Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Enschede - Zwolle - Kampen

Zaterdag 10 feb 2018 - 15:01:37
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
umbusko (za 10 feb 2018 14:19:21 www.somda.nl):
Nou, ik denk dat het in zoverre iets toevoegt dat er op zijn minst een persoon aanwezig is die je actief kunt opzoeken en inschakelen als er echt iets aan de hand is; en dat die HC het ook heus wel in de gaten heeft als er "vreemde types" zijn en zichtbaar zijn nodig is.
Liever een onzichtbare HC (die immers nog altijd zichtbaar kan worden) dan helemaal geen HC denk ik dan.
Ik zou liever zien waar die vent is.
Als er in een virm bv iets gebeurt waar je hulp bij nodig hebt en je weet niet waar die hc is dan ben je na het doorzoeken van 2bakken al te laat.
Dan is het leed geleden en wellicht de dader al gevlucht bij de volgende halte.
Het is geen verstoppertje spelen wat die mensen moeten doen,iedereen kan voorin de trein boven of onderin in een stoel kruipen vlak bij de cabine van mcn.
Want daar zitten ze dan nogal is in een hoekje.
Als een hc hulp moet bieden dan moet iemand die hulp nodig heeft bij problemen,eigenlijk binnen 5 minuten geholpen kunnen worden.
Moet je dus of zelf of iemand anders op pad sturen voor hulp en die moet een bak of 2 gaan doorzoeken omdat niemand personeel heeft gezien,dan is een kerntaak van een hc al verloren gegaan,en zijn reden om daar te zijn al deels foetsie.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 10 feb 2018 - 15:03:16
VIRMm1
VIRMm1
Vorige week heb ik de 3600 van begin tot eind gereisd, zowel op de heen- als op de terugreis werd ik gecontroleerd. Alles bij elkaar 7 keer

Bij de NS heb je rotte appels. Maar bij elk bedrijf heb je die.
Er is inderdaad ook genoeg personeel wat hun werk wél doet. Er zijn zelfs conducteurs die naast een controleronde ook nog een serviceronde lopen. Zo kan het ook natuurlijk.

Zaterdag 10 feb 2018 - 17:07:33
dh3201
dh3201
Quote
maurits (za 10 feb 2018 14:47:35 www.somda.nl):
Het lijkt me dat FNV Spoor zich eerst maar moet gaan inzetten om de rotte appels bij NS weg te krijgen in plaats van leugens te verspreiden over andere vervoerders...
Ik heb eerder het gevoel dat FNV spoor zich inzet om zoveel mogelijk conducteurs aan een salaris wil houden tegen zo weinig mogelijk fysiek werk....

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 10 feb 2018 - 17:08:16
VIRMm1
VIRMm1
FNV is dan ook een vakbond, dat is er voor het personeel. Niet voor de reiziger he.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 10 feb 2018 - 19:12:31
Knoek
Knoek
Ik zie ze op Zwolle-Enschede juist erg veel controleren en aanmerkelijk meer dan de NS doet. Op Zutphen-Oldenzaal gebeurt dat veel minder. Als reiziger is het wel irritant als je vaak om een plaatsbewijs gevraagd wordt, zeker als het steeds dezelfde controleur is. In de IC Berlin wordt je vaak maar 1x gecontroleerd en daarna doen ze alleen de instappers nog, vind ik op zich wel erg prettig. Maar ik verwacht dat het aantal controles op Zwolle-Enschede de komende tijd ook wel flink minder zal worden als de nieuwigheid er van af is voor de controleurs, lijkt me sterk dat ze zo fanatiek blijven.

Zaterdag 10 feb 2018 - 19:31:50
ZJ37
ZJ37
Soms vraag ik me echt af waarom er 2 HC's moeten zijn op de 1100, maar heb het intussen door: eentje die de deuren sluit en de ander die de 1e klas stiltecoupeetje bezet houdt. En dat zijn geen incidenten.

Mijn ervaring met de derde vervoerders is zeker dat de trefkans vele malen groter is dan bij NS.

Zaterdag 10 feb 2018 - 21:52:23
jeanne
jeanne
Hoewel ik best begrijp dat er hier over de werkhouding van personeel gediscussieerd wordt, heeft de dialoog inmiddels toch wel een veel bredere inhoud gekregen dan waar Enschede - Zwolle - Kampen draadje voor voor bedoeld is!

Jeanne Kok

Zondag 18 feb 2018 - 00:00:00
ToH
ToH
Handig als je vanaf Zlge via spoor 87 naar 11 gaat voor een LM naar Noord NL... Dat kan straks dus niet meer.

Zondag 18 feb 2018 - 18:54:59
funtrucker
funtrucker
Lachen met die D66 daar

www.rtvoost.nl

Laatst bewerkt door moderator op Zondag 18 feb 2018 om 20:42:34, reden: Link aanklikbaar gemaakt

Zondag 18 feb 2018 - 19:05:36
edje
edje
Flickr spoorkeerl
zucht.... verkiezingstijd

Zondag 18 feb 2018 - 21:25:45
sjoerd
sjoerd
Ik zie op een net binnengekomen OBE-blad van Zwolle dat spoor 8 dat nu nog ontbreekt, wordt doorgetrokken naar sein 3082 aan het noordwestelijk einde van het perron, dat dit sein straks 3084 heet, en dat spoor 9 een kopspoor wordt, waarvan de afsluitlantaarn het eindseinnummer 3082 krijgt.
Het in de ballast eindigende Engels wissel 89/87B aan het eind van spoor 6 en 7 blijft er nog even in. De overloop 3137/3139 aan het zuidwestelijk einde van het vierde perron gaat eruit. Het in de ballast eindigende Engels wissel aan het einde van spoor 6 en 7 gaat er wel uit en wordt een gewoon wissel 1 : 12 nr 131 richting noorden des lands. Ook de Engelse wissels aan het einde van het tweede perron uit noordelijke richting naar Zwolle verdwijnen en worden een wissel 1 : 15 nr 129.
Spoor 2B wordt een kopspoor. De kruiswissels tussen spoor 2 en 3 gaan weg. Die tussen spoor 1 en 2 blijven. De toegang naar de kopsporen 14, 15 en 16 wordt sterk vereenvoudigd. Dit is duidelijk niet de eindsituatie.

Zondag 18 feb 2018 - 21:35:13
sjoerd
sjoerd
De kruiswissels tussen de sporen 5 en 6 te Zwolle verdwijnen volgens het eerder genoemde OBE-blad. Spoor 6 en 7 gaan rechtstreeks aansluiten op het vertrekspoor naar Meppel; spoor 3 en 5 komen rechtstreeks uit het aankomstspoor uit Meppel.
Je kunt straks nog wel van spoor 11 LS naar Meppel.

Zondag 18 feb 2018 - 21:37:19
sjoerd
sjoerd
Bovenstaande behoort wellicht meer thuis in het Zwolle Topic.

Zondag 18 feb 2018 - 21:38:23
sjoerd
sjoerd
Quote
ToH (zo 18 feb 2018 21:37:14.596782 www.somda.nl): Handig als je vanaf Zlge via spoor 87 naar 11 gaat voor een LM naar Noord NL... Dat kan straks dus niet meer.
Ik beweer nu juist dat je van spoor 11 nog wel naar het noorden kunt, zelfs LS.

Zondag 18 feb 2018 - 22:37:45
ZJ37
ZJ37
Quote
edje (zo 18 feb 2018 19:05:36 www.somda.nl): zucht.... verkiezingstijd
Het spoor blijft een leuk speeltje van menig politiek figuur, jammer dat er een percentage bijzit dat niet helemaal begrijpt hoe het treintje rijden in zijn werk gaat.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Zondag 18 feb 2018 om 22:37:58

Dinsdag 20 feb 2018 - 00:00:00
ToH
ToH
Is inderdaad een poosje gereden met wisselmachinisten, maar daar zijn ze een lange tijd voor het eind van de consessie al mee gestopt. Toen liep de machinist ook max. 100 meter (4 bakken) terug, moest zijn rijweg zelf instellen en zijn trein opbouwen. En dat lukte in dezelfde tijd als Keolis dat nu moet doen, aangezien er toen ook 100 km/h gereden mocht worden.

Dinsdag 20 feb 2018 - 00:00:00
ToH
ToH
Zwolle Kampen was voor de verbouwing naar 140 km/h een TPRB baanvak. Op station Kampen stond een sleutelkastje die de machinist moest bedienen voordat hij veilig kon krijgen.
Veel werk is het niet, maar het moest wel gebeuren

Dinsdag 20 feb 2018 - 00:00:00
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Ik kan U garanderen dat het sleutelen in deden door de mcn i.p.v. HC geschiedde.

Dinsdag 20 feb 2018 - 10:13:09
IJsbergsla
IJsbergsla
www.destentor.nl
Bij NS is het daarom zelfs gebruikelijk om met wisselmachinisten te rijden, zodat in Zwolle de aansluitingen behouden kunnen blijven. Echter stond dat hier niet in de concessie uiteraard...

Dinsdag 20 feb 2018 - 11:02:39
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
ToH (di 20 feb 2018 10:46:25.239973 www.somda.nl): moest zijn rijweg zelf instellen
Verklaar u nader? Machinisten doen een hoop taken, maar het houdt ergens op

Dinsdag 20 feb 2018 - 11:52:29
IJsbergsla
IJsbergsla
Naar mijn beste weten is dat de taak van de hoofdconducteur, vandaar de vraag.

Dinsdag 20 feb 2018 - 13:18:07
daniel81
daniel81
Reed er op Zl-Kpn dan wel een HC mee in NS-tijd?

Dinsdag 20 feb 2018 - 13:32:42
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
Ja, altijd

Laatst bewerkt door AJT op Dinsdag 20 feb 2018 om 13:33:01

Dinsdag 20 feb 2018 - 13:45:18
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
ToH (di 20 feb 2018 10:46:25.239973 www.somda.nl): Is inderdaad een poosje gereden met wisselmachinisten, maar daar zijn ze een lange tijd voor het eind van de consessie al mee gestopt. Toen liep de machinist ook max. 100 meter (4 bakken) terug, moest zijn rijweg zelf instellen en zijn trein opbouwen. En dat lukte in dezelfde tijd als Keolis dat nu moet doen, aangezien er toen ook 100 km/h gereden mocht worden.
In de NS tijd, vertrok de NS om .18 en .48 uit Zwolle en kwam 10 minuten later in Kampen aan. vertrek was om .02 en .32 uit kampen, keertijd van 4 minuten.
Keolis machinisten moeten het in 3 minuten doen, bij een trein die ook nog langer is.
Het blauwe sleutelkastje bedienen stelde niks voor, was geen 10 seconden werk.

Dinsdag 20 feb 2018 - 14:52:16
funtrucker
funtrucker
Best wel een goede prestatie als je bedenkt dat het allemaal met dat ongelooflijke trage Dm90 gebeurde.

Dinsdag 20 feb 2018 - 15:43:25
daniel81
daniel81
Quote
edje (di 20 feb 2018 13:45:18 www.somda.nl):
Quote
ToH (di 20 feb 2018 10:46:25.239973 www.somda.nl): Is inderdaad een poosje gereden met wisselmachinisten, maar daar zijn ze een lange tijd voor het eind van de consessie al mee gestopt. Toen liep de machinist ook max. 100 meter (4 bakken) terug, moest zijn rijweg zelf instellen en zijn trein opbouwen. En dat lukte in dezelfde tijd als Keolis dat nu moet doen, aangezien er toen ook 100 km/h gereden mocht worden.
In de NS tijd, vertrok de NS om .18 en .48 uit Zwolle en kwam 10 minuten later in Kampen aan. vertrek was om .02 en .32 uit kampen, keertijd van 4 minuten.
Keolis machinisten moeten het in 3 minuten doen, bij een trein die ook nog langer is.
Het blauwe sleutelkastje bedienen stelde niks voor, was geen 10 seconden werk.
En in een Buffel had de mcn aan beide zijden z'n eigen deuren, nu moet-ie in 1 richting aansluiten achter de passagiers....

Dinsdag 20 feb 2018 - 15:57:34
funtrucker
funtrucker
Dat klopt.
Maar bij aankomst in Kampen hoeft ook de keolismachinist niet in de rij te gaan staan hoor, ook deze persoon heeft een eigen deur.
Maar iedereen kan wel wat roepen, maar misschien kan het gewoon niet in 3 minuten.
Moet er wellicht een minuut bij.....

Dinsdag 20 feb 2018 - 16:06:21
DDietzen
DDietzen
Hoeveel verschil zit er tussen machinisthandelingen (waaronder hoe snel de mcn naar de andere cabine kan komen) bij keren van een FLIRT tov een GTW-E? Op Krd wordt in 3 min gekeerd en dat gaat vrijwel altijd goed, volgens een vluchtige blik op OVtijden.

Dinsdag 20 feb 2018 - 16:12:41
mich
mich
Flickr 77593728@N08
FLIRT en GTW zijn vergelijkbaar, moet inderdaad lukken in 3 min.

Dinsdag 20 feb 2018 - 16:48:34
daniel81
daniel81
Quote
funtrucker (di 20 feb 2018 15:57:34 www.somda.nl): Dat klopt.
Maar bij aankomst in Kampen hoeft ook de keolismachinist niet in de rij te gaan staan hoor, ook deze persoon heeft een eigen deur.
Maar iedereen kan wel wat roepen, maar misschien kan het gewoon niet in 3 minuten.
Moet er wellicht een minuut bij.....
Bij aankomst wel, maar bij vertrek niet

En voor wat betreft Krd: Kpn heeft pakweg 5x zoveel instappers.

Dinsdag 20 feb 2018 - 18:13:04
jelmerrr
jelmerrr
Quote
funtrucker (di 20 feb 2018 14:52:16 www.somda.nl): Best wel een goede prestatie als je bedenkt dat het allemaal met dat ongelooflijke trage Dm90 gebeurde.
De snelheid mag niet hoger

Dinsdag 20 feb 2018 - 20:32:02
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Nee, de snelheid IS niet hoger. Dus de Flirt´s zijn net zo traag...

Dinsdag 20 feb 2018 - 22:44:56
thom
thom
Quote
IJsbergsla (di 20 feb 2018 11:52:29 www.somda.nl): Naar mijn beste weten is dat de taak van de hoofdconducteur, vandaar de vraag.
Even of ik het goed in mijn hoofd heb, kastjes bedoeld om overwegen te sluiten dienen gesleuteld te worden door de HC's, en kastjes bedoeld voor rijweginstellingen zijn toch bedoeld te sleutelen door de Mnc'en?

Dinsdag 20 feb 2018 - 23:09:22
cuneo56
cuneo56
Ja , klopt.
En dan schiet me meteen te binnen: wie van de twee moet eigenlijk de kastjes sleutelen om bij storing een overweg te laten sluiten?( sein 291a)

Woensdag 21 feb 2018 - 20:29:37
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Keolis is op het matje geroepen: www.destentor.nl

Woensdag 21 feb 2018 - 21:39:37
ZJ37
ZJ37
Missen ze NS nu al.

Vrijdag 23 feb 2018 - 12:34:26
pluisje
pluisje
Quote
ZJ37 (wo 21 feb 2018 21:39:37 www.somda.nl): Missen ze NS nu al.
Ik zou het bijna gaan bevestigen...

Stond vanmorgen in Zl te wachten op een trein naar Kpn. De CTA zei "bussen aan de noordzijde". En daar stonden we dan met een kleine 50 man. Geen Keolis-hesje te zien maar wel een vriendelijke NS-conducteur die voor ons een poging heeft gedaan om bevestigd te krijgen dat we op de juiste plek stonden.

Even later toch een Keolis-medewerker die met een kop warme koffie in de hand, meldde dat hij ook niets wist. Ja daar werden we vrolijk van... :-| Uiteindelijk kwam de bus en vertelde de buschauffeur dat hij aan de zuidzijde had gestaan...

Idem in Kpn waar een halfvolle bus wegreed, terwijl er op het perron mensen naar een witte CTA stonden te staren.

Wat gaat hier nou fout...?

Vrijdag 23 feb 2018 - 14:50:11
funtrucker
funtrucker
Ik weet het;
Er was geen warme koffie voor de klant.

Vrijdag 23 feb 2018 - 15:13:14
sjoerd
sjoerd
Ehh de bus had geen kompas??
Serious mode: Dat geklets over Dames en Heren dan wel Beste Reizigers is voor de meeste mensen helemaal geen belangrijk issue. Wat me daarentegen wel opvalt, is dat mij als deelnemer aan diverse polls, waaronder die van NS, over mijn mening inzake reizigersinformatie al zo vaak gevraagd is wat ik graag verbeterd zou zien, terwijl deze alleen maar slechter is geworden. Kennelijk geldt dat voor alle vervoerders: er is geen bodem in te krijgen. Ooit kon je als wachtende op het perron drie of vier verschillende stemmen beluisteren die allen een poging waagden om tenminste iets uit te leggen. Nu overheerst de stilte, spreekt een computerstem lariekoek, of krijg je waardeloze routes aanbevolen. Zucht.
Wie het doet maakt me niet uit, ProRail of de vervoerder, maar dit verdient nu eens GROTE prioriteit. Zelfs voor een geroutineerd reiziger is er geen touw aan vast te knopen. Ook vervangende chauffeurs worden zonder enige info de weg opgestuurd. De coördinator ter plaatse ontbreekt of komt te laat.

Vrijdag 23 feb 2018 - 20:46:13
SunKeeper
SunKeeper
Quote
sjoerd (vr 23 feb 2018 15:13:14 www.somda.nl): Ook vervangende chauffeurs worden zonder enige info de weg opgestuurd.
Op dit punt kan ik je bijvallen: eind vorig jaar in Zeeland tijdens werkzaamheden de stopbus genomen. (ik was al bijna weer vertrokken van mij opstapstation omdat de bus niet verscheen op vertrektijd, maar met +19)
De chauffeur bleek uit uit Amsterdam-Oost te komen en was opgeroepen omdat enkele chauffeurs om onbekende redenen niet op waren komen dagen.

Maar...geen TomTom in de bus, de chauffeur wist half Amsterdam immers uit zijn hoofd. Maar Gs - Bzl was al zoeken en ik heb hem daarna maar het hele rijtje Bzl - Krg - Kbd - Rb - Bgn de te nemen route uitgelegd, anders waren we nog haast door achteropkomende bussen ingehaald.

Laatst bewerkt door SunKeeper op Vrijdag 23 feb 2018 om 21:24:53

Zaterdag 03 mrt 2018 - 15:18:59
pluisje
pluisje
't Wil nog niet vlotten met Zwolle Stadshagen. Er wordt nog volop gerekend aan diverse varianten. Zowel varianten voor de korte termijn als de lange termijn. Overal seconden sprokkelen.

Zaterdag 03 mrt 2018 - 16:13:16
icened
icened
Het is niet te hopen dat de komende spoorprojecten bij Zwolle net zo slecht gaan als bij de elektrificatie van de Kamperlijntje. Anders wordt het een grote ergernis.

Zaterdag 03 mrt 2018 - 17:16:40
martijn
martijn
De elektrificatie ging gewoon volgens plan hoor

De aanleg van spoor 8 daarentegen...

Laatst bewerkt door martijn op Zaterdag 03 mrt 2018 om 17:19:43

Woensdag 07 mrt 2018 - 12:28:30
pluisje
pluisje
Bodem spoorlijn Zwolle-Kampen nog slapper dan gedacht
www.prorail.nl en www.destentor.nl

En vergelijkbaar nieuws vandaag ook (toevallig?) uit Groningen www.dvhn.nl

Vrijdag 30 mrt 2018 - 22:54:07
PK
PK
Deze week zijn ‘s nachts testritten uitgevoerd op Zl - Kpn om te testen of een aangepaste dienstregeling en dubbele machinist gaat helpen om Zlsh alsnog in gebruik te kunnen nemen. Vannacht tegen 5.00 zelf een flirt voorbij horen komen (ik woon vlakbij). Iemand een idee hoe dit verlopen is en of het kans van slagen heeft?

Laatst bewerkt door PK op Vrijdag 30 mrt 2018 om 22:55:47

Zaterdag 31 mrt 2018 - 07:09:28
pluisje
pluisje
Ergens half april zitten de betrokken partijen weer bij elkaar om de testresultaten te bespreken.

Maandag 30 apr 2018 - 23:03:38
PK
PK
ProRail meldt vandaag het ‘nieuws’ dat ze pas op 1 juni met nieuws komen over het nog altijd ongebruikte station Zwolle Stadshagen:
www.stadshagennieuws.nl

Dinsdag 01 mei 2018 - 08:29:55
Berk24
Berk24
Ik ben benieuwd naar wanneer de sneltrein Raalte-Enschede doorgetrokken wordt naar Zwolle. Daar hebben reizigers meer aan dan aan dat hele station Zwolle Stadshagen.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Dinsdag 01 mei 2018 - 09:12:56
daniel81
daniel81
Het heeft weinig zin deze projecten tegen elkaar uit te spelen: Prorail heeft gewoon de opdracht beide te realiseren. Waarbij die sneltrein nauw samenhangt met de hele planning van de verbouwing van Zl en het Stadshagenverhaal meer op zichzelf staat.

Dinsdag 01 mei 2018 - 11:46:11
marvinkok
marvinkok
En dat extra perron gaat van de zomer in de grote buitendienstelling gerealiseerd worden, zoals al maanden bekend is, waarna de IC door kan rijden.

Dinsdag 01 mei 2018 - 13:50:17
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
De bodem onder Zwolle - Kampen blijkt zo slecht dat 140 km/h achter de horizon gaat verdwijnen. www.rtvoost.nl

Dick van den Hoven

Dinsdag 01 mei 2018 - 16:32:06
ZJ37
ZJ37
Was die spoorvernieuwing achteraf gezien dan überhaupt nodig geweest?

Dinsdag 01 mei 2018 - 17:00:21
pluisje
pluisje
Dat zullen de investeerders Overijssel, Zwolle en Kampen zich ook afvragen.

Dinsdag 01 mei 2018 - 21:49:16
sjoerd
sjoerd
Een alternatief kan zijn een kruisspoor bij Mastenbroek/'s-Heerenbroek; daar lag vroeger ook een losspoor naast het hoofdspoor. Of je moet bij Kampen een stuk dubbelspoor aanleggen op het aanwezige brede spoortalud daar, zodat een tweede treinstel eerder kan vertrekken. Wel duur, maar minder duur dan baanversteviging.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 01 mei 2018 - 21:54:18
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
ZJ37 (di 01 mei 2018 16:32:06 www.somda.nl): Was die spoorvernieuwing achteraf gezien dan überhaupt nodig geweest?
Die spoorvernieuwing had anders ook wel moeten gebeuren een deze jaren.

Dinsdag 01 mei 2018 - 23:12:45
pluisje
pluisje
De laatste jaren was het al alsof je over een knollenveld reed...

Maar de vraag die vooral de provincie zich zal stellen is of de oplossing die straks op 1 juni wordt gepresenteerd voor minder geld had kunnen worden gerealiseerd. (begroting2018.overijssel.nl).

Als Prorail een oplossing presenteert waarbij je met max 100 km/u én Zlsh kunt openen én de aansluitingen in Zl gelijk kunt houden, waarom hebben 'we' dan x Euro uitgegeven voor een aanpassing naar 140km/u?

De keuze voor elektrificatie staat hier overigens los van dus dat bedrag blijft staan.

Woensdag 02 mei 2018 - 09:20:46
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
De baanvaksnelheidsverhoging naar 140 km/h had als doel om station Werkeren te kunnen openen binnen de bestaande materieelomloop. De betrokken overheden hebben destijds besloten om die maatregel gelijk uit te laten voeren. Hoe lager de rijtijd, hoe ruimer de overstap in Zwolle en / of Kampen, was de redenering.

Woensdag 02 mei 2018 - 10:10:42
broek53
broek53
Het is toch zo dat de fuzz over dit onderwerp gaat over het feit dat je niet twee dingen tegelijk kunt: de aansluiting op alle treinen in de Knoop Zwolle op normwaarde houden en Stadshagen bedienen? Het wordt langzamerhand gepresenteerd alsof Stadshagen ueberhaupt niet kan worden bediend en als je het wel zou doen, de dienstregeling ontaardt in de spreekwoordelijke "chaos", waardoor de mensen hun aansluitingen in Zwolle missen. Dat is niet aan de hand: het lijkt mij een kwestie van kiezen voor Stadshagen of voor norm-aansluitingen van de laatste binnenkomende trein in de Knoop en op de eerst vertrekkende. De dienstregeling zelf - ook met Stadshagen en 100 km/h - is gewoonweg haalbaar.
Zo is-ie toch?

Woensdag 02 mei 2018 - 10:12:46
broek53
broek53
Quote
rolandrail (di 01 mei 2018 21:54:18 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (di 01 mei 2018 16:32:06 www.somda.nl): Was die spoorvernieuwing achteraf gezien dan überhaupt nodig geweest?
Die spoorvernieuwing had anders ook wel moeten gebeuren een deze jaren.
Jazeker, inclusief ballastbed. Vernieuwing en verbetering zijn lang uitgesteld in afwachting van sluiting c.q. vertramming van de kamperlijn, kortom: een besluit over wat er met de lijn zou gaan gebeuren.

Woensdag 02 mei 2018 - 10:44:04
cuneo56
cuneo56
Quote
broek53 (wo 02 mei 2018 10:10:42 www.somda.nl): Het is toch zo dat de fuzz over dit onderwerp gaat over het feit dat je niet twee dingen tegelijk kunt: de aansluiting op alle treinen in de Knoop Zwolle op normwaarde houden en Stadshagen bedienen? . De dienstregeling zelf - ook met Stadshagen en 100 km/h - is gewoonweg haalbaar.
Zo is-ie toch?
Als ik naar het nu kijk, kost een slagje Zl-Kpn 26 minuten( 2 x 10 minuten rijtijd en 2 x 3 minuten keertijd)
Als ik de extra benodigde tijd voor de extra stop vergelijk met wat er op Hgl - Es is waar de IC het in 7 minuten doet en de stopper in 9 minuten , dan past in de 4 minuten die er over zijn inderdaad net de stop voor Stadshagen.
En dus moet je kiezen wat je wil: Stadshagen openen of (meer) aansluitingen in Zwolle.

Woensdag 02 mei 2018 - 10:53:52
ZJ37
ZJ37
Desnoods stop je alleen op de heenweg en niet op de terugweg. En een half uur later draai je dat om. Heb je een iets a-symmetrische dienstregeling, maar dan past ie wellicht net wat beter.

Woensdag 02 mei 2018 - 11:59:23
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Mogelijkheden:
- extra wisselmachinist te Kpn (extra personeel)
- 2e spoor en perron te Kpn (infra-, peroneel- en materieelinverstering)
- kruisingspoor tussen Stadshagen en Kpn (infra-, personeel- en materieelinverstering)
- Complete verdubbeling Kpn - Stadshagen of Kpn - Zl (infra-, personeel- en materieelinverstering)
- pendeltreinen Zwolle - Stadshagen, vlak na en voor de treinen naar/van Kpn (infra-, personeel- en materieelinverstering)
- slecht stuk baanvak in beton gieten z.g. 'feste fahrbahn' (Infrainvestering)
- bussen naast treinen Zl - Stadshagen - Kpn (extra bus- en chauffeurpersoneel)
- stadhagen intergreren in stadsbusdienst Zl (bus/personeel?)
En nog veel meer 'out of the box' denkende oplossingen

Woensdag 02 mei 2018 - 12:05:28
b2py
b2py
Alleen in de spitsrichting bedienen zoals ZJ voorstelt vind ik best een goede tijdelijke oplossing

Woensdag 02 mei 2018 - 12:16:16
sjoerd
sjoerd
Quote
gvttreinen (wo 02 mei 2018 11:59:23 www.somda.nl): Mogelijkheden:
- extra wisselmachinist te Kpn (extra personeel)
- 2e spoor en perron te Kpn (infra-, peroneel- en materieelinverstering)
- kruisingspoor tussen Stadshagen en Kpn (infra-, personeel- en materieelinverstering)
- Complete verdubbeling Kpn - Stadshagen of Kpn - Zl (infra-, personeel- en materieelinverstering)
- pendeltreinen Zwolle - Stadshagen, vlak na en voor de treinen naar/van Kpn (infra-, personeel- en materieelinverstering)
- slecht stuk baanvak in beton gieten z.g. 'feste fahrbahn' (Infrainvestering)
- bussen naast treinen Zl - Stadshagen - Kpn (extra bus- en chauffeurpersoneel)
- stadhagen intergreren in stadsbusdienst Zl (bus/personeel?)
En nog veel meer 'out of the box' denkende oplossingen
Twee van de mogelijkheden die je noemt gaf ik op 1 mei ook al aan. In feite worden we ook gestraft voor het volledig uitkleden van de infra. In Duitsland en België bijvoorbeeld eindigt een spoorweg zelden of nooit in een enkel kopspoor, en wordt op zo'n eindpunt op een zijspoor zelfs nog materieel achter de hand gehouden. We kennen hier de enkelsporige noordelijke en oostelijke eindpunten Stavoren, Harlingen Haven, in feite ook Eemshaven en Delfzijl, Kampen, Winterswijk (2x). Op de laatste plek is dan nog wat opstelmogelijkheid. Maar karig is het allemaal wel.

Woensdag 02 mei 2018 - 12:18:28
IJsbergsla
IJsbergsla
...en Rhenen. Niet dat er vandaag dan treinen hadden gereden, echter is het zeker kwetsbaar.

Woensdag 02 mei 2018 - 12:43:58
VIRMm1
VIRMm1
Mja net of er in Vs wat reservematerieel staat? Als je daar met vertraging (of met er defect) aan komt gaat de terugrit ook niet meer volgens drgl.

Woensdag 02 mei 2018 - 13:41:21
broek53
broek53
Daar gaat het hier helemaal niet om.

Woensdag 02 mei 2018 - 15:06:47
sjoerd
sjoerd
Quote
IJsbergsla (wo 02 mei 2018 12:18:28 www.somda.nl): ...en Rhenen. Niet dat er vandaag dan treinen hadden gereden, echter is het zeker kwetsbaar.
Behoort niet tot de noordelijke en oostelijke eindpunten, en (!) krijgt er naar verluidt over enige tijd een spoor bij omdat... Inderdaad.

Woensdag 02 mei 2018 - 15:24:34
VIRMm1
VIRMm1
Quote
broek53 (wo 02 mei 2018 13:41:21 www.somda.nl): Daar gaat het hier helemaal niet om.
Quote
sjoerd (wo 02 mei 2018 12:16:16 www.somda.nl): In Duitsland en België bijvoorbeeld eindigt een spoorweg zelden of nooit in een enkel kopspoor, en wordt op zo'n eindpunt op een zijspoor zelfs nog materieel achter de hand gehouden.
??

Woensdag 02 mei 2018 - 15:42:52
IJsbergsla
IJsbergsla
De reden van het vernoemen van Rhenen is dat er, net als in Kampen, het afgelopen jaar wel eens urenlang een trein defect heeft gestaan met als gevolg dat de gehele treindienst vanaf het kruisingsstation ervoor gestaakt kon worden. Ook zonder reservetrein is een tweede spoor dus bijzonder nuttig.

Woensdag 02 mei 2018 - 16:45:47
broek53
broek53
Quote
VIRMm1 (wo 02 mei 2018 15:24:34 www.somda.nl):
Quote
broek53 (wo 02 mei 2018 13:41:21 www.somda.nl): Daar gaat het hier helemaal niet om.
Quote
sjoerd (wo 02 mei 2018 12:16:16 www.somda.nl): In Duitsland en België bijvoorbeeld eindigt een spoorweg zelden of nooit in een enkel kopspoor, en wordt op zo'n eindpunt op een zijspoor zelfs nog materieel achter de hand gehouden.
??
Mijn kreet sloeg niet daarop, maar hierop:
Quote
VIRMm1 (wo 02 mei 2018 12:43:58 www.somda.nl): Mja net of er in Vs wat reservematerieel staat? Als je daar met vertraging (of met er defect) aan komt gaat de terugrit ook niet meer volgens drgl.
Waarmee ik zeggen wilde dat het er niet toe doet of een vervoerder ergens daadwerkelijk reservematerieel op een eindpunt neerzet, maar dat - zoals Sjoerd aangaf - de infra dat toelaat, c.q. iets uitgebreider is dan één doorlopend spoor.

Woensdag 02 mei 2018 - 17:29:10
sjoerd
sjoerd
@VIRMm1: Niet alleen ging mijn bijdrage over de infra die het toeliet om materieel achter de hand te houden, maar ook had ik het over eindpunten in België en Duitsland, waar regelmatig materieel kan achterblijven (Kleve bijvoorbeeld, en Turnhout) terwijl in Nederland alles tot op het bot wordt uitgekleed. Ik had het dus niet over materieel dat al of niet achterblijft in Nederland.

Woensdag 02 mei 2018 - 18:09:52
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Als we naar België kijken: daar is zegge en schrijve één enkelsporig kopeindpunt in het ganse Belgenland, te weten Spa-Géronstère. Aanzienlijk minder dan in ons land inderdaad.

Woensdag 02 mei 2018 - 20:21:17
cuneo56
cuneo56
Voor mij is al jaren duidelijk dat de hogere beleids makers op Infra , materieel en Dienstregelings niveau in Nederland allemaal in de ideale wereld leven :
Treinen gaan nooit stuk, De infra ook niet en reizigers gedragen zich ook altijd zoals het hoort.

En mocht dat een keer toch niet het geval zijn dat valt dat binnen de marges van Het contract

Laatst bewerkt door cuneo56 op Woensdag 02 mei 2018 om 20:21:33

Woensdag 02 mei 2018 - 20:22:49
pluisje
pluisje
De krant heeft een rondje politici gedaan: www.destentor.nl

Woensdag 02 mei 2018 - 20:34:50
icened
icened
Quote
gvttreinen (wo 02 mei 2018 11:59:23 www.somda.nl):
- slecht stuk baanvak in beton gieten z.g. 'feste fahrbahn' (Infrainvestering)
Bedoel je zo'n oplossing als op de HSL Zuid met Rhedaspoor?

Woensdag 02 mei 2018 - 20:56:50
b2py
b2py
Zettingsvrijeplaat aanbrengen, à miljoenen de kilometer, tel maar uit

Woensdag 02 mei 2018 - 21:02:47
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Bedenk dan ook dat dat ding onderheid moet worden. Het is een veenpakket daar.

Dick van den Hoven

Woensdag 02 mei 2018 - 21:03:52
b2py
b2py
Dat is het idee van een zettingsvrije plaat..

Woensdag 02 mei 2018 - 23:25:55
sjoerd
sjoerd
We weten voorlopig nog niet waar ProRail straks mee komt. Een zettingvrije plaat is niet alleen duur, maar daarmee zal voor de aanleg het treinverkeer maandenlang onderbroken zijn. Er zijn ook andere oplossingen zoals bekistingen en damwandachtige constructies, grintpijlers (zoals bij Oosthuizen tussen Purmerend en Hoorn, waar de baan ook dreef na de elektrificatie en snelheidsverhoging), nieuwe sloten aan weerszijden met taludverbreding langs het tracé op de kwetsbare plaatsen, aanbrengen van hogedichtheidstempex blokken, of een combinatie van ingrepen, afhankelijk van de situatie op die plaats.
Zand bijstorten heeft meestal weinig zin omdat dit het gewicht van de baan sterk vergroot en veen-oppersingen aan weerszijden van de baan geeft.
Zelfs bij de handjevol infra-freaks was algemeen bekend dat de baan hier dreef op het peilloze veen. Het hele gedoe is te wijten aan een enorm verlies van kennis na het vertrek van goed ingewijden bij het infrabedrijf.

Donderdag 03 mei 2018 - 00:16:54
waalkade
waalkade
Quote
b2py (wo 02 mei 2018 20:56:50 www.somda.nl): Zettingsvrijeplaat aanbrengen, à miljoenen de kilometer, tel maar uit
www.nwzonline.de
Hier en verder richting het noorden is men al jaren bezig om zich door een veenpakket heen te worstelen.
Men hoeft maar een schep in de grond te steken daar of het circus van klagers komt op gang.
Ben bang dat dat straks rond Zwolle - Kampen niet anders zal zijn.

Donderdag 03 mei 2018 - 07:27:03
broek53
broek53
Naar mijn mening zou het alles overziende een enorme geldverkwisting zijn voor een minuut rijtijdwinst met als enige reden iets virtueels als het willen halen van een aansluiting-volgens-normtijd. Je zult die vele miljoenen maar uitgegeven hebben en dan niest de NS een keer en verschuift de knoop Zwolle ineens een minuut. Bijvoorbeeld als Zwolle - Herfte klaar is. Ik bedoel maar: die knoop is geen vast gegeven en daarmee bouw je je project dan op drijfzand in plaats van op trilveen.

Donderdag 03 mei 2018 - 10:03:06
anton_
anton_
Quote
broek53 (do 03 mei 2018 07:27:03 www.somda.nl): en daarmee bouw je je project dan op drijfzand in plaats van op trilveen.
En voor drijfzand heb je weer heel andere funderings technieken nodig

Donderdag 03 mei 2018 - 12:35:48
ZJ37
ZJ37
Misschien station Kampen een klein stukje richting Zl verplaatsen, past het ook weer in de dienstregeling.

Vrijdag 04 mei 2018 - 21:38:13
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
ja, breng ze effe op een idee...

Vrijdag 04 mei 2018 - 21:47:54
pjkleton
pjkleton
Ja ,5 km verplaatsen ri Zl , dat is een 5 minuten kortere rit.
Maar ff serieus :
Is een extra treinstel niet goedkoper dan de baan heraanleggen ?
Peter

Vrijdag 04 mei 2018 - 22:11:31
mren
mren
Ligt er aan hoe je je variabelen in je berekening plaatst. Als je rekent dat een verbeterd zandbed weer 150 jaar mee kan en dat je behalve een extra trein ook nog een extra machinist nodig hebt, dat ligt dat over 150 jaar gezien waarschijnlijk in het voordeel van de baanverbetering. Nog los van het feit dat voorspellen lastig is, zeker als het de toekomst betreft. Misschien is er over 10 jaar geen mcn meer nodig en over 20 jaar geen spoorvervoer meer.

En dan is er nog het puntje dat provincie en rijk (denk ik?) ProRail betaald hebben voor de infrabeschikbaarheid en dat de kosten voor exploitatie bij Keolis liggen.

Vrijdag 04 mei 2018 - 22:59:10
sjoerd
sjoerd
Nee, een zwaarder zandbed heeft meestal geen zin, zoals ik op 2 mei ook al meldde. Dat zwaardere bed perst namelijk die 12 m veen weg naar opzij en je kunt dan zand blijven storten. Spoorwegen en wegen op veen hebben in de regel juist een dun zandbed voorzien van zijcunetten, een soort zandrichels onder het maaiveld. Die dunne zandlaag blijft vervolgens wel inklinken maar vindt langzaam een evenwicht met de omgeving, en blijft jaarlijks onderhoud vragen.
Totdat je het zwaarder gaat belasten. Meer zand helpt niet maar gelukkig zijn er vele andere technieken waaraan helaas ook een prijskaartje hangt.

Vrijdag 04 mei 2018 - 23:24:33
mren
mren
Je hebt gelijk, Sjoerd. Waar ik zandbed schreef, had ik beter voor onderbouw kunnen kiezen. Overigens zijn er in de wegenbouw goede resultaten bereikt met wegen die gefundeerd zijn op een soort piepschuim. Dat ligt misschien niet "vast" maar wel stabiel.

Zaterdag 05 mei 2018 - 11:46:11
sjoerd
sjoerd
Ja, die piepschuimblokken meldde ik ook al op 2 mei. Ze zijn veelvuldig, soms na aanzienlijke verzakkingen met oppersingen, toegepast bij de viaducten over de verbrede A16 en de spoorweg Breda - Lage Zwaluwe / HSL.
Nog steeds veroorzaakt de HSL instabiliteit in de spoorweg Breda - Lage Zwaluwe die nabij de Markbruggen op rivierklei en veen ligt. Ondanks aangebrachte zandcunetten is vooral ten noorden van de Markbruggen, waar vroeger het station Langeweg lag en nu de sporen van de HSL aansluiten op de oude baan, de sporenligging net een achtbaan.
Overigens mist sein 520 juist ten noorden van de Markbrug al maanden zijn achtergrondscherm waardoor het op een verkeerslicht lijkt, weliswaar met een cijferbak. Lastig voor de mcn als de zon in het zuiden staat, en derhalve volgens mij een veiligheidsprobleem.

Zaterdag 05 mei 2018 - 12:40:19
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Als er geen MOOS of Spoorwebmelding is geweest?
Maar aan Publikscontacten van Prorail mag je dit ook melden

Zaterdag 05 mei 2018 - 22:06:11
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Tussen Sdm en Dtz mist ook een hoofdsein al maanden een achtergrondscherm, beide seinen zijn vaak zat gemeld door machinisten aan treindienstleiders.

Zondag 06 mei 2018 - 01:19:34
thom
thom
Grote kans dat het bij een eerst volgende onderhoudsklus meegenomen word, het solo aanpakken van zulks vraagt extra inzetten van de aannemer en ook extra buitendienst stellingen waardoor zo'n achterscherm ineens een veelvuldigheid gaat kosten...

Zondag 06 mei 2018 - 03:14:26
AlexNL
AlexNL
Quote
sjoerd (za 05 mei 2018 11:46:11 www.somda.nl):

Overigens mist sein 520 juist ten noorden van de Markbrug al maanden zijn achtergrondscherm waardoor het op een verkeerslicht lijkt, weliswaar met een cijferbak. Lastig voor de mcn als de zon in het zuiden staat, en derhalve volgens mij een veiligheidsprobleem.
Dat was mij ook al eens opgevallen vanuit een ICd. Gelukkig staat het betreffende sein naast het linkerspoor, en zullen er dus niet zo heel veel machinisten te maken hebben met dat sein.

In het weekend van 2 en 3 juni is er een buitendienststelling voor Zlw-Bd, ik vermoed dat het tijdens die BD zal worden hersteld. Die is er dan immers toch al.

Zondag 06 mei 2018 - 08:49:29
IJsbergsla
IJsbergsla
Thom: daar zijn toch onderhoudsroosters voor uitgevonden een- à tweemaal per week een complete nacht? Binnen 5,5 uur is iets dergelijks wel te plaatsen, je doet net alsof het een zeer ingewikkeld proces betreft.

Zondag 06 mei 2018 - 08:59:57
marvinkok
marvinkok
Daarbij heeft men gewoon zonder buitendienstelling zo'n beetje alle borden langs Zp-Hgl vervangen... Dan moet zo'n achtergrondscherm toch ook gewoon kunnen....

Zondag 06 mei 2018 - 09:24:24
mdj
mdj
Ook de onderhoudsroosters zijn buitendienststellingen. De nachtroosters vaak 3 nachten *4 uur, maar verschilt in locatie hoe precies.
Daarnaast zijn ze niet altijd beschikbaar, omdat ze gebruikt worden door omleidingsroute of opstellocatie elders in het land.

Bij twijfel: gebruik beton.

Zondag 06 mei 2018 - 10:15:04
b2py
b2py
PGO gebieden hebben ook veel minder momenten

Zondag 06 mei 2018 - 10:33:55
sjoerd
sjoerd
PGO is periodiek groot onderhoud?
Zp-Hgl is qua treinfrequentie ook wel iets anders dan Bd - Zlw. Daar heb je geen 5 minuten de kans om met een achtergrondscherm (Weten we hoeveel dat weegt? Niet doen dus!) in een seinladder te klimmen. Borden vervangen kan je op de grond.

Zondag 06 mei 2018 - 10:37:50
b2py
b2py
Ik bedenk me net, als het echt een veiligheidsissue was waren alle alarmbellen allang afgegaan.. Dusja