Dienstregeling 2015, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
19-12-2013 18:09:10
Klaasje
Klaasje
Samen met de dienstregeling 2015 gaat de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet in. Dat gaat betekenen dat bepaalde rustige stations vaker bediend zullen worden. Tevens zal naar alle waarschijnlijkheid de Beneluxtrein weer Amsterdam-Brussel gaan rijden. Hoewel we geen grote wijzigingen hoeven te verwachten gaat er ongetwijfeld meer wijzigen in 2015. Daarover kan hier gediscussieerd worden.

Laatst bewerkt door moderator op 14-11-2014 17:27
 

19-12-2013 18:26:04
sjoerd
sjoerd
Wel, dan bijt ik graag de spits af door te vragen, nee, te smeken om een halfuurdienst tussen Dordrecht en Roosendaal/Breda. Dat is wel zo ongeveer de laatste uurdienst op deze aardbol, waardoor je te Breda meer dan eens een uur moet wachten als je de minutenaansluiting weer eens mist, buiten de spitsen.
Allee, het is hier geen verzoekplatenprogramma, maar ik zie de ooster-, noorder- en zuiderlingen hier wel eens klagen over alle nadelen van wonen in de buitenwijken van Nederland... Nou...
 

19-12-2013 19:05:19
zakdoek
zakdoek
Is het niet zo dat in 2015 de kwartierdienst komt tussen Enkhuizen en Amsterdam vv. Met de huidige dienstregeling moet dat al kunnen.  

19-12-2013 19:08:54
Dead_Devil
Dead_Devil
Was het ook niet zo dat in 2015 Nijmegen Goffert zou openen? en er op wijchen - nijmegne v.v. een kwartiers dienst zou moeten ontstaan... Las ergens laatst dat dat niet voor 2017 haalbaar zou zijn. ook had ik ergens gelezen dat de 3600 wellicht doorgaand Nijmegen - Arnhem zou worden. Maar dat was neem ik aan weer afhankelijk van het keerspoor te elst. Althans een hoop verbouwingen en bouwplannen in de regio arnhem - nijmegen nog  


19-12-2013 19:13:23
koos
koos
Misschien een domme vraag. Maar gaat de BNL-Plus nu rijden m.i.v. drgl 2016 of 2015? Misschien ben ik soms ietwat verward omdat de dienstregeling altijd ingaat in december. Gaat de BNL dan rijden tussen Asd - Brusz via Ddr en Rsd ?  

19-12-2013 19:15:35
train85
train85
Dat laatste ja.  

19-12-2013 19:17:02
IC140
IC140
^^ Benelux gaat in 2015 via Ddr Rsd rijden.


Quote
sjoerd (do 19 dec 2013 18:26:04 https://www.somda.nl/forum/14351/p480073/): Wel, dan bijt ik graag de spits af door te vragen, nee, te smeken om een halfuurdienst tussen Dordrecht en Roosendaal/Breda. Dat is wel zo ongeveer de laatste uurdienst op deze aardbol, waardoor je te Breda meer dan eens een uur moet wachten als je de minutenaansluiting weer eens mist, buiten de spitsen.
Allee, het is hier geen verzoekplatenprogramma, maar ik zie de ooster-, noorder- en zuiderlingen hier wel eens klagen over alle nadelen van wonen in de buitenwijken van Nederland... Nou...


Die komt er

Quote
zakdoek (do 19 dec 2013 19:05:19 https://www.somda.nl/forum/14351/p480073/): Is het niet zo dat in 2015 de kwartierdienst komt tussen Enkhuizen en Amsterdam vv. Met de huidige dienstregeling moet dat al kunnen.


Die komt er niet. Het past niet op de huidige infra (slechts in 1 richting) en is commercieel nergens voor nodig. In de daluren is het geen hele drukke verbinding.

Nijmegen Goffert opent inderdaad ook.

Laatst bewerkt door IC140 op 19-12-2013 19:17
 

19-12-2013 19:40:12
DDZ7504
DDZ7504
Begin dit jaar hoorde ik dat er plannen waren voor een nieuw station in waddinxveen, en ook een aan dezelfde lijn in gouda. Zijn er al plannen voor in drgl 2015? Er zou tevens een kwartiersdienst op de lijn Gd-Apn komen. Ik heb daarom even zitten rekenen, en dat zou misschien een verdubbeling van het gehele spoor kunnen betekenen.


DDZ in dienst, ik blij!
 

19-12-2013 19:43:30
AgentX
AgentX
Ik weet dat er stations BleiZo en enkele stations bij Wad en Bsk op de planning staan. Maar aangezien die stations er alleen nog maar op papier zijn is daar zeker voor in DRGL2015 nog niets voor voorzien.  

19-12-2013 20:33:25
MasterE
MasterE
Volgens mij gaat dat spelen na de aanbesteding.


Mcn Asd
 

19-12-2013 21:13:54
NS1707
NS1707
Quote
DDZ7504 (do 19 dec 2013 19:40:12 https://www.somda.nl/forum/14351/p480092/): Begin dit jaar hoorde ik dat er plannen waren voor een nieuw station in waddinxveen, en ook een aan dezelfde lijn in gouda. Zijn er al plannen voor in drgl 2015? Er zou tevens een kwartiersdienst op de lijn Gd-Apn komen. Ik heb daarom even zitten rekenen, en dat zou misschien een verdubbeling van het gehele spoor kunnen betekenen.


Een 3e station... Ik woon redelijk dicht bij Wad en het is niet zo grote plaats,
Waarom is er dan een extra station nodig?, en Bsk krijgt er ook een bij dan.
En voor mijn part kunnen ze beter Ut-Ledn verdubbelen!

Laatst bewerkt door NS1707 op 19-12-2013 21:15, reden: Ik had beer ipv beter getypt
 

19-12-2013 22:58:45
reisthijs
reisthijs
Ingangsdatum voor de nieuwe concessie Gouda-Alphen is 11 december 2016. Grote veranderingen daar (2 nieuwe stations, kwartierdienst) dus pas in dienstregeling 2017.

Quote
sjoerd (do 19 dec 2013 18:26:04 https://www.somda.nl/forum/14351/p480073/): Wel, dan bijt ik graag de spits af door te vragen, nee, te smeken om een halfuurdienst tussen Dordrecht en Roosendaal/Breda.
Die komt er omdat het vanaf 2015 een concessie-eis is: voor alle stations in elk geval op werkdagen tot 20.00u een halfuurdienst.
 

20-12-2013 08:40:46
R1-2010
R1-2010
Als we toch aan verzoeknummers doen: het doortrekken van de 5200 naar Bd . Maar daar zal de verbouwing van Bd wel roet in het eten gooien.  

20-12-2013 09:04:42
ZJ37
ZJ37
Daar is inderdaad wel onderzoek naar gedaan, evenals het versnellen van de 3600. Maar dat gaat in 2015 niet door.

@Apn-Gd: Nieuwe stations die voorzien waren zijn Boskoop Snijdelwijk, Waddinxveen zuid (of iets met een andere naam), Gouda Westergouwe (bij Mda) en Gouda Goudse Poort. Die laatste gaat volgens mij voorlopig niet door.
 

20-12-2013 09:54:51
Z2N
Z2N
Voor zover ik weet waren er maar twee nieuwe stations gepland op Apn - Gd: Boskoop Snijdelwijk en Waddinxveen Coenecoop.  

20-12-2013 10:03:00
DDZ7504
DDZ7504
Quote
NS1707 (do 19 dec 2013 21:13:54 https://www.somda.nl/forum/14351/p480120/):
Quote
DDZ7504 (do 19 dec 2013 19:40:12 https://www.somda.nl/forum/14351/p480092/): Begin dit jaar hoorde ik dat er plannen waren voor een nieuw station in waddinxveen, en ook een aan dezelfde lijn in gouda. Zijn er al plannen voor in drgl 2015? Er zou tevens een kwartiersdienst op de lijn Gd-Apn komen. Ik heb daarom even zitten rekenen, en dat zou misschien een verdubbeling van het gehele spoor kunnen betekenen.


Een 3e station... Ik woon redelijk dicht bij Wad en het is niet zo grote plaats,
Waarom is er dan een extra station nodig?, en Bsk krijgt er ook een bij dan.
En voor mijn part kunnen ze beter Ut-Ledn verdubbelen!


Het derde station sluit aan op het Triangel-project. De nieuwe wijk naast de Zuidplaswijk. Dat het vernoemd gaat worden naar de Coenecoop zou goed kunnen. Er had idd ook een Goudse Poort kunnen komen, de bovenleidingsportalen zijn daar al voor geplaatst overigens. Boskoop Snijdelwijk was tevens sprake van dat het niet meer zou komen (info van een boskoopse nfl), maar een station bij Mda had ik me alleen in mijn fantasie kunnen voorstellen!


DDZ in dienst, ik blij!
 

20-12-2013 10:29:02
ZJ37
ZJ37
Daar komt een hele nieuwe wijk, dus zo'n vreemde gedachte is dat niet. Maar dat is verre toekomstmuziek en niet voor 2015.  

20-12-2013 11:03:28
NS1707
NS1707
Coenecoop is als ik meen een industrie gebied.
Maar is het wel nodig dat er om het kwartier tussen Apn-Gd gereden gaat worden?
Ik zelf vind Ut-Ledn een veel drukker traject, en ik meen dat ze op die lijn ook 2 station willen bouwen voor 4 treinen.

Maarja, ik zie het allemaal wel =D
 

20-12-2013 11:25:53
daniel81
daniel81
Tsja of het 'nodig' is of niet wordt bepaald door de politiek. En daar zit'm precies de crux: Ut-Ledn is HRN dus het Rijk is de opdrachtgever en die vinden 2x per uur voldoende. Gd-Apn komt straks in handen van de provincie en die zijn vaak veel scheutiger met kwartierdiensten.
Vorige week was ik in Duitsland, daar wordt op de meeste lijnen 1x per uur gereden terwijl de lijnen voor mijn gevoel daar vaak drukker zijn dan hier (maw die ene trein vervoert meer reizigers dan 2-4 treinen samen per uur in NL). Maar in NL zijn we zo verwend dat 2x per uur nog te weinig gevonden wordt%09%
 

20-12-2013 12:10:51
ZJ37
ZJ37
De overheid bepaalt dus ook dat door die concessie-scheiding reizigers fijn mogen overstappen te Apn. Tenzij er een vervoerder wordt gekozen die het HRN ook in handen heeft en besluit de treindienst wel al dan niet gedeeltelijk door te trekken naar Ledn.

Maar nogmaals, dat is geen 2015.
 

20-12-2013 13:51:25
gvttreinen
gvttreinen
Voor projecten die voor drgl 2015 klaar komen, check: http://www.prorail.nl/sites/default/files/r-indienststellings-data_november_2013.pdf  

20-12-2013 14:35:22
montrose
montrose
Ik mis de aanpassing van Kzd. Installatie liften , volgens brief Prorail afgerond eind 2014.  

20-12-2013 14:46:09
sjoerd
sjoerd
Dat klopt, maar dit hoofdstuk gaat over de railinfra-functionaliteit.  

27-01-2014 10:47:06
koningm
koningm
Een voorgestelde wijziging is de lijn Hoorn - Alkmaar – Haarlem: hierop rijden nu intercity’s. Voorstel is om per 2015 te wijzigen in een Sprinterverbinding. Dit zal de reis Alkmaar-Haarlem 6 minuten langer maken en 5 stopplaatsen toevoegen. NS redeneren dat doorgaande reizigers meestal gebruik maken van de intercity verbinding Alkmaar – Amsterdam.  

27-01-2014 10:50:05
sfj
Komt dus neer op het de gehele dag doortrekken van de avonddienstregeling als ik dit lees. Op zich niet gek als er dan in de spits meer capciteit in komt dan een ddz-viertje.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-01-2014 11:28:50
Bert13
Bert13
Nou... ja, er zijn meer reizigers Amr-Asd. Maar er is ook een aardige hoeveelheid die vanaf Amr/Hlo/Cas/Utg ri. Hlm moet. Volgens mij kun je niet 5 keer extra stoppen in 6 minuten, en als het echt een 14800-DRGL wordt, gaan reizigers er aanzienlijk op achteruit. De verbinding Amr-Laa/Gvc was een populaire, en het wordt steeds ietsjes meer afgebroken.
Maar goed, een goede kwartiersdienst Utg-Hlm is vast ook wat waard.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

27-01-2014 11:54:34
sfj
@Bert: de doorgaande verbinding richting Den Haag wordt in Hn ook wel gemist. Sowieso denk ik aan samenvoeging want buiten de spits zijn de 3400 en 4800 nooit episch druk.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-01-2014 12:31:52
daniel81
daniel81
Quote
koningm (ma 27 jan 2014 10:47:06 https://www.somda.nl/forum/14351/p484188/): Een voorgestelde wijziging is de lijn Hoorn - Alkmaar – Haarlem: hierop rijden nu intercity’s. Voorstel is om per 2015 te wijzigen in een Sprinterverbinding. Dit zal de reis Alkmaar-Haarlem 6 minuten langer maken en 5 stopplaatsen toevoegen. NS redeneren dat doorgaande reizigers meestal gebruik maken van de intercity verbinding Alkmaar – Amsterdam.


Curieus detail: Volgens de oorspronkelijke plannen zou Hwd-Hn gedecentraliseerd worden. Omdat men vreesde dat dat het einde zou betekenen van de IC Hn-Hlm-Gvc is Hwd-Hn in tweede instantie alsnog aan het HRN toegevoegd.
De eerste uitkleding is al geweest de inkorting tot Hlm, als nu ook de IC-status er nog afgaat is er eigenlijk geen reden meer om de lijn in het HRM te houden. Of het zou moeten zijn om een eilandbedrijf te voorkomen.
 

27-01-2014 12:51:24
Hoera63
Hoera63
Weinig reizigers naar Hlm? Wie roept dat? Als de IC een Sprinter wordt en gaat stoppen bij iedere paal met een bord ben je minstens een kwartier langer onderweg. Als men nou eerst eens daadwerkelijk gaat kijken voordat ze dingen gaan veranderen. De IC op dat baanvak is een zege omdat je richting Haarlem ontzettend veel tijd uitspaart door het overslaan van al die vreselijke mini-haltes.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-01-2014 13:03:19
b2py
b2py
Goed lezen dienst de mens. Je verliest er zes minuten mee, geen kwartier. Verder is het compleet overdone om in het dal daar zo vaak te rijden. In de spits kan ik me er iets bij voorstellen maar erbuiten niet.  

27-01-2014 13:28:26
Bert13
Bert13
"In de spits kan ik me er iets bij voorstellen": Er rijdt een IC (3429/31/33) die met DDZ4 stampvol zit, en er rijdt een Sprinter (4812/14/16) die met DDZ4 stampvol zit. Je moet dan je spitssprinters weer goed in zien te passen. Ik vraag me echt af waarom je het zou willen veranderen - het idee van daniel81 hoor ik al wel steeds langer.
En nogmaals (wie is er goed aan het lezen?): met vijf extra stops kun je niet 6 minuten trager zijn. De huidige 14800 is bijvoorbeeld 10 minuten trager dan de 3400.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

27-01-2014 13:36:44
b2py
b2py
De openingspost waar het allemaal mee begon spreekt over zes minuten. Met een wegvallende 3400 heb je meer ruimte voor een sneller pad waardoor je minder tijd verliest.

En zoals ik al zeg. In de spits kan ik me iets voorstellen van 4800+3400, erbuiten is het overbodig.
 

27-01-2014 13:42:19
ICE11
ICE11
Quote
daniel81 (vr 20 dec 2013 11:25:53 https://www.somda.nl/forum/14351/p480171/): Vorige week was ik in Duitsland, daar wordt op de meeste lijnen 1x per uur gereden terwijl de lijnen voor mijn gevoel daar vaak drukker zijn dan hier (maw die ene trein vervoert meer reizigers dan 2-4 treinen samen per uur in NL).


Mag ik vragen in welke regio dat was? Omdat het is meestal zo, dat de uurdienst in de spits versterkt wordt tot een halfuursdienst. In de agglomeraties rijden de treinen meestal om de 30, 20 of soms ook 15 minuten. Er zijn wel ook uitzonderingen, b. v. Köln Düsseldorf maar twee RE per uur in een 40/20-patroon.

Laatst bewerkt door ICE11 op 27-01-2014 13:43
 

27-01-2014 13:43:06
reisthijs
reisthijs
Tussen Haarlem en Uitgeest is de huidige 4800, met 5 extra tussenstops, 7 minuten trager dan de 3400. Daar kan vast nog wel een minuutje vanaf als er met SLT gereden gaat worden. Dan kom je dus op 6 minuten verschil met de huidige 3400 uit.

In plaats van een spitssprinter zou je misschien ook een spitsIC Alkmaar-Haarlem in kunnen leggen.
 

27-01-2014 14:20:37
daniel81
daniel81
Quote
ICE11 (ma 27 jan 2014 13:42:19 https://www.somda.nl/forum/14351/p484222/):
Quote
daniel81 (vr 20 dec 2013 11:25:53 https://www.somda.nl/forum/14351/p480171/): Vorige week was ik in Duitsland, daar wordt op de meeste lijnen 1x per uur gereden terwijl de lijnen voor mijn gevoel daar vaak drukker zijn dan hier (maw die ene trein vervoert meer reizigers dan 2-4 treinen samen per uur in NL).


Mag ik vragen in welke regio dat was? Omdat het is meestal zo, dat de uurdienst in de spits versterkt wordt tot een halfuursdienst. In de agglomeraties rijden de treinen meestal om de 30, 20 of soms ook 15 minuten. Er zijn wel ook uitzonderingen, b. v. Köln Düsseldorf maar twee RE per uur in een 40/20-patroon.


Net over de grens: Es-Münster en Es-Dortmund
Münster-Gronau rijdt in de spits inderdaad een halfuurdienst, Es - Dortmund niet.
 

27-01-2014 17:43:04
IC140
IC140
Quote
daniel81 (ma 27 jan 2014 12:31:52 https://www.somda.nl/forum/14351/p484208/):

Curieus detail: Volgens de oorspronkelijke plannen zou Hwd-Hn gedecentraliseerd worden. Omdat men vreesde dat dat het einde zou betekenen van de IC Hn-Hlm-Gvc is Hwd-Hn in tweede instantie alsnog aan het HRN toegevoegd.
De eerste uitkleding is al geweest de inkorting tot Hlm, als nu ook de IC-status er nog afgaat is er eigenlijk geen reden meer om de lijn in het HRM te houden. Of het zou moeten zijn om een eilandbedrijf te voorkomen.


Voor Hn is de toegevoegde waarde sinds de versnelling van de 1500 te verwaarlozen. Hn - Hlm via Ass is 21 minuten sneller dan direct. Voor doorgaande reizigers Amr/Cas - Gv is de route via Hlm nu 5 minuten sneller, maar daardoor zal de extra reistijd voor die reizigers beperkt blijven tot 5 minuten.

Laatst bewerkt door IC140 op 27-01-2014 17:43
 

27-01-2014 19:22:42
sjaak72
sjaak72
Het klinkt voor de NS logisch om de 3400 en 4800 aan elkaar te knopen. De reiziger zal er niet gelukkiger van worden. Minder zitcomfort met het verdwijnen van het DDZ materieel, terwijl een ritje Amr / Hlm nog langer gaat duren dan een ritje Amr / A'dam CS. De extra stops tussen Utg en Hlm kunnen ook weer problemen opleveren met de passage op het enkelspoor bij Obd. Vermoedelijk meer vertraagde treinen in Hn of treinen die in Hwd weer keren, net zoals nu al regelmatig gebeurt in Hn met de 3300 serie. Ik ben bang dat het er in Noord Holland niet beter op gaat worden in 2015.  

27-01-2014 20:07:06
broek53
broek53
Veel vervelender lijkt het mij dat het idee gepaard gaat met een halvering van de stopdienst Asd - Hlm. De 4800 rijdt alleen nog in de spits.  

27-01-2014 20:40:06
b2py
b2py
Waar komt uit naar voren dat de sprinterdienst gehalveerd wordt tussen Haarlem & Amsterdam in het dal dan?  

27-01-2014 20:41:37
Daan!
Daan!
Waar staat dat? Ik dacht dat de 3600 alleen maar werd versprintert.  

27-01-2014 21:05:52
sjaak72
sjaak72
Quote
b2py (ma 27 jan 2014 20:40:06 https://www.somda.nl/forum/14351/p484261/): Waar komt uit naar voren dat de sprinterdienst gehalveerd wordt tussen Haarlem & Amsterdam in het dal dan?


Alleen de stations Utg / Bv / Hlm op de lijn Utg / Hlm krijgen een halfuursdienst.
 

27-01-2014 21:16:05
kleine_man
kleine_man
Quote
b2py (ma 27 jan 2014 13:03:19 https://www.somda.nl/forum/14351/p484212/): Goed lezen dienst de mens. Je verliest er zes minuten mee, geen kwartier. Verder is het compleet overdone om in het dal daar zo vaak te rijden. In de spits kan ik me er iets bij voorstellen maar erbuiten niet.


6 minuten langer onderweg zijn, kan met gemak 30 minute vertraging opleveren. Ik heb het mee gemaakt dat ik 2+3 minuten te laat was, maar wel 45 minuten langer onderweg was.

Als je verder kijkt kan het dus wel degelijk wat uitmaken. De NS & ProRail Mogen wel eens een wat uitdagender dienstregeling in elkaar draaien. De 3000/3100 tussen Ed en Ah kunnen met gemak 3 minute versneld worden. Ik hoop dat ze dat in 2015 eens over gaan nadenken.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

27-01-2014 21:27:43
b2py
b2py
Dat is een individu. Als je voor 95% van de reizigers het aanbod kan verbeteren lijkt mij dat een mooie kans en zou ik zeker doen.  

27-01-2014 21:41:47
waalkade
waalkade
Quote
kleine_man (ma 27 jan 2014 21:16:05 https://www.somda.nl/forum/14351/p484267/):
Quote
b2py (ma 27 jan 2014 13:03:19 https://www.somda.nl/forum/14351/p484212/): Goed lezen dienst de mens. Je verliest er zes minuten mee, geen kwartier. Verder is het compleet overdone om in het dal daar zo vaak te rijden. In de spits kan ik me er iets bij voorstellen maar erbuiten niet.


6 minuten langer onderweg zijn, kan met gemak 30 minute vertraging opleveren. Ik heb het mee gemaakt dat ik 2+3 minuten te laat was, maar wel 45 minuten langer onderweg was.

Als je verder kijkt kan het dus wel degelijk wat uitmaken. De NS & ProRail Mogen wel eens een wat uitdagender dienstregeling in elkaar draaien. De 3000/3100 tussen Ed en Ah kunnen met gemak 3 minute versneld worden. Ik hoop dat ze dat in 2015 eens over gaan nadenken.
Daarvoor komt Nm een perronspoor te kort.
De 3000/3100 staat op de Waalbrug te wachten tot de 3100/3000 vertrokken is van spoor 1a.
 

27-01-2014 22:38:05
sjoerd
sjoerd
Daar zou in Nijmegen een derde perron voor komen. Maar als straks de Betuweroute achter Elst wat minder aan kan, komt er misschien extra goederenvervoer over de Maaslijn. En dan hebben we weer wachtsporen nodig. Elders naar Venlo is alles al gesaneerd...  

27-01-2014 23:23:52
broek53
broek53
Quote
sjaak72 (ma 27 jan 2014 21:05:52 https://www.somda.nl/forum/14351/p484265/):
Quote
b2py (ma 27 jan 2014 20:40:06 https://www.somda.nl/forum/14351/p484261/): Waar komt uit naar voren dat de sprinterdienst gehalveerd wordt tussen Haarlem & Amsterdam in het dal dan?


Alleen de stations Utg / Bv / Hlm op de lijn Utg / Hlm krijgen een halfuursdienst.
Wellicht langs elkaar heen, maar een plan voor 2015 is (ook) om de 4800 te beperken tot de spits.
 

28-01-2014 06:26:46
Bert13
Bert13
En de reden is dat de treinen in het dal niet vol genoeg zitten? Wat dan zijn er vast nog meer IC's waar je een stoptrein van kunt maken - ik kan de achterliggende gedachte van dit kapotmaken gewoon niet begrijpen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

28-01-2014 07:25:57
broek53
broek53
Wat dacht je van bezuinigen?
De concessie is binnen, NS maakt verlies, dus maak je borst maar nat de komende jaren.
 

28-01-2014 07:31:23
Bert13
Bert13
Ja, zo simpel zal het wel zijn. Ach, misschien zijn ze dan wel zo consequent en hebben we straks geen 6100 meer in het dal (8800 stopt wel extra) en rijdt de 3500 overdag weer tot Ehv, die is dan immers net zo "overbodig".  

28-01-2014 07:36:09
Pim530
Pim530
Je kunt er misschien nog een voordeeltje uithalen door de 6300 in de spits door te trekken naar Asd.  

28-01-2014 07:46:25
b2py
b2py
3500 naar Hrl doortrekken is goedkoper dan de 800 hele dag twee stellen te laten meenemen. Maar dat terzijde.  

28-01-2014 08:29:08
broek53
broek53
Dat begrijp ik niet goed. Je rijdt in doorsnee met hetzelfde materieel dezelfde kilometers, hebt evenveel h's nodig, maar een hele roedel aan extra machjnisten, toch?  

28-01-2014 08:38:42
b2py
b2py
Scheelt je tussen Amr en Ehv een HC. Dat is toch al gauw een ruime twee uur. Terwijl Ehv - Hrl minder is. Het scheelt je een RET, misschien twee op Sittard en je bent vrijer in je materieelomloop door meer losse stellen.
Verder de kosten van het tweede treinstel wat alleen lucht vervoerd doordat het prima past in een zesje in het dal. Tel uit je winst.
 

28-01-2014 08:52:14
Pim530
Pim530
Alleen spijtig dat er maar een beperkt aantal treinen is waarin de losse zesje ook daadwerkelijk past.  


28-01-2014 10:54:31
treinjoop
treinjoop
Als we op de DRGL in het zuiden moeten bezuinigen dan kun je net zo goed de 6400 en 6900 opheffen en de 3500 tussen Ehv en Hrl als SPR inleggen. Logisch gevolg is dat dan de 6800 ook meteen wordt ingekort tot Mtr - Std.

Maar dat stimuleert het OV nou ook niet echt.
 

28-01-2014 11:23:36
broek53
broek53
Zeker, maar NS is niet (meer) op de wereld om Het OV te bevorderen, zeker niet primair. Het klikt cynisch, maar zo is het wel.  

28-01-2014 11:27:30
broek53
broek53
Quote
b2py (di 28 jan 2014 08:38:42 https://www.somda.nl/forum/14351/p484304/): Scheelt je tussen Amr en Ehv een HC. Dat is toch al gauw een ruime twee uur. Terwijl Ehv - Hrl minder is. Het scheelt je een RET, misschien twee op Sittard en je bent vrijer in je materieelomloop door meer losse stellen.
Verder de kosten van het tweede treinstel wat alleen lucht vervoerd doordat het prima past in een zesje in het dal. Tel uit je winst.
Aha, ik begrijp het - het uitgangspunt was dat je een tweede stel over grote delen van de dag voor niks mee moest voeren vanweg het splitsen in Sittard.
Dan zou het oude systeem van de 800 en 900 - het ene halfuur Maastricht en het andere halfuur Heerlen, met aansluitend pendeltje voor de andere bestemming - nog veel voordeliger zijn, omdat je dan de 3500 bezuiden Eindhoven ook niet nodig hebt.
 

28-01-2014 11:47:17
b2py
b2py
Klopt. De baten van de kwartiersdienst Std - Ehv weet ik niet, wellicht is daar wel een flinke groei gerealiseerd. Dat zijn zaken die er ook bijhoren in je KBA.  

28-01-2014 12:35:05
rogier
rogier
Betekent dit dat het spoorboekloos rijden in de prullenbak is beland? Of gaat NS extra inzetten op (nog) meer verspitsing?

Laatst bewerkt door rogier op 28-01-2014 18:37


Reiziger met hoofdletter R......
 

28-01-2014 13:09:28
broek53
broek53
Geen van beide.  

28-01-2014 18:05:13
charta
charta
Quote
Bert13 (ma 27 jan 2014 11:28:50 https://www.somda.nl/forum/14351/p484196/): Nou... ja, er zijn meer reizigers Amr-Asd. Maar er is ook een aardige hoeveelheid die vanaf Amr/Hlo/Cas/Utg ri. Hlm moet. Volgens mij kun je niet 5 keer extra stoppen in 6 minuten, en als het echt een 14800-DRGL wordt, gaan reizigers er aanzienlijk op achteruit. De verbinding Amr-Laa/Gvc was een populaire, en het wordt steeds ietsjes meer afgebroken.
Maar goed, een goede kwartiersdienst Utg-Hlm is vast ook wat waard.


Globaal moet je rekenen op 2 minuten per stop. Maar als er veel speling in de dienstregeling zit, dan kun je die natuurlijk ook voor een extra stopje gebruiken.
 

28-01-2014 19:17:58
AlbertP
AlbertP
Quote
kleine_man (ma 27 jan 2014 21:16:05 https://www.somda.nl/forum/14351/p484267/): Als je verder kijkt kan het dus wel degelijk wat uitmaken. De NS & ProRail Mogen wel eens een wat uitdagender dienstregeling in elkaar draaien. De 3000/3100 tussen Ed en Ah kunnen met gemak 3 minute versneld worden. Ik hoop dat ze dat in 2015 eens over gaan nadenken.

De speling die er zit tussen Ut en Ah heb je in de spits vaak wel nodig om vertraging in te halen. Buiten de spits klinkt het misschien mooi, maar dat NS in de spits op andere tijden moet gaan rijden omdat de dienstregeling daar anders te krap is vind ik ook niet echt een handig idee.

Ik heb vandaag zelf gezien hoe de 3126, met +5 uit Ah gekomen, onderweg naar Ut de vertraging grotendeels kon inlopen.
 

29-01-2014 07:55:18
nohab
nohab
Quote
b2py (di 28 jan 2014 11:47:17 https://www.somda.nl/forum/14351/p484310/): Klopt. De baten van de kwartiersdienst Std - Ehv weet ik niet, wellicht is daar wel een flinke groei gerealiseerd. Dat zijn zaken die er ook bijhoren in je KBA.
KBA?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

29-01-2014 08:00:29
Bert13
Bert13
De beroemde kosten- baten analyse, denk ik.  

25-02-2014 01:45:02
mren
mren
De adviesaanvraag van NSR is inmiddels verschenen op de site van het LOCOV: http://locov.nl/actueel/publicaties/locov_2014_50768_adviesaanvraag_dienstregeling_2015.aspx  

25-02-2014 08:10:02
gvttreinen
gvttreinen
Wc - Ah 4 x per uur maar gevolgen voor de Arriva treindienst Tl - Ah worden niet genoemd hoewel er volgens de Provincie Gelderland nog geen sprake is van de knip in Est.  

25-02-2014 09:19:25
tochjo
tochjo
Er verandert niets op Ah-Nm, er komt alleen een serie 17600 Wc-Nm bij.  

25-02-2014 09:25:46
gvttreinen
gvttreinen
Och ja, er moet volgens mij ook nog een spoorfase in Ah worden gecreëerd (was lekker weggesaneerd bij de ombouw...) anders kan die stopper er niet keren.  

25-02-2014 10:13:22
daniel81
daniel81
Is koppelen aan de 7500 in Ah geen optie?  

25-02-2014 11:44:46
abcde
abcde
Locov meldt in de adviesaanvraag dat er overdag ieder uur een extra IC Amersfoort - Deventer gaat rijden. 1x zal dit de IC Berlijn zijn, 1x p/ 2uur gaat de 1500 ook overdag door naar Dv.
Helaas niet door naar Enschede, om ook Twente weer een goede aansluiting met Asd te bieden.
 

25-02-2014 12:16:59
Klaasje
Klaasje
Als je het beperkte aantal reizigers ziet dat er profijt van heeft op de relatief korte afstand vanuit Deventer en Apeldoorn, denk ik niet dat er heel veel meer reizigers uit Twente er veel profijt van hebben.  

25-02-2014 13:24:15
NDS
NDS
Quote
tochjo (di 25 feb 2014 09:19:25 https://www.somda.nl/forum/14351/p486861/): Er verandert niets op Ah-Nm, er komt alleen een serie 17600 Wc-Nm bij.

Zal geen 17600 worden, de bedoeling is zover ik weet gewoon de 7600 gewoon door te trekken naar Wc.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

25-02-2014 13:26:53
daniel81
daniel81
Zeer goede zaak dat de overstap in Apd naar de 17800 weer verbetert%02%
Levert NS wel een heel inefficiënte treininzet op (kering in Dv van ruim 1,5 uur) maar in de daluren kunnen ze die vast wel missen

Quote
Klaasje (di 25 feb 2014 12:16:59 https://www.somda.nl/forum/14351/p486868/): Als je het beperkte aantal reizigers ziet dat er profijt van heeft op de relatief korte afstand vanuit Deventer en Apeldoorn, denk ik niet dat er heel veel meer reizigers uit Twente er veel profijt van hebben.
Ik heb het idee dat die getallen wat pessimistisch ingeschat zijn: als alleen de maandagochtend-IC Bh-Asd al 700 reizigers helpt, moet het doorrijden gedurende de hele dag veel meer mensen helpen.
Bednek daarbij ook dat veel reizigers Apd-Zl per dec 2012 'gevlucht' zijn naar de bus en wellicht nu terugkeren naar de trein.

Wat ik trouwens nog wel mis in de aanvraag is die vreemde trein 1560. Zoals ik de aanvraag nu lees gaat er icm het huidige treinaanbod tussen 7:00 en 18:00 elk heel uur uit Apd een trein naar Asd, uitgezonderd midden in de spits om 17:00

Laatst bewerkt door daniel81 op 25-02-2014 13:30
 

25-02-2014 13:35:44
jeanpierre
jeanpierre
Quote
NDS (di 25 feb 2014 13:24:15 https://www.somda.nl/forum/14351/p486873/):
Quote
tochjo (di 25 feb 2014 09:19:25 https://www.somda.nl/forum/14351/p486861/): Er verandert niets op Ah-Nm, er komt alleen een serie 17600 Wc-Nm bij.

Zal geen 17600 worden, de bedoeling is zover ik weet gewoon de 7600 gewoon door te trekken naar Wc.

Groetjes Michiel
Zoals het er nu voor staat wordt de 17600 aangevraagd, maar goed het is nog geen april.
 

25-02-2014 13:53:15
martijn
martijn
Quote
daniel81 (di 25 feb 2014 13:26:53 https://www.somda.nl/forum/14351/p486874/): Zeer goede zaak dat de overstap in Apd naar de 17800 weer verbetert%02%
Levert NS wel een heel inefficiënte treininzet op (kering in Dv van ruim 1,5 uur) maar in de daluren kunnen ze die vast wel missen

Quote
Klaasje (di 25 feb 2014 12:16:59 https://www.somda.nl/forum/14351/p486868/): Als je het beperkte aantal reizigers ziet dat er profijt van heeft op de relatief korte afstand vanuit Deventer en Apeldoorn, denk ik niet dat er heel veel meer reizigers uit Twente er veel profijt van hebben.
Ik heb het idee dat die getallen wat pessimistisch ingeschat zijn: als alleen de maandagochtend-IC Bh-Asd al 700 reizigers helpt, moet het doorrijden gedurende de hele dag veel meer mensen helpen.
Bednek daarbij ook dat veel reizigers Apd-Zl per dec 2012 'gevlucht' zijn naar de bus en wellicht nu terugkeren naar de trein.

Wat ik trouwens nog wel mis in de aanvraag is die vreemde trein 1560. Zoals ik de aanvraag nu lees gaat er icm het huidige treinaanbod tussen 7:00 en 18:00 elk heel uur uit Apd een trein naar Asd, uitgezonderd midden in de spits om 17:00


Apd-Asd is dan ook niet de drukste route tijdens de middagspits
 

25-02-2014 13:55:07
NDS
NDS
Quote
jeanpierre (di 25 feb 2014 13:35:44 https://www.somda.nl/forum/14351/p486878/):
Quote
NDS (di 25 feb 2014 13:24:15 https://www.somda.nl/forum/14351/p486873/):
Quote
tochjo (di 25 feb 2014 09:19:25 https://www.somda.nl/forum/14351/p486861/): Er verandert niets op Ah-Nm, er komt alleen een serie 17600 Wc-Nm bij.

Zal geen 17600 worden, de bedoeling is zover ik weet gewoon de 7600 gewoon door te trekken naar Wc.

Groetjes Michiel
Zoals het er nu voor staat wordt de 17600 aangevraagd, maar goed het is nog geen april.

Dacht er net onder de douch aan dat het misschien zinvol was eerst de aanvraag te lezen

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

25-02-2014 14:29:07
SchuurB
SchuurB
Wat ik wel bijzonder vind is de aangekondigde vroege IC Berlijn, die om 5u uit Asd vertrekt. Deze zou vanaf Bh in het pad van de (Duitse) IC 2243 (Bh v. 7:21) kunnen gaan rijden, maar ondanks het vroege uur wordt in Nederland aan de gebruikelijk rijtijden vastgehouden. Vertrek uit Hgl om 6:59 betekent dat er niet meer gestopt gaat worden in Ibbenbueren, en misschien zelfs niet Buende of Bad Oeynhausen.

Laatst bewerkt door SchuurB op 25-02-2014 14:31
 

25-02-2014 14:59:31
IC140
IC140
De adviesaanvraag is niet helemaal correct. In principe zal de trein blijven stoppen in Ibbenbüren, Bünde en Bad Oeynhausen. Vertrektijd Hgl wordt waarschijnlijk 6:53, maar het een en ander kan natuurlijk nog schuiven in de capaciteitsaanvraag/verdeling.  

25-02-2014 15:08:45
daniel81
daniel81
Quote
martijn (di 25 feb 2014 13:53:15 https://www.somda.nl/forum/14351/p486881/):
Quote
daniel81 (di 25 feb 2014 13:26:53 https://www.somda.nl/forum/14351/p486874/): Zeer goede zaak dat de overstap in Apd naar de 17800 weer verbetert%02%
Levert NS wel een heel inefficiënte treininzet op (kering in Dv van ruim 1,5 uur) maar in de daluren kunnen ze die vast wel missen

Quote
Klaasje (di 25 feb 2014 12:16:59 https://www.somda.nl/forum/14351/p486868/): Als je het beperkte aantal reizigers ziet dat er profijt van heeft op de relatief korte afstand vanuit Deventer en Apeldoorn, denk ik niet dat er heel veel meer reizigers uit Twente er veel profijt van hebben.
Ik heb het idee dat die getallen wat pessimistisch ingeschat zijn: als alleen de maandagochtend-IC Bh-Asd al 700 reizigers helpt, moet het doorrijden gedurende de hele dag veel meer mensen helpen.
Bednek daarbij ook dat veel reizigers Apd-Zl per dec 2012 'gevlucht' zijn naar de bus en wellicht nu terugkeren naar de trein.

Wat ik trouwens nog wel mis in de aanvraag is die vreemde trein 1560. Zoals ik de aanvraag nu lees gaat er icm het huidige treinaanbod tussen 7:00 en 18:00 elk heel uur uit Apd een trein naar Asd, uitgezonderd midden in de spits om 17:00


Apd-Asd is dan ook niet de drukste route tijdens de middagspits


Ik durf er heel wat op te verwedden dat tov alle toe te voegen 1500-en op Dv-Amf, een doorgetrokken 1560 verreweg de meeste reizigers zal trekken.
En naar de reiziger is het ook niet uit te leggen dat nota bene midden in de spits de uurdienst NIET rijdt.
 

25-02-2014 16:29:45
dennistd
dennistd
Ik denk dat er bedoeld wordt dat er tussen 9u en 16u drie treinen per uur rijden, maar in de ochtend- en avondspits (van 7u tot 9u en van 16u tot 18u bijv.) vier treinen per uur.

Laatst bewerkt door spiketrain op 25-02-2014 16:33, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.
 

25-02-2014 16:36:20
IC140
IC140
De 1560 zal volgend jaar in Dv starten.  

25-02-2014 21:27:49
mvschoon
mvschoon
Opvallend trouwens dat in de hele aanvraag geen aandacht wordt besteed aan de verslechtering (buiten de spits) tussen Haarlem en Amsterdam: van 8 naar 6 treinen per uur. Of lees ik dat verkeerd? Dit kan op bepaalde tijden, ik denk bijv. aan de zaterdagse en zondagse winkelspits, best gaan om een flinke reizigersstroom.  

25-02-2014 22:26:17
b2py
b2py
Ik denk dat die reisrelatie overbediend is geweest afgelopen twee jaar, en nu naar een meer realistische bediening gaat. Kwartiersdienst in het dal voor de sprinter is in ieder geval flink overdreven.  

25-02-2014 22:46:10
broek53
broek53
En PHS is dan dus helemaal flagrante nonsens.  

25-02-2014 22:53:28
b2py
b2py
PHS over Haarlem naar Leiden staat voor 2035 ongeveer, de tijd zal het leren.  

27-02-2014 06:26:55
Jack5812
Jack5812
Zo lezend in de adviesaanvraag heb ik op zich wel begrip voor de uitdunning tussen Hlm en Utg.
Beverwijk wordt wel echt hard getroffen:
- Slechts twee treinen per uur in het dal
- Geen intercity's meer ( al is de huidige 3400 niet echt meer zo te noemen)
- Geen rechtstreekse verbinding met Asd in het dal.

Metname dat laatste is voor dagjesmensen vaak reden om niet met de trein te gaan. Denk bijvoorbeeld aan bezoekers van de Beverwijkse bazaar.
 

27-02-2014 10:14:21
daniel81
daniel81
@jack jouw post is een treffend voorbeeld van twee dingen die niet samengaan: een landelijk opererend spoorbedrijf dat een hoofdrailnet exploiteert, en allerlei regionale (en lokale) belangen waar dat bedrijf z'n neus voor ophaalt. En ook wel terecht overigens, als je met volle IC's naar de Jaarbeurs rijdt ga je je over een lokale bazaar niet echt druk maken.
Mochten die twee dingen toch samen moeten gaan, dan moet daar iemand tussen zitten, die wil betalen. Dat lijkt een duidelijke tactiek die NS al een tijdje aan het inzetten is: ze zorgen voor een basis-aanbod op sprinterdiensten, en wie er meer wil, moet bijbetalen. Evenals Friesland de 9000 betaalt en Overrijssel een deel van de 7000-en. Het enige jammere voor de Beverwijkers (e.o.) is dat de provincie Noord-Holland de laatste jaren vooral bezig is het OV uit te kleden, dus een bijdrage van die kant valt niet echt te verwachten.
 

27-02-2014 20:09:39
spiketrain
Moderator
spiketrain
De discussie over de spoortunnel in Delft is afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/14641/Spoortunnel+Delft/.


Groet, Spiketrain
 

01-04-2014 16:23:26
mren
mren
Wijzigingen Alkmaar-Haarlem uitgesteld: www.rtvnh.nl/nieuws/140642/Treinpetitie+lijkt+nu+al+succes%3A+NS+stelt+nieuwe+dienstregeling+uit  

01-04-2014 21:05:52
ZJ37
ZJ37
Is alleen de vraag of KNV gaat meeveren zodra de 3400 in ere wordt hersteld en de reeds toegewezen cargopaden gaat raken.  

01-04-2014 21:39:59
broek53
broek53
Wie of wat is KNV nu weer?  

01-04-2014 21:45:08
Frontier
Frontier
http://qooqle.nl/?q=KNV


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-04-2014 21:47:10
BGM104
BGM104
Dat zijn de samenwerkende goederenvervoerders. Een soort Cargo lobby club, zie http://www.knv.nl/spoorgoederen/leden/  

01-04-2014 21:52:40
broek53
broek53
Wel, bij mijn weten moet de capaciteitsverdeling voor 2015 nog plaatsvinden - dan kun je nog niet spreken over toegewezen cargopaden, dunkt mij.  

01-04-2014 22:36:08
b2py
b2py
En hoe spannend zijn de cargopaden op die route? Niet echt..  

01-04-2014 22:40:24
sfj
Redelijk belangrijk, vuiltrein die onderweg nog twee "aansluitingen" moet halen, kalktreinen, staaltreinen, rijden er meerdere per dag en die paden zitten nu wel ongunstig in de dienstregeling t.o.v. de 3400. Er mag geen reizigerstrein de tunnel in als er een goederentrein in rijdt.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-04-2014 19:21:11
Jack5812
Jack5812
Uitstel is zeker geen afstel wat NS betreft. http://www.nu.nl/binnenland/3742391/ns-schrapt-treinen-noord-holland-toch-niet.html  

02-04-2014 19:26:06
muhle
muhle
Dat is mooi, eerder op pad naar Duitsland. Maar gaat er terug een latere trein komen of kunnen de oosterburen niet meer na 17 uur weg uit NL? Kortom, hoe zit het materieel technisch?  

02-04-2014 19:57:41
himym
himym
Goed nieuws: Ik lees ook dat de 7400 weer structureel wordt doorgetrokken naar Asd. Zeer aan te bevelen voor een volwaardige Randstadhalte als Ac dat deze dan weer 4x per uur een sprinter krijgt in de daluren. Scheelt ook weer 10 min wortel schieten beide kanten op te Bkl voor reizigers Ac-Ut v.v.  

02-04-2014 20:02:52
Frontier
Frontier
Quote
muhle (wo 02 apr 2014 19:26:06 https://www.somda.nl/forum/14351/p490445/): Dat is mooi, eerder op pad naar Duitsland. Maar gaat er terug een latere trein komen of kunnen de oosterburen niet meer na 17 uur weg uit NL? Kortom, hoe zit het materieel technisch?

De 243 komt te vervallen, de laatste trein naar Duitsland wordt dus de 241 naar Hannover. Uitzondering is de zondagavond, daar blijft de huidige 243 naar Hannover de laatste trein. In omgekeerde richting blijft alles nagenoeg hetzelfde, de eerste trein uit Duitsland is de 242. Uitzondering is de maandagochtend, dan komt er een extra trein een uur voor de 242 te zitten.

In de nieuwe situatie staan er dus 's nachts (behalve in de nacht van zondag op maandag) vier IC Berlijn stammen in de Zaanstraat in plaats van de huidige drie, het wordt nog druk daar. %08%

Laatst bewerkt door Frontier op 02-04-2014 20:04


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'