Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Enschede - Zwolle - Kampen

Donderdag 21 dec 2017 - 16:05:07
Knoek
Knoek
Ik lees net dat NS gelukkig gisteravond WEL haar verantwoordelijkheid nam en toch nog een extra trein heeft ingezet:

www.tubantia.nl

Leuke stunt van NS, dat zullen de amateurs bij Keolis niet leuk vinden.

Donderdag 21 dec 2017 - 20:32:51
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Maar je vergeet dat ook NS nog gewoon de rekening naar FC Twente gaat sturen

Donderdag 21 dec 2017 - 20:51:30
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Maar er wordt hier constant gerept over extra treinen. Waarom konden de treinen niet met dubbele stellen rijden gisteravond? In de NS tijd was het standaard 6 bakken DM90 en nu komt Keolis aan het met een karige Flirt met 3 of 4 bakjes.

Overigens begrijp ik FC Twente volledig, die zijn nu niet in de positie dat ze ineens extra geld in het treinvervoer kunnen pompen. Laten we uberhaupt hopen dat Twente het overleeft in de eredivisie, anders is er volgend jaar nog minder evenementenvervoer voor Keolis en NS (maar of ze dat erg vinden ...).

Laatst bewerkt door wouterder op Donderdag 21 dec 2017 om 20:53:32

Donderdag 21 dec 2017 - 21:20:50
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Voor zover ik heb gehoord reed ook Keolis wel met dubbele stellen. Dat is althans wel het plan, een storing kan natuurlijk altijd roet in het eten gooien.

Wat betreft de kosten: FC Twente heeft ruim 26.000 kaarten verkocht (zie www.fctwente.nl ). Zouden ze daar per kaartje €0,07 (zeven hele centen, een kwart tot een half procent) bij op zetten dan zou er echt niemand minder om komen, maar zouden ze wel de €1700 voor de extra trein kunnen betalen. Blijkbaar legt FC Twente echter de prioriteiten ergens anders...

Laatst bewerkt door dennistd op Donderdag 21 dec 2017 om 21:23:41

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 21 dec 2017 - 21:33:47
spekmj
spekmj
Flickr 148379382
Misschien kunnen ze wat tv-gelden investeren. Vanwege de tv-uitzendingen moest het natuurlijk pas om 20.45 uur beginnen...

Donderdag 21 dec 2017 - 21:41:24
Henk1619
Henk1619
De gemiddelde werknemer van FC Twente verdient 125000 euro per jaar, dat is gemakkelijk verdiend voor 3 uurtjes per week komen werken. Geld is echt niet het probleem bij een voetbalclub.

Als ze het echt zo belangrijk vinden dat hun klanten na afloop nog thuis kunnen komen dan hadden ze gewoon een paar treinen kunnen bestellen. Of gewoon het evenement wat eerder kunnen beëindigen. En als ze het thuis komen van hun klanten niet als hun verantwoordelijkheid zien dan zouden ze zich er ook niet mee moeten bemoeien.

Die klanten hebben trouwens ook boter op hun hoofd. Je weet wanneer de laatste trein gaat en als je zelf besluit om niet op tijd het stadion te verlaten dan moet je dat niet een vervoerder verwijten.

Ik snap de houding van Keolis ook niet. Als het vele malen meer dan 1700 euro kost om een trein te laten rijden, waarom zou je dat dan voor maar 1700 euro gaan aanbieden? En waarom proberen ze dat bedrag dan van de club te krijgen, als je een treinstel vol krijgt dan heb je met een toeslag van 10 euro per persoon ook 1700 euro binnen.

Donderdag 21 dec 2017 - 22:05:56
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Het kost meer dan €1700, maar ik denk zo dat ze de resterende extra kosten uit de extra inkomsten halen. En toeslag is een goed idee (heb ik zelf ook al aan zitten te denken), maar hoe wil je zoiets in de praktijk brengen? Het station wordt namelijk ook gebruikt door normale reizigers naar bijvoorbeeld de universiteit of bioscoop.

Donderdag 21 dec 2017 - 22:19:42
Knoek
Knoek
Quote
dennistd (do 21 dec 2017 20:32:51 www.somda.nl): Maar je vergeet dat ook NS nog gewoon de rekening naar FC Twente gaat sturen
Dat vergeet ik helemaal niet hoor, dat heb ik ook wel gelezen. Het gaat erom dat NS de reiziger niet in de kou laat staan maar de geldduivels van Keolis wel. Wie de kosten uiteindelijk betaalt moeten ze onderling maar uitvechten, daar hoeft de reiziger niet de dupe van te zijn. Dikke pluim voor NS!

Keolis snijdt zichzelf er behoorlijk mee in de vingers want de supporters roepen nu op social media al op om in het vervolg Keolis te boycotten en met NS te reizen. Vind het zelf ook een goed idee en ik reis de komende tijd ook uitsluitend NS voor mijn dagelijkse ritten, ook al moet ik een trein later nemen.

Laatst bewerkt door Knoek op Donderdag 21 dec 2017 om 22:21:03

Donderdag 21 dec 2017 - 22:40:36
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Succes dan als je ''s middags rond 12u bij Enschede Kennispark moet zijn

Laatst bewerkt door dennistd op Donderdag 21 dec 2017 om 22:41:58

Donderdag 21 dec 2017 - 22:46:25
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Overigens meldt NS ook dat FC Twente mogelijk niks hoeft te betalen.

Daarbuiten kun je in de studentenspits vaak genoeg merken dat er mensen achterblijven op de perrons van Esk en op de volgende trein moeten wachten.

Donderdag 21 dec 2017 - 22:51:04
Knoek
Knoek
Quote
dennistd (do 21 dec 2017 22:40:36 www.somda.nl): Succes dan als je ''''s middags rond 12u bij Enschede Kennispark moet zijn
Helaas voor jou reis ik naar Almelo.

Vrijdag 22 dec 2017 - 07:39:40
Henk1619
Henk1619
Quote
dennistd (do 21 dec 2017 22:05:56 www.somda.nl): Het kost meer dan €1700, maar ik denk zo dat ze de resterende extra kosten uit de extra inkomsten halen.
Als dat het geval is dan lijkt me de uispraak "fractie van de daadwerkelijke kosten" van Keolis nogal ongepast aangezien het dan kostendekkend is. De suggestie wordt nu gewekt dat Keolis zelf ook geld steekt in zo''''n extra trein.
Quote
dennistd (do 21 dec 2017 22:05:56 www.somda.nl): En toeslag is een goed idee (heb ik zelf ook al aan zitten te denken), maar hoe wil je zoiets in de praktijk brengen? Het station wordt namelijk ook gebruikt door normale reizigers naar bijvoorbeeld de universiteit of bioscoop.
Dat probleem speelt ook bij AlpenExpress, ICE, RailPromo en Thalys. Blijkbaar zijn die wel in staat om dat op te lossen. Je zou bijvoorbeeld de nostalgische variant van het OV chipkaart poortje uit het museum kunnen halen: een man met een pet op die kaartjes controleert.

Vrijdag 22 dec 2017 - 08:15:21
Henk1619
Henk1619
Quote
Knoek (do 21 dec 2017 22:19:42 www.somda.nl):
Quote
dennistd (do 21 dec 2017 20:32:51 www.somda.nl): Maar je vergeet dat ook NS nog gewoon de rekening naar FC Twente gaat sturen
Dat vergeet ik helemaal niet hoor, dat heb ik ook wel gelezen. Het gaat erom dat NS de reiziger niet in de kou laat staan maar de geldduivels van Keolis wel. Wie de kosten uiteindelijk betaalt moeten ze onderling maar uitvechten, daar hoeft de reiziger niet de dupe van te zijn. Dikke pluim voor NS!
Geldduivels van Keolis? Even voor het juiste perspectief, als er winst gemaakt zou kunnen worden met het rijden van stoptreintjes in een plattelandsregio dan zouden er meerdere aanbieders spontaan voor eigen rekening gaan rijden. Gezien het feit dat de provincie Overijssel jaarlijks 17500000 euro subsidie geeft aan de goedkoopste aanbieder om überhaupt treinen te laten rijden op Es-Zl had je zelf ook al de conclusie kunnen trekken dat de reiziger de dupe zou zijn geweest als met dat geld een voetbalclub wordt gesponsord.

FC Twente geeft per jaar alleen al 17.5 miljoen uit aan slechts 139 werknemers, opmerkelijk veel voor een bedrijf waarin voor de meeste functies een lbo opleiding voldoende is...
Quote
Knoek (do 21 dec 2017 22:19:42 www.somda.nl): Keolis snijdt zichzelf er behoorlijk mee in de vingers want de supporters roepen nu op social media al op om in het vervolg Keolis te boycotten en met NS te reizen. Vind het zelf ook een goed idee en ik reis de komende tijd ook uitsluitend NS voor mijn dagelijkse ritten, ook al moet ik een trein later nemen.
7 minuten korter onderweg in een veel comfortabelere trein van een betrouwbaardere aanbieder. Klinkt als een hele opoffering, sterkte er mee en hopelijk weet je het lang vol te houden.

Vrijdag 22 dec 2017 - 12:06:05
selivio
selivio
Quote
Knoek (do 21 dec 2017 22:19:42 www.somda.nl):
Dat vergeet ik helemaal niet hoor, dat heb ik ook wel gelezen. Het gaat erom dat NS de reiziger niet in de kou laat staan maar de geldduivels van Keolis wel. Wie de kosten uiteindelijk betaalt moeten ze onderling maar uitvechten, daar hoeft de reiziger niet de dupe van te zijn. Dikke pluim voor NS!

Keolis snijdt zichzelf er behoorlijk mee in de vingers want de supporters roepen nu op social media al op om in het vervolg Keolis te boycotten en met NS te reizen. Vind het zelf ook een goed idee en ik reis de komende tijd ook uitsluitend NS voor mijn dagelijkse ritten, ook al moet ik een trein later nemen.
En dat is het probleem van Keolis? Keolis krijgt de subsidie toch wel van de provincie of ze nou wel of niet worden geboycot door een klein groepje reizigers... Daarbij zou je je eens moeten verdiepen in hoe de provincie Overijssel zijn aanbestedingen doet. Kort gezegd, de provincie is opbrengstverantwoordelijke en krijgt dus alle opbrengsten van de vervoersbewijzen, en Keolis vervoerd ze alleen maar in opdracht van de provincie. In feite vervoerd Keolis dus eigenlijk de klant(reiziger) van de klant(de provincie), voor zon 17.5 miljoen per jaar excl. bonussen/boetes

Vrijdag 22 dec 2017 - 16:40:05
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
Knoek (do 21 dec 2017 22:19:42 www.somda.nl):

Keolis snijdt zichzelf er behoorlijk mee in de vingers want de supporters roepen nu op social media al op om in het vervolg Keolis te boycotten en met NS te reizen. Vind het zelf ook een goed idee en ik reis de komende tijd ook uitsluitend NS voor mijn dagelijkse ritten, ook al moet ik een trein later nemen.
Joh, reis lekker met NS. Je weet het he. Het gele paaltje gebruiken. De meeste treinen van Keolis reden vandaag keurig op tijd. Het gaat nog niet perfect, maar het komt allemaal goed. Negatief gedoe, bah.

Laatst bewerkt door edje op Vrijdag 22 dec 2017 om 16:41:28

Vrijdag 22 dec 2017 - 18:48:59
thom
thom
En Keolis zou wel gek zijn als ze de extra treinen eerst tegen een prima prijs aanbieden, na het weigeren daarvan van FC Twente om natuurlijk die treinen alsnog op eigen initiatief te gaan rijden...

Vrijdag 22 dec 2017 - 20:02:14
rob_ehv
rob_ehv
Goh keolis nog geen 2 weken actief en nou gaat er 4 januari (mogelijk) al gestaakt worden.

robq

Vrijdag 22 dec 2017 - 20:07:44
jelmerrr
jelmerrr
Volgens mij gaat het over het cao streekvervoer dus ook andere maatschappijen die er mee te make hebben.

Vrijdag 22 dec 2017 - 20:10:05
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Inderdaad, die mogelijke staking heeft echt helemaal niks te maken met de overname van deze lijnen door Keolis...

Vrijdag 22 dec 2017 - 20:11:22
rob_ehv
rob_ehv
Nou NS gaat niet staken, dus als er geen overname daar was geweest...

robq

Vrijdag 22 dec 2017 - 20:16:27
jelmerrr
jelmerrr
Quote
rob_ehv (vr 22 dec 2017 20:11:22 www.somda.nl): Nou NS gaat niet staken, dus als er geen overname daar was geweest...
Dus als er geen overname was geweest...
NS wou de lijn toch echt zelf weg doen hoor.

Vrijdag 22 dec 2017 - 20:22:05
rob_ehv
rob_ehv
Oke eens:) maar doel er meer op dat voor de reiziger niet uitmaakt of NS komt of keolis. En als zo’n staking 1 maand geleden was geweest, had je wel een trein Zwolle-kampen en dan nu mogelijk niet. Denk dat dit lastig te snappen is voor een reiziger die van a naar b wil.

robq

Vrijdag 22 dec 2017 - 20:33:36
thom
thom
Quote
jelmerrr (vr 22 dec 2017 20:16:27 www.somda.nl):
Quote
rob_ehv (vr 22 dec 2017 20:11:22 www.somda.nl): Nou NS gaat niet staken, dus als er geen overname daar was geweest...
Dus als er geen overname was geweest...
NS wou de lijn toch echt zelf weg doen hoor.
De Provincie heeft de lijn aanbesteed, dat is iets heel anders.

Vrijdag 22 dec 2017 - 21:20:07
daniel81
daniel81
Sterker nog, NS heeft volgens mij zelfs meegeboden op de concessie

Vrijdag 22 dec 2017 - 21:26:11
marvinkok
marvinkok
Ach, en als NS (stel...) volgende maand staakt is het maar goed dat het aanbesteed is want dan rijdt er tenminste nog wel wat naar Kampen... Zo kan ik ook wel redeneren..

Vrijdag 22 dec 2017 - 22:59:44
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
Gelukkig zorgt de NS als Staatsbedrijf goed voor haar werknemers. nieuws.ns.nl

Zaterdag 23 dec 2017 - 01:45:40
Oldskool
Oldskool
En wat heeft dat te maken met Enschede-Zwolle-Kampen? En NS is een NV met 1 aandeelhouder. Gelukkig is dat al een keer of 100 hier uitgebreid gecommuniceerd..

Zaterdag 23 dec 2017 - 19:55:07
ZJ37
ZJ37
NS rijdt ook op het deel Es-Wdn. Voor de discussie was het misschien goed geweest dat NS gewoon helemaal niks had geregeld vanaf Esk. De overheid wilt het zo, punt. Niemand heeft te Esk kunnen inchecken bij NS lijkt me?

Zaterdag 23 dec 2017 - 19:57:34
ToH
ToH
Jawel. Daar staan zowel Blauwnet als NS paaltjes

Zaterdag 23 dec 2017 - 19:58:09
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
ZJ37 (za 23 dec 2017 19:55:07 www.somda.nl): NS rijdt ook op het deel Es-Wdn. Voor de discussie was het misschien goed geweest dat NS gewoon helemaal niks had geregeld vanaf Esk. De overheid wilt het zo, punt. Niemand heeft te Esk kunnen inchecken bij NS lijkt me?
Er rijdt nog een keer of acht per dag een sprinter Apeldoorn-Enschede in de spits, dus NS-paaltjes staan er wel.

Laatst bewerkt door dennistd op Zaterdag 23 dec 2017 om 19:58:23

Zaterdag 23 dec 2017 - 20:12:05
Marco
Marco
Quote
MasterE (do 21 dec 2017 15:45:17 www.somda.nl): Het is echt idioot om te verwachten dat een vervoerder extra treinen laat rijden omdat er ergens langs de route een evenement plaats vindt. Als de organisatie dat graag wil zal men daarvoor opdracht moeten geven en dus ook moeten betalen. [...]
Toch zet Arriva hier in het Noorden een driedubbel treinstel in naar bijvoorbeeld Delfzijl, in plaats van een simpel tweetje, als er een groot evenement in Groningen is. Waarbij ik niet weet of de opbrengst van de kaartjes naar de provincie of naar Arriva gaat, in het eerste geval is het natuurlijk niet per se aantrekkelijker om meer capaciteit in te zetten.

Ik denk dat een goed gevulde regionale trein winst maakt namelijk, helemaal met vol-tarief kaartjes.

Zaterdag 23 dec 2017 - 20:16:12
cuneo56
cuneo56
Quote
ZJ37 (za 23 dec 2017 19:55:07 www.somda.nl): NS rijdt ook op het deel Es-Wdn. Voor de discussie was het misschien goed geweest dat NS gewoon helemaal niks had geregeld vanaf Esk. De overheid wilt het zo, punt.?
Als het echter extreem uit de klauwen was gelopen had echter "De overheid"weer kunnen eisen dat er een trein ging rijden, van wie laat die overheid dan weer koud.

Zaterdag 23 dec 2017 - 21:31:44
Oldskool
Oldskool
Quote
ZJ37 (za 23 dec 2017 19:55:07 www.somda.nl): NS rijdt ook op het deel Es-Wdn. Voor de discussie was het misschien goed geweest dat NS gewoon helemaal niks had geregeld vanaf Esk. De overheid wilt het zo, punt. Niemand heeft te Esk kunnen inchecken bij NS lijkt me?
Dat weet ik wel, alleen reageerde ik daar niet op
Quote
AJT (vr 22 dec 2017 22:59:44 www.somda.nl): Gelukkig zorgt de NS als Staatsbedrijf goed voor haar werknemers. nieuws.ns.nl
Hierop wel dusEn dat heeft verder geen ruk te maken met het topic. Evenmin met de eerder genoemde staking op 4 januari. Treinpersoneel gaat niet eens staken, streekvervoer wel, zoals het er nu uit ziet

Zaterdag 23 dec 2017 - 22:01:53
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Treinpersoneel op Zwenzwoka valt net als buschauffeurs onder de CAO OV. Zutphen-Oldenzaal is dan weer CAO Multimodaal.

Maandag 25 dec 2017 - 00:00:00
wouter444
wouter444
NS reed afgelopen jaar ook vaak met ICM3 in de drukke noordoost in het weekend. Dit leverde elk weekend achterblijvers op. Het heeft maanden geduurd voordat dit beter werd, dus NS is geen haar beter.

Maandag 25 dec 2017 - 00:00:00
b2py
b2py
Syntus wel zijn evenementensysteem?

Maandag 25 dec 2017 - 10:33:22
Knoek
Knoek
Keolis moet ook eens leren om in te spelen op regionale evenementen. Gisteren was er de jaarlijkse kerstmiddag/avond in de Hengelose binnenstad die vele duizenden stappers trekt. Zetten ze weer van die lullige drietjes in, met als gevolg dat alle gangpaden weer vol stonden. Of had de horeca de langere treinen moeten bekostigen?

Maandag 25 dec 2017 - 10:40:13
yappa
yappa
Volgens mij heeft een vervoerder een vervoersplicht en is het aan de vervoerder om te besluiten of extra treinen nodig zijn of dat het met de normale dienstregeling wel lukt om de reizigers te vervoeren.

Natuurlijk willen de vervoerders graag de factuur van extra ritten ergens anders indienen en met verplichte treincombi's bij voetbal heb je daar ook wel een argument voor, maar als een evenement geen extra ritten inkoopt, dan gaat het gewoon af van de trefkans zitplaats (in het geval van NS) of de klanttevredenheid.

Edit: als het inderdaad zo is dat er massa's reizigers uit het stadion komen terwijl de laatste trein volgens de dienstregeling al vertrokken is, heb je natuurlijk wel een valide argument om een rekening te sturen.

Laatst bewerkt door yappa op Maandag 25 dec 2017 om 10:44:31, reden: volgende pagina ook gelezen%12%

Maandag 25 dec 2017 - 10:53:13
ZJ37
ZJ37
De concessie bestaat er dus vooral uit om treintjes te rijden en in mindere mate de wijze waarop je reizigers daarin vervoert.

Met spits worden treinen ook versterkt, waarom zouden reizigers naar een evenement daar geen recht op hebben? Misschien ook wel potentiële nieuwe klanten als je die een beetje comfortabel vervoert...

Maandag 25 dec 2017 - 11:02:46
Berk24
Berk24
NS had wel zeker 2 of 3 stellen DM90 ingezet. Geloof je hetzelf? Syntus gaat echt niet meer stellen inzetten dan nodig, maar in de ogen van Knoek is dat klantonvriendelijk, terwijl ik het zie als normale bedrijfsvoering, tenzij de treinen echt overvol zitten, maar dat lijkt mij niet het geval

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Maandag 25 dec 2017 - 11:54:55
broek53
broek53
NS heeft haar reizigerstelsysteem niet op orde, dat is ook niet goed, maar het is wel iets anders.

Maandag 25 dec 2017 - 12:15:53
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
Berk24 (ma 25 dec 2017 11:02:46 www.somda.nl): tenzij de treinen echt overvol zitten, maar dat lijkt mij niet het geval
Quote
Knoek (ma 25 dec 2017 10:33:22 www.somda.nl): met als gevolg dat alle gangpaden weer vol stonden
Met permissie, maar van achter de computer dit soort beweringen maken terwijl erboven een getuigenis staat doet minimaal de wenkbrauwen fronsen.

Maandag 25 dec 2017 - 12:48:20
Berk24
Berk24
Knoek grijpt ieder moment aan om zijn ergenissen over Syntus/Keolis te uitten. Op zich is daar niets mis mee, maar ik heb niet het idee dat Syntus/Keolis express te korte treinen inzet om de reizigers te pesten. Syntus/Keolis is gebaat bij tevreden reizigers, en daar hoort het structureel inzetten van te korte treinen niet bij. Echter is het nogal subjectief om te beoordelen of een trein te vol/te kort is. Een objectieve maatstaaf is de punctualiteit, die te meten is via rijdendetreinen.nl en het blijkt dat de punctualiteit van de 7900 en 8500 vrij goed is, dus op basis van punctualiteit levert Syntus/Keolis prima prestaties. En te korte treinen ten opzichte van de reizigersvraag inzetten gebeurt vaak zat bij de NS en Arriva. Dat is niet een probleem dat zich louter bij Keolis/Syntus afspeelt, maar ook bij concurrenten.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Maandag 25 dec 2017 - 13:04:02
jelmerrr
jelmerrr
Quote
Knoek (ma 25 dec 2017 10:33:22 www.somda.nl): Keolis moet ook eens leren om in te spelen op regionale evenementen. Gisteren was er de jaarlijkse kerstmiddag/avond in de Hengelose binnenstad die vele duizenden stappers trekt. Zetten ze weer van die lullige drietjes in, met als gevolg dat alle gangpaden weer vol stonden. Of had de horeca de langere treinen moeten bekostigen?
Of jaarlijks gold vorig jaar niet of NS heeft vorig jaar ook geen treinen verlengt. Iig volgens OVT, wat meestal vrij aardig klopt. Ik denk dat Keolis het prima doet in deze situatie. NS reed regelmatig met losse stellen wanneer al het volk erlangs moest als omleidingsroute ivm werkzaamheden.

Maandag 25 dec 2017 - 23:17:55
Knoek
Knoek
@Berk24: Er gaat de afgelopen weken ook erg veel mis bij Keolis, enige pluspunt is inderdaad de punctualiteit. Ik heb het idee dat Keolis er alles aan doet om met zo kort mogelijke treinen te rijden waardoor er geregeld mensen in de gangpaden moeten staan. Je ziet het ook op werkdagen waar er buiten de spits gelijk al terug gegaan wordt naar vaak een los drietje waar de NS in het verleden nog standaard met 2x DM90 reed. Je hebt tussen de spitsen minstens een 4tje nodig tussen Zwolle en Enschede.

Dinsdag 26 dec 2017 - 00:00:00
ToH
ToH
Ik reis een paar keer per week tussen de spitsen met Keolis vanaf Zwolle, maar de tweede klas is nooit vol. Genoeg vier- en tweezitters die nog leeg zijn

Dinsdag 26 dec 2017 - 02:07:13
thom
thom
"Afgelopen weken"... Euh, Keolis is net twee weken geleden begonnen en zoals altijd zal er wel wat 'geschaafd' moeten worden aan het plan en kun je er nu nog weinig zinnigs over zeggen vind ik...

Naast dat je altijd kinderziektes hebt, heb je ook te maken met reizigers met nieuwe reispatronen, de oude reizigerstellingen misschien nieteens volledig bekend zijn en er al met al dus nog geen reëel beeld is van de reizigersstromen op dit moment.
Dan kun je daar ook moeilijk vanaf dag één op anticiperen.

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 26 dec 2017 om 02:09:39

Dinsdag 26 dec 2017 - 07:03:40
jelmerrr
jelmerrr
ToH: waarschijnlijk wil knoek een lege coupe. Overigens heb ik bij de NS ook wel eems achterblijvers gezien.

Knoek: de mensen naar Hengelo jaarmarkt he, vanaf waar zitten ze in de trein? Gister te Wdn vooral bijna lege treinen gezien.

Dinsdag 26 dec 2017 - 09:51:51
Dre
Dre
Quote
Knoek (ma 25 dec 2017 23:17:55 www.somda.nl): @Berk24: Er gaat de afgelopen weken ook erg veel mis bij Keolis, enige pluspunt is inderdaad de punctualiteit. Ik heb het idee dat Keolis er alles aan doet om met zo kort mogelijke treinen te rijden waardoor er geregeld mensen in de gangpaden moeten staan. Je ziet het ook op werkdagen waar er buiten de spits gelijk al terug gegaan wordt naar vaak een los drietje waar de NS in het verleden nog standaard met 2x DM90 reed. Je hebt tussen de spitsen minstens een 4tje nodig tussen Zwolle en Enschede.
Als vervoerder krijg ie een bepaalde som geld van de provincie om de dienst uit te voeren. Ik kan me vanuit vervoerdersperspectief voorstellen dat je daardoor wat voorzichtig bent om van een 4-delige FLIRT naar 2 drietjes te gaan. Daarnaast, het is fijn als iemand een zitplaats kan bemachtigen, maar zolang het allemaal past zijn staanplaatsen ook prima. Vergeet overigens ook niet dat de 17900 er nog één keer per uur tussendoor rijdt tussen Es en Rat. Die had NS niet.

Kijk, het omgekeerde zag je bij NS ook, veel te ruim rijdende treinen, zoals de 7911 doordeweeks, die vaak met 3x DM90 reed. (daar waren een collega en ik ontzettend content mee overigens )

Inspelen op evenementen blijft lastig. Tsja, Hengelo heeft een kerstmarkt en men heeft daar onder de naam Winterworld een ijsbaan neergeplempt, maar voor de rest heeft Hengelo een tamelijk dood centrum. In de regio heeft Enschede een veel grotere aantrekkingskracht. Dus op voorhand voorspellen hoeveel mensen een evenement trekt en daar je materieelinzet op afstemmen blijft lastig. Constateren "Dat het te weinig is geweest" is natuurlijk achteraf makkelijk gezegd. Ik weet niet of de Keolis Nederland-FLIRT's voorzien zijn van een reizigerstelsysteem (die naar Bielefeld Hbf gaan rijden namelijk wel). Daar haal je het snel genoeg uit.

En met betrekking tot de volle treinen richting FC Twente. NS liet op speeldagen een aantal treinen uit de 7000 doorrijden naar Es. Dat ving natuurlijk ook veel reizigers/supporters op. Blijkbaar mag NS nu alleen nog maar doordeweeks 8 Sprinters per richting in Amri, Bn en Esk laten stoppen. Dus op speeldagen moet Keolis het alleen zien te rooien, aangevuld door een enkele NS IC.

Die extra trein haal je er makkelijk uit. Eén keer met het UvB-boekje door de 1e klas en kassa. Zullen supporters wel weer steen en been over klagen, maar de praktijk leert dat de 1e klas rond voetbalwedstrijden vol zit met lieden die daar in ieder geval niet voor betaald hebben.

Woensdag 27 dec 2017 - 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Arriva anticipeer netjes op de evenementen in de regio, treinen serie 31100 worden tijdens Fruitcorso, Appelpop en zelfs Koningsdag (Arnhem) versterkt tot wel 2 x GTW 2/8 ipv één GTE 2/6!

Woensdag 27 dec 2017 - 00:00:00
b2py
b2py
Je zou zeggen dat ze toch al wat jaren rondrijden met Syntus en dus zeker wel op de hoogte zijn van evenementen

Woensdag 27 dec 2017 - 00:00:00
ToH
ToH
Met nietwerkende WiFi in de Flirts

Woensdag 27 dec 2017 - 16:31:11
Knoek
Knoek
Ik lees Jelmerrr en Dre het over een Jaarmarkt en een kerstmarkt en winterworld hebben, lees aub eerst eens wat ik schreef voordat je iets op schrijft dat niet klopt. Iets met klok en klepel?

Overigens staat er vandaag wederom een negatief verhaal over Keolis in de krant.... Het lijkt een dagelijks iets te worden inmiddels.... Blijf het allemaal maar goed praten hoor.

Laatst bewerkt door Knoek op Woensdag 27 dec 2017 om 16:32:08

Woensdag 27 dec 2017 - 16:33:49
jochem
jochem
Mag ook gezegd worden:

"Tevreden over eerste weken vernieuwd Kamperlijntje"

www.destentor.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 27 dec 2017 - 16:44:16
Berk24
Berk24
Wie zegt dat Syntus/Keolis geen treinen gaat versterken bij evenementen? Ze rijden er pas net en moeten nog even inschatten hoe groot iedere trein moet zijn. Ik word een beetje moe van het gezeur dat Syntus/Keolis een wanprestatie levert, want dat doet Syntus/Keolis niet. De treinen rijden op tijd, zijn schoon en netjes en de reizigers zijn tevreden met alle mogelijkheden die de trein biedt zoals wifi en actuele reisinformatie.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Woensdag 27 dec 2017 - 17:06:32
Berk24
Berk24
Bij Arriva werkt de wifi regelmatig ook niet en bij Breng is het eerder regel dan uitzondering dat de wifi niet werkt. En je kunt beter een wifi-netwerk in de trein hebben dat af en toe niet werkt, dan helemaal geen wifi (DM90 had geen wifi aan boord).

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Woensdag 27 dec 2017 - 17:44:16
icened
icened
Quote
Berk24 (wo 27 dec 2017 16:44:16 www.somda.nl): Wie zegt dat Syntus/Keolis geen treinen gaat versterken bij evenementen?
Staat al vele dagen een Keolis trein op het opstelterrein. Reservetrein? Dus wie weet?

Woensdag 27 dec 2017 - 17:48:02
icened
icened
Quote
jochem (wo 27 dec 2017 16:33:49 www.somda.nl): Mag ook gezegd worden:

"Tevreden over eerste weken vernieuwd Kamperlijntje"

www.destentor.nl
Dat effect was er ook nadat Arriva ging rijden tussen Zwolle - Emmen i.p.v. de NS. Meer comfort voor dezelfde prijs. Dat wordt gewaardeerd.

Woensdag 27 dec 2017 - 17:54:02
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
icened (wo 27 dec 2017 17:44:16 www.somda.nl):
Quote
Berk24 (wo 27 dec 2017 16:44:16 www.somda.nl): Wie zegt dat Syntus/Keolis geen treinen gaat versterken bij evenementen?
Staat al vele dagen een Keolis trein op het opstelterrein. Reservetrein? Dus wie weet?
Op het opstelterrein van Heerlen?

Woensdag 27 dec 2017 - 20:46:04
marvinkok
marvinkok
Quote
Knoek (wo 27 dec 2017 16:31:11 www.somda.nl): Ik lees Jelmerrr en Dre het over een Jaarmarkt en een kerstmarkt en winterworld hebben, lees aub eerst eens wat ik schreef voordat je iets op schrijft dat niet klopt. Iets met klok en klepel?

Overigens staat er vandaag wederom een negatief verhaal over Keolis in de krant.... Het lijkt een dagelijks iets te worden inmiddels.... Blijf het allemaal maar goed praten hoor.
Link ofzo naar het artikel? Ben nou niet bijster onder de indruk van de journalistiek aangaande deze concessie...

Woensdag 27 dec 2017 - 21:31:10
jelmerrr
jelmerrr
Ik denk deze: www.tubantia.nl

Dit is de enige trei gerelateerde artikel die ik tegenkwam vandaag. Overigens rijdt blauwnet hier al vaker en worden zulke artilelen nooit over de NS geplaatst...

Laatst bewerkt door jelmerrr op Woensdag 27 dec 2017 om 21:36:23

Woensdag 27 dec 2017 - 21:51:54
broek53
broek53
Ja, over NS verschijnt nooit een kritisch artikel ????. Schei toch uit.

Woensdag 27 dec 2017 - 22:01:26
selivio
selivio
Wel frappant dat áls dat t juiste artikel is, dat dan gaat over de ZHO (weliswaar ook van keolis onder blauwnet), en niet over zwenzwoka

Woensdag 27 dec 2017 - 22:06:22
icened
icened
Quote
jelmerrr (wo 27 dec 2017 21:31:10 www.somda.nl): Ik denk deze: www.tubantia.nl

Dit is de enige trei gerelateerde artikel die ik tegenkwam vandaag. Overigens rijdt blauwnet hier al vaker en worden zulke artilelen nooit over de NS geplaatst...
Als op de berichten via de media afgaat lees je positieve reacties over het comfort. Maar de kwaliteit van de dienstregeling moet nog verbeterd worden.

Maar we zijn slechts 17 dagen verder. Is het niet voorbarig om hier direct een oordeel over te geven? En het is een nieuwe vervoerder.

Moet wel zeggen dat Arriva het beter deed in begin tussen Zwolle - Emmen.

Woensdag 27 dec 2017 - 22:14:30
icened
icened
Quote
broek53 (wo 27 dec 2017 21:51:54 www.somda.nl): Ja, over NS verschijnt nooit een kritisch artikel ????. Schei toch uit.
NS heeft zijn portie wel gehad van verschillende media. Vooral de grootste dagblad zit er bovenop. Maar die is niet altijd objectief en eerlijk.

Donderdag 28 dec 2017 - 00:00:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Syntus rijdt een halfuursdienst omdat de Provincie dat wil, niet omdat zij dat zo leuk vinden.

Donderdag 28 dec 2017 - 00:39:34
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (wo 27 dec 2017 22:06:22 www.somda.nl):

Moet wel zeggen dat Arriva het beter deed in begin tussen Zwolle - Emmen.
Ik denk dat je daar een iets te rooskleurig beeld bij hebt hoor. Ook op Zwolle - Emmen zijn er de nodige problemen geweest na de concessiewisseling, onder andere door een STS-passage bij Herfte, kinderziektes met het materieel en een personeelstekort.

Voor zover ik het vanuit Brabant kan beoordelen doet Keolis het op Zwenzwoka niet beter of slechter dan hoe het op de andere gedecentraliseerde lijnen gaat kort na een concessiewisseling.

Donderdag 28 dec 2017 - 06:40:48
jelmerrr
jelmerrr
Ik heb zelf ook niet het idee dat ze het heel slecht doen.

Donderdag 28 dec 2017 - 07:51:23
SunKeeper
SunKeeper
Zelfmoordpreventie is zelfs ook onderdeel van de service.

www.destentor.nl

Wat voor gekken er toch tegenwoordig rondlopen.

Donderdag 28 dec 2017 - 09:41:58
ZJ37
ZJ37
Prima actie van die controleur toch! Maar wat een dergelijke functionaris dan met een mes(je) op zak doet komt dan weer wat vreemd over.

Donderdag 28 dec 2017 - 10:06:42
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Een (Zwitserse) mes lijkt me wel handig bij (nood)situaties, het wordt wel verdacht als controleurs met honkbalknuppels lopen

Donderdag 28 dec 2017 - 10:13:50
Knoek
Knoek
Het houdt niet op, ook vandaag weer een ingezonden brief in de krant. Met name de zinnen "Openbaar vervoer moet beschikbaar zijn als het nodig is en service bieden. Het is er voor de reiziger en niet andersom." ben ik het geheel mee eens.

Mijn ervaringen met Syntus/Keolis is ook dat ze lak hebben aan de reiziger, het liefst rijden ze zonder reizigers rond, die zijn in hun ogen alleen maar lastig. Neem maar eens contact op met de klantenservice, krijg je standaard een reactie als "we houden de situatie de komende periode in de gaten" m.a.w. ze doen niets met je klacht. Dat was bij Conneexxion toch echt veel beter.

Ook qua busvervoer zie je dat Syntus de dienstregeling probeert uit te voeren met zo min mogelijk bussen. Rijtijden worden zo strak gepland dat de bussen gedurende dag verschillende vertrektijden hebben. Reizigers houden daar niet van, die willen gedurende de hele dag het liefst vaste vertrektijden hebben bij hun halte. Van de hele dienstregeling is geen touw maar vast te knopen door de reiziger. En dan heb ik het nog niet eens over het gebrek aan controle op haar chauffeurs waarvan een aantal als idioten rijden, Verstappen is er niets bij!

En zeg nou eerlijk, de laatste trein vanuit Es vertrekt gewoon veel te vroeg, dat slaat nergens op. Uiteraard is de Provincie hier ook schuldig aan, maar kennelijk werkt daar iemand die aandelen in Keolis heeft...

Donderdag 28 dec 2017 - 10:34:42
mren
mren
Quote
Knoek (do 28 dec 2017 10:13:50 www.somda.nl): Neem maar eens contact op met de klantenservice, krijg je standaard een reactie als "we houden de situatie de komende periode in de gaten" m.a.w. ze doen niets met je klacht. Dat was bij Conneexxion toch echt veel beter.
Voor de nodige nuance: de Cxx-klantenservice is ook kwalitatief uitermate teleurstellend.

Donderdag 28 dec 2017 - 10:36:02
jelmerrr
jelmerrr
Gelukkig dat het allemaal subjectief is en er mensen zijn die het anders vinden. Ps wat is dat artikel van gister? Ik heb gwen artikel kunnen vknden over Zwolle-Enschede of Zwolle-Kampen.

En over connexxion heb ik inmiddels zoveel negatieve dingen gelezen...

Donderdag 28 dec 2017 - 10:45:32
selivio
selivio
(Ik wou hier knoek quoten) Ik geloof dat ik t al eerder heb aangegeven, maar het enige wat keolis doet is de klanten(de reizigers) van de klant(de opdrachtgever) vervoeren... Als er een ander bedrijf was komen te rijden, zoals een Arriva of een abellio/NS, had je exact dezelfde problemen gehad. De provincie betaald, de provincie bepaald. Dus als je klachten hebt, dien die in. Het liefst in 2-voud, waarvan 1 naar keolis(die verzameld klachten en zet ze door naar de gedeputeerde van de provincie) en de ander naar de provincie zelf.

Laatst bewerkt door selivio op Donderdag 28 dec 2017 om 10:47:49

Donderdag 28 dec 2017 - 12:46:30
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
Berk24 (wo 27 dec 2017 17:06:32 www.somda.nl):. En je kunt beter een wifi-netwerk in de trein hebben dat af en toe niet werkt, dan helemaal geen wifi (DM90 had geen wifi aan boord).
Wifi is geen 1ste levensbehoefte of must het is een luxe.
Al pretendeert de wereld tegenwoordig liever in de volgorde van mn schrijven maar dan achterste voren
Voor mijn part zit er in geen enkele trein wifi,wat een geneuzel.
We zijn al bijna zover afgezakt als maatschappij dat als we geen "smart"phone hebben en er zit geen internet en wifi op dat we dan doodgaan.
Baby's worden al bijna geboren met zo'n ding in de hand en weten eerder dat ding te gebruiken dan te doen wat een kleind kind behoort te doen ofwel spelen.

Verder is het zoals hier al is aangehaald,iemand die nieuw is moet je wel de kans geven zich in te werken en een deel van de klachten zal zeker ontstaan omdat de werkgever van de vervoerder maar een bepaald bedrag betaald voor vervoersdiensten.
Iedereen wil voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 28 dec 2017 - 13:43:35
Oldskool
Oldskool
Nu is het natuurlijk wel zo dat het geen nieuwe speler op het spoor is. De ervaring, opgedaan onder een andere naam, is niet ineens verloren gegaan, neem ik aan.

Donderdag 28 dec 2017 - 15:22:20
Dre
Dre
Quote
Knoek (wo 27 dec 2017 16:31:11 www.somda.nl): Ik lees Jelmerrr en Dre het over een Jaarmarkt en een kerstmarkt en winterworld hebben, lees aub eerst eens wat ik schreef voordat je iets op schrijft dat niet klopt. Iets met klok en klepel?
Waarvan akte
Quote
Knoek (wo 27 dec 2017 16:31:11 www.somda.nl): Overigens staat er vandaag wederom een negatief verhaal over Keolis in de krant.... Het lijkt een dagelijks iets te worden inmiddels.... Blijf het allemaal maar goed praten hoor.
Ik praat helemaal niks goed. Na 14 jaar ervaring met Syntus in de ZHO-concessie geef ik mijn portie graag aan Fikkie. Heel vervelend voor oudere mensen, dat de trein tot twee keer uitvalt. Ik snap echter niet waarom er nu opeens een artikel aan gewijdt moet worden (maar goed, Tubantia schittert nu niet bepaald door hoogstaande journalistiek, heb ik aan den lijve mogen ondervinden).

Het is al jaren zo dat de treindienst Zp - Hgl - Odz wordt ingekort tot Hgl als er teveel vertraging is. In de begintijd (2004/2005) zelf mee mogen maken dat 3 achtereenvolgende treinen vanaf Odz 'ersatzlos gestrichen' werden. Bij gebrek aan een busverbinding tussen Hgl en Odz betekende dat wachten of omreizen via Es.

Deuren waren regelmatig defect (heel mooi, want in Odz stap je in de rijrichting rechts in en in Hgl moet je er in de rijrichting links uit. Als je dat in de ontzettend drukke ochtendspits tot de conclusie komt dat juist die láátste deur niet werkt, dan mag je er allemaal via 1 deur uit (en om mensen voor te zijn: een trein met 1 i.p.v. 2 werkende deuren is inderdaad beter dan geen trein).

Ten opzichte van het materieel dat er reed (DM'90) vond ik de Lint een zware achteruitgang. Harde stoelen, geen leuning, geen WC. Ik vond het niet positief. Maar goed, ik snap ook dat Syntus uiteindelijk een bedrijf is dat uiteindelijk maar één doel heeft. Zwarte cijfers presenteren aan de aandeelhouders. Dat gebrabbel over 'de reiziger' is natuurlijk een sociaal wenselijk praatje voor de bühne, maar totaal niet realisitisch. Uiteindelijk schrijf je je als bedrijf in op een concessie omdat je er brood in ziet om mensen te vervoeren (overigens is Syntus daar in het verleden ook mooi mee op de koffie gekomen).

Een bedrijf besturen betekent nu eenmaal keuzes maken, keuzes waar je niet iedereen mee tevreden kan stellen. Zonder de "waarom"-vraag te stellen conclusies trekken of kritiek leveren kan (de afrekencultuur die de huidige maatschappij zo kenmerkt), maar of het verstandig is...

Donderdag 28 dec 2017 - 15:26:36
maxim
maxim
Twitter @M4xxM Facebook M4xxM
Poe, ik ben hier een tijdje niet geweest... maar wat een zuur gebeuren zeg!

Natuurlijk gaat niet alles direct goed. Er is (ook bij een evenement) wel eens een trein aan de korte kant. In de aanbesteding is gerekend met tellingen van de provincie, aangevuld met een eigen inschatting. Niet gek dat daar wellicht bijsturing op nodig is als je gaat rijden. Overigens, dat overkomt andere vervoerders ook wel eens

Reizigers moeten wennen, personeel moet wennen, dat is allemaal logisch. En volgens mij is het niet zo dat er veel ritten vervallen... Je zult mij niet horen zeggen dat alles goed gaat, maar als je hier leest lijkt het wel alsof tussen Enschede en Kampen het spoor bestaat uit één grote puinhoop.

En ja, Keolis rijdt de ritten waar de provincie om gevraagd heeft, maar dat betekent niet dat er niets kan veranderen in de komende jaren. Blijkt er een groeiende vraag voor een vroege of late rit? Dan wordt dat echt wel meegenomen. Tegelijkertijd kan het ook andersom: maakt er niemand gebruik van, dan is het ook logisch om te overdenken het geld anders in te zetten.

Ik vind het doorgaans leuk en goed om ervaringen (positief én negatief) te lezen, dat helpt in de beeldvorming en ook in het verbeteren van de dienstregeling. Maar een aantal bash-reacties die ik hier lees doen mij eerder overdenken om het forum links te laten liggen

(Voor de duidelijkheid, dit is een reactie op persoonlijke titel als dienstregelingmaker bij Keolis. Niet namens het bedrijf of klantenservice)

Donderdag 28 dec 2017 - 16:14:24
Berk24
Berk24
Quote
Dre (do 28 dec 2017 15:22:20 www.somda.nl):
Quote
Knoek (wo 27 dec 2017 16:31:11 www.somda.nl): Ik lees Jelmerrr en Dre het over een Jaarmarkt en een kerstmarkt en winterworld hebben, lees aub eerst eens wat ik schreef voordat je iets op schrijft dat niet klopt. Iets met klok en klepel?
Waarvan akte
Quote
Knoek (wo 27 dec 2017 16:31:11 www.somda.nl): Overigens staat er vandaag wederom een negatief verhaal over Keolis in de krant.... Het lijkt een dagelijks iets te worden inmiddels.... Blijf het allemaal maar goed praten hoor.
Ik praat helemaal niks goed. Na 14 jaar ervaring met Syntus in de ZHO-concessie geef ik mijn portie graag aan Fikkie. Heel vervelend voor oudere mensen, dat de trein tot twee keer uitvalt. Ik snap echter niet waarom er nu opeens een artikel aan gewijdt moet worden (maar goed, Tubantia schittert nu niet bepaald door hoogstaande journalistiek, heb ik aan den lijve mogen ondervinden).

Het is al jaren zo dat de treindienst Zp - Hgl - Odz wordt ingekort tot Hgl als er teveel vertraging is. In de begintijd (2004/2005) zelf mee mogen maken dat 3 achtereenvolgende treinen vanaf Odz 'ersatzlos gestrichen' werden. Bij gebrek aan een busverbinding tussen Hgl en Odz betekende dat wachten of omreizen via Es.

Deuren waren regelmatig defect (heel mooi, want in Odz stap je in de rijrichting rechts in en in Hgl moet je er in de rijrichting links uit. Als je dat in de ontzettend drukke ochtendspits tot de conclusie komt dat juist die láátste deur niet werkt, dan mag je er allemaal via 1 deur uit (en om mensen voor te zijn: een trein met 1 i.p.v. 2 werkende deuren is inderdaad beter dan geen trein).

Ten opzichte van het materieel dat er reed (DM'90) vond ik de Lint een zware achteruitgang. Harde stoelen, geen leuning, geen WC. Ik vond het niet positief. Maar goed, ik snap ook dat Syntus uiteindelijk een bedrijf is dat uiteindelijk maar één doel heeft. Zwarte cijfers presenteren aan de aandeelhouders. Dat gebrabbel over 'de reiziger' is natuurlijk een sociaal wenselijk praatje voor de bühne, maar totaal niet realisitisch. Uiteindelijk schrijf je je als bedrijf in op een concessie omdat je er brood in ziet om mensen te vervoeren (overigens is Syntus daar in het verleden ook mooi mee op de koffie gekomen).

Een bedrijf besturen betekent nu eenmaal keuzes maken, keuzes waar je niet iedereen mee tevreden kan stellen. Zonder de "waarom"-vraag te stellen conclusies trekken of kritiek leveren kan (de afrekencultuur die de huidige maatschappij zo kenmerkt), maar of het verstandig is...
DM90 heeft toch maar een jaartje gereden op Zutphen-Oldenzaal? Daarvoor reed er Plan U een aantal jaren en daarvoor Plan X. Ik ben het met je eens dat Lint minder comfortabel is dan DM90, maar Lint waswel een vooruitgang ten opzichte van Plan U en Plan X, wat eerder reed. Wat wel vermeldt moet worden is dat Syntus de frequentie verhoogd heeft tot een algehele halfuursdienst, NS reed in de daluren een uursdienst tussen Zutphen en Oldenzaal. Dat is wel een belangrijke vooruitgang. Defecte treindeuren of inkorting van de treindienst bij vertragingen mag zeker niet goed worden gepraat, maar de voordelen van Syntus ten opzichte van NS worden nu wel erg onderbelicht.

Overigens zou ik het erg kunnen waarderen als iemand nog foto's heeft van DM90 die op Zutphen-Oldenzaal reed wil delen

Laatst bewerkt door Berk24 op Donderdag 28 dec 2017 om 16:34:58

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 28 dec 2017 - 17:25:16
icened
icened
Quote
gvttreinen (do 28 dec 2017 16:24:42.484066 www.somda.nl): Syntus rijdt een halfuursdienst omdat de Provincie dat wil, niet omdat zij dat zo leuk vinden.
Precies. En hier wordt ook uitgelegd waarom Keolis de concessie heeft gewonnen ten gunste van NS en Arriva:

www.youtube.com

Laatst bewerkt door icened op Donderdag 28 dec 2017 om 17:26:51

Donderdag 28 dec 2017 - 18:36:30
huibz
huibz
Quote
icened (do 28 dec 2017 17:25:16 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (do 28 dec 2017 16:24:42.484066 www.somda.nl): Syntus rijdt een halfuursdienst omdat de Provincie dat wil, niet omdat zij dat zo leuk vinden.
Precies. En hier wordt ook uitgelegd waarom Keolis de concessie heeft gewonnen ten gunste van NS en Arriva:

www.youtube.com
Let even op bij dit filmpje bij 3:00. Hier stelt de provinciale bestuurder dat Syntus (Keolis) bij evenementen extra treinen kan inzetten. Kennelijk is dat dus contractueel geregeld.

Donderdag 28 dec 2017 - 18:49:22
b2py
b2py
'Kan' ja, niet 'moet'.

Donderdag 28 dec 2017 - 19:09:04
selivio
selivio
Extra treinen in meer treinnrs. of in meer bakken per trein ??????

Donderdag 28 dec 2017 - 19:44:46
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
neem aan verlengde treinen, dus meer bakken per treinnr.

Donderdag 28 dec 2017 - 20:32:32
Berk24
Berk24
Maar forummers, wat zijn jullie klachten eigenlijk over Syntus/Keolis op Zwolle-Enschede/Kampen?

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 28 dec 2017 - 20:41:01
train85
train85
Die worden hier boven al veelvuldig genoemd.
Maar waarom moet dit hier een klaagmuur worden voor Keolis?

www.mat64.nl

Donderdag 28 dec 2017 - 21:02:16
sjoerd
sjoerd
Al vaak genoeg gemeld: er komen hier klagers bij wie ieder project thuis altijd wel meteen geheel slaagt. Het is maar goed dat de bouwmarkten onderhand 24/7 open zijn.

Vrijdag 29 dec 2017 - 08:58:22
Dre
Dre
Quote
Berk24 (do 28 dec 2017 16:14:24 www.somda.nl): DM90 heeft toch maar een jaartje gereden op Zutphen-Oldenzaal? Daarvoor reed er Plan U een aantal jaren en daarvoor Plan X. Ik ben het met je eens dat Lint minder comfortabel is dan DM90, maar Lint waswel een vooruitgang ten opzichte van Plan U en Plan X, wat eerder reed. Wat wel vermeldt moet worden is dat Syntus de frequentie verhoogd heeft tot een algehele halfuursdienst, NS reed in de daluren een uursdienst tussen Zutphen en Oldenzaal.
Een complete geschiedenis van de afgelopen 25 jaar is te lang, maar even puntsgewijs:
1. DM'90 heeft bijna 3 jaar op Zp-Hgl gereden (van 29/01/2001 t/m 13/12/2003) en ongeveer 2,5 jaar op Hgl-Odz (van 01/07/2001 t/m 13/12/2003). Hgl-Odz is later van assentellers voorzien dan Zp-Hgl en daarom is de dienst bijna een half jaar gesplitst in serie 7200 Hgl-Zp en 17200 Hgl-Odz

2. Hgl-Odz heeft sinds de aparte pendel in de serie 7600 werd opgeheven (per 24/05/1998) altijd een halfuursdienst gehad in NS-tijd. Hgl-Zp had dat inderdaad alleen in de spits. Hglo werd altijd maar 1x per uur bediend. Daarvóór reed de serie 7600 alleen in de spits een halfuursdienst en daarbuiten een uurdienst, die na 8 uur 's avonds werd vervangen door NS-snelbus 52.

Voor de rest vind ik, als dagelijkse reiziger dat Syntus/Keolis het nog niet eens zo slecht doet op het stuk Aml-Es. Binnenkort moet ik voor m'n werk weer eens naar Gerp, dan maak ik dus het hele traject mee.

Dinsdag 02 jan 2018 - 10:57:10
Rob357
Rob357
Ik weet niet precies sinds wanneer het is, maar de 17900 is nu een IC (met vermelding: stopt ook in Nijverdal) in de digitale bronnen (OVtijden en Rijdendetreinen iig). Vrijdag nog stond de 17900 daar nog vermeld als Sprinter.

Laatst bewerkt door Rob357 op Dinsdag 02 jan 2018 om 23:28:53, reden: Verduidelijking bronnen

Dinsdag 02 jan 2018 - 12:29:39
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Dat is een hele verbetering. Voorheen was het een sprinter met een waslijst aan stations waar hij niet stopt.

Dinsdag 02 jan 2018 - 22:58:35
DDietzen
DDietzen
Dan heeft NS blijkbaar lak aan die digitale bronnen. Sinds dag 1 zie ik de 17900 als Intercity staan in de Reisplanner, daar is niets aan veranderd.
OVtijden geeft pas sinds de jaarwisseling de 17900 als Intercity weer (voorheen als Sprinter), dus wat dat betreft klopt de berichtgeving over de 'omslag'.

Woensdag 03 jan 2018 - 00:00:00
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Als het niet uitmaakt kan het dus net zo goed sneltrein heten.
Nu zijn er dus vier verschillende treinsoorten onder de naam Blauwnet, niet erg logisch.

Ik ga er nog steeds van uit dat IC/Sprinter voor de treinen van Keolis een foutje is. Wat wellicht komt doordat de nummers uit de NS-tijd zijn overgenomen (waarom hebben deze treinen eigenlijk geen 'regionale' treinnummers gekregen?)

Woensdag 03 jan 2018 - 08:18:37
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Snap alleen niet waarom er IC/Sprinter wordt gehanteerd door een regionale vervoerder.

Sneltrein (zeker voor de 17900) en Stoptrein liggen dan meestal meer voor de hand.

Woensdag 03 jan 2018 - 09:28:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Waarom zou de 17900 sneltrein moeten heten als 'ie tussen Aml en Es exact hetzelfde stoppatroon als de IC heeft?
Tussen Aml en Rat (en later Zl) maakt het naampje niet zoveel uit, zolang er maar uit blijkt dat 'ie ergens op de route stations overslaat.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 03 jan 2018 - 10:42:36
Berk24
Berk24
Soms ontbreekt de logica ook volledig. Voor Zuid-Limburg hebben de treinen wel nieuwe nummers, voor Apeldoorn-Zutphen, Kampen/Enschede/Emmen-Zwolle hebben de treinen nog hun oude nummer.

Ik zie ook liever dat de 17900 een sneltrein wordt. Flirts zijn geen IC-waardig materieel (veel minder comfortable dan VIRM of DDZ en ook minder dan ICM), Raalte en Nijverdal zijn geen IC-waardige stations en de afstand tussen Enschede en Zwolle is ook eigenlijk te kort voor een Intercity (dat de 2800 en de 2000 een kortere afstand afleggen doet er niet toe, want dat zijn versterkers van de Noord-Oost en series als de 8800 zijn een geval apart).

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Woensdag 03 jan 2018 - 11:12:00
selivio
selivio
Is geen foutje en blijft zo. 17900 IC en 7900 een sprinter(daarbij een intercity is gewoon een trein die tussen steden rijdt en dat doet de 17900 ook, dat die nu tot en met medio september tot raalte rijdt is niet ter zake doende en dat de 17900 geen IC zou mogen heten omdat een1 flirt IC onwaardig zou zijn is onzin...)

Woensdag 03 jan 2018 - 11:28:11
martijn
martijn
Het is ook een kwestie van smaak natuurlijk, maar de Keolis-stellen zijn vrij luxe ingericht. Leuk argument ook over de afstanden en de 2000/2800 en dat ICM niet echt IC-waardig is. Maar dat soort argumenten zijn we inmiddels wel gewend.

Woensdag 03 jan 2018 - 13:05:54
Amazonous
Amazonous
Quote
DDietzen (di 02 jan 2018 22:58:35 www.somda.nl): Dan heeft NS blijkbaar lak aan die digitale bronnen. Sinds dag 1 zie ik de 17900 als Intercity staan in de Reisplanner, daar is niets aan veranderd.
OVtijden geeft pas sinds de jaarwisseling de 17900 als Intercity weer (voorheen als Sprinter), dus wat dat betreft klopt de berichtgeving over de 'omslag'.
Ns heeft er geen lak aan, je vergelijkt twee totaal verschillende systemen waarvan bekend is dat het een en ander inconsistent is.

Woensdag 03 jan 2018 - 22:44:42
anton_
anton_
Quote
Berk24 (wo 03 jan 2018 10:42:36 www.somda.nl): Ik zie ook liever dat de 17900 een sneltrein wordt.
Is het vanuit de reiziger uit Enschede, die richting Almelo wil reizen niet logischer dat er maar 2 soorten treinen rijden: Sprinters (stoppen overal) en Intercities (Stoppen in Twente alleen in Hengelo en Almelo)?

Laatst bewerkt door anton_ op Woensdag 03 jan 2018 om 23:11:05