tweede spoor; dat was/is daar niet zo erg.
Mwoh, daar heeft de verdubbeling die jaren na de elektrificatie plaatsvond wel veel extra tijd gekost vanwege de aanpassingen die vervolgens weer aan de bovenleiding nodig waren.
Al zal het op Zl-Wdn wel meevallen doordat de stations al tweesporig zijn (op Ddrs moest men bij het verdubbelen een compleet perron verplaatsen)
Klopt, maar dat waren relatief korte stukken. Op Dordrecht - Stadspolders zijn zowat alle halve masten blijven staan. Het oude perron van Stadspolders was, ook weer om kosten te besparen, toen op de noordzijde van het baanlichaam gebouwd, en moest voor de spoorverdubbeling in feite worden versmald. Het viaduct en ook de baan ter plaatse waren al breed genoeg. Voordat we afdwalen, terug naar Zwolle - Wierden: de essentie van mijn verhaal was dat ter besparing van onteigeningskosten (indien de masten aan de zuidzijde zouden moeten komen) wellicht weer gekozen zal worden voor de noordzijde omdat de baan daar breder is, op de plek van het tweede spoor dus.

Maandag 03 nov 2014 - 22:59:11
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ik las in één van de vele documenten hierover dat de masten hier juist aan de zuidkant komen, omdat aan de noordkant ruimte is voor een tweede spoor. Alleen onderstation Nijverdal zou mogelijk te dicht op het (mogelijke) noordelijke spoor komen.


Dinsdag 04 nov 2014 - 14:23:58
sjoerd
sjoerd
Ah, dat is heel goed nieuws.

Dinsdag 04 nov 2014 - 16:29:29
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Even nog het exacte stuk opgezocht: www.overijssel.nl/sis/16201421561114.pdf (blz 82 onderaan)
Quote
 De bovenleidingdraagconstructies zijn voorzien aan zuidzijde van het huidige spoor. Aangezien de spoorverdubbelingen aan de noordzijde zijn voorzien, is dit raakvlak geborgd.
 De uitvoering van de elektrificatie in relatie tot de inframaatregelen van de toekomstvraag kent de volgende aandachtspunten:
− Als snelheidsverhoging leidt tot aanpassingen van de spoorligging heeft dit gevolgen voor het ontwerp van de bovenleiding en draagconstructies.
− Bij de benodigde grondverwerving rond Heino in het kader van elektrificatie kan rekening worden gehouden met de grondverwerving, die nodig is om in Heino het perron te verbreden.
− Bij de plaatsing van gelijkstroomverdeelinrichtingen (GVI’s) kan rekening worden gehouden met eventuele toekomstige spoorverdubbeling.
− Het kan zijn dat de plek van de open spaninrichting in de buurt van Zwolle anders moet worden geoptimaliseerd.
− De locatie van het onderstation bij Nijverdal kan een dwangpunt vormen bij de spoorverdubbeling ten oosten van Nijverdal.



Woensdag 12 nov 2014 - 19:03:01
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Is er al bekend wat voor bovenleidingportalen er komen? Normale portalen, of net zoals op de Hanzelijn, voorbereid op 25 kV?

Woensdag 12 nov 2014 - 21:16:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Alle portalen die nu geplaatst worden zijn 25KVAC voorbereid, althans, tot voor kort was dit de aanpak om "futureproof" te zijn.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 12 nov 2014 - 23:33:49
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ik meen dat men daar juist weer vanaf gestapt was omdat de focus nu gelegd wordt op 3kV, en niet meer op 25kV.


Donderdag 13 nov 2014 - 01:20:17
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Bij nieuwbouw wordt altijd B4 toegepast, wat qua isolatieafstanden geschikt is voor 25kV, alhoewel dat inmiddels niet meer interessant is. De beweegbaar afgespannen draagkabel is wel nodig voor >140km/h.

Donderdag 13 nov 2014 - 08:52:58
treinfan
treinfan
Waar slaat het nou weer op dat 25 kV niet interessant zou zijn?

[Bezig met laden...]

Donderdag 13 nov 2014 - 08:55:20
broek53
broek53
Niet interessant in de zin dat het toch niet ingevoerd zal worden in NL.

Donderdag 13 nov 2014 - 11:29:24
daniel81
daniel81
Gezien de mogelijke spoorverdubbelingen in een later stadium - wordt er hier gekozen voor de 'klassieke' enkele portalen (zoals bv op de Valleilijn staat) en staat hier een type dat bij dubbelspoor niet vervangen hoeft te worden maar simpelweg erbij kan komen ('Flevolijnmodel)?

Donderdag 13 nov 2014 - 14:54:59
Klaasje
Klaasje
Ook met de klassieke kan je nieuwe er gewoon bij zetten natuurlijk. Maar aangezien een beweegbaar afgespannen draagkabel onderhoud scheelt en mogelijk ook een lichtere constructie mogelijk maakt zal het mij niets verbazen als het iets in de categorie B3/B4 wordt.

Zaterdag 15 nov 2014 - 09:45:53
kbrandsma
kbrandsma
Aanbesteding elektrificatie spoor Zwolle-Enschede van start

De werkzaamheden voor de elektrificatie van het spoor Zwolle-Enschede staan vanaf 25 november op de Europese aanbestedingskalender. Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben ProRail opdracht gegeven de aanbesteding en de uitvoering van het werk te begeleiden. Naar verwachting is in het voorjaar van 2015 de aannemer voor deze klus bekend.


Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange spoortraject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 bovenleidingmasten naast het spoor, ondergrondse leidingen naar drie nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding en ontsluitingswegen voor onderhoud. Ook wordt de fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden aangepast. Deze wordt samen met de hoogspanningskabel bij Nijverdal verhoogd zodat de bovenleiding van het spoor er onderdoor kan.

Elektrificatie
Met de elektrificatie van de lijn Zwolle-Enschede, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Wierden. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is. In de komende maanden wordt nader onderzocht op welke wijze de hinder voor treinreizigers gedurende de werkzaamheden tot een minimum beperkt kunnen worden.

De aannemer die de aanbesteding wint, start in 2015 met de voorbereiding van de werkzaamheden en het aanvragen van de benodigde vergunningen en ontheffingen. In 2016 kan de uitvoering van het werk daadwerkelijk van start gaan. De werkzaamheden zullen naar verwachting midden 2017 afgerond zijn.

Bron: www.ovpro.nl

Zaterdag 15 nov 2014 - 10:31:32
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dit is al eerder gemeld en hierboven besproken:
Quote
dvdhoven (do 30 okt 2014 17:47:13 www.somda.nl): De aanbesteding van Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen is van start gegaan: www.rtvoost.nl


Laatst bewerkt door moderator op Zaterdag 15 nov 2014 om 21:55:28, reden: berichten uit ander topic ingevoegd

Zondag 16 nov 2014 - 00:42:23
kiekkiek
kiekkiek
Met enkele portalen kun je ook 2 sporen bedienen.

www.sleutelspoor.nl

Wellicht zelfs goedkoper?

En in het VK kijken ze er ook naar.

www.ribacompetitions.com

Zondag 16 nov 2014 - 08:02:45
charta
charta
Werd in België 50 jaar geleden al toegepast. Niets bijzonders dus.

Zondag 16 nov 2014 - 09:04:37
mvboetzela
mvboetzela
Palen tussen de sporen kunnen veel duurder uitpakken. De sporen moeten verder uit elkaar liggen, waardoor over de gehele lengte van het tracé meer grond benodigd is. Op plaatsen waar grond duur is kan dat aardig in de papieren lopen. Palen aan de buitenkant van het spoor vergen alleen extra breedte ter hoogte van het portaal.

Laatst bewerkt door mvboetzela op Zondag 16 nov 2014 om 09:05:25

Zondag 16 nov 2014 - 09:14:42
rick
rick
Quote
charta (zo 16 nov 2014 08:02:45 www.somda.nl): Werd in België 50 jaar geleden al toegepast. Niets bijzonders dus.
En bij de ZHESM ook al, niets nieuws voor Nederland dus.

Zondag 16 nov 2014 - 10:10:56
thom
thom
Volgens mij komt dat sowieso nog voor in NL, gedeelde portalen.

Ik zou me ook kunnen bedenken dat de mogelijkheid ertoe afhankelijk is van de bodemgesteldheid.

Laatst bewerkt door thom op Zondag 16 nov 2014 om 10:11:28

Zondag 16 nov 2014 - 10:35:29
sjoerd
sjoerd
Quote
mvboetzela (zo 16 nov 2014 09:04:37 www.somda.nl): Palen tussen de sporen kunnen veel duurder uitpakken. De sporen moeten verder uit elkaar liggen, waardoor over de gehele lengte van het tracé meer grond benodigd is. Op plaatsen waar grond duur is kan dat aardig in de papieren lopen. Palen aan de buitenkant van het spoor vergen alleen extra breedte ter hoogte van het portaal.
Ja, op zich wel, maar als je de kadastrale grenzen bekijkt op de 1 : 1000 tekeningen, dan zijn die gewoon strak en niet met uitstulpingen. Dan zou je bij elke terp voor straatkasten, betonvoeten voor portalen of seinen weer opnieuw in de buidel moeten tasten. Gelukkig is de officiele tracebreedte meestal ruim voldoende, maar is er door gewoonterecht wel eens iets van het trace afgeknabbeld.

Woensdag 26 nov 2014 - 12:39:50
abcde
abcde
Wanneer de lijn Zwolle – Wierden geëlektrificeerd wordt, en in zijn geheel geschikt wordt gemaakt voor 140 km p/uur, waarbij er ook Sneltreinen in de spits gaan rijden, dan zie ik een mogelijkheid voor onderstaande drgl :


------------------- Sneltr. --- Stoptr. -------- Sneltr. --- Stoptr.
Zwolle ------------- 11 --------- 21 ------------ 41 --------- 51
Heino ------------- (20) ------ 30/31 --------- (50) ------ 00/01
Raalte ------------ (24) ------ 35/36 ---------- (54) ----- 05/06
Nijv.dal ------------ 32 -------- 45 ------------- 02 -------- 15
Wierden ---------- (38) ------ 51/52 ---------- (08) ----- 21/22
Almelo ------------- 42 -------- 57 ------------- 12 -------- 27


------------------- Stoptr. --- Sneltr. -------- Stoptr. --- Sneltr.
Almelo ------------- 03 -------- 18 ------------ 33 --------- 48
Wierden --------- 07/08 ------ (22) --------- 37/38 ------ (52)
Nijv.dal ------------ 14 -------- 28 ------------ 44 --------- 58
Raalte ----------- 23/25 ------ (36) --------- 53/55 ------ (06)
Heino ------------ 29/30 ------ (40) --------- 59/00 ------ (10)
Zwolle ------------- 39 --------- 49 ----------- 09 --------- 19


De stoptreinen kruisen elkaar zoals huidig in Heino en Nijverdal. De sneltreinen kruisen elkaar tussen Zwolle en Heino en aan de NW-kant (de Zwolse kant) van de tunnel in Nijverdal. Zij kruisen de stoptreinen op station Raalte en Wierden.
Een mooie uitdaging voor de Sneltrein, om binnen het kwartier te rijden tussen deze passeerstations Raalte en Wierden.

* Tussen Zwolle en Heino moeten de Sneltreinen elkaar kruisen. Hier dient een gelegenheid voor gemaakt te worden.
* Station Zwolle zal enkele minuten per uur zowel een aankomende als een vertrekkende trein moeten kunnen bergen.
* Wellicht (is me niet geheel duidelijk) is op station Wierden een 4e spoor wenselijk, zodat er 2 sporen ontstaan van/naar Zwolle, vrij van de 2 sporen van/naar Deventer.

Gaan de Sneltreinen in de spits in beide richtingen rijden, dan zullen zij elkaar, zoals genoemd, tussen Zwolle en Heino moeten kruisen.
Rijdt de Sneltrein in de spits slechts in 1 richting (b.v. ‘s morgens alleen naar Zwolle, ’s middags naar Almelo) dan is er daar geen kruis-gelegenheid nodig. Dit alleen voor het geval er bezuinigd moet worden.

Laatst bewerkt door abcde op Woensdag 26 nov 2014 om 12:46:47

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 26 nov 2014 - 12:43:41
AlexH
AlexH
ProRail heeft afgelopen maandag (24 nov.) een bericht gepubliceerd waarin aannemers zich konden aanmelden voor het elektrificatieproject. Er staat nergens iets over het dubbelsporig maken. Vanaf gisteren (25 nov.) is het mogelijk om je aan te melden om het traject te elektrificeren.

www.prorail.nl

Woensdag 26 nov 2014 - 12:47:14
AlexH
AlexH
Lijkt me een mooie dienstregeling.
Maar zoals je al zegt: er moeten meerdere kruismogelijkheden worden gemaakt. Als de lijn blijft zoals 'ie nu is, wordt het erg vertragingsgevoelig. Als de ene IC vertraging heeft, en de ander moet daarop wachten, heb je gelijk een dikke vertraging te pakken.

Woensdag 26 nov 2014 - 12:47:29
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
abcde (wo 26 nov 2014 12:39:50 somda.nl): Wanneer de lijn Zwolle – Wierden geëlektrificeerd wordt, en in zijn geheel geschikt wordt gemaakt voor 140 km p/uur, waarbij er ook Sneltreinen in de spits gaan rijden, dan zie ik een mogelijkheid voor onderstaande drgl:
Dat is ook ongeveer het plan zoals in het grote document dennistd.nl al genoemd is: dennistd.nl


Woensdag 26 nov 2014 - 12:53:09
abcde
abcde
Mij was het voorstel BUP niet bekend, wat je in je laatste link laat zien.
Uit deze BUP krijg je de indruk dat de Sneltreinen in de spits maar in 1 richting rijden. En zoals ik al noemde, is er dan geen kruis-gelegenheid nodig tussen Zwolle en Heino

Woensdag 26 nov 2014 - 12:58:17
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
dennistd (ma 03 nov 2014 22:59:11 somda.nl): Ik las in één van de vele documenten hierover dat de masten hier juist aan de zuidkant komen, omdat aan de noordkant ruimte is voor een tweede spoor. Alleen onderstation Nijverdal zou mogelijk te dicht op het (mogelijke) noordelijke spoor komen.
Fotografisch gezien juist geen goed nieuws maar goed

Woensdag 26 nov 2014 - 12:59:06
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Voor zover ik begreep uit alle documenten wordt er voorlopig ingezet op elk halfuur een spitssneltrein in de spitsrichting (ochtend naar Zl, middag naar Es). Voor een sneltrein in beide richtingen elk halfuur moet je kruisen net voor Zl en iets ten westen van Nvd, dus spoorverdubbelingen zijn nodig.


Woensdag 26 nov 2014 - 13:11:42
train85
train85
Daarnaast de studie die hierboven is gemaakt houdt niet echt veel rekening met de verplichte overkruisnormen. Daarnaast is er weinig tot geen rekening gehouden met de rest van het treinverkeer tussen Wdn-Aml en moet je in Zl kort gaan keren, want lang keren is met de huidige spooropstelling niet mogelijk. Daarnaast als je elkaar kruist op Hno, Rat of Nvd moeten beide treinen een A/V hebben. Gelukkig zijn het richtlijnen.

www.mat64.nl

Woensdag 26 nov 2014 - 13:22:26
daniel81
daniel81
Heb je het document gelezen? Zo ja dan zou je hebben geweten dat:
- er wel degelijk gekeken is naar inpassing op Wdn-Aml, in de adviezen worden die nadrukkelijk genoemd
- er als één van de eerste noodzakelijke maatregelen genoemd wordt om een extra perronspoor in Zl aan te leggen (plus een paar adviezen hoe dat zou kunnen)
- in zowel Hno als Nvd beide treinen een A/V hebben (dat zie je al in het linkje van @dennistd). Rat niet, dit betreft een sneltrein die hier niet stopt. Om dat mogelijk te maken hebben de stoptreinen daar een langere stop. Wat weer mogelijk is door de elektrificatie: sneller accelereren vanuit Nvd of Hno betekent eerder aankomen in Rat.

Woensdag 26 nov 2014 - 13:34:44
train85
train85
Heb ik allemaal gelezen ja en dan heb ik er nog mijn meningen over.

www.mat64.nl

Woensdag 26 nov 2014 - 13:43:29
daniel81
daniel81
Dat mag natuurlijk, maar dan ben ik gerustgesteld dat je mening in elk geval onderbouwd is

Woensdag 26 nov 2014 - 14:44:11
abcde
abcde
Quote
dennistd (wo 26 nov 2014 12:59:06 www.somda.nl): Voor zover ik begreep uit alle documenten wordt er voorlopig ingezet op elk halfuur een spitssneltrein in de spitsrichting (ochtend naar Zl, middag naar Es). Voor een sneltrein in beide richtingen elk halfuur moet je kruisen net voor Zl en iets ten westen van Nvd, dus spoorverdubbelingen zijn nodig.
Ergens in Wikipedia gelezen dat er vanaf station Nijverdal richting Zwolle nog zo'n 1300 meter dubbelspoor is, grotendeels in die tunnel. In mijn voorstel ga ik ervan uit, dat de sneltreinen elkaar kruisen bij het begin van het dubbelspoor, en hiervoor dus geen spoor-uitbreiding nodig is. Wel geef ik toe dat het qua tijdligging krap is.

Woensdag 26 nov 2014 - 15:47:41
sjoerd
sjoerd
Misschien moeten we Prorail uitleggen dat er zes (6!) wissels onderweg kunnen vervallen als het spoor wel wordt verdubbeld.

Woensdag 26 nov 2014 - 16:02:22
daniel81
daniel81
Quote
abcde (wo 26 nov 2014 14:44:11 www.somda.nl):
Quote
dennistd (wo 26 nov 2014 12:59:06 www.somda.nl): Voor zover ik begreep uit alle documenten wordt er voorlopig ingezet op elk halfuur een spitssneltrein in de spitsrichting (ochtend naar Zl, middag naar Es). Voor een sneltrein in beide richtingen elk halfuur moet je kruisen net voor Zl en iets ten westen van Nvd, dus spoorverdubbelingen zijn nodig.
Ergens in Wikipedia gelezen dat er vanaf station Nijverdal richting Zwolle nog zo'n 1300 meter dubbelspoor is, grotendeels in die tunnel. In mijn voorstel ga ik ervan uit, dat de sneltreinen elkaar kruisen bij het begin van het dubbelspoor, en hiervoor dus geen spoor-uitbreiding nodig is. Wel geef ik toe dat het qua tijdligging krap is.
Probleem zal niet zijn dat het qua tijdligging krap is, maar dat het (gelukkig) niet mogelijk is een trein op 'ramkoers' in te leggen.
Praktisch zal het daarom zo zijn dat de trein bij binnenrijden van Nvd geel krijgt, zolang de tegentrein zich nog op het enkelsporige baanvak bevindt.
Dus gaat het je wel tijd kosten.
En dan nog niet gerekend met plannormen, die ongetwijfeld zullen verbieden om een niet-halterende trein op een STS af te laten koersen.

Woensdag 26 nov 2014 - 17:12:35
mren
mren
Terwijl dát juist op een -NG-baanvak niets uit maakt

Woensdag 26 nov 2014 - 18:32:21
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
rolandrail (wo 26 nov 2014 12:58:17 www.somda.nl):
Quote
dennistd (ma 03 nov 2014 22:59:11 somda.nl): Ik las in één van de vele documenten hierover dat de masten hier juist aan de zuidkant komen, omdat aan de noordkant ruimte is voor een tweede spoor. Alleen onderstation Nijverdal zou mogelijk te dicht op het (mogelijke) noordelijke spoor komen.
Fotografisch gezien juist geen goed nieuws maar goed
Dat was ook meteen mijn gedachte toen ik dat las.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 27 nov 2014 - 10:37:29
daniel81
daniel81
Quote
train85 (wo 26 nov 2014 13:11:42 www.somda.nl): Daarnaast als je elkaar kruist op Hno, Rat of Nvd moeten beide treinen een A/V hebben. Gelukkig zijn het richtlijnen.
Toch nog even op dit punt terugkomen. Bedoel je dat op een enkelsporig baanvak beide treinen moeten stoppen bij een kruising?
Dan zou hetgeen wat Syntus doet op Lr dus niet mogen.
Of is die drgl op papier anders dan in werkelijkheid? Dat de trein uit Hgl officieel ook hoort stil te staan, maar dat die altijd 'vertraging' heeft waardoor deze altijd door kan rijden?
(Die truc kun je in Rat dan ook gebruiken: de sneltrein op papier een minuut eerder in Rat laten arriveren, wat praktisch niet haalbaar is waardoor deze gewoon rijdend doorkan)

Donderdag 27 nov 2014 - 11:44:11
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Uit het tijdwegdiagram van drgl 2013 blijkt dat de trein naar Hgl een stop van twee minuten had in Lr, en de trein uit Hgl zonder te stoppen doorreed een minuut na aankomst van de trein naar Hgl. Dit was dus drgl 2013, maar 2014 zal wel niet heel anders zijn.

Laatst bewerkt door moderator op Vrijdag 28 nov 2014 om 23:10:06, reden: bij het laatste bericht hoef je niet te quoten.

Donderdag 27 nov 2014 - 13:01:22
abcde
abcde
Dit voorjaar met eigen ogen nog gezien, dat dit zo gebeurt in Lr.

Donderdag 27 nov 2014 - 14:29:40
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
En dat gaat in 2015 ook zo verder maar we dwalen van een topic-lijn af

Donderdag 27 nov 2014 - 15:44:44
IC140
IC140
Een doorkomst mag wel bij een kruising. Alleen een korte stop niet. Met een doorkomst moet de andere trein overigens op papier 4 minuten stil staan.

Donderdag 27 nov 2014 - 15:47:00
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Maar die 4 minuten zijn er in Lr dus ook maar 2. Is dit een uitzondering omdat het altijd al zo was en niet anders kan met een halfuursdienst, of mag het op een NG-baanvak minder zijn? Of misschien een combinatie van beiden?


Donderdag 27 nov 2014 - 21:27:42
IC140
IC140
Als er een berekening wordt gemaakt dat op die specifieke locatie met het materieel dat daar wordt ingezet minder tijd nodig is dan de norm en er een toets wordt gedaan op uitvoerbaarheid mag inderdaad van de generieke norm worden afgeweken.

Woensdag 04 mrt 2015 - 11:58:25
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Aanbesteding van Zl - Es/Kpn gaat wat vertraging oplopen: www.treinreiziger.nl
Syntus dreigde met een rechtszaak omdat ze niet voldoende gegevens van NS had gekregen over reizigersaantallen, bezetting, etc.
De provincie heeft nu de termijn verlengd en toegezegd dat de gegevens zullen worden verstrekt.

Dick van den Hoven

Woensdag 04 mrt 2015 - 12:17:36
b2py
b2py
Toch wel grappig, in de originele bestanden op Tenderned zaten al referentietabellen voor reizigersaantallen.. (Bijlage B1.47)

www.tenderned.nl

Woensdag 04 mrt 2015 - 12:33:20
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Dan vertrouwd Syntus blijkbaar hun eigen tellingen niet die ze hebben gedaan m.b.v. ingehuurde studenten die zowel in de trein als buiten op de perrons reizigerstellingen hebben gedaan een paar maanden geleden.

Woensdag 04 mrt 2015 - 12:39:11
broek53
broek53
Vermoedelijk vermoedt men dat NS of Abellio gaat bieden op die verbinding. Althans: dat blijkt steeds een reden tot poging tot obstructie

Woensdag 04 mrt 2015 - 12:41:09
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Obstructie deden ze ook al met de tellingen, een telstudente had vergeten in te checken en deed moeilijk tegen m'n hc

Woensdag 04 mrt 2015 - 13:05:51
bnv
bnv
Quote
broek53 (wo 04 mrt 2015 12:39:11 www.somda.nl): Vermoedelijk vermoedt men dat NS of Abellio gaat bieden op die verbinding. Althans: dat blijkt steeds een reden tot poging tot obstructie
Mocht NS de concessie verkrijgen, weten ze wat ze met de Stadlers aan moeten die ze besteld hebben. Wie weet gokken ze daar dan weer op.

Woensdag 04 mrt 2015 - 13:08:56
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Zucht, ik dacht dat al voldoende was uitgelegd waarvoor die Stadlers bedoeld zijn: vervanging van nog rijdend materieel.

Woensdag 04 mrt 2015 - 13:11:33
edje
edje
Flickr spoorkeerl
www.rtvoost.nl

De rechtzaak gaat niet meer door.


Woensdag 04 mrt 2015 - 13:13:12
broek53
broek53
Quote
rolandrail (wo 04 mrt 2015 13:08:56 www.somda.nl): Zucht, ik dacht dat al voldoende was uitgelegd waarvoor die Stadlers bedoeld zijn: vervanging van nog rijdend materieel.
Die discussie ga ik hier niet nog een keer voeren, maar de Stadlers zijn in NS' eigen woorden nu juist NIET bedoeld voor vervanging van materieel, maar voor uitbreiding van het materieelpark door een 'plotselinge noodzaak'.

Woensdag 04 mrt 2015 - 14:06:08
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
edje (wo 04 mrt 2015 13:11:33 www.somda.nl): www.rtvoost.nl

De rechtzaak gaat niet meer door.
Dat staat ook in het bericht van treinreiziger. Syntus ziet af van een rechtszaak omdat de provincie meer tijd geeft.

Dick van den Hoven

Woensdag 04 mrt 2015 - 15:21:20
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
broek53 (wo 04 mrt 2015 13:13:12 somda.nl):
Quote
rolandrail (wo 04 mrt 2015 13:08:56 www.somda.nl): Zucht, ik dacht dat al voldoende was uitgelegd waarvoor die Stadlers bedoeld zijn: vervanging van nog rijdend materieel.
Die discussie ga ik hier niet nog een keer voeren, maar de Stadlers zijn in NS' eigen woorden nu juist NIET bedoeld voor vervanging van materieel, maar voor uitbreiding van het materieelpark door een 'plotselinge noodzaak'.
O.k., sorry. Maar dan nog bestelt NSR geen materieel voor een aanbesteding die ze nog niet hebben gewonnen.

Woensdag 04 mrt 2015 - 22:24:20
broek53
broek53
Neen, maar ik verwed er een lief ding onder dat ze er wel ingezet gaan worden

Woensdag 04 mrt 2015 - 23:00:46
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
broek53 (wo 04 mrt 2015 13:13:12 www.somda.nl):
Quote
rolandrail (wo 04 mrt 2015 13:08:56 www.somda.nl): Zucht, ik dacht dat al voldoende was uitgelegd waarvoor die Stadlers bedoeld zijn: vervanging van nog rijdend materieel.
Die discussie ga ik hier niet nog een keer voeren, maar de Stadlers zijn in NS' eigen woorden nu juist NIET bedoeld voor vervanging van materieel, maar voor uitbreiding van het materieelpark door een 'plotselinge noodzaak'.
Beide natuurlijk goed: vervanging van materieel dat nu al moet worden afgevoerd voordat het nieuwe SNG er is, en ook uitbreiding van het nu al te krappe park. En of ze in de nieuwe concessies ingezet worden... tsja, NS kan best met droge ogen gaan beweren dat ze te ruim hebben besteld en dus stellen kunnen verhuren, maar dan worden ze nog minder serieus genomen.

Woensdag 04 mrt 2015 - 23:35:26
sjoerd
sjoerd
Voor de reiziger telt dat er voldoende en schoon/goed materieel wordt ingezet en dat de dienstregeling klopt en dan neemt men een bedrijf serieus.

Donderdag 05 mrt 2015 - 07:06:15
broek53
broek53
Precies, het geleuter over de rechtmatigheid van de wijze van bestellen van nieuw materieel is uitsluitend interessant voor de doorgewinterde NS-haters die hier verenigd zijn en voor de fabrikanten die om het bedrijf heen aasgieren. Niet voor de reiziger in ieder geval.
Daar moesten we het in dit topic maar bij laten.
Merk verder op dat we niet eens weten of NS of Abellio gaan meedingen. Op zo'n dienst dwars door Twente op de Oost-west Magistraal vermoed ik van wel, overigens, om dezelfde reden waarom het concern zo gebrand was op Zuid-Limburg.

Donderdag 05 mrt 2015 - 11:53:30
bnv
bnv
Quote
broek53 (wo 04 mrt 2015 22:24:20 www.somda.nl): Neen, maar ik verwed er een lief ding onder dat ze er wel ingezet gaan worden
Dat bedoelde ik eerder en wel in die zin dat hier van uitbreiding kan worden gesproken en niet van vervanging. Mocht NS de concessie verkrijgen. Vervangen doet het natuurlijk wel DM 90, maar dat is dan geen een op een vervanging in die zin zoals wellicht NS bedoelt.
(OK, dit nog even zonder op je verzoek de Stadlerdiscussie hier verder op te rakelen).

Woensdag 22 apr 2015 - 16:14:34
sfj
sfj
De Stentor meldt vandaag dat Arriva, NSR en Syntus de kanshebbenden zijn voor Kpn-Zl/Zl-Wdn (-Es)
www.destentor.nl

Laatst bewerkt door sfj op Woensdag 22 apr 2015 om 16:15:06, reden: tikfoutje

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Woensdag 22 apr 2015 - 18:42:12
daniel81
daniel81
Wel apart dat er NSR staat en niet Abellio. Is dit bewust zo (bijvoorbeeld om legitiem de reeds bestelde FLIRTS in te kunnen zetten) of weet de persvoorlichter van de provincie niet beter?

Woensdag 22 apr 2015 - 19:17:58
b2py
b2py
Zie www.ovmagazine.nl

Woensdag 22 apr 2015 - 19:30:33
Ovindel
Ovindel
Quote
Opvallend is dat dit keer NS zelf inschrijft op de aanbesteding, terwijl de afgelopen railconcessies (Limburg en Gouda–Alphen aan den Rijn) dochter Abellio inschreef. Volgens NS heeft dit te maken met de samenloop van de dienst op het hoofdrailnet tussen Wierden en Enschede.
Toch is dit ook het geval in Limburg. Daar wordt tussen Rm - Mt/Hrl ook samen met de dienst van het hoofdrailnet gereden. Ik vind het dus niet echt een legitiem excuus.

Woensdag 22 apr 2015 - 19:59:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Aannemelijker reden is dat Limburg een multimodale concessie is, daar heeft Abellio meer ervaring mee (ook via bus- en tramdochter Qbuzz). Kampen - Zwolle - Enschede is dat immers niet.
Op Gouda - Alphen a/d Rijn heeft overigens niet Abellio ingeschreven, maar een samenwerking van NSR en Abellio NRW (waarbij die laatste vanuit een optie de treinstellen levert)

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 22 apr 2015 - 20:32:36
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
daniel81 (wo 22 apr 2015 18:42:12 somda.nl): Wel apart dat er NSR staat en niet Abellio. Is dit bewust zo (bijvoorbeeld om legitiem de reeds bestelde FLIRTS in te kunnen zetten) of weet de persvoorlichter van de provincie niet beter?
Ook uit het Proces Verbaal van Opening blijkt dat het echt NSR is: www.tenderned.nl


Woensdag 22 apr 2015 - 23:59:41
broek53
broek53
Quote
Ovindel (wo 22 apr 2015 19:30:33 www.somda.nl):
Quote
Opvallend is dat dit keer NS zelf inschrijft op de aanbesteding, terwijl de afgelopen railconcessies (Limburg en Gouda–Alphen aan den Rijn) dochter Abellio inschreef. Volgens NS heeft dit te maken met de samenloop van de dienst op het hoofdrailnet tussen Wierden en Enschede.
Toch is dit ook het geval in Limburg. Daar wordt tussen Rm - Mt/Hrl ook samen met de dienst van het hoofdrailnet gereden. Ik vind het dus niet echt een legitiem excuus.
Ik denk niet dat NSR een excuus nodig heeft om in te schrijven op een concessie, laat staan dat dat legitiem zou moeten zijn.

Donderdag 23 apr 2015 - 22:08:01
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Als NS met het eigen NS-personeel van de bestaande standplaatsen in afwisseling met andere diensten wil blijven rijden op de lijnen, dan is het logisch om dat met de eigen BV te doen en niet onder Abellio. Om maar eens wat te noemen.