Omleiding en omreizen bij verstoring Zuid Limburg
Forum: Algemeen - Algemeen
29-10-2014 08:55:37
Bert13
Bert13
Quote
nougo (wo 29 okt 2014 08:38:24 https://www.somda.nl/forum/15648/p513647/): Mijn vraag: waarom geen treinen via heerlen ? Het staat hier in Maasticht vol met VIRM's


Een deel zal wegbekendheid zijn, en daarnaast blijft het een Veolia-traject. Officieel mogen NS-ers reizigers ook niet adviseren om de trein naar Hrl te nemen, omdat dit een trein "van de concurrent" is.

Laatst bewerkt door sfj op 29-10-2014 18:22


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-10-2014 09:16:47
daniel81
daniel81
Quote
Bert13 (wo 29 okt 2014 08:55:37 https://www.somda.nl/forum/15648/p513649/): Een deel zal wegbekendheid zijn, en daarnaast blijft het een Veolia-traject. Officieel mogen NS-ers reizigers ook niet adviseren om de trein naar Hrl te nemen, omdat dit een trein "van de concurrent" is.

Zolang een omgeleide trein geen commerciële stop maakt in Hrl is er toch niks aan de hand qua concurrentie? Gewoon laten keren ergens op het emplacement.
 

29-10-2014 13:27:07
sjoerd
sjoerd
Quote
daniel81 (wo 29 okt 2014 09:16:47 https://www.somda.nl/forum/15648/p513654/):
Quote
Bert13 (wo 29 okt 2014 08:55:37 https://www.somda.nl/forum/15648/p513649/): Een deel zal wegbekendheid zijn, en daarnaast blijft het een Veolia-traject. Officieel mogen NS-ers reizigers ook niet adviseren om de trein naar Hrl te nemen, omdat dit een trein "van de concurrent" is.

Zolang een omgeleide trein geen commerciële stop maakt in Hrl is er toch niks aan de hand qua concurrentie? Gewoon laten keren ergens op het emplacement.

En dankzij de saneringsdrift kan dat niet meer sinds vorig jaar. Van Maastricht af kan je het emplacement niet meer op.
 

29-10-2014 13:28:33
sfj
Spoor 203 zou nog wel kunnen, maar dan sta je middenin het station en dat staat denk ik wel een beetje raar  


29-10-2014 13:50:16
john2
john2
Van spoor 203 kan men wel weer naar het emplacement toe. Evenals van spoor 1, 2, 4, 5 en 6.

Laatst bewerkt door john2 op 29-10-2014 13:52, reden: Meer teskst er bij gezet
 

29-10-2014 18:09:37
henri1972
henri1972
Quote
Bert13 (wo 29 okt 2014 08:55:37 https://www.somda.nl/forum/15648/p513649/): Een deel zal wegbekendheid zijn, en daarnaast blijft het een Veolia-traject. Officieel mogen NS-ers reizigers ook niet adviseren om de trein naar Hrl te nemen, omdat dit een trein "van de concurrent" is.

In Utrecht werd anders vanmorgen omgeroepen dat de 800 tot Sittard reed en dat reizigers naar Maastricht moesten omreizen via Heerlen....
 

30-10-2014 14:38:25
bloemkool
bloemkool
In het weekend van 11/12 oktober werd er, vanwege geplande werkzaamheden, ook frequent omgereisd via Hrl. Aannemelijk waren daar veel dagjesmensen met een e-ticket bij.  

04-11-2014 15:11:37
sfj
Omreizen wordt toch wel regelmatig aangeraden door NS, zoals nu bij de aanrijding tussen Wt en Rm. Reizigers Rm-Ehv wordt geadviseerd via Venlo te gaan.
Vraag me af of daar afspraken tussen de vervoerders over zijn, dus of je dan bij de andere vervoerder wel/niet incheckt. Kon daar zo snel niets over vinden met google ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-11-2014 15:13:36
Bert13
Bert13
Dan is het (gelukkig) veranderd. Een tijdje geleden was het bij een verstoring Ut-Ed in ieder geval not done om reizigers te adviseren via Amf te reizen (en gaf de omroep aan dat de reizigers via Ht konden reizen...)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-11-2014 15:39:22
daniel81
daniel81
Nu zou Ut-Ed via Amf dan ook geen al te best advies zijn, aangezien de lading van minimaal VIRM-12 dan in één Protos moet.

Is het niet per concessie geregeld hoe er met omreizen moet worden omgegaan?
En er is antuurlijk een groot verschil tussen treinen om laten rijden via het traject van een concessiehouder, of iedereen met de treinen van een andere concessiehouder meesturen.
 

04-11-2014 15:42:21
Bert13
Bert13
Rare reden om het advies dan maar niet te geven, op Rm-Ehv speelt natuurlijk precies hetzelfde met de capaciteit van een 2/8 of 2/6...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-11-2014 16:59:07
j.jager
j.jager
Een andere voorbeeld vind ik ook deels apart. Een geplande stremming tussen Rm en Wt vanwege werkzaamheden werd men in het verleden eens via Std verwezen aangezien het Tvv vervoer niet naar Rm ging maar naar Std. Omreizen via Vl is dan deels sneller maar dan zit je weer met veolia.  

04-11-2014 17:09:51
Lenny
Lenny
Quote
sfj (di 04 nov 2014 15:11:37 https://www.somda.nl/forum/15653/p514615/):
Vraag me af of daar afspraken tussen de vervoerders over zijn, dus of je dan bij de andere vervoerder wel/niet incheckt. Kon daar zo snel niets over vinden met google ...
Op de borden in Ehv stond vandaag bij het omreisadvies een herinnering om bij veolia in en uit te checken, dus die afspraken zijn (nog) niet gemaakt in ieder geval.
 

04-11-2014 17:23:43
daniel81
daniel81
Ik heb hier eerder eens gelezen dat dat indruist tegen de regels: bij omrijden zouden geen extra kosten in rekening gebracht mogen worden.  

04-11-2014 17:54:40
kleine_man
kleine_man
Ik heb al proefondervindelijk vastgesteld dat de NS sec naar de in en uitchecks kijkt. Dus reis je om en check je om, heb je geen recht op gtbv.  

04-11-2014 17:56:59
john2
john2
Hoe kan een Veolia controleur weten of een reiziger wel of niet een om reist. Of een NS conducteur kan zien dat een reiziger die met een regionaal vervoerder reist moet omreizen met NS.  

04-11-2014 17:59:53
Bert13
Bert13
Doordat er op dat moment een storing in de regio is? Maar vooral niet in-/uitchecken is het devies, anders krijg je nooit wat terug.  

04-11-2014 18:18:17
john2
john2
Dus door dan niet in en of uit te checken zou een regionaal controleur of NS conducteur kunnen zien dat men aan het omreizen is. Dan zou men dit aan het vertrek station kunnen zien. Bijvoorbeeld als ik van Nuth naar Eindhoven zou gaan en ik zou door een stremming of verstoring over de Maaslijn via Venlo moeten reizen dan zou ik een Roermond niet moeten om checken. Blijft de vraag over hoe doen de trein reizigers die vanaf Roermond naar Eindhoven willen reizen. Deze mensen zouden dan gewoon bij NS in kunnen checken, want geen reiziger die vanaf Roermond naar Venlo wil treinen haalt het in haar of zijn hoofd om via Eindhoven met NS naar Venlo te reizen.  

04-11-2014 18:22:25
sfj
Als daar afspraken over zouden zijn dus. Voor een Veolia-conducteur is het op dit moment gewoon nog niet-ingecheckt zijn als je de regels zwartwit hanteert.
Denk dat je overgeleverd bent aan de coulance van zo'n controleur als je deze tegenkomt. Bij NS kan men je recente reishistorie er bij pakken in de railpocket, al weet ik niet hoe dat bij de overige vervoerders zit.
Ik ben met mijn DalVrij ook al wel eens aangesproken toen ik vergeten was te piepen op Nijmegen bij de overstap. Hoefde geen kaartje te kopen maar kreeg wel een reprimande.

Het verhaal van @kleine_man klopt ook als je zuiver naar de regels gaat kijken. Daar ligt een mooie taak voor de beleidsmakers die op het OV-chip verhaal zitten, maar dit probleem zal zichzelf oplossen als het mogelijk wordt zonder "omchecken" van vervoerder te wisselen.

Weer een verbeterpuntje voor de OV-chipkaart geïdentificeerd met z'n allen hier dus

Laatst bewerkt door sfj op 04-11-2014 18:23


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-11-2014 06:50:29
mdeen
mdeen
Quote
j.jager (di 04 nov 2014 16:59:07 https://www.somda.nl/forum/15653/p514635/): Een andere voorbeeld vind ik ook deels apart. Een geplande stremming tussen Rm en Wt vanwege werkzaamheden werd men in het verleden eens via Std verwezen aangezien het Tvv vervoer niet naar Rm ging maar naar Std. Omreizen via Vl is dan deels sneller maar dan zit je weer met veolia.

Dat het TVV naar Std gaat komt omdat met de bus naar Sittard en met de trein verder worst-case even snel is als met de bus naar Roermond. Wt-Rm is (volgens google) 24 minuten en dan nog 15 minuten met de trein, totaal 39 minuten. Wt-Std is 31 minuten.
Dat is natuurlijk voor auto snelheden, maar een bus zal niet 8 minuten langzamer zijn.
 

05-11-2014 08:31:56
AgentX
AgentX
Wat is TVV?  

05-11-2014 08:38:57
Bert13
Bert13
Treinvervangend vervoer gok ik, maar dat is een afkorting die onder Somda-leden niet bekend is. Kleine moeite om die drie woorden even uit te schrijven


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

05-11-2014 08:49:16
AgentX
AgentX
Ah helder. Ik dacht al zoiets, zag alleen een eindje terug TVV-vervoer staan, dat bracht me op het verkeerde been. Thanks.  

05-11-2014 17:30:36
j.jager
j.jager
Quote
mdeen (wo 05 nov 2014 06:50:29 https://www.somda.nl/forum/15653/p514702/):
Quote
j.jager (di 04 nov 2014 16:59:07 https://www.somda.nl/forum/15653/p514635/): Een andere voorbeeld vind ik ook deels apart. Een geplande stremming tussen Rm en Wt vanwege werkzaamheden werd men in het verleden eens via Std verwezen aangezien het Tvv vervoer niet naar Rm ging maar naar Std. Omreizen via Vl is dan deels sneller maar dan zit je weer met veolia.

Dat het TVV naar Std gaat komt omdat met de bus naar Sittard en met de trein verder worst-case even snel is als met de bus naar Roermond. Wt-Rm is (volgens google) 24 minuten en dan nog 15 minuten met de trein, totaal 39 minuten. Wt-Std is 31 minuten.
Dat is natuurlijk voor auto snelheden, maar een bus zal niet 8 minuten langzamer zijn.
Dat voordeel is dan als je in zuid limburg moet zijn. Reizigers die in Rm opstappen en riching Ehv moeten zijn volgensmij sneller via Vl dan via Std, maar dan heb je wel een stukje dat je met Veolia moet. Kennelijk zijn daar geen afspraken over omtrend omreizen.
 

05-11-2014 17:39:19
mren
mren
We moeten twee gescheiden houden:
- geplande werkzaamheden
- onverwachte storing

In het laatste geval is het reizigers bij een verwachte extra reistijd van minimaal een uur tov de gepubliceerde drgl toegestaan om een reisweg te kiezen die hen op de juiste bestemming brengt, dit zónder extra kosten voor de reiziger.

In het eerste geval, geldt deze rechtvaardigingsgrond niet.

Nalezen? Verordening 1371/2007 van het EP, artikel 16.
 

05-11-2014 17:56:23
kleine_man
kleine_man
Toch wel handig, 1 europa. Ik zal hem printen.  

05-11-2014 20:40:39
nougo
nougo
Quote
mren
Nalezen? Verordening 1371/2007 van het EP, artikel 16.


Kijk. In het geval van 29 oktober, alwaar de discussie mee begon betrof het:

- Een onverwachte storing die om 7:10 begon met een prognose tot 10:00;
- Een omroep die op Maastricht aangaf dat rekening moest worden gehouden met een vertraging van meer dan een uur.

Ik begrijp nu dat ik dus hoplakee met de verordening in de hand zo de Veolia trein naar Heerlen mocht nemen en mijn vertraging tot ca. 30 minuten kon beperken door in Heerlen de 3500 serie te nemen.

In dat geval blijft dan nog de vraag over waarom NSR niet 2 van de 5 aanwezige stellen VIRM naar Heerlen liet pendelen om een overstap op de 3500 te geven. Dat lijkt mijbedrijfsmatig gezien economischer dan de inhuur van Bussen en levert met wat goede wil een extra reistijd van ca. 30 minuten op.

- Reglementair niet toegestaan ?
- Protocollair niet toegestaan ?
- Geen wegbekendheid ? (maar er zijn machinisten die het hebben want er rijden onderhoudsslagen van Heerlen naar Maastricht VV)
- "Not Done" want traject is van de concurrent.
- Te veel gedoe... (En dus zijn we treintjes aan het rijden ipv reizigers naar hun bestemming te vervoeren.)

Grtz,

Noud
 

06-11-2014 11:34:56
john2
john2
Heb aan Veolia klantenservice de vraag gesteld of er bij een verstoring bij NS, bij omreizen met Veolia treinen men moet in en uit checken. Veolia klantenservice mailt me dat bij een verstoring bij NS spoor waardoor men met Veolia doet omreizen men bij Veolia dient in en uit te checken. Als men hierdoor extra kosten heeft gemaakt dan kan men bij NS een restitutie verzoek indienen. Wel een administratieve rompslomp.  

06-11-2014 11:38:13
timtrein
timtrein
Ja uiteraard zegt Veolia dat, die willen natuurlijk graag dat iedereen aan hun betaalt  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-11-2014 11:41:11
Bert13
Bert13
Inderdaad, weinig verrassend. Je krijgt het geld van NS dus ook niet terug


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-11-2014 12:05:22
mren
mren
Het Europees Parlement is een 'hogere macht' dan de Veolia-klantenservice, dus bij onvoorziene verstoringen *niet* in/uitchecken bij Veolia indien je dit extra geld kost.

Bovendien vervalt met in/uitchecken bij Veolia je GTBV-recht bij NS, dus ben je driedubbel de klos: extra reistijd, extra kosten, geen compensatie.
 

06-11-2014 14:07:08
john2
john2
Een telefoontje gehad van de NS. Het omreis gedeelte met een regionaal vervoerder wordt niet vergoed door NS. Dus er werd wel gezegd dat men moest in en uitchecken bij een regionaalvervoerder. Als het gehele omreis gedeelte met de NS word afgelegd en de vertraging is meer dan 30 minuten bij het uitcheck station, dan word er vergoed.  

06-11-2014 14:13:14
daniel81
daniel81
Kortom, er is werk aan de winkel voor staatssecretaris Wilma Mansveld.
Dit soort zaken moeten gewoon goed geregeld zijn.
 

06-11-2014 16:53:38
gvttreinen
gvttreinen
Broeva Haro...  

06-11-2014 18:42:31
dh3201
dh3201
Quote
daniel81 (do 06 nov 2014 14:13:14 https://www.somda.nl/forum/15653/p514882/): Kortom, er is werk aan de winkel voor staatssecretaris Wilma Mansveld.


Die vindt het allemaal wel prima zo.
Daar verwacht ik in ieder geval geen actie van....


Shqiperise-lopers?
 

06-11-2014 19:17:57
mren
mren
Er is ook bijna geen zaak van te maken. Zodra je bezwaar aantekent tegen een evt. boete bij Veolia, wordt de zaak geseponeerd ipv dat doorgaat tot ILT van de rechter opdracht krijgt om handhavend op te treden richting vervoerders wegens handelen in strijd met de voornoemde verordening van het EP.  

06-11-2014 21:57:04
abbm
abbm
Vreemd eigenlijk. Ik moest 12 oktober jl van Rm naar Ehv. Door herstelwerkzaamheden kon ik omreizen via Vl. Ik had gelijk GTBV aangevraagd en kreeg het toegekend. Terwijl ik tussen Rm en Vl bij Veolia ingecheckt was en er zelfs controle kwam.  

07-11-2014 13:05:08
john2
john2
Dit is dan tegenstrijdig wat mij is medegedeeld, zie enkele topics hoger. Topics wat Veolia mij mededeelde en wat NS telefonisch zei.  

07-11-2014 13:07:35
bloemkool
bloemkool
Als je in de commentaarregel bij je GTBV-claim aangeeft wat je hebt gedaan om je reis te maken, dan krijg het geld terug. Dat is me bij gedwongen in- en uitchecken in Hvs ook gelukt. Aangegeven dat ik Amf-Tl heb gereisd, 2 claims ingediend (Amf - Hvs) en (Hvs-Tl); NS heeft dit gebundeld tot één reis en mij een bedrag van € 3.34 toegekend.

Ik lig nog wel in de clinch over een reisje Edn - Tl waarin ik een half uur vertraging heb opgelopen bij NMBS (wat juridisch tot de concessie van NS valt).
 

07-11-2014 17:01:40
anton_
anton_
Quote
john2 (vr 07 nov 2014 13:05:08 https://www.somda.nl/forum/15653/p515028/): Dit is dan tegenstrijdig wat mij is medegedeeld, zie enkele topics hoger. Topics wat Veolia mij mededeelde en wat NS telefonisch zei.

ik heb dezelfde ervarings als abbm op de route Utrecht - Groningen waar ik door een ongeluk gedwongen werd via Leeuwarden te reizen.

Laatst bewerkt door anton_ op 07-11-2014 18:24
 

07-11-2014 17:09:53
kleine_man
kleine_man
Dit alles is gewoon rechtsongelijkheid. Alleen al op grond daarvan kan je een zaak maken. In/uitchecken is dus niet noodzakelijk. Bij controle door Veolia expliciet om een BOA vragen. Dat geeft je meer rechtszekerheid.

Handig om met een paar beleidsmakers in de trein te zitten. Helaas lust ik geen tomaten.