Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Treinstammen DD-AR
RailWiki.nl
05-11-2014 00:22:44
Frontier
Frontier
Hyperinflatie van het 1e klas product dus.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-11-2014 00:47:29
dlm4yjp
dlm4yjp
Ach, paar jaar terug was de eerste klas niet veel beter hoor, sterker nog: kijk is naar SLT en SGMm, is dat ene lampje extra nou zoveel luxer? Voor de duidelijkheid: dit is stoptreinmaterieel, geen langeafstandsreis dus. (NS wou flink wat jaar terug niet voor niets de 1e klas afschaffen bij stoptreinmaterieel...)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-11-2014 00:51:17
aarclay
aarclay
Quote
RBNrd (di 04 nov 2014 23:55:14 https://www.somda.nl/forum/15638/p514692/): Helaas heb ik geen foto van 1e klas van de ABvk. Maar de 1e klas banken zijn gewoon de 2e klas banken die donker blauw gespoten zijn. Meer niet.

Dus geen zit-comfort zoals eerst.
Zou er niet wat eerste-klas banken te halen zijn (geweest) uit enkele terzijde gestelde bakken, vraag ik me af?

Laatst bewerkt door aarclay op 05-11-2014 00:52


Choo choo.....
 

05-11-2014 07:59:59
sjaak72
sjaak72
Quote
RBNrd (di 04 nov 2014 23:55:14 https://www.somda.nl/forum/15638/p514692/): Helaas heb ik geen foto van 1e klas van de ABvk. Maar de 1e klas banken zijn gewoon de 2e klas banken die donker blauw gespoten zijn. Meer niet.


De meeste overgebleven BVK's hebben zachte Franse banken. De overgebleven aBV's en BV's hebben volgens mij allemaal keiharde Nederlandse banken. Op deze manier toch nog iets meer comfort voor de 1e klas reizigers %08%. Acht blauwe banken in de aBVK op de begane grond lijkt mij meer dan genoeg.
 


05-11-2014 09:17:28
jorgo
jorgo
Gespoten of overtrokken met 1e klasse stof? In geval van spuiten hadden ze beter rood kunnen spuiten, want blauw kunstleer is tegenwoordig juist synoniem voor de tweede klasse.

Sprinterbanken overtrokken met stof hadden de DEII-en en sprintertweetjes overigens ook in de eerste klasse, dus hoewel ik geneigd ben te zeggen dat het een nieuw dieptepunt is zou dat te ver gaan. Het is een oud dieptepunt.

Laatst bewerkt door jorgo op 05-11-2014 09:19
 

05-11-2014 09:35:36
jorgo
jorgo
@ sjaak: Volgens mijn eigen inschatting hieronder idd twee ABvk's met Emstabanken. Dat worden de mooiste...

Quote
jorgo (zo 31 aug 2014 08:24:24 https://www.somda.nl/forum/15638/p506528/):
Quote
sjaak72 (za 30 aug 2014 09:38:13 https://www.somda.nl/forum/14382/p506438/): De BVK bakken hebben in tegenstelling tot de BV bakken zachtere banken. De reizigers in de 1e klas hebben op deze manier meer comfort dan de reizigers in de 2e klas. Ik vermoed dat daarom ook is gekozen om 13 BVK bakken te voorzien van 1e klas afdeling.


Zo zwart-wit is het toch niet? Zie dit oude draadje:
https://www.somda.nl/forum/10140/Verschillende+banken+in+DD-AR/
Inderdaad hebben de meeste Bvk's Compinbanken. Het kan natuurlijk zijn dat alle huidige resterende Bvk's Compinbanken hebben, maar dat lijkt me toch sterk. Volgens het 'Tweede leven DDAR'-draadje zijn iig de 7016 en 7017 van de partij en die zouden Emstabanken hebben.



@aarclay: in dat geval zouden de banken zo te plaatsen moeten zijn dat ze niet meer in lijn met de ramen staan (oude eersteklassebanken zijn immers aanmerkelijk groter dan de tweedeklas zitjes). Dat gebeurt natuurlijk wel vaker, maar het zou wel ten koste gaan van de capaciteit, aangezien je dan twee of vier vierzits moet opofferen. Zoals het nu geregeld is, heeft een ABvk evenveel zitplaatsen eerste klasse als een gewone ABv, hoewel op wat minder meters. Bijgevolg heeft een stam met ABvk wel 16 zitplaatsen tweede klasse méér dan een met ABv.
 

05-11-2014 11:01:44
thom
thom
Quote
jorgo (wo 05 nov 2014 09:17:28 https://www.somda.nl/forum/15638/p514727/): Gespoten of overtrokken met 1e klasse stof? In geval van spuiten hadden ze beter rood kunnen spuiten, want blauw kunstleer is tegenwoordig juist synoniem voor de tweede klasse.

Sprinterbanken overtrokken met stof hadden de DEII-en en sprintertweetjes overigens ook in de eerste klasse, dus hoewel ik geneigd ben te zeggen dat het een nieuw dieptepunt is zou dat te ver gaan. Het is een oud dieptepunt.

Sterker nog, de DE1'en kwamen zo al uit de fabriek, in de kleine coupe hadden de eerste twee zitjes naast mekaar een ander stofje maar het waren exact de zelfde banken op dezelfde plek en verder geen wandje niks tussen de 2e/3e klas.
 

05-11-2014 11:19:05
ricohallo
ricohallo
Mischien wel leuk voor de beeldvorming: http://ricohallo22.nl/P2081773.JPG en http://ricohallo22.nl/P2081774.JPG.  

05-11-2014 12:58:08
lex_t
lex_t
En in een vorig leven: http://stortenbeker.eu/groot.asp?f1=maatschappij_type_serie&q1=ns_blauwe_engel&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=27

Laatst bewerkt door moderator op 05-11-2014 13:20, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

06-11-2014 00:22:53
279
279
DDAR ???  

06-11-2014 00:59:17
moderator
Moderator
moderator
Laten we teruggaan naar DD-AR.
@279 gaarne de volgende keer "meld bericht" gebruiken.
 

22-11-2014 07:22:05
lex_t
lex_t
Euhh.. Is een probleem met de indienststelling? Het begint wel lang te duren. Of wordt het net zo'n succes als het gereanimeerde Plan U indertijd? Is er weerzin om met oude zooi te rijden?  

22-11-2014 09:41:02
JuliandeB
JuliandeB
Laten we eerst maar eens wachten op de nieuwe dienstregeling.  

22-11-2014 09:47:16
kleine_man
kleine_man
Waarom? Ik wacht al drie maanden op 6000 extra stoelen die beloofd zijn. Na 3 maanden heeft nog geen enkel stel dienst gedaan.

Iets met reizigers en staan.

De 1737 staat in nm gelijk naast de Waalbrug met de ddar-stam.
 

22-11-2014 09:53:36
michaben
michaben
DDAR3 was toegezegd als herfstmaatregel, als ze pas met de nieuwe dienstregeling komen is de herfst alweer voorbij. De NS is dan toch zeker excuses verschuldigd aan de consumentenorganisaties aan wie men deze reservevloot had beloofd.  

22-11-2014 10:11:21
dh3201
dh3201
herfst 2014 of herfst 2015?


Shqiperise-lopers?
 

22-11-2014 10:21:21
Bert13
Bert13
Haha, Huges had ze echt voor deze herfst beloofd hoor! En logisch, want er hadden met gemak al vier stammen kunnen rijden, zo lijkt het voor de gemiddelde reiziger/spotter.  

22-11-2014 10:44:00
michaben
michaben
Het mag wel iets minder cynisch, de NS heeft zelf aangegeven ze vanaf september in te zetten, sterker nog ze waren zelfs opgenomen in het wijzigingsblad, maar dit werd in dagplan teruggedraaid. Vervolgens is er nergens een officieel bericht van de NS terug te vinden hierover, terwijl de gevolgen voor de treinreiziger dagelijks merkbaar zijn in de vorm van te korte treinen.

Laatst bewerkt door michaben op 22-11-2014 10:44
 

22-11-2014 11:15:58
M-BASS
M-BASS
Ze komen er ook niet onderuit om ze in te gaan zetten, treinen zijn nu al te kort, er staat aardig wat sgmm aan de kant, plan v moet eruit en virm revisie start. Wat dat betreft vind ik het nog niet zo gek dat ze ook al overwegen om ddm1 weer opnieuw in te zetten.  

22-11-2014 12:16:24
sebasss
sebasss
Het komt wel.. Met klagen op een forum kom je geen steek verder.  

22-11-2014 12:57:15
moderator
Moderator
moderator
Inderdaad, terug naar de ontwikkelingen maar weer.  

22-11-2014 22:09:34
broek53
broek53
Quote
michaben (za 22 nov 2014 10:44:00 https://www.somda.nl/forum/15638/p516629/): Het mag wel iets minder cynisch, de NS heeft zelf aangegeven ze vanaf september in te zetten, sterker nog ze waren zelfs opgenomen in het wijzigingsblad, maar dit werd in dagplan teruggedraaid. Vervolgens is er nergens een officieel bericht van de NS terug te vinden hierover, terwijl de gevolgen voor de treinreiziger dagelijks merkbaar zijn in de vorm van te korte treinen.
Dat de dingen wat door elkaar lopen, snap ik wel, maar toch even het volgende uit elkaar houden.
DDAR zou in september met vier diensten (vijf stellen) in dienst komen. Dan zouden er vier of vijf DDZ6-stellen gevormd zijn die niet ingezet zouden worden. Een mooie reserve dus, maar voor de reguliere dienst niet nodig. In die zin zou het eerste DDAR dus geen onderdeel van het inzetten van meer zitplaatsen geweest zijn.
Wat men nu in de herfst mist, zijn dus vier of vijf DDZ6 die ingezet hadden kunnen worden bij defect materieel; met andere woorden: het aantal in de praktijk te korte treinen is nu hoger dan het geweest zou zijn als DDAR wel in dienst was gekomen.

Volgt U het nog?

Laat mij dan verder nog even herhalen dat de hele vloot DDAR die straks in dienst gaat komen, niet of nauwelijks voor extra zitplaatsen gaat zorgen. Ze zorgen ervoor dat het laatste ICR uit de binnenlandse dienst (in casu de serie 3600) gehaald kan worden, meer niet.
 

22-11-2014 23:17:28
lex_t
lex_t
Benelux of icd is ook binnenlands..  

22-11-2014 23:24:41
thom
thom
Lijkt me toch dat het wel duidelijk was wat Michiel bedoelde toch?  

22-11-2014 23:26:25
michaben
michaben
Punt hier is dat de NS zelf in eerste instantie DDAR had verkondigd als capaciteitsmaatregel voor het najaar. Een citaat:
"Om de treinencapaciteit verder te vergroten, zullen tijdelijk treinen uit onze reservevloot van het type DDAR3 (de niet omgebouwde DDZ) tijdelijk weer in dienst worden genomen, zoals wij u al eerder hebben gemeld"

En dat DDAR niet voor extra capaciteit zorgt is ook niet waar, het zorgt er weliswaar indirect voor dat het ICR uit de 3600 gehaald kan worden, maar nadat dit ICR gereviseerd is komt dit terug in binnenlandse dienst, in de vernieuwde 1900 via de HSL. En volgens de plannen gaat dit per dienstregeling 2016 al in, wat betekend dat de treinen al ietsjes daarvoor gereed zouden moeten zijn, en dus in de herfst van 2015 als reserve konden dienen, net als DDAR in de herfst van 2014 als reserve had moeten dienen. Oftewel zowel in de herfst van 2014 als 2015 had men wel degelijk een grotere capaciteit gehad als alle plannen gelopen waren zoals bedacht.

Laatst bewerkt door michaben op 22-11-2014 23:26
 

23-11-2014 09:20:00
broek53
broek53
Tsja, dat lees ik ook geregeld (dat van die capaciteitsuitbreiding), maar ik hoopte aangetoond te hebben dat het gewoon, getalsmatig, niet waar is. Dan heb ik het niet over de langere termijn, want daarover gaan dit soort berichten nooit. Voor de periode tussen september jl. en eind 2015 komen er in grote lijnen geen zitplaatsen bij, zo eenvoudig is dat. Ik geef je verder op een briefje dat voor de HSL verbouwde ICR-stammen niet zomaar willekeurig op het binnenlandse net ingezet gaan worden, zeker niet met Traxx-locs, dus een reservestatus kun je vergeten.
En dan moet ook zachtjesaan plan V nog de dienst uit.
Kortom: DDAR is vervanging, geen uitbreiding, heus echt waar.
Het is dan ook niet voor niets dat er nu gekeken wordt naar herindienststelling van DDM-1.
 

23-11-2014 09:49:38
rogier
rogier
Dus als NS het over 6000 extra zitplaatsen in de herfst heeft lopen ze gewoon te liegen?


Reiziger met hoofdletter R......
 

23-11-2014 10:01:05
phantom
phantom
Dat noemt men daar ook wel, dingen anders vertellen als dat ze zijn %03%
Dat zou enkel waar zijn als het dd-ar materieel wat nu nog niet in dienst is gekomen terwijl dat dat eigenlijk wel hoorde,zou rijden naast het icr materieel wat men nu tijdelijk uit dienst wil halen voor aanpassingen/revisie.
Maar het lijkt er sterk op dat wat men wil ontrekken aan de dienst,simpelweg tijdelijk wil vervangen tot dat het e.e.a is aangepast aan icr mat.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-11-2014 10:10:31
gvttreinen
gvttreinen
Die 6000 extra zitplaatsen zag men bij de Spoorparade in Amf staan, de spitsreizigers in Nm en op Dgr en meer locaties waar materieel opgesteld staan....  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-11-2014 10:50:26
broek53
broek53
Quote
rogier (zo 23 nov 2014 09:49:38 https://www.somda.nl/forum/15638/p516706/): Dus als NS het over 6000 extra zitplaatsen in de herfst heeft lopen ze gewoon te liegen?
Nou, het was ooit de bedoeling nu al 11 DDAR in dienst te hebben en dan zou het voor een groot deel geklopt hebben, zij het tijdelijk tot het buiten dienst gaan van het ICR. Dat is dus niet waargemaakt.
En als nu de DDAR-en alsnog in dienst komen, zijn ze maar net op tijd om het ICR te vervangen.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-11-2014 10:51
 

23-11-2014 11:06:11
rogier
rogier
Dat is helder, bedankt voor de uitleg.


Reiziger met hoofdletter R......
 

24-11-2014 16:18:42
moderator
Moderator
moderator
En daarbij laten we het nu v.w.b. de discussie over de zitplaatsen. Nu echt terug naar de ontwikkelingen rond DD-AR.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

27-11-2014 14:15:29
train85
train85
Ik krijg zonet een nieuwsbrief van NS binnen en daarin staat dat per 15 December er 10 stammen ingezet gaan worden in de 4400, 4800, 5400 en 9600 en per 15 Februari ook in de 5600. Vanaf het nieuwe jaar de andere 8 stuks. Het is mogelijk dat via de bijsturing mogelijk is dat de stammen eerder ingezet worden.

Laatst bewerkt door train85 op 27-11-2014 14:15
 

27-11-2014 14:18:13
Bert13
Bert13
Ja, dat was het geluid in september al. Alleen dat via de bijsturing alvast inzetten blijkt in de praktijk nog erg lastig... Op zich kan er iedere week een nieuwe stam worden afgeleverd, dus zouden er best 10 stammen gereed kunnen zijn op 15 december.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

27-11-2014 14:45:39
broek53
broek53
Zeker, maar niet in het slakkentempo warain het nu gebeurt. Ik verneem dat de vierde stam op het punt staat het levenslicht te zien (en dat ook deze bestemd is voor instructie, jawel), maar verder....  

27-11-2014 22:45:30
sebasss
sebasss
Het vreemde is dat echt 99% van de Machinisten gewoon DD-AR mogen rijden (DDZ en 1700 bevoegdheid) Dus waar ze nou 4 instructie stammen voor nodig hebben?  

27-11-2014 22:49:34
279
279
een gokje? Nm: controlebeurten Nedtrain, Mt O.H. Nedtrain , Amf instructie
nieuwe machisten?

Laatst bewerkt door 279 op 27-11-2014 22:50
 

27-11-2014 22:54:24
sfj
Ik hoorde van een storingsmonteur (hier in de kop van Noord Holland) dat zij elke twee jaar herinstructie moeten krijgen. DD-AR heeft sowieso halverwege 2013 voor het laatst gereden, dus er zullen heel wat bevoegdheden verlopen zijn.

Van een ander hoorde ik dat de schoonmakers ook instructie moeten krijgen. Ook is er onderhoudsbedrijf Maastricht waar men de stellen gaat onderhouden. Daar hebben ze zelfs in de rijdende dienst nog bijna nooit DDM gezien.

Waarom dat allemaal nu pas gebeurt? Al schiet je me lek ...

Laatst bewerkt door sfj op 27-11-2014 22:55, reden: tikfoutje


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-11-2014 22:55:04
thom
thom
Een goeie, een instructie stel hoeft natuurlijk niet per definitie alleen te zijn voor het rijdend personeel

Mt heeft natuurlijk nog niet eerder het onderhoud van de DDAR'en gedaan en Ldd zal het al te druk hebben in hun werkpakket.
 

27-11-2014 23:34:15
Frontier
Frontier
Meest opmerkelijke vind ik dat er al twee maanden berichtgeving is dat de bijsturing indien nodig de eerste stammen in mag zetten maar dat ondertussen het aantal beschikbare stammen (lees: stammen die niet ergens in het land zijn t.b.v. instructie e.d.) al twee maanden nul is... %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-11-2014 09:16:47
broek53
broek53
Er was blijkbaar op gerekend dat er inmiddels al meer afgeleverd zouden zijn. Het is niet erg waarschijnlijk dat er op 13 december ineens een stuk of acht uit de lucht vallen. NedTrain zelf dacht dat aannemelijk ook, want die heeft gepland om volgende week de laatste vijf DDZ4-en te gaan verlengen. en dat kan toch eigenlijk pas als die vervangen zijn door DDAR.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-11-2014 18:30
 

30-11-2014 16:50:35
Mat64Rens
Mat64Rens
@Broek35, waarom niet? Ze plannen echt niet voor de lol alles in. Ja, gelijk alle stammen denk ik ook niet, maar we kunnen er wel vanuit gaan dat er in december al een paar stammen rijden.  

30-11-2014 18:40:11
timtrein
timtrein
Dat is toch precies wat 'ie schrijft... weleens bedacht dat iets misschien niet loopt zoals het zou moeten?  

30-11-2014 19:09:10
Mat64Rens
Mat64Rens
@timtrein, toen de 5500 met SGM ipv Mat ging rijden, was het ook echt SGM, dit zal straks ook wel gebeuren lijkt me met DD-AR maarja, kan jij me vertellen wat er gaat gebeuren? nee..  

30-11-2014 19:24:04
PimTH
PimTH
Het verschil is dat Plan V gewoon beschikbaar is, net als SGM. DD-AR is dus niet beschikbaar, en kan dus niet worden ingezet. Met de vier (?) stammen die ze nu hebben kan je geen hele treinserie vullen  

30-11-2014 19:26:24
NS1707
NS1707
De 5400 kan al bereden worden met 4 stammen.  

30-11-2014 19:30:38
Mat64Rens
Mat64Rens
Tja Pim, je hoort t  

30-11-2014 19:30:48
Bert13
Bert13
@Mat64Rens: Omdat de planning dit al weken van tevoren moet vastleggen en de praktijk nog wel eens anders wil zijn, zoals nu. Er zijn simpelweg nog niet genoeg stammen.
@NS1707: Drie is zelfs al genoeg.
 

30-11-2014 19:35:39
Mat64Rens
Mat64Rens
Zeg ik dat DD-AR alle series gaat vullen? DD-AR gaat bijv samen met Plan V rijden in de 4400. In mijn eerste berichten heb ik geschreven dat ik verwacht dat DD-AR gelijk ingezet zal worden in december en daarbij heb ik niet geschreven dat ze alleen in een hele serie gaan rijden.  

30-11-2014 19:46:50
NS1707
NS1707
Ik zat te twijfelen tussen 3 of 4 maar bij 4 heb je zeker genoeg %02%

Laatst bewerkt door NS1707 op 30-11-2014 19:47
 

30-11-2014 20:21:26
michaben
michaben
Wijzigingsblad gaat uit van 3 in de 4400/9600, 4 in de 4800 en 3 in de 5400. In de vroege ochtend en late avonden duikt er hier en daar nog eentje op in andere series (4000, 14800, 21400) en in het weekend in de 3400. Als het niet lukt dan is er nog altijd wel wat DDZ4 over, in de opvallende dingen onderwerpen op het forum staan bijna dagelijks wel meldingen van DDZ4 in diensten waar ze niet horen, en per december gaat het aantal geplande diensten DDZ4 omlaag, dus ook na verlenging tot DDZ6 zijn er nog viertjes over voor bijsturing. En je kunt het verlengen van DDZ6 naar DDZ8 in de 1900 uitstellen, dan heb je weer wat viertjes.  

30-11-2014 21:21:36
Mat64Rens
Mat64Rens
Jij noemt de 3400 op. Ik heb een boekje gezien voor NS personeel waarin alle wijzigingen staan waaronder dat DD-AR in de 3400 gaat rijden. Heb het niet echt durven zeggen op Somda maarja..  

30-11-2014 21:47:31
michaben
michaben
Veel informatie omtrent materieelinzet in een wijzigingsblad hier op somda gaat over de doordeweekse dienst. Weekend wil wel vaker afwijken hiervan. DDAR inzet in het weekend in de 3400 betreft op zaterdag 1 dienst en op zondag 2 diensten. Deze komen uit de 4800, die in het weekend gemengd DDAR, SGM en (op zondag) DDZ wordt. In de 4400/9600 komt slechts één DDAR in actie in het weekend, die niet eens een volledige slag maakt aan het einde van de zondagmiddag. Maar goed, dan moeten ze er wel zijn voor ze volgens dit plan ingezet gaan worden.

Laatst bewerkt door michaben op 30-11-2014 21:47
 

01-12-2014 01:10:21
broek53
broek53
We zwaaien af naar iets dat in de topics over de wijzigingsbladen enzo thuishoort, niet bij de ontwikkeling van een bepaalde materieelsoort.

Wat ik overigens aan het begin van dit draad-deel wilde zeggen (en waar Rens op reageerde) was misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dat het, bij de huidige materieelstand die bijzonder belabberd is, heel ongewenst zou zijn als er vanaf komende week achter elkaar vijf DDZ4 aan de dienst onttrokken zouden worden, zonder dat er DDAR3 in dienst komt om ze te vervangen.
En dit te meer daar de DDZ4-en uit de sprinterdienst gehaald moeten worden, waarna ze terugkeren als DDZ6 die niet in de sprinterdienst mogen.

Voor de historie: het scenario was om al in september vier DDAR-stammen in dienst te hebben (in de serie 5400), waarna de laatste DDZ4-en verlengd konden worden. Dat is toen niet gebeurd, in oktober niet gebeurd en nu dreigt het nog steeds niet te gebeuren.
 


07-12-2014 01:46:59
tripleklep
tripleklep
Gezien vanuit de trein stonden er vanavond (zaterdag) op de Zaanstraat minimaal 3 complete DDAR stammen buiten en tegen de draad. Dus blijkbaar wordt er toch hard gewerkt om volgende week voldoende stammen op de baan te hebben.  

07-12-2014 01:49:49
Duitje
Duitje
De eerste DDAR is in de reizigersdienst, de 7339


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

07-12-2014 16:38:19
sebasss
sebasss
Ik hoor verhalen dat ze alleen doordeweeks gaan rijden...... Is dit echt zo? Of ook mooi in de weekenden?  

07-12-2014 16:45:46
NS1707
NS1707
In het weekend moeten ze in de 3400 rijden.  

07-12-2014 18:32:53
michaben
michaben
Er staat welgeteld 4 berichten hierboven vermeld in welke series ze gepland zijn in het weekend. In het Noord Hollandse rijden ze gewoon door in het weekend, in Brabant ietsjes minder, daar slechts enkele slagen en het nachtnet Tb-Ht staat met DDAR gepland ipv Plan V.  

08-12-2014 09:55:54
iraj-smile
iraj-smile
Het viel mij gisteren op dat er in de ABvk van stam 7339 in het HC verblijf, een telerail hing. Weet iemand waar die voor dient of gedient heeft?  

08-12-2014 10:12:04
sfj
Weet je zeker dat het telerail was? Er hangt daar een apparaat wat dient voor het instellen van de koersdisplays wat er mogelijk een beetje op lijkt.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-12-2014 10:19:56
kniesoor
kniesoor
Nee daar hangt daadwerkelijk een telerail. De reden daarvoor weet ik ook niet.  

08-12-2014 10:39:02
broek53
broek53
Vergeten te verwijderen?  

08-12-2014 10:57:03
aarclay
aarclay
Quote
sfj (ma 08 dec 2014 10:12:04 https://www.somda.nl/forum/15638/p518570/): Er hangt daar een apparaat wat dient voor het instellen van de koersdisplays wat er mogelijk een beetje op lijkt.

Hoe ziet dat ding er eigenlijk uit? Vergelijkbaar met het diagnosescherm uit de VIRM? Heeft deze er altijd gezeten, of is deze ooit wel eens vervangen?

Laatst bewerkt door aarclay op 08-12-2014 10:57


Choo choo.....
 

08-12-2014 10:59:48
Bert13
Bert13
Veel ouderwetser dan het diagnosescherm uit een VIRM (oud toetsenbordje met vaste lijst afkortingen), aangezien DDAR altijd koersdisplays heeft gehad, heeft deze er vanzelfsprekend evenlang gezeten...(!)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-12-2014 11:01:01
albertjan9
albertjan9
Zo toch? http://www.nicospilt.com/2004/20040513_0624_groot.JPG in een Mat'64  

08-12-2014 11:16:17
molenaar12
molenaar12
Quote
kniesoor (ma 08 dec 2014 10:19:56 https://www.somda.nl/forum/15638/p518572/): Nee daar hangt daadwerkelijk een telerail. De reden daarvoor weet ik ook niet.


Deze heeft er altijd al gehangen. Hij hangt niet in de weg en kan niet meer gebruikt worden. Ze zullen wel geen urgente redenen hebben gehad om deze te verwijderen.
Ook hangt er inderdaad het instelapparaat voor de koersrollen.
 

08-12-2014 11:19:25
jorgo
jorgo
Voorzichtige oproep aan de volgende fotograferende somda-er die meerijdt met de DDAR, een interieurfoto van de ABvk te maken! Ik kom daar nooit...
Beloning is eeuwige roem, en een pilske als ik je ooit tegenkom. %08%
 

08-12-2014 11:28:06
dan2tem
dan2tem
Ik ben in de buurt ik zal zometeen na m'n werk eens een poging wagen dan maar via Hlm omreizen ri Asd haha

Laatst bewerkt door moderator op 08-12-2014 11:33, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

08-12-2014 11:35:20
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
jorgo (ma 08 dec 2014 11:19:25 https://www.somda.nl/forum/15638/p518588/): Voorzichtige oproep aan de volgende fotograferende somda-er die meerijdt met de DDAR, een interieurfoto van de ABvk te maken! Ik kom daar nooit...
Beloning is eeuwige roem, en een pilske als ik je ooit tegenkom. %08%
Hier een foto van een 'eerste klas' bank: https://mobile.twitter.com/Spiketrain/media/grid?idx=0&tid=541651156251193344

Laatst bewerkt door spiketrain op 08-12-2014 11:36


Groet, Spiketrain
 

08-12-2014 11:37:36
jorgo
jorgo
Tnx!
Goedendag zeg, fantastisch. Zoals al eens gezegd, SGM-II en Plan X had dit vroeger ook. Maar het blauw... win een tijd dat blauw juist synoniem staat voor de 2e klasse! Waarschijnlijk lagen er ook nog wat rollen blauw stof.
 

08-12-2014 12:17:32
aarclay
aarclay
Maar.. zaten er nou voorheen in dit rijtuig nu planken (lees, platte harde banken) i.p.v banken (lees: zachte dikke banken), of is er puur voor het zacht zitgemak gekozen voor de banken in de eerste klas.


Choo choo.....
 

08-12-2014 12:29:50
sfj
Zie railwiki, de 270 7039 had Compin banken: http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-12-2014 13:03:17
thom
thom
Quote
kniesoor (ma 08 dec 2014 10:19:56 https://www.somda.nl/forum/15638/p518572/): Nee daar hangt daadwerkelijk een telerail. De reden daarvoor weet ik ook niet.

Het idee was dat een Hc op die manier contact op kon nemen met verkeersleiding, het was de tijd dat alles nog NS was en niemand een mobiele telefoon had.
 

08-12-2014 19:35:07
sjaak72
sjaak72
De nieuw gevormde DD-AR stammen hebben nieuwe UIC codes gekregen. Ik noteerde vanavond van stam 7339 onderstaande UIC nummers.

94 84 416 6079-2 ( https://www.flickr.com/photos/sjaakn/15976785042/in/photostream/ )
94 84 416 6089-1 ( https://www.flickr.com/photos/sjaakn/15976784912/in/photostream/ )
94 84 416 7039-5 ( https://www.flickr.com/photos/sjaakn/15790162360/in/photostream/ )

Bak 6089-1 behoort volgens de materieelsamenstelling in stam 7375 te zitten.

Laatst bewerkt door sjaak72 op 08-12-2014 19:36
 

08-12-2014 19:51:28
NS1707
NS1707
Duidelijk te zien dat het stickers zijn...

Komen die grote borden met '7339' er ook weer op, of is net een kwestie van UIC'tjes?
 

08-12-2014 23:18:57
thom
thom
Wat had je dan anders verwacht dan stickers, dat ze met een viltstift erop zouden zetten?  

09-12-2014 00:18:43
aarclay
aarclay
Volgens mij bedoelt hij dat het losse stickers zouden zijn, in plaats van die je via een transferfolie erop plakt.

Volgens mij is dat niet zo omdat de achtergrond goed vetvrij gemaakt moet worden voor de kleefhechting van de bestickering, en dat laat het nu net lijken op losse stickers.


Choo choo.....
 

10-12-2014 09:11:37
moderator
Moderator
moderator
Een bericht met een vraag, waarop het antwoord een aantal berichten terug is te vinden, is verwijderd.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

13-12-2014 11:33:12
broek53
broek53
De DDAR-en dreigen echt in dienst te komen. De instructiestammen in Mt en Amf en Nm zijn vrijgegeven voor de dienst (7338,7310 en 7375), en verder de in Mt de afgelopen week op de laatste punten rijvaardig gemaakte 7377 en de 7343, die nog maar Mt moet voor het een of ander. In Aswpl is verder de 7376 opgeleverd.
En dan natuurlijk de 7339.
Nog vijf te gaan om de nieuwe dienst te kunnen rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 13-12-2014 15:13
 

13-12-2014 12:27:17
spurt2244
spurt2244
Waar is die DDAR gebleven die vorige zaterdag in dienst kwam? Kan hem op ovtijden.com al een paar dagen niet meer vinden.  

13-12-2014 12:27:38
Bert13
Bert13
Dat is de 7339 en staat in Hlm, zie het Opvallende Dingen-topic van gisteren.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

13-12-2014 15:17:10
rob46
rob46
Quote
broek53 (za 13 dec 2014 11:33:12 https://www.somda.nl/forum/15638/p519088/): De DDAR-en dreigen echt in dienst te komen. De instructiestammen in Mt en Amf en Nm zijn vrijgegeven voor de dienst (7338,7310 en 7375), en verder de in Mt de afgelopen week op de laatste punten rijvaardig gemaakte 7377 en de 7343, die nog maar Mt moet voor het een of ander. In Aswpl is verder de 7376 opgeleverd.
En dan natuurlijk de 7339.
Nog vijf te gaan om de nieuwe dienst te kunnen rijden.
Ik mis nog stam 7373+1756 die was op 5-11 opgeleverd.


57 jaar OV-fotografie.
 

13-12-2014 15:18:30
rob46
rob46
Quote
Bert13 (za 13 dec 2014 12:27:38 https://www.somda.nl/forum/15638/p519093/): Dat is de 7339 en staat in Hlm, zie het Opvallende Dingen-topic van gisteren.
Stam 7339 is defectgeraakt en van stam 7310 (Amf) komt bij loc 1763 de snelschakelaar niet meer "in".

Laatst bewerkt door rob46 op 13-12-2014 15:19


57 jaar OV-fotografie.
 

14-12-2014 09:56:51
broek53
broek53
Quote
rob46 (za 13 dec 2014 15:17:10 https://www.somda.nl/forum/15638/p519114/):
Quote
broek53 (za 13 dec 2014 11:33:12 https://www.somda.nl/forum/15638/p519088/): De DDAR-en dreigen echt in dienst te komen. De instructiestammen in Mt en Amf en Nm zijn vrijgegeven voor de dienst (7338,7310 en 7375), en verder de in Mt de afgelopen week op de laatste punten rijvaardig gemaakte 7377 en de 7343, die nog maar Mt moet voor het een of ander. In Aswpl is verder de 7376 opgeleverd.
En dan natuurlijk de 7339.
Nog vijf te gaan om de nieuwe dienst te kunnen rijden.
Ik mis nog stam 7373+1756 die was op 5-11 opgeleverd.
Die is mij volslagen ontgaan, blijkbaar. Zoals in het OD vermeld, is de 7373 plots opgedoken in Mt en op 13-12 met de 7377 naar Hn gegaan voor de dienst. Dus nog maar 4 stuks te gaan, voorlopig.
Aan de manoeuvres van 13-12 te zien, wordt bij de inzet nu ingezet op Noord-Holland en komen de DDAR in de 4400/9600 later aan de beurt.
 

14-12-2014 10:02:39
rob46
rob46
Stam 7373 is blijkbaar in Mt van loc gewisseld, nu 1762 ipv 1756.


57 jaar OV-fotografie.
 

14-12-2014 15:21:36
MikeMike
MikeMike
Inmiddels een paar DDAR stammen gezien met de locs
1736
1749
1759
1762
1763
 

14-12-2014 15:24:10
Frontier
Frontier
Dit topic is voor ontwikkelingen, niet voor spots. %03%

Laatst bewerkt door Frontier op 14-12-2014 15:33


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

14-12-2014 18:49:28
Duitje
Duitje
Heeft iemand enig idee hoe het met de UIC-nummers zit? Ik zag dat de laatste 2 cijfers van de kopbak, net als vroeger, het stamnummer aangeven. Bij de 7310 eindigt het UIC-nummer van de kopbak op 74. Is dit een foutje? Of?


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

14-12-2014 19:06:21
sfj
94 84 416 ....-.., waarbij de laatste twee voor het controlecijfer het volgnummer van de bak is, en dus het stamnummer. Ik denk dat we mogen concluderen dat ze van plan zijn de stammen bij elkaar te houden daar 94 voor een elektrisch treinstel staat.
De 7310 heeft inderdaad onjuiste nummering is me opgevallen. De Bvk is de 94 84 416 5074-4 met bakcode 1164.010.
ABv 40xx
Bv 60xx (en de 7300/7302 in de 7377 61xx-x)
Bvk 50xx
ABvk 70xx

Laatst bewerkt door sfj op 14-12-2014 19:09


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

14-12-2014 20:21:27
martijnham
martijnham
Heb zelf van twee stammen de NVR-nummers, bakcode en type kunnen noteren:

DD-AR-stam 7310
1763
NL NS 94 84 4166 086-7 / 1166.034 / Bv
NL NS 94 84 4164 010-9 / 1165.041 / ABv
NL NS 94 84 4165 074-4 / 1164.010 / Bvk

DD-AR-stam 7339
1759
NL NS 94 84 4166 079-2 / 1166.027 / Bv
NL NS 94 84 4166 089-1 / 1166.032 / Bv
NL NS 94 84 4167 039-5 / 1167.006 / ABvk

Wie vult aan met de gegevens van de overige actieve stammen?
 

14-12-2014 20:36:15
sfj
In de 7339 zou die tussenbak 1166.037 moeten zijn, dat komt overeen met mijn eerdere lijst en heb ik zelf ook waargenomen. Onduidelijk, dat was het zeker maar het is de voormalig 280 7289 uit de 7451 (laatst actieve stam).

7373: 1762
6090-9 1163.031
6095-8 1163.043
7073-4 1167.040

7377: 1736
6102-2 1166.050
6100-6 1166.048
7077-5 1167.044

7375: 1737, bakcodes nog niet gecheckt
6095-8 (klopt niet, 7295 zit in 7373)
6054-4 (klopt niet, 7254 zit in ddz 7609 als Bv2 94 84 426 9054-1)
7075-9

7376: 1749
3046-4 1163.048
3033-2 1163.034
7076-7 1167.043

Alle bakcodes zoals hier vermeld komen overeen met de opname ten tijde van DD-AR (en in de Houtrakpolder).


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

15-12-2014 09:38:09
sik214
sik214
De 280 7246 en 280 7233 in de 7376 zijn nu genummerd als 3046 en 3033. Had dat niet 6046 en 6033 moeten zijn?

3xxx geeft toch aan dat het een Bv1 is in DDZ?
 

15-12-2014 13:03:49
broek53
broek53
Gisteren ook in dienst gesteld (zie het OD): de 7315.  

15-12-2014 15:15:22
rob46
rob46
Vandaag kwam ex.instructiestam Nm 7375+1737 in de 44/9600 in dienst.


57 jaar OV-fotografie.
 

15-12-2014 23:02:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53 (za 13 dec 2014 11:33:12 https://www.somda.nl/forum/15638/p519088/): De DDAR-en dreigen echt in dienst te komen. De instructiestammen in Mt en Amf en Nm zijn vrijgegeven voor de dienst (7338,7310 en 7375)
Heeft die 7310 uit Amf eigenlijk wel z'n 1e klas afdeling in de kopbak gekregen? Aan de buitenkant was die nog niet herkenbaar namelijk in de tijd dat die stam in Amf stilgestaan heeft.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-12-2014 23:05:01
Duitje
Duitje
7310 heeft een ABv


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

16-12-2014 08:11:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Ah, het hangt dus van de rijtuigen die men beschikbaar had af of er een ABv in zit of dat er een "ABvk" gemaakt is?
De stam stond in Amf heel de tijd achter een instructie-ICM, dus tja, de rijtuigen achter de kopbak waren er nooit te zien.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-12-2014 08:41:18
sfj
Klopt, er zijn totaal ooit 77 ABv's geleverd. Daarvan zijn er 70 naar DDZ gegaan (30 viertjes met een ABv en 20 zesjes met twee ABv's waarvan er nu zestien verlengd zijn), eentje met schade in Amersfoort die gesloopt gaat worden en zes stuks voor DD-AR nieuwe generatie.

Dat zijn er voor achttien stammen dus twaalf te weinig. Daarom komen er twaalf ABvk's.
Overigens is die eerste klas niet zo spannend, slechts een 1-stickertje waar een 2 zat en het blauwe stofje op de 2e klas banken. Steek is niet veranderd en banken ook niet vervangen.

Laatst bewerkt door sfj op 16-12-2014 08:41


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-12-2014 09:05:53
AgentX
AgentX
Die blauwe banken zijn m.i. wel opvallend. Ze zijn namelijk opnieuw gestoffeerd, en ik krijg de indruk dat ze dat hebben gedaan met het (goede) oude stof van de voormalige eerste klasse banken.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Treinstammen DD-AR
RailWiki.nl