Enschede - Zwolle - Kampen
Forum: Algemeen - Algemeen
02-04-2013 21:26:40
sik214
sik214
3x DM90 in de spits is natuurlijk wel logisch als de tot vorige week gereden (aanvullende omleider Zl-Dv-Hgl) met 3x V reed

02-04-2013 21:34:13
robbertc
robbertc
Het aantal in te zetten stellen DM90 wordt ook nog eens beperkt door het aantal depotvoedingen in Hgl/Zl.

02-04-2013 21:36:55
Klaasje
Klaasje
Waarom was dat eerst geen probleem dan?

02-04-2013 21:42:22
edje
edje
Hengelo heeft minstens 9 depotvoedingen, Enschede heeft er 3, dat maakt al 12 stuks.
Komt bij dat een DM90 niet perse aan de depotvoeding hoeft, het nadeel is dan wel, dat als de batterijspanning in gevaar komt, of de luchtdruk laag wordt, het stel start en een half uur staat te draaien.


02-04-2013 21:58:58
Klaasje
Klaasje
Nedtrain is dus gewoon te duur. Het kan dus best, we willen alleen niet.

02-04-2013 22:05:07
robbertc
robbertc
Quote
Klaasje (di 02 apr 2013 21:36:55 somda.nl): Waarom was dat eerst geen probleem dan?
8Volgens mij is met het huidige aantal gepland ingezette stellen (2 treinen met 3 stellen, rest met 2) de max wel zo'n beetje bereikt..

02-04-2013 22:11:06
bnv
bnv
Krijg de indruk (niet nagegaan) dat deze week nog die extra spitsslagen van Zwolle via Deventer naar Twente gereden worden. Die slagen met steeds 3 x plan V. Scheelt misschien ook zodat de bezettingsgraad van vandaag mogelijk nog geen goede graadmeter is nu er velen nog die route volgen. Vanaf volgende week wordt alles dan veel duidelijker.

02-04-2013 22:12:18
robbertc
robbertc
Nee, 27900 rijdt deze week niet meer.

02-04-2013 22:17:40
bnv
bnv
Geloof ik direct maar ze staan nog wel op de gele vertrekborden op het station in Deventer met looptijd tot 7 april. Vandaar.

02-04-2013 22:20:28
Roy
Roy
Die spits trein via Deventer heb ik regelmatig gebruikt tussen dv en aml, die reizigers die dat ook dachten mag je niet mee rekenen. Hij was meestal 85% zitvol schat ik. Met stops op 3 extra stations kan je moeilijk uitrekenen wat er nou precies nodig is.

Zl-Es heeft 6 omlopen, 5 rijdend en 1 standaard op Enschede. Er zijn zeker 18 stellen, de staat zullen we het maar niet over hebben.

De reisinfo is nog niet aangepast, het is ook nog steeds de sprinter naar nijverdal [ rijdt verder naar zwolle]. Dit en de 27900 zullen komende week wel uit de planner gehaald worden.

Laatst bewerkt door Roy op 02-04-2013 22:21

02-04-2013 22:21:02
sfj
Neem ook maar aan dat een deel van het publiek in die 27900 reizigers zijn die normaliter de 3600 nemen en te Deventer uit- danwel overstappen op andere treinen. De bezetting daarvan is dus niet 1:1 door te tellen naar de nu weer geheel rijdende 7900, echter zou je verwachten dat die weer aantrekkelijker wordt dan de auto/bus nu de rijtijden weer tot de oude dienstregeling zijn teruggekeerd.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

02-04-2013 22:38:30
MDDM
MDDM
Quote
Klaasje (di 02 apr 2013 21:58:58 www.somda.nl): Nedtrain is dus gewoon te duur. Het kan dus best, we willen alleen niet.
Nedtrain voert alleen maar uit wat een opdrachtgever wenst. Niks meer of minder.


Gr Joop mcn Lls

02-04-2013 22:40:00
ZJ37
ZJ37
Wordt de 3616 nu ook weer vanaf Ah versterkt eigenlijk?

02-04-2013 22:47:44
robbertc
robbertc
Die reed de afgelopen jaren juist groter vanwege de omreizers uit Twente, via Dv? Daar is nu de 7900 voor terug..

02-04-2013 23:06:26
maurits
maurits
Aan de andere kant moet je er wel bij rekenen dat de reizigers vanuit Nvd, Rat en Zl die altijd nog de 7900 -->7900 rijdt als IC (Intercity) voor Keolis over traject Zl - Rat - Nvd - Aml - Hgl - Es">179007900 --> namen, nu ook in de 7900 zitten. Het zou me niks verbazen als de bezetting van de 7900 nu, redelijk overeenkomt met de bezetting van de 27900 afgelopen weken.

Daarbij is de situatie van de 7900 wat gecompliceerder, dan een "leeglooproute" als Zl-Emn of Ah-Ww.
De 7900 heeft een functie als:
- interregionale verbinding Twente-Zl-(Noorden), alle reizigers zullen nu voor deze verbinding kiezen, de route via Dv is niet meer aantrekkelijk.
- regionale verbinding vanuit Zl naar Hno, Rat en Nvd.
- regionale verbinding vanuit Nvd en Wdn naar Twente
- vervoer binnen de stadsregio Twente (samen met de 7000)
Overigens verbaast het me niet dat dergelijke regionale nuances vaak niet doordringen op de burelen in Utrecht, ik vind NS vaak niet erg sterk handelen in het regionale treinvervoer buiten de Randstad.

Dat er een keer wat reizigers moeten staan tussen Zl en Hno of tussen Aml en Hgl lijkt me geen probleem in de spits, maar het lijkt me wel onwenselijk dat reizigers langer dan 20 minuten moeten staan. Er is DM90 genoeg voorhanden, aan de beschikbaarheid van het materieel kan het niet liggen.

Uit de reactie van Edje begrijp ik dat er 12 depotvoedingen voor DM90 in Twente zijn. Met 5 startende omlopen van de 7900 kun je dus 3 omlopen starten met 2x DM90 en 2 omlopen met 3x DM90 (voor de drukste treinen). Daarnaast kun je ook nog een 3e stel bijplaatsen in Zl (in mijn herinnering gebeurde dat vroeger ook in Zl met de aankomende trein 7916).

Nog even een compliment aan NS tot slot: Het valt me op dat de 7900 nu ook op de late avond en op zondagochtend netjes een halfuursdient rijdt, dat was altijd een uursdienst. Een halfuursdienst is wel zo duidelijk voor de reiziger, netjes!


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

03-04-2013 15:44:40
daniel81
daniel81
De 7900 heeft bovendien een extra functie gekregen, namelijk voor reizigers vanaf de Sallandse heuvelrug naar Zl. Nu de overstap 7000->3600 verslechterd is, rijd je vanaf Hon-Rsn sneller via Wdn naar Zl dan via Dv.

03-04-2013 16:25:11
Harold27
Harold27
Nooit aan gedacht en het druist tegen elke geografische logica in.
Maar inderdaad als ik nu een reis van Hon naar Zl ingeef, is dat via Wdn 0:49 en via Dv 1:05.
Ongelofelijk!

03-04-2013 17:36:41
dvdhoven
dvdhoven
Gistermiddag reden de treinen van 13:15 uit Nvd in beide richtingen met een los stel, die van 13:45 uit Nvd naar Es ook. De trein van iets over 11 uit Wdn naar Zl reed met 2 stellen. Vanmiddag reed de trein van 14:19 uit Zl naar Es met 2 stellen.


Dick van den Hoven

03-04-2013 17:58:46
robbertc
robbertc
Quote
robbertc (di 02 apr 2013 20:52:36 somda.nl): 7900 wordt in de spits natuurlijk ook met staanplaatsen gepland.
Zag vanmiddag trein 7959 vertrekken (randje spits, Zl v 17.49) en daar was de zitplaatsbezetting slechts 50-75%..
Zo zie je hoe betrekkelijk 1 waarneming is; vandaag was de zitpplaatsbezetting zo rond de 90%. Interessant om de bezetting van de 7900 in de gaten te houden!

03-04-2013 18:00:28
funtrucker
funtrucker
Quote
thijs (di 02 apr 2013 21:11:42 www.somda.nl): Zijn er überhaupt treinen in de 7900 gepland met 3x DM'90?
S'morgens 7917 en 7924.

03-04-2013 18:06:47
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
Harold27 (wo 03 apr 2013 16:25:11 www.somda.nl): Nooit aan gedacht en het druist tegen elke geografische logica in.
Maar inderdaad als ik nu een reis van Hon naar Zl ingeef, is dat via Wdn 0:49 en via Dv 1:05.
Ongelofelijk!


Sterker nog: het omslagpunt ligt helemaal bij Dvc. Daar is het 56 min. via Dv en 57 via Wdn.


Met vriendelijke groet, Robin

03-04-2013 19:14:14
edje
edje
hmmm dan toch maar de auto
www.filewissel.nl

03-04-2013 19:25:08
Roy
Roy
51 minuten met de bus geeft hij bij mij aan. Waarvan 8 minuten lopen op de bestemming zelf. Uiteindelijk ben je hier dus het beste af door met de bus naar Deventer te gaan en dan met de ic naar Zwolle.

04-04-2013 00:19:53
edwin82
edwin82
Provincie Overijssel wil elektrificatie sneller uitvoeren volgen RTVOost. Dit als de lijn wordt overgenomen van de NS.

Zie www.rtvoost.nl

04-04-2013 11:47:03
thijs
thijs
Volgens de vertrekstaat stopt er 1 trein niet in Heino en Raalte.
i47.tinypic.com

04-04-2013 12:01:44
rolandrail
rolandrail
En is die "IC" zowiezo pas de eerste trein op maandagochtend... Prutsers.

04-04-2013 12:06:42
maurits
maurits
Heeft er stiekem toch een Intercity gereden %08%

Het viel mij maandag op Nvd ook al op dat de vroege treinen op maandagochtend blijkbaar niet reden. Een blik op de geldigheid van de vertrekstaat verried echter dat deze slechts van "1 t/m 7 april" geldig was, omdat maandagochtend 2e Paasdag was, reden de eerste treinen dus niet.

Men heeft dus speciale vertrekstaten gemaakt voor de eerste week, zouden ze die wekelijks gaan verversen? (NB: het zal wel met iets NS-technisch als wijzigingsbladen te maken hebben, dat begrijp ik ook wel)

Laatst bewerkt door maurits op 04-04-2013 12:07


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

04-04-2013 12:20:17
rolandrail
rolandrail
A ja, zo werkt dat. Voor ons als treinliefhebbers die wat verder kijken verklaarbaar maar ik dat in eerste instantie als reiziger

04-04-2013 12:26:53
ZJ37
ZJ37
Quote
thijs (do 04 apr 2013 11:47:03 www.somda.nl): Volgens de vertrekstaat stopt er 1 trein niet in Heino en Raalte.
i47.tinypic.com
Het zou dus moeten gaan om 7919. In de reisplanner en plansystemen overigens wel met stop te Hno en Rat, dus hoe dit vertaald is naar de vertrekstaat?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 04-04-2013 12:27


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-04-2013 12:43:21
SchuurB
SchuurB
Op dit youtubefilmpje: www.youtube.com is een cabineritje door de Nijverdalbak te zien. Het valt mij op dat er tamelijk weinig NG-bakens langs het perron liggen, waardoor een verbeterd seinbeeld niet snel opgepakt wordt door de ATB-NG. Wel is op diverse stukken een soort ATB-vv-achtige kabel midden in het spoor te zien.
Aangezien NG volgens mij geen vv nodig heeft (ik zie ook geen bakens), betekent dat dan dat die kabel dan een euroloop-achtige infill-lus is?

04-04-2013 13:12:45
reisthijs
reisthijs
Quote
Harold27 (wo 03 apr 2013 16:25:11 www.somda.nl): Nooit aan gedacht en het druist tegen elke geografische logica in.
Maar inderdaad als ik nu een reis van Hon naar Zl ingeef, is dat via Wdn 0:49 en via Dv 1:05.
Ongelofelijk!
Waar vind je de route via Dv dan wel logisch, dat is eignelijk ook een omweg.
Voor Rsn - Zl is de kortste route via Wdn, het is dus eigenlijk ongelofelijk dat het al die jaren sneller was via Dv.

Hon - Zl is via Wdn maar een paar km langer dan via Dv.

04-04-2013 13:21:46
maurits
maurits
Nog wel even een opmerking bij de route vanuit Hon/Rsn naar Zl via Wdn, de 7000 heeft de eigenschap om richting Es vaak enkele minuten te laat te rijden (oorzaak, vertraagde treinen vanuit Amf). Ik denk zeker dat tijdens de spitsen de aansluiting vanuit de 7000 op de 7900 in Wdn nog wel eens uitdagend zal zijn.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

04-04-2013 15:41:01
thom
thom
Quote
SchuurB (do 04 apr 2013 12:43:21 somda.nl): Op dit youtubefilmpje: www.youtube.com is een cabineritje door de Nijverdalbak te zien. Het valt mij op dat er tamelijk weinig NG-bakens langs het perron liggen, waardoor een verbeterd seinbeeld niet snel opgepakt wordt door de ATB-NG. Wel is op diverse stukken een soort ATB-vv-achtige kabel midden in het spoor te zien.
Aangezien NG volgens mij geen vv nodig heeft (ik zie ook geen bakens), betekent dat dan dat die kabel dan een euroloop-achtige infill-lus is?

ATB-NG werkt ook niet met meerdere bakens voor vrijgave van seinen maar, wat je al hebt gezien, met een vrijgave lus.

04-04-2013 16:34:46
Roy
Roy
Zojuist rond 10 over half 4 wachte de 7900 niet op de 7000 richting Almelo waar ik in zat. Erg gevoelig die overstap dus. Ik zag hem wegrijden.

04-04-2013 17:44:16
SchuurB
SchuurB
Quote
thom (do 04 apr 2013 15:41:01 somda.nl):
Quote
SchuurB (do 04 apr 2013 12:43:21 somda.nl): Op dit youtubefilmpje: www.youtube.com is een cabineritje door de Nijverdalbak te zien. Het valt mij op dat er tamelijk weinig NG-bakens langs het perron liggen, waardoor een verbeterd seinbeeld niet snel opgepakt wordt door de ATB-NG. Wel is op diverse stukken een soort ATB-vv-achtige kabel midden in het spoor te zien.
Aangezien NG volgens mij geen vv nodig heeft (ik zie ook geen bakens), betekent dat dan dat die kabel dan een euroloop-achtige infill-lus is?

ATB-NG werkt ook niet met meerdere bakens voor vrijgave van seinen maar, wat je al hebt gezien, met een vrijgave lus.


Ik heb zo'n lus nog nooit gezien op de mij bekende trajecten (Hgl - Zp, Aml - Mrb en Wdn - Zl, liggen langs perrons volgens mij meerdere bakens) maar mooi dat het kan en toegepast wordt.

04-04-2013 18:03:05
maigoda
maigoda
Die lussen werden al eerder toegepast op Gouda-Alphen in combinatie met de A32-tram. Bij diverse haltes lang een lus, zodat een seinverbetering meteen op de plek van vertrek door de NG werd opgepikt. Dat is nu in Nijverdal dus ook toegepast langs het perron, maar op het filmpje zie ik ze ook bij de tunnelingang aan de kant van Raalte. Overigens: Op Gouda-Alphen zul je ze niet meer aantrekken: alle ATB-NG infra-zaken zijn daar al weer een tijdje verdwenen.
Groetjes,
Emiel

04-04-2013 22:19:14
thom
thom
Probleem van bakens is natuurlijk dat er pas dataoverdracht is, bij daadwerkelijk passage ervan en je dan pas snelheidsverhoging krijgt.
Voordat je een baken passeert mag je dan maar max 5 km/u [Of was het 15?] omdat de NG dan geen snelheid kent.

Een lus kan over de gehele lengte opgepikt worden en dan is er dus direct dataoverdracht.

04-04-2013 22:24:57
HZwoferink
HZwoferink
Quote
reisthijs (do 04 apr 2013 13:12:45 somda.nl):
Quote
Harold27 (wo 03 apr 2013 16:25:11 www.somda.nl): Nooit aan gedacht en het druist tegen elke geografische logica in.
Maar inderdaad als ik nu een reis van Hon naar Zl ingeef, is dat via Wdn 0:49 en via Dv 1:05.
Ongelofelijk!
Waar vind je de route via Dv dan wel logisch, dat is eignelijk ook een omweg.
Voor Rsn - Zl is de kortste route via Wdn, het is dus eigenlijk ongelofelijk dat het al die jaren sneller was via Dv.

Hon - Zl is via Wdn maar een paar km langer dan via Dv.
Dat komt vooral door de belachelijk lange overstaptijd in Deventer, Zo'n 25 minuten als je met de stopper uit Rsn of Hon komt. In Wierden heb je zo'n 4 minuten overstaptijd, en als je terug wil mag je in Wdn wel 30 min wachten... %03%


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

04-04-2013 22:41:07
dennistd
dennistd
Ik zie maar twee minuten in Wdn: aankomst 7900 .23/.53, vertrek 7000 .25/.55

04-04-2013 22:45:11
Roy
Roy
Er is in wierden nu een crossplatvorm overstap, spr naar Enschede spoor 3 en spr apd spoor 2 om .55
Die 30 minuten is dus alleen in de avond als er een uur dienst is tussen Apeldoorn en Almelo.

De tijden van de 7000 zijn puur voor de overstap in wierden. Als je hem 6 minuten eerder laat rijden richting Apeldoorn en 6 minuten later richting Enschede dan mis je de overstap in wierden, maar je hebt meer andere voordelen:
- Overstap in dv zoals hij vroeger was met de ic-knoop maar dan met de 7000, rond .16
- betere verdeling van de sprinters tussen wierden en Enschede, je zou om de 15 minuten een sprinter krijgen ipv om de 5 en 25 minuten.
- minder kans op vertraging van de ic bij Apeldoorn.
- Betere aansluiting op de Deutsche bahn stop richting gronau
- Betere aansluiting op cxx/syntus in Almelo.

04-04-2013 22:47:46
dennistd
dennistd
Dat kan niet zolang ie onderweg niet ingehaald wordt door de IC Berlijn

04-04-2013 23:00:44
Roy
Roy
Klopt, ik heb laatst een plan bedacht waarbij ik heel veel 1 of 2 minuten anders plande om het voor elkaar te krijgen.

De 140 zou 2/3 minuten eerder uit hgl moeten vertrekken wil het wel mogelijk zijn dan zit de 140 3/4 minuten voor de 7000.

Richting Hengelo gaat een groter probleem zijn. Ik weet te weinig van Amsterdam-Apeldoorn om dat uit te zoeken.

Apeldoorn:
spr .02
1700/1600 .19
140 .08
Hij zou dus 6 + 3 minuten eerder moeten vertrekken. .58/.59


Allemaal leuke ideeën, uitvoering zal toch wat lastiger blijken.

Laatst bewerkt door Roy op 04-04-2013 23:02

05-04-2013 07:40:22
HZwoferink
HZwoferink
Quote
dennistd (do 04 apr 2013 22:41:07 somda.nl): Ik zie maar twee minuten in Wdn: aankomst 7900 .23/.53, vertrek 7000 .25/.55
In praktijk wordt dit zelden gehaald...


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

05-04-2013 09:41:29
daniel81
daniel81
Die praktijk duurt echter pas een week en ik kan me voorstellen dat de machinisten het nieuwe traject nog even moeten leren. Uiteraard zullen ze genoeg geleerd hebben om te weten waar de seinen e.d. staan, maar waarschijnlijk nog niet hoe ze het snelste het traject kunnen berijden. Zelfde effect als de introductie van SGM op de 7000.
Als het over een paar weken nog steeds niet best is wordt het tijd voor een minutenwijziging.

05-04-2013 11:01:12
rolandrail
rolandrail
De mcn'n krijgen een film te zien van plm. drie kwartier over het nieuwe traject. Dan weten de mcn'n inderdaad nog niet hoe de bakens liggen, de remweg is, enz. dus rijden de mcn'n zeg maar conservatief totdat in de praktijk ontdekt hebben wat de mogelijkheden zijn v.w.b. remweg en waar (al) gas gegeven kan worden.
Ik als mcn vind wegleren alleen op een scherm een blamage, snap ook wel dat iedereen vrij maken om het zelf te ervaren een bak geld kost, maar feitelijk is het drie keer niets. Hanzelijn wegleren is niet veel beter geregeld: uurtje instructie op scherm, daarna áán slag Zl-Lls of andersom, waarbij heen per IC en terug per stoptrein. Schraperij is het en zo duurt het te lang eer een mcn voldoende vertrouwd is op een traject.

05-04-2013 11:12:07
funtrucker
funtrucker
Quote
rolandrail (vr 05 apr 2013 11:01:12 www.somda.nl): De mcn'n krijgen een film te zien van plm. drie kwartier over het nieuwe traject. Dan weten de mcn'n inderdaad nog niet hoe de bakens liggen, de remweg is, enz. dus rijden de mcn'n zeg maar conservatief totdat in de praktijk ontdekt hebben wat de mogelijkheden zijn v.w.b. remweg en waar (al) gas gegeven kan worden.
Ik als mcn vind wegleren alleen op een scherm een blamage, snap ook wel dat iedereen vrij maken om het zelf te ervaren een bak geld kost, maar feitelijk is het drie keer niets. Hanzelijn wegleren is niet veel beter geregeld: uurtje instructie op scherm, daarna áán slag Zl-Lls of andersom, waarbij heen per IC en terug per stoptrein. Schraperij is het en zo duurt het te lang eer een mcn voldoende vertrouwd is op een traject.


Het is je eigen verantwoordelijkheid.
Als je de aangeboden instructie niet toereikend vindt, dan teken je toch niet.

05-04-2013 11:12:58
jacokran
jacokran
Rijd je dan zelf tijdens de wegleerrit, of zit je erbij en kijk je toe? Doorgaans leert men het meest van zelf doen.

05-04-2013 11:31:05
rolandrail
rolandrail
Funtrucker: de tijd dat dat bij NSR werd geaccepteerd is al een aantal jaren voorbij. Niet tekenen betekent dossiervorming en ondergraven van je baan. Dus we tekenen en doen rustig aan net zo lang tot we wel zelfverzekerd en 100% veilig op de verlangde snelheid kunnen rijden.
Bij wegleren heb ik zelf altijd aangehouden om minstens 1 slag te kijken en een 2e slag zelf te rijden, bij voorkeur met stoptreinen. Echter is een mcn waarmee je gaat wegleren niet verplicht z'n stoel af te staan, de ene bied het gelijk aan, de andere blijft stug zitten. En de stugge zitteblijvers zijn vaak ook degenen die het minst weten te vertellen over het baanvak. Ik wil alles weten, wisselsnelheden, seinbeeldopvolging, enz. maar regelmatig krijg ik geen antwoord op m'n vragen. Ach, ik "mis" alleen nog de tunnel in Ndv en Rsd-Vs dus dat scheelt weer

05-04-2013 12:00:18
jacokran
jacokran
Hoe zit het eigenlijk als je tijdens je vrije tijd besluit om wat wegleerritten te doen. Kan dat, of mag je als mcn in je vrije tijd geen trein besturen?

05-04-2013 14:45:53
Hoera63
Hoera63
Met respect voor alle goede bedoelingen, maar je kan niet even een treinstel bij NS huren en daarmee lukraak over het spoornet gaan rijden om te wegleren. Je moet niet alleen een trein hebben maar ook een machinist en bijbehorende treinnummer, pad, en wie betaald de stroomrekening? %08%

Als je geen cabinekaart hebt mag je in principe geen trein besturen. Ga jij naar Amr toe waar je een collega machinist tegenkomt die toevallig ook jou kant op moet en rij je voorin mee en bestuur je de trein, dan weet ik niet of dat mag. Maar ik neem aan dat dit ten strengste verboden is.

05-04-2013 14:58:56
maigoda
maigoda
Dit is wel een heel rare manier van het beschrijven van wegleren. En als je wel een cabinekaart hebt, mag je daar nog steeds geen trein mee besturen.

Wegleren gaat doorgaans met reguliere treinen. Wegleren in de vrije tijd mag, mits in overleg met je leidinggevende en voorzien van de benodigde papieren (lees: wegleerkaartje waar op staat wat je gaat wegleren en de treinen die ja daar voor gebruikt). Zo heb ik Ehv-Mt en Hlm-Zvt in eigen tijd gedaan met toestemming. De eerste voor de overbrenging van de 904, de tweede om de rit-indeling van de Spoorforum-SGM-rit (20-9-2008) rond te krijgen.

En voor het inhoudelijke van wegleren verwijs in naar alinea twee van collega rolandrail drie berichten hierboven.
Groetjes,
Emiel

05-04-2013 15:42:13
dvdhoven
dvdhoven
Quote
maurits (do 04 apr 2013 13:21:46 www.somda.nl): Nog wel even een opmerking bij de route vanuit Hon/Rsn naar Zl via Wdn, de 7000 heeft de eigenschap om richting Es vaak enkele minuten te laat te rijden (oorzaak, vertraagde treinen vanuit Amf). Ik denk zeker dat tijdens de spitsen de aansluiting vanuit de 7000 op de 7900 in Wdn nog wel eens uitdagend zal zijn.
Dat is niet de enige oorzaak dat de 7000 richting Es iets te laat is. De andere is de zeer krappe overkruisligging bij Spa met de 3600 richting Zl. Vandaag ook weer bij 7027. Het was al bijna 9:43 dat het tegensein bij Dvc rood werd, dat betekent dat dan pas het sein bij Spa bediend is. Dan moet de stopper dus nog van de Rivierenwijk af komen en vervolgens mag je de wissels bij Spa met niet hoger dan 60 door. En dat is regelmatig zo, tegensein wordt meestal pas zo rond 9:42 rood.
En vandaag ging het met 7027/7934 ook mis in Wierden, 7934 stond er nog wel toen 7027 aan kwam, maar vertrok binnen een minuut daarna.


Dick van den Hoven

05-04-2013 19:04:48
jacokran
jacokran
Ik stelde een serieuze vraag, namelijk of een mcn op eigen houtje mag besluiten dat hij/ zij in eigen tijd nog wat extra wil wegleren op een traject. Naar mijn mening gaat dat het beste door zelf te rijden. Als ik de reactie van Emiel goed begrijp, dan is daar maar beperkt ruimte voor.
Dank voor het antwoord.

Ik vroeg niet of een mcn zomaar even een trein mag meenemen...

Laatst bewerkt door jacokran op 05-04-2013 19:05

05-04-2013 20:36:52
maigoda
maigoda
Het zal er ook mee te maken hebben om welke reden je extra wegbekendheid wilt hebben. Puur ter uitbreiding met als reden "dat zou wel eens handig kunnen zijn" wordt doorgaans niet geaccepteerd. Ik had er een speciale reden voor en dat wordt dan wel geaccepteerd.
Groetjes,
Emiel


05-04-2013 23:38:20
maurits
maurits
Quote
dvdhoven (vr 05 apr 2013 15:42:13 www.somda.nl): Dat is niet de enige oorzaak dat de 7000 richting Es iets te laat is. De andere is de zeer krappe overkruisligging bij Spa met de 3600 richting Zl. Vandaag ook weer bij 7027. Het was al bijna 9:43 dat het tegensein bij Dvc rood werd, dat betekent dat dan pas het sein bij Spa bediend is. Dan moet de stopper dus nog van de Rivierenwijk af komen en vervolgens mag je de wissels bij Spa met niet hoger dan 60 door. En dat is regelmatig zo, tegensein wordt meestal pas zo rond 9:42 rood.


Het feit dat de 3600 in de weg rijdt viel me inderdaad ook al op sinds ik in de nieuwe dienstregeling in de 7000 zat. Daarbij is die ontzettend trage stop-doorschakeling in Dvc ook nog eens van nadelige invloed, daar kun je zeker een halve minuut winnen (of de Oostriklaan gewoon in een tunnel leggen).


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

18-04-2013 15:47:22
dvdhoven
dvdhoven
Provinciale Staten van Overijssel gaan accoord met de decentralisatie van Zl - Es: www.overijssel.nl

De provincie wil eind 2014 al met een aanbesteedde dienst starten. Da's een beetje snel voor nieuw materieel.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-04-2013 15:52


Dick van den Hoven

18-04-2013 16:53:43
reisthijs
reisthijs
Ik lees nergens dat de aanbesteedde dienst al in 2014 moet starten, laat staan met nieuwe materieel (ze weten nog niet eens of dat diesel of elektrisch moet zijn!).

Als ze het treinverkeer "op een soepele wijze" voort willen zetten zal er nog wel even DM'90 blijven rijden.

18-04-2013 17:10:05
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Gedeputeerde Staten van Overijssel gaan de spoorlijn Zwolle-Enschede samen met Regio Twente aanbesteden. Nog dit jaar wordt een keuze gemaakt op welke wijze de aanbesteding gaat plaatsvinden, zodat eind 2014 het treinvervoer op een soepele wijze kan worden voortgezet.
Als ik dit lees, dan lijkt het erop dat dus eind 2014 met een aanbestede dienst wordt begonnen. Of dat nu - hangende een eventuele electrificatie - een paar jaar onderhands aan NSR is of wat anders, maar ik lees eruit dat eind 2014 met een dienst in opdracht van de provincie + Regio Twente wordt begonnen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-04-2013 17:10


Dick van den Hoven

18-04-2013 17:37:56
dennistd
dennistd
Onderhands voorlopig aan NSR gunnen lijkt me niet handig: dan moet de provincie ervoor gaan betalen terwijl de treindienst hetzelfde blijft.

18-04-2013 17:49:21
daniel81
daniel81
Ik mag toch aannemen dat er aan decentralisatie ook een zak geld gekoppeld wordt.

18-04-2013 19:00:24
wadloper96
wadloper96
Op deze lijn kan NS/NS Hispeed gecombineerd met Arriva (Internationale trein+2600 door NS/NS Hispeed) en de stoptreinen rijden door Arriva aangezien er ook Arriva treinen rijden tussen Zl en Emn.
Dan krijg je als volgt:
140/240 Duitsland-Hgl-Zl-Lls-Alm-Asd (Rijdt niet als trein 12600 rijdt)
7900 (of andere nummer) Es-Hgl-Aml-Zl
12600 Es-Hgl-Aml-Zl-Lls-Alm-Asd (Na Asd als trein 2600 naar Vs)


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P

18-04-2013 19:02:44
daniel81
daniel81
Maar de grap is nu juist dat de lijn gedecentraliseerd wordt en daarmee feitelijk elke integratie met het HRN uitgesloten is.

18-04-2013 19:17:19
sjoerd
sjoerd
Och, Connexxion-boemels berijden ook het hoofdrailnet en in Limburg wordt zoiets ook overwogen. En dan moet je wel integreren, anders sluiten je treinen niet op elkaar aan en jaag je je eigen klanten ook weg.
Voor al te onstuimige plannen op Wierden - Zwolle is (voorlopig nog) geen plek. Enkelspoor met redelijk wat aantastingen van het oorspronkelijk dubbelsporige baanlichaam met enkelsporige viaducten en al, de onmogelijkheid om in Wierden een vrije kruising te bouwen en een wel erg krap emplacement Zwolle, ook na de verbouwing. En dan: over 0 tot 10 jaar krimpt de bevolking overal en zijn alle studenten weer terug bij moeders pappot.

18-04-2013 21:36:27
edje
edje
Quote
wadloper96 (do 18 apr 2013 19:00:24 www.somda.nl):
140/240 Duitsland-Hgl-Zl-Lls-Alm-Asd


Leuk een aardig die mooie route van jou.
Maar zo dupeer je natuurlijk veel reizigers uit Apeldoorn, Deventer en Amersfoort, en vanuit Amersfoort natuurlijk ook reizigers vanuit Utrecht..
Je kunt dan wel sneller zijn, maar of het beter is....

18-04-2013 22:31:13
wadloper96
wadloper96
Dat klopt maar mensen vanuit Zl, Lls en Alm profeteren wel van een rechtstreekse trein naar Duitsland en vanuit twente is er een rechtstreekse trein naar Asd (en verder richting Rsd/Vs). Reizigers vanuit Amf, Apd en Dv kunnen met 1 overstap in Aml naar Duitsland.


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P

18-04-2013 22:44:33
waalkade
waalkade
Quote
sjoerd (do 18 apr 2013 19:17:19 somda.nl): Och, Connexxion-boemels berijden ook het hoofdrailnet en in Limburg wordt zoiets ook overwogen. En dan moet je wel integreren, anders sluiten je treinen niet op elkaar aan en jaag je je eigen klanten ook weg.
Voor al te onstuimige plannen op Wierden - Zwolle is (voorlopig nog) geen plek. Enkelspoor met redelijk wat aantastingen van het oorspronkelijk dubbelsporige baanlichaam met enkelsporige viaducten en al, de onmogelijkheid om in Wierden een vrije kruising te bouwen en een wel erg krap emplacement Zwolle, ook na de verbouwing. En dan: over 0 tot 10 jaar krimpt de bevolking overal en zijn alle studenten weer terug bij moeders pappot.
Over het algemeen krimpen de voorzieningen sneller dan de bevolking.
Zodat men voor elk wissewasje naar de grote stad moet.
Bevolkingskrimp betekent niet altijd meteen vervoerkrimp.

19-04-2013 10:51:14
sjoerd
sjoerd
Ja, dat klopt. En openbaar vervoer krimpt dus ook al op voorhand mee, om te beginnen al omdat allerlei infravoorzieningen niet worden aangelegd. Je gaat geen babykamer inrichten als je niet in verwachting bent. En dan kun je al die slimme snelle verbindingen over Wierden - Zwolle wel vergeten.
Wat dat betreft zijn materieelonderhoudskwesties en in de toekomst wellicht milieu-eisen betere raadgevers. Alleen die kunnen dwingend genoeg zijn om echt iets aan een spoorweg te doen, zoals hier al eerder is betoogd: Zwolle - Emmen, Zaandam - Enkhuizen. Als algemeen bekend wordt wat fijnstof doet met onze lichamen, komt er misschien nog eens een fikse belasting op diesel. Maar tegen die tijd rijden we wellicht op water.

19-04-2013 11:51:56
reisthijs
reisthijs
Quote
dvdhoven (do 18 apr 2013 17:10:05 www.somda.nl): Als ik dit lees, dan lijkt het erop dat dus eind 2014 met een aanbestede dienst wordt begonnen. Of dat nu - hangende een eventuele electrificatie - een paar jaar onderhands aan NSR is of wat anders, maar ik lees eruit dat eind 2014 met een dienst in opdracht van de provincie + Regio Twente wordt begonnen.
Een paar jaar onderhands aan NSR is geen aanbestede dienst. Onderhandse gunning lijkt hier voor de hand te liggen omdat er gewoon geen tijd meer is de lijn voor dec 2014 aan te besteden.

De datum waarop de verantwoordelijkheid van het traject wordt overgedragen hoeft niets te maken te hebben met het begin van de aanbestede dienst.
Kijk als voorbeeld eens hoe het ging met Zwolle-Emmen: eind 2007 begon NSR daar een dienst in opdracht van de provincies, pas 5 jaar later begon de aanbestede dienst.

15-05-2013 21:44:43
SchuurB
SchuurB
Sinds vorige week zijn de vertreksporen in Nvd gewisseld, waardoor de treinen uit Zl sneller kunnen komen. In de praktijk wordt er echter weinig gewonnen, want bij vertraging worden de tegentreinen eenvoudigweg op het station Nvd vastgehouden totdat het wissel aan de ZL-zijde (anderhalve kilometer verderop) omgelopen is. Is dat vanwege de heersende veiligheidswaanzin als gevolg van het Amsterdamongeval?

15-05-2013 21:51:00
MDDM
MDDM
Waanzin? Maar even voor de duidelijkheid. Als de vertreklamp niet gaan branden, wordt er niet vertrokken.

Laatst bewerkt door MDDM op 15-05-2013 21:57


Gr Joop mcn Lls

15-05-2013 22:01:56
AlbertP
AlbertP
Gezien sporenplan.nl (detailtekening) lijkt het me dat sein 154 al geel kan tonen als de trein uit Zl nog moet aankomen, en dan gaat de vertreklamp wel branden.

Laatst bewerkt door AlbertP op 15-05-2013 22:03

15-05-2013 22:05:44
edje
edje
Dan nog kun je beter vol gas aanloop nemen, om nog een beetje fatsoenlijk de bult over te komen die achter het wissel ligt.

Bij het oude station was het al, dat je na het 40km/h wissel je vol gas moest.


En vertrekken met geel is niet wenselijk. Zijn al veel STS passages geweest met vertrek op geel

Laatst bewerkt door edje op 15-05-2013 22:07

15-05-2013 22:39:15
broek53
broek53
Met ATB NG moet je wel heel erg je best doen om een STS te passeren.

15-05-2013 22:43:35
broek53
broek53
Quote
SchuurB (wo 15 mei 2013 21:44:43 www.somda.nl): Sinds vorige week zijn de vertreksporen in Nvd gewisseld, waardoor de treinen uit Zl sneller kunnen komen. In de praktijk wordt er echter weinig gewonnen, want bij vertraging worden de tegentreinen eenvoudigweg op het station Nvd vastgehouden totdat het wissel aan de ZL-zijde (anderhalve kilometer verderop) omgelopen is. Is dat vanwege de heersende veiligheidswaanzin als gevolg van het Amsterdamongeval?
Neen, deze waanzin (als het dat is) is al ouder; die heeft alles te maken met vertrek-op-geel en ""deelrijwegen'"-"problematiek". Overigens kun je, los van de hellingen in Nijverdal, beter vertrekken op het moment dat het sein groen wordt dan dat je voor een rood sein verderop gaat staan en dan weer helemaal op gang moet komen.

15-05-2013 22:47:13
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (wo 15 mei 2013 22:39:15 www.somda.nl): Met ATB NG moet je wel heel erg je best doen om een STS te passeren.
Schijnt vorige week bij Arriva toch aardig gelukt te zijn. (Geen sneer naar de collega mcn of bedrijf overigens)


Gr Joop mcn Lls

15-05-2013 22:53:34
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (wo 15 mei 2013 22:43:35 www.somda.nl):
Quote
SchuurB (wo 15 mei 2013 21:44:43 www.somda.nl): Sinds vorige week zijn de vertreksporen in Nvd gewisseld, waardoor de treinen uit Zl sneller kunnen komen. In de praktijk wordt er echter weinig gewonnen, want bij vertraging worden de tegentreinen eenvoudigweg op het station Nvd vastgehouden totdat het wissel aan de ZL-zijde (anderhalve kilometer verderop) omgelopen is. Is dat vanwege de heersende veiligheidswaanzin als gevolg van het Amsterdamongeval?
Neen, deze waanzin (als het dat is) is al ouder; die heeft alles te maken met vertrek-op-geel en ""deelrijwegen'"-"problematiek". Overigens kun je, los van de hellingen in Nijverdal, beter vertrekken op het moment dat het sein groen wordt dan dat je voor een rood sein verderop gaat staan en dan weer helemaal op gang moet komen.

In Nijverdal vertrek je altijd op een vertreksein. En het typische in Nijverdal is nou juist: je vertrekt daar altijd op groen. Op geel vertrekken richting Wierden kan zelfs niet eens. Seintechnisch maakt het echt niet uit op welk spoor je binnenkomt/vertrekt, van welke kant je ook zou komen. Hooguit de snelheden verschillen, maar je moet er toch altijd stoppen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 15-05-2013 22:54

15-05-2013 23:23:01
sjoerd
sjoerd
Dat je in Nijverdal altijd vertrekt op een vertreksein lijkt me niets bijzonders. Dat gebeurt overal, omdat een V-licht pas brandt bij een seinbeeld geel of beter. Maar daar ging het niet om.
Het ging er om dat de rijrichting gewisseld was en dat er nu links gereden wordt door de tunnel. De perrons liggen erg ver van het noordwestelijke wissel. Heb je een ruime rijtijd uit Raalte naar Nijverdal, dan kun je je permitteren om vroeg af te remmen voor dat wissel en met 80 het station binnensukkelen. Dan kun je er snel uit als je van Nijverdal naar Raalte vertrekt en -afgezien van niet mogen vertrekken op geel- rijtijd besparen.
Al zijn er heel wat ongelukken gebeurd door vertrek op geel, waarbij aan het eind van het perron nog eens rood kwam, het blijft raar. Want je mag wel vertrekken als het sein aan het eind van het perron geel toont, terwijl het eerstvolgende (automatisch) bloksein net zo goed rood kan tonen.

16-05-2013 00:08:58
dennistd
dennistd
Overigens wordt er wel eens vertrokken op geel in Nijverdal: een week na opening was ik onderweg van Es naar Zl, en de kruisende trein in Nvd had +5. De trein naar Zl vertrok gewoon van Nvd, en reed heel langzaam al vast richting het sein voor de wissel. Hier moest zelfs nog even gewacht worden, maar nadat de trein uit Zwolle over de wissel was kon er meteen vol gas opgetrokken worden. Dat scheelt in afstand toch al een kilometer wat je afgelegd hebt.

16-05-2013 10:21:03
mvschoon
mvschoon
Quote
sjoerd (wo 15 mei 2013 23:23:01 www.somda.nl): Het ging er om dat de rijrichting gewisseld was en dat er nu links gereden wordt door de tunnel.
Nu juist rechts, toch?

16-05-2013 10:29:00
Klaasje
Klaasje
Eerst links, nu rechts.

16-05-2013 11:41:09
daniel81
daniel81
Quote
edje (wo 15 mei 2013 22:05:44 www.somda.nl): Dan nog kun je beter vol gas aanloop nemen, om nog een beetje fatsoenlijk de bult over te komen die achter het wissel ligt.

Zeker. Maar de huidige gang van zaken, is dat bij het branden van de vertreklamp pas de vertrekprocedure in gang wordt gezet.
Voordat de trein dan daadwerkelijk rijdt ben je minstens een halve minuut verder.

Trouwens, voor het beheer: kan dit topic verplaatst worden naar 'Algemeen'? Ik vind het veel te inhoudelijk voor de ditjes en datjes... voordeel is dan dat je er ook in kunt lezen zonder ingelogd te zijn

Laatst bewerkt door daniel81 op 16-05-2013 11:43

16-05-2013 11:54:44
john2
john2
Heb altijd gemeend dat de vertrekproceduren 20 seconden voor de vertrektijd wordt gestart. Als alles tenminste veilig staat voor de betreffende vertrekkende trein.

16-05-2013 12:03:49
Klaasje
Klaasje
25 seconden bij mijn weten. Bij capaciteits- opvolgtijd- en rijtijdberekeningen wordt gerekend met 24 seconden. (0,6 minuten)

16-05-2013 12:27:28
MDDM
MDDM
Die regel (s) zijn reeds vervallen. 10 sec voor tijd van vertrek begint men. Als het druk is fluit de hc waf eerder


Gr Joop mcn Lls

16-05-2013 13:01:20
rh_ii
rh_ii
Hierover zijn inderdaad geen specifieke bepalingen opgenomen in het Handboek HC, behalve dat de chef van de trein (als de omstandigheden het toelaten) dusdanig op tijd begint dat de trein zich exact op vertrektijd in beweging kan zetten. Ik heb in mijn opleiding geleerd dat dat met stroomlijnmaterieel zo'n 20 seconden is. Met SLT gaat het (zeker als de deuren al dicht zijn) wat sneller, dan heb je aan 15 seconden meer dan genoeg

Bas

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-05-2013 16:12, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

16-05-2013 13:09:08
SchuurB
SchuurB
Voor de zekerheid: mijn punt was inderdaad aankomst vanuit en vertrek naar Zwolle. Als we sporenplan er even bijpakken (sporenplan.nl) zien we het volgende:

- Trein Zl -> Es heeft vertraging
- Trein Es -> Zl blijft in Nvd wachten (het is me niet duidelijk of het sein (nr. 154) rood is of dat het personeel niet wil vertrekken bij geel)
- Zodra trein Zl -> Es door wissel 143 is, dat omgezet is en sein 146 veilig toont, vertrekt trein Es -> Zl uit Nvd. Beide treinen komen elkaar aan de oost (dus Nvd)-kant van de tunnel tegen.
- Afstand tussen station Nvd en sein 146 is minstens 1 km, zo niet anderhalf. Als ik dit filmpje (www.youtube.com) als leidraad gebruik, is de rijtijd van station Nvd naar sein 146 1:20 minuten (minuut 16:15 - 17:35).
- Sein 146 staat ongeveer 200 meter voorbij de top van de helling van de tunnelbak, dus je staat in principe niet bij 40 promille (of hoe steil het daar dan ook is) te stunten.

Daarom mijn verbazing: ik kan moeilijk geloven dat wegbrullen vanaf Nvd even snel is als vanaf sein 146. Daarom vermoedde ik opzet vanuit de treindienstleiding, om te voorkomen dat de trein Es -> Zl voor een stoptonend sein 146 loopt, en voor stoptonende seinen lopen is gevaarlijk, althans dat beweert het rapport over het Amsterdamongeval.

@ MDDM/Joop: richting Wierden heeft het inderdaad weinig zin om alvast naar het sein te tuffen, naast het feit dat de vertreklamp niet brandt.

16-05-2013 13:10:19
SchuurB
SchuurB
Quote
Klaasje (do 16 mei 2013 12:03:49 somda.nl): 25 seconden bij mijn weten. Bij capaciteits- opvolgtijd- en rijtijdberekeningen wordt gerekend met 24 seconden. (0,6 minuten)


0,6 minuten... is dat niet 36 seconden?

16-05-2013 14:01:55
AlbertP
AlbertP
Inderdaad, 24 seconden is 0,4 minuut.

16-05-2013 15:34:59
funtrucker
funtrucker
In nvd wel in de richting zl.
Aan die zijde zijn geen vertreklampen.
En er wordt ook vertrokken op ''geel'' richting zl.

07-08-2013 08:01:42
ZJ37
ZJ37
Nieuwtje over eventuele electrificatie Wdn-Zl: www.tubantia.nl

07-08-2013 12:43:38
abcde
abcde
De provincie Overijssel stelt 2,5 miljoen euro beschikbaar voor het onderzoek.
Wie kan uitleggen dat daar echt 2.500.000 euro's voor nodig zijn ?

07-08-2013 14:28:09
dvdhoven
dvdhoven
Wat had je dan gedacht?
Ik rol niet om van dat bedrag. Ik heb lang genoeg in de automatisering gewerkt om een idee te hebben wat externe adviseurs vragen. Uurtarieven van € 100 tot € 200 zijn heel normaal.
Ik weet niet wat het onderzoek allemaal inhoudt, maar als het gaat om een redelijke mate van detaillering van er allemaal komt kijken voor de electrificatie dan ben je zo heel wat uurtjes kwijt voor een ploegje mensen.


Dick van den Hoven

07-08-2013 14:30:58
Klaasje
Klaasje
Voor 2,5 miljoen kan je een complete MER maken voor spoorverdubbelingen.

07-08-2013 15:06:45
edwin82
edwin82
Toen ik bovenstaand artikel vanmorgen in de TC Tubantia las vroeg ik me af of ze met de elektrificatie ook rekening houden met eventuele volledig spoorverdubbeling van het traject? Het zou volgens mij kapitaalvernietiging zijn als eerst elektrificatie plaats zou vinden op basis van enkelspoor en later spoorverdubbeling zou plaatsvinden en de bovenbouw opnieuw onder handen moet worden genomen. Weet iemand dit of moet dit antwoord uit dit onderzoek komen?

09-08-2013 13:30:20
maigoda
maigoda
Opzich kun je elektrificatie aldaar zo uitvoeren op de enkelspoor-delen, dat een eventuele spoorverdubbeling makkelijk uitgevoerd kan worden. De spoorlijn kennende lijkt me dat geen probleem. Wat ik me overigens ook afvraag: hoe gaan ze dat doen met de ATB. Nu ligt er NG, maar na elektrificatie is er geen enkel elektrisch materieel dat er dan kan rijden. Dat wordt of ATB-EG toevoegen in het baanvak, of een kleine serie elektrisch materieel uitrusten met ATN-NG.
Groetjes,
Emiel

09-08-2013 13:33:24
bnv
bnv
Mij lijkt dat laatste probleem toch niet zo moeilijk op te lossen. Bovendien hebben we daar nog wel een paar jaar de tijd voor.

09-08-2013 14:09:15
broek53
broek53
Welnu, dat zal dan wel een van de punten uit die (dure) studie worden.

09-08-2013 14:20:19
maigoda
maigoda
Quote
bnv (vr 09 aug 2013 13:33:24 www.somda.nl): Mij lijkt dat laatste probleem toch niet zo moeilijk op te lossen. Bovendien hebben we daar nog wel een paar jaar de tijd voor.

Opzich kan dat. Maar er zitten wel nadelen aan die blijvend zijn:

- een aparte serie materieel met ATB-NG, dat dan alleen nog aldaar ingezet wordt en zeer zelden zal verdwalen.

- wel electrisch, maar niet algemeen bruikbaar als omleidingsroute bij werkzaamheden

- het eventueel doortrekken van de verbinding na Zl richting Asd/Shl wordt door de aparte serie materieel ook zeer bemoeilijkt.

Kortom: stof tot nadenken over stategische keuzes.
Groetjes,
Emiel

09-08-2013 14:28:04
broek53
broek53
Voor de provincie zal het wel duidelijk zijn: er moet toch nieuw materieel komen en dan maar meteen ATB-NG erin. De keus is daarmee inderdaad 100 % strategisch, maar dan voor spoorbeheerder Prorail. Die zal moeten afwegen of er ook andere vervoerders van het baanvak gebruik zouden kunnen gaan maken en of daarvoor geïnvesteerd moet worden of niet. Ik denk dan dat er niet geïnvesteerd gaat worden in verbouwing naar het uitstervende ATB EG, eigenlijk.

09-08-2013 15:38:50
DingeZ
DingeZ
Bouw er dan maar gelijk ERTMS. Zijn we daar ook klaar mee.