Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Enschede - Zwolle - Kampen

Zondag 06 mei 2018 - 10:44:52
sjoerd
sjoerd
Tja, als er een lamp brandt, is het sein niet gedoofd, en zelfs dat is geen issue, want dan stop je gewoon.
Alleen de ogen van de mcn zijn verdoofd door de zon achter het sein zonder achtergrondscherm. En dan heb je altijd je ATB nog.

Zondag 06 mei 2018 - 10:45:19
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
b2py (zo 06 mei 2018 10:37:50 www.somda.nl): Ik bedenk me net, als het echt een veiligheidsissue was waren alle alarmbellen allang afgegaan.. Dusja
Niets is zo inconsequent als de Veiligheid bij de spoorwegen..

Zondag 06 mei 2018 - 12:20:57
thom
thom
Ik gok dat voor zo'n klusje van een achtergrondscherm er een Krol bij mag komen met een manschappenbakje.
Die zal niet elk onderhoudsrooster daar ook voor klaar staan, en laat je ook liever komen als er wat meer klussen voor zijn anders word het wel een heel duur achtergrondscherm.


@Ijsbergsla, ik snap je opmerking dat ik er wel een heel ingewikkeld proces van maak, maar ik sta nogweleens te praten met een verantwoordelijke voor zulks bij Prorail en dan wil je eigenlijk niet weten hoe ingewikkeld en duur sommige doodsimpele dingen worden door alle regeltjes, eisen en contracten...

Zondag 06 mei 2018 - 16:49:54
IJsbergsla
IJsbergsla
Indien het controleren en herstellen van zo'n scherm al niet meer bij onderhoud hoort, waarom hebben we dan überhaupt nog 52 weken per jaar één tot soms drie dagen per week een dergelijk onderhoudsrooster? Dat een verantwoordelijke bij ProRail dat nog durft te verkopen ook, ronduit verbazingwekkend.
Vervolgens maakt een machinist hierdoor een inschattingsfout en kan zijn baan verliezen, maar dat is zeker noodzakelijk kwaad dat bij het treintjes rijden hoort.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op Zondag 06 mei 2018 om 16:51:15

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 06 mei 2018 - 17:38:03
MCN-GVC
MCN-GVC
Prorail verkoopt vaak het antwoord 'Komt met regulier onderhoud'. Ook tussen Sdm en Dtz mist er al langere tijd een achtergrondscherm (Tevens worden de seinen en achtergrondschermen gewoon met een ladder schoongemaakt tijdens het normaal rijden van treinen (al dan niet met een melding in het TSB boek), dus ophangen zal hiermee ook gebeuren). ATB terugval bij Btl (TRAXX) en Gvm (VIRM) hebben er ook maanden ingezeten voordat ze met onderhoud meegenomen werden. Wat resulteerde op beide plekken in een harde remmingen. Btl was na dat lange wachten zelfs niet meteen gemaakt. Duurde weer een paar weken langer. Ook tussen Wp en Ampo in de dive-under heeft er meer dan een half jaar een defecte lamp in een Wubo gezeten. Tdl zeggen blijf melden, maar er gebeurd toch niets. Dus geven de meesten mcn het wel op omdat ze meldingsziek worden.

Laatst bewerkt door moderator op Zondag 22 jul 2018 om 09:16:02

Zondag 06 mei 2018 - 19:21:23
thom
thom
Euh, met een emmertje en een sopje de ladder op is toch iets anders dan met een lomp, zwaar windvangend achtergrond scherm denk ik.

Daarnaast debk ik dat het voor een verantwoordelijke niets met durven verkopen te maken heeft, maar met niet anders kunnen door regelgeving en budgettering, en daar heeft een verantwoordelijke ook niet geheel achter te staan uiteraard.

Zondag 06 mei 2018 - 19:30:47
sjoerd
sjoerd
Ooit heb ik met een liefhebber een paar honderd meter helpen slepen met een seinarm van een armsein, met een achtergrondscherm van een lichtsein, de gedemonteerde lichtkast met de lenzen, en ook nog met een dwergsein. Die waren uiteraard buiten dienst gesteld en in een depot opgeslagen. Het kostte mijn maat later ook erg veel moeite om die attributen thuis aan de muur te hangen. Daar ga je echt liever niet de ladder mee op, ook niet als het windstil is.
Misschien nu maar eens terug on topic!!

Laatst bewerkt door sjoerd op Zondag 06 mei 2018 om 19:32:07

Zondag 06 mei 2018 - 20:06:02
MCN-GVC
MCN-GVC
Een laatste aanvulling aangaande mijn opmerking, ik nam aan dat men overal bespaarde en dus voor een goedkoop, licht glasvezel plaatje zou gaan bij vervanging langs de baan.

Woensdag 09 mei 2018 - 00:27:15
DDietzen
DDietzen
Het lokale CDA toetert nog maar eens voor de bühne: www.rtvoost.nl

Wie helpt er mee tellen hoeveel nieuwe voorstellen en inzichten er worden gepresenteerd? Ik blijf op nul steken...

Woensdag 09 mei 2018 - 08:12:07
ZJ37
ZJ37
In hoeverre is station Stadshagen ook bedoeld voor reizigers van en naar Kampen? Als dat minimaal is, dan zou een pendeltje Zl-Stadshagen wellicht het leed al aardig verzachten. Daarvoor is wel nodig dat Stadshagen een keervoorziening met seinen krijgt. De pendel kan dan op hetzelfde moment keren als de trein Zl-Kpn te Kpn staat te keren.

Of zoals eerder geopperd: in een uursdienst (dus 2 van de 4 treinen) stoppen te Stadshagen, dan moet het toch gewoon passen? Als de toch al krappe aansluitingen te Zl een nog groter issue worden, draai de dienstregeling Zl-Kpn dan een kwartier.

Woensdag 09 mei 2018 - 08:14:17
V64
V64
Quote
DDietzen (wo 09 mei 2018 00:27:15 www.somda.nl): Het lokale CDA toetert nog maar eens voor de bühne: www.rtvoost.nl

Wie helpt er mee tellen hoeveel nieuwe voorstellen en inzichten er worden gepresenteerd? Ik blijf op nul steken...
Niet zo negatief, een oplossing vragen voor de reizigers, dat is wat ze doen, en dat kan toch nooit kwaad?

Woensdag 09 mei 2018 - 08:18:40
pluisje
pluisje
Een kwartier draaien?! Dan stap ik in de auto... :-|

Zlsh is nadrukkelijk ook bedoeld voor reizigers uit Kampen. Hordes scholieren reizen vanuit Kampen en de polders via de Kamperlijn naar Zl. En dan met de stadsbus verder. Zlsh gaat hier met twee stadsbuslijnen een stuk van afvangen.

Woensdag 09 mei 2018 - 08:21:41
DDietzen
DDietzen
Quote
V64 (wo 09 mei 2018 08:14:17 www.somda.nl):
Quote
DDietzen (wo 09 mei 2018 00:27:15 www.somda.nl): Het lokale CDA toetert nog maar eens voor de bühne: www.rtvoost.nl

Wie helpt er mee tellen hoeveel nieuwe voorstellen en inzichten er worden gepresenteerd? Ik blijf op nul steken...
Niet zo negatief, een oplossing vragen voor de reizigers, dat is wat ze doen, en dat kan toch nooit kwaad?
Natuurlijk, maar dit is een gevalletje 'volledig herhalen wat al twintig keer door allerlei partijen is gezegd en bediscussieerd en dat als je eigen voorstel presenteren', in dit geval zeer waarschijnlijk om het electoraat tevreden te houden. Daar kijk ik toch met een sceptische blik naar.

Woensdag 09 mei 2018 - 11:04:57
Amazonous
Amazonous
Quote
ZJ37 (wo 09 mei 2018 08:12:07 www.somda.nl): In hoeverre is station Stadshagen ook bedoeld voor reizigers van en naar Kampen?
Volgens mij is een van de bedachte use-cases juist dat onder andere de grote stroom MBO-leerlingen (Deltion, groot ROC) vanuit Kampen niet naar Zwolle gaat en daar in de propvolle bussen stapt, maar vanaf Stadshagen al met een bus kan. De bussen vanaf Zwolle centrum zijn al jaren een probleem: www.destentor.nl

www.stadshagennieuws.nl

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 09 mei 2018 om 11:05:48

Woensdag 09 mei 2018 - 11:20:00
ZJ37
ZJ37
Wat is eigenlijk de rijtijd Zl-Kpn mét stop te Stadshagen o.b.v. 100 km/u? 12/13 minuten? Met 3 minuten keertijd te Kpn dus gewoon passend in een halfuursdienst. Betekent uiteraard wel dat je met 2 composities moet rijden omdat de keertijd te Zl te kort wordt. M.a.w.: wie gaat dat betalen zal het enige issue zijn, oplossingen zijn er voldoende.

Woensdag 09 mei 2018 - 12:00:16
kiekkiek
kiekkiek
Een goede DM '90 deed Zl Kpn in 9 minuten en een beetje. Met Flirt kan dat zeker in dezelfde tijd. 90 sec voor een stop erbij en binnen 11 minuten aan het eindpunt.

Woensdag 09 mei 2018 - 12:02:46
ZJ37
ZJ37
Als je het in 12 minuten redt, met in Kpn en Zl 3 minuten keren, dan ben je er toch. De ren-je-rot aansluitingen in Zl waren toch al niet ideaal. Desnoods schuif je de hele dienstregeling een paar minuten asymmetrisch zodat in de ochtend de aansluiting in Zl op de IC's goed zijn en in de middag idem t.b.v. reizigers uit de IC's.

Woensdag 09 mei 2018 - 14:08:52
IJsbergsla
IJsbergsla
Het is wachten op het bericht van train85 dat ZJ37 zo aan het werk kan bij het spoor

Woensdag 09 mei 2018 - 16:20:32
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (wo 09 mei 2018 11:20:00 www.somda.nl):

wie gaat dat betalen zal het enige issue zijn
ProRail? Zij zijn verantwoordelijk voor dit hele fiasco...

Woensdag 09 mei 2018 - 16:43:01
ZJ37
ZJ37
Daar is het ook geen vetpot meer vandaag de dag...

Woensdag 09 mei 2018 - 16:43:36
ZJ37
ZJ37
Quote
IJsbergsla (wo 09 mei 2018 14:08:52 www.somda.nl): Het is wachten op het bericht van train85 dat ZJ37 zo aan het werk kan bij het spoor
Nou lijkt me leuk!

Woensdag 09 mei 2018 - 18:44:14
VIRMm1
VIRMm1
Quote
ZJ37 (wo 09 mei 2018 16:43:36 www.somda.nl):
Quote
IJsbergsla (wo 09 mei 2018 14:08:52 www.somda.nl): Het is wachten op het bericht van train85 dat ZJ37 zo aan het werk kan bij het spoor
Nou lijkt me leuk!
Deed jij al niet iets bij 't spoor?

Woensdag 09 mei 2018 - 22:05:30
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
ZJ37 (wo 09 mei 2018 12:02:46 www.somda.nl): Als je het in 12 minuten redt, met in Kpn en Zl 3 minuten keren, dan ben je er toch. De ren-je-rot aansluitingen in Zl waren toch al niet ideaal. Desnoods schuif je de hele dienstregeling een paar minuten asymmetrisch zodat in de ochtend de aansluiting in Zl op de IC's goed zijn en in de middag idem t.b.v. reizigers uit de IC's.
3 minuten keren in beide richtingen... Als je nu al met een dubbel stel op deze dienst rijdt, is het al haast onmogelijk om te kunnen ombouwen.
Vertraging die je dan krijgt, zal in de loop van de dag alleen maar oplopen.

Woensdag 09 mei 2018 - 22:28:16
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Er is zelfs al geroepen dat ze een tweede machinist kunnen meenemen om snel te kunnen ombouwen. Maar het klinkt alsnog als een haastig proces wat plaats moet vinden tijdens een kering, dat ik mijn twijfels heb of het realistisch is.

Choo choo.....

Woensdag 09 mei 2018 - 22:33:16
pluisje
pluisje
Twee weken geklokt in de spits: gemiddeld 3.35 in Kpn.

Wat je niet in de hand hebt, is de wolk reizigers die nog 'even' vanuit de vertraagde bus komt aanrennen. Of dat gezinnetje met koffers dat hopeloos bij de kaartautomaat staat te prutsen etc... Ik ben benieuwd of de rit straks zo gehyper-optimaliseerd is dat het wegwerken van dergelijke voorvalletjes je een slag of vijf kost.

Woensdag 09 mei 2018 - 22:38:00
train85
train85
Quote
IJsbergsla (wo 09 mei 2018 14:08:52 www.somda.nl): Het is wachten op het bericht van train85 dat ZJ37 zo aan het werk kan bij het spoor
Hij werkt al bij het spoor, dus weer nutteloze reactie.

www.mat64.nl

Donderdag 10 mei 2018 - 04:16:39
Oldskool
Oldskool
En jij hebt je toch weer uit de tent laten lokken.

Donderdag 10 mei 2018 - 07:40:39
broek53
broek53
Quote
pluisje (wo 09 mei 2018 22:33:16 www.somda.nl): Twee weken geklokt in de spits: gemiddeld 3.35 in Kpn.

Wat je niet in de hand hebt, is de wolk reizigers die nog 'even' vanuit de vertraagde bus komt aanrennen. Of dat gezinnetje met koffers dat hopeloos bij de kaartautomaat staat te prutsen etc... Ik ben benieuwd of de rit straks zo gehyper-optimaliseerd is dat het wegwerken van dergelijke voorvalletjes je een slag of vijf kost.
Wat dat betreft is uiteraard van belang wat de rijtijd precies zal zijn: rond 12 of rond 11 minuten. Voor de spreekwoordelijke robuustheid zou je buiten de spits misschien met de twee stellen om-en-om kunnen rijden. Dan ruil je de keertijd in Zwolle voor een kruising, dus win je (naar gelang de rijtijd) een minuut of 2 tot 4.

Donderdag 10 mei 2018 - 09:45:37
mren
mren
Liggen er nog mogelijkheden om station Zwolle wat vlotter in/uit te rijden waarmee een minuutje te pakken is?

Donderdag 10 mei 2018 - 11:02:17
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Nee.

Donderdag 10 mei 2018 - 11:46:07
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
pluisje (wo 09 mei 2018 22:33:16 www.somda.nl):
Wat je niet in de hand hebt, is de wolk reizigers die nog 'even' vanuit de vertraagde bus komt aanrennen. Of dat gezinnetje met koffers dat hopeloos bij de kaartautomaat staat te prutsen etc...
Als je daarop gaat wachten dan kan je alle scenario's al gelijk in de fik steken.
Dan is t bij voorbaat al hopeloos,je kiest voor punctueel zijn op je rijtijden,of je kiest voor menselijk zijn en wacht elk scenario af wat maar kan, alvorens je vertraagd wegrijd(als dat dan nog mag/kan ivm rijweg instelling)

Laatst bewerkt door phantom op Donderdag 10 mei 2018 om 11:46:37

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 10 mei 2018 - 11:47:55
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (wo 02 mei 2018 10:10:42 www.somda.nl): Het is toch zo dat de fuzz over dit onderwerp gaat over het feit dat je niet twee dingen tegelijk kunt: de aansluiting op alle treinen in de Knoop Zwolle op normwaarde houden en Stadshagen bedienen? Het wordt langzamerhand gepresenteerd alsof Stadshagen ueberhaupt niet kan worden bediend en als je het wel zou doen, de dienstregeling ontaardt in de spreekwoordelijke "chaos", waardoor de mensen hun aansluitingen in Zwolle missen. Dat is niet aan de hand: het lijkt mij een kwestie van kiezen voor Stadshagen of voor norm-aansluitingen van de laatste binnenkomende trein in de Knoop en op de eerst vertrekkende. De dienstregeling zelf - ook met Stadshagen en 100 km/h - is gewoonweg haalbaar.
Zo is-ie toch?
Bijna, van/naar de IC uit/naar Gn is de overstaptijd nu al te kort voor een officiele aansluiting. En de overstaptijd op vele andere treinen is theoretisch correct als alles exact op tijd rijdt en je in staat bent behoorlijk door te lopen.

Als de pendel naar Kpn 5 min later vertrekt en 5 min eerder aankomt sluit alles wel netjes aan. Dan kun je ook gewoon die drie minuten per richting verliezen aan een tussenstop onderweg EN tegelijk de FNV tegemoet komen met een plaspauze van 17 min in Kpn. Alle problemen tegelijk opgelost. Ik begrijp werkelijk niet waar dat hele gedoe met extra personeel, materieel en infra vandaan komt. Dat zal wel de gebruikelijke onruststokerij van journalisten zijn die extra kranten willen verkopen door zo veel mogelijk onrust te veroorzaken.

Donderdag 10 mei 2018 - 11:57:00
IJsbergsla
IJsbergsla
En dat is dan in een frequentie van eenmaal per uur? Of ligt er ineens dubbelspoor langs het hele traject?

Donderdag 10 mei 2018 - 12:37:49
Henk1619
Henk1619
Correct. Hoeveel reizigers verwacht je die twee keer in een uur in Kpn in de trein stappen naar Zl? Dus ja dat is vervelend voor die ene hobbyist die de hele dag Zl-Kpn wil pendelen maar voor de doelgroep van het OV maakt het geen moer uit.

Donderdag 10 mei 2018 - 12:42:25
mren
mren
Ik stap ook maximaal eens per dag in een trein Eindhoven-Utrecht en toch wordt daar 6x/uur gereden. Nergens voor nodig dus, volgens jouw redenatie.

Donderdag 10 mei 2018 - 12:54:24
treinfan
treinfan
Quote
Henk1619 (do 10 mei 2018 12:37:49 www.somda.nl): Correct. Hoeveel reizigers verwacht je die twee keer in een uur in Kpn in de trein stappen naar Zl? Dus ja dat is vervelend voor die ene hobbyist die de hele dag Zl-Kpn wil pendelen maar voor de doelgroep van het OV maakt het geen moer uit.
De doelgroep van het OV wil het liefst dat er elke 10 minuten (of vaker) een intercity en een sprinter gaat, zonder overstappen en zo snel mogelijk. Dan hoef je geen reisplanner te raadplegen en nooit lang te wachten. Reis je zelf wel regulier met het OV?

[Bezig met laden...]

Donderdag 10 mei 2018 - 13:06:53
IJsbergsla
IJsbergsla
Vermoedelijk enkel met de auto om goederentreinen op de foto te zetten

Donderdag 10 mei 2018 - 13:15:57
broek53
broek53
Quote
IJsbergsla (do 10 mei 2018 11:57:00 www.somda.nl): En dat is dan in een frequentie van eenmaal per uur? Of ligt er ineens dubbelspoor langs het hele traject?
Met een kruisingsspoor in Stadshagen kun je zo'n keurig aansluitende dienstregeling maken in een halfuurdienst. Kost echter het dubbele aan materieel en personeel; dat zijn volgens mij nu net de afwegingen die men aan het maken is.

Donderdag 10 mei 2018 - 13:21:06
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik denk dat een stuk dubbelspoor van Kpn ri Zl effectiever zal zijn omdat er daar dan gekruisd kan worden en de keertijd in Kpn iets korter dan een half uur zal zijn.

Zo'n anderhalve km dubbespoor (van station Kpn tot overweg Oosterlandenweg)..zou dat zo'n 2 minuten kunnen opleveren?
Wel ff een paar miljoentjes ervoor ophoesten

Donderdag 10 mei 2018 - 13:48:40
broek53
broek53
Jawel, maar dan heb je dus niet de dienstregeling met veel langere aansluitingen waarvoor gepleit werd, en het kost net zoveel materieel. Hoe het met de bodem in de buurt van Kampen is, weet ik niet, maar ik denk dat je dubbelspoor bij Kampen moet beperken tot de lengte van het oude emplacement. Dubbelspoor op het gedeelte met slappe ondergrond kun je niet zomaar aanleggen; dan drijft de bestaande baan opzij, vrees ik. Dat probleem speelde ook al met ideeën over spoorverdubbeling tussen Alphen a/dRijn en Woerden, bijvoorbeeld.

Donderdag 10 mei 2018 - 14:01:24
diesels
diesels
Quote
broek53 (do 10 mei 2018 13:48:40 www.somda.nl): Jawel, maar dan heb je dus niet de dienstregeling met veel langere aansluitingen waarvoor gepleit werd, en het kost net zoveel materieel. Hoe het met de bodem in de buurt van Kampen is, weet ik niet, maar ik denk dat je dubbelspoor bij Kampen moet beperken tot de lengte van het oude emplacement. Dubbelspoor op het gedeelte met slappe ondergrond kun je niet zomaar aanleggen; dan drijft de bestaande baan opzij, vrees ik. Dat probleem speelde ook al met ideeën over spoorverdubbeling tussen Alphen a/dRijn en Woerden, bijvoorbeeld.
Het probleem met de ondergrond speelde óók al bij de aanleg van.... het Kamperlijntje en is ook de reden dat de (dubbelsporige) spoorlijn naar Noord-Nederland via Meppel is aangelegd en niet door de Mastenbroeker Polder via Hattem. Dus in tegenstelling tot wat men nu roept, men had het kunnen en moeten weten. Qua verantwoordelijkheid is het dus de vraag of Prorail dergelijke expertise zelf nog in huis had/zou moeten hebben of dat ze dit de verantwoordelijkheid van het gecontracteerde ingenieursbureau hebben gemaakt.

Laatst bewerkt door diesels op Donderdag 10 mei 2018 om 14:02:16

Donderdag 10 mei 2018 - 17:05:58
pluisje
pluisje
hattem = hasselt?

Donderdag 10 mei 2018 - 18:32:49
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (do 10 mei 2018 12:54:24 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (do 10 mei 2018 12:37:49 www.somda.nl): Correct. Hoeveel reizigers verwacht je die twee keer in een uur in Kpn in de trein stappen naar Zl? Dus ja dat is vervelend voor die ene hobbyist die de hele dag Zl-Kpn wil pendelen maar voor de doelgroep van het OV maakt het geen moer uit.
De doelgroep van het OV wil het liefst dat er elke 10 minuten (of vaker) een intercity en een sprinter gaat, zonder overstappen en zo snel mogelijk. Dan hoef je geen reisplanner te raadplegen en nooit lang te wachten. Reis je zelf wel regulier met het OV?
Die 10 minuten is ook maar een arbitraire keuze doordat er nu tussen Ut en Ehv zo vaak IC's rijden. Een jaar geleden had je 15 minuten gezegd en 10 jaar geleden 30 minuten.

De doelgroep van het OV wil het liefst een trein precies op het moment dat men op reis wil, een trein die nergens stopt tot de eindbestemming en dat zonder overstappen en met de snelheid van het licht.

De doelgroep van het OV wil doorgaans van alles maar doorgaans is er 1 ding wat ze niet willen: er voor betalen.

En ja ik reis ook wel eens met het OV en dan kan ik ook vaak maar eens per uur op mijn bestemming komen. Gewoon een kwestie van je er op instellen. En ik zit ook wel eens in een vliegtuig en dan zijn je reismogelijkheden hooguit een paar keer per dag en veelal minder.

Kortom stoppen met zeiken en als je het echt wilt gewoon het geld investeren in iets wat wel je dromen waar maakt.

Donderdag 10 mei 2018 - 18:48:20
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Bij de weg, worden er geen sonderingen en grondboringen gemaakt voor het plaatsen vam bovenleidingmasten?

Donderdag 10 mei 2018 - 20:49:30
treinfan
treinfan
Quote
Henk1619 (do 10 mei 2018 18:32:49 www.somda.nl): Die 10 minuten is ook maar een arbitraire keuze doordat er nu tussen Ut en Ehv zo vaak IC's rijden. Een jaar geleden had je 15 minuten gezegd en 10 jaar geleden 30 minuten.
10 minuten is inderdaad een arbitraire keuze, maar je hebt mijn motivatie incorrect gegokt. 10 jaar geleden (eind 2008) vond ik het lang duren toen ik 15 minuten moest wachten op Rotterdam Centraal, omdat ik net de trein richting Den Haag had gemist. Ik vond toen al wachten lang duren zodra het meer dan 10 minuten was. Als ik een vakantie/hobby-reis maak naar een uithoek in/buiten Nederland, vind ik het niet erg om af en toe lang te wachten. Als ik echter gewoon ergens naartoe moet, wil ik zoals jij dat stelde gewoon op dat moment OV hebben. Een korte wachttijd (10 minuten of minder) vind ik dan nog prima en daar is in 10 jaar tijd niets in veranderd.
Quote
Henk1619 (do 10 mei 2018 18:32:49 www.somda.nl): Kortom stoppen met zeiken en als je het echt wilt gewoon het geld investeren in iets wat wel je dromen waar maakt.
Als ik nu overdag op Rotterdam Centraal een trein wil pakken richting Den Haag, hoef ik nooit langer dan 9 minuten te wachten. Ik denk dat ik goed heb geïnvesteerd

[Bezig met laden...]

Vrijdag 11 mei 2018 - 06:19:59
diesels
diesels
Quote
pluisje (do 10 mei 2018 17:05:58 www.somda.nl): hattem = hasselt?
Ja

Vrijdag 11 mei 2018 - 06:47:19
Berk24
Berk24
Als die 'oplossingen' als stukjes dubbelspoor, kruisen op Zwolle of Kampen of een wisselmachinist zet de rentabiliteit van het Kamperlijntje zeer zwaar onder druk. De bedoeling is dat een machinist en een treinstel de hele dag op en neer pendelt tussen Zwolle en Kampen en zolang dat niet gerealiseerd kan worden kan Stadshagen gewoon niet open. Ik zou het enorm toejuichen als er op het Kamperlijntje een automatische exploitatie komt, zodat je kan bezuinigen op machinisten (personeel) en in Kampen in twee minuten kan keren. Pas dan kan Stadshagen open.

Vrijdag 11 mei 2018 - 08:15:34
broek53
broek53
Ik vind het aplomb waarmee je dingen kunt brengen, wel vermakelijk. Voor de goede orde: politiek hoef je er nauwelijks aan te twijfelen dat Stadshagen open gaat. De varianten gaan er juist om de extra kosten voor de exploitatie zo laag mogelijk te houden en er zal vast en zeker een vervolg komen wie de eventuele extra kosten zal dragen.
Overigens hebben we hier al min of meer vastgesteld dat er nog steeds de hele dag gependeld kan worden (op papier); de vraag is of dat "robuust" genoeg gevonden wordt als je 3 of 4 minuten langer aan het rijden bent en navenant korter aan het keren.

Vrijdag 11 mei 2018 - 08:26:45
IJsbergsla
IJsbergsla
Blijkbaar denkt Berk24 dat zonder personeel het Kamperlijntje plotsklaps rendabel is. Een smakelijk aperitief dat vraagt naar het hoofdgerecht: een onderbouwing.

Vrijdag 11 mei 2018 - 08:32:45
Berk24
Berk24
Niet rendabel maar minder onrendabel doordat je veel minder personeelskosten hebt en als er met automatische exploitatie ook nog korter gekeerd kan worden in Kampen is dat heel mooi meegenomen.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Vrijdag 11 mei 2018 - 08:39:39
sjoerd
sjoerd
Kweenie precies hoeveel overwegen er op Zwolle - Kampen nog zijn (4 of 5?), maar dat zullen bij automatisch bedrijf dan onderdoorgangen moeten worden. En hier en daar een dot camera's met bijbehorende gadeslagers en voila: de rentabiliteit stijgt meteen met sprongen.

Vrijdag 11 mei 2018 - 10:18:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
Berk24 (vr 11 mei 2018 08:32:45 www.somda.nl): Niet rendabel maar minder onrendabel doordat je veel minder personeelskosten hebt en als er met automatische exploitatie ook nog korter gekeerd kan worden in Kampen is dat heel mooi meegenomen.
Want al die computersystemen die nodig zijn voor automatisch rijden zijn gratis en hebben geen onderhoud nodig?
Er zijn met automatisch rijden gewoonweg andere kosten, niet persé minder.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 11 mei 2018 - 10:27:19
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
sjoerd (vr 11 mei 2018 08:39:39 www.somda.nl): Kweenie precies hoeveel overwegen er op Zwolle - Kampen nog zijn (4 of 5?), maar dat zullen bij automatisch bedrijf dan onderdoorgangen moeten worden.
- Willemskade/Nieuwe Veerallee
- Scholtensteeg
- Stuurmansweg
- Bisschopswetering
- Bosjessteeg
- Sonnenbergweg
- Oosterlanderweg

Dick van den Hoven

Vrijdag 11 mei 2018 - 13:19:38
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Het beveiligen van overwegen met camera's en radar in combinatie met automatische exploitatie levert waarschijnlijk een beter veiligheidssituatie op dan de huidige situatie.

An sich vind ik Zl-Kpn als proeftraject voor automatische exploitatie geen heel gek idee, zeker als je daarmee de problematiek rond de keertijd in Kpn kunt oplossen en Stadshagen kunt bedienen.

Vergeet niet dat er proeven lopen met volledig zelfrijdende auto's die vrij rondrijden op wegen waarop onvoorspelbare elementen als fietsers en voetgangers aanwezig zijn. Daarbij vergeleken is een afgesloten spoortraject met een paar overwegen waarop een Flirtje heen en weer pendelt kinderspel. De Docklands Light Railway rijdt al 30 (!) jaar volledig automatisch.

Het zal waarschijnlijk niet goedkoper zijn dan bemenste exploitatie, maar allicht voordeliger dan de hele baan opnieuw leggen.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 11 mei 2018 - 18:00:47
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Prorail gaat dit najaar proefritten rijden met ATO (Automatic Train Operation) op de BR, later met Arriva op een der noordelijke lijnen.
Zl - Kpn had idd een mooie case kunnen zijn omdat je een zeer korte kering in Kpn kan realiseren net lang genoeg om uit/in te stappen en op de seconde nauwkeurig kan vertrekken...ongeacht laatkomers of krappe aansluitingen.

Vrijdag 11 mei 2018 - 18:45:23
AlexNL
AlexNL
Quote
daniel_ddr (vr 11 mei 2018 10:18:38 www.somda.nl):
Quote
Berk24 (vr 11 mei 2018 08:32:45 www.somda.nl): Niet rendabel maar minder onrendabel doordat je veel minder personeelskosten hebt en als er met automatische exploitatie ook nog korter gekeerd kan worden in Kampen is dat heel mooi meegenomen.
Want al die computersystemen die nodig zijn voor automatisch rijden zijn gratis en hebben geen onderhoud nodig?
Er zijn met automatisch rijden gewoonweg andere kosten, niet persé minder.
Dat hangt ook weer af van op welke manier je automatisch gaat rijden: als je volledig van personeel af wilt moet je gaan denken aan perrondeuren, tunnels, hekwerken, enzovoorts.

Een "eenvoudigere" vorm van automatisch rijden is dat de computer weliswaar rijdt en de deuren ontgrendelt, maar dat er nog altijd een mens aan boord is om toezicht te houden op de machine en om de deuren te sluiten. Dit gebeurt bijvoorbeeld in Londen op de Docklands Light Railway (SelTrac) en in de Thameslink-tunnel (ATO over ETCS).

Vrijdag 11 mei 2018 - 19:40:11
mdj
mdj
Quote
gvttreinen (vr 11 mei 2018 18:00:47 www.somda.nl): Prorail gaat dit najaar proefritten rijden met ATO (Automatic Train Operation) op de BR, later met Arriva op een der noordelijke lijnen.
Zl - Kpn had idd een mooie case kunnen zijn omdat je een zeer korte kering in Kpn kan realiseren net lang genoeg om uit/in te stappen en op de seconde nauwkeurig kan vertrekken...ongeacht laatkomers of krappe aansluitingen.
RRF25 (ex locon) is daarbij het proefobject. De eerste testen gaan overigens over hoe de loc zich gedraagt wanneer de installatie uit staat: de installatie mag dan geen enkel invloed hebben op het rijgedrag.

Bij twijfel: gebruik beton.

Zaterdag 12 mei 2018 - 19:56:30
pluisje
pluisje
Hoofdstuk 37... www.destentor.nl

Zaterdag 12 mei 2018 - 20:41:51
icened
icened
Begint ook al een soap te worden. Grote infrastructuurprojecten in Nederland gaan niet altijd goed.

Is de ondergrond tussen station Kampen Zuid - Hanzeboog anders dan de ondergrond tussen Zwolle - station Kampen? Immers er rijden vele dubbeldekstreinen op de Hanzelijn. Er werd bij het bepalen van de Hanzelijn tracevarianten ook varianten via de bestaande Kamperlijntje bestudeerd.

Zaterdag 12 mei 2018 - 21:11:22
yappa
yappa
Quote uit het artikel:
Er wordt gewerkt met vaste snelheden waarop ook het beveiligingssysteem is ingesteld. Treinen rijden daarom 80, 100 of 140 kilometer per uur. (...) Het is daardoor niet mogelijk om de trein bij voorbeeld 120 te laten rijden,

Klinkt heel erg als ATB EG, maar ligt daar geen ATB NG?? Zou handig zijn als de “Baas” van ProRail daar geen vergissingen mee maakte.

Zaterdag 12 mei 2018 - 21:13:55
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Ja, Zwolle Kampen is voorzien van ATB-NG

Zaterdag 12 mei 2018 - 22:17:04
javanree
javanree
Flickr 36761590@N02
ATB-EG kent 40,60,80,130 en 140 in de standaard uitvoering, geen 100. Dus de redenatie van yappa klopt niet.

Laatst bewerkt door javanree op Zaterdag 12 mei 2018 om 22:17:35

Zaterdag 12 mei 2018 - 22:29:43
cuneo56
cuneo56
Quote
pluisje (za 12 mei 2018 19:56:30 www.somda.nl): Hoofdstuk 37... www.destentor.nl
Ze maken ook maar iedereen journalist tegenwoordig:
Hoewel wel netjes Keolis als vervoerder wordt genoemd , toch weer op het kaartje De vishaak van NS gebruiken om stations weer te geven, oke gespiegeld dat dan weer wel

Zaterdag 12 mei 2018 - 22:32:09
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Kijk eens bij de stations zelf, daar staat de NS vishaak er helaas ook nog steeds op.

Zaterdag 12 mei 2018 - 23:01:15
selivio
selivio
De stations zijn dan ook 'gewoon' nog steeds van de NS....

Zondag 13 mei 2018 - 01:29:54
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Maar niet meer de bedienende vervoerder van die stations.

Zondag 13 mei 2018 - 07:39:59
broek53
broek53
Quote
yappa (za 12 mei 2018 21:11:22 www.somda.nl): Quote uit het artikel:
Er wordt gewerkt met vaste snelheden waarop ook het beveiligingssysteem is ingesteld. Treinen rijden daarom 80, 100 of 140 kilometer per uur. (...) Het is daardoor niet mogelijk om de trein bij voorbeeld 120 te laten rijden,

Klinkt heel erg als ATB EG, maar ligt daar geen ATB NG?? Zou handig zijn als de “Baas” van ProRail daar geen vergissingen mee maakte.
Ja, Baas volgt een redenatielijn alsof er ATB EG zou liggen, maar weet dan blijkbaar niet dat 100 geen snelheidstrap is. Hij weet dus kennelijk niet dat er ATB NG ligt, die nu juist wel op elke snelheid (in trappen van 5 of 10 km) kan worden ingesteld, dus ook bijvoorbeeld 120.
Met de redenering van de Stentor zelf lijkt mij niet veel mis; dat is ongeveer de redenering die hier al een paar dagen wordt gevolgd. Het enige in deze grove berekening dat er mist, is enige vorm van speling.

Laatst bewerkt door broek53 op Zondag 13 mei 2018 om 07:40:53

Zondag 13 mei 2018 - 11:32:38
sjoerd
sjoerd
Tss. De opvatting van deze > Baas < getuigt toch wel van bijzonder grote onkunde. Al niet weten dat er prut onder de baan ligt en nu ook al geen beveiligingstechnisch inzicht. Je vraagt je af hoe de kennis van de leidinggevenden is over de rest van het spoorwegnet.
In de laatste Op de Rails (geen reclame) staat een artikel over Zwolle - Kampen dat van ruimschoots meer inzicht getuigt.
In een andere bijdrage over Spoorslag '70 en Spoor naar '75 beschrijft de auteur hoe een werkgroep van deskundige, jongere en betrokken NS-ers de bedrijfsambities naar een hoger plan tilt. Een van heen, Ploeger, is later PDa geworden. Het is hoog tijd dat dit weer eens gebeurt.

Zondag 13 mei 2018 - 11:35:49
VIRMm1
VIRMm1
Mja jullie geven nu allemaal flink af op de directeur van ProRail maar vergeet niet dat je sowieso een (journalistiek gezien) erg matig artikel aan het lezen bent.
Wie weet heeft de directeur het wel goed gezegd maar de 'journalist' het verkeerd overgenomen?

Een beetje kort door de bocht reacties hier.

Zondag 13 mei 2018 - 11:49:04
IJsbergsla
IJsbergsla
Baas is in dit geval de woordvoerder waarvan je hoopt dat hij zijn praatje even laat nalopen door iemand met kennis van zaken alvorens het als "onmogelijk" te poneren aan een geïnteresseerde journalist.

Zondag 13 mei 2018 - 12:41:30
DDietzen
DDietzen
Maar laten we even wel wezen, de voorgestelde oplossing is weliswaar niet best onderbouwd, maar an sich geen slecht plan.
Vooropgesteld: én Zlsh bedienen én de aansluitingen in Zl verruimen is niet realistisch, zelfs niet met 140 km/h. De aansluiting met de 500 / 700 ri Gn is en blijft dus officieel niet haalbaar.
De rijtijd à 100 km/h zonder Zlsh is nu 10 min (incl speling). 1x extra (kort) halteren is 2 min extra rijtijd. De kering in Kpn is 3 min en kan niet korter, dus ga je maar in Zl 2 min eerder vertrekken / later aankomen en keer je daar eveneens in 3 (ipv 7) min. Dus a .14/.44 en v .17/.47.
Om dichter bij de voetgangerstunnel te zitten, kun je de 8500 op perron 1a laten halteren. De 5600 stuur je naar 1b.
Meest riskante aansluiting is de 700 / 1800 ri Gvc. Die aansluiting wordt naar Kpn 4 min (van 6/7 naar 1a, dus 2 perrons verder) en naar Gvc 3 min (van 1a naar 3, dus 1 perron verder); volgens mij zou dat precies acceptabel moeten zijn.
Dan de 600 / 1800 ri Lw: die aansluiting wordt naar Kpn 5 min (van 3/5 naar 1a, dus 1 perron verder) en naar Kpn 4 min (van 1a naar 7, dus 2 perrons verder); ook dat zou haalbaar moeten zijn.
Tot slot de 3800 ri Emn: in de ochtendspits is deze aansluiting 4 min op hetzelfde perron (van 1a naar 15, wel schuin oversteken). Zou ook moeten kunnen.
Alle andere overstappen zijn minimaal 6 min, dus geen probleem.

Of ben ik nu te optimistisch wat betreft minimumoverstaptijden?

(Sorry als dit overkomt als herhaling van zetten, maar de hele heisa rondom alle voorstellen rondom het Kamperlijntje vind ik nu wat overtrokken worden.)

Zondag 13 mei 2018 - 12:46:32
sjoerd
sjoerd
Quote
VIRMm1 (zo 13 mei 2018 11:35:49 www.somda.nl): Mja jullie geven nu allemaal flink af op de directeur van ProRail maar vergeet niet dat je sowieso een (journalistiek gezien) erg matig artikel aan het lezen bent. Wie weet heeft de directeur het wel goed gezegd maar de 'journalist' het verkeerd overgenomen? Een beetje kort door de bocht reacties hier.
Daar heb je natuurlijk ook volkomen gelijk in, maar vaak kun je dan wel uit de journalistieke fout afleiden wat er werkelijk gezegd is. In deze gevallen (meervoud) verdenk ik de spreker(s) van onkunde. En die wordt mede veroorzaakt door het bekleden van functies door lieden die niet uit het spoorwegbedrijf voortkomen. Die missen daardoor het referentiekader om mededelingen uit het bedrijf te snappen, maar voeren wel het beleid.

Zondag 13 mei 2018 - 13:06:02
treinfan
treinfan
Quote
DDietzen (zo 13 mei 2018 12:41:30 www.somda.nl): Of ben ik nu te optimistisch wat betreft minimumoverstaptijden?
Misschien kan het qua gestelde overstaptijden net. Doorrijden naar spoor 1a kost ongeveer 20 seconden extra reistijd, dit maakt misschien uit voor de haalbaarheid van de dienstregeling. Als het dan allemaal zou passen, heb je nog een extra paar wissels nodig aan de westzijde van station Zl, want anders zit je met de trein naar Kampen heel erg in de weg voor de IC naar Gvc

[Bezig met laden...]

Zondag 13 mei 2018 - 14:06:35
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Zou 120 wel haalbaar zijn met de huidige stand van zaken of gaat de grond dan ook extra gek doen ?
Een paar extra wissels ?
Dat is nou juist het tegenovergestelde van wat prorail nastreeft,die wil er alleen maar minder
Maar mochten ze daar in een vlaag van verstandsverbijstering toch voor voelen,dan zou komende periode met werkzaamheden wel erg geschikt zijn om dat te proberen mee te nemen.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zondag 13 mei 2018 - 15:10:20
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (do 10 mei 2018 20:49:30 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (do 10 mei 2018 18:32:49 www.somda.nl): Die 10 minuten is ook maar een arbitraire keuze doordat er nu tussen Ut en Ehv zo vaak IC's rijden. Een jaar geleden had je 15 minuten gezegd en 10 jaar geleden 30 minuten.
10 minuten is inderdaad een arbitraire keuze, maar je hebt mijn motivatie incorrect gegokt. 10 jaar geleden (eind 2008) vond ik het lang duren toen ik 15 minuten moest wachten op Rotterdam Centraal, omdat ik net de trein richting Den Haag had gemist. Ik vond toen al wachten lang duren zodra het meer dan 10 minuten was. Als ik een vakantie/hobby-reis maak naar een uithoek in/buiten Nederland, vind ik het niet erg om af en toe lang te wachten. Als ik echter gewoon ergens naartoe moet, wil ik zoals jij dat stelde gewoon op dat moment OV hebben. Een korte wachttijd (10 minuten of minder) vind ik dan nog prima en daar is in 10 jaar tijd niets in veranderd.
Herkenbaar, ik heb het geduld er ook niet voor om lang te wachten. Maar daarvoor is ook een oplossing: je vooraf informeren wanneer iets vertrekt. Dat doe ik zelfs voor een metro die soms 2 keer in tien minuten vertrekt. Het is niet realistisch om te verwachten dat de vervoerder maar even de frequentie gaat verhogen om te compenseren dat de klanten te lui zijn om zich te informeren.

De frequentie opvoeren is iets wat je doet als het niet meer in de bestaande treinen past. Of als dat minder kost dan bestaande treinen verlengen. Beide zijn op Zl-Kpn de komende 100 jaar niet te voorzien.

Ons gebrek aan geduld om te wachten is denk ik een cultureel dingetje. In het Oostblok zie je mensen al heel ver voor vertrek op het perron zitten en in Azië wachten mensen netjes op de volgende trein als de huidige vol zit in plaats dat asociale gedrang dat je hier ziet.

Zondag 13 mei 2018 - 15:33:28
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (zo 13 mei 2018 11:32:38 www.somda.nl): Tss. De opvatting van deze > Baas < getuigt toch wel van bijzonder grote onkunde. Al niet weten dat er prut onder de baan ligt en nu ook al geen beveiligingstechnisch inzicht. Je vraagt je af hoe de kennis van de leidinggevenden is over de rest van het spoorwegnet.
In de laatste Op de Rails (geen reclame) staat een artikel over Zwolle - Kampen dat van ruimschoots meer inzicht getuigt.
In een andere bijdrage over Spoorslag '70 en Spoor naar '75 beschrijft de auteur hoe een werkgroep van deskundige, jongere en betrokken NS-ers de bedrijfsambities naar een hoger plan tilt. Een van heen, Ploeger, is later PDa geworden. Het is hoog tijd dat dit weer eens gebeurt.
Laten we het hopen, aan het tijdperk waarin clowns (zoals nu bij zowel Prorail als NS) de leiding van een bedrijf hebben zal ooit wel weer een einde komen. Het is op zich al verbazingwekkend dat Jeroen Dijselbloem nog steeds niet naar voren geschoven is om een orde op zaken te stellen in de financiële chaos van NSR. Blijkbaar is het belangrijker dat je lid bent van de juiste politieke partij dan dat je iets kunt.

Zondag 13 mei 2018 - 16:33:14
selivio
selivio
Financiële chaos?

Zondag 13 mei 2018 - 16:52:36
IJsbergsla
IJsbergsla
Blijkbaar heeft Henk een ander jaarverslag gelezen.

Zondag 13 mei 2018 - 17:49:34
geert
geert
Henk heeft enige frustratie?

Zondag 13 mei 2018 - 18:12:12
broek53
broek53
Nee, een hele berg. En een kleine stal stokpaarden.

Zondag 13 mei 2018 - 20:07:39
Oldskool
Oldskool
Naja, op het forum hebben meer leden wel zo hun stokpaardjes (maar dat terzijde)

De bijdrages van Henk1619 zijn in ieder geval doorspekt van frustraties, (al dan niet terecht) en erg vermakelijk

Zondag 13 mei 2018 - 21:24:28
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
Ik weet waarom Dijsselbloem niet is aangesteld bij de NS. Hij heeft zelf gezegd dat hij ‘geen verstand’ had van ‘treintjes’.

Zondag 13 mei 2018 - 21:31:08
Frontier
Frontier
In ieder geval sedert de privatisering heeft geen enkele directeur dat gehad, dus dat zou geen argument hoeven zijn.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Zondag 13 mei 2018 - 21:32:31
cuneo56
cuneo56
Dijsselbloem ,dat is toch die man die graag wilde dat NS het bedrijfsonderdeel wat het meeste geld binnenbrengt maar moet afstoten, die toch?

Zondag 13 mei 2018 - 22:11:49
broek53
broek53
Zullen we hier niet op dit dwaalspoor verder gaan? Zelden heb ik iets gezien dat minder on topic was.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 15 mei 2018 om 01:52:53

Maandag 14 mei 2018 - 21:56:22
bacr
bacr
Don't tempt me...

Maandag 14 mei 2018 - 22:01:21
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
Frontier (zo 13 mei 2018 21:31:08 www.somda.nl): In ieder geval sedert de privatisering heeft geen enkele directeur dat gehad, dus dat zou geen argument hoeven zijn.
NS is ook niet geprivatiseerd. Treindiensten die niet meer door NS worden vwrzorgd oook niet.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Vrijdag 01 jun 2018 - 10:13:11
pluisje
pluisje
Provincie, gemeente Zwolle, Kampen en Keolis besluiten om Zlsh vooralsnog niet te openen en leggen de bal bij Prorail. Prorail houdt eigen persconferentie om 12.00 uur.

Vrijdag 01 jun 2018 - 10:25:16
ZJ37
ZJ37
In dit topic zijn toch al de nodige oplossingen bedacht om met 100 km/u én stop te Zlsh de boel te kunnen exploiteren. Allemaal onbespreekbaar?

Vrijdag 01 jun 2018 - 10:31:57
pluisje
pluisje
Gedeputeerde Boerman zegt dat er door Prorail in totaal 42 maatregelen zijn onderzocht die een eindplaatje opleveren van 35 tot 100 miljoen Euro. De optie van Prorail (gaan rijden met twee machinisten) wordt door de opdrachtgever niet als duurzame oplossing beschouwd.

Denk dat wat we nu zien een opmaat is naar een juridisch steekspel over projectopdracht, geld en verantwoordelijkheden.

www.rtvoost.nl

Laatst bewerkt door pluisje op Vrijdag 01 jun 2018 om 10:45:18

Vrijdag 01 jun 2018 - 11:10:06
ZJ37
ZJ37
Ja, laten we vooral eerst uitgebreid discussiëren en praten, pas daarna eens met iets concreets komen voor de reizigers. Twee machinisten niet duurzaam, dat is puur een geldkwestie, niet meer en niet minder. Elke oplossing kost geld.

Vrijdag 01 jun 2018 - 11:30:10
qj7141
qj7141
Hadden ze maar een tramlijn ervan gemaakt....

Vrijdag 01 jun 2018 - 11:31:04
sjoerd
sjoerd
In mijn ogen is het te wijten aan het gebrek aan kennis over de spoorwegaanleghistorie door het uiteenvallen van het spoorwegbedrijf. Ik weet uit eigen ervaring dat de kennis over de slechte ondergrond van diverse spoorwegen wel degelijk aanwezig was. Of die ene persoon die het nog wel wist, mocht zich er niet mee bemoeien. Dit is ook niet de eerste keer: Woerden - Leiden leverde ook nog steeds veel extra werk en beperkingen en kennelijk ook nog steeds verrassingen op.
Bijzonder merkwaardig.

Vrijdag 01 jun 2018 - 11:34:33
ZJ37
ZJ37
Het geeft treffend aan wat 20 jaar versnippering oplevert. Ik zou zeggen, lekker zo doorgaan.

Vrijdag 01 jun 2018 - 11:37:08
Berk24
Berk24
Quote
ZJ37 (vr 01 jun 2018 10:25:16 www.somda.nl): In dit topic zijn toch al de nodige oplossingen bedacht om met 100 km/u én stop te Zlsh de boel te kunnen exploiteren. Allemaal onbespreekbaar?
Waarschijnlijk.

Meest eenvoudige oplossingen zijn of 1x/uur tussen Zwolle en Kampen gaan rijden, of de aansluitingen in Zwolle te laten vervallen. Zwolle Stadshagen kan wel bedient worden, maar beide oplossingen zijn erg reizigersonvriendelijk.

Iets als een tweede perronspoor bij Kampen of een stuk dubbelspoor tussen Stadshagen en Kampen betekenen een hoop extra kosten. Niet alleen in de aanleg van extra infra, ook in de expoloitatie vanwege de tweede omloop.

Een shuttle Zwolle-Stadshagen betekent minder infrakosten als de oplossing hierboven, maar Stadshagen-Kampen blijft onbedient en de shuttle Zwolle-Stadshagen is hoe dan ook erg onrendabel.

Dat waren de oplossingen die besproken waren.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Vrijdag 01 jun 2018 - 11:43:50
sjoerd
sjoerd
Daar hebben we hem weer: niet rendabel. Ik zal mijn bezwaar nog maar eens herhalen: rioolputten, hoogspanningsleidingen, stoeptegels, perronkeerwanden, stoplichten en lantaarnpalen, om maar eens wat te noemen (want die lijst is erg lang) zijn ook niet rendabel. Dat is bij voorzieningen geen argument.
Het gaat erom wat je samen wilt organiseren en dat zal geld kosten.
In dit geval is het met twee extra blokseinen, een voorsein van Kampen naar Stadshagen en een keerschakeling goed te regelen. De tussendienst behoeft wellicht alleen op te bepalen tijden te rijden. Wanneer gaat men denken in oplossingen in plaats van in problemen??

Vrijdag 01 jun 2018 - 11:58:52
Berk24
Berk24
De enigste manier om Stadshagen goedkoop en redelijk reizigersvriendelijk te bedienen is het omklappen van dienstregeling rond 12 uur. 's Ochtends wordt er vanuit Kampen aansluitingen geboden en 's middags wordt er naar Kampen aansluitingen geboden. Het nadeel is wel dat tegenspitsreizigers die in Zwolle overstappen een aanzienlijke reistijdverlenging krijgen, de dienstregeling onduidelijker wordt voor de reizigers en het lastiger is om in Kampen bussen op de trein te laten aansluiten. De vraag is of onderstaande dienstregeling wenselijk is.

's Ochtends
Kampen 24/54
Stadshagen 32/02
Zwolle 36/06

Zwolle 39/09
Stadshagen 43/13
Kampen 51/21


's Middags
Kampen 09/39
Stadshagen 17/47
Zwolle 51/21

Zwolle 54/24
Stadshagen 58/28
Kampen 06/36

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Vrijdag 01 jun 2018 - 14:10:34
Oldskool
Oldskool
Quote
qj7141 (vr 01 jun 2018 11:30:10 www.somda.nl): Hadden ze maar een tramlijn ervan gemaakt....
Tja, dat was dus ook de bedoeling, maar er was geen vervoerder enthousiast om in te schrijven. Vandaar dat NS er langer dienst op deed

Vrijdag 01 jun 2018 - 14:16:44
ZJ37
ZJ37
Keolis wilt niet gaan rijden met wisselmachnisten om daarmee de keertijd te bekorten: www.rtvoost.nl

Vrijdag 01 jun 2018 - 14:45:20
martijn
martijn
Fantastische argumenten weer. Alsof de huidige situatie met maar 1 machinist dan wel veilig is... en nieuw traject, nieuw materieel?