Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Treinstammen DD-AR
RailWiki.nl
06-04-2015 08:59:35
rob46
rob46
Quote
klaass16 (zo 05 apr 2015 21:37:08 https://www.somda.nl/forum/15638/p534592/): Voor de spotters is het wel makkelijker, dan is het de vraag nog: zijn alle nummerborden nog aanwezig voor de rijdende stammen?
Zo moeilijk is het allemaal niet, we hebben alle combi's hier opgegeven en locwissel is er nauwelijks. Nummerborden zijn geen "must" op de stammen, indien aanwezig, is het meegenomen.


57 jaar OV-fotografie.
 

06-04-2015 09:48:53
M-BASS
M-BASS
Voor het snelle zoeken, is hier een totaaloverzicht zoals het nu samengesteld is:

Stam + loc _____ Loc + stam
-------------------------------
7310 + 1763 ___ 1730 + 7343
7314 + 1766 ___ 1732 + 7336
7315 + 1740 ___ 1733 + 7317
7317 + 1733 ___ 1734 + 7344
7334 + 1757 ___ 1736 + 7377
7335 + 1748 ___ 1737 + 7375
7336 + 1732 ___ 1740 + 7315
7337 + 1767 ___ 1743 + 7338
7338 + 1743 ___ 1748 + 7335
7339 + 1759 ___ 1749 + 7376
7342 + 1756 ___ 1756 + 7342
7343 + 1730 ___ 1757 + 7334
7344 + 1734 ___ 1759 + 7339
7373 + 1762 ___ 1762 + 7373
7374 + 1764 ___ 1763 + 7310
7375 + 1737 ___ 1764 + 7343
7376 + 1749 ___ 1766 + 7314
7377 + 1736 ___ 1767 + 7337

1741 is reserve loc

Laatst bewerkt door M-BASS op 15-12-2015 05:49
 

06-04-2015 18:10:26
TSNL250
TSNL250
De 1759 heeft de 7339 en de 1762 de 7373  

06-04-2015 20:14:11
M-BASS
M-BASS
Bedankt, aangepast.

Overigens is er wel een reserve loc, maar is er ook een reservestam, of zijn daar de juiste bakken niet voor aanwezig?

Laatst bewerkt door M-BASS op 06-04-2015 20:15
 


06-04-2015 20:31:04
sfj
Je hebt nog een paar Bvk's maar de enige Bv 7272 en ABv 7555 die er verder nog zijn staan te Amf met ernstige brandschade klaar voor een slooprit.

Laatst bewerkt door sfj op 06-04-2015 20:32, reden: Mobiele tikfout


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-04-2015 21:43:36
timtrein
timtrein
Waarschijnlijk zijn niet alle 18 stammen ook ingedeeld in de rijdende dienst. Is hier zeker ergens te vinden.  

06-04-2015 22:12:15
michaben
michaben
Dat doet men sowieso bij geen enkele materieelserie, over het algemeen wordt zo'n 80% van het materieel ingezet in de ochtendspits, de rest is voor het reserve en onderhoud. In het huidige wijzigingsblad worden er 13 ingezet in de ochtendspits, dat zou er hooguit nog een of misschien twee meer kunnen worden zodra de boel betrouwbaar genoeg is.

Laatst bewerkt door michaben op 06-04-2015 22:12
 

06-04-2015 22:23:58
thom
thom
Quote
sfj (ma 06 apr 2015 20:31:04 https://www.somda.nl/forum/15638/p534664/): Je hebt nog een paar Bvk's maar de enige Bv 7272 en ABv 7555 die er verder nog zijn staan te Amf met ernstige brandschade klaar voor een slooprit.

Volgens mij staan er te Asdwpl ook nog een tweetal Bvk's slooprijp te wezen.

Maar bedoeld wordt natuurlijk een direct inzetbare reserve stam, net zoals die lok die reserve is, en die is er niet.
 

06-04-2015 22:53:02
Daan!
Daan!
Quote
M-BASS (ma 06 apr 2015 09:48:53 https://www.somda.nl/forum/15638/p534604/): Voor het snelle zoeken, is hier een totaaloverzicht zoals het nu samengesteld is:

Stam + loc ______ loc + stam
-------------------------------
7310 + 1763 ___ 1730 + 7374
7314 + 1766 ___ 1732 + 7336
7315 + 1740 ___ 1733 + 7343
7317 + 1767 ___ 1734 + 7344
7334 + 1757 ___ 1736 + 7377
7335 + 1748 ___ 1737 + 7375
7336 + 1732 ___ 1740 + 7315
7337 + 1741 ___ 1741 + 7337
7338 + 1743 ___ 1743 + 7338
7339 + 1759 ___ 1748 + 7335
7342 + 1756 ___ 1749 + 7376
7343 + 1733 ___ 1756 + 7342
7344 + 1734 ___ 1757 + 7334
7373 + 1762 ___ 1759 + 7339
7374 + 1730 ___ 1762 + 7373
7375 + 1737 ___ 1763 + 7310
7376 + 1749 ___ 1766 + 7314
7377 + 1736 ___ 1767 + 7317

1764 is reserve loc


Ik snap het niet. Waarom 2 rijen. Waarvan 1 stam + loc en de ander loc + stam. Komt toch op hetzelfde neer?
 

06-04-2015 22:57:59
mren
mren
Is maar net op welke volgorde je wil zoeken (als je ctrl-f niet snapt).  

06-04-2015 22:59:27
himym
himym
In de linkerrij kan je snel op stam zoeken, in de rechterrij staan de locs van laag naar hoog. Gewoon stukje service.  

06-04-2015 23:05:44
sfj
Begrijp ik het nou goed en voldoet onze materieelsamenstellingenmodule niet meer? https://www.somda.nl/matsms/  

07-04-2015 01:17:46
Amazonous
Amazonous
Nee, dat begrijp je niet helemaal goed. Het voordeel van een simpel lijstje als dit, is dat je er bijvoorbeeld een screenshot van kan maken en op de telefoon even snel kan kijken zonder nummer in te moeten tikken, wachten op response (en dus mobiel internet nodig hebt). Dat is met de samenstelling-pagina niet mogelijk, en de PDF-export is erg uitgebreid en dus niet "even snel kijken".

Laatst bewerkt door Amazonous op 07-04-2015 01:20
 

07-04-2015 09:15:18
rob46
rob46
Quote
thom (ma 06 apr 2015 22:23:58 https://www.somda.nl/forum/15638/p534676/):
Quote
sfj (ma 06 apr 2015 20:31:04 https://www.somda.nl/forum/15638/p534664/): Je hebt nog een paar Bvk's maar de enige Bv 7272 en ABv 7555 die er verder nog zijn staan te Amf met ernstige brandschade klaar voor een slooprit.

Volgens mij staan er te Asdwpl ook nog een tweetal Bvk's slooprijp te wezen.

Maar bedoeld wordt natuurlijk een direct inzetbare reserve stam, net zoals die lok die reserve is, en die is er niet.
Terzijde staan Bvk's 7011, 7016, 7019 en 7078 in Aswpl en in Amf 7013 en 7018.


57 jaar OV-fotografie.
 

07-04-2015 09:17:08
rob46
rob46
Stam 7336 is, als laatste, op 4 april opgeleverd maar heeft iemand hem al in dienst gespot.?


57 jaar OV-fotografie.
 

07-04-2015 10:08:20
Bert13
Bert13
Vandaag volgens mij eerste reizigerskilometers in de 5600 gemaakt.  

07-04-2015 23:19:42
sfj
Verschillende aan spots gerelateerde berichten verwijderd. Hier hebben we OD topics voor.  

09-04-2015 16:25:27
rob46
rob46
Zojuist OdR 2015-4 ontvangen waarin een correctie van terzijde gesteld materieel DDAR op blz. 210 wordt genoemd. Voor de liefhebbers een correctie op deze foutieve lijst. Genoemd worden namelijk 7046, 7060 en 7062 als terzijde maar deze bakken zijn opgenomen in de DDZ-stammen 7517, 7523 en 7504.Ontbreekt 7061, die terzijde staat in Rb Hlm.


57 jaar OV-fotografie.
 

16-04-2015 10:21:56
jor[D]1
jor[D]1
te haarlem werkplaats is de ddar bak waarvan de kop geleend is om ee ander te herstellen verplaatst. Er naast stond een container en sloop kraan. Vrij zeker dat ze die gaan verschroten. (of ze de halve T ook meenemen zou je even in de gaten moeten houden)  

16-04-2015 10:26:45
rob46
rob46
De halve PlanT522 zijn antidreun bakken, sloop op deze wijze lijkt me uitgesloten.


57 jaar OV-fotografie.
 

16-04-2015 16:00:49
Frontier
Frontier
Quote
jor[D]1 (do 16 apr 2015 10:21:56 https://www.somda.nl/forum/15638/p535797/): te haarlem werkplaats is de ddar bak waarvan de kop geleend is om ee ander te herstellen verplaatst. Er naast stond een container en sloop kraan. Vrij zeker dat ze die gaan verschroten. (of ze de halve T ook meenemen zou je even in de gaten moeten houden)

Een uur geleden was de sloop in volle gang.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-04-2015 02:51:18
AgentX
AgentX
Van die halve T ook dan, of niet?  

17-04-2015 03:03:37
Frontier
Frontier
Neen, het betrof enkel de Bvk, toen ik er langs reed althans. De halve T stond onaangeroerd op dezelfde plek waar deze al maanden staat.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-04-2015 04:57:18
AgentX
AgentX
Ok. Helder!  

17-04-2015 09:52:51
thom
thom
Wat Rob al zei die plan T baken zijn voorzien van asbest houdende antidreun pasta op alle binnen wanden en dat maakt sloop ter plaatse eigenlijk onmogelijk.
Een sloper als HKS heeft daar speciale ruimte voor en middelen.
 

17-04-2015 09:54:34
rob46
rob46
Ik neem aan dat de huissloper Vlasman uit Apn de Bvk 270 7061 heeft gesloopt.
Overigens zijn achtergronden en details van het complete afvoer-, sloop en verkoopgebeuren in 2014 weer te lezen in de zojuist verschenen uitgave van het Jaarboek SPOOR, zie: https://www.flickr.com/photos/rob46/16536673584/

Laatst bewerkt door rob46 op 17-04-2015 09:55


57 jaar OV-fotografie.
 

09-05-2015 08:22:12
martijnham
martijnham
Ik probeer al een tijd de DD-AR-stammen 7343 en 7374 van dichtbij te bekijken om de gegevens van de bakcodeplaatjes te noteren. Om de of andere manier kom ik deze stammen niet tegen.
Heeft een van de lijstleden al wel de nummers op de bakcodeplaatjes (niet de gegevens op de zijwand) van de rijtuigen in deze twee stammen genoteerd?
 

09-05-2015 08:51:32
sfj
Sorry, nog geen tijd gehad om op je mail te reageren:
1730 91841560730-1
6063-6 1166.011
6058-5 1166.016
7074-2 1167.041
7374

1733 91841560733-5
6097-4 1166.045
6099-0 1166.047
7043-7 1167.010
7343


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-05-2015 09:28:24
martijnham
martijnham
Geen probleem, zo ook opgelost  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-05-2015 19:48:47
kleine_man
kleine_man
Het viel mij op dat er een 7300 nummer op de (A)Bvk staat. In ieder geval bij de 7375


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

09-05-2015 19:50:39
sfj
Klopt, op de 7375 is het gestickerd. 7310 heeft nog een oud bord, en er is er nog een maar dat nummer ben ik even vergeten.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-05-2015 20:02:44
ricohallo
ricohallo
7336 dacht ik.  

09-05-2015 20:04:27
jeroen
jeroen
Vanmiddag ook bij de 7374 waargenomen  

10-05-2015 16:31:59
edward
edward
7334, 7336, 7337, 7338 en 7343 met vast nummer gezien  

10-05-2015 16:48:58
rob46
rob46
Dat is niet zo gek want alle 18 stammen worden bestickerd.


57 jaar OV-fotografie.
 

10-05-2015 19:33:09
M-BASS
M-BASS
Da's mooi, dan is t wat beter te zien als je wat verder af staat. Dan is uic nummering net iets te klein.  

10-05-2015 19:55:41
bart84
Moderator
bart84
Dat zal ook de reden zijn voor NS. De uic nummers zijn te klein voor spotters.  

10-05-2015 20:20:51
M-BASS
M-BASS
Haha, het zou mooi zijn voor de spotters als ze bij NS daar rekening mee hielden, maar het zal voor het NS personeel zelf zijn. Bijkomend voordeeltje is inderdaad voor de spotters.  

27-05-2015 20:19:02
PimTH
PimTH
Iemand enig idee waarom de 7315 ABvk het NVR-/UIC-nummer (?) 94 84 41-64 015-8 draagt, wat volgens de logica voor een Bvk moet zijn? Het controlecijfer klopt wel.  

27-05-2015 20:27:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Omdat alle ABvk's oorspronkelijk Bvk's waren allicht? Voor die cosmetische aanpassing zal men vast niet heel het UIC-nummer gewijzigd hebben.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-05-2015 20:42:24
PimTH
PimTH
Het 'oude' DD-AR had in zijn geheel geen UIC-nummers. De nieuwe UIC-nummers zitten ook op een andere plek dus dat kan het niet geweest zijn.
Quote
sik214 (ma 15 dec 2014 09:38:09 https://www.somda.nl/forum/15638/p519343/): De 280 7246 en 280 7233 in de 7376 zijn nu genummerd als 3046 en 3033. Had dat niet 6046 en 6033 moeten zijn?

3xxx geeft toch aan dat het een Bv1 is in DDZ?
Iemand die dit ook nog weet?
 

27-05-2015 22:56:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik bedoelde meer dat die ABvk's technisch gewoon exact gelijk zijn aan Bvk's, het stofje op een deel van de stoelen is immers het enige verschil. Daardoor zal de bakcode van de bewuste bakken niet aangepast zijn en daar komt die 4 waar jouw vraag over ging vandaan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-05-2015 00:23:43
thom
thom
Als er alleen een ander stofje geplaatst is, blijft het technisch een ongewijzigd en gelijk rijtuig en is het handiger hem nummertechnisch gelijk te houden aan een bak die hij feitelijk ook is.

Laatst bewerkt door thom op 28-05-2015 00:24
 

28-05-2015 07:54:23
sik214
sik214
Nummertechnisch zijn de 18 actieve (A)Bvk's niet echt gelijk gehouden hoor.

Van de 6 actieve Bvk's zijn er:
3 genummerd als 94 84 416 7;
2 genummerd als 94 84 416 4; juist!
1 genummerd als 94 84 416 5;

De 12 actieve ABvk's zijn alle genummerd als 94 84 416 7

Dus met name met de Bvk's is men slordig geweest...

Laatst bewerkt door sik214 op 28-05-2015 07:56
 

28-05-2015 10:40:46
dh3201
dh3201
Quote
sik214 (do 28 mei 2015 07:54:23 https://www.somda.nl/forum/15638/p540398/): De 12 actieve ABvk's zijn alle genummerd als 94 84 416 7


Oh, is de het nummer op de ABvk 94 84 416 4015-8 gewijzigd in 94 84 416 7015-5 ?


Shqiperise-lopers?
 

28-05-2015 10:50:42
sik214
sik214
Zo heb ik hem wel gezien, of ik heb een foutje gemaakt met noteren, of aan de andere zijde staat het wel goed.  

28-05-2015 14:30:12
rob46
rob46
In het 1e kwartaal blijken Bvk 270 7041 en 7072 alsmede Bv 280 7272 en ABv 380 7555 vanaf het opslagterrein Amf per dieplader naar HKS afgevoerd. De eerste 2 bakken waren op 24 maart nog in Amf aanwezig.
Edit: kan als niet geschreven worden beschouwd, alle 4 rijtuigen nog aanwezig.

Laatst bewerkt door rob46 op 09-06-2015 11:27


57 jaar OV-fotografie.
 

09-06-2015 09:34:16
broek53
broek53
Eindelijk denk ik eraan: vanmorgen stonden zeker drie van deze rijtuigen nog steeds op het opslagterrein, bij het hek aan de stationskant. In ieder geval de op proef overgeschilderde Bvk (7041?) is daarbij.  

14-06-2015 11:57:42
sik214
sik214
Gisteren zag ik vanuit het SHD-pendelritten-sikje dat alle 4 de bakken er inderdaad nog steeds zijn. Ze zijn alleen van hun draaistellen gehaald en liggen nu vlak naast elkaar, 2 aan 2 op een stukje braakliggend terrein. Aan de Amfge-zijde de 7041 (richting Brn) en de 7072 (richting Amf) de andere 2 erachter.  

14-06-2015 12:49:36
TSNL250
TSNL250
Dat klinkt als sloop ter plekke  

14-06-2015 13:12:39
rob46
rob46
Welnee, tzt gaan de bakken per trailer naar HKS Metals.


57 jaar OV-fotografie.
 

14-06-2015 14:18:30
TSNL250
TSNL250
Dat kan ook  

14-06-2015 21:09:12
thom
thom
Of men had simpelweg de draaistellen van die bakken nodig en heeft ze daarom opgebokt. Tevens staan ze dan niet meer in de weg voor rangeerwerk daar.  

08-09-2015 15:10:12
SGMm2137
SGMm2137
DD-AR 7374 heb ik vandaag gezien met reserve DD-AR-loc 1764. Volgens Railwiki was dit voorheen loc 1730.  


08-09-2015 15:17:39
PimTH
PimTH
Volgens de recente spots wisselde het nogal: eerst inderdaad loc 1730, daarna 1763, daarna 1749 en dan nu 1764, en dat allemaal binnen vier weken!

EDIT Gisteren wisselde het van 1749 naar 1764, in ��n treindienst?!
EDIT2 Toch minder mooi, het wisselde gewoon van 1730 naar 1764.

Laatst bewerkt door PimTH op 08-09-2015 18:41
 

08-09-2015 22:09:24
broek53
broek53
1764 (DDAR-reserveloc) stond de eerste weken na de zomerstop als opleidingsloc in Amersfoort, maar is enkele dagen geleden vervangen door de (gewone) 1777.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-09-2015 22:10
 

02-10-2015 11:16:29
sik214
sik214
Op 1/10 zag ik in de 5600-serie DDAR 7343 rijden met 1730. Loc 1733 zal dus nu de reserve loc zijn.  

02-10-2015 14:03:34
SGMm2137
SGMm2137
Loc 1733 is gewoon in dienst met DD-AR stam. Zag hem vanochtend in de 4400 te Ht.  

03-10-2015 10:53:13
edward
edward
Om 10.00 uur de 1733 solo geparkeerd bij de werkplaats te Mt.  

15-10-2015 13:37:10
M-BASS
M-BASS
En ondertussen is 1733 met 7317 onderweg, getuige de spots in OD. 1767 is dan reserve. Lijstje weer bijgewerkt.

Laatst bewerkt door M-BASS op 15-10-2015 14:06
 

02-12-2015 14:54:44
oranjebank
oranjebank
Is de 7336 weer gemaakt? Volgens een foto op spoornieuws is deze stam 30 november over hit geraakt waardoor de brandweer moest komen op Amersfoort.  

02-12-2015 15:02:24
Daan!
Daan!
Gister stond er nog een stam plat bij Nedtrain Haarlem. Misschien was het deze.  

02-12-2015 18:34:38
jochem
jochem
De 7336 was dezelfde dag nog weer inzetbaar, de SLT4 die in zijn omloop was gaan rijden ter vervanging is toen halverwege de middag weer omgeruild voor de 7336. Betrof een vaste rem.  

02-12-2015 19:06:33
AgentX
AgentX
Quote
oranjebank ~ 02-12-2015 14:54:44
(...) is deze stam 30 november over hit geraakt (...)


Over hit? Is dat spoorjargon of bedoel je oververhit?
 

04-12-2015 19:18:28
Leo
Leo
Quote
M-BASS (do 15 okt 2015 13:37:10 https://www.somda.nl/forum/15638/p555614/): En ondertussen is 1733 met 7317 onderweg, getuige de spots in OD. 1767 is dan reserve. Lijstje weer bijgewerkt.


1767 was maar kort reserve, is vandaag onderweg met stam 7337. Daarmee verhuist de 1741 naar de reservebank.
 

25-01-2016 11:48:07
sfj
Volkerrail 203-4 brengt vandaag de ter zijde staande Bvk's 7011 en 7018 naar Nm


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-01-2016 13:18:32
thom
thom
En die komen uit de Zaanstraat ?  

25-01-2016 13:50:53
sfj
Stonden bij de loods te Amf al enige tijd.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-02-2016 09:34:05
sik214
sik214
Vanochtend zag ik dat er bij de 4 opgebokte DDAR-bakken bij Amf werkplaats er enkele bijgekomen zijn (2 a 3?), zo te zien ook van de draaistellen gelicht. Welke zouden dat zijn?

Momenteel zijn er nog 10 bakken aanwezig, die niet in een DDAR- of DDZ-stam rijden of gesloopt zijn:

7011, 7013, 7016, 7018, 7019, 7041, 7072, 7078, 7272, 7555.

Recent zijn de 7011 en 7018 naar Nm gebracht.
De 7041, 7072, 7272, 7555 stonden al opgebokt in Amf.

Volgens mij staan er in Aswpl nog 2 Bvk's, dus zouden 2 van de 7013, 7016, 7019 of 7078 in Amf erbij gekomen moeten zijn.

Laatst bewerkt door sik214 op 17-02-2016 09:34
 

17-02-2016 09:39:11
sfj
Weet je zeker dat het DDAR Bvk's waren, of waren de neuzen niet te zien? Er zijn namelijk een tijdje terug wat DDM1 tussenrijtuigen naar Amf gebracht om te plukken voor het revisietraject wat momenteel gaande is.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-02-2016 09:45:48
sik214
sik214
Oh, dat wist ik niet, dat zou zomaar kunnen natuurlijk! Wel enkele neuzen gezien, maar dat zou net zo goed de bestaande DDAR kunnen zijn daar.  

17-02-2016 13:07:27
thom
thom
De nummers weet ik niet, maar op de Zaanstraat staan iig 4 overtollige geplukte DDAR Bvk's en die stonden er van het weekeind nog.

Laatst bewerkt door thom op 17-02-2016 13:10
 

17-02-2016 13:36:00
rob46
rob46
Op Amf zijn dat 3 DDM1 rtgn, die staan nu ook zonder draaistellen. Naast de bekende DDAR rtgn.


57 jaar OV-fotografie.
 

17-02-2016 15:37:32
thom
thom
Op de zaanstraat staat dan ook een aardige hoeveelheid gereviseerde draaistellen klaar, ze zullen die bakken wel gelicht hebben om een grotere wisselvoorraad te creëerden.  

17-02-2016 20:39:59
rob46
rob46
Dat klopt de 3 DDM1 Bv's zijn op 27 oktober 2015 in Amf gelicht.


57 jaar OV-fotografie.
 

03-03-2016 19:42:39
moderator
Moderator
moderator
Een vraag waarop het antwoord in dit topic al meerdere malen is besproken is verwijderd, gaarne terug naar de ontwikkelingen.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

25-08-2017 10:41:50
rob46
rob46
Na ruim 3 maanden stilstand is 7373 weer beschikbaar voor de dienst en staat nu in Hgl in de serie 7000. De 1762 is in Mt hersteld.

Laatst bewerkt door rob46 op 25-08-2017 11:14


57 jaar OV-fotografie.
 

25-08-2017 10:57:15
icened
icened
Repareren ze die locomotieven toch noch? Er zijn nog genoeg van?  

25-08-2017 11:12:16
Rolffiej19
Rolffiej19
Genoeg ? dat valt vies tegen de exemplaren die aan de kant staan leveren onderdelen aan de paar die nog rijden


MCN ASD
 

25-08-2017 11:31:02
michaben
michaben
Maar ten opzichte van het aantal DDAR stammen dat nog ingezet wordt zijn er toch nog wel ruim voldoende? De inzet van DDAR is dit jaar flink teruggeschroefd, en gezien de instroom van al het nieuwe materieel zou je niet verwachten dat die inzet weer verhoogd zou worden.  

25-08-2017 11:51:22
nohab
nohab
De 1762 is gewoon in dienst. Hoort niet bij de terzijde staande vloot. Die locs zijn afgeschreven dus die kun je ook niet zomaar herstellen en in dienst stellen.

Laatst bewerkt door nohab op 25-08-2017 11:52


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

25-08-2017 18:48:51 1
broek53
broek53
Quote
michaben (vr 25 aug 2017 11:31:02 https://www.somda.nl/forum/15638/p623801/): Maar ten opzichte van het aantal DDAR stammen dat nog ingezet wordt zijn er toch nog wel ruim voldoende? De inzet van DDAR is dit jaar flink teruggeschroefd, en gezien de instroom van al het nieuwe materieel zou je niet verwachten dat die inzet weer verhoogd zou worden.
Het verbaasde mij ook enigszins, maar er wordt voor 2018 nog gewoon met hetzelfde aantal stammen DDAR en DDM gerekend - en dus met herstel van de tijdelijk terzijde staande locs.Het zou een boekhoudkundige truc kunnen zijn om decreserve op papier op peil te houden, maar dat denk ik niet. Laatste dat ik ervan vernam, was dat DDAR de 5600 weer zou gaan overnemen trouwens. Garantie totvde deur, maar het lijkt mij logisch dat DDZ naar de IC-diensten moet, dus.
.
 

25-08-2017 20:46:24
Frontier
Frontier
Quote
icened (vr 25 aug 2017 10:57:15 https://www.somda.nl/forum/15638/p623794/): Er zijn nog genoeg van?

Tot december j.l. waren er genoeg, te weten 19 locs voor 18 stammen DD-AR. Momenteel zijn er 4 locs niet inzetbaar:
1730 terzijde en geplukt
1743 tijdelijk terzijde
1748 tijdelijk terzijde
1767 terzijde en uitgebrand
En daarom staan er dus ook al ruim een half jaar 4 stammen zonder loc te verstoffen in Hrl/Mt.

Bij DDM-1 hetzelfde verhaal, slechts 9 van de 11 stammen inzetbaar omdat er niet voldoende locs inzetbaar zijn.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-08-2017 00:15:46
VIRMm1
VIRMm1
Waarom worden de DDAR stammen dan niet verlengd tot 4 rijtuigen en DDM tot 5 met de overgebleven rijtuigen?  

26-08-2017 00:16:54
Frontier
Frontier
Waarom worden de locs niet gewoon gerepareerd? %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-08-2017 00:25:59
VIRMm1
VIRMm1
Dat kost veel, is moeilijk en gaat veel tijd in zitten omdat onderdelen niet voor handen zijn.
Het verlengen van een aantal stammen kost niet zoveel.
 

26-08-2017 00:38:29
Frontier
Frontier
En dus gaat men maar locs defect terzijde zetten en plukken? Dan wordt de operationele vloot hoe langer hoe kleiner, totdat je bij het punt aanbelandt dat er niets meer te plukken valt, en dan? Of doet men niet aan verder kijken dan de neus lang is? %08% Na ruim acht maanden had je al tal van onderdelen kunnen laten maken...

Tevens ook zonde van het geld geweest dan, al die DD-AR en DDM-1 stammen die zijn opgeknapt en vervolgens veel korter hebben gereden dan de bedoeling is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

26-08-2017 00:46:02
thom
thom
Met stammen verlengen bereik je alleen dat je meer reizigers kunt vervoeren op plekken waar dat niet nodig is, op andere plekken heb je dan nog steeds géén trein om te laten rijden...  

26-08-2017 01:01:19
VIRMm1
VIRMm1
Op een opstelterreinen in Hrl vallen helemaal geen reizigers te vervoeren  

26-08-2017 10:11:25
bacr
bacr
Oh, maar wacht even....die locs zijn al economisch afgeschreven en zijn nauwelijks verkoopbaar omdat niemand in Europa werk heeft voor 1,5 kV materieel dat zo oud is. Dus waarom NIET plukken? De vloot oplappen kost veel geld en levert niks op in termen van extra capaciteit, want die is er al voldoende met ander materieel.  

26-08-2017 11:03:30
rolandrail
rolandrail
Die locs zijn prima verkoopbaar maar bij de 1800'n liet NSR al liever slopen dan te verkopen...  

26-08-2017 11:28:47
phantom
phantom
Quote
Frontier (za 26 aug 2017 00:38:29 https://www.somda.nl/forum/15638/p623895/): Of doet men niet aan verder kijken dan de neus lang is? %08%
Tevens ook zonde van het geld geweest dan, al die DD-AR en DDM-1 stammen die zijn opgeknapt en vervolgens veel korter hebben gereden dan de bedoeling is.

Dat 1ste das vragen naar de bekende weg,doet/deed men immers wel meer niet
Van de opgeknapte stammen,dat zie je ook verkeerd,dan gaat dat tenminste schoon naar de sloperij,die zal daar vast blij van worden %08%
Ff zonder dollen het is een beetje erg onlogisch dat men dingen opknapt om het daarna te laten staan ongebruikt/amper gebruikt.
Ook komt het nogal kortzichtig en naief gedacht over dat als dan de beoogde loc voor een opgeknapte stam kapot gaat,dat men de stam ook maaar gelijk aan de kant schuift,alsof niet is ingecalculeerd dat ook locs wel kapot kunnen gaan en je dus reserve spullen dient te hebben%03%
Over het beleid rondom verkoop van in onbruik geraakt materieel,das al helemaal maf,de drogreden opvoeren dat het je concurrent kan helpen ,waar een groot concern zoals nsr niks van zal voelen,weegt blijkbaar zwaarder dan geld over houden aan iets wat jij niet meer gebruikt

Laatst bewerkt door phantom op 26-08-2017 11:29


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

26-08-2017 11:41:27
umbusko
umbusko
Quote
thom (za 26 aug 2017 00:46:02 https://www.somda.nl/forum/15638/p623897/): Met stammen verlengen bereik je alleen dat je meer reizigers kunt vervoeren op plekken waar dat niet nodig is, op andere plekken heb je dan nog steeds géén trein om te laten rijden...

In de 5600 waren destijds heel veel problemen met het koppelen van DD-AR in Ut. Als je nou een paar langere stammen kunt maken, heb je wellicht geen gekoppelde stammen meer nodig en zou je ze (weer) de 5600 in kunnen sturen, om maar iets te noemen. Speel je toch weer materieel vrij om elders een trein te laten rijden.
 

26-08-2017 11:50:57
rolandrail
rolandrail
Meerdere treinen in de spits maken dubbel DDar geheel noodzakelijk in de 5600.
Bovendien is het koppelen grotendeels verplaatst naar Zl, handiger oplossing dan het verlengen van een paar stammen want we weten allemaal hoe makkelijk zo'n stam verdwaald in een andere omloop.
 

26-08-2017 11:53:25
bacr
bacr
@rolandrail : Aan wie zouden die locs dan verkocht kunnen worden?  

26-08-2017 12:08:34
michaben
michaben
Quote
rolandrail (za 26 aug 2017 11:50:57 https://www.somda.nl/forum/15638/p623939/): Meerdere treinen in de spits maken dubbel DDar geheel noodzakelijk in de 5600.

Met DDAR3 ja, maar het idee dat geopperd werd was om langere stammen samen te stellen. Als een DDAR5 voldoende capaciteit zou bieden voor de twee drukste treinen (rest past sowieso) dan heb je met hetzelfde aantal rijtuigen vier locs minder nodig.
 

26-08-2017 13:06:57
BGM104
BGM104
Quote
rolandrail (za 26 aug 2017 11:50:57 https://www.somda.nl/forum/15638/p623939/): Meerdere treinen in de spits maken dubbel DDar geheel noodzakelijk in de 5600.
Bovendien is het koppelen grotendeels verplaatst naar Zl, handiger oplossing dan het verlengen van een paar stammen want we weten allemaal hoe makkelijk zo'n stam verdwaald in een andere omloop.

Zo is de inzet ook voorzien in 2018, inzet DDAR3 in de 5600 en splitsen/combineren alleen in Zwolle.
 

26-08-2017 13:16:06
nohab
nohab
Quote
rolandrail (za 26 aug 2017 11:03:30 https://www.somda.nl/forum/15638/p623933/): Die locs zijn prima verkoopbaar maar bij de 1800'n liet NSR al liever slopen dan te verkopen...
Prima verkoopbaar misschien maar er is kennelijk niemand die ze wil hebben.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

26-08-2017 20:37:32
Jan-Mark
Jan-Mark
Wellicht wel als de 1600'en aan het einde van hun Latijn zijn? Voor lichte goederentreinen kan je een 1700 makkelijk gebruiken, me dunkt.  

26-08-2017 21:10:14
DDZ7504
DDZ7504
Sterker nog, 1700'en zijn éigenlijk geschikter voor goederentreinen dan 1600'en, vanwege de optie om (normaal functionerend) in dubbeltractie te rijden. Enige is dat sowieso Captrain en DBC hun 1600'en nog zeker 3 jaar in dienst willen houden, dus die zullen niet snel vervangen worden.


DDZ in dienst, ik blij!
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Treinstammen DD-AR
RailWiki.nl