Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
Treinstammen DD-AR
RailWiki.nl
Verwijder discussie uit je favorieten

Ontwikkelingen DD-AR

Zaterdag 08 mrt 2014 - 08:38:19
broek53
broek53
Om in het topic DDAR/DDZ niet teveel twee heel verschillende onderwerpen door elkaar te laten lopen, is dit een nieuw topic over de wederkeer van een deel van het DDAR.
Die is ook werkelijk aanstaande: in Haarlem zal eind volgende week de eerste Bvk 'op stand gaan'; ijs en weder dienende de 270 7075. Daarna gaan er ongeveer om de dsomda.nl werkdagen Bvk's in behandeling.

Laatst bewerkt door sfj op Maandag 27 okt 2014 om 22:10:25, reden: titelfix na split/merge

Zaterdag 08 mrt 2014 - 08:49:21
M-BASS
M-BASS
Mooi om te horen, is er ook iets bekend of ze eerst de Bvk's doen, dan de Bv's en als laatste de 1700's, of loopt het door elkaar om zsm complete stammen te hebben (wat op zich ook wel logischer zou zijn omdat het dan minder opstelterrein inneemt)?
In 3 dagen is de Bvk ook klaar voor inzet?

Zaterdag 08 mrt 2014 - 08:56:44
broek53
broek53
Verdere planning ken ik niet, maar men begint in ieder geval met Bvk's omdat die in doorsnee de meeste behandeling nodig blijken te hebben. Niet alleen omdat er natuurlijk de meeste apparatuur in zit, maar ook omdat de meeste een verkapte cascorevisie nodig hebben. De behandeling zal dan ook veel langer duren dan drie dagen per rijtuig.
Of de 1700-en ook in Haarlem komen, betwijfel ik. Die zullen waarschijnlijk wel in Maastricht weer 'opgepiept' worden.

Zaterdag 08 mrt 2014 - 10:04:10
jellejh
jellejh
Leuk om te horen! Is er al een prognose voor wanneer de eerste ingezet wordt?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 08 mrt 2014 - 10:47:00
ricohallo
ricohallo
Een hele tijd terug werd er over april gesproken. Ik weet nog niet of dat nog steeds zo is, aangezien dat niet zo lang meer duurt.

Zaterdag 08 mrt 2014 - 10:56:04
bart
bart
En over het inzetgebied is ook zeker nog steeds niets bekend?

Zaterdag 08 mrt 2014 - 11:02:19
Klaasje
Klaasje
Wat een ongeduldigheid toch weer. Maar het zou mij niets verbazen als dat 5600 of 4400/9600 is omdat daar nu DDZ rijdt wat daar weg moet uiteindelijk. Maar dat is pure speculatie waar ik ook weer weinig onderbouwing voor heb. Dus dan is speculatie niet veel waard.

Zaterdag 08 mrt 2014 - 11:22:18
sfj
sfj
Ik sprak in de trein vandeweek een medewerker van NedTrain Haarlem die vertelde dat er inderdaad een vrij grote revisie wordt gedaan, en dat de bakken dan zelfs wel weer tien jaar mee zouden kunnen. Lijkt me niet onhandig gezien publieke info over de Sprinter NG nog steeds niet bestaat (of ik heb het volkomen gemist).
Hij sprak over inzet op z'n vroegst in September/oktober.
Wel leuk in ieder geval dat het echt doorgaat, zijn toch m'n favoriete treinen.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zaterdag 08 mrt 2014 - 11:25:32
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
Willen ze de 4800 (voor hoever die blijft bestaan) en 5400 naar SGM hebben dan? Dat waren voorheen toch wel de lijntjes waar DDAR het meest rondhobbelde. Leuk nieuws in elk geval

Zaterdag 08 mrt 2014 - 11:31:55
broek53
broek53
De terugkeer van DDAR was in de voorlopige materieelplannen vooral nodig vanaf het wijzigingsblad september. Het beeld was (en zal het nog wel zijn) dat de uitstroom van ICR-stammen in juni (de laatste TD9) ongeveer opgevangen zou worden door een beetje minder materieelinzet in de zomer, maar dan in september deels door DDAR gecompenseerd zou moeten worden.
Dat het een behoorlijke revisie moet worden, is gezien de staat van de bakken wel duidelijk. En dan kun je het beter meteen maar goed doen. Ik zie een duidelijke parallel met DDM-1, dat tegen de tijd dat het afgevoerd zou gaan worden, door de zoveelste materieelpaniek alsnog in revisie ging en daarna ook meteen weer jaaaren mee kon.

Zondag 09 mrt 2014 - 22:18:03
kleine_man
kleine_man
Wellicht heb ik het in alle DDAR/DDZ berichten over het hoofd gezien en hieronder wordt alleen gesproken over B's, komt er geen eerste klasse in de nieuw samengestelde DDAR?

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zondag 09 mrt 2014 - 22:23:38
train85
train85
Jawel.

www.mat64.nl

Dinsdag 11 mrt 2014 - 13:35:10
verwoert
verwoert
Worden de beschadigde en nog niet gesloopte rijtuigen zoals de 7061 en 7508 ook in het programma meegenomen of blijven zij aan de kant staan?

Dinsdag 11 mrt 2014 - 13:51:37
broek53
broek53
Quote
kleine_man (zo 09 mrt 2014 22:18:03 www.somda.nl): Wellicht heb ik het in alle DDAR/DDZ berichten over het hoofd gezien en hieronder wordt alleen gesproken over B's, komt er geen eerste klasse in de nieuw samengestelde DDAR?
Jawel. Naast de paar ABv's die er nog over zijn, wordt er een afdeling 1e klasse ingericht in een aantal Bv's (van ABv's zijn er te weinig, van Bv's royaal teveel). Hoe die eruit gaan zien en waar hij komt, wist men een paar weken geleden nog niet zeker.

Woensdag 12 mrt 2014 - 01:48:18
tripleklep
tripleklep
Dinsdag avond zijn er 6 Bvk's in Haarlem neergezet op spoor 14. O.a. de 270 7017 zit daarbij. Doordat het donker was en sommige bakken ook onder de graffiti zitten heb ik niet alle nummers kunnen zien.

Laatst bewerkt door tripleklep op Woensdag 12 mrt 2014 om 01:50:50

Woensdag 12 mrt 2014 - 07:21:06
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Als ik net goed gezien heb staan deze er:
270 016, 270 010, 270 074, 270 043, en een graffiti besmeurd rijtuig.

Woensdag 12 mrt 2014 - 12:08:43
admin
Moderator
admin
Enkele reacties verwijderd met een (te) hoge mate van speculatie en wensen.

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Woensdag 12 mrt 2014 - 13:34:29
snowie
snowie
Dinsdagmiddag 11 maart was VR loc 203-1 ongeveer de hele middag bezig met het uitrangeren van DDAR bakken , uiteindelijk vertrok VR loc 203-1 met aan de haak de volgende DDAR bakken van ACT Terminal in Amsterdamse Houtrakpolder naar Aswplz :
270 7016 Bvk
270 7010 Bvk
270 7075 Bvk
270 7038 Bvk
280 7278 Bv
270 7073 Bvk
280 7260 Bv
280 7290 Bv

In Aswplz zou er gehusseld worden met bakken en daarna zou het transport doorgaan naar Hlmwph - wat er uiteindelijk in Aswplz is achtergebleven en wat er doorgegaan is naar Hlmwph heb ik geen zicht op.

Laatst bewerkt door snowie op Woensdag 12 mrt 2014 om 13:34:58

Donderdag 13 mrt 2014 - 07:20:10
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Heb vanochtend even genoteerd. volgende rijtuigen en 1 onbekende staan sind maandag in Hlm.
270 7016
270 7010
270 7075
270 7017
270 7043

Vrijdag 21 mrt 2014 - 22:30:42
broek53
broek53
Brekend nieuws: in de Zaanstraat is vorige week al begonnen met het samenstellen van DDAR-stammen en ze rijvaardig maken. Als eerste in behandeling genomen is toekomstige stam 7338: 270 7038 + 280 7260 + 280 7278, waarvan de 280 7260 een afdeling eerste klasse krijgt. Stam zou volgende week al klaar moeten zijn.
Tweede stam in behandeling is de 7373: 270 7073 + 280 7290 (met 1e klasse) + 280 7295 - zou eind volgende week ook al klaar moeten zijn (althans: de behandeling in de Zaanstraat dan).
Derde stam wordt de 7376: 270 7076 + 280 7246 (met 1e klasse) + 280 7233,
Vierde stam de 7377: 270 7077 + 280 7302 (met 1e klasse) + 280 7300.
Later staan er nog een 7334 en een 7336 op de rol.
Hoe het zit en hoe het zal gaan met de bijbehorende 1700'en, weet ik niet.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 22 mrt 2014 om 09:41:05

Vrijdag 21 mrt 2014 - 22:33:20
thom
thom
Begrijp ik dan goed dat de stammen volledig behandeld worden op de Zaanstraat, of worden ze daar in elkaar gezet en voorbereid op behandeling door Hlm?

Eerder las ik nog over een redelijke casco revisie, en dat zie ik nou niet echt gebeuren op de Zaanstraat?

Vrijdag 21 mrt 2014 - 22:39:09
1855
1855
De bakken zullen op een behoorlijk aantal punten eerst technisch gereviseerd moeten worden, dus van inzet op korte termijn kan haast geen sprake zijn.
Daarnaast worden er 21 1700'en aangepast. Dit worden niet exemplaren uit de serie 1701-1728, maar zelfstandige loccen die weer voor DDAR geschikt worden gemaakt.

Vrijdag 21 mrt 2014 - 22:52:19
thom
thom
Dat leek mij ook, evenals dat de Zaanstraat daar nou niet voor ingericht zou zijn.

Zou dat voor de lokken dan betekenen dat ze voorzien zullen worden van een BSI koppeling, of laat men dat dan nu achterwege?

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 21 mrt 2014 om 22:54:06

Vrijdag 21 mrt 2014 - 22:56:05
broek53
broek53
Quote
thom (vr 21 mrt 2014 22:33:20 www.somda.nl): Begrijp ik dan goed dat de stammen volledig behandeld worden op de Zaanstraat, of worden ze daar in elkaar gezet en voorbereid op behandeling door Hlm?

Eerder las ik nog over een redelijke casco revisie, en dat zie ik nou niet echt gebeuren op de Zaanstraat?
Dat eerste vermoed ik, al was het maar omdat je in twee weken doorlooptijd geen grotere beurt, laat staan revisie kunt uitvoeren.

Zaterdag 22 mrt 2014 - 00:39:53
jeanne
jeanne
Misschien zijn de werkzaamheden tussen Haarlem en de Zaanstraat verdeeld en lopen deze niet (noodzakelijker wijs) synchroon. Wat als de nu her in dienst gestelde bakken later alsnog ook een bezoekje aan de Wph moeten afleggen. Zo iets zagen we bij de DH’90 toch ook.

Jeanne Kok

Zaterdag 22 mrt 2014 - 08:55:14
kleine_man
kleine_man
Wellicht komt deze vraag te vroeg, maar worden de verbouwde Bv vernummerd als ze ABv zijn geworden?

Welke reden is er om niet de DD-AR geschikte 1700'en te gaan gebruiken?

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zaterdag 22 mrt 2014 - 09:37:49
M-BASS
M-BASS
Quote
1855 (vr 21 mrt 2014 22:39:09 www.somda.nl): De bakken zullen op een behoorlijk aantal punten eerst technisch gereviseerd moeten worden, dus van inzet op korte termijn kan haast geen sprake zijn.
Daarnaast worden er 21 1700'en aangepast. Dit worden niet exemplaren uit de serie 1701-1728, maar zelfstandige loccen die weer voor DDAR geschikt worden gemaakt.
Ik neem aan dat dit komt doordat de ICRm overgaat, en er daardoor meer 1700's overblijven?

Zaterdag 22 mrt 2014 - 12:16:06
sjaak72
sjaak72
Flickr /sjaakn/
Deze 4 DD-AR stammen kunnen we de komende weken verwachten in de 3400?

Zaterdag 22 mrt 2014 - 12:17:53
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Als men net het DDZ door SGM vervangt, vrees ik dat de 3400 niet wordt aangemerkt als serie waar die capaciteit hard nodig is.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zaterdag 22 mrt 2014 - 13:35:34
broek53
broek53
Ik heb alleen verteld dat de Zaanstraat begonnen is rijtuigstammen te formeren en er in de loods iets mee te doen gedurende twee weken per stam, meer niet. Het woord inzetten is niet gevallen. Het DDAR keert overigens niet terug om de capaciteit per trein te vergroten (waarbij hij minder capaciteit heeft dan SGM5, maar dit alles terzijde). Het keert terug om DDZ te vervangen dat naar de IC-diensten moet om ICR te vervangen, dat is het doorschuifplaatje.

De zeeer voorlopige inzetplannen voor 2015 zijn 16 diensten: 8 in de 4400/9600, 4 in de 4800 en 4 in de 5400 - zijnde dus de series waarin DDZ in stoptreindiensten zit, behalve de 5600.

Zaterdag 22 mrt 2014 - 13:46:25
fugazi
fugazi
De 5600 wordt m.i.v. april SLT.

Zaterdag 22 mrt 2014 - 15:32:18
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Niet helemaal mag ik aannemen want dat past in de spits nooit bij de treinen die met 2xDDZ4 rijden.

Zaterdag 22 mrt 2014 - 15:50:50
fugazi
fugazi
Alles wordt SLT, voornamelijk combinaties van dubbele stellen (of het hele idee moet last-minute geschrapt zijn, maar dat lijkt me sterk).

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 22 mrt 2014 om 15:52:48, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zaterdag 22 mrt 2014 - 16:06:39
michaben
michaben
In de diensten van 7 april staat de 5600 nog met DDZ.

Zaterdag 22 mrt 2014 - 16:10:07
fugazi
fugazi
Als dat zo is, ik wil je best geloven, is het plan dus uitgesteld of geheel 'out of the picture'.

Zaterdag 22 mrt 2014 - 18:46:06
broek53
broek53
Quote
Jurre (za 22 mrt 2014 15:50:50 somda.nl): Alles wordt SLT, voornamelijk combinaties van dubbele stellen (of het hele idee moet last-minute geschrapt zijn, maar dat lijkt me sterk).
Het is hier volledig oftopic, maar om het niet in de lucht te laten hangen: DDZ weg uit de 5600 is een alternatief geweest voor het geval er een verbod zou komen op gecombineerd rijden met DDZ. Dan zou het DDZ gewisseld worden tegen het SLT in de series 5000 en 5100, als ik mij goed herinner. Dat verbod is er niet gekomen en dus ook dit alternatieve plan niet.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 01 apr 2014 om 22:00:39

Zondag 23 mrt 2014 - 09:18:37
sebasss
sebasss
Dat laatste plan met wissel van de DDZ voor SLT uit de 5000 en 5100 lijkt me een heel vreemd plan! Er rijd namelijk al zo'n bijna 4 maanden intergraal SGM in.
De paar vreemde eenden van SLT die er soms tussendoor gaan is te verwaarlozen.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zondag 23 mrt 2014 om 09:20:17, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zondag 23 mrt 2014 - 13:37:29
fugazi
fugazi
Quote
broek53 (za 22 mrt 2014 18:46:06 somda.nl):
Quote
Jurre (za 22 mrt 2014 15:50:50 somda.nl): Alles wordt SLT, voornamelijk combinaties van dubbele stellen (of het hele idee moet last-minute geschrapt zijn, maar dat lijkt me sterk).
Het is hier volledig oftopic, maar om het niet in de lucht te laten hangen: DDZ uit de 5600 weg is een alternatief gdweest voor het geval er een verbod zou komen op gecombineerd rijden met DDZ. Dan zou het DDZ gewisseld worden tegen het SLT in de series 5000 en 5100, als ik mij goed herinner. Dat verbod is er niet gekomen en dus ook dit alternatieve plan niet.
Bedankt voor je antwoord!

Zondag 23 mrt 2014 - 14:03:53
sjaak72
sjaak72
Flickr /sjaakn/
Quote
broek53 (za 22 mrt 2014 13:35:34 www.somda.nl): Ik heb alleen verteld dat de Zaanstraat begonnen is rijtuigstammen te formeren en er in de loods iets mee te doen gedurende twee weken per stam, meer niet. Het woord inzetten is niet gevallen. Het DDAR keert overigens niet terug om de capaciteit per trein te vergroten (waarbij hij minder capaciteit heeft dan SGM5, maar dit alles terzijde). Het keert terug om DDZ te vervangen dat naar de IC-diensten moet om ICR te vervangen, dat is het doorschuifplaatje.
.
Ik heb even het aantal zitplaatsen uitgezocht voor het SGM, DD-AR en DDZ.

- 5 bakken SGM heeft totaal 364 zitplaatsen, waarvan 60 1e klasse, 208 2e klasse en 96 klapzittingen.
- De 3-delige DD-AR combinatie heeft totaal 399 zitplaatsen, waarvan 64 1e klasse, 272 2e klasse en 63 klap- cq. vaste zittingen.
- DDZD heeft totaal 384 zitplaatsen, waarvan 65 1e klassen en 319 2e klasse. Het aantal klapzittingen voor een 4-delige DDZ heb ik niet kunnen vinden.

Zondag 23 mrt 2014 - 18:03:28
bart
bart
Quote
broek53 (za 22 mrt 2014 13:35:34 somda.nl): De zeeer voorlopige inzetplannen voor 2015 zijn 16 diensten: o.a. 4 in de 4800.
Er is voor wat betreft de nieuwe dienstregeling toch nog veel te doen om de 3400/4800/14800, dus ik ben benieuwd hoe dat er dan eventueel uit gaat zien.

Misschien gaat sjaak72 zijn wens zo toch nog min of meer in vervulling.... ?

Laatst bewerkt door bart op Zondag 23 mrt 2014 om 18:06:03

Zondag 23 mrt 2014 - 18:10:10
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Quote
sjaak72 (zo 23 mrt 2014 14:03:53 somda.nl): %
Ik heb even het aantal zitplaatsen uitgezocht voor het SGM, DD-AR en DDZ.

- 5 bakken SGM heeft totaal 364 zitplaatsen, waarvan 60 1e klasse, 208 2e klasse en 96 klapzittingen.
- De 3-delige DD-AR combinatie heeft totaal 399 zitplaatsen, waarvan 64 1e klasse, 272 2e klasse en 63 klap- cq. vaste zittingen.
- DDZD heeft totaal 384 zitplaatsen, waarvan 65 1e klassen en 319 2e klasse. Het aantal klapzittingen voor een 4-delige DDZ heb ik niet kunnen vinden.
Best wel raar dat DDAR3 zoveel capaciteit heeft vergleken met DDZ4 en SGM5!

Zondag 23 mrt 2014 - 18:42:32
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
DDZ4 heeft maar 1 verdieping in de extra bak natuurlijk, en in een DDZ zitten per bak minder zitplaatsen vanwege de grotere afstand er tussen (meer beenruimte)

Laatst bewerkt door dennistd op Zondag 23 mrt 2014 om 18:42:42


Zondag 23 mrt 2014 - 21:05:28
broek53
broek53
Quote
NS1707 (zo 23 mrt 2014 18:10:10 www.somda.nl):
Quote
sjaak72 (zo 23 mrt 2014 14:03:53 somda.nl): %
Ik heb even het aantal zitplaatsen uitgezocht voor het SGM, DD-AR en DDZ.

- 5 bakken SGM heeft totaal 364 zitplaatsen, waarvan 60 1e klasse, 208 2e klasse en 96 klapzittingen.
- De 3-delige DD-AR combinatie heeft totaal 399 zitplaatsen, waarvan 64 1e klasse, 272 2e klasse en 63 klap- cq. vaste zittingen.
- DDZD heeft totaal 384 zitplaatsen, waarvan 65 1e klassen en 319 2e klasse. Het aantal klapzittingen voor een 4-delige DDZ heb ik niet kunnen vinden.
Best wel raar dat DDAR3 zoveel capaciteit heeft vergleken met DDZ4 en SGM5!
Het DDM is een wondertje van hoeveelheden zitplaatsen, dat is zeker. De complicatie in dit soort vergelijkingen is dat SGM en SLT in verhouding veel meer staanplaatsen hebben (dan DDAR en DDZ) en daarmee stijgt de SGM5 bij toepassing van de acceptabel- en volnorm boven de DD3 uit. En de 3400 wordt op de acceptabelnorm gepland.

Zondag 23 mrt 2014 - 23:43:45
broek53
broek53
Uit de Zaanstraat wordt bericht dat er in tweeploegendienst door ploegen uit Haarlem gewerkt wordt of gaat worden. Er worden onderdelen uitgenomen ter revisie en er is interieur verwijderd - wat met het oog op de verbouwing tot 1e klasse niet vreemd is. Alle rijtuigen worden in ieder geval voorzien van nieuwe buisbalgen, dat was wel duidelijk. Niet duidelijk is of de gevormde stammen wel of niet nog naar Haarlem moeten. De hier in behandeling zijnde rijtuigen zijn allemaal op nummer uitgezocht en blijkbaar horen ze tot de betere exemplaren.

Maandag 24 mrt 2014 - 13:28:36
jorgo
jorgo
Als er oude eerste klasse banken uit reeds tot DDZ verbouwde bakken gebruikt gaan worden, kun je een indeling maken zoals een 'echte' ABv, want dat past precies. Alleen beschikken de 4 vierzits dan over 5 vensters. Maar daar is goed mee te leven.
Weet iemand of het mogelijk is de banken vast te schroeven op een positie die niet precies tussen twee ramen valt? Want dat zou natuurlijk wel een voorwaarde zijn voor die indeling. Iedere vierzits krijgt zo nl. 1,25 tweedeklasse venster.

Maandag 24 mrt 2014 - 13:40:25
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Het topic is opgeschoond. Graag weer terug naar de feiten over de herindienststelling van het DD-AR.

Groet, Spiketrain

Maandag 24 mrt 2014 - 13:56:34
lex_t
lex_t
Quote
NS1707 (zo 23 mrt 2014 18:10:10 www.somda.nl): Best wel raar dat DDAR3 zoveel capaciteit heeft vergleken met DDZ4 en SGM5!
Waarom drietjes eigenlijk? Bv's genoeg voor viertjes?

Maandag 24 mrt 2014 - 14:05:26
sfj
sfj
Ook dat is iets wat tot in den treure besproken is op het forum, er zijn na de revisie van DDZ inclusief de zesjes nog slechts 7 ABv's, 31 Bv's en 25 Bvk's. Daar kan je veel minder viertjes mee maken dan drietjes, bovendien zouden er dan veel Bvk's overblijven terwijl de capaciteit wel gewenst is.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Maandag 24 mrt 2014 - 15:08:23
maigoda
maigoda
Quote
lex_t (ma 24 mrt 2014 13:56:34 somda.nl):
Quote
NS1707 (zo 23 mrt 2014 18:10:10 www.somda.nl): Best wel raar dat DDAR3 zoveel capaciteit heeft vergleken met DDZ4 en SGM5!
Waarom drietjes eigenlijk? Bv's genoeg voor viertjes?
Als het de bedoeling is dat ze in de 5600 komen te rijden, dan kun je met vier bakken+lok niet gecombineerd rijden omdat de perrons tussen Ut en Amf dat nog niet aankunnen. En wellicht zijn er meer plekken in het beoorde inzetgebied waar langer dan 8 bakken niet past.
Groetjes,
Emiel

Maandag 24 mrt 2014 - 15:21:46
broek53
broek53
Het is meer, zoals betoogd, een kwestie van het maximaal benutten van de nog aanwezige DDAR-bakken. Anderzijds is een DD4 ook niet meer dan een ouderwetse maat, waarvan je je moet afvragen hoeveel nut dat heeft. Daar waar DDAR3 zo'n beetje hetzelfde kan vervoeren als een DDZ4 is de keus al helemaal niet raar.

Maandag 24 mrt 2014 - 16:20:32
rob46
rob46
Flickr /rob46/
VR-loc 203-5 sleepte vanmorgen een vijftal DDAR Bvk's vanuit de Hrp, via Awhv naar Aswpl.

57 jaar OV-fotografie.

Maandag 24 mrt 2014 - 18:57:34
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Die DDZ rijtuigen om de Hrp, zijn die voor de 'DDZ-6'? Of de DDAR '2e leven'?
Een 1700 erachter en rijden maar .

Maandag 24 mrt 2014 - 19:21:22
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Je zegt het zelf al. Het betreft DDZ en geen DD-AR (laat staan DD-AR met een tweede leven). Even een loc eraan gaat niet werken, er is een (A)Bvk nodig.

Maandag 24 mrt 2014 - 21:26:35
bnv
bnv
Quote
NS1707 (ma 24 mrt 2014 18:57:34 www.somda.nl): Die DDZ rijtuigen om de Hrp, zijn die voor de 'DDZ-6'? Of de DDAR '2e leven'?
Een 1700 erachter en rijden maar .
Wel, die 1700 'en zullen mogelijk nog niet paraat zijn en staan te trappelen om bij wijze van spreken morgen al te gaan rijden.
Heeft ook nog geen haast. Eerder is langs gekomen dat ze pas in september nodig zijn, dus het zal nog wel even duren.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 24 mrt 2014 - 22:11:10
Daan!
Daan!
Nouja, nodig zijn ze eigenlijk liever vandaag dan morgen. Als ik zie in het Od-topic waar er met tekort materieel moet worden gereden.

Maandag 24 mrt 2014 - 22:19:00
thom
thom
Maar daar is én DDAR niet voor bedoeld, én dit topic niet

Het begint namelijk wel erg herhalend karakter te krijgen hier, er is een hoop al gezegd....

Maandag 24 mrt 2014 - 22:48:25
Ht
Ht
Dan heb ik slechts nog twee vragen hierover;

- Zullen er gekoppelde stellen DD-AR gaan rijden of is dat uitgesloten?
- Hoelang word er geoogd het opnieuw in dienst gestelde DD-AR te willen gebruiken zover de prognose het wil geven?

Maandag 24 mrt 2014 - 23:24:16
NDS
NDS
Die laatste is heel simpel en was al eerder hier op het forum te lezen. Pas in 2018 word er nieuw stoptrein materieel verwacht. Tot die tijd is het behelpen met DDAR en Plan V om de gaten te dichten die ontstaan doordat de Fyra niet gekomen is ICR dat moet gaan opvullen en DDZ nodig is om ICR te vervangen.

Of er gekoppelde DDAR stammen gaan rijden of niet is een vraag waar je nu nog geen zinnig antwoord op kan en naar mijn idee moet willen geven. Laat het spul eerst maar eens in dienst komen dan lees je hier vanzelf wat waar rijd en in welke samenstelling.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Dinsdag 01 apr 2014 - 21:59:47
broek53
broek53
Alle 13 Bvk's die een beurt in Haarlem moeten krijgen, staan daar nu. Sinds 11 maart de 270 7010, 7016, 7017, 7039, 7043 en 7075
Vandaag uit de Houtrak en de Zaanstraat de 270 7014, 7034, 7035, 7037, 7042, 7044 en 7078.

Vrijdag 04 apr 2014 - 01:10:49
tripleklep
tripleklep
Vandaag zag ik de 270 7075 buiten staan. Qua verfwerk helaas alleen 'gepostzegeld' net als DDM-1 destijds. Maar de doorlooptijd van de bakken is dus aardig kort.

Zaterdag 19 apr 2014 - 09:24:58
rob46
rob46
Flickr /rob46/
Blijkbaar zijn de 270 7039 en 7075 nadien vanuit Hlm weer naar de Hrp overgebracht. Ze zaten namelijk met 7019 in de conditierit Hrp-Amf_Hrp die VR op 15-4 maakte.

57 jaar OV-fotografie.

Zaterdag 19 apr 2014 - 09:27:00
sfj
sfj
Klopt, de 7039 en 7075 zaten vorige week dinsdag in dat transport met 8 bakken DDZ. Ik had de nummers in het gewone DDAR/DDZ topic gezet.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Woensdag 23 apr 2014 - 18:41:45
lesley001
lesley001
Flickr lesley001
Vandaag, 23 april, maakte Volkerrail een conditieritje met 4 Bvk's. Het betrof de 270 7043, 270 7016, 270 7017 en de 270 7073.
Plaatje te Hlm: www.flickr.com

Woensdag 23 apr 2014 - 18:44:58
sfj
sfj
Vanochtend (zie od) en rond 18.15 is er ook een vr203 met een losse Bvk gespot op Asd, ben ernstig aan het vissen naar de nummertjes daarvan

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Woensdag 23 apr 2014 - 19:36:19
Mat64Rens
Mat64Rens
Ik ga nu snel kijken op de video die ik heb gemaakt van de combi welk nummer het is

Laatst bewerkt door Mat64Rens op Woensdag 23 apr 2014 om 19:36:38

Vrijdag 25 apr 2014 - 20:53:29
sjaak72
sjaak72
Flickr /sjaakn/
Op de Zaanstraat zag ik vanmorgen iets van 3 DD-AR stammen zonder loc klaarstaan.

Zondag 25 mei 2014 - 21:04:58
broek53
broek53
In het andere, verkeerde topic is o.a. gememoreerd dat op 15 mei de rijtuigen voor de stammen 7339 en 7317 in de Zaanstraat waren binnengenomen.
Dezer dagen moeten volgens de plannen ook deze stammen klaar zijn en moeten de 7315 en 7343 in behandeling gaan.

Maandag 26 mei 2014 - 08:05:10
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Wat gaat er gebeuren nu deze stammen "klaar" zijn? Moeten er dan nog proefritten gedaan worden, of zijn ze dan in principe "klaar" om in dienst te gaan?

Maandag 26 mei 2014 - 09:04:33
broek53
broek53
Daar ben ik ook zo benieuwd naar. Op het 1700-front is geen beweging te zien en als je de stammen al niet meteen formeert, zou je toch op zijn minst een proefrit verwachten als de Zstr klaar is met de rijtuigen.

Maandag 26 mei 2014 - 09:09:42
salieri
salieri
Apart dat er bij de 1700 nog geen beweging te zien is. Of hebben deze minder tijd nodig en kan het in een later stadium gedaan worden (bijvoorbeeld als de stammen klaar zijn en dat dan de 1700 aan de beurt is in de Zaanstraat)?

Of is deze klus uitbesteed aan werkplaats Mt?


Maandag 26 mei 2014 - 09:18:09
sfj
sfj
Wat ik me nog afvraag is of de locs weer een BSI krijgen, of dat er sprake is van enkel solo rijdende stammetjes.

En ik zal er aan proberen te denken de volgende keer om inderdaad meldingen over DD-AR in dit topic te plaatsen ipv het andere.

Laatst bewerkt door sfj op Maandag 26 mei 2014 om 09:18:43

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Maandag 26 mei 2014 - 09:19:56
broek53
broek53
Er hoeft weinig gedaan te worden: de locs die vrijkomen van uit dienst genomen ICR-stammen verhuizen naar de DDARen. Of ze een BSI-koppeling krijgen, weet ik niet, maar dat zou dan ongeveer het enige zijn dat eraan moet gebeuren.

Maandag 26 mei 2014 - 10:59:57
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Ze hebben in Mt gekeken of ze de 1800 weer konden gebruiken, incl BSI. Dat ging niet. 1700 is blijkbaar dus onvoldoende beschikbaar/de loccen die aan de kant staan moet teveel aan gebeuren.

Maandag 26 mei 2014 - 11:06:38
broek53
broek53
1800 met DDAR is volslagen onmogelijk, zover ik weet. Geen Ep-rem en zo.

Maandag 26 mei 2014 - 11:16:57
Daan!
Daan!
Ik zou niet waarom daar nou gekeken zou zijn. Sowieso heb je de oudste 1700'en nog staan.

Maandag 26 mei 2014 - 11:19:19
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Nu zit er nog net wel ep rem op de 1800.

Maandag 26 mei 2014 - 11:20:04
sfj
sfj
Dat klopt, je mist ook nog meer, onder andere aansturing van de deurenring en een tweede omzetter/snelschakelaar, communicatie voor de parkeerstand in de 1700, treinschakeling met twee stammen, bsi koppelen etcetera (bron: jouw artikel in OdR 1992-4 wat ik recent heb gelezen).

Die EP-rem is volgens mij nog wel buiten dienst te stellen (zoals in de getrokken variant van DDM2/3 die een tijdje in intercities met ICR hebben gereden.

edit: jouw slaat op Broek53.

Laatst bewerkt door sfj op Maandag 26 mei 2014 om 11:20:56

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Maandag 26 mei 2014 - 11:30:25
MasterE
MasterE
DDM 1 reed mee in stammen ICR en zijn zonder EP rem. DDM 2/3 zijn gebruikt in mDDM/DD-AR en nu in DDZ.

Maandag 26 mei 2014 - 11:33:49
sfj
sfj
Er zijn ook DDM3 Bvk's geweest in getrokken stammen rond 2002, de 270 7076-7079.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Maandag 26 mei 2014 - 11:34:40
sjaak72
sjaak72
Flickr /sjaakn/
Er komen toch 1700 locs vrij van de TD stammen? De locs zullen op korte termijn nodig zijn als men de 6-delige DDZ stammen gaat formeren. Op dit moment rijdt er nog een hoop DDZ materieel in de sprinters en ik neem aan dat dit niet meer mogelijk is als de 6-delige stammen gereed zijn. Ik vermoed dat men nog rijdende 1700 locs gaat gebruiken anders waren de terzijde gestelde locs allang opgepiept en deze nieuwe DD-AR stammen zullen wel solo gaan rondrijden.

Prognose wijzigingsblad juni; 3 stuks in de 4800 en 2/3 stuks in de 3400

Maandag 26 mei 2014 - 11:49:31
broek53
broek53
Quote
sfj (ma 26 mei 2014 11:33:49 www.somda.nl): Er zijn ook DDM3 Bvk's geweest in getrokken stammen rond 2002, de 270 7076-7079.
Ja, dat is waar. Was ik helemaal 'mijn eigen' DDAR-zesjes vergeten.
Maar de stammen die jij bedoelt (met ICR) reden weliswaar met 1800, maar dan ook zonder deurvergrendelingscircuits en zo.

Maandag 26 mei 2014 - 11:50:57
broek53
broek53
Quote
sjaak72 (ma 26 mei 2014 11:34:40 www.somda.nl): Er komen toch 1700 locs vrij van de TD stammen? De locs zullen op korte termijn nodig zijn als men de 6-delige DDZ stammen gaat formeren. Op dit moment rijdt er nog een hoop DDZ materieel in de sprinters en ik neem aan dat dit niet meer mogelijk is als de 6-delige stammen gereed zijn. Ik vermoed dat men nog rijdende 1700 locs gaat gebruiken anders waren de terzijde gestelde locs allang opgepiept en deze nieuwe DD-AR stammen zullen wel solo gaan rondrijden.

Prognose wijzigingsblad juni; 3 stuks in de 4800 en 2/3 stuks in de 3400
Eens, ik denk dat de 1700-en zo worden overgezet. Maar er is al een anatal ICR-stammen uit gegaan, dus er zouden er al een een paar beschikbaar moeten zijn.
De prognose voor wbl juni die ik ken is: nul.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 26 mei 2014 om 11:51:58

Maandag 26 mei 2014 - 17:45:42
thom
thom
Quote
MasterE (ma 26 mei 2014 11:30:25 somda.nl): DDM 1 reed mee in stammen ICR en zijn zonder EP rem.
DDM-1 heeft juist geen EP rem

Vind het wel ongeloofwaardig klinken dat men naar 1800'en gekeken zou hebben, dat staat lijnrecht tegen over het feit dat men enige jaren terug DDM-1 juist reactiveerde met 1700'en ipv 1800'en....

Maandag 26 mei 2014 - 20:17:38
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53 (ma 26 mei 2014 11:49:31 www.somda.nl):
Quote
sfj (ma 26 mei 2014 11:33:49 www.somda.nl): Er zijn ook DDM3 Bvk's geweest in getrokken stammen rond 2002, de 270 7076-7079.
Ja, dat is waar. Was ik helemaal 'mijn eigen' DDAR-zesjes vergeten.
Maar de stammen die jij bedoelt (met ICR) reden weliswaar met 1800, maar dan ook zonder deurvergrendelingscircuits en zo.
Met gevaar voor eigen leven ga ik je toch corrigeren.

De Bvk's deden dienst met 2 ICRm B, 1 ICRm BD en 1 ICRm A. Dit werd getrokken/geduwd door een 1700. Dit omdat de stuurstroomkabels in de ICRm hetzelfde waren als die van de DDM2/3. Deze combi's reden de 3500 tussen Ut en Ehv in de spits.

Tenminste........Zo staat het in mijn presentatie

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Maandag 26 mei 2014 - 22:36:15
maigoda
maigoda
Quote
thom (ma 26 mei 2014 17:45:42 somda.nl):
Quote
MasterE (ma 26 mei 2014 11:30:25 somda.nl): DDM 1 reed mee in stammen ICR en zijn zonder EP rem.
DDM-1 heeft juist geen EP rem

Vind het wel ongeloofwaardig klinken dat men naar 1800'en gekeken zou hebben, dat staat lijnrecht tegen over het feit dat men enige jaren terug DDM-1 juist reactiveerde met 1700'en ipv 1800'en....
Ongeloofwaardig is het zeker, maar het is echt gebeurd. Ik keek er ook van op dat men dit wilde proberen. Maar ja, degene die dacht dat dat wel te regelen was, wordt niet gehinderd door enige kennis van zaken. Spoorlogica dus. Ooit, toen de 1300den nog beschikbaar waren, is er bij Nedtrain Consulting de vraag binnengekomen of men wilde onderzoeken of de 1300den geschikt waren voor de reisigersdienst! Dus ja: wat is 'gek'.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 26 mei 2014 om 22:36:57

Maandag 26 mei 2014 - 22:38:59
thom
thom
Ja, ergens is het ongeloofwaardig, maar anderzijds er is mij ooit eens verteld over de spoorwereld;
"Verbaas je niet, verwonder je slechts"

En met die gedachte had ik beter moeten weten

Maandag 26 mei 2014 - 22:43:03
maigoda
maigoda
Quote
kleine_man (ma 26 mei 2014 20:17:38 somda.nl): Met gevaar voor eigen leven ga ik je toch corrigeren.

De Bvk's deden dienst met 2 ICRm B, 1 ICRm BD en 1 ICRm A. Dit werd getrokken/geduwd door een 1700. Dit omdat de stuurstroomkabels in de ICRm hetzelfde waren als die van de DDM2/3. Deze combi's reden de 3500 tussen Ut en Ehv in de spits.

Tenminste........Zo staat het in mijn presentatie
Zo staat het niet alleen maar ik jouw presentatie. Ik heb zelf nog met deze stammen gerangeerd en ook gereden op Ut-Gdm (19600-serie) waar ze o.a. in reden. Volgens mij waren er ook kortere stammen: een Bvk-bak+drie ICR-bakken+loc. Althans, zo herinner ik me het.
Groetjes,
Emiel

Maandag 26 mei 2014 - 22:48:12
sik214
sik214
Zouden voor de optie om 1800'en in te zetten daarom redelijk kort geleden 4 stuks van Nm naar Mt gebracht zijn??

Maandag 26 mei 2014 - 22:51:41
broek53
broek53
Quote
kleine_man (ma 26 mei 2014 20:17:38 www.somda.nl):
Quote
broek53 (ma 26 mei 2014 11:49:31 www.somda.nl):
Quote
sfj (ma 26 mei 2014 11:33:49 www.somda.nl): Er zijn ook DDM3 Bvk's geweest in getrokken stammen rond 2002, de 270 7076-7079.
Ja, dat is waar. Was ik helemaal 'mijn eigen' DDAR-zesjes vergeten.
Maar de stammen die jij bedoelt (met ICR) reden weliswaar met 1800, maar dan ook zonder deurvergrendelingscircuits en zo.
Met gevaar voor eigen leven ga ik je toch corrigeren.

De Bvk's deden dienst met 2 ICRm B, 1 ICRm BD en 1 ICRm A. Dit werd getrokken/geduwd door een 1700. Dit omdat de stuurstroomkabels in de ICRm hetzelfde waren als die van de DDM2/3. Deze combi's reden de 3500 tussen Ut en Ehv in de spits.

Tenminste........Zo staat het in mijn presentatie
Je zou er totaal van in de war raken. Maar inderdaad: ook hier zaten 1700-en voor. Maar dus wel zonder dat de 'groene lamp' werkte (vanwege de aanwezigheid van ICR, dat nog nooit van een 'treinstelmodus' had gehoord) en zonder Ep-rem.
Enfin: met het onderwerp 1800 en DDAR heeft het dus juist niets te maken...

Maandag 26 mei 2014 - 22:55:23
Frontier
Frontier
Quote
maigoda (ma 26 mei 2014 22:36:15 www.somda.nl):Ongeloofwaardig is het zeker, maar het is echt gebeurd. Ik keek er ook van op dat men dit wilde proberen. Maar ja, degene die dacht dat dat wel te regelen was, wordt niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Diegene was ofwel nog niet werkzaam bij het bedrijf toen de 1700's voor DDM1 geschikt werden gemaakt ofwel stomdronken?

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 26 mei 2014 - 23:23:39
maigoda
maigoda
Ik sluit niets uit!
Groetjes,
Emiel

Maandag 26 mei 2014 - 23:32:01
jeanne
jeanne
Zonder te pretenderen dat ik er maar ook iets van af weet, kun je het verhaal van de 1800en gevoegelijk naar het rijk der fabelen sturen. De 1800en mogen namelijk onder normale omstandigheden niet in dubbeltractie of beter gezegd in duotractie verkeren. Wat misschien wel zou kunnen is dat er bepaalde componenten uit de 1800en voor 1700en (her)gebruikt kunnen worden.

Jeanne Kok

Dinsdag 27 mei 2014 - 09:42:30
thom
thom
Als men er geen BSI koppeling onder had gehangen en bedacht heeft de stammen los in te zetten is dat geen belemmering natuurkijk...

Dinsdag 27 mei 2014 - 16:09:18
maigoda
maigoda
Quote
jeanne (ma 26 mei 2014 23:32:01 somda.nl): Zonder te pretenderen dat ik er maar ook iets van af weet, kun je het verhaal van de 1800en gevoegelijk naar het rijk der fabelen sturen. De 1800en mogen namelijk onder normale omstandigheden niet in dubbeltractie of beter gezegd in duotractie verkeren. Wat misschien wel zou kunnen is dat er bepaalde componenten uit de 1800en voor 1700en (her)gebruikt kunnen worden.
Dat de 1800 niet in dubbeltractie mogen rijden is iets wat degene die meent 1800den te kunnen gebruiken domweg niet weet (zoals ik als zei: niet gehinderd zijn door enige kennis van zaken). Net als het niet passen van de BSI-koppeling en het niet zomaar kunnen besturen van een 1800 met een DDAR-Bvk. Overigens is deze informatie via meerdere wegen tot mij gekomen, dus ik zie geen reden om aan te nemen dat het een fabeltje is.
Groetjes,
Emiel

Dinsdag 27 mei 2014 - 16:36:39
jeanne
jeanne
Daarmee geeft je antwoord een aardig doorkijkje hoe een spoorwegmaatschappij, die eens haar zaakjes op orde had maar door de politiek opgedeeld, in verval is geraakt.

Jeanne Kok

Dinsdag 27 mei 2014 - 20:52:21
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Waarom zou je een 1800 voor DD-AR willen gebruiken, 1700 loks genoeg.
De meeste "DD-AR" 1700 loks bevinden zich in dezelfde staat als de 1800 loks die er naast staan.
Soms denk ik dat de lucht in de kantoorpanden van de NS zo slecht is, dat het kantoorpersoneel van de materieelinzet niet echt zuiver meer kan nadenken.


Vrijdag 13 jun 2014 - 14:11:15
oranjebank
oranjebank
Is er nou kans dat het tweede leven in september gaat beginnen [ Dan komt men DDZ tekort vrees ik als t nieuwe school/werkseizoen begint aangezien er dan ook geen ICR meer is in drukke periode , nu maakt t iets minder uit omdat t vakantieseizoen al wat begonnen is , oerol , veel mensen zonder kinderen al op vakantie ] ? Ze zijn van alles aan t prepareren [ stammen maken ] begrijp ik.
Maar nu maandag start er nog geen DDAR met loc.

Vrijdag 13 jun 2014 - 14:15:38
broek53
broek53
Vrijwel alle rijtuigen zijn al opgeknapt zo te zien, dus de grote vraag is wanneer er nu eens locs voor komen - anders kun je over een paar maanden opnieuw beginnen

Vrijdag 13 jun 2014 - 14:29:17
treinjoop
treinjoop
Het zou zomaar eens kunnen dat er gewacht wordt totdat er meer 1700 locomotieven vrijkomen van de ICRm stammen. Dat zijn tenminste (nu) actieve loc's en de kans is groot dat koppelen van stammen onderling niet meer gaat voorkomen. Afhankelijk van de inzet natuurlijk. Dat combineren van twee stammen was nodig in spitsuren in de randstad op bijvoorbeeld de 2600 (Amsterdam - Den Haag), 3900 en 5600. Gekeken naar de huidige treinseries en inzetten is de kans klein dat het combineren nog nodig is. Tenzij al het DDZ uit de 5600 ook nodig is in andere series natuurlijk.

Overigens is het gekeken naar het verleden, toen de mDDM's werden geintroduceerd wel weer leuk als de locomotieven die toen naar het ICR gingen weer terugkomen voor een 3 rijtuigen stam DD-AR.

Laatst bewerkt door treinjoop op Vrijdag 13 jun 2014 om 14:31:16, reden: type fout

Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.

Vrijdag 13 jun 2014 - 15:16:04
sik214
sik214
Zouden er al niet heel veel 1700 nu actueel 'over' zijn. De autoslaaptreinen rijden ze niet meer, vele ICR 9-stammen zijn opgeheven en de ICB heeft vaak herindienstgestelde DDM1-1700'en.
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
Treinstammen DD-AR
RailWiki.nl