Veiligheidsregels en -controle rijdend personeel
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
31-10-2014 15:33:46
john2
john2
Als ik het goed begrijp moet een machinist voor aanvang van haar of zijn dienst kijken of alles er is wat zij of hij nodig heeft. Onder ander in postvakje kijken. Maar in een postvakje kan ook iets niet inliggen wat er feitelijk in hoort te liggen. Dus een machinist zal ook mondeling navraag naar bijzonderheden moeten doen, lijkt me zo. Over de alcohol controle waar maigoda het over heeft. Een automobilist gaat ook na een avond stappen waar alcohol is genuttigd 's morgens in zijn auto zitten om naar het werk te gaan terwijl het alcohol percentage nog niet voldoende gereduceerd is. Een machinist kan ook een fuif hebben gehad waarbij gedronken is en 's morgens bij aanvang een vroege dienst nog alcohol in het bloed aanwezig is. Kan een collega een machinist of HC bij zichtbaar teveel alcohol, haar of hem bij de leidinggevend aangeven dat er bij een persoon niet verantwoord is dat zij of hij aan zijn werkzaamheden begint?

Laatst bewerkt door sfj op 02-11-2014 09:10, reden: titel
 

31-10-2014 15:54:45
sjoerd
sjoerd
Klopt allemaal John, maar als we dat bij ieder individu moeten controleren, gaan we er al van uit dat die persoon zijn verantwoordelijkheden niet kent. En daar mogen we toch niet van uitgaan. Als je dat beroep kiest, en je vindt het mooi, dan houd je je aan de afspraken, zodat je het kunt blijven doen. En dan wil je goed worden opgeleid en goed worden ondersteund.  

31-10-2014 16:48:25
maigoda
maigoda
Quote
john2 (vr 31 okt 2014 15:33:46 https://www.somda.nl/forum/15637/p514071/): Als ik het goed begrijp moet een machinist voor aanvang van haar of zijn dienst kijken of alles er is wat zij of hij nodig heeft. Onder ander in postvakje kijken. Maar in een postvakje kan ook iets niet inliggen wat er feitelijk in hoort te liggen. Dus een machinist zal ook mondeling navraag naar bijzonderheden moeten doen, lijkt me zo. Over de alcohol controle waar maigoda het over heeft. Een automobilist gaat ook na een avond stappen waar alcohol is genuttigd 's morgens in zijn auto zitten om naar het werk te gaan terwijl het alcohol percentage nog niet voldoende gereduceerd is. Een machinist kan ook een fuif hebben gehad waarbij gedronken is en 's morgens bij aanvang een vroege dienst nog alcohol in het bloed aanwezig is. Kan een collega een machinist of HC bij zichtbaar teveel alcohol, haar of hem bij de leidinggevend aangeven dat er bij een persoon niet verantwoord is dat zij of hij aan zijn werkzaamheden begint?

Over het postvakje wil ik maar één ding zeggen: wat is dat precies? Daar wil ik mee zeggen dat zaken die werkelijk van belang zijn, niet via postvakjes gaan. De TSB's liggen gewoon op een vaste plek voor het grijpen en zitten tevens ook in de railpocket. Andere belangrijke mededelingen gaan via de railpocket die je moet lezen voor je verder kan met het gebruik van de railpocket (leesplicht).

Wat het laatste betreft aangaande alcohol: dat moet zelfs! Daar is de wachtdienst voor. En hoe zoiets een staartje kan krijgen als je het niet doet, blijkt uit het volgende in het kort:

Een Hc meent in Rhn dat de machinist alcohol gebruikt heeft als hij tijdens de stop aldaar bij de mcn binnenstapt. Hc laat de trein vertrekken en belt de wachtdienst. Mcn wordt in Ut van de trein gehaald, maar een blaasproef/bloedproef wijst niets uit. Verklaring van de mcn: ik had in Rhn een alcohol-doekje gebruikt om m'n handen schoon te maken. Maar daarmee is de story nog niet ready: de Hc krijgt een waarschuwing. Hij heeft namelijk een trein laten vertrekken, terwijl er het vermoeden van alcoholgebruik was. Hij had de trein moeten laten staan en op z'n minst met de mcn in contact moeten treden over het vermoeden. En als daar geen duidelijkheid uit kwam, had hij de wachtdienst moeten bellen.

Wellicht dat hiermee enige duidelijkheid verschaft wordt over de inhoudelijke kant van de veiligheidsfunctie die machinist inhoudt.
Groetjes,
Emiel
 

31-10-2014 17:43:41
john2
john2
Maigoda, bedank voor je uitleg wat de veiligheidsinstructies aangaat, ik wist niet precies hoe dit in elkaar zat, daarom mijn verhaal over het postvakje. Ik dacht dat hier alles voor een machinist of een HC in kwam. En wat het alcohol verhaal betreft, het is goed dat hier regels over zijn dat men er onderling op moet letten.  


31-10-2014 22:33:12
timtrein
timtrein
Machinist is niet zomaar een vrijblijvend iets, als machinist ga je niet effe doorzakken terwijl je de volgende dag vroeg moet rijden. Dat kan je je baan kosten; een paar jaar geleden is er nog een Arriva-machinist ontslagen die zoiets had.  

01-11-2014 11:26:04
rolandrail
rolandrail
.

Laatst bewerkt door rolandrail op 15-01-2015 21:16
 

01-11-2014 12:38:16
maigoda
maigoda
De KLPD hanteert bij een controle de wegenverkeerswet-normen:

Artikel 8
3a
het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 88 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel

3b
het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,2 milligram per milliliter bloed.

De gebruikte meetapparatuur reageert zelfs niet eens op minder dat deze gestelde normen, dus NSR kan wel 0,0 eisen, maar dat kan dus niet eens. Van nature komt er zoiezo alcohol in het bloed voor en daar zijn deze normen op gebaseerd.
Groetjes,
Emiel
 

01-11-2014 17:39:52
thom
thom
Laten we eens nadenken wat er nu daadwerkelijk bedoeld wordt, en dat is simpelweg gewoon dat je broodnuchter op je werk moet verschijnen, en dus niet de avond ervoor knetterlam uit de kroeg komen, of denken van "1 kan wel" of anders van zulks.

Kun je een hele discussie gaan houden over wat wel en niet te meten is, maar dan ben je de doelstelling van de regel al voorbij...
 

01-11-2014 18:59:06
maigoda
maigoda
In zekere zin waar, maar het punt is dat NSR 100% vrij van alcohol eist, terwijl dat wettelijk en in de praktijk niet haarbaar is, mede omdat de KLPD het gewoon als 0 beschouwd als je onder de gestelde normen zit. Want uiteraard is alles meetbaar, dus ook alcohol. Praktisch betekent dat als bij een blaasproef de uitslag 'P' is (de letter die verschijnt op het blaasapparaat) je door de KLPD gezien wordt als " nuchter". En met die uitslag zal NSR het moeten doen.
Groetjes,
Emiel
 

01-11-2014 19:31:28
Bert13
Bert13
Het heeft alleen al een bericht of 8 niks meer met materieelbevoegdheid te maken.  

02-11-2014 01:06:47
thom
thom
Quote
maigoda (za 01 nov 2014 18:59:06 https://www.somda.nl/forum/15637/p514231/): In zekere zin waar, maar het punt is dat NSR 100% vrij van alcohol eist, terwijl dat wettelijk en in de praktijk niet haarbaar is, mede omdat de KLPD het gewoon als 0 beschouwd als je onder de gestelde normen zit. Want uiteraard is alles meetbaar, dus ook alcohol. Praktisch betekent dat als bij een blaasproef de uitslag 'P' is (de letter die verschijnt op het blaasapparaat) je door de KLPD gezien wordt als " nuchter". En met die uitslag zal NSR het moeten doen.
Groetjes,
Emiel

Als je een ander idee hebt over hun doelstelling, dan moet je je teammanager misschien eens opbellen en hem vertellen dat het beleid wat ze voeren dan niet kan in jou ogen, want dat probeer je ons kennelijk duidelijk te maken

Punt lijkt mij duidelijk, en dat is dat jij gewoon moet zorgen dat je broodnuchter bent op je werk en dat het medisch gezien misschien niet mogelijk is lijkt me nou niet echt relevant binnen de doelstelling... %03%

Verder stelt men het volgens mij ook op als een zero-tolerance beleid, waarvan de betekenis luidt;
"Een nultolerantiebeleid is een beleid waarbij zelfs het kleinste vergrijp (hard) bestraft wordt." en een natuurlijk aanwezig percentage lijkt me geen vergrijp...

Laatst bewerkt door thom op 02-11-2014 01:09
 

02-11-2014 01:39:15
maigoda
maigoda
Ik maak nergens duidelijk dat ik dit niet vind kunnen. Ik maak duidelijk dat de vervoerder een regel stelt die praktisch niet uitvoerbaar is en ook niet door de vervoerder op juridische wijze te achterhalen is. Daar zijn ze voor afhankelijk van de KLPD. En die hanteert het hierboven al genoemde beleid. Dat heeft niets met mijn mening van doen, maar is gewoon kwestie van de feiten beschouwen en er een conclusie uit trekken.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 02-11-2014 01:40
 

02-11-2014 09:11:29
sfj
Quote
Bert13 (za 01 nov 2014 19:31:28 https://www.somda.nl/forum/15672/p514237/): Het heeft alleen al een bericht of 8 niks meer met materieelbevoegdheid te maken.


Bij deze gesplitst, als iemand een betere topictitel weet horen we dat graag!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-11-2014 11:31:53
john2
john2
Quote
timtrein (vr 31 okt 2014 22:33:12 https://www.somda.nl/forum/15672/p514146/): Machinist is niet zomaar een vrijblijvend iets, als machinist ga je niet effe doorzakken terwijl je de volgende dag vroeg moet rijden. Dat kan je je baan kosten; een paar jaar geleden is er nog een Arriva-machinist ontslagen die zoiets had.

Dit niet effe doorzakken geld ook voor alle beroepsvervoerders die voor hun beroep met vervoer te maken hebben.
 

02-11-2014 23:25:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Om even de laatste kop eraf te hakken met betreft alcoholmeting: die marge die de KLPD hanteert is er bewust gekomen, niet zo zeer omdat je nog "nadronken" kan zijn omdat je de avond er voor wat achterover hebt geslagen, maar door natuurlijke gisting in de maag waarbij een zeer laag alcoholpercentage word gecreëerd. Als je namelijk bij wijze van spreken 10 appels eet, met een stuk brood erbij, dan kan dat zich omvormen tot een zeer lage hoeveelheid alcohol.

Om te voorkomen dat je dus bestraft word door "gezond" bezig te zijn, is die marge er gekomen. Dat die marge bijna gelijk staat aan 1 biertje, is puur toeval, maar daar is de marge absoluut niet voor bedoeld.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

03-11-2014 10:10:44
john2
john2
Een bloemist heeft met het maken van bepaalde bloemstukken ook te maken dat er lucht ingeademd word wat bij controle door politie van alcohol genuttigd betiteld wordt. Terwijl de alcohol lucht alleen door de luchtwegen uitgeademd word. Wat ik hiermee wil zeggen is, dat het ook kan zijn dat het niet is wat het lijkt dat het is. Misschien moeilijk neer gezet.

Laatst bewerkt door john2 op 03-11-2014 11:28, reden: Meer tekst neer gezet