Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Enschede - Zwolle - Kampen

Vrijdag 20 okt 2017 - 18:18:15
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Quote
maurits (do 19 okt 2017 12:31:34 www.somda.nl): Toch is het maar een heel klein deel waarvan niet bepaald kan worden wat de verdeelsleutel is. Bij een reis Roodeschool-Vlissingen, Hardenberg-Boxmeer of Kerkrade-Leerdam is volkomen duidelijk welke route de reiziger afgelegd heeft en hoe die opbrengsten verdeeld moeten worden.

Het gaat slechts om de gevallen waarbij er meerdere logische routes zijn, zoals Zutphen-Enschede via Goor of Almelo en Nijmegen-Maastricht via Venlo of Den Bosch. Dat is echter zo'n klein aandeel van de reizigers dat het opzadelen van alle reizigers met het verplichte omchecken wel een heel klantonvriendelijke maatregel is....

Wat mij betreft zou je de kostenverdeling beter kunnen doen aan de hand van de kaartcontroles. Op basis van het aantal gecontroleerde reizigers ten opzichte van het totaal maak je een verdeelsleutel. Een stuk klantvriendelijker en een prima middel om de trefkans HC omhoog te krijgen.
In dat opzicht pakken ze het (wederom) in Londen toch wat handiger aan... maar daar is er wel sprake van (vrijwel) 1 opdrachtgever: londonist.com

Vrijdag 20 okt 2017 - 20:09:49
yappa
yappa
Als we de Eurostar vanuit Londen via Kampen en Zwolle doortrekken naar Enschede levert dat vast erg interessante geïntegreerde ticketvormen op, maar verder zou ik toch willen oproepen om weer terug te keren naar de lijn waar het in dit topic om gaat.

In dat kader: gister werd de lijn Zwolle - Kampen nog opgeheven wegens wisselstoring en reden er snel-(!)bussen Zwolle - Kampen. Ik ben lokaal niet erg bekend, maar had eerder een reisadvies naar Kampen Zuid verwacht, eventueel met een aanvullende service met één busje binnen Kampen. Weet iemand waarom daar niet voor is gekozen?

Vrijdag 20 okt 2017 - 20:36:58
diesels
diesels
Dat is niet echt service. De Sprinter naar Kampen Zuid rijdt als enige buiten het patroon van de knoop (waardoor je dus op Zl al gruwelijk veel tijd verliest), en je rijdt een stuk de verkeerde kant op, om dan alsnog een flink stuk met de bus te moeten.

Woensdag 15 nov 2017 - 20:17:58
ToH
ToH
Op station Zwolle worden op alle perrons overstapmeubels geplaatst. De borden staan er al en op de plaats waar de palen komen staan van die grijze kolommen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 16 nov 2017 - 08:54:46
Rob357
Rob357
Quote
ToH (wo 15 nov 2017 20:17:58 www.somda.nl): Op station Zwolle worden op alle perrons overstapmeubels geplaatst. De borden staan er al en op de plaats waar de palen komen staan van die grijze kolommen.
Op Hengelo zijn ze inmiddels ook bezig. In de doorgang aan de kant van het busstation staan twee mobiele paaltjes, een van Twents en een van NS. De originele van Twents is weggehaald, er staan nu twee grijze kolommen. Dus waarschijnlijk krijgen we twee Blauwnet paaltjes (eindelijk).

Donderdag 16 nov 2017 - 10:00:20
daniel81
daniel81
Er was toch expliciet in de concessie geregeld dat er NIET omgecheckt zou hoeven te worden?
Anders is aanbesteding. modernisering en elektrificatie compleet nutteloos geweest; de tijdswinst van miljoenen kostend elektrisch materieel en opgewaardeerde infra (tbv robuustere overstappen) valt zeker in de spits in het niet bij het tijdverlies door om te checken...

Donderdag 16 nov 2017 - 10:07:54
Berk24
Berk24
Hoe wil je met een single check-in als vervoerder goedkoop willen bepalen welke reizigers er met Syntus en welke reizigers er met NS reizen? In een land als Nederland waar de lonen te hoog zijn, moeten vervoerders dit soort trucs als per vervoerder in- en uitchecken uithalen om anders de kosten voor openbaar vervoer niet de pan uit te laten rijzen.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 16 nov 2017 - 10:23:01
Xander140
Xander140
Hij is denk ik in de war met het feit dat je bij Blauwnet niet onder andere vervoerders hoeft in en uit te checken. NS is geen speler in dat verhaal.

Donderdag 16 nov 2017 - 11:14:02
jeanne
jeanne
Omdat NS (helaas) ook geen contractpartner van de provincie is.

Jeanne Kok

Donderdag 16 nov 2017 - 11:59:39
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
Rob357 (do 16 nov 2017 08:54:46 www.somda.nl):
Quote
ToH (wo 15 nov 2017 20:17:58 www.somda.nl): Op station Zwolle worden op alle perrons overstapmeubels geplaatst. De borden staan er al en op de plaats waar de palen komen staan van die grijze kolommen.
Op Hengelo zijn ze inmiddels ook bezig. In de doorgang aan de kant van het busstation staan twee mobiele paaltjes, een van Twents en een van NS. De originele van Twents is weggehaald, er staan nu twee grijze kolommen. Dus waarschijnlijk krijgen we twee Blauwnet paaltjes (eindelijk).
Daar heb ik zaterdag twee foto's van gemaakt: imgur.com

Donderdag 16 nov 2017 - 12:01:42
thom
thom
Quote
Berk24 (do 16 nov 2017 10:07:54 www.somda.nl): Hoe wil je met een single check-in als vervoerder goedkoop willen bepalen welke reizigers er met Syntus en welke reizigers er met NS reizen? In een land als Nederland waar de lonen te hoog zijn, moeten vervoerders dit soort trucs als per vervoerder in- en uitchecken uithalen om anders de kosten voor openbaar vervoer niet de pan uit te laten rijzen.
Dat kun je wel steeds blijven roepen, maar het draait om de de reizigers in deze en dat idiote omchecken gaat echt wel een streep doorheen komen.

Hoe ze dat gaan verrekenen zoeken die vervoerders maar lekker zelf uit, maar daar hoeven ze de reiziger niet mee lastig te vallen.

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 16 nov 2017 om 12:02:48

Donderdag 16 nov 2017 - 12:11:15
daniel81
daniel81
Quote
Xander140 (do 16 nov 2017 10:23:01 www.somda.nl): Hij is denk ik in de war met het feit dat je bij Blauwnet niet onder andere vervoerders hoeft in en uit te checken. NS is geen speler in dat verhaal.
In die zin 'in de war' dat ik meende dat het een concessie-eis was. Maar ik doelde weldegelijk op samenwerking met NS:
Quote
daniel_ddr (di 16 jun 2015 19:30:27 www.somda.nl): Even als reactie op de poortjesdoolhoven en het omchecken: Syntus heeft aangeboden samen te werken met NS waardoor de bestaande chipkaartapparatuur blijft en niet hoeft te worden omgecheckt. Hoewel het dus nog de vraag is hoe dat op Hgl gaat werken want dat suggereert dat je daar dan voor een overstap van Syntus op Syntus om zou moeten gaan checken.

Donderdag 16 nov 2017 - 12:18:18
Berk24
Berk24
Quote
thom (do 16 nov 2017 12:01:42 www.somda.nl):
Quote
Berk24 (do 16 nov 2017 10:07:54 www.somda.nl): Hoe wil je met een single check-in als vervoerder goedkoop willen bepalen welke reizigers er met Syntus en welke reizigers er met NS reizen? In een land als Nederland waar de lonen te hoog zijn, moeten vervoerders dit soort trucs als per vervoerder in- en uitchecken uithalen om anders de kosten voor openbaar vervoer niet de pan uit te laten rijzen.
Dat kun je wel steeds blijven roepen, maar het draait om de de reizigers in deze en dat idiote omchecken gaat echt wel een streep doorheen komen.

Hoe ze dat gaan verrekenen zoeken die vervoerders maar lekker zelf uit, maar daar hoeven ze de reiziger niet mee lastig te vallen.
Klaag dan niet over dat de prijzen van treinkaartjes fors zullen stijgen als er echt een single check-in komt. De OV-Chipkaart is er toch echt gekomen om de kosten voor vervoerders te drukken en zo het openbaar vervoer voor de reiziger niet al te duur te maken.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 16 nov 2017 - 12:36:24
IJsbergsla
IJsbergsla
Wat een bijzondere vorm van chantage.

Donderdag 16 nov 2017 - 12:46:14
jeanne
jeanne
Quote
Berk24 (do 16 nov 2017 12:18:18 www.somda.nl):
Klaag dan niet over dat de prijzen van treinkaartjes fors zullen stijgen als er echt een single check-in komt. De OV-Chipkaart is er toch echt gekomen om de kosten voor vervoerders te drukken en zo het openbaar vervoer voor de reiziger niet al te duur te maken.
En gij geloofd dat, ja, ja.

Jeanne Kok

Donderdag 16 nov 2017 - 17:18:34
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
Berk24 (do 16 nov 2017 10:07:54 www.somda.nl): In een land als Nederland waar de lonen te hoog zijn, moeten vervoerders dit soort trucs als per vervoerder in- en uitchecken uithalen om anders de kosten voor openbaar vervoer niet de pan uit te laten rijzen.
Lonen te hoog in Nederland,ben je hier op visite in dit land of heb je de staats gewonnen,dat je dat zegt ?
Geen idee welk sprookjes boek je leest,maar t loon van de gemiddelde voetveeg hier is ten overstaan van alle vaste lasten die je hebt nou niet bepaald hoog te noemen hoor
Verder is t zo dat de vervoersmaatschappijen riepen en wilde dat die gekke plastic chipkaart r kwam om t voor zowel de reiziger alsook voor zichzelf makkelijker te maken.
(geen papieren kaartje meer wat je moet stempelen of knippen,geen geld meer in de bus,mileuvriendelijker,minder papier verspilling enz enz)
De reiziger had t liefst t hele ding waarschijnlijk liever niet gehad,maar t is opgedrongen door bv de "ouderwetse" strippenkaart en het treinkaartje gewoon weg te saneren na verloop van tijd.
Wat is de reiziger er nou mee opgeschoten ?
1 papieren kaartje ? ( je hoeft immers geen bus en treinkaartje te kopen als je op die wijze op je werk moet komen)
Maar t verval van dat ene kaartje word "vergoed" door het feit dat je overal heen en weer mag checken,en je standaard een x bedrag op je plastic pas moet hebben.
Is dat te laag sta je toch weer voor een automaat om dat probleem te verhelpen
Om de reiziger dan lastig te vallen met omchecken omdat er een halfproduct is opgedrongen,vind ik kwalijk.
(had het een goed doordacht product geweest dan had je gezorgd voor je t opdrong,dat er niks van omchecken vereist was)

Laatst bewerkt door phantom op Donderdag 16 nov 2017 om 17:20:16

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 16 nov 2017 - 17:30:22
SunKeeper
SunKeeper
Let op dat de discussie hier nogal afdwaalt.

Eventueel verder in www.somda.nl of www.somda.nl

Dinsdag 21 nov 2017 - 14:52:24
icened
icened
Op NS reisplanner gekeken voor een reis tussen Zwolle - Kampen vanaf 10 december. Zwolle - Zwolle Stadshagen is 4 minuten. En Zwolle Stadshagen - station Kampen 6 min.

Dinsdag 21 nov 2017 - 15:01:43
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
nsdr.bemined.nl

Stond al eerder online.

Donderdag 23 nov 2017 - 19:02:08
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Post T heeft het drukker gekregen na de elektrificatie, want daarmee gepaard gaand is het sleutelkastje op Kpn verdwenen. De verkeersleiding moet het sein richting Zl dus nu op afstand veilig zetten, in plaats dat de machinist dat doet.

Donderdag 23 nov 2017 - 19:08:32
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Waarom is daar niet gewoon voor een zelfde constructie als bijvoorbeeld Rhenen gekozen, met een P-sein en automatische rijrichtingwisseling dus? En ook al is het een bediend sein: dan doet ARI dat toch gewoon?

Donderdag 23 nov 2017 - 19:19:20
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Lijkt me ook... als de sectie bezet is en het is tijd, zet ARI je veilig, dunkt me. Toch veel makkelijker dan dat je als mcn zelf moet sleutelen...

Donderdag 23 nov 2017 - 19:19:32
edje
edje
Flickr spoorkeerl
precies, is het blok vrij, dan zet ARI het sein vanzelf veilig of de trdl moet zelfd ingrijpen.

Donderdag 23 nov 2017 - 19:36:45
pluisje
pluisje
Quote
Zwolle - Zwolle Stadshagen is 4 minuten. En Zwolle Stadshagen - station Kampen 6 min.
Knap. Is dezelfde 10 minuten als de Buffel er nu over doet en die ramt toch ook met 130+ door de polder.
Ben benieuwd, mag het dinsdag de 12e meemaken

Donderdag 23 nov 2017 - 19:43:55
IJsbergsla
IJsbergsla
Het aanzetverschil is serieus aanzienlijk dat het inderdaad minuten scheelt.

Donderdag 23 nov 2017 - 19:55:34
thijss
thijss
Alleen Stadshagen Kampen is 130 km/h.
Op het dienstkaartje van de mcn staat nog steeds 100 km/h.

Groet,
Thijs

Laatst bewerkt door thijss op Donderdag 23 nov 2017 om 19:56:03

Donderdag 23 nov 2017 - 20:18:52
selivio
selivio
Stadshagen-kampen is 140 km/h, zwolle-zwolle stadshagen 100 km/h. En de aanzet van de flirt kun je niet vergelijken met die van een dm90.

Donderdag 23 nov 2017 - 20:23:51
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Je kunt ze wel vergelijken. En uit die vergelijking volgt dat een FLIRT veel en veel sneller is. DM'90 doet volgens dit topic www.somda.nl 125sec over 0-100kmh. Een FLIRT-III doet dat met maximale aanzet (niet toegestaan ivm benodigde stroomsterkte) in 23 seconden.

Donderdag 23 nov 2017 - 21:19:56
edje
edje
Flickr spoorkeerl
maximale aanzet is reeds begrensd, een vrij makkelijk instelling op het beeldscherm.
Ook gaat er maximaal 50% traktie worden gegeven ivm reizigers comfort.
Bij 100% traktie, bestaat er gewoon een kans dat reizigers, zich niet meer staande kunnen houden.

DM90 is vooral aan het eind 100 naar 140, enorm langzaam met optrekken. Een flirt is van 0 naar 140 redelijk constant met optrekken.

Laatst bewerkt door edje op Donderdag 23 nov 2017 om 21:21:21

Donderdag 23 nov 2017 - 21:30:30
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
En waarom eigenlijk de keuze voor 50% en niet 60% zoals bij de NS Flirts?

Donderdag 23 nov 2017 - 22:29:40
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
dennistd (do 23 nov 2017 19:08:32 www.somda.nl): Waarom is daar niet gewoon voor een zelfde constructie als bijvoorbeeld Rhenen gekozen, met een P-sein en automatische rijrichtingwisseling dus? En ook al is het een bediend sein: dan doet ARI dat toch gewoon?
Probleem is Rhn is dat als de trdl de mcn een aanwijzing wil geven hij die trein niet kan tegenhouden als hij de mcn niet te pakken krijgt. Anno nu is die situatie niet meer gewenst en zal dus bij verbouw of nieuwbouw niet meer toegepast worden.

Laatst bewerkt door rolandrail op Donderdag 23 nov 2017 om 22:29:56

Zaterdag 25 nov 2017 - 13:05:07
moderator
Moderator
moderator
Verdere discussie over dat onderwerp afgesplitst naar een nieuw topic: www.somda.nl

Maandag 04 dec 2017 - 15:15:10
icened
icened
Zie ze al regelmatig via de Hanzeboog komen.

www.prorail.nl

Maandag 04 dec 2017 - 15:30:19
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ze rijden echt af en aan tussen Amf en Zl. Op spoor 4 maken ze vaak kop merk ik op. Afgelopen zaterdag al 3 treinen gespot tussen dit traject.

Laatst bewerkt door aarclay op Maandag 04 dec 2017 om 15:30:44

Choo choo.....

Maandag 04 dec 2017 - 15:39:56
selivio
selivio
Gemiddeld rijden er overdag 3 treinen tussen Amf en Zl elk 2 á 3 slagen tbv opleidingsritten/ervaringsritten.

Maandag 04 dec 2017 - 20:50:32
kiekkiek
kiekkiek
Quote
edje (do 23 nov 2017 21:19:56 www.somda.nl): maximale aanzet is reeds begrensd, een vrij makkelijk instelling op het beeldscherm.
Ook gaat er maximaal 50% traktie worden gegeven ivm reizigers comfort.
Bij 100% traktie, bestaat er gewoon een kans dat reizigers, zich niet meer staande kunnen houden.

DM90 is vooral aan het eind 100 naar 140, enorm langzaam met optrekken. Een flirt is van 0 naar 140 redelijk constant met optrekken.
Waarom zou je een snelle trein kopen en vervolgens de aanzet beperken? Een acceleratie / decelaratie tot zo'n 1,3 à 1,4 m/s2 wordt in de industrie gehanteerd als max. bij staande reizigers. Een Flirt zit rond de 1,0 m/s bij aanzet en nog wat hoger bij een noodremming. Rustig aan doen is dus niet erg nuttig. Half Europa rijdt met snel aanzettende treintjes door het land, waarom zou dat hier niet kunnen?

Laatst bewerkt door kiekkiek op Maandag 04 dec 2017 om 20:51:57

Maandag 04 dec 2017 - 20:59:20
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.
Als je rijtijden kunt halen met lagere instelling, waarom dan niet.

Als jij een sportauto koopt, dan geef je toch ook niet altijd vol gas.

Maandag 04 dec 2017 - 21:04:46
mich
mich
Flickr 77593728@N08
4000A bij het wegrijden? zo dan, dat haal je met dubbeltractie 1300 nog niet wel een goede ontijzelcombi dan

Laatst bewerkt door mich op Maandag 04 dec 2017 om 21:05:02

Maandag 04 dec 2017 - 21:07:01
b2py
b2py
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 www.somda.nl): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.
Als je rijtijden kunt halen met lagere instelling, waarom dan niet.

Als jij een sportauto koopt, dan geef je toch ook niet altijd vol gas.
Duidelijk nooit een sportauto gehad?

Maandag 04 dec 2017 - 21:29:40
kiekkiek
kiekkiek
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 www.somda.nl): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.
Als je rijtijden kunt halen met lagere instelling, waarom dan niet.

Als jij een sportauto koopt, dan geef je toch ook niet altijd vol gas.
Snel aanzetten en zo lang mogelijk uitrollen is bij een trein het voordeligste, en hij kan er nog tegen ook. Slip voorkomen staat of valt met de vaardigheid van de machinist. Helaas zie ik steeds meer krukkedraaiers rondrijden dan vaardige machinisten. Kwalijk kun je dat die bestuurders niet nemen gezien de paar maanden examentraining die ze tegenwoordig als 'opleiding' krijgen bij de regionale vervoerders.

Maandag 04 dec 2017 - 21:38:53
b2py
b2py
Tijd om de boel te automatiseren

Maandag 04 dec 2017 - 22:00:30
SunKeeper
SunKeeper
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 www.somda.nl): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.
En zo snel bij een overweg is dat die nog haast niet gesloten is zodra de trein al langs rijdt.

Maandag 04 dec 2017 - 22:25:05
sjoerd
sjoerd
Vreemd: opleidingen van machinisten schieten tekort, nota bene volgens vakgenoten, en er doen allerlei verhalen de ronde die niet te controleren zijn. Te snel bij de overweg? Slippen bij wegrijden een gebrek aan vakmanschap?
Een autobus met veel staande reizigers is geen uitzondering en een chauffeur die probeert zijn rijtijden plus zijn pauze te halen ook niet. Materieel is telkens sneller weg, maar het zou toch wel gek zijn als we de limiet nu dreigen te overschrijden. Samengeknepen billenpolitiek?

Maandag 04 dec 2017 - 23:32:44
Oldskool
Oldskool
Opleidingen niet zo zeer. Maar zie wel dat er machinisten aan de gang gaan die eerder bij NS niet door de opleiding zijn gekomen. (om wat voor reden dan ook)

Dinsdag 05 dec 2017 - 01:59:04
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Quote
SunKeeper (ma 04 dec 2017 22:00:30 www.somda.nl):
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 www.somda.nl): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.
En zo snel bij een overweg is dat die nog haast niet gesloten is zodra de trein al langs rijdt.
Dat is dan gebrekkige infrastructuur, daar kan wat aan gedaan worden.

Dinsdag 05 dec 2017 - 06:57:02
mdeen
mdeen
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 www.somda.nl): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.
Wat is oncomfortabel. BR425 doet 1 m/s^2 van 0-100 km/h.
Quote
Als je rijtijden kunt halen met lagere instelling, waarom dan niet.
Bij vertragingen kortere rijtijden kunnen rijden?

En in het geheel: vaardigheid van de machinist om zelf in omstandigheden te beslissen hoe hij rijdt? Of zijn het toch buschauffeurs die liever zo snel mogelijk van a naar b racen en waar de dienstregeling meer een hinder dan een richtlijn is?

Laatst bewerkt door mdeen op Dinsdag 05 dec 2017 om 06:57:23

Dinsdag 05 dec 2017 - 08:38:46
SunKeeper
SunKeeper
Quote
wouterder (di 05 dec 2017 01:59:04 www.somda.nl): Dat is dan gebrekkige infrastructuur, daar kan wat aan gedaan worden.
Daar is vorig jaar het volgende over geschreven i.v.m. de Flirt: www.somda.nl

Dinsdag 05 dec 2017 - 08:46:47
Berk24
Berk24
Quote
mdeen (di 05 dec 2017 06:57:02 www.somda.nl):
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 www.somda.nl): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.
Wat is oncomfortabel. BR425 doet 1 m/s^2 van 0-100 km/h.
Quote
Als je rijtijden kunt halen met lagere instelling, waarom dan niet.
Bij vertragingen kortere rijtijden kunnen rijden?

En in het geheel: vaardigheid van de machinist om zelf in omstandigheden te beslissen hoe hij rijdt? Of zijn het toch buschauffeurs die liever zo snel mogelijk van a naar b racen en waar de dienstregeling meer een hinder dan een richtlijn is?
In Duitsland vaak zat in Flirt, BR422 of Talent2 gezeten. Materieel dat snel optrekt dus. Niets gemerkt dat snel optrekken oncomfortabel is. Eerder het gevoel van dat het lekker snel gaat, in plaats van dat slakkegangetje waarbij er in Nederland wordt opgetrokken.

Ik denk misschien dat het snel optrekken een probleem vormt met de bovenleiding en de 1,5 kV DC wat erop staat in Nederland. In Duitsland hangt een andere bovenleiding en staat er 15 kV AC op de draad en dat maakt zaken als snel optrekken eerder mogelijk.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Dinsdag 05 dec 2017 - 10:15:08
IJsbergsla
IJsbergsla
Ik ben de tel kwijt in hoeveel topics we hebben aangetoond dat de spanning niet de daadwerkelijke oorzaak van de aanzetbeperking van Flirt is.

Dinsdag 05 dec 2017 - 12:01:07
thom
thom
Quote
wouterder (di 05 dec 2017 01:59:04 www.somda.nl):
Quote
SunKeeper (ma 04 dec 2017 22:00:30 www.somda.nl):
Quote
edje (ma 04 dec 2017 20:59:20 www.somda.nl): Bij testen is gebleken dat wegrijden bij een maximale aanzetstroom 4000A en 100%tractie, het spul oncomfortabel snel is en bij glad weer slipt als de ziekte.
En zo snel bij een overweg is dat die nog haast niet gesloten is zodra de trein al langs rijdt.
Dat is dan gebrekkige infrastructuur, daar kan wat aan gedaan worden.
Dat heeft niets met gebrekkig te maken, want een overweg werkt prima, maar met de bouwwijze. Probleem is dat overwegen gebouwd zijn met isolatielassen op een bepaalde afstand voor een overweg waardoor deze op tijd gesloten is voor de trein passeert.
Flirt is dus sneller met optrekken dan waar men toen mee gerekend heeft waardoor die de afstand te snel afgelegd kan hebben en de overweg nog niet volledig gesloten kan zijn.

Dat aanpassen betekend dat je alle isolatielassen opnieuw moet aanbrengen, de sporen weer moet verbinden waar de lassen lagen, alle kabels opnieuw leggen en uiteraard eerst de hele zaak engineren.

Dat kost een kapitaal, en dan heb je ook nog het effect dat treinen dus niet zo snel optrekken de overweg veel langer dicht laten liggen met alle gevolgen van dien met hoe ons wegverkeer zich gedraagd in Nederland...

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 05 dec 2017 om 12:02:15

Dinsdag 05 dec 2017 - 12:50:38
broek53
broek53
Nou nee, dat is nou net niet aan de hand. Overwegaankondigingen liggen zodanig dat een trein op volle ter plaatse toegelaten snelheid niet eerder dan na het sluiten van de bomen en een zekere ontruimingstijd op de overweg komt. Dat heeft met aanzetten dus niets te maken.

Wat niet goed gaat, is de gevallen waarin het wel met de aanzet van de trein heeft te maken. Dat is in het algemeen gesproken bij overwegen die in een rijweg liggen met een bediend sein ervoor, en bij overwegen op haltes-aan-de-vrije-baan, waarvan het P-sein voor de overweg is voorzien van een stop/doorschakeling. In beide gevallen komen de seinen niet direct uit de stand stop, maar pas op een zodanig moment dat een trein met een hoge aanzetversnelling die meteen wegscheurt als het sein veilig komt, de overweg pas bereikt als de bomen gesloten zijn en de ontruimingstijd is verstreken. Om dat te bewerkstelligen, wordt het betreffende sein op rood gehouden gedurende zoveel seconden als voor dat doel nodig is. Dat heet de "seinvertraging".
Probleem is nu dat de Flirt (en overigens ook elke moderne Eloc, maar goed) sneller kan aanzetten dat de "snelste aanzet" waarmee de beveiliging al sinds onheuglijke tijden rekening houdt. Het enige dat daartegen helpt, is de seinvertraging verlengen. Dat is iets dat ontworpen moet worden en in de relaiskasten gewijzigd (of in de elektronische beveiliging gewijzigd) en dat is duur genoeg, maar het verlengen van aankondigingen zoals Thom schetst (en dat veel duurder zou zijn), is dus niet aan de orde, een enkele uitzondering daargelaten.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 05 dec 2017 om 12:52:11

Dinsdag 05 dec 2017 - 12:52:06
thom
thom
Aah, dan had ik hem niet helemaal goed begrepen, dank

Dinsdag 05 dec 2017 - 12:57:22
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Naar wat ik hoorde zou er in elk geval één sein in Borne niet voldoen aan de ontwerpvoorschriften. Daar zou de seinvertraging een seconde te kort zijn en deze wordt dan ook met een seconde verlengd.

Dinsdag 05 dec 2017 - 12:59:41
daniel81
daniel81
Nog vier en een halve dag te gaan. Is de toelating van de Flirts nu inmiddels rond?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 05 dec 2017 - 13:03:23
Berk24
Berk24
ILT zou de Syntus Flirts voor 10 december wel moeten toelaten. Verbussing van Zwolle-Enschede omdat ILT de Syntus Flirts niet wil toelaten op het spoor zou wel erg reizigersonvriendelijk zijn.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Dinsdag 05 dec 2017 - 13:05:45
IJsbergsla
IJsbergsla
Daar houdt IL&T echt geen rekening mee.

Dinsdag 05 dec 2017 - 13:16:12
Berk24
Berk24
Toch wel raar dat ILT de Syntus Flirts nog niet toelaat, de Syntus Flirts zijn op tijd in Nederland gearriveerd en er is uitvoerig getest.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Dinsdag 05 dec 2017 - 13:19:38
thom
thom
Dat heeft er toch niets mee te maken, als ILeT ergens wat van te vinden heeft en het is niet goed volgens hun, dan is dat maar zo en moet er eerst wat aan veranderen...

Dinsdag 05 dec 2017 - 13:35:39
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Afgelopen zondag reed ILT nog mee tijdens een testrit Heino-Zwolle in elk geval. Nou was dat ook daadwerkelijk testen (na ophoging van de baanvaksnelheid), want volgens mij is de toelating inmiddels gewoon rond. Anders zou er ook niet zoveel gereden worden momenteel.

Dinsdag 05 dec 2017 - 14:14:11
broek53
broek53
Quote
Berk24 (di 05 dec 2017 13:16:12 www.somda.nl): Toch wel raar dat ILT de Syntus Flirts nog niet toelaat, de Syntus Flirts zijn op tijd in Nederland gearriveerd en er is uitvoerig getest.
Op zichzelf waar, maar als er een veiligheidsissue zou zijn dat in de ogen van ILT nog niet bevredigend is opgelost, dan kunnen ze wel 10 jaar in het land zijn en nog steeds niet toegelaten.
Zover ik weet, is er in ieder geval een voorlopige toelating en misschien de definitieve ook wel. Ik kan mij voorstellen dat ILT bijvoorbeeld nog wel wilde zien dat de ATB-NG-apparatuur goed werkte en op zichzelf geen storing veroorzaakt, om maar wat te noemen.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 05 dec 2017 om 14:24:05

Dinsdag 05 dec 2017 - 14:24:03
selivio
selivio
Keolis rijdt tot op heden nog steeds met een tijdelijke ontheffing waaraan een lijst extra regels en procedures hangen.
Wanneer de definitieve toelating verwacht mag worden, dat is nog onzeker. Neemt niet weg dat er vanaf 10 december wel gewoon gereden moet gaan worden...

Dinsdag 05 dec 2017 - 15:42:43
daniel81
daniel81
'moet' of ook 'mag'?
Maw als er tussen nu en zondag niets verandert, rijden er dan zondag treinen met reizigers?

Dinsdag 05 dec 2017 - 16:50:19
icened
icened
Filmpje testrit Keolis tussen Zwolle - Wierden:

www.youtube.com

Dinsdag 05 dec 2017 - 17:45:16
selivio
selivio
Quote
daniel81 (di 05 dec 2017 15:42:43 www.somda.nl): 'moet' of ook 'mag'?
Maw als er tussen nu en zondag niets verandert, rijden er dan zondag treinen met reizigers?
Er rijden vanaf zondag zoals gepland keolis treinen tussen op zwenzwoka is mij gegarandeerd. Neemt niet weg dat zondag in de bureaucratische wereld van vandaag nog ver weg is...

Woensdag 06 dec 2017 - 10:18:19
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Afscheid Zwolle - Kampen / Enschede, lijkt meer op een besloten party voor mensen die nog nooit met de trein hebben gereisd: nieuws.ns.nl

Woensdag 06 dec 2017 - 11:53:49
pluisje
pluisje
Mmmm... gemiste kans? Alhoewel het eerste deel tussen Es en Zl een normale rit is. Of zit de gewone treinreiziger dan in een ander stel?

Zag vanmorgen ook dat de nodige bovenleidingspalen bij Kampen gezelschap hebben gekregen van extra 'afspanbetonblokken'. Gewoon tijdelijk in de berm geparkeerd en spandraad ertussen.
www.prorail.nl

Woensdag 06 dec 2017 - 12:25:43
train85
train85
Gewone reizigers in de achterste 2 stellen en de genodigde in het voorste stel. Gaat dan om trein 7984.

www.mat64.nl

Woensdag 06 dec 2017 - 17:04:36
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
In Wierden staan al een aantal dagen extra paaltjes. Lelijke roestige exemplaren. Maar van in- en uitcheckapparatuur was vandaag nog geen spoor te bekennen.
Maandag was men in Zwolle wel bezig met Blauwnet/NS in- en uitcheckpaaltjes tussen spoor 9 en spoor 10.

Dick van den Hoven

Woensdag 06 dec 2017 - 17:36:04
Roy
Roy
De paaltjes op Almelo de riet zijn deze week geplaatst. Weliswaar nog met vuilniszak. Poortjes in Enschede zijn aangepast, van horen zeggen.

Woensdag 06 dec 2017 - 18:55:29
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
in Enschede staan nu van links naar rechts allemaal poortjes, ipv een gat in het midden. Bij Sp3-4 is Blauwnet, andere helft bij Sp1-2 is nog steeds NS.

Woensdag 06 dec 2017 - 21:52:16
dennis3
dennis3
Station Zwolle Stadshagen gaat zondag niet open, de bodem kan de hogere snelheid van de trein niet aan. Bron: ovmagazine.nl

Woensdag 06 dec 2017 - 21:55:49
icened
icened
Wat een domper.

Woensdag 06 dec 2017 - 22:00:43
ToH
ToH
Uhu. Leuke smoes hoor. Er rijden al een halfjaar DM'90's met 100 langs dat station.

Woensdag 06 dec 2017 - 22:07:54
SunKeeper
SunKeeper
Wordt de bodem dan meer belast als de trein sneller rijdt? (logisch gezien lijkt me het juist omgekeerd)

En hoe zijn ze hier (zo laat) nog achter gekomen?

Woensdag 06 dec 2017 - 22:09:35
Berk24
Berk24
Waarschijnlijk kan er nog niet met 140 km/h gereden worden tussen Zwolle en Kampen, maar wel met 100 km/h. Echter met 100 km/h kun je niet Zwolle Stadshagen bedienen, in drie minuten keren in Kampen en op tijd weer terug zijn in Zwolle.

Het enige vervelende is wellicht dat in Stadshagen het busvervoer is uitgedund per 10 december, omdat de bedoeling was dat een deel van de reizigers gebruik gaan maken van de trein.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Woensdag 06 dec 2017 - 22:14:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Zeg, geen nepnieuws verspreiden Berk24. Er is in Stadshagen nog niks aan het busvervoer gewijzigd, er zou per 10 december alleen een extra schoolbus vanaf Zwolle Stadshagen gaan rijden.

Hier trouwens een artikel met wat meer details: www.treinreiziger.nl

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 06 dec 2017 - 22:20:13
treinfan
treinfan
Quote
dennis3 (wo 06 dec 2017 21:52:16 www.somda.nl): Station Zwolle Stadshagen gaat zondag niet open, de bodem kan de hogere snelheid van de trein niet aan. Bron: ovmagazine.nl
Dus een doorrijdende trein rijdt langzamer dan een trein die stopt? Ik volg de logica niet meer.

[Bezig met laden...]

Woensdag 06 dec 2017 - 22:25:31
Berk24
Berk24
Er staat toch in het artikel dat de baanvaksnelheid niet verhoogd kan worden van 100 km/h naar 140 km/h en dat daardoor Stadshagen niet in de dienstregeling past. De eerste alinea wat ik poste is beslist geen nepnieuws. Over bussen in Stadshagen weet ik weinig van af.

Laatst bewerkt door Berk24 op Woensdag 06 dec 2017 om 22:26:09

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Woensdag 06 dec 2017 - 22:28:50
geert
geert
Daarnaast moet de Flirt worden afgeknepen vanwege een verkeerde plaatsing van de onderstations op zowel Zl Kpn als Zl Wdn. Klinkt als goede infrastructuur..... Wat betekent dit?

Woensdag 06 dec 2017 - 22:39:47
Frontier
Frontier
Quote
Berk24 (wo 06 dec 2017 22:09:35 www.somda.nl): Het enige vervelende is wellicht dat in Stadshagen het busvervoer is uitgedund per 10 december, omdat de bedoeling was dat een deel van de reizigers gebruik gaan maken van de trein.
Quote
Berk24 (wo 06 dec 2017 22:25:31 www.somda.nl): Over bussen in Stadshagen weet ik weinig van af.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 06 dec 2017 - 23:25:10
thom
thom
Quote
SunKeeper (wo 06 dec 2017 22:07:54 www.somda.nl): Wordt de bodem dan meer belast als de trein sneller rijdt? (logisch gezien lijkt me het juist omgekeerd)

En hoe zijn ze hier (zo laat) nog achter gekomen?
Hoe harder jij met je bootje door het water vaart hoe groter de golven worden, nou rijdt je wel niet door de ballast maar de belasting van het ballast bed werkt op een zelfde manier.

Woensdag 06 dec 2017 - 23:47:05
IJsbergsla
IJsbergsla
Blijft het feit dat de trein daar langzamer rijdt als er wel op Zwolle Stadshagen gestopt zou worden.

Woensdag 06 dec 2017 - 23:56:04
thom
thom
Maar dat is juist mogelijk doordat op de rest van de route de snelheid omhoog gebracht is, als je dan dus wel 100 km/u gaat rijden, haal je nooit de rijtijden een keertijden meer.

Donderdag 07 dec 2017 - 06:22:30
Berk24
Berk24
Quote
IJsbergsla (wo 06 dec 2017 23:47:05 www.somda.nl): Blijft het feit dat de trein daar langzamer rijdt als er wel op Zwolle Stadshagen gestopt zou worden.
Het gaat erom dat er geen 140 km/h, maar 100 km/h over het gehele traject gereden kan worden. Hierdoor past de stop in Stadshagen niet meer in de dienstregeling. Het heeft niets te maken met welke snelheid Stadshagen gepasseerd wordt.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 07 dec 2017 - 07:49:36
ZJ37
ZJ37
Wel benieuwd welke consequenties dit nu heeft, spoorlijn effe opnieuw aanleggen?

Donderdag 07 dec 2017 - 08:03:10
Berk24
Berk24
Ik denk dat voorlopig Stadshagen gesloten blijft en Keolis met 100 km/h op en neer gaat pendelen tussen Zwolle en Kampen. Een uitgebreide stillegging (van langer dan een weekend) van Zwolle-Kampen voor onderzoek is weer erg klantonvriendelijk. Wanneer Stadshagen open gaat is echt niet bekend.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 07 dec 2017 - 08:21:05
sik214
sik214
Klinkt een beetje alsof ze bij de vernieuwing door de'harde' laag gegaan zijn in de grond. Een beetje zoals bij Zwammerdam waar de spoorligging toch ook na de vernieuwing een probleem is gebleven.

Donderdag 07 dec 2017 - 08:51:51
daniel81
daniel81
Quote
Berk24 (do 07 dec 2017 08:03:10 www.somda.nl): Ik denk dat voorlopig Stadshagen gesloten blijft en Keolis met 100 km/h op en neer gaat pendelen tussen Zwolle en Kampen. Een uitgebreide stillegging (van langer dan een weekend) van Zwolle-Kampen voor onderzoek is weer erg klantonvriendelijk. Wanneer Stadshagen open gaat is echt niet bekend.
Een andere optie is om Stadshagen wel te bedienen en dan voor lief te nemen dat de aansluitingen in Zl verloren gaan. Dat heeft men in drgl ook gedaan op Apd-Zp toen Apdm en Vem geopend werden. Paste niet qua rijtijden en aansluitingen in Apd en Zp, dus toen heeft men de drgl zo ingericht dat de drukste overstaprelaties gefaciliteerd werden en de rest verloren ging. Met een sprongetje in de drgl halverwege de dag.
Dat zou hier ook kunnen: s ochtends 'te vroeg' uit Zl vertrekken, 's middags 'te laat' in Zl aankomen.

Donderdag 07 dec 2017 - 09:04:58
Berk24
Berk24
Ik denk dat optie van Zwolle Stadshagen wel bedienen, maar een gedeelte van de aansluitingen in Zwolle verbreken er meer reizigers gedupeerd worden dan om Zwolle-Stadshagen nog even gesloten te houden. De bussen in Stadshagen blijven gewoon rijden in een kwartiersdienst (ik heb niet gezien dat de frequentie van lijn 1 (Zwolle-Stadshagen) verlaagd wordt per 10 december), dus er veranderd voor Zwolle Stadshagen eigenlijk niet veel ten opzichte van de huidige situatie.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 07 dec 2017 - 09:05:52
dh3201
dh3201
Zou dat dan niet betekenen dat er geen halfuurdienst, maar een 40 minuten dienst ofzo gereden kan worden? Of uitdunnen tot een uurdienst met stop op Stadshagen.
Een halfuursdienst gaat niet passen met 100 km/h en stop op Stadshagen, dan heb je een tweede trein nodig die de andere ergens moet gaan passeren (op enkelspoor....)

Shqiperise-lopers?

Donderdag 07 dec 2017 - 09:10:31
icened
icened
Quote
daniel81 (do 07 dec 2017 08:51:51 www.somda.nl):

Een andere optie is om Stadshagen wel te bedienen en dan voor lief te nemen dat de aansluitingen in Zl verloren gaan.
Wordt deze verbindingen niet aantrekkelijker door. En mogelijk zal Keolis daar dan ook last van krijgen. Lagere reizigersaantallen?

Donderdag 07 dec 2017 - 09:15:28
Berk24
Berk24
Quote
dh3201 (do 07 dec 2017 09:05:52 www.somda.nl): Zou dat dan niet betekenen dat er geen halfuurdienst, maar een 40 minuten dienst ofzo gereden kan worden? Of uitdunnen tot een uurdienst met stop op Stadshagen.
Een halfuursdienst gaat niet passen met 100 km/h en stop op Stadshagen, dan heb je een tweede trein nodig die de andere ergens moet gaan passeren (op enkelspoor....)
Waarom bedenken jullie van die klantonvriendelijke oplossingen? Gewoon Stadshagen gesloten houden, dan kan er gewoon een halfuursdienst tussen Zwolle en Kampen worden gereden en kunnen er in Zwolle de aansluitingen op andere treinen aangeboden worden. Stadshagen behoudt nog altijd stadslijn 1 en streeklijn 71, dus er worden relatief weinig reizigers gedupeerd.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 07 dec 2017 - 09:17:09
daniel81
daniel81
Er zijn hier nog altijd mensen die denken dat het belang van de reiziger voorop staat. Ik moet je teleurstellen: het belang van politici is veel sterker, zeker zo kort voor de verkiezingen. Wethouders willen scoren met een voorstadstation.
En we hebben een concessieverlener die eist dat een station bediend wordt.
Op Apd-Zp was indertijd ook een afname van het aantal reizigers door de onaantrekkelijke dienstregeling.

Hopelijk zet men hier daadwerkelijk het belang van de reiziger voorop, maar kijk niet raar op als het toch anders gaat uitpakken.

Donderdag 07 dec 2017 - 09:31:55
icened
icened
Zijn al meer spoorprojecten geweest waar de belangen van de burgers/reizigers niet voorop stonden.

Afwachten wat de reactie van provincie Overijssel is. RTV Oost/Stentor zal er bovenop zitten. En zal Keolis (juridische) stappen ondernemen?

Reactie Pro Rail:

www.prorail.nl

Citaat:

Het bodemprobleem is in de afgelopen periode pas aan het licht gekomen toen de nieuwe treinen voor het eerst over het traject reden. ProRail onderzoekt hoe het kan dat de ondergrond vooraf niet goed genoeg in beeld is gebracht en gaat met de betrokken partijen in overleg om te onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om dit probleem op te lossen. 

Laatst bewerkt door icened op Donderdag 07 dec 2017 om 09:50:13

Donderdag 07 dec 2017 - 09:35:10
Berk24
Berk24
Ha-Es-El

En ETMET gedeeltelijk: reizigers die er flink op vooruit gaan en reizigers die er flink op achteruitgaan

Anderzijds zorgt de politiek wel weer minimumbedieningseisen en subsidieert verbindingen waar onvoldoende marktvraag voor is, maar die maatschappelijk gezien toch wel nuttig zijn. Al hoewel er soms ook wel doorgeslagen wordt.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 07 dec 2017 - 09:54:13
Apda
Apda
Voor wat het waard is: vanmorgen werd op Radio 1 gemeld dat de snelheid op Zwolle - Kampen naar 80 km/h gaat.

Donderdag 07 dec 2017 - 10:05:41
Berk24
Berk24
Aangezien Flirts sneller kunnen optrekken ten opzichte van DM'90, zouden de rijtijden toch wel te halen zijn op Zwolle-Kampen, ondanks de snelheidsbeperking van 80 km/h.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 07 dec 2017 - 10:26:14
pluisje
pluisje
Zat gisteren in de trein daar en het viel me al op dat de Buffel opeens weer 'gewoon' z'n oude snelheid aanhield. Niks geen 135 meer door de polder knallen. Niet vermoed dat er dan vandaag zo'n bericht achter vandaan zou komen...

De extra betonblokken bij de bovenleidingspalen staan ongeveer vanaf bedrijventerrein Spoorlanden tot aan de Sonnenbergweg; een kilometertje of anderhalf. Komt ook overeen met het slechtste stuk ondergrond.

Laatst bewerkt door pluisje op Donderdag 07 dec 2017 om 10:26:41

Donderdag 07 dec 2017 - 10:27:40
sik214
sik214
Er komt een in de ATB aangepaste TSB van 100 km/h voor km 101.0 tot 91.3.

Donderdag 07 dec 2017 - 10:56:43
qj7141
qj7141
ATB code 100 bestaat niet.