Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Enschede - Zwolle - Kampen

Woensdag 26 dec 2018 - 17:57:47
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Doorrijden LM 7000 is toch alleen wanneer ICB rijdt, rest maakt toch kop in verdiepte bak van Aml?

Woensdag 26 dec 2018 - 18:31:48
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Quote
Knoek (wo 26 dec 2018 14:15:03 www.somda.nl):
Het is afwachten wat er daadwerkelijk van al die plannen terecht komt maar het huidige station kan dat niet aan. Een extra perron zoals in Deventer zou een uitkomst kunnen zijn.
Makkelijkste is natuurlijk om sporen op te offeren op het emplacement, of een nieuw perron bouwen over spoor 8 (wat nu een dieselspoor is).

Woensdag 26 dec 2018 - 18:50:31
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
gvttreinen (wo 26 dec 2018 17:57:47 www.somda.nl): Doorrijden LM 7000 is toch alleen wanneer ICB rijdt, rest maakt toch kop in verdiepte bak van Aml?
Nee, als de 17900 rijdt, kan er niet in de tunnelbak gekeerd worden. Dan blijft de 7000 op 2B staan, de 17900 naar Es gaat er via 1B omheen en daarna gaat het mat van de 7000 als LM naar Hgl om te keren.

Dick van den Hoven

Woensdag 26 dec 2018 - 20:18:54
Berk24
Berk24
Een IC Hengelo-Arnhem of het doorrijden van de RB51/64 uit Gronau naar Hengelo gaat nooit gebeuren, alleen een halfuursdienst van de sneltrein Zwolle-Enschede is wellicht mogelijk in de toekomst. Een extra perron in Hengelo erbij is best duur. De huidige infrastructuur laat de huidige dienstregeling toe, maar ik denk niet dat de dienstregeling in Twente naast de 2e sneltrein Zwolle-Enschede nog veel verder uitgebreid kan worden. Het is er al redelijk verzadigd.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 26 dec 2018 - 21:09:12
aaron
aaron
En kun je ons dan ook vertellen hoe je weet dat dit nooit zal gebeuren? Of is dit weer een zaak die ontsproten is aan je eigen fantasie?

Donderdag 27 dec 2018 - 12:39:36
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Over Zl - Kpn, iemand het rapport al gelezen? www.prorail.nl (mocht het hier niet geplaatst zijn)

Donderdag 27 dec 2018 - 12:51:50
sik214
sik214
Quote
wouterder (wo 26 dec 2018 18:31:48 www.somda.nl):
Quote
Knoek (wo 26 dec 2018 14:15:03 www.somda.nl):
Het is afwachten wat er daadwerkelijk van al die plannen terecht komt maar het huidige station kan dat niet aan. Een extra perron zoals in Deventer zou een uitkomst kunnen zijn.
Makkelijkste is natuurlijk om sporen op te offeren op het emplacement, of een nieuw perron bouwen over spoor 8 (wat nu een dieselspoor is).
Of de korte kering van de Hdb-Aml pendel op 2 of 4 doen en dan de 7000 keren op 3. Of je dan een nieuw perron+bovenleiding realiseert of alleen bovenleiding (boven 3)

Donderdag 27 dec 2018 - 19:31:43
marvinkok
marvinkok
Het gaat over Hgl hé... Daar heeft AlMaHa niet zoveel mee van doen

Donderdag 27 dec 2018 - 21:48:04
sik214
sik214
Oh sorry. Ik ging uit van Almelo, als daar ruimte is, dan hoeft er überhaupt niet naar Hengelo gereden te worden om te keren.,

Donderdag 27 dec 2018 - 22:26:36
Knoek
Knoek
Quote
Berk24 (wo 26 dec 2018 20:18:54 www.somda.nl): Een IC Hengelo-Arnhem of het doorrijden van de RB51/64 uit Gronau naar Hengelo gaat nooit gebeuren, alleen een halfuursdienst van de sneltrein Zwolle-Enschede is wellicht mogelijk in de toekomst. Een extra perron in Hengelo erbij is best duur. De huidige infrastructuur laat de huidige dienstregeling toe, maar ik denk niet dat de dienstregeling in Twente naast de 2e sneltrein Zwolle-Enschede nog veel verder uitgebreid kan worden. Het is er al redelijk verzadigd.
Dat zeg je wel maar beide verbindingen worden op dit moment door de Provincies Overijssel en Gelderland onderzocht op haalbaarheid. Het staat wel zo goed als zeker vast dat Zutphen-Hengelo geëlektrificeerd gaat worden, mogelijk met ingang van de nieuwe concessie (2023?) moet het klaar wezen. Gezien de grote aantallen reizigers tussen Twente en Arnhem/Nijmegen zou een rechtstreekse IC wel wenselijk zijn. Scheelt in ieder geval aanzienlijk in reistijd, zeker als je over Deventer reist met de lange overstap.

Vrijdag 28 dec 2018 - 00:24:19
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Denk niet dat de gemeentes en veiligheidsregio's blij worden als die stootjukken bij Es verwijderd gaan worden..

Laatst bewerkt door wouterder op Vrijdag 28 dec 2018 om 00:24:45

Vrijdag 28 dec 2018 - 08:50:19
yappa
yappa
Hè ja, de veiligheid, die hebben we al een tijdje niet gehoord. Wat zou nou onveilig aan zijn om twee stootjukken te vervangen door twee beveiligde seinen (de ene met PZB, de ander met ATB Vv)?

Lijkt me dat wat in Venlo kan op de goederensporen, in Enschede ook gewoon kan. Alleen het koppelen van de beveiliging (doorgeven van bezetmelding en inleggen doorgaande rijweg) zal investering vergen.

Vrijdag 28 dec 2018 - 09:00:33
nohab
nohab
Flickr bvisser
De gemeente wil voorkomen dat de lijn ooit voor goederenvervoer (lees: vervoer van gevaarlijke stoffen) gebruikt gaat worden.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Vrijdag 28 dec 2018 - 09:03:11
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Extra complicatie, er ligt ook nog een overpad tussen!

Vrijdag 28 dec 2018 - 14:20:04
Oldskool
Oldskool
Welke weer makkelijk te vervangen is door een loopbrug.. Overpad mag een belemmerend excuus zijn

Vrijdag 28 dec 2018 - 15:39:05
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Met een IC Zwolle-Enschede-Münster en een stoptrein Apeldoorn-Enschede-Münster bereik je pas echt goede grensoverschrijdende verbindingen. In 1:40 van Zwolle naar Münster, en rechtstreeks van Twello en Enschede Kennispark naar Steinfurt-Borghorst.

i.imgur.com

Wel nodig is dan elektrificatie Münster-Enschede, het terugleggen van het tweede spoor in Münster-Häger en een wisselverbinding van 5(b) naar 4a in Enschede, evenals een wissel zodat zowel 5 als 4b vanuit Glanerbrug bereikbaar zijn. Voor de spitstrein Münster-Steinfurt moet je in Grottenkamp een zijspoor aanleggen.

Vrijdag 28 dec 2018 - 15:46:02
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Fantastisch, laten we dan maar meteen een IC verbinding tussen Brummen en Grosskrottenhautburg an der Silve realiseren...zit duidelijk een potentie in!
Serieus, doorrijden is 'nicht in frage', zeker niet met de heersende politiek.
Misschien wordt er over nagedacht wanneer een bepaald bedrijf in Gronau gaat sluiten...

Vrijdag 28 dec 2018 - 17:19:05
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Durf t bijna niet te vragen,maar wat voor soort bedrijf z'n sluiting in Gronau,zou de denkwijze van de huidige lokale politici doen veranderen ?
Dat moet dan wel een heel bijzonder bedrijf zijn wat zoiets teweeg zou kunnen brengen

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 28 dec 2018 - 17:31:54
cuneo56
cuneo56
De zelfde firma heeft in Almelo ook een vestiging, vlakbij het spoor, waarbij dus men bevreesd is voor onderlinge spoor transporten.
Dat bedrijf is Urenco.

Vrijdag 28 dec 2018 - 19:14:14
jeanne
jeanne
En of dat via de weg dan niet langs dezelfde plaatsen gaat. Heerlijk hoe struisvogels hun kop in het zand steken!

Jeanne Kok

Vrijdag 28 dec 2018 - 20:26:06
thom
thom
Sowieso lijkt mij dat nou niet een bedrijf waarvan de productie capaciteit zo groot is dat er ineens meerdere treinen in de week naar toe zullen gaan rijden...

Klink mij meer als een beetje gedramatiseerd gerucht en dat transport vind nu ongetwijfeld ook wel plaats.

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 28 dec 2018 om 20:27:20

Donderdag 10 jan 2019 - 18:31:11
PeterJ
PeterJ
Een artikel uit het oosten van het land www.rtvoost.nl

Gaat blijkbaar niet zo lekker met de dienstuitvoering. Heeft Keolis te weinig rijdvaardig materieel of zijn er andere oorzaken.

Donderdag 10 jan 2019 - 18:32:37
Amazonous
Amazonous
In NS-tijd speelde dat probleem overigens ook al in de ochtendspits, als ik om 10h in Utrecht wilde zijn stond ik om 8h in Heino een volle trein uit te zwaaien.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

Donderdag 10 jan 2019 - 18:39:51
PeterJ
PeterJ
Treindiensten aanbesteden levert dus niet altijd een kwaliteitsimpuls op. Goedkoper wordt het in elk geval niet, gezien ook de recente berichtgeving over de prijsstijgingen van de afgelopen jaren. Eigenlijk ook niet zo gek als je allemaal van die eilandjes maakt, dat is toch niet efficiënt.

Donderdag 10 jan 2019 - 18:50:29
marvinkok
marvinkok
Wat willen ze dan dat er gebeurd? Over de gehele lijn wordt (mede door de IC) als extra capaciteit geboden ten opzichte van de NS eerder. En meer dan 7 bakken niet. (8 bakken past niet overal)

8 uur is nou eenmaal de drukste trein, iedereen wil 0815 in Zwolle zijn, want moet om half 9 op school wezen...
Wat deels ook nog wel meespeelt is dat op de meeste stations onderweg de perronopgang bij de achterste deuren is en we weten allemaal hoe goed de reiziger is in verspreiden langs de trein.
En proppen in de spits hoort er een beetje bij... Raalte bijvoorbeeld heeft dan nog het geluk van de IC voor de spreiding, Heino heeft nou eenmaal alleen de stopper elk half uur...
De geloofwaardigheid van het artikel wordt overigens wel een beetje teniet gedaan door een foto van "een volle trein tussen Heino en Zwolle" wat overduidelijk een Veolia stel is en in het filmpje half lege treinen en totaal geen geprop ...

Donderdag 10 jan 2019 - 18:58:18
Berk24
Berk24
Quote
PeterJ (do 10 jan 2019 18:39:51 www.somda.nl): Treindiensten aanbesteden levert dus niet altijd een kwaliteitsimpuls op. Goedkoper wordt het in elk geval niet, gezien ook de recente berichtgeving over de prijsstijgingen van de afgelopen jaren. Eigenlijk ook niet zo gek als je allemaal van die eilandjes maakt, dat is toch niet efficiënt.
Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen waren al eilandbedrijven, aangezien het de enigste spoorlijnen waren in Overijssel die met DM90 werden geëxploiteerd. Daarentegen veranderde er vorig jaar niets. En aanbesteden heeft er wel voor gezorgd dat er nu een succesvolle sneltrein rijdt tussen Zwolle en Enschede. Nu nog de sneltrein op zaterdag laten rijden.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 10 jan 2019 - 20:48:11
Knoek
Knoek
Enkele stations krijgen wel langere perrons zoals onlangs in het nieuws was (als ik het goed heb Heino, Raalte en Hengelo 2B) maar of Keolis ook genoeg treinstellen heeft om langere treinen te laten rijden betwijfel ik. Het was misschien slimmer geweest als de dubbeldeks variant van de Flirt aangeschaft werd.

Als NS in het verleden al vaak met 3x DM90 reed waarom dan denken dat een snellere en comfortabelere elektrische trein niet aanmerkelijk meer reizigers zal trekken?

Donderdag 10 jan 2019 - 21:27:43
broek53
broek53
Quote
Berk24 (do 10 jan 2019 18:58:18 www.somda.nl):
Quote
PeterJ (do 10 jan 2019 18:39:51 www.somda.nl): Treindiensten aanbesteden levert dus niet altijd een kwaliteitsimpuls op. Goedkoper wordt het in elk geval niet, gezien ook de recente berichtgeving over de prijsstijgingen van de afgelopen jaren. Eigenlijk ook niet zo gek als je allemaal van die eilandjes maakt, dat is toch niet efficiënt.
Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen waren al eilandbedrijven, aangezien het de enigste spoorlijnen waren in Overijssel die met DM90 werden geëxploiteerd. Daarentegen veranderde er vorig jaar niets. En aanbesteden heeft er wel voor gezorgd dat er nu een succesvolle sneltrein rijdt tussen Zwolle en Enschede. Nu nog de sneltrein op zaterdag laten rijden.
De sneltrein heeft niks met de aanbesteding te maken, maar met de elektrificatie waardoor de rijtijden verminderden en ruimte ontstond.

Donderdag 10 jan 2019 - 21:37:11
selivio
selivio
8 bakken voor de sprinter blijft dan nog steeds de max (wat nu 7 is na een incident op Hengelo). Is met 8 bakken al 160 meter en als je langer wil, zul je ook de perrons van Nijverdal, Wierden, Almelo de Riet(sp2), Borne, Hengelo(naast 2b dan ook 3a) én Enschede sp4 mogen verlengen aangezien die allemaal korter zijn dan 189 meter(wat 3x flirts is).

Laatst bewerkt door selivio op Donderdag 10 jan 2019 om 21:37:42

Donderdag 10 jan 2019 - 21:39:49
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Quote
Knoek (do 10 jan 2019 20:48:11 www.somda.nl): Enkele stations krijgen wel langere perrons zoals onlangs in het nieuws was (als ik het goed heb Heino, Raalte en Hengelo 2B) maar of Keolis ook genoeg treinstellen heeft om langere treinen te laten rijden betwijfel ik. Het was misschien slimmer geweest als de dubbeldeks variant van de Flirt aangeschaft werd.
Dat van die perrons verlengen was alleen onderzoek ed toch?
En over die dubbeldekkers. KISS is nog niet toegelaten in NL en zal wel weer "te veel capaciteit" hebben, helaas.
Persoonlijk begrijp ik dat nooit, want een dubbeldekker is meer capaciteit en je kan dan ook met kortere treinen rijden, waardoor die perronverlengingen niet zo zeer nodig zijn.

Donderdag 10 jan 2019 - 22:50:44
sjoerd
sjoerd
Dat laatste klopt: langere perrons hoeft bij dubbeldekkers niet, maar vaak zijn dan wel bredere perrons, overpaden of trappen nodig, of meerdere uit/toegangen.
En dan begint de schoen toch te wringen, want die smalle tussenperrons moeten dan een broertje krijgen in de vorm van een zijperron (zoals nu te Ommen) en meestal moeten de sporen dan ook worden verlengd, de wissels moeten een snellere hoekverhouding krijgen om de langere in-/uitstaptijd te compenseren, en overwegen moeten worden verdubbeld. Alles is ooit al tot op het bot uitgekleed en versoberd, en dat betekent nu toch flinke investeringen doen. Zoals het nu is, kan het zeker niet blijven. Dat was ook allemaal best te voorzien, maar verder kijken dan je neus lang is, valt kennelijk niet mee. Nijverdal is daarop een goede uitzondering, maar dat karwei moest gebeuren om de A35 ruimte te bieden en niet omdat het spoor om aandacht vroeg.

Donderdag 10 jan 2019 - 23:05:03
thom
thom
En stops duren weer langer omdat het in- en uitstappen weer langer duurt bij een dubbeldekker...

Donderdag 10 jan 2019 - 23:21:17
broek53
broek53
Welnee, als je de deuren maar groot genoeg maakt.

Donderdag 10 jan 2019 - 23:28:13
thom
thom
Mmwa, die hele optocht bij de trappen helpt daar ook niet echt mee heb ik persoonlijk het idee

Vrijdag 11 jan 2019 - 01:29:53
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Dubbeldekkers is in de sprinter dienst niet handig.
Kijk maar naar de NS, alle drukke sprinterdiensten is met enkeldeks materieel.

Vrijdag 11 jan 2019 - 01:42:18
Frontier
Frontier
Ah ja, vandaar dat je toch opvallend veel dubbeldekkers in sprinterdiensten ziet in landen als Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Frankrijk.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Vrijdag 11 jan 2019 - 06:53:16
mdeen
mdeen
Quote
edje (vr 11 jan 2019 01:29:53 www.somda.nl): Dubbeldekkers is in de sprinter dienst niet handig.
Kijk maar naar de NS, alle drukke sprinterdiensten is met enkeldeks materieel.
Dat is meer omdat er een eis van gelijkvloerse instap ligt.

Vrijdag 11 jan 2019 - 10:07:56
pluisje
pluisje
Zou het zinvol zijn om in de ochtendspits de sneltrein naar Zl eenmalig in Hno te laten stoppen? Is iets van 8.15 dus allicht dat je wat reizigers van 8.00 kunt verleiden een kwartier later van huis te gaan.

Vrijdag 11 jan 2019 - 10:11:23
Berk24
Berk24
Met stoppen van de sneltrein in Heino haal je de kruising in Zwolle niet meer, dus dat is geen mogelijkheid.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Vrijdag 11 jan 2019 - 10:18:11
sjoerd
sjoerd
Het is verkeerstechnisch bezopen dat drukke spoorwegen niet meer dubbelspoor krijgen. Bij een gelijk aantal reizigers over een tweestrooks autoweg, zou allang een tweede rijbaan zijn aangelegd. En dat terwijl op veel enkelsporige lijnen de plaats voor het tweede spoor gewoon aanwezig is/was.
(Als de grond niet is verkwanseld door NS en/of ProRail).

Vrijdag 11 jan 2019 - 10:25:30
Oldskool
Oldskool
Quote
sjoerd (vr 11 jan 2019 10:18:11 www.somda.nl): Het is verkeerstechnisch bezopen dat drukke spoorwegen niet meer dubbelspoor krijgen. Bij een gelijk aantal reizigers over een tweestrooks autoweg, zou allang een tweede rijbaan zijn aangelegd.
Mwah.. Weet niet of je de drukte kent op de N50? Die weg loopt al jaren vast in de ochtend en avond spits. (en in de vakantie periode de hele dag) Maar men weigert tot op heden er een fatsoenlijke 4 baans weg van de maken

Vrijdag 11 jan 2019 - 10:28:35
treinfan
treinfan
Quote
Berk24 (vr 11 jan 2019 10:11:23 www.somda.nl): Met stoppen van de sneltrein in Heino haal je de kruising in Zwolle niet meer, dus dat is geen mogelijkheid.
Dat is dus een kwestie van de dienstregeling een minuut vervroegen van alle treinen voor 8:00. Prima mogelijkheid.

[Bezig met laden...]

Vrijdag 11 jan 2019 - 12:06:39
Amazonous
Amazonous
Quote
Oldskool (vr 11 jan 2019 10:25:30 www.somda.nl): Mwah.. Weet niet of je de drukte kent op de N50?
En over Zwolle-Enschede gesproken is de N35 net zo goed jarenlang een ramp geweest. De laatste jaren gaat het stukje bij beetje beter, maar het blijft een weg met de nodige knelpunten in de spits.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

Vrijdag 11 jan 2019 - 18:40:34
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Quote
mdeen (vr 11 jan 2019 06:53:16 www.somda.nl):
Quote
edje (vr 11 jan 2019 01:29:53 www.somda.nl): Dubbeldekkers is in de sprinter dienst niet handig.
Kijk maar naar de NS, alle drukke sprinterdiensten is met enkeldeks materieel.
Dat is meer omdat er een eis van gelijkvloerse instap ligt.
Dubbeldeksmaterieel is tegenwoordig gelijksvloerse instap, zeker de Dosto's bij DB en Stadler KISS.

Vrijdag 11 jan 2019 - 19:36:55
cuneo56
cuneo56
Dat kan bij een laag perron vaak nog wel , maar met de Nederlandse standaard perronhoogte krijg je dan een groot verlies aan bruikbare ruimte in een rijtuig / treinstel en dan zal de keuze toch wel op enkeldeks materieel uitkomen.

Maandag 14 jan 2019 - 07:01:52
mdeen
mdeen
Quote
wouterder (vr 11 jan 2019 18:40:34 www.somda.nl):
Quote
mdeen (vr 11 jan 2019 06:53:16 www.somda.nl):
Quote
edje (vr 11 jan 2019 01:29:53 www.somda.nl): Dubbeldekkers is in de sprinter dienst niet handig.
Kijk maar naar de NS, alle drukke sprinterdiensten is met enkeldeks materieel.
Dat is meer omdat er een eis van gelijkvloerse instap ligt.
Dubbeldeksmaterieel is tegenwoordig gelijksvloerse instap, zeker de Dosto's bij DB en Stadler KISS.
Dan moet NS die eerst hebben.

Maandag 14 jan 2019 - 12:26:50
daniel81
daniel81
NS? We hadden hier toch over Zl-Es?

Maandag 14 jan 2019 - 12:28:15
daniel81
daniel81
Quote
cuneo56 (vr 11 jan 2019 19:36:55 www.somda.nl): Dat kan bij een laag perron vaak nog wel , maar met de Nederlandse standaard perronhoogte krijg je dan een groot verlies aan bruikbare ruimte in een rijtuig / treinstel en dan zal de keuze toch wel op enkeldeks materieel uitkomen.
Of je moet de Belgische M6/M7 oplossing kiezen (één toegankelijke deur per stam) of het nieuwe RRX-materieel (mix van enkeldeks en dubbeldeks bakken)

Dinsdag 04 jun 2019 - 21:57:12
anton_
anton_
test met stop op station stadshagen van start:

www.rtvoost.nl

Woensdag 05 jun 2019 - 11:23:06
daniel81
daniel81
Stond gisteren ook een artikel over in de Stentor waarin ze waren meegereisd in de ochtendspits. Vertrek uit Kpn +1, en met stop in Zlsh toch met -1 in Zl gearriveerd

Donderdag 18 jul 2019 - 10:25:27
pluisje
pluisje
Tussen Zl en Kpn hebben ze nu 'echte' bovenleidingsportalen...
Uniek voor enkelspoor?
www.destentor.nl

Donderdag 18 jul 2019 - 12:08:58
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Nee, kom je her en der ook tegen op andere enkelsporige baanvakken.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Donderdag 18 jul 2019 - 12:19:00
umbusko
umbusko
Quote
Met het verlengen van het perron op Zwolle Stadshagen is al begonnen.
Is dat alleen maar om sneller binnen te mogen komen (want meer ruimte om door te schieten)? Of een ontwerpfout?

Donderdag 18 jul 2019 - 12:23:24
broek53
broek53
Het eerste.